expr:class='data:blog.languageDirection' expr:data-id='data:blog.blogId'>

رواية صعيدي لكن عاشق الفصل الخامس عشر والسادس عشر بقلم نرمين قدري

 رواية صعيدي لكن عاشق الفصل الخامس عشر والسادس عشر بقلم نرمين قدري 

رواية صعيدي لكن عاشق الفصل الخامس عشر والسادس عشر بقلم نرمين قدري 

الفصل الخامس و العشر

في نفس الوقت داليا كانت تحاول أن  تدخل جناح جاسر وحور .

وتسحبت داليا في الخفاء لكي تمم خطتها ولكن كانت هناك عيون  تلاحقها  وهي لا تدري .

دخلت فعلا داليا الجناح و فتحت دولاب حور ووضعت الحبوب داخل الملابس وزجاجة العطر الرجالي 

وخرجت مسرعة .

اتصلت بفادي 

داليا :  الو ايوة كله تمام بس حكاية اني اجيب موبايلها واعره خالص . 

انا عندي فكره مليحة احسن من اني اجيب موبايلها .

اية رأيك تاجي تكلمها جدام المستشفي و انا اصوركم وحاول تديها اي حاجة ملفوفه حتي لو مخدتهاش بس تبان في الصور انك عطتها علشان لما جاسر يفتش ويشوف الحاجة يبقي هي اخدت فعلا الحاجة منيك 

فادي : يابت الأبلسه ده إبليس نفسة يعظملك سلام دماغك سم حيه بجد 


داليا : خبر ايه عاد مفيناش من الغلط انا جولت اني حخرجها بفضيحة يبقي حتخرج بفضيحة انا داليا الأنصاري ومحدش يجف في طريقي واصل و حاخد جاسر منيها بت المركوب وحتترمي في الشارع عاد

فادي : ايه ده كله كفايا لك يا ساتر الله يكون في عونه اللي يقع تحت ايدك ربنا يكفينا شرك ياشيخة يلا سلام 

داليا: هو ايه اللي يلا سلام حتدلي الصعيد ميتا متعوجش علشان الحاجة متتكشفش

فادي: حدلي بكره ياختي علشان حلاوتها في حموتها غوري بقي

رجع جاسر و حور القصر وصعدوا  الجناح 

جاسر :حوريت قلبي من جوا وحشتيني تعالي يلا مكانك 

جرت حور في حضن جاسر أو أمنها زي مبتقول خلاص معادتش تعرف تنام غير جوا حضنه و هو كمان مش بينام غير وهيا في حضنة ...

استتتوب 

هو ده العشق ياساده ايوه العشق .. العشق الذي تعدي بمراحل الحب ايوة الحب اسمي معاني الحياه 

الحياه بدون حب كالقلب بدون نبض كالشتاء بدون مطر 

الحب هو الامان الراحة الحب هو سر وجود الإنسان 

بااااك 

نام جاسر و هو محتضن حور وكانه يخشى أن يختطفها أحد  فيفقد وجد الحنان الذي افتقده من سنين  وهوحنان الام ،، حنان الزوجة ،،حنان الحبيبه ،،كله ده تلخص في كلمة واحدة  وهي حور

في صباح اليوم التالي ذهبت حور لعملها وهي تدخل على  المستشفي لفت انتباهها وقوف فادي  أمام الباب 

فادي. :  صباح الخير يا حور


حور: بغضب انت ايه اللي جابك هنا


فادي :  انا جاي علشان حسيت اني غلطت في حقك و اني خسرتك 

حور : وبعدين 


فادي : عاوز ارجع اللي كان عاوز ارجعك ياحور


حور: انت اهبل انا متجوزة وبحب جوزي


فادي : لا انتي اتجوزتي جاسر غصب و انا حخلصك منه واتجوزك

حور : انت لو اخر راجل في الدنيا عمري ما ابصلك شخصية انتهازية ووصولية زيك 

وسع كده من وشي. خليني ادخل اتاخرت 

مسك فادي يدها يمنعها من الدخول هنا قامت داليا بتصويرها فقامت حور بضربه بيدها على وجهه 

حور: تاني مرة ايدك تتمد عليا حقطعاهلك فاهم والا مش فاهم ويلا غور من هنا .

