رواية شوفت سلفتي في حضن حمايا البارت الثاني بقلم هويدا زغلول حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات - النجم المتوهج The glowing star

بحث هذه المدونة الإلكترونية

Translate

المتابعون

2024/02/02

رواية شوفت سلفتي في حضن حمايا البارت الثاني بقلم هويدا زغلول حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 رواية شوفت سلفتي في حضن حمايا البارت الثاني بقلم هويدا زغلول حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات


رواية شوفت سلفتي في حضن حمايا البارت الثاني بقلم هويدا زغلول حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

لقت ايه الباب بيخبط اتوترت وخافت ليكون ياسر جوزها رجع تاني


ايه

يلهوي مش قولتلك كنت استنى متطلعش علطول كده افرض طلع ياسر هنعمل ايه


عصام

عادي يعني فيها أي أن أكون عندك أنا حماكي يا بت بس 

اقولك ايه انا هدخل استخبي في الحمام اكيد مش هيدخل الحمام يلافتحت الباب لقتني انا قالت 


ايه

هو انتي اي اللي جابك في وقت متاخر زي كده 


مروة

الله جرا ايه يا ايه في ايه وايه المقابلة دي وبعدين يعنى انا جيالك في كلمتين وماشية علطول


ايه

ادخلي يامروة لما اشوف اخرتها ايه 

دخلت مروة الصاله واعدت وطبعا حماهم في الحمام بس سامع كلامهم


ايه 

نعم في ايه كنتي عايزاني في ايه


مروة

 كنت بس عايزة أسألك سؤال هو انتي بتاخدي حبوب منع الحمل يا ايه مع أن عارفه انك انتي وياسر تفسكوا تخلفوا 


ايه بترد بارتباك 

نعم حبوب منع الحمل ازاى يعنى وانا هاخد حبوب منع الحمل ليه بقا ان شاء الله 


مروة 

معرفش منا جاية عشان اسالك واعرف منك 


ايه 

بقولك ايه يامروة بطلي تخاريف انتي مش لاقيه حاجة تعمليها وعايزة تخربي عليا ولا ايه 


مروة 

لا طبعا ايه الكلام الفارغ اللي انتي بتقولي ده انا عمري ماكان في دماغي كده ابدا بالعكس انا نفسي اشوفك انتي وياسر ربنا كارمكم بالعيال ويفرح قلبكم 


ايه 

امال بتسألي عن اذا كنت باخد حبوب منع الحمل ولا لا ليه مع انك بتقولي عارفه ان نفسي 

اكون ام وفي الوقت ده طلعت شريط منع الحمل 


مروة 

عشان انا لقيت ده في الزبالة بتاعتك يا ايه 

تقدري تقولي كان بيعمل ايه في الزباله بتاعتك 

وفي الوقت ده انصدمت وقالت 


ايه 

نعم وانتي شوفتي زبالتي فين انتي كمان بتفتشي في زبالتي 


مروة 

لا طبعا كنت نازلة امبارح ولقيت الزباله مقلوبة ولقيت ده طالع منها واكيد يعنى محدش هيجي من برة ويحطه في زبالتك ولا ايه 


ايه متوترة 

ايوه الشريط ده بتاعي وانا فعلا باخد الحبوب دي عشان انتي عارفة كويس اني مش بحب ياسر خلاص ارتاحتي روحي قولي ليه بقي خلي يطلقني ونخلص 


مروة 

 مش عارفه ايه غير ربنا يهديكي ويصلح حالك بس خلي بالك من نفسك عشان بعمايلك هتخربي بيتك بايدك وبصراحة ياسر جوزك ميستاهلش منك كده عن اذنك 

وسبتها وخرجت 


ايه 

ياختي غوري بلا هم واحدة حشرية صحيح 

وخرج عصام من الحمام وقال 


عصام 

هو انا مش منبه عليكي كذا اوعي حد ياخد باله انك بتاخدي حبوب منع الحمل يا ايه 


ايه 

بقولك ايه انت كمان مش ناقصاك وياريت بقا ابنك يعرف ويطلقني وامشي من هنا عشان زهقت منه اصلا 


عصام 

يابت قولتلك اصبري كذا مرة وانا هخليه يطلقك بس مش دلوقتي وفي الوقت ده جلال رجع من الشغل وشافني قاعده وقال 


جلال 

مالك يا مروة في ايه زعلانة كده ليه في حاجه حلصت ولا اي 


مروة 

ابدا يا جلال اصلي روحت لايه مرات اخوك عشان اعرف منها حكاية البرشام ده ايه 


جلال 

هو انا مش قايلك ملكيش دعوة بالموضوع ده وانا هكلمها 


مروة

 انا قولت اكلمها انا احنا ستات زي بعض وهنفهم بعض ياجلال والله كان قصدي كل خير مش اكتر 


