أخر الاخبار

الفصل السادس وعشرون حتي التاسع والعشرون والاخيره بقلم سماء أحمد كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات

 


الفصل السادس وعشرون حتي التاسع والعشرون والاخيره 

بقلم سماء أحمد

كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات


مر شهر بدون احداث تزكر لم تخطوا عشق الخطوه التي ستغير حياتهم بعد وذهبت مع رعد وجودي وعدي وچيلان ومالك ويارا وجاسر وهمس قبل حنة يوسف بيوم الي المنصوره وقرروا المكوث في شقه احمد دون الاختلاط بالباقي وكانت نورهان قد اصرت علي احمد المكوث في منزل عائلته 


وصل مالك وجاسر مع يارا وچيلان وهمس في الاول ونزلوا وجدوا الكل في انتظارهم بساحة العماره فسلموا عليهم وعرفهم احمد عليهم وحضنت همس نورهان واحمد بشده ونظرت لعمار فاقترب منها وحضنها وهي ابتسمت بخجل 


احمد : فين عدي وجودي ورعد وعشق 


مالك : عربية عدي اهي لسه رعد وعشق زمانهم وراهم 


نزل عدي بكل كبرياء ومسك يد جودي فنظرت له هدير نظرة اعجاب وسلم عليهم 


احمد : نفس السؤال فين عشق ورعد 


عدي : عشق طلبت ايس كريم ووقفوا واحنا سبقناهم 


عاصم : بجد ليهم وحشة كبير 


عدي بنظره اشمئزاز : مهو واضح 


جودي : وصلوا اهو 

وصل رعد وعشق ونزلوا وارتدي رعد نظارته ومسك يداها وجدوا الكل ينتظرهم فنظرت عشق لهم كلهم وخاصة عاصم وجدها الذي تري الفرحه في عينه والحب لها ولكنها تجاهلته ونظرت لهدير بكره


رعد : سلام عليكم 


الكل : وعليكم السلام 


يوسف : هاااا قد وصل القمر 


عشق : بس انا شمس مش قمر 


يوسف : مين ضحك عليكي 


رعد : سامع حد بيجيب في سيرتي 


يوسف : اهلااا حضره الضابط رعد الشافعي نورتنا يا باشا 


رعد : طيب خدلك جنب عشان نسلم 


يوسف : انت تأمر 


سلم رعد عليهم اما عشق فسلمت علي الكل الا عاصم وهدير وجلال ونظرت لهم نظره تحرق من حدتها 


احمد : انتم كلكم ليكم شقه في الدور الاخير لان اوض الاطفال بتاعتكم دي متنفعش اما همس ويارا دول  اوضهم عندي في شقتي


يوسف : مالك يا جسوره مضايق ليه يا عيني سنجل وسط ازواج 


جاسر : نقطينه بسكاتك يا بيضه فاهم 


يوسف : هدي اعضائك يا برنس يلا ندخل 


واتوا عند الاسانسير فرفض يوسف دخول عشق ورعد وعدي وجودي والعائله 


يوسف : ايه يا جماعه السلم افضل والشقه في السادس مش بعيده ورونا جدعنتكم 


عشق : لا مش قادره اطلع 


عاصم بخبث : اشتالك يا بنت عمي 


رعد بكره : فكره حلوه يا عاصم 


فابتسم عاصم بخبث فحملها رعد 

عاصم : كنت هشتالها 


رعد : فكره حلوه ان اشتالها وبعدين مراتي وبغير عليها بقي 


عشق : رعد نزلني دا ست ادوار 


رعد بغمزه : امال عضلاتي لازمتها ايه 


عدي : وانا بخاف علي مراتي 

وحمل جودي 


جودي بخجل : عدي مينفعش كده 


هدير : لسه زي مانتي مبتفهميش في الرومانسية 


عدي : ودا احلي حاجة فيها بتحمر وبس 


جودي : نزلني لو سمحت 


عدي بهمس : افرضي كان في بيبي اتعبه واتعب امه ميصحش 

خجلت اكثر واغمضت اعينها بشده 


رعد : يلا يا صاحبي 

وطلعوا بزوجاتهم وعاصم وهدير يشتعلوا غيرة اما جلال فاكتفي بالابتسام 

*******************************

وصلوا الي الشقه ونزلت عشق في غرفتهم التي اشار لها احمد وذهبت للحمام وظلت تستفرغ ما بباطنها 

عشق بدموع : هموت مش عارفة ليه كل شويه كده ااااه بطني ثم مسحت دموعها وخرجت 


رعد : مالك يا عشقي


عشق : احم مفيش انت اللي عرقت اوي كان يعني لازم تشتلني 


رعد : اسكتي وانتي وزنك زي الطفله ولا حسيت بحاجه 


عشق بحزن مصطنع : بتتريق ماشي 


رعد : واللهي ما بتريق بجد انتي خاسه اليومين دول اوي 


عشق : ههههه دانا حاسه اني تخنت 


رعد : اسكتي يا طفلة انتي 

****************************

نام الكل يرتاح قليلا ثم بعد وقت طلعوا وجدوا نورهان وايمان يضعوا الطعام 

نورهان : صح النوم 


عشق : الله اكل انا جعانه اوي


رعد : اقعدي كلي يا عشقي 


ايمان : خلصوا يلا عشان هننزل تحت خالص نقعد كلنا نحتفل 


جاسر : بس احنا لسه بالنهار


ايمان : ايه يعني نبدأ نحتفل من بدري 


جودي : فكره جميله اوي طيب مش هنعمل حفلة بنات 


ايمان : اكيد بس بكره والشررتين جاين بعد بكره


عشق بحماس : بجد 

اومأت ايمان برأسها 


جودي : الله احلي حاجة 


ايمان : انا خايفه ع العماره بصراحه لتولعوا فيها


عشق : انتي متعرفيش 


ايمان : ايه 


عشق : انا توبت 


ايمان : هنشوف اما تجمعوا علي حوريه وحياة 


جودي : صحيح يا عشق هما اتجوزوا اتنين اخوات ورنوا عزموني بس معرفتش اجي وحاولوا يوصلولك


عشق وجلست ع المائده : اممم كملي كملي 


ايمان : وانا هنزل عما تاكلوا 


عشق : طيب اقعدي لوغي معايا 


ايمان : ميرسي سلاموز 


نورهان : وانا كمان هنزل سلام 

وجلس الباقي يأكلوا 


عشق : بقي يتجوزوا من غيري دانا هشعللها بس اشوف اجوزهم هعيشهم ليلتين سوده حوريه الكلب هي وزفته التانيه 


جودي : علي فكرة هما مش ذنبهم حاجه انتي اللي غيرتي رقمك وبعدين حوريه اتاخدت بذنب حياة 


عشق : مش فاهمة 


جودي : انتي عارفه انهم ولاد عم ومتعلقين ببعض فحياة اتقدملها واحد غني وكده بس كان عنده اخ اكبر منه عصبي ومتجوزش بالعربي صعب اوي 


عشق : واكيد حوريه ضربته بالقلم فاتفق يتجوزها ويهددها وشغل الروايات 


جودي : لا يا عدله كانوا بيزنوا عليه عشان يتجوز قبل اخوه او حتي معاه والا الصغير مش هيتجوز ام رايح وهما بيتقدموا وقالهم هتجوز دي وكان اول مره يشوفها وادبسوا في شهرين بالضبط كانوا متجوزين حياة عادي انما حوريه الله اعلم هو حكالها بكل برود عن سبب جوازه منها 


عشق : ههههه حوريه اتجوزت واحد متعرفوش ومشفتهوش في حياتها وانا كذلك انا متأكده هيكون افضل من اخوه 


جودي : يارب


جاسر : افصلوا شويه ايه نازلين دودودودووو


عشق : اسكت ياولا 


جاسر : حاضر 

وانتهوا من الطعام ونزلوا لاول دور حيث يجتمع الكل فدخلوا وجلسوا 


جلال : رعد جدك عتمان هيجي بعد بكره 


رعد : يجي بالسلامه 


ابراهيم : عشق عامله معاك ايه 


رعد : عامله دوشه وصداع 


عشق : ابقي خد مسكن 


ابراهيم : ههههه وانت يا عدي 


عدي : بنصدم ساعات انها قاعده معايا وبحس ان قاعد مع نفسي 


جودي : مفيش مشكله ابقي هات حد اقعد معاه 


چيلان : واللهي مانت سائل انا ميت فله وطيوبه وهاديه ورقيقه ومبتكلمش كتير ولا اي حاجه 


مالك : ممكن سؤال 


چيلان : اتفضل 


مالك : انتي كنتي بتتكلمي عن مين 


الكل : ههههههه


امنيه : يلا يا بنات نطلع فوق وسيبوا الرجاله هنا 


عشق : اشطااا يلا 


رعد : بلاش تهور اهدي ماشي 


عشق : حاضر يا بابا حاجة تانيه 


رعد : عشق 


عشق : اسفه يا رعود.....وقبلته من وجنته....سلاموز


رعد : مجنونه 


عشق : سمعتك وعارفه انت نسيت تقول طفله 

وذهبت وضحك الكل ماعدا عاصم الذي ينظر بشر 

**********************************

بعد وقت بدأت الدنيا تمطر ورأتها عشق ففرحت 

عشق : الله الدنيا بتشتي انا نازله تحت في الساحه 


جودي : اقعدي متتهبليش 


عشق : هنزل يعني هنزل 


زهره : هتتعبي يا عشق 


عشق : انا نازله.....وتركتهم ونزلت تستمتع بالمطر ورنت نورهان علي احمد واخبرته 


احمد بابتسامه : شوف مراتك يا رعد 


رعد : ههههه عملت ايه تاني


احمد : الدنيا بتشتي وهي نزلت في الساحه 


رعد : مجنونه عن اذنكم 

****************************

كانت تقف تحت المطر تغمض اعينها وتستمتع بالمطر الذي ينزل علي وجهها فجاء احدهم وحاوط خصرها ووضع رأسه علي كتفها 

عشق : هتتعب يا رعود 


رعد : وانتي ايه 


عشق : لا عادي كل سنه كده وبتعب يومين وارجع عادي بس بحب استمتع بالمطر


رعد : طيب نستمتع سوا 


ربطت عشق علي يديه واستمتعت بحضنه في المطر ودفن رأسه في شعرها وهي تبتسم بحب وكان المعظم ينظر لهم منهم من ينظر بسعاده والاخر بغيره وكره 


جلال : شوفت يا احمد انا اخترت صح 


احمد : بس بردك اذيتها 


جلال : انا عارف ان رعد ضابط ورجل اعمال كمان واما عتمان قالي كده كنت هجوزه هدير بس عتمان طلب عشق واما اتأكدت من رعد وافقت بس هدير اتسرعت وعملت تمثليه مع انها لو استنت كنت قولت عشق 


احمد : اصدك ايه....ان انت وعمي عتمان مختارين... 