فادي ببرود : وكأن محصلش حاجة قدملها هدية ملفوفه طيب خدي دي و حطها في أيدها غصب وطبعا الحربايه بتصور 

رمتها حور في وشه ومشيت 

دخلت حور شغلها وهي في قمت غضبها ومش عارفه تقول لجاسر والا لاء 

ساعتها رن هاتفها كانت مها

حور الو ايوه مها اتصلتي في وقتك

مها:  خبر ايه عاد يا حور حوصل حاجة

حور: اه حصلت حاجة غريبة دلوقتي وانا داخلة الشغل حكت حور كل شي حدث معها  .

مها :ربنا يستر معرفش هو ايه اللي جابه ، بس انا من رأيي تقولي لجاسر لازم يعرف .

حور : انا كمان مش شايفه كده استني كده . مها جاسر بيتصل علي الانتظار حكلمه و ارجع اكلمك 

مها : ماشي بس طمنيني متسبنيش علي عمايا

حور:حاضر حاضر سلام بقي

حور :الو ايوة حبيبي

جاسر: حور تعالي حالا جدتي تعبانه قوي

حور: حاضر جايه بسرعة اهو 

دخلت حور القصر. وجرت علي جناح الجده

حور: في ايه يا جاسر حصل ايه 

جاسر : مش عارف كانت قويه وفجأة  لقينا دماغها مالت و مش بترد .

حور كشفت عليها ..متقلقش دي غيبوبة سكر هي اكلت ايه 

جاسر:  مش عارف 

هنية :  اكلت كريم كراميل و بسبوسه بلقشطة 

حور : ينهار ابيض و مين سمح بدخول الحاجات دي عندها انا عطيالك جدول الاكل بتاعها

هنية : اعمل ايه انت عارفة الحاجة لما بتعوز حاجة محدش بيجدر يجول لا

حور :خلاص يا هنية روحي شغلك

علقت حور محاليل و ظلت ساهرة إلى جوار الجدة .

جاسر :حور انا حطلع اريح فوق شوية لو في حاجة رني عليا

حور حاضر يا حبيبي وحضنته حضن كل يوم بس طبعا انا مش حعرف انام وانا بعيده عنك 

باسها جاسر ومشا

وفي نصف الليل جاءت رساله لجاسر فيها صور حور وتحتها دور ورا مراتك خلي بالك منها يا دكر ..

فتح جاسر الصور اتعصب وراى  الهدايا أسرع يبحث  في الغرفة كالمجنون حتى أخرج تلك الأشياء من الدولاب 

جلس جاسر مكانه ووضع وجهه بين يديه و أنزلةدموعا  من عينه ...؟؟؟؟؟؟؟؟؟ 

لاول مرة يبكي الأسد  يبكي ..أو يقع فعندما يبكي اويقع  بينقلب وحش كاسر لا يرحم 

فاق علي صوت تليفونه كانت حور 

حور:جاسر انزل بسرعه جدتك تعبانه قوي

مسح جاسر دموعه ونزل مسرعا

في ايه ياحور

حور مش عارفه فاقت وبدأت تتكلم وبعدين غابت تاني عن الوعي المشكلة أن النبض ضعيف جدااا

جاسر انا حتصل بدكتورها يجي بسرعه 

جاء الدكتور وشافها وقال : أنا مش حقدر اعمل اكتر من اللي عملته دكتورة حور ،، 

هي عاوزة متابعة واظن يا دكتورة عارفة ايه التعليمات

حور ايوة يا دكتور عارفه كل حاجه خرج  الدكتور وحور تشعر  أن جاسر  قد تغير معها .


حور : مالك ياجاسر متقلقش هي بقت كويسة و الخطر عدا

جاسر : مفيش قلقان علي جدتي 

حور جاءت تحضن جاسر .. فابعد يدها فتعجبت 

دخلت تحية و داليا ليطمئنوا على حالة الجدة .

داليا بشماتة و قد لاحظت  تعابير جاسر .هي تعلمه وهو غاصب فزادت النار اشتعالا .

