القائمة الرئيسية

الصفحات

امتلكني كبير الصعيد الفصل السادس والاربعون حتي الفصل الخمسون كامله علي مدونة النجم المتوهج للروايات

امتلكني كبير الصعيد 

 الفصل السادس والاربعون حتي الفصل الخمسون 

كامله علي مدونة النجم المتوهج للروايات 

رحيم حس انه مش مظبوط و جسمه بدأ يعرق 

رحيم : هو العصير دا فيه حاجه 

فيروز : لا والعصير دا مش بتاعك دا بتاع  حازم بيه 

رحيم بياخد نفسه بضيق

: حازم بيه اي... عمي حازم في المزرعه

فيروز: لا في المندره وهو اللي طالب العصير دا 

رحيم وهو طالع: خلاص خلاص يا فيروز شوفي هتعملي اي 

رحيم ركب عربيته باقصي سرعه وطلع بيها.... بعد وقت رحيم وصل وطلع شقه غريبه 

فتح الباب وكان فيه بنت قاعده في زاويه وضامه رجليها بخو*ف ومساكه عروسه 

رحيم قرب منها وهو بيحاول يتحمل اللي حاسه 

: شهد مالك 

شهد بدموع : مشيت ليه وسبتني 

رحيم غمص عينيه بضيق : معلش يا شهد... تعالي دلوقتي وبعدين نتكلم

شهد : لا انت وحش 

رحيم مسح علي وشه بغضب وحده

: شـهــد

شهد هزت راسها بخوف.. رحيم حاول يهدي نفسه ومسك ايديها

: شهد تعالي دلوقتي في حاجه مهم لازم اعملها وانا مش عارف مالي من الصبح مش قادر اسيطر علي نفسي 

شهد هزت راسها رحيم مسك ايديها وجرها ورا ورماها علي السر*ير 

رحيم غمض عينيه بضيق من نفسه 

: اسف.... ونقق*ض عليها... 

.................

رويدا: هااات التلفون بقا 

يونس رافع التلفون لفوق 

: تؤ لما نسمع الفيلم 

رويدا بضيق : انت قليل الا*دب وانا مستحيل اسمع فيلم زي دا وهقول لعمي حازم 

يونس ضحك : عمي حازم بيعمل زي اللي بيتعمل في الفيلم

رويدا بخجل : مستحيل طبعا 

يونس : يا لهوي دا عمك حازم وسليم وابوكي ودياب وحت زينب و يحيي 

رويدا بدموع : انت سا*فل وهات تلفوني دلوقتي 

يونس اتنهد : خدي...يونس مسك ايديها بين ايديه وقعدها علي الكنبه وقعد جمبها

: خلاص متعيطيش... 

اتنهد وكمل.: خلاص بصي مين اكتر حد بتثقي فيه وبتحكيله عن حاجاتك الخصوصيه 

رويدا : ليليان 

يونس: خلاص خدي التلفون و كلمي ليليان لو قالتلك كلام نفس اللي انا قولته يبقا هتسمعي الفيلم معاي 

رويدا بتحدي : ماشي

رويدا اخدت التلفون وراحت تتكلم بعيد شويه.. بعد وقت رويدا رجعت وهي بتعض علي شفيفها بخجل وعطت التلفون ليونس وقعدت جنبه

يونس: اي 

رويد عدلت وشها الناحيه التانيه 

يونس ابتسم: يبقا اشغل 

يونس  اخدها في حضنه وشغل التلفزيون 

...... 

زينب قاعده في حضن يحيي علي السرير وبيلعبو سوا في التلفون 

زينب بتفكير : هتبقا الف

يحيي وهو بيبوس كتفها

: شطوره يا بنوتي

زينب ابتسمت ورجعت بصت في التلفون   

زينب بحماس: وال تانيه دال 

يحيي: لا يا بنوتي غلط 

زينب لفت ليحي حطت ايديها في وسطها

: لا صح

يحيي ضحك : حتي التلفون بيقول غلط

زينب: التلفون ميعرفش حاجه اصلا

يحيي ابتسم وهو بيمسك شعرها 

: من ناحية ميعرفش حاجه فا هو ميعرفش 

نزل ايديه من علي شعرها وحركها علي شفايفها 

: حلو اللون دا جيباه منين 

زينب بكسوف: ماما 

يحيي شدها وبقي فوقيها

: عجبني.. 

............. 

رحيم صحي وبص لشهد اللي نايمه جنبه اتنهد وقرب منها بهدوء

: شهد شهد قومي 

شهد قامت وهي بتبعد عنه بخوف ودموع

: اوع ابعد اعني انت وحش 

رحيم اتنهد : اهدي متعيطيش 

شهد بدموع : لا انت كل دور بتيجي تعمل كدا وبتوجعني انت وحش

رحيم : خلاص اهدي وبصي انا جايبلك اي جايبلك حاجه حلوه 

رحيم اخد البنطلون اللي علي السرير وطلع من جيبه شوكولاته 

شهد قربت منه بخوف وخدت الشوكلاته وبدات تاكل ونسيت كل حاجه وهو حاول يقرب منها بهدوء وخدها في حضنه وشهد استكانت وهي بتاكل الشوكولاته بعد شويه رحيم بعدها عن حضنه

رحيم بهدوء: قومي خدي دوش وانا هنزل اجبلك اكل لانه تقريباً خلص من التلاجه 

شهد ببراء: اه هو خلص من امبارح 

رحيم غمص عينيه بضيق وهمس

: من امبارح وانتي قاعده بجوع...كمل بصوت عالي... طب مش انا جايبلك تلفون ليه مرنتيش عليا  

شهد: خ.. وفت منك انت احيانا بتبقا مش فاضي ولما برن عليك بتزعق 

رحيم: طب يلا قومي خدي دش 

شهد: ه.. هو انت هتمشي تاني ووتقعد كتير متجيش زي كل دور 

رحيم اتنهد: اخر مره وبعد كدا هاخدك معاي 

شهد بفرحه: معاك فين

رحيم شالها واتجه للحمام

: في بيتي عند ماما وبابا وعمامي وعماتي وبنات صغيرين زيك تلعبي معاهم

شهد بفرحه: هااااااي مش هقعد لوحدي تاني 

رحيم ابتسم عليها وحس بالذنب 

........

