عشق الايهم - الفصل ١
كانت تجلس وهى تفكر في اذا كان ما فعلته صحيح ام خطء افقط من شرودها علي يد صغيره تمسك بيدها فنظرت الي تلك الطفله التي تجلس بجورها تالا وهي تفرق عينها
تالا بنوم \ماما احنا وثلنه ولا لثه(ماما احنا وصلنه ولا لسا)
جوان بحنان \لسا موصلناش يا حببتي نامي ولما نوصل ها صحيكي
تالا \ماثي يا ماما
نامت تالا وعادت جوان تفكر وهي تتذكر ماضيها
فلاش بك
ديما بصوت مطقتع من الالم \اوعديني يا جوان انك ها تخدي بلك من تالا ويوسف وماما وقولي ليوسف اني اسف قليلو يسمحني كان غصب عني اني اسيبه وقولي لماما اني بحبها
جوان ببكاء مرير \ما تقليش كده يا ديما انتي هتربي بنتك وها تخلي يوسف يسمحك مش ها سبينا
ديما بتعب \انا حساء اني بموت علشان كده اوعديني يا جوان انك هتربي تالا وهاتخدي بلك من يوسف وماما خاليهم يسمحوني اوعديني يا جوان خاليني اموت وانا مرتحا اوعديني
جوان ببكاء \ اوعدك اني هربي تالا وهاخد بالي من يوسف وماما بس انتي خاليكي معيا متسبنيش لوحدي
اغلقت ديما عينها وقد صعدت روحها الي خالقها بكت جوان وصرخت
جوان ببكاء وصرخ \لالالالاديما متمتيش علشان خطري متسبنيش لوحدي قومي لالا علشان خاطر تالا ويوسف وماما متمتيش قومي اوعدك اني ها خد حقق من الي عمل كده مش ها خاليه يتهنا بحياته
عادت من شرودها علي صوت مضيفه الطيره وهي تقول (الرجاء من الساده الركاب ربط حزم الامان استعداد لهبوط الطائره )جوان وهي تهز تالا برفق
جوان بلطف \تالا قومي يا حببتي علشان اطايره هتنزل
تالا وهي تفرك عينها ببرئه \وثلنا اخيلن يا مااما (وصالنه اخيرنا يا مااماا )
جوان وهي تضحق علي طريقه نطقها للحروف
جوان \ايو وصلنا يا قلب ماما
تالا وهي تصفق بيدها \هييييييييه وصلنان
واخيرا وصلت الطائره الي ارض الوطن مصر نازلت جوان وهي تمسك بيدها تالا توجهت الي باب المطار وهي تاجر حقائبها حتي وجدت عمها يقف وهو يلوح لها اتحهت اليه وما ان وصلت اليه حتي قام باحتضنها ويقول
جمال بحنان \واخيرا رجعتي بلدك يا بنتي اهلا بيكي فى مصر
جوان وقد ادمعت عينها \ عامل ايه يا عمو وحشتني قوي
جمال \وانتي كمان وحشتيني قوي يا قلب عمو
جوان وهي تنظر الي تالا التي تتابع الموقف وهي لا تافهم اي شئ
جوان بحنان \تالا ده عمو الي قلتلك عليه الي احنا هانعيش عنده
جمال بلطف\ازيك يا تالا عمله ايه
تالا وهي تنظر اليه بقليل من الخوف \انا كويثه يا عمو (انا كويسه يا عمو )
جوان بتوتر \عمو انتي قلتلهم علي تالا صح
جمال بحنان \متخافيش يا جوان كل حاجه هاتبقه كويسه يل بينا علشان ما نتاخرش
جوان بتوتر من القادم \يل بينا
ركبو السياره متجهين الي قصر المنشاوي
****************
في مكان اخر في قصر عائله المنشاوي
كانو يجلسون جميعنا في الصلون منتظرين رجوع جمال الي القصر مع ابنه اخيه التي ظهرت فاجئه
جاسر وهو ينظر الي ايهم \انتي ايه رايك في بنت عمك الي ظهرت دي
