6 =🌸بسم الله الرحمن الرحيم🌸
🌸 لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
رواية قلبي ومفتاحه الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم روز أمين حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
رواية قلبي ومفتاحه الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم روز أمين حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
🔹️البارت السادس 🔹️
مرت الأيام على أبطالنا في هدوء !!!
بدأ أدهم يتعرف أكثر علي مها !!
وإكتشف أنها متفوقه وملتزمه،، ومتميزه فعلا كما كان يوصفها أصدقاءها !!!
وفي يوم من الأيام كان أدهم في فناء الجامعه يتجول،، تقابل مع زميل له يدعي دكتور خالد !!!
دكتور خالد بترحاب٠٠٠دكتور أدهم إزيك،،أخبارك أيه يا باشا !!!
أدهم ٠٠٠الحمد لله تمام دكتور خالد،، أخبارك حضرتك إنت أيه ؟؟
خالد ببشاشه٠٠٠٠في نعمه يا باشا والله ،،،أيه رايح فين كده ؟؟
أدهم بلامبالاه ٠٠مفيش،، ماعنديش محاضره دالوقتي قلت أتمشي شويه في الجنينه !!!
خالد ٠٠٠٠طب بقولك أيه يا دكتور؟؟أنا كنت رايح غرفة الموسيقي،، في تدريبات لحفله قريب هنا في الجامعه ،،
وفيه شوية أصوات لشباب هناك لكن أيه،، أصواتهم تجنن،،
تعالي معايا ،،صدقني هاتنبسط !!!
أدهم بإبتسامه٠٠٠٠٠يا دكتور خالد بقولك بتمشي،، يعني بصفي ذهني،، تقولي حضرتك تدريب؟؟
وأكمل بإستخفاف٠٠٠ناقص أنا بقا خبط ورزع وأصوات نشاذ !!!
لاء يا سيدي متشكرين،، أنا كده تماااام !!!!
خالد بإصرار٠٠٠صدقني يا دكتور مش هتندم وهاتشوف،، يلا بقا ماتصدرش دماغك !!!
بعد إلحاح شديد من دكتور خالد،،
أضطر مرغمآ دكتور أدهم علي الذهاب معه !!
ذهبا سويآ إلي الغرفه فوجد فيها لفيفآ من الأساتذة،،
إستغرب أدهم في نفسه قليلآ حتي إستمع إلي الصوت الذي يغني،،
كان الصوت لشابآ يمتلك صوتآ عذبآ ،،مثل الكروان،،
ولما لا ،،فكم من مطربينا المشهورين حاليآ،،كانو مشتركون في فرق الغناء والتمثيل بالجامعات !!!
جلس أدهم بجوار خالد بعد تحية أصدقائه الجالسون ومن بينهم عماد الجالس بإرتياح وأستمتاع ظاهرين علي وجهه !!
إنتهي الطالب من الغناء وصفق له كل الحضور !!
صعدت بعده مها ،،وأمسكت بالميكرفون الخاص بالغناء،،
إندهش أدهم في نفسه وقال بإستهزاء٠٠٠٠وأنتي أيضآ فيلسوفة عصرك ستغني ؟؟
أوه أدهم،، يبدو أنك ستستمتع هنا كثيرآ يافتي،، وضحك ساخرآ بداخل نفسه !!!!
أمسكت مها الميكرفون ،،ونظرت للحضور بإبتسامتها الساحره،، وبدأت بالغناء !!
لكنه أندهش وإنبهر في نفس الوقت،،
كانت تغني بإستمتاع وطرب،، كان صوتها عذبآ وممتعآ للغايه،،
وتغني بمهنيه وكأنها تمارس الغناء منذ نعومة أظافرها ٠٠
كانت أغنيه المرايا لشيرين
🎶هاتعمل أيه لو نمت يوم وصحيت،، بصيت 🎶
🎶وشفت نفسك في المرايا بكيت 🎶
🎶جواك سؤال تصرخ تقول أنا مين،، أنااا مين 🎶٠
🎶أناا زي مانا ولا إتقسمت إتنين،، وبعدين بعديييين 🎶
🎶قول يلي ف المرايا ،،فهمني أيه الحكاااايه🎶
🎶فرحان،،تعبان مرتااح ندمااااان 🎶
🎶حاجات كتير ف حياتنا اتسببت ف حيرتنا وادينا🎶 🎶عايشين راضييين جايين ورايحييييين 🎶
🎶هتعمل أيه لو نمت يوم وصحيت ولقيت أقرب ما🎶 🎶ليك ف الدنيا مش حواليك؟ 🎶
🎶هو أنت مين اللي عمل كده فيك؟ كده فييك ؟🎶
🎶مش أنت ولا فيه حد غما عنيك ؟وبعدين بعدييييين 🎶
🎶قول يلي ف المرايا ٠فهمني أيه الحكايه فرحان تعبان مرتاااااح ندماااان
إنتهت مها من غنوتها وإذ بتصفيق منهم جميعآ بإنبهار !!
ما عدا عماد الشارد بحزن ،،٠ لإدراجه أن مها قد إختارت تلك الغنوه خصيصآ له !!!!
لتلومه،،لتقول له لا تلم غير نفسك !!!
أنت من فعل كل هذا بنفسك عماد !!!
فلا تلم غير نفسك أنت،، أنت فقط !!!
نظرت مها ل أدهم تلقائيآ،، لا تدري لما فعلت هذا ؟؟
فوجدته مبتسمآ لها برضي،، هز لها رأسه بإبتسامه خفيفه ،،كاتحيه منه لها وإعجابه بصوتها !!!
بدورها،،ردت له التحيه بضحكه أنثويه ساحره أربكته!!
إبتسم داخليآ وتحدث بداخله٠٠٠ كم أنتي شريرتآ أيتها الفتاه !!!
كانت مها سعيده للغايه لتصفيق الحاضرين
من أساتذتها وأصدقائها بحفاوه ،،وأيضآ وجود أدهم أسعدها كثيرآ،، مما أثار دهشتها !!!
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
إنتهي اليوم علي خير،، وتوالت الأيام علي أبطالنا ،،بدأ أدهم يحترم مها كثيرآ ويعاملها بإحترام !!!!
ولكن الوضع إختلف كليآ مع مها،،فبدأت تعجب جدآ با أدهم ♡
أسلوبه،،رجولته،،إحترامه لذاته ولغيره الواضح جدآ للجميع،،وإحترام الآخرين له،،ثقافته ،،
بخلاف وسامته وطلته التي تشبه نجوم السينما،،وسحر عيناه التي بدأ يجذبها نحوه بشده وكأنه مغنطيسآ !!!
وبعد مده،، بدأ الإعجاب يأخذ طريق آخر إلي قلبها ♡
كانت تجلس في قاعة المحاضرات ،،تتوسط أريج وأيه وتنظر بهيام لتلك الواقف والمندمج بشرح درسه لطلابه بمهنيه،،
ولكنها كانت بعالم أخر ♡سارحه بعيناه وسحرهما ♡وحركة شفاه ♡وطريقة تحركه بالقاعه ♡!!!!
كانت تحادث نفسها قائله ٠٠٠كفي يا مها ،،كفي !!!
ألم يكفيكي ما تذوقته من العذاب علي يد عماد يا فتاه؟؟
عماد الذي عشقه قلبك عشق الجنون ،،وبعدها تذوقتي المر علي يده ويد هذا العشق !!!
دعي قلبك المسكين جانبآ،،لا تحمليه أكثر من طاقته وأرحمي ضعفه،،إتركيه بحاله أيتها البلهاء !!!
فاردت علي حالها٠٠٠٠ولما لا مها ؟؟
ف أدهم مختلف كل الإختلاف عن عماد يا صغيرتي !!!!
فهو رجل بمعني الكلمة،،سيحافظ عليكي وعلى قلبك الغالي؟؟ نعم إنه قوي وسيحمي قلبك وحبك أمام أي أعاصير ستقابل حبكما !!!
هيا فتاتي،،إطلقي قلبك وأتركيه يعشق ويذوب من جديد ،،فاقلبك يستحق عشق يليق به،، كعشق أدهم !!!
ضحكت داخل نفسها وقالت٠٠٠٠تتحدثين عنه وكأنه عشقك ويبادلك شعورك هذا أيتها الحمقاء !!
يالك من مسكينة أنتي يا مها،،لقد فقدتي عقلك أيتها البلهاء !!!
كل هذا وأدهم يسترسل شرحه للمحاضره،، وعيناه على تلك الغائبه عن الحاضر !!!
الناظره لعيونه وتاركة العنان لخيالها يسرح ويمرح بسلام♡♡
أدهم بحديث مع نفسه٠٠٠٠تري بما تفكر تلك الماكره؟؟
ولما تنظر هكذا لعيوني ؟؟
أيعقل أدهم ؟؟أيعقل أن تكون تلك الساحره الفاتنه تحبك؟؟
ثم حدث حاله بكل غرور٠٠٠٠ وليكن،، ما ذنبي أنا من حبها لي ،،حتي وإن أحبتني فهذا شيئ طبيعي !!
فكل الفتيات تحبني،،ولكن الأهم، ،من أحب أنا؟؟
هنا قرر أدهم أن يحرجها ويخرجها من شرودها ويسخر منها من جديد،، فقد إفتقد شعور السخريه منها موخرآ !!!
أدهم بلؤم خبيث موجهآ حديثه لها٠٠٠٠٠أيه يا مطربتنا العظيمه،، شكلك مركزه جدآ في الشرح ؟؟
وأشار لها بيده قائلآ !!!
يلا بقا إشرحيلنا إللي قلته ده بأسلوبك،،
وأكمل بلؤم وهو يتظاهر بالتفاخر٠٠٠٠أنااا بصراحه بيعجبني إسلوبك ف الشرح والإلقاء جدااا !!!
فاقت من شرودها علي صوته،،فقالت في نفسها،،
أااه يا مها،،لقد هلكتي يا فتاه،،
ماذا عساي أن أفعل إذآ ؟؟ يا إلهي أعيني أرجوك !!
مها بتيهه٠٠٠٠هاااا ،،حضرتك كنت بتقول حاجه يا دكتور؟؟
أدهم ضاحكآ ضحكه عاليه وساخره٠٠٠٠ بقوووول حاجه،،كل ده،، وبقووول حاجه !!
ثم أكمل بجديه٠٠٠٠بقول إشرحي اللي قلته من شويه يا أنسه !!!
معلش يا دكتور أنا أسفه،، أصلي ماكنتش مركزه٠٠٠٠قالتها مها بخيبة أمل وخجل !!!
إنفعل أدهم بغضب وجن جنونه وتحدث عاليآ٠٠٠٠٠يعني أيه يا هانم مش مركزه ؟؟
بقا أنا تاعب نفسي وعمال أشرح وأعيد وأذيد،،علشان سيادتكم تقدرو تفهمو وتستفادو،، وفي الاخر الأستاذه مش مركزه !!!!
وأكمل بسخريه٠٠٠٠ والهانم بقا إن شاء الله،، أيه اللي شاغل بالها للدرجة دي؟؟
وأكمل بغضب وصوت عالي ٠٠٠٠مش مركزه يبقا ماتحضريش من الأساس يا أستاذه،،
مش تضيعيلي وقتي ومجهودي وسيادتك قاعده سرحانه !!!
ما كان من مها رد فعل أمام تلك الكلمات إلا شلالآ من الدموع،، هبط من عيناها الساحره أغرق وجهها الحزين !!
أحمر أنفها وأنهارت بدموع ودخلت في نوبة بكاء شديده،، مما جعله ينهر نفسه علي حديثه وشعر بالذنب تجاهها !!!
رق قلبه عليها وألمه لا يعلم لما ؟؟
وفي لحظه تمني لو يضمها لصدره العريض ليخفف عنها ما أصابها بسببه !!
بدون تردد وبكل تلقائيه تحدث قائلآ ٠٠٠٠أنا آسف يا مها،، صدقيني أنا ماكنتش أقصد أبدآ إني أجرحك،،إتفضلي أقعدي !!!