داليا : ايه يا حور هو مش انتي المفروض ده شغلك كنتي فين لما جدتي اكلت الاكل ده لو مش قد الشغل قولي و لا اهتماماتك في حاجة تانية

حور :قصدك ايه يا داليا مش فاهمه

داليا :  أن الله حليم ستار مقصديش بس خلي بالك احنا في بلد صغيرة ومفيش حاجة بتستخبا

حور أمسكت بهاا من يديها / لا افهم قصدك بقي 

تدخل جاسر :مش وقته الكلامه عاد كل واحده تحط لسنها في خشمها وجت الحساب لسة مجاش عاد 

حور لاحظت أن جاسر بيتكلم صعيدي فعرفت أنه في قمة غضبه .. بس هي مش عارفه في ايه و عملت ايه

سكتت حور وهي محتارة من أمره 

مر اسبوع وبدأت صحة الجدة تتحسن و جاسر لم يتكلم مع حور من ساعتها .

طلعت حور جناحها لأنها طول الاسبوع مقيمة بجوار الجدة 

حور:  انا بقي ممكن اعرف في ايه مالك انا من حقي،،......... 

اااااااااااا ه ومسكت وجهها

جاسر صفعها وقالها:  انتي هنا ملكيش حقوق انتي هنا خدامة تحت رجلي ولرغباتي ، ولما أزهق منك حرميكي في الزباله زي اي حاجة وسخة رمتها.

حور والدموع في انهمار:  جاسر انت اتجننت في ايه انا عملت ايه لكل ده .

جاسر: في اني كنت شايفك بني ادمه لكن طلعتي زباله 

حور: بس بقي كفايا تجريح قول علي طول انا عملت ايه 

جاسر رمي علبه الحبوب في وشها ، اقدر اعرف بتعمل ايه دي في دولابك لو انتي مش عاوزة تخلفي مني انا ميشرفنيش اني اجيب ولاد منك وتكوني انتي امهم...

ام فاجرة و بلاش اقول بقي تاني 

حور انا مسمحلكش وانا معرفش ايه جاب العلبه دي هنا واللهي ما اعرف 

جاسر :  و حتقولي ايه علي دي كمان البرفان ده من النوع اللي بيستخدمو فادي .. ايه ريحتة وحشاكي قوي

شهقت حور ووضعت يدها علي فمها :واللهي معرف واللهي انا اول مرة اشوف الحاجات دي 

راح ماسكها جاسر من شعرها يثبت راسها علي شاشة الموبايل . وآية الصورة دي اظن حتقولي فوتوشوب

حور :  انا حفهمك ايه حكاية الصور دي

جاسر : وانا مش عاوز افهم وشدها من شعرها تعالي وجرها علي سلالم القصر و اتلم الخدم و داليا وامها و ابوها و التوائم 

جري التوام علشان يحوشو عنها ولكن جاسر شخط فيهم يقفو مكانهم 

جاسر :اي حد حيدخل هو حر من انهاردة حور حتقوم بشغل هنيا.و ألبنات كلها وحتنام معاهم مفهوم ومش عاوز حد يعمل حاجة في البيت غيرها 

حور: وانا مش حسمحلك تعمل معايا كدة وحطلق منك 

جاسر : قرب منها ووطي عند ودنها انتي مراتي واعمل فيكي زي منا عاوز لو معملتش اللي عاوزه حرفع عليكي قضية زنا .

وسحبها من شعرها لحد المطبخ وقال: ده مقامك يا زباله. ورماها علي الارض ومشا 

نزلت خديجة جنبها تحضنها و تطبطب عليها معلش يا دكتورة 

هنية،: قومي يا بنيتي قومي استهدي بالله وصلي ركعتين لربنا ساعديها يا خديجة ،، لاحول ولا قوه الا بالله هو شيطان ودخل بينكم معلش جاسر ولدي وانا خبراه بيجوم وينزل علي مافيش 


دخلت داليا عليهم المطبخ : انتي يا...... قلتيلي اسمك ايه مش مهم مش عاوزة اعرف اعملي فنجانين قهوة وهاتيهم في مكتب سيدك جاسر يلا بسرعه يا بتاعه

دخلت حور حجرة المكتب وهي تحمل القهوة فوجدت جاسر يجلس علي المكتب وداليا قاعده فوق المكتب بتبخ سمها في ودانه .

