رواية في حماية صعيدي الفصل الاول بقلم إسراء إبراهيم حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات - النجم المتوهج The glowing star

بحث هذه المدونة الإلكترونية

Translate

المتابعون

2024/01/10

رواية في حماية صعيدي الفصل الاول بقلم إسراء إبراهيم حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات


 

رواية في حماية صعيدي الفصل الاول بقلم إسراء إبراهيم حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 

رواية في حماية صعيدي الفصل الاول بقلم إسراء إبراهيم حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


كيف يعني اتچوز بنتة كانت عشجانة راچل تاني ،، انت خابر يا بوي ده معناه ايه عاد ؟

كان بيتكلم بدر بعصبية زايدة لدرجة ان ابوه استغرب رد فعله لانه كان مديله خبر من كام يوم 


منصور باستغراب / كانك اول مرة تعرف بالحديت يا بدر ،،منا مخبرك يا ولدي من كام يوم انك هتتچوز بت عمك  


بدر بعصبية/ مخبرش انا حاسس ان الموضوع ده مش لادد عليا ومانيش موافج بيه ،، ليه اتچوز بنتة لا هي مننا ولا هي تعرف حاچة عن عوايدنا وكمان كانت متچوزة جبل سابج ،،ايه اللي چابرني علي اكده اني عاد 


منصور بتنهيدة/ اللي چابرك انها من دمك يا بدر ،، اينعم عمك بجاله زمن عايش في مصر وان چدك جبل ما يموت كان محرج علينا نعرفه اكمنه عصاه واتچوز من مصر ،، بس مهما حصل هو اخوي برضك وكلمني وجالي انه محتاچني واني مهجدرش اهمله لحاله اكده 


بدر بضيق / ومفيش حاچة تجف بيها جاره غير انك تچوزني بته ؟


منصور بجدية / اسمعني زين يا بدر عشان حديتي ده مهكرروش تاني ،، عمك لما حدتني جالي ان فريدة بته واجعة في مشكلة واعرة جوي وهي ان اهل چوزها رايدين ياخدو منيها كل حاچة ومش موافجين بالميراث اللي هو شرع الله ولما البنتة رفضت صممو انها تتچوز اخو چوزها لاجل ما يرچعلهم كل حاجة ويتحكمو في البنتة 


بدر باستغراب/ وهي سايبة ولا ايه ،،مفيش محاكم ولا حكومة في مصر عشان يعملو اكده ؟


منصور بسخرية / الناس دول اكابر جوي في مصر يا ولدي وعلي رأي المثل اللي له دهر مينضربش علي بطنه والحل اللي وصلت ليه ان البنتة تتچوز راچل مننا اهنه يجدر يحميها هي وولدها ووجتها بجي الموضوع يبجي يخصنا احنا مش هي 


بدر بضيق وهو بيقوم /ماشي يابوي ،،اللي انت رايده انا هعمله بس متستناش مني اني اتمم چوازي منيها عشان ده مش هيحصل ابدا وعلي چثتي 


منصور بغموض / اتچوزها الاول وبعدين نبجي نشوف الموضوع ده بعدين ،،محدش هيغصبك علي حاچة 


........................


كانت قاعدة صفاء ام بدر برة عمالة تبرطم بغيظ لحد ما نزلت جميلة وتبقي بنتها واخت بدر وكانت مستغربة وهي شايفة امها بتكلم نفسها 


جميلة بقلق/ في ايه يا ام بدر عاد ؟،، بتحدتي نفسك ليه اكده ؟


صفاء بضيق / بجولك ايه يا بت انتي همليني لحالي احسن عفاريت الدار بتتنطط في وشي السعادي 


جميلة بصدمة / وه ،،ليه كل ده يعني ،،ما تفهميني مالك مضايجة ليه اكده ؟


صفاء بغيظ/ اجولك ايه بس واعيد ايه ،،ابوكي ياختي اللي هينجطني رايد يچوز اخوكي لبت عمك المصراوية ،، رايد يعمل اللي عمك عمله زمان ،،اخ يا مري 


