رواية وعد بقلم الامبراطوره نور الشمس الفصل الاول والتاني حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
الشخصيات
وعد البحيري : قناة يبلغ من العمر 23 عام ، خريجة كليه إدارة أعمال بتقدير امتياز ، تعيش بمفردها او مع غيرها ، جميلة جدا قوي الوصف ، تمتلك الجسد الممشوق والجميل ، وشعرها الذي يتغير مع الإضاءة ، وتلك العيون الرومادية المحروسة برموشها ، وشفاتها المغرية التى تدعوك لتقبيلها وعدم التوقف عن تقبيلهم ، فى النهاية هى فاتنة بمعني الكلمه ، يتيمة منذو الصغر ، المدير التنفيذي لمؤسسة السيوفي ومن ضمن أعضاء مجلس الإدارة ، تمتلك نسبة 45 % من اسهم الشركات
صاحية لقب : البرنسيسة الاقتصاد
����������
طلال السيوفي : شاب يبلغ من العمر 27 عام ، وسيم ولزيز لابعد الحدود ، يعشق وعد ، ويتحول للنار عندما يتعلق الأمر بوعده أو عائلتة ، خريج ادارة اعمال ، المدير التنفيذي لمؤسسة السيوفي وايضا عضو من اعضاء مجلس الإدارة
صاحي لقب : الحوت
��������
يوسف السيوفي : شقيق اسمر ، ويحب وعد بشده ، يبلغ من العمر 23 عام ، يعمل مع شقيقة و وعد فى الشركه ، خريج تجارة مالية
صاحب لقب : الحريف
���������
محمد السيوفي : رجل يبلغ من العمر 55 عام ، يمتلك مؤسسة السيوفي ، ارمل منذو زمن رفض الزواج بعد زوجته واكتفي بتربية أبنائه وساعدته شقيقته
���������
سمر السيوفي : امرأة جميلة و طيبة و رقيقة تبلغ من العمر 38 عام ، رغم سنها ولكن مت ينظر اليها يعتقد بانها فى الثلاثين من عمرها ، تعشق أولاد شقيقها و وعد وساعدت فى تربيتهم ، يعتبرها الشباب امهم الثانية ، مطلقة
���������
بدر الجارحي : شاب يبلغ من العمر 30 عام ، يمتلك مجموعة شركات الجارحي ، مغرور و متكبر و لا يهتم بالنساء ، لديه شقيقة واحدة هى سر حياته ، يعشق امه ويعتبرها مثله الأعلى
صاحب لقب : الداهية
���������
نورسين الجارحي : فتاة تيلغ من العمر 23 عام ، مدلله شقيقها ، كيوت وعسل جدا ، تعمل مع شقيقها في الشركات
���������
بريهان الجارحي : امراة تبلغ من العمر 52 عام ، تمتلك الجسد الممشوق برغم سنها ، من اصول تركية تعرفت على مراد زوجها فى تركيا واحبها وتزوجها
���������
وعد
الحلقة الأولى
🔗🔗🔗🔗🔗
فى فيلا السيوفي
🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗
كان يجلس محمد و معه شقيقته سمر و زوجته منه
محمد : هتعملي ايه سمر
سمر بحزن : العمل عمل ربنا كله خير والحمد لله
منه : انا مش عارفة ايه شاكر مستناش شويه
سمر بسخرية : وامه تسكت فضلت تقوم فيه لغاية مرفع ايده عليا وعايرنى انى مبخلفش
محمد : ربنا يعوضك خير يا حبيبتي
سمر : ولا هو ولا غيره انا كده تمام اعيش مع نفسي ورجع انزل الشركة معاك كمان انا عندي البنت و الولد هعوذ ايه تاني بارك الله فيما رزق
منه : بس
سمر بتاكيد : انتهى منه انا قولت قراري ونتهي الكلام انا جربت حظي وراضية بحكمة ربنا
صعدت سمر الى الاعلى حتى تلعب مع الأطفال الذين فرحو جدا لرجوع عمتهم مرة أخري وجلوسها معهم
🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗
مرت الأيام والليالي والاعوام واصبح عمر
طلال 15 سنه و وعد 10 سنوات و يوسف 10 سنوات
استيقظ الجميع على صوت صراخ سمر وعلم الجميع بوفاه منه زوجه محمد السيوفي
لم تبخل سمر على الأطفال بالحنان والحب والطيبة كان ربنا عوضها عن حرمانها فى الخلفة بهؤلاء الأطفال الثلاثة
كان محمد يدير الشركات على أكمل وجه و معه شقيقته سمر وكانت بمثابه الذراع الأيمن له
🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗
فى يوم
🔗🔗🔗
عادت وعد و يوسف من المدرسة واصبح عمرهم 15 سنه و أصبح عمر طلال 20 سنه
