القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية جبروت انثي وسطوة رجل الفصل السابع والثامن بقلم آلاء الرحمن

رواية جبروت انثي وسطوة رجل الفصل السابع والثامن بقلم آلاء الرحمن

رواية جبروت انثي وسطوة رجل الفصل السابع والثامن بقلم آلاء الرحمن

الفصل السابع 


نور قربت من الخيل بفرحة :ياااه زمان قووي 

ادهم من وراها :بتحبيهم اوي كده 

نور اتخضت جامد وكانت هتوقع 

ادهم مسكها في اخر لحظة من وسطها وتقابلت عينيهم 

ادهم وهو بيبص في عنيها :انا اسف 

نور بعدته عنها :مفيش حاجة 

ادهم :تحبي تركبي 

نور بتردد ظاهر :لا هتفرج بس 

جه حد من الشغالين بالاسطبل 

ادهم بيه احضرلك نور عايزها 

نور بصتله بعدم فهم 

ادهم :اه جيبهالي 

نور باستغراب :نور مين 

ادهم بص في عنيها :الخيل بتاعي اسمه نور 

نور اتوترت :اشمعنا يعني

ادهم اتنهد :اسم عادي يعني مش حكر ليكي اكيد 

نور :اهااا 

هنا جت نور كان حصان ابيض بشعر طويل جدا 

نور بابتسامة وفرحة :الله تجنن 

ادهم كان بيبصلها بعشق وهيام ظاهر :عجبتك 

نور بفرحة :تحفة تجنن 

ادهم :اعتبريها هدية مني ليكي 

نور بصتله بصدمة وفرحة :بجد 

ادهم بابتسامة :بجد 

نور قربت عليه حضنته بفرحة طفلة 

ادهم اتصدم من الي عملته لكن تدارك صدمته وشدد من حضنها ليه وغمض عينيه باشتياق 

نور بعدت عنه بأحراج لكن كان متمسك فيها جامد 

نور :احم ادهم 

ادهم بعدها عنه وهو بيبص في عنيها ولفرحتها 

نور بأحراج :انا انا اسفة بس وبصت على الخيل بفرحة لكن بجد انا اتبسطت جدا 

ادهم كان فرحان جدا لفرحتها :تحبي تركبيها 

نور بخوف غير ظاهر :لكن انا 

ادهم :تركبي معايا 

نور  :لا مش عايز اركب 

ادهم قرب منها  :نور انسي الي حصل النهاردة انا اسف وخلينا نبتدي من جديد وكأننا ما نقربش لبعض خالص 

نور بصتله بتردد 

ادهم مسك ايدها وساعدها تركب الخيل وهي فرحانة جامد 
ادهم ركب الخيل وهي اتمسكت فيه جامد 
وطاروا مع الخيل 
نور حست كأنها في الجنة كانت فرحانة جدا جدا 

وادهم حاسس وكأنه النهاردة امتلك العالم كله بين ايديه بضحكة منها 

.........................................................
عند الجد
سامي بسخرية :امال مروى مجتش ليه 

منال ببرود : ما بتحبش الجو ده انت عارفها اكتر مني ولا ايه

سامي :هههههههه كانت ما بتحبش معايا بقت بتحب كل حاجة 

نادر كانت عينه على السلم ومستغرب من والده ازاي ما سألش عن والدته ولا فرق معاه انها ما نزلتش 

قام نادر يروحلها 
سيرين قربت منه :انسى يا نادر ماما مش هتنزل والاحسن انها ما تنزلش 

نادر :ليه 

سيرين بصت على والدها بدموع :شوف بابا ازاي متمسك بطنط منال وكأنها حاجة ثمينة هتضيع منه وده عمري ما شفته عمله مع ماما 
ماما لو نزلت وشافت اهتمامه الزايد فيها هتتجنن انسى خليها في اوضتها افضل لمشاعرها 

نادر :معاكي حق 

هنا جت الشغالة :العشاء جاهز يا سامي بيه 

فريدة : نادر نادي لاخواتك 

نادر خرج يشوفهم كانوا لسه على الخيل  وأشرلهم يرجعوا 

ندى بغيظ :مش هايزة ارجع انا مبسووطة 

ادم :هههه اوعدك هجيبك دايما هنا 

ندى :طب والله انك حلو وامور وتتحب 

ادم :ههههه يا راجل 

ندى :اه والله مش بكدب 

ادم نزل وسااعدها تنزل :انزلي يا لمضة

عند ادهم 
وقف الخيل ونزل ومد ايده لنور الي بصتلها بتردد وندم 

ادهم :ايه عجبك الخيل مش هتنزلي 

نور مسكت بايده وهي خايفة تنزل 

ادهم :ما تنزلي 

نور خافت تنط عن الخيل 
ادهم حس بخوفها من رعشة ايدها 

وبثانية مسكها من وسطها ونزلها 

وبص في عنيها :طلع فيكي حاجات غير الي بتظهريها 
النهاردة شفت طفلة على شكل ست بتفرح بحاجات بسيطة 

