عشقها بعد ما تبلد قلبه(عشق الباسل) بقلم بشري حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 عشقها بعد ما تبلد قلبه(عشق الباسل) بقلم بشري حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

عشقها بعد ما تبلد قلبه(عشق الباسل) بقلم بشري حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

تعريف الشخصيات: 

باسل الهلالي: شاب يبلغ من العمر ٢٨ سنة يمتلك عينين رماديتين حادتين وشعر كثيف مزيج من البني و الأصفر يعمل في الشرطة العسكرية برتبة رائد يكره ان تقترب فتاة منه ( هنعرف بعدين ليه) طويل جدا وعضلات كبيرة ومرح وضحوك جدا ولاكن اذا غضب لا يستطيع احد إيقافه.

مالك الجواهرجي: صديق باسل المقرب يعمل أيضا بالشرطة العسكرية برتبة رائد ببلغ من العمر ٢٩ سنة لديه عينين بنيتين حادتين ويمتلك جسد رياضي حاد الطباع وسريع الغضب .

زين المنصوري : شاب يبلغ من العمر ٢٤ سنة  لديه عينين خضراوتين يعمل في الشرطة العسكرية وهو مساعد باسل الاول هادئ في بعض الاحيان و احيانا مرح .

مازن الصياد: شاب مرح جدا يبلغ من العمر ٢٥ سنة يعمل في الشرطة العسكرية وهو اخ شخصية مهمة في الشرطة لا يحب احد الاقتراب من أصدقائه. 

زين الهلالي : شقيق باسل شاب شديد الوسامة بعينين بنيتين ككوب القهوة ذو طباع هادئة يكره التأخر في الوقت يبلغ من العمر ٢٦ عاما يدير مجموعة شركات صنعها بنفسه للهندسة .

رائد الهلالي: شاب وسيم بكل معنى الكلمة يبلغ من العمر ١٨ عاما يكره والده بشدة يحلم بأن يكون أفضل جراح للدماغ والأعصاب. 

باسم الهلالي: شاب هادئ يتصف برزانته وافكاره الفريدة يدرس بالكليه الحربية ويمقت والده بشدة. 


منى: شقيقة باسل فتاه جميلة بعينين رماديتين لطيفة جدا تشبه باسل إلى حد كبير فهي توئمه تعمل طبيبة نفسية  

بيان: شقيقة باسل الأخرى فتاه لمضى مشاكسة تفتعل المقالب بابناء اشقائها وهي جميلة جدا أيضا بعينين خضراوتين تشبه ملامحها اخها زين إلى حد ما تعمل مهندسة ديكور .

أميرة الجواهرجي: فتاه هادئه ملامحها هادئة تملك عينين سوداوتين وشعر طويل شقيقة مالك حاصلة على شهادة في الهندسة أيضا تبلغ من العمر ٢٤ عاما.

فرح الجواهرجي : فتاه مشاكسة تظهر بملامحها فهي شقية جدا ولسانها سليط أيضا حاصلة على شهادة هندسة كيميائية تبلغ من العمر ٢٣ عاما.

سليم الهلالي : شاب مرح يتصرف بعفوية يملك عينين عسليتن يكره الرسميات يعمل محامي إلى جانب انه قائد فريق لرياضة الكراتيه.

نبيل الهلالي : رجل متسلط يحب المال وتستمع إلى كلام زوجته مما جعله يكره ولده وابتعاده عنه.

امير الهلالي: رجل بغيظ لا يعنيه شيء سوى ارضاء زوجته يفعل كل ما تريد من أجلها وتسبب هذا بابتعاد وابنه عنه .

ندى الجواهرجي: فتاه مرحة بوجه بشوش تبلغ من العمر ١٩ عاما تحب شقيقها مالك كثيرا تدرس في كلية التجارة. 


فادي الهلالي : طفل يبلغ من العمر ٦ سنوات ملامح طفوليه على عكس عينيه الحادتين كالصقر .

هاي الشخصيات الرئيسية واي شخصيه هتضهر هنعرف عليها تاني. 


