أعلان الهيدر

2024/09/01

الرئيسية رواية حضن عشماوي الحلقه الاولي والثانيه بقلم الكاتبه حنان حسن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج

رواية حضن عشماوي الحلقه الاولي والثانيه بقلم الكاتبه حنان حسن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج

 رواية حضن عشماوي الحلقه الاولي والثانيه بقلم الكاتبه حنان حسن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 

رواية حضن عشماوي الحلقه الاولي والثانيه بقلم الكاتبه حنان حسن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 


اقل،عي بسرعة وتعالي

مفيش وقت

انا متأكد ان ...امك نامت 

 لكن اميرة بنتي ممكن ترجع من بره في اي لحظة 


دا الطلب الي طلبة مني جوز امي 


بعدما دخل غرفتي واستلقي علي سريري فجاءة


وبدء يدعوني لفعل الرزيلة معة


فا رديت بعصبية

وقلت...انت ايه الي جابك هنا دلوقتي

وعايز مني ايه تاني؟


فا رد جوز ماما وهو بيأكلني بعنية


وقالي.. 

عايز اعيش اللحظات الي عيشتها معاكي تاني

 واكرر الي حصل بينا قبل كده


اصلي بصراحة ادمنتك


وفي اللحظة دي

حاول  يلمسني.. 


لكن....انا استوقفتة


وقلتلة..

حذار تلمسني


ولا تفكر ...ان الي عملتة معايا قبل كده

ممكن يتكرر تاني


واتلم بقي بدل ما اقول لبنتك واعرف ماما حقيقتك 

واعملك فضيحة


فا بصلي زوج امي بغيظ

وقالي...

ماشي..مش هاجي جنبك تاني


بس ابقي شوفي بقي مين هيدفع لامك مصاريف العملية 

الخطيرة

 الي الاطباء قالوا انها  لازم تعملها


بعد ما سمعت تهديدة ومساومتة ليا


رديت علية بغضب


وقلتلة...

امي مريضة وطالما هي علي زمتك تبقي مسؤالة منك


وانت راجل ميسور الحال


يعني غصب عنك لازم تتكفل بمصاريف العملية بتاعتها 


فا هز زوج امي  اكتافة

 وقالي بسخرية


يا ستي انا بعترف اني راجل ندل وجبان


ومش هعمل لها العملية


 تقدري تروحي تشتكيني 


وتقولي الراجل ده مش راضي يدفع مصاريف العملية بتاعة امي


وشوفي مين هيجبرني علي 

الدفع 


قلت ..يعني اية؟

هتسيب امي كده؟


فا بصلي بلؤم وقالي

.. م الاخر

حياة امك مرهونة بعلاقتنا الي هنمارس فيها المتعة بسرية تامة


ولو سمعتي كلامي

امك هتعمل العملية وهتعيش

وهتبقي تمام


انما بقي هتعاندي


 مش هدفع مليم في العملية بتاعة امك 


ولا حتي هدفع اي مصاريف


 ويحصل الي يحصل


واقترب مني زوج امي

وسألني


وقالي..

ها؟ قولتي اية ؟


عايزة امك تعمل العملية

ولا لا....؟


الجزء الاول


في اللحظة دي

سكت ومردتش علية

فا بصلي بخبث

 وقالي...

عموما...انا هديكي فرصة عشان تفكري


ومنتظر تردي عليا


وبعدها سابني وخرج من الغرفة


في الليلة دي


قررت افضحة

لكن طبعا مكنش ينفع اقول لامي حاجة 

لانها مريضة وممكن تروح فيها


فا قلت افضح امره

 عند بنتة اميرة

 واعرفها حقيقته


صحيح انا مش بحب بنتة ولا هي بتطيقني

لكن...مين عارف


يمكن لما اميرة تعرف تخاف علي سمعة ابوها و ترجعه عني


وبالفعل .. 

انتظرت لساعة متاخرة من الليل

لغاية ما الدنيا هديت 


واعتقدت ان الجميع ناموا


وروحت لغرفة اميرة 


لكن اثناء ما كنت بتسلل لغرفة اميرة


سمعت صوت شخص بيتكلم معاها في غرفتها 


فا وقفني فضولي علي الباب شوية

 عشان اعرف مين الي معاها جوه


واثناء ما كنت واقفة ادام باب اوضتها


سمعتها وهي بتقول ...

يا عم ارحمني بقي

انا تعبت 


وبعدين مينفعش كل ليلة تيجي تنام معايا في اوضتي


انا مش لوحدي في البيت


بعدما سمعت اميرة

فهمت ان في شخص معاها في الغرفة


وكنت هموت واعرف مين الشخص ده

ودخل للبيت ازاي


لدرجة اني فكرت افتح الباب عليهم واشوف مين الي معاها جوا


لكن ..

