Header Ads Widget

رواية عشقت حياه بقلم زهرة الثالوث حصريه وجديده وكامله جميع الفصول على مدونة النجم المتوهج

 رواية عشقت حياه بقلم زهرة الثالوث حصريه وجديده وكامله جميع الفصول على مدونة النجم المتوهج 



رواية عشقت حياه بقلم زهرة الثالوث حصريه وجديده وكامله جميع الفصول على مدونة النجم المتوهج 


أنا سلمت،ك نف،سي عشان أنا حبيتك ليه خونت الثقة اللي بيني وبينك 


ثقة إيه وخونت مين نو انتي ليه مكبرة الموضوع اوي كدا يا بيبي احنا الاتنين قضينا وقت لذيذ مع بعض  وزهقنا من بعض ف عادي بقى 


عادي بقى !!  عادي اللي هو ازاي أنا كنت بنت بنوت و كنت مخطوبة و فسخت خطوبتي عشانك ولما قولت لي انك بتحبني  ولازم اثبتلك حسن نيتي  لحبك  وكان شرطك اسلمك نفسي دلوقتي جاي تقولي زهقنا من بعض ؟ 

 عشقت حياة بقلم  زهرة الثالوث 


وبعدين بقى  انتي مبتزهقيش من الرغي دا  بقولك انا خلاص زهقت شوفي غيري اقولك على حاجة وافقي ترجعي لخطيبك  و عيشوا في تبات و نبات وخلفوا صبيان وبنات وحلي عني بقى 


احل عنك ؟؟ 


 دا انا هخرب بيتك  انت ازاي تضحك عليا وتسبني كدا و تمشي 


مسك ايدها و زقها بعيد عنه و نفض قميصه كأنه بينفض تراب من على هدومه  بعد شوية عنها  و طلع سجارة و ولعها  و هي كانت بتحارب نفسها بين تقت..له و تضيع نفسها  بس هي كده كده ضايعة ماهو مش راضي يتجوزها  هتعمل إيه في المصيبة دي  مدت ايدها ومسكت السكينة و لسه هتضربه في ضهره لف بالصدفة مسك ايدها بالعافية في اللحظه الاهيرة و لكن بردو انجرحت ايده    زقها بعصبيه بعيد عنه و قال/  و عزة و حلالة الله لو فكرتي تقربي مني تاني يا بنت الكلب ما حد فضحك غيري   


كمل كلامه و هو بيجرها بره بيته جرها من شعرها لحد ما وصل لباب شقته  ولسه هيرمها برا الشقة لاقى امه  واقفة على باب البيت هي وابوه خياة  اترمت في حضن عمتها و استنجدت بيها  و حكت لها ان ابنها ضحك عليها  و انها هلاص مبقتش بنت بنوت  عمتها كانت في صدمة مش عارفة تعمل ايه  لسه بتخاول تستوعب الصدمة لاقت ابنها بيقول /  البت دي كدابة بنت كلب 


 عشقت حياة بقلم  زهرة الثالوث 

حياة بدموع/ انا مش كدابة ولا بنت كلب الكلب الحقيقي هو انت  


ولسه هتكمل قامت ضربها قلم  قوي  وقعت بسببه في حضن عمتها اللي ضمتها  بحنان و طبطبت عليها  و لسه هتتكلم  لاقت  ليل ابنها مسك شعر حياة و بيطلعها بره   صرخت حياة  و هي بتستنجد ب عمتها بس عمتها وقفت مكانها مش عارفة تصدق بنت اخوها ولا تثدق ليل ابنها   حياة من كتر الضرب وقعت على السلم واتدحرجت   و دماغها اتفتحت الجيران اتلموا و راحوا المستشفى  و لما وصلت جه ابوها وامها    ابوها سألها  بلهفة و خوف / مين عمل فيكي كدا يا بنتي و كنتي فين ؟ 


حياة بصت لابوها ومش عارفة تقول ايه تقوله انن هانت ثقته فيها و انها سلمت نفسها لابن عمتها ولا تقوله  اي كاام وخلاص  فتحت بؤقها 

 ولسه هتتكلم  لاقت تمتها جريا عليها وحضنتها و همست جنب ودنها/  اياكي تنطقي ابوكي هيموتك  و يموته   اياكي  اسكتي وانا هحل الموضوع بطريقتي .