نور بعدت عينيها عنه :عادي يعني حاجة اتحرمت منها من وانا طفلة طبيعي لما اعمل الحاجة دي اتبسط 
ورفعت حاجبها وواجبك برضه بما اني اتحرمت من الحاجة دي بسببك واجبك تعوضني عن حرماني ده فما تعملش فيها الهيرو قوي وما تعيشش الدور 

ادهم بص في عنيها :وانا اتحرمت منك وانا صغير 
وواجبك تعوضيني عن حرماني ده 

نور بغضب :ايه الي بتقوله ده وكانت هتمشي 

ادهم مسك ايدها وشدها عليه وبص في عنيها :نور انا مش بحبك وبس انا بعشقك 
مش من يوم ويومين 
انا بعشقك من واحنا صغيرين عمري ما نسيت اي حاجة كنتي بتعمليها صورك في كل لحظة لسه معايا 
عشت حياتي في بعدك على امل انك لما ترجعي تكوني فاكراني وبتحبيني 
حبك كبر معايا يا نور 
كبر مع كل يوم كنت بكبر فيه 
مفيش ست قدرت تدخل قلبي وحياتي غيرك 
نور انتي النور الي خلى قلبي يفضل يدق السنين الي فاتت دي كلها 

نور بعدته عنها بغضب :ايه الي بتقوله ده 

ادهم بصراخ  :الي بقوله حقيقة عاشت جوايا سنين وسنين ولما لقيتك لقيت الحقيقة دي مجرد خيالات كانت في دماغي 
ارحمي قلبي يا نور انا عشت سنين وسنين ادور عليكي على امل حبنا يكبر مع بعض 

نور بغضب :حب مين هو انا على شان ضحكت معاك شوية هتحبني وتاخد عليا ولا ايه 

ادهم مسك ايدها بغضب :انتي ليه عدائية معايا كده من اول يوم شفتك في وانتي بتشني عليا هجوم انا مش فاهم سببه ايه 

نور نزعت ايدها منه :سببه اني بكرهكم بكرهكم كلكم مش عايز حد في حياتي 
عايز نبقى ولاد عم اهلا وسهلا وبرسمية كمان 
لكن عبط وحب وكلام فارغ من الي بتقوله لأ 
لاني قولتهالك يا ادهم لو انت اخر راجل على الارض مش هبصلك 

ادهم بغضب وصراخ :لييه لييه قوليلي ليه 

نور بغضب :لاني بكرهك بكره الدم الي بيمشي بعروقك 

ادهم قرب منها بتهديد :اوعدك يا نور ومش هكون راجل لو ما وفيت بالعهد ده 
اوعدك مش هتكوني لغيري ومفيش راجل على وجه الارض هيقدر يقرب منك طول ما انا عايش 
حتى لو اضطريت اني اخطفك فااهمه 
وسابها ودخل 

سامي :اتأخرت ليه 

ادهم طلع لاوضته بغضب وما اتكلمش 

نور دخلت وكانت متجننه من كلامة 

سامي :في ايه ادهم ماله 

نور :ما اعرفش 

اتعشوا في جو مليء بالتوتر 

عند سناء 
كانت مقهورة جدا مننبيل ازاي ما يطلعلهاش ولا يفقدها ده حتى ما طيبش خاطرها بكلمتين معقول للدرجادي مش فارقة معاه معقول كل السنين الي فاتت كانت بس مرهم لجروحه ولما جت حبيبة قلبه نسيها 
وحطت ايدها على قلبها ااااه 
قلبي وجعني قوي 
عشرت سنين وحب عمر يتمحي في يومين اتنين ظهرتي فيه يا منال 

.......................................
عند نور 
خلصوا اكل وقعدوا شربوا الشاي وادهم ما نزلش 
ادم :هو ادهم ما نزلش ليه 
سامي بص لنور :مش عارف 
نور طنشتهم :مش يالله يا ماما

منال :اه يا بنتي يالله 

سامي :ما تنامي هنا يا مرات الغالي 

منال :احم معلش يا عمي اصل مروى لوحدها في البيت 

سامي :هه مروى بسبع رجالة ما يتخافش عليها 
ناموا هنا النهاردة 

نور :معلش يا جدي عندي شغل الصبح عن اذنكم 

نبيل :سيبهم على راحتهم يا بابا 

الكل خرج 
وادم طلع لادهم الي كان مقهور جدا وما فتحلوش وتصنع النوم 

نور روحت وبدلت هدومها 
دخلتلها مروى 
نور اتنهدت 
مروى باستغراب :في ايه يا نور مش طبيعية من لما دخلتي 

