البارت الثالث والرابع
روايه ملاك حائر
للكاتبة سهيلة عبدالله
نبدأ بالصلاة على النبي 🤍
نورسين: بقلق ايوه يامامي انتي فين الساعه لسه 6الصبح قلبت عليكي الفيلا ملقتكيش يا حبيبتي مش بتردي ليه حضرتك كويسه وجميلتي كويسة بعدين سألت داده سميره كانت نايمه ومتعرفش حاجه
لمياء:اهدي يا نور عيني انا كويسه وجميلة كويسة لسه زي ما انتي بتقلقي من اقل حاجه
انا في المستشفي
نورسين: بخضه ايه مستشفى ايه
لمياء :اهدي بس انا كويسه والله انا وجميلة ده صحبيتي دنيا كانت تعبانه و في المستشفي قولت اجي اطمن عليها علشان عارفه طبعها بعد موت جوزها وهي مش بتسمع كلمه لحد غيري ديه اقرب صاحبه ليا وهي اصلا مش نايمه كنت بعتلها رساله واتس علي الساعه 3اطمن وردت وقالت انوا هي زهقانه وهتسيب المستشفي الصبح قولت اعملها مفاجاه واجي اطمن عليها علشان تقعد بقا في المستشفي تكمل علاجها وتخرج علي خير علشان اجيب منها صافقه فساتين من البراند بتاعها اقول لما قولت كده قعدت 😂😂تموت دنيا ديه في الفلوس
نورسين: ههههه والله طنط دنيا ديه فظيعة انا بقا مش من حقي يا ست مامي اتقمص من الي حصل ده شوفي بقا يا مامي هتعوضيني عن الي حصل ده ازاي
لمياء: ماشي يا نور اطلبي براحتك هو انا ليا غيرك يتقمر عليا
نورسين: امممم تقول بحماس استغل الي حصل مع طنط دنيا و كده توديني الملاهي ماشي
لمياء:بضحك من قلبها علي حال بنتها وطفلتها الكبيرة 😂🤍 عيوني حاضر يا طفلتي تحبي يوم ايه
نورسين :بكره اشطا
جميله: وهي سمعت ما قالت جداتها لخالتها
جميله الله يا تيتا هنروح ملاهي مع خالتو انا هروح العب مع عمو الي بيخوف هناك (جميله اصدها علي المهرج 🤡🤡) والعب وانط كتير
نورسين:قالت لجميله بس يلا تعالي بسرعه علشان انا جبتلك هديه وعينها ليكي يا جميله
جميله:يلا تيتا خلي عمو امجد يجي علشان نروح لخالتو
لمياء : لحظه يا جميله
لمياء: ايوه يا نورسين انا هقفل دلوقتي وجاين في الطريق
نورسين:سلام يا مامي خلي بالك من نفسك
لمياء: سلام يا حبي
لمياء:ترن علي السائق ومساعدها في كل شئ لكي يأتي لياخذها من المستشفى
لمياء: ايوه يا امجد يلا تعالي
امجد:بحترام حاضر يا هانم انا علي وصول
لمياء :تمام تغلق الهاتف
بصوا علشان متلخبتوش امجد ده مساعد لمياء
ودرعها اليمين لمياء سيده اعمال وعندها جمعيات خيرية وسيده حنونه جدا وطيبه
نورسين بقا تبقي بنتها وخاله جميله 🤍ده بس وصف مبدأي لس هنزلكوا تعريف ل ابطال الرواية اشطا
................
علي الجانب الآخر عند محمود في سيارته
يتصل على زوجته الثانية مريم محمود متزوج علي علياء الصراحه ليه حق ست إسمها مريم طيبه جدا وبتحب محمود وادهم بيحترمها محمود بقا بيعشق حاجه اسمها مريم وعنده بنوته منها اسمها رحمة وعندها 16سنه
محمود :ايوه يا مريومه
مريم:بصوت كله نوم صباح الخير يا محمود
محمود : صباح الخير
مريم بصوت قلق لانها لاحظت صوت محمود ونبرته القلقه ولانه لايتصل عاده في هذا الصباح الباكر في حاجه يا محمود
محمود:ليان حالتها خطر جدا يا مريم
مريم : ليان طب ازاي بس
محمود : ليان بتولد حالتها صعبه اوي تخيالي ادهم قاعد يقولي انوا خايف تروح منه
مريم: بقبضه قلب وخوف ايه وتقول ببكاء ليان بنت اخويا هتبقي كويسه صح يا محمود معلومه مريم تبقي عمه ليان
محمود :بحزن ياريت تبقي كويسه انا حاسس انو هي النهايه خايف عليها اوي لسه كانت عندي من اسبوع في المكتب
فلاش باك
ليان تتوجه لشركة محمود وتصعد لمكتبه
السكرتيرة:ايوه يا فندم اقدر اساعدك ازي
