expr:class='data:blog.languageDirection' expr:data-id='data:blog.blogId'>

زهره وسط أشواك بقلم فريده أحمد الفصل 24/25/26/27/28/29/3031/32 حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 زهره وسط أشواك بقلم فريده أحمد الفصل 24/25/26/27/28/29/30/31/32 حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 

زهره وسط أشواك بقلم فريده أحمد الفصل 24/25/26/27/28/29/3031/32 حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


يوسف متقـ تلش. يوسف عايش يارحيم اخوك عايش

قالتها هيام بصدق ل رحيم اللي واقف بيشرب سيجارة ببرود

لكن اول ماقالت كده عينو وسعت بصدمة وهو بيحاول يستوعب اللي قالته 

زهرة وياسمين هما كمان بصو لبعض بصدمة وهما مزهولين

فاقو علي صوت رحيم اللي رمي السيجارة علي الأرض وداس عليها برجله وقال لهيام بطريقة ترعب بعد مااقنع نفسه انها جاية تعمل حوار .....  انتي جاية تلعبي عليا. بتقولي كده علشان اسمحلك تاخديها صح. بس ده في احلامك. وزي ماقولتلك هتفضلي شايفاها من بعيد هخليها قدام عينك وانا شايفك بتتعذبي وهي قدامك وانتي مش عارفة تقربي منها

هيام.... بس انا مش بلعب عليك وبقولك الحقيقة

رحيم.....  حقيقه اييييييه

هيام.....  ان اخوك عايش 

رحيم رقت نبرته شوية وبان علي وشه الحزن وهو بيفتكر اخوه وقال......  اخويا انا دفنته بأيديا 

كمل بصعوبة .. بعد ما اتبعتلي مقـ تول علي اديكو

وهو بيتألم من جواه وبيفتكر المشهد ده الضربة الوحيدة اللي كسرته بجد يوم ماشاف اخوه مقتـ ول جـ ـثة قدامه

اخيرا زهرة نطقت وقربت ليها وقالت وهي بترجوها تأكد الكلام اللي قالته ده

زهرة...  ه. هو حضرتك بتتكلمي بجد. يوسف عايش 

هيام ابتسمت لما زهرة قربت وهي شايفاها بتكلمها

مدت ايدها تحركها علي وشها بدموع متجمعة في عنيها 

وقالت.....  كنت حاسة انك موجودة وحواليا. كنت حاسة ان بنتي عايشة 

زهرة تلقائي نفضت ايدها من عليها ورجعت لورا 

وقالت بجمود....  لو سمحتي جاوبي.....  الكلام اللي بتقوليه ده صح. يوسف فعلا عايش 

هيام بصتلها بحزن لكن اتنهدت وقالت....  دي الحقيقة اللي انتو متعرفوهاش. يوسف فعلا عايش 

رحيم وهو كمان بيتنمي كلامها يطلع صح بس عقله بيقوله الزاي وهو دافن جثة اخوه بنفسه.

رحيم بص ل هيام وقال .... الزااي. انطقي قولي. قولي ان اللي دفنته ده مش يوسف

هيام بتأكيد....  هو فعلا مش يوسف. 

رحيم كان بيبصلها وهي وهي بتأكد كلامها وهيتجنن لكن قال يسمعها ويخليه ورا الكداب لأنه من جواه بيتمني اساسا ان كلامها يطلع صح وان اخوه فعلا يطلع عايش

هيام.....  احنا اه خطفنا اخوك علشان نقـ تله 

بصت لياسمين وكملت....  بعد ماياسمين رفضت تشارك معانا لأننا كنا ناويين نكلفها هي بالمهمة دي. 

بصتله وكملت.....  بس لما رفضت اخواتي قالو كده كده لازم نقتـ له ايا كان مين اللي هينفذ و علطول كلمو غسان الراجل بتاعنا وامروه انو لازم يقـ تله وينفذ في اسرع وقت 

بعدها انا سيبتهم في الشركة ورجعت القصر. بس مرة واحدة مقدرتش اكمل حسيت ان قلبي وجعني علي الولد وقولت الزاي اوافق ان طفل صغير زي ده مالوش ذنب في اي حاجة يمـ وت كده وعلي ايدينا وانا اكون مشاركة في قتـ له. فوقت لنفسي وقولت مستحيل ده يحصل وجريت بسرعة مسكت تليفوني علشان اكلم غسان والحقو قبل ماينفذ وانا بتمني من جوايا يكون الولد لسه بخير 

كلمت غسان والحمدلله كان فعلا منفذش


فلاش باك

هيام.....  عملت ايه ياغسان

وهي بتتمني يكون لسه... منفذش

غسان.....  لسه ياهانم 

اول مارد عليها غسان وقال كده اتنهدت هيام براحة 

لكن غسان كمل كلامه وقال....  بس اديني ساعة بالكتير وهكون خلصت وكل حاجة هتبقي تمام والولد هيكون راح للي خلقه

هيام بسرعة.....  لأ 

غسان باستغراب....  لأ ايه

هيام.....  متقت،لوش

غسان.....  الزاي ياهانم. دا عمران بيه لسه قافل معايا من دقايق وبيستعجلني اخلص بسرعة

هيام بغضب وحدة ....  انا قولت متقت، لش الولد. متسمعش كلام عمران 

اتنهدت وقالت....  بص. عمران وصالح مش هيعرفو حاجة

(عمران وصالح دول اخواتها) 

وعلشان هيام كانت متأكدة ان اخواتها استحالة يوافقو ويسمعو كلامها ويسيبو الولد 

هيام.....  انت هتعمل اللي هقولك عليه... علشان كل حاجة تبان طبيعية هتدبر الحادثة لكن من غير ماتأذي يوسف 

وانا هقولك تعمل ايه بالظبط

باااااك

هيام....  وقتها خليت غسان بعت عربية نقل خبطت العربية اللي فيها يوسف وهو راجع من المدرسة مع السواق. بس نبهت عليه ان مايبعتش حد غشيم ينفذ بس من غير مايأذي اللي في العربية.. وفعلا السواق بتاعكو خرج بشوية جروح سطحية ويوسف كذالك.. بس انا وغسان فهمنا صالح وعمران ان يوسف مـ ات. وطلبت من غسان ياخد يوسف يخدرو وصوره بهدومه اللي عليها د، م  ووشه اللي اتشوه من الحادثة... طبعا هو وشه متشوهش ولا حاجة وكل دي كانت تشوهات مزيفه غسان عملها علشان يصدوقو ان الحادثة كانت جامدة و الولد فعل 

مـ ات وبعتلهم الصور.. وهما وقتها اتطمنو ان كل حاجة مشيت زي ماهما عاوزين و قالو ل غسان يبعتلك جثة اخوك

بعدها انا كنت اتصرفت في جثة طفل حقيقية من اللي بيبقو جايين المستشفيات في حوادث وفعلا لقيت جثة طفل بنفس السن والجسم وجبنا وقتها خبير تجميل وشوية حاجات عملها طلع الجثـ ة شبه يوسف وبما انو كان في تشوهات كتير في الوش والملامح مكانتش واضحة علشان الحادثة يعني دا ساعدنا انك متكتشفش انها مش جثـ ة اخوك بجد 

رحيم كان بيسمعها وهو مش مصدق ان اخوه فعلا طلع عايش وكل دي كانت تمثيلية 

رحيم بلهفة....  ويوسف فين.. اخويا فين

هيام.....  انا وقتها قولت ل غسان يهربو يبعتو اي مكان يكون بعيد عند اي حد يكون بيثق فيه. وهو اتصرف

رحيم....  فيين يعني بعتو فين

هيام.....  معرفش. انا اهم حاجة اني نجيت الولد من اديهم. وغسان هو اللي اتصرف في الباقي.هو اللي يعرف مكان يوسف. غسان الوحيد اللي هيوصلك لمكانه 

هي قالت كده ورحيم مستناش خد سلاحه وخرج بسرعة في طريقه لغسان 

رحيم بيفتح العربية 

زهرة كانت خرجت وراه ولحقته وقالت... انا هاجي معاك يارحيم 

رحيم بحدة.....  تيجي معايا فين.. ادخلي جوه

زهرة بترجي....  علشان خاطري خدني معاك. 

رحيم.....  قولت ادخلي جوا 

وركب العربية ولسه هيطلع بقلم فريدة احمد 

زهرة فتحت باب العربية...  علشان خاطري يارحيم. والله مش هتكلم كأني مش موجودة. بس خدني معاك. علشان خاطري 

رحيم اتنهد وهو بيحاول يبقي هادي....  اركبي

زهرة ركبت بسرعة ورحيم طلع بالعربية وساق علي اقصي سرعة 


.. بعد وقت قياسي وصل ل مكان غسان ونزل وزهرة وراه 

وطلع علي شقة غسان بسرعة

غسان نايم جوا فاق علي خبط جامد علي الباب 

قام يشوف فتح الباب اتفاجأ ب رحيم

غسان بتوتر.... رحيم بيه

رحيم دخل..... اخويا فيين يلااا

غسان ... اخوك. اخوك مين.

وبعدين قال....هو مش اخوك بردو الله يرحمه

رحيم وهو بيضغط علي نفسه و بيحاول يبقي هادي..... ولاااا متستهبلش انا عرفت انو عايش...  فييين وديتو فين

غسان بغباء مصطنع....  انا مش عارف انت بتتكلم علي ايه

رحيم مسكه من فكه جامد وبغضب حط المسدس في دماغه...  انتطق ياروح امك.. يوسف فيييين 

زهرة...  رحيم اهدي ممكن وهو هيتكلم 

رحيم بصلها نظره اخرستها ورجع بص لغسان...  هتنطق ولا افضيه في دماغك 

غسان بخوف هز راسه بمعني هيتكلم

رحيم سابه.... فييين.. انطقق

غسان وهو بيبلع ريقه.. اديني ثواني بس ه. هعمل حاجة جوا.. ثواني وهرجعلك بقلم فريدة احمد 

رحيم وهو مش مستريحلو...  هتعمل ايه 

غسان.....  ياباشا اتطمن انا هادلك علي مكان يوسف. صدقني

رحيم بتحذير....  اقسم بالله لو لعبت بديلك وفكرت تحور عليا وتسوحني ماهسمي عليك 

غسان..... مقدرش ياباشا لأني عارف انك مبتهددش. اديني ثواني وهعرفك كل حاجة

واتحرك غسان علطول دخل اوضة وقفل الباب وبسرعة مسك تليفونه وكلم حد بقلم فريدة احمد 

غسان.....  ايوا ياباشا.. رحيم بيه عندي و. 

: وايه ماتتكلم

غسان.. عرف ان يوسف عايش وعايز يعرف مكانه. اقوله ايه ياباشا. 

ثم اكمل بخوف.....  ده ممكن يقت، لني لو كدبت عليه. لانو جاي ومتأكد اني عارف مكان اخوه

بهدوء : قوله الحقيقة

غسان...  الزاي ياباشا. اقوله يعني ان يوسف معاك

: ايوا.. بقولك ايه. انت مش بتقول انو عندك 

غسان...  ايوا ياباشا 

: اطلع واديلو التليفون. هكلمه 

غسان بصدمه...  ايه.بس انت كده هتنكشف وهو هيعرف

: خلاص ياغسان آن الاون انو يعرف. اطلع اديلو التليفون وافتح الكاميرا

غسان لسه هيتكلم 

قاطعه بحزم....  اعمل زي مابقولك

غسان خرج ل رحيم اللي واقف مستنيه بغضب وزهرة بتهدي فيه بقلم فريدة احمد 

فتح غسان الكاميرا وقال ل رحيم....  اتفضل يارحيم بيه

وهو بيديلو التليفون اللي اول مارحيم مسكه وهو مش فاهم حاجة وبمجرد ماركز في التليفون يشوف فيه ايه 

ظهر يوسف في فيديو كول

رحيم وهو مش مصدق عينه قال بفرحة ودموع.. يوسف

يوسف ببتسامة..  ازيك يارحيم.

رحيم بلهفة....  انت عامل ايه ياحبيبي انت كويس. انت فين

يوسف.....  انا كويس متقلقش عليا. بس انت وحشتني اوي

زهرة اللي واقفة جمب رحيم وهو ماسك التليفون مسكت ايد رحيم وهي بتوجه التليفون ليها وبصت ليوسف بدموع ...  يوسف. حبيبي عامل ايه

يوسف بفرحة ....  ازيك يازهرة. وحشتوني كلكم

رحيم.... انت فين ياحبيبي

يوسف....  انا في امريكا 

رحيم بتستفهام....  مع مين يايوسف 

وهو بيبص ل غسان ورجع بص ليوسف وقال....  اتكلم يايوسف انت فين في امريكا ومع مين 

يوسف.....  انا مع بابا يارحيم 

رحيم بصدمه...  مين 

يوسف.....  مع بابا. اهو

وفجأة ظهر زيدان اللي قاعد جمب يوسف علي الكنبة بعد مايوسف وجه الكاميرا عليه  

رحيم بص ل زهرة بصدمه وزهرة بصتله بزهول 

زيدان....  ازيك يارحيم


فجأة في الفيديو كول ظهر زيدان اللي قاعد جمب يوسف علي الكنبة بعد مايوسف وجه الكاميرا عليه  

زيدان....  ازيك يارحيم

رحيم بص ل زهرة بصدمه وزهرة بصتله بزهول 

رحيم بصدمة غمض عينه وفتحها وهو بيحاول يستوعب .....  ابوي

زهرة كمان فجأة حست انها مش عارفه تقف علي رجلها ودماغاها بتلف. وخلاص هتقع بس علطول غسان سندها قبل ماتقع ورحيم واقف متجمد و مصدوم لسه 

................ 

عند حمزة كان قاعد مع ابوه وبيتكلمو 

دخل راجل من رجالته وهو بيقول....  حمزة بيه. عاصم شكلو خرمان علي الاخر. عمال يكسر في كل حاجة في المخزن زي المجنون 

حمزة....  روح انتا.. وانا بليل هجيلو امسي عليه

..... 