نور بحزن :عايشين حياتهم يا خالتي عايشين حياتهم ولا كأنهم كسرونا وسابونا لوحدنا 
انا كنت بحسد سيرين ونادر النهاردة وخوفهم على بعض ليه ليه هنا يعيشوا بين ام واب واحنا لأ ليه جاي دلوقت بابا هعمل فيه ايه بعد ما كبرت هااه 
وبسخرية لا ويجيلك ابن فريدة يقولي النهاردة بحبك وعشق طفولتي 

مروى بصدمة :مين فيهم ادهم 

نور هربت من عينيها :ايوه 

مروى :وقولتيله ايه 

نور بلا مبالاة :هقوله ايه يعني قولتله الي في قلبي ليه قولتله بكرهه ومش بطيقه 
هو عشان ضحت معاه شوية لما ركبت الخيل خد عليا 
مروى بسخرية وشرود:كأنه الزمن بيعيد نفسه بطريقة فضيعة 

نور :بتقولي ايه يا خالتوا 

مروى مسكت ايدها :اياكي يا نور اياكي تسلمي قلبك لاي حد وخاصة لما يكون حد من عيلة سامي هيبقوا شبهه يا نور اوعي تتكسري يا نور خليكي قوية زي ما انتي دايما يا بنتي 
الحب بيضعف وانا بنصحك او تضعفي يا نور خليكي قوية يا حبيبتي 

نور بابتسامة:ما تخافيش يا خالتوا متخافيش انا عمري ما هسلم لصنف الرجالة ده خالص 

................................................
في الصباح 
وتحديدا في شركة نور 
امل :نور هانم السيد ادهم بعت ايميل بمعاد الاجتماع بتاع الصفقة الجديدة 

نور بتفكير :ابعتيلهم رفض 

امل عملت الي قالته نور 

مفيش شوية كان والدها بيتصل 

نور :الوو

نبيل :ازيك يا بنتي عاملة 

نور :اهلا يا بابا خير في حاجة 

نبيل : انا مش عايز اتدخل في شغلك لكن عايز اعرف سبب رفضك للشرتكة مع ادهم دي صفقة والمفروض الربح هيكون للطرفين 

نور ببرود :مفيش لكن انا مش عايز انزل باسم حد عايز انزل باسم شركتي نور المنال 
وانا ناجح جدا بالاسم ده ومش محتاج اسم حد تاني يدخل معايا 

نبيل :يا بنتي الشراكة ليها ابعاد خيالية مش بس نجاح الي داخلين هنا داخلين بمليارات وانتي مهما كنتي قوية في السوق مش هتقدري تنجحي لوحدك 

نور : الحياة تجارب حتى لو خسرت 

نبيل :مش عارف بس انا بقولك لو تفكري من تاني بعرض ادهم 
ادهم يا بنتي شاطر جدا كرجل اعمال وداخل في المجال ده من اكتر من عشر سنين صدقيني هتستفيدي 

نور :ان شاء الله هفكر 
نور بتردد :لكن يا ريت تبعتلي رقم ادهم 

نبيل :ماشي يا بنتي بأمان الله 

هنا دخل داني :ليه رفضتي العرض من تاني نور احنا بوقت لازم نبقى فيه اقوى 
مفيش مجال للعناد يا نور شراكتنا بالصفقة دي هيبقالها ابعاد لينا احنا كويسة جدا 

نور :مش عارفة خايفة صراحة مش هخبي عليك 
انا نجحت لوحدي اسم شركتهم قوي خايف يطغى على اسمي لقدام في السوق 

داني :مش هيطغى لانها صفقة وحدة واحنا هنكتب شرط انه هننزل بالاسمين يعني نور العمري 
وكده نكون كسبنا الطرفين 

نور مسكت فونها وضربت على ادهم 

....................................................
عند ادهم 
كان متجنن من نور 

مازن :اعذروني لكن البنت دي شايفة روحها جامد وفاكرة انها فوق الكل وده اكبر سبب هيخليها تفشل 

ادم :انا هتجنن مهي كانت موافقة ايه الي غير رائيه

ادهم بغضب مكتوم :هي بتعاندني انا مش بتعاند حد هي مش هاممها انها تكسب او تخسر على قد ما هي عايزاني انكسر 