جلال 

وأن شاء الله بقا عملت معاكي ايه طبعا سمعتك كلمتين ملهومش لازمة صح 


ايه هزت راسها وبس 

بصراحة انا مش عارفة هي جايبه القساوة دي منين 


جلال 

والله خسارة فيها ياسر اخويا انا ياما قولتله بلاش دي يقولي اصل قلبي هو اللي اختار يشيل بقا هو حر 


مروة 

ربنا يهديها ياجلال يارب  وفي شقه شهد كانت قاعده تعبانه وقالت لامها 


شهد

ااه يا ماما مش قادرة خالص هنعمل ايه ياماما دحنا حتى ممعناش حق كشف الدكتور واديكي شوفتي لما رحت لخويا جلال رفض يديني ازاى اي نعم هو مش اخويا شقيقي بس بيقولو الأخوات بيحنو لبعض انما ده مش عايز يحن خالص 


نادية 

منه لله ابوه هو اللي معصي العيال عليا خالص بس انا لازم اروح لجلال بنفسي واقابله يمكن ربنا يحنن قلبه يابنتي


شهد

لا انا خلاص هاروح لحماتي وربنا يسهل


الحما 

يعني انتي ناسيه عملت معاكي اي يوم وفاه 

جوزك معقول هترجع ليكي حاجه 

وبدأت شهد تفتكر اللي حصل في اليوم ده 


                     #فلاش باك 


شهد قاعده عامله تعيط والناحيه التانيه 

قاعده حماتها وليلي بنت اختها 


ليلي 

انا مش فاهمه ازاي خالتي مخليه البنت دي تحضر العزاء معانا كده انا لو منك كنت مشيتها من هنا


الحما 

بقول لك ايه يا ليلى اقعدي ساكته مش عايزه اسمع لك صوتي انت عايزه الناس تاكل وشي ولا ايه


ليلي 

مش كفايه ان كان وشها نحس وجوزها ما قعدش معاها ده ثلاث شهور وبعد كده راح


الحما 

يا حبيبي يا ابني راح في عز الشباب ما تعرفيش انا زعلانه عليه ازاي وفي الوقت ده اغمى على شهد ودخلوها جوه وجابوا لها الدكتور


الدكتور 

مبروك المدام حامل


ليلي قربت من حماتها وقالت 

الحقي يا خالتي دي حامل دي هتاخد كل اللي وراكي واللي قدامك باللي في بطنها ده


الحما 

ده لو اخر يوم في عمري مش هيحصل الكلام ده وصلي دكتور وهاتي امك وخالاتك من بره وتعالي وفعلا خرجت ليلي وراحت حماتها 

جنب شهد وقالت 


الحما 

بقول لك ايه يا بنت انت لو عايزه تخرجي من البيت ده سليمه هتسمعي اللي هقولك عليه


شهد 

حاضر يا حماتي بس هو انت مالك ايه اللي حصل لك ده انا كنت فاكره انك هتفرحي لما تعرفي ان انا حامل


الحما 

عايزاني يوم عزاء ابني افرح ان انت جايباه لنا مصيبه وبعدها كل دخل واقف عند السرير هاتي العقد من الدولاب يا ليلى


شهد 

عقد ايه يا حماتي انا مش فاهمه اي حاجه هو انتي عايزه ايه بالظبط


الحما 

عايزاك تمضي على العقد ده يا اما مش هتخرجي من هنا سليمه وشوفي انتي عايزه ايه واحنا هنعمله


شهد 

معقول عايزه تعملي فيا كده طب ذنبه ايه اللي في بطني ده


ليلي 

ذنبه يا حبيبتي ان انتي امه اسمعي الكلام يا بت وامضي على الورقه اخلصي وفعلا مضت الورقه 