عند رحيم وزهرة

رحيم...  انت الزاي. الزاي عايش. ويوسف معاك. انا مش فاهم حاجة

زيدان.... لما كنت في العربية وقت الحادثة انا وامك الله يرحمها 

كمل بحزن... وقتها امك اتوفت في ساعتها

وانا زي ماانت عارف دخلت في غيبوبة اسبوعين.. بعدها فوقت. وغسان كان جمبي 

رحيم بص ل غسان وهو مستغرب ومش فاهم حاجة لان المفروض غسان شغال مع عيلة الشاذلي دا الراجل بتاعهم ودراعهم اليمين 

زيدان فهم اللي في دماغ رحيم و قال....  غسان طول عمره دراعي اليمين يارحيم. وانا اللي كنت زارعو في وسط عيلة الشاذلي يجيبلي اخبارهم ويبلغني بكل حاجة

اتنهد وقال... لما فوقت غسان حكالي ان انت قتلـ ت عيسي الشاذلي واخدت بطارك وهو بما انو كان في وسطهم وهما كانو مديينو الامان ومش مخونينو اتفقو قدامو وكانو بيخططو ان لو انا قومت منها هيقتـ لوك انت علشان ياخدو بطار ابوهم اللي انت قتـ لته وكمان علشان يحرقو قلبي عليك. انا لما عرفت نواياهم مكانش قدامي حل غير اني امثل اني موتت واتفقت مع الدكاترة.. خوفت عليك يابني. لو كانو عرفو اني عايش مكانوش هيحاولو يقتلوني تاني كانو ناووين يوجعوني بيك انت. وقتها فضلت افضل في نظرهم ميت وقولت خلاص مش هيأذو حد فيكم 

بس هما الغل كان مالي قلوبهم برغم ان راح من عيلتهم واحد قصاد المفروض اتنين عيليتنا. دا غير انهم هما اللي بدأو بالغدر 

بس بردو فضلو لحد ما حبو ينتقمو منك انت في يوسف. بس الحمدلله غسان كان بيبلغني بكل حاجة اول باول وكنت بعرف هما ناووين علي ايه عن طريقو ووقت مافكرو يقتـ لو يوسف غسان بلغني واتفقت معاه انو يهربو ويفهمهم بردو انو مات 

وهو بعدها كلمني وقالي ان هيام قالتلو يعمل نفس الكلام 

بس طبعا هي متعرفش اني عايش ولا تعرف غسان هرب يوسف فين.. 

اتنهد تنهيدة كبيرة وقال....  انا عاوزك متزعلش منى يابني انا كنت بعمل دا كلو بحميك. سامحني يارحيم 

بص لزهرة اللي كانت واقفة يعتبر في حضن رحيم اللي كان محاوط كتفها وضاممها ليه 

زيدان.. وانتي يازهرة سامحيني يابنتي.. انا ظلمتك عارف بس ربنا اللي يعلم اني عملت كده علشان تبقي في امان وتتربي في وسط العيله وتبقي قدام عيني..  انا كنت عارف اخباركم اول باول ومتابعكم. 

ابتسم بخفة وقال....  غسان كان بيطمني عليكم اول باول

اهم حاجه انكم تخلو بالكم من بعض..خلي بالك من اختك يارحيم..وانا هظبط حالي وهرجع انا ويوسف ونتلم كلنا..هعوضك يازهرة عن كل السنين اللي عيشتيها بعيد عن حضني  

................... 

عند حمزة راح المخزن ل عاصم فتح الباب واول مادخل كان عاصم مرمي علي الارض بتعب وهو مش طايل لا حياة ولاموت

حمزة.....  ايه يابطل. دا انا كنت فاكرك اجمد من كده يا راجل

عاصم كان حاسس بيه بس مش قادر  يتكلم ولا ينطق من التعب

حمزة طلع كيس من جيبه في كو. كايين وبقي يفضيه وهو واقف علي الارض وهو بيقول....  عرفت انك خرمان 

قولت اجي اكسب فيك ثواب.. قرب ياعاصم

عاصم علطول اول ماشاف الكـ وكايين ولأنه مفهوش حيل يقف علي رجله بقي يزحف علي الارض وفضل لحد ما راح عند رجل حمزة وميل وشه في الارض وفضل يشم في البودرة وهو حاسس ان روحه بترجعله من جديد 

خلص وقام قعد وهو بيمسح انفه وبيتنهد براحة سند ظهره علي الحيطه وصوت انفاسه عاليه وكانو كان عطشان في صحره ومصدق لقي مية وارتوي

حمزة وهو شايفة بيتنهد براحة بعد ماشد البودرة كلها 

قال.... دا انا ربنا يخليني ليك علي كده.

طلع سيجارة ولعها ووقف ينفث دخانها بهدوء شوية بصله وقال.... قولي ياعاصم. علشان انا شكلي خدت كفايتي منك وبفكر اخلص قريب. انت ايه رأيك. يعني تختار  تعيشلك يومين عذاب كمان ولا نقول الحمدلله علي كده استكفيت. انا عن نفسي استكفيت. مش شايف فيك حتة سليمة الصراحة. الرجالة شكلهم قايمين بالواجب وزيادة 

عاصم بصله وقال ... مهما تعمل ياحمزة. هفضل انا اللي معلم عليك. كفاية ان انا اللي جربت الاول. كمل بهيام وهو قاصد يستفزو... ياااه مش ناسي طعامتها. بس مش خسارة فيك..انا كده كده كنت متنازل.اصلي مش بحب اجرب الحتة غير مرة واحدة.حتي لو طعمة.. بس الصراحة زهرة مش اي طعامة. دي البت وتكاية وتتاكل اكل ياجدع

ثواني وبعدين قال ... الاا  هو انت جربت الطعامة ولا لسه المزة قافشة 

حمزة كان واقف الدم بيغلي في دماغة لكن كان ماسك نفسه. بس مقدرش يمسك نفسه كتير خصوصا لما عاصم قال باستفزاز.. بس انت المفروض تشكرني يعني انا وفرت عليك التعب وخلتهالك مدام. ايه اللي مزعلك بس. دا بدل ماتشكرني 

حمزة....طيب مقولتليش بقا اردلك الجميل الزاي 

وفي اقل من ثانية كان خرج سـلا، حة وشد الزناد وقال... انا حابب اردو كده وصوب السـ لاح عليه وفجأة خرجت طلقة من المسدس وو

لكن كانت خرجت في الهوا لان هارون لحقه علي اخر لحظة ومسك ايد حمزة رفعها فوق وقال بغضب....  انت اتجننت عاوز تودي نفسك في داهية علشان عيل زي ده 

حمزة بعصبية..... لازم يمـ وت وعلي ايدي.. انت ناسي عمل في زهرة ايه 

هارون....  تعالي بس 

وقفل الباب بالمفتاح علي عاصم وبص لحمزة وقال...  هو كده كده ميـ ت انت مش شايف حالته عاملة الزاي. حابسو بقيلك شهرين جربت فيه كل انواع العذاب. انا بقول كفاية عليه كده 

حمزة بغـ ل....  انا مش هرتاح غير لما اخد روحه بايدي. دا اغتصـ ب مرااتي 

هارون اتنهد وقال....  هيا مكانتش لسه مراتك. وبعدين زهرة خلاص انت لازم تطلقها يعني ملكش صالح بيها ولا باللي يخصها.

حمزة اتضايق  لكن قال.. يابوي حتي لو مش مراتي ولو مش هنكمل مع بعض. دي بنت عمي ولازم اخد حقها

هارون.....هي وقتها كانت مراتو يعني في نظر القانون مش اغتصاب. لانه كان جوزها. 

حمزة... ياحاج بتقول ايه بس انت مقتنع بالكلام ده

هارون حط ايده علي كتفو وقال بعد تنهيدة.... ما هو انا مش هشوفك بتضيع نفسك وافضل واقف. انا مقدرش اخسرك يابني. انت سندي.. واذا كان علي ابن المركوب ده انا اقدر اخلص منو بمليون طريقة. بس من غير انت ماتوسخ ايدك

....................................... 

رحيم وزهرة رجعو الفيلا. و نزلو من العربية 

كانت بنت رحيم بتلعب في الجنينة اول ماشافته جريت عليه 

رحيم شالها.. عاملة ايه ياعمري 

وباسها علي خدها

كنز هي كمان قربت باسته علي خده وبعدت وهي بتقول بزعل طفولي...  كويسة بس زعلانه منك 

رحيم وهو بيمثل الصدمة....  ياخبر. زعلانه مني انا 

كنز هزت راسها...  ايوا. انت زعلتني 

رحيم.....  دا انا ابقي قليل الادب ومش متربي علشان ازعل مزتي كده 

زهرة غصب عنها ضحكت

رحيم....  قوليلي بقا انا نيلت ايه 

كنز....  انت قولتلي هترجع ماما وتصالحها وضحكت عليا ومعملتش كده..

رحيم بحزن عليها.... حقك عليا انا وحش 

كنز....ايوا. وانا مش هكلمك تاني

رحيم ضمها ليه....  انا مقدرش ازعل القمر بتاعي. وهصالح ماما علشان انا مقدرش اعيش من غيرها هي وحبيبتي كنز

كنز بفرحة...  بجد يابابا. يعني هترجعو 

رحيم..... بجد ياعمري 

زهرة كانت واقفة بتبتسم بحزن عليها فتحت ايدها ل كنز وهي بتقول...  تعالي يا كوكي. انا مش واحشاكي ولا ايه

كنز بعدت عن حضن رحيم وراحت ل زهرة حضنتها 

كنز....  انا بحبك اوي. انتي كنتي وحشاني موت 

بعدت شوية وهي بتبص علي شعر زهرة بأعجاب

وقالت.....  انتي عملتي شعرك  كده الزاي. انا عاوزة اعمل زييو.. ده جميل خالص

وهي بتمشي ايدها الصغيرة علي شعر زهرة

زهرة....  عجبك 

كنز....  اووي. انا عاوزة اعمل زييو.. ممكن تعمليلي زيو

زهرة....  خلاص ايه رأيك اخدك بكرة واقصهولك. وهيبقي زي شعري كده. اتفقنا

كنز بحماس...  اشطا

كان رحيم بعد شوية بيتكلم في التليفون

خلص المكالمة وقرب ليهم وشال كنز وهو بيقول.... ايه رأيك تنامي في حضن بابا النهاردة 

كنز ابتسمت وباسته..  طبعا 

و قبل ما يدخلو البيت 

زهرة بصت ل رحيم وقالت بتردد... هتعمل ايه مع ياسمين

رحيم سكت ثواني وبعدين اتنهد وقال بشرود.....  هرجعها لأهلها

زهرة هزت راسها بهدوء ودخلو 

........... 

تاني يوم في الصباح 

زهرة قامت لبست وراحت الجامعة اللي كان بقيلها فترة كبيرة مراحتهاش

وفي اخر اليوم

حمزة كان عرف ان زهرة راحت الجامعة و راحلها

وقف بعربيته قدام الجامعة ونزل وهو بيولع سيجارة  ودخل الجامعة 

وبمجرد مادخل بص شاف زهرة قدامه واقفة مع شاب وبتهزر وتضحك معاه

حمزة رمي السيجارة علي الأرض وداس عليها برجله وهو في قمة الغضب وقرب علي زهرة و

وبمجرد ما حمزة دخل الجامعة بص شاف زهرة قدامه واقفة مع شاب وبتهزر وتضحك معاه

حمزة رمي السيجارة علي الأرض وداس عليها برجله وهو في قمة الغضب ولسه هيقرب علي زهرة كانت زهرة شافته 

راحت هي قربت عليه بسرعة قبل مايعمل مشكله ويفرج عليها الجامعة

حمزة بغضب....  مين ده يابت 

وهو بيبص علي الشاب اللي اول ماشافه جري وهو بيتحرك ناحيته 

لكن زهرة علطول وقفت قدامه تمنعو وهي بتقول 

... حمزة. تـ. تعالي نمشي 

حمزة بغضب .. ميين ده

زهرة بتوتر.... دا . دا واحد زميلي عادي 

حمزة بصلها .. واحد زميلك. يعني ايه واحد زميلك . واقفه معاه ليه 

زهرة..... عادي وفيها ايه 

حمزة..... ياشيخة. انتي واقفة تتمرقعي معاه وبالنسبالك عادي

زهرة بغضب.... انا مسمحلكش. ومتتخطاش حدودك معايا تاني 

حمزة.....  تمام. تعالي بقا 

وسحبها من ايدها 

شدت زهرة ايدها منو بغضب....  انت عاوز ايه وجاي ليه اصلا

حمزة....  امشي قدامي بدل ما اهزئك هنا.

وبنبرة حادة..... يلااا

زهرة بصتله بضيق ومشيت قدامه وهي ساكته

حمزة فتح العربية.....  اركبي

زهرة.....  بس انا معايا عربيتي 

حمزة.....  اركبي

زهرة.....  بقولك معايا عربيتي. انت مبتسمعش

حمزة.....  اركبي قولت. اخلصيي

زهرة نفخت بضيق وركبت 

وبعد ماحمزة ركب ولسه بيشغل العربية 

زهرة قالت بعصبية.....  انت عااوز اييه مني 

حمزة بكل هدوء....  انا جوزك ياهانم. ولانسيتي

زهرة بصتله....  لا منسيتش بس احنا خلاص هنتطلق وكل واحد فينا هيروح لحاله. يعني ملكش علاقة بيا

حمزة ....  طب  ياروح امك من هنا بقا لحد مانتطلق اي حركة هتعمليها هتبقي بحساب. وياويلك مني.