ادم :طب ليه انا مش فاهم 

ادهم اتنهد :ولا انا 

هنا ضرب تلفونه برقم 

ادهم :الوو

نور :ازيك يا ادهم 

ادهم عدل جلسته :اهلا يا نور 

نور بسخرية :عرفت صوتي ولا مسيڤ رقمي 

ادهم ببرود :انجزي 

نور : ربع ساعة وهكون عندك على شان الصفقة 

ادهم رفع حاجبه :ايه الي حصل 

نور :عادي فكرت من تاني ولقيت انك معاك حق 

ادهم بسخرية :ده بجد ولا بتخططي لحاجة 

نور : ربع ساعة وهكون عندك نكتب العقد تمام 

ادهم :تمام هستناكي 

ادم :في ايه 

ادهم باستغراب :نور غيرت رائها وقررت تعيد النظر بالشراكة 

وفعلا مفيش ربع ساعة نور كانت عندهم مع داني 

السكرتيرة خبرت ادهم انه نور بره 

ادهم خرجلها بسرعة وشد على ايده بغضب من لبسها كانت لابسه فستان قصير اخضر ودراعاتها باينه وفاردة شعرها 

ادم :نورتي يا نور 

مازن :اهلا فيكي 

نور :شكرا 

ادهم :اتفضلوا من هنا 

داني رفع حاجبه من تجاهلهم :ازيكم يا شباب 

ادهم :اهلا 

وفعلا دخلوا وقعدوا واتفقوا على كل حاجة والاسم كمان 

نور :خلاص كده تمام التصاميم تفضل مختفية وفي سرية كاملة 

ادهم :ده اكيد 

نور :اوك نستأذن احنا عندي مشوار مهم 

داني :فعلا اتأخرنا يالله يا نور 

ادهم باستغراب :رايحين فين 

داني مسك ايد نور وبص لادهم :عقبال عندك انا ونور هنتخطب وبص لنور اخيرا نور عيني هتبقى ملكي انا 

وووووووو


الفصل الثامن

داني مسك ايد نور وبص لادهم :عقبال عندك انا ونور هنتخطب وبص لنور اخيرا نور عيني هتبقى ملكي انا 


طبعا صدمة الجمت الجميع وشلت لساانهم 


ادهم قرب من داني ببرود تام :قولت ايه سمعني كده تاني 


داني ببرود :انا ونور هنتخطب 


ادهم حك دقنه وبص لنور ولايديهم المتشابكة 


مازن :ربنا يستر حك دقنه يبقى هيعمل مصيبه


ادم قرب منه بقلق :اهدا يا ادهم 


لكن في لحظة كان داني على الارض وادهم بيضرب فيه بغضب جامد وداني بيحاول يردله الضرب لكن قوتهم لا تقارن 


نور بغضب :سيبه يا ادهم ادهم سيبه انت بتعمل ايه 


ادهم بغضب :اقسم بالله لو قربت منها لامحيك عن وش الارض يا وسخ 

وبالعافية ادم ومازن بعدوه عنه وهو بيتنفس جامد 


نور بغضب :ايه الي عملته ده انت مجنون


داني وقف وايده على بوقه بيمسح الدم الي نزل منه وبيبص على ادهم بغضب جامد  


ادهم بعد عن ادم وقرب منها بتحذير :اوعي تفتكري انك هتكوني لغيري مهما عملتي وبص على داني والي هيبصلك هقلع عينيه لاتنين فاهمة مهما عملتي يا نور انا قدرك احفظي الكلام ده احسن ليكي 


نور بغضب :وانا قولتلك لو انت اخر راجل في العالم ده كله انا مش هبصلك فاهم واتجوز مين دي حريتي انا ومالكيش اي دعوة فيها والي حصل من شوية مش عايزة يتكرر فهمت ولا اعيد 


ادهم مسك دراعها بغضب 

لكن داني نزع ايده منها بنفس اللحظة :اوعى تقرب منها او تكلمها بالاسلوب ده تاني فاهم 


ادهم بغضب :انت ما حرمتش من الي حصلك من شوية ولا ايه 

نور وقفت بينهم :سيبه يا داني وامشي ده مجنون 


وسابتهم ومشيت وداني وراها 


ادهم خبط الكرسي برجله وغضب الدنيا بين عينيه 


ادم بخوف على اخوه :انساها يا ادهم انساها انت وهي ما تنفعوش مع بعض 


ادهم بغضب : اطلعوا برره بره مش عايز اشوف حد 


مازن لادم :تعال خليه لوحده 


ادم خرج وهو قلقان عليه 


مازن :الي اسمها نور مستفزة قووي وادهم هيتعب جدا لو فضل حاططها في دماغه لانها مش شايلاه من ارضه 


