![]() |
حياة الفهد
البارت_العاشروالحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر
جميلة قامت من النوم مفزوعة : ياساتر يارب مين بيصرخ أكده
سالم بخوف : ده صوت ياسمين جومي نشوف مالها
... في اوضة فهد...
كان صاحي وسمع صوت اخته بتصرخ باسم سيف الدم اتجمد في عروقه
حياة صحيت بخضه : فهد ايه الصوت ده
فهد مردش وطلع من الأوضة بسرعة وهيا وراه
..... في اوضة ياسمين.....
جميلة وسالم دخلو لقيوها مرمية ع الارض فاقدك الوعي والتلفون جنبها
فهد دخل وشاف المنظر ده شالها بسرعة ونيمها ع السرير
حياة بسرعة : انا هجيب مياة
عدى دقايق والعيلة كلها اتجمعت ف اوضة ياسمين
فهد جاب ازازة برفان وحط ع هدومه وقربها من انفها لحد ما فاقت وجميلة أعطته الماية وشربها
ياسمين بعياط : سيييييف... سيييييف لاا متموتيش سيييييف
____بقلم الكاتبة المجهولة
فضلت تعيط بطريقة هسترية وتنادي باسمه
جميلة خدتها في حضنها وعدتها وفهد قام وقف بعيد مش بيتحرك.. حياة شافته ووقفت جنبه ومسكت ايده جامد
سالم : فيه ايه ياياسمين مالك يابتي
ياسمين بعياط وشهقات : سييف يابوي ه.. هو كلمني وبعدها سمعت ضرب نااار سيف مااات يابوي ااااه
سالم غمض عينه وفي لحظة افتكر فهد بص ناحيته بقلق لقيه واقف في ركن لوحده ومصدوم بس عيونه فيها ضعف
راح عنده وربت ع كتفه بحنيه : فهد ياولدي....
فهد بصدمة : سسيف.. مش مات يابوي... هو هيعيش صوح؟!
سالم بوجع على حالة ابنه : ده عمره ياولدي ده جضااء ربنا
فهد اتعصب وبدأ يكسر كل حاجة تقابله بعضبيه كان زي الوحش ويزعق بصوت على هز أركان القصر : لااا هو مماتش مماتش... هو عايش وهبجي معايا وهسامحه.... اني عارف انه ميجصدش يزعلني...... اااااه..... سيييف
سالم خده في حضنه بصعوبه والدموع اتجمعت في عينيه علي حال ابنه والضعف اللي ظاهر عليه
حياة قاعدة جنب ياسمين وبتعيط على حالة فهد وياسمين
بعد شويه فون فهد رن باسم غريب
فهد بهدؤ وضعف : الووو
الشخص بسرعة : الو معاك الظابط ايمن زميل المقدم سيف
بصراحة المقدم سيف اتصاب أثناء العمليه وإصابة بالغة انا لقيت الرقم ده متسجل على تلفونه باسم اخويا اتمنى تبلغ عيلتك وتيجو فورا احنا رايحين مستشفى****
فهد قام بسرعة وفرحة : تمام تمام انا جاي حالا
سالم : خير يافهد مين اللي بكلمك دلوجت
فهد بص لياسمين وراح عندها ومسك وشها بحنان : سيف بخير هو بس اتصاب وهيروح المستشفى انا هروحله دلوجت
ياسمين بسرعة وسعادة : بجد ياخوي
فهد بابتسامة : بجد ياجلب اخوكي
ياسمين : اني هاجي معاك
فهد : لاا ياحببتي مش هينفع اخدك معايا الوجت متأخر
ياسمين بعياط : ابوس يدك ياخوي خدني معاك مش هجدر اجعد اهنيه لازم اشوفه
فهد بص لسالم وسالم حس بحاجتها الشديدة انها تروح
سالم بهدؤ : خدها معاك يافهد
فهد : البسي هدومك بسرعة عشان مش نتأخر
كله طلع بره وقعدو تحت في الصالة وفهد راح يغير هدومه وحياة راحت وراه
حياة : خد بالك من نفسك يافهد
فهد بضعف زي الطفل اللي فقد امه : هو هيعيش صح
حياة حضنته : ان شاء الله هيعيش يافهد هو مش هيسيب ياسمين وحدها ولا هيسيبك هيعيش عشانكوا
فهد اخيرا سمح لدموعه تنزل واحضنها جامد لدرجة انها حست اعضامها هتتكسر بس مهتمتش : انا جرحته اوي ياحياة وانا عارف انه مش بقصده يخوني نفسي يرجع وانا هسامحه والله هسامحه ونرجع زي الاول
حياة مسحت على ضهره بحنيه : هيرجع يافهد وهتبقوا احسن من الاول كمان
فهد : يارب ياحياة يارب
فهد غير هدومه وياسمين كمان ونزلوا ركبوا العربية ومشيوا بأقصى سرعة
سالم : تعالي معايا ياهشام هنروح بيت الرفاعي
محمود : ليه بيت الرفاعي دلوجت ياخوي
سالم : لازم نعرفهم اللي حوصل لودهم المشاكل اللي بينا ملهاش علاقة بده سيف كان صاحب فهد واني كنت بحبه كيف ولدي بالضبط
هشام : حاضر ياعمي
...... في القاهرة في منطقة التسليم.....
ايمن : سيف قوم يابطل احنا مسكنا داغر خلاص وده بفضلك
سيف كان فاقد الوعي تماما
ايمن بزعيق : هاااتو نقالة هناا بسرعااااة المقدم سيف متصاب
الإسعاف اخدوا سيف وكل المصابين واتجهوا للمستشفى
...... قدام بيت الرفاعي....
سالم خبط ع الباب وسعد وصبحة كانوا صاحيين لأنهم عارفين ان معاد مهمة سيف دلوقتي ومستني يطمنهم
سعد فتح الباب واتفاجأ بسالم
سعد : عايز ايه ياسالم المنياوي
سالم بجمود : اني مش جاي اتعارك معاك اني جاي احولك ان انهم كلموا ولدي والوله ان ولدك اتصاب وهو دلوجت في المستشفى
صبحة شهقت وصوتت : يامرك ياصبحة ولدي... اني عايزة ولدي اااه ياحبيبى ده لسه صغير
وبدأت في نوبة عياط سعد راح عندها
سعد بهدؤ : خلاص ياصبحة ولدك زين وهيرجع بالسلامة
صبحة : اني عايزة اشوفه ودوني لولدي
سعد : جومي يلا هنروحله
سالم : هشام روح معاهم متفارجهمش واصل
سعد : مفيش لزوم احنا هنروح لوحدنا
سالم : مينفعش تسافروا لوحدكم هشام هيجي معاكم ده مش عشانك ده عشان سيف
سعد هز براسه.. هشام : تعالي معانا ياعمي هوصلك الجصر ونطلع من هناك ع الجاهرة
ركبوا العربية ووصلوا القصر حياة كانت في الجنينة وشافتهم لما وصلوا
هشام : اني هطلع اجيب سلاحي وراجع عشان الطريج ليل ومش عارفين اللي ممكن يحصل
سالم : ماشي ولدي
سالم نزل وقف جنب حياة وهشام دخل القصر
سالم : واجفه أكده ليه يابتي
حياة : قلقانة اوي ع فهد ياخالو هو تعبان اوي... هما جايين هنا ليه!!
سالم : هشام هيوديهم الجاهرة لودهم
حياة : والنبي ياخالو هروح مع هشام
سالم : ميصحش يابتي الدنيا ليل والطريج واعر
حياة : عشان خاطري ياخالو انا لازم اكون جنب فهد
سالم بتنهيده : ماشي ياحياة روحي يابتي
هشام نزل وركب العربية وحياة جنبه واتجهو للقاهرة
___بقلم الكاتبة المجهولة
...... ع الطريق في عربية فهد.....
ياسمين بتعيط وفهد قلقان وخايف ع صاحب عمره
وقف العربية ومسك ايدها : متبكيش ياخيتي هو هيبجي زين متخافيش
ياسمين : يارب ياخوي يارب... اني مش عايزة غير انه يبجي زين والله اني مسمحاه هو عمره مافكر يأذيني واللي عمله ده كان غصب عنه
فهد : عارف عارف ياياسمين انه مكنش يجصد وان شاء الله هيرجع واحسن من الاول كمان
فهد ساق العربية وكملوا الطريق
* عدي ساعات وفهد ياسمين وصلوا القاهرة وراحوا المستشفى
فهد للموظفة : المقدم سيف الرفاعي في اي اوضة
الموظفة : هو في العمليات دلوقتي يافندم
فهد بصدمة : في العمليات ليه! هو إصابته خطيرة
الموظفة : معرفش يافندم كل اللي اعرفه انه واخد رصاصة وجات قريبة من القلب واول ماوصل دخل العمليات
فهد : طيب فين اوضة العمليات
الموظفة : الدور التاني الأوضة اللي في نهاية الممر
فهد وياسمين طلعوا ع السلالم جري لحد ما وصلوا
مكانش قدام الأوضة غير الظابط ايمن
فهد : دي الاوضة اللي فيها المقدم سيف
ايمن : ايوا حضرتك مين
فهد بسرعة : انا... انا فهد اخو سيف
ايمن : المقدم سيف بطل قام بدور عظيم في المهمة لولاه مكانش داغر في السجن دلوقتي
فهد : هو ايه اللي حصل
ايمن : فريقنا اشتبك مع العصابة والمقدم سيف اتقدم واتسلل لحد ماوصل للمكان اللي فيه داغر وقتل كل الرجالة اللي بيحموه واشتبك مع داغر واتفوق عليه بس واحد من رجالته قدر يهرب ومسك السلاح وضرب رصاصة جت في المقدم سيف.... اخدناه ع المستشفي هو وكل الضحايا بس...
فهد بحذر : بس ايه!