وبدون شعور منه وكأنه مسحور،، تحركه قوه خفيه لايعلم عنها شيئ،، جلب قنينة مياهه ومنديلآ من حقيبته وتحرك إليها سريعآ !!!
كل هذا علي مسمع ومرئ الحاضرين جميعآ من طلابه،،
فهم يشاهدون بفاه مفتوح غير مصدقين،، مثلما يشاهدون فيلم درامي غير متوقع ،،وغير مصدقين ما يحدث أمام أعينهم
ويحدثون حالهم ٠٠٠٠أيعقل هذا،،دكتور أدهم يتأسف ؟؟؟؟
تقدم نحوها علي عجل ووقف بجانبها ينظر علي وجهها بأسف وأسي،، مد يده لها بقنينة المياه والمنديل
وقال متأثرآ٠٠٠٠خدي يا مها الميه دي وإشربي،، وحاولي تهدي !!!
وتأسف من جديد بوجه عابث٠٠٠٠٠بجد أنا آسف !!!!
في تلك اللحظات شعر أدهم بشيء غريب يقتحم قلبه بعنف وشده إنه ♡♡
♡إنه كيوبيد الحب يا سااااده ♡
دخلت مها في نوبة من البكاء الشديد،،
مما جعل أريج تضمها لأحضانها وتهدهدها علها تهديء وتستكين !!!
وأيضآ أيه التي كانت تمسك بيدها وتشدد عليها كادعم لها !!!
كانت روحها تتألم وهو يشعر بها وبروحها وألمها، ، وكأن روحيهما إندمجتا وألتحمت ببعضهما عن جديد♡♡
لكن مها كالبركان الذي إنفجر،،ولم يتوقف
قالت بدموع ساخنه ووجه ناظر للأسفل بحرج٠٠٠٠
بعد إذن حضرتك،، ممكن أخرج للتواليت !!!
هز رأسه سريعآ معلنآ موافقته بترحاب
ثم قال موجهآ حديثه لأريج٠٠روحي معاها يا أريج،، ماتسبيهاش لوحدها من فضلك !!!
هزت أريج رأسها معلنتآ موافقتها !!!
خرجت مها وأريج من باب القاعه تحت أنظار أدهم وعيونه التي فضحته رغمآ عنه أمام طلابه !!!
نظر أدهم لطلابه وجدهم ينظرون له بإستغراب،، حمحم وحاول أن يستجمع حاله،،
قال بصوت متحشرج ٠٠ يلا بينا يا شباب علشان نكمل درسنا لو سمحتو !!!!
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
أما عند مها و أريج ،،فكانت مها تغتسل وتجفف وجهها بتأثر ،،
فسألتها أريح مستفسرتآ !!
أريج بحزن٠٠٠٠٠مالك يا قلبي،، أول مره أشوفك كده٠٠؟؟
فيه أيه يا مها ،،أحكيلي يا حبيبتي ؟؟
مها وهي باعده بناظريها تهربآ من نظرات صديقتها !!!
مها بعيون متهربه٠٠٠٠٠أحكيلك أيه بس يا أريج ،،ماأنتي شوفتي بنفسك الطريقه اللي بهدلني وهاني بيها قدامكم كلكم؟؟
أريج بشك وغير مصدقه ٠٠مش عارفه ليه مش مصدقاكي يا مها،، الكلام ده تقوليه لحد تاني غيري،، مش أريج يا ماهي !!!
وبعدين يااما حصلك مواقف مشابهه معاه ومع غيره،،
وأكتر من كده بكتير كمان وعمرك ما وصلتي للحاله اللي شفتك عليها دي ؟؟
فيه أيه يا ماهي ،،صارحيني ؟؟
نظرت مها بدموع وأرتمت داخل أحضان أريج وأطلقت العنان لدموعها من جديد !!!
أخرجتها أريج من حضنها ونظرت لها بحب وبسمه وتحدثت٠٠٠٠ بتحبيه؟؟
أحكيلي يا مها !!!
تنفست مها الصعداء وقالت بدموع غزيره !!
بعشقه♡ بحبه بجنون ♡عمري ماحسيت الإحساس إللي بحسه وهو جنبي قبل كده ♡
لما بشوفه بحس إني بتنفس وطايره ♡طايره في السما ♡ وأول ما يبعد عن عيوني بحس إني مش قادره أتنفس ♡
وأكملت بدموع ٠٠مش عارفه أنام ولا أذاكر ولا أعمل أي حاجه ٠٠♡
بحبه ومحتجاله♡ عاوزاه في حياتي أوي يا ريجا ٠♡٠
بفكر فيه وأنا صاحيه ٠♡بحلم بيه وأنا نايمه٠♡
بشوفه في كل حاجه ببصلها ♡بحبه يا أريح بحبه أوووي ٠٠♡٠
إبتسمت لها صديقتها وأخذتها داخل أحضانها مرة أخري ثم وضعت يدها علي خدها و قالت ٠٠٠٠
أخيرآ٠٠ أخيرآ يا مها هاتسمحي لقلبك يعيش ويحب تاني
7=🌸بسم الله الرحمن الرحيم🌸
🌸 لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين🌸
= 7 =🔹️البارت السابع🔹️= 7 =
إبتسمت لها أريج بعد إعترافها بعشقها لأدهم،، وقالت لها بحب ٠٠٠
أخيرآ،،أخيرآ يا مها هاتسمحي لقلبك يعيش ويحب تاني ♡
إبتسمت مها بخجل وأحتضنتها ،،وشعرت بشئ من الراحه بقلبها،، لمجرد إعترافها ل أريج ومشاركة سرها مع صديقتها الغاليه علي قلبها ♡
بعد الإنتهاء من المحاضره،، خرج كالمجنون يبحث عنها،،
ذهب إلي الكافيتريا لم يجدها،، خرج وجد أيه بطريقهٌ،، سألها عنها بإهتمام !!
إنزعجت أيه كثيرآ من إهتمامه الواضح وضوح الشمس ب مها !!!
أيه بإنزعاج ٠٠٠هما في غرفة الموسيقي،، أريج إتصلت و قالتلي إنها أخدت مها لهناك،، وأنا رايحه عندهم دالوقتي !!!
أدهم معللآ موقفه٠٠٠تمام أنا جاي معاكي،، بصراحه يا أيه ،،أنا متضايق من نفسي جدآ لإني أحرجتها قدامكم،، فاكنت حابب إني أطمن عليها !!!!
ذهب مع أيه ودخل المكان ،،وجدها تجلس براحة تظهر علي وجهها ،،ورغم آثار الدموع علي عيناها،، إلا أنها كانت مشرقه ووجها منيرآ !!!!!
ذهب إليها مسرعآ وتحدث بلهفه ٠٠٠٠مها ،،طمنيني عليكي ،،إنتي كويسه ؟؟
نظرت له نظرة عاشقه،، وإبتسمت إبتسامة عذبه،،
أذابت ما تبقي من حصونه،،وأشعلت لهيبآ بداخله من نظرتها تلك ♡
وتحدثت بإبتسامه ساحره ٠٠٠الحمدلله يا دكتور،، أحسن كتير،،
وتابعت حديثها بأسي٠٠٠٠٠وأسفه يا دكتور علي اللي حصل !!
خااااالص٠٠٠٠قالها بإندفاع منه وحب٠٠ ٠٠أنا اللي آسف يا مها،، ماكنتش أتوقع رد فعلك وإنهيارك بالشكل ده،، وصدقيني ما كانش قصدي إني أضايقك !!!
أجابته مها بهدوء ٠٠٠والله يا دكتور أنا ماعرفش ده حصل إزاي،،وإزاي إنهارت ودموعي نزلت غصب عني،، يمكن علشان ماكنتش نايمه كويس؟؟
ردَ عليها أدهم بإهتمام٠٠٠٠ولا يهمك،، المهم إنك بقيتي كويسه
وأكمل بدعابه منه ليخرجها من حالتها تلك٠٠٠٠٠وبعدين بقا أنا مش واخد علي مها الضعيفه دي،،
أنا واخد علي مها المشاكسه القويه،،وإبتسم لها بحب
إكتفت مها بإبتسامه هادئة ونظره خجوله ٠٠وإستاذن هو ورحل
♡وأخذ معه قلبها وترك لها قلبه♡
كان كل هذا يحدث أمام أعين الصامتتان،، أريج السعيده لأجل صديقتها،،
وعيون أخري غاضبه مما تراه من بوادر عشق،، هي تعرفه جيدآ عن ظهر قلب !!!
فقد رأت تلك النظره في عيون صديقتها من قبل،، ولكن؟؟
أيه محدثتآ حالها٠٠٠كيف سمحت لنفسها أن تحب شخصآ هي علي درايه أني أحبه وقبلها؟؟
فأنا في أكثر من مناسبه أعربت لهما عن إعجابي بدكتور أدهم،، ولكن من الواضح أنهما لا يكترثا بي وبمشاعري كثيرآ !!
أو ربما لم يأخذا كلامي علي محمل الجد !!!
والحقيقه هي أن أيه فتاة خفيفه في مشاعرها،، ومعروف عنها أنها تعجب بأي وجه جديد يظهر في الوسط !!!!
تحدثت أيه بعد صمت دامَ كثيرآ !!
أيه بغضب يظهر علي ملامحها٠٠٠٠هو فيه أيه بالظبط ؟؟ ممكن حد منكم يفهمني؟؟
نظرت مها وأريج لبعضهما البعض،،ثم تحدثت مها بتعقل قائله !!
مها بهدوء٠٠٠٠٠مفيش حاجه يا أيه،، زي ما قلت من شويه،،مانمتش كويس إمبارح،،ودكتور أدهم أسلوبه جرحني و٠٠٠٠
كادت أن تكمل جملتها،، لكن أيه أوقفتها بحديثها الثائر قائله
أيه بعصبيه٠٠٠٠٠جااااا أيه ،،جرجك ؟؟
قالتها أيه مستهزئتآ بكلام مها !!!
وأكملت بتهكم٠٠٠٠من أمتي يا مها ؟؟ دا إنتي طول عمرك لسانك سابقك،، وإللي بيقولك كلمتين بترديهم عشره !!!
تدخلت أريج قائله بغضب٠٠٠فيه أيه يا أيه ؟؟هو تحقيق ولا أيه؟؟
وبعدين ده بدل ما تيجي تطمني علي صاحبتك وتدعميها،،جايه تحققي معاها؟؟
ثم أكملت بجديه٠٠٠٠٠ يلا يا مها نروح نشرب أي حاجه علشان نلحق المحاضره الجايه !!!
كانت أريج ومها قد إتفقتا علي ألا يخبرا أيه عن أدهم،، لما لاحظوه من أسلوب أيه العدائي تجاه مها في الأونه الأخيره ٠٠
٠٠٠٠٠٠٠٠٠
مر يومان منذ هذه الواقعه ولم يلتقيا أبطالنآ مجددآ،، ولكن أدهم بدأ ينشغل ب مها وبدأت تحتل جزء كبير من تفكيره !!!
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
بعد يومان،، سافرت مها إلي عائلتها التي تغيبت عنهم مدة ثلاثة أسابيع متتاليه،،
كي لا تتأخر علي محاضرات دكتور أدهم،،
وتستمع منه ما لا تريد من توبيخ وطرد !!!
وصلت مها الي منزل أبيها،، وقد إستقبلتها عائلتها إستقبالا حارآ !!
إستقبلوها بحب ودلال ،،ولما لا؟
فا مها إبنه مطيعه وتحترم عائلتها كثيرآ وتحبهم !!!
صعدت لغرفتها بالطابق الثاني من منزل والدها الراقي،،
أخدت حمامآ دافئآ وأرتدت ملابس بيتيه مريحه ونزلت للأسفل مره أخرى!!
وجدت والدتها،،ماجده ،،قد أحضرت لها كل ما لذ وطاب من الطعام
فامها تعشق طعام والدتها،، فهي طاهيه ماهره جدآ،،
وقد ورثت مها من ماجده نفسها في تحضير الأكلات !!