ادم :ده عشق سنين يا مازن مش يوم واتنين ده عاش عمره كله وهو ما بيعملش حاجة غير انه بيدور عليها

عاش عمره كله على صورها واسمها محفور بقلبه 

عشقه كان بيكبر مع كل يوم كبر فيه 


مازن :ربنا يعينه الحب ده لعنه 


عند ادهم كان بيتنفس بغضب جاامد وضرب على ساامي 


الوو


سامي :اهلا يا ادهم 


ادهم بغضب :حفيدتك بعد كل السنين دي جاية وبايدها راجل غيري وبتقولي هتتخطب وموتها قصاد الي هتعمله 


سامي :اهدا كده وفهمني في ايه 


ادهم بصراخ :افهمك ايه بقولك نور هتتخطب للزفت الي اسمه داني 


سامي بغضب :ايه الي بتقوله ده وازاي 


ادهم بغضب :انا هعمل الي قولتلي عليه 


سامي اتنهد وتكلم بسخرية :مهو ما كانش عجبك وقلتي حبيبتي وبحبها وهتحبني ايه الي حصل بقى 


ادهم بنفاذ صبر :جدي انا بوقت مش طايق نفسي فيه فهمتني لكن يا جدي لو بعد الي هعمله ما كسبتهاش وخسرتها هنتقم منكم كلكم سلام 


سامي قفل معاه وبص للفون بسخرية :هتقبل وحياتك هتقبل زي ما قبلت خالتها دي كانت جبروت اكتر منها وحطيتها بأيدي دي وشد على ايده بتملك 


..................................................

عند نور 

اتجننت من ادهم 

داني :اهدي يا نور ده مجنون انا صراحة ما توقعتش يكون بالجرأة دي 


نور بغضب :هو فاكر نفسه مين على شان يعمل كده ان ما وريتك يا ادهم ما ابقاش نور 


داني :لكن تصدقي زعلت عليه ده باين بيعشقك يا بنتي لكن ااه وحط ايده على وشه المتشلفط 

ايده جامدة قوي بينشن صح ابن اللذينة 


نور 😏:ما تجمد يله 


داني :ههههه لكن انتي ليه بتعملي كده 


نور :عايزة يفقد الامل انه انا ممكن اكون ليه في يوم من الايام لانه ده عمره ما هيحصل 

حتى لو حصلت اني اتخطب بجد لاي انسان على شان اخلص من قرفه 


داني :طيب ما تديه فرصة 


نور بغضب :انت مجنون ده ابن فريدة يا داني دمها بيمشي فيه دي الي دمرت حياتنا كلها 


داني بصلها بهزار  :نور طيب ما تدينا فرصة 


نور بنفاذ صبر :داني انسى العبط الي في دماغك انا وانت اخوات


داني 😏:وش فقر انا مش عارف بحبك على ايه 


نور وقفت العربية العربية ومسكت ايده بحب اخوي :داني صدقني انا بحبك زي اخويا ومش هقدر احبك اكتر من كده واشوفك غير كده 


داني بابتسامة :وانا هفضل اخوكي طول العمر يا نور 


.............................................

عند نبيل راح القصر 

واول ما دخل سامي قله يحصله على المكتب 


نبيل :في ايه يا والدي 


سامي بغضب:في انك من يوم ضهرت اخت مروى وانت مش شايف غيرها وناسي مراتك الي شالتك الايام الي فاتت دي كلها ده انت يا اخي ما بقتش تنام في البيت كمان 


نبيل ببرود :منال مراتي زيها بالضبط واتحرمت منها ومن بناتي سنين حقها اعوضها ولو شوية عن الظلم الي عاشته هنا


سامي :بص يله انت لازم تجيب مراتك وبناتك هنا في اي طريقة مش لازم يفضلوا بعاد عننا 


نبيل بسخرية :انت مش عايز مراتي وبناتي لانك طول العمر بتحاربهم انت عايز حبيبة قلبك ترجع من تاني 


سامي بسخرية ممزوجة بحدة :غبي 

انا لو عايز مروى هه هجيبها تاني لتحت رجلي زي ما رميتها وهي تحت رجلي فاهم 


نبيل :بص يا والدي انا مش هضغط على منال ولا على البنات هما حرين بلي هيعملوه لكن انا بحذركم ابعدوا ادهم عن طريق نور والحاجات الي بتفكر فيها مش هتحصل ما تفتكرش اني غبي 

