رواية عالمي الصغير
الفصل 2
اميرة / دي بنتي جنة
نظر لها جبل و استغرب تصرفاتها جاء ليتحدث ولكن
اوقفه جده
جده ( بحنان) / بنتك انا مش مصدق اني شوفتك و
شوفت بنتك ما شاء الله بقيت عروسة تعالي يابنتي
اميرة / جنة روحي لجده
كانت تمسك في ملابس والدتها بخوف عندما رات
جدها قائلة / لا يا ماما مش هروح لجدو الوحث
ده
جبل ( بغضب) / انتي بتقولي ايه يا بت انتي
الجد ( بضيق) / جبل اسكت
اميرة / انا بجد اسفة يا بابا جنة مش قولتلك جدو
طيب
الجد ( بحزن) / خلاص يا اميرة متزعقيش ليها
جبل ( بسخرية) / طبعا انا هكون متوقع ايه من الام
اخلاقها كده اكيد معرفتش تربي بنتها و قليلة الادب
جنة ( بعصبية طفولية) / انا مث قليلة الادب انت
كمان وحث زي جدو
اقترب منها جبل ليمسك يدها بقوة قائلا بغضب /
مين ده يابت انتي مجنونة
عندما استمعت جنة لكلمة مجنونة اتاها حالة
هيستيريا لتبتعد عنه وهي تصرخ
جنة ( بصريخ) / انا مث مجنونة مث مجنونة
اتصدم جبل و الجد من تحولها الشديد لمجرد ذكر
هذا الاسم ذهبت اميرة الي ابنتها لكي تهدئها اقترب
معتز من جبل ليهمس له قائلا / هي مالها كل ده
عشان قولت مجنونة
جبل ( بستغراب) / مش عارف في ايه حتي تصرفتها
مختلفة عن شكلها
معتز / مش فاهم قصدك ايه
جبل / اسكت يا معتز انا مش ناقص غباء
معتز ( بهمس) / ده انتوا عيلة هم
نظر له جبل نظرة ارعبته فبتعد عنه خوفا منه
اميرة / جنة اهدي يا حبيبتي انتي مش مجنونة
جنة ( ببكاء ) / ماما هو قالي اني مجنونة كلهم
بيقولولي كده ليه بس انا مث مجنونة
اقترب منها جدها ليربت علي ظهرها بحنان قائلا /
جنة انتي مش مجنونة انتي بنوتة جميلة
جنة ( ببراءة ) / انا جميلة
الجد ( بإبتسامة) / طبعا جميلة جبل تعالي صالحها
جبل ( بصدمة) / نعم
الجد / بقولك تعالي صالحها
جنة / مث جدو قال تعالي صالحني اسمع كلامه
عشان مث تبقي وحث و اكون صاحبتك
معتز ( بضحك) / ونبي بنت عمتك دي عسل
جبل / اخرس يا حيوان
ذهبت جنة لمعتز وهي تبتسم له قائلة / بص عشان
انت طيب هتبقي صاحبي ماثي
معتز ( بإبتسامة) / ماشي يا جوجو بس قوليلي عندك
كام سنة
نظرت جنة له و ظلت تفكر ليعقد معتز حاجبيه ثم
نظر لجبل الواقف ينظر لها بغموض
جنة / مث عارفة انا تعبت عايزة انام
الجد / جبل طلع بنت عمتك اوضتها
جبل ( بضيق) / استغفر الله وفين زفت اوضتها
الجد / جنب اوضة نور براحة عليها
جبل / قدامي يابت
جنة ( بغيظ) / انا جنة مث بت
الجد / وبعدين يا جبل يلا جنة اطلعي نامي
جنة / ماثي
صعدت جنة و معاها جبل
الجد / هي بنتك مالها يا اميرة
اميرة ( بحزن) / اقعد يا بابا وانا هحكيلك
معتز / احم طيب ما تستنوا لحد ما جبل ينزل ولا ايه
يا جدي
الجد / عندك حق
معتز / اعرفك يا طنط انا معتز صاحب جبل
اميرة / اهلا بيك يابني
.......................................................................