بتقول : انا كنت عارفة يا واد عمتي بس مجدرتش اجولك دي البلد كلتها بتتكلم في الحكيوة دي بجي سيرة كبير البلد علي كل لسان في النجع 

حور قطع لسانك انا اشرف من عشرة زيك نزلت داليا وجابتها من شعرها فا انقلبت القهوة علي يد حور وهي ساخنة صرخت حور وبداء جلد أيدها يقع 

صعق جاسر و لكنه فضل واقف مكانه وعليه قناع الجمود 

جرت حور علي المطبخ و هي تصرخ من الالم 

نزلت دموع من عين جاسر في الخفاء دون أن يراه أحد و قلبه بيتقطع عليها 

دخلت حور المطبخ جريت خديجة ايه حصل ومالها ايدك 

حور عاوزة مرهم حرق بسرعة

احضرت خديجة مرهم 

دخل جاسر وعنية بدور عليها عاوز يطمن وقال/ هنية اعملي حسابك بكرة في اكل كتير عندنا حفله حكتب كتابي علي داليا بكرة !!!!!!!!!

الفصل السادس عشر

دخل جاسر وعيناه تبحث عنها  يريد  الاطمئنان عليها  وقال: 

هنية اعملي حسابك بكرة في اكل كتير عندنا حفله حكتب كتابي علي داليا بكرة !!!!!!!!!

شهقت هنية:كيييف ياولدي لا والا كله الا العجربه دي الله في سماه ميحصل .

جاسر: خاله هنية انتي ليكي معزة عندي كبيرة في بلاش تدخلي في الموضوع قلت بكرة حكتب علي داليا وخلصنا 

قلها وخرج سريعا من المطبخ..

انفجرت حور في البكاء

خديجة:  وبداءت تعيط بكفياكي عاد يا دكتورة علشان خاطري بكفايا .. 

حور: خديجة مش انتي بتحبيني 

خديجة :ربنا واحده اللي عالم معزتك عندي كيف

حور:طيب علشان خاطر ربنا خرجيني من هنا 

خديجة: وه حتطفشي عاد لع دي كبيره قوي عندينا 

حور: ملكيش انتي دعوة انا حتحمل المسؤوليه كلها كل اللي عوزاه تجبيلي شنطة ايدي من فوق بس مش عاوزة اكتر من كده وهدوم من عندك والبسها .

ساعدتها خديجة علي الخروج من القصر و أخدت السيارة وخرجت بها من النجع كله ، و بعدها أخدت الاتوبيس وسافرت إلى الغردقه .

في القصر بعد ساعة دخل جاسر المطبخ 

جاسر: هنية عاوز قهوة وحور هي اللي تجبها هو انا مش قلت أن مكان حور هنا في المطبخ .

ردت خديجة: معرفش راحت فين بجلها ساعة مش باينة يمكن تكون نعست في الأوضه جوا علشان بجلها سبوع جاعده جار الست الكبيرة 

جاسر : خشي صحيها هو مش دلع انا مش مشكلتي نامت والا منمتش ، تشتغل زيها زيكم هنا .

دخلت خديجة الغرفة للتدريب ماذا تصنع ؟ 

صوت جاسر : اية جناب البرنسيسه عاوزة اللي يصحيها 

خرجت خديجة:دكتورة حور مش جوا

جاسر:,يعني ايه مش جوا انطقي . اطلعي شوفيها في الجناح فوق 

طلعت خديجة ونزلت مش فوق ياجاسر بيه بس حاجتها كلتها موجوده

صاح جاسر بصوت عالي لم كل القصر ،،، انا عاوز اعرف هي خرجت ازاي من القصر كل واحد حيتحاسب 

كل ده و الجده سامعة كل حاجة من الاول 

قلبها مقدرش يستحمل كل اللي حصل 

دخلت خديجة عليها لقتها راسها مايلة

خديجة : ست الحاچة ياست فضيلة اصحي ياست ثم صوتت اللدحقي يا خالة ست فضيلة ماتت


دخل جاسر بسرعة : جدتي فوقي جدتي حد يتصل بدكتور بسسرررعة جدتي لا متسبنيش انا انهارده محتاجلك اكتر من اي يوم انتي سبتيني وحور سابتني ليه ليه بيحصلي كل ده اااااااااااا ه علي كمية الوجع يارب يارب جدتي اااااااااااا 

