القائمة الرئيسية

الصفحات

 


عشق الايهم - الفصل ٧

في قصر عائله المنشاوي كان كل من ايهم وجاسر وفهد يجلسون في عرفه المكتب وهم يفكرون في ما حدث مع جوان كان ايهم يعلم ان هناك شي ما يحدث مع جوان ويوسف ولكن كان كل تفكيره هو كيف سوف يحميها من ذلك المدعو ادوارد ليتذكر كيف كانت حلتها عندما علمت ان ادوارد قد عرف مكنها كانت ترتجف من الخوف تلك الفتاه القويه ارتجفت من الخوف عندما سمعت اسمه يا تر ماذا فعل لها لكي يكون هذا حلها ليقتع سلسله افكره صوت جاسر


جاسر\بتفكر في ايه يا ايهم


ايهم بجمود\بفكر في الي اسمو ادوارد ده تفتكر عمل ايه علشان جوان تترعب كده


فهد \انت مسمعتهاش وهي بتقول انو السبب في موت ديما


جاسر\حتي لو كان هو السبب مستحيل تكون دي رد فعلها وكمان انت ناسي ان السبب في موت ديما هو مارك في الاصل وجوان عرفه كده كويس هو اكيد عمل حاجه لجوان خلها تخاف بشكل ده


ايهم \بس احنا لاذم ناخد حزرنا كويس الفتره دي علشان نقدر نحمي جوان وتالا


جاسر\ايه يا ايهم انت معاك حق لازم نجميها هي وبنتها ده المهم دلوقتي


فهد \بس برضو لازم نعرف كل المعلومات عن الي اسمو ادوارد ده علشان نكون عرفين احنا بنوجه مين


جاسر \سيب المهمه دي عليا انا هجبلكم كل المعلومات عنو


ايهم\فهد عوزك بكره تروح علي الادره وتختار مجموعه من الحرس بس يكون موصوق فيهم ماشي يا فهد


فهد \ماشي يا اسد علم


جاسر \انا هكلم الحوسيس في المقر وخليهم يجبولي كل المعلومان المطلوبه


ايهم \ماشي يا جاسر بس خدو بلكو كويس


حاسر وفهد\حاضر


خرج كل من فهد وجاسر وظل ايهم يفكر في ما سوفا يفعله الي ان ظهرت صوره لجوان في مخيلته لينهض ويتجه الي غرفتها قام بفتح الباب ودخل ليجدها نائمه مثل الاطفل ليذهب اليها ويجلس علي طرف السرير ومد يده وبداء بلمسح علي شعرها بحنان وبعد ذلك قام بتقبيل خدها ونهض لكي يخرج من الغرفه ليجدها ممسكه بطرف الت يشارت الخاص به لينظر اليها ثم يخرج من الغرفه ويذهب الي غرفته لكي يرتاح


****************


في مكان اخر


ديفد \سيدي لقد عاد الياس الي مصر وهو الان متجه الي قصر السيده ماذا نفعل


ادوارد ببرود\قام يقتله


ديقد \اومرك يا سيدي


ادوارد\ لن اسمح لاحد ان يبعدكي عني مهما حدث يا صغيرتي


في مكان اخر


امام مطار القاهره الدولي ينزل ذلك الشاب الذي يبدو عليه ملامح وجهه الجديه و القسوه كانت كل الانظر موجه له نظرت الاعجاب من الفتيات ونظرت الحسد من الشباب خرج الياس من بوابه المطار وركب سيارته الخاصه التي احدرها السائق الخاص اتجاه الياس الي قصر المنشاوي ولكن في اثناء توجهه الي هناك قطع طريقه سيارتين دفع ربعي سودء الون ليبتسم الياس ويقول في سره


الياس باستمتاع\لقد حان وقت المرح لانبدء فور انتهاء الياس من قول ذلك وجد احد السيارتين تقوم بل هجوم عليه من الجانب والاخرا من الجانب الاخر وبداو في اطلق النار عليه وهو يحاول ان يتخلص من هذا الهجوم ليخرج الياس المسدس الخاص به ويقوم باطلق النار عليهم وبحركه سريعه من الياس يقوم بدفع السياره لتنصدم بسياره المهجمين لتصقط من علي الطريق ليتبقى سياره وحده اخدو يطلقون النار علي الياس ولسوء الحظ اصيب الياس برصاصه في كتفه الايمن ولكنهو لم يتوقف بل زاد من سرعه السياره وقام باطلق علي عجلت السياره رجال ادوارد لتنقلب السياره بسبب سرعتها الذاده تنهد الياس بتعب وهو يشعر انهو سوفا يفقد الوعي باي لحظه ولكن ظل متماسك الي ان وصل الي قصر ولكن لم يتمكن من ان يضغط علي فرمل السياره لتنصدم بل بوابه الامامي للقصر وتدخل الي حديقه بسرعه عاليه ولكن الياس استطع ان يوقفها في الحظه الاخيره


