expr:class='data:blog.languageDirection' expr:data-id='data:blog.blogId'>

مطلوب عريس صعيدي من الحلقه التاسعه حتي الحلقه الثانيه عشر بقلم إيمان وائل كامله علي مدونة النجم المتوهج للروايات

مطلوب عريس صعيدي

من الحلقه التاسعه حتي الحلقه الثانيه عشر

بقلم إيمان وائل

محدش يقولي انتي تاجره مخدرات ولا ايه😁😁😁😁 انا دمجه في القصه دي مشاكل كتير ومنها اطفال الشوارع كمان 😉مع ظهور شخصيه هتقلب القصه فهد الجمال

وهاجر من اطفال الشوارع وليه دور كبير


مالك :مخدرات

وقعت الصينيه من يد مايا ليلتفت اليها مالك ليجدها ترتجف والعرق كثيف علي جبيناها من شده التوتر والخوف 

مالك : مالك

نظرت اليه بخوف بل كانت ترتجف بلعت ريقاها وحاولت استجماع شجاعتها لكي لا تكشف نفسها

مايا :مخدرات ايه

نظر اليها بشك من منظرها واقترب منها بهدوء 

مالك :مخدرات مالك خايفه كده ليه

في خاطرها لا معرفش لو كان عرف كان زمانه مش هادئ كده

مايا بكذب :ابدا اصل بخاف من الكلمه دي وبخاف من الدم والوحده والوحده وحشه

مالك: تاني مرة حسبي علي ايدك عشان متتعوريش وامسكي الصينيه حلو ومتخفيش من حاجه دي قضيه قتل اخدت جرعه زياده

مايا : وماتت

مالك: ماتت مقتوله بسبب المخدرات 

فريده :ربنا يكفينا شرها المخدرات بدمر 

مايا :بس بتنسي الوجع والوحده ومبتخلكيش تحسي بحاجه

مالك :شكلك مجرباها

مايا بتوتر:لا ابدا كان هيبان عليا صح

مالك : بس بتتكلمي كانك مجربه المخدرات قبل كده 

شعرت بأن قلبها سيتوقف من الخوف ولا تعرف كيف ستتهرب من الاجابه لتلمح بعيناها مقله الزيت خلفها ودون ان يشعر مالك بتحرك يدها وضعت يدها في الزيت المغلي لتتجنب بطش مالك ومعرفته انها مدمنه لتصرخ بصوت عالي من الالم

امسك يدها بسرعه ووضعها في الدقيق لتهدي الوجع قليلا

مالك بلهفه:اهدي متعيطيش جت سليمه

مايا ببكاء:ايدي

اخرج يدها من الدقيق وامسك يدها برفق وظل ينفخ فيها 

نظرت اليه بحقد وغل فهو السبب في فعلتها 

مالك :احمدي ربنا ان الزيت كان برد شويه

فريده :جبت المرهم

مالك :هاتي 

يضع لها المرهم

مايا :بيوجع بيوجع 

مالك :دي لسعه بسيطه كان بارد هتحمر شويه بس وتخف علي طول مكنش لازم صوتك عالي صحيتي الجيران

مايا😮:يعني مش حرق 😠مجربتش الحرق عشان هتحسا بوجعي

مالك بحده :لا كان بارد هتحمر ومش هتسيب علامه وقولتلك مش حرق وبعدين محدش قالك تحطي ايديك في الزيت

مايا :يعني قصده احرق نفسي

مالك:وايدك مش بتمشي لوحدها

مايا:تقصد ايه بكلامك كده

فريده :بسسسسسس انتوا الاتنين اطلعوا برة عشان اجهز الفطار

مايا :يعني مش هعرف اساعدك في الطبيخ

مالك بحده؛يكون احسن انتي فاشله اصلا

ظلت تمتم في سرها شرير مزعج قاسي

وتحمد ربنا انها معرفش عن ادمنها حاجه

مالك :انا هطلع البس عشان رايح شغلي

فريده :هكون حضره الفطار ثواني والفطار يبقا جاهز

مايا 😭:يا خساره البطاطا

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

وعند احمد

احمد :محمود بابا انا رايح الشغل

محمود :اتصلت بمالك اطمنت علي اختك

احمد :ايوة

محمود:وعامله ايه

احمد :بيقول كويسه

محمود :عايز اشوفها قبل اما اسافر

زينب بخبث:ايوة عايزين نشوفها

احمد:هقول لمالك

فاتن بخضه :الحقوني مش لاقيه ياسمين

مجدي:اذاي

فاتن :دورت عليها ملقتهاش

احمد :ممكن تكون راحت لمايا

فاتن :مش بتخرج غير لما تأخد اذني 

مجدي: رنيتي عليها

فاتن :التليفون فوق ودي مش من طبيعه ياسمين

احمد : طيب هدور عليها

فاتن :هو مفيش غيره

مجدي:تقصدي مين

فاتن :مصطفي شاهين

احمد بصدمه ؛مصطفي زميلي في الشغل

فاتن:ايوة

احمد:طب هو ماله

فاتن : متجوزين ياسمين تبقا مرات مصطفي 

مجدي بصدمه:بتقولي ايه

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

وعند مالك كانت فريده حضرت الفطار وجلس الجميع علي المائده نظر مالك لمايا لم تستطع حمل الملعقه

مالك : افتحي بوقك

مايا : انا

مالك : هو في حد غيرك هنا مش عارف يأكل

مايا: هتأكلني هم يا جمل ذي العيالٍ

مالك بحده اخلصي في يومك ده هسيبك جعانه

تفتح مايا فمه ويطعمها مالك وسط دهشه اخته وامه

مالك في خاطره عامله ذي الاطفال بس لسانها عايز القص بس منكرش انها غلبانه وبريئه شويه عاشت لوحدها اذاي دي وهي بتهور والهبل ده وكمان في الغربه 

بسنت بغيره :مالك هتتأخر علي شغلك وتنظر لمايا بغيره

فريده :انا هأكلها افطر انته

مالك: طيب

مايا :حبوب كتير 

نظر لها نظره ارعبتها 

مايا :_بمدح فيك

مالك بحده وقسوة:ايدك محروقه بس لسانك متحرقش المرة الجايه هلسعك في لسانك عشان يقصر شويه

نظرت اليه بغضب 

مايا:مخصماك😡


🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥

وفي مقر الامن تجلس شابه في العشرين من عمرها ويبدو عليها الفقر والتشرد

ياسر: انتي تاني يا هاجر

هاجر :هو فين هو هيجي امته

ياسر:معرفش حاجه مش انا المسئول عنه

هاجر: نفسي اكلمه

ياسر:واللهي يا بنتي معرفش حاجه عنه

يدخل مالك 

مالك :انتي 

هاجر :ارجوك يا باشا نفسي اكلمه لو مرة اطمن عليه بس

مالك : هو بخير وكويس

هاجر:طيب هيرجع امته 

مالك : دي حاجات ملكيش دخل فيها

هاجر:يا باشا احنا غلابه وعلي باب الله مش قد الناس دول هيقتلوها لو عرفوا حاجه

مالك بحده : قولتلك هو كويس وبعدين ده شغل مش لعبه وبعدين هو ضابط مش شحات

هاجر ببكاء :انا الي بقلم ايمان وائل شحاته بس هو ساعدني كتير عايزة اطمن عليه بس خلني من بنت شوارع لوحده نضيفه دا لو طلب حياتي ادهاله