نرجع لحور

وصلت حور الغردقه وكان معها عنوان مها 

مها كانت قاعدة مع عمار ليشاهدوا التلفزيون

جرس الباب دق

عمار : مها افتحي الباب 

مها : يووووه هو مفيش غيري انت رخم 

قامت مها وفتحت الباب ثم صرخت 

حوررررر الحقني يا عمار حوررر

جري عمار فوجد حور ملقاة أمام الباب 

مها اتصلي بدكتور بسرررعة

جاء الدكتور وصعق من منظرها كانت غائبة عن الوعي تماما و يدها تنزف من الحرق .

فاقت حور و الدكتور بيضمد الجرح وقالت جملة واحده و غابت تاني انا شكلي حامل خلي بالك ..

كشف الدكتور عليها واعطاها الأدوية اللازمة .

دكتور :  المدام شكلها حامل فعلا بس الجرح اللي في أيدها ملتهب واحتمال تسخن جامد بليل انا حبعت ممرضة علشان تعرف تتعامل لأن المدام مش حينفع تاخد اي دواء علشان الحمل فاحنعتمد علي الثلج و حمام الماية البارد. هي عاوزة راحة تامة بدون حركة لان من الواضح أنها اجهدت كتير و ده في خطورة علي الجنين و بعد ماتفوق حاخدها المستشفي علشان عاوز اعمل تحليل وأشعة

ألف سلامة عليها لو في حاجة كلموني في أي وقت 

خرج الدكتور مع ذهول مها وعمار 

مها :ياتري حصل اية معاها اتصل بجاسر اسأله 

عمار:لا انا متهيألي نصبر لما تفوق وبعدها نعرف حنعمل ايه 

وفي القصر :الكل علي قدم وساق بيشتغل في مراسم تشييع جنازه الجده و تقديم واجب العزاء 

جاسر في جناح قافل عليه حزين علي فراق الجده وحور .. سمع خبط علي الباب قام فتح

جاسر: خديجة خير في حاجة تانية حصلت

خديجة :مع بكاء مستمر انا عاوزة جنابك في حاجة مهمة 

جاسر :ادخلي يا خديجة 

خديجة :في حاجة حصلت من سبوع وكنت عاوزة اجول للدكتورة بس الظروف مسمحتش ..

يوم كتب كتاب الست مها الدكتورة حور قالتلي انظف حمام الجناح لانه مش عاجبها ،، وانا جوي في الحمام سمعت. صوت. برا جلت انكم يعني وصلتم وخفت الست حور تزعل مني علشان مخلصتش تنضيف ،، ولسة حخرج واعتذر ببص لجيت اللي موجود عاد برا الست داليا مش الدكتورة و لجتها بتفتح دولاب الست حور و بتحط في حاجات وطلعت بسرعة 

نزلت جولت ادللخاله هنية اللي حوصل جالتلي ملناش صالح عاد هما عيلة في بعضيهم و احنا غلابه وعايزين ناكل عيش 

كل ده وجاسر بيسمع و الغضب عاميه 

جاسربصوت مرتفع : ولسة فاكرة تقولي دلوقتي بعد ما كله راح 

روحي شوفي شغلك يا خديجة روحي 

دخل جاسر غرفة داليا فلم يجدها أمسك موبايلها لقي رقم فادي و مكلمات كتير بينهم و الرسايل و صور حور وصورة لحور وهي بتضرب فادي بالقلم .

جاسر:ورحمة امي وجدتي اللي مفيش اغلي منهم و غلاوت حور عندي ما حسيبك يا داليا اصبري عليا خرج جاسر من عند داليا

اتصل جاسر بصاحب المستشفي اللي كانت جدته بتتعالج فيها جاسر له أسهم في المستشفي كلم صاحب المستشفى

جاسر: ايوة يادكتور،محمو انا ليا عندك طلب 

في دكتور اسمه فادي !