ايمن : بس الدكتور قال انه الرصاصة جت في مكان قريب من القلب وصعب نطلعها لازم من عملية بس هتكون خطر على حياته وهو حاليا حالته خطيرة وف العمليات
ياسمين كانت هتقع فهد سندها
ايمن : انا هروح اطمن ع المصابين المقدم سيف بلغني اني اوصل الورقة دي لواحد اسمه فهد المنياوي اتفضل
___بقلم الكاتبة المجهولة
ايمن مشي وفهد قعد ياسمين ع الكرسي وقعد جنبها وفتح الورقة وبدأ يقرأ
(فهد لو الورقة دي في ايدك دلوقتي هكون انا مش معاك انا مش زعلان اني هموت انا بس زعلان اني هموت وانت مش مسامحني وياسمين كمان كان نفسي تاخذني في حضنك اوي يافهد وتودعني بس يلا مليش نصيب انا غلطت وبتحمل نتيجة غلطي وحيات اي حاجة حلوة عشناها مع بعض تسامحني يافهد خلي روحي مرتاحة والله مكان قصدي انا بحبك اوي انت اخويا مش صحبي
قول لياسمين تسامحني يافهد انا والله بحبها ومكنتش حابب نوصل للوضع دا قولها متزعلش لما اموت ومتعيطش ومتضيعش دموعها على واحد حقير واذاها زيي انا اسف اسف على كل حاجة وحشة عملتها معاكوا
اخوك سيف الرفاعي )
ياسمين بعياط : مسمحاك ياسيف مسمحاك والله بس ارجعلي اني مجدرش اعيش من غيرك ياود عمي
فهد حضنها ودموعه نزلت : هيرجع هيرجع ياياسمين ربنا يقومه بالسلامة
فضلو قاعدين شوية وأهل سيف وصلوا بعد ماعرفو المكان
صبحة : ولدي ولدي فين يافهد عشان خاطري يابني طمني
فهد : سيف في العمليات ياخالة صبحة وهبجي زين ان شاء الله
فهد لحياة : ايه اللي جابك ياحياة
حياة بهدؤ : مينفعش اسيبك انت وياسمين في موقف زي ده لوحدكوا
الدكتور طلع كلهم جريوا عليه
سعد : طمني يادكتور ولدي بخير صح
الدكتور بأسي : احنا عملنا كل اللي نقدر عليه بس المريض شكله مش متمسك بالحياة خالص ادعوله في الكام ساعة الجايين ويعدو ع خير
صبحة : يارب يارب احميه ليا اني مليش غيره
ياسمين فضلت قاعدة وبتعيط وفهد بعد عنهم ووقف في ركن لوحده حياة راحتله
فهد : كله بسببي انا السبب ياحياة لو كنت سامحته مكنش كل دا حصل
حياة حضنته : لا مش انت السبب يافهد دا قدره واحنا مقدرش نغير فيه حاجة ادعيله يافهد
عدي كام ساعة في هدؤ تام وفجأة المكان اتكلي بالحركة والممرضات بيدخلوا ويطلعوا من اوضة سيف
فهد الدكتور : فيه ايه سيف ماله
الدكتور مردش عليه وفهد اتعصب دخل دكتور تاني
فهد مسكه بعصبية وطلع مسدسه وصوبه ع راسه وزعق : رد عليااا وفهمني فيه ايييييه انطق
الدكتور بخوف : المريض قلبه وقف ولازم نلحقه والا هيروح مننا
فهد : اقسم برب العرش لوسيف جراله حاجة لقتلكو واشرب من دمكو فاهم
الدكتو بخوف : فاهم فاهم بس سبني عشان الحقه
فهد سابه والدكتور دخل وعملوله انعاش وبردو مصحيش
واحد من الدكاترة طلع : المريض فاقد الأمل في الدنيا خالص تقريبا بيعاني من أزمة نفسية ومش عايز يعيش لو حد قريب منه هنا يدخل يتكلم معاه يحاول يديه امل
فهد وياسمين في نفس واحد : انا هدخل
فهد : انا وهيا هندخل
الدكتور : واحد بس مينفعش اتنين ممكن واحد يدخل دلوقتي وبعده يدخل واحد تاني
فهد دخل بسرعة من غير كلام وقعد ع الارض ومسك ايده بدموع : سيف انا فهد فهد صاحبك قوم ياخويا عشان خاطري انا مسامحك ياسيف انا اسف عارف اني قسيت عليك اوي بس قوم انا مقدرش اعيش من غيرك ياخويا
قوم وانا هساعدك تتجوز ياسمين انا عارف انك بتحبها
الدكتور بسرعة : قلب المريض بدأ يستجيب استمر افضل كلمه
فهد طلع ودخل ياسمين ليه
ياسمين اول ماشفته انهارت من العياط وراحت عنده ومسكت ايده ومسحت علي شعره بحنية : سيف جوم ياود عمي اني ياسمين حبيبتك... جوك ياسيف ومتوجعش جلبي عليك انت عارف اني مجدرش اعيش من غيرك انت وعدتني مش هتهملني وحدي واصل فين وعدك ياود عمي جوم اني مسمحاك ياسيف مسمحاك ياحبيبى جوم عشان تاجي تتجدملي وهنتجوز
الدكتور : ارجوكي كفاية كدا اطلعي برا مؤشرات بدأت ترجع طبيعية
هنا ياسمين انهارت ومسكت ايده جامد مش عايزة تسيبه : سييييف جوووم عشان خاطري بعدو عني هو عايزني اني بعدوو
فهد دخل واخدها وطلعها برة بصعوبة وبدأ يهديها وحياة خدتها في حضنها وبدأت تقرأ قرأن
____بقلم الكاتبة المجهولة
عدي يوم كامل وسيف اتنقل لاوضة عادية والدكتور قال انه هيفوق بعد ٢٤ ساعة
فهد : جيتي ليه ياحياة كده هتتعبي مكنش له لزوم تيجي
حياة : لازم اكون مع جوزي في محنته واقف معاه
فهد فرح لكلمة جوزي اللي قالتها : ربنا يخليكي ليا ياحياتي
حياة : ويخليك ليا.... ياسمين شكلها تعبان اوي
فهد بحزن : هيا تعبت اوي في اليوم ده مبطلتش عياط
حياة : بتحبه اوي ربنا يجمعهم مع بعض... انت هتخليهم يتجوزو صح يافهد
فهد اتنهد : هنشوف الموضوع دا بعدين المهم سيف يقوم
الممرضة : المريض اللي ف الأوضة دي فاق
ياسمين جريت ع الأوضة ودخلت بسرعة لقيته لسة بيحاول يفتح عينه وبيقاوم الضوء
اخير قدر يفتحهم وشافها قدامه فكر انه حلم
سيف بوهن : ياسمين!!
ياسمين بدموع : حمد الله ع سلامتك ياود عمي
سيف بعد تصديق : انتي بجد هنا؟!
فهد دخل بابتسامة واسعة : لا هناك ياخويا
سيف بفرح : فهد انت هنا بجد.... وحاول يقوم
فهد راح عنده بسرعة وحضنه وجمد ع حضنه
سيف بتأووه : اهه
فهد بقلق : ايه مالك اناديلك الدكتور
سيف : اهدي اهدي انا كويس انت بس ضغطت ع الجرح
فهد : معلش مكانش قصدي
سيف مسك ايده : انا اسف يافهد سامح.....
فهد بمقاطعة : مسامحتك ياسيف مسامحك ياخويا
سيف : ياااه وحشني اوي كلمة اخويا بتاعتك يافهد
صبحة و سعد دخلوا واطمنو ع سيف وهشام كمان دخل اطمن عليه
حياة : حمد الله ع سلامتك ياسيف
سيف بابتسامه : الله يسلمك تسلمي ياحياة
فهد بضيق ومسك ايد حياة جامد : اسمها مرات اخوك.. وانتي اسمه حضرت المقدم
سيف ضحك : بتغيري يابيضة
فهد جز ع سنانه : سيف اتلم والا......
سيف : والا ايه هتضرب واحد مريض هاااه هاااه قولها..... عشت وشوفت فهد المنياوي بيغير
فهد : راعي انك تعبان والا كان زماني مكسرلك اعضامك
هشام : اني هروح اجبلك ا حاجة تكلوها انتو مكلتوش من امبارح
سعد : هاجي معاك ياولدي
صبحة : واني هروح الحمام
طلعو وبقي ف الأوضة فهد وحياة وسيف وياسمين
____بقلم الكاتبة المجهولة
...... في الصعيد.......
قدام اوضة حسام
هايدي خبطت عليه واقفة قدام الباب بحرج فتح وشافها ف الاول فرح بس بعدين أظهر ملامح الجدية
هايدي : اني... كنت عايزة اعتزرلك ع طريجتي معاك متزعلش مني بس اني أكده مبحبش اختلط مع حد
حسام بمزح : متوحدة يعني طب ياستي اعتزارك مقبول
هايدي : تصدج اني غلطانة اني جيت اعتزرلك انت بارد ومعندكش خشااا
حسام : استني بس رايحة فين ياهايدي ياجعفر
حسام ابتسم وصقف بايده زي الأطفال وراح ع اوضة زهرة
زهرة : عايز ايه يااخرة صبري
حسام : احم... عايزة تنادي عم محمود وطنط سعدية عشان هتقدم لهايدي
زهرة : وانا مالي ياخويا روح انت ناديهم واتقدم وابقا قول قدامهم طنط سعدية دي هيحفلوا عليك تحفيل موووت
حسام : ماشي يا وزو مقبولة منك يلااا بقا وبطلي دلع
زهرة رمت في وشه الشبشب : شكل ابو وردة وحشك مين دي اللي بتتدلع يلااا
حسام : شكرا يانبع الحنان
زهرة : سيد متقولش كدا عيب احنا
حسام بصراخ : يلااا بقا شالله تنستري هموووت واتجوز البت ياجدعان
زهرة : خلصانة هجوزهالك
حسام : لولولولويييي
زهرة جمعت العيلة وقعدو وحسام قاعد مكسوف وساكت وكلهم ساكتين وملو من القعدة
زهرة بهمس : ماتتكلم يااهبل
حسام : لا يالا نروح هنيجي ف وقت تاني
زهرة : اخلص يالاا الناس زهقوا
حسام : نسيت اللي حفظته
زهرة : اخلص ياحسام الراجل هيحلف ماهو مجوزهالك
حسام : حاضر حاضر
....... في المستشفى.....