جلال : بالضبط كده عشق لرعد وبس

,,,,,,,,,,,,,

عاصم لنفسه : عشق ليا انا وبس ومستحيل اسمح للحيوان ده يخدها مني انا اللي فضلت احبها اكتر من عشرين سنة مش هو انا اللي كنت بضرب العيال اما اعرف انهم بيحبوها وهي صغيره يجي رعد ويخدها انا اموته بكل برود 


,,,,,,,,,,,,,,

هدير لنفسها : طول عمرها محظوظه حتي ولو كان جدها مش بيحبها بس عندها اب مثالي ام مثاليه والوقتي زوج مثالي بكرهك بمعني الكلمة يا عشق 


چيلان : ههههه وبتقولي رعد هيرجعها عن اللي في دماغها اهو وقف معاها 


جودي : ربنا يخليهم لبعض 


امنيه : امين.....عشق اخدت اللي يستحقها 


زهره : ايوه الطيبون للطيبات وعشق طيبه 


نورهان : ورعد قلبه ابيض وبيحبها 


ايمان : باين علي عشق كمان بتحبه 


زينه : ههههه مجانين مش ملاحظين ان الكل بيتفرج عليهم فنظر الكل وضحك 

***************************

كان رعد وعشق مستمتعين بالمطر حتي لمحت عشق الكل يراقبهم 

عشق بشهقه : ايه دا الكل بيتفرج علينا 


رعد : منا مركز من زمان ودفن رأسه اكثر في عنقها 


عشق : طب ابعد كده عيب 


رعد : لا مش هبعد 


عشق : بطل قله ادب وابعد 


رعد : انا قليل الأدب 


عشق : اي وابعد بقي 

بعد رعد عنها ثم انحني وحملها ودار بها فضحكت بشده وتوقف وهو يحملها 


عشق : هههههه نزلني بقي 


رعد : شايف عجبك اللي حصل 


عشق : اوي يا رعد ثم نظرت حولها وجدتهم يضحكوا احمر وجنتيها بشده واختبأت في عنق رعد الذي ذهب بها لاعلي 

*****************************

في اليوم التالي 

استيقظ رعد ولم يجد عشق في الغرفه ولا حتي في الشقه فأخذ شاور وتوضأ ولبس ملابسه وادي فرضه ورن علي عدي فاخبره انهم بشقه جلال فنزل لهم 

كانت عشق تقف بجانب جودي وايمان وچيلان والباقي يجلس وظهرها للباب


احمد : رعد فين


عشق : اوف رعد باشا لسه نايم 


عدي : احم طب اسكتي 


عشق : دا كسول اوي مقضيها نوم انما لو كنا في القاهرة...وبدأت تقلد صوته....عشقي قومي يا كسلانه اتأخرتي علي الجامعه عشقي ايه ده اخرتيني علي الشغل بسبب الشيبسي بتاعك عشقي فصلتي المنبه ليه عدي هيبدأ يزعق ع التأخير عشقي انتي... 


رعد بحده مصطنعه : بتتكلمي كتير اوي 


عدي : عمال اقولك اسكتي ايه راديو اشربي بقي 


عشق بغيظ : اشوف فيك يوم يا عدي يا ابن ام عدي 


جودي : هههه طب ادورك علي مبرر ولا لقيتي 


عشق ببرأه مصطنعه : ااااه منك يا بنت ثناء...ثم استدارت...ايه ده رعود انت صحيت امته كنت لسه راحه اصحيك


يوسف : ايه اتحولتي بطه 


رعد : احلي بطه صباح الخير ع الكل وذهب وقبل عشق من وجنتها 


عشق بابتسامه : صباح السكر 


احمد : ايه كل ده نوم 


نورهان : يلا يا حبيبي اعملك فطار 


رعد : لا مش جعان 


عشق : بس انا جعانه 

رفع رعد حاجبه


عشق : واللهي مكنش جايلي نفس وقولت استناك عادي في المعادي يعني 


ايمان : طيب خلصي عشان بنات البيوتي سنتر جاين


عشق : تمام يلا يا جودي وچيلان نعمل الاكل 


رعد : تعالي عايزك 


عدي : وانا تقريبا لنفس السبب 


مالك : وانا كمان 


رعد وعدي : ممنوع مكياج 


عشق وجودي : ليه 


رعد : انا قولت كده في اعتراض 


عشق : اوف بس دي حفلة بنات 


رعد : عشق 


عشق : خلاص بس هلبس براحتي 


رعد : انت عارفه لو حد لمحك هتتعاقبي انك مش هتروحي البيوتي بكره مع البنات 


ادت التحية العسكرية وقالت تمام يا فندم اي اوامر 


رعد : شطوره يا طفلة 


عدي : نيجي للحلوة دي ميكياج لا والا هتلبسي الحجاب وهغير رأيي 


جودي : بس انت قايل اقلع الحجاب عادي 


عدي : بس مقولتش مكياج 


جودي : حاضر 


چيلان : هههههه انا شمتانه 


مالك : انتي بقي متقلعيش الحجاب اصلا 


چيلان : نععععم 


جودي وعشق : ههههههه 

************************************

بقلمي / سماء أحمد


الفصل السابع وعشرون 


مر اليوم وجاء الليل واحتفلوا الفتيات سويا وكذلك الشباب وكان هناك منهم من ينظر لعشق بحقد وكذلك لرعد وبعدما انتهوا بدلت عشق الفستان لبنطلون تلجي وبلوزه سماوي ونزلت وقفت في الحديقه فهي تحب ان تجلس وتنظر للورود ونظرت لورده خضراء واخري زرقاء فكانوا مميزين وابتسمت بدموع فجاء رعد وحضنها وهي مسكت يديه وابتسمت 


رعد : عشقي زعلانه ليه 


عشق : بالعكس فرحانه اوي اني شوفتهم 


رعد : مين دول 


عشق : وردتي ووردة ماما الله يرحمها 


رعد : اي اتنين 


عشق : الخضرا والزرقا 


رعد : مميزين اوي 


عشق : اي....عادة البنات بتحب الورد الاحمر او الابيض بس ماما بتحب الاخضر فبابا جابها مخصوص ليها وزراعهلها وانا بحب الازرق فجابلي زيها وسمهم عشقي ونوري وجاب واحده بنفسجي وقالي دي اسمها شغفي 


رعد : شغفي 


عشق : اي قالي ان خلفت بنت اسميها شغف 


رعد : شغف عشق نور 


عشق : سبت الشباب ليه 


رعد : عادي يعني زهقت وكنت بتمشي...لفها اليه ثم امسك يديها وذهب للعشب ونام واخذها في حضنه 


عشق : رعد 


رعد : اممم


عشق : انت عايش لوحدك ليه يعني اصدي قبل ماجي معندكش اخوات 


رعد : لا معنديش انا وحيد بعد اما ماما وبابا ماتوا معرفتش اتأقلم في الصعيد كان عندي حوالي 17سنه فعشت وحيد بحراسه وبقيت ظابط واتعرفت علي عدي واتشاركنا قالي كتير هو وجده وماما كلهم اني اعيش معاهم بس كنت برفض


عشق : صعبه الوحده مش كده


رعد : في الاول بس بعد كده بتتأقلمي ودخلت حياتي واحده مجنونه خلتني مش هعرف ارجع تاني للوحده 


عشق : كده هتغر بجد......عارف نفسي في عيلة كبيره اوي ونعيش سوا


رعد : عيلتك هنا كانت كبيره


عشق : غلط عيلتي كانت ماما وبابا واخواتي حتي اعمامي كانوا معظم الوقت مسافرين ومراتتهم يخدوا ولادهم ويروحوا عند قرايبهم وجدي علاقتي بيه شبه معدومه 


رعد : تصدقي انا كمان نفسي في عيله عايز اجيب بنات وولاد كتير 


عشق : انا عايزه اربع ولاد وبنت 


رعد : اشمعنا 


عشق : عكسي انا واخواتي احنا كنا اربع بنات وولد 


رعد : وهتسميهم ايه 


عشق : مفكرتش فكر معايا 


رعد : اول ولد ليا هسميه عدي والتاني اسد 


عشق : انا التالت والرابع هسميهم فهد ورعد 


رعد : رعد 


عشق : ايوه.....والبنت هتبقي شغف 


رعد : وكده اسرة كبيره 


عشق : ويتجوزوا ويملوا البيت احفاد 


رعد : اي والعيله اللي مكونه من فردين تبقي كبيره اوي 


وجلسوا يخططوا لمستقبل حتي لو كانوا يعلموا انه حلم بعيد لكل بداخلهم يتمنوا تحقيقه 

************************************

كانت هدير تقف في مكان في العماره تنظر لرعد وعشق بكل كره فجاء عاصم وقاطع تفكيرها 

عاصم : بتحبيه ولا بتكرهيها 


هدير : بكرهها ودا ميمنعش اني معجبه بيه نفس اعجابي بعدي 


عاصم : انا بكرهه وبحبها هتساعديني نفرقهم كده هتكسري قلبها وانا اكسب 


هدير : بصراحه مش ضمناك يمكن تغدر 


عاصم : هتخسري حاجه ؟!


