القائمة الرئيسية

الصفحات



 الحلقه السابع عشر 

الكاتبة اسراء سعيد 

روايه ملاك الاسد❤🦋


........... 

لا تتورط بالحب..  فهناك قاضى يسمى الاشتياق لا يرحم احد💔!... 


••••••••


في فيلا اسد

...... 


بعد ما ملاك نامت في ثبات عميق من شددة البكاء و الارهاق......... 

خرجت اسماء من غرفة نوم ملاك... 

كنان/ هي بخير دلوقتي... 

اسماء و الدموع تساقط/ لا مش كويسة خالص. 

كنان/ اهدي... اسماء انا لزم امشي وهاخد ادم معايا و هاجي لي ملاك الصبح كان نفسي اكون جمبها بس مش هقدر...... 

كنان / هكلم عز يتصرف مع ممتك..... بس خليكى جمبها واحمم مينفعش ادم يكون معاكي مش هتقدري تحمية..... 

اسماء برفعة حاجب / طب تبقة امو داعية علية اللي يفكر يقرب من ادم او ملاك عندى استعداد اخش. فية السجن........ 

كنان بضحك/ السحن مرة وحدة.... 

اسماء/ احمم ممكن متدخلش عز بنا انا عارفة انة صاحبك و مش هتخبي علية بس من الافضل لو عز ييقا بعيد... وكمان ملاك هخليها بس فترة صغيرة معاك بعد كدة هتمشي من هنا........ 


كنان/ لو انتى مش عايزة عز يعرف تمام واى حاجه تقليها اكيد سر بنا ملاك انا اول يوم شفتها فية حستها زى اختى حبتها جداا شقوتها و جنانها و شترتة كمان في اول يوم ليها  اسبتت شترتها.. 

يعني لو بساعدها عشان حسته زى اختى مش بس عشان العز امرني بكدة...... 

اسماء ببتسامة/ ملاك ديما الكل يتعلق بيها بطفلتها...

كنان / شقية. جدااا ... اسماء / اتعزبت اووى في حياتها فوق متتخيل........ 

كنان/ عارف كل حاجه عنها........ 

وعنك مغرمة بي Bts اسماء بضحكة / انت طلعت مخبارات يسطا......... هاتف اسماء يرن.... عز....... 

اسماء / اوووف...... 

كنان شاف رقم عز../ دة عز.. اسماء بقتضاب :  اية يا عز...... عز/ انتي فين و مبترديش. لية ولية مشيتي مش انا قيلك اصحي القيكي مشيتي......... 

اسماء / عز اقفل مش فاضية سلام.... 

اغلقت اسماء الخط بوجه عز........... 


••••••••••••••••••••••


كل مرة بقول فيها انا تعبت دئما كان الله يجبر بخاطري من حين  الي الاخر... ☆


<•_•> 


في القسم..... 

اسر/ لو مضيتي علي الورقة دى هتطلعي منها زي ما لبستيها وانا معايا دليل برأتك و بكلمة منى هتطلعي من اللي انتى فيه دة...... 

سعاد بصدمة / انت يا اسر انت اللي تعمل فيا كل دة. 

اسر / امم مش انا تربيتك تسلم تربيتك يا عمتى... 

كان لزم اصورك فديو وانتى بتقتلي هدي امي... 

كان لزم اأمن نفسي..... 

سعاد كانت هتصفع اسر.... سرعان ما أسر امسك يدها.. لا  لا كدا غلط  هتمضي ولا......... 

نعم كانت ورقة تنزل عن ثروتها انها تملك الثروة الاكبر في العائلة..... سعاد / اللعنة عليك..... 

أسر  بتريقة / نعم انا لعنه الساحرة الشريرة ايوا وانقلب السحر علي الساحر اخلصي هتمضي والا امشى لسة عندى مشوار في الزنزانة اللي جمبك.. 

يقصد طارق......... 

سعاد / هطلعني منها ازاى....... اسر / لا دى لعبتى انا بقا....... 

مضت سعاد / ولكن بداخله تقسم انها ستقتلة حينما تخرج من هنا....... 

..(نعم عزيزى القرأ كما تدين تدان ولو بعد حين).. 

..... 


ذهب اسر الي طارق كي يساومة علي الفلوس... 


اسر/ مرحبأ بي الشيطان الاكبر..... 

طارق / عايز اية.... تعرف كنت متوقع منك اى حاجه بس تعرف متوقعتش ان ابقا هنا بسببك... 

اسر/ تؤتؤتؤ دي دماغك انت تيتة تخطط و انت تنفز دماغك اللي جابتك مش انا غير كدة انت اللي اطرتني اعملك فيك كدة بعد ما سمعتكو انك كاتب النص الاكبر لي ادم و ملاك كنت هستنى اية! 

طارق انت اوسخ بني ادم قابلتة....

اسر/ طب امضي يلا........ 

طارق / بتحلم انا لو روحي في ايدك انا مش هاجي اخدها...... 

اسر / هتقضي عمرك كله في السجن.... 