سيف : يعني انت سامحني بجد يافهد
فهد بسخرية : لا كده وكده
سيف : بطل رخامة.....انا كنت سامع واحد بيقول قوم ياسيف وهعملك اي حاجة
فهد بجدية : لا مش انا ع فكرة ومقولتش كدا
سيف : ياكداب اوووي.... احم حيث كدا بقا انا طالب منك ايد ياسمين واوعدك هحافظ عليها ومش هخليها تحتاج حاجة ابدا وهحطها في عنيا
ياسمين وشها قلب الوان واتكسفت وحياة ابتسمت اما فهد اتقلبت ملامح وشه للضيق والعصبية
فهد بجدية وضيق :.........
..... في الصعيد......
حسام بتوتر : احم... بصراحة ياعم محمود انا...... كنت عايز.... عايز أغلى حاجة عندك
محمود رفع حاجبه : كيف يعني مش فاهم... عايز فلوس لو عايز جول ياولدي متتكسفش
حسام : لا لا ياحج مستور والحمد لله
زهرة نغزته في كتفه واتكلم بهمس : ايه اللي بتقوله دا ياعبيط اخلص وقول الكلام صح
حسام بسرعة وغمض عينه بقوة : بصراحة انا طالب ايد هايدي
محمود :..........
........ يتبع........
تفاعلو كتير
حياة الفهد♥️
#البارت_الحادي_عشر
حسام غمض عينه واتكلم بسرعة : بصراحة ياعمي انا طالب ايد هايدي
محمود في الاول استغرب من طلبه وسالم مبينش اي ردة فعل
محمود : والله ياولدي اني موافج انت اه اهبل ومخك ضارب حبتين ومش يبان عليك انك دكتور بس محترم
حسام باحراج : ولازمتها ايه محترم بعد كل ده ياعمي
زهرة بضحك : بكرة لما يتجوز هايدي يعقل يااخويا هههه
محمود : اني عن نفسي موافج بس لازم نشوف رأي عمها وأخواتها
سالم بجدية : اني موافج ياخوي حسام محترم وهيصون بتنا
محمود : ع بركة الله احنا نستنى هشام وفهد لما يرجعو ونشوف رأيهم بس لازم تاخد رأي ابوك ياولدي
حسام : انا كلمته وفهمته كل حاجة وهو قالي اخد موافقتك وهيجي نقرأ الفتحة ونعمل خطوبة
محمود : ربنا يجدم اللي فيه الخير ياولدي
____بقلمي سلمي الالفي
........ في المستشفى.....
فهد رسم ع وشه عليه علامات الضيق والعصبية بمهارة
حياة مسكت ايده وبصتله برجاء وهو غمز ليها غمزة بسيطة وفهمت بس اخفت ابتسامتها
سيف بسرعة : والنبي يافهد ماترفض والله بحبها وهسعدها
فهد بجدية : احم..احم... سيف انا مش......
سيف بتمثيل : ااااه... اه مش قادر
فهد بخوف جري عليه : سيف مالك فيه ايه
سيف بخبث : تعبانة اوي يافهد حاسس اني هموووت مش قادر
فهد بقلق : طب... اهدي اهدي هناديلك الدكتور
سيف : لا لااه مش عايز دكتور
فهد : اومال عايز ايه... اعملك ايه
سيف : جوزني ياسمين.... والنبي يافهد ماترفض والله بحبها يانااااس
فهد ضربه ف كتفه بعصبية وجز ع سنانه : انت غبي يعني انا اخاف عليك وانت قاعد بتهزر
سيف بضيق : اااه... ايدك ياعم... وبعدين ماانت اللي كنت هترفض
فهد بزعيق : انت سمعتني رفضت ولا قولت لا
سيف بزعيق مماثل ونسيوا انهم في مستشفى : ايوا انت قولت سييف انا مش...
فهد : ما الحيوان مش سابني اكمل
سيف : كمل يااخويا... اكيد هتقول انا مش موافق والله يافهد لو نطقتها لاخد البت واهرب
ياسمين بغيظ : بت اما تبتك يازفت
فهد : ابقا اعملها وانا اطلع بروحك في أيدي
حياة بزعيق : باااااااااس.... اسكتوا مش عايزة اسمع ولا كلمة
كله سكت وبصوا لبعض بغيظ وحياة بصتلهم بعصبية
حياة : ايه بتتخانقوا زي الاطفال.... كله يسكت مش عايزة اسمع نفس
كله سكت وبصلو لبعض بضيق والحياة بغيظ كبير
حياة بصرامة : انت ياسيف مس....
فهد بصلها نظرة حارقة
حياة بتوتر : احم حضرة المقدم انت مسمعتش باقي كلام فهد ومش اعطيته فرصة يكمل
سيف بعصبية : ما هو.....
حياة بصتله نظرة مرعبة وسكت : ششش اسكت.... وانت يافهد كمل اللي عايز تقوله
فهد بعصبية : انا كنت هقول اني مش هلاقي احسن منه آمنه ع اختي بس البيه ميعرفش يسكت دقيقتين ع بعض ممكن يولع لو سكت
سيف بفرحة : سيبك من الحتة الأخيرة دي.... يعني انت موافق بجد يافهد!!
فهد بجدية : ايوا موافق انا صعيدي ياجدع انت ومرجعش عن كلمة جولتها واااصل
سيف : الله عليك يافهد الصعيد اخير ياولاه هتجوز
ياسمين وصلت لأقصى مراحل الكسوف وطلعت برة بسرعة
حياة بابتسامة : انا هشوفها.... وطلعت
سيف : انا مش مصدق يافهد اخير هتجوز ياسمين حب عمري
فهد : خلي عندك دم وراعي انك بتتكلم ع اختي
سيف : ومراتى المستقبلية ياخويا
فهد : سيف ياحبيبى انت حاسس باللي بيحصل محدش موافق غيري يعني لحد ماعيلتي وعدتك يوافقو هتكون عجزت واسنانك وقعت
سيف اتنهد بحزن وسند راسه ع المخدة : انا تعبت والله يافهد مبقتش عارف القيها منين ولا منين.. اعمل ايه ؟
فهد : متخافش ياصحبي انا معاك وهقنع ابويا وعمي وان شاء الله يوافقوا هما وأهلك
___بقلمي سلمي الالفي
سيف : يارب ياصحبي.... المهم انت عامل ايه مع حياة
فهد بغيرة : قولتلك متنطقش اسمها ع لسانك
سيف : خلاص ياعم اهدي.... شكلك وقعت يافهد الصعيد
فهد : مين دا اللي يقع انا دا انا فهد المنياوي ع اخر الزمن وحدة ست توقعني
سيف بمكر : مش هيا دي الست اللي انت مكنتش بتبطل كلام عليها
فهد بتوتر : لا أنا متكلمتيش عليها انا مشوفتهاش غير مرة ولا مرتين
سيف بخبث : ياجدع اومال مين اللي كان بيروح يراقبها وهيا ف الجامعة
فهد : عادي يعني بنت عمتي وكنت بطمن عليها
سيف : بنت عمتك برضو ع العموم انا عارف انك بتحبها بس بتكابر وهتقع يافهد وتقول سيف قال
فهد بضيق : سيف أخرس وخليك في المصيبة اللي انت فيها
...... برا قدام الأوضة......
حياة بضحك : شكل عروستنا اتكسفت اوي
ياسمين بكسوف وسعادة : انا ممصدجاش ياحياة فهد اخوي وافق وهنتجوز سيف
حياة بتنهيدة : متنسيش اهلك وأهله
ياسمين بحزن : اني خايفة جوي ياخيتي نفسي يوافجوا وهنتجوز اني وهو ونعيش مع بعض
حياة : ان شاء الله يحصل ربنا يسعدك يا قلبي
ياسمين بخبث : بس شكله فهد اخوي بيغير عليكي جوي
حياة بتوتر : عادي يعني ولابيغير ولا حاجة
ياسمين : بتحبيه؟!
حياة : لا مبحبوش احنا متجوزين غصب وعايشين مع بعض عادي ومكنتش نعرف بعض اصلا
ياسمين باستغراب : ازي مش كنتو تعرفوا بعض
حياة : اخر مرة شفنا بعض لما كان عندي عشر سنين وبعدها مجتش الصعيد ولا هو جه عندنا القاهرة ولما تقابلنا يوم كتب الكتاب مكناش نعرف بعض
ياسمين : ازاي يعني فهد اخوي مش عرفك
حياة : عادي يابنتي متقبالناش لما كبرنا واكيد شكلنا اتغير فبالتالي معرفناش بعض
ياسمين : لاه فهد كان يعرفك ويعرف شكلك لما كبرتي
حياة باستغراب : دا اللي هو ازاي يعني بقولك متقبالناش
ياسمين بتوتر : هااه خلاص خلاص
....... في الصعيد.....
في غرفة ايه كانت بتتكلم في التلفون
ايه : واني كمان اتوحشتك جوي
هشام : ياربي بحب لجطة جشطة
اية اتكسفت. : هتاجي ميتا
هشام بحب : لو عايزانى اجي دلوجت هاجي
ايه : احم.... انا هقفل
هشام : مع السلامة ياجمر
سعد : يلا ياولدي الناس تلجاهم جعانين
هشام : اه.. اه يلا ياعم سعد.
____بقلمي سلمي الالفي
....... في غرفة سيف......
صبحة : كل ياحبيبي تلجاك تعبان حبة عيني
سيف : تسلمي ياما
سعد : خد يافهد كل انت ومرتك
فهد : تسلم ياعم سعد اني هاخد حياة وياسمين ونتغدي في مطعم
ياسمين : اني هبجي أهنيه ياخوي مع هشام خد حياة وروحوا انتوا
فهد : لا تعالي معانا يلا
ياسمين : لااه ياخوي اني أكده هرتاح اكتر
فهد : تمام مش هنتاخر خليك معاهم ياهشام
فهد اخد حياة ونزلو ركبوا العربية وراحو المطعم
...... في المطعم.....
طلبوا الاكل وقعدوا ياكلوا
حياة : القاهرة وحشتني اوي ووحشني بيت بابا وزكرياتي اللي هنا
فهد : شكلك كنتي متعودة ع الخروج لما كنتي هنا
حياة : ياااه دا انا مكنتش بروح بيتنا اصلا بس اكتر خروجه بحبها لما كنت بطلع مع بابا وزوزو
فهد : زوزو.!!....