وبتحزير.... اقسم بالله لو عرفت انك خرجتي  بدون اذني او حاولتي تتصرفتي اي تصرف مش هيعجبني هكسرلك دماغك 

زهرة اتعصبت ولسه هتتكلم

حمزة بص علي شعرها وقال....  فين الحجاب

زهرة.... نعم

حمزة بغضب.....  الطرحة فيين.. انا مش قولت قبل كده ماتخرجيش بشعرك كده 

زهرة بلعت ريقها.... قولت 

حمزة.....  امال مابتسمعيش الكلام ليه

زهرة بشجاعة مزيفة.....  انا حرة. براحتي. وانت ملكش اي حكم عليا

حمزة بصلها شوية من غير مايتكلم وبعدين طلع بالعربية 

شوية ووقف في مكان ونزل 

زهرة باستغراب....  انت هتعمل ايه

حمزة مردش عليها وبعد دقايق رجع فتح العربية وركب وحدف عليها شنطة وقال....  البسي الطرحة 

وكمل بتوعد.....  واقسم بديني يازهرة ما المحك بره البيت من غيرها لازعلك

زهرة حرفيا مكانتش طايقاه بس قالت تقصر الشر

وفتحت الشنطة لاقت كذا طرحة سحبت واحدة منهم ولبستها اي كلام وهي متضايقة وبتنفخ 

شوية وحمزة غير الطريق 

زهرة خدت بالها....  انت موديني علي فين. دا مش طريق البيت

حمزة فضل سايق و مردش 

زهرة.....  حمزة. دا مش طريق البيت. انت رايح فين 

حمزة.....  رايح الشقة 

زهرة.....  نعمممم. وانا

حمزة بسماجة....  انتي معايا

زهرة....  حمزة متهزرش. روحني يلا يااما تنزلني هنا 

حمزة ولا كأنه سامعها وفضل مكمل

زهرة بعصبية....  نزلني بقولك.. وربنا لو منزلتني هرمي نفسي 

وبعد وقت حمزة فتح باب الشقة ودخل 

زهرة وهي بتحاول تبقي هادية....  انا عاوزة افهم انتا جايبني هنا ليه 

حمزة.....  انتي مراتي 

وقبل مازهرة تتكلم حمزة قعد علي الكنبة بأريحية وفرد دراعه وقال....  ادخلي اعملينا حاجة ناكلها 

زهرة رفعت حاجبها....  افندم

حمزة....  ايه ماسمعتيش 

زهرة......  وانا مالي بيك ماتطلب اكل. وبعدين انا مش جعانه

حمزة....  انا جعان. وعاوز آكل من ايد مراتي 

زهرة...  متهزرش انت عاوزني اطبخلك دلوقتي 

حمزة....  ومالو انتي مش مراتي وده حقي عليكي 

زهرة لسه هتتكلم

حمزة قاطعها....  يلاا. انا واقع 

زهرة بضيق... عاوز تطفح.قصدي تاكل ايه. خلينا نخلص

حمزة طلع سيجارة وهو بيولعها...  انتي بتعرفي تطبخي ايه 

زهرة بغرور....  كل انواع الاكل

حمزة....  اوعاا.. طيب اعملي اكلة علي ذوقك 

زهرة دخلت المطبخ وحمزة فضل مكانو وهو بيشرب السيجارة 

شوية ودخل ل زهرة المطبخ وقف علي باب المطبخ يتفرج عليها وهي بتنجز كل حاجة بكل مهارة 

حمزة قرب منها وهي مشغولة وحضنهما من ضهرها وقال...  مش عاوزة اي مساعدة

زهرة....  احم. ابعد لو سمحت 

حمزة شال شعرها علي جمب وبدأ يبوسها علي رقبتها قبلات متفرقة

زهرة غمضت عنيها لكن قبل ماتضعف

لفت ليه وهي ماسكة السكينة ورفعتها في وشه....  اطلع برة ياحمزة

حمزة....  اهدي وبلاش تتجنني

زهرة....  اطلع بره

بعد حمزة وهو بيقول... طب ماتخليني اساعدك طيب 

زهرة  ....  يلاا.. ولو فاكر بحركاتك دي هتخليني اضعف..  تبقي غلطان 

حمزة....  ما تديني فرصة يازهرة.. دا انا بحبك

زهرة بسخرية...  اه مصدقاك

اتنهدت وقال....  بقولك ايه يلا سيبني خليني اخلص. علشان اتأخرت

حمزة....  ما انا كان غرضي اساعدك

وهو بيبص علي جمسمها بوقاحة

زهرة وهي بتطلعه بره.. انت كان غرضك تقل ادبك. منا معنديش مشكله لو كنت هتقف باحترامك

حمزة طلع....  انتي الخسرانه

زهرة خلصت الاكل وجابته حتطه قدامه وفضلت واقفة

حمزة.... مش هتاكلي

زهرة.... لا 

حمزة ....  براحتك

وبدا ياكل 

زهرة فضلت مستنياه بملل لحد ماخلص 

زهرة.....  يلا بقا 

حمزة....  اعمليلي شاي

زهرة...  اييه

حمزة....  شاي. عاوز شاي

زهرة رفعت بصرها لفوق وهي بتتنهد بضيق....  ياربييي

ودخلت تعملو الشاي وهي متغاظة منو

وهي في المطبخ....  ياربي اعملو ايه ده. احطلو ملح بدال السكر 

ورجعت قالت..... بس لو عملت كده هيخليني اعملو تاني وهبقي انا اللي بأخر نفسي

هي عارفة انو قاصد يضيع وقت لكن جات علي نفسها

وعملتله كل اللي طلبه 

خرجت بالشاي وهي بتديهوله....  يارب نخلصص 

حمزة خد الشاي وقعد يشرب ببرود وهو بيتلكم في التليفون

وزهرة واقفة هتطق من جنابها بس فجأة جريت علي الحمام لما حست انها عاوزة ترجع وفضلت ترجع

حمزة لما سمعها اتخض وقام وراها

حمزة بقلق....  اي اللي حصل

زهرة وهي بتغسل وشها...  مفيش

حمزة...  مفيش الزاي. انتي شكلك تعبانة. تعالي نروح للدكتور

زهرة بسرعة....  لأ

حمزة بصلها باستغراب وشك 

زهرة بتوتر....  انا بس. ش. شكلي خدت برد في معدتي

حمزة....  طيب تعالي نروح للدكتور واكشفي 

زهرة....  لا لا. ما اهو انا اصلا روحت للدكتور امبارح واداني علاج. هروح اخده وهبقي كويسة.. يلا بقا نمشي

حمزة خدها ونزلو من الشقة 

وبعد وقت كانو رجعو الصعيد 

حمزة جي يدخل  البيت لقي زهرة داخلة معاه مدخلتش بيت رحيم

حمزة... ايه ده. انتي هتيجي معايا

زهرة...  اه

حمزة استغرب لكن قال...  كنت عارف انك عاقلة واني مش ههون عليكي

زهرة بصتله بسخرية ودخلت 

زهرة....  عمي فين ياعمتو 

وقبل ماعمتها ترد كان عمها خارج من اوضة المكتب 

زهرة قربت عليه....  عمي انت وعدتني هتخليه يطلقني

هارون.....  بردو مصممة يابنتي

زهرة.... ياعمي البيه اساسا متجـ.. 

ولسه هتكمل وتقول ان حمزة متجوز في السر من وراهم ملحقتش تكمل لأن كلهم اتفاجأو لما سهر دخلت وهي بتقول مساء الخير

هارون باستغراب....  انتي مين يابنتي

حمزة كان بيبص لسهر بتوعد وتحذير لكن سهر اتجاهلته وقربت خطوتين ناحية هارون وقالت....  انا مرات ابنك ياهارون بيه 

وحطت ايدها علي بطنها وكملت....  وام حفيدك


زهرة.... ياعمي البيه اساسا متجـ.. 

ولسه هتكمل وتقول ان حمزة متجوز في السر من وراهم ملحقتش تكمل لأن كلهم اتفاجأو لما سهر دخلت وهي بتقول مساء الخير

هارون باستغراب....  انتي مين يابنتي

حمزة كان بيبص لسهر بتوعد وتحذير لكن سهر اتجاهلته وقربت خطوتين ناحية هارون وقالت....  انا مرات ابنك ياهارون بيه 

وحطت ايدها علي بطنها وكملت....  وام حفيدك

كلهم بصو ل حمزة بصدمة اللي كان ساكت ومنطقش

امينه.....  انتي بتخرفي بتقولي ايه يابت انتي ومحدوفة علينا من انهي داهية 

سهر قربت عليها شوية وهي بتبصلها بتركيز....  هو حضرتك تبقي مامت حمزة. صح.. ازيك ياطنط. انا مبسوطة خالص اني شوفتك 

امينه بصت لحمزة....  ماتتكلم ياحمزة وتقولنا مين دي وتعرفها منين

بس حمزة كان بيبص ل سهر بتوعد بس لكن سهر كانت متجاهلاه تماما ولا هاممها 

صفية.....  رد ياحمزة 

سهر ببرود....  في ايه بس ياجماعة ماقولتلكو انا مراتو. وقريب اوي هبقا ام ابنو اللي في بطني 

وهي بتحط ايدها علي بطنها وبتبص ل زهرة بسخرية

حمزة سحبها من ايدها بغضب وقال...  تعالي معايا 

لكن وقف لما هارون قال بحدة....  استني عندك....  الكلام ده صح. البنت دي مراتك 

حمزة بهدوء...  ايوا ياحاج  

هارون.....  اتجوزتها امتا 

حمزة....  من فترة 

وهو بيبص ل سهر  اللي وقفة بتبص ل زهرة بانتصار بعد ماحمزة اعترف انها مراتو لكن ابتسامتها بهتت لما حمزة قال....  بس النهاردة تقدر تقول ان مدتها انتهت معايا 

سهر بتوتر....  قصدك ا. ايه

حمزة..... قصدي ياروح امك ان وقتك خلص معايا.. يعني من دلوقتي اعتبري نفسك مبقتيش علي زمتي لانك طال..

هارون قاطعه بحدة وقال....  حمززة... انت فاكر نفسك ايه. بتتجوز وتطلق بمزاجك..

ثم اكمل بحزم.... هي لو حامل فعلا يبقي مفيش طلاق 

وبص ل سهر وقال.... بكرة الدكتورة هتيجي تكشف عليها وهنتأكد اذا حامل حقيقي ولا لا..وبكرة بردو تجهزو نفسكم علشان هتروحو للمأذون تطلق بنت عمك 

حمزة....  بتقول ايه ياحاج

هارون بحدة....  اللي سمعتو. بكرة هتطلق زهرة 

حمزة....  مفيش طلاق 

هارون....  يعني ايه

حمزة بص ل زهرة ورجع بص لابوه....  يعني حضرتك قررت اني اتجوزها وانا نفذت. بس انا مش لعبة في ايدك وقت ماتقولي اطلق انفذ بردو.. انا مش هطلق غير بمزاجي.. وقت مايجيلي مزاجي بقا..

وبصلهم كلهم.... تصبحو علي خير 

ولسه هيطلع زهرة قربت عليه بعصبية وقالت....  لو مطلقتنيش انا هخلعك. سامع. هخلعك 

حمزة...  ابقي فكري اعملي كدة.

وبتهديد.... ووقتها هتشوفي رد فعلي اللي متاكد انك مش هتستحمليه 

زهرة ابتسمت ببرود عكس النار اللي جواها وردت عليه وقالت... هنشوف مين فينا اللي مش هيستحمل 

امينه بلوية بوز وهي بتبص ل سهر شويه ول زهرة شوية .....  اتنين وياريت فيهم واحدة عدلة

زهرة.... معلش ياحماتي بكرة ابقي جوزيه العدلة

وبصتلهم كلهم جامد وخرجت

... 

زهرة دخلت البيت وهي مش طايقة نفسها وحابسة دموعها بالعافية واخيرا سمحت ليها بالنزول

ياسمين قربت عليها بلهفة... زهرة اتأخرتي ليه كده.

وبخضة.... في ايه. بتعيطي ليه 

زهرة وهي بتمسح دموعها....  مفيش 

ياسمين....  مفيش الزاي. امال بتعيطي ليه. ايه اللي حصل وكنتي فين ده كلو 

زهرة.... مفيش ياياسمين. انا كنت معاه

ياسمين....  حمزة.

زهرة هزت راسها 

ياسمين بقلق...  طب ايه هو عملك حاجة. ايه اللي حصل. ثواني.. هو انتي كنتي معاه فين

زهرة...  في الشقة

ياسمين.... الشقة!! 

كملت بخبث...  هو انتو اتصالحتو. طب لما اتصالحتو امال بتعيطي ليه

زهرة بسخرية .... اتصالحنا. البيه خلاني اطبخلو 

وهي بتقعد وبتخلع الطرحة

ياسمين... ايه دا. هو انتي اتحجبتي 

زهرة بضيق....  هو اللي جبهالي

وهي بتقلده...  لو لمحتك من غيرها هزعلك

ياسمين  ابتسمت...  حمزة بيحبك يازهرة. فكري تديله فرصة

زهرة بدموع متجمعة في عنيها.....حمزة مراتو حامل.. 

ياسمين...  هو عرف انك حامل

زهرة...  لا.

وكنلت بجمود... ومش هيعرف لاني هنزله 

ياسمين لسه هتتكلم زهرة قالت.. هو رحيم لسه مرجعش

ياسمين....  لسه.. ثواني. ده صوت عربيته. هو بره اهو وداخل 

اتنهدت ومسكت ايديها....  انتي لسه بتحبيه يازهرة 

زهرة....  وتفتكري حتي لو لسه بحبو هقبل اعيش معاه وهو متجوز واحدة تانية.. انا لازم اتطلق منو 

رحيم دخل واول ماشافها ولاحظ انها بتعيط قال... مالك يازهرة 

زهرة....  انا عاوزة اتطلق من حمزة يارحيم.. حمزة شكلو هيعند ومش هيطلقني بسهولة 

رحيم....  متقلقيش هخليه يطلقك ولو مش بمزاجو هيبقي غصب عنو 

وهو بيمشي ايده علي شعرها بحنية.... كلتي 

زهرة....  ماليش نفس 

رحيم بص ل ياسمين....  خليهم يجهزو العشا

ياسمين.....  حاضر 

زهرة قامت... اتعشو انتو..انا هطلع انام 

رحيم.... مفيش نوم غير لما تاكلي 

زهرة كان واضح انها قلقانة رحيم فهم وقالها...  قولتلك اتطمني ومتخافيش. كل اللي انتي عاوزاه هيحصل 

زهرة...  بس هو هيعند ومش هيطلق انا عارفاه

رحيم....  يوريني هيعمل ايه

وباسها علي راسها.. اتطمني 

وابتسم وهو بيطمنها

.................................. 

في اوضة حمزة 

سهر وهي بتبص علي الاوضة.... حلوة اوضتك..