يرن هاتف مالك

مالك :حظك هو الي اتصل

مالك : عملت ايه

فهد:جبتلك معلومات بالهبل ومهمه جدا

مالك :قول 

فهد :شحنه الكوكا والقات هتيجي عن طريق سفينه من اليمن الخشخاش (الافيون ) والمثلث ال ذهبي هيجي عن طريق سفينه من تايلاند والحشيش برده دي اكبر صفقه جايه

مالك :يا ولاد#### 

فهد:هقفل انا 

مالك :_في واحده عايزة تكلمك خد

هاجر بفرح :اذيك يا باشا انته بخير

فهد :اسمي فهد مش باشا احنا قولنا ايه

هاجر:اوامرك يا باشا

فهد :_تاني 

هاجر ببكاء:معلشي بقا انته هترجع امته العيال علي الرصيف بيسلموا عليك اوي 

فهد :وحشتوني واللهي كلكم اوعي يكونوا بيسرقوا تاني 

هاجر :لا محدش فينا بيسرق واللهي توبنا المهم ان حضرتك ترجع بالسلامه بس

فهد : ان شاء الله خدي بالك من نفسك ولو عوزتي حاجه مالك يبقا صحبي مع السلامه يا هاجر

هاجر :ان شاء الله هترجع ومرفوع رأسك 

مالك :خلصتم 

فهد :مالك خلي بالك من هاجر والاطفال دول ماشي لو جرلي حاجه خلي بالكم منهم دول غلابه اوي

مالك : ان شاء الله هترجع مع السلامه وخد بالك من نفسك يا بطل

هاجر:شكرا ليك يا باشا

مالك :خدي دول يا هاجر ولو عوزتي حاجه انا موجود

هاجر :لا يا باشا مستورة الحمد لله انا بشتغل الحمد لله بس امانه عليك لك الباشا يرجع طمني عليه

مالك :ان شاء الله

تخرج هاجر وتترك مالك وياسر

ياسر:ذي ما انته قولت حصل

مالك : اتصل بالحاج محمد وهاته هو اهل البنات

ياسر:حاضر

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

وعند مصطفي يصل احمد ومجدي الي بيت مصطفي

مصطفي:اهلا اهلا

مجدي:فين بنتي

مصطفي:تقصد مراتي

احمد بغضب:مكنتش اتوقع منك كده

مصطفي :ليه ان شاء الله انا معملتش حاجه حرام وبعدين التار الي بينكم مليش دعوه بيه

احمد:انته تخرس خالص

مصطفي بغضب:لا الا ياسمين يا احمد انته اصل متنفعش زوج واحد باع اخته بسهوله عشان يريح رأسه جي دلوقتي يخاف علي وحده تانيه طب خاف علي الي من لحمك ودمك يا اخي مش تبيعها 

يلكمه احمد علي وجهه ويرد مصطفي عليه

مصطفي بغضب عارم:قولك اتعصبت ليه عشان كلامي صح عارف لو ياسمين كانت عايز اي حد تاني ويستاهلها مدام هي هتكون مبسوطه كنت سبتها بس انته لا الي يبيع اخته ميستاهلش

ومفكر نفسك راجل الرجوله انك تحتوي الي بتحبهم وتكون سبب سعاده ليهم مش تدمرهم

ايوة خطفت ياسمين بس عرفين ليه عشان انهي التار الي بين العيله والتانيه ولاني بحبها محدش فيكم فكرة مرة ذنبها ايه اختي الي ماتت فكرتم لا انتوا السبب في موت اختي بس ده قضاء الله وذي ما اختي ماتت ابنك مات يا مجدي انته السبب في موت الاتنين عمري ما هنسا كسرت امي بدل ما تفرح ببنتها جتلها جثه فرحه ام وعريس في فرحه تقلب مبت بسبب غرور حضرتك 

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌸🌸

وعند مي كانت تجرب الملابس وارتدت الحجاب وكانت جميله جدا كالملاك ليتصل بها رقم غريب

مي:الو 

&&:مش قولتلك هوصلك

مي بخوف:انته مين

&&:اناالي هقتلك لو نطقتي بحرف

مي:تقصد ايه وانته مين

&&؛انتي ومايا حسابكم قرب يخلص 

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

وفي مديره الامن

محمد :بنتي مش مدمنه مكنتش مدمنه

مالك : الطب الشرعي اثبت انها مدمنه ومن زمان

محمد:كان ظهر عليها

ياسر:في نوع جديد من المخدرات حبوب مش بيظهر علي الشخص ده غير انه بينسا كتير ومش بيحس بحاجه ولاسف دي شركات الادويه الي بتعمل كده

مالك :عايز اعرف كل حاجه عن بنتك وعم البنات التانيه كل حاجه 

محمد:منها لله امها هي الي رماتها وانا كنت مشغول دايما الوحده كانت صعبه عليها وفي يوم جات قالتلي ان في وحده من امريكا بتكلمها 

مالك :ومين دي

محمد:معرفش هي كانت بتكلمها دايما وبنتي خلتها تتعاطا مخدرات لان البنت دي كانت وحيده دايما

مالك :يعني بنتك خلت بنت ذيها تبقا مدمنه 

يعني دمرت حياه واحده كمان

محمد : هي كانت بتكلمها عادي وبتحكلها ان اهلها رموها بنتي قالتها ان الحبوب دي بتنسي الوجع والالم

مالك بغضب:يعني انته شكل اب تسيب بنتك مدمنه ودمر حياه بنت ذيها وبتقول البنت وحيده يعني لو اخدت جرعه زياده هتموت 

محمد: هي جت مصر وكانت عايزة تشوفها

مالك :ومقولتش كل ده من الاول ليه والبنت دي اسمها ايه وهي فين

محمد:انا لسه عارف امبارح من المحادثات بينهم كانت سايبه الايميل مفتوح

مالك :وريني والبنت اسمها ايه

محمد: الفيس بتاعها مش باسمها مكتوب باسم احب امي.

مالك :يعني مقالتش اسمها في المحادثه

محمد: قالت بس مش فاكر التليفون في البيت

مالك :طب يلا هاجي معاك واشوف

يرن هاتف محمد

محمد بصدمه ويمسك قلبه

ياسر:في ايه يا حاج مالك

محمد :ولعوا في البيت قلبي الحقوني

ينقل محمد للمستشفي

مالك :انا لازم اعرف مين البت دي قبل اما يوصلوا ليه وراها حاجه كبيرة

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

وفي البيت

كانت مايا تقف في الوسط لتضع يدها في هيئه مثلث

مايا :البيت ده عايز ديكور جديد

يصل مالك للبيت ويجدها تقف في الوسط

مالك:بتعملي ايه

مايا :بفكر

فريده:مالك لازم تعلن جوازكم

مالك :طيب

بسنت :هو الجواز ده حقيقي وهيستمريعني مايا مش هتمشي 

مايا 😁:اه لقيت عيله حلوة ارزل عليهم

نظر اليها باستغراب هل بتلك السرعه اعتبرتهم عائلتها

بسنت: بس

مالك :مايا مراتي وهعلن جوازنا

بسنت:مالك اذن انته عارف اقصد ايه

مايا:مش فاهمه حاجه

نظر الي اخته بعيون حارقه وامسك ذراعها وبصوت لا يسمعه احد

مالك:مايا لو عرفت حاجه مش هرحمك

بسنت بخوف:مش هتكلم انته حر

فريده بحزن وفي خاطرها يا حبيبتي يا بنتي اعتبرتينا عيلتك بس لو عرفتي الحقيقه هيبفا منظرك اذاي هتتقبلي الوضع ولا هتسيبي البيت

