رواية فريسة القاسي البارت الاول حتى البارت الحادي عشر والأخير حصريه وجديده علي مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
هوالقاسي قاسي الطباع لا يهتم سوي بمتعتة وشهواتة لايهتم بأحد قلبة مثل البركان الاسف مرفوض بل مستحيل الاعتذار الي أحد مهما كان يرفض الاعتراف بالحب لان الحب ضعف وهو لايريد تزوج ولكن لمصالحة هو لا يخاف احد يحب نفسة فقط
هي فاتنة تفتن الجميع بجمالها ترفض الاستسلام عنيدة ولكن قدرها جعلها عاهرة مجرد واحدة تبيع جسدها كل يوم تقضي وقتها في المعصية ولكن هي تعلمت كيف تلعب بالقلوب كيف تحطم حصون من أمامها هي مميزة في كل شئ
هو متكبر من أكابر الصعيد متكبر متعجرف اناني يريد المال لايهتم بأحد هو الابن الاكبر لعيلة زيدان
هي مغرمة بحبها له تعشقة من بعيد ولكنة لا يشعر بها يريد فقط منها الورث لا اكثر
هو مخادع يسرق قلوب الفتيات هو محارب قوي البنيان هو نمر الداخلية هو الوحش الكاسر
هي القطة الشرسة لا تهاب احد هي مثل الرجال تشبهم كثيرا قوية مثل الذئاب ماكرة
فريسة القاسي
في وسط الصعيد صرخات طفلة مدوية في وسط شقة تملاها الدماء طفلة صغيرة تبكي بغزارة تنطق بأسماء ولديها
يدخل رجل مسن يحمل عجز هو الجد زيدان والد احمد زيدانالجد ينقبض قلبة عندما يجد الدماء تجري أنهارا
قلبة انهار زيدان المنياوي كبير النجع كلة
يارب ابنة الوحيد مقتول وامرائتة بجانبة الدماء تجري منهما ومريم ابنتيهما دموعها تنهمر تقدم بخطوات بطيئة باتجاة تلك الطفلة واحضنها
مريم :قتلوة يا جدي قتلوهما رجالة ضربوهم بالنار أنا خائفة اوي اوي
حضنها وقال بدموع اول مرة تنهمر من زيدان : اطمني يابنتي ليمر بعض وقت علي نفس الوضع ليشعر الجد بان مريم ارتحت بين يدية
زيدان : مريم بنتي بنتي
اتصل علي التليفون والبوليس وحكي ليهم كل حاجة
الدكتور كشف علي ملك وقال : اتعرضت لصدمة عصبية حادة ودة خطر عليها وهي في سنها الصغير دة
الجد : والعمل يا دكتور
الدكتور: لازم تروح المستشفي بسرعة
الجد: يلا ومستني اي
كانت هذة ذكري مريم
نرجع الوقت الحالي في باريس
ريحانة : اي يا مريم سرحانة في اي مالك
مريم تمسح دموعها : مفيش حاجة
ريحانة : ميمي انا فهماكي عارفة انك لسة الذكري دية مش عايزة تروح من دماغك
مريم : ولا هتروح عارفة لية
ريحانة بحزن علي صديقتها : لية
مريم : عشان اغلي اتنين عندي ماتوا ماتوا
ريحانة حضنتها وظلوا يبكون
**************,******************
في نجع زيدان في محافظة المنيا
يقف شاب يبدو علية الوقار والهيبة القسوة تكسو ملامحة القوي
اسر ابن سمير اخو احمد هو ابن عم مريم
اسر يقف وحولة رجالة لياتي رجل فقيرة بل شديد الفقر ويتوسل ويقول بدموع
: اعفي عني يا بني ارحمني انا زي ابوك
ليقول هو بقسوة: وانا معنديش رحمة وابوي استحالة يبقي زيك وحط رحلة علي جسم ذلك الفقير المجني أمامة
قالة بافتراء وقسوة للحراسة: خدوة علموة ازاي يزعجاني
الحراس : امرك يا اسر بية
"********************""""**********
في مكان تملئة المحرمات والذنوب تقف فتاة في مقربة العشرينات مع صديقتها يضحكون
ليجدوا شاب في الثلاثينات حولة حراسة يبدو علية الكبرياء والغرور ومعاة شاب في نفس عمرة
لينادي علي مديرهم ويطلب فتاتان
لتدخل بطلتنا تقي تصرخ في الذي أمسك بيدها أثناء مرورها بجانب هولاء الشباب
ليقول فارس المنشاوي
فارس: اي يا حلو ما تقعد كدة وتهدي بدل ما انت ماشي زي القطر وحدة وحدة يا جميل
تقي : ماتلم نفسك يا افندي انتي
فارس ووجهة بدا علية الغضب الشديد والقسوة : اي يابت اتعدلي هو عشان أن اديتك ريق حلو تسوقي فيها دة انتي ارخص من اني اتكلم معاكي
تقي بكبرياء وعند واسترداد كرامتها: الرخيصة دية يافندي انت ارخص منها بكتير وضىبتة بالقلم يا ويلها من تتجرا أن تضرب فارس المنشاوي أو حتي تنطق بلفظ أمامة أو تتطلع آلية ما هذة الفتاة الجريئة يا الله ما هءة الفتاة تركتة تقي في حالة الذهول ومشيت من أمامة في سرعة البرق
*******""**""*"********************
في المخابرات العامة تقف فتاة في حجرة الملاكمة تتدرب وامامها ضحيتها بعد أن أنهكت أغلبية المتدرببن معها
شروق تلك الفتاة التي يخليها الجميع
شروق بضحكة استهزاء : هههه سلامة الرجالة دة انا النهاردة كنت حتي كيوت اوي معاكم
المتدرب الاول : الصراحة اوي
ليستمروا في الحديث فشروق لا تحب أن تترك أحد زعلان منها
ليدخل مهاب مساعد اللواء فريد
مهاب : شروق كفاية يا بنتي وتعالي اللواء فريد عايز يعرفك علي اللي هيشترك معاكي في المهمة الجديدة
شروق بجدية : اكيد ثواني وهاجي
لتدخل شروق غرفة اللواء فريد لتتفاجا
ب٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
نزلت اقتباس لشروق وحازم دلوقتي هنزل لتقي و فارس شويةة رومانسية بقا
كانت تقي تنام علي السرير واشرق النهار وتقي تمتع بتكاسل ولقيت ورقة مكتوب مستتغربة لان محدش بيخش اوضتها غير فارس فتحتها
صباح الخير عليكي يا حبيبتي
تقي فتحت. بوقهافارس بيكمل عارف مستغربة هفهك كل حاجة هتلاقي لبس في الدولاب وهتلاقي رساله في المكان اللي هشوفك فية متتاخريش
تقي : معقول دة فارس اكيد في حاجة غلط
تقي لبست الفستان وكان مكتوب علية ياريت تداري شعرك مش عايز حد يشوف غيري انا
ودارت شعرها وصلت المكان لقت حارس فارس الشخصي استقبلها وقالها تحط وشاح علي عينيها ومشي معها وداها عند فارس
تقي وصلت المكان كان عبارة عن جنينة خضراء ومنطاط هواء فارس يركبة والحارس اوصل تقي وسلمها لفارس
تقي : فارس انتي هنا
فارس : ايوة يا حبيبتي
تقي فتحت بوقها تاني
فارس : ضحك باعلي صوتى تصدقي كنت متوقع
تقي : بتضحك علي اي وبعدين انا هفضل مش شايفة كدة كتير
فارس : امممممممممم
تقي : امممممممممم اي حضرتك
فارس قرب منها اوي وبدا يشيل الشال اللي علي عينها تقي فتحت عينها مذهولة من الجمال لقت نفسها في السما وبعيدة عن الأرض كأنها طايرة زي اللي حلمت بيه وكتبتة في مذاكرتها
تقي : مش معقول انت عرفت ازاي
فارس أخرج من جيبة علية زرقاء وركع علي رجالة : تقبلي تبقي زوجتي انا عارف اني غبي اني كنت هضيعك من ايدي انا غبي اوي سامحيني واقبلي تبقي في حياتي بحبك
تقي : بس أنا يعني كنت بشتغل وقبل أن تكمل كلامها كان قام يعزف علي شفتها اجمل سيفونية حب في اول قبلة تجمعة بها
فارس ووضع جبينة علي جبينها : ميهمنيش انا بحبك انتي عارف أنة جنون بس محدش قدر بيخليني احب زيك بعد ماما الحب بعد عن قلبي بس انتي رجعتية
رواية فريسة القاسي
البارت الاول
( اللقاء الاول )
في الإسكندرية تفتح شروق عيناها ببطء لتجد نفسها نائمة وفي حضنها صورة والدتها كعادة كل يوم
شروق تعادل في جلستها وتقول : وحشتيني يا ماما اوي ياريتني كنت كبيرة وخدت بدالك الالم والوجع انا تعبانة اوي انتي كنتي اماني دلوقتي انا من غير امان اة قوية اة شرسة بس نفسي احس بالامان اللي عمرة ما حستة غير في حضنك انتي ربنا خدني بقا ليتوقها صوت الهاتف ليعلن عن اتصال من اللواء
شروق : افندم
اللواء : عايزك حالا في مهمة جديدة محتاجك فيها بس قبل ما تجيبي هتدربي المتدربين
شروق : تمام يا فندم
شروق قامت اتوصت وصلت ولبست بنطلون جينز وتيشرت ولادي وشعرها علي هيئة كعكة واحدا تليفونها ونزلت من العمارة لكن قبل أن تركب سيارتها أوقفها ذلك الشخص الذي بجانبة فتاة تلبس ملابس مثيرة ويتحدثان بطريقة غير لابقة
شروق غضبت لانها تكرة تلك المناظر البشعة
شروق اتجهت بغضب وتقول بنبرة قاسية : اي دة يا استاذ. اي الشغالة وقلة الادب دية
حازم : وانتي مين اصلا
الفتاة : فكك منها يا بيبي
شروق : انا بقا هحبسك اصلا يا زبالة منك ليها
حازم بغضب لان لا احد يجرا علي فعل هذا معة : زبالة يا ولد نقصلك شنب
شروق بغضب : احسن من ميت راحل معندوش أخلاق يا اللي مشمتش ريحة الاخلاق وجاءت لتمشي لتري يد تمنعها من الذهاب
حازم : انا راجل غصبن عنك وانا اللي هبحسك يا بت يا اللي شبهي
شروق لا يتجرأ أحد علي مسكها وفي لحظة وضعت يدة خلف ظهرة وتقول بحدة : لم نفسك يلا وياريت متكترش معايا عشان متندمش وكل هذا وهي تضعط علي يدية وقالت بصوت جهوري فاهممم
ورمت يدية وركبت سيارتها وهو مازال واقف مصدوم فهو لم يتجرأ أحد فكيف لاسد الداخلية أن يحدث معة هذا
********************************
في المنيا حيث نجع المنياوي
في منزل زيدان المنياوي
زيدان يجلس علي المائدة بحزن فهو منذ ١٥سنة لا يفارق الحزن ابداااا
ليدخل سمير ابنة الأصغر و فريدة مراتة
زيدان : فين اسر
وكاد أن يجيبوا ليدخل اسر في شموخ فهو واخد طباعة من أبوة الحقد الكرة الحسد
اسر : انا هنا يا جدي
وجلسوا وأثناء تناولهم الطعام يجدوا فتاة تبلغ من العمر ٩ سنوات تصرخ عايزة بابا وماما بابا
اسر ليقول بصرامة وصوت عالي : فين الحرس ازاي يسمحوا حد زي كدة يدخل
الفتاة : عايزة اسوفهم ابوس ايدك بقالك شهر حبسهم
زيدان : اي الحكاية.