كملت وهي بتقعد علي السرير... شوفت الموضوع ساهل الزاي

حمزة ..... اوعي تفكري انك هتفلتي بعملتك دي.. اقسم بالله يا سهر لندمك 

سهر قامت قربت عليه....  وانا عملت ايه يعني.. انا من حقي تتجوزني في النور زي الهانم التانية. وبعدين انا حامل. كنت عاوزني افضل بردو في الضلمة وانا حامل في ابنك.... ااااه

صرخت بألم لما حمزة مسكها من شعرها بغضب....  حامل ايه يابت. انتي فاكراني اهبل وهصدقك. وحتي لو حامل هتنزليه ياروح امك علشان تبقي تخالفي كلامي كويس 

وحدفها علي السرير بغضب

وفتح الباب ونزل خد عربيته ومشي

......... 

تاني يوم

في اوضة امينه 

حبيبة وهي رايحة جاية بغضب....يعني كنا ناقصين اللي ماتتسمي زهرة طلعتلنا دي كمان. هو انا كنت ناقصة. يعني بعد ماقولت خلاص هخلص من ست زهرة. تطلعلي واحدة تاني في المقدر

امينه.... ماتهمدي ياختي واقعدي خيلتيني 

حبيبة باستغراب....  هو انا ليه حاسه ياخالتي ان الموضوع ده جاي علي هواكي. انتي مبسوطة انو طلع متجوز واحدة تانية

امينه.... وايه اللي هيبسطني ياروح خالتك

حبيبة.... اصل شيفاكي مش فارق معاكي 

امينه.... ياهبلة ماهو بجوزاته دي اللي هتخلصك من زهرة 

حبيبة....  الزاي

امينه....  هي السنيورة مش هتبقل تفضل علي ذمته في وجودها. يعني هتطلق. والتانية دي كده كده هنخلص منها 

حبيبة....  بس دي حامل

امينة .... حامل.. حامل ايه بس. اقطع دراعي ان ماكانت البت دي جاية تلعب علينا. دي باين عليها بت كهينة ومش سهلة. بس علي مين  دا انا اوديها ورا الشمس.و موضوع الحمل ده انا متأكدة انو مش حقيقي.. 

سكتت ثواني وبعدين قالت... بس انا هخليه يبقي حقيقي لحد مازهرة تطلق 

فتحت امينة باب الاوضة علي سهر بغضب وقالت...  اسمعي يابت انتي. انا عارفة انك مش حامل وجاية تنصبي علينا

سهر اتوترت لكن قدرت تخفي توترها بمهارة وسابت من ايدها تليفونها الي كانت قاعده تقلب فيه بملل وقامت من علي السرير قربت عليها وهي بتقول ببتسامة... طنط تعالي اقعدي معايا. اصلي قاعدة زهقانة وانا لوحدي 

امينة لسه هتتكلم سهر كملت وقالت بنفس الابتسامة...  تعرفي ان فيكي شبه كبير من حمزة 

امينة.... مش امه اكيد شبهي 

سهر....  بس حضرتك موزة يعني ومش باين عليكي السن خالص 

امينة بسخرية...  وحد كان قالك اني عجوزة

سهر....  مش قصدي. انا قصدي اللي يشوفك مايقولش انك مخلفة حمزة. يقول انك اخته. والله بكلمك بجد. تعرفي انك دخلتي قلبي واستريحتلك من ساعت ماجيت 

امينة كانت فاهمة انها بتثبها ردت وقالتلها....  طيب ياختي. قوليلي بقا...  انتي مش حامل صح. 

وكملت بتحذير... ومتكدبيش لاني هعرف بطريقتي اذا كنتي حامل ولا لا. علشان لو طلعتي بتكدبي ساعتها مش هرحمك

سهر بتوتر....  وهكدب ليه. انا حامل. طبعا حامل

امينة....  انتي عارفة ان الدكتورة علي وصول وهتكشف عليكي. 

سهر بلعت ريقها بتوتر وخوف

قعدت امينة علي السرير وكملت.... يعني لو مطلعتيش حامل حمزة هيطلقك وهيرميكي.. ها هتقولي الحقيقة واساعدك ولا كلها ساعة وتترمي برا البيت ده. انتي عارفة ان كده كده حمزة عاوز يطلقك بس ابوه مش هيسمحلو بكدة طول ماانتي حامل. 

دا طبعا لو حامل فعلا. انما لو مش حامل هيطلقك وابوه مش هيقف معاكي 

قربت سهر وقعدت جمبها وقالت .....  انا بحب حمزة اوي ياطنط اووي

امينة.... بتحبيه تكدبي عليه بردو

سهر....  انا مكدبتـ.. 

امينه قاطعتها....انا متأكدة انك بتكدبي.

اتنهدت وقالت....  بصي زي ماقولتلك انا هقف معاكي. لاني ببساطة مش عاوزة حمزة يطلقك

سهر بفرحة....  بجد 

امينة هزت راسها....  وعلشان كده انا بنفسي هتفق مع الدكتورة تقولهم انك فعلا حامل 

سهر بفرحة....  انا مش عارفة اقولك ايه 

امينة....  متقوليش ياختي 

سهر بتساؤل....  طب هو حضرتك ليه عاوزة تساعديني. اصل مش معقول حبتيني يعني 

امينة.....  اكيد محبتكيش. بس انا عاوزة ابني يطلق زهرة وطلاقها مش هيحصل غير لو حملك ده حقيقي. ااو يبان قدامهم انو حقيقي

سهر بغل.....  ياريت يطلقها واخلص و يرجعلي تاني زي الاول.. جات خدتو مني

امينه....بتحبيه اوي كده 

سهر....  اووي 

امينة..... انتي شكلك بت جدعة وواضح انك بتحبيه بجد 

سهر بسرعة....  بحبو اووي ياطنط. انا بعشقه. مقدرش اعيش من غيرو

امينة....  للدرجادي 

سهر....  انتي متعرفيش لما اتجوزها عليا انا كنت حاسة بإيه.. اصلا حمزة ده بالنسبالي مش اي راجل. انا عيني مش بتشوف غيره. محبتش غيره في حياتي

ابتسمت وكملت بهيام ... متعرفيش هو بيعمل فيا ايه بيخليني كده في دنيا تانية وانا في قربو..

امينة بخبث....  بيعمل ايه 

سهر...  هاا

وكملت بتوتر واحراج...  احم.. لا دي حجات قليلة ادب. وانا بتكسف 

امينة بسخرية ...  واضح

......................... 

بعد ساعة كانت الدكتورة وصلت ودخلت تكشف علي سهر 

وكلهم تحت مستنيين 

اخيرا الدكتورة نزلت مع امينة وهي بتقول....  الف مبروك. المدام حامل

حمزة....  اتصدم لانه كان متأكد ان سهر بتكدب

بص للدكتورة وقالها ...  انتي متأكدة يادكتورة

الدكتورة....  اه طبعا حامل في شهرين كمان

هارون وصل الدكتورة

حمزة وصل الدكتورة ورجع ومن غير مايبص لحد راح يطلع ل سهر  علي فوق علطول وهو الغضب عاميه وهو بيتوعدلها 

لكن وقف علي السلم لما هارون قال بحدة....  تعالي عاوزك

حمزة......  بعدين يابوي 

ولف وشه ولسه هيطلع 

هارون بحدة....  دلوقتي قولت 

حمزة نزل تاني....  اؤمر

هارون بتحذير....  البنت اللي فوق دي مراتك.   ودلوقتي حامل في ابنك. وانا اكيد مش هسمحلك تطلقها..ساامع.لاني مش هسمح ابننا يتربي بعيد عن البيت ده.. 

كمل بسخرية.... واظن انت اللي اتجوزتها بكيفك. ايه بقا. مالك.. اسمع لو فكرت تيجي عليها انا اللي هقفلك 

حمزة اتنهد بضيق وطلع

...... 

فتح الباب ودخل سهر علطول قامت من علي السرير قربت عليه وهي بتقول...  شوفت بقا. صدقت اني حامل 

حمزة مسكها من دراعها بغضب....  هتنزليه ياروح امك 

سهر بتحدي وقوة ...  لا مش هنزله وهقول لأبوك لو فكرت تعمل حاجة 

حمزة.....  انا مابخافش ياروح امك. 

وهو بشدد علي دراعها اكتر....  هتنزليه وده عقابا ليكي علشان خالفتي كلامي 

كمل بزعيق.....  انا مش كنت متفق معاكي يابت مفيش خلفة. بتخالفي كلامي لييه. 

سهر بألم من ماسكته...  غ غصب عني 

حمزة....  اه. غصب عنك. ولا قولتي تحطيني قدام الامر الواقع. انتي جاية تحطيني قدام الامر الواقع وفاكرة انك بكدة انا هعلن جوازي منك.. بس لأ يروح امك. انتي بكدة جبتي نهايتك معايا. لان مفيش واحدة تستجري تتزاكي عليا. واللي تحاول افعصها برجلي 

......................... 

تاني يوم 

زهرة قاعدة في الجنينة ومعاها كلب صغير وقاعدة بتمشي ايدها عليه وبتأكله

حمزة كان داخل شافها كده راح قرب عليها

زهرة وهي مشغولة مع الكلب فاقت علي صوتو من وراها بيقولها....  بتعملي ايه

زهرة لفت ليه بصتله ومتكلمتش ورجعت انشغلت تاني مع الكلب وهي متجاهلاه

حمزة....  لما اكلمك تردي

زهرة قامت وقفت ولسه هتمشي 

حمزة مسك ايدها 

زهرة.....  سيب ايدي.. 

وكملت بعصبية.... انت عاوز ايه

حمزة بتلقائية....  عاوزك 

وبخفة زقها علي الحيطة واحتجزها

زهرة....  انت بتعمل ايه. سيبني. سيبني بقولك 

وهي بتحاول تفلت منو 

وبعصبية....  عااوز مني ايه

حمزة مسك خصله من شعرها وقربها يشمها ياستمتاع 

وقال... حلو الشعر القصير عليكي 

وهو بيلعب في خصلات شعرها بإعجاب

بعدين انتبه ليها....  فين الطرحة 

زهرة اتوترت وقالت بخوف...  ك. كانت معايا والله

وهي بتتلفت عليها كانت الطرحة علي الارض 

زهرة....  ا. اهي 

وهي بتوطي تاخدها

حمزة سبقا وخدها من علي الارض وحطهالها علي شعرها وقالها .. متتقلعش

زهرة.... طيب ممكن تبعد بقا خليني ادخل 

حمزة....  لا

زهرة...  هو ايه اللي لا. ابعد بقولك

حمزة....  ماتيجي نرجع يازهرة دا انا بحبك. 

كمل بمكر...  وعارف انك بتحبيني. لي العند بقا

زهرة....  بس انا مبحبكـ.. 

حمزة قاطعها....  كدابة. واللي بيكدب بيدخل النار

زهرة ....  طلقني 

حمزة....  مفيش طلاق. انسي. انا عاوزك. 

زهرة بعصبية....  يعني ايه عاوزني. انت اللي بتعند اهو. لما انت نفسك متجوزني غصب. عاوز ايه. ماتطلقني بقا. وريح دماغك

حمزة....  مين قالك اني متجوزك غصب.. انا متجوزك بأرادتي. ماصدقت اساسا ان ابويا عمل كده.. الموضوع  كان جاي علي هوايا اصلا يازهرتي 

زهرة لسه هتتلكم

حمزة قال.....  انتي ملكي واستحالة كنت هسيبك لحد غيري. انتي حبيبتي يازهرة واستحالة اسيبك 

زهرة بسخرية...  اه علشان كدة خونتني وروحت اتجوزت

حمزة...  بس انا مخونتكيش

زهرة ...  ياراجل واللي فوق دي ايه 

حمزة....  انا مخنتكيش يازهرة فوقي.. دي مراتي من قبل مااتجوزك..  يعني متتحسبش خيانة وبعدين ياستي كده كده  هاسيبها 

زهرة بملامح جامدة.... ميخصنيش 

زهرة انتي مراتي وحبيبتي. وانسي اني اطلقك لانو مش هيحصل

زهرة بسخرية...  والله. مراتك وحبيتك..  والتانية دي ايه 

ولا انت بقا قلبك كبير وبيسيع من الحبايب كتير..  طبعا هو انا لسه هتعرف عليك. طول عمرك بتموت في الرمرمة. 

وبتحب كذا واحدة في وقت واحد 

حمزة.....  انا محبيتش في حياتي غيرك يازهرة 

زهرة بعصبية.... ومرااتك 

حمزة....  هي مراتي اه. بس مش حبيبتي. انتي بس اللي في قلبي.. 

حمزة مد ايده يحركها علي خدها. انا بحبك يازهرة 

وقرب بهدوء علشان يبوسها 

زهرة....  اابعد. انت هتعمل ايه. ابعد 

لكن حمزة مسمعهاش ونزل علي شفايفها يبوسها برغبة

زهرة....  امممم.. ابعد ياحمزة. ارجوك

بس حمزة كان سبتها خلاص وفضل يتعمق معاها 

وزهرة بتحاول تبعد لكن بدون جدوي 

حمزة اخيرا بعد 

زهرة بغضب....  انا بكرهك 

حمزة ضربها علي خدها بخفة...  وانا بموت فيكي

زهرة كانت بتبصله بشراسة وهي بتمسح بوقها بغضب

وسابته ودخلت البيت وهي متعصبة 

وهو واقف مبتسم ببرود ولا كأنه عمل حاجة

زهرة بمجرد مادخلت وقفلت الباب تلقائي حطت ايدها علي شفايفها وهي بتبتسم 

لكن ابتسامتها بهتت وهي بتفتكر سهر  اتنهدت وطلعت علي اوضتها بضيق

............ 