حياة : زوزو دي مش بس امي دي كل حياتي اختي وصحبتي وامي وكل حاجة عندي كانت بالنسبالي كل حاجة هيا وبابا وحسام وبعد مامات بابا بقت هيا وحسام اهم اتنين في حياتي
فهد بغيرة : اممم وبعد ما اتجوزتي؟!
حياة بتوتر : انت مبتاكلش ليه
فهد بضيق : باكل اهو
قعدو شوية ساكتين
حياة : احم الفراخ دي طعمها تحفة.... دوق
ومدت الشوكة عند بوقه
فهد مسك ايدها وكلها من ايدها
حياة حست برعشة في جسمها وضربات قلبها عليت حاولت تشيل ايدها بس هو مسكها جامد
فهد : دوقي انتي بقا
وقرب الشوكة عند بوقها
فضلو ياكلو في بعض وهما مبسوطين وبيضحكو وحياة بتحكي عن زكراياتها
خلصوا اكل وفهد طلب الحساب ودفع وطلعو برة
فهد ركب العربية وحياة فتحت الباب ولسه هتركب قفلته ورجعت تاني
فهد استغرب وبص عليها.. راحت عند طفل صغير وكان بيعيط
حياة بزعل ونزلت لمستواه : انت بتعيط ليه فيه قمر بيعيط؟!
الطفل بحزن : انا ماما بعتتني اشتري حاجات وانا ضيعت الفلوس ولو رجعتلها من غير الطلبات هتزعقلي
حياة : ياحياتي انت متزعلش طب بص ايه رأيك نبقى صحاب
الطفل : موافق
حياة بابتسامة ومدت ايدها : انا حياة
الطفل وهو بيسلم عليها : انا تميم
حياة : ماشي ياتيموو خد الفلوس دي واشتري الحجات وروح لماما عشان مش تزعقلك
تميم : لا مينفعش اخد حاجة من حد
حياة بزعل : امم مش احنا قولنا هنبقا صحاب يبقا تقبل الفلوس مني... وبعدين ياسيدي انا مش هعطيهملك ببلاش انا هاخد منك حاجة ف المقابل
تميم : هتاخدي ايه انا مش معايا حاجة
حياة بطفولة : اممم هتاخدي ايه ياحياة هتاخدي ايه ..... ايوااا هاخد بوسة جميلة من تيموو
تميم باسها في خدها وحضنها : انا بحبك اووي
حياة : ياروحي وانا اكتر.... يلا بقا روح لماما عشان متتاخريش عليها
تميم مشي وحياة وقفت وبتلتفت عشان ترجع العربية لقيت اللي ف وشها واللي متابع الموقف من اوله
حياة : بسم الله الرحمن الرحيم خضتني
فهد بضيق : متبوسيش حد تاني
حياة : افندم! دا طفل يافهد
فهد ف نفسه : اه يخربيت جمال اسمي لما يطلع منك ياشيخة
فهد : احم احم... بردو لو امك حتى متبوسيهاش
وحسابها وراح عند العربية
حياة : مالو دا... وراحت ركبت
فهد بجدية : جميل اوي اللي انتي عملتيه مع الطفل الصغير قلبك ابيض وطيبة
حياة : انا معملتش حاجة انا بحب الأطفال ومبحبش اشوف دموعهم
____بقلمي سلمي الألفي
فهد شغل العربية ومشيو راحو المستشفى
راحو اوضة سيف وقعدو شوية وضحكوا وهزروا
بعد شوية فهد راح اخد اذن خروج لسيف بسبب اصراره انه يطلع من المستشفى
سيف طلع من المستشفى وركبوا العربيات واتجهوا للصعيد
...... في الصعيد.....
.... قدام غرفة هايدي....
حسام : انا طلبت ايدك من ابوكي وهو موافق
هايدي : بس اني مش موافجة
حسام : مش موافقة ليه ياعني وانا فيا ايه غلط ولا انتى بتحبي حد
هايدي بتوتر : لاا ه مبحبش حد وبعدين انت مالك ياراجل انت خليك في حالك واني مش موافجة اتجوزك
ودخلت وقفلت الباب
حسام : هتوافقي ياهيدي وهنتجوز انا عارف انك بتحبيني
..... في الصالة....
. سالم : حمد لله ع سلامتكم ياولدي
فهد : الله يسلم يابوي. عاملين ايه
سالم : الحمد لله ياولدي في نعمة
فهد : يدوم الحمد
محمود : عايز اكلمك ف موضوع يافهد انت وهشام
هشام وفهد : اتفضل
محمود : حسام متجدم لهايدي واني وسالم موافجين انتوا ايه رايكو
هشام : اني عن نفسي موافج المهم رأي العروسة
فهد : واني رأئي من رأى هشام هو اه واحد رزل واني معطجهوش بس محترم
هايدي جت من وراهم : بس اني مش موافجة
محمود : واحنا معندناش بنات تجول رأيها هتوافجي ورجلك فوج رجبتك
سالم : اهدي بس يامحمود... وانتي يابتي مش موافجة ليه الشب زين واخلاجه عالية
هايدي : مبتحبوش ياعمي مش عايزة اتجوزه
محمود بصرامة : اللي جولته هو اللي عيتنفذ هتتجوزي يعني هتتجوزيه
هايدي عيطت وجريت ع اوضتها وراحت وراها ايه
فهد : أكده غلط ياعمي ليه اجبرها ع حاجة هيا مش ريداها
....... في غرفة حسام......
حياة بفرحة : الله يعني هيبقى عندنا فرح مبروك ياحس حس
حسام : الله يابارك فيكي ياقلب حس حس المهم البت دي مش موافقة مش عارف هعمل ايه
حياة : متخفش ياسطا هتوافق وهتتجوزها... هروح انا بقا اغير هدومي وارتاح شوية
___بقلمي سلمي الألفي
....... برة....
محمود : لاه مش غلط دي عاداتنا البنيه ملهاش رأي واحنا اللي نختار العريس هيا توافج من فم ساكت
فهد بعصبية : غلط اكبر غلط ازاي هتعيش مع واحد هيا مش رايدااه وترجعوا تجولوا في مشاكل ماهو من العادات الغلط دي
محمود : وكان فين كلامك ياود المنياوي لما ابوك اجبرك تتجوز حياة
فهد بزعيق : اني عمر ماحد اجبرني ع حاجة اني فهد المنياوي عارف يعني ايه يعني فهد الصعيد اللي تتهزله شنبات محدش يجدر يجبرني ع حاجة وموضوع جوازي ده متجوزها عشان ارضى ابوي بس.. اني وافجت عشان اني عايز أكده وعشان احميها يعني جواز مصلحة ومسكت أعمامها وبجت بأمان يعني وجت مااعوز اطلجها هطلجها
حياة كانت معدية وسمعت كلامه وعيطت وجريت ع اوضتها
سالم بزعيق : فااااهد الزم حدودك اللي بتكلمه ده يبجي عمك واللي بتتكلم عليها تبجي بنت اختي انت كبرت اه بس مش هتكبر ع ابوك انت فاهم
فهد : اني مغلطش في حد يابوي بس عايزك تعرفوا ان عمر ماحد جبر فهد المنياوي ع حاجة
سالم بهدؤ : اطلع شوف مرتك وحسبنا بعدين ع كلامك ده
فهد : مرتي مالها!!
سالم جز ع سنانه : مرتك سمعت كل اللي جولته يابيه وانك بتحول ع جوازكو جواز مصلحة
فهد الدم اتجمد في عروقه معروف ان وقت عصبيته مبيحسش باللي بيقوله وبيقول كلام قاسي
جري ع فوق وفضل يخبط عليها
...... في بيت الرفاعي.....
صبحة : حمد لله على سلامتك يا ضنايا
سيف : الله يسلمك ياست الكل
سعد : حمد الله ع سلامتك يا ولدي
سيف : الله يسلمك يابوي... احم كنت عايزك في موضوع أكده
سعد : موضوع ايه ياولدي
سيف : اني جررت اتجوز
صبحة زغرطت : مبروك ياولدي
سعد : مبروك ياولدي بس هيا مين العروسة؟!
سيف بجمود : ياسمين بنت سالم المنياوي
سعد اتعصب وجز ع سنانه واتكلم بزعيق :........
..... في قصر المنياوي......
فهد بيخبط عليها ومش بترد وقلبه اتقبض وخاف ليكون حصلها حاجة والعيلة كلها اتجمعت
زهرة بدموع : حياة افتحي ياقلب ماما افتحي يابنتي ومتوجعيش قلبي عليكي
فهد : حياة لو مفتحتش هكسر الباب.. حياة هكسر الباب.!!
فهد لسه بيبعد عشان يكسر الباب فجأة الباب اتفتح و.....
....يتبع...
اتمني البارت يعجبكم...... انجوووي♥️♥️
حياة الفهد ♥️
#البارت_الثاني_عشر
فهد لسه بيبعد عشان يكسر الباب فجأة الباب اتفتح
كانت حياة لابسه ملابس خروج وماسكة شنطتها
زهرة بقلق : حياة انتي كويسة ياحببتي!!
حياة بجمود : ايوا ياماما انا كويسة
زهرة : ايه الشنطة دي ياحياة انتي رايحة فين
حياة بجمود : هرجع القاهرة هروح بيت بابا
جميلة : ازاي هترجعي يابتي وتسيبي جوزك
حياة بحدة : انا وهو هنطلق ياماما جميلة وكل واحد هيروح لحاله
سالم : انتي بتجولي ايه ياحياة ازاي يعني تتطلجو
حياة : بقول الحقيقة ياخالو جوازنا كان مصلحة عشان يخلصني من أعمامي وخلاص مهمته خلصت يقدر يطلقني ويعيش حياته
فهد ببرود عكس ما بداخله : بس اني مش هطلج
حياة بانفعال : لا هنطلق يافهد انا مستحيل اعيش معاك لحظة وحدة زيادة
فهد : صوتك ميعلاش
حياة : لا هي على يااستاذ انا ليا الحق اني اطلق منك وقت ما احب جوازنا كان مصلحة وخلاص خلصت يبقا اتفضل طلقني
فهد بعصبية : اني جولت مش هطلج واللي عندك اعمليه
حياة : تمام وانا مش هقعد معاك لحظة وحدة زيادة
وسحبت شنطتها واتجهت لتحت
زهرة بدموع : حياة استني ياحببتي اهدي وكل حاجة هتتحل ارجعي ياحببتي اللي بتعمليه دا غلط
سالم لفهد : ورب العرش يافهد لو مش اتصرفت دلوجت لاتبجي ولدي ولا اعرفك
فهد فضل واقف مكانه ببرود ومتهزلوش رمش بعد كلام ابوه كأنه مسمعش حاجة
حياة ونزلت لتحت وهيا بتجر شنطتها وراها وزهرة وجميلة وياسمين وايه بيحاولو يوقفوها وهيا مش بتسمع ليهم
وصلت عند الباب ولسه هتطلع
فهد ببرود وهو واقف ف الطابق اللي فوق وبيبص عليها : لو رجلك خطت عتبة الجصر هتشوفي مني تصرف تاني ياحياة
مش التفتت ليه وقفت للحظة تفكر بصت لمامتها ولباقي العيلة
حياة لمامتها : هتوحشيني اوي مع السلامة
زهرة بدموع : عشان خاطري متمشيش وكل حاجة هتتحل
حياة : كل حاجة اتحلت خلاص وكله وضح ياماما
وخطت رجلها وطلعت من باب القصر
____بقلمي سلمي الألفي
..... في بيت الرفاعي.....