عشقها بعدما تبلد قلبه(عشق الباسل)💫💓

البارت الاول

دقت جرس منبه الساعة السادسة و النصف لنبدأ بتحريك عيناه ببطء وانزعاج فقد بقي مستيقظ لوقت متأخر بسبب الأعمال المتراكمة عليه ليفتح الباب بسرعة ليقف مفزوعا وينظر إلى من فتح الباب بغضب جامح 

_باسل العميد طالبك حالا بمكتبو 

باسل : في ايه يا مالك على الصبح في حدا بصحي حد كدا

مالك:يبني بقلك العميد طالبك بمكتبو

باسل بضحك: لا والله فكرت الملك هو يلي طالبني وبعدين الزفت هاد طالبني ليه ان اشاء الله 

مالك:يا برودك ياخي متتحرك واخلص شوف عايز ايه 

باسل :طيب هدي يعمي وأمري لله هروح اشوف الزفت دا عايز ايه وبقلك عايز ارجع القى الفطار جاهز 

مالك بغضب بسيط : عايز ايه يروح امك فطار اتحرك من وجهي بدل ما اولع فيك قال فطار قال

باسل بضحك: ههههه هدي يعمي الله يهديك ههههه بسرعة بتتعصب كدا ليه هههه كل دا على شان فطار خلص مش عايز فطار أمري لله اموت من الجوع اني محدش بيهتم فيني 

مالك بضحك : بس بس هو انت هتقلب اتحرك بسرعة واخلص يعمي .

ذهب باسل لرؤية العميد الذي يمقته بشدة وذهب مالك لتدريب الجنود لحين عودة باسل .

مالك: فادي أقف مثل البشر يا حيوان هاي وقفت عسكري ولا وقفت حمار 

فادي: امرك سيدي هتفذ تعليمات بس المره الجايه مش دلوقتي 

مالك بغضب  : فاااادي احترم نفسك يا حيوان انت مش عارف باسل ازاي متحملكو جالكم القرف انتو وياه بيوم واحد 

مأمون وهو ياكل : مالك هو انا مليش نصيب بتدريب اليوم على التصويب 

نظر له مالك بطرف عينه واردف: هوا انا لو قتلك ايه الي هيحصل.

مش هيحصل حاجة اصلا هيكرموك لأنك خلص البشرية من أشكال زي دي ارف بها باسل وهو قادم نحوهم

مالك بضحك : هو انت روحت واجيت من عند العميد امتى يبني ولا يمكن خفت 

باسل بضحك: هههه الله يخرب بيتك يا شيخ ايه خفت 

مالك ببرود :امال ايه يروح امك السرعة دي 

باسل بغموض: مفيش عادي يعني ويلا على شغلك خليني اعرف ادرب الكلاب دي احسن ما يجيبولي شلل والله انا لسا صغير يدوب عمري ٢٨ سنة  

مالك : هههه اه يا صغير انت الله يكون بعونك عليهم 

غادر مالك لمتابعة التحقيق والتفت باسل إلى الجنود بوجه حاد وملامح لا تنذر بالخير ابدا 

اردف باسل بجمود : اقفو ورا بعض هشوف مين بيعرف يصوب أدق واحد فيكو مع كل واحد ٣ محاولات اذا فشل يعتبر نفسو مرفود

باسل: فادي ابدا انت اول واحد 

فادي بحركة مسرحية : ابعدوا كدا دنا هبهركو 

باسل : يلا ابهرني خليني انبهر يا روح امك

اطلق فادي اول رصاصه وكانت بعيدة للغاية عن الهدف 

باسل : هههه والله بدك الحق واضح اني هنبهر كثير اخلص بسرعة 

اطلق فادي وكانت بعدا أيضا

زين : ههههه والله شكلك مسخرة ههههه الله يخرب بيت تفكير هيعلقنا بسببك يا بني آدم انت

وأطلق فادي الثالثة لم تصب الهدف بالتحديد ولاكن كانت قريبة 

باسل : واو مبدع ما شاء الله عليك روح اختفي من وجهي احسن ما اعمل من لحمك كباب واوزعو للكلاب بالحارة 