حمزة طلع هو كمان علي اوضته 


كانت سهر جوا بتكلم مامتها علي الفون وهي بتقولها

....  ايوا ياماما. كان عندك حق لما قولتيلي اجي واعرفهم اني مراتو. وفكرة الحمل دي كويسة اوي لان باباه مش هيسمحو يطلقني وانا حامل

مامتها.... مش امو كشفتك ياختي 

سهر...اه بس ده جي في مصلحتي دي هي اللي ساعدتني واتفقت مع الدكتورة تقول اني حامل 

مامتها.... متأمنيش ليها اوي كده.دي اكيد في دماغها حاجة تانية بتخططلها. المهم اوعي حد يكشفك تاني

سهر....  متقلقيش

مامتها....  هما الباقيين صدقوكي يعني 

سهر....  اه. وباباه واقف معايا.. اتطمني ياماما

كملت بأصرار وقالت.... بس انا كده كده لازم احمل بجد. انا مش هسيبها تلهفو مني.. وحتي لو محملتش.. دي لو وصلت اني اتبني طفل وقولهم دا ابنكم هعمل كده. المهم افضل معاه مش اخرج من مولد بلا حمص

حمزة فتح الباب ووو

سهر رمت الفون من ايدها وقالت بتوتر...  حـ. حـ حمزة

امال لو قولتلك ان امه اللي ساعدتني واتفقت مع الدكتورة تقولهم اني حامل. هتقولي ايه

قالتها سهر ل مامتها في التليفون  

مامتها.... متأمنيش ليها اوي كده.دي اكيد في دماغها حاجة تانية بتخططلها. المهم اوعي حد يكشفك تاني خدي بالك

سهر....  متقلقيش 

كملت بأصرار وقالت.... بس انا كده كده لازم احمل بجد. انا مش هسيبها تلهفو مني.. وحتي لو محملتش.. دي لو وصلت اني اتبني طفل وقولهم دا ابنكم هعمل كده. المهم افضل معاه مش اخرج من مولد بلا حمص

كل الكلام ده سمعتو صافية اللي كانت  داخلة اوضتها لكن وقفت بصدمة لما سمعت سهر وهي بتقول كده

صفية بزهول وصدمة وهي واقفة بعد مابعدت شوية عن الاوضة وهي بتكلم نفسها....  يانهار اسود. البت جاية تنصب علينا. لا وكمان امينة اللي ساعدتها. للدرجادي

وهي مش قادرة تستوعب....  للدرجادي يا امينة كرهك ل زهرة وصلك تعملي كده  في ابنك وتعيشيه في كدبة.

فاقت من شرودها علي صوت حمزة من وراها بيقولها... مالك ياعمتي

صفية لفت ليه ..  هاا. حمزة 

حمزة ببتسامة....  عاملة ايه ياست الكل 

صفية...  الحمدلله ياحبيبي..

حمزة لاحظ ان فيه حاجه....  في حاجه ولا ايه ياعمتي 

صفية... ها.لا لا. انا داخلة انام.. تصبح علي خير 

حمزة....  وانتي من اهلو

صفية دخلت اوضتها وحمزة فتح الاوضة علي سهر اللي لسه بتكلم مامتها 

سهر اول ما الباب اتفتح رمت الفون من ايدها وقالت بتوتر وارتباك...  حـ. حـ حمزة

حمزة بصلها بشك وغموض....  مالك. متوترة ليه

سهر قامت....  ا. ابدا. ا. انا بـ بس اتخضيت لما فتحت الباب مرة واحدة 

حمزة....  المفروض افتحه علي مراحل ولا ايه 

وهو بيبص للتليفون اللي رمته من ايدها بشك وقرب مسكه 

سهر كانت واقفة مرعوبة وضربات قلبها سريعة وهي خايفة لا يكون سمع اللي قالته

حمزة قلب في التليفون عرف انها كانت بتكلم مامتها هو عارف ان مامتها مش سهلة وطمعانة فيه لكن متكلمش لانه مسمعش حاجة ولا سأل سهر علي حاجة  اللي كانت واقفة بتبلع ريقها برعب من غموضه 

حمزة ساب التليفون من ايده واخد سجايرو والولاعة وطلع البلكونة

وفي نفس الوقت زهرة كانت واقفة في بلكونة اوضتها وهي وحمزة بصو لبعض بس متكلموش لأن كل واحد كان واقف شارد 

فجأة سهر دخلت ل حمزة البلكونة واول ما لمحت زهرة قربت علي حمزة بدلع وجات من وراه وحضنته وهي بتقول....  حبيبي. مش هتنام 

حمزة....  ادخلي نامي لو عاوزة

سهر وقفت قدامه وهي بتحاوط رقبتو وهي قاصدة تغيظ زهرة بحراكتها هي كدة كدة زهرة مش سامعة لكن شايفة.

سهر....  حمزة. هو انا مش وحشاك 

زهرة محبتش تفضل واقفة راحت دخلت وقفلت البلكونة 

حمزة فك ايدين سهر بهدوء وهو بيكمل السيجارة وقال...  ادخلي

سهر بصتله بضيق ودخلت

............................. 

تاني يوم 

رحيم دخل ل ياسمين الاوضة اللي كانت قاعده بتلاعب كنز بنته.

رحيم باس كنز وقالها....  روحي عند زهرة ياحبيبتي 

كنز خرجت

ورحيم بص لياسمين وقال.... اجهزي 

وقبل مايكمل....  ياسمين وكأنها حست ردت

و قالت...  ا. اجهز ل ايه

رحيم....  مش كنتي عاوزة ترجعي لأهلك. هرجعك 

ياسمين.... بس انا مش عاوزة.. 

قربت منو وقالت....  انا عاوزة افضل معاك يارحيم

رحيم...  مش هينفع 

ياسمين بعصبية....  ليه. ليه مش هينفع. انا مراتك

رحيم...  هطلقك 

ياسمين....  يااه. هي سهله اوي كده. هتطلقني.

بصتله بوجع وقالت....  ولما ناوي تطلقني. اتجوزتني ليه. 

كملت بصريخ....  قربت مني لييييه. 

رقت نبرتها شوية...  ليه ادتني امل اني ابقي معاك تاني..وعشمتني تاني. ودلوقتي جاي بكل بساطة وتقولي هسيبك.. انت ايه. انت ازاي اناني كده

قعدت علي الارض بضعف...  بتعمل فيا كده ليه 

ودموعها بتنزل بألم وهي بتقول ...  دي مش اول مرة.. دي تاني مرة. تاني مرة تاخد اللي انت عاوزه وتسيبني 

وهي بتعيط اوي ومنهارة 

رحيم ميل عليها وهو بيقومها....  قومي يا ياسمين.. انا هسيبك تعيشي حياتك. اعملي اللي انتي عاوزة. مش هقرب منك 

ياسمين بانهيار... ومين قالك اني عاوزاك تبعد عني.. انت ليه مش حاسس بيااا...ليييه .ليه  حرام عليك. ط. طب انا ذنبي ايه اتعذب كده.. سيبتني زمان وطلقتني.اتخليت عني علشان ترضي ابوك.. ودلوقتي بتكرر نفس اللي حصل.. 

رحيم.... دلوقتي مش هينفع اخسر بيتي وبنتي 

ياسمين.... وانا. انا بني ادمة حرام عليك. ذنبي ايه تعمل فيا كده

رحيم بندم ....  انا اسف.. عارف اني ظلمتك. اسف. مش قادر اقولك سامحيني لأني مستاهلش تسامحيني 

قام وقف وقال.....  انا مستنيكي تحت في العربية

وخرج من الاوضة وفي نفس الوقت زهرة خرجت من اوضتها علي صوت ياسمين لاقت رحيم في وشها نازل وباين عليه الزعل 

دخلت علطول ل ياسمين اللي لسه قاعدة علي الارض وبتعيط ومنهارة

زهرة بسرعة قربت عليها....  ياسمين. في ايه 

ياسمين اترمت في حضنها وهي منهارة وبتقول....  عاوز يسيبني تاني يازهرة 

زهرة بحزن عليها....  ممكن متعمليش في نفسك كده 

وهي بتطبطب عليها....  انا حاسه بيكي. حاسة بيكي والله سكتت ثواني وقالت... بس هو كمان بيخسر بيته 

ياسمين.. يعني ايه. واناا. انا ايه

مسحت دموعها... هو من حقي انا. انا اللي كنت مراتو قبلها.. يعني اذا كان حد ليه الحق يبقي انا مش هي 

هزت راسها بثقة ...  انا عارفة انو بيحبني. زي ما بحبو. انا متأكدة. 

مسكت ايد زهرة بترجي....  كلميه يازهرة. قوليلو ميسينيش.. انا بحبو. حاولت كتير انساه معرفتش.. كلميه يازهرة

زهرة كانت شفقانة عليها وعلي حالتها لكن قالت....  مقدرش. ليلي كمان صعبانة عليا. لاني هحط نفسي مكانها. انا اسفة. حاسه بيكي. بس مش هقدر اجي معاكي علي حساب ليلي

ياسمين مسحت دموعها وقامت من غير ولا كلمه جهزت ونزلت 

.......................................... 

مساءا

شيري كلمت زهرة و قالتلها انها عاوزها وطلبت تقابلها في شركتها 

زهرة راحتلها واول مافتحت باب المكتب اتفاجأت ب هيام مامتها قاعدة مع شيري 

شيري...  تعالي يازهرة 

زهرة وقفت مكانها وهي بتبص ل شيري بعد مافهمت انها مش صدفة وقالت بجمود....  مقولتيش ليه ان في حد عندك

شيري.... دي مامتك يازهرة مش حد

هيام قامت قربت عليها...  مكنتيش عاوزة تشوفيني


.... 

عند رحيم 

رحيم قاعد مع ليلي....  يلا ياليلي 

ليلي....  يلا فين 

رحيم....  ارجعي بيتك 

ليلي بجمود....  طلقني يارحيم

رحيم.....  ياسمين رجعت ل اهلها خلاص ارجعي متهديش البيت

ليلي....  والمفروض بقا دلوقتي ارجع. علشان خلاص هي مشيت

رحيم.... امال عاوزة ايه 

ليلي....  عاوزاك تطلقني. 

اتنهدت وقالت... احنا من الاساس جوازنا كان غلط.. انت عمرك ماحبيتني يارحيم.. كنت فاكرة اني هعرف اخليك تحبني. بس فشلت.. انت بتحبها هي. كانت بعيدة عنك بس معاك وفي قلبك. 

ابتسمت بحزن وقالت....  المشكلة اني كنت عارفة وحاسة بس كنت بقول اكيد مع الوقت هينساها وهيحبني

كملت بصعوبة....  رجعها يارحيم.. بس طلقني الاول

رحيم.....  انا مقدرش اعيش من غيرك انتي وكنز ياليلي. مقدرش اخسركو

ليلي... بنتك عايشة معاك في نفس البيت يعتبر. يعني مش هتبعد عنك..لكن انا هتطلقني يارحيم. وياريت علطول لأني خدت قراري خلاص

وقامت سابته ودخلت وبمجرد مادخلت وقفلت باب اوضتها قعدت علي السرير وفضلت تعيط وقلبها بيتعصر حزن

......... 

عند حمزة 

حمزة وقف بعربيته ومعاه سهر اللي مكانتش عارفة هو واخدها علي فين بس دب الرعب في قلبها لما لاقيته وقف بالعربية قدام مستشفى 

حمزة.....  انزلي

سهر....  ا. انت جايبني هنا ليه

حمزة....  عاوز اتطمن علي البيبي 

سهر بخوف ....  انا مش هنزله. سامع. مش هنزله ياحمزة

حمزة....  مين قال تنزليه.. انا عاوز اتطمن عليه بس وعلي صحته

وهو بينزل من العربية وبيلف الناحية التانية 

فتح الباب ل سهر وشدها من دارعها.وهو بيقول.. يلا ياقلب حمزة نتطمن علي ابننا

وسهر هتموت من الرعب وهي خايفة يكشفها ويعرف الحقيقة

حمزة خدها وطلع المستشفى وهي ماشية معاه بتقدم رجل وتاخر التانية وحرفيا هتـ موت ومرعوبة


حمزة.....  انزلي

سهر....  ا. انت جايبني هنا ليه

حمزة....  عاوز اتطمن علي البيبي 

سهر بخوف ....  انا مش هنزله. سامع. مش هنزله ياحمزة

حمزة....  مين قال تنزليه.. انا عاوز اتطمن عليه بس وعلي صحته

وهو بينزل من العربية وبيلف الناحية التانية 

فتح الباب ل سهر وشدها من دارعها.وهو بيقول.. يلا ياقلب حمزة نتطمن علي ابننا

وسهر هتموت من الرعب وهي خايفة يكشفها ويعرف الحقيقة

حمزة خدها وطلع المستشفى وهي ماشية معاه بتقدم رجل وتأخر التانية وحرفيا هتـ موت ومرعوبة

.... 

عند زهرة 

زهرة بجمود..... مقولتليش ليه ان عندك حد

شيري....  دي مش حد يا زهرة. دي مامتك 

قامت هيام قربت عليها...  مكنتيش عاوزة تشوفيني يا زهرة 

زهرة...  اسفة. بس انا معرفكيش 

وبصت ل شيري...  عن اذنكو 

ولفت علشان تمشي 

شيري قامت بسرعة قربت عليها....  زهرة. رايحة فين

مسكت ايدها وقالت....  دي امك يازهرة. اللي اتحرمت منك سنين زي ماانتي اتحرمتي منها بالظبط. 

زهرة شاورت عليها...  دي قاتـ لة 

هيام....  لا. لا يازهرة. انا مقـ تلتش. ومتسببتش في مـ وت حد. وأديكي عرفتي انا عملت ايه علشان انقذ يوسف 

زهرة....  انتي اتسببتي في مـ وت مامت رحيم 

هيام....  لا مش انا. والله ماانا دول جدك وخيلانك  ورحيم خد بطاره منهم وخلص عليهم كلهم. قتـ ل اخواتي الاتنين وجدك. يعني انا اللي ليا طار عند رحيم مش هو. 

