![]() |
«قتيل الروح»
(البارت الثاني والتالت والرابع والخامس)
بقلم ابتهال عيسي
بصوو في بعض وكانت الصدمه
ابتسام: اي داا اومال اي ال كاان بيخبط فوق السطوح دا
مريم بصوت عاالي: يااا بناات بصوو اي داا اي الموتسكل داا
ابتسام: اكيد حد مات عليه وهو السبب في داا كله
روفيده: يلاا بينا ياا بنات ننزل تحت ومتتكلموش كتيير في الموضوع داا
اسماء: انا لازم اعرف اي اللي وراا الموتوسيكل داا
ابتسام: احناا ننزل لصاحبة السكن ونعرف الموضوع
مريم: مش هتقولكم طبعاا الحقيقه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ونزلو لصاحبة السكن يسألوهاا
.................................
اسماء: ازيك يا ام محمد عامله اي
ام محمد: بخير الحمدلله
ام محمد اي خير ياا بنات في حاجه
روفيده: كنا جاايين نسألك علي الموتيسكل
ام محمد بأرتباك: موو موتسيكل اي
مريم: اللي فوق السطوح يا ام محمد
ابتسام: اااه احنا بنسمع اصوات غريبه فوق السطح وكل مره الموضوع بيتطور
ام محمد: انتو بتقولو اي اكيد بتتخيلو واصوات اي ال بتسمعوها
روفيده: في الاول صوت خبط فوق السطح
واتطور لحد ماا بنسمح صوت جر تربيزات وحديد
ام محمد: لا طبعا مفيش الكلام دا احنا طول عمرنا هنا مش بنسمع لي
ابتسام: قولي ياا ام محمد من غير لف اي حكاية الموتوسيكل داا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وهنا جاات بنت ام محمد الصغيره وكانت سامعه الكلام دا وقالت...
.................................
البنت الصغير: الموتوسيكل اااه اناا اعرف عاارفه انا يا ماما
ام محمد: اسكتي ياا روان ههههه روان صغيره هتاخدهو عليهاا
اسماء: قولي ياا روان تعرفي اي
روان: بابا كان مع صحبو في مشواار وهما راجعين..
ام محمد: بس ياا روان هضربك علي الكذب داا
مريم: متخفيش ياا روان هجبلك شكولاته
روان: ااه وهما راجعين عملو حدثة وصاحب بابا مااات عليه وبابا طلع الموتسيكل فوق السطح وعمتو ماتت من العفريت العفريت موتهااا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
البنات الاربع في صوت واحد وبصدمه: اييييي
.................................
ام محمد بصووت عاالي: رواااان هضربك
روان: اسكتي ياا ماما هاخد هيجبولي شوكلاته وانا مش بكذب ياا ماما
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
طلعوو البنات اوضتهم وهما خاايفين من ال حكتوو البنت ومش عارفين يصدقوها ولا لا
اسماء: انا مش هسكت ع الموضوع داا ولازم اعرف كل تفصيله فيه
ابتسام: طيب احنا مش عارفين البنت بتكذب ولا لا
مريم: لو كانت بتكذب طب ال بنشوفو داا اي
اسمااء: هعرف يعني هعرف
روفيده: لا طبعا لحسن احنا تحصل لينا حاجه
اسماء: هعرف ولو ع موتي.....
يتبع........
#بقلم_ابتهال_عيسى
«قتيل الروح»
البارت الثالث
روفيد: لا طبعا لحسن تحصل لينا حاجه
اسماء: هعرف ولو علي موتي
ابتساام: اهدوو كداا يا بناات ولو في حاجه هنعرف بلاش التوتر داا
مريم: يلاا كل اللي عايزه تعمل حاجه تعملهاااا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وكل وحده فيهم راحت في حته اللي بتذاكر واللي ماسكه الفوون وفجأه صووووت خبط جااامد هز الشقه
..................................
اسماء: شوفتو اهو صووت خبط جااامد انا لازم اطلع فوق السطح ودلوقت
روفيده: لاا عشان خاطري لاا بلاش
اسماء: لاازم اطلع
..................................