هدير : لا.....موافقه 


عاصم : هما هيمشوا بعد يومين تلاته بالكتير فلازم نستعجل كله يتنفذ بكره تمام 


هدير : تمام


عاصم : ------------

********************************

في مكان اخر كانت همس تمشي مرتديه فستان موڤ قصير وتترك لشعرها العنان فخبطت في عمار 

عمار : حاسبي 


همس : اسفه 


عمار : ايه اللي لابساه ده 


همس ببرأه : فستان 


عمار : منا عارف انه زفت ماشيه بيه بره كده ليه محدش قالك ان فيه شباب 


همس : كنت طالعه اجيب الفون من فوق ومجاش في بالي حاجه 


عمار : لاخر مره تمشي كده مفهوم قالها بصوت عالي


همس : انت بتتكلم كده ليه لا مش مفهوم 


عمار : همس متعصبنيش 


همس : انا احترمتك وقولت زي اخويا بس مش تزعقلي 


عمار : انتي اللي استفذتيني 


همس : احم اسفه بس دي اللبس العادي بتاعي 


عمار : همس بليز ممكن تغيريه 

اومأت برأسها وتركته وذهبت وهو ابتسم 

*******************************

في صباح يوم جديد استيقظت عشق وجدت نفسها بجانب رعد علي العشب فابتسمت بخفه وهو استيقظ 

رعد : صباحك جنه 


عشق : صباحك ورد 


رعد : ههههه نمنا هنا بجد 


عشق : اي الكلام خدنا امبارح 


رعد : بس بصراحة نمت كويس 


عشق : وانا كمان 

فجأة سمعوا صوت ضحكات فنظروا وقاموا مفزوعين 


يوسف : ههههههه مسخره يعني انا فرحي النهارده وحضرتكم نايمين 


چيلان : يخربيت الرومانسيه 


مالك : رعد الشافعي نايم ع العشب 


عدي : لولا ما الكل شايف كنت كذبت نظري 


جودي : ولا عشق رمز الغرور نايمه كده 


احمد : بس بقي قوموا يلا 


عمار : لا يا بابا نسيبهم الوقتي ونرجع بعدين 


همس : ههههه معاك حق يا عمار 

كانت هدير تقف هي وعاصم ينظروا لهم بكل غل بينما جلال وعتمان الذي وصل للتو يقفوا في الشباك ينظروا لهم ويبتسموا 

*****************************

كان رعد يقف يرتدي ساعته ويصفف شعره حتي يذهب لعشق وفجأه دخلت عليه هدير وجرت عليه وحضنته واحكمت يديه عليها وكأنها تبعدهم ولكنها تمسكهم حتي لا يبعد 

رعد : انتي مجنونه 


هدير بخبث : مجنونه بحبك يا رعد 


زقها رعد بعنف : انتي واحده زباله انا جوز عشق 


هدير بكره : عشق لا انت من حقي قبلها 


رعد بعصبية : وقسما بالله لو ماطلعتي لكون قتلك وهنسي انك بنت عم عشق واخت يوسف 


خافت هدير فذهبت مسرعه للخارج فرن فونها وردت 

هدير : وحشتني 


محمود : وانتي كمان بتعملي ايه 


هدير : بجهز عشان فرح اخويا 


محمود : انتي فين 


هدير : في البيت ايمان راحت مع زينه وانا قولت هجهز هنا عشان اساعد ماما ومرات عمي انهم يجهزوا 


محمود : طيب عايز اشوفك 


هدير : مش هعرف النهارده 


محمود بخبث : بس وحشتيني اوي ياديدو تعالي قابليني في ****في نص الحفله كده 


هدير : بس 


محمود : مبسش يا ديدو وحشتيني 


هدير : حاضر 

***************************

ذهب رعد مع يوسف والشباب ليأخذوا الفتيات من البيوتي سنتر وكان في قمة عصبيته ووصلوا واخذوهم لمكان الحفله واخذ رعد عشق بعيد عن جده وجدها ووقفوا وهو يحضنها من ظهرها وينظروا ليوسف وزينه 

عشق : رعد 


رعد : اممم 


عشق : فيك ايه شكلك مضايق 


رعد : هبقي احكيلك بعدين المهم خلينا في الفرح 


فجاءت جودي بفرحه : عشق حياة وحوريه وصلوا 


عشق : بجد 


جودي : اي يلا نستقبلهم 


عشق : ثواني يا رعد وهاجي 


رعد : ماشي 

وذهبت جودي وعشق باتجاه حوريه وحياة الذين جروا عليهم عند رؤيتهم 


حوريه بدموع : وحشتيني يا عشق 


عشق : وانتي اكتر يا حوريتي 


حياة : وحشتيني اوي يا هاديه 


جودي : وانتي اكتر


حياة : اعرفكم ادهم جوزي 


حوريه : احم دا ادم جوزي 


عشق : اتشرفنا 

جاء احمد اليهم فذهبوا الفتاتان وحضنته فتضايق ادم اكثر من ادهم رغم معرفتهم باحمد في الفرح 


احمد : ازيكم يا مجانين 


حياة : كويسين يا حلو 


حوريه : تمام يا ابو حميد 

وسلم احمد علي الشباب وادخلهم ليجلسوا علي منضده وجلسوا الاربعه فجاء عدي 


جودي : عدي اعرفك حياة وادهم وحوريه وادم 


عدي : اتشرفنا 


الكل : واحنا كمان 


جودي : دا عدي جوزي 

فسلموا عليه 


عدي : عشق رعد فين 


عشق وهي تهم بالوقوف : اوبس كان واقف هناك هروح واجي 


حياة : ههههه لسه مجنونه....رعد جوزها صح 


جودي : ايوه 

****************************

ذهبت عشق له وجدته يشرب عصير ويقف مع بعض الناس يبدو عليهم انهم رجال اعمال فابتسمت وعندما رأها هو استأذن وذهب اليها 

عشق : كنت خليك كنت مندمج 


رعد بابتسامه : واسيب الجميل ده 


عشق : ههههه معاك حق اصلي مغروره وبعترف اني جميله 


رعد : احلي جميله كمان واخذها في حضنه 

**************************

كانت حياة وحوريه ينظروا اليهم ولاحظ ازواجهم وعدي وجودي ذلك 

حوريه : لسه بيكابروا 


جودي : للاسف مجانين مش قادرين يخبوا حبهم ولا يظهروه 


عدي : مش عارفين انهم بيضيعوا من عمرهم ع الفاضي 


حياة : اخيرا المجنونه وقعت في الحب 


ادم ببروده المعتاد : دا رعد الشافعي 


عدي : انت تعرفه 


ادم : اي في صفقه بيني وبينه هو وشريكه من عيلة المهدي بس ناسي اسمه 


عدي : عدي المهدي 


ادم : انت اهلا وسهلا 


ادهم : اتشرفنا 


عدي : وانا اكتر وقاطع كلامهم مجئ رعد وعشق


عشق : ارعد بيه 


رعد : ارعد 


عشق : ايوه اعرفك ادم بيه وزوجته الشريره الخاصه بيا حوريه وادهم بيه وجودي التانيه اصدي حياة زوجته ودا رعد زوجي العزيز 


رعد : اتشرفنا واسف علي طريقه تقديمكم ليا بالنيابه عن المجنونه دي 


عشق : بقا انا مجنونه 


رعد : وطفله كمان 


عشق : باااارد بشكل 


رعد : عشق 


عشق : اوف اسفه متزعلش واللهي مكنتش اقصد 


عدي : طيب بطلوا نقاش واقعدوا 


حياة : اخيرا حد اكتشف انك مجنونه غيري 


حوريه : اسكتي يا حياة دي اعقل العاقلين 


عشق : حبيبتي يا حوريتي 


عدي : رعد دا ادم وادهم الشناوي في صفقه ما بينا 


رعد : اي عرفتهم تقريبا العقد هيتوقع كمان اسبوع 


ادم : صح وانا هاجي القاهره عشان نوقعه 


رعد : تنور القاهره كلها 


عشق : رعد 


رعد : اممم 


عشق : رعد رد 


رعد : نعم يا عشقي 


عشق : ايوه كده.....انا عايزه اكل ايس كريم 


رعد : نعم الوقتي 


عشق : بالله عليك مش عارفة بحب اكله كتير الايام دي 


جودي : بس احنا في نص الفرح 


عشق : خلاص هقوم ادور علي محلات بره 


رعد : استني يا مجنونه هاجي اجبلك عن اذنكم 


الكل : اتفضلوا 


عشق : احلي رعود في الدنيا 

فضحك ومسك ايديها وذهب الي الخارج فأخبرها ان تركب السياره ليذهبوا لعدم وجود محلات قريبه 

*******************************

في مكان اخر 

هدير : حاضر يا حبيبي هطلع استناك....طيب طلعت اهو...وقفلت السكه وركبت معه في السيارة 


رأها رعد وعشق 

عشق : هدير ركبت مع مين كده 


رعد : مش عارف 


عشق : طيب امشي وراهم يا رعد 


رعد : والايس كريم 


عشق : يا عم دا وقتك 

وذهبوا وراهم فجأه توقفت السياره امام احد العمارات ونزلت هدير مع الشاب ويبدو عليها انها ترفض الطلوع وهو يتحدث معها حتي طلعت وهي خائفة فنزل رعد وعشق وسألوا البواب علي الشقه فأخبرهم انها بالسابع فذهبوا حتي الباب وفجأه سمعوا صراخ هدير بشده فكسر رعد الباب وجد الشاب يحاول الاعتداء عليها فضربه بشده اما هدير فجرت وحضنت عشق التي مسدت علي رأسها وبكت مثلها ثم فقد الشاب وعيه وذهب رعد باتجاه الفتيات واخذهم لاسفل امام السيارة 


رعد : يا عشق هديها مش تعيطي زيها 


عشق ببكاء : لو ملحقنهاش كان هيجرالها حاجه 


اما هدير تبكي وتمسك في فستان عشق بقوه 


رعد : اسيبكم وامشي يعني عشق اهدي وانتي يا انسه هدير اهدي 


بعدت هدير عن عشق ومسحت دموعها وفعلت عشق المثل 


هدير : يخربيت طيبتك انتي بتعيطي عليا حتي بعد اللي عملته فيكي والتدبيسه اللي دبستهالك 


اقتربت عشق وهمست لها : واللهي احلي تدبيسه انا بعد التدبيسه دي بحبك اوي ومسمحاكي 


فابتسمت هدير 

رعد : يلا ياختي انتي وهي يعيطوا شويه ويضحكوا شويه 


عشق : كلمنا بطريقه احسن من كده 


رعد : امشي يا مجنونه انتي قدامي 


عشق : هتلنا ايس كريم الاول 


رعد : حاضر يا اخر صبري 

وذهبوا الثلاثه الي محل واشتري رعد لهم ايس كريم ثم اخذهم للفرح فالمحت جودي وحوريه وحياة هدير وعشق 


حوريه : حد يقرصني 


حياة : وانا كمان 


جودي : حد يصحيني من النوم 


عدي : في ايه 


حورية : هدير وعشق لا البت دي عندها تطورات من غيري 


جاءت عشق مع رعد وتركوا هدير تذهب لاختها 

حوريه بانفعال : انتي يا بت كل شويه انصدم منك واعرف اخبارك من جودي وقولت ماشي والوقتي مع هدير لا دانتي عايزه مقلب يرجعك تاني 


جلست عشق وكذلك رعد 

عشق : اظهر وبان عليك الامان وانا اقول البت اتغيرت بس لا 


حياة وجودي : نو كومنت 


عشق : اهو دا اللي فالحين فيه....وبعدين انتي اللي عندك الجديد يا شريرتي وغمزت لها 


حوريه بتنهيد : هترجعي امته 


عشق : بكره بليل....تعاليلي بكره الصبح هنروح لمقهي دا بعد اذن ادم 


ادم ببرود : مفيش مشكله 


حوريه : طيب 


جودي : وانتي يا طيبه 


حياة : ادهم 

اومأ برأسه 

وانتهي الفرح وعاد الكل لمنزله 

**********************

في الصباح كان يجلس الكل في شقه جلال يترأس المنضده جلال من جهه وعتمان من اخري وكل واحد امامه زوجته او خطيبته او لا شئ حتي جاء البواب واعطي جمال ظرف فذهب وصفع هدير تحت زهول الكل 

******************

بقلمي / سماء أحمد


الفصل الثامن وعشرون 


كان الجو شبه مشتعل الكل لا يفهم شئ حتي رمي جمال صور علي ابنته لها ولرعد فذهلت والكل رأها وفي رأسهم الف سؤال 


جمال : ايه الصور دي ازاي انتي في حضن جوز اختك 


هدير ببكاء : بابا واللهي انت فاهم غلط اللي حص.. 