قلت وانا مالي

اميرة بت سماوية ولو عرفت اني فتشت سرها

 ممكن تطين عيشتي انا وامي المريضة


 خليني في حالي احسن


واضطريت اني ارجع لغرفتي


وانسي موضوع  اميرة خالص


دنا كمان لغيت فكرة اني اصارحها بمصيبة ابوها


وبعدين 

اصارحها ازاي واستنجد بيها علي اساس اية ؟


   اذا كانت البت طلعت اخلاقها اسؤ من اخلاق ابوها


في الليلة دي

رجعت علي غرفتي


وانا بقول لنفسي


الحل الوحيد اني اشوف طريقة اخلص بيها من زوج امي بدون مساعدة من حد


وبعدما عدي الليل


تاني يوم

رجع زوج امي يسألني عن قراري


وقالي...ها ؟

 قولتي ايه في العرض الي عرضتوا عليكي امبارح ؟


في اللحظة دي


بصتلة 

وقلتلة...انا عايزة امي تعمل العملية


وموافقة علي علاقتي بيك

لكن...بشرط


بس قبل ما اكمل واقولكم 

انا وافقت علي اساس ايه


واية الشرط الي حطيتة


واية الكوارث الي واجهتها بسبب موافقتي دي


لازم تسمعوا روايتي كلها


بس في الاول


هعرفكم بنفسي


انا اسمي... ملك

الحالة الاجتماعية...انسة

عندي٢٢ سنة

من القاهرة


علي قدر كبير من الجمال

وجمالي كان سبب نكبتي للاسف

فا بمجرد وفاة والدي


كنت بشوف كل العيون طمعانة فيا انا وامي


ودا الي خلي امي تسرع في جوزاها من "سعيد عامر"


ودا يبقي ( زوج امي الحالي)


و ساعتها سعيد كان  عريس لقطة

 جاي عن طريق وسيط


سعيد كان ميسور الحال وبيشغل منصب مرموق في بنك كبير


وعنده فلوس بالكوم دا غير الاملاك وخلافة


بس امي بصراحة

يومها قالتلي

ان السبب الرئيسي لموافقتها

هو ..

عشان (يبقي معانا راجل يحمينا )


وفعلا تمت الجوازة

لكن..للاسف

طلع (حاميها حراميها)


وسعيد طلع شخصية زبالة

بخيل.. واناني.. ومعندوش ضمير ...و بتاع ستات


والانيل من دا كله


ان بنتة اميرة 

كانت متتخيرش عنة


اميرة دي كانت عبارة عن كتلة من الغل والحقد

ماشية ع الارض

وتحس انها عايشة بس عشان  تكره وتغل للناس الي حواليها بدون سبب


المهم...

بعدما ارتضينا انا وامي بالعيشة معاهم


 ازداد الامر سؤا


وامي اصابها المرض اللعين


واتقرر لها عملية بمبلغ كبير


لكن زوج امي رفض يدفع مليم في علاجها


فا بدات اتدخل و اطلب منة 

انه يعمل لها العملية


فا بدء يساومني


وكأنة لقي فرصة يوصل بيها للي هو عايزة مني


لاني كنت ملاحظة

ان سعيد

من يوم  ما شافني وهو بيلاحقني بنظراتة الجعانة


ووقاحتة المتناهية


وعلي طول كنت بتهرب منه


لغاية ما وقعني في المحظور ...


 وحطلي مادة مخدرة في الشاي


ولما روحت في النوم


عمل معايا حاجات محرمة


ينهي عنها الدين 


وياريتة اكتفي علي كده

لكن ...دا صورني كمان اثناء ما كنت معاه ...واحنا في اوضاع مخلة بالاداب .....


عشان يبتزني وابقي تحت امره ديما


والي زاد وغطي


انه بيساومني دلوقتي 

وحاطط حياة امي في كفة..واستمرار علاقتنا القذرة

في كفة


ولما طلب مني اني اقرر واشوف هختار اية


قررت اني اتعامل معاه بنفس اسلوبة


وفهمتة اني موافقة با استمرار العلاقة


لكن بشرط واحد

وهو انه مش هيلمسني تاني

غير لما...

 امي تعمل العملية وتقوم بالسلامة


وطبعا هو كان عنده الضمانات الي هتجبرني اوفي بوعدي

بعد علاج امي

وهي.. الفيديوهات الي ماسكها عليا


انا عني انا

فا يوم ما وافقت

كنت مقررة اني لازم هخلص منه للابد واق&تلة


ايوه ...الي زي سعيد لازم يم&وت


لكن كان لازم افكر في طريقة

ذكية للقتل


بحيث اخلص  منه..بدون ما حد يعرف اني ليا صلة بق&تلة


وطبعا دا كان لازم يحصل قبل ما امي تعمل العملية


المهم...


مشي الحال علي كده

وبدء سعيد يفكر فعليا انة يدخل امي للمستشفي


وانا بدات افكر ازاي هخلص منه


بس قبل ما اق&تلة

كان لازم امسك الموبيل

بتاعة

واحذف الفيديوهات بتاعتي من عليه


واول حاجة عملتها

هي اني اراقبة لغاية ما اعرف الباسورد بتاع تليفونة


وفعلا في نفس اليوم راقبتة وهو بيفتح الباسورد بتاعة


وفي اول فرصة

استغليت فرصة دخولة الحمام

وفتحت موبيلة


لكن ...للاسف

ملقتش اي اثر للفيديوهات

وقلت يمكن يكون محتفظ بالفيديوهات علي الكمبيوتر

المهم

في اثناء ما كنت بفتش في موبيلة

اكتشفت بلاوي


اولها ..انه عامل علاقات شمال كتير مع بنات علي النت

وغير النت


لكن ..اكتر علاقة

لفتت نظري 


هي علاقتة مع موظفة معاه في البنك

اسمها غادة الشافعي


وده عرفتة من المحادثات الي بينهم والصور العريانة الي هي بعتهالة


غادة ست متزوجة ... 