سيف : ياسمين بنت سالم المنياوي
سعد عينه ضيقت واتعصب وجز ع أسنانه : لو اخر وحدة في الدنيا دي مستحيل تتجوزها اني ولدي معيتجوزش وحدة من عيلة المنياوي واصل
سيف بضيق : ومالهم عيلة المنياوي مش دول اللي اعتبروا ولدك كيف ولدهم بالظبط مش دول اللي سامحونا ولدك بعد اللي عمله مع بتهم مش هما اللي وجفوا جنبك وجنب ولدك لما كان بيموت وعملو بالاصول مالهم عيلة المنياوي
سعد بزعيق : مليش صالح اللي اعرفه انهم أعدائنا وبتهم مدخلش بيتنا وتبجي مرت ولدي لو السما انطبجت ع الارض
سيف : أعدائنا ليه عملوا فينا ايه عشان حتة ارض بجوا أعدائنا عشان مشاكل كانت بين أجدادنا بجوا أعدائنا امتا ننسى بقا حكاية التار والحصص دي ونعيش مرتاحين
صبحة : استهدوا بالله وانت ياسعد رافض ليه البنيه زينة واخلاجها عالية والجماعة وجفوا جنبنا كتير مش عشان انت وابوها ع خلاف تبعدوا عيالك عن بعض
سعد بحزم : اني حولت اللي عندي اختار اي وحدة غير بنت المنياوي واجوزهالك لكن البنية دي لاااه
سعد سابهم وطلع بره
سيف : واني مش هتجوز غيرها يابوي حتى لو اضطريت اخدها واهرب هتجوزها
صبحة شهقت : يأمرك ياصبحة اوعي ياولدي تعمل أكده العيلتين هيجتلوا في بعض ياولدي
سيف : عايزانى اعمل ايه ياما انتي مش شايفة هما بيعملو ايه اني بحب ياسمين ومش هتجوز غيرها
صبحة : ربنا يجعلها من نصيبك ياولدي ارتاح دلوجت ياحبيبى عشان جرحك مش يتفتح
سيف : ربنا يخليكي ليا ياست الكل انتي اللي ع طول فهماني
صبحة : ويخليك لي يانور عيني
....... في القصر.....
حياة خطت خطوتين برا الباب تحت أنظار الكل وفجأة لقيت اللي بيشدها لجوه بعنف
حياة بضيق : ابعد عني سيب ايدي... بقولك ابعد
فهد كان ماسك ايدها بإحكام لدرجة انها حست ان ايدها هتتكسر فضلت تقاومه بس مقدرتش
العيلة كلها كانت بتبص عليهم وهو بيشدها لفوق وسالم بيراقب الوضع بهدؤ
زهرة : سيبها يافهد ايه اللي بتعمله دا
جميلة : سيبها ياولدي أكده غلط اللي بتعمله
فهد مردش عليهم وفضل ساحبها وهيا بتقاومه لحد ماوصل لاوضتهم دخلها زقها لجوه برفق وقفل الباب بالمفتاح
حياة بعصبية وصراخ : افتح الباب دا انا مش عبدة عندك عشان تحبسني بقولك افتح الباب ياجدع انت
فهد ببرود : خليكي محبوسة اهنيه لحد ماتعجلي وترجع لعجلك
فهد للموجودين بحدة : اي حد هحاول يطلعها من اهنية هيشوف مني تصرف مش هيعجبه واظن انتو عارفين فهد الصعيد هيعمل ايه دي مرتي واني حر فيها
زهرة بعصبية : ايه اللي بتعمله دا يافهد طلعها فورا بنتي مش عبدة عندك عشان تحبسها كده
فهد قرب عليها بهدؤ ومسك كتفها بحنان : انتي بتثقي فيا صح
زهرة : انا اه بثق فيك بس مش معنى كدا اني اسيبك تعامل بنتي المعاملة دي
فهد بأس راسها : مش تخافي ياست الكل مستحيل اذيها
زهرة : بالراحة عليها يافهد عشان خاطري هيا عانت كتير
فهد : متخافيش ياعمتي
ومشي وكل واحد راح على اوضته
...... في اوضة هايدي.....
كانت قاعدة بتعيط على كلام ابوها والباب خبط هايدي مسحت دموعها : اتفضل
دخل فهد بهيبته المعتادة وساب الباب مفتوح قعد جنبها ع السرير بهدؤ : عايز اتحددت معاكي ف موضوع
هايدي بصتله بانتباه وفهد خد تنهيدة وكمل
فهد بهدؤ : ممكن اعرف مش موافجة ع حسام ليه؟!
هايدي الدموع اتجمعت في عيونها : يعني مش عارف ليه
فهد بكدب : تجدري تجوليلي عايز اسمعها منك
هايدي بسرعة : عشان بحبك ياود عمي وانت عارف ده زين
فهد بهدؤ : لا ياهايدي انتي مش بتحبيني ياخيتي
هايدي بحزن : كنت عارفة انك مستحيل تعمل حساب لكلامي
فهد : بس اني عارف انك بتحبيني وبتحبيني جوي كمان
بصتله بعدم فهم وصدمة فكمل : انتي بتحبيني ياهايدي بس مش الحب اللي في دماغك انتي بتحبيني زي هشام بالظبط
بصي ياهايدي انا اللي ربيتك انتي ياسمين وآية انتي طبيعي تحبيني وتتعلق بيا بس مش الحب اللي هو اكون جوزك لا انتي بتحبيني كأي كأخ لكن كزوج لاه بت عمي... انتي لسه صغيرة ياهايدي خمش عارفة تفرجي بين الصح والغلط اني من واجبي كأخوكي أدلك ع الصح
هايدي كانت ساكته وافكارها مشوشة فهد لاحظ ده
فهد : يعني انتي مش حاسة بحاجة ناحية حسام
هايدي سكتت فهد كمل بخبث : طيب خلاص اني هروح اجولهم انه مش مناسب ليكي وألغى الجوازة
هايدي بسرعة : لا استنى يافهد.. . اتكسفت من اللي عملته وسكتت فهد ابتسم : فكري زين حسام راجل محترم ومتعلم زين وبحبك لو فكرتي وحسيتي نفسك مش مرتاحة اني اول واحد هجف ضد الجوازة دي متخافيش
هايدي بكسوف : حاضر... احم فهد
فهد بصلها وهيا كملت بابتسامة وامتنان : بحبك جوي ياخوي
فهد : واني كمان بحبك ياحبيبة اخوكي.... وخرج
____بقلمي سلمي الالفي
فهد طلع من اوضتها وكان متجه لاوضته
سالم بحزم : فهد تعالي عايزك ف المكتب.... ودخل المكتب
فهد دخل وراه واخد نفس طويل ليستعد للجدال اللي هيحصل
سالم بحدة : ايه اللي بتعمله ده وايه التصرفات دي
فهد ببرود : تصرفات ايه وعملك ايه
سالم : انت هتستعبط ويكون في علمك اني لسه مش حاسبتك ع الكلام اللي جولته
فهد بهدؤ : انت بتناديني عشان تجولي الكلمتين دول... اني همشي
سالم بيزعق : لما اكلمك تجف تسمع اللي بجوله
فهد بهدؤ : نعم يابوي
سالم هدى نفسه وجز ع أسنانه : ليه بتعمل أكده ياولدي
فهد : بعمل ايه يابوي
سالم : بتكابر يافهد اني وانت عارفين زين ان الكلام اللي جولته ده كان وجت عصبيتك وتجصدش بيه حاجة كان ممكن تعتزر منها والموضوع كان هيخلص
فهد : مش فهد المنياوي اللي يعتزر من وحدة ست يابوي
سالم : فهد اني عارف انك بتحبها ياولدي بس انت بتكابر
فهد : مش بحبها اني مستحيل احب حد وفي الاخر تبجي نجطة ضعفي
سالم : ومين جلك ان الحب بيضعف ياولدي الحب بيجوي وبيخلي البني آدم يحب الدنيا الحب بيعمل طعم لحياتك ياولدي انت بتحبها يافهد
فهد بضيق : مبحبهاش
سالم : لو مكنتش بتحبها مش كنت احتفظت بصورتها وهيا عيلة عندها ١٠ سنين مش كنت رحت تشوفها بالسر وتبص عليها من بعيد كل ماتروح مصر مكنتش سهرت ليالي في عذاب وخوف لما كنت بتروح مصر ومتجابلهاش
فهد : كل ده غلط اني مبحبهاش
سالم : فكرك اني مخابرش انك عرفتها من ساعة ماشوفتها بس كل اللي عملته يوميها كان كدب عشان محدش يعرف انك كنت بتراجبها
فهد : خلصت؟!.. اني ماشي
سالم : فاكر لما جت اهنيه وهيا عندها ١٠ سنين ساعتها كان عندك ١٦ سنة جيت جولتلي يابوي اني لما اكبر هتجوز حياة اني بحبها يابوي
فهد : كنت لسه صغير مخابرش حاجة
سالم : كفياك مكابرة عاااد اني عارف انك لما جعدت شهرين متشوفهاش كنت هتموت من الخوف عليها كنت بتجعد تبص لصورتها ليل ونهار نفسك بس تشوفها.... فهد اني ابوك ياولدي وخايف عليك انت لو فضلت أكده بتكابر حياة هتروح منك اسمع كلامي واعترف لنفسك واعترفلها بحبك ياولدي وعيشوا حياتك
فهد : تصبح ع خير يابوي
سالم في نفسه : مفيش فايدة فيك ربنا يهديك ياولدي
فهد طلع ع اوضته وهو بيحاول يبعد الأفكار دي من دماغه
فهد في نفسه : لااه يافهد انت مش بتحبها يابن المنياوي
فتح باب الأوضة ودخل قابلته هيا بعصبية
حياة بضيق : ايه اللي عملته دا يابني آدم انت ابعد عني خليني امشي
