expr:class='data:blog.languageDirection' expr:data-id='data:blog.blogId'>

حبيبي عبر الزمن الحلقة 11/12/13

 


حبيبي عبر الزمن 

الحلقة 11/12/13

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


أسرعت مها وركبت بجوار كينان ولكن خيب ظنها  


كينان : معلش مها ارجعي مكان ميرال وهتيها جامبي علشان عاوزها تتفرج على الطريق اول مرة معلش

مها بدلع : بس انا مش بحب اقعد ورا 

ليلي : كينان أنزل بسرعة اقولك حاجة 


نزل كينان ولكن فؤجي بجلوس ليلي مكان السائق وقامت بعمل غمزة له فتوجه وجلس بجوار ميرال التى بمجرد جلوسه بجوارها أخذ جسدها فى الارتعاش وخانتها دموعها فقام كينان بمسح الدموع بهدوء ومسك ايديها وقرب منها بشدة 


نظرت ليلي لكينان فى المراية وغمزتله وقام كينان برد الغمزة 


مها : كينان انت ليه قافش فيها اوى كده

ليلي : اكيد لازم يخاف عليها علشان صغيرة وهى فامانته صح كينو

كينان : بت بلاش كينو ديه انا عارف اخرتي هتبقي على ايدك انتى  

مها بدلع : صح ليلي بلاش كينو مش حلو هو كينان وبس 

ليلي : انا بقول نسكت ونسمع اغاني افيد 

كينان : انا بقول كده بردو بس نسأل 

ليلي : يبقي من الصغير للكبير نبتدي بميرال تختاري مين 

ميرال : لا تعليق 

كينان : ميرال ميرال وهزها

ميرال بخضة : نعم 

كينان : انتى كويسة 

ميرال : ايوه في ايه

ليلي : صغنن العيلة يسمع مين من المطربين 

ميرال : انا بحب القيصر كاظم الساهر 

ليلي بضحكة : والنعمة البت ديه بتفهم 


اختارت ليلي أغنية حبيبتي وقامت بتشغيلها


كان كينان ينظر لميرال نظرات عشق ويلعب باديها وستمرت الأغانى الى ان وصلو الى الأقصر 


نزل الكل وفى لحظة كان كينان يمسك ميرال من ايديها 


كينان بأمر : اوعي تسيبي أيدي انتى متعرفيش حاجة هنا لاكن هما عرفين الأماكن علشان جامعتهم مفهوم

ميرال : مفهوم 


شاهدت ميرال جميع آثار الأقصر الممتعة والخلابة وقام كينان بتصويرها أكثر من صوره الى ان جاء تليفون لكينان فذهب بعيد شوية 


مها : ممكن تليفونك علشان عوزة اتصور وتليفونى فصل 

ميرال : اه اتفضلي 

مها : خليكي هنا اوعي تتحركي ماشي

ميرال بسذاجة : ماشي 


بعدت مها عنها وتوجهت الى مكان كينان وكان قد انتهى المكالمه 


كينان : اه ده انتى سيبتي ميرال لوحدها 

مها : اه هى قالت هتتمشي شوية بعيد عننا 

كينان بغضب : وانتى اذاي تسمحلها 

مها : وانا مالي هو انت عينتني حارس عليها 

ليلي بسرعة : اتصل عليها كينان 


حاول كينان مرة واتنين وعشرة ولاكن التليفون مغلق 


كينان بعصبية : هى مشيت اذاي 

مها برعب : مشيت لجوا فى المعبد 

كينان : ليلي انتى من جهه وانا من جهه وانتى مها استني فى العربية يمكن تيجي والا يلقيها يتصل عليا 


ذهب كينان وليلي كل واحد فى جهه واخذو يبحثون لأكثر من 3 ساعات ولم يجيدوها 


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹


اما ميرال

🌺🌺🌺🌺


كانت تجلس فى مكانها تحت أشعة الشمس الحارقة ولم تتحرك وأخذت دموعها تنزل على وشها استغرب الناس من تلك الفاتنة الصغيرة التى تبكي 


اخيرا توجه إليها شابان ووقفو أمامها


الشاب الأول : انتى ليه بتعيطي 

ميرال : لا تعليق 

الشاب الثانى : انتى تايها 

ميرال بدموع : ايوة 

الشاب الأول : انتى اسمك ايه وعندك كام سنه

ميرال : اسمي ميرال وعندي 17 سنة بس

الشاب الثانى : طفلة بس عسل طيب معاكى تليفون تتصلي على حد 

ميرال : التليفون مع مها 

الشاب الأول : طيب حافظة رقم بباكي او مامتك

ميرال بدموع : بس مامي و بابي عند ربنا 

الشاب الثانى : طيب انتى هنا مع مين

ميرال بدموع : مع كينان 

الشاب الأول : عرفة رقمه او عنوانة 

ميرال بدموع غزيرة : لا معرفش بس حافظة رقم ابيه مالك

الشاب الثانى : حلو اوى خدى اتصلي عليه


اتصلت ميرال على مالك وعرفته اللي حصل وكلم الشاب الثانى 


قفل مالك معهم وفضل يتصل على كينان والآخر يقفل بعد اكثر من عشرين مرة اخيرا رد كينان


كينان بعصبية : مالك مش فاضل دلوقتي أقفل 

مالك بسرعة : انت بدور على ميرال

كينان : وانت عرفت اذاي

مالك بعصبية : علشان هى اتصلت عليا ومنهارة من العياط ومعاها شابين وهى مرعوبة 

كينان : هى فين طيب

مالك : هى واقفة مكان مسبتها خد رقم الشاب الى واقف معاها


اخد كينان الرقم اتصل على الشاب وعرف المكان وتصل على ليلي وعرفها المكان وطلعو يجرو


بعد حوالى نصف ساعة وصل كينان وليلي لمكان ميرال التى كانت تبكي بشدة ويقف أمامها شابان ينظرون إليها ويحاولون تهداتها توجه بسرعة كينان إليها 