جلست مع أبيها الحاج رأفت وأخوتها
أحمد٠ وزوجته٠٠ رانيا ٠٠وولديه رأفت وعمر ٠٠٠
ومحمود ٠وزوجته الجميله٠٠ هنا٠٠وابنته الصغيره ٠٠كارما ٠٠مدللة العائله
وأخيها محمد٠٠ الطالب بكلية الطب جامعة الإسكندرية
وعلي ٠٠الطالب بالصف الثالث الإعدادي
وعلا هي الصغيري في الفتيات ومدللة العائله !!!!
أكلو وتسامرو وضحكو من قلبهم،، كانت مها سعيده جدآ !!!!
فهي تعشق عائلتها كثيرآ
ولكنها كانت تراه في كل الوجوه التي تنظر إليها ♡
كانت سعيده أكثر من العاده،، مما جعل والدتها تلاحظ عليها هذا !!!
إنتهت مها من الجلوس مع عائلتها !!!!
صعدت إلي غرفتها للخلود للراحه بعد يوم طويل ،،
صعدت إليها والدتها وطرقت علي باب غرفتها وسمحت لها مها بالدخول ،،جلست ماجده بجانب مها علي سريرها وبدأت بالحديث !!!
ماجده بوجه بشوش ٠٠٠٠ بنوتي الجميله أخبارها أيه !!!
مها مبتسمه ٠٠٠الحمدلله يا ماما،، إنتي اللي عامله أيه،، وحشاني كتيرررررر أوي !!!!!
ماجده ضاحكة ٠٠٠أه يا بكاشه،،طول عمرك شاطره في الكلام وبتعرفي تضحكي عليا بكلامك الحلو ده !!!!
وأكملت ماجده٠٠٠٠٠المهم ،،نامي كويس وإرتاحي علشان فيه موضوع مهم أبوكي عايزك فيه بكره !!!
نظرت لها مها بتساؤل٠٠٠خير يا ماما،،موضوع أيه ده اللي بابا عايزني فيه،،إنتي كده قلقتيني؟؟
ماجده بطمئنه لإبنتها٠٠٠٠٠ولا قلق ولا حاجه يا حبيبتي،،
نامي إنتي بس وإرتاحي ،،وبكره نتكلم !!!
يلا تصبحي علي خير !
وخرجت وأغلقت خلفها الأنوار والباب !!!!
جاهدت مها مع النوم بعد تفكير طويل في حبيبها الغالي،، الذي إقتحم حياتها بعنف ،،وبدأ يحتل تفكيرها وتركيزها !!!
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
أيضآ سافر أدهم إلي سوهاج لرؤية عائلته،،
فقد مضي وقت طويل لم يأتي لزيارتهم،، فقد أشتاق إليهم كثيرأ وأشتاقو له أيضا !!!!
وقد سافر بالطائرة تقليصآ للوقت وليستغل الوقت المهدر في السفر بالسياره في المكوث مع عائلته !!!
إستقبله أخاه الأصغر صلاح الذي كان ينتظره في المطار بالأحضان الحاره !!!
صلاح بوجه بشوش٠٠٠٠يامرحب يا أخوي،، نورت بلدك،،إتوحشناك جوي يا دكتور !!!
أدهم بحنين٠٠٠٠وإنت أكتر يا صلاح،، إتوحشتك جوي،، أبوي وأماي أخبارهم أيه ؟؟
صلاح٠٠٠بخير كلياتنا يا حبيبي،، يلا بينا علي البيت لحسن أمك هتتجنن لشوفتك !!!
إستقل معه سيارته ووصل إلي منزله وجد والده ووالدته وأخوته بإنتظاره !!!!
ولما لاينتظراه،،، فهو الإبن المشرف لعائلته دائما !!!
الإبن العاقل،، الناجح في حياته العمليه والعلميه،،
وكل من حوله يحترماه كثيرآ ويقدروه !!!
فهو حقا فخرآ لعائلته،، وهذا ما جعل أدهم مغرورا إلي حد ما ،، أو هكذا نحن نظن،، فمن يعلم؟
فلا يعلم ما في القلوب غير( الله سبحانه وتعالي )
إرتمي أدهم في أحضان والده بحب ليطفيء شدة اشتياقه له !!!
الحاج سليم بترحاب ولهفه ٠٠٠يا أهلا يا أهلا بالزين،، يا مراحب بالغالي،، نورت سوهاج كلياتها يا ولدي !!!
أدهم بإحترام وحب٠٠٠إتوحشتني جوي جوي يا بوي،، كيفك يا غالي؟وكيف صحتك؟؟
سليم بفخر ٠٠٠أني بخير طول ما أنت بخير يا سبعي !!!
أما ليلي والدة أدهم فلم تستطع صبرآ علي إحتضان صغيرها وعزيز عيناها الغائب عنها لأكثر من شهر،، فقد إشتاقته حد الجنون !!!
إختطفته من حضن أبيه بلهفه !!!
ليلي بحنان وهي تشده من حضن أبيه وتحتضنه ٠٠تعالي في حضني إهني يا جلب أمك،، إتوحشتك جوي يا جلبي،، وكانت تتحسس وجهه وتشتم رائحته بقلب الأم !!!
ليلي بحزن وحنين٠٠٠هانت عليك أمك يا أدهم تجعد طول المده دي متشوفهاشي ؟؟
وسالت دموعها علي خديها بحنان !!
مما أثير مشاعر أدهم بشده،، فهو لا يستطيع أن يري دموع والدته وهي الغالية على قلبه،،
فهي الأنثي الوحيده التي وقفت بجانبه
ودعمته بكل ما أوتيت من قوة في كل شيء في حياته !!!
أدهم بحنان وتأثر٠٠٠لاء يا أماي،، ماتبكيش أرجوكي،، ماأنتي عارفه،،أني ماهاستحملش أشوف دموعك دي !!!
وضع يده علي خديها وجفف لها دموعها بحنان !!
تحدثت ليلي بحنان وأبتسامه٠٠٠٠٠خلاص خلاص يا حبيبي ،،أني ماهابكيش تاني واصل ،،
بس ديت دموع الفرحه يا جلبي،، يلا تعال أدخل يا غالي،، داني عملالك وكل هتاكل صوابعك وراه !!!
تبادل السلام والأحضان مع إخوته وأبنائهم ،،
جلسو وتناولو الطعام جميعآ في جو أسري مبهج !!!!
فاوالدته قد أعدت له كل أكلاته المفضله،،
فاصغيرها محرومآ من أكلاتها الشهيه التي تعدها له بكل حب وإهتمام !!!
وكان والده الحاج سليم،،قد ذبح له الذبائح إحتفالا بوجوده معهم ،،
وقد أحضرت له والدته الحمام المحشي الذي يعشقه أدهم من يدها هي وفقط !!!
وكل هذا لأجل عيون صغيرها الغائب الذي حضر،، وأحضر معه البهجه والسرور لقلبها ولمنزلها بالكامل !!!
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
بعد إنتهاء العشاء ٠٠٠أخرج أدهم الهدايا التي جلبها لعائلته جميعآ
أعطي الهدايا لأخواته وأبنائهم وجلس ليستريح
أحمد أخيه بمرح وصوتِ خفيض ٠٠٠٠٠نورت سوهاج كلياتها يا أدهم باشا،،ما تاجي نخرجو مع بعض شوي،، هاسهرك سهره،، صدجني هاتحلف بيها باجي حياتك !!
أدهم بجديه٠٠٠لا يا حبيبي متشكرين،، إبعدني أني عن سهراتك وأصحابك المجانين دول ،،وبعدين سهر أيه اللي هتسهرو،، إنت راجل متزوج أجعد مع مراتك وبناتك أحسن !!!
أحمد بضحك٠٠٠٠والله شكلي جبته لنفسي أني،، خلاص يا دكتور أني أسف،، حجك علي يا أخوي !!!
ليلي وهي أتيه من داخل المطبخ وهي تحمل حامل القهوه التي أعدتها بمهاره وحب لزوجها وأولادها !!!
ليلي وهي تنظر ل أدهم بسعاده٠٠٠٠عملتلك الجهوه اللي بتحبها من يدي يا غالي !!!
أدهم وهو يتناول قدح القهوه من يدها بإحترام٠٠٠٠تسلم يدك يا ست الكل ،،
ثم أرتشف منها وتحدث بفخر٠٠٠الجهوه من يدك ليها سحرها الخاص يا حاجه ليلي !!!
ليلي ببسمه٠٠٠٠بالف هنا علي بدنك يا غالي !!!
وبعد مده كان يجلس مع أبيه وأعمامه وعماته الذين أتو عندما علمو بوجوده ليرحبو به !!!!
قالت إحدي عماته ٠٠٠أيه يا دكتور أدهم،، ماجربتش تفرح جلوبنا وتتزوج ولا أيه ؟؟
عاوزين نفرحو بعوضك يا حبيبي !!!!
أدهم بإحترام٠٠ربنا يسهل يا عمتي،، كل شيء بأوان !!!
الحاج سليم بتعقل ٠٠٠علي الصيف في الأجازه الكبيره إن شاء الله يا حاجه !!!
وهيوبجي فرح يتحدت عنيه الصعيد كلاته،،
سبع ليالي،، وكل وشرب ومغني !!!!
وأكمل مفتخرآ ٠٠أومال أيه عاد ،،هو هيوبجي فرح أي حد إياك ،،
ثم نظر ل أدهم بتفاخر٠٠٠٠ده فرح الدكتور أدهم زينة شباب عيلته والمركز كلياته !!
أومأ له أدهم برأسه إحترامآ وتذكر محبوبته،،
وتمني أن يجعل الله له نصيب بها،،ويجمعه بها علي خير ♡
عمته الأخري بفضول ٠٠٠٠وبعد الزواج إن شاء الله يا دكتور، ، هتنك جاعد في مصر بردك،، ولا هتاجي تجعد إحدانا إهني !!!
قال الحاج سليم ٠٠٠٠الدكتور أدهم هيتنه جاعد في مصر،، ده له مستجبل كبير جوي هناك !!!
ومكتبه ماشاء الله،، زباينه من كبرات البلد كلياتها٠
هياجي يعمل أيه في سوهاج بجا يا حاجه علويه !!!
رد عمه ٠٠٠٠ماشاء الله يا دكتور،، ربنا يذيدك من نعيمه ونشوفوك حاجه كبيره جوي في المستجبل ،،وعضو مجلس شعب إن شاء الله !!!
أمن والده كلام أخيه وأكملو سهرتهم جميعآ !!!
كان الوقت قد تأخر ٠٠٠٠
صعد إلي جناحه المخصص له
أخذ حماما دافئا وأرتدي ملابس بيتيه مريحه
ونام بسلام بعد تفكير عميق في من شغلت عقله مؤخرآ
8 =🌸بسم الله الرحمن الرحيم🌸
🌸 لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين🌸
8 =🔹️البارت الثامن 🔹️= 8 =
صباح يوم جديد !!!
هبطت مها من أعلي الدرج بسعاده،،كانت تشتم روائح ذكيه تملئ جميع أركان المنزل ،،فاتيقنت أن والدتها بالمطبخ تحضر وجبة الإفطار،،
فدلفت سريعآ إلي المطبخ،، وجدت والدتها وزوجتا أخويها برفقتها لمساعدتها !!!!
تحدثت مها بمدح وهي تحتضن ماجده من ظهرها٠٠٠٠الله الله يا ست ماما ،،أيه الروايح اللي تجنن دي ؟؟
ثم أكملت٠٠٠٠واااااو ،،فطير مشلتت وعسل أبيض،، أيه الجمال ده كله يا ميجو♡♡
ماجده بإستعجال٠٠٠٠يلا يا مها ،،طلعي الفطار بسرعه ورصيه علي السفره،،
علي ما أرص الفطير وأجيبه !!!
قالت هنا زوجة أخيها ببشاشه٠٠٠٠شفتي يا مها،، ماما ماجده بعتت للست نجاة من الفجر مخصوص
علشان تيجي تعملك الفطير اللي بتحبيه،،
وكمان علشان تاخدي معاكي لمدام نور وأصحابك !!!
مها بدلال محتضنه ماجده٠٠ربنا يخليكي ليا يا مامتي وميحرمنيش منك أبدآ إنتي وبابا ،،
وأكملت بتنبيه٠٠٠٠٠أهم حاجه البط والحمام،، البنات موصيني عليه كتير !!!