وطلعت اسماء تشوف اي اللي حصل لقت السطح فااضي زي كل مره ولقت رساله شبه محروقه مكتوب فيهاا(متتعبيش نفسك وابعدي علشان ما تتأذيش)
قرت الورقه وحطتها مكانها ونزلت تحت ونفسهاا مقطوع
اسماء (برعب): ياا بناات اطلعوو بسرعه لقيت ورقه مكتوب عليها (متتعبيش نفسك وابعدي علشان ما تتأذيش)
روفيده: بطلي هزارك البارد دا
اسماء: والله شوفتهاا اطلعوو معايا وشوفوهاا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وطلعو كلهم والورقه في اللحظه دي كانت اختفت
ابتساام: هه فين الورقه دي
مريم: يا عم دي كانت بتهزر
..................................
وبدأت تجري زي المجانين وبتدور علي الورقه واصحابها بيبصو عليهاا بنظرة شفقه
روفيده: انا زعلانه علي اسماء دي اتجننت خلاص
مريم: احنا لازم نمشي م السكن دا
ابتساام عندك حق
روفيده (بصوت عالي): خلاص ياا اسماء تعاالي اكيد الريح طيرهاا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ونزلو من فوق السطح..
روفيده: احناا لازم نسيب السكن دا ياا اسماء
اسماء: لاا طبعاا مستحيل لو عايزين تمشو انتو امشو انا مش هسيبه
ابتسام: احناا معاك ياا صحبي ومتزعلش نفسك خااالص
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دخلت اسماء البلكونه وقعدت لوحدهاا ونفس الورقه لقتهاا في البلكونه بنفس الشكل وجرت تااني علي البنااات
اسماء: اهي الورقه اهيي شوفتهاا
مريم: فين دي
اسماء: في البلكونه
................................
وراحو البنات لقوو الورقه فااضيه
ابتساام: الورقه فاضيه ي اسماء
اسماء: والله كان مكتوب فيها زي م قولتلكم
روفيد (بحزن): انتي حالتك بقت صعبه اووووي اسماء
اسمااء: قصدك اي بالكلام داا انا اتجننت يعني انتي اخر واحده اتوقع انهاا تقول علياا كدا
روفيده: لازم اقولك عشان تفوقي من اللي انتي فيه فوقي بقاا فوقي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفي مره وهماا قااعدين مع بعض سمعوو صوت غرريب ومخيف جداا بينده يااا اسمااء اسماااااء تعااالي
اسمااء: صرخت بأعلي صوت من الخووف
وصوت الموتوسيكل اشتغل
والبناات كلهمم صرخوو......
يتبع......
#بقلم_ابتهال_عيسي
«قتيل الروح»
(البارت الرابع)
وصوت الموتوسيكل اشتغل والبنات كلهم صرخوو
اسمااء: اهوو مش قولتلكم اناا مكنتش تهيئات
ابتساام: يلاا بقاا نمشي اناا مش هقعد يوم تااني هناا
اسماء: لا انا هقعد وهعرف كل اللي بيحصل
روفيده: داا وقت خناق اهدوو عشان نشوف حل في المصيبه دي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفضلوو يتخانقو مع بعض بس اسماء صممت انهاا تقعد وطبعاا مش هيقدرو يسبوهاا وحدهاا واضطرو يقعدو معاها
..................................