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

وفي الصباح تستيقظ مايا قبل مالك وتفتح النافذة لتشم الهواء

مالك :اقفلي الزفته دي

مايا بخبث:لا

مالك :هقوملك

مايا :_ اصحا عايزة اتكلم معاك شويه

مالك :خير

مايا:هقدم في الكليه هنا 

مالك :طيب حلو

مايا :بس مش عايزة حد يعرف اني متجوزه ولا تعمل فرح 

مالك بعصبيه:نعم يا حيلتها انتي عايزة تنضربي باين

مايا :يووووه اسمع بس عرض خاص حلو محدش يعرف اني مراتك هيكون احسنلك انته

مالك بحده :اذاي

مايا :بص يا مالك انته عارف اني مش هسكتلك كتير وهدفعك التمن غالي اوي تمن الضرب والاهانه دي وكمان مش وفجأه

 😁😁😁😁😁

تفاعلوا  10 ملصقات عشان الروايه توصل للكل وتقديرا لتعبى


الحلقه العاشرة

#مطلوب عريس صعيدي


نظر اليها بغضب كانا جمر ناري امامها ومد يده وامسك بيدها المحروقه بكل قسوة وتكلم بصوت كزجير الاسد ولم يهتم بصراخها

مالك :انتي ايه غبيه ولا ايه اكده بتكلمي راجل وبتتحدني كمان انتي مبتحسيش مبتحرميش

كانت تتألم لكنها تزهرت بالقوة امامها

مايا:يعني عايزني ابقا ذي امينه وانته سي السيد فوق البنت مش ضعيفه انته الي ضعيف لان الرجوله مش بالضرب انك تستقوا علي وحده دي مش من الرجوله 

جز علي اسنانه بغضب شديد وفي ثانية احتضنت جهنم عيناه ليصبح لونها احمر دامي عروق وجهه و يديه بارزة وملامحه مظلمة ومخيفة بشدة وتكلم بصوت كحفيف الافاعي

مالك :يعني من الادب انك تكلمي جوزك اكده قبل اما يكون ليكي حق انا ليا حق وكمان تفكيرك وتربيت بره دا غلط انا وحده خايفه تشهر جوازها مايا انتي مش ذي البنات مش نفسك تلبسي فستان ابيض ذيهم

نظرت اليه بسخريه وبعصبيه تكلمت

مايا :ذي البنات ياه دي كلمه كبيره اوي اه نفسي في كده فعلا بس لازمته ايه مليش سند اخويه وابويه باعوني ومرات ابويه فرحانه فيا وامي ماتت وسبتني لوحدي افرح اذاي حتي انته واحد اناني عشان غرورك اجبارتني علي الجوازة دي

صفعها علي وجهها لتقع ارضا 

مالك :الحق عليا الي عايز اديكي حقك ذي البنات طيب بتقولي انك عايزة تنتقم مني انا وانتي اهو نشوف مين الي هيكسب في التحدي ده مش عايزة تشهري الجواز موافق برحتك خالص بس وديني لو غلطتي مش هرحمك انتي لسه مشفتيش وشي التاني انا كده طيب وعلي الرجوله ان الراجل مش بيمد ايده علي وحده مفيش واحد يقبل ان واحده وعيله ذيك تغلط فيه

نظرت اليه بقوة ولم تبكي جعلته يستغراب هل ماتت العاطفه والشعور لديها تلك المتمرده هل هي خاليه من المشاعر انه وسط تحدي تحدي من نوع غريب متمردة شرسه لا تتراجع ولا تتأثر عنيده وصلبه 

مالك: قومي فذي اغسلي وشك وتعالي هربطلك ايدك تاني

مايا: ٠٠٠٠٠٠٠

مالك :الفأر اكل لسانك

مايا :هو انته عندك انفصام شخصيه مش انته الي لسه ضربني وجعتلي ايدي

مالك بحده :دا ملوش دخل بالخصام انتي مسؤاليتي وهحافظ عليكي اضربك واكسرلك دماغك اه بس هعالجك برده وقومي صلي

مايا :مبعرفش

مالك :نعم عندك٢١سنه ومبتعرفيش تصلي

مايا :محدش علمني

مالك :طيب قومي اتوضي وانا هعلمك ولا مبتعرفيش

مايا😁:علمني مبعرفش

مالك :انتي متأكده انك مسلمه قومي بس مش هلمسك وقته عشان ميبطلش الوضوء هقولك تعملي ايه ربنا يهديكي

مايا :ويهديك

وفي خاطره ايه البت دي حته محدش علمها تصلي 

🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

وعند مي كانت تفكر بالاتصال

مي بحيره:مين ده وعرف اذاي عن الموضوع ده لازم اوصل لمايا بس مين هيحمينا معندنش حد راجي لا هو ميعرفنيش هيساعدني ليه وبعدين هيتعرض للخطر بسببي استحاله اعرض شخص لخطر بس مين هيساعدني انا خايفه اوي 

عقلها:يا بنتي انتي اصل لو موتي محدش هيسال عليكي معندكيش حد وجودك ذي عدمه 

تفق علي صوت الباب وهو يدق لتفتح الباب

مي:راجي

راجي:جبتلك دي

مي:اي دي

راجي:اسواره عجبتني جبتلك واحده ولبسنت واحده

مي:وليه تكلف نفسك

راجي:انتي ذي اختي ومفيش تكلفه ولا حاجه دي عاديه

مي:شكرا

راجي:مالك يا مي

مي بحزن :مفيش المهم انته هتروح لبنت عمك امته

راجي: قريب بس مي انتي ليكي قريب اهنه

مي بنفي:لا

راجي باستغراب:غريب

مي:ليه

راجي:متخديشي في بالك

🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

وفي شقه كالخرابه تجلس هاجر وهي تبكي

هاجر:وحشتني اوي يا باشا ربنا يجيبك بالسلامه

لتضع يدها علي كتفها طفله صغيره

هاجر:شهد ايه يا حبيبتي الي مصحكي العيال جوها نامي جمبهم

شهد : خايفه 

هاجر:من ايه

شهد: الدور علينا هيبعونا ذي ما بعوا اصحابنا

المرة الي فاتت الضابط انقذنا

هاجر:مش هيحصل حاجه الباشا هيرجع حتي لو ضحيت بحياتي عشانه

🌺🌺🌺 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

تقرر مايا الانتقام من مالك وتضع زيت علي السلالم دون انا يراها احد وتسرع لتجلس في الاسفل وتمسك كتاب بيدها

مايا : اما وريتك

لتلمحه قادم من الاعلي 

فقد مالك توازنه لكنه امسك بترنس السلالم وبصرخه قويه هزت جدران المنزل

مالك :مين الزفت الي منضف

يجتمع جميع من في البيت علي صوته وتكتم مايا ضحكتها لكي لا تكشف

فريده :خير يا بني

مالك بغضب ؛ زيت علي السلالم مين الي منضف

الخادم :انا يا بيه بس واللهي مكنش فيه زيت

مالك بغضب:يعني عفريت جابه ليوجه نظره الي مايا نظر لها نظرة ناريه تعبر عن غضبه وفي خاطره اكيد انتي طيب اما وريتك