وبعدين مشوها من البيت 


                     #رجوع 


وفي شقتي الباب خبط فتحت وكان عماد اخويا 


مروة 

عماد اهلا ياحبيبي اتفضل امال شروق مجاتش معاك ليه 


عماد 

دنا كنت خارج من الشغل قولت اعدي عليكي اطمن عليكي بقالي كتير مشوفتكيش 


مروة 

نورت ياحبيبي والله 


عماد 

تسلمي ياحبيبتي طمنيني عليكي عامله انتي وجلال كويسين


مروة

اه الحمد لله كويسين ياعماد وبعدين انت عارف جلال ابن حلال وطيب وعمره مازعلني ابدا


عماد

طيب الحمد لله يعني هو كويس معاكي وكده وبيروح شغله وبيرجع في مواعيده عادي


مروة

ايوه طبعا ياعماد بس غريبة يعني بتسأل ليه؟


عماد

لا ابدا ياحبيبتي انا بس خايف ليكون بيتاخر عليكي ولا حاجة وبيسيبك لوحدك طول اليوم

وفي الوقت ده كان جلال نايم وخرج وقال 


جلال 

اهلا وسهلا ياعماد منور والله طيب مش تصحيني يامروة


عماد

ياعم انا لسه جاي دلوقتي وبعدين كنت خليك مرتاح انا مش غريب ياجلال


جلال

طبعا طبعا ياعماد ده بيت اختك يعني بيتك ياراجل قومي اعملي حاجة نشربها يامروة


مروة

من عنيا حاضر وسبتهم مروة ودخلت المطبخ


عماد بصوت واطي

بقولك ايه انا كنت عايز اتكلم معاك في موضوع بس مش هينفع هنا عشان مروة متسمعش 


جلال

غير ياعماد في حاجه ولا ايه انت قلقتني فيه اي ما تتكلم 


عماد

لا ابقي عدي عليا في الشغل ونبقى نتكلم احسن مش عايز مروه تمسع وبعدها قام وقف وقال  يلا استاذن انا بقا 


مروة

رايح فين ياخويا انت لسه مشربتش العصير اللي عملته


عماد

معلش يامروة عشان الحق اروح لشروق تلاقيني غبت عليها يلا سلام ومشي عماد من عندنا 

وشهد راحت لحماتها 


الحما

انا مش عارفة انتي ايه اللي جابك هنا تاني

مش انا قولتك مش عايزه اشوف وشك هنا 

تاني ي بت 


شهد

بقا دي مقابلة تقابلي بيها مرات برضو ياماما


الحما

ماما مين ياختي دي انا مش مامات حد اللي كنت امه خلاص راح الله يرحمة ويغفر له وبتعيط

الله يرحمك ياضنايا ويسامحك


شهد

الله يرحمة طيب ماهو كان جوزى وفي عيل في بطني منه ولا هو ده مش حفيدك برضو

ده بيقولوا اعز من الولد ولد الولد برضه 


الحما

لا ياختي ولا انتي كنتي مرات ابني ولا اللي في بطنك ده يخصنا مش كفاية وش فقر على ابني اتجوزك من هنا وياحبة عين اعد معاكي شهرين وحصلتلة الحادثة اللي راح فيها دي وراح وسبني ياحبيبي يابني 


شهد 

حرام عليكي انتي بتشيليني ذنب أنه توفي ليه ده قضاء الله وقدره ونصيبة كده ولما مات اكتشفت اني حامل قلبي اتوجع اكتر عليه 


الحما 

بقولك انتي جاية وعايزة ايه دلوقتي 

 انا مش عايزه اشوف وشك هنا تاني 


شهد 

انا تعبانة وقربت اولد وماما مش معاها حق الكشف عليا فانا قولت اجيلك تديني قرشين واكشف واولد منهم 


الحما 

قرشين منين ياحبيبتي مفيش فلوس روحي خلي امك تتصرف وتجبلك 


شهد 

طيب منا ليا ورث في جوزى الله يرحمة ومخدش حاجة منه فانا بقولك عايزة بس اكشف حرام عليكي حسي بيا كفايه اخدتي مني كل حاجه 


الحما 

قولتلك مفيش فلوس وتفضلي امشي بقا 


شهد 

روحي ياشيخة الله يسامحك ومشيت من عندها معيطه وفي شقه ياسر كان قاعد هو وايه وقال 


ياسر

بقولك ايه يا ايه ماتيجي بكرة نروح نشوف دكتور كده عشان موضوع الخلفة ونشوف هنعمل ايه

بصراحه انا نفسي اكون اب بقي 


ايه

خلفة ايه ياياسر اللي بتفكر فيها انتي عايزنا نجيب عيال ونظلمهم معانا مانت عارف يدوبك مرتبك مكفينا بالعافية وعشان كمان ابوك بياخد منك


ياسر

منا بفكر اقول لبابا اني يبقا كفايه عليا كده مصاريف له واهو بياخد معاشه وبياخد من جلال اخويا


ايه

لا اوعي يا ياسر ليغضب عليك وانت عارف الا زعل ابوك


ياسر

طيب منا نفسي في حتة عيل منك ياحبيبتي وقولتلك هاشوف شغلانه كمان واكيد هيجي برزقة يعني


ايه 

بقولك ايه خليها بظروفها بقا واللي ربنا عايزة هيكون قوم انت ناملك شوية قبل ماتنزل يلا قوم  وبعدها قام دخل وهي مسكت التلفون

وقالت بصوت واطي 


ايه 

الووو ايوه ياعصام ابنك مصمم نروح لدكتور عشان الخلفة الظاهر كده ان مرات ابنك مقالتلوش حاجة عن موضوع البرشام ده احسن برضو طيب طيب يلا سلام دلوقتي لحسن ياسر نايم وفي شقه شهد كانت قاعده عامله تعيط وامها قالت 