مريم: خلاص يا اسماء احناا هنقعد معااكي متزعلش نفسك ياا باشا
اسماء: خلاص حصل خيرر انا طالعه فوق اقعد مع نفسي شويه
روفيده: طالعه اي انتي مش هامك حاجه خااالص طيب لو مش خايفه علي نفسك خافي عليناا
اسماء: ششششش
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وطلعت من غير كلام ولقت نفس الورقه بس المره دي قررت انهاا متقولش لحد
وكل يوم ييجي لها رساله
فيهاا تهديد وكل مره تدي للموضوع اهتمام اكتررر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اسماء (مع نفسهاا): اناا لازم ادور كويس واعرف كل حاجه اناا هجيب كتاب واعرف منوو كل حااجه
(وفعلا اشترت كتااب للسحر)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
روفيده: انتو مش ملاحظين ان اسماء تصرفاتها بقت غريبه
ابتسام: فعلا احنا لازم نشوف حل
مريم: حل اي بس دي راسها ناشفه مش بتسمع لحد خاالص
روفيده: اء اء بس خلاص اسماء جات
اسماء: اي مالكم كنتو بتتكلمو في اي
ابتسام: ولا ولا حاجه
مريم: وبعدين اي الكتاب الغريب اللي ف ايدك
اسماء: ولا حاجه ومحدش يمسكوو فيكم انتو فاهمين وانا هشيلو مش هطلعو
روفيده: لي ان شاءلله
اسماء:اهو خلاص كتابي وانا حره فيه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفجأه صوت خبط تااني
في كل مكان
ابتسام: سامعين
روفيده: خلاص اتعودناا
ابتسام: عندك حق
مريم: علشان نرتاح كلنا احنا كل يوم نشغل الرقيه الشرعيه
اسماء: ااااه هترتاحوو جداا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفعلا بدأو كل يوم يشغلوو الرقيه وكل حاجه راحت والامور استقرت لفترره كبيره وبعد شهر قرتت اسماء وروفيده ينزلو بلدهم ياخدوو اجااازه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
روفيده: ياا بنات احناا نازلين البلد انا واسماء هتنزلو معانا ولا اي
ابتسام: لاا انا مش هنزل معايا محاضرات مهمه الاسبوع داا كله
مريم: واناا كمان
روفيده: انا مستحييل اسيبكم هناا لوحدكم
مريم: لاا متقلقيش مفيش حاجه دلوقتي واهو بنشغل قرآن والدنيا تمام
اسماء: تمام طب لو حصلت حاجه كلمو ام محمد
ابتسام: حااضرر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ونزلوو البلد وقعدو مريم وابتساام لوحدهم
تررن ترررن
مريم: ابتساااااام تلفونك بيرن تعالي
ابتساام: حاضر جايه اهوو
ابتسام: دا بابا بيرن هروح اكلمو في الاوضه التانيه عشان تعرفي تذاكري
مريم ماااشي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ودخلت الاوضه التانيه وبتكلم ابويهاا وفجأه الباب قفل وراها وقالت يمكن من الريح ولا حاجه ومأدتش اهتمام (مع العلم انو مكنش فيه ريح ولا حاجه)
ابتساام: ازيك ياا بابا عامل اي
ابوها: الحمد لله يا بنتي طمنيني عليكي
(وفجأه الباب خبط جاااامد)
ابوها: اي ال خبط دا يا ابتسام: لا يا بابا دا الجو ريح ااه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وخبط للمره التالته والمره دي كااانت اقوي
ابتسام: طب اقفل ياا بابا دلوقتي
ابوهاا ماشي ي بنتي
ابتسام(بصوت عاالي) مريممممم ياا مريم
مريم: اي مااالك خخب خبط جاامد علي الباب وانا بكلم باباا
ابتسام: اهدي بس متقلقيش
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفجأه الباب خبط بقوه واتقفل عليهم وابتساام فضلت تصرخ صراح هستيري
واغمي عليهااا
يتبع......
#بقلم_ابتهال_عيسى
«قتيل الروح»
(البارت الخامس)
وفجأه الباب خبط بقوه واتفقل عليهم وابتسام فضلت تصرخ صراخ هستيري واغمي عليهااا،
مريم(بخوف شديد): ابتساام فوقي فوقي
مريم: يااربي هتصرف انا ازاي دلوقتي خصوصا الساعه1والوقت اتأخر وانا خايفه من ابتساام