اسر وهو يتجة لهذا الفتاة ورماها علي الأرض خارج الفيلا وقال للحرس : مشفش البت دية تاني
**********************************
في باريس في مدينة الجمال تجلس فتاة ملامحها جميلة لكن حزينة فذكري موت والديها تمر أمامها دائما وتتذكر كيف فقدت ابوها وامها وهرب اخوها وتعرضت لصدمة وانهارت وبعد كدة ابعدها جدها خوفا من حقد ابنة من اجل الميراث
لتدخل عليها فتاة جميلة تلبس ملابس منزلية
ريحانة : دايما سرحانة يا مريم أمتي بقا هتتخلصي من الذكري دية
مريم حضنتها وتبكي وشهقاتها تعلو: تعبانة اوي مش قادرة تعبت يا ريحانة
ريحانة تبكي مع صديقتها الوحيدة
: انت وعدتيني انك هتحا لي عشاني عشان انا مقدرش اعيش من غيرك
مريم : مش عارفة
ريحانة اخرجتها من حضنها : انا جمبك ومش هسيبك ابداااا وهساعدك امال انا لزمتي اي
رواية فريسة القاسي
البارت الاول ج2
( اللقاء الاول )
تجلس وعد اخت حازم تفطر لتجد حازم يدخل المنزل وهو غاضب فكيف لامراءة أن تعاملة هكذا كيف لامراءة أن تتجرء وتمسك يدية وتتحداة غاضب كيف لم يقدر أن يستخدم قوتة عليها كيف تفوقت علية ليفوق علي صوت اختة
وعد بحنية : مالك يا زومي وشك مقلوب وكان حد عكرلك مزاجك
حازم فاق من شرودة وقال بهدوء عكس ما بداخلة من عاصفة : متشغليش بقالك انتي كلي وروحي علي شغلك
وعد : أبية. علي فكرة رامز اتصل بيا عشان نخرج نتغدي سوي
حازم : موااافق بس الساعة ٦تبقي في البيت
وعد : حاضر يا أبية
*******************************
في منزل يملئة المحرمات تجلس تقي
مليكة : تقي البوص عايزك
تقي : ودة عايز اي كمان دلوقتي هيعكري مزاجي علي الصبح كتة القرف
لتكمل تقي بخنق : يلا قدامي اما نشوف اخرتها
البوص : اي يابت بقالي ساعة بندهلك
تقي وتقول لنفسها : ندهتك عقربة تلدغك يا اخي
تقي وتعرف كيف تتحكم فئة فهي أصبحت خبرة لا احد يفوقها. في فنون اللعب بالرجال
تقي : معلش وهي تقترب وتتكلم بصوت دلع : اصلي كنت بضبط نفسي انت فاهم بقا وابتعدت عنة
البوص ليبتلع ريقة من هذا الفتاة التي تتلاعب بة تجعلة أمامها كالطفل تلعب لية كيفما شاءت
تقي : معلش عن ازنك هروح اوصتي اجهز لسهرة الليلة
*******************************
في منزل فارس
تجلس مرام تضع ساق فوق ساق بتكبر فهي حصلت اصلاعلي هدفها علي فارس المنشاوي
فارس ينزل يلبس قميص ازرق يبرز عضلاتة وبنطلون اسود ويرش برفانة الذي يسخر من يشمة
فارس يعدي ويتجاهلها نهائيا
مرام بدلع: اي يابيبي هتفضل مضايق انا عملت كدة عشان بحبك
فارس بقسوة : وانا مش بحب حد واضح واوعي تكوني فاكرة انك انتصرتي انا فارس ومبحبش الخسارة
وخرج تركها غاضبة
*******************************
في نجع المنياوي
في مخزن يباع المخدرات والخمر يقف فئة اسر وسمير يدخل شاب يعتبر اليد اليمني لأسر هو أسمة الذي أطلقوا علية شلبي
اسر : شلبي رساله البضاعة واطمن علي كل حاجة
شلبي : من عنيا يا اسر باشا كلة تحت السيطرة
*****************************
في منزل طارق اقرب صديق من فارس هو لايعترف بالمرارة يعترف بنظرية سي السيد وأمينة الشغالة
طارق : يابت يا همسة خلصي بقا الاكل دة انتي بطيىة اوي
همسة بدموع فهو بعد اسبوع من الزواج تغير كليا أصبح شخص آخر لا تعرفة
همسة بدموع : حاضر
بعد قليل وضعت الطعام علي المائدة وبدا يتزوق ليرمي بالطاولة علي الأرض ويوفر بضيق اي دة دة اكل ولا سم
انتي هنا سغلتك تطبخي وتبقي لرغباتي اوعي تكوني فاكرة اني متجوزك عشان ادلعك انسي وقال بصوت جهوري فاهمة
وترك المنزل
همسة : ارحمني يارب والنبي مش قادرة تعبت
**********""""**"*****************
في باريس مدينة الجمال
تنزل ريحانة لشراء بعض الطعام لتطبخة لمريم ليقطع طريق شاب فرنسي يحاول التحرش بها فتصرخ وقبل أن يقترب منها أكثر لتجد يد تمنعة
رواية فريسة القاسي
البارت الثاني الجزء الاول
( مشاجرة عنيفة )
وقفنا البارت اللي فات لما ريحانة حد حاول يتحرش بيها ولفت ايد بتوقفة
ريحانة كانت تخاف تخشي النظر عندما فتحت عينها وجدت شاب وسيم قوي البنيان يضرب الشاب
الشاب : حضرتك كويسة يا آنسة
ريحانة : اها اااا بس حضرتك مين
الشاب : عمار سليم وانتي
ريحانة: ريحانة لانها تكرة عيلتها تكرة كل شئ يربطها فيها
عمار : ريحانة بس
ريحانة : اة وشكر ا ومشيت ولكن لم تلاحظ شنكتها التي وقعت منها
عمار شافها جري وراها بس ملحقش وقال : طب اعمل اي بالسنطة دية بقا
وأطلق تنهيدة قوية
ريحانة كانت ماشية تتذكر جزء مما حدث معها
فلاش بااااااك
ريحانة كانت تبكي مثل كل الاطفال البحث عن امها لتدخل الغرفة تجدها مع واحد غير أباها خرجت من الغرفة تبكي تكرة امها وتكرة عائلتها وعندما اكتشف أباها أصبح يعاملها بقسوة ضرب ومهانة وإهانة واخرها كان يريد زواجها من ثري عربي مقابل المال
لنعود الوقت الحالي
ريحانة سيل من الدموع يجري علي خديها عندما تتذكر ماحدث معها
ولكن تتذكر مريم وأنها هي ماوها لتذهب بسرعة البرق لتنعم بحضنها فهي ليس صديقتها بل امها نعم امها التي تشعر بحنان العالم في حضنها
**********************************
تقي تجلس في المباراة ترتدي جيب اسود قصير وبلوزة حمرة وتسدل شعرها الطويل خلف ظهرها زواجها خالي من اي مسحوق تجميل فهي جميلة لوحدها
ليدلف للمحل فارس المنياوي ومعة يوسف صديقة وشريكة في العمل ليدلف ا ليسهروا ويجلس فارس ويوسف وتمر تقي من أمامهم ليمسكها فارس من يديها ويقول بوقاحة : مالك يا جميل ما استني كدة مالك ماشية زي الريح كدة
تقي : ومين الافندي بقا وبعدين سيب ايدي يا اخ انت
فارس : فارس اسمي فارس
تقي :. واعمل اي يعني يا سي فارس افرشلك الارض ورد ولو ارقصلك ولو اجي ادلعك يا افندي وكدت أن تمشي
فارس : مالك يابت سابقة العوجا كدة لية اذا مكنتش دية سغلتك متكبرة علي اي ما انتي ارخص خلق الله
تقي وقد تولدت نار الكرامة داخلها لتقترب منة ولحسن حظها تجد الجرسون يحمل المشرباوت لتمسك بكوب وتدلقة علي ثيابة وتقول بصوت عالي : اذا كنت انا رخيصة فانت ارخص مني يا افندي انت اللي يجي المكان دة عارف أنة هيبقي ارخص مننا عشان اللي يرضي يشوفنا كدة ويلعب بينا بالفلوس يبقي ارخص اة دية شغلتي بس أنا بمزاجي انا اعمل اللي عايزة ومش واحد زيك ومش كل حد لباس جرفتة وقميص يبقي لية فوق دة انت ولو حاجة انا مش عارفة الأشكال دية بتتحدف علينا منين اتفو علي دية أشكال لتجد صفعة علي خدها نعم انها من فارس لتنظر لو بكرة وتمشي غاضبة
كاد فارس أن يلحقها ولكن يد يوسف وهو يقول : منعتة اهدي بقا واقعد
فارس : مش قبل ما ابيها البت دية فاكرة نفسها مين اصلا
********************************
في المخابرات في غرفة التدريب تدرب شروق اخر متدرب بعد أن رمت باثنين منهم أرضا واخيرا ترمي يالثالث كأنها تفرغ ما حدث صباحا من هذا الشاب عديم الاخلاق
شروق : يا خسارة الرجالة
المتدربين : رجالة مين احنا لو نعرف أن اخرنا خنتدرب تحت ايدك مكنش جينا هنا اصلا
شروق : ههههههههه واللهي علي فكرة أنا النهاردة كنت كيوت اصلا
المتدربين : والللهي طب الحمدالله امال لو مش كيوت كنتي هتدفينا بقا
وظلوا يتحدثوا لان شروق لاتحب أن يزعل أحد منها
ان يدخل مساعد اللواء
ويطلب منها أن تذهب الي اللواء لتدخل شروق الغرفة
شروق : تمام يافندم
اللواء : اقعدي يا شروق
شروق : مهمة جديدة
اللواء: ايوة
شروق : واي هي
اللواء : المهمة عبارة انتي طبعا عارفة أن في سفيرة ألمانية جاية
شروق : طبعا
اللواء: حسام الشرقاوي هينفذ عملية إرهابية جديدة بتفجير الكنيسة اللي هتصلي فيها السفيرة
شروق : حسام مش دة اللي قتلت أبوة
اللواء : بالضبط ولانك وجة مكشوف انا هخليكي تشتغلي مع شريك هيكون هو القائد لانة من اكفا رجال الداخلية
شروق : بس
اللواء: مفيش بس ليقطع المناقشة اتصال ليرد : تمام دخولة
اللواء: اهو شريكك وصل
ليدخل شاب الغرفة لتتفاجا شروق
رواية فريسة القاسي
البارت الثاني الجزء الثاني
( مشاجرة عنيفة )
وقفنا عند لما واللواء قار شريكك وصل
ليدخل شاب قوي يضع نظراتة ويبدو علية الغرور والوسامة والقوة
ليشير اللواء لحازم لياتي نعم أنة حازم
لتتفاجا شروق وحازم لانة نفس الشخص
بيقولوا في نفس. الوقت حازم : انتي
شروق : انت
حازم : دة انتي ليلتك سودة يابت مفكيش حاجة غير الرجولة
شروق : احسن من ماابقش راجل
حازم اخد يقترب ليضربها
لكن لوقفة صوت اللواء : بس بقا بس
انتم تعرفوا بعض ازاي
شروق بشراسة : ميشرفنيش اعرف اشكالة اصلا
اللواء : شروق اهدي دة شريكك
شروق وحازم فتحوا افواهم
شروق : مين دة اللي هبقي شريكتة
حازم : استحالة اشتغل معها
اللواء بجدية : بس بقا انتم. الاتنين جبتولي صداع اتهدوا واسمعوا
ليضطر شروق وحازم بالجلوس
واستمعوا الي اللواء
شروق وحازم في نفس اللحظة : بس
ونظروا لبعض وقال اللواء مفيش بس دة شغلكم ويلا اجهزوا عشان تلحقوا تدربوا
*********************************
في باريس تجلس علي الأريكة ريحانة وهي تحتضن مريم بقوة
مريم : اهدي يا رينو اهدي
ريحانة : متسبنيش يا ميمي
مريم : عمري ماهسيبك وناموا سوي
********************************
أما عند عمار يدور بالعربية وهو يتذكر تلك الفتاة التي خطفت انظارة والتي لايعرف غير اسمها هل اعجب بها من اول لقاء لماذا هي لقد وعد نفسة بأن يحول أن ينسي الحب ويمحية من ثانوية لكن قدرة يجعلة يحب من جديد
*******************************
في نجع المنياوي
يقف زيدان وهو غاضب بشدة