ولما قرأت محادثتهم

لقيت ان العلاقة بينهم سيكي ميكي ع الاخر


لكن فهمت من محادثاتهم معلومة مهمة اوي


وهي...ان سعيد زوج امي مخلف ولد شاب اسمة محمد...

وابنة ده  مسافر بره


ولما شوفت صورة ابنة

لقيتة شاب وسيم اوي 

وباين علي هيئتة انة شيك وميسور الحال


لكن استغربت

لية سعيد جوز امي مجبش سيرة ابنة ده ادمنا ابدا


وفي اثناء ما كنت بتأمل صورة ابنة (محمد)


سمعت صوت باب الحمام بيتفتح 

وكنت هكتفي بكده واقفل الموبيل

لكن ...

معرفش لية

استوقفتني صور غادة الشافعي 

فا بعت صورها لموبيلي بسرعة

واخدت رقمها كمان عندي


ساعتها انا مكنتش عارفة انا هعمل اية برقمها والصور العريانة

بس اهو اي سلاح امسكة ضد سعيد وخلاص


المهم..

قفلت بعدها الموبيل ورجعتة مكانة


وكأن شيئا لم يكن


ورجعت افكر تاني 

ازاي اخلص من سعيد

 (جوز امي)


قبل ما امي تعمل العملية ويجبرني باني اوفي بوعدي


وفضلت طول الليل افكر 

 لكن ...موصلتش لحل


وتاني يوم


لقيت سعيد جوز امي

جاي يقولي

روحي اتفقي مع الدكتور الي هيعمل العملية لامك


فا فرحت اوي

وبسرعة اتصلت بيمني صاحبتي


عشان تيجي معايا انا وامي للمستشفي


وفعلا اتفقت معاها اني هقابلها عند المستشفي

وبعد ما   لبست روحت علي غرفة امي عشان اطمن عليها


وابشرها انها خلاص هتعمل العملية وتخف


لكن اول ما قولت لامي الخبر

لقيتها استغربت

وسألتني

وقالتلي...غريبة اوي الحكاية دي


 اية الي خلي سعيد يغير راية فجاءة كده؟


فا رديت عليها ببتسامة

وقلت...

يمكن يكون ربنا هداه

او...يمكن يكون فكر في شكلة ادام الناس


المهم دلوقتي انك هتعملي العملية وتقومي بالسلامة


ويلا بقي قومي بسرعة البسي 

 عشان نروح نتفق مع الدكتور علي ميعاد العملية


فا اخدتني امي في حضنها

وقالتلي..

خدي بالك من نفسك يا ملك


فا دفست راسي

في حضنها

وقلت...

المهم دلوقتي اني اخد بالي منك

عشان انتي اغلي عندي من نفسي

فا طبطبت امي عليا


وبعدها اخدتها و خرجنا 


وامام باب المستشفي قابلنا يمني الي كانت بتنتظرنا


وبعدما الدكتور كشف علي ماما قرر يحجزها 

  عشان يجهزها للعملية


وبعدما عرفت من الدكتور تكلفة العملية الي لازم ندفعها للمستشفي

حاولت اتصل بسعيد عشان يحولهم المبلغ

لكن سعيد موبيلة كان مقفول


فا قررت اخد يمني ونروحلة علي البيت عندنا


وفي اثناء خروجنا من المستشفي... يمني قابلت واحده صحبتها

 اسمها.. منال

 

وبعد ما سلمت يمني علي منال 

قالت لها... انتي بتعملي ايه هنا

ردت منال

وقالت..جعفر خطيبي جاي يغير علي الجرح في المستشفي

 وانا منتظراه هنا 


واثناء ما يمني ومنال كانوا بيتكلموا

خرجت الممرضة من غرفة الكشف 

ونادت علي منال


فا استأذنت منال مننا لثواني

 بس اكدت علي يمني تنتظرها لما ترجع


واثناء ما كنا بننتظر منال


 بصيت ليمني 

وقلتلها..

باين علي منال صاحبتك بتحب خطيبها  اوي


فا ردت يمني

وقالتلي...دي بت هبلة

ومش عارفة انها بتودي نفسها في داهية


قلت ...لية بتقولي كده؟

قالت..

منال رايحة تتخطب لواحد فيه عبر الدنيا..واخلاقة زفت

 والافظع من دا كلة انه   بلطجي...


قلت..بلطجي ازاي يعني

هو بيشتغل اية اصلا ؟


قالت ...منا بقولك بيشتغل بلطجي


واي حد متخانق مع حد وعايز يأذية  بيأجره


قلت...يا شيخة حرام عليكي

ما يمكن اشاعات


فا ردت يمني

وقالت...طب ايه رايك ان جعفر خطيبها دا اتحبس اكتر من مره في جريمة قتل

 والمحامي بتاعة طلعة منها بالثغرات اياها

.قلت...تقصدي ان خطيبها قاتل مأجور؟

قالت...ايوه بالظبط كده


في اللحظة دي


حسيت اني لقيت ضالتي

وقلت لنفسي...هو دا الشخص المطلوب


وهو ده الي ممكن يخلصني من زوج امي


ولمعت في دماغي فكرة جهنمية

وقررت انفذها فورا


فا عملت اني مبهوره بموبيل منال صاحبتها

 وعايزة اجيب موبيل زية


و طلبت من يمني

انها تطلب من منال

انها تجيبلي الموبيل بتاع صاحبتها بحجة اني عايزة اشوف مميزاتة


وبعد ما اخدت الموبيل

استغليت انهم انشغلوا بكلامهم مع بعض


واخدت رقم جعفر البلطجي 


وتركتهم في المستشفي


وروحت اشتريت خط جديد  للموبيل 

وشحنتة..