فهد بحده : مش هتمشي من هنا ياحياة وطلاق مش هطلق انتي مراتي وتفضلي مراتي لآخر يوم في عمري
حياة الدموع اتجمعت في عيونها : انت بتعمل فيا كدا ليه هااه ليه بيحصل معايا كدا
دموعها نزلت وتحولت لشهقات وبدأت تصرخ بهسترية : لييه بيحصل معايا كده ليه كله بيعاملني كأني سلعة في ايديه انا تعبت بقا انا عايزة اروح لبابا... يابابا... اه
منظرها كان كفيل انه يقطع قلبه حضنها من ضهرها جامد وحاول يسيطر عليها همس في ودنها : خلاص ياحياة اهدي ياحببتي انا معاكي اهدي
حياة بعياط وقعدت ع الارض : انا تعبانة اووي يافهد
فهد حضنها بخوف : سلامتك من التعب ياحياتي
حياة : ليه بتعمل معايا كده
فهد مسك وشها بسند جبهته ع جبهتها واتكلم بهمس بين شفايفها : حقك عليا انا اسف
حياة اتفاجأت من اعتزاره هيا عارفة عنه انه مستحيل يعتزر لحد ودلوقتي بيعتزرلها
شاف معالم الصدمة ع وشها اتنهد وشالها بين ايده ونيمها ع السرير
قرب عليها وباس راسها بحنية وبعدين مال على خدها وباسها بكل رقة
حياة كانت زي المغيبة عن الواقع ومستسلمة ليه تماما وضربات قلبهم بدأت تعلي تكاد تكون مسموعة
فهد مقدرش يتحكم في مشاعره وباسها برقة في خديها وجنب شفايفها وفي رقبتها
مشاعره زادت وكانت هيا المتحكم فيه قرب على شفايفها وباسها بوسة عميقة مليانة شغف وحب وحنية
بعد عنها لما حس انها بحاجة للهوا ولازم تتنفس
فهد واخيرا قدر يتحكم في نفسه وبعد عنها وراح عند الدولاب وضربات قلبه بتزيد واخد المنشفة ودخل الحمام
حياة استوعبت اللي كان بيحصل وشها اتقلب الوان واتكسفت جدا وحست بضربات قلبها حطت ايديها في موضع قلبها : ايه ياحياة ايه اللي حصلك معقول اكون حبيته.... لا لا.. مش بحبه دا مغرور ومتعجرف..... هييييح بس جمر يابوي الله وكيل
__بقلمي سلمي الألفي
..... جوه في الحمام.....
فهد كان ساند ع الباب وبياخد نفسه بصعوبة وبحاول يقنع نفسه انه مش بيحبها
قلبه : شوفت طلعت بتحبها ازاي
عقله : لا مش بحبها احبها ايه انت ازاي تعمل كدا اصلا
قلبه : اعمل ايه دي مراتك يااهبل
عقله : مراتي بس مفيش بينا حاجة
قلبه : بتحبها
عقله : مبحبهاااش
قلبه : بتحبها
فهد بضيق من أفكاره : خلاااص اسكتو انتو الاتنين مش عايز كلمة زيادة
بعد شوية فهد طلع عاري الصدر كان لابس بنطلون بيتي وبس... وكانت حياة غيرت هدومها ببجامة رقيقة لونها موف وفاردة شعرها
اول ماشفته اتكسفت وحطت وشها في الارض
حياة بكسوف : ايه ياعم انت البس حاجة مش ينفع كده
فهد : الجو بقا حر وانا متعود انام كده في الصيف
حياة : دا كان زمان انت دلوقتي متجوز
فهد : وايه يعني مش عيب ان مرتي تشوفني كده عادي ع فكرة
حياة : هوووف انا هنام
وراحت عند السرير ونامت وفهد راح وراها
شدها لحضنه كالعادة بس المرادي هيا اتكسفت وحاولت تبعد
حياة بتوتر من أنفاسه اللي بتعانق رقبتها : فهد عيب كده
فهد ببرود : واحد ونايم جنب مراته ايه العيب في كده
حياة سكتت وكانت في قمة كسوفها ومتوترة وحاسة بسخونة بتجري في جسمها بس بعدين هديت واستقرت في حضنه
بعد شوية...
حياة : فهد ممكن أسألك سؤال
فهد : اتأخرت النهاردة
حياة باستغراب : يعني ايه؟
فهد : كل مرة بتسألني بدري شوية المرادي اتأخرتي ع المعاد هو السؤال صعب اوي كده
حياة بضيق : خلاص مش سألة
فهد : طب ودا ينفع دا انا مبعرفش انام من غير فقرة الأسئلة بتاعتك اسئلي ياحياتي
حياة : هو انت بجد متجوزني مصلحة يعني جوازنا بالنسبالي ولا حاجة؟!
فهد ضمها ليه اكتر واتكلم بهمس بين شفايفها : جوازنا بالنسبالي حاجة كبيرة اوي ومش جواز مصلحة انا كنت متعصب وقتها وانا لما بتضايق بقول اي كلام ومعرفش انا بقول ايه طب انتي قوليلي انتي بالنسبالي جوازنا ولا حاجة
حياة بسرعة : لا لا والله
فهد بأس خذها برقة : وبالنسبالي جوازنا حاجة كبيرة وانا بحس ان فيه حاجة قوية بتربطنا
حياة بصت في عيونه العسلي الحادة : ايه هيا
فهد وهو غرقان في عيونها : مش عارف بس قريب اوي هنعرف ياحياتي بس دلوقتي نامي
حياة : تصبح ع خير يا فهد
فهد : تصبحي ع جنة ياحياتي
...... في اوضة ياسمين.....
كانت بتتكلم في التلفون بصوت واطي
ياسمين : يعني انت هتيجي بكرة بجد ياسيف
سيف بهيام : بجد ياجلب سيف من جوة
ياسمين بسعادة : يعني عمي سعد وافج
سيف بحزن : لا ابوي ماوافجش اني هاجي وهحاول اجيب امي معايا
ياسمين : تنوروا ياود عمي.... يلا اني لازم اجفل تصبح خير
سيف : وانتي من اهلي يايسمينتي
عدي الليل بظلامه ع الكل منهم العاشق ومنهم الحيران واللي بيكابر ومش عايز يصارح نفسه ومنهم اللي خايف من قراراته
طلعت شمس يوم جديد تحمل معاها احداث جديدة ع أبطالنا كلهم
___بقلمي سلمي الألفي
..... الصبح.....
كالعادة صحي قبلها وهيا في حضنه فضل يتأمل في ملامحها البريئة واللي زي الملاك وهيا نايمة
فهد : ياربي ايه الجمال ده متجوز ملاك انا
باسها من خدها برقة وهيام وكان زي المسحور لما يقرب منها ميقدرش يبعد ولا يقاوم مشاعره باسها في كل مكان في وشها
فهد : انا لو فضلت طول اليوم ابصلها مش هشبع نفسي أكلها ايه الجمال دا
حياة بدأت تتململ في السرير بضيق وهو عارف انها مش هتصحي بسهولة ابتسم بخبث لما حس انها بدأت تفوق
قرب عليها وباس خدها واماكن مختلفة في وشها وهيا صحيت بس فضلت مغمضة عينيها مكسوفة تقوم
فهد عرف انها صاحية وحاسة بيه
فهد بخبث : شفايفها زي الكرز همووت وادوقهم انا هدوق طعم الكرتين دول وهيا نايمة ومش هتحس
حياة اتصدمت وحطت ايديها على بوقها بسرعة وفتحت عيونها بصدمة : ان... انت قليل الادب ابعد
فهد : ههههه مش قادر خدودك قلبت ألوانها بقيتي زي الطماطم ههههه
حياة سرحت في ضحكته اللي بتخطف قلبها
فهد غمز : قمر صح
حياة بطفولة : نينينينينيني
فهد : طب يلا يا طفلة عشان تروحي الحضانة اقصد الجامعة
حياة بنظرة حارقة : انا مش طفلة
فهد : انتي طفلتي انا وبس وتفضلي طفلة بالنسبالي
ودخل الحمام وسابها وهيا سرحانة في ملامحه
حياة خبطت بايدها ع راسها بخفة : فوقي بقا
فهد طلع من الحمام وهيا دخلت وخدت دش وغيرت هدومها
كانت لابسة بنطلون ابيض على بلوزة طويلة بكم لونها اسود
حياة بابتسامة : يلا
فهد بصلها وانبهر بجمالها بس اتبدلت ملامحه للضيق : يلا
....... في طاولة الفطور.....
سعدية : اخبارك ايه دلوجت يابتي
حياة بابتسامه مشرقة : الحمد لله ياطنط كويسة
فهد بجدية : هااه ياهايدي فكرتي في الموضوع اللي جولتهولك امبارح
هايدي : ايوا يااخوي
فهد : وايه رايك
هايدي : اللي تشوفه يااخوي
فهد : ع بركة الله... كلم ابوك ياحسام عشان تتخطبو انت وهايدي
حسام بفرحة : بجد انا مش مصدق هقوم اكلمه
زهرة بهمس : اقعد ياحوسو كله بيضحك عليك يااهبل
حسام اتعدل : احم.... تمام هكلمه
هشام : يلا عشان اوصلكو الجامعة
فهد : انا هوصلهم النهاردة اجعد انت ياهشام
هشام بضيق وبص لأية : تمام
خلصوا فطور وركبوا العربية وراحوا الجامعة
البنات نزلو وبقي فهد وحياة في العربية
باس راسها : خلي بالك من نفسك
حياة بكسوف : حاضر... ونزلت
فهد بص عليها لحد ماوصلت عند البنات واتنهد وكلم نفسه بضيق : هتفهمي امتا بقا ياحياة
...... في القصر....