ايهم بحده \اكيد رايئ وضح ماكنش ينفع البت دي تايجي تعيش هنا وصتينا واحنا منعرفش اي حاجه عنها ولاي هي اتربط اذي او كانت عيشا مع مين
فهد \تفتكر ممكن تكون ذي بنات امريكا بتلبس قصير وبشعراصفر وعيون خضرا
ايهم بحدا \لو فعلاا كانت كده انا مستحيل اسمحلها تعيش هنا وتوسخ سمعه العايله
جاسر بهدواء\ اهدء يا ايهم ممكن تكون غير كده خلينا منحكمش عليها قبل ما نشوفها
ايهم \نشوف مين يا بابا وحده عاشت كل حيتها في امريكه ومامتها ماتت وهيا بتولدها وبابها مات وهي عندها 15 سنه مستني ايه منها او كانت عيشا مع مين كل السنين ده اكيد مش لوحدها
جاسر \برضه نستنا لما نشوفها بعدين نحكم
وقبل ان ياتكلم ايهم وجد رغد وملك ريم اتون في اتجههم
رغد بخحل \ايهم اتصل ببابا شوفه اتاخر ليه
ايهم بابتسما لا تخرج الا لاخته الصغيره \متقلقيش يا رغد زمنهم علي وصول رغد انتي وملك مش عوزقو تختلطو بل بت عمقو دي مشي يا ملك
ملك بخوف\ماشي يا ابيه
وانتي يا رغد مش عوزك تتكلمي معها اخرقو السلام عليكم وعليكم السلام وضح
رغد وملك \وضح
بعد مرور بعض الوقت دخل جمال الي القصر ليجد الجميع في انتظره ما ان وجدو جمال يدخل حتي نهضو جميعنا فقال جمال
جمال \اسلام عليكم
ايهم باقتضب \وعليكم اسلام ورحمه الله امل فين بنت اخوك يا بابا
جمال بغضب \اسمها بنت عمي مش بنت اخوك يا محترم ثم التفت جمال وهو يقول
جمال بحنان \تعالي يا جوان يا بنتي خاليني اعرفك علي عايلتك
وما ان ظهرت جوان من خلف جمال حتي انصدم الجميع من شكلها وكان اكثرهم هو ايهم فقد ظن انها ساتكون فتاه ترتدي ملبس مكشوفه ولكن صدم من هذه الفتاه التي امامه فقد كانت جوان ترتدي فستان طويل وسع وحجاب فكانت مثل الملاك
(فستان جوان )
وبعد بضعه دقاق لحظ الجميع تلك الطفله المختابئه خلف جوان وكانت ترتدي هذا الفستان بلون الزهري
امال وهي تاتجه الي جوان وتالا وتقول بحنان \اهلا بيكي وصتينا يا بنتي انتي ولا قمر ده وهي تنظر علي تالا التي كانت تمسك يد جوان وتنظر حولها باستغرب
جوان بصوت رقيق وادب \متشكره يا طنط دي تبقى بنتي عندها اربع سنين
صدما اخر حلت علي الجميع من بينهم ايهم الذي كان وقف في مكانه لايتحرك لا يعلم لما شعر بل الام عندما قالت ان تلك الطفله هي ابنتها ليقطع هذا الهدوء جمال عندما قال
جمال \خاليني اعرفك علي العيله ده وهو يشير علي ايهم يبقى ابني الكبير ضابط في المخابرت اسمه ايهم نظرت جوان الي ايهم واومات براسها ثم اعدات عينها الي الارض تبع جمال ودى يا ستي بنتي اصغيره رغد وده يبقي حاسر ابن عمك محمد الله يرحمو ودول اخوته التوام ملك وادم وده يبقي ابن عمتك سميه فهد واخته ريم بس عمتك مش هنا مسفره هي وجوزها ودي بقي يا ستي تبقى مرتي وما ان انها كلامه حتي قالت جوان برقه وهدوء
جوان \انا جوان احمد المنشاوى ودي وهي تشير الي تالا تبقي بنتي تالا عندها اربع سنين
قامت جوان بتعرف علي الجميع كانت مرتبكا بسبب نظرت ايهم التي كاانت تخترقها خافت جوان بعض الشي منه بعد قليل من الوقت اتات الخادمه