يترفد من غير شهاده خبرة ويعلن في جميع مستشفيات القاهرة ممنوع التعامل معه ,,, والبعثه بتاعته تتلغي ،، و مدير المستشفى يتجازا لانه هو اللي سهله كل المميزات دي لانه خطيب بنته ،، انا عاوزه يشحت 

انهي المكالمة ودخل عليه جابر 

جابر : جاسر بيه المحامي برا وعاوز حضرتك 


جاسر :ماشي يا جابر دخله المكتب خلي هنية تعمل قهوة وانا جاي 

دخل جاسر : خير يا استاذ راضي في ايه

راضي :بس يا جاسر بيه انا عارف ان مش وجت الحديت ده بس دي وصية الحاچة فضيلة أن وصيتها تتفتح بعد موتها طوالي 

ولازم كل الموجودين يحضرو وبنتها دهب كمان

جاسر :جابر جاااابر 

جابر: نعم يا جناب البيه 

جاسر : حد يشيع للست ام مها يجبها بسرعة و خلي هنية تطلع تنادي عمي و الأولاد

راضي : الدكتورة حور كمان

جاسر :وحور مالها ومال وصية جدتي 

راضي :جدتك ذكرتها في وصيتها 

جاسر: بس حور مش هنا سافرت القاهرة عند والدها 

راضي :خلاص بما انك جوزها انت تسد مكانها 

اتجمع كل من في القصر فتح محامي ظرف كبير كانت وصية الجده... 

الحاجة فضيلة :السلام عليكم أبنائي واحفادي 

ساعة ماحتقرو رسالتي حكون انا مش موجوده هنا 

بنتي الغاليا دهب ،نور عيني :أنا عمري ما غضبت عنك يا بنتي انا بس كنت عوزالك الاحسن و لما لقيتك سعيده مع جوزك استسلمت وسكت ربنا يهنيكي

داليا حفيدتي ربنا يهديلك حالك يابنتي حبي نفسك وحبي الناس وبطلي الكره اللي جواكي ده 

وصيتي كالاتي .

ووزعت أملاكها كلها علي. اولادها واحفادها وكان من نصيب دهب كل مجوهرات والدتها و المزرعة كلها وخصصت لمها جزء من أملاكها 

جاء نصيب جاسر من الشركات وضعت نصيبة مناصفة مع حور و ضرورة توقيع حور علي كل عقد أو ورقه في الشركة مع التوقيع مع جاسر وعدم قدرته علي التصرف في أي شيء بدون الرجوع لحور لأن كل شيء منصافتها بينهم وعدم فسخ المشاركة بينهم غير بعد سنتين و اللي يبداء في الفسخ يتحول نصيبة للطرف الآخر 


صعق كل الموجودين ماعدا دهب ابتسمت فهي فاهمة دماغ والدتها، عارفه أنها عاوزة تربط جاسر بحور علي طول 

جاء صوت عمهم : انتم عارفين أن امي حطت في ايد البت دي جد ايه حطت مليارات ياسنه سوخا 

داليا بغل: هي حتفضل قرفانه علطول 

تحية: حقا وفين بجي ربة الصون و العفاف لتكون لسة جاعده عند هنية 

جاسر :حور مشيت و معرفش هيا فين و مراحتش عند ابوها 

داليا بغيظ:  تلاجيها هربت مع عشيجها ما هي فاجرة وتعملها

جاسر:  صفعها علي بوقها اخرسي بقي اخرسي انتي آيية مبتتعبيش ياشيخة كفاياكي بجي سم حية مش عاوزة تهدي 

دهب : أهدا ياولدي اهدا 

ارتمي جاسر في حضن خالته ضيعتها ضيعتها من ايدي يا خالتي ضيعتها وانا اول مرة. احب عمري ما حبيت واول ملاقي الحب يضيع مني وانا اللي اضيعة 

دهب:  اهدا ياولدي اهدي ياجلب خالتك 

وفي الغردقه 

بدأت حور أن تفوق 

حور : اااه ااه

مها: حور انتي سمعاني حور ايه اللي حصل اكلمك جاسر 

حور: لا يا مها متكلمهوش

مها : لية ياحور 

حور؟؟؟؟؟؟!


يتبع


بداية الروايه من أولها هنا

تعليقات



CLOSE ADS
CLOSE ADS
close