عاصم بمكر : الغلط مش عليها يا عمي الغلط علي جوز عشق المحترم 


رعد : نقي الفاظك يا زفت 


مسكت عشق الصور وبدأت تتحدث 


عشق : ليه يا رعد ليه كده انا عملت ايه ومع مين مع هتير يا عم كنت قول وانا انقيلك دا حتي دمها كان تقيل لحد امبارح اودي وشي فين من بيتنا وحديقتنا وورودنا وعربيتنا او ماي جاد قلبي الصغير لا يتحمل اسندوني هضحك اصدي هقع 


لم يستطيع البعض مسك نفسه فضحكوا عليها 

عاصم بعصبيه : ايه الهبل ده 


عشق ببرود : وانت متوقع اني هصدق الصور ومثلا هضرب كل واحد قلم واقوله طلقني واقعد اعيط واقول خاين او استناكم اما تقولوا التار ولا العار ونجوزهالوا وتبقي درتي واقعد اعيط واندب حظي وفي الاخر يبقي مظلوم....واللهي انا عليا تأليف ثم ضحكت بصوت عالي 


رعد : بس الصور بجد مش متفبركه 


وقفت عشق امامه وقالت انا بثق فيك ثقه عاميه حتي اكتر من نفسي وان شوفتك بنفسي هكذب عيني لاني عرفاك اكتر من نفسك 


عاصم : لا يا شيخه وايه الدليل انه مش بيلعب عليكي وعلي هدير 


كور رعد يديه بشده حتي ظهرت عروقه وحاول التحكم في غضبه 

اما عشق فابتسمت ومسكت يد رعد ورفعتها 


عشق : دا الدليل رعد في الصور عامل ايديه كده معناه انه متعصب اما احم بيحضني بيبقي فارد ايديه وتحسه مرتخي انما في الصوره تحسه مشدود ودا هنعرفه منهم 


تكلم جلال فكان يستمع فقط : احكي يا هدير ايه اللي حصل 


عاصم : بس....قاطعه صفعة هدير


هدير ببكاء : انا كنت بكره عشق اوي بتمني انها تموت ومشوفهاش بحسدها علي حب امها وباباها ليها مش زيي اب مسافر دايما حتي اما امها ماتت ابوها محسسهاش بفرق حتي جودي وچيلان بيخدوا من حنيته حسدتهم عليه انت يا بابا كنت مأثر لدرجه ان ايمان ويوسف قربوا من عمو احمد بس انا كنت بكرهم واما جدي قال ان صاحبه طلب منه ايد حفيدته وهو مش معترف بعشق اصلا عشان امها وانا كنت بحب واحد زميلي في الجامعه فقررت امثل عليه وادبس عشق وفعلا اتجوزت رعد بس رعد طلع عايش في القاهرة وضابط وفيه كل المواصفات اللي تعجب اي بنت بجد زاد كرهي ليها بس طنشتها ونسيت لكن اما رجعت ولقيتها عايشه حياة ولا الاسطوره اتخنقت وفي يوم كنت واقفه بتفرج عليها هي ورعد لقيت ع... 


عاصم : اخرسي 


جلال : اخرس انت السبب كملي يا هدير 


هدير ببكاء : عاصم جيه ليا وقالي انه عايز عشق وانه عارف اني بكرها وقالي اروح لرعد واحضنه وهو هيصورنا بس هيغير وشي وانا الكره كان عاميني فوافقت وفعلا زي ما عشق قالت رعد كان بيحاول يبعد 

واكملت بحزن 

امبارح بليل الشاب اللي بحبه جيه وحاول يعتدي عليا بس رعد وعشق انقذوني وهي كانت بتعيط عليا طيب ازاي وانا كنت بأزيها هي وجوزها....انت عارف يا جدو الطيبون للطيبات انا مكنتش انفع لرعد ولا عشق تنفع لعاصم 


جلال : ومين قالك ان كنت هجوزك لرعد


عشق : يعني ايه 


عتمان : يعني انا كنت طالب ايدك انتي مش هدير وقايله بالاسم عايز عشق لرعد وهو كان رافض لسبب وهو ان رعد صعب ومش عايز عشق البيت كله تتبهدل وقالي كمان انه اذي نور بس كان بيحبها يمكن اكتر من احمد ابنة ومش عايزك تتأذي 


عاصم بغضب : بس انا قولتلك اني بحبها وعايزها 


جلال : انت واحد اناني وغبي كان مستحيل اديك عشق 


عشق بصراخ : بس عشق مش سلعة ده عايزها ودا عايزها انت عارف يا جلال بيه لو كنت جيت وطلبت مني بهداوه اتجوز رعد كنت وافقت بس انت اوهمتني اني اتجوز مكان هدير وغير كده خليت عاصم يضربني وعجزت بابا اي عرفت انك هددت بابا عشان يوافق بيا انا واخويا بس انت عارف ايه اللي يغفرلك


جلال بصوت مخنوق : ايه 


عشق : اني حبيت رعد لا عشقته انا مش بس عشقه هو كمان عشقي 


عاصم : لا انتي ملكي وهخدك غصب عن الكل 


كان رعد مصدوم من اعترافها امامهم ولكن غضب عند سماع كلام عاصم فلم يتمالك نفسه وظل يضربه بشده حتي ادمي وجهه


رعد : عشق مش ملك حد دا عشان ضربتها ولكمه ودا عشان حاولت تفرقنا ولكمه ودا اتكلمت عليها ولكمه ودا عشان حبيتها ولكمه ودا عش....... 


عشق ببكاء : رعد ابعد رعد بالله عليك 


استمع رعد لكلامها وبعد عنه ووقف امامها وهي حضنت رقبته وهو حضنها ودفن وجهه في عنقها وكان الكل ينظر لهم بفرحه الا عاصم الذي صفعه والده وطرده فبعدت عشق عن رعد 


هدير ببكاء : انا اسفه سامحوني بجد بس مش بإيدي وانا هسبكم ومعتش هوريكم وشي 


عشق : اوفر خالص يخلاثي يا ولاد علي الممثله الفاشله ياختي كميله بتعيطي 

ضحك الكل وحتي هدير 


احمد : تسيبي مين انتي يا بت حتي لو سبتي بيت باباكي مش هتسيبي بيتي 


هدير : بس 


عشق : مبسش ويلا نتصور زي الافلام وكله يقول بطيييخ يلهووي نسيت حورية نبقي نقول بطييخ في الصيف اصدي بعدين سلابرتقال يخربيتك يا سيلا مش وقتك وهمت بالخروج فضحكوا عليها بشده 


ذهبت عشق مع حوريه الي مقهي وظلوا يتحدثوا وقتا طويلا ثم عادت عشق وجدت رعد انتهي من وضع اغراضه واغراضها في الشنط 

عشق : رعد هنمشي 


رعد بجمود : اي 


عشق : مالك 


رعد : مالي منا كويس اهو 


عشق : رعد فيك ايه 


رعد : مفيش 


عشق : فيك او مفكاش هنشوف بس انت ازاي تسمح لهدير تقربلك 


رعد : وانتي مالك 


عشق : لا مالي ونص انت ملكي وبس وشدته من قميصه وقبلته ثم ذهبت للحمام 

وقف مصدوم من فعلتها ولكنه ضحك 


رعد : واللهي لعرفك بقي بتحبيني ومتقوليش ماشي يا عشق الشرقاوي لا يا عشق الرعد 

************************

عادوا للقاهره ومر اسبوع كان رعد فيه يتفادي التحدث مع عشق مما ضايقها بشده وجعلها تموت غيظا وعلمت بمجئ حوريه مع زوجها فلقد كانوا علي اتصال وذهبت لتلقاها 


في احد المطاعم 

حوريه : ههههه احسن اخيرا عشت وشفت اليوم اللي عشق تتطنش فيه 


عشق : بس يا حوريه مش تنرفزيني 


حوريه : مالك كده 


عشق : مش عارفة بقالي اسبوعين برجع وقرفانه وسعات باكل بشراسه وتخيلي شربت عصير 


حوريه : عشق 


عشق : امممم


حوريه : هو ممكن تكوني حامل 


عشق : نععععم حامل ازاي 


حوريه : انتي هابله يا بت حامل زي الناس مبتحمل 


عشق : هو ممكن طيب اعمل ايه 


حوريه : تعالي نروح لدكتوره نسا 


عشق : تمام تعالي هنسأل 

وذهبوا سويا الي دكتورة نسا وفعلت تحليل مستعجل وانتظرت النتيجه 


عشق بتوتر : انا خايفه اوي وفرحانه وزعلانه اوف 


حوريه : هههههه بس يا مجنونه 


عشق : هو هعمل ايه لو طلع افرضي رعد مش عايزه هسيبه ومش هضحي بابني لا بس مقدرش اعيش من غير رعد اووووف


حوريه : هههههههههههه هموت ههههههه هتصل علي جودي تيجي 

ورنوا علي جودي التي جاءت بعد نصف ساعة واخبرتها حوريه 


جودي : هييه هيبقي عندي ابن اخت كيوت 


عشق : هو انتي شايفه النتيجه طلعت يعني اتهدي شويه 


جودي : تصدقي وانا كمان هعمل تحليل 


حوريه : اي يلا 

وفعلت جودي تحليل وانتظروا الاثنين سويا وجاء الخاص بعشق ولم تفتحه الا عندما جاء الخاص بجودي واخبروا حوريه ان تفتح الاثنين ففتحتهم ونظرت للاثنين 


حوريه : مبروك يا جودي عشق حامل 

نظروا الفتيات لبعضهم وضحكوا بشده 


عشق : ههههه مش فاهمة 


حوريه : يعني انتم الاتنين حوامل 

دمعت اعين الفتيات وحضنوا بعض 


عشق : انا مبسوطة اوي اخيرا جوايا حته من رعد انا بعشقه اوي لازم اقوله ضروري 


جودي : وانا هقول لعدي اكيد هيفرح 


عشق : هو النهارده ايه


حوريه : السبت


عشق : دا معاناه ان رعد في الشركه تعالوا نروح 


حوريه : بس ادم 


جودي : رني عليه 


حوريه : حاضر

*************************

في شركه رعد 

رعد : اهلا بادم بيه 


ادم : اهلا رعد بيه 


رعد : بلاش بيه قولي باشا 

ضحك ادم وعدي 


رعد : بهزر خليها رعد 


ادم : وانت ادم 


عدي : وانا عدي وبس تمام 


ادم : تمام 


رعد : انا عرفت امبارح انك جيت فحضرت ليك مكتب هنا لانك هتطول حوالي اسبوعين فقولت هتيجي تراجع الورق فين وكده 


ادم : شكرا يا رعد 


رعد : ع ايه انت بقيت زي اخويا 


عدي : خلاص روح راجع الاوراق السكرتيرة هتوريك مكتبك....سها يا... 