ليان:قولي ل استاذ محمود انوا ليان برا عايزاك
سكرتيره :طب اتفضلي يا فندم اقعدي هبلغ
مستر محمود
السكرتيرة:ترن علي هاتف محمود
محمود:ايوه يا سما
السكرتيرة سما:مستر محمد في مدام اسمها ليان عايزه تقابل حضرتك
محمود : بستغراب ليان طب دخليها
سما السكرتيرة: تمام يا فندم
سما السكرتيرة: اتفضلي يا مدام مستر محمود في انتظارك
تدخل ليان مكتب محمود
محمود بترحيب وانا اقول الشركه منوره ليه
ليان بابتسامة جميله منوره بحضرتك ياعمي
محمود عامله ايه يا بنتي ايوه كده ابقي نوريني علي طول
ليان: بسرحان ان شاء الله يا عمي انا الحمد لله حضرتك عامل ايه
محمود الحمد لله بخير عمتك مريم بتسأل عليكي وكانت عايزه تجيلك النهارده
ليان:بفرحه بجد ديه وحشاني جدا
محمود:ايوه كده اضحكي يا بنتي ربنا يفرح قلبك اومال الولد ادهم عامل ايه اوعي يكون مزعلك هعلقوا ليكي
ليان:لا ادهم يا عمي هو في حد زي ادهم
محمود:اها طول عمره ولد شقي انتي بقا البركه فيكي الي غيرتيه الحب يعمل اكتر من كده عقبال باذن الله البنوته الصغيره لما تيجي تكمل الحب ده
ليان تخجل :وتقول عمي حضرتك انا عايزه اقولك حاجه
محمود: اتفضلي يا بنتي
ليان برجاء عمي ارجوك متقالقش بس انا كويسه والله بس عايزه اقول انوا تبدأ دموعها بالنزول علي وجهها بدون اردتها وتقول بصوت باكي ارجوك خالي بالك من بنتي ملاك خليها تعرف اني بحبها والي حصل ده مكانش ب ارادتي وادهم خاليه يسامحني اني هاخلف بوعدي وهسيبه وانا بحبه وقوله يخلي باله من نفسه ومن ملاكي وميزعلش ويفتح قلبه لحد غيري بس يخترها كويس و هتكون هتحافظ على بنتي
محمود:ينظر ل ليان وبعيون كلها دموع ليه يا بنتي بتقولي الكلام ده ربنا يخليكي وتعيشي وتربي بنتك
ليان:لا ياعمي هي ديه النهايه حاسه كده ارجوك حافظ علي وصيتي وبالغ ادهم بيها وخالي عمتو مريم تاخد بالها من ملاك وقولها اني بحبها هي ورحمه وبابا وماما وخليها جنب بابا وماما علشان تقويهم بعدي
محمود: يعجز لسانه عن قول شئ ولا يجد كلام يقوله وقوم ويحتضن ليان ويبكي ليان وكان هذا كان اخر عناق لها ارجوك ياعمي متعيطش انا بحبك وانت وكنت نعم الاب ليا من اول يوم وكنت دايما بتقف قصاد كلام طنط علياء الجارح ليا
محمود:وانتي كنتي ونعم البنت زيك زي رحمة بنتي وكنتي طول عمرك غالية يا بنتي ويقبل جبينها اشوفك علي خير يا بنتي ربنا يحفظك يا رب
ليان: شكرا لك ياعمي انا هستاذن علشان أروح الحق اجهز علشان عمتو لما تيجي
محمود:ماشي مع السلامه يا بنتي
ليان: سلام يا عمي محمود
تغادر ليان ومحمود يجلس علي مكتبه في شرود وحزن
نرجع من الفلاش باك
مريم:بقهر علي ليان معقولة كانت حاسه بالوجع ده كله لوحدها وحاسه انوا في حاجه هتحصل وتجي توصيك عليها لحد ادهم مفكره فيه بعدها وكمان عايزه يفتح قالبه لغيرها
محمود:ليان ونعم الناس بتحب الكل عمرها مافكرت تجرح حد ربنا يقومها بالسلامة
مريم: يارب تبقي بخير
محمود هبعت عم عبدو علشان يجهز العربية ويجيبك
مريم :تمام خلي بالك من نفسك
محمود :ارجوكي يامريم يا حبيبتي انا عارف انوا انتي مش بتردي علي علياء بس اكيد هتحاول تضيقك بالكلام وانا مش عايز شوشره ومشاكل علشان ادهم ونطمن علي ليان هو الجو اصلا متكهرب
مريم: بطاعه حاضر يا حبيبي مع السلامه (تصدقي بالله شاطره يا ست مريم خالي علياء تاكل في نفسها تستهاهل اصلا كفاية انوا هي غيرانه منك لان الكل بيحبك🤍)
محمود: مع السلامه
ديه نهاية البارت الثالث من روايه ملاك حائر
عجبكم البارت ده باذن الله الأحداث الي جايه مشوقه اشوفكم على خير يا حلوين سلام