لا ادهم في عمره هيكون سامي 

ولا نور بنتي هتكون مروى 

وساب والده ومشي


سامي بغضب :هيكونوا صدقني هيكونوا وحفيدي هيعمل الي ما اتعمل بنسختها 


عند نبيل دخل عند سناء الي بصتله بسخرية


نبيل رفع حاجبه :بتبصيلي كده ليه

سناء طنشته 


نبيل بغضب :سناء انا بكلمك 


سناء بصتله بدموع متحجرة :عايز ايه يا نبيل عايز ايه انا كل اما بشوفك بشوفها بعينيك اكيد كنت نايم في حضنها وبتبثلها حبك الكبير ليها مش كده 


نبيل بسخرية :كده يا سناء كده وما اضنش انك ما تعرفيش اني بحب منال وما تحسسنيش اني ضحكت عليكي 


نبيل قرب منها ومسك ايدها :سناء ما تخربيش بيتنا على شان تفهات في دماغك 

انتي مراتي زيها بالزبط لا ويمكن اكتر 

انتي الي عشت حياتي معااها وخلفت منك اجمل شيء في حياتي نادر وسيرين 


نبيل حس بتوهانها قرب منها وشدها عليه 


سناء بصت لعينيه بدموع 


نبيل مسح دموعها بحنية وقرب منها وخد شفايفها برحلة شغوفة 


سناء بعدت عنه بخجل :نبيل ما يصحش كده 


نبيل غمزها :ايه الي ما يصحش بس تعاالي هنا وحشتيني 


..............................................

في المساء 

عند نور 


مروى حست انه نور فيها حاجة 


نور كانت بترسم لكن عقلها في حتة تانية خالص 


مروى :نور في ايه 


نور :مفيش يا خالتوا 


منال كانت عينها على الباب واستغربت تجاهل نبيل ليها النهاردة حتى لما رنتله ما ردش 


ندى بهزار :نور يا عسل يا مربى 


نور 😏: عايزه كام اخلصي 


ندى وهي بتتنطط :احبك وانت فاهمتي يا عسل يا قشطة يا مربى انت 


عايزة الفين جنية ووالله هردهملك 


نوور بسخرية :لا يا راجل 


ندى :جربي وانتي تشوفي 


نور بجدية:عايزاهم ليه 


ندى :والله يا نور عندنا فعالية في الجامعة والاشتراك فيها الف جنية وارباح الفعالية هتروح للفقراء 


نور رفعت حاجبها :طيب اهو قلتي الف 


ندى بأحراج :مهو اصل صاحبتي حالتها على القد 


نور قبل ما تكمل :طيب يا ندى خدي من شنطتي 


ندى باستها وجريت للاوضة 


دخلت منال 

وفضلت مروى مع نور 


مروى :قوليلي بقى في ايه 


نور اتنهدت وقصت على خالتها كل الي حصل 


مروى بغضب :نور ده نسخه كوبي من جده اوعي يا نور اوعي تقربي منه لتتكوي بناره 


نور بأحراج :خالتوا انا نفسي اعرف قصتك 


مروى دموعها اتحجرت في عينيها :مقدرش اقولك غير اني كنت اقوى ست ممكن تشوفيها وما ضعفتش غير لما قربت من عيلة العمري 


نور :هو انتي وجدي 


مروى بغضب :ما تجيبيليش سيرته فااهمه 

وسابتها ودخلت 


نور باستغراب :يا ترى حكايتكم ايه 


..................................................

عند نبيل 

دخلت سناء الحمام 

واول ما دخلت نبيل شاف مكالمات من منال ابتسم 

مسك فونه وبعتلها رسالة 

وحشتيني يا منال اسف مقدرتش اكلمك النهاردة كان عندي شغل جامد اشوفك بكره تصبحي على كل خير 

بحبك جدا 


منال شافت المسج وابتسمت

وانا كمان بحبك قوي يا نبيل  

....................................................

عدا اسبوع 

ادهم ما شافش فيه نور نهائي لحد ما اتحدد معاد المؤتمر 

بعتلها ايميل بالمعاد وبعتلها انه هيكون عندها كمان ساعة على شان التصاميم المشتركة 


نور بصت للايميل وركزت فيه 


داني :في ايه 


نور :المؤتمر بكرة الساعة اتنين الظهر 


داني :حلو والتصاميم 


نور ببرود  :اهو جاي كمان ساعة على شان التصاميم 


داني :حاولي تتحكمي بانفعالاتك يا نور مهما عمل ادهم لازم التصاميم الي هتنزل تكسر السوق 


نور :ان شاء الله 


...........................................