بسنت : هو معنا من زمان وعارف شغلها 

مالك :خلاص الموضوع خلص بس الكل يأخد باله من تصرفاته وتحذير نهائي اي حد يحاول ان يتجاوز حدوده معايا هيندم بس مش اي ندم 

🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸

وفي مكان مظلم يجلس شاب في نهايه العشرينات مفتول العضلات وشعره كثيف وعيونه عسليه

فهد : جبت المعلومات المطلوبه

المتصل:ايوة يا باشا فارس ابن ياسين بيحب واحده بجنون وجي عشانها مصر وكمان الصفقات المشبوهه تبع ياسين هتم الفترة الجايه ورجاله ياسين او حد غيره بيدور علي بنت معينه عايزين يخلصوا منها

فهد باستغراب:طب ليه

المتصل:البنت دي عارفه حاجات كتير وفي مجموعات بنات كمان

فهد:طيب اذاي عرفوا

المتصل:شبكه عنكبوتي مجهوله 

فهد:اه فهمت طيب بس راقب فارس وابوها عايزين نوصل للبنت

يغلق فارس الخط ويتصل بمالك

فارس:ذي ما انته قولت اكتر من طرف في القضيه وبنت مجهوله اس كل حاجه

مالك : المجهوله دي عايزني نوصلها قبلهم

فارس:يعني انته عرفت

مالك :ايوة انا دخلت علي الشبكه دي وعرفت انها بتستهدف المريض النفسي او الي معندوش هدف 

فارس:والبنت دي واحد منهم

مالك :لازم نوصل للبنت والي عامل الشبكه دي ونربط بينهم وبين اختطاف البنات والمخدرات وبيع الاعضاء

فارس:اكيد بس هنعرفها اذاي لا نعرف اسمها ولا حته صورتها والي كان عارف الاسم بيته اتحرق ودخل في غيبوبه

مالك :بس انا شاكك في حاجه

فارس:اي هي

مالك :البنت لسه عايشه بدليل انهم حرقوا بيت محمد عشان منعرفش هي مين

فارس:وهتعمل ايه

مالك :السفاره هتساعدنا

فارس:فهمت طيب سلام بقا عشان اشوف الي هيحصل هنا

مالك :سلام

🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

وعند مصطفي

تجلس ياسمين تبكي بحرقه

مصطفي: هششش اسكتي بقا

ياسمين :يعني عجبك المشاكل دي كلها

وعملت مشاكل في العيله

مصطفي:انا معملتش حاجه هو ده الصح

وبعدين اتفقت مع ابوكي اني هشهر الجواز وهنعمل فرح وخطوبه تاني عشانك وعشان محدش يقول حاجه

ياسمين:تقصد هددت ابويه وكسرت عينه عشان يوافق

مصطفي:افهمي ذي ما انتي عايزة بس انا عامل كل ده عشانك انا رايح شغالي مش عايز وش 

ياسمين :انا وش يا مصطفي

مصطفي:واحلي وش يا قلب مصطفي ياسمين انا بحبك اوي 

ياسمين بسخريه :كمان شويه هشوفك بتعاكس واحده

مصطفي😀:بتغيري

ياسمين😒:لا

مصطفي :كدابه بتغري وواضح اوي 

ياسمين :سبني في حالي وروح شغالك

وفي خاطره اما خليت الغيرة تأكل قلبك عليا يا سوسو مبقاش اسمي مصطفي شاهين 

🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

كانت مايا تتعاطا المخدرات وترتجف وتغني

مايا : الحياه حلوة حلوة ايه الهبل ده وتضحك بهستريه لتدق علي الباب بسنت

مايا :يا نهار اسود تخبأ مايا المخدرات تحت السرير وتحاول السيطرة علي نفسها

وتفتح الباب

بسنت: هاتي وثائق الكليه بتاعك

مايا :وثائق

تنظر بسنت لمايا

بسنت:مالك انتي تعبانه

مايا :لا

بسنت:جسمك بيرتعش صعقانه اعملك حاجه سخنه

مايا بكذب:اه شاي 

بسنت:طيب فين ورق الكليه عشان تقدمي

مايا:في البيت التاني 

بسنت :طيب تعالي انزلي قعدي معانا شويه واشربي الشاي 

مايا : مش عايزة اقعد مع حد 

بسنت:ليه

مايا:وانتي مالك قولتلك مبحبش اقعد مع حد ومش عايزة شاي سيبني لوحدي

بسنت :انا بكلمك بذوق تكلمني ذي ما بكلمك مش بعامل بلطجيه

مايا بغضب:انتي الي بلطجيه ومحدش قالك تكلميني 

رفعت بسنت يدها لتصفع مايا لكن مايا امسك يدها

مايا:مش هلاقيها منك ومن اخوكي انا مش خادمه هنا فاهمه كل واحد ليه حريته وانتي ملكيش دعوه بيا

بسنت بغضب :هتشوفي ليك اما مالك بجي هقوله

مايا بسخريه :قوليله مبخفش 

بسنت :مش عارفه مالك طايقك معاها اذاي انا لو منه ارميكي برة البيت مبتعرفيش تعملي اي حاجه ولسانك طويل ومش محترمه ويعالم مخبيه ايه كمان

تصفعها مايا علي وجهها

مايا بغضب:علي الاقل انا بوش واحد مش ذي واحده 

وضعت بسنت يدها علي وجهها 

بسنت :ماشي يا مايا اما مالك يجي

مايا :😴 اقولي الي تقوليه مش فارقه معايا

🍂🍂🍂🍂🍂🍂

يصل مالك للمنزل ويجد بسنت تبكي

مالك :مالك

بسنت :انا اختك الوحيده وواحده ذي دي

تضربني وتشتمني

مالك:مين

بسنت:مراتك

مالك :مايا عملت ايه تاني

حكت له بسنت وعقدت الامور اكثر

ليصعد الي الغرفه دون ان ينطق حرفا ليدخل ليجدها نائمه كالاطفال

مالك : اصحي يا زفته

مايا بنعاس:سبني انام شويه

مالك بغضب:انتي ليكي نفس تنامي بعد الي عملتيه

مايا :ايه جي تطردني احسن برده

امسكها مالك من كتفها وكان يجز علي اسنانه وفي ثانيه احتضنت جهنم عيناه

مالك :دي اختي الوحيدة ووحده ذيك تضربها دنا عمري ما رفعت ايدي عليها

انتي ملكيش اي حق ترفعي ايدك علي اختي فاهمه 

مايا :اختك الي غلطانه هي مش ملاك

صفعها علي وجهها لتنزف من انفها

مالك :قولتلك مترفعيش صوتك عليا فاهمه وعملتك الصبح فيا انا عارف انها انتي

مايا :بنتا بتضربني اهو مرحتش قولت لاخويه انك بتضربني ليه

مالك بسخريه :انتي اصلا معندكيش حد هتروحي لاخوكي وابوكي الي رموكي

انتي ملكيش حد دلوقتي غير البيت ده وهتعيشي هنا وتحترمي الي في البيت 

مايا ببكاء:بتزلني اني معنديش حد يا مالك شكرا اوي يا حضرة الضابط بس انا عندي ماما وهي مش بتسبني ومعايا دايما وربنا شايف كل حاجه وبكرة تعرف مين الي غلطان وماما حبيبتي هتأخدني عندها ومش هشوف وشك تاني لا انته ولا اختك ولا بيتك ده لتنهض وتدلف الي الحمام لتغسل الدم النازل من انفها