مريم: فوقي بقاا يا ابتسام
بعد شويه ابتسام فاقت وبرضوو بتصرخ
ابتسام (بدموع غزيره): اتصلي علي ام محمد بالله عليكي انا خايفه اوووي انا هتحصلي حاجه
مريم: حاضر متخفيش انا جنبك😭
وجرت علي الفون عشان ترن
مريم: الووو يا ام محمد تعالي بسرعه احنا في مصيبه الباب اتقفل علينا وخبط شديد مع ان مفيش ريح
ام محمد: اهدي كدا وبعدين انا مسمعتش حاجه امتي الكلام دا
مريم: تعالي بالله وانا هحكيلك ابتسام خايفه اوووي وتعباانه تعالي
ام محمد: لا طبعا مش هقدر اجي بكره بكره اجيلكم ان شاءلله
مريم (بعصبيه): بقولك البنت تعبانه ازي بكره دا واحنا خايفين
ام محمد: ما انا برضو بخاف
مريم: يعني معني كدا فيه حاجه فعلا
ام محمد (بأرتباك): لا مفيش حاجه بس انا بخاف من الضلمه
اقولك انزلي اقعدي مع بنات الدور الخامس
مريم: ماشي
مريم: يلا ياا ابتسام ننزل
ونزلوو الدور الخامس ولقو البنات كلهاا بتصرخ من الخوف ومريم ما استحملتش واغمي عليها من المنظر ال شافتوو
ابتسام(وهي بتبكي): قومي ياا مريم متسبنيش ياارب عدي الليله دي علي خير وانا من بكره مش هقعد دقيقه هناا
ابتسام: انا هرن علي اهلي اقولهم علي كل اللي بيحصل خلاص جه الوقت انهم يعرفوو كل حاجه
ترررن ترررن
ابتسام: محدش بيرد اكيد نايمين
وفاقت مريم
ابتسام: اخيراا انا كنت هموووت من الرعب عليكي
مريم: الحمدلله بس شوفي باقي البنات في تلاته اغمي عليهم من الخوف برضو
ابتسام: ااااه وام محمد مش راضيه تتطلع لحد
مريم: حسبي الله ونعم الوكيل فيهاا
وفضلوو كدا للصبح صاحين وصوت الخبط شغااال لحد ما جات روفيده من البلد
ورجعت بسرعه لأنها كانت من نفس المحافظه بس ساكنه في قريه
ابتسام: روفيد شوفتي ال حصل فينا
وبدأت تحكيلهاا علي اللي حصل
روفيده (بصوت ضحك عالي) هههههههههههه انتو اكيد بتهزرو ايووه بيحصل حاجات بس مش للدرجه دي
مريم: اااه والله فعلا حصل كدا
روفيده: اكيد انتو بيتهيألكم
ابتسام: احنا ماشيين من السكن انا ومريم مش قاعدين تااني
روفيده: استنو ارن علي اسماء وقولهاا
روفيده: الوو ازيك يا اسماء حصل........(وحكتلها كل حاجه)
اسماء: طيب متعملوش حاجه غير لما اجي وانا جاايه بكره ان شاءلله
روفيده: ماشي
استنوها لحد ما جات تااني يووم وقعدت وارتاحت وجمعت البنات وقالت...
اسماء: احنا مش هنمشي النهارده طبعا
مريم: لي ان شاءلله احنا لازم نمشي
اسماء: مش لما ندور علي سكن كويس
ابتسام: اااه صح عندك حق
روفيده: ازاي انا نسيت حاجه زي دي كدا ضروري نقعد علي الاقل يومين تاني لحد ما ندور علي سكن
اسماء: اخيرا فهمتوو
وبقت تقول في بالها(هه دول صدوقو انا مستحيل امشي غير لما اعرف الحقيقه يارب اليومين دول يكفو اني اقرأ الكتاب واعرف كل حاجه منو)
مريم: خلاص اتفقناا ياا بنات
اسماء: انا تعبانه شويه يا بنات هروح انام شويه في الاوضه التانيه
روفيده: ماشي بس خدتي الكتاب معاكي لي
اسماء: لا بس عشان اقراء فيه عشان اقدر انام مش اكتر
روفيده: تمام مااشي
وبدأت تقراء في الكتااب وبعد ساعتين خلصت
وبدأت تسمع حاجات غريبه وشايفه اشخاص وبيكلموهاا
اسماء(بخوف) انتو مين
الاشباح: انتي ال حضرتينا وانتي ال طلعتينا من الكتاب
اسماء: لأ لأ ان ن انا مطلعتش حد
وبدأت الاصوات تعلي لحد ما البنات سمعوهاا وهيه بتصرخ
ابتسام: اي دا امشو يا بنات نشوف اسماء مالها
رواحو عندهاا وبيفتحوو الاوضه لقو الاوضه كلهاا دم وفي رقبة اسماء سكينه
روفيده(بصراخ شديد): اسمااااااااااااااء متسبنيش
💔
روفيده: اسماء ماتت يا بنات💔💔😭
يتبع........
#بقلمي_ابتهال_عيسي
بداية الروايه من هنا 👇👇👇