فيروز كانت واقفه في المطبخ 

دياب من وراها : بتعملي اي

فيروز لفت ليه:بعملك بسبوسه

دياب ابتسم: طب بقولك اي اطلعي بصي برا كدا 

فيروز بصتله بإستغراب وطلعت من باب المطبخ لقيت محمد اخوها قاعد علي الكرسي وبيتألم جااامد و مراته قاعده تحته تدعك في رجليه وهو عمال يتوجع 

فيروز دخلت وهي مبتسمه 

: يخربيتك عملت فيه اي 

دياب شدها وبقيت هي ضهر مسنود علي الرخامه وشها ليه وهو محاصرها

دياب: ربتهولك من اول وجديد 

فيروز حطت ايديها علي صدره بفرحه

: وانا اقول خديجة هانم من الصبح ممرمطه مرات محمد معاها ليه

دياب ضحك: وحياتك لخليهم يقولو حقي برقبتي

فيروز وابديها علي رقبت دياب

: بس بالله عليك براحه علي محمد اخوي 

دياب اتنهد.: طب هاتي بوسه 

فيروز ابتسمت بخجل 

: بس احنا في المطبخ

دياب: واي يعني في المطبخ هـ.. 

حازم: بتعمل اي يا روح امك

قاطع دياب دخول حازم فيروز شهقت بخجل واستخبت في دياب 

دياب لف راسه لحازم 

: ببوس مراتي 

فيروز ضربتها علي صدره بخفه

خازم: علي الله بس اسمعني خبر حلو قريب 

دياب ميل يشيل فيروز

: من عينيا يا حاج

حازم: مش دلوقتي ياروح امك سيبها لما تخلص اللي في ايديها 

.............

اخر اليوم الكل متجمع وعمالين يضحكو 

تلفون رن وتقريبا كان تلفون رحيم

زين: رحيم يا رحيم تلفونك بيرن 

رحيم كان فوق وناسي تلفونه 

زين مسك التلفون ولمح الاسم مسجل بـ "مراتي" 

رحيم نازل بسرعه من علي السلم وهو بيظبط القميص 

: معلش يا حج كنت بلبس عايز حاجه 

زين بتركيز ورفع التلفون في وشه

: مين دي

رحيم نزل وشه في الارض

: مراتي 

زين زقه بضيق : يعنى اي مراتك هااا 

رحيم منزل وشه وساكت

زين بيوقعه لورا : حرمتك من حاجه علشان تتجوز من وراي جيت قولتلي عايز اتجوز وقولتلك لا هااااا مين مراتي دي ولا منين واسمها اي 

رحيم: شهد علي ذكي  الهواري

زين بصدمه: بنت علي.....

الفصل السابع والاربعون 

امتلكني كبير الصعيد.


زين بصدمه: بنت علي 

رحيم موطي راسه ومش راضي يتكلم 

حازم اتنهد: روح هاتها 

رحيم رفع راسه: بس يا عمي انت قولت...

حازم: روح هاتها يا رحيم قولت

رحيم باحترام: حاضر يا عمي 

رحيم مشي و زين بص لـ حازم

زين: انت كنت عارف صح

حازم: ايوه 

زين: وليه مقولتليش وملقتش غير بنت علي وتجوزه لابني 

حازم: مكنش قدامي حل

زين: ما قدامك دياب و يحيي ويونس اشمعنا ابني ؟؟

حازم بصله بعتاب 

دياب بحده: عــــــــمي

زين: ايه ماتيجي تخدني قلمين احسن 

سليم : زين مش عيالي إللي هيعلموك انك مترفعش صوتك علي اخوك الكبير

زين: لا هرفعه لما يبقي مستقبل ابني انا ايش عرفني يمكن جايه تنتقم ولا ناويه علي نيه سوده ماهي بنت علي. 

 حازم: البنت اصلا مريضه مرض ذهني 

زين پزهول:ازي

حازم تتنهد:

بعد موت علي بكام شهر دورت وراه ليكون عاطط في حاجه وفعلا طلع متجوز واحده من كباريه* *ومعاه بنت شهد رحت للمره ( للست) دي وفهمتها ان علي يبقي ابن عمي واني مش هسيب* *لحمي ودمي ليهم كدا  قالتلي لا انا هربي بنتي.. قولت معلش خليها معا امها هيبقي ولا ام ولا *اب ،عدت سنين والبنت كبرت وانا كنت ببعتلها فلوس علطول لحد ماجت في يوم وعرفت انها عملت حادثه قعدت سنه في غيبوبه كنت معاها علطول جات امها في يوم قالتلي

 : لو عايز بنت ابن عمك خدها انا مش هقضي حياتي جنبها انا  جالي عرض شغل برا وهسافر

من اليوم دا سفرت ومعرفش عنهاحاجه بعديها بكام اسبوع فاقت خوفت اجيبها في البيت الكل هيكرها ويشك فيها زي ما حضرتك عملت كدا.. اتنهد وكمل... مجوزتهاش لعيالي لان "دياب  كان متجوز فيروز سعتها"

 "يحيي ويونس انا مستحيل اكسر بخاطرهم وانا عارف ان في واحده في قلوبهم.. وانا مغصبتش رحيم وسالته مره واتنين وهو وافق .