دخلت وعد وهى تبكي بشده وكان يوسف يحاول أن يهدئها ولكن لم يعرف وعندما رائها طلال بالك الحاله اسرع إليها وضمها لحضنه وجاء محمد و سمر على صوت بكائها
محمد بحنان : وعدي الحلوة مالك يا عمري
وعد بدموع : هو انا بنت حرام
محمد بصدمة : انتى بتقولى ايه
وعد بدموع غزيرة : ايوة انا مش بنتك انت لقتني فى الشارع علشان معنديش اهل واهلي وحشين وامي خاطيه وابويا سابها علشان هى وحشة وكمان
قطع كلامها صفعة على وجهها بشدة ارتمت وعد بين احضان سمر التى شهقت بعنف بسبب محمد الذي ضرب الصغيرة المدلله
سمر بعصبية : محمد انت اذاي تضربها
محمد بغضب : وقتلها كمان لما تعيب فى شرف أهلها المحترمين اصحاب المبادئ والقيم عاوزة تعرفي الحقيقة حاضر يا وعد بس روحى اغسلي وشك وتعالى خدها طلال
طلال : حاضر بابا
ذهبت وعد مع طلال وغسل لها وشها وقبل راسها وعادو مرة أخري وجلسو
محمد : زمان شريف البحيري حب واحدة بس كانت مخطوبة اتصدم لما عرف كده بعد عنها بس فى يوم كان ماشي شافها وهى بتنضرب من واحد راح بسرعة وبعدها عنه وعرف أنه خطبها ولما روحها بنفسه وعرف أهلها وكانت عائشة مع عمها وخطبها ابن عمها قاله ملكش دعوة وهو حر ومفروض يضربها و يربيها فات شهر ورجعت تاني الكليه ولما سألها عن الغياب قالتله ان عمها وابنه ضربوها وكسرو ليها رجليها مستحملش كسرتها وذلها اعترف ليها بحبه وهى كمان طلعت بتحبه اتفقو انها تهرب ويجوزو وفعلا عملت كده وأهلها كانو صعيده وحلفة يقتلوها ويقتلو ابوكي انا خلتهم يسافرو برا وبعد سنتين رجعو قولنا خلاص زمانهم نسيو ولازم ابوكى يرجع للشركة وفلوسه وفعلا رجع بس امك كانت حامل و منه كانت حامل بردو وعشنا سعده وفى خير وخصوصا من يوم ولادتك والخير زاد وكتر عمرنا مفترينا وقبل ولاتك بشهر ابن عم امك شافها هى ومنه وراقبها وعرف كل حاجة عنها وفى يوم ابوكي وامك كانو رجعين طلع عليهم ناس لغاية مقلبو العربية بس هما ميعرفوش ان ابوكي اتصل عليا وقالي وحاولت الحقهم معرفتش كانت راحو المستشفي وهناك امك ولدتك وماتت و ابوكي طلب منى احميكي واحافظ عليكي فضلتي فى الحضانة اسبوع طلعت خبر انك موتى مع اهلك علشان اهل امك مياذكيش وبعد مخرجتي منه رضعتك مع اسر وبقيتي اختهم فى الرضاعة وانا عملت بالوصيه ولاخر يوم فى عمري هفضل احميكي واسمر و أسر فى ظهرك و انتى امانه عندهم لغاية متموتي
وعد بهدوء : حضرتك صاحب بابي
محمد : انا و شريف ولاد خاله
وعد : بعد اذنك
صعدت وعد الى غرفتها وفضلت تبكي كيف هانت أهلها واحزنت ابوها التاني ولم تشعر بالذي دخل عليها وجلس بجوارها ومسح دموعها
وعد بدموع : انا اسفه حمو والله مكنت أقصد
محمد بحنان : انا اللي اسف اول مرة ارفع أيدي على حد منكم سامحيني حبيبه حمو
وعد بابتسامة : خلاص صافي يا لبن
محمد بضحكة : حليب يا قشطة
طلال : يالهوووووووووووووي ابويا و وعد مع بعض يا حزني يا اهل البيت الحقوني يادي الفضيحة
سمر بخضة : في ايه طلال
طلال : دخلت لقيت البيه و الهانم فى حضن بعض لا وكمان بيقولها يا قشطة
يوسف : يالهووووووووي لا احنا لازم نستر عليهم
سمر : صح نعمل ايه
طلال : الراجل ده ياخدنا ويسافر الجونة من النهاردة و نرجع يوم السبت
يوسف : صح كده
سمر : ايوه صح
محمد : يعني انتم شايفين كده
الكل : اااااه
محمد : إذا فالنجهز الشنط وننطلق الى هناك
وعد بفرحة : يعيش حمادة يعيش حمادة
هجم الجميع عليه وفضلو يضحكو
وبعد فترة توجهو الى الجونة وكانت وعد و طلال فى سيارة و محمد وسمر و يوسف فى سيارة
🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗
فى شمال القارة حيثو تقع دوله تركيا
🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗
- عاش مراد و بريهان حياة سعيدة ورخاء و انجبو يزن و نورسين وكانت الحياة كويسة
- اسس مراد شركة و بمساعدة زوجته وأهلها أصبحت الشركة مجموعة شركات وكانت فى تركيا
- أصبح عمر بدر 15 سنه عندما توفي مراد أو نقول قتل فامسكت بريهان الشركات واستطاعت الصمود امام الجميع
- فتحت بريهان فرع لشركاتها فى مصر كما رغب مراد من قبل
- أصرت بريهان على العيش فى مصر كما رغب مراد
- أصبح عمر بدر 22 سنه واصبح نسخة من والده فى كل شي ووقف بجوار امه فى إدارة الشركات
🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗
مرت الأيام والليالي و السنين
- اصبح طلال يدير المؤسسة بجوار والده و عمته
- التحقت وعد فى كلية إدارة الأعمال وكانت تسير على خطي اسمر
- التحق يوسف فى كليه التجارة لحبه الشديد للأرقام
- استمر نجاح بدر فى الأسواق
- كانت مؤسسة السيوفي و شركات يزن بعاد كل البعد عن مجال بعضهم
- كانت وعد تعمل فى مؤسسه السيوفى ومعها يوسف
- أيضا توجهت نورسين للعمل مع شقيقها
🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗
مرت مؤسسه السيوفي بأزمة مالية سقطت من خلالها الشركات وكانت على حافة الإفلاس مما سقط محمد السيوفي وذهبو بيه الى المستشفي وخضع لعمليه فى القلب
وعد : طلال ايه اللي حصل لكل ده
طلال بحزن : دخلنا صفقة وكانت مضروبة وخسرنا ملايين والشركات على حافة الإفلاس
وعد : عمتو انتى هتفضلي جمب عمو ومش هتسبيه
سمر باستسلام : حاضر
وعد : يوسف عوزاك تمسك الحسابات وتشوف لينا فلوس كام عند العملاء
يوسف : امرك وعد
وعد : طلال عاوزة كل اسماء العملاء المهمين معانا
طلال : ليه
وعد : هتعرف بعدين ادم عوزاك تمنع أي خبر بالمصيبة ديه
ادم : تمام وعد
وعد : انا والشباب هنطلع على الشركة وانتى عمتو هتفضلي مع عمو
الكل : حاضر
وعد : اسمعونى كويس من اللحظة ديه انا حبيبه طلال وحكاية الاخوه ديه تتلغي تماما مفهوم
طلال : ليه وعد
وعد : علشان الكل لازم يساعد وعد البحيري حبيبه طلال السيوفي وكمان انا هنقل فى البيت بتاعي
يوسف بصدمة : اذاي يعني هتسيبي البيت
وعد : الفرق بينا خطوتين بس يالا الكل ينفذ المطلوب ومن اللحظة ديه احنا اللي هندير المؤسسة
سمر : طيب والكليه بتاعتك انتى و يوسف
يوسف : هنعرف ننسق بين الاتنين
وعد : بلاش تقلقي علينا يالا سلام
توجه الشباب الى الشركة وتركو عمتهم مع محمد
- راجع يوسف الملفات وجمع الورق بمجموعة الأموال المستحقة لهم فى السوق
- جمع طلال أسماء العملاء المهمين وكان معظمهم برا مصر
- حرص ادم على عدم تسريب الخبر و بالفعل نجح فى ذلك
🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗
وعد
الحلقة الثانية
🔗🔗🔗🔗🔗🔗
وصلنا عندما جمع الشباب ما امرت بيه وعد واعطو لها الأوراق
جلست وعد تراجع كل شي بدقه عاليه وستمرت اكثر من ثلاثة ساعات وهى تجلس ولا تتحرك كل ما تفعله تراجع الأوراق وتشرب قهوة
طلال بحنان : حبيبتي كفاية كده هتتعبي
وعد : لا انا تمام اوي المهم جهز نفسك علشان هنسافر
طلال : فين
وعد : هنسافر ايطاليا و فرنسا وانجلترا بس الأول هنروح لبنان و الإمارات
يوسف : ليه ده كله
وعد : جيه وقت رد الجميل ونشوف الصاحب الأصيل من المزيف
طلال بابتسامة : فهمتك تمام هحجز
و بالفعل حجز طلال تذاكر سفر الى لبنان و الإمارات وبعد يومين كانو على متني الطائرة المتجهه الى لبنان
اصبح يوسف يتولى الشركة ويحاول إيجاد اي حل
🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗
في لبنان
🔗🔗🔗🔗
وصلت الطائرة الى المطار وانهو الأوراق وتوجهو الى الفندق وكان طلال حاجز غرفتين ولكن الغت وعد حجز غرفة وجلست منه فى نفس الغرفة ونامو مقتلين من شدة التعب