عند ادهم 

ادم جهزت التصاميم 

مازن :اهي كل حاجة جاهزة يا ادهم لكن ارجوك 


ادهم اتنهد:ما تخافش يا مازن هحاول اضبط انفعالاتي على شان كل حاجة تعدي كويس ونخرج السوق بحاجة كويسة 


ادم :حلو اوي يالله بينا 


وفعلا راحوا لنور 


عند نور السكرتيرة بلغتها بوجودهم بره 


نور ببرود :دخليهم 


دخل ادهم ببرود طاغي على شوقه ليها  :مساء الخير 


نور وظاني :مساء النور 


ادم بهزار :كل يوم بتحلوي يا بنت عمي 


نور بابتسامة مجاملة :شكرا يا ادم 


داني : حبيبتي انا هاخدهم مكتب الاجتماعاات اوك 


نور بصت لادهم الي صدر البرود لكن عينه من داني الي بينده حبيبته وبياء الملكية 


مازن حس بالتوتر :اوك يالله يا جماعة


نور وقفت وادهم فصل لبسها الي مفصل جسمها بوضوح وغمض عينيه يتحكم بنفسه :اتفضلوا 


نور مشيت قدامهم وهما حصلوها 


وضمن المؤتمر اتفقوا على التصاميم 


ادم :وبالنسبة للتصميم المدمج 

مازن :المفروض انه من ادهم ونور لازم تطلعولنا النهاردة تصميم يكسر الدنيا 


نور بتردد :انا رائيي كل واحد فينا يرسم تصميم ونختار الافضل 


ادهم بصلها واتكلم ببرود :التصميم مدمج وهيكون واضح لو كل حد فينا اشتغل لوحده انا هجيلك البيت المسا ونعمل التصميم في بيتك 


نور :احم اهلا وسهلا 


ادم :يبقى كده تمام نستأذن احنا 


لسه هيخرجوا 


نور ندهت على ادهم  :ادهم 


ادم ومازن خرجوا وداني حصلهم 


ادهم بصلها ببرود :اتفضلي 


نور بتردد :هو ينفع اطلب منك طلب 


ادهم اتصدم :نور ومحتجاله ربنا يستر 

ادهم بجدية  :فيه ايه يا نور قولي الي عايزاه ولو اقدر اخدمك مش هتأخر


نور بابتسامة :في مسابقة للخيل وعايز اشترك فيها 


ادهم رفع حاجبه :لكن انتي ما بتعرفيش تركبي الخيل 


نور :انا باخد دلوقت دورة لركوب الخيل 


ادهم :المطلوب مني ايه 


نور بتردد :عايزة نور 


ادهم :نور مين 


نور :حصانك يا ادهم بلييز صدقني هحافظ عليه لكن انا حبيته قوي وحاسة اني هقدر افوز معاه 


ادهم بص في عينيها بعشق مقدرش يخفيه :انا قولتلك قبل كده ده هدية مني ليكي يعني مكنش ليه داعي تستأذني مني انتي تدخلي تاخدية وتطلعي انا اصلا قولت لجدي اني بقى ليكي 


نور بامتنان :شكرا يا ادهم شكرا انت ما تعرفش فرحتني ازاي 


ادهم اتنهد وحاول يكتم مشاعره وخرج من غير كلام 


ادم :في ايه 


ادهم وايديه بجيبه :مفيش 


نور بصت لداني فرحة :ادهم وافق يديني الحصان 


ادم باستغراب :حصان ايه 


نور بفرحة :حصانه 


ادم بصدمة :الحصان نور مستحيل ده ما بيخليش حد يقربله 


ادهم ببرود :الحصان بقى بتاعها ما بقاش ملكي اصلا 


وسابهم وخرج بكل برود لكن نار شاعلة جوا قلبه 


مازن :غريبة 


نور :في ايه 


ادم بص لنور : ممكن اتكلم معاكي يا نور 


نور :اتفضل يا ادم 


ادم بص لداني :لوحدنا 


مازن :انا سابقك على الشركة 


ادم دهل ورا نور 


نور باستغراب :في ايه 


ادم بص لنور :نور عارفة يعني ايه ادهم يتنازل عن الحصان نور 


نور :مش فاهمة يعني ايه 


ادم :يعني انه بيديكي عشقه يا نور 

ده ما كانش بيسمح لحد يقرب من الحصان ده لانه بيحمل اسمك ده لو عنده ولد مش هيحافظ عليه زي كده 

نور ادهم بيحبك مش من يوم واتنين من سنين 

ادهم كبر على لحظاتكم وانتوا صغيرين 

ودور عليكي جامد ولما يلاقيكي يلاقي عشقه مع راجل تاني 

امانة عليكي يا نور تديه فرصة يثبتلك هو بيحبك ازاي 


نور بجدية :ادم انا بحترم جدا مشاعره لكن قلبي مش في ايدي ادهم عمره ما هيكون الراجل الي هتجوزه لاسباب كتيرة جواية 

كبر على الحب ده دي حاجه ترجعله انا بعشق انسان تاني ومش مستعدة اتخلى عنه على شان راجل انا ما  بحبوش


ادم :ده اخر كلام عندك 


نور :ادم ارجوك ما تفتحش معايا الموضوع ده تاني واقفله 


ادم بغضب مكتوم وقلب مجروح على اخوه :عن اذنك يا نور 


نور شردت وهي بتفكر بكلام ادم وحب ادهم الكبير 

الي مش مقتنعه فيه 


.....................................................