زين حس بذنب 

زين بضيق: انا اسف

حازم بزعل وهو طالع

: محصلش حاجه 

خديجه طلعت وراه وهي بتبص لزين بعتاب

الكل بدأ يطلع علي اوضته

مرات محمد ورا الباب

: الحق الدنيا والعه برا

محمد: حصل ايه؟

: البيه الصغير بيزعق في البيه الكبير علشان جوز ولدو من غير اذنه

محمد: يوووا وحنا مالنا يا 'فتحيه '

فتحيه وهي بتلوي بوقها

: انت كل حاجه مالك يا خوي متعرفش ان دبت النمله بتفيد

محمد: واحنا هنستفاد ايه من الموضوع دا ان شاءلله 

فتحيه: بكرا تعرف يا خوي 

.................................................


رحيم فتح الباب ودخل بحزن حس شهد بتتعلق في رقبته 

شهد بفرحه: جيت كنت مستنياك جبتلي شوكولاته معاك؟

رحيم ابتسم رغم انه كان زعلان ورفع اديه يحا*وط وسط*ها وهي كانت لافه رجليها علي وسطه ومتعلقه في رقبته طلع حاجه من جيبه

: اهو يا ستي... دخل بيه وقفل الباب... كنتي بتتصلي ليه بقي؟

شهد منشغله بلاكل

: عشان عايزه حد يلعب معايا 

رحيم زاح شعرها لورا وهو مركز معاه قرب منها بهدوء وبا*سها بعد شويه بعد وهو ساند راسه علي راسها وبينهج وتمتم: شكلي هحب الشوكولاتة... روحي البسي خلينا نمشي بدل ميولع ابويا و عمي ومش هطلعك من هنا غير بعد اسبوع 

شهد سبته ونزلة بسرعه 

وهو ابتسم عليها

........................................

دياب قاعد علي ترابيزه في المطبخ وفيروز بتحضرله طبق البسبوسه 

فيروز: مش فاهمه يعنى البت دي تبقالكم ايه؟ 

دياب: بنت ابن عم ابوي 

فيروز قعدت وحطت الطبق قدامه

: امممم

دياب: فين طبقك؟

فيروز: لا انا مش بحب البسبوسة

دياب: افتحي بوقك

فيروز باستغراب: ليه؟

دياب: افتحي 

فيروز فتحت بوقها ودياب ملا المعلقه بسبوسه واكلهلها 

دياب بخبث: وانا عايز اكل انا كمان

فيروز قالت وهي بتبلع  بضيق

: اهو قدامك اكل 

دياب: لا انا طمعان في البسبوسه اللي في بو*قك

فيروز شهقت وفضلت تكح جااامد 

دياب وهو بيحرك ايده علي ضهرها

: الله يخربيتك مكنتش هتبقي بوسه اللي هتموتك....

دخل عليهم يحيي ومعاه زينب

 : اقسم بالله كنت عارف انكم هتخنونا وتاكلوها لوحدكم 

يحيي سحب كرسي لزينب تقعد وواحد ليه 

دياب بضيق: تعالي يخوي هخونق في الداخيره 

فيروز وهي قايمه: هحضرلك طبق انت وزينب

يحيي: وحضرلي كمان ليونس ورويدا علشان انا رنيت عليهم ونزلين

يونس نزل وهو ورويدا وفيروز حضرتلهم اطباق بسبوسه وعملت عصير والكل قعد ياكل 

يحيي: القعده دى ناقصه الواد رحيم اقسم بالله 

الكل سمع صوت رحيم علي الباب

: طاب بخ بخ انا جيت

يحيي: حماتك بتحبك يسطا تعالي 

رحيم بصى لشهد اللي ماسكه في ضهر بخوف منهم 

رحيم بصلها وهمس

: متخافيش

شهد هزت راسها بخوف وخبت نفسها فيه اكتر 

فيروز بهدوء: تعالي يا حبيبتي بصي عاملين بسبوسه هتعجبك 

فيروز سحبت شهد من ورا ضهر رحيم وشهد كانت بتبص لرحيم بمعني اروح رحيم هز راسه علشان متخفيش 

فيروز حضرت طبق لرحيم و شهد 

شويه من الضحك ودخل فاطمه

 : ايه هو انا مش تبعكم 

فيروز بضيق: لا يا حبيبتي نقدر.. تحبي احطلك زفت قصدي طبق

فاطمة بقرف: لا شكراً ما بحبهاش 

فيروز قعت جنب دياب وهو حاطط ايده علي وسطها وشدها ليه 

دياب: تسلم ايدك علي السبوسه 

فيروز ابتسمتله 

........................................... 

حازم كان ساند علي السرير و مغمض عنيه حس بحد بينط جنبه فتح عنيه وكانت خديجه 

خديجه بمرح: الحلو زعلان ليه؟

حازم: لا مش زعلان 

خديجه: لا زعلان ونص

حازم ابتسم: طاب صلحيني يلا 

خديجه: البت فيروز عامله صنيه بسبوسه والعيال هاجمين علياه تحت

حازم قام وهو بيلبس التيشرت بسرعه

: ولاد الكل*ب هيخلصو عليها 

حازم نزل وخديجه ضحكت عليه ونزلت وراه 

حازم دخل المطبخ: يا ولاد الك*لب دا انا لو جيبكم من الشارع مش هتاكلو بسبوسه من غيري 

دياب ضحك وقام من علي الكرسي لابوه : اتفضل يا حج دقيقه ويكون عندك احلي طبق بسبوسه انت وست الكل

فيروز: هقوم احض... 