في غرفة محمود وسعدية
هشام خبط ودخل : عايز اتحدتت معاك في موضوع يابوي
محمود بحنان : جول ياولدي
هشام خذ نفس عميق :...........
........ يتبع.........
تفاعلو وفيه جزء تاني النهارده
حياة الفهد ♥️
#البارت_الثالث_عشر
هشام خد نفس عميق : بصراحة يابوي اني بحب آية بت عمي وعايز اتجوزها
سعدية ظغرطت : مبروك ياجلب امك اخيرا هفرح بيك ياولدي
هشام ضحك : استني بس ياست الكل بتظغرطي على ايه هو لسه في حاجة تمت
محمود بجدية : ماشي ياولدي هكلم عمك في الموضوع ونشوف رأيه
هشام : اللي يهمني رأي العروسة يابوي هيا اللي هتجوز هيا اللي هتعيش معايا مش ابوها لازم تبجي راضية عشان نعيش حياتنا من غير مشاكل
محمود بضيق : وه انت اتعلمت من فهد ولا ايه احنا اهنيه مفيش رأي للعروسة اللي أهلها يجولو عليه هو اللي يمشي
هشام : واني مش بآمن بالعادات دي يابوي ده جهل وتخلف
محمود بعصبية : والله عاال شكل جعدتك في البندر علمتك جلة الادب
هشام بهدؤ : ده مش جلة أدب يابوي ده علم وتجدم وهو ده اللي ع أساسه نجدر نعيش صح في المستجبل
محمود بضيق : اني ماااشي عشان لو جعدت اكتر من أكده هيجيلي الضغط
سعدية بعتاب : ينفع أكده ياهشام تزعل ابوك منك ياولدي
هشام بهدؤ : ياست الكل اني مش جولت غير الحجيجة احنا اهنيك عندنا عادات كتير غلط لازم تتغير
سعدية بتنهيدة : ربنا يهديك ياولدي
..... في المخزن......
كريم بتعب : ابوس ايدك كفاية مبقتش قادر لازم اخد الجرعة
فهد بكره : كان لازم تفكر زين جبل ماتتهجم ع بت عمك اللي هيا مرتي مرات فهد المنياوي
كريم : سامحني ارجوك سامحني وارحمني انا... انا اسف... هعملك كل اللي انت عايزه بس اديني الجرعة انا جسمي كله بيوجع حاسس ان روحي بتتسحب مني
سوزان بعياط : سلامتك ياقلب ماما.... والنبي يافهد طلعنا من هنا ابني بيموت حرام عليك
فهد ببرود : تؤ تؤ تؤ ايه صعبان عليكي ولدك.... ومرتى اللي كانت بتترجاكوا ترحموها وامها اللي كانت هتبوس ايديكو عشان تسيبوا بتها... مفكرتوش في ده ليه محطتوش نفسكوا مكانهم مرة وحدة
هالة بدلع واعجاب : بص هعملك كل اللي انت عايزه بس سيبنا
فهد بقرف : مش تفكري ان الحيل دي هتدخل عليا لااه ياحلوة اني مرضاش ابصلك اني معايا ست البنات كلاتهم
وبص لشاكر اللي كان بيتوجع من كتر الضرب : لم بتك ياعمي أصلها متربتش.. واضح ان ابوها مكانش فاضي يربيها
شاكر بالم : ح... حرام عل.. يك.. سيبنا.. اب.. وس ايدك
فهد ببرود : امم صعبتوا عليا اني جررت اديكوا فرصة
سوزان : هنعمل كل اللي انت عايزه
فهد : لا أنا مش عايز منكو حاجة
هالة : اومال فرصة ايه؟!
فهد بحدة : انا هجيب حياة هنا تشوفكوا بالشكل دا لو وافجت تسامحكوا هسيبكوا تخرجوا من اهنيه انما بجا لو موافجتش فهتفضلو معانا اهنيه لحد ماتعفوا عنكوا
فهد كان خارج
هالة بسرعة : طب انا عايزة اشرب
فهد ابتسم وبصلها : انتي مشربتيش بجالك جد ايه
هالة : يومين
فهد : تؤتؤ غلط انتي كل يوم بتاخدي نص كوباية ماية
هالة : بس ده حرام وانا مبقتش قادرة وكمان مباكلش
فهد ببرود : ماهو بصراحة اني معرفش اعاقبكو ازاي انتي والست الوالدة لاني اني ورجالتي منرضاش نمد يدنا على حرمة أصلها مش رجولة... وبص لشاكر بسخرية
فده عقابك سلام ياجطة
فهد طلع وحسابهم بيصرخوا من العذاب
...... في الجامعة.....
البنات خلصوا المحاضرات وطلعوا ومشيوا للقصر مع بعض
ياسمين بحب : مبروك ياهايدي
هايدي بابتسامه : الله يبارك فيكي ياخيتي عجبالك
ياسمين : تسلمي ياحببتي... بتحبي حسام؟!
___بقلمي سلمي الألفي
حياة وآية كانوا ماشيين وراهم
حياة بغمز : اخبار هشام ايه
ايه بكسوف وتوتر : هااه... واني مالي بيه
حياة : ياجدع عليا انا برضو دا اني قفشاكوا
اية اتوترت جدا وخدودها احمرت حياة لاحظت ده : ههه خلاص خلاص خدودك هتنفجر من الكسوف... سرك في بير يايويو... بتحبو بعض من زمان
اية بحب : من واحنا عيال ياخيتي
حياة : ربنا يخليكو لبعض ويجمعكم مع بعض في الحلال
آية : يارب ياخيتي... وانتي عاملة ايه مع فهد
حياة اتنهدت : ماشي الحال عاملين زي القط والفار
اية : فهد اخوي عصبي بس مفيش أطيب من جلبه وشكله بيحبك
حياة اتوترت : لاا لاا مستحيل اخوكي يحب حد اصلا... وبعدين دا كل مآ يشوفني يبصلي بضيق وعصبية زي مايكون عليا ليه طاار
اية بضحك : ههه ليه بتجولي أكده
حياة : معرفش كل مايشوفني طالعة او رايحة في مكان يبصلي بضيق معرفش ماله
ايه بتفكير : اممم يمكن اني اعرف
حياة : قولي يا ناصحة
اية بسخرية : مش هرد عليكي... بصي ياستي انتي اهنية في الصعيد يعني نادرا ماتلاجي وحدة مش مغطية راسها معظمهم لابسين حجاب وانتي جاية من مصر ومش متعودة على العيشة اهنية كمان اهل البلد مش متعودين يشوفوا حد أكده
حياة بغباء : مش فاهمة
اية بتنهيدة : جوليلي ياحياة انتي مش اتحجبتي ليه لحد دلوجت
حياة : معرفش هو بابا عمره مااجبرني ع حاجة وماما برضو ولما شوفت ناس من صحابي اتحجبوا سألت بابا انا لازم اتحجب قالي ايوا بس تلبسي الحجاب على اقتناع تام وانتي حباه وقالي متلبسهوش غير وانتي مقتنعة عشان لما تلبسي تتمسكي بيه ومش تخلعيه
اية : باباكي معاه حج بس انتي مش بتتمنى تلبسي الحجاب
حياة : نفسي البسه اوي بس محتاجة حد يشجعني اخد الخطوة دي
ايه : انا هساعدك
حياة بفرحة : بجد ياايه
ايه بابتسامة : بجد ووعد اول مانروح هنجعد نتكلم واشجعك
حياة بامتنان : شكرا اووي شكرا ياايه
عند ياسمين وهايدي...
هايدي : مش خابرة ياخيتي محتارة جوي
ياسمين : هو راجل محترم وشكله بيحبك جوي وانتي كمان بتحبيه على فكرة باين من عينيكي
هايدي اتكسفت : ربنا يسهل ياخيتي... وصلنا
دخلو كلهم القصر وكل وحدة راحت اوضتها وايه وحياة راحوا على اوضة آية وقعدوا مع بعض
.... في غرفة ياسمين....
فونها رن وكان سيف ابتسمت وردت
سيف : عاملة ايه ياياسمينتي
ياسمين : زينة ياود عمي انت عامل ايه وجاي ميته
سيف : ههه براحة شوية مش ملاحج ع الأسئلة... انا ياستي تمام وهاجي بعد أذان المغرب
ياسمين : ابوك لسه رافض برضو
سيف اتنهد : ايوا مش راضي يجتنع اني بحبك ورايدك انتي مش غيرك
ياسمين : ان شاء الله هيوافج وهنتجوز
سيف وياسمين فضلوا يتكلموا كتير ويهزروا
___بقلمي سلمي الألفي
.... في غرفة ايه....
حياة : يااه يااية دا الحجاب طلع جميل اوي
ايه : اكيد جميل ياخيتي الحجاب ده يعني العفَّة والجمال
ربنا سبحانه وتعالى امرنا بالحجاب وذُكر ده في عدة آيات من القرآن الكريم ربنا قال في سورة الاحزاب: ” يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا”.....
........ الحجاب طهارة لقلب الرجل والمرأة هو بيبعد الرذائل و يحصن المرأة من التعرض للمفسدات،
ويبعد الرجل عن ارتكاب الفواحش لأن الحجاب يستر فتن جسم المرأة، وربنا سبحانه وتعالى الله قال :” وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ”
حياة بفرحة : انا حبيت الحجاب جدا وحابة البسه اوي
ايه : بس في شروط عشان تلبسيه
حياة : شروط ايه
ايه : لازم يكون ساتراً لكل أجزاء الجسم ماعدا الوجه والكفين.
مينفعش يكون مزين بطريقة ملفتة وده يشمل كل حاجة يمكن أن تجذب انتباه الرجال.
مينفعش يكون شفافا يكشف اللي تحته من الجسد أو اللبس لتجنب لفت الانتباه أو الإثارة.
لازم يكون الحجاب فضفاضًا وواسعاً وليس ضيقاً يظهر تفاصيل الجسم.