مش هسيبك في حالك في السجن.... 

طارق اعمل اللي تعمله....... 

أسر وقد تشتت عقلة انو لزم يلاقي ملاك 

اسر/ هلاقيكي وساعتها هخلص منك انتى و الملعون الصغير........... 


................................ 


عمر بعد ذهبة من فيلا الاسد يستعد الي انقاذ صديقة ملاك...... 

اقتحم عمر شقة ما او ما يقال عنها انها اوضة تحت سلم قذرة ومتعفنة..... 


فاطمه / يعني ياررب يوم ما استنى اليوم الي بحلم بية و اتخطف اتخطف في حتة معفنة وتلقيهم بيبيعو اعضاء وكلهم اكيد شمامين قال يعني واحد طول بعرض هيخطفني تلاقية سرسجي من اللي بيسقطو البنطلون دول..... 


عمر بصدمة من كلام هذة الفتاه/ توقع فعلا انها صديقة ملاك....... 

عمر/ وانتى بقا جاية تحقيقي احلامك هنا... 

فاطمه بشهقة/ يالهو انت جيت يرمضان... 

(كانت تقلد مسرحية العيال كبرت) 

عمر / بذمتك مش خايفة 

فاطمه بصرخة / انا مبقتش اخاف ايونغ انا بقيت بخاف اكتر.... 

(كانت تقلد محمد هنيدى في فيلم فول الصيني العظيم 😂) 

عمر / انتى بجد مش طبعية ثم ازال الغطا من علي وجهها ثم انصدم عمر ايعقل ان هذة الفتاه المشاكسة التى خبطت عربيتة و زعقت فية نعم انها الفتاه المسترجلة..... 


فاطمه بصرخة/ اااااععهع هو انت كل دة عشان فنوس عربيتك تخطفني طب لو راجل فكني فكنى يلااا 

عمر / انا اللي معظم الرجال ينحني لي تيجي بت زيك تقولي يلااا.... 


فاطمة/ هاهاااا فاكر لما تخطفني بقا هخاف والشغل دة يعم انت حققتلي حلمي طب والله يريت كان خطفني واحد سرسجي احسن من وشك الف مرة علي الاقل اقلة اخطفني لي يا مافيا ويقولي اصلك عاجبني يا جبيررر.... 

عمر لم يستطيع كبت ضحكتة / ثم انفجر ضحك علي هذة الفتاة.... 

فاطمه بعدم انتباهة/  يخربيت جمال اممك... 

عمر/ عارف...... 

فاطمه بأحرج كبير/ اا... 

عمر/ يلا نمشي ولا عجبك المكان... 

فاطمه / يعني انت جاي تخطفني و ترجعني دي نصيبة اية دى ياربي.... 

عمر/ اولا بطلي رغي ثانية معنديش اي مانع اني اخفطك بنفسي.... بس عندى اوامر انقذك من اللي تسلم ايدو وجابك هنا يكش تتربي ولسانك يقصر بدل ماهو طويل كدا........ 


فاطمة /ناااعم يا عمر........ 


عمر ايوا نعم/(احمم عمر لا يعرف انها تردحله😂) 


خرج كل من عمر و فاطمة و باقي الحراصة.... 


•••••••••••••


في منزل ندى


★_★


حنان. بعياط/ انا مبقتش فاهمة حاجه والله تعبت.. 

ملاك مش عارفة اوصلها اسماء مبتردش علي الفون فاطمة اتخطفت انا خلاص هتجنن..... 

ندى/ اهدي بس مينفعش نبلغ قبل 24 ساعة.. 

حنان بنفعال/ بقولك اتخفت من شقتها مش مرجعتش البيت و مختفية انا مش ناقصة تخلف.. 

ندى بعدم انتبة / ياربي علي الغباء يوم ما اعمل فيها عقله اقول كلام غلط كله...... 

حنان / مهو انا اللي جاموسة عشان جيت لي بقرة زيك وقلت اكيد هتساعدني... 

حنان / خلاص ياستر......... 


••••••••••••••••••


في فيلا الاسد......... 


اسد / استعد انهاردة هتسافر انت و كنان... 

كان يوجة كلامة لية يزن...... 

يزن/تمام بس دة امر من الملك صح 

اسد/ ايوة ولزم نرجع في اقرب وقت 

يزن/ طب كان اية لزمت اننا نفتح شركة هنا و... 

اسد/ اولأ عشان الشكل العام ثانيأ قلتلك متعوتش ابقا مبقاش رقم واحد في شغل...... 

يزن/ كنت هتخسر كتير بس ملاك هي... 

اسد/ انا كنت عارف الغلط فين وجاي من نحية كنان هو مأثر في شغله جامد بسبب البنت دي..... 

في اقرب وقت لزم نخلص ونفوق عشان الثفقات الجاية دي هتنهي علي كل المنافسين....... 

يزن/ احنا ديما جهزين......... 


في غرفة ملاك 

ملاك بصريخ ماما.. متسيبنيش استني بس هااجي معاكي اسماء بخضة جريت هي و كنان و يزن... 