: انت يتولد ازاي تسجن الناس وتحرم عيالهم ازاي الظاهر انك وارث القسوة والحقد من ابوك
اسر : ياجدي دية ناس لازم نوريهم العين الحمرة
زيدان : يا خسارة ياخسارة وسقط الجد علي الأرض اسرع آلية من في القصر ونقلوة علي المستشفي نعم فإن حالتة خطر جدااا
ونقلوة علي العناية ومرت يومان وعلي نفس الحال ليفوق في وجود دكتوره الخاص دكتور وجية ليهمس باسم : مريم
الدكتور : انت فوقت زيدان باشا
زيدان : اتصل. بمريم عايز اشوفها كل دة بصوت متقطع من التعب يغتفر حتي يخرج الكلمه
الدكتور : حاضر حاضر بس ارتاح انت
********"****"""""******************
عند وعد تجلس مع رامز في مكان علي النيل
وعد : مالك يا رامز
رامز : هيكون مالي يا وعد مش عارفة انتي مش عايزة تيجي شقتي لية خائفة مني لية
وعد : ابداااا بس أنا مينفعش أن اجي معاك لا أخلاقي ولا احترامي لاخويا يخلوني اجي معاك وتركتة وذهبت
ليظل رامز جالس ويقول لنفسة: هتجيلي لوحدك وساعدتها هخليكي تندمي علي مبادئك يا ام مبادئ انتي
******************************
أما في باريس. تجلس مريم وريحانة سويا لياتي اتصل لمريم
يا تري من مين
البارت الثالث
رواية فريسة القاسي
( عند وتحدي )
بصوت يابنات أن شاء الله الرواية هتبقي يوم ويوم لو عايزني اعملها كل يوم قوليلي في التعليقات بعتذر لاني ابارح مكتبتش الفصل بس الرواية قيد الكتابة وعقبال ما اكتب بتعب. بتمني تقبلوا اعتذاري
بعد ما خرج شروق وحازم من مكتب اللواء شروق اخدت حازم علي غرفة الملاكمة
حازم : جايبني هنا لية
شروق : هنتدرب يا استاذ عمرك ما ادربت قبل كدة
حازم بنظرات غامضة : بالعكس بس دة تدريب للمبتدئين
شروق : وبالنسبالك اي التدريب
حازم : امري لله هدرب علي مزاجك المرة دية بس المرة الجاية انا اللي هختار
شروق بلامبالاة : مش فارقة
حازم : بس لو هزمتك هتعتذري لية
شروق : يبقي انت خسران من قبل من نبتدي لاني مش بخسر
حازم : هنشوف
وذهب كل منهما وابدل ملتبسة وبدءوا الحرب أخذ كل منهما يسدد اللكمات القوية وتنتهي بشروق تلقي لحازم أرضا وهي فوقة وتنظر آلية بتحدي
شروق : مش قولتلك مش بخسر
حازم ينظر لهذة الفتاة كيف يوجد فتاة قوية كهذا
حازم : لية اللعبة منتهتش
شروق مستغربة : قصدك اي
حازم ليفاجاءها ويبدأ الأدوار وتكون هي تحتة
حازم : بلاش غرور لاني ملك الغرور فاهمة
شروق بتحدي اكبر : لا مش فاهمة وبحركة سريعة سددت لكمة طرحتة أرضا ثم قامت وهو ايضا قام بعد معاناة وبدءوا الحرب من جديد بتحدي اكبر لحجز حازم شروق علي الحائط
حازم : اتهدي بقا انا شاكك انك بنت اصلا دية مش قادرات بنت وربنا
شروق بنظرات عند : تقدر تعتبرني راجل قدامك وبعدين انت لسة مشفتش قدرات لتفاجاءة بأنها حررت نفسها وبدءت تسدد اللكمات وهو ايضا إلي أن انتهت برميل شروق لحازم أرضا
شروق وهي تبتسم بانتصار ؛ شوفت بقا مين بيضحك في الاخر
حازم : لا اكدتلي انك راجل الصراحة والتفت شروق لتخرج لتتفاجا بمن يزيل التومة من شعرها ليتساقط شعرها الطويل البني الفاتح ليصل الي قدمها
شروق بشراسة : انتي ازاي تعمل كدة فهمتي
حازم كان مءهول من جمال شعرها حازم لنفسة : ياالله انا عمري ما شوفت كدة ازاي بنت بالجمال دة كلة تخبئ جمالها وتبقي راجل كدة في حاجة غريبة
شروق بشراسة اكبر اخدت التوكة وهو مازال علي وضعة مذهول
لتترك الغرفة وتغادر وتتركة ومازال الصدمة تسيطر علية
**********************************
عند ملك في باريس حالها اتصال من دكتور رفعت الدكتور الخاص يجدها
ملك : الو
الدكتور رفعت : الو ازاي يا ملك
ملك : دكتور رفعت تمام وجدو عامل اي
الدكتور رفعت : تعبان ا ي في العناية المركزة وعايز يشوفك
ملك : ازاي انزل
الدكتور رفعت : مفيش وقت يا ملك انزلي متخافيش من حد محدش يقدر يقربلك
ملك : حاضر مع السلامة
ريحانة أتت من خلفها وهي تقول : مين دة
ملك : دكتور رفعت وحكتلها اللي قالتهولة
ريحانة : انزلي يا ملك دة جدك وبعدين انتي اول ما يخاف هترجعي تاني لية صح
ملك : طب ما تيجي معايا
ريحانة : مينفعش مش عايزة اروح البلد دية تاني
ملك : هتوحشيني اوي
وحصنوا بعض وريحانة قامت ساعدت ملك تحضر شنطتها
********,*************************
عند فارس رجع البيت وهو عصبي لقى مرام قاعدة تهزر مع ابن عمها
فارس : ممكن افهم اي المسخرة دي
مرام : بيبي دة رامي ابن عمي
فارس : اهلا بيكي زفت
مرام : لية كدة يا بيبي
فارس بخنقة : اوففففف منك وطلع يشم هوا وتلك الفتاة التي وقفت أمامة وتحديها وفي شجاعتها وقرار في فكرة غريبة بس هتخلصة من تلك التي تدعي مرام
**************************** ***
لتذهب ملك الي المطار وتصل الي مطار القاهرة تلك البلد التي خسرت فيها اعز ما لديها كانت خائفة وضائعة نزلت وذهبت إلي الكشفي التي وصفها لها الدكتور رفعت دخلت المستشفي وتذهب تسال الاستقبال عن زيدان المنياوي لتخبرها بمكانة وتذهب لتصطدم من وجود عمها مازال كما هو قاسي ظالم وإمامة ناس لاتعرفهم ومرات عمها لنبتسم بسخرية الدكتور رفعت خرج من العناية لتذهب علية دون الالتفات لأحد
الدكتور رفعت: ملك كنت واثق انك هتيجي
ملك : هو جدو عامل اي دلوقتي
الدكتور : تعبان بس ان شاء الله اكيد هيتحسن كتير لما يشوفك ولكن كانت صدمة لكل الموجودين من كلمة جدو لتجد عمها يقف ويقول مين انتي وابنائة اسر وعشق فتاتة الحمدالله
اسر بكبرياء : اكيد نصابة
التفت لذلك المتكبر لترد بعنف : انا ملك احمد زيدان المنياوي دة اولا ثانيا مين سامحلك اصلا تتكلم أنا المفروض اللي اقول عليك نصاب وعلي ابوك اللي وراك اوعي تكون فاكر اني مش عارفة بلويك بالعكس أنا عارفة كل حاجة عنكم بس مش دة اللي هيخليني اجي هنا لانكم اصلا اقل من الواحد يفكر فيكم وذهبت وتركتة يشتغل غضبا من تلك الفتاة الوقحة كيف تتجرء وتتحدث معي هكذا
رواية فريسة القاسي
البارت الرابع
عشان بصراحة بسطوني جدااا انا بقالي سنة بكتب الروايات الحمدالله بجد مبسوطة جدااا دية ٦ رواية ليا وناس كتير قالتلي اني اسلوب وحش وكنت هبكل اكتب بس بصراحة اللي شجعني اني اكتب الكاتبة الكبيرة دودو محمد بحب أسلوبها وقراية تقريبا روايتها كلها والجميلة هاجر محمد اللي حبيت النكد بتاعها جدااا وبحب ققصها وملكة الرومانسية ريحانة الجنة والكاتبة منال سالم انا مجيش بصراحة حاجة جمب الكاتبات العظميات دول بس أنا عندي هدف من الرواية دية وفكل شخصية حاجة محتاجة تتحل ومشكلة كبيرة كمان وممكن طلب بس حد يعملي غلاف للرواية لاني مش بعرف خالص
والرواية هتنزل يوم ويوم لاني هنزلكم رواية جديدة مع فريسة القاسي هتلاقي كل واحدة يوم ويوم انتظروني بعد الفصل دة مع اقتباس من الرواية الجديدة
وبجد اتمني اني اكون بعرف اكتب لاني بقدر رائيكم جداااااااااااااااااا وولة مش حالتي أكمل روايتي قوليلي
تبدء بقا في فصلنا
البارت الرابع
مرشهر علي ابطالنا
مريم قعد مع جدها لحد ما فاق ونقلوة علي البت النهاردة
اسر : عايز يخنق مريم بسبب عندها و عنفها في كلامها معاة
عشق اخت اسر دية قصتها اقصدت اختها عشان انصح كل بنت من اللي هيجري ليها( عشق تبلغ من العمر ١٨ عام طفلة طائشة مدللة تاخد بالمظاهر مثل امها
تتعرف علي شاف يتسلي بقلوب الفتيات فيتري ماذا مصيرها )
ريحانة عائشة في باريس و اكتشفت أن شنطتها نسيتها مع عمار
عمار يبحث عن ريحانة
فارس : يدبر خطة للانتقام من تقي وفي نفس الوقت التخلص من مرام
مرام : تحول التقرب من فارس لكن تفشل في كل مرة
تقي : تريد التخلص من عالمها
رامز : يفكر في كيف الوصول إلي وعد
وعد : تحب رامز
همسة : مازالت تعاني من ظلم زوجها الذي مازال يعيش في عصر سي السيد
لتري ماذا يخبئ القادر لهما
في صباح يوم جديد
في نجع المنياوي تستيقظ مريم وتفتح عيونها وترتدي ملابسها عبارة عن بنطلون اسود ضيق قليلا وبلوزة زرقاء وشعرها علي هيئة ديل حصان وتضع ملمع شفاه ونزلت لتطمئن علي جدها لتدخل غرفة الطعام لتجد الجميع مجتمع وحدها يبتسم لها
الجد : مريومة صباح الجمال
مريم : صباح الخير يا جدي اي النشاط دة كلة كدة بدءنا نحسد بقا
الجد : واللهي يابنتي من ساعة ماجستير وانا بقيت كويس اوي
سمير : مش ناوية تمشي جدك بقا كويس
اسر : اة والاخير يابابا لازم تمشي عشان البلد تنصف بقا
ام اسر : اة واللهي لازم ننضف البلد بقا
عشق كانت تتحدث مع مراد حبيبها الذي يلعب بمشاعرها
مريم بصتلهم ببرود قاتل : خلصتوا كلامكم
اولا : انا كنت راجعة بس بعد كلامكم هفضل لحد ما يجي مزاجي وامشي
ثانيا : انا مش بحب اخد أوامر من حد فاهمين
ثالثا ودة الأهم : بلاش انتي ياعمي انا وانت عارفين لية بلاش تخليني افتح عليك النار بتاعتي عشان متحرقكش وتحرق اي حد قريب منك خليك فاكر كويس تحذيري
وقبل أن يتفوة اسر ليلقي عليها غضبة لتسمع صوت هاتفها من ريحانة لتقوم لترد عليها في غرفتها
ريحانة : اي يابت يا ندلة متكلمنيش اول ما اصحي
مريم : معلش يا قلبي
ريحانة : لا انا زحلانة اوي منك اهي اهي
مريم : متزحليش مني اني اسف
ريحانة : هههههه احنا اطفال اوي
مريم : اة اوووووي
ريحانة : هترجعي امتي
مريم : لية مش عارف
ريحانة : اوعي تكوني فتحتي الماضي يا مريم الماضي انتهي
مريم : اة هفتحة وهنتقم بطريقتي بطريقة مريم الخاصة
ريحانة : لا استهدي بالله ابوس ايديكم
مريم : يلا احكيلي بقا بتعملي اي
ريحانة : ولة حاجة الحياة مملة من غيرك ارجعي بقا
مريم : طب ماتيجي انتي احجزي وتعالي