كينان : ميرال 


نظرت ميرال الى اتجاه الصوت وشاهدت كينان يجري الى اتجاها فقامت بسرعة وحضنته بشدة وأخذت تبكى بين احضانة فأخذ كينان يهديها ويطبطب على ظهرها 


كينان : شششششش خلاص اهدي يا روحى انا هنا ومش هسيبك تانى

ميرال بدموع وتلثم : ااانا كنننت خايفة انت سبتني لوحدى وانا فضلت اعيط 

كينان : اسف طفلتي الحلوة آخر مرة هسيبك فى مكان تانى بعد كده رجلك على رجلي ومش هسيب ايدك ابدا

ميرال بفرحة : بجد 

الشاب الأول : معلش انت كينان صح 

كينان : ايوه انا كينان عبدون 

الشاب الأول : انا الرائد حسام وده الرائد ماهر 

كينان : اهلا وسهلا واسف على الازعاج

حسام بضحك : لا هو مش إزعاج هو ضرب للسياحة بس 

ماهر : ديه عيطت عياط لسنه قدام معلش حافظ عليها علشان هى صغيرة وممكن حد يخطفها 

حسام : بس انت معلم اختك انها مترحش مع حد فى اى مكان لانها رفضت تيجي معانا القسم 

كينان بهدوء : ميرال روحى اقفي مع ليلي 

ليلي : تعالى يا قلبي

كينان بغيرة : بس ميرال مش اختى ميرال بتكون حبيبتي و الخطوبة قريب بإذن الله 

حسام : ااااه ربنا يخليكم لبعض 

كينان بابتسامة باردة : اكيد هيخلينا لبعض بعد اذنك وشكرا مرة تانية 


توجه كينان الى ميرال ومسك ايديها وثارو بجوار بعضهم


كينان : انتى فين تليفونك

ميرال : مع مها كانت عوزة تتصور وتليفونها فصل شحن

كينان بغضب : نعم انتى بتقولي ايه

ميرال بدموع ورعشه : والله ده الى حصل وهى قالتلي متحركش من مكاني وانت هترجع بعد متخلص التليفون 


رتب كينان الكلام ووجد كلام ميرال صادق فضغط بشدة على أديها التى المتها وحمرت وتساقطت دموعها بغزارة ولم تشعر بشئ غير تلك السحابة السوداء التى استسلمت ليها فسقطت من بين ايده فاقدة للوعي 


حملها كينان بسرعة وجرى بيها وخلفة ليلي حتى وصل الى العربية 


ركب كينان في الخلف وبين احضانه ميرال التي ترتعش صرخ كينان فى ليلي بسرعة التوجه الى المستشفي وخصوصا بعد شعورة بوجود مياة على يده وعندما نظر وجدها دماء فسقط قلبه من بين ضلوعة 


بعد مرور ساعة وصلت ليلي الى المستشفى ونزل كينان وهو يحمل ميرال وعندما شاهدت ليلي الدماء على ملابس كينان لانه كان يرتدى بنطلون بيج فصرخت الأطباء الذين جاءو بسرعة واخذو منه ميرال وذهبو الى غرفة الطوارئ 


اخذ كينان يسير فى الطرقة ولم يهمد  ومها تجلس مرعوبة من كينان وليلي تبكي على تلك الطفلة الوحيدة منذو الصغر وتذكرت ما حدث بالأمس 


فلاش باك

🌺🌺🌺🌺


كانت ليلي بعد خروج الكل من المرسم وفضلت قاعدة شوية بعد كده توجهت الى القصر ولكن شاهدت باب الاسطبل مفتوح وذهبت الى الداخل وستمعت لكلام ميرال كله مع الفرس وأخذت الدموع تتساقط وشعرت بالذنب على حزن تلك الطفلة الصغيرة وأقرت بأنها تعاملها كويس وتحبها وتصبح صديقتها وأختها 


باك

🌺🌺


عادت ليلي من سرحانها على صوت ضرب ووجدت كينان يضرب الحائط بايده و قدمة فذهبت إليه


ليلي : متخفش كينان ان شاء الله هتكون كويسة

كينان : يارب انا غبي ليه سبتها 

ليلي : بس انت سبتها مع مها وهى الى جات وقالتلك انها مشيت 


نظر كينان الى مها بنظرات غضب وانتقام وكان سيذهب إليها لكن قطع ذلك خروج الطبيب فتوجه إليه بسرعة 


كينان بلهفة : فيها ايه من فضلك طمني 

الدكتور : اهدى بس هي كويسة جدا 

كينان بعصبية : كويسة جدا اذاي وايه الدم ده

الدكتور : احم هي عندها ضربة شمس شديدة والظاهر عيطت كتير واحنا ادنها إبرة مهدي وركبنا ليها محاليل وهتفوق كمان شوية وممكن تروح

كينان بغضب : انا سألت سؤال ايه الدم ده 

الدكتور : ممكن البنت ديه مش انتى أختها 

ليلي : ايوه 

الدكتور : طيب تعالى معايا 

كينان بغضب وصوت عالى : سيبك منها وكلمنى انا

الدكتور بعصبية : عاوز تعرف تمام البنت فى فترة الحيض والدم ده لانها عندها سيولة فى الدم والمفروض بتاخد إبرة علشان الدورة الشهرية متنزلش بالمنظر ده وهى اصلا ضعيفة وصغيرة فهمت دلوقتي انا كنت عاوز الآنسة ليه 

كينان بحرج : تمام هي هتفوق امتي 

الدكتور : ممكن كمان ساعة بس يا ريت تجيب هدوم ليها وليك علشان هدومها ادبهدلت وانت منظرك بقي وحش 


غادر الدكتور وتنهد كينان وجلس على الكرسي وتصل على امه وطلب منها تحضير ملابس لميرال وملابس له وإرسالها مع اي احد 