ماجده بطمأنه لإبنتها ٠٠٠٠كل حاجه جاهزه يا قلبي وأكتر من اللي طلبوه بكتير كمان ،،
خير ربنا علينا كتير الحمد لله يا بنتي !!!
مها ببشاشه٠٠٠٠٠الحمد لله يا ماما،،ربنا يديمها علينا نعمه !!!
خرجت مها تجلس مع والدها وأخوتها بعد إنتهائهم من وجبة الإفطار ،،ومساعدة زوجات أخيها بلملمة سفرة الطعام،، وتوضيب المنزل،، وصنع القهوه والشاي لهم !!!!!
تحدث والدها موجهآ كلامه لها٠٠٠أمك ما قالتلكيش حاجه يا مها؟؟
مها بإستغراب٠٠٠حاجة أيه إللي ماما هتقولي عليها يا بابا؟؟خير يا جماعة هو فيه أيه؟؟
ماجده بفرحه ٠٠٠٠جالك عريس،،لكن أيه بقا،، كويس جدآ ومحترم وإبن ناس !!!
إرتبكت مها وقالت ٠٠٠عريس أيه بس يا جماعه دالوقتي،، ده أنا بجهز نفسي لإمتحانات الترم وإنتو تقولولي عريس،،
ده بدل ما تشجعوني وتدعولي أجيب تقدير زي كل سنه علشان أتعين في الجامعه ،،تقولولي عريس؟؟
أحمد أخاها٠٠٠تعيين أيه يا مها،،هو إنتي لسه هتتعيني كمان ،،
رأفت بحنان ٠٠٠٠يا بنتي أنا بخاف عليكي،، إحمدي ربنا إني قبلت إنك تكملي تعليم أصلآ في الزمن الغريب ده،، تقوليلي تعيين !!!
ماجده بسعاده وتفاؤل٠٠٠٠ما هو ده أحلا حاجه في العريس والموضوع كله يا مها،،
بصي،، هو عنده شقه في القاهره،، ولو إتجوزتيه إن شاء الله هاتعيشي هناك معاه،، وساعتها بقا إبقي إتعيني وإشتغلي براحتك !!!
محمود بتأكيد علي حديث والدته٠٠٠٠صح يا مها لو إتجوزتي وعيشتي هناك مع جوزك،،
هتشتغلي عادي،،وماحدش هايقدر يمنعك من ده !!!
مها بضيق وغلق للحديث٠٠٠٠مش وقته يا جماعه،،ويا ريت بقا تغيرو الموضوع ده !!!
والدها بحزم٠٠٠٠مفيش بعدين،،أنا مديهم مهله نفكر فيها،،
قدامك خمس أيام بالظبط تفكري فيهم،، وبعدين تردي عليا،، وبصراحه أنا مش شايف فيه أي عيب علشان ترفضي ،،
فكري وياريت تردي عليا بسرعه !!!!
مها بقلة حيله ٠٠٠حاضر يا بابا،، هافكر وهرد علي حضرتك !!!
٠٠٠٠٠٠٠
بعد إنتهاء اليوم،، صعدت مها إلي غرفتها وجلست علي سريرها وهي شارده وحزينه !!
سمعت طرقات فوق الباب أجابت ٠٠٠أدخل ٠
دلفت والدتها وجلست بجوارها وهي تنظر لها بلؤم !!!
مها بإستغراب٠؟؟فيه أيه يا ماما،، بتبصيلي كده ليه؟؟
ماجده بتساؤل ٠٠٠مش موافقه علي العريس ليه؟؟
دانتي حتي رفضتي تشوفيه زي ما بيحصل كل مره ؟؟
مها ممسكه يد ماجده بإستعطاف ٠٠٠والنبي يا ماما أقفي جنبي،،أنامش عاوزه أتخطب دالوقتي،،
بجد عندي مذاكره كتير ومش فاضيه لأي حاجه !!!!
نظرت لها ماجده وتحدثت بلؤم٠٠٠مش لما تصارحيني إنتي الأول أبقا أقف جنبك يا عين أمك !!!!
أجابتها مها بلؤم ٠٠٠٠أصارحك،،أصارحك بأيه ؟؟
رجعتي لعماد تاني؟؟؟قالتها ماجده مستفسره !!!
ردت مها بنفي سريع ٠٠٠لاء طبعاااااا ،،بتقولي أيه إنتي يا ماما،، أرجعله إزاي يعني !!!
يبقي فيه حب جديد٠٠٠٠ قالتها ماجده بإبتسامه !!!
جعلت مها تبتسم دون وعي وبخجل قالت ٠٠بصراحه فيه ♡♡
ماجده بتساؤل٠٠٠طب ما تحكيلي،،مش يمكن أقدر أقف جنبك وأساعدك !!!
أجابتها مها بسعاده وفرحه٠٠٠ ٠٠بصي يا ستي ،،هو حب ومش حب !!!
نظرت لها ماجده بعدم فهم وتحدثت٠٠٠ يعني أيه ده بقا إن شاء الله؟؟؟
أجابتها مها بأسف وأسي٠٠٠يعني حب من ناحيتي أنا بس يا ماما !!
وأكملت بحماس٠٠٠٠بصي يا ماما أنا هاحكيلك !!!!
وقصت مها علي أمها ما حدث معها بالتفصيل مع أدهم،، وبعد مده !!!!
نظرت لها ماجده وتحدثت بذهول٠٠٠٠صعيدي؟؟
وإنتي مالك ومال الصعايده يا مها،،
وهو إنتي أصلآ تقدري علي عيشة الصعايده ولا معاشرتهم يا بنتي ؟؟
خلاص،، ضاقت بيكي الدنيا كلها مالاقتيش غير صعيدي؟؟
يا بنتي دي دماغتهم مقفله ومابيتفاهموش غير بالسلاح !!
لا،،، لا إنسي،، أنا مستحيل أوافق علي حاجه زي كده !!!!
أطلقت مها ضحكه عاليه وأجابتها٠٠٠الله يخربيت السينما اللي بوظت الدنيا !!!
يا ماما الصعيد مش زي الأفلام ما بتجبهم كده ،،
ده معظمهم ناس متعلمه وكويس جدآ كمان،،
دول فيهم علماء وكتاب ومفكرين كتير جدآ !!!
وتحدثت بتعقل٠٠٠٠طب إنتي تعرفي إن معظم علماء الدين والعلم صعايده،،أه والله زي ما بقولك كده !!!
طب ده كفايه إن منهم شيخ الأزهر الشريف،، الشيخ أحمد الطيب ♡
وأكملت بفخر٠٠٠الصعيد ده يا ماما كنز من كنوز مصر
ثم أكملت بتهكم ٠٠٠وبعدين يا ماما إنتي لاقتيه هيموت عليا أوي وجاي يخطبني !!!
وأكملت بحزن٠٠٠٠ده مش حاسس بيا أصلآ !!!
وأمسكت بيد والدتها وتحدثت برجاء ٠٠٠٠إدعيلي يا ماما ،،إدعيلي يحبني زي ما بحبه !!!
ماجده بتحذير٠٠٠٠يا مها أنا خايفه عليكي،،
موضوع عماد عدي علي خير وبباكي معرفش عنه حاجه٠٠
لو أبوكي وأخواتك عرفو حاجه زي كده،، ممكن يقعدوكي من الكليه كلها،،وإنتي عارفه كده كويس،،
وساعتها أنا ممكن أموت فيها،، أنا حلمي إني أشوفك حاجه كبيره يا بنتي !!!
تحدثت مها بهلع ٠٠٠بعد الشر عنك يا ماما،، ماتقوليش كده يا حبيبتي !!!
وأكملت ٠٠٠٠وبعدين يا ماما أنا مبعملش حاجه غلط،،
والله عماد ده عمره ما لمس إيدي حتي،،
وأكملت بجديه٠٠٠٠٠ أنا بنتك وتربيتك يا ماجده،، وإنتي المفروض عارفاني كويس،،أنا الحمدلله ،،طول عمري الغلط ماليش فيه !!!
وأكملت بشجن في صوتها يظهر كم ألمها من الحب٠٠٠٠٠بس قلوبنا مش بادينا يا أمي !!!
وأكملت بتمني ٠٠٠٠أنا يا ماما نفسي أحب وأتحب،،
نفسي أختار الراجل اللي هاعيش معاه بقيت عمري،،
علي الأقل لو تعبت في يوم ،،مش هحمل حد المسؤليه وأرمي عليه أخطائي،،
هيكون ده إختياري وعليا إني أتحمله !!!
ماجده بإستسلام وحب ٠٠خلاص يا بنتي أنا معاكي وفي ضهرك دايمآ ،،
وإذا كان علي موضوع العريس إنسيه وأعتبريه منتهي،،
أنا هاتصرف وهاقنع أبوكي،،ولازم تخلي بالك من نفسك كويس أوي،، وياريت يا مها ماتخلنيش أندم إني وثقت فيكي ،،وتخليكي دايمآ أد الثقه اللي إديتهالك دي !!!!
مها بسعاده وهي تحتضن والدتها٠٠٠٠ربنا يخليكي ليا يا ماما ،،وصدقيني ،،عمري ما هاخليكي تندمي علي الثقه اللي حضرتك إديتيهالي !!!
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
كان جالسآ بحديقة منزله وقت الغروب،، حيث الهواء النقي وهو يداعب ويلاطف أوراق الشجر بحنان ،، وزقزقة العصافير بأصواتها الكروانيه،، التي تغسل القلوب وتسعدها !!!
أتت إليه والدته وهي تحمل معها كوبآ من قهوته المفضله !!!
كان سرحآ شاردآ في تلك الجميله التي إحتلت تفكيره ،، ويبتسم دون وعي ♡♡
ليلي بوجه بشوش٠٠٠٠٠جهوتك يا جلبي،، عملتهالك بيديا زي ما بتحبها !!
أدهم بشكر وحب٠٠٠٠تسلم إيدك يا ست الكل،، تعبتك معايا يا حبيبتي !!!
ليلي بسعاده٠٠٠تعبك راحه يا نور عيوني ،،
جولي بجا،، كت سرحان فايه،، وياتري أيه اللي مخليك رايج ومبسوط إكده النوبادي ؟؟
أدهم بإبتسامه ٠٠ولا حاجه يا لوله،، هو بس الشغل الحمد لله كويس أوي،، وده مريحني جدآ الفتره دي !!
ليلي بتمني٠٠٠٠يارب دايما يا جلبي مرتاح ورايج !!!
وأكملت بتساؤل٠٠٠٠٠مابتروحش عند خالك حسين وعماد إبن خالك علي ؟؟
أدهم بضيق ٠٠٠٠لاء يا ماما،، وخلصنا منه الموضوع ده ،،
لا بروح ولا هاروح !!!
ليلي بخجل٠٠يا إبني خالك حسين بيتصل علي كل شوي
ويجولي بعزم أدهم ع طول ،،ياجي نشوفه ويجعد ويانا شوي ،، بس مابيجيشي !!!
إبجي روح طل عليهم وخلاص،، عشان خاطر خالك،، وكمان عشان مايجولوش لسه حاطط الموضوع إياه في دماغه !!!
أدهم بضيق٠٠٠يا أٌمي أنا مابرتحش هناك،، ولو علي خالي حسين بقابله بره،،كل فتره بزوره في شركته !!!
وكمان بقابل عاصم وماجد ولاده بره،، وهما كمان بيجولي الشقه دايما يسهرو معايا !!!
وأكمل بتهكم٠٠٠٠يبقي هروح لمين تاني بقا،، أروح أشوف ستاتهم ونسوان إخوالي مثلآ؟؟
صمتت ليلي بقلة حيله،، لأنها تعلم أن ولدها حين يتخذ قرارآ،، يكون الرجوع فيه شبه مستحيل ،،ففضلت الصمت والإستسلام لرغبته ،،،
ثم تحدثت من جديد٠٠٠٠٠طب ماهتروحش تجعد عند عمك إشوي؟؟
عشان مرت عمك مترغيشي وتجول يالي ما بيسالشي وتجعد ترط ف حديتها الماسخ ده كمان !!!