وانتظرت لبليل وبعت رصيد علي رقم جعفر


وبعد شوية

اتصلت علي جعفر 

من الخط الجديد

وكلمتة بصوت كله دلع وانوثة


وقلتلة..

معلش انا بعت رصيد علي رقمك بالغلط

ممكن ترجعهولي


فا رد جعفر

وقالي..انت تؤمر يا قمر 


بس حتي علي الاقل نتعرف في الاول 


فا ضحكت بصوت عالي 


وقلتلة...ومالة يا سيدي لما نتعرف المهم انك ترجع الرصيد 


ومن هنا بدء التعارف والكلام  بيني وبين جعفر 


وفهمتة اني اسمي غادة الشافعي وكنت بشتغل موظفة في بنك

لكن اتفصلت بسبب رئيسي في الشغل

وعشان اسخن العلاقة

واعلقة بيا اكتر

بدات ابعتلة صور غادة

العريانة


وفي مسافة يومين

كان جعفر اتعلق بيا وبقي يكلمني ليل نهار


ولما طلب انه يشوفني


رفضت بحجة اني ست متزوجة

وبدات اشكيلة عن حالي

واقولة..ان في عدواة بيني وبين رئيسي في الشغل

بسبب ملاحقتة ليا

واني لما اتمنعت عنة اتسبب في فصلي من البنك


وفهمت جعفر اني بفكر في الانتقام لكن مش عارفة انتقم ازاي

فسألني جعفر عن اسم غريمي

فا قلتلة...اسمة سعيد


فا قالي..انتي عايزة تقرصي ودانة بس ولا تخلصي عليه خالص


فا سكت شوية

وبعدها رديت

وقلت...عايزة اخلص منه

بس مين الي ممكن يخلصني منه

فا رد جعفر

وقالي...انا اعرف واحد بيخلص في المواضيع دي بس ثمنة حراق شوية


قلت...بياخد كام يعني؟


قال..بياخد خمسين باكوا

قلت..خمسين باكوا دي يعني

خمسين الف ؟


قال.. ايوه

 نص مقدم والنص بعد التتفيذ


 قلت ...طب ما تكلمة يقبل ياخد مني عشرة مقدم

علي ما اجهز له باقي المبلغ


فا فكر جعفر شوية

وقالي.. من عنيا حاضر هكلمة عشان خاطرك انتي بس


قلت..بس انا عايزة التنفيذ في اسرع وقت


فا رد وقالي

مسافة ما هتبعتي له المقدم

هيبدء في التنفيذ


فا رديت بحماس و قلتلة...حاضر هجزلة المبلغ

بس من فضلك

اتعامل انت معاه


عشان انا بخاف اتكلم مع  البلطجية 


فا ضحك جعفر

وقالي...حاضر هتعامل انا معاه

بس ابعتي انتي بيانات الزبون

وابعتي المقدم


وبعدما قفلت مع جعفر


قررت اني هعمل المستحيل لغاية ما اجمع عشرة الالاف جنية المقدم


وبعدما جعفر يقتل سعيد هقفل موبيلي

وهختفي وجعفر مش هيعرف يوصلي 


ورجعت اقول لنفسي


بس علي الله جعفر ميطلعش بينصب عليا وياخد هو العشرة الالاف ويقفل موبيلة ويهرب مني


المهم

تاني يوم

سعيد راح دفع مصاريف العملية بالكامل


ولما لقيت الوقت بيجري

وامي هتعمل العملية خلاص


معداش اليوم عليا ..الا وكنت بعت السلسلة الذهب بتاعتي

الي المرحوم بابا كان جايبهالي


واتصلت بجعفر 

وقلتلة ..اني جهزت العشرة الالاف جنية

وهبعتهم زي ما بعتلة عنوان  (الهدف)

وخط سيرة


وفهمت جعفر اني مستعجلة


فا وعدني جعفر بانة هيبشرني بكرة الصبح  بتنفيذ المهمة


فسالتة

وقلتلة...هي المهمة هتتنفذ فين وازاي؟


فا رد جعفر 

وقالي.. 