جبل / دي هتبقي اوضتك
نظرت جنة للغرفة لتقوس فمها بحزن قائلة / هو
مفيث لعب
جبل ( بغضب) / نعممم لعب ايه وانتي بغلة كده و
بعدين انتي بتتكلمي كده ليه اتزبطي
ابتعدت جنة عن جبل خوفا منه لتجلس في احدي
زوايا الغرفة لتبكي نظر لها جبل ولم يعرف ماذا يفعل
مع هذه الفتاة التي تبكي كثيرا عندما يتحدث معاها
اقترب منها لينزل الي مستواه
جبل / انتي بتعيطي ليه دلوقتي انا عملتلك حاجة
جنة ( بدموع) / اه عملت زعقتلي يا كداب
جبل ( بنفاذ صبر) / استغفر الله بصي انا مبحبش
شغل العيال ده و احسنلك بلاش الحركات البراءة
دي معايا عشان كلكم صنف واحد خاين و زبالة
جنة ( بصراخ) / انت وحث انا بكرهكككك
جبل ( بصوت عالي) / اخرسي اياكي تعلي صوتك
عليا صدقيني هقتلك وقتها
في هذه اللحظة خرجت نور من غرفتها لتستمع الي
صريخ جبل لتتجه نحو الغرفة لتري جبل جالس
امام فتاة ممسك يديها بقوة لتسرع نحوه
نور / في ايه يا جبل مين دي و مالك ماسكها كده
ليه
جبل ( بغضب) / اطلعي بره يا نور دلوقتي انا هعرف
اربيكي طلما امك معرفتش تربيكي
جنة ( ببكاء) / ماااامااااا
نور ( بعصبية) / جبل سيبها البت مرعوبه منك
حاولت نور انقاذ جنة من بين جبل ليصعد الجد و
و معتز و اميرة الي الغرفة صدمت اميرة من حالة
ابنتها لتتجه سريعا نحوها
اميرة / اهدي يا حبيبة ماما متعيطيش
دفعت جنة والدتها سريعا لتخرج من الغرفة متوجها
الي خارج الڤيلا توجه الجد نحو ابنته ليطمأن عليها
الجد / انتي كويسة يا بنتي
اميرة ( بخوف) / بابا الحق جنة قبل ما تخرج
الجد / جبل امسكها بسرعة
هبط جبل سريعا ليراها تحاول فتح بوابة الڤيلا
ليتجه نحوها بكل غضب ثم امسك يديها بقوة
ليجذبها نحوه لتصطدم الي صدره
جبل ( بغضب) / و بعدين معاكي هااا عايزة تهربي
جنة ( ببكاء و خوف) / ابعد عني انا بكرهك
ليقوم بضغط علي يدها اكثر قائلا / اخرسي خالص
مش طايق اسمع نفسك
ليأتي نور و معتز اليهم خوفا من تهور جبل علي هذه
المسكينة
معتز / جبل اهدي عليها مش كده نور خدي جبل و
ادخلوا الڤيلا
نور / طيب
جبل / مش هدخل غير لما البت دي تدخل بدل ما
تهرب
معتز / يابني ادخل طيب وانا ههديها و ادخلها هي
معايا متخافش
نور / يلا يا جبل معتز هيتصرف معاها
ذهب جبل علي مضض مع نور تاركين معتز مع جنة
جنة ( ببكاء) / انا مث عايزة ابقي هنا سيبني اخرج
و مش هقول لحد
معتز ( بحنان) / طيب ممكن تبطلي عياط
نظرت له جنة بحزن ليكمل حديثه قائلا / بقي في
بنوتة شاطرة تهرب من بيتها
لتهز راسها بالنفي وهي تمسح دموعها
معتز / يبقي جنة مش هتهرب من البيت عشان هي
شاطرة صح
جنة / بث الراجل ده بيزعقلي كتير و جنة بتعيط
معتز / انتي اسمعي كلامه و هو مش هيزعقلك تاني
و بعدين مش انا صاحبك يبقي هدافع عنك
لتضحك جنة متناسية حزنها قائلة / خلاث انت سوبر
مان ماثي
معتز ( بأبتسامة) / ماشي يا ستي يلا ندخل عشان
ننام
ليمسك يدها و يدخلون الڤيلا ليري الجميع جالسون
معتز / جدي انا هطلع جنة اوضتها
جدي / ماشي
ليصعدوا الي الاعلي متوجهين الي الغرفة
جبل / مش ملاحظ يا جدي ان بنتك من اول ما جت
و كل بقي علي اعصابه
نور ( بصدمة) / بنتك مين انا مش فاهمه حاجه
جدي ( بهدوء) / جبل دي عمتك عيب تقول كده
نور ( بسعادة) / حضرتك عمته اميرة صح
اميرة / اه انا
جبل ( بغضب) / و مش عيب ان واحدة تهرب من
بيتها لا و كمان بنتها طالعة زيها
اميرة ( بحزن) / عارفة ان اللي عملته كان غلط بس
بنتي حاجة تانية انت متعرفش حصلها ايه من اول
ما جت الحياة لحد اللحظة دي
هبط معتز و توجه نحوهم لينظر له جبل بغضب
قائلا / اتأخرت فوق ليه يا زفت
معتز ( بنفاذ صبر) / تعرف تلم لسانك شوية و بعدين
متأخرتش دول عشر دقايق
الجد ( بحزم) / بس انتوا الاتنين يلا يا اميرة احكي
بنتك مالها
نظرت اميرة للجميع لتحكي قصة جنة قائلة.............
Amal_Tarek
تعليقات
إرسال تعليق