جميلة باستغراب/ إيوة يعني فين المشكلة برضه ،،هو مش بدر موافج ،، يبجي خلاص ايه اللي يضايجك ؟،، وبعدين ما يمكن تطلع البنتة زينة مش كيف ما انتي فاكرة ياما 


صفاء بعصبية وهي بتقلع شبشبها / جومي يا مجصوفة الرجبة من اهنه ،، انتي رايدة تكملي عليا ،،ما كفاية اللي اني فيه 


طلعت جميلة تجري بسرعة من قدام صفاء علي فوق تاني  وصفاء وقتها نفخت بغيظ 


صفاء لنفسها بهمس / جال  فيها ايه جال ،، دون عن بنتة النجع كله رايد ولده يتچوز بت حورية مرات اخوه ،، ماشي يا منصور اما وريتك 


........................


كانت قاعدة فريدة جنب معاذ ابنها اللي بيلعب وهي سرحانة  في الكلام اللي ابوها قالهولها بخصوص جوازها من ابن عمها اللي في الصعيد ورغم رفضها القاطع للموضوع بس هو ده فعلا الحل الوحيد بس للاسف مش قادرة توافق عليه ،،قطع سرحانها صوت باسل اخوها وهو بيقعد جمبيها 


باسل بحب / الجميل سرحان في ايه ؟


فريدة بحيرة/ والله يا باسل عمالة افكر في كلام بابا ومش عارفة اقرر حاجة ،،حاسة ان دماغي هتشت مني


باسل بتنهيدة/ اسمعي يا فريدة ،، انتي عارفة كويس اوي اني اقدر احميكي من الناس دي ،، بس للأسف بابا مش عاوز الموضوع يتحل كدة وانا متفهم وجهة نظره ،،هو عاوز يحل الموضوع من جدره ونريح نفسنا من  المشاكل دي كلها فانا من رأيي انك توافقي علي جوازك من بدر ابن عمنا وكمان تروحي تعيشي هناك معاه انتي ومعاذ ووقتها هشام اخو جوزك هيسكت ويرضي بالامر الواقع ،،ده غير انه هنقطع عليه حتة جوازك منه لانك هتبقي علي زمة راجل تاني فهمتي 


فريدة بتنهيدة/ فهمت يا باسل بس خايفة اوي ،، انا مش قوية بطبعي عشان اعدي بكل ده يا باسل


باسل بتشجيع / مين قالك انك لوحدك ،،انا جمبك وسندك يا فريدة وخليكي دايما متأكدة اني احميكي بروحي 


جميلة بحب وهي بتحضنه / ربنا يخليك ليا يا باسل ياحبيبي ،،انت احسن اخ في الدنيا 


باسل بحب/ويخليكي ليا يا اجمل اخت في الدنيا ،، يلا قومي بقي اعمليلي حاجة اكلها انتي فاكرة نفسك خدتي عليا وهتفلتي من ايديا ،، يلا قومي يا بنتي جعااان انتي معندكيش اخوات شوباب ولا ايه


فريدة بضحك / ده احنا مكملناش تلات ثواني بنحب في بعض منك لله يا باسل ،، انت تتجوز احسن وتريحنا 


.........................


كانت قاعدة جميلة بتتكلم في التليفون في اوضتها بعد ما اتأكدت ان الباب مقفول كويس 


جميلة بهمس/ ايوة يا فارس ،، انت كمان وحشتني جوي 


فارس بحب/ طب مش هشوفك بجي ولا هتفضلي اكده معاقباني ومش راضية تخليني املي عنيا بيكي 


جميلة بخجل / وهو بكيفي يعني يا فارس ،،ما انت خابر ان طلوعي من الدار بحساب وبدر اخوي مجفلها عليا جوي ،، وحتي لما بجوله رايحة عند خالتي مش بيوافج وبيجولي ان عنديها رچالة مخبرش اني عشجانة راچل من عيالها 