أدهم بقلة حيله ورضوخ ٠٠٠٠حاضر يا أمي،، حاضر،،
أهو المشوار ده كمان تقيل علي قلبي أكتر من بيت خالي نفسه !!!
ليلي بضيق وعصبيه٠٠٠٠أني جولتلك بلاش منيه الموضوع ده من اللول،،إنت اللي مشيت ورا كلام أبوك وطاوعته !!!
كاد أدهم أن يرد٠٠٠٠٠٠
لكن دخول والده من باب الحديقه أسكته وأنهي الحديث،، جلس والده وتحدث !!!
سليم بوجه بشوش ٠٠٠منور يا دكتور !!!
أدهم بإحترام٠٠٠٠ده نورك يا حاج سليم،،ربنا يباركلنا في صحتك يا أبوي !!!
ليلي ببسمه٠٠٠هاروح أعملك فنجان جهوه زين يا حاج،، أعملك ويا أبوك يا أدهم ؟؟
أدهم ببشاشه٠٠٠لا ياأماي ،،تسلم يدك يا حبيبتي،، كفايه علي الفنجان ده !!!
دلفت للداخل وتركتهما يتبادلان الأحاديث سويآ !!!!!
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
بعد إنتهاء اليوم
صعد أدهم إلي غرفته آخد حماما دافئآ،، وجلس يتصفح علي جهاز الحاسوب خاصته !!!
وتلك الجميله الساحره التي خطفت عقله،،طيفها لم يفارق خياله،، حتي وهو وسط عائلته !!!
خطر له أن يبحث عن حسابها الشخصي،،عله يجد شيء يشفي صدره المشتعل بالإشتياق ♡
متي خلق هذا الشعور بداخله؟؟
كان منذ يومان فقط عادي جدآ !!
أو هو كان يعتقد هذا !
ما كل هذه المشاعر العارمه التي إجتاحت قلبه فجأه وبدون مقدمات ؟؟
بحث كثيرآ ولكنه لم يصل لشيء !!
فتلك الماكره لا تريد إزعاجها من البشر٠
فهي تستعير إسمآ غير إسمها،، لذلك لم يتعرف علي حسابها !!!
أدهم لنفسه ٠٠٠أيعقل أدهم ،،أيعقل بعد مرور كل تلك السنوات،، يعاود قلبك ويعشق ويدق مجددآ،، أيعقل أن تعشق فتاه أخري بعد ريهام؟؟؟
وجلس يفكر في مها ♡ وعيون مها ♡ وقلب مها ♡ وإبتسامة مها ♡وكيف له أن يمتلك♡قلبها ومفتاحه♡؟؟
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
أما مها التي كانت تقف في شرفة غرفتها هائمه،، تفكر في محبوبها الذي أثر قلبها ♡
وتحادث حالها٠٠٠تري ماذا عساك تفعل الآن أدهم؟؟
أداخل مسكنك؟أم بالخارج بصحبة أصدقاء،،أم ترافق فتيات وتلهو معهن ؟؟
أيعقل مها،، أجننتي أنتي يا فتاه ؟؟كيف لكي أن تعشقي رجلآ لا تعرفين أدني تفاصيله ؟؟
أدهم هذا ككتابآ مغلقآ بالنسبةِ ليْ، لا أري منه سوي عنوانهٌْ ،،لا أستطيع أن أري ما بداخله مطلقآ !!!!
غريبآ أنت حقآ أدهم وغامض !!!
لا أحد يدري عنكَ شيئآ،، وأظن هذا أكثر الأسباب التي جذبتني لك معشوقي!!
كانت شارده ،،تتخيل أنها بجواره تنظر في عيونه بعشق وهو يقول لها ٠٠أحبك مها ♡
يا الله♡ يا له من إحساس مذيب للقلب
وجديد بالنسبةلها ♡
فابرغم حبها السابق لعماد إلا أن المشاعر هذه تختلف كثيرآ عن ما سبق ♡♡♡
دخلت علا أختها الصغري وتحدثت٠٠٠٠أيه يا بنتي روحتي فين،، عماله أكلمك مش بتردي ليه ؟؟
مها بشرود٠٠٠٠ هااا،،معلش يا لولو مخدتش بالي،، كنتي بتقولي حاجه ؟؟
علا بدلع ٠٠٠اللي واخد عقلك يتهني ،،وضحكت
قالت مها بمكر٠٠٠٠المذاكره والدراسه،، هي فيه غيرها،، وصمتت !!
تحدثت علا ٠٠٠٠علي فكره يا مها،،بابا شكله مصمم علي العريس المرادي !!!
وأكملت بسعاده ٠٠٠٠ بيقولو عريس زي القمر،، طول بعرض وحلو أوووي !!!
ضحكت مها وقالت ٠٠حلو إزاي يعني ؟؟
هي الرجاله فيها حلو ووحش يا لولو،،
يا بنتي أهم حاجه العقل والأخلاق !!
وأكملت بتعقل٠٠٠٠ يعني لما أتجوز راجل محترم وعاقل بس غني طبعآ !!
وضحكت ثم أكملت ٠٠٠أكيد هكون سعيده بأمر ربنا (سبحانه وتعالى )٠٠٠
وتكلمت بنبرة حزن٠٠
عارفه يا علا٠٠٠ كتير بيقولو عليا مغروره٠
علشان ما برداش إلا بالحاجه الكامله ،،
وعلشان عندي تطلعات وشروط في الراجل اللي عاوزه أتجوزه ،،بس والله أنا أغلب من الغلب !!
كل الموضوع إني بفكر قبل ما أخطي أي خطوه علشان مرجعش أندم،،بخاف من الفشل،،
وبعدين إنتي شايفه قصص الجواز الفاشله حوالينا كترت إزاي !!!
ثم نظرت ل علا وأكملت٠٠٠٠وموضوع أنه يبقي مرتاح ماديآ ده مش كلامي،، ده كلام دينا علي فكره !!!
الجواز الناجح لازم يبقي فيه تكافيئ علمي وثقافي ومادي !!!
علشان البنت مِننا تقدر تكمل حياتها،،وتخلف وتربي أولادها في مناخ طبيعي،، ومرتاح إلي حدآ ما !!!
وأوعي يا علا تصدقي إن الفلوس مش مهمه في حياتنا،،ده كلام غلط جدآ !!!
بدليل إن معظم الطلاق والخلافات بتكون ماديه،،
بس كمان يا لولو لازم يبقي معاها الرضا،،
لأن فيه ناس بتكون معاها كل حاجه،، بس للأسف مفيش رضا !!!
وأنا مابطلبش يكون ملياردير أو حتي مليونير،، أنا طالبه أنه يكون مقتدر ٠٠
وأقدر أعيش معاه بنفس المستوي اللي بابا معيشني فيه،، مش أكتر من كده وآلله !!!
وعلشان بعد كده ما أجبش أولاد وأظلمهم معايا !!!
علا بإبتسامه ٠٠٠إنتي عاقله أوي يا مها،، نفسي أفكر زيك بعقلي،، مش قلبي !!
ضحكت مها وتحدثت٠٠٠٠عقل أيه بس يا علا ،،علي فكره أنا كلامي ده بقوله في المطلق ،،
لكن القلب لما بيدق ويختار ،،ساعتها مابتفرقش غني من فقير صدقيني !!!
أهم حاجه الحب يا لولو ،،بس يا سلام بقا لما الحب يجتمع مع تطلعاتك،،
يبقي ساعتها ربنا بيحبك،، وأمك كمان تبقي دعيالك !! وضحكتا كثيرآ !!!
ثم أكملت٠٠٠شفتي بقا قاعدين نرغي ونسينا المذاكره إزاي ؟؟
وبعدين إنسي كل الكلام ده وفكري في مذاكرتك وبس !!
إنتي لسه صغيره وقدامك المستقبل جاي ،،
فكري إزاي تجيبي مجموع وتدخلي كليه كويسه،، وبعدها كل شيء هايبقي سهل إن شاء الله !!!
علا٠٠٠٠طب يلا نامي بقا علشان عندك سفر بكره،،
وترجعي تتأخري والدكتور الرخم ده يطردك تاني !!!
ضحكت علي ذكر إسمه ولمعت عيونها ♡♡
وبعد فتره نامت مها بعد تفكير طويل في ما سيخبأه القدر لها مع ذلك المتعجرف المسمي بحبيبها !!!
9=🌸بسم الله الرحمن الرحيم🌸
🌸 لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين 🌸
🔹️البارت التاسع🔹️= 9 =
إنتهت مها من إجازتها التي إستمرت يومان٠٠
وبعدها سافرت مع خالها بسيارته الخاصه،، فا خال مها موظف بمنصب كبير بإحدى الشركات الكبري بالقاهرة !!!
أوصلها خالها عند مسكنها ورحل !!
أنزلت حقائبها وكل ما لذ وطاب من الأكلات التي جلبتها كهدايا للسيده نور وصديقاتها !!
ذهبت مسرعه إلي كليتها،،كانت تسرع بمشيتها علها تصل قبل دخول دكتور أدهم ،،
فهي في حاله مزاجيه جيده جدآ بفضله !!
ولن تسمح لأحد بأن يغير لها تلك الحاله،،وخصوصآ هو،، هي لا تريد أن تشتبك معه مجددآ، بل تريد أن تنظر داخل مقلتيه الساحرتان وتتوه بداخلهما،، وتسرح لعالمها الجديد معه ♡♡
وصلت مها الي قاعة المحاضرات،، كانت تلهث عند دخولها من شده سرعتها بالمشي ،،وجدت باب القاعه مفتوحآ !!!
فتقدمت إلي الداخل بترقب،،تفاجأت بعدم وجوده !!!
لا تعلم لما إنتابها شعور بالحزن وخيبة الأمل،،
بدلآ من أن تسعد لعدم طردها علي يد حبيبها الغالي !!!
تبادلت السلآم والأحضان مع أصدقائها،، وجلست بجوار أريج وأيه ثم قالت !!!
مها بقلق٠٠٠هو دكتور أدهم أتأخر ليه كده؟؟
دي أول مره يعملها !!!!
أيه بجديه٠٠٠فعلا هو أتأخر أوي،، ومع ذلك خايفين نخرج لييجي ويبهدلنا زي عادته !!
ثم نظرت لها بإستهزاء وضحكت قائله ٠٠٠وبعدين إنتي بالذات المفروض تحمدي ربنا إنه أتأخر ،،
أهو علي الأقل مش هتطردي وتتبهدلي زي كل مره !!!!
أفاقا من حديثهما علي صوته ٠ولكن؟؟
هذه المره،،لم يكن صوته.الرخيم !!
♡بل كان صوته الحنون الناعم♡
أو هكذا هي تخيلته ♡
♡فدائما نظرتنا للأمور تختلف عندما نعشق♡
نظرت له في لهفه بعيون عاشقه مشتاقه ♡ ولكن كانت المفاجأة بالنسبة إليها !!
أنها رأت ذات اللهفه في عيونه ♡وذات نظرت العشق والإشتياق ♡
ألتقت العيون ♡وأأأه من لقاء العيون العاشقه ♡
وإذا العيون تحدثت بلغاتها♡٠قالت مقالآ لم يقله خطيب
♡ ♡ ♡ ♡
دلف أدهم من الباب
وجد نفسه تلقائيا ينظر حيث تتواجد دائمآ،، فوجدها ♡
ألقي السلآم حتي تنتبه لوجوده وتنظر إليه،، حتي يشبع النظر لعيونها التي سحرته وحرمت عيناه النوم طيلة اليومين الماضيين !!!
فالتفتت ،،وياااليتها ما إلتفتت♡
♡ فقد كسرت جميع حصونه ♡
هو أدهم سليم ،،الرجل الرزين العاقل،،المغرور ،،ذات الكبرياء العالي ،،
الذي لم تشغله فتاة علي الإطلاق من قبل !!!
قد وقع بالحب ♡لا والله ليس حباً ♡
♡بل عشقٍ ،،نعم عشقٍ ♡
نظر في عيونها وأطال النظر،، وكأن يوجد بهما مغناطيسآ يجذبه لها بعنف ♡
تمني لو أن له الحق في أن يضمها لصدره ويشتم رحيقها ويشبع عيونه المشتاقة لها ♡
أدهم لنفسه متسائلآ !!!