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹


فى القصر

🌺🌺🌺🌺


صعدت عفاف الى غرفة ميرال واحضرت هدوم كامله ووضعتها فى شنطة وذهبت إلى غرفة كينان واحضرت له ملابس ونزلت الى الاسفل


عفاف : مصطفى انت فاضي 

مصطفى : خير يا مرت عمي ايوه فاضي 

عفاف : طيب يا بنى خد الهدوم ديه وطلع على مستشفى الأقصر الخاص هتلاقي كينان هناك

الحاج محمد بفلعة : ماله كينان

عفاف : هو كويس يا عمى بس ميرال تعبت وراح بيها المستشفي وهدومهم ادبهدلت ومش هينفع يرجعو بيها 

مصطفى : حاضر هروح بسرعة واخذ الشنطة وغادر 

ام جمال : والله مش عارفة ابنك بيخاف عليها ليه ديه واحدة شمال وسكتها عوجه 

عفاف بصوت عالى : اتقي الله انتى عندك بنت بلاش تعيبي فى شرف حد كمان طفلة عندها 17 سنة هتفهم ايه ديه 

ماجدة : بكرة تشوفي 

عفاف : انا هروح اعمل للغلبانة ديه اكل علشان تاكل ربنا يهديكي 


توجهت عفاف الى المطبخ ووقفت تصنع بعض الطعام المغذي 


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹


في المستشفي 

🌺🌺🌺🌺🌺


وصل مصطفى الى المستشفى ونزل وسأل على كينان وعرف مكان الغرفة وتوجه اليه 


مصطفى : ايه الى حصل يا كينان ومالها ميرال

كينان : مفيش فين الهدوم

مصطفى : اتفضل بس ايه الدم ده 

ليلي بسرعة : مش وقته مصطفى تعالى اقعد 


توجه كينان الى غرفه ميرال ونظر إليها ودخل الحمام ولبس الهدوم النظيفة وأخرج هدوم ميرال ووضعها على الشماعة ووضع هدومة المتسخة فى الشنطة وخرج وتوجه الى الكرسي ووضعه أمامها 


كينان باسف : انا اسف والله انا وعدك انك مش هتعيطي تانى بس انا النهاردة السبب فى رقدتك ديه بس والله مهرحم مها وهوريها النجوم فى عز الظهر 


اخذ كينان يتأمل فى تلك الحورية برغم مرضها ولكن جمالها محتفظ


بعد فترة ابتدت ميرال تصحي وتنظر حوليها وشاهدت كينان ينظر لها بابتسامة جميلة 


ميرال : انا فين

كينان بضحكة : خضتينى يا طفلتي كده يغم عليكي من شوية شمس لاااااا انتى لازم تفضلي بعد كده فى الشمس

ميرال بشهقة : بس انا كده هسود وانا عوزة أفضل بيضه وحلوة

كينان بغزل : احلى طفلة بيضة وحلوة يالا قومى غيري هدومك علشان نمشي 

ميرال : حاضر 


قامت ميرال من على السرير براحة وتوجهت الى الحمام وجدت الهدوم على الباب وعندما بدأت تبدل ملابسها علمت بأنها فى فترة عادتها الشهرية وبانها لم تأخذ الإبرة وقد نزل عليها نزيف وعلم كينان بذلك فبكت من الخجل وخرجت تنظر إلى الارض امسكها كينان وجعلها تجلس على السرير وجلس هو على الكرسي


كينان : مالك يا قلبي 

ميرال بدموع : اسفة اسفة

كينان بستغراب : اسفة على ايه

ميرال : علشان بوظت هدومك والله غصب عني 


فهم كينان ما تقصده فقام وجلس بجوارها ومسك ايديها ورفع وشها


كينان بحنان : انتى طفلتي الحلوة عمري مارف منك مفيش أب بيارف من عياله وانتى طفلتي الحلوة المدلله وماهما حصل عمري مهارف منك حتى لو عملتي ايه مفهوم

ميرال : مفهوم 


نظر كينان الى ميرال ووضع شفايفه على شفايفها بهدوء وقام بتقبيلها وهو يضمها لحضنة وبعد فترة بعد عنها أصبح وش ميرال شبه الطماطم اللزيزة فقام كينان بتقبيل خدودها


ميرال بدموع : انت ليه عملت كده

كينان : مش انا بابي و اخوكي انا الوحيد المسموح ليه يبوسك بالشكل ده مفهوم

ميرال : مفهوم 


كينان : يالا يا طفلتى نروح 


قام كينان بنده على مصطفى ودخل أخذ شنطة الملابس واخذ مها معاه فى العربية ونزلو فحمل كينان ميرال بين احضانه وبجوارهم ليلي التى تضحك بخبث وتوجهو الى العربية 


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹


يتبع 


ماذا سيفعل كينان فى مها ؟


لا تنسو التصويت 


😬😬😬😬😬😬😬😬😬😬😬😬


حبيبي عبر الزمن 


الحلقة الثانية عشر 

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


عاد الجميع الى القصر وكانت ليلي تمسك ميرال وتوجهو الى الداخل وجلست ميرال وجلس الباقي


الحاج محمد : سلامتك يا بنتي 

ميرال بأدب : الله يسلمك يا فندم

الحاج محمد : من النهاردة قوليلي جدى ذي ليلي و مها ومعاذ مفهوم 

كينان : طبعا مفهوم صح ميرال

ميرال : مفهوم يا جدو

ام كينان : تعال يالا يا بنتي اطلعي أوضتك

الحاج محمد : اطلع انت كمان يا بني 

كينان : صح تعالى اطلعى وانا كمان هطلع


صعد كينان مع ميرال الى غرفتها وجعلها تجلس على الكرسي 


ميرال بصوت واطي : ممكن تنده ليلي 

كينان : ليه

ميرال : عوزاها

كينان بخبث : الحاجة إلى انتى عوزاها موجوده فى الشنطة ديه 

ميرال : حاجة ايه 


قرب كينان منها وتحدث فى ودنها واصبح وش ميرال مثل الطماطم وبعد عنها وباس خدها وتركها 