...انتي ليكي تعرفي ميعاد المهمة فقط


لكن فين وازاي دي بقي ملكيش فيها


قلت...تمام


وفي اليوم ده

اتعمدت اني ابات مع امي في المستشفي

عشان ابعد نفسي عن اي شبهة


وفضلت في الليلة دي

صاحية من القلق والرعب


ولما طلع الصبح

فضلت مسهمة وانا بنتظر خبر سعيد يجي لامي

الي كانت لسة بيجهزوها للعملية


لكن....عدت الساعات

 الصبح بقي ظهر

ولا حس ولا خبر


فا اتصلت علي جعفر لقيت موبيلة اتقفل


فا عرفت ان جعفر نصب عليا

واخد العشرة الالاف جنية

وخلع

فا فضلت اضرب علي دماغي

الغبية الي اتسببت في ضياع السلسلة الذهب

الي كانت من ريحة ايويا


ولما شعرت بان دماغي هيضرب مني

حاولت انام عشان ابطل تأنيب في نفسي


وفعلا روحت في النوم

وبعد فترة من الوقت


صحيت علي ايد الممرضة الي كانت جاية بتسألني عن ماما


فا بصيت علي السرير

بتاع ماما

لقيتة فاضي


فاقلتلها..مش عارفة يمكن تكون في الحمام


فا ردت الممرضة

وقالتلي . ...انا بصيت في الحمام ملقتهاش


قلت...امال يعني هتكون فين


فا ردت الممرضة

وقالتلي..ممكن تكون زهقت وخرجت تمشي رجليها  بره 


فا خرجنا بسرعة انا والممرضة نشوفها


وبرضوا معثرناش لها علي اثر


لكن ...بعدما رجعنا لغرفتها في المستشفي

سمعنا صوت مية في الحمام

فا فتحنا الحمام لقينا ماما جوه

فا سالتها

كنتي فين يا ماما

قالت...انا مروحتش في اي مكان

ويادوب قومت دخلت للحمام 

وانتوا دخلتوا عليا دلوقتي


واستغربت من امر ماما 


احنا دورنا عليها  في الحمام

وهي مكنتش موجودة فعلا


المهم

بعدما عدي الموقف بتاع ماما

رجعت افتكر جعفر


ولما سمعت العصر بيأذن

اتأكد ظني بانة كداب


ورجعت افكر هعمل ايه مع جوز امي


واثناء ما كنت قاعدة شايلة الهم

اتفاجئت

برجال المباحث داخلين علينا المستشفي


وبيسألوا ماما

وبيقولوا لها

انتي زوجة  سعيد عامر؟


فا ردت ماما وهي مستغربة

سؤال رجال المباحث


وقالت...ايوه

 سعيد عامر يبقي جوزي  لية؟


مالة سعيد؟

فا رد الضابط


وقالها ..انتي متعرفيش

ان زوج حضرتك فارق الحياة النهاردة ؟


فا صرخت ماما 

وسالتهم

وقالت...يا مصيبتي السودة

سعيد جوزي مات؟


حصل امتي ده  ؟ وازاي؟

فا رد  الضابط

وفجر مفاجئة من العيار الثقيل


وقال....

جوزك يا مدام......؟الحلقة الثانية 

زوج امي  كان بيحاول يجب&رني علي ممارسة العلاقة المحرمة معة ...


ولما رفضت  بدء يساومني


ووضع حياة امي مقابل موافقتي


عشان كده كان لازم اقت&لة...


وبالفعل اجرت ق&اتل مأجور


(اسمة جعفر)

عشان يخلص&ني منه


  ودفعت لجعفر  بدون ما اعرفة هويتي ولا حتي يعرف شخصيتي الحقيقية


وفي ليلة القت&ل اتعمدت ابات مع امي في المستشفي عشان ابعد عن نفسي اي شبهة


وتاني يوم اتفاجئنا انا وامي برجال البوليس


وهما بيزفوا لامي خبر وفاة سعيد جوزها


فا صرخت امي 

وسألتهم

وقالت.. سعيد جوزي م&ات؟

 امتي ؟ وازاي


فا رد الضابط

وقال..

احنا لقينا جوزك مقت&ول في بيتكم و.....


وقبل ما الضابط يكمل..امي وقعت من طولها وفقدت الوعي

في اللحظة دي اتدخل الطبيب


وساعدها لغاية ما رجعت لوعيها


وبعدها امرهم ياخدوا ماما علي غرفة العمليات فورا


فا استوقفة الضابط

وطلب من الطبيب انه ياخد من وقتة لحظات


وبعد ما سال الضابط عن حالة ماما الصحية


 بدء الطبيب يشرح للضابط خطورة مرضها

وعرفة  ان ماما كانت محجوزه في المستشفي 

من يومين

 عشان يجهزوها لاجراء  العملية الي هتتعمل النهاردة 


 

وشهد الطبيب باني انا وماما كنا في المستشفي وقت وقوع الجريمة


الجزء الثاني

حضن عشماوي

للكاتبة..حنان حسن

وبعدما استمع الضابط لشهادة الطبيب

لقيت الضابط جاي ناحيتي

 وبيسألني


وقالي...انتي اسمك اية؟

قلت...اسمي ملك

فا قالي...

انتي بنت المجني علية

 يا ملك ؟


في اللحظة دي

رسمت الدهشة والالم 

علي وجهي


ورديت باسف

وقلت..لا... 

انكل سعيد مش بابا..

 دا يبقي جوز ماما


بس انا كنت بعزة

 اصلة كان حنين عليا اوي


فا بصلي الضابط

وسألني تاني

وقالي...

هو انكل سعيد كان له اعداء؟

 او كان في بينة وبين حد مشاكل مثلا


فا بصيتلة ببراءة


وقلت...لا... خالص

 انكل سعيد كان زي النسمة ومكنش بيعمل مشاكل مع حد نهائي


في اللحظة دي


هز الضابط راسة

وقالي...تمام

تقدري تروحي تطمني علي والدتك

وبعدها... تركني الضابط ومشي


وبمجرد ما مشي

رجعت اتنفس تاني...بعد ما كنت حاسة ان قلبي هيقف

من شدة الخوف والتوتر


وفضلت اقول لنفسي


اخيرررررا 

خلصت من جوز امي؟


اية دا ؟

علي كده بقي

انا ظلمت جعفر ؟


وبمجرد ما افتكرت جعفر

جريت بسرعة علي الموبيل بتاعي

ونزعت منه الشريحة  الي كنت بكلم منها جعفر..