قربت منها حاوطط كتافها الاتنين وهي بتقول...  بس انا خلاص. سامحت. لان عارفة ان عيلتي هي اللي ابتدت.. انا دلوقتي مش عاوزة اي حاجة من الدنيا غيرك انتي يازهرة. عاوزة بنتي في حضني.عاوزة اعوضك واعوض نفسي عن السنين اللي اتحرمنا فيهم من بعض.. تعالي في حضني

وفتحت ايديها

زهرة كانت واقفة متجمدة وهي مش قادرة تقرب ليها 

هيام....  تعالي يازهرة

زهرة بصت ل شيري اللي هزت راسها بمعني انها تقرب وتحضنها 

زهرة فضلت ثواني مترددة وبعدين قربت بهدوء وحضنتها وهيام ضمتها ليها بحب وهي مش مصدقة ان خلاص بنتها بقت معاها وفي حضنها 

هيام....  يااااه. متعرفيش كان نفسي في الحضن ده قد ايه 

مسكت وشها بين ايديها وقالتلها....  من النهاردة مش هسيبك ابدا. مش هسيبك تبعدي عن حضني يازهرة 

شيري قربت وباستها علي راسها وقالت ببتسامة...  كدا انا هغير.. زهرة اساسا بنتي 

وبصت ل زهرة...  ولا ايه 

زهرة ابتسمت...  انا بحبك اوي ياشيري 

شيىري....  وانا بموت فيكي 

وباستها علي خدها 

هيام.....  هتيجي تعيشي معايا يازهرة 

زهرة بسرعه....  لا طبعا. 

بعدين قالت لما حست انها هتزعل...  احم. مش قصدي. بس مش هينفع 

هيام....  ليه ياحبيبتي.

زهرة سكتت وهي مش عارفه تقول ايه

هيام فهمت انها محتاجة وقت علي بال ما تاخد عليها

قالت....  طيب ممكن تيجي تقضي معايا اليوم النهاردة وتباتي معايا. عاوزة اشبع منك 

زهرة..... رحيم مش هيوافق 

هيام بضيق  ....  رحيم مالوش حاجة عندنا. انا امك وليا الحق فيكي. هو ميقدرش يعمل حاجة ولا يقدر يمنعك 

شيري....  صح يازهرة هو ميقدرش يمنعك 

لكن زهرة قالت ....  لا لازم يبقي موافق 

شيري....  خلاص كلميه وقوليلو

زهرة مسكت تليفونها واتصلت علي رحيم 


زهرة....  رحيم. 

رحيم...  ايه يازهرة

سكتت زهرة وهي مش عارفه تقولو ايه

رحيم....  انتي كويسة 

زهرة...  اه. كويسة . رحيم. م مكن اقضي اليوم مع امي النهارده وابات معاها

رحيم...  امك مين

زهرة...  امي يارحيم ماانت عارف 

رحيم اتنهد بضيق....  انتي فين

زهرة....  انا معاها 

رحيم....  طب ارجعي البيت 

زهرة....  اسمعني بس

رحيم قاطعها بغضب....  سمعتي. ارجعي البيت حالا. 

وبتحذير.... مش عاوزك تعرفي الست دي..عاوزك تنسيها. فاهمة

زهرة باندفاع....  بس دي امي يارحيم 

هيام ابتسمت وهي واقفة بفرحة لما زهرة قالت امي

زهرة حاولت تتكلم بهدوء وقالت....  انا مقدرة اللي بينك وبينها. بس هي في النهاية امي. علشان خاطري بلاش تمنعني عنها. رحيم انا كان ممكن اروح عندها من غير مااقولك. بس حبيت استأذنك الاول مش عاوزة اعمل حاجة من غير رضاك.. قولت ايه. اروح

رحيم اتنهد وقال بهدوء لأنو حس انو بكده هيظلمها وهي ملهاش ذنب...  روحي يازهرة 

................. 

عند حمزة وسهر

سهر قاعدة مرعوبة وهي مش عارفة تعمل ايه او تتصرف الزاي خلاص كلها دقايق وكدبتها تنكشف 

بس من حظها ان حمزة قام يشوف الدكتور  لانه تأخر

سهر اول ماحمزة قام علطول طلعت تليفونها وكلمت امينه

سهر بصوت واطي....  طنط. الحقيني ياطنط

امينه باستغراب..  في ايه يابت 

سهر....  انا عند الدكتور. حمزة صمم يكشف عليا. الحقيني ياطنط ارجوكي كلها ثواني وهدخل للدكتور وهيعرف اني كدبت عليه

امينة...  طيب متقلقيش انا هتصرف. اقفلي دلوقتي.

امينه قفلت معاها و في نفس الوقت  كان حمزة رجع وهو بيقول ل سهر يلا. هندخل للدكتور 

سهر بلعت ريقها برعب وهي متجمدة مكانها علي الكرسي

حمزة....  قومي اخلصي

سهر... ح حاضر وقامت ولسه هتتحرك معاه يدخلو للدكتور

تليفون حمزة رن 

حمزة طلع التليفون من جيبه ولسه هيكنسل لاقها امه

حمزة رد عليها وقبل مايتكلم سمع صوت اخته الصغيرة دينا اللي بتقول بقلق وخوف.. حمزة الحق ماما ياحمزة

حمزة اتخض...  في ايه 

دينا....  ماما مغمي عليها ومش عارفين نفوقها 

وبدموع...  الحقها ارجوك

حمزة....  انا جاي حالا

وقفل التليفون ونزل بسرعة من المستشفى ومعاه سهر اللي كانت بتاخد نفسها براحة وهي بتحمد ربنا في سرها ان امينه اتصرفت

........ 

بعد وقت وصلو الفيلا حمزة طلع بسرعة علي اوضة امينه لاقها نامية علي السرير بتعب

قرب عليها بسرعة وهو بيبوس راسها وايدها وقال بقلق....  ايه اللي حصل. 

امينة بتعب مصطنع...  الحمدلله ياحبيبي.السكر علي عليا شوية. بس اخدت العلاج والحمدلله بقيت كويسه متقلقش  

حمزة باس راسها... الف سلامة عليكي ياست الكل

.......... 

عند زهرة دخلت مع هيام الفيلا وهي مترددة وكانها مش حابة تدخل

هيام حست بيها....  مالك ياحبيبتي 

زهرة بهدوء ....  مفيش. بس

وسكتت

هيام....  زهرة انا عارفة انك صعب عليكي تدخلي البيت ده.

زهرة....  غصب عني. انا اسفة بس مش قادرة اتقبل ان العيلة اللي طول عمرها بينها وبينا طار. يطلعو عيلتي. 

هيام....  هما خلاص. مبقاش حد فيهم موجود. 

كملت بحزن....  كلهم راحو يازهرة. وعلي ايد اخوكي

زهرة...  هو كان بياخد حقو 

اتنهدت هيام...  عارفة.. 

ابتسمت وقالت... المهم.. تعالي بقا علشان عاوزة اقعد معاكي كتير واشبع منك.. عاوزة احكي معاكي للصبح واعرف عنك كل حاجة....بس ثواني اخليهم يحصرولنا عشا.... يافايزة. يافايزة

طلعت من المطبخ ست في سن الخمسين واول ماشافتها قالت ببتسامة..  حمدالله على السلامة  ياهانم 

هيام.. الله يسلمك 

فايزة قربت علي زهرة باستغراب وهي بتقول ماشاء الله 

وبصت ل هيام.... دي اكيد بنت حضرتك.صح 

هيام ببتسامة.... صح.هي زهرة يافايزة 

فايزة.... اللهم صلي علي النبي.قمر زيك ياهانم. ربنا يخليهالك ولايحرمك منها ابدا 

هيام.... يارب. تسلمي يافايزة.. بقولك ايه اتدخلي خليهم يحضرولنا عشا 

فايزة....  عيوني. احلا عشا يكون جاهز

فايزة دخلت المطبخ وهيام اخدت زهرة وطلعت اوضتها وقعدو علي السرير يحكو 

زهرة... هو ليه حضرتك مفكرتيش تتجوزي 

هيام..... عمري مافكرت اتجوز بعد زيدان الله يرحمه

زهرة...  كنتي بتحبيه 

هيام ابتسمت بشرود... عمري ماحبيت غيره في حياتي. بس ربنا يسامحه جدك. هو اللي حرمنا من بعض

زهرة....  المشكلة انو كرر نفس اللي اتعمل معاه وعملو مع رحيم. المفروض كان يبقي اكتر حد حاسس بيه 

هيام....  علشان ياسمين يعني 

زهرة...  اه

هيام....  اهي ياسمين دي بحسها انا. فعلا نفس اللي حصل معايا زمان. ربنا يسامحهم بقا جدودك الاتنين 

زهرة....  بس انتي كنتي ممكن تكملي حياتك عادي وتتجوزي. قدرتي تكملي الزاي لوحدك

هيام.....انا مقدرتش اشوف راجل في حياتي غير ابوكي.عمري امنسيته.هو عايش جوايا لسه..وبعدين حبيت اشغل نفسي بقا. وهبت حياتي كلها للشغل..نسيت نفسي.  كنت انا  البت الوحيدة علي 3 ولاد اتربيت معاهم وبقيت بشتغل احسن منهم ومسكت شركات جدك كلها

زهرة ابتسمت...  حضرتك اسمك مسمع في السوق اوي

كملت بضحك ..  اسمك لوحده بيخض وبيوقف اللي قاعد

هيام ضحكت....  طبعاا.. انا بيتهزلي رجالة بشنبات

زهرة بضحك....  حصل

كملت وقالت....  حضرتك ناجحة جدا. طول عمري معجبة بيكي اصلا ودايما كنت بتمني اكونbusiness woman ناجحة زيك

ابتسمت وقالت...  من غير مااعرف انك امي اساسا

هيام....  بأذن الله هتكوني احسن مني. هتكوني احسنbusiness woman في مصر كلها والعالم كلو... زهرة 

زهرة...  نعم

هيام... ممكن تقوليلي ياماما. نفسي اسمعها منك

زهرة.... 

...... 

تاني يوم... 

زهرة قاعدة مع عمتها 

وفي الناحية التانية امينة وسهر قاعدين مع بعض

سهر بامتنان.... متشكرة اوي ياطنط علي اللي عملتيه. لولاكي كان حمزة عرف اني كدبت عليه 

امينة....  خدي بالك. انا مش عاوزه يعرف 

وهي بتبص علي زهرة بغل...  لحد مايطلقها

حمزة نازل من فوق 

سهر قامت قربت عليه...  حمزة. انت خارج

حمزة...  اه 

سهر وهي بتبص ل زهرة وبتحط ايدها علي بطنها 

قالت بدلع....  طيب ممكن ياحموزي تجيب ليا فسيخ. 

وهي لسه بتمشي ايدها علي بطنها...  اصلي النهاردة حاسة ان نفسي جيباني ليه.. 

وهي بتبص ل زهرة....  حامل بقا وبتوحم 

صفية...  شوف البت والمحن اللي فيها

زهرة كانت بتبصلها بقرف ورجعت اتجاهلتها وكملت كلام مع عمتها 

حمزة بهدوء ....  هبعتلك 

وخرج 

سهر رجعت قعدت جمب امينة اللي قاتلها....  لا كيادة يابت 

سهر....  عجبتك

امينة...  الا عجبتيني 

................................ 

تاني يوم صباحا 

زهرة خارجة من البيت في نفس الوقت اللي حمزة خارج هو كمان وبيفتح عربيته

شاف زهرة قفل العربية تاني وقرب عليها....  علي فين يامزة

زهرة بصت للكتب اللي في ايدها ورجعت بصتله وقالت ... والله اظن واضح انا رايحة فين. اكيد مش رايحة الملاهي يعني 

حمزة....  لا بقيتي بتعرفي تردي.

زهرة بصتله بضيق 

حمزة....  طب اركبي يلا هوصلك

زهرة ....  لا متتعبش نفسك. انا بعرف اروح

حمزة....  انتي سمعتي. اركبي 

زهرة برفض ....  لا مش هركب. وخليك في حالك لحد مانتطلق ممكن. يعني ملكش دعوة بيا

حمزة...  والله. 

زهرة....  اه. ياريت تخليك في حالك 

حمزة.... طب ادخلي مفيش جامعة 

زهرة...  انت بتقول ايه فاكر اني هسمع كلامك 

زهرة اتعصبت....  انت ملكش حكم عليا. ساامع 

حمزة....  انا جوزك ياهانم واقدر امنعك تتنفسي

زهرة  لماحست انو خلاص هيعند وممكن ميخلهاش تروج الجامعة بجد

راحت اتنهدت بضيق وفتحت العربية وركبت وهي بتنفخ..يلا وصلني 

حمزة.... انا قولت مفيش خروج خلاص

زهرة... انت بتتلكك بقا..طب انا كده كده رايحة وريني هتمنعني الزاي

حمزة ببرود .... انتي عارفة اني اقدر امنعك  

زهرة....  انت مش في الاول كنت هتوصلني. انا موافقة يلا اخلص بقا 

حمزة محبش يضايقها اكتر من كده وقال...  اركبي. بس

وقبل مايكمل 

زهرة بهدوء مصطنع قالت...  حاضر

و ركبت علطول 

بعد مارزعت باب العربية وهي مش طايقة نفسها من تحكماته

حمزة... بالراحة علي الباب يابت

............ 

مساء.. 

حمزة راجع من برا وداخل البيت ولسه هيطلع 

صفية نادت عليه...  حمزة. عاوزاك

حمزة قرب ليها....  ايه ياعمتي 

صفية خدتو علي جنب.

صفية....  بقولك ايه. هو انت متأكد ان مراتك دي حامل 

حمزة بصلها بتركيز....  تقصدي ايه ياعمتي

صفية.... اصل 

وسكتت 

حمزة بشك....  في ايه 

صفية.....  البت دي مش حامل 

حمزة....  الزاي

صفية....  سمعتها بتكلم حد 

وحكتله علي اللي سمعته وان امه كمان ساعدتها

حمزة ملامحه اتحولت لغضب وراح يطلع ليها لكن صفيه مسكت ايده برجاء...  لا يابني علشان خاطري متأذيهاش. هي بردو اكيد عملت كده علشان مش عاوزاك تطلقها

حمزة جي يطلع 

صفيه... متندمينش اني قولتلك ياحمزة..  وبراحة عليها. ماشي يابني. اسمعها.. اوعي تأذيها يابني 

حمزة طلع بسرعة وهو لا سامع ولاشايف قدامه من الغضب

صفية....  ربنا يستر 

حمزة فتح الباب علي سهر و

كف شديد نزل علي وش سهر من حمزة من قوته وقعت علي الارض

حمزة بغضب....  بتستغفليني يابنت الكلب

حطت سهر ايدها علي خدها بدموع وقالت بحرقة وهي لسه مكانها علي الارض..  عملت كده علشان ماتسبنيش.. خوفت تسيبني. انا حبيتك ياحمزة

حمزة....  انتي حبيتي الفلوس.. خوفتي ترجعي للفقر تاني.. بس ماتخافيش. انا مش هظلمك. اي فلوس هتعوزيها انا تحت امرك. كل اللي تطلبيه هتاخديه. والشقة هسجلها باسمك 

قامت سهر وهي بتقول ....  لا متسبنيش ياحمزة. انا بحبك. متظلمنيش

حمزة.....  انا مضحكتش عليكي. انا من الاول اتفقت معاكي اتفاق. عرضت عليكي عرض وانتي وافقتي بالمقابل. يعني لا لعبت بيكي ولا خدعتك. ولا غصبتك علي حاجة.. 