ميرال بسرعة : كينان 

كينان : نعم

ميرال بخوف : هو هو يعني انت يعني 

كينان : اتكلمي ميرال فيكي ايه

ميرال : هو حضرتك هتعمل حاجة مع مها

كينان بتوعد : هعلمها الأدب من اول وجديد وهعرف الكل 

ميرال : بس لو حد سألني مش هقول الحقيقة 

كينان بعصبية : دانا اقتلك يعنى عوزها تفلت من العقاب 

ميرال برعب : ارجوك أفهم انا مش عاوزة اعمل مشاكل انا كلها يومين وهمشي بلاش يكرهونى 

كينان بغضب ومسكها من شعرها بشدة : شكلك كنتي فرحانة بلمه الرجالة حوليكي انتى لسه هتتعاقبي على كده وانا قولت مش وقته بس اظاهر مستعجلة على العقاب صح

ميرال بدموع : انا معملتش حاجة هما لقونى بعيط جم ساعدونى 

كينان بغضب : اخرسي خالص


ونزل على وشها بالقلم ووقعت فى الارض ونزل لمستواها ومسكها من شعرها جامد 


كينان بصوت واطي ومرعب : والله العظيم لربيكى من اول وجديد بس نرجع مصر انا عارف انك ملقتيش الى يربيكي بس انا موجود عارفة لو رجلك عتبت برا الأوضة ديه ولا شفتك بتتكلمي مع حد هوريكي الى عمرك مشفتية انتى سامعه 

ميرال بدموع عزيرة وصوت متقطع : ح اااا ض  رررر 

كينان : وعقاب مها انتى الى هتشليه


ونفض ايده من شعرها ووقف من على الارض وغادر الغرفة غير مهتم لتلك الطفلة الصغيرة التى تعاني من الجميع وتلك الكلمات الجارحة التى قسمت قلبها وجعلته ينكسر الف قطعة كيف يعيب فى تربية ابويها وهى كانت كالزهرة الجميلة بين احضانهم 


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹


عند كينان

🌺🌺🌺🌺


دخل كينان غرفتة واخذ يكسر أي شي يقع تحت يده ولكن قطع ذلك وتوجه الى غرفة مها ودخل دون استاذان وجدها تبكي بشده اول ما رأته انتفضت وقامت بسرعة وبعدت عنه فتوجه إليها ومسكها من شعرها وضغط جامد عليه


كينان بغضب : ليه عملتي كده

مها بدموع ورعب : انا اسفة بس مليش ذمب ماما قالتلي اعمل كده والله اسفة اسفة بس متقولش لبابا ونبي 

كينان بعصبية : وانتى مفكرتيش فى البنت الغلبانة ديه موقفها ايه

مها بدموع : هى قالتلى انها هتبقي كويسة المهم تبعد عندك انا مليش دعوة 

كينان بتوعد : ماشي يا مها عارفة انا كنت مجهز عقاب حلو ليكى بس هي هتشيل العقاب لانها قالتلي معرفش حد 

مها بصدمة : هى قالت كده وانت هتعمل ايه

كينان : هعلمها الأدب واذاي متعرضش كلمة ليا 


خرج كينان وترك مها تجلس وتفكر كيف لتلك الفتاة ان تسامح هكذا وتستحمل عقاب كينان بدلها وهى تعلم جيدا بان كينان لن يغير كلمة قالها ولكن لم تهتم بهم 


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹


مر باقي اليوم عادى جدا ولم يسأل أحد عن ميرال لان كينان قال لهم بأنها أخذت العلاج ونامت ولن تستيقظ غير الصبح 


جاء الصباح ونزل الجميع الى الأسفل وتناولو الفطار واخذهم الشغل ولم يسأل أحد عنها ومر الوقت وجاء كينان من الخارج وكان الوقت على مشارف المغرب 


كينان : السلامه عليكم

الكل : وعليكم السلام 

ام كينان : امال فين ميرال يا بني مش هى معاك

كينان بستغراب : لا انا خرجت لوحدي

ام كينان بصدمة : اذاي انا الصبح طلعت ليها لقيت السرير مترتب وهى مش فى الأوضة 

كينان بغضب : يعنى خرجت وانتم موجودين 


صعد كينان الى غرفة ميرال ولم يجدها بحث عنها فى كل البيت ان يجدها وسأل عليها الغفر لم يشاهدها أحد 


كينان بضياع : يعنى راحت فين الارض انشقت وبلعتها

جمال : شوف الكاميرات بسرعة 


اخذ كينان يبحث بين الكاميرات وكانت آخر لقطة لها عندما دخلت البيت معه 


صعد كينان الى غرفتها مرة أخري واخذ يبحث عنها وأخيرا شاهدها ولكن سقط قلبه بين رجوله عندما رائها تحتضن نفسها وأخذت وضع الجنين ونايمة على الارض بجانب السرير من الجهه الاخري فتوجه إليها بسرعة ونزل لمستواها 


كينان : ميرال ميرال اصحي ميرال طفلتي الحلوة 


ولكن لم تصدر ميرال اى شي فقام بحملها ووضعها على السرير ولكن لاحظ الدم على خدها وآثار أصابعه على الخد الاخر ويوجد دماء اسفل ملابسها التى كانت ترتديها منذو الامس فتوجه بسرعة وناده على امه وليلي وامها فجاء الجميع يجري وعندما شاهدو وجه ميرال ارتعبو ولكن نظر الحاج محمد لكنان نظرة لو كانت تقتل لقتلته على الفور 


خرج الجميع وقامت ليلي وامها وام كينان بتغير ملابس ميرال ومسح الدماء من على خدها وخرجو برا حتى يدخل الدكتور لمعاينة ميرال 