الخادمه \جمال بيه العشاء جهزء يا بيه
جمال \مشئ روحي انتي يلا يا جمعا علشان الاكل يلا يا جوان نهص الجميع متجهين الي غرفه الطعم جلس جمال علي راس المائده وعلي يمينه تجلس امال وعلي يسره يجلس ايهم وبجواره تجلس رغد ومن جوارها ملك ومن جوار ملك يجلس ادم وجاسر وعلي الناحيه الاخر تجلس امال وبجورها جوان التي تحمل تالا علي قدميها وبجور جوان تجلس ريم وفهد بادئو في تنول العشاء كانت جوان تطعم تالا التي كانت تكل بهدوء وكان ايهم ينظر الي جوان نظرت غمضا قطع هذا السكون تالا وهي تقول لجوان
تالا ببرئه \ماما يلى علثان نتصل بثو علثان مث يثعل منانا ياماما (ماما يلا علشان نتصل بجو علشان مش يزعل منانا يا ماما )
كان ايهم يتبع الحديث بهتمام غير وضح وقبل ان تارض جوان علي تالا رن هدفها معلن عن اتصل احد امسكت جوان الهادف وما ان راءت اسم المتصل حتي ضحقت وهي تقول لتالا بينما كان الجميع مستغربين من ضحقها
جوان وهي تضحق\شفتي يا تالا اهو جو اتصل اول مسمعك بتتكلمي عنو اتصل علي طول قمت جوان بفتح الاسابيكر لكي تستطيع تالا الحديث مع يوسف وما ان فتحت الهادف حتي اتها صوت يوسف الغضب
الحوار مدبلج
يوسف بصوت عالى وغضب \اين انتي الان يا جوان ولما لم تاتصلي بي عندما وصلتو الم اخبركي بهذا قبل ركوب الطائر سوفا اموت بسببك في يوم من الايم انا المخطى كان علي ان لا ادعاكي تسفرين وحدك كان يجب ان اتي معكي ع....
قطعته جوان وهي تضحق بينما الجميع يريد ان يعرف من هو يوسف ولما هو قلق هكذا عليها
جوان \اهداء قليلا يا يوسف ماذا بك انا الان وصلت كنت ساتصل بك بعد ان نتناول الطعام
يوسف وهو ياتنهد\اسف يا جوان كنت قلق عليكما كثيرا خفت ان يحدث لكم شئ وانا لاست معكم
جوان بصوت بحنان\لا باس انا بخير وكذلك تالا والان تكلم بل عربيه ام انكا نسيت كيف تتكلم العربيه
يوسف وهو يضحق\لا يا ستي ما نستش مستحيل اقدر انسى لغه بلدي انتي نسيا بابا احمد كان بشاعلقنى لو مت كلمتش عربي في البيت دانا كنت باخد كل علقى وعلقى ايه مشا الله كان بيتوصا بيه
جوان بضحق\ اذي انسها دانا كنت ببقى الي فاتنه عليك المهم دلوقتي انتى عامل ايه وماما لساء ذعلنا مني
يوسف \من ساعه ما مشيتي وهي مش بتكلمني وبت قالى اني انا السبب انا الي سبتك تمشى وهي دلوقتي نامت
جوان بحزن \كان لازم اعمل كده كان لازم احميها مهما حصل ده كان الوعد الي وعاتهلها قبل ما تموت ثم نظرت الي تالا التي كانت تسمع الحوار وهي لا تفهم شئ كما كان حل الجميع ماعدا جمال الذي يعرف كل شي جوان \تالا خدي كلمي جو علشان عاوز يطمن عليكي
تالا \ثو وحثتني اوي انتي مث كلمتني خلث انا زعلنه منك يا ثو (جو وحشتني اوى انتي مش كلمتني خالص انا زعلنا منك يا جو)
يوسف وهو يضحق علي نطقها لاسمه \قلب جو انتي وحشتيني قوي يا توتو عامله ايه يا قلبي
تالا ببرئه \انا كويثه يا ثو وفيه بنات حيوء اوي يا ثو انا هاختلك وحده منهم علثان تتثوزها يا ثو اسمها يغد حيوء وعيونها ثلقه ثي ماما يا ثو