سهر....  بس.. 

قاطعها بهدوء....  انا بحب زهرة وهعمل المستحيل علشان ترجعلي... انتي طالق ياسهر 

........................................ 


في اوضة ليلي 

ليلي نايمة علي السرير وهي بتمشي ايدها علي شعر كنز بنتها اللي نايمة في حضنها 

امينة دخلت وهي بتقولها...  نامت 

ليلي اتعدلت...  اه 

قربت امينة وقعدت قصادها....  قوليلي بقا. مرجعتيش مع جوزك ليه. 

ليلي....  زهقتي مني ولا ايه ياماما

امينة....  بطلي هبل.ازهق منك ازاي يعني. انا بس عاوزة اتطمن عليكي. عاوزاكي ترجعي لعقلك. وترجعي لجوزك قبل مايروحلها تاني

ليلي ابتسمت بسخرية....  طب مايروحلها. 

اتنهدت وقالت بحزن....  هو كده كده بيحبها سواء هي جمبه او بعيدة. كده كده في قلبه 

امينة ....  ماتبقيش خايبة بقا. هو لو عاوزها مكانش رجعها لاهلها وجالك انتي

اتنهدت وقالت... انا عاوزة اعرف لما جالك رفضتي ترجعي ليه. ماهو عملك اللي انتي عاوزاه ورجع المحروسة لاهلها 

عاوزة ايه تاني 

ليلي....  ميخصنيش ياماما يرجعها يسيبها. يفضل معاها. ميخصنيش. انا هتطلق 

امينة....  تطلقي ده ايه. اسمعي ياقلب امك انا معنديش بنات تطلق. فاهمة.. عاوزة ستات البلد اللي ميسووش يقولو بنت امينة اتطلقت وجوزها اتجوز عليها.. اسمعي انا مش هسمحلك تخربي بيتك. لاني مش هسمح حد يتكلم نص كلمة عليكي. مش بنتي اللي جوزها يجيب مكانها واحدة 

ليلي بملامح جامدة...  و انا مش هكمل مع رحيم ياماما. مش هكمل. وميهمنيش كلام حد 

بصتلها بسخرية وقالت....  وبعدين خايفة اوي اتطلق. مش قابلة ان بنتك تطلق ولا جوزها يتجوز عليها.. امال ليه كنتي طول الوقت عاوزة حمزة يتجوز علي زهرة. ولما عرفتي انو متجوز غيرها فرحتي وشمتي فيها. ليه طول الوقت بتفكري الزاي تخربي بينهم ويطلقو. لما مش قابلة كده عليا. عاوزة تعملي كده ليه في زهرة وبتفكري بس الزاي توجعيها وتكسريها.. 

كملت بدموع....  بس ربنا مش بيسيب حق حد ياماما وزي ماكنتي عاوزة تعملي كده فيها انا اللي اتعمل فيا كده. اتردلك فيا ياماما. ياريت تبقي مرتاحة دلوقتي 

امينة بتوتر....  انتي ايه اللي انتي بتقوليه ده. وانا هبقي حابة اخرب علي ابني ليه يعني

ليلي.... ايوا ياماما عاوزة تخربي عليه.مع انك عارفة ان سعادتو معاها وبيحبها.. ايه كنتي فاكراني مش عارفه.. ليه بتعملي معاها كده.  انتي عندك بنات. حرام عليكي..  بجد انا مصدومة فيكي

امينة بغضب...  انتي الزاي بتكلميني كده. وبعدين اللي بتقوليه ده كلو تخاريف

 ‏ليلي....  مش تخاريف. انا بقولك الحقيقة. اللي انتي فاكرنا مش عارفينها 

....................................  

تاني يوم

عند رحيم

رحيم وصل بيت ياسمين 

مامتها قابلته...  نعم 

رحيم....  ياسمين فين

مامتها... في اوضتها 

وبجمود...  خير. 

رحيم من غير مايرد عليها اتجه ل اوضة ياسمين 

كانت ياسمين قاعدة علي السرير بتعيط

اول ماشافته قامت بلهفة.....  رحيم 

وحضنتو 

غمضت عنيها وهي بتقول... وحشتني. وحشتني اوي

رحيم بعدها عنو بهدوء وطلع شيك من جيبو وهو بيديهولها... دا شيك ب 5 مليون

ياسمين بصتله بدون فهم وبستفهام وهي بتمسح دموعها.... بتاع ايه ده

رحيم.. افتحي بيهم المشروع اللي كنتي عاوزة تعمليه 

ولو عاوزة اكتر..... قوليلي.وهديكي اللي انتي عاوزاه 

ياسمين وفهمت بصتله لثواني وبعدين قالت بصعوبة.. 

انت جاي ليه يارحيم 

رد عليها الرد اللي خلي الدم يهرب منها... البسي هنروح للمأذون دلوقتي 

ياسمين بدموع....هتطلقني

رحيم..... يلا البسي 

ياسمين مسحت دموعها وبسخرية بصت للشيك....وده تمن طلاقي.ولا علشان متحسش بالذنب... رد عليااا. ده ليه

رحيم بهدوء.....  ده حقك 

ياسمين.....  وانا مش عاوزاه 

وبعصبية قطعته 100 حته ورمته في وشه

ياسمين.....  مش عاوزة  فلوسك. فلوسك دي مش هتداوي جرحي. ولو قد كده مليون مرة... مش هتخفف الوجع اللي سببتهولي

رحيم وهو شفقان عليها.....  عاوزة ايه

ياسمين بدموع.... لسه بتحبني يارحيم. لسه بتحبني

رحيم فضل ساكت

ياسمين وهي بتهز فيه..... رد عليا. لسه بتحبني

مسكت وشه بإديها الاتنين وهي بتحاول تخليه يبص في عنيها وبتقول بدموع.... رد عليا ارجوك. لسه بتحبني. بتحبني يارحيم. بتحبني 

رحيم..... بحبك. لسه بحبك يا ياسمين. 

ياسمين ابتسمت بفرحة لكن اتلاشت ابتسامتها لما كمل  وقال... بس ماينفعش يابنت الناس

ياسمين وهي بتمسح دموعها....  ليه. ليه ماينفعش... انا بحبك وانت بتحبني. لا انا عرفت احب غيرك. ولا انت قدرت تحب مراتك.. احنا لبعض يارحيم. كفاية السنين اللي اتحرمنا فيهم من بعض.. بحبك. مش شايفة غيرك. ومش عاوزة اشوف غيرك 

وقربت حضنته... بحبك يارحيم.. بعشقك

رحيم... متصعبهاش عليا وعلي نفسك.. احنا حكايتنا انتهت من زمان..  انا منفعكيش. 

وهو بيبعدها عنو بهدوء 

رحيم ....  انتي تستاهلي حد يقدرك... مش انا. لأني مستاهلكيش

ياسمين بدموع....  بس انا عاوزاك انت. مش عاوزة غيرك..

ورجعت حضنته تاني وهي بتقول..... بحبك...بحبك اوي..حاولت كتير اشيل حبك من قلبي معرفتش

بعدت عنو فجأة وصرخت فيه ودموعها بتنزل اكتر بانهيار....  حس بيا بقاااا. مش عارفة اعيش من غيرك.. حراااام عليييك.. حرام علييك 

وهي بتضربه علي صدره بانهيار وبتقول....  ل تاني مرة عاوز تكسر قلبي وتسيبني ليه. لييه 

وهي لسه بتضربه.. لييه حرام علييك

رحيم مسك ايديها الاتنين...  اهدي. اهدي..

وشدها لحضنه وضمها ليه وهو بيمشي ايده علي شعرها.. ....  اهدي خلاص. انا مش هسيبك 

وفضل حاضنها لحد ماهديت 

رفع وشها من حضنه ومسك وشها بين ايديه وهو بيتأملها.عنيها الحمرة اثر الدموع ورموشها المبتلة 

ياسمين....  مش هتسيبني

وهو تايهه في ملامحها... تؤ. مش هسيبك. مش هتخلي عنك تاني

وميل عليها بدون وعي وبدأ يبوسها بشوق ورغبة 

رحيم.. عمري.... عمري ماهسيبك تاني

وهو بيرجع شعرها لورا ورجع يبوسها من تاني بقوة وهو بيتعمق معاها 

ياسمين حاوطت رقبته وهي بتحضنه وبتغمض عنيها باستمتاع من قربو.. بحبك يارحيم. بحبك اووي

وغابو الاتنين في دنيا تانيه 

وبعد لحظات كان شالها وبينزلها علي السرير وبعدين.... 

............. 

............................. 

عند زهرة 

زهرة خارجة من باب الجامعة لاقت حمزة واقف مستنيها

زهرة قربت بهدوء وفتحت العربية بتاعتو وركبت فيها. 

حمزة كان مستغربها لأنها معارضتش زي كل مرة

وركب هو كمان  وقبل مايطلع بصلها وقال...  انا سيبت سهر خلاص يازهرة

زهرة من غير ماتبصله...  ميخصنيش ياحمزة. تتجوز او تطلق. ميفرقش معايا 

حمزة....  امال ايه اللي يفرق معاكي 

زهرة....  تطلقني. انا مش عاوزة غير انك تطلقني بس 

حمزة مسح علي وشه وهو بيتنهد بغضب وبعدين شغل العربية وطلع من غير مايتكلم 

........ 

عند رحيم وياسمين 

مامت ياسمين قلقت لما طولو جوا قامت تشوفهم خبطت علي الباب لكن مفيش رد استغربت وهي بتقول في نفسها.. هو اي اللي حصل. حتي صوتهم اختفي

وخبطت تاني...  ياسمين. افتحي ياحبيبتي 

بس بردو مفيش رد قلقت وبراحة فتحت الباب بصت اتفأجات بيهم نايمين في حضن بعض ورايحين في النوم كمان راحت قفلت الباب براحة تاني وهي بتقول...  قطيعه تقطع الحب وسنينه 

.............. 

عند حمزة وزهرة وهما لسه في الطريق كانو ماشيين في وسط البلد وفي مكان زحمة 

زهرة....  بقولك ايه وقف هنا بسرعة

حمزة باستغراب....  ليه 

زهرة وهي بتبص من شباك العربية...  وقف بس

حمزة وقف....  في ايه 

زهرة بصتله....  انزل هاتلي حمص الشام من الراجل ده 

وهو بتشاور علي واحد واقف بعربية بيبيع حمص الشام

حمزة....  انتي بتهزري.. يعني موقفاني في وسط الزحمة دي علشان عاوزة حمص الشام 

زهرة....  ايوا. انزل يلا هاتلي 

حمزة ابتسم عليها ونزل راح يجيب ليها.

ثواني ورجع فتح العربية وهو بيديها الكوباية 

زهرة خدتها وابتدت تدوقها .. بس اول ماداقتها لاقيتها مفيهاش شطة بصتله وقالت....  دي من غير شطة 

حمزة....  وبعدين يعني

زهرة....  دي من غير شطة. كنت عاوزة فيها شطة

حمزة....  ايوا يعني. اعملك ايه دلوقتي 

زهرة....  انزل وخلي الراجل يحطلي شطة

حمزة بنفاذ صبر نزل 

زهرة....  استني خدها اهي 

حمزة بصلها ومتكلمش لكن خد الكوباية حدفها بعيد 

زهرة....  ليييه. بترميها ليه

حمزة....  يعني هاروح اقول للراجل خد حطلي شطه هنا

وراح جابلها واحدة تانية فيها شطة ورجع اداهالها 

زهرة اخدتها... مجبتش لنفسك ليه 

حمزة.... مبحبوش

زهرة ابتدت تاكل وحمزة فضل واقف ساند علي العربية بعد ماولع سيجارة وابتدي يشربها 

حمزة كان ساند بظهره علي العربية ومن الناحية التانية كان واقف شاب بموتيسيكل قصاد زهرة اللي قاعدة في العربية 

الشاب اول مالمحها بصلها بإعجاب وابتدي يعاكس فيها زهرة اول مالقيته كده بصت قدامها وتجاهلته

الشاب...  هو الجميل مش معبرني و زعلان ليه. طب بصلي طيب مش يمكن اعجبك

حمزة اللي واقف ظهره للعربية مش شايف حاجة ولا الشاب نفسه شايف حمزة 

بس حمزة سمع الصوت لف و ميل بص عليها من شباك العربية 

زهرة اول ماحست بحمزة انو اخد بالو  راحت بصت للشاب وابتسمتله وهي قاصدة تضايق حمزة 

حمزة رمي السيجارة علي الارض وهو بيبصلها بغضب وقرب علي الشاب اللي لحد اللحظة دي كان يفكر زهرة لوحدها ومفيش معاها حد 

حمزة شدو من علي الموتيسيكل وقال بغضب.....  انزلي ياروح امك.. 


شد حمزة الشاب من علي الموتيسيكل بغضب وهو بيقول..... انزلي ياروووح امككك

ونزل فيه ضرب بغضب اعمي فضل يضربو لحد مابقي في ايده زي الجـ ثة مش بيتحرك وصحاب الشاب كلهم واقفين مفيش حد اتجرأ ولا قدر يقرب وهما شايفينو جثة في ايد حمزة 

لحد ما اخيرا حمزة  سابو مرمي علي الارض وداس عليه برجله 

الشاب بتعب وهو قاطع النفس...  ا. اسف ياباشا و. والله مااعرف انها ت تخص ساعدتك 

.. 