وبعد فترة كتب الدكتور روشته علاج وأمرهم بسرعة احضارها وبالفعل بعد مرور نصف ساعة كان الدكتور يجهز المحاليل ويضعها فى وريدها بعد عذاب ووضع كريم على خدها الوارم وقام بلف الجرح الذي على جبنها وأمرهم بتركها وخرج الجميع


الدكتور : من الواضح الكل انها انضربت جامد وراسها انخبطت فى الارض او حائط وده عمل جرح فى دماغها ونزفت وكمان احم يعني عندها احم نزيف نتيجة العادة الشهرية ومكلتش حاجة بقالها فترة كمان البنت صغيرة بلاش كل عقاب يبقي بالضرب كده ممكن تكره نفسها  وتكرهكم وبسهولة جدا تموت نفسها لان شكلها بيدل على عذاب كبير بيمر عليها 

الحاج محمد : هتصحي امتى يا دكتور

الدكتور : كلها شوية وهتصحي بس يا ريت تحاولو تخلوها تاكل لانها ضعيفة جدا و النزيف ضعفها اكتر يستحيل يكون ده جسم بنت فى سنها بعد اذنكم 

جمال : اتفضل يا دكتور 


غادر الدكتور و خرجت ام كينان من غرفة ميرال ونظرت لابنها نظرة عتاب ونزل الى المطبخ 


الحاج محمد : كينان تعالى ورايا على المكتب

كينان : اتفضل حضرتك وانا هحصلك هدخل أشوفها الأول 

الحاج محمد : دلوقتي مش هستني 

كينان بنرفزة : اتفضل حضرتك 


ذهب كينان خلف جده الى غرفة 


الحاج محمد : انت الى ضربت البنت

كينان ببرود : ايوه انا اصلا محدش يجرء ويعملها 

الحاج محمد : حرام عليك ديه طفلة وكمان يتيمة وشغالة عندك بلاش تبقي قاسي عليها يا بني ده ربنا وصي باليتيم وانت بتهنها 

كينان : نرفزتني ومستحملتش 

الحاج محمد : مترجعش تزعل وتتخانق لما تسيبك 

كينان بغضب : يوم مهتعملها والله لقتلها 


خرج كينان من المكتب وصعد الى غرفة ميرال وفتح الباب ودخل وجدها تجلس على السرير وتبكي وعندما رأته أصبح جسدها يرتعش بشدة ويهتز ودموعها تنزل مثل الشلال 


ابتدي كينان يقرب من السرير وهى تبعد الى ان وصلت لحرف السرير فامسكها كينان بسرعة فغمضت عيونها برعب 


كينان : ميرال 

ميرال : لا رد

كينان : ميرال ردي احسلك

ميرال : لا رد

كينان بغضب ومسكها من شعرها جامد : انا لما اكلمك تردي مفهوم 


اكتفت ميرال بالدموع والشهقات ولمس ايده برعب وباديها التانية كانت تشاور على حنجرة صوتها 


كينان بستغراب : مش فاهم


حاولت ميرال تتكلم ولكن لم يصدر صوتها فنزلت دموعها


كينان برعب : مالك يا عمري فيكى ايه ردي عليا 


ولكن كانت تكتفي ميرال بالدموع فقط وشاورت له على صوتها 


قام كينان بالاتصال على الدكتور حتى يأتي ولكن رفضت ميرال واحضرت ورقة وقلم وبتدت تكتب


ميرال : انا لما بعيط وبخاف صوتي بيروح 

كينان : طيب خايفة من ايه

ميرال برعب : منك انت بتضربني و بتزعقلي وانا بخاف منك ذي الراجل الى كنت شغالة عنده كان ليعمل فيا كده 

كينان بحزن :  كان بيعمل ايه

ميرال : من يوم ابويا ممات وهو بيضربني وعمره مخرجنى برا البيت كنت بس بروح الامتحانات وعمري مشفت الناس ويوم مكان بيعمل حفلة كان ممنوع اخرج برا المطبخ وعلى طول كانو بيضربونى انا لو عندي ام او اب مكنش حد عمل فيا كده بس الكل بيظلمني ربنا يريحني ويخدنى وروح عند امى و ابويا ربنا يخدنى بقي انا تعبت


كانت ميرال مع كل كلمة تكتبها تزيد من دموعها فضمها كينان لاحضانة وبعد مده استكانت بين احضانة ونامت 


قام كينان بوضع رأسها على المخده وغطاها وباس رأسها وعند خروجه سمع صوت رنين هاتفها ومسكه وكان يوسف 


كينان : الو 

يوسف بفرحة : ميمو حبيبتي

ملك بصراخ : ميمووووو 

كينان : يوسف ملك انا كينان مش ميرال

ملك : فين ميمو 

كينان : هى تعبانة مش هينفع تكلمكم

يوسف بحزن : يبقي عيطت كتير وخافت من حد ضربها ومش هتتكلم

كينان : هى فعلا فقدت النطق

ملك بصوت عالى : مين ضربها وزعلها اكيد انت حرام عليك صح احنا خلصناها من ابونا وأمنا وعمتنا علشان تفرح وتبقي سعيدة وفى الآخر تعيش نفس العيشة والله حرام

كينان بهدوء : على فكرة انا اكبر منك

ملك بعصبية : مش بالكبر ولا الصغر بالعقل انت عمرك شفت بنت فى سنها مش بتعرف حاجة فى الدنيا لو عاوزها تسيب الشغل عندك تمام يكون احسن على الأقل تعيش بحرية 

كينان : ميرال بتاعتي انا وبس

ملك بعصبية : ميرال مش بتاعت حد حرام عليكو سبوها بقي فى حالها 

كينان : ملك يوسف يالا تصبحو على خير 


قفل كينان معهم وتنهد ودخل غرفته وجلس على السرير وبعد فترة توجه الى الحمام وتؤضا اصلي ودعي ان يصلح حاله فى حياته القادمة ويهدي ميرال له ويجعل قلبها ملكه وتوجه الى السرير ونام 