رعد : انت نسيت عشق هانم نقليتها قسم تاني 


عدي : والجديده اسمها ايه 


رعد : نورا.....نورا 


نورا : نعم يا رعد بيه 


رعد : خدي ادم بيه لمكتبه 


نورا : حاضر 

وعندما وصل ادم وجلس رن فونه برقمها 


ادم بجمود : نعم 


حوريه بحزن : انا مع عشق وجودي 


ادم : انتي قولتي فعارف 


حوريه : هما عايزين يروحوا الشركه وعا.....


ادم : تعالي انا هنا مش شركة رعد 


حوريه : اي 


ادم : تمام تعالي 

وقفل بدون سماع رد منها 


ادم : اكيد مخنوقه وحابسه دموعها سامحيني يا حوريتي علي عذابي ليكي انا كمان قلبي بيوجعني بس مش ادم الشناوي اللي يعترف بحبه لواحده ولا حتي انتي 

*************************

بعد حوالي ساعة وصلت الفتيات للشركه وصعدوا لاعلي 

حوريه : يا تري ادم في اي مكتب 


عشق : انتي يا....


.......:نعم يا عشق هانم 


عشق : رعد وعدي وادم بيه فين 


.......: كل واحد في مكتبه حتي رعد بيه امر بمكتب لادم بيه 


عشق : تمام خدي حوريه هانم لمكتب ادم بيه 


حوريه بغمزه : عشق هانم الظاهر انجزاتك سبقاكي 


عشق بضحكه : اصلي علمت عليهم 

وذهبت كلا منهما لزوجها 

*********************

دخلت جودي لعدي الذي وقف وحضنها وقبل وجنتها 

عدي : وانا اقول ايه النور دا كله 


جودي : اممم ماشي 


عدي : بحبك 


جودي : تمام 


عدي : مالك


جودي : عدي اعتبرني ساحرة وهحققلك امنياتك تتمني ايه 


عدي : تكوني جنبي علي طول وللابد 


جودي : اعتبرها اتحققت لان مفيش حاجه هتبعدنا الا الموت 


عدي : بعيد الشر عنك يا عمري 


جودي : وايه كمان 


عدي : يبقي عندي نسخه مصغره منك بنت تكون شبهك 


جودي : ولو ولد 


عدي : اي حاجه المهم يكون منك 


جودي : اتحققت 


عدي : يعني ايه 


جودي : هتكون اب انا حامل 

لم يستطيع عدي تمالك نفسه فحملها وظل يدور بها 

****************************

اخبرت السكرتيره ادم بقدوم حوريه فأمرها ان تجعلها تدخل فدخلت بهدوء فنظر لها 

ادم : انت رحتي كده 


حوريه : رحت فين 


ادم : مع عشق 


حوريه : اي فيها ايه.....فكانت ترتدي بنطلون ضيق ابيض وبلوزه بيضاء كب وتفعل شعرها ظفيره وتضعه جنبا 


ادم ذهب اليها ولو زراعها ورأها وجعلها ترتطم بصدره ومسك فكها بقوه مما جعلها تتألم فامتلئت عينها بالدموع ولكنها تحكمت فيها حتي لا تنزل 


ادم بعصبيه : اياكي ثم اياكي اشوفك لبسه البلوزه دي تاني وتخرجي بيها فاهمه 


حوريه : لا مش فاهمه وسبني 

لوا زراعها اكثر فصرخت ودموعها نزلت بغزاره 


حوريه ببكاء : فاهمه بس سبني

فتركها 


ادم ببرود : شاطره بتفهمي بسرعه 


حوريه : انت عارف بكرهك بكره كل حاجه فيك بكره المكان اللي بتبقي فيه بكره حبي ليك اي كنت بحبك بس كرهت نفسي عشان حبتك انت مستحيل تكون انسان انا لو بموت ودوايا فيك يا ادم الشناوي مش عايزاه افتكر حاجه كل اما تشوفني اني ب.ك.ر.ه.ك طلقني يا ادم 


وتركته وذهبت وجدت عشق تخرج وتبكي مثلها فنزلوا سويا للسواقين 


السواق1 : اتفضلي يا عشق هانم 


السواق2 : اتفضلي يا حوريه هانم 


عشق بعصبيه : انا مش هانم الهانم دي تبقي مرات صاحب الشركه دي وانا معتش مراته فهمت 


حوريه : نفس الكلام ليك انا الوقتي معتش مرات حد حوريه ماتت فهمت يعني ايه ماتت 

وذهبوا الاثنين 

****************************

ارجو ارأ اللي هيقرأوا 

بالمناسبه لسه بارتين والروايه تخلص بتمني تنال اعجابكم 


بقلمي / سماء أحمد 

****************

الفصل التاسع وعشرون 


كانت عشق صامته فكانت مسحت دموعها عندما خرجت من الشركه واقسمت انها لن تبكي عليه وتمشي بجانب حوريه وتتزكر ما حدث 


فلااااش بااااك


دخلت عشق لرعد بابتسامتها المعتاده وجدته منهك في العمل فذهبت وجلست امامه علي المكتب 

رعد ببرود : اممم جيتي ليه 


عشق : رعد بقالك أسبوع متغير معايا في ايه 


رعد : مفيش 


عشق بعند : لا فيه رد 


رعد بقله صبر : قولت مفيش 


عشق : وانا بقول فيه 


رعد بعصبيه قام وخبط بشده علي المكتب : ايه اللي جابك جايه تفوري دمي وبس غوري بقي من وشي 


عشق انتفضت من مكانها ثم نزلت دموعها : انا 


رعد : ايوه انتي انا بجد اتخنقت منك مره بتكرهيني ومره بتحبيني انتي عايزه ايه مني ردي بقي انا بجد كرهتك يا عشق 


عشق ودموع تأبي التوقف : كرهتني 


رعد : ايوه كرهتك


عشق : بس انا حبيتك ومن اول مره شوفتك وانا متأكده من قبل ما تحبني انت شايفني ساذجه اوي لدرجه اني اترمي في حضن اول ايد تتمدلي لا انا اترميت في حضن واحد حبيته لا عشقته وبقيت مغرمه بيه يوم اما اعترفتلي بحبك انا كنت رافضه فكره الحب عارف ليه لان ماما سابت بابا وهو اتعذب ادامي كان يمسك صورتها ويعيط بدون ماحد يشوفه بس انا كنت بشوفه وعدي اعترف بحبه لجودي وهي رفضت والموت كان هيفرقهم بردك متوقع ايه مني انا رفضت حبك عشان متتألمش لو فرقنا الموت يا رعد بس واللهي العظيم بحبك انما.....


قاطع كلامهم خبط علي الباب ودخول السكرتيرة 

عشق بعصبيه : انتي غبيه ايه اللي دخلك كده متخلفه ولا ايه ردي 


نورا بخوف : اسف.... 


رعد بعصبيه شديده : اعتزري يا عشق 


عشق بعند : لا 


رعد بزعيق : اعتزري 


عشق : قولت لا 


رعد : لو معتزرتيش هنطلق يا عشق النهارده قبل بكره 

نظرت له عشق بصدمه واغمضت اعينها وفتحتهم 


عشق : نطلق 


رعد : ايوه 


عشق بتنهيد : يبقي نطلق يا رعد واعرف اني لو بموت مستحيل اطلب منك تساعدني لان كل شئ انتهي 

وتركته وذهبت 


باااااك


شعرت بوخذه بقلبها لمجرد فكرة الطلاق لكنها اقسمت بداخلها انها لن تعود وكذلك حوريه التي لم تتوقف دموعها ثم رن فون عشق بجودي فردت 

جودي : عشق انتي فين 


عشق بحزن : في الدنيا 


جودي : مالك وفين حوريه 


عشق : خدي بالك من نفسك والبيبي ومتقوليش لرعد اني حامل 


جودي : ليه في ايه 


عشق : انا ورعد هنطلق 


جودي : بتقولي ايه 


عشق بصراخ : حوريه انت مين حوريه عااااا ووقع الفون منها 


الرجل : دول هما يا باشا......طيب اشتالوهم هنوديهم المخزن......يلا يا رجاله 

وقع الفون من يد جودي وصرخت ثم ذهبت لغرفه الاجتماع 

**************************

اخبرت السكرتيرة رعد باجتماعه مع ادم وعدي فامرها ان تذهب لعدي وتخبره وعندما كان سيخرج وجد ظرف فأخذه وذهب وبدأ الاجتماع وكان رعد وادم سرحانين بينما عدي فرحان 


ظل رعد يفكر في كلامه مع عشق فلم يرد ان يصل لتلك النقطه ثم انتبه للظرف فأخذه وفتحه في نفس وقت دخول جودي فنظر للورقه بزهول ثم لجودي


جودي ببكاء : ع. عدي 


عدي : مالك يا حبيبتي 

فزع الكل ووقفوا وشعر رعد بغصه في قلبه وعلم ان شيء ما اصاب عشقه 


جودي ببكاء : عشق وحوريه اتخطفوا الحقهم ارجوك رعد وادم الصدمه الجمتهم وتذكروا ما حدث بينهم 


عدي : مين ممكن يعمل كده جودي احكي اللي حصل 

حكت لهم ما سمعت ووجد رعد اتصالات كثيره من السواق 


رعد : السواق رن كتير 


ادم : اي وعليا انا كمان يمكن يعرفوا حاجه 

فنزلوا مسرعين اليهم واخبرهم السواقان بما حدث 


رعد : جودي عشق حامل 


جودي :......