ريحانة : بس
مريم : مفيش بس تعالي احجزي علي اول طيارة خليكي جمبي
نعود بقا لأسر وسمير والجد
سمير : عجبك اللي آليات دية بتقول
الجد: اة عجبني وهي عندها حق انا اللي بعدي مريم عليكم لكن انتم كثيرين تخلوها توريكم وسهل التاني وتنفجر فيكم
سمير : متقدريش تعمل حاجة
اسر : هي فاكرة نفسها. المفتش كرنبو ولو حاجة
اناني مريم من الخلف ترشف بكوب من الماء كان بجانب الطاولة
ليشهق
مريم : المفتش كرنبو هاااا خليتك زي الكتكوت المبلول يا خلاثي مبلول هااااا
اسر. رفع كفة لكي يصفعها لكن يدها اوقفتة وتقول بحدة : بلاش عشان متندمش المرة دية هعديها المرة. جاية هخليك تشرف جمب سيادة الوالدة ومشيت وتركتة نعم يريد الانتقام
وأصبح هدفة الانتقام من هذا الفتاة
*********************************
عن شروق وحازم
شروق مازالت تجاهد ماضيها الماضي المزرع ماضيها المخيف ولكن جمعت المعلومات وأصبحت أكثر شراسة مع حازم الذي أراد أن يتسبب بها ليضمها ضمن لستت فتايتة وهي ستكون اجملهم واشرسهم
جمعوا المعلومات وقبضوا علي فرد من الخلية الارهابية وتوعد لحازم بحرق قلبة مثلما تجرأ وحبسة
شروق قعدة في مكتبها دخل عليها حازم كالمجنون : هرب الراجل هرب
شروق ببرود : والمطلوب
حازم : انتي باردة كدة ازاي الراجل دة ممكن ياذينيا
شروق بهدوء قامت : اولا مش انتي بردو اسد الداخلية محدش يقدر يقرب منك ثانيا : ما انا كنت متأكدة أنة هيهرب وهيبلغ عننا لحسام رئيس الخلية بس اللي انت متعرفوش اني عندي حد بيجبلي المعلومات قبل اي حد ودة مصدري والمصدر اكدلي أن حسام جاي مصر عشان يخلص علي السفيرة لنفسة
حازم : ايوة وانا مش خايف خايف عليةاختي
شروق باستغراب : اختك
حازم: ايوة اختي طيبة وخليل عليها من الراجل دة
شروق : قل مايصيبنا الا ما كتب الله لنا يعني كلة مقدر ومكتوب لاخوفك دة ولاحتي عندك هيحلو المشكلة فهمت
حازم : فهمت
"********************************* عند الخلية
مين اللي ماسك المهمة دي
الراجل : حازم وشروق
حسام : شروق اللي قتلت ابني ههههه ولو وهتوقعي تحت ايدي
الراجل : انا جيت عشان عايزك تساعدني انتقم من حازم
حسام : بس كدة قولي اي اللي عايزة
الراجل ................................
حسام :هههههههههههه ولو وهنتقعوا في أيدي
********************************
تقي تمشي في الشارع بعد أن خرجت لتتمشي قليلا لتخبط في سيارة قادمة بسرعة هائلة
تقي : اعااااااااااااااااااا
رواية فريسة القاسي
البارت الخامس
انا اسفة بس أنا النفسية بتاعتي خراااا بجد اسفة علي التأخير
عند شروق خرجت من مكتبها وراحت علي البحر النهاردة يوم عيد ميلادها من المتوقع تبقي مبسوطة بس لا مش مبسوطة بتكرة اليوم اللي جات فئة علي الدنيا وشافت الإنسان الظالم دة شافت ما جعلها لا تري أن هناك رجل في الحياة يستحق الحب او الشفقة
فلاش باااااااااااااااك
تجلس فتاة صغيرة رقيقة تلبس فستانها الوردي وامها تلعب معها لياتي هذا الرجل سالم الحديدي
سالم بصوت جهوري : تعالي يا ولية انتي
حليمة بضعف : حاضر
سالم : ممكن افهم مين إذن ليكي تجيبي التورتة دي اوعي تكوني فاكرة اني نحتفل بعيد ميلاد البت اللي جوة دية
حليمة : عشان خاطري
سالم مسكها بقسوة : يعني انتي خائنة وكمان عايزة تحتفلي بعيد ميلاد بنت عاشقيك
حليمة : والاخير ماخنتك انتي جيبت الكلام دة منين
سالم : شوفي الصور يا هانم
حليمة : واللعب مظلومة
سالم وفقد اعصابة : مظلومة مين دة اللي مظلوم هااااا وجذبها من شعرها واخد ينهال عليها بالضرب وذلك تحت انظار والدتها وتقول الطفلة : سيب ماما
انا بكرهك
ليكن جنونة اكثر ويضرب بقوة أكبر وشراسة ولكن الفتاة تقترب ليفقد اعصابة اكثر ويضربها بقوة ونسي انها طفلة ليضربها بشراسة إلي أن فقد وعيها وتركهم وغادر
حليمة قامت بوجع : شروق ردي عليا يا قلب امك
حليمة حملت ابنتها وغيرت ملابسها وهي موجوعة ولكن ابنتها موجوعة اكثر فهي أصبحت فاقدة الوعي من كثرة الضرب
اخذتها الي المشفي
الدكتور خرج من غرفة الطفلة
حليمة جريت بتعب : مالها يادكتور
الدكتور: بنتك اتعرضت لصدمة عصبية وقررت تهرب من الواقع ودخلت في غيبوبة بارادتها
حليمة بخضة : غيبوبة
الدكتور : اة للاسف وبانها طفلة اذا مفقتش خلال يومين هتلاقي بالنسبة لحالتها خطر جدااااا وتركها وظلت تبكي وتقول : انا السبب لما سيبت مستقبلي انا السبب لما اتجوزت حد اناني كان واحدني رهان عشان يثبت لنفسة أنة راجل انة قادر يكسب اي حاجة عايزها انا غلطانة يابنتي غلطانة اني حبيتة حبيتة وهو اناني مش ليفكر غير في نفسة وشغلة
كل هذا وهي تنظر من الزجاج علي ابنتها : ارحعيلي يا بنتي ارجعلي بقا
مر يومان ومازال كما هي الاحداث لما تفوق شروق و قلبها توقف ولكن مع محاولات الأطباء عادت الحياة وفاقت بعد اسبوعان خلالها طلاق ابوها امها بعد خروج شروق بشهر وعرفت حليمة أنة اتجوز بعد ما طلقها بساعة لم تتحمل حليمة الخبر وماتتت
بااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااك
شروق فقدت كل ذرة سيطرة علي دموعها : انا بكرهك يا سالم انت عدوي عدوي الوحيد مش هتنزل اني اخد حقي منك وتفاجاءت بيد حازم
شروق من بين دموعها التي مساحتها فور رائيتهالحازم
شروق اخرجت صوتها بصعوبة : انت بتعمل هنا اي
حازم باستغراب لحالتها مش دية شروق اللي يشوفها كل يوم الللي بكلمها اللي بتتحداني دية حد تاني مش عارفة : قال انتي بتعيطي لية
شروق بهروب وحاولت اظهار القوة ولكن فشلت : انتي جيت لية يا حازم ارجووووك امشي بقا
حازم : انتي نسيتي تليفونك جريت وراكي عشان الحقك بس مشيتي مشيت وراكي كنت هجيلك لقتك بتعيطي وسرحانة ممكن افهم مالك بقا
شروق : بقوة زائفة ملكش فئة وحاولت أن تفلت من أسئلة التي لا تنتهي حاولت الابتعاد ولكن جذبها حازم من خصرها لو وهمس بجانب اذنها : انا مش هسيبك لاني متاكد انك محتاجين محتاجين اوي كمان سيبك من التحديات والخلافات دلوقتي سيبي نفسك النهاردة طلعي اللي جواكي وبلاش وعندي عشان مش هسيبك وحضنعا جامد شروق حاولت تفلت من حضارة ولكن مازال يحتضنها بشدة وقال احكي اللي جواكي احكي اللي مخليكي كرهاني وكرهاة اي راجل احكي اللي بتعيطي منة احكي اللي بتكرهي نفسك عشان احكي اللي مخليكي بتحبي شعرك احكي اللي مخليكي راجل احكي اي اللي مخليكي بتكرهي كل الدنيا
شروق زقتة بقوة زائفة لتهرب من أسئلة : ابعد عني بقا انت صدقت نفسك ابعدوا عني كلكم لتسقط مغني عليها ليتفاجاء حازم ويحتضنها ويركب السيارة ويجري بها وبداخله خوف علية خوف ووجع اتجاة تلك الفتاة
*******************************
عند طارق في نجع الزيدان يجلس وهو بتفرج علي التلفاز وينادي بصوتة الجهوري : انتي يابت انتي يا همسة هانم تعالي بقا اغسيلي رجلي يا بت
همسة بدموع : حررررررام عليك
طارق : اي يابت مليون مرة بقولك انتي لخدمتي انا
همسة ؛ لا انا تعبت تعبت اوي تعبت كفاية بقا يا اخي انتي عندك عقدة انتي عندك انا مالي كنت بتحبني ولة اصلا محبتنيش مبقتش فارقة انا كرهتك وكرهت انك جوزي طلقني أنا عايزة أطلق ابعد عني بقا
طارق : تطلقيني انتي اتجننت ليدفعها علي التربية وينكسر الزجاج وينجرح رءسها ويرميها مرة ثانية وثالثة دون وعي لان طارق يحبها بل يعشقها ولكن سي السيد متملك منها وذكرها كلمة طلاق جن جنونة
وبعد مدة من الضرب يقول يفزع : انا ازاي عملت كدة ازاي خلال ازاي ويحملها ويجري بها
********************************
قبل أن تصتدم تقي وجدت يد شخص تنقذها وتدفعها بعيد ا ويحتضنها
سلسلة اين قلبي
( رواية فريسة القاسي )
البارت السادس
اسفة علي تاخيري بس لو لقيت تفاعل حلو علي البارت دة وعد انزل بارت تاني
الرواية للحب وجة أخر انا مش هنزلها دلوقتي بس عايزة بس انزل اقتباس عشان اشوف الفكرة مرحب بيها ولة لا دة كل اللي عايزة افهمة
في حجرة الطعام يجلس زيدان وحولة الجميع ونظرات الحقد والكرة علي وجوهم اتجاة مريم
لتدخل الفتاة التي تنادي بأسماء ولديها بابا ماما
اسر قام بغضب من مكانة : انتي ازاي ادخلي هنا فهمني وبعدين الحراس ازاي سامحولكي يا شلبي ياشلبي
شلبي : ايوة ياباشا
اسر. ؛ خد الزبالة دي برة
الفتاة : انت ظالم عايزة بابا وماما انت ظالم
اسر : انا ظالم يابت ***** انا هوريكي الظلم خدها ياشلبي حبس انفرادي وقبل أن ينفذ شلبي ويقترب من الفتاة يجد مريم تقف أمام فارس واحدا الفتاة وحضنتها وقالت الفتاة : ممكن تهدي وتقولي اي اللي حصل
فتاة : ابويا اتسجن بقالة سنة هو وأمي عشان مدفعوش تمن المحصول ووصل الأمانة حبسهم عندة
مريم نظرت إلي اسر نظرات حارقة وقالت الفتاة بهدوء: وكام وصل الأمانة ياحبيبتي
الفتاة : معرفش بس عايزة بابا وماما
كل ذلك تحت نظرات الجميع والجد يعلم مأسوف تفعلة مريم فهي رأت فيها نفسها واحتياجها وقفت ادام اسر وقالت بنبرة عالية وغضب : قولي كام الفلوس اللي عايزها عشان تفرج عن ابوها وامها
اسر باستهزاء: يعني هتدفعيهم
مريم راحت عند السفرة اخدت شنطتها وطلعت دفتر الشياكات وقالت : كام هااا
اسر :200الف جنية ها هتدفعيهم
مريم كتبت شيك ب500الف جنية وادهتولة
مريم : اتفضل ٥٠٠الف مش ٢٠٠ وافرج عنهم حالا
مريم بنفس الهدوء اللي مسيطر عليها راحت جلست علي ركبتيها وقالت بحنان : بصي يا ستي انتي شكلك تعبان ومش بتاكلي واكيد مش عايزة بابا وماما لما يحول ويشفوكي كدة يزعلوا منك صح
فتاة بطفولة: صح طب اعمل اي