دياب: لا خليكي هعمل انا 

خديجه عيونها دمعت لما شافت عيالها ملمومين حوليها كدا : ربنا يباركلي فيكم

يونس قام وهو بيحط ايده علي كتفها

: طاب ليه الدموع يا ست الكل 

خديجه: دي دموع الفرحه بولادي الرجاله 

حازم: هما لو رجاله ياكلوها من غير ابوهم 

دياب ضحك وتكلم وهو بعيد عنهم شويه

: غلطه ومش هتكرر يا باشا 

دياب حط الطبق قدام ابوه وامه وباس ايده 

: ربنا يخليك لينا ياحج 

حازم ابتسم علي ولاده بفرحه 

علي الباب كان واقف زين وحاطط ايده علي رقبته بحرج ومريم معاه 

زين قرب من حازم  : متزعلش مني 

حازم عدل وشه الناحيه التانيه 

زين: اعتبرني دياب ولا يونس وغلط

دياب: خلاص يا حج قلبك كبير سامحه 

حازم اتنهد: خلاص مسامح

زين حضنه بفرحه : ربنا يخليك لينا

حازم: خليك فاهم يا زين عمري ماختار حاجه تأذيكم 

زين بص لشهد اللي مستخبيه في رحيم اوي 

زين: هي دي؟ 

رحيم بص لشهد وهمس: سلمي علي بابا 

شهد هزت راسها واستخبت اكتر فيه

زين ابتسم: سيبها بكره تتعود علينا 

يحيي بص لزينب اللي قاعده جنبه

: بنوتي قومي هاتي لابوكي وامك طبق 

زينب قامت وزين ابتسم علي جوز بنته انه بيعلمها تحترم اهله 

مريم و زين جابو كراسي وقعدو معاهم وشويه ونزل سليم و بيلا والمطبخ اتملا 

حازم: ياااااه عارفين يا ولاد القعده دي ناقصه مين 

: ليليان 

الكل بص علي الباب وكانت ليليان وابراهيم دياب قرب فيروز منه بضيق من وجود ابراهيم 

ليليان جريت علي ابوها وحضنته

: حبيبي يا بابا وحشتني

حازم باس راسه: وانتي اكتر يا قلب ابوكي 

ابراهيم قرب وباس ايده 

: اخبارك ايه يا حازم بيه ؟

حازم: الحمدلله بخير يا ابني

ابراهيم: انا قلت بدل ما احنا قاعدين لوحدينا نيجي نغلس عليكم شويه

خديجه: يا حبيبي براحتك تنور في اي وقت.. 

الكل طلع في الجنينه برا وتجموع 

وضحك وهزار 

حازم كان بيبصلهم بفرحه ولمتهم حوليه كانت بنسبه ليا بدنيا بس مكملتش بسبب دياب

ﮂياب قاعد وكان ملاحظ نظرات ابراهيم 

دياب قام بغضب ووو..... 

الفصل الثامن والاربعون 

امتلكني كبير الصعيد.


دياب قام وهو ماسك ايد فيروز

: بعد اذنكم يا جماعه

حازم: رايح فين لسه السهره في اولها والكل متجمع

دياب: معلش يابوي تعبان شويه

دياب اخد فيروز وطلع 

فيروز بعد م دخلت الاوضه 

فيروز بشك: طلعتنا علشان جوز ليليان صح؟

دياب سكت ومش راضي يرد

فيروز: دياب انا ولله ما في دماغي غيرك وحتى هو مكانش بيرفع نظره من الارض ولا يقدر يبصلي

دياب اتنهد: عارف

فيروز: امال ايه

دياب حط ايده علي بطنها وهو بيحور بعيد عن الموضوع و ضاري غيرته الي زي النار جوه

 : محتاجين نعبي علشان شكلي بقي وحش قدام الحج

فيروز بخجل: سافل اقسم بالله 

دياب بخبث : هو انتي شفتي حاجه.... دياب شالها ووو.....

....................................

فاطمه دخلت الاوضه وهي بتقلع الحجاب بضيق والعبايه اللي كانت لابسها بصت علي التليفون لقيته بيرن نفخت بضيق لما شافت اسم يوسف 

فاطمه بضيق: نعم؟

يوسف: ردي عدل بروح امك 

فاطمه اتنهدت: معاك

يوسف: افتحي الكاميرا 

فاطمه بهدوء: لا خلينا صوت احسن

يوسف: افتحي يا فاطمه متجننيش 

فاطمه فتحت بضيق 

كان يوسف ساند راسه علي دراعه علي المكتب والتليفون قدامه 

يوسف: مالك؟

فاطمه: مفيش

يوسف: مين مزعلك؟

فاطمه اتنهدت: هو اناوحشه يا يوسف

يوسف: لا 

فاطمه بدموع: امال ليه مفيش حد بيحبني ماما بتحب رويدا اكتر مني والنهارده كلهم متجمعين في المطبخ ومحدش فكر يقولي... كملت بشهقات... انا وحشه اوي

يوسف عدل من قعدته : هاجي بكرا او بعده ونتكلم في الموضوع دا.. المهم ارفعي الكاميرا 

فاطمه بستغراب: ليه؟

يوسف: ارفعي بس 

فاطمه رفعت التليفون باستغراب 

يوسف بخبث: يادين امي اللون الاحمر هياخدك منك حته 

فاطمه بصدمه: انت سافل وقليل الادب

يوسف ضحك: خلاص خلاص متزعليش 

فاطمه: بتعمل ايه؟ 

يوسف: متنيل قاعد اهو مستني اي اخبار عن القضيه اللي شغال عليها

فاطمه: قضيه ايه؟ 

يوسف: قتل يا ستي 

فاطمه يوسف فضلو يتكلمو.... 

