سكريبت ندمان بعد فوات الأوان البارت الأول بقلم رندا الشرقاوي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
![]() |
آلدنيآ دي أيامها حكايه وكلها ضحك و استغلال بس إللي يعرف يحافظ على نفسه من شباب الزمن دي
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ّ؟؟؟؟ّّ
قبل دي لأزم نتعرف على أبطالنا أي حصل مع الإثنين دول
،،،،،،،،
مريم بنت عمرها 19 سنه جميلة تلفت نظرات العجائب للكل ليها تقريبآ بتدرس في كلية علوم وحلمها تكون موظفه في نفس الكليه شعرها لونه اسود وبشرتها بيضاء عيونها عسلية وفي يوم اتعرفت على رمضان طالب أكبر منهآ ب سنه في نفس الجامعة بس الكليه تختلف
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
رمضان شاب بشرته لونها أسمر وعيونه أسود بس ملامحه كويسة زي اللي بيقول عليه في بلدنا مقبولة والله و مقبولة مش حلو ولآ حتى وحش
المهم كان صاحب مريم بشكل كبير وكل مره يكونوا في مكان يحلف قدام كل الأصحاب مش هيتزاج غيرها علشان بيقول بنت قمة الأدب والاحترام حبه ليها كان واضح وكل الأصحاب بتعرف وفي يوم كان قريبا عيد ميلاد مريم وكل الأصحاب مش معرفها هي علشان رمضان عايز يعمل ليها مفاجأة وبيرتب في قاعة حلو لتنظيم حفلة عيد ميلادها والكل قدام مريم كأنها مش حاصل حاجه
في صباح جديد وسنه جديده عيد ميلاد مريم بس الكل عامل نفسه مش عارف علشان تكون صح مفاجأة جميلة ويقدر رمضان يشوف ملامحه وهي فرحانه ودموع الفرح منهآ غير شكل
ولما راحت الكلية قابلت رمضان واقف مع الكل قربت منهم بتقول صباح الخير ي حلوين عاملين أي الكل صباحك ورد وفل مريم عايزه أقولك حاجه ي رمضان وكان نفسها تقول فين احتفاليه عيد ميلادي رمضان وهو بيقرب منها وبيقول أنا هقولك فرحت مريم بجد وقالت قول أهو بسمعك رمضان آسف علشان مش قولت ليكي صباح الخير الأول بدأت مريم تحس بزعل كبير على أنه مش حد فاكر عيد ميلادها وخصوصا رمضان اللي علطول بيقول ليها مش هتزوج غيرك وبعد كده لفت وشها ومشيت زعلانه رمضان مع الأصحاب والله العظيم مش قادر ازعلهم بس أعمل أي نفسي افجاها
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
أما مريم لما دخلت المحاضره كانت مش عارفه تركز خالص وكل تفكيرها في اليوم اللي هي مفكرة زفت وبتفكر أنه من أسود أيام حياتها واللي هتمر في وصح بس هيحصل عكس اللي هي متوقعه خالص وحياتها هتكون زفت ل حاجات تاني؟
عد الوقت ولما خلصت مريم كل حاجه راحت المكان اللي قاعدة في راحت عندها صاحباتها سلوى وقالت يلآ نطلع نشم هوا شويه علشان تعرف تجيبها القاعه زي ما الكل متفوقة مع بعضهم مريم رافضه تكون في مكان غير الأوضه في اليوم دي خصوصا علشان زعلانه بس ضغط سلوى عليهآ خلها تطلع تشم هوا ولما طلعت كلمه وراه التاني لحد ما عرفت تبعتها على مكان عيد ميلادها وهي معاها ؟
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ّّ
ولما دخلت القاعه لقيت كل اللي من الصبح بيعملوا في وبجد حصل اللي عايز رمضان يحصل وشاف ملامح الفرح بدموع كان كل الأصحاب بيقول عيد ميلاد سعيد وبعد كده طفت الشموع وقطعوا الكيك وغير دي تشغيل الأغاني ورقص الأصحاب وفرح كتير بس بعد اليوم دي مش هيكون في غير حزن كبير يحرق القلب المهم
؟،؟؟،؟،؟،؟،؟،؟،؟،؟،،؟،؟،؟،؟،،