مريم بنفس الحنان : دادة نعيمة تعالي خديها تمليها وغيرلهاوقعديها في اوضتي بتاخد الفتاة ومجرد اختفاء الفتاة تقوم مريم وتصرخ في اسر بغضب وكراهية
: عايزة تحرمها من ابوها وامها عشان شوية فلوس عايز تكرر اللي عاشتة بسببكم تاني بس أنا مش هسمح
اسر مسكها من درعها وعيونة حمراء وكان الجحيم سيحدث الان
وكل ذلك تحت نظرات الكل وسلبي الذي يتألف تلك الفتاة الذي يشعر وكانة يعرفها لكن لا يتذكر
مريم تدفع يدة بعنف وتقولة: البنت مغلطتش انتم ظلمة لدرجة دي الفلوس اهم عندك من الرحمة
اسر : انتي هتديني محاضرة
مريم بصراخ هستيري : محاضرة انتم اصلا مش بنادمين كلكم حقد اقولك علي حقيتكم وشورت علي أبوة انت اكبر ظالم مشفتش حقد زي اللي عندك قتلت ابويا عشان ورثة يروح ليك قتلت قصادى وحبيت اخويا يهرب مني وكنت عايزة تقتلني لولا أن اللي انا كنت مستحيلة شايفهم بيدبحوا قصادي وسمعة رجالتك بتقولك كل حاجة انتهت
سمير : اخرسي يابت انتي محدش عارف يربيكي
مريم بنفس الصراخ. :مش عمري عارف لية عشان خلاص فاض بيا ومش نسمح اسكت تاني وشاورت علي أمة انتي بقا العقل المدبر اللي بتمشي عمي علي مزاجك عشان بتحبي المظهر وتبقي احلي وحدة في العيلة لان امي كانت بتحبها العيلة كلها ام انتي لا عارفة لية لأنك حقودة وسودة من جوة وقررت من اسر
ام انت بقا وارث الحقد والتكبر والقسوة انت اسوء منهم بس هننتظر اي من قتلين الإقتلة ولتجد نفسها فجاءة علي الأرض بسبب صفعة مدوية رن صوتها في المنزل كلة
لتسقط مريم وتبكي : وشاورت علي نفسها انا كنت زيها كنت عايزة بابا وماما عندك حق يا عمي انا محدش رباني انتم خدوتهم مني شلبي يستمع الي ذلك وتذكر نعم انها نفس الحادثة معني ذلك أنها اختة. كيف لازم يتأكد
اسر دموع مريم جعلت نفسة يضيق يود لو ياخدها بالحصانة يود لو يمسح دموعها لو يخفف وجهها رغم قسوة فهي ميت كيانة يهرب منها بالقسوة ولكن ليس هناك فائدة فقلبة أصبح مغرم بها ليتفاجاء الجميع بالجد زيدان يقوم ويتجة الي مريم وياخذها في احضانة: اهدي يا مريومة ياحبيبتي جدك اهدي
ليتفاجاء بأن مريم لاتنطق ومغني عليها
********************************
أثناء تلك المشاجرة كانت عشق تتابع لتسأل وتذهب الي رامي بعدما ضحك عليها بحيلة مرضى لتذهب لوحدها لتوجة مصيرها المحتوم ونتيجة الدبل الزائد عن الحد
*******************************
بيت طارق وهمسة
همسة خرجت المشفي بعدما عرفت انها نزفت وفقدت طفلها بسبب طارق قررت أن تجعلة يندم وبشدة وقلبها موجوع قررت تتجة لأحد مراكز التجميل واشترت ثياب وقررت تنفيذ خطتها لندن طارق وذرفة الدموع
أما طارق لم يكن يعلم أن همسة حامل وندم بسبب مافعلة هو بحبها لكن افكار سي السيد تسيطر علية وأخذ ورد وذهب المشفي ليتفاجاء باختفاءها
ليبدء رحلة البحث عنها وهي تبدء رحلة الانتقام
*********"******************
# الكاتبة الصغيرة منمن
فريسة القاسي
شروق في حج ة داخل منزل حمزة بعد أن أغمي عليها ولم ياخدها للمشفي خوفا عليها لانة يعلم أنها لاتريد أن يري أحد ضعفها أو تعبها نعم حفظ كل حاجة عنها طول الشهر دة حفظ أسلوبها تصرفاتها قاعد جنبها وماسك أيدها بعد ما الدكتور خرج وقلة انها مرهقة ومش بتاكل وعندها ضغط نفسي ولازم تروح لدكتور نفساني واختة وعد كانت في الكلية فمشوفتهوش
حمزة : اة ياشروق انتي غريبة مختلفة من اول مرة شوفتك وانتي قوية مشوفتش في حياتي زي قوتك وشدتك بس اي سبب ضعفك اي سبب دموعك اللي كانت نار حرقت قلبي هموت وانا شايفك بتعيطي كدة ومع ذلك بتعندي معايا كنت عايز اقرب منك بس عشان انتقم بس دلوقتي انا تاية مش عارف اعمل اي بس اللي عرفة اني عايز ابقي جمبك عايز اقرب منك مهما كان والأهم لازم اعرف سرك لازم بس ازاي انتي دائما قوية وبترفضي تطلعي سرك بترفضي ضعفك اعمل اي اعمل اي امممممممممم لاقتها
ليغلق الغرفة بالمفتاح ويضعة في الشراب ويقول ولو عايزة تخرجي تحكي بالمقابل
البدء شروق بفتح أعينها تدريجيا لتجد نفسها في غرفة غريبة وبجانبها حازم
شروق بعصبية : اي اللي جيني هنا يابنادم انت وانتي بتعمل اي
حازم ببرود مستفز لاستفزها لإخراج مابداخلها : في بيتي وعلي سريري
شروق :قامت بغضب وعنف وحاولت فتح الباب لكن فشلت
شروق بنبرة عصبية : افتحي الباب افتح
حازم : توء توء هدي اعصابك ياشية ومش هتخرجي الألمانية تقوليلي اللي مخليكي معيطة
شروق ::__________"_"'_
***********,**,*****,,************
عند تقي قبل ما العربية تصدمها اتفاجاءت بايد بتسحبها بعيد وبتحضنها بقوة كأنها شئ غالي لكن من نعم فارس فهو يراقبها من اول ذلك اليوم يدبر لشئ ليستفاد منها لكن من الاكيد سنعلمة يوما ما
تقي فاقت وبعدا بس انصدمت : ازاي انت
فارس قهقة باستهزاء: اة هو يا ست هانم مستغربة هااا بس أنا منقذتكيش عشان سواد عيونك انتي من اللحظة دي هتبقي تحت امري واللي هكلبا تنفيذية
تقي رجعت لقوتها وحدتها وكرامتها: متهدي يا سطا انت سائق فيا ولا كانك مهم فوق يابابا اوعي تكون فاكر أن هشكرك عشان انقذتني المفروض اموتك كنت عايزة اموووت وتقولي تحت امرك بتحلم يا دلعدي وكل هذا تمام من في الشارع فتقي صوتها عالي نسبيا لتتفاجا بيدو تمنعها
هههههههه بعثة باعلي صوت لدية ومع استغراب الكل تقدم نحوها دون سابق إنذار وحملها بسرعة البرق ودخل سيارتى وسط صرخها لكن لا حياة لمن تنادي
********٪*********************٪
ريحانة حجزت طيارة الي مصر لتذهب الي مريم ولكن هناك مفاجاءة تنتظرها
سلسلة اين قلبي
رواية فريسة القاسي
البارت السابع
عشقك تسرب الي قلبي من اول لقاء أصبحت اسيرك يا قلبي كيف ومتي أصبحت تعشقها انتي حبك كالسم أصبح يسري في دمي لا محال لا أريد غيرك في حياتي
ازيكم يا بنات اولا قبل ما تبدء الفصل بشكر اللي سال عليا ويعتذر لان اسلوبي في الكتابة بدائي بس أنا بوعدكم اني هحسنة والكابلز بتوعنا اي حد مش فاهم حاجه هفهملة باني انزلة مشهد الجزء اللي عايز يفهمة
سلسلة اين قلبي
رواية فريسة القاسي
شروق : انت بتهددني يا حازم
حازم يضع يدية في جيبة ببرود تام : ايوة يا شوشو بهددك وياريت تبطلي عندك لان قدامك اسد الداخلية يا ماما مش هزار
شروق : يا مامي خوقتني وانتي ادامك القطة الشرسة
حازم بدأ يقترب منها لتبعد حتي يصل الي باب الغرفة ويضع يدية حاجز يفصل بينهم ويقول وعيونة مسلطة عليها فهي اسرتة منذ أن رائها نعم الان يعترف بعشقة لها داخلة حب تولد منذ أول صدام بينهما اعجبتة تحديها وانا ليس مثل كل الفتيات التي تعرف عليها غريبة عجيبة شرسة قوية ضعيفة
كل هذا وهو مسحور أمام عينها هي ليت خضراء او زرقاء لكن فيها سحر غريب يجذبة إليها
قال بعدما فاق الي نفسة وهي تدفعة لكن ابي أن يبتعد عنها لتظل أسيرة لة
وتقول بعدما توترت من قرية منها: عايز اي وسع بقا
حازم: تحكي وحالا
شروق :------------------------
حازم جذبها من خصرها وقال بهمس : مش عارف. انا لية عايز اعرف بس كل اللي انا عارفة دلوقتي اني عايزاك تطلعي اللي جواكي ارجوكي اتكلم
شروق بضعف بعد ما خلاص فقدت سيطرتها علي دموعها وجرحها : عايز تسمع اي تسمع اللي حصلي هسمعك انا بنت اتولدت كل حاجة في حياتها مرتبطة بامي كل حاجة ابويا. كان بيضرب امي كل يوم ادامي ابويا اتجوز امي من سنة أولي اتجوزها بعد ما سجن ابوها وقتلة بحصرتة علي بنتة بعد كدة قعد يضربها فيوم عيد ميلادي اللي بقا اسوء يوم عندي ضربني لدرجة اني دخلت في غيبوبة طلق اني بعدها بساعة واتجوز عليها بعدها بكام ساعة اتجوز صاحبتها خلاها تموت بحصرتها خلاني تخسرها اكتر حد بكرهة كرهني في جنس الرجالة تعرف انا دخلت المجال بتاعنا لية عشان هو كان دائما بيفرد عضلاتة علينا كان دائما بيخوفنا بضربة لينا اصريت ابقي اقوي اضعاف منة احقق اللي عملة في شغلة في اقل وقت وبقيت القطة الشرسة اللي محدش يقدر عليها هل سمعت ارتحت جمالك ارتاحت دلوقتي وانهارت انا نفسي اشوف ماما نفسي اسلم عليها مش عارفة ازاي حكتلك بس اللي عارفة اني تعبان جوايا نار
حازم ما هي إلا ثواني ووجدت يدية تحتضنها وتبكي في حضنة بهستريا وتعب وهو يهدي من روعها ويركب علي شعرها كطفلة فهو ايقن في تلك اللحظة أنة عشقها لحد النخاع
ليتفاجاء بانتظام أنفاسها ونامت بين احضانة
ليحملها ويضعها علي السرير ويعطيها جيدا ويوعدها لانة لن يتركها ابداااا ويفتح الباب ويذهب ليحضر لها العشاء ويتصل باهتة ليخبرها بوجود شروق ويطمئن عليها
----------------------------------------------
رواية فريسة القاسي
فارس يسوق بسرعة جنونية وسط صراخها حتي وصل إلي مكانة المفضل مكان مظلم خالي من الناس هو قمة عالية لكن مظهرها رائع مليئة بالاشجار والورود
تقي بعدما اوقف السيارة وخرج منها ينفخ في سجيارتة
تقي لاتعلم لم اني بها الي هذا المكان لتتذكر بينا بريدة منها
تقي لتخرج وتقول : انت جيبني هنا لية
فارس التفت لها وقال ببرود قاتل : مزاجي
تقي : مزااااجك ازاي يا اخووويا ما تفوق وتتكلم عدل
فارس امسكها من فكها وقال بنبرة مميتة : انا فارس ومحدش يقدر يقف قدامة فاهمة انتي هنا عشان انا عايز كدة عايز منك حاجة مقابل فلوس هتريحك من شغلنتك
تقي وتضع يديها علي وسطها : وهي اي بقي يا خينا انتي
فارس : -------------------------::::--------------
تقي : بس
فارس : مفيش عندي بس
تقي : بس أنا مش موافقة اعمل كدة ازاي
فارس : هتقدري انتي معاكي فارس يلا عشان ننفذ