.............................................

تحت كانت تقريباً السهره "خلصت ابراهيم وليليان مشيو"

"زينب في حضن يحيي وهو بتكلم مع ابوه وعمامه"

زينب بصوت هامس

: يحيي

يحيي بصلها

زينب: عايزه انام 

يحيي ابتسم علي طفولتها واخدها وطلع 

"ورويد اللي نامت وهي جنب يونس وشالها وطلع والباقي طلعو علي اوضهم

رحيم الي اخد شهد من بدري ونيمهم لانه كانت خايفه منهم 

... عند حازم

حازم حاضن خديجه 

حازم: يااااه تفتكري ان خلاص هعيش مبسوط وان كل مشاكلي خلصت 

خديجه: مفضلش غير فاطمه بس ربنا يهديها وحاسه ان علاقة ليليان و ابراهيم فيها شويه مشاكل بس انا قولتله علي كام نصيحه كدا

حازم ضحك: فاطمه يوسف هيعرف يلمها و ليليان انا عارف مجوزها مين كويس

خديجه: يبقى هتعيش مرتاح يا سيدي اهو كله تمام والعيال وفرحت بيهم

حازم: خايف يا خديجه خايف اوي حاسس ان في حاجه من الماضي مخلصتش 

خديجه قلبها اتقبض بس حبت تهون عليه : طب ماتيجي انسيك الخوف دا 

حازم ضحك بصوته الرجولي: وماله اجي

.............................................. 

تاني يوم فيروز بتتحرك في الفرشه بتعب فتحت عنيها لقيت دياب ساند علي الوساده وبيبص ليها

فيروز بتعب: صباح الخير. 

دياب ميل باسها : صباح النور....... كل دا نوم

فيروز: حاسه اني تعبانه شويه مش اكتر

دياب: مالك تحبي نروح عند دكتوره 

فيروز: لا انا هقوم اخد دش دلوقتي وهبقا كويسه 

دياب باسها وقام من علي السرير 

: ماشي قومي خد دش وانا هنزل اشوف ابوي 

فيروز واقفه في المطبخ ومعاها خديجه فجاء حست بدوخه وحطت ايده علي بطنها وحست انها عايزه تستفرغ جريت علي الحوض 

خديجه: مالك يا حبيبتي انتي كويسه؟؟

فيروز بعد ما غسلت وشها، وسانده علي الحوض

: مش عارفه يا مرات عمي حاسه نفسي تعبانه ودايخه اوي

خديجه ابتسمت: وحاسه نفسك غامه عليكي 

فيروز: ايوه

خديجه: اممم طب اخر مره الـبيريود  كانت امتي ؟

فيروز باحراج: من شهر ونص تقريباً 

خديجه: يبقي اللي بفكر فيه صح دقيقه هطلع اشوف اي حد رايح مشوار يجبلك اختبار

فيروز بصتلها بستغراب وخديجه طلعت لقيت دياب 

خديجه: دياب خارج

دياب: ايوه يا ست الكل عايزه حاجه ؟

خديجه: ايوه هاتي اختبار حمل معاك

دياب باستغراب:  هو الحج عملها ولا ايه

حازم قاعد علي الكنبه قدام التلفزيون متابع  

بصله بطرف عينه: وليه متعملهاش انت يروح امك ولا مش را*جل 

خديجه: لا يا حبيبي لمراتك

دياب بصدمه: فيروز

خديجه: ايوه متنحنلناش كدا واتفضل روح شغلك ولما تيجي هنعرف 

.............

فتحيه:بس دي يا  يا هانم هي فلوس قليله  علي المعلومات الي  جبتهالك

: هديكي كل اللي انتي عايزاه بس تعملي اللي بقولك عليه 

محمد: عنينا ليكي يا هانم بس نشوف الفلوس في الاول 

طلعت كميه فلوس كتيره 

محمد بطمع لما شاف الفلوس : اأمري يا هانم اأمري : حازم سليمان الهواري 

فتحيه بتعد الفلوس: من عنينا.. بس هو صحيح اسمك اي يا مدام

: جيجي.. اسمي جيجي.... 

الفصل التاسع والاربعون 

امتلكني كبير الصعيد 


فاطمه نازله علي السلم لابسه هدومها وشنطه في ايديها

مريم: راحه فين يا حبيبتي 

فاطمه بحزن: راجعه بيتي يما 

مريم: ليه هو يوسف رجع.. مجاش ياخدك ليه

فاطمه: لا يا يما مجاش بس كدا قاعده وكدا قاعده يبقا اقعد في بيتي احسن 

مريم ابتسمت: فاطمه حبيبتي انا عارفه ان انتي اكتر واحده تعبت بسبب خلافاتي انا وابوكي بس دا غصب عننا 

فاطمه: خلاص يما حصل اللي حصل

مريم: روحي يا حبيبتي خدي بالك من نفسك ومن جوزك 

فاطمه ابتسمتلها ولسه هتمشي 

دياب: تحبي اوصلك انا كدا كدا خارج

فاطمه ابتسمت: متتعبش نفسك 

دياب: لا ولا تعب ولا حاجه تعالي هوصلك

فاطمه راحت معاه هو وصلها

لسه هتفتح باب العربيه وتنزل 

دياب: فاطمه 

فاطمه لفت وشها ليه 

: انا عارف ان مشاكل عمي ومراته كانت مأثره عليكي وان مكانش في حد بيهتم بيكي غيري اتعلقتي بيا وانا مقدر دا ويوسف بيحبك والله 