فى صباح اليوم التالى استيقظت وعد وأخذت دش وتؤضات وخرجت ودخل طلال بعدها أخذ دش وتؤضا وخرج ووقف صلي بيها وتوجهت وعد وأخذت ملابسها وتوجهت الى الحمام حتى تلبس ولبس طلال فى الغرفة
ارتدت وعد سلوبت من اللون البيج مع كاجت
وارتدي طلال بدله من اللون الأزرق الغامق مع قميص ابيض
قيم طلال ملابسها بردا وغادرو وهما مشبكي الأيدي ونزلو الى الاسفل وجدو سيارة وانطلقو بيه
🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗
في شركات المالكي
🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗
نزل طلال من السيارة وتوجه الى باب وعد وفتحة ومسك اديها ودخلو الى الشركة بكل كبرياء و عظمة ووصلو الى مكتب مالك الالفي الذي خرج لستقبلهم بنفسه
مالك : اهلا وسهلا نورتم الشركة
طلال : اهلا بيك
وعد بجديه : هاي مستر مالك
عدنان : مين انتي
وعد : انا وعد البحيري حبيبه طلال وليه نسبة فى شركات السيوفي
مالك : شكلك صغنن اوى
وعد بعظمة : مش بالسن ولكن بالذكاء وأكيد حضرتك ذكي وهتحسبها صح
مالك : اكيد وانا احب اتعامل مع الذكي مش الحافظ
وعد بابتسامة : يبقي شكلنا اتفاقنا ومش هنختلف
مالك : طلباتك انسة وعد
وعد : محتاجين شحنة ياميش باسمنا بس الدفع مؤجل لبعد بيع الصفقة
مالك : اممممم بس انا سمعت على اللي حصل فى الشركة فكده شركة السيوفي انتهت من السوق
وعد بعظمة : فعلا موقف الشركة صعب بس وقت الأزمة بيبان الصاحب من العدو
طلال : هنسيبك تفكر يالا وعد
وعد وهى تقف : صدقني الأزمة هتعدي وهنرجع اقوي من الأول زمان كان عمي محمد وطنط سمر لاكن دلوقتي جيل جديد وفكر جديد واللي هيقف دلوقتي معانا بكرا هنقف معاه والمكسب و الخسارة كأس و داير النهاردة عندي بكرا عندك سلام مستر عدنان احب اسمع رايك بكرا بالكتير بعد اذنك
خرجت وعد و طلال وغادرو الشركة و ذهبو لأكثر من ثلاثة شركات وعملو نفس الحركة واخير عادة الى الفندق
ابدلت وعد ملابسها للبس مريح وطلبت الطعام وبعد فترة جاء الطعام وأخذه طلال ووضعه وجلس أمامها وبعد انتهاء الاكل جلسو بجوار بعض على السرير
طلال : تفتكري كام واحد هيوافق منهم
وعد : هيوافق 3 منهم بس
طلال بامل : نفسي مالك الألفي يوافق اوي شركاته قوية وهتفدنا
وعد بثقة : هيوافق وهيتصل بينا الصبح
طلال : يارب يا وعدي يا رب وعد وعد
وعد بنوم : اممممم نام طيلو نام
أبتسم طلال على طفولية شقيقتة وتنهد و ضمها لحضنه ونامو
🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗
فى صباح اليوم التالى
🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗
اسيقظت وعد على صوت رنين التليفون الخاص بالفندق يعلمونها بوجود مالك الالفي في الاسفل فطلبت منه ان يجعله ينتظرهم فى المطعم وهما سوف ينزلو بسرعة
وعد : طلال اصحي بسرعة
طلال : فى ايه وكنتى بتكلمي مين
وعد : مالك الالفي تحت فى المطعم مستنيننا
طلال : طيب يالا بسرعة ننزل
وعد : ماشي يالا
نزلو وتوجهو الى المطعم و سلمو على مالك وقعدو
طلال : خير مالك بيه
مالك : شو في يا زلمه ليش مخضوض هيك
وعد : وليه متقولش تعبنين من امبارح وكنا نايمين ولسه صاحين ومكلناش ولسه بردو مفقناش
مالك بضحكة : شو انك مهضومة
وعد : بس انا لسه مكلتش انتم هتضحكو علينا ولا ايه
مالك بضحكة رنانة : مهضومه يعنى بالمصري بضحكي اوى
وعد : يبقي كلمني غريب بلاش اللغة ديه علشان ممكن اقتلك دلوقتي المهم خير
مالك : تمام تمام هنتكلم عربي ودلوقتي عزمكم على يوم عندى فى القصر بتاعي ونتكلم هناك
طلال : بس
وعد : المهم هتاكلني فتوش و منتوش والحاجات العربية ديه وفى الآخر القيها زتون هولع فى طلال ها