 وكسرتها تماما..  


و ..مسحت كل الي علي الموبيل

ورجعت الموبيل لضبط المصنع 


وبعد ما نظفت الموبيل

اتفاجئت بالممرضة وهي بتقولي...انهم اخدوا ماما لغرفة العمليات وانهم بداوا يجروا لها العملية فعلا


للكاتبة حنان حسن


في اللحظة دي


 خوفت اوي


واترعبت من جري&متي الي ارتكبتها


وخوفت لا ربنا يعاقبني في ماما

فا فضلت طول الوقت ادعي ربنا 

واقولة... يارب

 متخدهاش بذنبي... ومتع&اقبنيش بيها


وفضلت انتظر امي امام غرفة العمليات

و الوقت كان بطيئ والاحساس مرعب


بس الي خفف عني...

اني لقيت يمني صاحبتي

جاية تاخدني في حضنها


وبتقولي...اطمني ممتك هتقوم بالسلامة...

 وهتبقي بخير


فا فضلت اعيط وادعي لماما

واقول...يارب


وبعد مرور وقت طويل وتقيل


لقيت الممرضة جاية و بتقولي

خلاص...

عملوا لممتك  العملية


قلت هي فين عايزة اطمن عليها

فا ردت الممرضة

وقالتلي.. 

 مش هينفع تشوفيها دلوقتي لانها في غرفة الافاقة


قلت...وهي حالتها ايه دلوقتي؟


قالت..ان شاء الله هتبقي كويسة..

قلت...الحمد لله


وفضلت امي في غرفة الانعاش طول الليل


وطبعا يمني صاحبتي روحت لبيتها


وانا فضلت صاحية لغاية الصبح ادام غرفة الانعاش


وبعد مرور الوقت 

رجعتلي الممرضة تاني

وقالتلي...

تقدري تيجي تشوفي والدتك


فا جريت علي الغرفة الي فيها ماما ..

وبمجرد ما دخلت عندها

لقيتها فاقت

فا قبلت ايديها ...وسجدت لله سجدة شكر


في الوقت ده


كانت يمني رجعتلي تاني


ولقيتها بتباركلي علي نجاح العملية


بصراحة الفرحة مكنتش سيعاني


امي قامت بالسلامة

وسعيد غار في ستين داه&ية


انا دلوقتي اسعد واحدة في العالم

وفجاءة....

يمني قطعت عليا احساس السعادة الي كنت حاسة بيه


لما لقيتها بتقولي..


اميرة بنت سعيد جوز ممتك


 عاملة عزاء لابوها في البيت


ولازم تقفي معاها في العزا ولو لساعة زمن بدل ممتك


ومدت يمني ايديها ليا  بكيس فيه بعض الملابس السوداء

وقالتلي..ظ

 خدي انا جيبتلك لبس اسود من عندي

 

البسية وروحي خدي العزاء مع اميرة


فا بصيت ليمني

 وقلتلها

يعني عايزاني اسيب امي 

واروح اقف مع ست هبابة في العزاء؟


فا ردت يمني

وقالتلي.. ايوه طبعا...

عشان محدش يقول انكم سيبتوا بنتة تاخد العزاء لوحدها

قلت...طب ازاي هسيب امي لوحدها دلوقتي؟


قالت...

 انا هقعد معاها ...و روحي انتي كام  ساعة 

واقفي  معاها في العزاء

 وبعدين ابقي ارجعي لممتك


قلت..ماشي


للكاتبة..حنان حسن


وفعلا..بعدما اطمنت علي ماما


سيبتها نايمة ويمني قاعده جنبها

 وروحت علي الفيلا


وفي الفيلا

لقيت ناس  كتير جايين للعزاء 

فا قلت ادخل علي غرفة المكتب بتاعة سعيد جوز امي


عشان افتش عن الفيديوهات اياها 

في الكمبيوتر بتاعة


 بدون  ما حد يا خد بالة


وبعدين ابقي انزل اقابل الناس الي جايين للعزاء


 وفعلا...اتسللت لغرفة المكتب

وبمجرد ما دخلت الاوضة


اتفاجئت ب اميرة داخلة ورايا


ومعاها اتنين رجالة شكلهم زي البلطجية


ولقيتها بتقولي

انتي جاية هنا لية تاني يا بت 


ايه ؟ امك بعتاكي تاخدي لها الميراث بعد ما قتلت بابا


فا بصتلها بغضب

وقلتلها...

انتي ازاي تتكلمي معايا بالاسلوب ده  يا متخلفة انتي؟


فا ردت اميرة وهي بتبرقلي عنيها 

وقالتلي..انا متخلفة ؟


تمام.... انا هوريكي

وصرخت في البلطجية الي معاها

وقالتلهم...

البت دي سرقت الذهب بتاعي


قلعوها هدومها كلها وفتشوها


لغاية ما ابلغ البوليس 


وفي لحظة  هجموا عليا الثلاث بلطجية

وبدؤا ينزعوا عني ملابسي

بوح&شية


في اللحظة دي

صرخ فيهم صوت رجالي


وقالهم...ابعدوا عنها


وفي نفس اللحظة

 لقيت المنقذ ده جذبني من وسطهم  ...