ليسمع صوت بكاءها من الخارج ليرق قلبها

قلبه :مكنش لازم تجرحها كده 

عقله :لا لازم وبعدين مش عيله ذي دي تأثر فيك

قلبه :بس هي صعبانه عليك 

عقله : يعني تضرب اختي واسكتلها

قلبه : وفي حد بيضرب حد من غير سبب يا مالك وانته عارف ان مايا مبتسكتش لما حد يغلط فيها من امته وانته بتحكم من كلام شخص واحد

يقاطع شروده خروجها 

مالك : انتوا اتخانقتوا ليه 

تتجاهل مايا نظرته

مايا ببرود :اختك مش قالتلك وحكمت بتسال ليه 

مالك :عايز اعرف منك 

مايا بسخريه :اسكت مش انا طلعت مش محترمه وصايعه ومبعرفش اعمل اي حاجه وعب كبير عليك بقلم ايمان وائل والله اعلم مخبيه ايه لسه او اقولك انا مدمنه كمان متعرفش وبشرب مخدرات ها هطلقني امته يا باشا ومش ناوي ترميني بقا

ف بارت تانى هينزل بعد دقائق ياريت تفاعل


الحلقه الحاديه عشر


#مطلوب عريس صعيدي


نهض من مكانه وهو يجز على اسنانه بغضب شديد وفي ثانية احتضنت جهنم عيناه ليصبح لونها احمر دامي عروق وجهه و يديه بارزة وملامحه مظلمة ومخيفة بشدة كانه يرغب في قتل احدهم اقترب منها بسرعه جعلتها تخاف وتبتعد لكن الجدران بقلم ايمان وائل كانت حاجز لها امسك ذراعها والصاقها في الجدار وتكلم بصوت مرعب جعل الرعب يتسسلل قلبها

مالك : بتقولي ايه مدمنه

بلعت ريقها وابعدت عيناها عن عينه بخوف كانت ترتجف لتستجمع شجاعتها 

مايا :عرفت بقا انك بتصدق اي حاجه تتقال ذي ما صدقت اختك ومسمعتنيش

الاول قبل اما تحكم

مالك :يعني مدمنه كدب ولا حقيقه انطقي

مايا بكذب وبكاء :كدب عشان انته بتصدق اي حاجه وخلاص من غير ما تسمعني الاول وبطلشني من غير ما تعرف الحقيقه طلقني بقا 

يدير وجهها اليه وتتقابل العينان 

مالك : مش هطلقك وهتفضلي في البيت ده

مايا :مش عايزة ابقا معاك

يخرسه بقبله طويله تعبر عن جوعه وغضبه ويتركها لتتنفس 

مايا بخجل:شرير

مالك :هششش سيرة الطلاق متجيش علي لسانك قولتلك قبل كده انتي مسؤاليتي وذي ما عقابتك هعقب بسنت انتوا الاتنين ذي بعض 

مايا: مش ذي بعض هي اختك حبيبتك اما انا واحده بتيجي تطلش فيها وتقرب منها تسد رغبتك بس مش اكتر 

يرفع يده 

تضع يدها علي وجهها لكي لا يضربها لكنها وضع يده ليمسح علي شعرها كطفله صغيره ووالدها

مالك :انتي مراتي وهتفضلي مراتي لاخر حياتي مش رغبه مني لانك اصلا مراتي لاني لو كنت عايز حاجه منك كنت اخدها غصب عنك من غير جواز حته بس انتي غريبه رغم اني لسه ضربك طلعتي تكلميني عادي جدا انتي طيبه اوي بعد كده متعصبنيش فاهمه 

مايا :عايزة شكولاته 

مالك باستغراب:شكولاته

مايا :اه شكولاته وتجبلي دبدوب كبير كاعتذر منك علي ضربي 

مالك :حاضر

مايا :عايزة دلوقتي

مالك : بكرة اما اطلع عشان جي من الشغل تعبان

مايا بحزن ووجه طفولي:طيب بس تجيب بكره

كان ينظر لها بطريقه غريبه

مالك في خاطره :هي عايزة البتاع ده والشكولاته هروح اجبهولها دلوقتي احسن

وفي خاطرها الحمد لله فلت منه بس بسنت دي اما وريتها 

تطرق فريده علي الباب ويفتح مالك

فريده : يلا العشا جاهز

مالك : طيب 

اما في الاسفل كانت بسنت تجلس فرحه 

بسنت:اكيد ضربه احسن 

ينزل مالك ويتواجه للخارج

بسنت :رايح فين

يتجاهل مالك كلامها ويخرج 

وتنزل مايا بعد١٠دقائق اثناء دخول مالك

فريده :روحت فين يا بني

ينظر مالك لمايا ويعطيها حقيبه كبيره مليئه بالشكولاته ودبدوب كبير

مايا بفرح وتقفز علي الارض

مايا بفرح :دا ليه انا

ينظر لها باستغراب كبير هلالت لاجل شئ بسيط منه 

مالك :انتي مبسوطه 

مايا بابتسامه ساحرة:هطير من الفرحه كان نفسي فيه اوي شكرا يا مالك تعبتك معايا شكرا بجد لا شكرا اوي اوي

ظل واقفا من الدهشه ينظر لتلك الصغيره امامه وكانت هناك اعين مشتعله من الغضب والغيره

بسنت :الله الله جايبله دبدوب وشكولاته بدل ما تموته

التفت لها مالك

مالك بحده وغضب: اخرسي خالص بعد كل ده تكدبي عليا وتقوليلي كلام ما حصلش حسابك معايا 

بسنت : انته صدقت كلامها ومصدقتش كلامي دنا اختك هي ولاه حاجه دي اخرها تقعد مع اطفال الشوارع بهم ذيه

لينزل علي وجهها صفعه قويه توقعها ارضا

مالك بغضب: الي بتتكلمي عنها دي مراتي وذيها ذيك في البيت ده ومقبلش حد يتكلم عليها كده 

كانت مايا تنظر لها وتخرج لسانها لها😛😛😛😛

فريده : بسنت اعتذري لمرات اخوكي

مايا بخبث؛لا محصلش حاجه عادي هي ذي اختي

بسنت :مايشرفنيش اني وحده ذيك تقولي ذي اخوته

مالك بغضب:اخرسي خالص

مايا :ولا انا برده مالك هيبقا اخويه وعيلتي الوحيده😛😛

نظر لها نظرة حاده اخرستها

مالك :انتوا الاتنين تتصالحوا ودلوقتي 

فريده : يلا يا بنات 

مايا في خاطرها لو صالحتها دلوقتي هكسب احترام الكل وهي الي هتبقا غلطانه وعشان اللعبه الي بلعبها اعمل اي حاجه😬