مالك : يالا دانتى مشكله
طلال : لحظة بس نفهم من كده انك موافق على الصفقة
مالك : وبالكمية اللي عاوزنها وهتوصل قبلكم الصديق وقت الضيق وزمان عمي سليمان ساعد والدي وجه وقت رد الدين
وعد بابتسامة جميلة : وده مش رد الدين ده تجديد عهد وصداقة مع الجيل الجديد
مالك : صح وعد يالا
وعد بفرحة : الى الطعام
طلال وهو يحضنها : مجنونة بس بموت فيكي
ذهبو الى قصر المالكي وقضو اليوم معه ومع عائلته وتم مضي الصفقة و بالفعل اتصل بيهم أصاحب الشركات و تفقو على الموعد غدا لمضي الصفقة
بعد مرور 5 أيام قد أنهي الشباب جميع تعاملاتهم فى لبنان و ذهبو الى الإمارات و بعدها ايطاليا و فرنسا و إنجلترا
- رحبت أكثر من شركة فى مساعدة مؤسسة السيوفي
- تم إرسال أكثر من 5 صفقات من الإمارات
- تم امضاء صفقات مع اكثر من شركة فى ايطاليا و فرنسا
🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗
فى مصر
🔗🔗🔗🔗🔗
استطاع يوسف جدوله الديون على الشركة وأحضر تقرير من المستشفي بأن محمد السيوفي عايش و فى كامل صحته
استقبل الشحنات وهو سعيد وكان يسير على الخطة الموضوعة من قبل طلال و وعد
🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗
فى إنجلترا
🔗🔗🔗🔗🔗
وأخيرا وصل الشباب الى إنجلترا نزلو فى شقة ملك طلال ودخلو نامو مقتولين
وفى الصباح استيقظ طلال وفعل روتينه اليومي ونزل يجري وترك وعد نائمة وترك لها رساله بأنه ذهب للجري
بعد فترة استيقظت وعد وأخذت دش ولبست شميز كروهات و بنطلون ابيض ونزلت
ارسلت وعد رساله لطلال بمكان تواجدها فضلت قاعدة على أن يأتي طلال ولكن تأخر بشدة فقامت بفتح موقعه على التليفون ووجدته لا يتحرك من مكان فقامت بسرعة وتوجهت الى المكان ووجدت شباب يضربونه فاسرعت له وقامت بضربهم بحديدة وجدتها على الارض
لم يتوقع الشباب بأن يأتي أحد من خلفهم وكانت سريعة لانها تضرب على الرأس بشده وبغل يسقط الشاب على الارض بسرعة وبالفعل سقط الشباب على الارض وتوجهت الى طلال الاطمئنان عليه وجدته ينزف وهناك شاب آخر لا يتحرك
وعد بدموع : طلال طلال حبيبي رد عليا
طلال بتعب : متخفيش وعدي انا كويس المهم لازم ننقذ الشاب ده
وعد : وحنا مالنا يا عم يالا قبل ميرجعو
طلال : يالا وعد
وعد ببرطمه : الله يحرق وعد وسنين وعد واليوم خلفة وعد كل حاجة وعد وعد وعد دانا لو شركة إعلانات مش هبقي معروفة كده
طلال بضحكة : يخربيت فرقك يالا
وبالفعل حملو الشاب وتوجهو الى الشقة قامت وعد بتنظيف الجروح ودخل طلال بعد ان اخذ دش ابدل الشاب ملابسه و خرج جلس بجوار وعد الغاضبة
طلال : وعدي وعدي طفلتي حبيبتي اسف
وعد بغضب : ولو كان جرالك حاجة كنت هفرح بالشحط اللي جوه ده
طلال بضحك : شحط لغتك باظط بلاش تقعدي تانى مع يوسف
وعد : يا شيخ اتنيل و نزل هات اكل علشان جعانه اوي
طلال : أمر البرنسيسة
نزل طلال يحضر الطعام وترك وعد فى الشقة بمفردها مع الغريب
بعد فترة شعرت وعد بأحد يقف خلفها فلفت بهدوء ووجدت ذلك الشاب يقف امامها بطولة و عرضة
وعد بخضة : يخربيتك و يخربيت البيوت الا جمب بيتك كل ده طول و عرض هو انت بتعمل ايه ولا بتشرب ايه علشان الجسم ده كله امال لو مش مضروب كنت حصل ايه يخربيت جمالك يا شيخ وكنت بقول على طلال قمر طلعت صاروخ
الشاب بتعب : خلصتي كلام ولا لسه فاضل كلام تاني
وعد : لا تمام كده يا وحش انت مين بقي
الشاب وهو يجلس : انا مين انتى اللي مين
وعد : هى شكلها هربت منك ولا ايه ولا الضرب قصر على نفوخك
الشاب بصوت عالي : اخرسي يا بت
وعد بغضب وصوت أعلى : فوق يا عم الشبح مش بالصوت العالى ديه كلها بتاكل بروتينات وعارف بعضها فهدي اعضائك كده