بعد ما خلصوا كل حاجه وكل طالب من اللي كان قاعد مشيوا على مكان قاعد رمضان مع مريم قاعدة يتكلموا مع بعض على عمل طول اليوم واللي حصل وبعدين وطلع ليها الهديه اللي مش وراها ليها قدام حد وهي كانت فرحانه جداا وبيقول برده أول ما نتخرج من الكلية أول حاجه هنعملها الزواج وهي صوت ضحكها عالي لحد ما كانت بتحضن رمضان وتشكر على اللي عملوا الحضن كان قوي ورمضان كان متعجب بجد ومش كان عارف يتحكم في رغبته وبعدين قاعد يحضن مريم ويملاس على شعرها وأيده تبعد شعرها من وشها بكل حنان وهي كانت مستسلمه ليه على الآخر وهو دي كان يوم ما هتتغير حياتها بجد على قلت تحكمها في نفسها ولما تسلم نفسها لواحد قبل الزواج هتدفع تمن كده غالي
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
في صباح يوم جديد صحيت مريم في المطبخ بتجهز الفطور قبل ما يصحى رمضان شوية وصحي راحت مريم عند رمضان صباح الخير يلآ بسرعه علشان معانا محاضرات ولازم نمشي أول كلمه بسمعها منك هي بتقولها مش هتت
هتزوج غيرك يلآ قول نهارده كمان؟ ؟؟،؟،؟،ٌ،ٌ،،،،م
رمصان ؟أسمعى ي مريم بعد اللي حصل أنا مش حابب اتزوج حضرتك تمام وبعدين أنا لما أجي اتزوج وأقول يابنات لأزم تكون بنت محترمه تعرف تحافظ على أسمي وأنا أكون مطمن علشان هي مراتي ولما يكون الف واحد بيبصوا عليهآ هي تكون حتى مش منتبها ولآ خايده بالها منهم أصلا وتمشي مش تقدرهم ولآ كأنها شايفة حد غير كلاب شوارع ماسكه طوبه منهم لأحسن يعوضها ولما يقربوا منهم ترمي الطوبه دي عليهم مش واحده تسلم لي نفسها اللي سلمت لي نفسها علشان حفلة عيد ميلاد بكره حد غيري يعمل ليها اللي عايزاه وتكون المقابل كده لأ بصراحه أنا مش ينفع معايا الكلآم دي وأصلا أبويا راجل معروف بالأمان والإحترام وواحده زي مريم متنفعيش تكوني عندنا
؟،؟،؟،؟،،،؟؟،؟،ٌ،؟،؟،ٌ،؟،؟،
مريم مش تعمل كده فيا حرام عليك نحنا صحاب
رمصان وعندك صحاب غيري أنا كتير شباب كمان يمكن قاعدة مع حد فيهم أي اللي عرفني أنا أحسن لي ألحق نفسي من دلوقتي ل بعدين الناس تقول لي روح لمها مراتك مع كل حد قاعدة يوم
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مريم كيف تسترجي تسيبني في نص الطريق ي رمضان وكدا غلط عليا سمعتي هتروح ومش هيكون عندي شرف أصلا وعيب أنت نفسك تعمل كده فيا ويمكن أهلي يموتني وأنت مش هتعيش مرتاح أرجع من تفكيرك دي
رمضان نص الطريق أي دي نحنا متي بدأت لينا طريق أصلا علشان تقولي كده كلام حضرتك كدبه وأنا قولت اللي عندي وسلام مش هتشوفي وش أنا تاني خالص الله يسامحك على عملك في نفسك يآرب سلام وبعد ما مشي رمضان كانت مريم لوقت طويل زعلانه والدموع مغرقه وشها وقاعدة تصرخ وتبكى لحد ما اتصلت بيها صاحبتها سلوى
مريم... الووووو
سلوى. لي كده لحد دلوقتي تاني مش جيتي الكلية يابنت الوقت راح أصلا بسبب حضرتك يمكن مش نلحق المحاضره أنتي متي جاية
مريم من اللي حصل معاها نهارده تعبانة ومش حابه أروح مكان أو حتى اشوف حد خالص سلوى قاعدة تضغط عليها لحد ما مريم وافقه تروح الكلية قامت على الحمام غسلت وشها ومسكت شنطتها وطلعت الشارع وقفت عربيه وركبت فيها وراحت الكلية ولما وصلت وقابلت سلوى وكانوا داخلين المحاضره سمعوا خبر قالب الكلية كلها وأنه رمضان
يتبع
🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺
اتفضلوا حضراتكم كملوا معنا هنا 👇 ❤️ 👇
وكمان اروع الروايات هنا 👇
انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
تعليقات
إرسال تعليق