رعد : جودي ردي بالله عليكي 


جودي : ايوه وكانت فرحانه اوي وجايه تقولك عشق بتحبك اوي يا رعد وكانت مبسوطه ان اخيرا فيها جزء منك

اغمض رعد عينه وخبط زجاج السياره بقوه مما جعله ينكسر ونزفت يديه 


رعد : غبي انا غبي جرحتها ليه ااااااااه 


بعد ساعتين تجمع الكل في قصر رعد وكان الجو يملؤه الصمت لم يكن سوا خطوات رعد واتصالته 


رعد : ايوه هشوف كاميرات المراقبة الوقتي افقل 

ونظر للكاميرات ورأها وهي تمشي مع حوريه وعلم من وجهها مدي المها وترد علي الفون ثم يكمم احدهم حوريه وعشق فدقق بشده للاشخاص ورأي احدهم في السياره وبان يديه فقط فعرف من هو وقاطع تفكيره صوت فونه فاقترب الكل 


.......: رعد الشافعي بوم مفاجأه من شخص مجهول مش كده الله عليا خدت منك اقرب واحده عشقك بس المسكينه التانيه جات بالغلط بس ايه صاروخ الصراحه طول عمرها كده حوريه هي فعلا حوريه


ادم بعصبيه : انت عارف لو شوفتك هولع فيك وحوريه مش هتيجي نحيتها فاهم 


.......: تؤتؤ اتكلم علي ادك يا ادم 


رعد ببرود : خلصت 


.......: يا برودك يا شيخ......شفتي حبيبك مش فارق معاه خطفك اصرخي اطلبي المساعده اتكلمي


عشق بصوت سمعه رعد : لا انت ولا هو تهموني مش عايزه مساعده من حد وبالذات هو 


رعد بنبره يملائها الالم والخوف : عشق 


.......: ايه ده مش كانت بتعترف بحبك ادام الكل الوقتي ههههههه خلاص هقتلك واريحك منه 


رعد : عاصم الشرقاوي عشق محدش هيقرب منها 


عاصم بتوتر : عاصم مين 


رعد : عيب عليك دانا رعد او الرعد اللي هيدمرلك حياتك وعشق هتكون معايا في ظرف تلات ساعات فاهم الحق افلت بجلدك يا.......عاصم 


فقفل عاصم السكه وفي هذا الوقت حدد رعد مكانه عن طريق اللاب الذي كان امامه فقام وذهب معه ادم وعدي وبعد القوات 

***************************

كانت عشق تنام علي الارض وبجانبها حوريه ويداهم مربوطتان من الامام فرفع عاصم الشئ الذي علي اعينهم 


عاصم : خلاص عرفني الحيوان ده عرفني رعد هسبكم شويه تخلصوا مناحتكم وتودعوا الحياة لاني هقتلكم مستحيل تكوني لغيري يا عشق وحوريه المسكينه جات بالغلط بس يلا الموت مستنيكم 

وخرج وتركهم 


حوريه : تليفوني في جيبي حاولي تطلعيه 


عشق : لا مش فارقه سيبك هيموتني بس


حوريه : تموتي 


عشق : سيبك اصلا مش فارقه 


حوريه : بتتكلمي جد 


فكرت عشق ان لا ذنب لحوريه وانها تريد توديعه اجل تريد سماع صوته 

عشق : اقولك هرن علي رعد اودعه وهقوله يجي يساعدك لاني مش عايزه ارجع اصلا 

واخرجت التليفون بصعوبه 


حوريه : حفظه رقمه 


عشق : رقمه بس في حاجات تانيه كتيير.....ورنت عليه وانتظرت الرد 


رعد : الو 


عشق : بحبك اوي 


رعد بخوف : عشق انتي كويسه انا جايلك متقلقيش جايلك انتي وابننا 


عشق : جاي عشان اببنا عادي ممكن تتجوز وتجيب غيره رعد لو بتحبني متجيش انا مش عايزه ارجعلك يا رعد عاصم ناوي يموتنا وانا عايزه اموت حتي لو مكنش خطفنا كنت هبعد والوقتي هبعد مش فارقه عارف يعني ايه قلب يعيط قبل العين انا قلبي كده ونفسي ارتاح ومش هرتاح الا اما اموت احنا كده كده هنسيب بعض سواء بالموت او بالطلاق لو ليا خاطر عندك متجيش عشان لو جيت هتلاقي عشقك ماتت يا رعد في الحالتين 


رعد بدموع : بس انا بعشقك وانتي عارفه 


عشق : بس انا حسيت بكلمة بكرهك اكتر من بحبك انا رنيت مش عشان اقولك انقذني لا رنيت عشان اودعك واقولك بحبك 


رعد : عشق ارجوكي انتي بتوجعيني 


عشق : اعطي التليفون لادم ارجوك 

فاعطاه لادم وهي قربته من حوريه 


ادم بقلق : الو 


حوريه بدموع : هههههه اخيرا سمعت صوتك قلقان بس علي مين عليا ولا علي مرات شريكك 


ادم : حوريه 


حوريه : ماتت حوريه ماتت انت عارف انا فرحانه اوي اني هموت واسيبك حاسه ان الدنيا مش سيعاني نفسي اقوم والف واقول هموت واسيبه هسيب معذبي يااااه اد ايه انا فرحانه بالله عليك ماتكسر فرحتي وتيجي 


ادم ونزلت دموعه : مش هخليكي تسيبيني 


حوريه : عارف طول عمري بكره عاصم عشان بيأذي عشق بس لاول مره هحس ان الكره دا اتشال عشان هيخليني اسيبك 


ادم : قلبي بيوجعني اوي لاول مره 


حوريه : اخيرا دقت وجع القلب اللي كنت معيشهولي اخيرا لا بجد كتير عليا 


قاطع كلامها دخول عاصم فبعدت الفون وشدهم هو اوقفهم 

عاصم : ايه جاهزين 


عشق : انت عارف لاول مره هتعمل معايا حاجه صح 


حوريه : ممكن بسرعه عايزه اقابل امي اصلها وحشتني


عشق : وانا كمان نفسي انام في حضنها زي الاول 

لم يعلم عاصم لم نزلت دمعه منه حين ذكرتها بأمها وحنانها عليه 


حوريه : ههههه هنروحلهم انا فرحانه اوي يلا يا عاصم اعمل معانا ولو حاجه واحده صح 


كان رعد وادم يسمعوا كلامهم ودموعهم تنزل الهذه الدرجه عزبوهم حتي انهم لا يريدوا الحياة 

فك عاصم يديهم ثم جلس امامهم علي كرسي وبيده المسدس 


عاصم بدموع ترفض التوقف : ابدأ بمين 


عشق : بيا انا يمكن يلحقوا حوريه 


حوريه : لا انا وياريت بسرعه 


عاصم : خنقتوني ليه كارهين الحياة طيب انا ليا اسبابي انتم ايه 


عشق : حبيت الموت عارف ليه مفهوش حد يكسر قلب حد ولا حد يتعب حد فيه نوري امي اللي هتخدني من همي وتحضني وتقولي كل حاجه هتبقي كويسه 


حوريه : وفيه حور حياتي اللي اول ما اشوفها هنسي كل حاجه هنام ورأسي علي رجلها وتحكيلي حدودته وفي بابا كمان اللي بيجبلي شوكلاته كل يوم وهو جاي من الشغل 

نزلت دموعه علي كلامهم 


عاصم : ورعد وادم 


حوريه : بحبه بس هو بيكرهني 


عشق : عشقته بس طلع بيكرهني 


وصل رعد وقفل السكه واتجهه بالعساكر للداخل 


عاصم : الموت رياحه معاكم حق احسن من عذاب الحب عشق اقسم بالله حبيتك اوي واكتر من اي حد انتي كنتي كل حاجة حتي لو مكنتيش بتحبيني اعملي فيا خدمه ودوري علي ابني او بنتي وقوليله يسامحني اي انا كنت متجوز واحده عرفي وهي حامل بقلها اسبوعين مش اكتر ماشي وقولي ليهم يسامحوني وسامحيني ان قدرتي واعرفي اني بحبك اوي ثم وجهه المسدس نحو رأسه وانتحر فصوتت الفتاتان 


عشق ببكاء : عاصم قوم قوم يابن عمي قوم بقي عشان تزعلني وماما تصالحنا وتجبلي شكولاته طيب قوم واضرب الولد اللي ضايقني طيب اضربني عشان مش عاوزه اتجوز مموتنيش ليه رد عليا رد بقي


وظلت تهزه بينما حوريه وضعت يداها علي اذنها وتنظر لها وتحرك رأسها بهستريه 


دخل رعد وادم وعدي وبعض القوات بعدما تخلصوا من الرجال من الخارج 


جري ادم علي حوريه وحضنها وحملها للخارج وكذلك رعد بينما اخذ الرجال عاصم 


وصلوا للمستشفي لكي يطمنوا عليهم 

************************************

في غرفه حوريه دخل ادم ودموعه تنزل عليها وهي تنظر للسقف ولا تتكلم ولا تبكي 

ادم : حوريه ردي عليا يا قلبي واللهي العظيم بحبك كنت بكابر وبأذيكي عشان اثبت لنفسي اني مش بحبك بس انا بعشقك ورفعها واخذها في حضنه وتكلمت هي 


حوريه : استنيتك تقولها من زمان اوي بس الوقتي مش حاسه بيها حساها كلمه عاديه ذي ما بتناديني 


ادم : اوعدك اني هحسسهالك بس ارجعيلي 


حوريه : ولو رفضت هتخدني غصب 


ادم : بحبك يا حوريه افهميني ارجوكي 


حوريه : هديك فرصه عشان انا محتجاها اكتر منك 


ادم : بعشقك يا حوريتي وقبلها كأنه يخبرها بعشقه

********************************

دخل رعد ونظر لها فرح بشده انها بخير وابنه ايضا فتحت عينها ببطء وتزكرت ما حدث فنظرت له 