وفي هذه الاثناء كانو يتنولون الافطره وكانت جوان قد استيقظت من نومها لتنزل الي الاسفل وهي ترتدي فستاان بلون الابيض وعليه حجااب بلون الموف


كانو ياكلون بهدوء الي ان سمعو صوت اصتدام قوي في الخارج لينهض كل من ايهم وجاسر وفهد وجمال وادم الي الخارج بسرعه ليرو ماذا حدث ولكنهم توقفو في مكانهم عندما وجدو سياره الياس في حاله صعبه والحراس يلتفون حولها وهم يوجهون اسلاحتهم عليها لتخرج كل من جوان ورغد التي كانت تحمل تالا وريم وملك وهم ينظرون لي تلك السياره ليلتفت اليهم جاسر ويقول


جاسر \جوان ادخلو جوه لحد ما نشوف في ايه ولكن كانت جوان لا تسمعه بل تقدمت من السياره وفور رايتها لالياس فتحت عينها برعب وصرخت وهي تتجاه اليه بسرعه حولو الحرس ان يمنعوها لكن كانت اسرع منهم وقامت بفتح باب السياره ليظهر الياس الذي كان مغطي بدماء وقبل لينحني الياس وقبل ان يصقط علي الارض كانت جوان تمسكه بين يديها وهي تجلس به علي الارض وتصرخ باسمه توجه الحميع اليها عندما وجدو انها تعرفه


جوان بصوت عالي\الياس الياس انت سمعني الياس رد عليا


جاسر \جوان خلينا نخدو علي المستشفي شكلو وخد رصاصه


جوان \الياس رد عليا


فهد\مش وقت يا جوان خلينا نخدو الاول علي المستشفى ونشوف فيه ايه وقبل ان يكمل فهد كلامه يسمعو الياس وهو يقول


الياس بصوت متعب\لا مش لاذم مستشفي انا هكون كويس


جوان بفرحه\الياس انت لسا عايش مش مت


ليقول الياس بسخريه وهو يحول ان ينهض\لا لسا ما متش مش هموت برصاصه وحده علي الاقل 3رصاصات او 4


جوان وهي تسانده لكي يقف وتقول بغيظ\انت بتهزر وانا الي كنت هموت من الخوف عليك


الياس \ ده علي اساس ان دي اول مره اخد فيها رصاصه يعني دانا انضربت رصاص اكثر ما انضربت بل ايد المهم انا عاوز مكان اقعد فيه ولا هفضل كده لينظر الي ايهم وجاسر وفهد الذين كانو يشهدون وهم لا يفهمون شي ليقول الياس لجمال


الياس\لو يمحت يا عمي جمال ممكن ادخل


جمال بعد ان افق من صدمه\ اكيد يا ابني اسف بس كان دخولك مفاجئ شوي ثم نظر الي جاسر وهو يقول جاسر ساعدو يدخل علشان جوان مش هتقدر ليتجه اليه جاسر وهو يساعده علي المشي الي ان دخلو جميعا الي الدخل جلس الياس وهو ينظر الي الجميع ولكن استقرت عينه علي ملك التي كانت تقف وهي تمسك بادم من شده الخوف ظل ينظر االيها ثم اتجاه بنظره الي ايهم الذي كان ينظر اليه بحده وبرود ليبدلهو الياس نفس النظره


جمال\اانت كويس يا ابني انت كلك دم


الياس بهدوء\انا كويس يا عمي


جاسر بجده\انت مين وازي تدخل القصر بلشكل ده


فهد \ومين الي عمل فيك كده وليه


ايهم \ وتعرف جوان منين اتكلم


كان كل من ايهم وجاسر وفهد يقفون امام الياس الذي كان ينظر لهم ببرود ثم نظر في اتجاه جوان التي كانت تقف خلف ايهم


الياس ببرود\اولا انا اسف علي دخولي كده بس انا نت متصاب ومقدرتش ادوس علي الفرمل ثانين انا ابقى الياس وانا الحارس الشخصي لجوان اما بقى الي عمل في كده ده شي ميخصكمش في حاجه


ايهم بحده \ لا يخصنا مش دخلت هنا يبقى يخصنا


الياس بنفس الطريقه\لا ميخصكش يا سيدا الرئد


جمال وهو يبعد كل من فهد وجاسر وايهم عن الياس وهو يقول \اهدو كده ملكو مش شيفين انو متصاب ولا ايه