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹


فى غرفة مها

🌺🌺🌺🌺🌺🌺


ماجدة : مالك يا بت منزلتيش من امبارح ليه

مها : اسكتي كينان عرف بالعملته

ماجدة بشهقة : ده هيخرب الدنيا وهيولع البيت

مها بلا مبالاة : لا مش هيعمل حاجة علشان البت اللى اسمها ميرال قالت ليه انها هتكدب ومش هتحكي حاجة حصلت

ماجدة بشماته : امممممم علشان كده ضربها يالا ربنا يخدها

مها : مش هتفرق كتير عمر كينان مهيفكر ينجوزها علشان خدامة

ماجدة بغل : بس يا خايبة ده هيموت عليها ده بيحاوطها كأنها بنته 

مها بخبث : اسكتي مش عرفت معلومه مهمه عنها 

ماجدة : ايه يا بت انطقي 

مها : عارفة الخدامة تبقي اخت مين 

ماجدة بلهفة : اخت مين

مها بخبث : اسمها ميرال عزمي المنياوي اخت أحمد عزمي المنياوي

ماجدة بصدمة : انتى متأكدة يا بت

مها : طبعا متأكدة 

ماجدة بفرحة : لازم كينان يعرف

مها بسرعة : اهدي يا ميجو اهدي لو فعلا كينان بيحبها يبقي لازم يخطبها ويعيشو فترة حب و عشق بعد كده نعرف نطلع شهادة ميلاد ليها وكام صورة لأحمد و عياله ويتبعتو لكينان ومكالمة تليفون ويعرف انها تحت أحمد المنياوي وهو هيتصرف واحنا هنقعد ونتفرج 

ماجدة باعتراض : بس

مها : اهدي كده خلي الحكاية تحلو وفضلي عمليها وحش وانا هقولك تعملي ايه بس بلاش غباء و تسرع

ماجدة : ماشي يا بنت بطني كلامك موزون وحكيم 

مها : يالا بقي عاوزة اتشات شوية 

ماجدة بستغراب : تاه يختي

مها بضحكة : اتشات يعني اكلم اصحابي

ماجدة : ماشي يا روحى امك يا عسل 


غادرت ماجدة وتركت مها تحدث أصدقائها 


🌹🌹


حبيبي عبر الزمن 


الحلقة الثالثة عشر 

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


في صباح اليوم التالي ذهبت ليلي الى غرفة ميرال وخبطت ودخلت وجدت ميرال تنام بوضع الجنين فحزنت على تلك الطفلة الوحيدة فى هذه الحياة فتوجهت الى البلكونة وقامت بفتح الستائر و الشباك ودخلت أشعة الشمس تداعب عيون تلك الطفلة التى أخذت تتافف ففففف منها وأخيرا كسبت الشمس فى فتح عيونها وكانت بنفس لون أشعة الشمس الذهبية 


ليلي وهو تجلس بجوارها : اصحي يا سندريلا بقي كل ده نوم 


اكتفت ميرال بالإشارة على حنجرتها 


ليلي : كينان قالي وديه احلى حاجة علشان انا هكلم وانتى مش هتقوليلي اسكتي هتسمعي وبس المهم ياريت تقومي بسرعة تاخدي دش وتنزلى علشان تفطري وبعد كده نروح المرسم علشان تخلصي معايا المشروع 


رفضت ميرال بشدة ولكن طمانتها ليلي بأن كينان نزل الى الأقصر ولم يأتي غير المساء وبعد أصرار ليلي تنهدت ميرال وذهبت إلى الحمام وأخذت دش ولبست ونزلت معاها وتوجهو الى المرسم


ليلي : بصي بقي يا موزة انا المشروع بتاعي عن 5 مناظر طبيعية ويكونو حلوين ومنظر من وحي الخيال تعرفي تساعديني هما موجودين بس عوزين نكبرهم يعني احنا هنبص على الرسمه ونكبرها وكل حاجة عوزاها هتلقيها فى الورق ده وعلى فكرة ادهم و مالك جايين بكرا افرحي بقي 


هزت ميرال دماغها وشاورت على بطنها ودماغها 


ليلي : انتى جعانة وعوزة نسكافية صح 


هزت ميرال رأسها بالإيجاب فذهبت ليلي الى البيت لتحضر لها بعض الطعام 


ابتدت ميرال فى الرسم وكان أكثر شي تعشقة بعد صناعة الطعام 


عادت ليلي بالطعام وجلسو ياكلون ولكن قطع صفو القعدة رنين هاتف ليلي وكانت إحدى أصدقائها تخبرها بسرعة قدومها الى الجامعة للأهمية فذهبت ليلي بسرعة الى المنزل وابدلت ملابسها ونطلقت نحو الجامعة وتركت ميرال فى المرسم تكمل الرسم 


مر الوقت ولم تشعر ميرال بذلك وكان كل اهتمامها الرسم والإبداع والتألق 


انتهت ميرال من حوالى 6 رسومات استطاعت رسمهم بحرافية عالية بعد ان شاهدتهم من الصور التى تركتها لها ليلي حتى ترسم مثلهم 


ميرال لنفسها : الحمد لله خلصت ليلي هتفرح اوي بيهم يا رب يعجبوها بس غريبة اني عرفت ارسم حاجات صعبة ذي دول الحمد لله 


وتوجهت الى الحمام وغسلت وشها ومسحت بالمياة على شعرها وخرجت لقت الدنيا ليل فشهقت برعب لانها علمت بوصول كينان وسوف يعاقبها على خروجها برا الأوضة 


