القائمة الرئيسية

الصفحات

الحلقة الثانية و عشرين الكاتبة إسراء سعيد رواية ملاك الاسد💜🦋

 


الحلقة الثانية و عشرين 

الكاتبة إسراء سعيد 

رواية ملاك الاسد💜🦋


............


لا تنتظر الأشياء بلهفة حتي لا يصدمك قدومها البارد❄


،،،،،،،،،


عارف تستهلي حد غيري بس لسة شايف ان انتى ليا مهما كنت خايف انا بنديلك اسمعني  من دونك مش بمشي لو فارق ترجعلي و تلاقي (محمد سعيد)🎧.....


كانت تلك الفتاه تستمع الي محبيه الحزين ندي...


ندى كانت تضع الهاند فري وكانت تغني لكن بصوتها البشع....


تامر / ياربي يعني مجروحة و قلنا ماشي لكن دة صووت...

تامر/ دااااا صووت دا صووت برااا


ندى بضحكة مكسورة/ عايز اية سبني بوظت مود االاكتأب بتاعي ياناس اكتأب فين الحمام...


تامر/ هو مكانك اصلا الحمام...


ندي/ عايز اي يعمم


تامر/ هو انتى جاية تكتأبي في اوضتي...

ندى/ يعمم حاضر اعدلكو عسلم يعني اعيط في الصالة امك امشي يابت النكدية عيزة اسمع المسلسل التركي..

ادخل لي ابوك بيتفرج علي المشط اروح فين ياناس.

تامر/ تعالي بس ..ندى/ لا هديني علي قفايا..

تامر بضحك /لا متخافيش...


تامر اخد ندى في حضنة...


تامر بصي انا هقولك حاجه مهمة مش انا راجل 

ندى/ والله انت ادري بي الموضوع دة 

سرعان ما تامر لسعها علي قفاها...

ندي/ ااه ورينا كنت عارفة.. 

تامر/ ا نا غلطان عشان قلت اواسي جحشة زيك 

ندى تشكر يا كبير ...

تامر/ صبرني يارب...ما علينا اناا راجل و بقولك احنا كا شباب مش زي بعض في نوع منا بيحب يكلم كذا بنت النوع دة شهواني...

وفي نوع ممكن يكلم وحدة بس في دماغة حاجة وحشة من نحيتة وفي نوع تالت بقا انه يكون بيوهمك انك او وأخر حورية علي الارض و هو الملاك البريئ ..

وهو خاربة من وراها عشان هو اللي كان قاصد يخليها تشوف كل الحلو اللي فية وتبقي ديما شيفه الملاك دة عشان تشيل اي اوهام من دمغها انة ممكن يكون بيخونها.......فهماني... 

ندى/ بعيط هو كان رقم تلاتة !


تامر/ حياتنا عبارة عن تجارب يعني انتى منزلتيش من بطن امك بتعرفي تمشي ولا عندك سنان ..افهمي الحياه دي لزم يعدى عليكي صدمات و حاجات كتيرة و انتى لسة صغيرة ولسة هتقبلي كتير بس ربنا وحدة عارف النصيب فين!


ندى/ معاك حق والله ثم حضنت تامر..

تعرف انت احلي اخ في الكون....

تامر/ ربنا يخليكي ليا..يلا براة بقا عشان عايز انام

ندى بقا كدة ....

تامر اية هتكتأبي تاني ....

ندى/لا هسمع حمو بيكا لسة عامل حتة اغنية هو وشاكوش عمر و كمال....

تامر/ عمر و كمال اطلعي بره يابت.. 

ندى /طالعة يعم متزقش 

تامر/طب حتة كدا من الأغنية ثم غمزلها ...


ندى/ مووت يا مووت نظرة عنيكي ابصليوت قلبي عطلان وانتى ريموت .....


تامر/برااا لرزعك بشلووت......


ندى بضحك خارجة يعممم


........................


اذا دعتك قدرتك علي ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك....


في منزل طارق

............


أسر بي مستشفي عمو 


أسر/ يعني اية خرجت 

مجهول/ هي خرجت بكفالة و كمان الاستاذ طارق خرج

اسر/ ازاى انا مقدم ادلة..

مجهول / الناس الي كانة معاه سندوة...

اسر/ ازاى يا بني آدم..

مجهول/ حاجه زى كدة تسمي كبش فدا ..

اسر/ تمام اتصرف انا مش ناقص واللي حصل معايا دة الشخص دة يتجاب مفهوم

مجهول / تمام ..........


دخل احمد علي اسر كي يطمأن علية


احمد/ الف سلامه عليك 

اسر/ الله يسلمك يا ابن عمي

احمد / ابن عمك اممم فية مصلحة 

اسر / محدش هيخلص الموضوع دة غيرك..

احمد / خير ....


اسر/ عايز اجيب امضت ستك علي ورقة 

احمد برفع حاجب.../ دماغك دي سم تعجبني....