 عشقت حياة بقلم زهرة الثالوث 


وسكت للاسف  حياة عشان عمتها تتولى الموضوع بطريقة مكدش يتوقعها ابدا   بصت حياة لابوها و هو بيسأل اخته وبيقول/ ايه اللي حصل يا أم ليل  انتي مش قولتي ان حياة مش عندك منين بتقولي انها وقعت من على سلم عمارتك و منين بتقولي انها مش عندك   


ام ليل مبقتش عارفة تقول ايه ولا تعمل  ايه  غجأة لاقت نفيها بتقول/ بص بقى بصراحة و من غير لف و دوارن بنتك حد ضحك عليها ومش راضية تقول هو مين و ليل ابني قفشها معاه بس الواد هرب  و ليل معرفش يمسكه  و لما معرفش يمسكه قام رنها العلقة الجامدة دي  و بصراخة كدا بقى انت لازم تلم الموضوع 


ابو حياة بص لبنته  و بص لاخته  قرب من حياة وقالها بصوت بيرتعش وعيون تتمنى تقول ان الكلام دا محصلش  / قولي يا حياة انه محصلش قولي ان عمتك كدابة و انها بتقول كدا و السلام  وانا اوعدك اني هند الدنيا فوق  دماغهم عشان قالوا عليكي  كدا 


حياة مقدرتش تبص في عين ابوها  بس هو اجبرها تبصله وقالها/  بصلي  وقولي انه محصلش   


صرخت حياة و قالت / حصل حصل حصل 


كملت و قالت /بس اللي عمل كدا ليل يا بابا مش حد غريب ابن اختك هو اللي عمل كدا 


عمتها حبت تلم الموضوت وقالت/ اخس غليكي قليلة الادب بقى بعد ما وقف معاكي وحاول يساعدك  ترمي بلاكي عليه 

حياة/  انا معايا ورقة ثبت ان اللي عمل كدا ليل 

ابوها/ والورقة دي فين ؟ 


حياة سكتت و معرفتش ترد  بس اصرار ابوها خلاها تقول /  سبتها مع ليل يا بابا سبتها معاه 


  ابوها متحملش اللي حصل وفضل يضربها فيها و عمة حياة استغلت دا و خرجت تتصل بابنها وقالت/ ليل بسرعة اتخلص من الورقة اللي معاك خالك  عرف كل خاجة و جايلك في الطريق اخلث بتدين احكي لك  كل حاجة 


اخوها خرج بعد  سمع كل  حاجة  بصلها وقال/ كده يا حنان كده ؟  هي دي الامانة اللي وصيتك عليها يا حنان ؟ 


حنان بلعت ريقها و قالت / انا كنت بقوله على وصل النور يا خويا انت فهمت ايه يا وليد يا خويا ؟ 


وليد مشي ومردش عليها  مشي و مكنش شايف قدامه،  طلع فونه  و  حطه على ودنه و انتظر  واول ما جاله الرد  قال بلهفة/  ايوة يا سليم  

هات ولاد عمك  كلهم وحصلني على بيت عمتك حنان  هغيل عار يا سليم هغسل عاري 


 

أنا مليش دعوة ببنتك روح شوف بنتك نامت مع مين غيري و جاية ترمي بلاها عليا 


ليل كان شرسة و مكنش هامه حد،  لا خالو ولا غيره   وكانت العيلة كلها موجودة عشان تحل الأزمة  مامت ليل زعلانة غلى اللي وصلت لي بنت اخوها بس في نفس الوقت مش قادرة تقف جنبها،  ف كانت بتنكر اي علاقة بينها وبين ابنها عشان ابنها ميتفضحش  قرروا يمبوا الموضوع بإن يتم كتب كتاب في نفس اليوم و يطلق في نفس اليوم ومش عاوزين حاجة من ليل  بس المهم يبقى ليها قسيمة جواز و طلاقة 