مينفعش يكون للحجاب رائحة عطور أو بخور وغير ده لأن النهي جاء من النبي صلى الله عليه لما قال:
(أيّما امرأةٍ استعطَرت فمرّت على قومٍ، ليجدوا من ريحها، فهي زانيةٌ)، وصفها رسول الله بأنها زانية،
لأنها دعت الرجال للنظر ليها وإثارة رغباتهم.
حياة : كدا فهمتك شكرا اوي ياآية ربنا يخليكي انتي بجد افدتيني.. بس ممكن تعطيني واحد من عندك لحد ما اشتري
آية : الشكر لله ياخيتي اتفضلي الدولاب كله تحت امرك
حياة نقت حجاب هادي وجميل وحاولت تلفه وآية ساعدتها
آية : جمر ياخيتي ربنا يثبتك
حياة : يارب ياآية
آية : فهد اخوي هيفرح جوي اني متوكده انه كان بيتضايج منك عشان السبب ده هو دمه حامي وبيغير بس مش عايز يجبرك على حاجة
حياة : اشطاا هروح اخد رأيه هو اكيد هيرجع دلوقتي
حياة خرجت ونزلت تحت تستنى فهد في الجنينة
_عندنا ضيوف ولا ايه انتي مين؟!
حياة : انت مش عارفني
_ لا والله مش مركز ملامحك مش غريبة عليا بس انتي جمر جوي بت مين انتي ياحلوة
حياة بزعيق : ماشي تعاكس في الناس وعايز تخوني يافهد
فهد عرفها من عصبيتها واتصدم وفرح وكانت مشاعره متلخبطة : حياة!!
حياة : ايوا حياة يااستاذ اللي كنت عايز تخونها
فهد : اخونك؟!
حياة : ايوا ماانت واقف تعاكسني يبقى بتخوني معايا
فهد : انتي مستوعبة انتي بتجولي ايه
حياة : لا
فهد بابتسامة : طب تعالي في حضني
حياة : احترم نفسك
فهد حضنها : انتي مراتي ياهبلة... طالعة زي القمر ربنا يثبتك
حياة : يعني انت مبسوط اني اتحجبت
فهد : مبسوط بس دا انا طاير من الفرحة مبارك ياجميلتي ربنا يثبتك
حياة وطت راسها للارض : بس انا بعيدة اوي عن ربنا يافهد حتى الصلاة بقطع فيها ربنا اكيد مبيحبنيش
فهد رفع راسها بأطراف صوابعه وبص في عيونها : متوطيش راسك ابدا انا معاكي وهاخد بايدك للتقرب من ربنا
حياة بفرحة : بجد يافهد
فهد بهيام وابتسامتها نسته الدنيا ومافيها : بجد يعيون فهد هعلمك الصلاة وهنصلي مع بعض قيام الليل وهسبح على ايدك ونحفظ قرآن مع بعض كمان
حياة حضنته بسعادة : انت جميل اوووي شكرا شكرا
فهد : متشكرنيش دا واجبي ودلوقتي تعالي معايا
حياة : هنروح فين
فهد مسك ايدها : تعالي بس
فهد اخدها وراح على المخزن
حياة اول ماشافتهم خافت وافتكرت تعذيبهم ليها واتخبت ورا فهد ومسكت في الحلبية بتاعته جامد
حياة بخوف ورعشة : ان... انت جايبني هنا ليه.. هما هيضربوني... مش تخليهم ياخذوني
فهد حضنها : متخافيش ياحياة محدش منهم يجدر يجربلك
فهد بصوت رجولي وحدة : اللي جدام دول هما اللي ظلموكي ياحياة هنا اللي عزبوكي وضربوكي هما دلوجت تحت يدك اعملي فيهم اللي انتي عايزاه
حياة فضلت ماسكة في حضنه جامد ومخبية وشها في صدره وبتعيط
فهد بحنية : متخافيش ياحياتي انا معاكي هما ميقدرش يلمسوكي
___بقلمي سلمي الألفي
حياة طلعت من حضنه وبصت عليهم بعتلي ولوم : لييه ليه عملتو فيا كده انا اذيتكو في ايه
راحت لشاكر : انت... انت المفروض عمي يعني في مقام ابويا المفروض تخاف عليا مش تكرهني وتعذبني
بصت لسوزان وانتي ياطنط سوزان هقولك ايه ماانتي طول عمرك كده مبتحبش غير نفسك واولادك عايزة تسعدهم وخلاص حتى لو على حساب غيرك
راحت لكريم : ابن عمي المحترم اللي حاول يتهجم عليا لاني رفضت ابقا معاه انا عمري ماشوفت انسان أحقر منك
بصت لهالة نظرة طويلة وهالة بصتلها بغل : انتي بالذات اللي نفسي افهم ليه بتعملي معايا كدا ليه طول عمرك بتكرهيني بتحاولي توقعين في اغلاط وبتحبي تشوفيني مقهورة ليه ياهالة دا انتي المفروض تبقي زي اختي
هالة بغل : عايزة تعرفي ليه عشان انتي طول عمرك احسن مني في كل حاجة في المدرسة كنتي الاشطر في وسط صحابنا كنتي المحبوبة في العيلة كنتي البنت المدللة وانا ولا حاجة
حياة باستغراب : انا عمري مالاحظت كل ده الناس طول عمرها بتعاملنا زي بعض انتي اللي بتحسي بالفارق ده وتحاولي تطلعيني الوحشة في نظر الناس
هالة : انا فعلا بحاول اطلعك الوحشة عشان بكرهك وهفضل طول عمري اكرهك ياحياة ع طول احسن مني في كل حاجة ودلوقتي اتجوزتي من عيلة ليها مكانة وبتتحامي فيهم وياعالم انتي وامك عملتو ايه عشان تخليه يتجوزك
فهد اتعصب بس اتحكم في اعصابه لانه مستحيل يمد ايده على بنت
هنا وحياة مقدرتش تتحكم في نفسها ضربت هالة بالقلم وفضلت تضربها وتصرخ فيها : اياكي تجيبي سيرة امي على لسانك.... امي دي احسن وحدة في الدنيا... حبتك زي بنتها بس انتي اللي قلبك مليان حقد وغل.... كله الا امي ياهالة
حياة فضلت تضربها على وشها وكأنها مبقتش شايفة حاجة قدامها وسوزان هتتجنن
سوزان : سيبي بنتي ابعدي عنها ياحيوانة... ابعدي عن بنتي
فهد بعدها عنها بصعوبة وخدها لبرة
فهد : اهدي ياحياة اهدي بقا خلاص
حياة تلاشت كل قواها واحترمت في حضنه وعيطت كتير : هنا ليه بيعملو كدا يافهد هما ليه وحشين كده انا عمري مااذيتهم انا بكرهم بكرهم
فهد مسح على ضهرها بحنية لحد ماهداها : احسن!!
هزت راسها بايجاب
فهد حاول يلطف الجو : طب يلا عشان تساعدي ياسمين عشان سيف جاي النهاردة
حياة بابتسامه : حاضر
عدي ساعات والمغرب اذن وسيف ووالدته وصلوا القصر
سالم استقبلهم وقعدو وكبار العيلة موجودين والشباب
سيف : كيفك ياعم سالم
سالم بجمود : زين ياولدي الحمد لله
سيف : انا عارف انك متضايج مني عشان اللي عملته اني اسف ياعمي ارجوك سامحني
سالم : عفا الله عما سلف ياولدي وانت زي فهد ولدي وحواجبي لما تغلط اسامحك واوعيك
سيف بفرحة : تسلم ياعمي
سالم : كيفك ياحجة صبحة
صبحة : بخير الحمد لله في نعمة ياود عمي
سالم : تدوم النعمة
سيف بجدية : احم.. بصراحة ياعمي اني طالب يد ياسمين بتك للجواز
سالم : وابوك مش جه معاك ليه ياسيف ولا احنا مش جد المجام
صبحة بسرعة : لااه ياود عمي دا انتو غاليين جوي هو بس مشغول شوية في الارض
سيف : مفيش داعي الكدب ياما.. بصراحة ياعم سالم ابوي مش موافج واني بحاول اجنعه واني مبجتش صابر وعايز ياسمين تبجا مرتي في أسرع وجت
فهد بسخرية : مستعجل جوي ياخوي اهدي شوية
سيف : اسكت انت كلامي معاك بعدين... هاااه يعم سالم جولت ايه
سالم : بص ياولدي مش هكدب عليك بس اني بتي مش هتدخل بيت اهله مش رايدينها فيه ومش يرضيني ان ابوك ميبجاش موافج ع الجوازة
سيف : ياعمي اني بحاول معاه وهو لو موافجش اني هاخد ياسمين ونعيش في مصر وهو نكون جنب شغلي اديني فرصة اجنعه
سالم : ماشي ياولدي ادينا يومين نفكر ونبجا نرد عليك
سيف : تمام ياعمي منتظر ردك
سيف خد والدته ومشي
سالم قعد يفكر وفي راسه مواضيع كتير من جهه ياسمين ومن جهه فهد اللي مش راضي يعترف بحبه ومن جهه هايدي ومحمود ومشاكلهم
محمود بهدؤ : عايز اتكلم معاك في موضوع ياخوي
سالم : اتفضل ياخوي
محمود : هشام كلمني وجالي انه عايز يتجوز ايه
سالم :...........
___بقلمي سلمي الالفي
....... في بيت الرفاعي.....
سيف وصبحة وصلو البيت وكان سعد مستنيهم
سعد بحدة : كنتي فين ياصبحة انتي وولدك
صبحة اتوترت لان سيف اخدها معاه من غير اذن من والده بعدمااقنعاها بصعوبة تروح معاه
سيف بجدية : كنا في بيت المنياوي يابوي
سعد وهو بيجز على سنانه : وكنتو بتعملو ايه هناك عااد
سيف ببرود : كنت بطلب يد بتهم للجواز
سعد وصل لأقصى مراحل غضبه وعروقه برزت وزعق : كيييف تروحو هناك من غير اذني اييه كلمتي ملهاش لازمة عااد وانتي ياحرمة كيف تطلعي مو البيت من غير ماتجوليلي
انتي هوريكي.... هربيكي من الاول ملكيش راجل ولا ايه
سعد قرب عليها وهيا كانت بتعيط وخايفة منه ومسكهز من شعرها و.......
........... يتبع..........
حلقات طويله والنشر مستمر
عاوز التفاعل يذيد بقي
تعليقات
إرسال تعليق