ملاك وهي نايمة و حرارتها عاليه جداا ابتدت تخرف.. 

اسماء / السخونية لما بتجلها بتجلها الحالة دي... 

كنان/ هكلم الدكتور...... 

اسماء / لا مفيش داعي انا هبقا جمبها بس عايزة علبة اسعافات......... 

يزن احضر لها العلبة... 

طلعت اسماء مخفض الحرارة و جابت عصير برتقال ابتدت تسدرج ملاك حتي تستفيق بهدوء و تشربة لانها ضعيفة جدا ونقصها ڤيتامينات........ 

ملاك/ اسماء ماماا مش راضية تاخدني قوللها تاخدني ونبي  والدموع تتساقك من عيونها... 

اسماء / هقولها تخدك لو بقيتي كويسه اششش

ملاك/ تنظر حولها وكأنها تبحث عن امها وجدت اسد امامها ظلت تنظر الية بي بكاء ثم اغمضت عيونها... 

اسماء/ هي كدا هتنام لحد الصبح انا لزم امشى ماما بتكلمنى مش عارفة اقولها حاجة... 

كنان / تمام هوصلك.... اسماء/ لا مفيش داعي.. 

كنان....... قدامي عشان الوقت اتاخر... 

ثم ذهبت اسماء و كنان كي يوصلها...   

يزن/ انا هكلم الحرص يخلو الفندق اللي كنا فيه وكمان هشوف عمر فين اسد ماشي.....  

يزن / هتفضل هنا ولاا...... اسد نظر الية بدون ما يتحدث...... يزن / ااتمام.... 

انسحب يزن من الغرفة 

وظل اسد بجانب ملاك ينظر اليها..... 

ملاك/ تهز رأسها برفض و عنف لا اسر لا خلص بابا مش عايزة اكمل درستي احمد انا بكرهك ابعد.. ععني بقا وظلت تحرك يدها بعنف وامسكت رأسها بعنف زاخذت تبكي بهستريا..... 


قرب اسد منها بسرعة امسك يدها و حاول اقافتها ثم فرقت بي رجليها كأنها تقاوم شئ يهاجمها... 

حاوطها اسد بيدة وامسك رجليها وحكم قبضة يدة

ثم حكم يدة الثانية علي ارجل ملاك كي تبطل فرق بعنف لكن بكائها و حركتها بعفوية و طريقت كلامها وخوفها من شئ ما...... 

حينما اسد اقترب منها اكتر بقا جسمة قريب منها لا يفصل بنهم غير ستني متراات فقط! 

اسد/ اهدى بقا بس يا ملاك..... 

ملاك ولازالت حالت عفويتها...... 

سند اسد جبينو علي جبين ملاك منعأ ايها من التحرك واخذ يتنفس هوأها وهو لا يعرف لماذا يقترب منها كل الحد..... 

اخذ قلب اسد يخفق بشدة من هذا الوضع... 

ابتدت ملاك تخفف من حركتها لحد ما ثبتت تعمقت اكتر في نومها.......... 


ابتعد اسد عنها  بعد ما حس بنبض قلبة يتطبق مع نبض قلبها!!!!!!!! 


••••••••••••••••••••• 


وصل عمر و فاطمة بعد شجار كبير في العربية انزلها امام منزلها..     . 

عمر/ اتمنى بكل سرور مقابلكيش تاني يا مسترجله قالها عمر وساق العربية بسرعة جنونية تاركأ فاطمه بغيضها........ 

صعدت فاطمه وبداخلة غضب كبير/ ااه لو شفتك تاني يا ابو فصادة ياهبل...... 


حنان بسرخة/ اععععع كنتي فين عملو فيكي اية وازاى تتخطفي من غير ما تقليلي من غير ما ا.. 

قاطعته فاطمه / اقسم باللة هعيط انا مش ناقصة عبت انا كفايا اللي شفتة انى اتخفت شوية وارجع البيت مع وحدة ابن الطويلة لهبل دة اااخ لو شفته تاني....... 

حنان / خدتها بحضنها خفت عليكى انا معرفتش اتصرف. معرفتش اعمل حاجه اععععع بعياط... 

فاطمه / طب مرحتيش لي اسماء لي... 

حنان / ملقتهاش في البيت و مبتردش علي فونها.. 

فرحت لي ندي ساعدني فاطمه بزعيق/ اععع مش كفاية عليا متخلفة وحدة يانااس..... 

رحتي لوحدة هابلة جتلها وحدة عبيطة عشان تساعدها 

حنان / تعرفي تسلم ايد الي خطفك كان المفروض يقص متر من لسانك... 


فاطمه /بقا كدا طب تعالي بقا


فاطمه /اخدت شعر حنان بيدهاا..... حنان خلاص ونبي يا حاحا 


••••••••••••••••••••••


خلصت الحلقه 🖤🖤🖤


رئيكو و توقعتكو😘💜


★★★


الكاتبة إسراء سعيد❤✍️

تعليقات

التنقل السريع
    close