.............


في منزل الاسد 


ملاك/ اديني لبست و لبست كتشي كمان هتوديني فين..

ارتدت ملاك بنطال اسود و تيشرت ابيض نص كم ولفت الجاكت بي الكم علي وسطها و الكوتش ابيض.

......


كنان/ طب يلا بينا ثم ظهر آدم اللي كان واقف وراه كنان

آدم بضحكة طفولية/ وحشتيني...  


ملاك جريت علي آدم سرعان ما وقعت من علي السلم وهي بتجري....


كنان / يجري عليها كي يلحقها وآدم بصرخة احيي


عمر وقف يأكل كيك و يضحك ...


ملاك/ ااه ياني يماا 

كنان/وربنا هبلة متنزلي عادى براحة ..

ادم/ حتة اكشن إنما موت 

ملاك/ اسكت يلاا اي اللي جابك 

الكل بضحك علي هذة الفتاه 

ثم حضنت آدم وشلتة وفضلت تلف بية 

ملاك/ وحشتني يا بطل ادم/ وحشتني اكتر اسماء كل يوم تحكيلي حكاية الراجل ابو رجل مسلوخة اقولة وحشة تقولي احكيلك ابو رجل مسلوقة..

ملاك مضحك/ اصلهم زمان كانة بيخوفونة عشان ينام كويس انها محكتلكش امنا الغولة...


كنان طب يلا عشان نتحرك........


ذهب ملاك و آدم و كنان و عمر الي اكبر مديني الألعاب في مصر وحجز كنان الملاهي كلها اصبحو هما الثلاثة بداخل مدينة الألعاب.....


ملاك بنبهار وسرخة عفوية / واووو


كنان/ عجبتك...


ملاك/ بتهزر تي تجنن......

عمر_/ حان وقت اللعب .....

ثم انطلقوا الثلاثة وبدأ ملاك بلعبت السلسة و هي تصرخ بطاقة و فرحة ودئمأ مبتسمة...


عمر/ تفتكر اسد أمرنا بكدة لي...

كنان/ ولا عندى اي علم ...

انا كنت هحجز ليها شقة و ظبط حمايه ليها عشان موضوع سفرنا ....

في آخر لحظة أمرنا بي تغير الخطة!


عمر بستغرب!!


لعبت ملاك تقريبا كل الألعاب اللي هناك هي و ادم وقدو وقت طويل جدأ من المرح ....


...................


في شركة عز 


اسماء تطرق الباب قبل أن تدخل....


اسماء/ مستر عز حضرتك كنت عايزنى..

عز/ اة ادخلي

اسماء/.......

عز/ بتخطتي لي اي بظبط.....

اسماء قامت من مكانها و اقتربت من كرسي عز و مالت الي مستواة ثم اقتربت اكتر.....


اسماء/ انا قلت مش هسيبك لغير مهما حصل...

دخلت ماهي المكتب دون استأذان ......

اسماء/ واحد،ا تنين، تلاتة   

عز عقد حواجبة ....

ثم انطلقت ماهي و فتحت الباب لقت اسماء بوضعية غريبة مع عز وكأنها تقبلة.....


ماهي بصدمة/ اااا اسماء انتي انتى حيوانة ازاى تعملي كدا .....


عز / ماهي وطي صوتك محصلش حاجه..


اسماء / لا مهو حصل......


الأستاذة ماهي قربت منك و انت نايم الصور اللي انت شفته دي وقلت كلمة وجعتني مسيرك هترجعيلي وتعرفي انك انتى اللي غلطانة ...

انا لما شوفت الصور مخي اتشل مكنش فية مكان لخرم ابراة في نفوخي اللي شفتة هو اللي حصل و بس ..


عز/ بصدمة ماهي انت قربتي ...


ماهي/ بغيظ ايوا يا عز بحبك وهفضل احبك وهموت اي حد يفكر يبصلك ......


عز / امشي اطلعي برة لية تصرف تاني بعدين

ماهي/ وهي تنوي فعل شئ ماا ......

همشي بس هتندم يا عز انك سبتني امشي.....

اسماء / ماهي انتى مريضه......

لزم تتعلجي بجد

عز/...


ذهبت ماهي ....

عز/ خطة ذكية...  

اسماء/ بص اسفة لاني كنت بتجهلك و اسفة اني مسمعتكش ومدتكش فرصة 

عز/اششششش


اسماء/ ...........


عز/ انا مش قايل الروج دة ممنوع 


اسماء/ عشان الخطة يا زيزو


عز / كلمي امك انا هاجي اخدك

اسماء/هيبات عند آيات والله وحشاني خالتو

عز/ هاجي اطلبك منها ياهبلة...


.......................


الحلقة خلصت 🖤🖤🖤


الكاتبة إسراء سعيد 💚🦋

تعليقات

التنقل السريع
    close