نادية 

لاحول ولا قوة الا بالله هي الولية حماتك دي ايه معندهاش قلب دي المفروض بعد موت ابنها تحطك في عنيها عشان هتجبيلها حتة منه يعنى من ريحتة 


شهد بتعيط 

دي بتتهمني اني نحس عليه ياماما ومش عايزاني حتى اخد حقي في ورث جوزى منها لله على اللي عملته فيا 


نادية 

معلش يابنتي هدي نفسك انتي عشان اللي في بطنك انتي مش ناقصة تعب ياشهد 


شهد 

ياريتني اروح  واخلص من حياتي دي كلها عشان ارتاح من الهم ده 


نادية 

بعد الشر عليكي يا بنتي متقوليش كده وتوجعي قلبي عليكي ان شاء الله ربنا هيفرجها 

وقررت نادية انها تروح لعصام وتخليه يحنن قلب عيالة عليها 


عصام 

انتي انتي اللي جابك هنا وعايزة ايه 


نادية 

عايزاك تحنن قلب ابنك جلال عليا وعلى اختة اي نعم هي مش بنتك بس هي برضو اخته هو ارملة وليه حق عليها دحنا اتنين ولايه وملناش حد 


عصام 

بقولك ايه يانادية انتي كنتي ماضي وانتهى بالنسبة لعيالك خلاص وهما اصلا مش عايزينك يبقا تمشي وتمشي من هنا دلوقتي يلا 

كل ده وكانت ايه بتسمع كلامهم من المطبخ 


نادية 

ياشيخ اتقي الله هو انت فاكرني مش عارفة انت خليت العيال معاك ليه لا ياعصام انا عارفة كل حاجه وعارفة ان العقربة اختك اللي قلتلك تاخد مني عيالي عشان لما يكبروا يصرفوا عليك 


عصام 

اه يانادية انا خليتهم عشان يصرفو عليا ماهو مش انا اكبر واربي والآخر ماخدش تمن تربيتي ليهم 


نادية 

بس انا ليا حق فيهم ياعصام وربنا مايرضاش بالظلم ده خلي جلال يساعد اخته المسكينه دي انما انا مش عايزة حاجة ليا 


عصام

 انتي بتحلمي يانادية يلا امشي من هنا يلا 

وخرجت ناديه وهي بتدعي عليه وخرجت ايه من المطبخ 


ايه 

هي الولية دي جايه وعايزة ايه مش فاهمة يعني 


عصام 

قال عايزة ابنها يصرف عليها وعلى بنتها قال دي بتحلم 


ايه 

ماهو بصراحة ليها حق انت اخدت منها العيال غصب عنها بسبب الست اختك لما جابتلك تقارير مزيفة ان العيال مش ولادك وانت عرفت انها مزيفة وسكت عشان خوفك من اختك ومرضتش ترجعها 


عصام 

هوووش وطي صوتك ومش عايز حد يعرف الموضوع ده انتي فاهمة


ايه

 طيب مانا عارفه من زمان كنت فتحت بوقي يعنى


مروة

هو في حاجة ولا ايه يا ايه


ايه

لا ياختي مفيش حاجة هو انتي حاشرة نفسك في كل حاجة كده خليكي في حالك


مروة بتكلم نفسها

انا مش عارفه كل مانزل عند حمايا الاقيه وهو وايه بيتوشوشو في ايه ياترا بينهم ايه


عند عماد في الشغل

اهلا ياجلال اقعد نورت الشغل بتاعي


جلال

في ايه ياعماد


عماد

انت متجوز على اختي ولا ايه ياجلال


جلال

معقول برضو اتجوز على بنت الأصول اختك ياعماد هو انا لو لفيت الدنيا هلاقي زيها برضو


عماد

امال مين اللي كانت اعده معاك من كام يوم وبتطلب منك فلوس


جلال

دي دي بصراحة دي اختي


عماد

انت هتستهبل ياجلال هو انت ليك اخوات غير ياسر اخوك اختك منين دي


جلال بتنهيدة

ايوه ياعماد دي اختي وبصراحة دي حكاية طويلة اوي هبقا احكيلك عليها بعدين


مروة في المطبخ

ينهار ابيض ده مفيش ملح نسيت اشتري انا هنزل اجيب شوية من عند حمايا وخلاص ونزلت مروة ودخلت من باب الشقه ولقت جاي من اوضة نوم حماها همس وضحك واتسحبت لحد الاوضة وشوفت



الفصل الأخير من هنا



بداية الروايه من هنا



روايات كامله وحصريه من هنا





 
close
 
CLOSE ADS
CLOSE ADS