فارس بضيق/ فعلا بدر محبكها جوي مداريش ليه اكده ،، مع اني ولد خالتك بس بشوفك كل فين وفين ،، بس مش مهم هنتصرف ونتجابل يا حبيبتي 


جميلة بقلق/ طب سلام بجي دلوجتي يا فارس احسن امي بتنادي عليا هروح اشوفها رايدة ايه 


فارس بخبث / طب مش هتبلي ريجي بحاچة جبل ما تجفلي 


جميلة بضيق/ اني جولتلك جبل سابج يا فارس اني مش البنتة العفشة ،،واحمد ربنا اني بحدتك في التلفون اصلا لكن حديت العشج والكلام الفارغ ده مهيكلش معايا ،، سلام 


قفلت جميلة ورمت التليفون وهي بتبتسم وبتتنهد بفرحة وبتفكر في فارس احلامها   


..........................


تاني يوم كان داخل بدر من الباب بسرعة وهو قلقان واول ما شافه منصور قام وقف بلهفة 


بدر بقلق / خير يا بوي ،،حدتني وجولتلي تعالي بسرعة في مصيبة ،،مصيبة ايه دي عاد؟


منصور باستعجال / ايوة يا بدر ،،عمك نبيل حدتني وجالي ان اللي ما يتسمو جولهم الدار هناك ومصممين علي چواز فريدة من هشام ابنهم ،، بينا يا ولدي علي مصر 


بدر بغضب/ ليلة اللي چابوهم سودا ،، بينا يا ابوي ،، ورايدك تحدت عمي وتجوله يحاول يماطلهم علي جد ما يقدر لحد ما نوصلو ووجتها يحلها ربنا بجي 


صفاء بغيظ وهي متابعة الحوار / خلي بالك من نفسك يا ولدي ،، المصراوية دي مهياش تهمنا عشان تضيع روحك عشانها 


منصور بغضب / لمي الدور ياصفاء ومتنسيش ان البنتة دي بت اخوي ومن دمي وهتبجي مرت ولدك


صفاء بغيظ / لكش تروحو تلاجوها فطست بت حورية ونخلصو منيها 


منصور بغضب / يلا با بدر جبل ما اتهور حاكم انا علي اخري 


بدر بسرعة/ يلا يا ابوي 


.........................


في بيت نبيل كان قاعد هو مع هشام وابوه بيتكلمو بصوت عالي شوية وكانت متابعاهم فريدة بخوف من فوق احسن يجبرو ابوها علي موضوع الجواز وخصوصا انهم بقالهم كتير بيتكلمو وبرضه مصممين 


هشام بثقة/ انا بقول خير البر عاجله ،،احنا نكتب الكتاب انهاردة والباقي بقي علي مهلنا 


نبيل بتنهيدة/ هو انا بقالي ساعات بقول ايه يا هشام بيه ،، انت مش قادر تفهم ان بنتي رافضة الجوازة دي ومش عايزة تتجوزك 


هشام بح*دة/ والمفروض انك كنت فهمتها ان الجوازة دي مش عشان حضرتها توافق ولا ترفض ،، ده عشان مصلحة الولد اللي هو ابن اخويا فرفضها ملوش اي لازمة بالنسبالي 


نبيل بضيق/ وابن اخوك ده يبقي ابن بنتي برضه يعني هو مع اهله مش مع حد غريب فياريت توفر علي نفسك الكلام ده 


باسل بغضب وهو داخل من باب الڤيلا / انا اختي مش هتتجوزك حتي لو عملت ايه يا هشام يا منياوي فبلاش تحرج نفسك اكتر من كدة واتفضل من غير مطرود 


هشام بغضب/ انت مش قد الحرب معايا يا باسل فاخرج منها وانا جوازي من اختك هيتم سواء برضاك او غصب عنك ده لو انت خايف فعلا عليها وتهمك يبقي تعقلها وتخليها توافق 