تسحبت ميرال على أطراف أصابعها ودخلت البيت ولفت الإضاءة خافضة فتنهدت وصعدت الى غرفتها وأخذت تنظر يمين وشمال برعب حتى دخلت الى الغرفة واقفلت الباب وغمضت عيونها ووقفت تستند على الباب فترة حتى تنظم أنفاسها ولكن شعرت بعيون أحد تخترقها فأصبح جسدها يهتز وفتحت عيونها بهدوء ونظرت وجدت كينان يجلس على السرير فشهقت برعب واخذ جسدها يرتعش ودموعها تنزل بغزارة 


قام كينان من على السرير بهدوء مرعب وتوجه إليها ومشى ايده على وشها وشعرها وفضل يمسح دموعها بهدوء وعلى وجه ابتسامة مرعبة


كينان : كنتي فين 

ميرال : لا رد

كينان بغضب مكتوم : احسلك تردي كنتي فين 

ميرال بتلثم : لللييلليي كككنتت معاها فففىى الممممرررسسسممم واللله

كينان بغضب : ليلي فى اوضتها من ساعة مرجعت من الجامعة 

ميرال بدموع وشحتفة : والله العظيم كنت فى المرسم ونزل هتلاقي الرسومات لسه منشفتش من الألوان 

كينان : شششششش خلاص يا طفلتى الحلوة انا كنت بحاول اخليكي تتكلمي 

ميرال بدموع متحجره وصدمة : يعني انت كنت عارف اني تحت

كينان بابتسامة حلوة : تعالى اقعدي بس الاول ايوه وانا رحت الصبح لدكتور وحكتله وقلي لازم يحصل صدمة وانا فكرت اني اعمل كده وكنت واقف فى البلكونة وشفتك وانا طالعة وجيت على هنا 

ميرال بدموع غزيرة : حرام عليك انا قلبي كان هيقف من الرعب 


ضمها كينان لحضنة وفضل يهدي فيها الى ان استكانت بين احضانة ونامت وقام بوضعها على السرير وفضل يمسح على شعرها بهدوء ونظر الى شفايفها واخذهن بكل حنية و هدوء بين شافيفه وفضل يقبلهم بستمتاع وبعد فترة بعد عنها وفضل ينظر اليها الى ان غفي بجوارها ولم يشعر 


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹


مر باقي الليل وجاء الصباح محمل بالغيوم والأعاصير 


استيقظ كينان على ايد تهزه بعنف وعندما فتح عيونه وجد نفسه فى غرفة ميرال و نايم بجوارها على السرير وعندما نظر الى تلك اليد وجده كده يقف أمامه بغضب 


الحاج محمد بغضب : قوم يا بيه 

كينان : في ايه بس

ماجدة بصوت عالى : في ايه اسأل الفاجرة الى نايم فى حضنها ووسخت البيت وفضحت العيلة كلها 


استيقظت ميرال على صوت ماجدة وبكل بساطة 


ميرال : صباح الخير جدو صباح الخير مستر كينان

ماجدة بصياح : وكمان ايمه تصبحي مانتى صحيح فاجرة و معدومة التربية وماشية على حل شعرك 

ميرال بصدمة : يعني ايه انا مش فاهمة حاجة هي تقصد ايه مستر كينان

ماجدة بغل : وكمان بتستعبطي طيب تعالى بقي 


مسكت ماجدة ميرال من شعرها وسحبتها وراها ولكن يد كينان منعتها وقام بضم ميرال الى صدره تحت صدمة الجميع 


كينان بغضب : لو حد فكر يتكلم عليها كلمه واحدة انا هقتله

الحاج محمد : ليه هى تبقي مين ليك

كينان بصوت عالى : ميرال خاطبتي وإلى هيفكر يجرحها بكلمة يستحمل غضبي


نظرت ميرال لكينان بصدمة ونعقد لسانها 


ماجدة : الفاجرة ديه لازم تنقتل 

الحاج محمد : الكل برا وانت اطلع برا عاوز ميرال لوحدها 

كينان : بس


الحاج محمد : أدهم خد صاحبك برا 

مالك : بعد اذنك انا هفضل معاك 


وقام بسحب ميرال من احضان كينان وجعلها تقف بجواره وشعر برعبها وهتزاز جسدها فجعلها تجلس على السرير وجلس أمامها على الكرسي وجلس مالك بجوارها وأمسك ايديها 


الحاج محمد بهدوء : ايه حصل 

ميرال بخوف و دموع : مش فاهمة

مالك : ليه كينان كان نايم هنا

ميرال : معرفش والله

الحاج محمد : ايه الى جاب كينان هنا امبارح

ميرال بدموع : انا جيت لقيته هنا والله 

مالك : جيتي منين 

ميرال : كنت فى المرسم بساعد ليلي وهى راحت الكلية وانا فضلت ارسم لغاية مخلصت ولما جيت هنا لقيته وخوفني علشان اتكلم ذي الدكتور مقاله وانا فضلت اعيط وهو فضل يهدي فيها لغاية منمت وبعد كده صحيت لقتكم ادامي والله 

مالك : انتي هتمي 18 امتي 

ميرال : في شهر 12 

الحاج محمد : طيب دلوقتي تردي ان كينان والباقي يمشو فى البلد مكسورين

ميرال بستغراب : يعني ايه مكسورين بس كينان سليم أيده ورجله سلام معندوش حاجة مكسورة 

الحاج محمد فى سره : يا الله على كميه البراءة والهبل 

مالك بسرعة : بصي جدي يقصد ان الناس هتتكلم على كينان 

ميرال : طيب ميكلمو اكيد الناس كلها بتتكلم على الإنسان الناجح 

الحاج محمد : افهمي بقي الناس هنقول كلام وحش عليه وممكن يقتلوه ويقتلو ليلي والباقي 