فاطمه بسخريه: بيحبني 

دياب اتنهد: هو كان عايز يعلمك الادب بس ممكن تكون الطريقه غلط بس انتي يا فاطمه عنيده قوي ومكنش هينفع معاكي الهدوء 

فاطمه: خلاص يا دياب محصلش حاجه 

دياب: فاطمه انتي عندي هتفضلي زي زينب ورويدا وليليان اختي 

فاطمه: وليه مكنتش بتعملني زيهم

دياب: كنت خايف تتعلقي بيا اكتر 

فاطمه هزت راسه ولسه هتنزل 

دياب: لو ابن الكلب يوسف مد ايده عليكي تاني قوليلي 

فاطمه ضحت بخفه: ماشي 

............

رحيم نايم علي بطنه ولابس البنطلون بس

رحيم بضيق: يووووه عايزه اي يا شهد

شهد: يلا قوم اعملي شعري 

رحيم قام بضيق وهو بيمسح علي وشه

: عايزه اعملك اي يا شهد

شهد قعدت قدامه علي الارض وهو علي السرير 

: اعملي شعري ضفيره 

رحيم: طب وانا معرفش يا شهد

شهد بزعل: مليش صالح 

رحيم اتنهد بضيق وبدأ يسرحلها 

رحيم بضيق: مش عارف والله... طب اندهلك امي تعملهالك 

شهد: لا انا بخاف منهم اعملي انت 

رحيم نفخ بضيق ورجع يعملها في شعرها... بعد شويه رحيم رما المشط بضيق وشال شهد رماها علي السرير 

: ضفيره طب تعالي 

رحيم اعتلاها وبدا يزغزغها

شهد بضحك: رحيم... رحيم مش قادره.. كفايه 

رحيم وقف وبصلها

شهد: مش هتسيبني تاني 

رحيم هز راسه بنفي وهو مركز مع ملامحها

رحيم ميل بهدوء وباسها

شهد بتحاول تبعد عنه بدموع 

رحيم بعد بضيق

شهد بدموع بخوف: انت هتعمل زي الدور اللي فات

رحيم: قومي البسي علشان ننزل نتغدا معاهم 

........

ابراهيم فتح عينيه علي ليليان اللي قاعده جنبه علي السرير بتبصله بهدوء 

ابراهيم نعاس: صباح الخير 

ليليان: صباح النور.... كل دا نوم

ابراهيم: الساعه كام

ليليان: 12الضهر

ابراهيم: ياااااه نمت كل دا.....

ابراهيم رجع بص ل ليليان اللي كانت سانده ايديها جنبيها وهو في النص و ليليان في عالم تاني ومش مركزه غير في ملامحه

ابراهيم:  ليليان عايز اقوم

ليليان ابتسمت بمرح: لا انت هتتحبس اليوم كله

فاجأة ابراهيم شدها بقيت هي تحتيه وهو فو"قيها 

: دلوقتي مين اللي محبوس 

ليليان بهيام: مستعده اتحبس كدا اليوم كله 

ابراهيم ركز في ملامحها وليليان كانت مركزه معاه بكل عشق 

ابراهيم ميل بهدوء وباسها وليليان كانت مستجيبه معاه ولفت ايديها علي رقبته 

ابراهيم بيتنقل في كل حتي ظاهره في جسها

ليليان بتوهان: ابراهيم ابراهيم... مش دلوقتي لما تفطر 

هنا ابراهيم زي ميكون فاق لنفسه من الغيبوبه اللي فيها وبعد 

ابراهيم بضيق: متكرريش حركتك دي تاني 

ليليان بحزن: اسفه انا كنت بهزر معاك بس... 

ونزلت علي تحت 

............

خديجه قاعده في حضن حازم في الحوش وهو ماسك ايديها وبيسبح عليهم ومغمض عينيه

خديجه رفعت وشها تتامل حازم بحب

خديجه: حازم

حازم طلعت منه همهمه بسيطه 

خديجه: بحب دقنك دي اوي. 

حازم زي ما هو مغمض. 

: طب ما تيجي نطلع فوق ون*شوف الموضوع دا

خديجه: مهما تكبر هتفضل سا*فل 

في اللحظه دي دخل دياب من الباب 

دياب: شد حيلك يا حج عايزك تلحق بيا بسرعه 

خديجه ضحكت: جبت الاختبار

دياب وهو طالع علي فوق

: ادعيلي يا ست الكل 

دياب طلع فوق دخل وقفل الباب بهدوء 

فيروز كانت نايمه علي السرير بتعب 

دياب قعد جنبيها بهدوء وباس جبينها فيروز صحيت

دياب: لسه تعبانه 

فيروز: شويه صغيرين بس

دياب: تحبي نروح عند دكتور 

فيروز: لا... جبت الاختبار

دياب: لو تعبانه خليه وقت تاني

فيروز: انا كويسه والله 

دياب اتنهد وطلع الاختبار من جيبه 

فيروز اخدت منه وقامت من علي السرير

دياب: اجي اساعدك

دياب ضحك لما سمع صوت باب الحمام بيتقفل بقوه 

بعد شويه طلعت فيروز 

دياب جري عليها

: هاااا

فيروز مدت ايديها لدياب بس كانت فاضيه

دياب: يعنى اي

فيروز: كيشني 

دياب: فيروز مش وقته دا هديكي اللي انتي عايزاه بس وريني الاختبار

فيروز: تؤ الفلوس لاول 

دياب: خدي اللي انتي عايزاه من الخزنة او الدولاب وفيه برضو في الجلابيه بس وريني الاختبار انجزي

فيروز: انا عايزه اللي في جيبك 

دياب نفخ بضيق وطلع اللي في جيبه وعطاهملها

فيروز اخدتهم منه وهي بتعد فيهم وعطتله الاختبار

فيروز: اخيه ما شيلش في جيبك غير سبع تلاف دا الـ

قطع كلامها دياب اللي فاجأها ببو*سه بقوه كانه بيقولها شكرا 

دياب بعد وسند جبينه علي جبينها وهمس

: شكرا يا فيروز..