تقترب مايا من بسنت 

مايا :خدي دبدوبي والشكولاته لو عايزة

بسنت بحقد : اه عايزهم

مايا بحزن:خلاص خديهم

مالك بحده :دول بتوعك انتي

مايا ☺:بس هنتصالح لو اخدتهم هي صح يا بوسي

بسنت :اه عايزهم

مالك :سيبهم وهجبلك ذيهم يا بسنت

بسنت :لا انا عايزة دول

مالك بحده :بسنت

فريده :مفيهاش حاجه ابقا هات لمايا غيرهم

مايا :مش مشكله خلاص مش عايزة😊اهم حاجه المشكله انحلت صفي يا لبن

بسنت :حليب يا شطه

فريده :يلا نتعشا

كان مالك ينظر لمايا الواقفه حزينه ومنعت دموعها من النزول بصعوبه 

ليقترب ويمسح علي شعرها

مالك :هجبلك غيرهم متزعليش

مايا بابتسامه مزيفه :مش عايزة شكرا 

مالك :_هجبلك دبدوب اكبر منه و٤شنط شكولاته

مايا😞:معتش عايزة وشكرا ليك انك عبرتني وجبت من الاول 😮بس انته مش قولت هتجيب بكرة ليه روحت 😮

مالك ببرود :بنا نزلت وخلاص 

فريدة:يلا يا ولاد

تناول الجميع الطعام وكانت هناك قلوب حزينه وقلوب اخر ترقص من الفرح

فريده :ايه رأيكم نطلع شويه الجنينه كلنا سوا

بسنت :فكرة حلوة وانته يا مالك

مالك : انا هنام وانتي يا مايا

مايا:_هقعد شويه مع طنط وابقا اطلع

مالك بحده وغيره :برحتك بس الحجاب يتلبس يا حيلتها ولم تنزلي بعد كده تلبسي الحجاب جوا الاوضه برحتك برة الاوضه لا في خدم هنا

مايا :يعني ايه مفيش حريه في البيت حته

فريده:سبها برحتها

مالك بحده :نتكلم فوق لم تطلعي

مايا بزهق :حاضر حاضر

يصعد مالك للغرفه ويتواعد لها

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

وعند مي

مي:بس انته اسمك راجي ولا رابح

راجي :رابح اسمي في الشهاده واسم العيله بتقولي بيه

مي:بس ايه حكايه راجي

راجي:راجي ده واحده عجوزة نادتني بيه قالتلي قبل اما تموت ان الاسم ده هيجبلي سعاده كبيره

مي:اه حلو

راجي:انا لازم اروح لابن عمي بكرة

مي:وانا لازم اسجل في الكليه اكيد هقابل مايا

راجي: اجي وياكي

مي:_لا روح انته عند ولاد عمك

راجي:لو عوزتي حاجه انا رقمي وياكي

مي :تسلم

🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

وفي مقر الامن

احمد بسخريه :انته جيت يا عريس

مصطفي:عايز ايه يا احمد بنته عارف من الاول لازمتها ايه الدراما دي

احمد:يا بني عشان محدش يشك اني عارف بس متنساش اني قفشتك برده لما كنا في المعسكر

فلاش

مصطفي:نعم ياسمين اتعدلي بدل نا اعدلك

ياسمين :متقدرش وابعد عني 

مصطفي:ماشي لما اجيلك والله لوريكي

اغلق مصطفي الخط وكان احمد يقف خلفها

احمد :ياسمين بنت عمي صح

مصطفي :ايوة

احمد:عايز منها ايه

مصطفي: اتجوزها

بااك

احمد :بس متوقعتش انك تخطفها

مصطفي:بس انته ممثل حلو برده بس كلامي ليك كان حقيقه انته بعت اختك ولمين لمالك

احمد بحزن:يعني اسيبها تضيع ده لمصلحتها

مصطفي:احمد انته متعرفش مالك هو ابن خالتي اه بس طبعه زفت لما بيحب او يتعلق بحاجه استحاله يسبها او لو الحاجه دي كان هيخسرها ممكن يقتلها وقاسي اوي وبيكره الكدب اوي 

احمد : ربنا يستر علي مايا

مصطفي :سألت عليها

احمد ؛لسه هروح اودي ورح الكليه لمالك 

مصطفي:بتروح تشوفها هي

احمد :ممنوع مالك قالي ممنوع اشوفها ولا كلمها

مصطفي:ليه

احمد:معرفش وهي وحشتني اوي ونفسي اسمع صوتها

مصطفي:انته الي بعتها تستاهل

احمد:هشوفها برده

🍂🍂🍂🍂🍂🍂

تصعد مايا لاعلي وتفتح الباب والنور لتفزع عندما تجدها واقف امامها

مايا بفزع :بسم الله الرحمن الرحيم خضتني

مالك :كل ده وقت تحت

مايا : الجنينه حلوة بالليل

مالك بحده :بقولك ايه الي عملتيه تحت ميتكررش 

مايا :عملت ايه

مالك بحده وغضب ويجز علي اسنانه :تنزلي من غير حجاب ونتكلم في موضوع وامي تتداخل هقتلك فاهمه اي حاجه تبقا بنا محدش يعرفها حته امي فاهمه تطلعي بره الاوضه من غير حجاب هيبقا يومك اسود اديكي او اجبلك حاجه دي بتبقا هديه متفرطيش فيها تضحكي مع حد لا ترفعي صوتك لا تطلعي لسانك لحد لا عينك تبص لغيري هقتلك واشرب من دمك اي حد يقولك تعالي نروح حته او نطلع لا مفيش طلوع غير معايا او الاذن مني بس هتلعبي بديلك معايا هكرهك في اليوم الي جيتي فيه علي الدنيا وهتشوفي وش عمر ما حد شافه تكدبي عليا مش هرحمك انا بكره الكدب فاهمه اي حاجه تعمليها بره هتوصلي وهتجيلي لم تيجي من الكليه اعرف كنت مع مين وعملتي ايه

مايا :دا سجن 

مالك :ايوة سجن وانا السجان

مايا : مبحبش كده

مالك:عنك ما حبيتي انا بحب كده وانتي مراتي يعني ملكي بس واعملي حسابك جوازنا هيتم مش هسيبك كتير انا سيبك كده لحد اما تتأقلمي عليا بس انا هكمل الجوازة 

مايا بصدمه :بتهزر صح

مالك:لا دا حقي واحنا متجوزين شرعي بس هيبقا برضاكي مش غصب عنك كليتك هتروحيها. ومن البيت للكليه ومن الكليه للبيت راحه مع اصحابي يا مالك الكلمه دي ما سمعهاش تأخير عن ١الظهر ممنوع

مايا :افرض المحاضرة وقت متأخر

مالك :مش هتحضري المحاضره فاهمه يا مايا ده اتفقا بينا كلمه بقلم ايمان وائل واحده في الاتفاق ده متنفذتش هتشوفي حاجه مش هتعجبك 

مايا : ماشي

مالك : ملكه المشاكل هشوف هتعملي ايه وده تليفون بخط مشفر عليه رقمي ورقم امي وبسنت بس حولتي تضيفي رقم مش هينضاف غير لما تجيبي الرقم واعرف مين دي والتليفون مش بيفتح نت 