في المساء 


كانت نور بترسم مع دخول ادهم ونبيل 


منال ابتسمت اول ما شافته 

على عكس مروى الي اتجننت من هبل اختها 


نبيل :مساء الخير 


نور خدت بالها من ادهم الي ما بيبصش غير ليها وبس واتحرجت من نظراته دي كان بيفصل جسمها بعينيه 


نور :احم اهلا يا ادهم انا هطلع ابدل هدومي وانزل نعمل التصميم 


فعلا نور طلعت بدلت هدومها بفستان بيتي ناعم طويل 

ونزلت 

سألت عن ادهم 

مروى :خد الورق ودخل الصالون يبتدي رسم 


نور دخلتله :داخل حامي اووي يا ادهم 


ادهم فضل بااص للورق :ما بحبش اضيع وقت لكن لو سمحتي قهوة يا نور 


نور :بتشربها ايه 


ادهم بص في عنيها :كنت بحبها حلوة لكن من اليوم شربتها من ايدك ساده بقيت بشربها ساده 


نور :احم اوك 


وفعلا عملت اتنين ساده ورجعتله 


نور قعدت جنبه وادهم دقات قلبه هتخرج من صدره 


نور :بص بقى انا عايزة حاجة بين الغموض والليونة حاجة بين القوة والضعف 


ادهم :طقم رسمي لكن مختلف 


نور بلمعة :هو ده طقم يكون كاجوال عاكس على الرسمية فهمتني 


ادهم :فهمت 


نور جت تاخد الورق الي مع ادهم وجت ايدها على ايده 


ادهم بص في عنيها 


نور بعدت ايدها بسرعة :انا اسفة 


ادهم اتنهد وابتدا يرسم ونور معاه وكل حد بيحط لمساته الجميلة لحد ما طلع معاهم تصميم يخوف من جمالة 


نور بأعجاب :الله يجنن ده هيكسر السوق وبكره تقول نور قالت 


ادهم :ان شاء الله هو فعلا طلع تحفة لكن بهنيكي على ابداعك فعلا موهبة 


نور بابتسامة وهي بتبص للتصميم :شكرا 


ادهم :طيب استأذن انا واشوفك بكره ما تنسيش المؤتمر على اليخت 


نور باستغراب :لكن انت قلت في الهرم 


ادهم :طيب مهو في منطقة الهرم لكن على اليخت عندك اي مانع 


نور بقلق :اصلي عندي فوبيا من البحر 


ادهم :ما تخافيش انا معاكي 


نور :مين هيحضر 


ادهم :انا من شركتي وانتي من شركتك يعني مندوب واحد بس من كل شركة 


نور :لكن داني 


ادهم قام ببرود :دي قوانين مفيهاش لعب مندوب من كل شركة 

وسابها وخرج 


...................................................

في الصباح 

لبست نور طقم رسمي اسود على قميص ابيض وجزمة بكعب وربطت شعرها ذيل حصان وراحت المؤتمر 

نور استغربت انه مفيش غير ادهم :فين ادم ومازن 


ادهم :قولتلك مبارح هيكون مندوب واحد من كل شركة لما تتعرض التصاميم 


نور :اهااا 


اتعمل المؤتمر وكل شركة طرحت التصاميم بتاعتها 


كل ما يتحرك المركب نور كامت بتخاف جاامد وصابها دوار


كان ادهم جنبها مسكت ايده بخوف 


ادهم بقلق :انتي كويسة 


نور :دايخة شوية 


ادهم :خلصنا اهو 


جه النادل وقدم عصير للكل


ادهم بصله 


النادل غمزه ومشي 


ادهم مسك العصير واداه لنور :اشربي هترتاحي 


نور شربت شوية وخلص المؤتمر 

ونزلوا المشاركين وما فضلش غير نور وادهم 


نور وهي دايخة :ادهم المركب بيتحرك 


ادهم حط ايديه في جيبه وهو بيبصلها بغموض ومفيش شوية سند نور الي غابت عن الوعي 


وووووووو


الفصل التاسع من هنا


بداية الروايه من أولها هنا


إللي عاوز يوصله اشعار بتكملة الروايه يعمل إنضمام من هنا


تعليقات

التنقل السريع
    close