عشق : ابني كويس 


رعد : اي الحمد لله.......عشق 


عشق : نعم 


رعد : سامحيني 


عشق : مفيش مجال للمسامحه انت عايز الولد 


رعد : اكيد مش اببنا 


عشق : لو عايزه فانا هبعد وهولده وهدهولك ولو لا فهاخده انا وهبعد 

نظر لها رعد بصدمه 


رعد : بتقولي ايه 


عشق : انت اللي قولت هنطلق وانا معنديش اعتراض


رعد : عشق بس انا بحبك وانتي عارفه وعارفه ان قولت كده في لحظه مضايق فيها 


عشق : بقولك حاسيتها من قلبك 

ذهب اليها وحضنها بقوة ودموعه نزلت علي كتفها فبكت بشده 


رعد : واللهي العظيم بحبك وكنت جاي عشانك اببنا لسه مشوفتوش عشان اتعلق بيه بعشقك 


عشق وقد بادلته الحضن : وانا كمان بعشقك وبموت فيك 


رعد : اوعي تسيبيني او حتي تفكري فاهمه 


عشق : فاهمه وانت اوعي تكرهني فاهم 


رعد : ههههه فاهم في حياتي مهيقل حبي عشان يوصل للكره 


ودخل الكل واطمن على عشق 

*****************************

هنزل البارت الاخير ان شاء الله اليوم 


بقلمي / سماء أحمد 

************************************


الفصل الأخير من الجزء الأول

مر اسبوع والان الجميع سعداء بفرح ادهم ولارا وجاسر ويارا 


في البيوتي سنتر 

عشق بأرف : ريحه البيتزا دي مش حلوه 


چيلان : ياستي اتلهي دانتي بتعشقي البيتزا 


جودي : الله طعمها تحفه 


لارا : هههههه مش دي اللي كنتي بتأرفي منها 


حوريه : عشق كلي انتي مكالتيش من الصبح ورعد باعتها عشانك 


عشق : لا مش واكله 


لارا : بس


عشق : مبسش وبعدين مالكم كده 


يارا : انا خايفه اوي ومكسوفه وفرحانه وكل حاجة غريبه 


لارا : وانا حاسه بكل شعور وعكسه 


عشق : هههههه احسن 


سيلا : ريلااااكس 


لارا : الكلمه دي بتوترني اكتر 


جودي : بسم الله ما شاء الله قمر يا بنات 


عشق : قمر بالستر 


يارا : حد يشتال الزفته دي من ادامي هتموتني 


همس : بس يا عشق انا فرحانة اوي يا بنات ان ماما وبابا احمد معانا وهيحضروا معانا 


جودي : اي وكمان عموري 


همس : احم اي 


عشق بغمزه : اي الحوار يا سنجل


همس : بتكلميني انا 


عشق : هو في غيرك سنجل 


همس : بارده بعدين في سيلا وانا وعمار اخوات عادي 


عشق : عادي في المعادي مش عليا دا ياعيني الواد واقع علي بوزه 


همس بفرحه : بجد 

ضحك الكل عليها 


سيلا : بس بقي دانا كنت ناويه اتجوزه 


عشق : وكرم باشا 


سيلا : احم ماله 


عشق بغمزه : بيسلم عليكي 


حوريه : بس افصلي الله يكون في عون رعد 


عشق : بس يا بتاعة ادم دومي اندومي

***********************

في القصر 

كرم : هتقدم لسيلا النهارده يا شباب 


رعد : مبروك يا برنس 


كرم : الله يبارك فيك 


عدي : هتخش القفص 


ادم : دا احلي قفص 


رعد : بدعي ربنا كل يوم ما يخرجني منه 


ادهم : وقعتوه يا عيني عليكم 


مالك : دا علي اساس انك موقعتش 


ادهم : يابني انا واقع من 21سنه وبحمد ربنا انها شالت من دماغها فكره الجواز بعد التخرج دي 


جاسر : واخيرا هتجوز انا مش مصدق 


ادم : طيب يلا نروح نجبهم 


الكل : يلا 

************************

في منزل احمد بالقاهرة 

كانت نورهان تقف امام المرأه تجهز نفسها فجاء احمد وحضنها من الخلف فقد اعترفت نورهان بحبها له وهو تقبله 

نورهان بحب : مالك يا احمد 


احمد مقبلا شعرها : عادي وحشتيني 


نورهان : منا معاك 


احمد : نورهان هتسامحيني في يوم 


نورهان : ليه يا احمد 


احمد ونزلت دمعه : اني مقدرتش ابادلك الحب زي مانتي حبتيني 


نورهان : يا احمد انا بحبك بس مش شرط تحبني انت حبتني حب عشره ودا كفايه 


احمد : مش قادر اشتالها من قلبي او مش بحاول ذكري وافتها قربت وقلبي بيوجعني اوي 


التفت نورهان له ومسحت دموعه ودموعها هي نزلت 

نورهان : اكيد في يوم ربنا هيجمعك بيها 


احمد : كل اما بشوفك حبها هي بيزيد مش عارف بقولك ليه بس مخنوق وعايز احكي وحشتني اوي نفسي ترجع بأي طريقه او اروحلها 


نورهان : وولادنا 


احمد : مش عارف الشعور دا بيخنوقني 

حضنها وبكي وهي بكت 

***************************

حضر الجميع للقاعه واحتفلوا وكان الجميع سعداء وانتهي وتقدم كرم لسيلا التي فرحت بشده ووافقت علي الزواج بعد التخرج وعاد كل منهما لمنزله  


وفي اليوم التالي عاد احمد المنصوره بعد وداعه لاولاده كان الكل في منزل احمد يودعه 

احمد : هتوحشوني اوي 


عشق ببكاء : وانت كمان 


حضن اولاده الاربعه بهمس ونزلت دموعه 

عشق : مخنوقه اوي متمشيش يا بابا 


احمد بدموع : لازم امشي 


جودي ببكاء : بابا متسبنيش 


احمد بلسان نور : حتي لو بعدت عنكم كجسم هفضل جنبكم في قلبكم 


وتركهم وذهب مع نورهان وعمار 

**************************

مر أسبوع فيه عشق تبكي طوال الوقت وكذلك جودي لا يعرفوا لماذا وكان رعد قلبه يوجعه عليها فقرر اخذها لوالدها ولاجل زكري وفاة نور الثامنه فتزور امها واخبر عدي فأخبره بمجيئه معه واخذوا همس وچيلان


وذهبوا وصلوا وكانوا سعداء علي الرغم من الالم الذي يشعرون به من اجل زكري وفاة نور

عشق بفرحه : ماما وحشتيني 


نورهان : وانتي اكتر يا قلب ماما 


جودي : فين بابا 


نورهان : بيصلي ادخلوا ليه في الاوضه 


چيلان : يلا يا بنات 

ودخلوا لاحمد وجدوه نائم علي السجاده 


عشق : بابا قوم نايم هنا ليه 


جودي : بابا رد عليا 

وهزوه وجدوه وقع فصرخت چيلان وهمس 


عشق بصراخ : بابا قوم بابا متسبنيش رد عليا يا بابا باااااباااا ارجوك 


جودي : بابا قوم يا حبيبي يلا قوم متسبنيش زي ماما بتسبونا ليه هو احنا مش كويسين للدرجادي 


عشق وجودي بصراخ : بااااااابااااااا


كانت نورهان في حاله صدمه لم تتكلم ولم تبكي بينما الكل يبكي بكاء مرير 

ودفن احمد وذهب لعشقه لنوره امنيته ان يذهب لها تحققت والان اكتملت قصة حبه ليحيوا سويا للأبد حب دام لاكثر من عشرين عاما وحكم عليه بالفراق اكتمل حتي لو لم يكتمل في الدنيا فأكتمل في الاخره ليدووووم 

********************************

بعد مرور حوالي خمسه اشهر ونصف 

في احد المستشفيات كانت چيلان تصرخ وبعد وقت خرجت الممرضه بطفل واعطته لمالك ودخل لها الجميع 


عشق : مبروك يا چي چي 


چيلان بدموع : كان نفسي اسمعها من بابا اوي 


محمد : ربنا يرحمه يا چيلان 


جودي بدموع : امين 


مالك : هتسميه ايه يا قلبي 


چيلان : احمد هسميه احمد يارب يكون فيه حاجه من بابا 


عشق ودموعها تنزل : يارب 

وفجأءه صرخت متألمه 


رعد : عشق مالك 


عشق : ااااه شكلي بولد 


رعد : بس انتي لسه في السابع 


جودي : تبقي ولاد مبكره 

ودخلت عشق العمليات واعطت الممرضه طفل لرعد فأذن في اذنه ودخل لعشق قبل جبينها 


عشق : هتسميه ايه 


رعد : لحقتي تنسي 


عشق : عدي رعد الشافعي 


رعد : ايوه عيلتنا بدأت تزيد يا عشقي 

ودخل الكل وبارك لعشق 

*********************************

بعد حوالي شهر 

في غرفة ادهم ولارا 

لارا بدموع : يعني ايه مش عايز عيال 


ادهم بعصبيه : يعني كده وهتنزليه 


لارا : بس انا مش هموت ابني 


ادهم : لا هيموت غصب عنك 


لارا بصراخ : قولت لا افهم بقا يارا متجوزه معايا وحامل في السادس ومبسوطين اشمعنا انا رد مش هنزله فاهم 


صفعها ادهم بقوة فوقعت علي الارض اثارها 

ادهم بعصبيه : هتنزليه يا لارا والوقتي حالا 

وشدها للخارج ولكنه سمع صوت صراخ فكانت جودي تولد ونزل بها عدي 


ادهم : تعالي كده كده رايحين المستشفي 


واخذها للمستشفي مع الكل وشدها من وسطهم وادخلها للغرفه وامر للدكتوره بأن تنزله فخافت الدكتوره واخذتها للعمليات ودخلت 


لارا ببكاء : ابوس ايديك ابني لا 


الدكتورة بحزن : واللهي لو بإيدي كنت رفضت 


لارا : هربيني ارجوكي 


الممرضه بدموع : انا زيك خسرت ابني وعارفه الوجع ده فخدي هدومي البسيها واهربي منه 


اومأت لارا وبالفعل قامت لارا ولبست ملابسها ومسكت ورقه وكتبت عليها "بكرهك يا ادهم بكرهك وانا متأكده اللي في بطني هيكرهك زيي"وخلعت خاتمها وخرجت متخفيه 

*****************************

خرجت الممرضه وبإيدها طفل واعطته لعدي الذي أذن في اذنه ودموعه نزلت ودخل غرفة جودي واعطه لرعد 


عشق : متسمهوش رعد 


عدي : خلاص رعد يسميه 


رعد : بيبرس 


جودي : الله جميل اوي 


يارا : بيبرس عدي المهدي....انا ابني او بنتي رعد اللي يسميه 


جاسر : اي 


رعد : لا انتم هاتوا بنت عشان كدا اكتفينا ولاد مش كده يا ماما 


منذ موت احمد ونورهان لا تتكلم وتعيش في القاهره في منزله مع همس وعمار الذي ترك المنصوره واستقر في القاهرة 

اومأت برأسها 

**********************************

لاحظ ادهم تأخر الوقت فدخل للطبيبه ولم يجد لارا بل وجد الورقه والخاتم فخبط علي المكتب ودموعه نزلت وذهب ليدور عليها ولكنه لم يجدها واخبر رعد ان يساعده ولم يجدوها كأن الارض ابتلعتها 

************************************

مر اربع سنوات وادهم يعيش في حزن علي فقدان لارا حبيبته 


رعد وعشق معهم الان طفلين عدي واسد الذي يشبه جده احمد وجلال مات بعد احمد بسنه فقط حزنت عشق كثيرا لكن الحياة لا تقف علي احد وما زالت تبحث عن ابن او ابنه عاصم وزوجته ولكنها لم تخبر رعد بعد وهي الان حامل للمره الثالثه 