زهرة كانت شايفاه من شباك العربية وهو حرفيا الواد في ايده جـ ثة كانت مرعوبة وهي بتقول في نفسها...  يااانهارر اسود. دا هيمـ وته 

وافتكرت انو شافها لما ابتسمت للشاب بقت مرعوبة وهي بتتشاهد علي روحها وبتقول....  يانهار اسود.. يانهار اسود. دا هيمـ وتني زييو. هو انا ايه اللي هببته ده. دا مش هيرحمني 

وهي خايفة ومرعوبة من رد فعله

لحد ماشهقت لما سمعت باب العربية بيتقفل بعد ماحمزة ركب 

زهرة كانت بتتشاهد علي روحها في سرها لانها عارفه انو ده دورها. لكن محبيتش تبين خوفها واصتنعت الثبات واتظاهرت بالقوة وبصتله وقالت بغضب....  هو ايه اللي انت عملته ده. طول عمرك همجي وايدك سبقاك. مكانش لي لزوم اللي عملته ده وفرجت علينا الناس. 

حمزة بهدوء مريب....  كان عاجبك قرطاس اللب ده 

زهرة بتوتر ...  انت بتقول ايه. يعني ايه عاجبني. ماتحترم نفسك 

حمزة....  انا بردو. وانتي يامحترمة قاعدة بتبتسميلو. وفرحانة بمعاكسته..

زهرة بلعت ريقها بخوف لكن قالت بغضب... انت ب بتقول اايه. انا محترمة غصب عنك. 

حمزة بنفس هدوءه.... واضح. اقسم بالله يازهرة ل اربيكي من جديد. هعرفك ازاي تعملي كده. 

زهرة بعصبية... انت ملكش دعوة بيا. فاهم. وبعدين هو انا ذنبي ايه. هو انا قولتلو يعاكسني

قاطعها حمزة بغضب وقال....  ماهو لو الهانم لابسه حاجة عدلة مكانش عيل معفن زي ده اتجرأ وبصلك  

زهرة بصتله جامد ....  يعني ايه مش فاهمه  . مالو لبسي. ماهو لبسي محترم. ولا مش لاقي حاجة تقولها 

حمزة وهو بيبصلها بغضب....  لبسك زفتتت. بصي لنفسك. 

وانتي تعرفيي 

زهرة بدون فهم بصت علي نفسها. كانت لابسة جاكيت چينيز وتحتو توب بس التوب كان ظاهر جزء من صدرها 

وهي مكانتش واخدة بالها 

زهرة اتوترت وهي بترفع التوب لفوق بإحراج 

و قالت بتوتر وكسوف....  ا. انا م مخدتش بالي 

حمزة وهو لسه بيبصلها بغضب.... اخر مرة هكلمك في موضوع لبسك ده.

وبص علي حجابها كانت لابسه الطرحة اي كلام علي شعرها ويعتبر نصه باين ورقبتها 

حمزة وهو بيشاور عليها  ... وده اسمه ايه.. دا مش حجاب

شعرك كلو باين ورقبتك.لابساها ليه.

وبسخرية.... اقلعيها احسن

زهرة بضيق... دخلت شعرها وعدلت الطرحة... كده كويس  حمزة بتحذير.... لو شوفتك لابسه حاجة ملفتة.هزعلك بجد. انا مش هقولك تاني 

زهرة.... انا لبسي محترم علي فكره.. ومش معني كده واني مكنتش واخدة بالي دلوقتي. انك تحكم عليا اني مش بلبس كويس 

حمزة وهو بيولع سيجارة ....  ابقي خدي بالك بعد كده. علشان اي غلطة هزعلك حتي لو مش مقصودة.. اخر مرة هحذرك

زهرة بعصبية وصوت عالي...ماتبطل بقاا طريقتك دي. هو انت عاوز مني ايه. بتعمل معايا كده ليه.

حمزة.... صوتك دا ميعلاش. فاهمة

زهرة بنفس عصبيتها....  لا مش فاهمة. انا اقول ال

قاطعها حمزة بغضب....  فاهمممة

زهرة بخوف ....  فاهمة. فاهمة

حمزة شغل العربية وطلع بيها

....... 

بعد وقت وصلو بعد مافضلو طول الطريق محدش فيهم بص للتاني 

زهرة نزلت علطول دخلت البيت وحمزة لف بالعربية ورجع تاني 

زهرة دخلت البيت كانو كلهم موجودين لكن اتفاجات ب جدتها وامال ومحمد موجودين

هارون....  تعالي يازهرة

قربت زهرة عليهم بهدوء وقالت... مساء الخير 

جدتها قامت بلهفة حضنتها....  وحشتيني يازهرة. وحشتيني ياقلب تيتا 

زهرة بهدوء....  وحضرتك وحشتيني يا.. 

وسكتت 

جدتها....  انا تيتا. هفضل طول عمري جدتك. مفيش حاجه اتغيرت.. هتفضلي حفيدتي يازهرة.. اوعي يازهرة تبعدي عني 

زهرة...  مقدرش 

وحضنتها تاني 

امال قربت ومحمد علشان يسلمو عليها 

امال بدموع ...  وحشتيني يازهرة 

ومحمد حضنها...  وحشتنيني يابنتي 

امال قربت تحضنها لكن زهرة كانت متجمدة ومبدلتهاش الحضن لانها كانت مستغربة 

امال بعدت بحرج وقالت....  انا عارفة انك زعلانه مني.. بس ربنا يعلم اني بحبك والله. انا نفسي تسامحيني يازهرة علي معاملتي معاكي.. عارفة اني كنت بعاملك ببرود وعمري ماحسستك بحبي وعمري ماحنيت عليكي. ياريت تسامحيني لاني ندمت. ندمت بجد. 

امال كانت بتتكلم بندم واضح وصادق وزهرة كانت مستغربة اول مرة تشوف امال كده

محمد باسها علي راسها وقال.... هتفضلي بنتي يازهرة 

امال بدموع ...  نفسي تسامحيني يازهرة علشان ابقي مرتاحة..  انا عارفة اني كنت ام وحشة. واخر مرة انا كنت مقهورة علي شيماء. علشان كده مش عارفه كنت بقول ايه. اعذريني يازهرة 

زهرة بهدوء ....  مفيش حاجة. وبعدين عادي يعني. ماهو انتي مش امي. مش مفروض عليكي انك تحبيني 

امال بسرعة....  لأ انا والله بحبك. متعرفيش لما بعدتي انا كنت عاملة الزاي. كنت هموت عليكي. 

مدت ايدها تحركها علي وشها وهي بتقول....  انتي معايا وفي حضني اكتر من 23 سنة. انتي بنتي بجد. صعب عليا اخسرك 

محمد.. حاوط زهرة في حضنه وقال...  زهرة بنتنا مفيش حاجة هتتغير  .

امال....  ياريت.ياريت ترجعي لحضننا تاني. احنا ملناش غيرك دلوقتي

وكملت بدموع....  صعب عليا اخسر بناتي الاتنين. كفاية شيماء

ومسكت ايد زهرة....  متبعديش عننا يازهرة. ابقي اسالي علينا. ممكن

زهرة كانت شفقانة عليها مسكت ايدها وقالت....  حاضر 

مش هبعد. انتو كده كده اهلي. اكيد مش هنساكو

محمد وامال حضنوها الاتنين وهي بادلتهم الحضن 

......... 

عند رحيم وياسمين 

رحيم فتح باب شقته ومعاه ياسمين

ياسمين...  هو احنا مش هنرجع الصعيد

رحيم..... خليكي هنا احسن

ياسمين فهمت انو بيعمل كده علشان ليلي بس متكلمتش

رحيم قرب باسها علي راسها وقال... عندي شغل.. لو عوزتي حاجة كلميني

وباسها تاني علي راسها وخرج

..... 

تاني يوم 

زهرة رايحة جاية في جنينة الفيلا وهي فاتحة كتاب بتذاكر فيه

عمتها نادت عليها من علي باب الفيلا....  زهرة.. تعالي

زهرة.... ايه ياعمتو 

صفية...  تعالي عاوزاكي

زهرة راحت ليها....  في ايه ياعمتو 

صفية.... تعالي. ادخلي

زهرة بصت ل عربية حمزة وقالت...  لا. حمزة جوا. وانا مش عاوزة اشوفه. لما يخرج هجيلك

صفية....  حمزة نايم فوق.. وبعدين دا جوزك. 

زهرة بضيق...  متقوليش جوزي

صففية بضحك....  الله. ماهو جوزك.. تعالي بس

واخدتها ودخلو 

زهرة راحت جمب ليلي اللي قاعدة علي الكنبة...  عاملة ايه يالوله

ليلي ابتسمت بهدوء...  كويسة. انتي عاملة ايه

زهرة...  الحمدلله 

وبصت ل عمتها...  كنتي عاوزة ايه ياعمتو

اتنهدت صفية وقالت ...  هتفضلي كده لحد امتا سايبة البيت. ارجعي يازهرة. حمزة بيحبك.. وبعدين هو خلاص طلق مراتو. عاوزة ايه تاني. متعانديش ياحبيبتي وارجعي

ليلي....  حمزة بيحبك يازهرة. فكري كويس. وانتي بتحبيه. متخسروش بعض

زهرة....  انتو مش فاهين حاجة. انا معنديش ثقة فيه اساسا. 

كملت بسخرية...  دا مش بعيد يطلع متجوز تاني. اسالوني انا 

صفية....  انتي عارفة انو بيحبك

زهرة....  وبيحب غيري. وبيشوف غيري.. عمتو انا مش هكمل معاه. وياريت تقنعوه يطلقني 

صفية....  يعني مفيش فايدة

زهرة....  لا ياعمتو.. مفيش 

وفتحت الكتاب ورجعت تذاكر تاني

وهي بتحاول تقفل في الموضوع 

صفية اتنهدت بيأس

شوية وهما لسه قاعدين حمزة كان صحي ونزل 

حمزة قرب باس راس عمتو وراس ليلي 

 وقرب علي زهرة باسها علي خدها

 ‏زهرة بضيق....  متبوسنيش تاني. ساامع 

 ‏حمزة...  براحتي 

 ‏صفية وليلي ابتسمو

 ‏حمزة اخد الطفاية من علي الترابيزة واتحرك ناحية باب البيت ووقف قدام الباب يشرب سيجارة 

 ‏شوية ونادي  ل زهرة وقال....  اعمليلي قهوة يازهرة

 ‏زهرة بصت ل عمتها 

 ‏صفية علطول ... فيها ايه. اعمليلو. دا جوزك

 ‏زهرة بصتلها بغيظ.وقامت وهو بتمتم... انسان بارد ومستفز 

 ‏وراحت تعملو

 ‏شوية وخرجت بالقهوة وراحت تديهاله 

 ‏حمزة اخدها منها ولسه هي هتمشي لقت ايده بتشدها عليه

 ‏زهرة.... فيه ايه.سيبني 

 ‏حمزة.... بقولك ايه

 ‏زهرة وهي بتصطنع الهدوء .... نعم 

 ‏حمزة حاوط كتفها وقال.... ماتروحي تلبسي وتيجي نخرج نتعشي برا النهاردة 

 ‏حمزة كان بيحاول يدخلها سكة

 ‏زهرة ببرود.... وانا ايه اللي يخليني اخرج معاك

 ‏حمزة....  مراتي وحابب استفرد بيكي..قصدي ابقي انا وانتي لوحدنا.. انتي وحشاني يازهرة... قولتي ايه 

 ‏زهرة شالت ايده من عليها وقالت....  هو انت هتطلقني امتا خليني اخلص

 ‏حمزة مسح علي وشه بضيق وقال بغضب مكتوم ...  هو ده وقته.. انا بقولك ايه وانتي بتقولي ايه

 ‏زهرة....  ماهو اللي انتي بتعملو ده مش هياكل معايا.

حمزة...  ليه يازهرة. انتي عارفة اني بحب.. 

قاطعته زهرة....... لأني ببساطة معنديش ثقة فيك.. 

اتنهدت وقالت... انا مش هتنازل عن الطلاق ياحمزة.  ياريت تخلص بقا وتطلقني بهدوء. 

حمزة ببرود...  مفيش طلاق يازهرة. انسي. لانو مش هيحصل

زهرة بعصبية....  يعني ايه. 

كملت بتهديد.... بقولك ايه. انت هتطلقني. وياريت بهدوء.. متضطرنيش اعمل حاجة مش هتعجبك

حمزة باستهزاء....  هتعملي ايه يعني

زهرة بقوة....  هرفع عليك خلع... وبتكلم بجد. مش بقول اي كلام... لو مطلقتنيش ياحمزة بالذوق هخلعك

حمزة بسخرية....  وايه اسبابك بقا.. مبصرفش علي العيال ولا معرفتش ادخل عليكي.. انتي بتتكلمي في حاجة خسرانة.. خلع ايه اللي عاوزة ترفعيه. دا انتي حتي بتدرسي قانون وفاهمة 

 ‏زهرة... انا ميهمنيش اخسرها او اكسبها.. انا اللي يهمني. اني  اقدم الدعوة. وكلو يعرف ان مراتك رافعة عليك خلع

حمزة اتعصب ورمي فنجان القهوة علي الارض بغضب ومسك دراعها جامد....  انتي بتهبلي بتقولي ايه

زهرة حررت دراعها منو بقوة....  بقول اللي سمعتو.. 

صفية وليلي لاحظو صوتهم العالي...  دول شكلهم بيتخانقو 

وقامو قربو عليهم

صفية... في ايه. ايه اللي حصل بس. مالكو

بصت زهرة لحمزة وبتحدي... ...  انا هقدم الخلع ياحمزة واهينك. طالما مش عاوز تطلقني بهدوء.. انا هرفع القضية. هقل منك قدام الناس واخلي شكلك مايسواش واهين.. 

مكملتش كلامها

لان حمزة محسش بنفسه غير وهو نازل علي وشها بالقلم  


الفصل الثالث والثلاثون من هنا


الرواية كامله من أولها هنا


🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

ادخلوا بسرعه حملوه وخلوه علي موبيلاتكم من هنا 👇👇👇

من غير ماتدورو ولاتحتارو جبتلكم أحدث الروايات حملوا تطبيق النجم المتوهج للروايات الكامله والحصريه مجاناً من هنا


وكمان اروع الروايات هنا 👇

روايات كامله وحصريه من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

تعليقات



CLOSE ADS
CLOSE ADS
close