القائمة الرئيسية

الصفحات



 الحلقة الثالثة

★☆روح☆★


وداد:-ادهم عنده 32 سنه و مش عايز يبدأ حياه جديده بعد الي حصل لانه و هو عنده 23 سنه حب وحده اوي و اتجوزوا و خلفوا التوأم دول و بعدها ماتت بعد كده ماتت من سعتها مش بنشوف ابتسامه ادهم غير و هو مع ولاده

روح بعيون دامعه:-يا ربي!حاجه فظيعا لكن لما كنت بتكلم مع دولت هانم مقلتليش

وداد:-هو مش حابب حد يعرف

روح:-بس حضرتك..!

وداد:-خليه سر بقه...بس تعرفي..مراته ديه كانت عامله زي العصفوره مخليه البيت كله سعاده و بتنكش فينا كلنا و بتحب كل الناس الابتسامه دي عمرها ما بتفارق شفتها ابدا!و من يوم ما ماتت و البيت كله كئيب محدش من الخدم يجرأ يضحك بصوت عالي و مقفلين علي نفسنا و انا ع قد زعلي ع موتها ع قد حزني علي الي ادهم فيه

روح:-انا يسعدني اوي انك فتحتيلي قلبك يا وداد هانم و اوعدك ان الكلام هيفضل سر بينا

وداد:-شكرا اوي يا روح

ظلت وداد مع روح كثيرا يتحدثان كأصدقاء غير مراعين الفرق الاجتماعي الشاسع و فجأه نظرت روح الي ساعتها

روح:-يا نهار اسود!

وداد:-ايه

روح:-المفروض اروح لادهم باشا

وداد:-ههههههه طب روحي ده بيكره الواعيد الي مش مظبوطه

و اثناء هرولتها الي غرفته قابلت دولت هانم فوقفت امامها محييه

دولت:-علفكره مبحبش حد مينفذش الاوامر بتاعتي...بس ده ميمنعش ان زوقك تحفه و ان الابيض مع الازرق حلوين

ابتسمت دولت و هي تغادر كما ابتسمت روح بسعاده و تقدمت من غرفه ادهم و دقت مرتين و انتظرت ثم دخلت

ادهم:-بدري!

روح:-صباح الخير يا ادهم باشا بس انا اسفه جدا و الله

ادهم:-انجزي

القي لها قميصا و هو يقول

ادهم:-اكويه

اخذته و انطلقت تفعل ما امرها به ثم ناولته القميص باحترام

روح:-اتفضل

ادهم:-تقدري تمشي

غادرت روح و هي تغلق الباب خلفها و بعد قليل رأته يفتح باب غرفته و يغادر سريعا

مي:-روح روح بقلك

روح:-ايوه

مي:-انا عرفه انك اعلي مني في الشغل و عرفه ان مينفعش الي هقوله بس النهارده بابا دخل المستشفي ممكن تخدي دوري محدش راضي و كلو عندو شغل

روح بتررد:-طب و ايه هو شغلك؟

مي:-المفروض اني اروق اوضه ادهم باشا و اوضه الولاد الصغيرين

روح:-م....ماشي مش مشكله

ضمتها مي قائله:-

-شكرا بجد شكرا

و غادرت سريعا

نظرت روح الي ساعتها فرأت انه بقي ساعه الا ربع علي معاد مراعاه الطفلين فقررت ان تنظف غرفه ادهم ثم تذهب الي الاطفال و تراعهم و هي تنظف غرفتهم في آن واحد

و دخلت الي غرفته و انطلقت تنظفها ببراعه شديده و رأت شيئ في غرفته لم تلاحظه قط كانت تلك الخزانه التي تكون في الحائط و هي عباره عن خزانه مثل غرفه صغيره يوضع بها الملابس و حقائب السفر و هذه الاشياء فقررت ان تنظفها من الداخل 

روح في نفسها:-ايه الاسراف ده!دولاب في الحيطه و كمان دولاب عادي!

قالت ذلك و هي تفتحه

جاء ادهم كي يركب سيارته فتذكر انه لم يأخذ مفاتيح السياره فظفر بضيق و هو يعود مسرعا لغرفته و بمجرد ان فتحت روح الخزانه فأقتحم ادهم الغرفه و نظر لها نظره حاده جعلتها ترتعب من رأسها حتي اخمص قدميها

روح:-انا...مي ...ابوها تعبان فأنا بنضف بدلها

ظل ناظرا اليه نظره ثاقبه

روح:-هو في مشكله

اقترب منها بهدوء صارم و اغلق الخزانه و هو يصرخ في وجهها قاءلا

-انتي واضح انك اتعديتي حدودك انتي ازاي تفتحي الدولادب ده اسمعي يا بت انتي احنا بنجيب خدمين زيك عشان يريحونا بس واضح انك متعبه

روح:-انا مش خدامه

بسخريه:-لا العفو يا هانم!

لم تتحمل روح اكثر من ذلك و شعرت بقلبها يتمزق انها رضت كل هذا الذل من اجل امها و بدون وعي دفعته و هي تبكي خارجه ووجدت الخدم يشاهدونها و هم يحدجوها بنظرات ساخره بعض الشيئ ركضت علي غرفتها باكيه تلملم اشيائها..

تري ماذا يوجد بهذه الخزانه؟

يتبع .............

الحلقه الرابعه والخامسه من هنا 👇👇


من هناااااا

تعليقات

التنقل السريع
    close