واخدني خلفة

عشان يحميني منهم


فا اخدني الفضول 

وبصيت ناحية المنقذ الشهم

 

ولما اتحققت من الشخص ده

لقيت شكلة مش غريب عليا


بس عرفتة اول ما اميرة نطقت اسمة


وقالت..

سيبهم يا محمد

البت دي تبقي بنت مراة ابوك


 وانا بنفسي 

شوفت امها بعنيا وهي بتقتل ابونا 

وكنت همسكها

لكن...

هربت بعد ما عملت عملتها


ودلوقتي باعتة بنتها تسرقنا


للكاتبة..حنان حسن


في اللحظة دي


افتكرت صورة محمد

الي شوفتها في موبيل زوج امي


وعرفت ان الي ادامي يبقي محمد ابن جوز امي


وطبعا الكلام الي قالتة  اميرة

لمحمد دلوقتي

هيخلية يخل&ص عليا وقتي


واثناء ما كنت واقفة بفكر في الورطة الي انا فيها


لقيت محمد قبض علي ايدي


وقالي ..امك فين ؟ اتكلمي؟


فا حاولت احرر ايدي من قبضتة

وقلتلة..

عايز تعرف مكان امي لية

 عشان تروح تاذيها  صح؟


فا رد محمد وهو بيقبص بايدة الثانية علي شعري


وقالي.. 

وربي وما اعبد 

لو اتأكدت انها هي الي قتلت ابويا


 لا هجيب امك حتي لو كانت فين

وساعتها هدفعها الثمن غالي


 فا ردت اميرة بجبروتها المعتاد

وقالتلة...سيبها للرجالة بتوعي

وهما هيعرفوا يجبروها انها تقر بمكان امها


في اللحظة دي

استجمعت شجاعتي وصرخت فيهم

وقلتلهم...اتفضلوا اقتلوني

انا واقفة ادامكم اهوه


وبصيت لمحمد 

وقلتلة...

بس قبل ما تودي نفسك في داهية 

وتقتل حد ظلم


اتحقق من الكلام الكدب والافتراء الي انت سمعتة من اميرة الاول


وساعتها هتتاكد ان امي بريئة


فا فكر محمد شوية


وبعدها قالي..


فين دليلك علي براءة امك


وقبل ما اجاوبة ولا انطق باي كلمة

الباب خبط


والشغالة دخلت تقول لاميرة ان ظابط المباحث بيسال عنها 


فا ردت اميرة


وقالت..كويس اوي

اهو رجال البوليس وصلوا 

وانا هتهم امها بالقتل


وهما هيعرفوا يجيبوا امها بمعرفتهم


فا تركني محمد


 وقبل ما يرد عليها


اتفاجئنا بحضرة الضابط

داخل علينا الاوضة


 و كان نفس الضابط الي حقق معايا في المستشفي


واول ما الضابط شافني

لقيتة بيبصلي


وبيقولي..ازيك يا ملك؟


فا قلتلة...الحمد لله


فا اتعجبت اميرة لما لقت الضابط عارف اسمي


وبسرعة اقتربت اميرة من حضرة الضابط

وقالتلة..


انا بوجه اتهام لزوجة ابويا وبتهمها بقتل ابويا


وبنتها دي عارفة مكانها ومتسترة عليها


فا بص  الضابط لاميرة

وسألها

وقالها..عندك دليل علي اتهامك لزوجة ابوكي ؟


فا اتوترت اميرة

واتلعثمت في الكلام

وقالت...

..اكبر دليل انها هربت واختفت بعدما اتق&تل


فا بص الضابط لمحمد 


وقالة....

انا متعرفتش بحضرتك قبل كده 

انت مين ؟


فا رد محمد


وقال...انا محمد سعيد

و المجني علية يبقي ابويا


فا رد الضابط

وقالة...البقاء لله يا محمد

انا سمعت انك كنت مسافر


فا بص محمد للضابط

وقال...ايوه

كنت مسافر ولسة راجع لمصر من كام ساعة بعدما بلغوني بالخبر


 فا رد الضابط بهدوء

وقال ..تمام


اقعدي يا اميرة

واقعدوا

 كلكم لو سمحتوا

عشان عايزكم


فا استجبنا كلنا وقعدنا بالفعل


وبدء حضرة الضابط يتكلم

ويوجه كلامة لاميرة تحديدا


للكاتبة..حنان حسن


وقال...

يوم الحادث

احنا جالنا اتصال من الشغالة...

 بانها لما رجعت من اجازتها


 اتفاجئت بالمجني علية (سعيد) واقع في الارض


 وبجسدة العديد من الطعنات


ولما وصلنا لمسرح الجريمة

اكتشفنا ان الفيلا اتعرضت لعملية سرقة  

وطبعا بدأنا نشك في زوجة المجني علية...

 لانها مكنتش في البيت لما وصلنا


لكن بعد التحريات

عرفنا انها في المستشفي


 وكانت زوجة ابوكي يا اميرة اول الي حققنا معاهم

لكن...

 الطبيب الي بيعالجها

 اكدلنا انهاوقت وقوع الجريمة

 كانوا بيجهزوها لاجراء عملية خطيرة


واتاكدنا كمان ان بنتها ملك كانت مرافقة  لها


يعني زوجة ابوكي وبنتها فضلوا ملازمين المستشفي ومخرجوش منها بقالهم يومين تقريبا


و الواقع ده بينفي اتهامك لزوجة ابوكي يا اميرة


في اللحظة دي


 بص محمد  لاميرة بغضب بدون ما يوجه لها اي كلام 


ورجع سأل الضابط

وقالة..