متي؟؟متي حدث لك كل هذا أدهم؟؟
أواعِ أنت يا فتي لما أصبحت عليه ؟؟
من هذه الساحره التي إمتلكت جوارحك هكذا ؟؟
إني أذوب عشقآ،، بل أتنفسه
أعني يا الله أرجوك !!!
لم يكن حالها بأفضل منه علي الإطلاق !!!
فقد شعرت برعشه تسري داخل جسدها من نظرة عيناه لها ♡ وكأن عيناه تحتضن عيناها وتقبلها ♡
حدثت مها حالها٠٠٠أيعقل مها ،،أحقآ ما أراه بعيني،،
لا ،،لا مها،،، أرجوكي لا تتوهمي،،وتقحمي رأسك بحزن جديد،، لا يستطيع قلبك الخروج منه،،فلا تتوهمي !!!
أتوهم ٠٠أتوهم كيف يا فتاه٠ ألم تبصري،،
أنظري إلي عيونه مها ،،
إنها عليكي،،نعم عليكي أنتي فقط ،،نعم أعرفها تلك النظره
إنها نظرة العاشق ♡ أعرفها جيدآ♡
أحقآ تحبني أدهم ؟؟
أجبني حبيبي،، أحقآ تلك النظرة لي ♡
لاحظت أريج ما يحدث بينهما من نظرات العيون،، فأمسكت بيد صديقتها كدعم منها،، لتقول لها بتلك اللمسه،،
أنا هنا،، أنا معك صديقتي ،،
نظرت مها ل أريج بعيون غير مصدقه ♡
نظرت أريج لها بنظره مؤكده لما يحدث♡
أفاق أدهم علي صوت أحد طلابه ،،خير يا دكتور،، حضرتك كويس؟؟
ألتفت له محاولآ التماسك وتحدث بإبتسامه أنارت وجهه ٠٠٠٠الحمدلله،، أناااا كويس أوي !!
ونظر لطلابه جميعا بإبتسامه،، مداعبآ إياهم ٠٠إنتو كويسين !!!
إبتسمو له غير مصدقين مداعبته لهم ٠٠٠كويسين جدآ يا دكتور !!!
ثم نظر لها بإبتسامه محاولآ مداعبتها وتحدث٠٠٠شوفتي بقا،، أنا إللي جيت متأخر إنهارده ،،
ورفع يداه مستسلمآ ثم أكمل ٠٠٠٠فرصتك وجتلك لحد عندك،،
يعني كده من حقك تعترضي علي وجودي في المكان !!
وضحك ضحكه رجوليه ساحره أذابتها،،وأكملت علي قلبها المسكين،،
ولولا فضل الله عليها لأنهارت أمامه !!!
ضحكت ضحكه خفيفه وتحدثت بدعابه ٠٠٠العفو يا دكتور،،أنا تخصص طرد بس حضرتك !!!!
مما جعله يضحك بصوت عالي هو وجميع من في القاعه علي خفة ظلها !!!
وكانو سعداء حقآ علي الأجواء الجديده التي فرضها عليهم دكتور أدهم الجديد !!!!
حاول لملمت كيانه محدثآ نفسه،،
إهدء أدهم،، تمالك حالك،، لا يصح أن يراك طلابك بتلك الهيئه،، ما بك،،تماسك يا فتي !!!
ثم أكمل قائلآ ٠٠٠٠٠علي فكره يا شباب،،أنا مش هدي درس جديد إنهارده !!
كده كده الوقت عدي ومش هنلحق نخلص لو بدأنا في الشرح،، علشان كده هنخلي إنهارده أسئله،،
اللي مش فاهم حاجة في الدروس اللي فاتت يتفضل يسأل،، وأنا معاكم وهجاوبكم علي كل أسألتكم !!
وكان ينظر داخل عيونها بإهتمام !!
ومضي الوقت عليهم ما بين ضحكات مع طلابه ونظرات ذات مغزي لمحبوبته الغاليه !!!
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
إنتهي الوقت وخرج من القاعه سريعآ دون النظر إليها،،
تيقنآ منه أنه لو نظر لعيونها مرة أخري،، فا الله وحده يعلم ماذا سيحدث؟؟
ذهب مسرعآ الي مكتبه،،وكان سعيدآ سعاده لا توصف ،،
فقد رأي لهفتها عليه في عيونها،،
وتأكد أن حبه ليس من طرفه هو فقط ،،
بل تأكد أيضآ من عشقها له ♡♡
خرجت من القاعه،، جلست هي وصديقتيها في حديقه الجامعه وسط الزهور !!
كانت لا تشعر بقدميها علي الأرض،، فقد كانت تشعر بروحها تسبح في السماء وتطير !!
تحدثت أيه بلؤم٠٠٠٠هو دكتور أدهم كان ماله إنهارده،،
شكله ماكانش طبيعي ،،لاء وكمان بيضحك ويهزر،،
وأكملت بتعقل٠٠٠٠والله أنا لولا واثقه في أخلاقه وعارفه إنه ملوش في السكه دي،،كنت قلت إنه شارب حاجه !!!
أريج ضاحكه ٠٠٠٠يعني مش عارفه ماله يا أيه !!!
ونظرت لمها بهيام٠٠٠٠يا حرااااام،،دكتور أدهم شكله وقع ولا حدش سمي عليه !!!
أيه بتهكم وهي تفهم جيدآ ماتشير إليه أريج٠٠٠لاوالله،، وياتري وقع في مين بقا إن شاء الله؟؟
وأكملت بسخريه٠٠٠٠٠ أااه،، وهو بقا علشان بص لمها وهزر معاها علي تأخيره يبقي كده خلاص،، وقع وداب في سحر عيونها !!!
ونظرت ل مها ثم أكملت٠٠٠٠٠ ساكته ليه يا مها،، ما تتكلمي،،ولا الكلام عاجبك ؟؟
مها بقلة حيلة ٠٠٠أتكلم أقول أيه يا أيه،، ماأنتي قولتي بنفسك أهو،، بيهزر علشان أتأخر،،لكن أريج كبرت الموضوع شوية !!!!
أيه بغضب من مها ٠٠٠إنتي بتخبي عليا ليه يا مها؟؟ خايفه مني ،،فاكراني هحسدك عليه مثلآ ؟؟
مها بإستغراب٠٠٠أخبي أيه وتحسديني أيه ؟؟
إنتي سامعه نفسك بتقولي أيه يا أيه ؟؟
وأكملت بحيره٠٠٠٠إنتي لسه من شويه بتقولي مجرد بيهزر معايا ،،
وإنتي بنفسك شفتي كده وفسرتيه،،، يبقا زعلانه من أيه بقا !!! صمتو جميعآ !!!
مها مغيره للحديث ٠٠٠علي فكره،، ماما عملتلكم الفطير والبط والحمام !!
نخلص ونروح علي طول علشان نتغدا مع بعض !!!
ونظرت ل أريج ٠٠٠ماما باعته شنطه لطنط مني وتيتا مخصوص ،،
نظرت أريج بفرحه وتحدثت٠٠٠٠٠أيواااا بقا،،،ربنا يخليكي ليا يا طنط ماجده !!!
ثم نظرت أريج لأعلي للناظر عليهم بحب،،،نظرت لمها بإشاره من عيناها !!
فنظرت مها حيث تنظر صديقتها،، وجدته أدهم معشوقها،، إبتسمت بفرحه وتمنت من آلله أن يرزقها السعاده ويجعل لهما نصيبآ من السعاده معآ ♡
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
في فيلا عماد ٠٠كان يجلس علي طاولة الطعام٠هو ووالدته
وعمه حسين وزوجته زيزي ،،
وعاصم وأمجد أبناء حسين وزوجتيهم علي العشاء في فيلا عماد !!!!!
فمنذ وفاة والد عماد،، العائلتان لا ينفصلان إلا وقت النوم فقط ،،طعامهم ومسكنهم كعائله واحده !!!
تحدثت عزه والدة عماد بتساؤل ٠٠٠ما بتشفش أدهم إبن عمتك في الجامعه يا عماد ؟؟
عماد بلا مبالاه وهو يتناول طعامه ٠٠٠٠بشوفه يا ماما،، بس هو حاطط حدود في معاملته معايا وبيعاملني برسميه أوي ،،
وأنا باعد عنه،، مش ناقص أمراض نفسيه أنا !!!
حسين ٠٠٠الولد ده دماغه صعبة جدآ،، دماغ صعايده فعلآ،،
كام مره أتصل وأعزمه ييجي يقضي يوم معانا هنا،، يتحجج ،،وفي كل مره حجه جديده !!
وأكمل ٠٠٠لكن بصراحه بيجيلي الشركه كل فتره يقعد معايا ويطمن عليا ويمشي !!!
عزه ٠٠٠٠بصراحه أنا بحبه وبعزه جدآ،،وبرغم كل اللي حصل بينه وبين ريهام،، إلا إني عمري ما شفت منه غير كل خير،،،ونفسي أشوفه،،والله بيوحشني جدآ !!
أنا ماشفتهوش من أكتر من سنتين،، من وقت فرح صلاح أخوه لما كنا في الصعيد عندهم ،،
حتي وقتها يدوب لمحته وسلم علينا وبعدها إختفي،، وشكله كان قاصد يعمل كده !!!
عاصم بتفهم٠٠والله يا طنط عزه أدهم ده حد كويس جدآ
بس هو مشكلته لما بيبعد بيبعد بلا رجعه،،،وهو خد موضوع ريهام علي كرامته للأسف !!!!
حسين بجديه٠٠٠٠٠أنا بس كل خوفي ل ليلي تزعل وتقول إبني عندهم في القاهره ومحدش بيسال فيه،،
وعلشان كده أنا اتصلت بيها مخصوص وأشتكيتلها منه،، علشان تبقي عارفه وفاهمه الموضوع كويس !!!
أمجد ٠٠٠٠٠ليه يا بابا،، أنا وعاصم بنشوفه دايمآ وبنسهر مع بعض كل فتره،، وبنروحله شقته كمان نسهر معاه !!!
عزه بتمني٠٠٠ربنا يهديه ويرجع معانا تاني زي الأول،، أنا بصراحه بحبه زي عماد وربنا يعلم !!!
زيزي زوجة حسين بلؤم ٠٠٠ يرجع زي الأول إزاي ؟؟
هو اللي ريهام عملته فيه كان قليل يا عزه،،، الولد راجل وعنده كرامه !!!
حسين منهي الحديث ٠٠٠٠خلاص يا زيزي خلينا في الأكل،، وسيبكم بقا من الكلام عن أدهم !!!
ثم أكمل بعد فترة٠٠٠
حسين بنصح٠٠٠أيه يا عماد،، مش هتسيبك من الجامعه والكلام الفارغ ده وتفضي لشغلنا بقا ولا أيه !!!!
يا إبني الشركه محتاجه لكل دقيقه من وقتك،،
عماد بإستهجان وهو ينظر لعمه٠٠٠٠وأنا كنت قصرت في شغل الشركه في أيه يا عمي ؟؟
أظن أنا شايف شغلي علي أكمل وجه ومش مقصر !!!
حسين بتوجيه٠٠٠٠٠يا أبني أنا عايزك تركز في منصبك في الشركه أكتر من كده،،،
أنت ما شاء الله مهندس ما فيش منك كتير،،وعبقري جدآ ومميز في مجالك،،فأكيد لو ركزت أكتر هتبقي أحسن من كده !!!!
وأكمل بعمليه ٠٠٠٠٠٠وكمان عايزين نجهز لفرحك علي فريده علشان بباها يطمن أكتر،،
عماد بغضب ٠٠٠أظن إني ما أتفقتش مع حضرتك علي جواز يا عمي !!!!