بعد عنها وقال : هنزل افرح الحج وست الكل 

دياب نزل وفيروز ابتسمت

محمد بهمس لفتحيه الي بتكب حاجه علي السلم

:استني استني شكله دياب بيه اللي نازل  

فتحيه بعدت بسرعه وهي بتستخبي في اوضه

محمد بخوف

: مبلاش وندي الست دي فلوسها

فتحيه: اخرس ملكش صالح انت.. قال نديها فلوسها هو احنا لاقيين

حازم بص لدياب اللي نازل علي السلم

: هااا سبع ولا ضبع 

دياب: عيب عليك دا انا هعمل اللي معملتوش وهجيب تؤام بس شوف 

خديجه بفرحه: ربنا يتمملك علي خير يا حبيبي 

دياب: ربنا يخليكي ياست الكل

حازم بص ليونس ويحيي 

: وانتو مش ناوين تفرحوني ولا اي 

يحيي: لا انا ميستناش مني حاجه دلوقتي ادلع بشبابي انا ومراتي وبعدين اشوف موضوع العيال دا

حازم: طيب يا خوي.. 

بص ليونس : وانت

يونس: بس يا حج بالله عليك سيبني في اللي ان فيه هو انا قادر اقرب كل حاجه عندها غلط وعيب شكلي لبست خازوق

حازم ضحك: شوف عمك سليم هيفيدك في الموضوع دا اصله خبره

يونس: اي دا ولله... 

يونس قام : عمااااااااي يا حبيبي 

خديجه ضحكت وبصت لدياب

: امال فيروز منزلتش ليه

فيروز وهي نازله السلم

فيروز: انا جيت ي.. وقبل ما تكمل.... 

الفصل الخمسون 

امتلكني كبير الصعيد 


فيروز: انا جيت يا مرات ااااااه 

مكملتش كلامها وصرخت لما حست انها هتقع

دياب جري عليها بس كانت خلاص وقعت و وصلت اخر السلم 

دياب وقف متسمر لما شاف فيروز غرقانه في دمها

حازم علشان يفوق دياب 

: متفوق يا زفت شوف مراتك

دياب فاق وشال فيروز من علي الارض وجري بيها علي المستشفى 

.............

فاطمه كانت واقفه قدام المرايه اتنهدت وهي بتبص علي نفسها كانت لابسه فستان احمر لحد الركبه ومكياج خفيف وشعرها فرداه بطوله علي ضهرها

خلاص مش هتهتم بحد تاني هتهتم بنفسها وبس هتعيش لنفسها

مسكت قلم الروج وحطت منه 

سمعت صوت الباب اتأكدت من شعرها وبصت حواليها تتاكدا ان كل حاجه تمام

رشت من البرفان وفتحت

يوسف بصدمه : تتجوزيني يا قمر 

فاطمه ضربته علي صدره خجل 

يوسف ضحك وخدها في حضنه وبا*س راسها

: وحشتيني 

فاطمه: وانت

يوسف بعد وشها

: من قلبك

فاطمه: اممم بحاول 

يوسف: مش مشكله انا راضي باي حاجه يعم

فاطمه رجعت لورا وهي بتزيح شعرها

: الاكل هيبرد

يوسف: هو كمان في اكل دا انا امي دعيالي 

فاطمه ابتسمت ومسكته من ايده ودخلو جوه يوسف قعد وفاطمه جنبه وهي بتشيل الغطا من علي الاكل 

فاطمه: كل وقولي رايك

يوسف مركز مع كل حركه منها بهدوء

: اكليني انتي

فاطمه ابتسمت وعملت زي ما طلب...خلصو اكل 

بعد وقت كانت فاطمه في حضن يوسف وهو بيلعب في شعرها والسكون مالي المكان.. 

فاطمة : يوسف

يوسف: سامعك

فاطمه في عالم تاني

: بتحبني 

يوسف: مين الي كان بيجبلك حاجات هو راجع من المدرسه 

فاطمه: انت

يوسف: مين اللي اتخانق مع امك وابوكي علشان يحلو خلافاتهم لانك كنتي زعلانه 

فاطمه: انت 

يوسف: مين اللي كان بيذاكرلك وبيسرحلك شعرك وفضل معاكي لحد ما دخلتي الكليه اللي انتي عايزاها ومتقوليش دياب علشان انا اللي اتصلت بعمي ساعتها

فاطمه عيونها دمعت: اسفه

يوسف زاح شعرها: علي اي 

فاطمه بشهقات: علشان كنت هضيع نعمه ذيك من ايدي 

يوسف اتنهد: وانا كمان اسف... واسف اوي 

فاطمه مسحت دموعها

: مش هنقلبها نكدا بقا

يوسف بخبث: تيجي نقلبها قلة ادب 

فاطمه ضربته علي صدره ورجعت لحضنه تاني 

يوسف ابتسم وضمها لحضنه اكتر

.........