الشاب بصدمة : عم و وحش و اعضائك انتى مين بجد
وعد : بص يا عم الشبح انا وعد مصرية وحنا فى إنجلترا واحنا لقناك مضروب وساعدناك وانت دلوقتي فى بيتي هاااا كده تمام يا شبح
الشاب : انا ماكس بارون وانا عارف أننا فى إنجلترا
وعد : امممممم ماكس الشكل أجنبي و اللسان مصري انت واقع منين بقي
ماكس : انا من هنا بس بعرف اتكلم عربي وكذا لغة
قطع كلامه صوت طلال وهو ينده على وعد
ماكس : مين ده
طلال : مين ده
وعد بستهبال : مين ده
طلال بغضب : وعد مين ده
ماكس بغضب : وعد مين ده
وعد بستهبال : وعد مين ده
طلال بغضب اعمي : انطقي يا بت من الباب ده
ماكس بغضب اعمي : متعليش صوتك عليها وهى هتقول
وعد بصوت عالي : باااااااااس في ايه كل واحد يسأل مين ده ده على اساس انك جوزي و التاني خطيبي بالي نيله
ماكس : وع
وعد بغضب : أخرس خليني أعرفكم على بعض ده طلال و ده ماكس الواد المضروب
طلال بستهبال : كل ده ومضروب امال لو سليم هيبقي عامل اذاي
وعد : بصراحة حته جامده شبح شبح يعني
طلال بارف : شبح اسفوخس على شكلك
وعد : فين الاكل
طلال : فى المطبخ
وعد وهى تجلس : روح جهزه وتعالي وانت ماكس اتنيل اقعد بلاش تفضل فوق رأسي
ذهب طلال وأحضر الطعام واكلو وشربو عصير
ماكس : انا بشكركم اوي لولاكم كان زمانى ميت
طلال : بعد الشر عنك
وعد : مالك يا عم الشبح موت ايه المهم طلال هيوصلك لغاية البيت و يطمن انك وصلت بالسلامه
ماكس بابتسامة : بصراحة انتم اجدع اتنين شوفتكم وانتى كمان يا قردة صح المصري جدع وابن بلد ينفع نبقي اصحاب
وعد : انا مش قردة وعلى العموم تشكر يا شبح وكمان الصحوبية مش بالكلام لا احنا كلنا عيش وملح مع بعض يبقي مش بس اصحاب لا وأخوات كمان ولسه لما تتعرف على يوسف هتلعن اليوم اللي شفتها فيه
طلال : يالا اوصلك يا عم ديه ممكن ترمينا من الشباك
ماكس : لا انا كلمت واحد صحبي وبعتله المكان وزمانه وصل شكرا مرة تانية
وعد : باي ماكس
غادر ماكس الشقة و دخل طلال ينام ولقي وعد تنام بجوارة فضمها لحضنة ونامو
🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗
يتبع
الى لقاء جديد فى الحلقة القادمة
🌛 وعد 🌜
الحلقة الثالثة
🔗🔗🔗🔗🔗🔗
فى إنجلترا
🔗🔗🔗🔗🔗
وعد : شكله طيب ماكس ده
طلال : الله وأعلم بس انتى عملتي شغل جامد يا بت بصراحة مش خسارة فيكي فلوس مدرب الكونج فو و مدرب التيكوندو
وعد بسخرية : مش احسن منك وكنت شبه الطور المربوط فى ساقية
طلال بارف : طور يا بقرة تعالى ننام بقي هموت وانام
وعد : يالا طيلو
نامو بجوار بعضهم لغاية الصبح صحي طلال ووجد وعد تنام على صدره فرفع راسها براحة وحطها على المخده وتوجه الى الحمام واخذ دش وتؤضا وصلي
وتوجه الى وعد وصحاها
طلال : وعد وعد اصحي بقي كل ده نوم يخربيت شكلك بتحبي النوم و الاكل
وعد بنوم : انا سامعة اسم اكل هو فين
طلال : طفسه طول عمرك قومي يا ختي خلينا نروح ناكل
وعد بسرعة : هوااااااا 5 دقائق بس وهكون جاهزة
أسرعت وعد الى الحمام وأخذت دش وفى الخارج تنهد طلال على تلك الهبلة التى لم تاخذ ملابس لها فتوجه إلى الدولاب واخرج بدي ابيض و بنطلون ابيض وجاكت احمر وبوط احمر وملابسها الداخليه وضعهم على السرير وخرج
بعد فترة خرجت وعد من الحمام وهى ترتدي البورنس ووجدت ملابسها على السرير فضحكت على شقيقها الذي يهتم بها كثيرا فلبست ووضعت مكياج خفيف جدا لانها لم تحتاج لذلك وجهزت شنطة اليد وخرجت وجدت طلال يقف امام الشباك فاسرعت له وحضنته
ابتسم طلال على صغيرته ووضع قبله على راسها واخذها وخرج حتى يتناولون الإفطار
🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗
فى مصر
🔗🔗🔗🔗
فى قصر الجارحي
🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗
توجهت نورسين الى جناح شقيقها ووجدته ينام فاسرعت اليه ونامت بجواره فحس بيها فضمها لحضنه بشده وفضل يقبلها ويزغزغها وهى تطلق ضحكات شديدة جدا دخلت على إثرها أمهم التي وقفت تبتسم على أطفالها مهما كبرو
بريهان بزعل مصطنع : بقي يا بدر بيه تلعب معها وانا لق انا زعلانه
بدر بحب : وانا اقدر على زعلك يا بيري قلبي
نورسين : تعالى يا بيري العبي معانا
بريهان بضحك : هههههههههه هتفضلي مجنونة طول عمرك معرفش مين اللي هيرضي يتجوزك
بدر بعصبية : لا اختى لسه صغيرة ومفيش جواز خالص
بريهان : ليه هتترهبن ولا ايه
بدر : اه وانا قولت مفيش جواز بس ها وانتى يا بت اوعي تسبيني لوحدي مفهوم
نورسين : موعدكش لو موز و جامد انا اللي هتجوزه مش هو
بدر بصدمة : موز و جامد وهتتجوزيه عليه العوض ومنه العوض كشفت رأسي عليكي يا بنت بريهان وتوجه للحمام
ضحكت امه و شقيقته عليه وتوجهت نورسين الى جناحها وامها و جناحها لابدال ملابسهم
بعد فترة نزل الجميع وجلسو يتناولون الافطار وبعد شوية قامت نورسين وباست شقيقها و والدتها
نورسين : بيدو هتتاخر بالليل
بدر بحنان : لا يا عمري
نورسين بفرحة : تمام يبقي جهز نفسك للهزيمة النهاردة
بدر بخوف مصطنع : بلاش ونبي انا لسه صغير على الضرب
بيريهان بضحكة : ههههههههه هيبقي شكلكم مسخرة
بدر بضحكة : اعمل ايه قلبي الصغنن لا يتحمل
نورسين بغيظ : والنعمة لكسبك النهاردة بس ها
بدر وهو يغظها : مش هتعرفي يا قطه
نورسين : انا ماشيه
بدر : سلام يا قلبي
وتوجهت الى الجامعة وسط الحرس اما هما فتوجهت الى الشركة
🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗
فى قصر السيوفي
🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗
استيقظ يوسف وتوجه الى الحمام واخذ دش ولبس ونزل الى الاسفل وغادر القصر وتوجه الى المستشفي للاطمئنان على والده وبعد فترة وصل ونزل الى الداخل
يوسف : صباح الورد سموره
سمر بابتسامة : يسعد صباحك يا قلب سموره
يوسف : بابا صحي
سمر : لسه ادخل حبيبي قعد جامبه
يوسف : تمام
سمر : أخبار الشغل ايه
محمد بتعب : اذيك جو
يوسف بحب : الحمد لله يا حبيبي انت اخبارك ايه
محمد بتعب : كويس فين طلال و وعد
يوسف : هما حاليا فى إنجلترا بيخلصو شغل
محمد : وانت بتعمل ايه
يوسف : انا ماسك الشركات والحمد لله الشغل اتظبط جدا بعد مجالنا كذا شحنه من لبنان و الإمارات وكمان جدولنا القرض وقدمنا كذا حاجة ضمان ليهم غير كده البنك وافق لما طلع تقرير من المستشفي بأنك فل الفل وانت داخل بس نتيجة ارتفاع فى ضغط الدم و السكر وده بأمر من الحرباية الصغيرة
محمد بابتسامة : لو سمعتك هتنفخك
صوت : وحيات امك يا يوسف لعلقك بقي انا حرباية يا فاشل
يوسف بخضة : وعد وعد هى فين بسم الله الرحمن الرحيم
وعد بضحكة رنانة : انا هنا يا هبل
يوسف : فين
سمر بضحكة : فى التليفون يا حمار
وعد : سموره اديني حمو
محمد بحنان : اذيك يا برنسيسة قلبي
وعد بحب : وحشتني يا قلب البرنسيسة اخبارك ايه
محمد : الحمد لله حقك عليا يا بنتي ضيعت فلوسكم ومستقبلكم و نزلتك الشغل وانتي لسه صغيره
وعد بجدية : اسمعي بابي كل شخص وليه وقعة وانت ابونا وكل ده تعبك وشقاك ومحدش فينا ليه دخل فيه وعلشان اسم محمد السيوفي اكبر من الوقوع احنا خلفتك فى كل شي وهرجع حقك و حق نومتك ديه ولسه متخلقش ولا هيتخلق اللي يقف ادام ولاد السيوفي و بنت البحيري ووعد منى انا بنتك الصغيرة ومن ولادك هنرجع الشركات أقوى من الأول وأعظم
طلال بجدية : وحياتك عندي يا احن و أعظم اب لخلي الكلب اللي خانك يترمي تحت رجلك وانت هتصدر حكمك عليه وذي وعدي ما قالت احنا ولادك وسندك و ظهرك