مايا :هقولك علي حل مفيش كليه احسن 

مالك :احسن برده ولم تروحي متكلميش حد متصحبيش حد 

مايا :خلصت اوامر

مالك :ايوة

مايا : دي ايه المعامله الميري دي

مالك :عجبك ولا مش عجبك هتنفذي كده وامسكي دول هتروحي مع بسنت بكرة وماما تشتري لبس عشان الكليه او اقولك انا الي هروح معاكي عشان انتي ذوقك زباله

مايا :حاجه تاني يا سجان

مالك : كفايه كده دلوقتي عايز اقولك علي حاجه انا صعيدي بقلم ايمان وائل ومش هقبل غلط وصحيح هوضحالك حاجه بسنت بتغير منك

مايا :بتغير

مالك :انا الي مربيه ومدلعه انا ليه الاب واخ فهي بتغير منك

مايا بسخريه :تيجي تشوف الاوامر دي 

مالك بحده :اخرسي ونامي ومش هنام علي الكنبه هنام جمبك علي السرير

مايا بخوف :لا مش متعوده حد ينام جمبي

مالك :متخفيش مش هقرب جبانه بس بقولك انتي كنتي في امريكا

مايا :اه

مالك :وجيتي امته وكان معاكي بنات مصريه

مايا :من شهرين اه سبعه 

مالك : كانت فيهم واحده باين انه مدمنه

مايا بتوتر:معرفش

مالك :مالك مش علي بعضك

مايا:قولتلك مبحبش الكلمه دي ولا المخدرات

مالك : اه

مايا :بس بتسأل ليه

مالك :مفيش هقولك بعدين نامي

🍂🍂🍂🍂🍂🍁🍁🍁🍁🍁🍁

وعند هاجر يدق احدهم الباب لتفتح هاجر وتصدم

هاجر:الباشا

فهد : مفيش ادخل ولا فضل

هاجر: انته لو مشألتكش الارض اشيلك فوق رأسي يا باشا

فهد :تاني باشا اسمي فهد فهد يا ناس

اقفلي الباب

تغلق هاجر الباب

هاجر:ايه ده يا باشا

فهد:اكل صحي العيال نأكل سوا علي اما افرد البتاعه دي

هاجر:وتتعب نفسك ليه خادمتك موجوده

فهد :كده هزعل منك اسمك هاجر مش خادمه روحي صحي بقلم ايمان وائل العيال يلا 

تذهب هاجر وتيقظ الاطفال

فهد :وحشتوني يا عيال واللهي

شهد :الباشا

فهد :اصوت واجيب ناس تصوت اسمي فهد فهد يا بشر

يضحك الجميع 

فهد :يلا نأكل عشان امشي عشان محدش يشك ومتأخرش

هاجر :هتروح تاني

فهد: اكيد ده شغلي

هاجر:ربنا يعينك

فهد :هاجر هو انا ممكن اطلب منك حاجه

هاجر:انته طلباتك اوامر

فهد :ممكن لو جرلي حاجه تبقي تفتكرني بدعوه او حته تقرأي الفاتحه ليا

وضعت يدها علي صدرها وشهقت

هاجر:بعد الشر عليك ان شاله الي يكرهك دنا اضحي بروحي عشانك

فهد :بعد الشر عليكي انتي لسه صغيره عيشي حياتك وافرحي 

في خاطرها افرح من غيرك اذاي دا انته الي مدي لحياتي طعم

وفي خاطره ربنا يوفقك ويحميكي هتوحشيني اوي

هاجر:مالك يا باشا

فهد :مفيش كلي وخلي ده معاكي

هاجر:ايه ده

فهد :توكيل بحاجتي كلها وحسابي في البنك

هاجر: ليه 

فهد:عشان معنديش حد ونفسي افتح ميتم بس احتمال مقدرش خدي دول لو حصلي حاجه اعمليه انتي وخلي بالك من العيال دول وادعيلي

هاجر ببكاء:باشا مالك

فهد:مليش بس احتياطي وخلي بالك من نفسك وشكرا لانك دخلتي حياتي

الحلقه الجايه بعنوان تضحيه البطل

هنزل  بكرة  عشان تعبت. نزلت بارتات  كتير النهاردة منها ومفيش تفاعل اتمنى. تتفاعلوا  عشان اقدر أكمل 

  تصبحوا. على خير وسعادة


الحلقه الثانيه عشر

#مطلوب عريس صعيدي 

عنوان الحلقه تضحيه البطل


وفي الصباح

يذهب مالك مع مايا للمول لشراء ملابس لها

مايا :ده حلو صح

مالك بحده:دا قميص نوم صح اختاري حاجه عدله احسن ما اعدلك 

مايا :طب ده

مالك :قصير

مايا :هلبس جينز تحتها

مالك :انتي مش هتلبسي جينز ولا فستات ولا بناطيل

مايا :اومال هلبس ايه

مالك : فساتين طويل وواسعه

مايا بغضب :هو بمزاجك

مالك ؛ايوة بمزاجي وانجزي مش فاضي

تختار مايا بعض الفساتين وتمل من كتر كلمه ضيق

مايا :طب ده

مالك :لفي كده مش بطال 

مايا؛اخيرا عجبك حاجه

مالك :خلصتي فساتين

مايا :ايوة كفايه دول 

مالك :الحمد لله نقي بجامات يلا 

مايا :طيب

يجعلها مالك تدخل ويخرج 

مالك :عايز ٤من دول والي هناك ده

البائعه :حاضر

فريده :بتعمل ايه

مالك :بشتري لمايا لبس

فريده:اه فهمت هتسجلها في الكليه

مالك بخبث :ايوة بس لو غلطت مفيش كليه او حاجه تانيه كده

فريده :حاجه ايه

مالك :بكرة تعرفي

🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

يصل راجي لمنزل مالك ويدخله الخادم

الخادم:اتفضل زمان البيه جي

راجي:شكرا

يدخل مالك ومايا وبسنت وفريده

مايا :قولتلك مش عايزة ده

مالك :حلو

مايا :لا مش حلو 

مالك بحده :قولت حلو

راجي:وعليكم السلام

يلتفت مالك لراجي

مالك :راجي وينظر لمايا ويشير اليها ان تصعد للغرفه لكنها لم تفهم

مايا : انته مين

راجي:ابن عم مالك وانتي مين

مالك بعصبيه :ماااايا اطلعي

مايا :حاضر

تصعد مايا لفوق

راجي:مين دي

فريده :دي مرات مالك

راجي:مرات مالك

مالك :ايوة مراتي فيها حاجه 

راجي:بس انته عارف ان٠٠٠

مالك:عارف 

راجي: علي العموم براحتك انته مخبرتش حد بجوازك

مالك : مكنش في وقت 

راجي:علي العموم مبروك 

: كيفك يا بت عمي

بسنت :تمام وانته

راجي:الحمد لله

فريده:_لازم تقعد تتغدا معانا

راجي:تتعوض عندي شغل مهم 

🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

وفي الاعلي كانت مايا غاضبه

مايا :انا سكتلك يا مالك لحد اما وقعك واكسرلك قلبك تمن الاهانه دي بس مش هسكتلك كتير 