تقي -------
فارس شدها قبل أن تتفوة بكلمة أخري لينطلق لوجهتة
----------------:----:::::::؛--------------------
رواية فريسة القاسي
علي متن الطائرة المتجهة الي مصر تجلس ريحانة وتضع غمامة علي عينها لتجد شخص يجلس بجوارها يجلس عمار علي مقعدة لينظر بجانبة ليجد الفتاة نعم هي التي بحث عنها دائما ليجد كالملاك نائمة ليتفاجاء بأنها تمد يديها وتمسك بو وتقول بنعاس مريومتي خدني في حضنك عايزة احس بالامان كل هذا بدون وعي منها لتقترب وتضع رأسها علي صدارة لتدثرها جيدا ليتفاجاء ويترر دد ولكن استسلم أقلية وضمها الي صدارة بحنان
سلسلة اين قلبي
رواية فريسة القاسي
اقتباس
البارت الثامن
البارت هيتاخر لان عندي احتفال بعيد ميلادي النهاردة فهينزل متأخر علي ١٢ بعتذر منكم
عند مريم نائمة علي سريرها وبجانبها اسر الذي أصر أن يبقي معها لوحدة بدون أحد وطردهم بري تلك الحجرة وظل بجانبها يسأل نفسة هل ما قالته حقيقي هل اباة ارتكب تلك المصائب بحق ليقوم ويعطيها الدواء الذي كتبة لها الطبيب وظل بجانبها ويقول بداخلة : انا لية قلبي وجعني عليكي لية فعلا مضايق وعايز اكسر اي حاجة في الدنيا بس تبطلي عياط غطي مريم وبأسعار من علي جبينها واطفئ النور وخرج إلي مكانة المفضل ليفكر فية بهدوء
-----------------------------------------------
في الطائرة
تمر المضيفة بسيارة الطعام وما أن وصلت إلي عمار الذي كان مستمتع بحضن ريحانة لدرجة كبيرة ليفوق علي صوت المضيفة وهي تقول
: Do you marry ?
عمار: هااااا متجوزين اي ليقول بتوتر yes
المضيفة : شكلة عن حب علي فكرة أنا مصرية وشكلك مصري انتي كمان
اتشرفت بيك بس ياريت تصحي المدام عشان تاكلو
عمار : وانا اتشرفت بيكي
وسابتو ومشيت
عمار بدأ يحاول يصحي ريحانة اللي شعرها مغطي وشها واايديها متشبثة بقميصة وايديها التانية لفها علي رقبتة هي كانت فاكرة حضنة مريم
عمار بدأ يبعد شعرها ويصحيها
ريحانة بدءا تفوق وتقول بنعاس : ميمي شوية كمان بليز قالتها بطفولة
ليطلق ضحكة رنانة ويقول بصوت رجولي : بس أنا مش ميمي انا عمار
لتفوق ريحانة بعدما أطلق اسم عمار لتبدء تقفز من جانبة وتفتح عيونها لتتفاجا ب عمار
عمار : ههههههههههههه مالك اتخضيتي لية وليضيف بمكر يعني اتخضيتي مع انك كنتي حضنني وقفشة فيا كاني ههرب منكم
ريحانة : اي انا هو انت اللي انقذتني
عمار : اهاااا انا بس لية هربتي مني اول مرة اقابلك فيها والنهاردة كان صدفة حلوة عشان اشوفك
ريحانة : اصل دة حكاية كبيرة لتضيف بتوتر اسفة لو نمت بس بجد محستش بنفسي بقالي كتير منمتش بالراحة دية فمحستش بحاجة
عمار : ليقول مفيش حاجة وعلي فكرة انتي كنتي نايمة وفاكرني وحدة صحبتك أو مامتك فتصرفتي من المنطق دة ويلا فوقي كدة عشان الاكل هيوصل وناكل سوي
ريحانة : اة اكيد ويبقي عيش وملح
عمار : علي فكرة انتي ماشية معايا حاجة من اول يوم اتقبلنا فية
ريحانة. : واي هي
عمار : شنطتك
ريحانة ضربت أيدها علي رأسها بطفولة : اي الغباء دة ازاي انساها
عمار : بس انتي كنتي بتعملي اي في باريس ولية راجعة
ريحانة :-----------------------
🌸سلسلة اين قلبي 🌸
🌹رواية فريسة القاسي 🌹
🌼🌼بقلمي منمن 🌼🌼
🌸اللهم اشرح لي صدري ويسر لي امري🌸
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🌼🌼🌼🌼البارت التاسع 🌼🌼🌼
وقفنا البارت اللي فات
تقي &فارس
تقي : احنا جايين هنا لية
فارس : هتجوزك
تقي مصدومة فاتحة بوقها
فارس : ما هو استحالة نعمل التمثيلية دي من غير ما تبقي مراتي عشان تتحركي براحتك وياريت تبطلي شغلك في الفترة اللي متجوزك فيها
تقي مازلت مصدومة : اتجوزت انتي يا جدع عايز اتجوز وحدة بتشتغل شغلتنا دي
فارس : اولا انا متفق معاكي علي مبلغ مش هيخليكي تشتغلي كدة تاني
ثانيا يلا عشان الماذون فوق
فارس قام من مقعدة واتجاة ناحية تقي فتح لها الباب وانزلها ودخل باب العمارة انبهرت تقي من جمالها وليركبوا الاسانسير تقي كانت خايفة ومحستش بايدها اللي متمسكة بايدة اوي بس عليها كان ينوي توبخيها علي تفعيص يدية هكذا لكن انصدم عندما رآها مغمضة العينين تتمسك بة كالطفل التي تتمسك بابها
فارس لنفسة : اة استحالة واحدة كدة طب من الاشكال دي في حاجة غلط بس اي هي مش عارف
( انا بس اللي عارفة هية هية😂😂😛😛😛)
الاسانسير وقف وتقي لاحظت أيدها اللي ماسكة ايدة
وقالت باسف : انا اسفة كنت خائفة لم تكمل كلمتها ليقول : مفيش اسف عادي بس انتي اول مرة تركيبة
تقي : اة اول مرة
فارس لنفسة : بس ازاي لو هي بتشتغل كدة اصلا كانت ممكن تكون ركبتة قبل كدة اوووف
تقي لاحظت شرود فارس
تقي تنادي باسمة لأول مرة : فارس فارس انت كويس
فارس ما أن سمع أسمة منها كانو سمع اجمل الاغاني واعذبها ليقول ويحول منع ابتسامتة : هااااا انا هنا يلا عشان تدخل الشقة
تقي دخلت الشقة لقت الماذون والشهود ويوسف تفاجأ بأنها نفس الفتاة في الملهي فاستغرب اوي
يوسف : ممكن دقيقة بافارس
فارس : ماشي يا سيدي
يوسف اخذ فارس علي مكان بعيد عنهم
يوسف : انت عايز اتجوز دية فعلا طب هتعمل اي مع مرام
فارس : مادية اللي هتخلصني من مرام مرام مشرطتش من ضمن العقود اللي خلتني أوقع عليهم وانا سكران اني متجوزش تاني
يوسف : يابن الاي طب اشمعنا دي
فارس : عشان عندها قوة مش عند حد ابداااا وطريقتهاا لوحدها تخلي مرام. تضايق وتنفجر من الغيظ يلا بقا عشان ننجز
فارس : يلا يا كبير ما انت دماغك عالية
ليذهبوا ويبدء الزواج
لينتهي بالشيخ يقول اعلمكم زوج وزوجة بالرفاء والبنين باذن الله
ليذهب الجميع وستبقي تقي وفارس
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
طارق &همسة
بعد اسبوع من عند طارق وتكبر علي عدم احتايجة لهمسة و همسة التي تتوعد بأن تعلم طارق الادب
همسة لبست الحجاب بتاعها ولبست فستان سماوي وعليها ورد احمر رقيق وحجاب بنفس لون الورود وتوجهت لتأخذ بقية ملابسها من عند طارق وتذهب لأقدم علي وظيفة فهي عزمت علي الاتخضع لسي السيد مرة أخري
كان طارق نائم علي الأريكة والفوضي تعم المكان فتحت همسة الباب ليصحو طارق من الصوت
ليجد همسة ليقوم بكبرياء وسظهرة نظرة انتصار : جيتي اهوو ورجعتي يلا روحي حضري الفطار
بتضحك همسة باستهزاء وقفت أمامة : انت فاكر اني راجعلك يبقي بصراحة تبقي مخدوع اوي البيت دة اللي اتهمت فئة اللي انجرحت انوثتي فئة اللي خلاتني اخسر ابني فية اللي اغتصيتني فئة اللي خلتني جارية لطلباتك وانتي سي السيد اللي بيامر وينهي وأمينة اللي تنفذ إنما أنا بحس باي مش فارق عمرك ما هتتغير ابداااا اوعي تكون فاكر اني جايلك ابداااا انا جاية عشان اخد باقي هدومي وموضوع الطلاق بكرة الاقي ورقتي واوعي بقا من طريقي
طارق مدهوش توقع انها جاءت لة بس صدمة ردة فعلها الا لهذا الحد أصبحت اكرة
الالهذا الحد أصبح لايعني لها لكن كبرياء ابي أن يخضع ويعتذر لو كان اعتذر لكن الأمر انجل ولكن لا والف لا
ليقول بكبرياء : انتي وهتفضلي الحمى بتاعتي خادمة رغباتي وبس
همسة لتقترب منة وتقول بحفيف الافاعي : انا خادمة الكلمة دية أمنها غالي اوي وحق ابني مش هسيبة وبكرة هنشوف وزقتة وراحت الغرفة التعيسة بتاعتها لمن باقي هدومها وقبل ما تمشي بصت علية باختصار وقالت بمكر : مانيش تتطلقني عشان خطيبي بعد يومين عامل حفلة الخطوبة واكيد انت مهزوم لتغلق المنزل بسرعة الريح وتكون خلال ثانية للاسفل لأنها تعلم انها إذا لم تجري من أمامة لتكون ميتة فهي بالنسبة لى ملكية خااااص
طارق بعد أن سمع هذا الكلام جن جنونة ورمي بكل شئ أمامة وقال. : انتي بتاعتي يا همسة بتاعتي انا بس
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
شروق &حازم
وعد 🌵رامز
وصلت وعد من الكلية وذهبت إلي المطبخ لتسمع رنات رامز لترد
وعد : عايز اي
رامز : انا غلطان اني بتصل عشان اقولك انك تقولي لا هوكي اني جاي اخطبك
وعد : بجد
رامز: طبعا
وعد قفلت السكة وقالت : هبة بحبة اوي
رامز يضحك بشيطانية : لازم اخطبك عشان احصل عليكي بس تستاهل البت فرز اول
حازم كان بياكل شروق اللي بقت طفلة لقت ملجاها نعم فهي لم تنعم براحة كهذة منذ فترة لم تنعم بالحنان والدفء والراحة من قبل ظلت ١٥ سنة تعيش في رعب لكن الآن تحس بالامان
شروق بعد ما خلصت اكل سالتة : بتعمل معايا كدة لية يا حازم
حازم في نفسة عشان بحبك
حازم ؛ هاااا عشان عايز نبقي أصحاب بجد ممكن
شروق : اممم افكر
حازم : يا تواضعك يا اخوووتشي
شروق : دة اقل حاجة عندي يابني محدش يتوقعني
ليقطع كلامهم رنين الهاتف باسم اللواء
شروق : الو يافندم
اللواء : تعالي حالا يا شروق
شروق : في اي يافندم
اللواء : يلا يا شروق لما تيجي هفهمك وحازم كمان لازم يجي باقصي سرعة يلا
حازم : في اي
شروق : اللواء عايزنا بسرعة
حازم : طب يلا
حازم قابل وعد وشروق شوفتها : اختك وعد صح
حازم : مذاكرة يا كبير
شروق بفخر : يابني شغل الداخلية
لتسلم علي وعد وينطلقوا بسرعة الي المديرية
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
مريم & اسر
مريم صحيت اتصل بعيادة دكتور احمد اللي يتابع معاة وطلبت حجز معاد بكرة
اسر تعب من التفكير تعب من كل حاجة ليتذكر وهو طفل في ١١من عمرة
سمع ايوة يتحدث ويقول : قتلتوهم زي ما قلتلكم
ليكمل المكافأة في الحفظ والصوم المهم الفلوس بتاعت الورث
اسر فاق ويقول لنفسة : يعني بابا قصيدة علي عمي. مرات عمي انا لازم اتاكد اكتر