ميرال بصدمة ودموع : ليه حرام عليهم 

مالك : علشان الناس دلوقتي عرفه انه كان نايم هنا وانتي مش مراته 

ميرال : ايوه بس هو قالي انه هيبقي أخويا و ابويا يعني عادي

الحاج محمد بنفذ صبر : انتى عمرك متفرجتي على تلفزيون 

ميرال : كنت بتفرج على كرتون ميكي و توم وجيري وسبونش بوب بس ومسلسل حب أعمي 

الحاج محمد بصدمة : كرتون يا رب صبرني

مالك بضحكة مكتومة : ميرال انتى بتحبي كينان

ميرال : ساعات بحبه لما يجبلي ايس كريم ويلعب معايا وساعات بخاف منه لما يقعد يزعق ويضربني من غير سبب 

الحاج محمد بصرامة : لا بلاش حرقة دم خطوبتك على كينان خامس يوم العيد يعني يوم الخميس الجاي 


ميرال بدموع : بس انا خدامة مش فى نفس مستواي الاجتماعي وانا خايفة الناس الى كنت شغاله عندهم بعرفة ويزلو كينان وانا مصدقت لقيت حد يعاملني باحترام ويخاف عليا 

مالك بغضب : اوعي تقولي كده تاني انتى احسن واحدة فى الدنيا كلها مفهوم

ميرال بدموع : حاضر 

الحاج محمد بتنهيدة : دلوقتي هتقومي تغسلي وشك وتنزلى تحت مفهوم 

ميرال : حاضر 


خرج الحاج محمد و مالك ونزلو الى الاسفل و جلسو وفضلو ينظرو لبعض ونفجرو فى الضحك على تلك الطفلة التي لا تفقه شي ء الحياة غير تحضير الطعام ومشاهدة الكرتون 


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹


في غرفة كينان 

🌺🌺🌺🌺🌺🌺


كان كينان يذهب يذهب الغرفة ولم يجلس ويغلى من الغضب والرعب على ميرال ويستحلف لزوجه عمه 


أدهم : اهمد بقي وقعد 

كينان بغل : ااااه ياناري لو مسكت مرات عمي عاوز اقتلها 

أدهم : ليه نمت جمبها حصل حاجة بنكم 

كينان بصدمة : انت مجنون حاجة ايه ديه طفلة متمتش 18 هعمل ايه معاها انا كنت بهديها علشان كانت بتعيط ونامت وفضلت قاعد بعد كده محستش بنفسي ونمت جمبها 

أدهم : خير ان شاء الله اهدي بس 


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹


في الأسفل

🌺🌺🌺🌺🌺


امر الحاج محمد بنزول كينان وفضلت يتكلمو وعلم الجميع بأن خطوبه كينان على ميرال يوم الخميس القادم مما ادي الى رسم ضحكة على وش كينان وكما أمر الحاج محمد بعمل خطوبة ليلي على جمال معهم فى نفس اليوم مما زاد من فرحة جمال لأنه سوف يحصل على صغيرتة ومدللته 


ماجدة : ليه يا حاج هى البت حامل منه علشان كده عاوز تمنع الفضيحة 


زهول الجميع من كلام ماجدة كما أدى إلى وقف كينان أمامها بغل 


كينان بغل : ميرال أشرف من اي واحدة مفهوم 

ماجدة : احنا عاوزين نطمن بس انا بقول اجيب حد يكشف عليها

عفاف بغضب : خطيبة ابني أشرف من الشرف وإلى هيفكر يقول كلمة عليها هدفنه مكانه 

ماجدة : ربنا يستر على بناتنا بس منظرهم الصبح ميدلش على طهارتها وشرفها 


نظر الكل لبعضهم ولكن منع الكلام كلمه الحاج محمد لأنه واثق بحفيده و حفيدته 


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹


فى غرفة ميرال

🌺🌺🌺🌺🌺🌺


كانت تجلس على السرير الى ان انفتح الباب ودخلت مريم و نورا و ليلي وذهبو جلسو بجوارها وعلى الكرسي 


مريم : ميمو هو ليه كينان كان هنا

ميرال : والله هو نيمني ومعرفش حاجة تانى

ليلي بغمزة : يا ميمو يا جامد 

نورا بضحكة : شوفتم كينان وهو بيسحبها من ايد الست الشرنية ديه

مريم بغمزة : كان جامد 

ليلي بغمزة : محدش ليه كلام على خطبتي 


فضل البنات يضحكو الى ان اقتحم الغرفة ماجدة وامرتهم بالخروج الى الخارج وعند خروجهم وجدو امراتنا شكلهم غريب يدخلو الغرفة وقامو بغلق الباب بالمفتاح 


فضلت مريم و نورا يخبطون على الباب ونزلت ليلي تجري الى الاسفل 


فى الداخل 

🌺🌺🌺🌺🌺


ابتدت الستات تقرب على ميرال وامسكوها ونيموها على السرير وبتدو يقطعو ملابسها تحت صراخها الذي قطع قلوب مريم ونورا 


فى الاسفل

🌺🌺🌺🌺🌺


نزلت ليلي تجري ووجدت الجميع يجلس 


ليلي بنهجان : كينان الحق ميرال 

كينان برعب : مالها انطقي

ليلي : مرات عمي طلعت ليها ومعاها ستات و


قطع كلام ليلي عندما سمعو صوت صراخ فى الاعلي فصعد الجميع الى الأعلى بسرعة وجدو مريم ونورا على الباب يبكون وصوت صراخ ميرال في الداخل

فتوجه ادهم الى مريم واخذها فى احضانة وفعل مالك كذلك 


قام كينان أكثر من مرة بمحاولة كسر الباب وفى الآخر انكسر الباب مع انعدام صوت ميرال كما أدى إلي صدمة كينان كما رأي 

ماذا راي كينان

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹


يتبع 


الى لقاء جديد فى الحلقة القادمة 


لا تنسو التصويت 🔪🔪🔪

البارت الرابع عشروالخامس عشر والسادس عشر هنا 👇


من هناااااا


ادخل تعليقك من هنا 👇👇

تعليقات



CLOSE ADS
CLOSE ADS
close