امال مين الي ممكن يكون ق&تل ابويا يا حضرة الضابط؟


فا رد الضابط

وقال.. مهو ده الي انا جاي عشانة دلوقتي


احنا لما فرغنا الكاميرات

مظهرش لنا اي شخص غريب داخل او خارج من الفيلا


ودا لاننا ...

 اكتشفنا ان الكاميرات اتعطلت بفعل فاعل قبل ارتكاب الجريمة


لكن...

لما فرغنا الكاميرات الي في الفيلا المقابلة للفيلا بتاعتكم

رصدنا في الفيديوا

 شخص بيرتدي نقاب والكاميرات جايبة الشخص ده دخل للفيلا قبل ارتكاب الجريمة 

وخرج بعدها بساعة

وكان بيرتدي نفس الملابس في الخروج برضوا

(النقاب)


 ودلوقتي انا عايزكم تشوفوا الشخص المنتقب الي في الفيديوا

 لربما تتعرفوا علية


وبالفعل شغل الضابط الفيديوا


واول ما ظهر الشخص المنتقب

علق محمد

وقال ..الي لابس النقاب ده (راجل) مش واحده ست


في اللحظة دي

انا بطني وجعتني

وخوفت لا يوصلوا لجعفر

وجعفر يعترف بالست الي اجرتة


المهم ..

بعدما شوفنا الفيديوا


ردينا احنا الثلاثة

وقولنا اننا منعرفش حد بالاوصاف دي


فا طلب مننا الضابط

ان لو اي حد فينا توصل لاي معلومة يتصل بيه فورا


وبعد ما خلص الضابط مهمتة

سابنا ومشي


وبعدما الضابط مشي


بصتلي اميرة

وقالتلي ..علي فكرة براءة امك مش هتغير من موقفي ناحيتك انتي وامك


قلت...يعني ايه؟


قالت...يعني تتفضلي تلمي هدومك انتي وممتك وتمشي  من هنا

 ومش عايزة اسمع انكم قربتوا من الفيلا تاني 


بصراحة اسلوب اميرة استفزني

وكنت ناوية اصرخ في وشها

واسبها...بكل الشتايم القديمة والجديدة


بس قبل ما اعمل كده


سمعت محمد وهو بيوقفها عند حدها

وبيقولها...انتي تخرسي خالص

ومش عايز اسمعلك صوت في البيت ده بعد كده


مش كفاية انك اتهمتي  امها بالكدب


عايزة كمان تحرمي الست من حقها في ميراث جوزها


فا برقت اميرة

وقالتلة


ميراث مين؟

الست دي مش هتاخد جنية واحد من فلوس ابويا


فا بصلها محمد بتحدي

وقالها...

..شرعا وقانونا

 ام ملك لها نصيب في الميراث...وفي الفيلا وفي كل حاجة هنا


وبالشرع والقانون

وهي وبنتها هيفضلوا معانا

هنا 

فا ردت اميرة بغل


وقالت...دا علي جثتي

فا رد محمد ببساطة

وقال..

لو معترضة  يا اميره

خدي نصيبك من الميراث واتفضلي فارقينا


لكن ام ملك هتاخد حقوقها كاملة من ميراث ابويا


للكاتبة..حنان حسن


في اللحظة دي


وقفت اميره ساكتة لما شعرت بعجزها عن الرد


 فا سابها محمد ومشي


ولما لقيت نفسي واقفة معاها لوحدي

خوفت لتأكلني


فا عملت نفسي بدور علي الموبيل

وجريت من ادامها


ولما رجعت لغرفتي

قررت اخد هدومي وهدوم امي واهرب من البيت المشحون بالغل دا


لكن لما دخلت للاوضة

لقيتني بفكر في التصرف الشهم الي عملة معايا محمد


 وبصراحة كنت مبهورة بمحمد وبقوة شخصيتة


بس محمد اية وبتاع اية

لا لا لا


انا لازم اهرب حالا قبل ما يتكشف المستور 


 وبالفعل جهزت الشنط

واخدت حاجتي  وحاجة ماما

و اتوجهت لباب الاوضة


لكن...

قبل ما اخرج

سمعت صوت محمد جاي من ناحية المكتب

وكان بينادي عليا بصوت عالي


فا تركت الشنط وروحت اشوف في اية


واول ما دخلت علية


لقيتة ماسك في ايده موبيل سعيد جوز امي

فا اقتربت من المكتب

وسالتة

قلت...انت كنت بتنادي عليا

فا بصلي محمد بعنية الي كانت بتطق شرار

وقالي .......؟

يتبع القصه احداثها مثيره تابع معانا

لو عايز باقي احداث الرواية صلي علي رسول الله وطبعا مش هننسي نضع عشر ملصقات ومتابعه 


تكملة الرواية من هنا


🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

ادخلوا بسرعه حملوه وخلوه علي موبيلاتكم من هنا 👇👇👇

من غير ماتدورو ولاتحتارو جبتلكم أحدث الروايات حملوا تطبيق النجم المتوهج للروايات الكامله والحصريه مجاناً من هنا


وكمان اروع الروايات هنا 👇

روايات كامله وحصريه من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

يتم التشغيل بواسطة Blogger.
close