مريم ساعتها قامت من علي السرير راحت تاكسي في الجنية لقت خاتم مسكنة لقتة نفس الخاتم اللي كان في ايد اخوها يوم القتل فانصدمت لما لقت شلبي بيقول : آنسة مريم الخاتم دة بتاعي
مريم : مش معقول ادم
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
عشق &رامي
في شقة مفروشة تجلس عشق ضمة ركبتيها الي صدرها وصوت يملؤها يعلو مرة بعد مرة فقد فقدت الشرف كيف ستواجة العالم
ليخرج رامي بعد ما استخدم وفتح الدرج ورمي الفلوس وقال بشيطانية : مالك بس يا عشق دة انا كل حاجة بمزاجك
عشق أصبحت الروية مشوشة لتغيب عن الوعي ليقلق رامي عليها حقا هو فعل ذلك لينتقم من عيلة سمير التي قالت اباة من أجل أن يصبح سمير عضو في مجلس الشعب قتل اباة الذي يتنافس معاة حتي يفوز وهو تسلل الي عشق الفتاة الصغيرة لاينكر أنة تقرب منها بغرض الانتقام لكنة احبها احب حبها لو أحب طفولتها برائتها نعم سلبهم منها ولكن هو يريد الانتقام منهم وليس منها
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
ريحانة &عمار
بعد هبوط الطائرة تنتظر ريحانة سيارة أجرة تقف في الشمس الحارقة لانتظار سيارة لكن لا يوجد لتسمع اسمها من سيارة جميلة يركبها عمار : آنسة ريحانة مالك واقفة في حاجة
ريحانة : اهااا مستنية تاكسي بس مفيش
عمار : طب اوصلك
ريحانة : عشان مااتعبكش
عمار : مفيش تعب يلا تركيب
ريحانة : اصل انا مسافر المنيا عشان صحبتي واكيد حضرتك هتتعب معايا فبلاش
عمار في نفسة : بلاش اي اركبي ماهو دة المطلوب
عمار : لا مفيش تعب يلا اركبي
🌼سلسلة اين قلبي 🌼
🌸رواية فريسة القاسي🌸
بقلمي. منمن
البارت الحادي عشر
اولا قبل ما ابدء الفصل انا مجبرتش حد
يقري روايتي تمام انا كتير قولت أن
تليفوني بيغير الكلمات ودة مش بايدي
تمام بس ان انتم تتريقوا دة أسمى
استخفاف بجد واستهزاء بيا التليفون هو
اللي بيغير الكلام مش انا وبفضل 3
ساعات وبردو الكلام ليتغير مش ذنبي
انا بقا وياريت اللي مش عجباة
ميتبعنيش تاني 😒😠. انا مش
مسطولة علي فكرة دية مشكلة في
الفون مش ذنبي يعني انا بقبل الانتقاد
بس بأسلوب مودب اللي عايز ينتقدني ا
اتفضل بس باحترام غير كدة فانا
مسمحش ابدا
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
تقي & فارس
تقي بعد ساعتان من النوم عطشت قامت
تجيب مياة لقت فارس نائم علي الكنبة
وقعدت جملة وقالت وهي بتحط ايديها
في خصلات شعرة : دايما كنت بحط
منوم لاي حد البوص وبيوديني لية بس
انت حستك مش عايزني كدة مش
اي حكمة القدر فاني اشوفك دلوقتي
بس أنا هسيب نفسي اعيش معاك كل
لحظة وحطت بوسة علي جبينة هو
تململ في فراشة وهي جريت علي
غرفتها قفلت الباب وطلعت من شنطتها
مذكرتها وبدءت تكتب : مش عارفة
حسة نفسي بحبة قلبي بيدقلة اوي
القدر بيلعب معايا بس مهما حصل
استمتع بكل لحظة معاة بس هو ممكن
يحبني ؟؟؟؟!!!!!!
عند فارس حس بتقي من اول ما قعدت
جمبة لحد ما باستة احساس غريب جالة
احساس غريب تسلل لقلبة. مشي ايدة
علي جبينة مكان البوسة ونام وراح في
نوم عميق
في الصباح تستيقظ تقي وتتجة للحمام
وتلافي رسالة تحت الباب وتقراه
تقي ترتدي فستان اسود في موف طويل
وروج موف غامق جعلها مغرية وتركت
لشعرها الاحمر العنان الغجري
أما فارس استيقظ ويشعر بالسعادة لان
تقي معة ويقوم بتوصيل ويصلي وتجدة
تقي يصلي فتسالة باستغراب انتي بتصلي
فارس : اة. بصلي وبصوم بس لية بتسالي
تقي ؛ اصل اللي يجي مكان زي اللي
شوفتك فية وروحت هناك وكنت عايزني فبصراحة متوقعتش ابدااا انك تكون بتصلي
فارس : انا بصلي من زمان وبصوم كمان بس روحت المكان دة لاني زهقت من كل حاجة ساعتها كنت متخانق مع مرام انا مش بحب حد يفرض عليا حاجة بكره الأسلوب دة
هي خلتني كدة ساعتها قبلت يوسف ورحنا المكان دة
بس انتي لية مش بتصلي
تقي : عشان مينفعش اتوب الي ربنا وانا لسة في الوحل انا حتي معرفش اصلي ازاي وانا عمر ماحد علمني لاني انا لقيطة معرفش ابويا وامي .
فارس تأثر من كلامها وملامح الحزن : علي فكرة ممكن اعلمك ونصلي سوي
تقي : بجد. ينفع
فارس : طبعا ربنا غفور رحيم ولو نفسك تتوبي بجد هتلاقي باب التوبة مفتوح
تقي : شكرا
فارس : علي اي
تقي : انك بتديني امل
فارس : مفيش شكر ويلا بقا نروح الفيلا عشان نتسلي شوية
تقي : هههههههههههه دة انت تجيب فشار وتتفرج كمان
فارس : طب يلا اجيبة عشان عايز حاجة نضيفة
تقي : عيب عليك يايني
تقي وفارس ركبوا العربية وفي طريقهم لفيلاتة اللي فيها مرام
🌾🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌾
طارق & همسة
طارق قفل الباب بالمفتاح وهمي خافت ورجعت لورة
طارق : سي يو وحبيبي وفهمك كل دة في اسبوعين ويومين امال لو سبتك شهر نرجع الايكي مخلفة عيل ردي عليا هاااااا اخر كلمة بزعيق
همسة بقوة حتي لاتضعف : وفيها اي يا ابن عمي
طارق : انتي عايزني اقتلك صح
همسة ببرود تام : ابداا هوانا جيت جمبك انتي اللي جايلي وبتكلمي كدة وبعدين وقفتنا دى مش صح خطيبي لو شافك مش هيحصل خير ابدااا
طارق : خطيبك انا بقا جوزك لو ناسية يا هانم انا جوزك علي فكرة
همسة. ' : ابدااا انا مش ناسية بس هخلعك وبعد كدة اتجوز بقا من فادي
طارق جن جنونة : فادي مين انطقي لو فاكرة انك مسنحولك تبقي لحد غيري تبقي غلطانة لو وصلت اني اقتل اللي يقرب منك وقام مقرب منها وحط بوسة علي جبينها انا مش سبتك وانتي صغيره لحد غيري متتوقعيش اني اسيبك دلوقتي
وسألها ومشي
سايب المسكينة قلبها بيدق جامد وقالت : هخليكي ارجعلي وبارادتك يا طاروقتي
🌼🌼🌼🌼🌼🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌾🌾🌼🌼🌼🌼🌼 🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
مريم & اسر
اسر اخد ايد مريم ودخل بيها السراية واحد ما وصل لجوة اوضتة وقفلها بالمفتاح وراح عند حاجة مدرايخا بالستارة صورها وهي صغيرة واول ما تولدت لتتفاجا بهذا
اسر. : اة بحبك من وانتي صغيرة انا اول حد ياخدك في حضنة اول ما اتولدت اول حد سكتي علي ايدة من ساعة ما سبتني وانا اتحولت عشان قلبي بعدك أتوجه ولسة بيتوجع بقييت قاسي احسن ما بقي ضعيف ايوة في حبك ضعفت وانزلت كنت بتمني اشوفك لو مرة بس تيجي زيارة لجدي لما شوفتك ضعفت بس عملتك كدة عشان مضعفش عشان مش قادر بس انتي مش بتحبني بتحبي شلبي
انا بحبكككككككك جدااا جداااا للاسف وذهب ليفتح الباب ولكن سمع صوتها : وانا بحبك جدااا للاسف يا اسروتي
وشلبي اخويا
اسر مش مصدق راحلها وقال بجد
مريم : اة بس هتنتضم ليهم ولا لية الحب مكتوب علية يدفن من قبل ما يقوم
اسر : انا مش مع بابا من زمان وهو زارع الكرة والحقد علي عمي بس مبعرفش اني عارف أنة هو اللي قولكم وهو بردو اللي خلي ادم يجي يشتغل معنا وهو ميعرفش ذلة لحد ما انا كبرت خليت شلبي يبقي ايدي اليمين عشان ابعدة عن شروق باي طريقة والبنت اللي جات انا مش حابس ابوها وامها بالعكس ابوها عندة القلب صفرتة يعمل العملية علي حسابي والبنت دية قولتلها اني حابسة عشان عارف انها هتيجي وتقول كدة فبابا يتأكد ان ولائي لية وقلبي حجر صون
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
حازم ،🌵شروق
حازم مازال حاضن شروق
لياتي صوت اللواء سالم : اة ما انتي دائرة علي حل شعرك سائبة البسة يحضنك شكلك زي امك هنا حازم مقدرش يسيطر علي شروق و يابت حضنة وراحت باتجاه بغضب جامحح وقالتلة بصوتة عالي: سالم يا حديدي انا هنا اسمي شروق الحديدي اسال عنها عشان انا حاليا ممكن اخليك اتمني الموت بس مطولش
ونظرات التحدي بينهم
اللواء ممدوح : شروق اهدي احنا بنحمي ارواح الخلافات الشخصية دية مش وقتها هنا لو فضلتي كدة السفيرة هتموت مننا وانتي بتتخانقي وانتي اكتر حد لازم يبقي مركز دية مهمتك مش الخناق
شروق : وانا لو مهنتي انقذ ارواح ولو مهنتي يتحقق العدل والأمان اكيد مش هعمل مهمتي مع البني ادم دة ودة اخر كلام عندي استقالتي مقابل لو حضرتك أصرت اني اشتغل معاة وسابتهم ومشيت من غير ما تسمع نداء اللواء ممدوح حازم جري وراها
شروق دخلت غرفة الملاكمة وبدءت تضرب حازم واقف في مكان بعيد عشان متشوفش محبش يدخل حب تتطلع كل اللي في قلبها بدءا تضرب جامد : ظهرتي تاني لية ها. عايز اي جاي يضمرني تاني انا بكرهك يا سالم يا حديدي بكرهك
للتوقف بعد مدة طويلة عن الملاكمة وتقول : هتفضل واقف بعيد كدة يا حازم
حازم طلع : بس ازاي انا واقف في مكان استحالة تشوفني منة
شروق : دية حاجة من مهاراتي
حازم يضحك : دة انتي محدش يتوقعك بقا
شروق :ههههه بتاعتي رسالة لها
من احد الرجال اللي بعثتهم بمراقبة السفيرة : في ناس بتحاول تخطف السفيرة تعالي بسرعة لتنهض فجاءة وتقول لحازم : السفيرة هتخطف يلا بسرعة
ليجدوا مسرعين الي خارج وسط تساؤلات الكل
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
عشق رجعت الي ابوها وامها بليل بعد ما أضاعت اعز شئ لديها لتحصد سمير الحقد والكرة الذى زراعة بداخلهم
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🍓رواية فريسة القاسي 🍓
🌼بقلمي منمن 🌼
🌼. 🌼
🌼. 🌼
🌼🌼🌼
🍒حب الفارس 🍒
🌹اللهم اغفر لنا سيئاتنا وارحمنا انك ارحم الرحمين 🌹
الاقتباس اللي نزلت ابارح الرواية هتنزل قريباااااا انتظروني هنزلها بعد الرواية دي بس اتمني الاقي تفاعل واهم من كدة عايزة ناس تدعمني لاني محتاجة دعمكم وكمان الرواية هتبقي يوم ويوم مش يومياااااا واتمني يكون اقتباسي من عجبكم
من روايتي (((من تكون ؟؟؟؟!!!!))))