مأمون دورك اردف بها باسل بحدة 

انتفض مأمون وتقدم إلى الأمام وامسك سلاحة لبيدأ التصويب 

وجه مأمون السلاح بوجه باسل 

زين بصدمة : ينهار اسود ايه يلي بعملو دا 

مازن بصدمه هوا الاخر: زين هوا الرائد باسل هيعمل فينا ايه بعد يلي هببو مأمون ده 

زين ببعض الخوف : مش عارف بس شكلو بيوحي انو هيعمل حاجة فينا دلوقتي 

باسل ببرود : مأمون لوحة التصويب مش وجهي يا بني آدم انت أدار باسل سلاح مأمون بتجاه مرمة التصويب 

مأمون : حاضر 

أعاد مأمون التصويب بوجه باسل مرة أخرى 

باسل في نفسه : انا اكيد عامل ذنب كبير بحياتي لحتى الله يبعاقني بعقاب زي ده 

مازن بصدمة : ينهار مش معدي احنا هنموت النهاردة

باسل : هههههههههه زين انت ومازن بتقولو ايه ههههه 

زين : هو حضرتك سمعتنا يعني 

باسل : هههه والله شكلو مسخرة كده هههه

صمت مازن و زين لم يعلقا بشيء فباسل رغم انه هادئء و اغلب الوقت يضحك لاكن اذا غضب تيحول لوحش كاسر

باسل ببرود: مأمون وجهي مش مرة للتصويب اخلص 

مأمون: حاضر 

باسل : لا والله مطيع ياخي كثير انتا 

سدد مأمون اخيرا ولاكن بمحاولات فاشلة 

باسل : زين مأمون محروم من العشا اليوم 

زين : هههه بأمر حضرتك انا يا باشا

باسل: هههه الله انتي مطيع اوي كدا ليه 

مازن : اصل مأمون بوكل الاكل كلو واحنا بنبقى بلا عشا 

باسل: هههههه اه على شان كدا انتى يا مازن امبارح كنت فوق شجرة التفاح

مازن بصدمة: هو حضرتك شفتني

باسل: لا 

مازن باستفهام: امال اية؟

زين بضحك : هههههه انا رحت باليل وخبرتو

باسل: هههه والله شكلكو مسخرة اخلص انتا وياه وفرجوني على مهاراتك انا وياه 

ابتلع مازن رقه بتوتر : بسم الله وأطلق واصاب الهدف من المحاولة الاولى

زين: برافو يا ميزو

باسل : ههه مين ميزو ده 

زين بخبث: في غير مازن يعني 

ضيق باسل عينية : اها تمام يلا يا زين دورك

تقدم زين بثقة وأطلق واصاب الهدف هو الاخر من المرة الأولى 

مازن بخبث: والله يا زيزو انك بطل برافو عليك 

باسل : هههههه ايه ده ميزو و زيزو واصحك انتا وياه تقول كده قدام مالك 

زين : ليه بس 

باسل : ههههه عشان عيلقك انت وياه على باب المقر

ويلا كل واحد على مكانو 

غادر باسل إلى غرفة مالك وطرق الباب 

مالك : ادخل يا باسل

باسل: ايه ياعم انت التكشيرة دي 

مالك : باسل العميد كان عايزك ليه

باسل : عادي يعني في مهمة  وعايزني اطلع انا فيها 

مالك: نعم 

باسل ببرود: نعم ايه مالك انصدمت كده.

مالك : انتا انجنيت مش كده انت عارف انو ده اكيد بخططلك لمصيبة كبيرة.

باسل بعدم مبالاه: عادي مش هيطلع بيدو حاجة يعني .

باسل وانا هروح البيت عشان اليوم هضهر نتيجة رائد واكيد قاعد متوتر 

مالك ضرب مقدمة رأسة بخفة: ايه وانا نسيت كمان قوم اتحرك يلا 

باسل:  ههههه انت بتتحول كتير ليه 

مالك : ههه عادي يعني 

البارت الجاي منعرف على الشخصيات بتفصيل


يتبع



روايات كامله وحصريه من هنا




تعليقات



close
 
CLOSE ADS
CLOSE ADS