الدكتوره: للاسف خسرنا الجنين 

دياب: وهي يا دكتوره 

الدكتوره: الحمدلله هي كويسه هتفوق شويه تاني... الدكتوره قالت كدا ومشيت 

حازم طبطب علي كتف دياب بحزن

: ربنا يعوضك باللي عمره اطول

دياب: الحمدلله قدر الله ماشاء فعل 

شويه وكانت فيروز فاقت دخل عندها دياب ونام جنبها علي السرير باس راسها

: الف سلامه 

فيروز بدموع: مات صح

دياب بيحاول يخفف عنها

: احسن انه راح كان هيعطلني عن حاجات مهمه

فيروز ضحكت وهي بتمسح دموعها

: الحمدلله 

دياب: لا خفي بسرعه انتي بس علشان اجيب عشره غيره 

حازم علي الباب: احم

دياب قام من جنب فيروز وغطاها كويس بالملاية 

: تعالي يا حج 

حازم دخل

: الف سلامه يا بنتي 

فيروز: الله يسلمك يا حازم بيه

حازم:ربنا يعوضك باللي احسن ان شاءلله 

فيروز: ان شاءلله 

حازم: طب انا سالت الدكتور وقال ممكن تخرج بدل قعدتنا في المستشفى دا 

دياب: حاضر يا بوي اجهزها ونمشي

دياب جهز فيروز وسندها لحد العربيه 

وصلو البيت وحريت عليه ام محمد بلهفه

: الف سلامه عليكي يا حبيبتي 

فيروز واقفه ودياب مسنده

فيروز بتعب: الحمدلله حصل خير 

ام محم.: اطلعي ارتاحي انتي يا حبيبتي 

........

عدا يومين فيروز فيهم بقيت احسن ليليان لسه زعلانه من ابراهيم 

فاطمه الي يوسف عمله وقت مخصص ليهم قبل ما ينام يخده في حضنه ويسمعها بكل جروحه ومضيها وكلكيعه وهو مبسوط وهي بتتعلق بيه اكتر واكتر 

شهد قاعد في زاويه بتلعب بالعروسه رحيم قفل الدولاب شاف صورة شهد في المرايه 

رحيم اتنهد وقرب من شهد ونزل لمستواها 

رحيم: شهد

شهد رفعت وشها

: لسه زعلانه مني 

شهد ببراء: ليه هو انت عملت حاجه غلط علشان ازعل منك

رحيم ابتسم وطلع شوكولاته شهد خدتها منه بلهفه وبدأت تاكل فيها ورحيم بيزحلها شعرها لورا علشان تعرف تاكل براحتها رحيم اتنهد و ميل باسها بهدوء 

: كدا وسختي نفسك كليها براحه

شهد ببراءة : علشان بحبها

رحيم: طب قومي اغسلي وشك

شهد قامت من مكانها

: حاضر 

شهد ما تحركتش خطوتين وكانت واقعه بطولها رحيم جري عليها

....... 

دياب حضن فيروز من ورا 

: لسه الحلو تعبان

فيروز لفت ليها: لا 

دياب: طب بقولك اي 7000 اللي خدتيهم عملتي بيهم اي

فيروز: اممم كنت ناويه اوزعهم علي الفقراء علشان ربنا كرمني والحمدلله راد ربنا اوزعهم عليهم علشان ربنا يكرمني 

دياب ابتسم: طب اقسم بالله لا انتي واخده اللي في جيبي كمان

فيروز ضحكت: يارب بس يكون اكتر من الدور اللي فات

دياب وهو بيطلع الفلوس

: لا متخافيش لسه قابض طلابية مصنع 

فيروز: يا مسهل 

دياب طلع وفيروز خدتهم منه

: المرادي متعديش ونبي خليهم بالبركه 

فيروز باسته : ربنا يخليك ليا 

دياب بخبث: طاب ما تيجيـ 

قطع كلامه صوت الدوشه برا 

.......

الكل واقف قدام الباب بتوتر

طلعت الدكتور

: الف مبروك المدام حامل 

حازم بصدمه: حامل

سليم: شكرا ليكي يا دكتور اتفضلي معاي

سليم وصل الدكتور 

حازم اتجه لـ رحيم وضرب بوكس في وشه بغضب

: يعنى اي حامل انت قربت منها 

رحيم بهدوء: دي مراتي

حازم بغضب اكبر: علي اساس انك مش عارف الظروف الي اتجوزتها فيها اتفاقنا مكنش كدا كان انها تبقا علي اسمك بس لحد متتعلاج.. افرض ياخي طلعت بتحب حد وبعد متعالجت كانت عايزه ترجعله

رحيم بحده: لااا هي مش عايزه حد ولا هتعوز حد غيري هي بتاعتي

زين: رحــــــــيم

رحيم دخل الاوضه وقفله بضيق في وش الكل 

رحيم نام جنبها بهدوء علي السرير وخدها في حضنه

رحيم بتملك: انتي بتاعتي وملكي وليا بس 

....... 

يونس كان قاعد علي السرير ماسك التلفون بيتابع حاجه وصله اشعار برساله "روح شوف مراتك في جناح اخوك «يحيي» فاعل خير "

يونس قام زي المجنون ومن غير مايلبس التيشرت بتاعه وراح علي جناح يحيي ولسه هيفتح الباب سمع صوت رويدا

: يحيي اوعا ابعد شويه ااه اااه متشدش اوي

يونس فتح الباب...... 


للروايات الكامله تابعوني ملك الروايات 

تعليقات

التنقل السريع
    close