تبدء بقا البارت بتاعنا الجديد
🌼 البارت الثاني عشر 🌼
ريحانة & عمار
مر ساعة بعدما ركبت ريحانة مع عمار في صمت ليكسر الصمت وهو يقول : انتي عايشة هنا ولا في باريس
ريحانة : كنت ساكنة هنا بس سافرت من ٥سنين باريس
عمار : اكيد جاي لبابكي ومامتك
ريحانة توترت وملامحها اتغيرت واتحولت وبقت دبلنة
عمار لاحظ وقال : هو انا قولت حاجة غلط يا آنسة ريحانة
ريحانة : لا بس
عمار : بس اي
ريحانة : مفيش
عمار فهم أن في حاجة فقرر يغير الموضوع : مسافرة المنيا لصحبتك رنا
ريحانة باستغراب : عرفت منين
عمار : بسيطة وانتي نايمة كنت بتقولي اسمها فعرفت
ريحانة : امممم اة هروح عندها
وانت كنت في باريس بتعمل اي
عمار. : شغل شركتي. ليها فرع في باريس وكان في مشكلة ولازم اروح احلة
ريحانة : انت اصلا بتشتغل اي
عمار : مصمم أحذية
ريحانة : اوع تكون انتي عمار سويلم اللي مصمم أحذية المشهور
عمار : اهاااا اة انا
ريحانة: متعرفش انا كنت هموت واشوفك انا جذمي كلها من تصميمك
عمار : بجد
ريحانة : اة حتي الجذمة اللي لبسها من كتر حبي لتصمميتك رنا سممتني مهوسة عمار سويلم للأحذية
عمار قلبة دق اوي : بجد
ريحانة اتحرجت ازاي اتكلمت كدة بس هو اول حد بعد رنا تتكلم بارتياح معاة
عمار : اهو عمار سويلم بنفسى ادامك بس اول مرة اعرف ان تصميماتي مشهورة كدة. وناس بتحبها لدرجة الهوس
ريحانة : تصميماتك جريئة ونفس الوقت هادية فيها الثقة والخوف
عمار : وانتي بتشتغلي اي
ريحانة : انا دراسة في ايوس ولسة ماخلصة السنادي ويفكر ادور علي شغل
عمار : امممم اي رايك تشتغلي السكرتيرة بتاعتي
ريحانة : بس
عمار : مفيش بس وطلع الكرت من الجاكت دة الكرت بتاعي اتصلي عليا
وفجاءة العربية وقفت عمار خرج لقي الكوتش فاضي ومعهوش استبن
ريحانة خرجت وقالت : في اي
عمار : الكوتش فس ومعيش استبن
ريحانة : والعمل
عمار وريحانة استنوا ساعة يمكن يلقوا حد يساعدهم لحد ما جاة الليل
عمار وريحانة في نفس الوقت قالوا : اي العمل
بيضحكوا سويااااااا
ريحانة : اظاهر هنستتي كتتير حضرة المصمم
عمار : مصمم مين واحنا شبة الشحتين ومحتاجين الللي يوصلنا
ريحانة : هههههه طب اي هفضل معاك كدة انا بقول تتصل باي حد ينقذنا يعني
عمار : ما هو يا فقيقة اتصلت والكل نايم انتي عارفة الساعة كام
ريحانة : كاممم
عمار : واحدة بليل
ريحانة : اي يا اخوووتش
عمار مات علي نفسةمن الضحك
وريحانة كمان
عمار : فظيعة بجد
ريحانة : ربنا يسطر اصلك
عمار : بتكلمي كدة لية
ريحانة : مفيش قولت اتسلي واقلد الخدامين بتاعو السبطية
عمار : اشمعنا السبطية
ريحانة ببراءة : معرفش بس هما بيقولها كدة
عمار في نفسة : تركيبة غريبة اوي شكلك وقعت ولة اي
ريحانة: بس خطيبتك مش هتقلق عليك
انا اسمع انك خاطب واحدة بس اقولك الصراحة ومتزعلش عمالة زي ام اربع واربعين وعروسة المولد في نفسها
عمار : ههههههههههههههه عندك حق
ريحانة : انت مزعلتش
عمار : وازعل لية انا وهي يابنت بعض
ريحانة : لية معلش فضولي بيقتلني
عمار خرج برة العربية وريحانة طلعت ورأة
عمار : اتعرفنا علي بعض في باريس رسمت الحب والبراءة وطلعت حية كانت تسرق تصميماتي الجديدة لمصمم تاني منافس ليا واكتشافها وهي بتسرقهم وانفصلنا
ريحانة : كنت بتحبها
عمار : اكدب لو قلت بحبها انا معرفش الحب اللي بيقولى علية اسمع عنة بس ملقتهوش واصلا مش عارف ازاي اكون حبيت
ريحانة : الحب حاجة كدة تخلي قلبك يقف لما تشوف حبيبك الحب مش بيجي بالاجبار ولة بلبس الحب ليدخل القلب ويتمكن منننا
عمار : شكلك حبيتي
ريحانة : ابداااا
عمار. : مش هتقوليلي اي حكايتك
ريحانة. : وعايز اعرف لية
عمار : فضولي هيقتلني يا ست اعتمادد
ريحانة : هههههه مين اعتماد ومش معقولة عمار سويلم اللي بيصمم الأحذية وماركتة عالمية يتكلم كدة
عمار : ولية مش معقول
ريحانة : اصل في الجرائد ليكتبوا عنك انك عصبي مش بتحب الهزار واحد جد
عمار : وانا كدة فعلا
ريحانة : بس بصراحة مش حسك كدة
عمار : يمكن
ريحانة : مش هتحكي
ريحانة : دة انت مصر بقا
عمار : يعني اة بصراحة. عندي فضول اعرف كل حاجة عنك ومتسالنيش لية لاني معرفش
ريحانة شافت ساعتها يا نهار الساعة أربعة كل دة ومحسنش بالوقت
عمار : اممممم بتهربي
ريحانة : حاجة شبة كدة اتصل باي حد يلا
عمار اتصل بالسوق بتاعة وجاب العربية
عمار وصل ريحانة لحد نجع زيدان ومشي
وكل منهم جوة قلبهم حاجة مختلفة وإحساس جديد
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
مريم & اسر
مريم واسر في حضن بعض في التراس وقفلين الستاير عشان محدش يشوفهم
مريم : اول مرة احس براحة من ساعة ما بابا الله يرحمو يموت هو ماما
اسر : يمكن عشان في حضني
مريم : يمكن
اسر : ١٥ سنة بعيدة عني يا مفترية
مريم : كان لازم ابعد تعرف اول حد نطقت أسمة بعد ما فضلت تلت أو أربع سنين متكلمش
اسر : مين
مريم : يسو
اسر : بجد
مريم : اة كنت محتاجلك جمبي
اسر : وانا جمبك وملك ايدك ناوية علي اي
مريم : ناوية احلي عمي يفوق ناوية احليه يندم
اسر : ناوية علي اي
مريم :----------------------------------------
اسر : انتي متأكدة من اللي عايزة تعمليه
مريم : اكيد لازم يفوق مهما حصل الطمع بتاعهم لازم حد بوقفة
اسر : بس انا خايف عليكي
مريم : عارفة بس انت معايا وهتحميني علطول
اسر : بحبككك يا مجنونه
مريم : وانا
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
فارس &تقي
فارس في طريق الفيلة لقي تقي سرحانة
فارس : تقي مالك
تقي :______"_""
فارس : تقي تقي مالك
تقي : هاااا اسفة
فارس : مالك
تقي : مفيش بفكر في اللي هنعملة
فارس : وفكرتي
تقي : امممممممممم بفكر اعلمها الطبيه والكنيس
فارس : اة بليززززززز خليها تقولي يا سي فارس
تقي : عيوني ليعود السواقة
تقي تنظر في النافذة وتقول : أمتي بقا مهمتي تخلص أمتي بقا اخلص من الهم دة لحد أمتي هفضل اكدب انا بحبة بس ممكن ميكونش بيحبني ازاي هيبص واحدة زي هو اكيد مفكرني وحشة بس القدر لعب معايا. يارب ساعدني
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
مريم راحت لشلبي وقالتلة الخطة وهما بيتكلموا سمعوا صوت صريح وخرجوا يشوفوا في اي لقوا سمير بيضرب عشق جامد
ويقول : انا اوكي راسي في التراب أوري وشي لناس ازاي مين هيقبل يتجوزك
شلبي طلع : هتجوزها انا
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
تمت
تعليقات
إرسال تعليق