أنا وافقت بس علي الخطوبه ،،وده علشان خاطرك،، علشان تكمل الصفقه اللي ما بينكم ،،
لكن تقولي جواز إنسي ،،،وإتكلمنا قبل كده في الموضوع ده ونهينا الكلام فيه،،يبقا حضرتك بتفتحه تاني ليه ؟؟
حسين بكبرياء ٠٠٠٠إنت لسه حاطط البنت بتاعت الجامعه دي في دماغك؟
وتحدث بإستنكار٠٠٠٠٠بقا بذمتك ده تفكير يليق بدماغ مهندس عبقري زيك؟؟
بقا تفضل بنت منعرفش أصلها وفصلها علي بنت رجل أعمال كبير،،وليه هيبته وأسمه في عالم البزنس والبلد كلها !!!!
عماد بغضب ٠٠٠لو سمحت يا عمي،، أنا ما أقبلش حد يتكلم عن مها بالطريقه دي !!!
وأكمل بتساؤل٠٠٠٠وبعدين مالهم أهلها ؟؟بيتهيألي إنهم من نفس محافظتنا وكمان من نفس مستوانا المادي ،،ولا أيه يا حسين بيه !!!
حسين بهدوء٠٠٠٠ يا سيدي أنا عارف إن أهلها ناس كويسين ،،ومستواهم كويس جدآ،،
لكن هما مين في وسط رجال الأعمال؟؟
تقدر تقولي لو إتجوزتها،، أيه اللي هيعود عليك بالنفع من جوازك منها !!
أبوك الله يرحمه لو كان عايش ما كنش هيعمل إلا اللي أنا عملته ده بالظبط !!!
عزه بتأكيد ٠٠٠٠عمك عنده حق يا عماد،، وهو أدري بمصلحتك !!!
هب عماد واقفآ بغضب وهو ينظر لعمه ٠٠٠ طب علشان يكون عند حضرتك علم ،،أنا مش هتجوز غير مها،،
ولو إتضريت ههد المعبد علي دماغ الكل !!!!
وخرج مسرعآ بغضب !!!
وقفت عزه قائله٠٠٠٠٠ عماد،، عماد رايح فين يا أبني،، عيب كده إستني نتفاهم،،،وخرجت خلفه مسرعه !!!
حسين بغضب٠٠٠٠٠ والله أنا ما فاهم هو عاجبه أيه في البنت دي؟؟
بقا عماد اللي مشي مع نص ستات مصر،، حتة بنت زي دي تبهدله كده ؟؟
لاء وياريته كان طال منها حاجه علشان يريل عليها بالشكل كده ؟؟
عاصم بحزن وشجن بصوته٠٠٠بيحبها يا بابا،، سيبه،،
سيبه يتجوزها،، وأهو علي الأقل يكون واحد من البيت ده إختار حاجه بنفسه،،
وخرج غاضبا هو الآخر خلف عماد !!!!
حسين بغضب ٠٠٠إنتو جيل زفت مش عارف مصلحته،،
حب أيه وكلام فارغ أيه اللي بتفكرو فيه يا أغبيا !!!!
أكلمه عن شراكه بمليارات يكلمني عن حب وكلام فارغ !!!
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
كانت مسطحه علي سريرها تنظر للسقف بهيام وتحدث حالها ٠٠٠٠٠متي ستقول لي أحبك أدهم ،،متي ؟؟
هل علي الإنتظار كثيرآ حتي أسمعها،، أريد أن أسمعها أدهم،، أريد وبشده ♡
وباتت تفكر في نظرة عيونه لها،،
وفي كل مره تشعر برعشة الجسد ذاتها ♡
وظلت تفكر وتفكر حتي غفت دون وعي منها !!!!
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠🌸٠🌸٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
في منزل والد مها الحاج رأفت،،كان يتحدث مع والدتها وهو غاضب !!!
رأفت بغضب ٠٠٠يعني أيه بنتك مش موافقه علي العريس،، هي كانت شافته علشان ترفض ؟؟
ماجده بإقناع٠٠٠٠٠معلش يا رأفت،، علشان خاطري سيبها براحتها،، كلها كام شهر وتخلص من الجامعة
وساعتها مش هيبقي ليها أي حجه،،
وكمان هيكون بالها راق،، وإحنا كمان هنكون رقنا وأتطمنا علي شهادتها !!!
رأفت بعدم إقتناع٠٠ ٠٠وهو العريس جاي يتجوز الشهر ده يا ماجده ؟؟
ما هو عارف إنها بتدرس وهيستني لحد ماتخلص السنه بتاعتها !!!
الحجج بتاعتك إنتي وبنتك فارغه،،ومش مقبوله كمان !!
ماجده بإستعطاف ٠٠٠معلش يا حبيبي،، علشان خاطري أنا،، وصدقني دي آخر مره هكلمك في الموضوع ده ،،بعد كده توافق غصب عنها كمان، بس تخلص من السنه دي !!!
رأفت بقلة حيله ٠٠٠اللي تشوفيه إنتي وبنتك يا ماجده،، بس ياريت ماترجعيش تندمي علي دلعك فيها ومشيك وراها بالشكل ده !!!
ماجده بسعاده٠٠٠٠٠إن شاء الله ما فيش ندم يا رأفت،، واللي جاي كله خير بإذن الله ♡♡
وتنهدت بأريحيه علي أنها وأخيرآ أقنعت زوجها بعدم قبول تلك الخطبه ،،وتمنت في نفسها صلاح حال إبنتها ودعت الله أن يرزقها ماتتمناه ،،
وأن يحقق لها حلمها بالحب ،،مع الرجل الذي يستحقها عن جداره !!!
10=🌸بسم الله الرحمن الرحيم🌸
🌸 لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
🔹️البارت العاشر🔹️= 10 =
مر أربعة أيام علي لقاء العيون العاشقه ♡
ومنذ ذلك الوقت أدهم ومها حديثهما تحول إلى حديث عيون،،عيون وفقط ♡
كانت تجلس في كافتيريا الجامعه،، مع صديقتيها علي طاوله مقابله لطاولته ،،الجالس عليها يحتسي قهوته وعيونه عليها بإهتمام !!!
♡ عيناه في عيناها يتحدثون سويآ دون كلام ♡
كان الحديث كالتالي،،، حيث كانت تقول
له عيونها ٠٠أتحبني ؟؟♡
ردت عيونه بهيام٠٠٠أعشقك مها،،لا أحبك،، فقد تخطيت الحب ٩ ♡
ردت عيونها عليه بلوم ودلال ٠٠٠٠فلما لا تقولها لي إذآ ؟؟
إذا كنت تحبني حقآ قلها لي،،هيا
أريد أن أسمعها منك حبيبي أرجوك
أرجوك أدهم ♡
ردت عليها عيونه٠٠٠أتدرين مها ما الجميل والمميز في علاقتنا تلك؟؟
تفاهمنا بلغة العيون حبيبتي ♡
وهذا أسمي معاني الحب مها ♡
عيوننا تتحدث فتاتي،، أتستوعبين ما وصلنا له من عشق وتفاهم أميرتي ؟
حدثته عيونها بدلال٠٠٠٠لكني أريد أن أسمعها من بين شفاك أدهمي ♡
ردت عليها عيونه بحب٠٠٠سأسمعكي إياها وأشبعكي عشقآ،، سأذيب قلبك لكلماتي التي كنزتها لكي وفقط مدللتي،، فقط أصبري،، الصبر فتاتي ♡
إبتسمت له بحب ورضا♡فابتسم لها بعشق وشكرها علي تفهمها لرؤيته للأمور ♡
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
مرت الأيام وعشقهما يذيد كل لحظه عن ما قبلها !!!
إلي أن وصل الأمر ،،أن كل من نظر لعيونهما،، تأكد من عشقهما بعضهما البعض ♡من عيناهم التي تنطق عشقآ ♡
وفي يوم كانت تجلس وحدها علي سلم لمبني داخل الجامعة !!
وجدته يقف في وسط الفناء مع معيده حديثة التخرج ،،وكانت حقآ فتاة جميله،، ترتدي ثيابآ متحرره وتطلق لشعرها العنان ليداعب الهواء خصلاته بطريقة مثيرة !!!
كان يقف معها ويضحك بصوت رجولي عالي،، ويظهر علي وجهه علامات الإرتياح !!
كانت الفتاة تضحك بدلال وتتلمس شعرها المتطاير في دلع وأنوثه !!
ثار قلبها وغلي،،
كادت أن تذهب إليها وتسكب زجاجة مياهها التي بيدها علي شعرها المتطاير هذا !!
غضبت وثارت وكادت أن تجن ،،ولكن تمالكت حالها ،،
فما بيدها لتفعله ؟؟
حزنت ووقفت غاضبه،،صعدت سلالم المبني سريعآ
وقفت في شرفته لتتطلع عليهم جيدآ دون أن يراها هو !!
نظرت ولم تجد لهما أثرآ،، زفرت بغضب محدثتآ حالها،،
ها أنت إذآ أدهم ،،تقف مع الفتيات تلهو ،،تتحدث وتضحك أيضآ !!
لما لا تفعل هذا معي أيها الحقير ؟؟
ثم إستمعت لصوت بجانبها يتحدث متسائلآ٠٠٠٠غيرانه !
نظرت سريعآ في ذهول لذلك الصوت،، إنها تحفظ هذا الصوت عن قلب ظهر،،نعم إنه صوته،،،صوت أدهم،، حبيبها الصامت !!
نظرت له بكبرياء ،،ثم أشاحت بوجهها الغاضب مرة أخري،، ونظرت أمامها بثقه قائله ٠٠٠من مين ؟؟وعلي مين؟؟
عليا،،أيه،،مستاهلش تغيري عليا؟؟
قالها بثقه،،وحنين !!
نظرت له سريعآ غير مصدقه لما نطق به لسانه وسمعته أذناها !!
نظر لعيونها بهيام وتحدث ٠٠٠بحبك يا مها♡ بحبك ♡
كان ينطقها بعشق ٠٠خرجت من شفاه كنغم جميل لا تمل الأذن من سماعه ♡
نظرت له بهيام وعشق ونطقت٠٠٠ أدهم
عيون أدهم ♡نطقها بحب وصوت هائم ♡
وأكمل٠٠٠٠عيون أدهم♡ يا قلب أدهم ونبضه ♡
♡ يا عشق أدهم إللي إستناه سنين ♡
يا فرحة أدهم الغايبه إللي لقاها بعد غياب يا مها♡
ثم وضع يده علي يدها الممسكه بسور الشرفه،،،وضغط عليها برقه في حركه أذابت قلبها ♡
أغمضت عيونها لتستوعب ما يحدث ♡
كاد قلبها أن يتركها ويذهب ليحتضنه♡
ثم فتحت عيونها وجدته ينظر لها بعشق،،وهيام،، وشوق ♡
شوق حبيب لمعشوقته،، شوق لعمره الضائع الذي وأخيرآ أتي ♡
وجدته ينظر لشفاها الكريزيه المنتفخه ،،ينظر لهما بشوق♡
ثم تحدث بحب٠٠٠كنت عارف إنك عايزه تسمعيها من شفايفي ♡
بس بصراحه كنت مستمتع وأنا بقولهالك بعيوني♡ وكنت بستمتع أكتر لما أشوفها بعيونك ♡
قالت بعيون شبه دامعه ٠٠٠٠تعبتني يا أدهم،، تعبتني معاك أوي !!
قال مبتسمآ بعشق ٠٠٠٠خلاص يا عيون أدهم ،،
مفيش تعب تاني،،مفيش غير حب وقرب وعشق ♡
مفيش غير سعاده وشوق ♡
كل اللي جاي من حياتنا هيكون لينا لوحدنا يا مها♡ ليا أنا وإنتي وبس♡
♡ هعيشك وهعيش معاكي أحلا قصة حب في الوجود ♡
من إنهارده قلبي ملكك يا مها ♡
♡ وقلبك ومفتاحه ♡ملكي ♡ ملكي لوحدي ،،٠يا فرحة عمري ♡
كانا يشعران أنهما في الجنه لا علي الأرض ♡
كأنهم فراشات تتطاير في الهواء ♡
وتداعبهم النسمات بحنان ♡
قلوبهم كانت تتراقص علي أنغام السعاده♡
يشعرون أن الكون ملكآ لهم،،لهم وفقط ♡
سكون تااام ،،وكأن الكون سكن وتوقفت معه دقات الساعة لأجلهم ♡
فهما الأن لا يستمعان سوي لدقات قلوبهم المولعه بالعشق ♡
حتي أستفاقا مما هما عليه،، علي صوت أريج الواقفه عند الدرج تتابع بفرحه عشق صديقتها الغاليه !!!