تزوجت هدير وايمان ايضا وانجبوا وسافروا مع ازواجهم لبنان ويوسف سار عنده ولد وبنت توأم وعلاقته بعشق جيده كما هي ويزورها كثيرا 


عدي وجودي معهم بيبرس فقط وهو صديق اسد المقرب ويحبه بشده عصبي كأباه ويقال ان الطيور علي اشكالها تقع وهو واسد كذلك لا يتحدثوا كثيرا كباقي الاطفال وحملت مره ولكن ابنها مات في شهره الخامس 


جاسر ويارا معهم يعقوب واصروا علي رعد ان يسميه وهو وعدي واحمد اصدقاء ويحيي 


لارا لم تشبهم فأصبح لديها طفله جميله جدا اسمتها ماسة فهي كالماسه تعيش بجانبهم ولكنها لا تعطيهم فرصه لرؤيتها 


عمار دخل اداره اعمال لكي يصبح مثل رعد مع اصرار نورهان تركهم وسافر امريكا 


همس دخلت طب وقررت ان تكون طبيبه نفسيه لان هذا اصعب الالام التي تواجه الانسان ولا يستطع معالجاتها وسافرت مع اصرار نورهان بالرغم من عدم كلامها فاستغربوا لماذا تفعل هذا وتزوجت هي وعمار قبل ذهابهم وهي حامل الان 


كرم وسيلا تزوجوا ولكن للأسف لم ينجبوا بعد ولا يعرفوا السبب ممن


نورهان الان اعادت صوتها لتعرضها لحادثه وهي......

*******************************

دخلت لارا علي المرأه التي تعيش معها لتهزها ولكنها لا تجب فجست نبضها ووجدته ضعيف فصرخت بشده ولم تعرف ماذا تفعل رنت علي الطبيب ليأتي فرن الطبيب علي ادهم الذي يعرفه 


الطبيب : ادهم بيه 


ادهم : اهلا يا دكتور خير في حاجه 


الطبيب : السيده الوالده تعبانه اوي وعايز انقلها علي المستشفي وقولت للهانم اللي عايشه معاها تقولك اتوترت ورفضت 


ادهم : هانم مين امي مقلتش ان حد عايش معاها 


الطبيب : لارا هانم 


لم يستوعب او يفهم ماذا يقول هذا المجنون امه او هي مختفيه منذ اربع سنوات عند امه كيف فأخبر الكل ووصلوا وجري لمنزل والدته والكل ورأه بالسيارات خبط بقوه ولم يجب احد فكسر الباب ودخل 


وجد لارا تبكي بشده بجانب امه فدخل وهو غير واعي والكل ينظر بزهول اهي هنا من سنين كيف 

ثم نظر للارا وشدها وصفعها بقوه فتدخل رعد وعدي وبعدوه 


ودخلت من وسطهم فتاة صغيره وجميله بشعرها البني وعيونها الزرقاء 

ماسه ببكاء : مش تضلب (تضرب) ماما انت شليل(شرير) بكلهك (بكرهك) 


لارا ببكاء : ماسه كده عيب اعتزري 


ماسة وهي تمسح دموعها : بث ضلبك (ضربك) يا ماما وثايب تيته نولهان ( نورهان)  مش بيثحيها 


بعد رعد وعدي وركع ادهم علي ركبته حتي صار بمستواها وحضنها فشدتها لارا منه 


ادهم بعصبيه : دي بن.... 


لارا : اخرس دي مش بنتك دي بنتي انت قتلتني انا وبنتي يوم ما حاولت تموتها 


فاقت نورهان بضعف : ماسة 


ماسة : تيته الحلوه فاقت هييه اومي يا نونو يلا 


عشق : ماما مالك فيكي ايه 


نورهان : تعالي يا قلبي جنبي 

ذهبت بجانبها 


نورهان : عشق احكيلهم 


عشق : من اربع سنين اختفت لارا وسابت ادهم وهي حامل وراحت الغردقه بس مواصلات عشان هو ميعرفش يلقاها عن طريق القطر او الباص او الطياره وغيره وبعدين فضلت هناك حوالي سنه ونص ومحدش يعرف حاجه اما انا كنت حامل في اسد علي اخري وقولتلك يا رعد فسحني انت اخدتني انا وماما يومين هناك وشوفنا لارا وهي بتتسوق وعرفنا منها كل حاجه وعن ماسة بنت ادهم اللي كان عاوز يموتها


ماسة ببرأه : ماثه بنت ادهم اللي كان ايه مث عارفة انطقها يا عثق الجميله 


عشق : هههههه اما تكبري هقولك 


ماسة بهمس : يا بااااالده ( بااااارده)  


عشق : بتقولي ايه 


ماسة مخرجه لسانها : اما تكبلي(تكبري )هقولك 

ضحك الكل بشده بينما نزل رعد لها 


رعد : سمعتك قولتلها ايه 


ماسة : خليه ثل (سر) بقا 


رعد : حاضر انا رعد 


ماسة : وانا ماثة اتثلفنا (اتشرفنا) 


رعد بضحكه : الشرف ليا 


ماسة : عثق الجميله كملي كلامك انا بثمعك 


لارا : تعالي هنا وبطلي لماضه 


ماسة : اثكتي يا لالا(لارا ) خليكي في حالك وبطلي تبثي(تبصي ) علي عمو الحلو اللي هناك مشيره علي ادهم وانت يا عمو عيب تبثلها كده احتلموني(احترموني) الله 


رعد : هههههه عسل اوي 


ماسة : وانت ثكل (سكر) يا لعد......كملي يا عثق 


عشق : حد ياخد البنت دي من وشي هلقيها منها ولا من يحيي


ماسة : ليلاكث (ريلاكس)  ليطقلك علق ( عرق)  


عشق : بتسرقي كلامي يا لمضه 


ماسة : طب خلثي وقولي الكلمتين 


رعد : واللهي البت دي تربيه عشق نسخه طبق الأصل منها 

ضحك الكل


عشق : بعدين انا كلمت عمار وهمس انهم لازم يحققوا احلامهم ويسافروا وبالفعل بعد محاوله سافروا وكان مر حوالي شهر جبنا الغلسه دي ولارا يعيشوا م.... 


ماسة موضعة يديها في وسطها : مين الغلثه دي 


عشق : انتي 


ماسة : كده يا عثق تثتمي (تشتمي)  نفسك لا عيب 


عشق : هتموتمي ناقصه عمر 


ماسة : ليه هو فيه حد بيموت ناقث عمل 

لم يكن احد يتمالك نفسه من الضحك حتي ادهم ولارا ونورهان تضحك بضعف 


عشق : وماما رجعت صوتها بسبب ماسه لانها كانت هتقع من علي السطح 


ماسة : انا ليقي نثف (ريقي نشف)  منك يا عثق انا لاحه اكل واثلب 


لارا : استني يا ماسة عشان هنمشي من هنا 


ادهم : وتروحي فين تاني 


لارا : ملكاش دعوه 


ادهم : لا ليا انتي مراتي وهي بنتي 


لارا : لا يا ادهم والف لا 


ادهم : واللهي لعرفك يا لارا ازاي تسيبيني كل ده وحملها امامهم واخذها ومشي من امامهم 


ماسة : هييه عمو اثتال(اشتال) ماما زي البتل (البطل) بث اخدها فين يا بت يا عثق 

عشق وقامت تمسكها من ملابسها 


عشق : بت يا عشق 


ماسة : ثيبيني عثان بليث... بليثت.....اثمه ايه 


عشق : برستيجي مش كده 


ماسة : ايوه ثطوره 

************************************

في غرفه ادهم 

دخل هو ولارا وشدها اليه وقبلها بعنف وقوه ثم بعد عنها 


ادهم : سبتيني ليه 


لارا : واللهي بتسأل 


ادهم : كانوا بيهددوني بحياتي خفت اجيب طفل منكم واسيبكم انما قولت لو فضلتي لوحدك لو انا مت هتكملي حياتك عادي انما الطفل هيقيدك 


لارا ببكاء : ايه 


ادهم : اللي بيحب حد بيتمني يعيش معاه ع طول ويخلف منه وانا كنت بعشقك ازاي هكون مش عايز اخلف منك ولو مش مصدقه بصي في عيني 

نظرت له لارا وعلمت بصدقه ثم حضنته بقوه وهو حضنها وحملها ودموعهم سبقاهم 


لارا : وحشتني اوي كنت بتعذب وانا شيفاك بتزور مامتك ومش شيفني وكنت بلمحك من بعيد وانت رايح الشركه وارجع اعيط 


ادهم : هشش انسي كل حاجه افتكري اني بحبك 


لارا : وانا كمان 

*********************************

تجمع الكل في قصر رعد حتي امروا السواق انه يجيب كل الاطفال هنا فدخله وجدوا الكل يجلس وطفلة وسطهم 

ماسة : بثم الله اللحمن اللحيم مين كل دول 


عشق بضحكه وهي تشير اليهم : احمد وعدي وبيبرس ويعقوب واسد ويحيي


ماسة : وانا ماثه اتثلفنا 


بيبرس : كلامك بيضحك 


ماسه : ثخيف يا بيبيبيب......اثمه ايه 


رعد : هههههه بيبرس 


ماسة : ايوه هو ده 


اسد : مين دي 


ماسة : واحده من الناث في اعتلاض 


احمد : اتشرفنا يا ماسه انا احمد 


يعقوب : وانا يعقوب 


عدي : وانا عدي 


ماسة : الثلف ليا......عثق 


عشق : نعم يا عيوني 


ماسة : مفيث بنات خالث 


عشق : چيلان حامل فادعي تكون بنت وانا حامل مش عارفة 


رعد : انا عن نفسي عايز بنت 


عشق : انا عايزه ولد 


رعد : لا بنت 


عشق : ولد 


نورهان : بس لسه اطفال 


ضحك رعد وعشق 


رعد : اللي يجيبه ربنا كويس 


عشق : صح 


فحضنها رعد وقبل جبينها 


عشق : بحبك 


رعد : وانا بعشقك يا عشق الرعد 

************************************

دي النهايه بالنسبه لينا بس مش نهايه عشق عشق ورعد ولا حب جودي وعدي 


عارفه ان في ناس كتير هتزعل علي موت احمد بس انا كان ليا رأي تاني وهو ان في حب ابدي زي حب احمد لنور علي الرغم ان الموت فرقهم بس هو حبه مامتش نورهان حاولت بس مقدرتش بتمني تكون الروايه عجبتكم وشكرا 


بقلمي / سماء أحمد 

***********************


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close