يدخل مالك 

مالك :مش هتسكتي لمين

مايا :ملكش دعوه سبني في حالي

مالك :_ زعلانه

مايا :مش كل حاجه تزعق وادام واحد معرفوش كمان ليه معنديش كرامه خالص كده

مالك بحده :انا قولتلك اطلعي وانتي الي

مطلعتيش وكمان اتكلمتي مع راجل غيري

مايا: لا افضل خرسه عشان مكلمش حد غيرك

مالك :واقطعلك لسانك عشان متكلميش اي حد غيري

تقف مايا وتضع ايدها في وسطها

مايا : يا سلام ولو قطعتي لساني هكلمك اذاي 

يرن هاتف مالك فجأه

مالك:مصطفي خير

مصطفي: انته فين الامن كله مقلوب

مالك :ليه

مصطفي:فهد استشهد

مالك بصدمه :فهد مات طب انا جي حالا

مايا:في ايه

مالك : واحد صاحبنا اتقتل

مايا بحزن :الله يرحمه

ينزل مالك مسرعا

🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

وفي مقر الامن

مصطفي: الله يرحمك يا فهد

احمد:اتقتل اذاي

مصطفي:اكتشفوا انه جاسوس لما هرب الاطفال 

احمد: استشهد الله يرحمه

مالك: فين الجثه

مصطفي:الجاسوس التاني قال رموه في البحر لسمك القرش

مالك بغضب:يا ولاد##

هاجر:مين الي اترمه

يلتفت الجميع لها

ياسر بحزن:هاجر فهد 

مالك :فهد استشهد ورموا جثتها للقرش

سمعت الكلمه ليغما عليها بعدها مباشره

ياسر:هاجر فوقي

تنقل هاجر للمستشفي وتستيقظ بعد مدة

وكانت منهارة

هاجر ببكاء:قتلوك ورموك في البحر يا قلبي عملت ايه عشان بتجيب العداله 

لتمسح دموعها وغلوتك عندي لقتلهم واحد واحد وهرمي الي رموك في النار مش في البحر اخدوا مني روحي الله يرحمك كنت حسه انك بتودعني الله يرحمك ظلت تبكي بانهيار وسمع الجميع شهقاته

مالك :الله يرحمك يا صحبي لتتحول عيناها كانها جمر من النار حقك هيجيلك وهيدفعوا التمن غالي ومتخفش هحافظ علي الامانه الي سبتها

🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

وبعد ٣ايام 

مالك :هاجر هتيجي عندي في البيت 

هاجر:لا يا باشا انا عندي تار لازم اجيبه

مالك :التار انا الي هجيبه

هاجر:لا انا انته متعرفش اذاي تكون متعلق بشخص وتخسره ان حب حياتك يموت من غير ذنب كان ذنب ايه بيجيب الحق مفيش اصعب من فقدان شخص بتحبه الي قولي يا باشا بتحب حد

مالك :_ليه

هاجر:نصيحه خليك مع الي بتحبهم عشان الموت والفراق ملهمش وقت 

مالك:عندي ليكي امانه فهد كان كاتب ليكي جواب سيبه عندي

هاجر بلهفه:بجد تفتح هاجر الجواب


هاجر الهبله المجنونه بزياده انا بحبك معرفش اذاي حبيتك من اول ما شفتك مهمنيش اي حاجه اسعد ايام حياتي كانت معاكي ممكن لم يوصلك الجواب ده يكون مت بس مش عايزك تعيطي خليكي اقويه كان نفس اسمع منك كلمه بحبك متفهميش غلط كان نفسي اتجوزك واللهي واعوضك عن الي فقديها يمكن لاني منحوس مقدرتش اصارحك ولا حد افرح يوم من نفسي انا اسف ان كنت في يوم زعلتك او ضايقتك بكلامي انتي زعلانه مني يا هاجر بس لو زعلانه برده ادعيلي وسامحيني بس هقولك علي حاجه من قلبي انا بحبك اوي ولو دخلت الجنه هدعي انك تكوني من نصيبي في الاخرة سلام يا اغلي حاجه في حياتي سلام يا هاجر.


كانت تقرأ والدموع تنزل من عيناها لتنهار باكيه علي الارض

هاجر:زعلانه انك سبتني لوحدي وانا كمان

بحبك اوي الله يرحمك يا اغلي حاجه في حياتي سلام يا قلبي وروحي بعدك انا معنديش روح عمري ما هنساك وهجبلك حقك حته لو التمن حياتي


احيانا بيكون النصيب صاحب الكلمه وبنخسر اشخاص بنحبهم بس عمرنا ما بننسا الاشخاص دول


🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂


وفي المنزل 

كانت مايا تجلس تشاهد صور مالك وهو صغير

مايا :_بقا الكيوت ده هو المفتري ده

فريده :ايوة هو

مايا : ودي بسنت

بسنت :ايوة 

مايا :كنتي عسوله

فريده :وانتي يا مايا 

مايا :مايا معندهاش صور عمري ما اتصورت غير صورة واحده انا وماما الله يرحمها دي الصورة الوحيده الي معايا

فريده :الله يرحمها

يدخل مالك وكان غاضب لتجري عليه مايا دون ان تلاحظ غضبه

مايا :شفت انا وانا صغيره انا وم

لم تكمل الكلمه واخذ الصورة وقطعها 

مالك :مش شايفاني جي متعصب صور ايه وزفت ايه دلوقتي

كانت مصدمه وهي ترا الصورة مقطعه قطع صغيره علي الارض

مايا. ببكاء:ماما حبيبتي 

جلست لتجمع القطع وتنزل دموعها

مايا :ماما متسبنيش اسفه يا ماما

فريده :حرام عليك دي الصورة الوحيده الي معاها

نظر اليها وهي تبكي

مالك :انا

مايا ببكاء :انا بكرهك منك لله يارب تحس بالوجع ده نهضت وهي تمسك بقايا الورق اقسمت ان تجرحه مهم كلفها الامر

مايا :بسنت خدني معاكي اوضتك لو 

سمحتي

مالك بحده:علي اوضتك ومسمعش نفسك

مايا بحده : بسنت وديني اوضتك

مالك :انتي مبتسمعيش

مايا :بسنت 

امسك بذراعها وزمجر كالاسد

مالك :اقولتلك اطلعي علي اوضتك

لم ترد عليها وتجاهلت كلامه

مالك :مبتسمعيش

مايا : بسنت قولي لاخوكي يسيب دراعي

مالك :وايه ده بقا 

مايا :ملكش دعوه مش كفايه الي عملته انته ايه يا اخي معندكش دم اقضيت علي اخر ذكرة ليا مع امي بكرهك بكرهك يا مالك 

ومش هسامحك 

مالك بغضب:وانا كمان بكرهك اوي بكرهك من يوم ما شوفتك ومش طايقك اصلا 

مايا :يبقا خلاص تطلقني مش بتكرهني طلقني 

مالك : لا مش هطلقك لو طلقتك يبقا رحمتك انما لا هتفضلي معايا

مايا: هرفع عليك قضيه

مالك :قدامك المحاكم كلها بس ابقي قابليني لو طلقتك 

🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

وفي مطار الاسكندريه يصل شاب وسيم جدا بعيون عسليه وشعر اسود ناعم وينزع نظراته الشمسيه

فارس:اخيرا جتلك يا مايا

على قدر تفاعلكم هنزلكم بارتات منها كتير النهاردة انتظروا البارت التالية بعد دقائق قليلة

تكملة الرواية من هنا 👇👇👇

من هنا

بداية الروايه من هنا 👇👇👇

من هنا


تعليقات



CLOSE ADS
CLOSE ADS
close