أريج بإستحياء٠٠٠٠مها ،،يلا المحاضره هتفوتنا !!!
شدت يدها من يده بخضه،،وكأنها فاقت مستوعبه أنها بين البشر !!
نظرت له بخجل وأبتسمت ،،وكادت أن تذهب لكن أوقفها بحديثه ٠٠
أدهم بثقه وأمر٠٠٠٠مها ،،عايز رقم تليفونك !
وأخرج هاتفه ونظر لها بحب وأعطاها إياه لتسجل رقمها !!
أمسكته بيد مرتعشه،،ونظرت له ،،كادت أن تحتضنه وتشتم رائحته،، فبه رائحة حبيبها !!!!
سجلت رقم هاتفها ثم أخرجت هاتفها وأعطته إياه وقالت !!
مها بإبتسامه ممزوجه بالخجل ٠٠٠٠ممكن تسجلي رقمك إنت كمان ،،أصل عندي خاصيه في فوني مفيش أرقام بتوصلي غير بس المتسيفه !!!
نظر لها بإعجاب وإحترام ٠٠٠طب والله برافو عليكى،، عملتيها إزاي دي؟؟
إبتسمت له كادت أن تتحدث
قاطعها صوت أريج ٠٠٠مها،، يلااااااا إتاخرنا !!!
أخذت هاتفها منه ،،إبتسم لها وأبتسمت له بنعومه،،وذهبت مسرعه لأريج !!!
كانت تجري علي أريج التي بدورها إحتضنتها بقوه وحب،، مما جعل أدهم يبتسم ويسعد
وهو يري حبيبته سعيده لعشقه لها !!!
مها ناظره لعيون أريج بعشق وتتحدث بلهفه !!!
قالها يا ريجا٠٠ قالها ٠٠قالي بحبك،، قالي إني فرحة قلبه اللي رجعتله بعد غياب ،،
قالي اللي عمري ما خطر علي بالي أني أسمعه منه ♡
هموت من الفرحه يا ريجا،،،حاسه إني قلبي هيقف !!
كل هذا وهما تسرعتان الي قاعة المحاضرات،،
وتحت عيون الواقف في الشرفه يتطلع عليها ،،يريد أن يضمها ويدخلها بين ضلوعه حتي لا يراها غيره ♡
كان سعيدآ للغايه،، شعر بأن آلله عوضه عن ما عاناه من قبلها ♡
سيحبها ويعشقها ♡
سيعوض قلبه بعشقها الحار ♡
نعم سيعيش معها كل أحلامه♡
سيذيقها من شهد حبه♡ويتذوق معها شهد عشقها♡
♡أهِ،، وآهْ،، من غرامكٍ مها ♡
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
وصلتا إلي القاعه هي وأريج
وجدا دكتور كريم يسترسل شرحه،، أعتذرتا منه علي تأخرهما ،، وتفهم هو بدوره وسمح لهما بالدخول !!!
فليس جميعهم أدهم الصارم !!!
كانت جالسه تتوسط أيه وأريج،، حاضره بجسدها فقط
أما قلبها وروحها وكل جوارحها ضلت معه،، تركتها وبقيت عند أدهمها ،،ظلت سارحه بهيام،، ♡
تتحسس يدها التي أمسكها بيده وضغط عليها بحب،،♡
كانت تلامس بها شفتاها طارة ♡
وطارة أخري تضعها علي أنفها لتشتمها ♡
تشتم رائحة عطره التي إكتشفت أنها التصقت بيدها🌸
وكأنه يوثق عقد إمتلاكه لها بتلك الطريقه ♡
نعم ٠٠لقد إلتصق بيدها مثلما إلتصقت روحها بروحه♡
ظلت هائمة ،،سارحه في بحر عشقه ♡
تسترجع بخيالها كل حرف وهمسه همسها لها ♡
يا إلهي♡ وكيف لو كان ما حدث حلم مها ،،وتستيقظين منه يا فتاه؟؟
أجابت حالها بهيام٠٠٠٠لا والله ،،لم يكن حلمآ ♡بل كان أجمل واقع رأته عيناي ♡
لاحظت أيه شرودها وحالتها الغريبه،، فاستغربت
أيه بإستغراب ٠٠٠أيه يا بنتي مالك،، سرحانه في أيه وسايبه شرح الدكتور،، غريبه أوي إنتي إنهارده يا مها !!!
مها بحب ٠٠٠مفيش يا أيه،، مبسوطه شوية ♡
أيه بإستفهام٠٠٠٠٠ أيوااااا،، أيه بقا سبب إنبساطك ده؟؟
قاطعهم صوت دكتور كريم ٠٠٠مها وأيه بطلو كلام وركزو كويس ،، وكلمه كمان وهخرجكم بره !!!
مها بإحترام ٠٠٠٠أسفه يا دكتور ،،إتفضل حضرتك كمل !!!
ضحكت أريج عليهما ولكزت مها بيدها ،،نظرت لها مها وضحكت بمرح ،،ووضعت يدها علي فمها حتي لا يلاحظ دكتور كريم ضحكاتها تلك !!!!
إنتهي اليوم ٠٠٠٠وكانت تخرج من باب الجامعة هي وأيه يتجهون إلي مسكنهم فهو يبعد بشارعين فقط عن الجامعة !!!
واذ به يخرج بسيارته،، هدي السرعه بجانبها ،،
ونظر لعيونها ♡ ونظرت هي لعيونه♡
وإبتسمت بخجل فابتسم لها وذهب وذهبت
♡ولكن ضلت قلوبهما معآ ♡
أيه بخبث بعد ما رأت تلك البسمات والنظرات٠٠ ٠٠أنا ملاحظه إن دكتور أدهم مهتم بيكي زياده اليومين دول !!
وكمان ملاحظه نظرات بينكم كده قلقاني،،
وأكملت بلؤم٠٠٠٠٠ وبصراحه أنا خايفه عليكي جدآ يا مها !!!
مها بإستفهام٠٠٠٠٠خايفه عليا أنا،، من ايه يا أيه ؟؟
وأكملت بتخبأه ما في قلبها ٠٠٠٠٠أولآ دي نظرات عاديه جدآ،، هو معجب بتجاوبي معاه في الدراسه مش أكتر !!!
أيه بجديه٠٠٠٠بتكذبي عليا ولا علي نفسك يا مها،،
النظرات دي أنا عارفاها كويس أوي،،
عارفاها من أيام حبك ل عماد،،
وبصراحه أنا خايفه عليكي جدآ لتتصدمي تاني،،
وساعتها هتبقا دي ضربتك القاضية يا مها،،
إنتي مش حمل صدمه تانيه صدقيني،
ياريت تفكري في كده كويس !!!!
نظرت لها مها بحزن وتيهه وصمتت !!!
فأكملت أيه ٠٠٠وبعدين واضح أوي إن دكتور أدهم بيسلي نفسه بنظراته دي،،
نظرت لها مها بغضب٠٠٠٠بيسلي نفسه؟؟
أكملت أيه بحقد٠٠٠أه يا مها بيتسلي،
تلاقيه قال لنفسه بنت عنيده ومتكبره ولازم أكسر عنادها ده،،
أضحك عليها بنظرتين ،،وأوهمها وأعيشها الوهم،،
وبعدين تفوقي إنتي علي الصدمه !!
وأكملت ٠٠٠٠ بس المرادي الصدمه هتبقي قويه أوي يا صاحبتي،،والخساير هتبقي أكبر
قالتها أيه بتهكم !!!!
وفي لحظه تحولت فرحة مها وسعادتها الهائله لكتلة من الحزن واليأس !!!
فهكذا يوجد أشخاص بيننا بالحياة،،
هدفهم الوحيد هو إفساد حياة الآخرين وإفساد سعادتهم !!!
ولا أدري بما يستفادون؟؟
نظرت لها مها بحزن قائله ٠٠٠٠ماتقلقيش عليا يا أيه،، أكيد مش هسمح لنفسي أكرر تجربتي مع عماد تاني !!
عماد كان أسوء إختياراتي،، ودي غلطة أكيد إتعلمت منها،، وأكيد بردو مش هكررها !!!
وصلو لمسكنهم صعدت كل منهما الغرفه،،
أبدلت مها ملابسها وتوضأت وصلت لربها
داعية الله أن يزيل همها وقبضتها التي أصابت قلبها من حديث صديقتها !!!!
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
كانت أريج تجلس في غرفتها تتحدث علي هاتفها مع حبيبها سيف٠٠٠ أنا كمان يا سيف بحبك أوي ♡
سيف بحب ٠٠٠بابا هينزل أمتي من السفر يا ريجا ،
أنا خلاص تعبت مش قادر أصبر أكتر من كده ،،
المفروض كنت لبستك خاتم الخطوبه من شهر فات !!!
أريج ٠٠خلاص بقا يا حبيبي متزعلش،، هانت،،
بابا قريب أوي هينزل وإن شاء الله أول ما ينزل هنعمل الخطوبه علي طول !!
وأكملت ٠٠أنا فرحانة أوي يا سيف،، أخيرآ هنكون لبعض وألبس في صباعي دبلتك !!
سيف بحب٠٠مش أكتر مني يا ريجا،
وأكمل بلؤم٠٠٠٠بس أنا بصراحه طمعان في اللي أكتر من دبلة خطوبتنا٠٠ وضحك برجولة
وأكمل ٠٠٠بحلم بليلة دخلتنا أنا وإنتي يا أريج ٠
تخيلي بعد كل التعب وإنتظار السنين دي ربنا يجمعنا ببعض٠٠ ياااا يا حبيبتي أنا بحبك أوي فوق ما تتخيلي !!!
أريج بخجل ٠٠٠٠ شوف أنا بفكر في أيه وإنت تفكيرك في أيه !!!
سيف بضحكه ٠٠٠٠كلها سكك بتوصل لنفس النهاية يا قلبي ،،وضحكا وأكملا حديثهما !!!!
🌸٠٠٠٠🌸٠٠٠٠🌸٠٠٠٠٠🌸٠٠٠٠٠٠٠🌸٠٠٠٠٠٠٠🌸٠٠٠٠٠٠٠🌸
في شقة أدهم ليلآ !!!
كان جالسآ علي الأريكة،،ساندآ ظهره للوراء بأريحيه،، سعيدآ وهو يتذكر وجه حبيبته وهو يقول لها،،أحبك
أمسك بهاتفه وقرر محادثتها !
ليكملا معآ رحلة عشقهما التي بدأت بإعترافه لها بحبه ♡
ضغط علي زر الهاتف وأنتظر ردها ،،فؤجيء بأنها قطعت الإتصال دون رد !!!
نظر لهاتفه وأستغرب في نفسه ؟؟
أنتظر وأنتظر علي أمل أن تتصل به ،،ولكن دون جدوي،، مر أكثر من نصف الساعه وهو ينظر بهاتفه،، وينتظر إتصالها ،،ولكن لم يحدث ،،غضب
أدهم محدثآ نفسه بغضب وصوت عالي٠٠٠٠ معقول أكون إتسرعت في إعترافي ليها بحبي ؟؟
وتكون ما بتحبنيش ورافضة الحب ده ؟؟
بس إزاي؟؟أنا شفت حبها وعشقها ليا،،، كان باين أوي في عيونها،،
طب ليه مش عاوزه تكلمني؟؟
وبعدين يا أدهم هتعمل أيه ٠٠ أرن عليها تاني؟؟
لاء طبعآ،، كفايه لحد كده وحافظ على اللي باقي من كرامتك يا دكتور !!!!
قالها وهو غاضب،، وقرر في نفسه أنها حتي وإن رنت عليه سيغلق الخط دون رد مثلما فعلت هي !!!!
تري ما الذي حدث جعلها لا تريد مكالمتة؟؟
وهل حديث أيه جعلها تتراجع وتتخلي عن خطوة عشقه ؟؟
هذا ما سنتعرف عليه في البارت القادم !!
تابعووووني للروايات الكامله والحصريه
تعليقات
إرسال تعليق