كان الجميع في حاله من الصدمه من هذه الطفله التي لم تكمل عمها 4 بعد ومع ذلك تتكلم وكانها في 15 من عمرها وبعد ثواني انفجر الجميع ضحقين علي هذه الصغيره معاد ايهم الذى كان يرقب جوان ورغد التي اصبح وجهها مثل حبه الطماطم من الخجل ويوسف الذي ظهر صوت ضحقاته من الهادف علي تالا
يوسف من بين ضحقته \بقى انتي عوزني اتزوج يا تالا تب مين الي هايجبلك الشكلاتا الي انتي بتحبيها ومين الي هايهربك من الاوضه لما جوان تعقبك
جوان وقد غضبت\قالي كده بقى هو انتى الي كان بيهربها من الاوضه ولله يا يوسف لوريك بس لما اشوفك
يوسف بخوف مصطنع \ينهار اسود مش انا يا جوان دي تالا الي كنت بتقلي اعمل كده صدقيني
تالا بانكار هي الاخر \لالايا ماما صدقيني هو الي كان بي خلثني انا مث ليا دعوه خلث يا ماما ثو هو الي كان بيعمل كل حثا
يوسف بزهول\يخربيتك انا الي كنت بعمل كل حاجه لوحدي مشئ يا تالا بس لما اشوفك تصدقي اني دلوقتي صدقت المثل الي بيقول البنات ذي القطط تاكل وتنكر
تالا وقض عبس وجهها بلطف \انا قطه يا ثو مثي انا مث هاكلمك تني يا ثو ومث هزوجك البت الحيوه يغد وهخليك تعنث من عير زواج وتقعد ثمب تيتا يسره
في هذه الحظه ضحق الجميع حتي ادمعت اعينهم من كثره الضحك
جوان وهي تمسح دموعها\خلص يا يوسف هي مش هاتزوجك انتي هاتعنز جنب ماما
يوسف بغيظ\عجبتك اوي يا ختي اتضحقي ذي ما انتي عيزا بس لما انزل مصر حولي انتي وهي تلقو حد يحشكو من تحت ايدي
جوان وهى تقول بثقى وتريح ظهرها الي الكرسي \مين قالق اني باستنجد بحد انا بدفع عن نفسي كويس اوى ولا انتى نسيت انا مين يا جو
ليرض يوسف \لا منستش انتي مين انتى جي الي وخده بطوله الدول الاروبيه في الكرتيه والجودو وتيكندو الياباني بس مش كل شي بل قوا يا جى ولا ايه
جوان \مقلتليش اسم ده من زمان ثم تبعت بشرود جي لو كان الاسم ده موجود وقتها كانت زمنها عيشا وصتينا لو كنت وقتها جى كنت هي عيشه ثم اعتط الهادف الي تالا وهي تبتسم لها
جوان \خدي يا تالا كلمي يوسف ثما نهضت وهي تحول ان تمنع نزول دمعها كان الجميع متعجب من التغيير الذي حدث لجوان فقد كنت تضحق وفجئى نهضت وخرجت من الغرفه نهض بعدها جمال مسرع خلف جوان اما ايهم ايقن ان هناك ما تخفيه تلك الفتاه واقسم علي معرفا ما تخفيه باي ثمن ليظهر فجئى صوت يوسف وهو يردض اسم جوان وتالا تبكي علي امها نهضت رغد وحملت تالا وهي تحول ان تهداها وامسك ايهم الهادف
ايهم ببرود \جوان خرجت من الاوضى ابقى كلمها في وقت تاني ولم يمهله وقت لكي يجيب بل اغلق الهادفوخرج خلف جوان وابه كان الجميع متعجب من تغيير ايهم
في الخرج كانت جوان تجلس وهي تنظر امامها ودمعها تنزل علي خيها حتي اتي جمال وجلس بجورها وهو يقول لها غير منتبه لذلك الذي يختلس السمع عليهما
جمال بحنان \بتعملي كده ليه يا بنتي انتي مكنش في ايدك حجا تعمليها وقتها انتي مش اسبب في موتها
جوان بغضب \...... عرض أقل

تعليقات
إرسال تعليق