يوسف بعظمة : ورجاله عيله السيوفي و البحيري هيحلف بيهم العالم بقوتهم و جبرتهم
سمر بسعادة : والله وعرفت اربي البنت ذي الولد محدش يعرف يفرقكم عن بعض
طلال بدموع مزيفة : اسكتي يا سمر البت ديه ناقص شوية وتاكلني
يوسف بضحك : طول عمرها طفسه
وعد وهى تاكل : اعمل ايه بس جعانه جعانه يا بشر
طلال بصدمة : جعانة لسه والله العظيم كلت 5 سندويشات شاورما و 3 كرب و 5 كيكات و 10 شكولاته و 2 كنز أجيب ايه تاني انا عرفت مين سبب الخسارة
محمد بلهفة : مين طلال مين
طلال و يوسف فى نفس واحد : وعد من كتر الاكل
وعد بزعل : طيب والله مانا واكله عجبك كده
محمد : معلش يا حبيبتي استحملي وأول مترجعي بالسلامة هعملك الاكل اللي عوزاه بأيدي
وعد بفرحة : ربنا يخليك ليا و ميحرمنيش منك ابدا
سمر بتهكن : والبرنسيسة مش هتقلول لمحمد على حكايتها مع طلال
محمد : حكاية ايه يا وعد
وعد بجدية : احنا نشرنا إشاعة انى حبيبه طلال علشان اي واحد بيفكر يخون مش هيروح ليوسف لا هيجي ليا بما اني حبيبته فهيحاولو يوقعو بينا بأي حاجة واحنا هنعرف الخاين ونعرف نحاسبه صح
محمد بهدوء : ادام شايفة ان كده للمصلحة انا معاكي كمان طلال حبيبك و اخوكي و صاحبك وانا امن عليكي معاه وانا واثق فى تربية ولادي
يوسف بكومديه : اااااااايه جو العشق الممنوع ده مالك يا ست سمر انتى وعم مهند
وعد بارف : اخرس يا حيوان انا احلى من برين سات و طيلو احلى من كيفان ديفينشو ( مهند يعني )
طلال : انت يا زفت قاعد بتعمل ايه قوم غور على الشركة شوف المصالح هناك
يوسف ببرطمه : دانتو لو اشترتوني مش هتعملونى كده
طلال : سمعني بتقول ايه كده
يوسف بسرعة : مش بقول حاجة انا ماشي
وعد بدلع : جو يا جو ممكن تروح الكليه وتجيب المحاضرات وتقدم التقرير بتاع علاجي
يوسف : اااااااه تقصدي التقرير المزور صح
وعد بغيظ : ورحمه امك يا حيوان لسحب لسانك من لغلوغة اه ودي التقرير المزور يا يوسف غور ياض
خرج يوسف يجري من رعبه وفضل الكل يضحك عليه وبعد كده قفلو مع بعض
🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗
فى انجلترا
🔗🔗🔗🔗🔗
بعد خروج طلال و وعد من الشقة وتوجهو الى إحدى محلات الطعام واكلو و تصلو على والدهم وفضلو يضحكو وبعد ذلك قفلو
جلست وعد على إحدى الكراسي وهى ترسم معالم الحزن على وشها فنظر لها طلال وضحك على طفلته الجميلة
طلال : مالك وعدى
وعد طفوليه : مفيش
طلال : امال عامله بوظ البطه ليه
وعد بطفوليه : زعلانه منك
طلال : خلاص تعالى اصلحك
رمي طلال عليها ماية وجري وهى بتجري خلفه ويضحكو ومن ينظر إليهم يعتقد بأنهم عشاق وازواج جاءو لقضاء شهر العسل
حملها طلال على كتفه كان منظرهم يجعل من حزين يضحك بشده حيثو كانت وعد راسها فى جهه ظهر طلال و قدمه فى وجه
فضلت وعد تضحك بشده وتشاور للناس بالتحية 👋👋👋
وعد بضحك : تعرف طيلو انا مستريحة كده انت اللى شايل وانا بلعب
قام طلال بصفعها بشده على ماخرتها فصرخت
طلال بضحك : اضحكي يا لولو اضحكي
وعد بزعل : مش لعبه معاك بس ها
طلال بضحك : ليه بتوجع اوى كده
وعد : اه بتوجع كمان ايدك بقت مرذبه
طلال : طيب تعالى
نزلها طلال ووقفها على الارض وباس خدودها بحنية
طلال بحنان : خلاص برنسيستي سامحتني
وعد بحب : ربنا يخليك يا قلبي البرنسيسة
طلال : تعالى نقعد
مسك اديها وجلسو على سور ولكن فى لحظة واحدة كانت تنتفد وعد من مكانها وفضلت تدلك ماخرتها وسط ضحكات طلال عليها
بعد شوية سحابها وجعلها تجلس على رجله وفضل يناغشها حتى ضحكت
🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗
يتبع
الى لقاء جديد فى الحلقة القادمة
الصفحه الرئيسيه للروايات الكامله من هنا
تعليقات
إرسال تعليق