جوان وهي توجه كلمها لجاسر \معلش يا جاسر انا هقلك علي كل حاجه بس اطمن عليه الاول


جاسر\انا اسف يا جوان بس اجنا بنطمن من نحيتو بس وقبل ان ينهي جاسر كلامه وجدو الياس يخلع جكيت والقميص الذي كان يرتديه وبعد ذلك يخلع الستره الوقيه من الرصاص وهو ينظر اليها بغيظ وضح ثم يلقيها علي الارض وينظر الي الجرح في كتفه وهو يقول

الياس بغضب \ولد ****** كانو بيستخدمو رصاص من نوع***** كانو عوزين يخلضو بسرعه بس ولله لوريك يا ديفد بس لما تقع تحت ايدي ثم ارتدا القميص الخاص وهو ينظر الي جوان ويقول


الياس بحده \جوان هتي التلفون بتاعك لو سمحتي قامت جوان بعطائه الهادف وكان الجميع ينظرون الي الياس باستغرب وهو يتصل بشخص ما وبعض قليل يقول الياس


الحوار مدبلج


الياس بسخريه\اهلا بك ديفد كنت انتظر ترحيب افضل من هذا يا رجل لقد خاب ظني بك لم اعهدك بهاذا البخل لم اتلقى منك سو راصاصه وحده فقت انا حقن اشعر بل حزن منك ليتيه صوت ديفد الغاضب


ديفد بغضب\سوف اقتلك يا الياس اعدك بذلك لن تنجو في المره القضمه


الياس وهو يضحك\حقن اضحكتني يا ديفد لو كنت تسطتيع ان فعل ذلك لفعلته منذ زمن لكن انت ضعيف وجبان ترسل لي رجالك الاغبياء وتظل مختبء مثل الفارن


ديفد بصرخ وغيظ\ اقسم سوف اقتلك ايها اللعين لن تنجو مني مهما فعلت


الياس ببرود \ لا يا ديفد اهدء اهدء حتي لا تصاب بل جلطه انا لا ازل بحاجه اليك يا رجل فهنك بعض الامور اريد ان اسويها معك او وارسل تحيتي الي سيدك الشيطان واخبره اني قد عت وسوفا احمي جوان منه مهما كلفني الامر وقل له ان ينتظرني لاني سوف اقضي عليه بيدي وداعا يا عزيزي ثم قام باغلق الهادف واتصل بشخص اخر


الياس بجديه\يوسف انا وصلت بس رجاله ادوارد عملولي ترحيب بسيط كده


يوسف بفزع \ايه انت كويس حصل ايه عملولك حاجه يا الياس


الياس بمرح\ لا بس عطوني هديه حلو قوي


يوسف بعدم فهم\هديه هديه ايه


الياس بصحك\عطوني رصاصه من نوع******* في كنفي انما اايه هديه في السليم


يوسف بصرخ جعل لياس يبعد الهدف عن ازنه \انت اتجننت يا الياس بتضحك وانت وخد رصاصه انت نوي تجنني مش كفى علي جوان تطلعلي انت كمان كمان لا كد كتير علي


جون وهي تاخز الهادف من يد الياس وتقول بغيظ\ملها جوان يا استاذ يوسف عملتلك ايه ان شاء الله


يوسف بغيظ\لا انتي بتعملي حاجه دانتي ملاك مش بتغلطي اسمعني منك ليها انتو الاتنين مش عاوز اشم خبر بس انكم تلعطو من القصر لحد ما اجي انتو فهمين ولا لاء


الياس لكي يغيظ يوسف\حاضر يا بابا اي اومر تانيه


يوسف بغيظ \ابوك في عينك اتلم يلا بدل ما المك


الياس \ليه شيفني متبعطر ولا ايه


يوسف\الياس انا علي اخري منك


الياس ببرود\خلص يلا علشان شكل الجرح ده عميق شوي قل الياس ذلك وهو ينظر الي كتفه الذي كان لا يزل ينزف دماء اغلق الياس الهدف ثما اعطه لجوان التي كانت تنظر اليه هي والجميع


الياس \هو مفيش علبه اسعافت هنا ول ايه


جمال \لا فيه يا ابني ثم نظر الي ملك التي كانت تقف خلف ادم وتمسك بيده وقال ملك روحي هاتي علبه الاسعافت من جوه


ملك برقتها المعتاده\حاضر يا عمو وذهبت ملك تحت نظر الياس ثم عادت وقمت باعطئ العلبه لجوان ذهبت جوان الي الياس وهي تقول له بهمس


جوان بهمس \كفيك هتكل ابت بعينك لو جاسر ولا ادم لحظو مش هحوش عنك انت فهم


ليرد عليها الياس بمرح\اه يا وطيه هتتخلي عني مكنش العشم يا صحبي


جوان وهي تضحك علي كلام الياس كان كل هذا تحت نظر ايهم الذي كان في اشد غضبه من ما يحدث ولكن تظهر بل برود لكي يعلم ما سوف يحدث


تعليقات

التنقل السريع
    close