رواية ملاك حائر للكاتبه سهيلة عبدالله
البارت الرابع💜
ده بارت كده صغير علي السريع
نبدأ بالصلاة على النبي واذكروا الله 🤍
عند علياء في الفيلا
نعمة :تدق الباب
علياء:اتفضل
نعمة:ست علياء الاستاذ محمود بيقول لحضرتك
تقطعها علياء قوليوا اني جاهزه خلاص
نعمة:احم اصل الاستاذ محمود مشي
علياء بغضب:نعم
نعمة:وبيقول لحضرتك إن العربية جاهزه وحضرتك عارفه العنوان
علياء:تشير ل نعمة بالخروج من الغرفة
نعمة تخرج
بعدها تقف علياء امام المرآة وتمسك زجاجة عطر و تلقيها على المرآه وتسقط المرآة الي أجزاء وتصرخ تقول هندمك يا مريم اخدتي مني حب عمري طول عمره معايا جسد من غير روح وتجلس علي الأرض وتبكي
فلاش باك
علياء كانت فتاه مغروره تدرس في كلية الصيدلة كانت جميله كل شباب الجامعه يسعوا ل ارتباط بها بسب جمالها وثروه عائلتها
علياء كانت تجلس مع أصدقائها في كافيه الجامعة تجد شاب وسيم ومعه فتاه
علياء:تنظر ولا تبدي رده فعل
نور صديقه علياء تقول بحقد وتحاول إحراج علياء:صح يا لولي مش ده محمود حبيبك وعشق الطفولة اوماااااال ازي ماشي مع وحده غيرك اصل انتي متعرفيش انوا ديه خطيبته مريم
علياء تنظر بصدمة وتنظر لمريم وتجدها فتاه جميله جدا
علياء:تقف وتوجه لمحمود وتقول بدلع محمود مش تعرفني مين ديه
مريم:تنظر لها بحده
علياء: بفرحة في نفسها علي اعتقاد منها انها ضيقت مريم
مريم تنظر لمحمود وتمسك يده وتقول يلا يا محمود وتقول وهي متجاهله علياء مش ديه بقا الي راميه نفسها عليك
ويذهب محمود مع مريم( معلومه ابو علياء وابو محمود شركه في الشغل علشان كده علياء تعرف محمود من الطفوله)
علياء:وتكاد تنفجر من الغيظ مما حدث
نور:اوف اي ده يا علياء ديه كسفتك جامد
علياء:تنظر بتحدي وحياتك مش هيكملوا اخر الاسبوع مع بعض
بعد ذهاب محمود ومريم يتوجهوا الي طاولة في كافيه الكلية
رأفت: ايوه ياعم اتأخرت ليه
قمر تحتضن مريم ازيك يا مريم يا حبيبتي
مريم: الحمد لله يا قمري
رأفت:طب وانا مش ليا سلام ولا ايه يا ست مريم
مريم تحتضن رأفت والله طب ازاي يا قلب اختك بس
محمود بغيره يمسك مريم ويبعدها من حضن رأفت هو في ايه ياعم ماتحضن مراتك اهي جانبك مالك بحبيتي مريومه
قمر تخجل يقوم رأفت بحتضان قمر ويخرج لسانه ل محمود طب اهو بقا حضنتها
وبعدين مالك انتي بحضن مراتي أو اختي
محمود: هي اختك ديه مش هتبقي مراتي كمان 6شهور ويومين و11ساعة
مريم: تنظر بصدمة هو انتي بتعد
محمود:ده كمان ممكن اعدلك الثواني بس اليوم يجي إلي يجماعني بيكي في بيت واحد وانا اكون اسعد واحد في العالم يا قلبي وروحي وكليتي و لسه هيكمل
رأفت:ايه يابابا لم نفسك لاحظ انك بتكلم عن اختي
محمود:بس يلا
تقطع مريم محمود ورأفت قبل خناقه كل يوم وتسأل قمر اومال الفرح امتي يا قمري
رأفت:يصقف ايوه بقا خالينا في الجد بصي يا ستي الفرح كمان شهرين
مريم:علي فكره انا قولت قمر
رأفت هو انا وهي واحد ملكيش دعوه
مريم: رأيك بقا في الكلام ده يا قمر
قمر :تقول بخجل احنا واحد يا مريم مش فرقة
مريم اها الحب ولع في الدره
محمود متمم علي كلام مريم وحياتك وكمان شجرتين لمون لو ينفع 😂😂😂
رأفت بس يولاد قمري شويه وتقلب طماطم من الكسوف
الكل ينظر لقمر يجدوها محمره الخدين قمر بتوتر بس يا رأفت بقا
رأفت حاضر يا عيون رأفت
😂😂😂 كفايه بقا محن لحد كده نكمل البارت الي جاي ونعرف بقا علياء هتعمل ايه علشان تخلي محمود ومريم ينفصلوا معلومه ياولاد قمر ورأفت كاتبين كتابهم بس لسه معملوش الفرح
تعليقات
إرسال تعليق