بدر بقوة وهو داخل من الباب / الحديت ده لو هي لسة في حمايته  لكن هي ليها راچل وتبجي في حمايته هو 


هشام بغضب / انت مين عشان تتدخل اصلا ،،ايه يا نبيل بيه انت ملقتش غير الصعايدة دول عشان تتحامي فيهم ؟


بدر بثقة وهو بيقعد وبيحط رجل علي رجل / الصعايدة دول لو انت مخرچتش دلوك بكرامتك هيخرچوك من غيرها وصدجني اني مبهد*دش اني بنفذ علطول 


هشام بغضب / انت مين اصلا عشان تهد*دني يا بتاع انت 


بدر بهدوء مريب/ اني چوز اللي انت رايد تتچوزها وفاكر ان الدار ملك ابوك وچاي تتجدملها وانا عشان خاطر حمايا هعديها المرادي بس لو اتكررت اوعدك اني اخرچك علي نجالة 


هشام خاف من نبرة صوت بدر وبص لابوه بتوتر وهو مش مصدق ان فعلا بدر جوز فريدة بس اللي اكدله فعلا لما شاف فريدة نازلة من فوق وهي بتجري علي بدر واترمت في حضنه وهي بتعيط وبدر مكنش اقل صدمة من هشام لانه متوقعش ان فريدة تعمل كدة واتوتر بس مبينش وبص لهشام وضم فريدة ليه وكأنه بيأكدله انها مراته فعلا فقبض هشام علي ايده بغضب ومشي هو وابوه 


نبيل براحة /الحمد لله انهم غارو ،، انا كنت خايف احسن ميصدقوش حكاية ان البنت اتجوزت دي 


خرجت فريدة من حضن بدر بكسوف واحراج وبدر وقتها بصلها ببرود ومتكلمش فحاولت تبرر هي 


فريدة بتوتر/ انا كان لازم اثبتله ان فعلا بدر يبقي جوزي عشان يقتنع ويصدق  


منصور باستعجال / احنا لازمن نعجل بكتب الكتاب فعلا ،، عشان اللي ما يتسمي ده باينه مش سهل واكيد هيحاول يتوكد 


بدر بجدية/ كلم المأذون يا ابوي وكلم الغفر يظبطو كل حاچة ويشيعو في البلد ان الليلة كتب كتاب بدر ودوخلته علي بت عمه  


فريدة بقلق/ بالسرعة دي ؟


بدر بضيق/ مش بمزاجنا هو ولا انتي فاكرة انه چواز حجيجي 


بدر كان بيتكلم بقصد وهو متعمد يفهم فريدة انه مش راضي عن الجوازة دي بس اللي مكنش متوقعه هو رد فعلها لما لاقاها ب.....يتبع    


تفاعل حلو بقي عشان انزل البارت التاني ومتنسوش رأيكم واهم حاجة اني بشكر كل اللي كلمني وسأل عليا تسلمو بجد علي زوقكم ❤



الفصل الثاني من هنا



اكتب في بحث جوحل( مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات) تظهر القصص كامله


القراء والمتابعين الغاليييييييين عليا إللي يدخل عندنا ميخرجش كل إللي محتاجينه هتلاقوه من غير تعب ومن غير لف في الجروبات والصفحات موجود في اللينكات بالاسفل 👇👇👇



روايات كامله وحصريه من هنا



أروع الروايات الكامله من هنا



اللي يخلص قراءه ميسبناش ويمشي أنا بحبكم أدخلوا انضموا معايا علي تليجرام واستمتعوا بقراءه الروايات من اللينكات بالاسفل 👇💙👇❤️👇



انضموا معنا على تليجرام عشان كل متنزل روايه يصلكم اشعار فور نزولها من هناااااا




اعملوا متابعه لصفحتي عليها جميع الروايات إللي عوزينها من هناااااااا




الروايات الحديثه من هنا




جميع الروايات الكامله من هنا




وكمان روايات كامله من هنا




🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺




 
close
 
CLOSE ADS
CLOSE ADS