عم حياة الكبير و اللي هو أبو سليم  تعهد لحياة بإن مكدش هيقدر يمد ايده عليها و لا هيقرب منها  سليم كان بينفذ اوامر ابوه من غير مناقشة،   راح جاب المأذون  و تم عقد القران   حياة كانت قعدة مش عارفة هو ايه اللي بيحصل دا هما صحيح هيكتبوا ويطلقوا في نفس القعدة   عشان يبقى الاسم متجوزة ومطلقة !! 


بنت عم  حياة  و اسمها ياسمين  طبطبت على كتفها و قومتها بعد ما خلصوا الاجراءت كلها،  دخلتها اوضتها وطلعت بيجامة نضيفة وطلبت منها تغيير  هدومها على ماتجيب لها حاجة تشربها .

بقلم زهرة الثالوث

البيدج الاصلي الصفحه الرسمية زهرة الثالوث 


 خرجت ياسمين و اتقابلت مع اخوها سليم  كان بيعمل شاي للرجالة   وقفت وسألته بصوت هادي/  عمي هيعمل ايه ؟ 


سليم/ هيعمل ايه يعنب مع واحدة عاوزة قطم رقبتها وواحد معندوش ريحة الد...م 


ياسمين/ بس وطي سكوتك  هتسمعك وهي مش ناقصة حرام عليك يا سليم 


سليم بغيظ/ حرمة غليها عيشها الفاجرة اللي عاوزة حش رقبتها اقسم باللت لو مكان عمي لكنت دفنتها تحت رجلي .


ياسمين عرفت انها مش هتاخد حق ولا باطل مع اخوها و هو عصبي كدا فقررت تروخ ناحية التلاجة نطلع أي اكل سريع عشان حياة .

بقلم زهرة الثالوث

البيدج الاصلي الصفحه الرسمية زهرة الثالوث 


في اوضة الضيوف


أبو حياة و أبو سليم قاعدين يحلوا مع ليل موضوع الطلاق  اللي المأذون قال انه مينفعش يتم في نفس اليوم و لازم الاجراءت بتاعت الجواز تتوثق الاول،   ليل حس نفسه بقى مربوط بيها و كدا الموضوع هياخد أكبر من حجمه   وهو بيخاف من خاله الكبير لانه شديد عن أبو حياة،   ابوسليم اتكلم و قال/ حياة هتفضل عندي لحد ما تطلع قيسمة الحواز والطلاق و تكمل شهور عدتها عندي بعدها هترجع بيتك يا وليد 


ابو حياة كان لسه هيتكلم و يعترض قرار اخوه   لكن ابو سليم  قال بصرامة/ بنتك غلطت واحنا بنصلح الغلط ملوش لازم تزود عليها اكتر من كدا 


كمل ملامه وهو بيبص ل ليل وبيقول/ مش ذنبها انها واثقت في واحد و طلع مش قد الثقة .


ليل لف وشه الناحية ااتانبة و هو بينفخ  من الضيق،   دخل سليم ومعاه صينة الشاي حطها على التربيزة وقعد يسمع كلامهم في هدوء  لحد ما أبوه قاله/خد ابن عمتك و ادخل شقتك غلى ما اقعد عمك شوية .


سليم اخد ليل و هو اصلا مش طايقه بس مضطر ياخده عشان أبوه يتكلم مع عمه ويحاول يهديه شوية ويخفف عنه.


بقلم زهرة الثالوث

البيدج الاصلي الصفحه الرسمية زهرة الثالوث 


بعد يومين 


 مرات عم حياة كانت مش طايقة وجود حياة وشايفة انها هتأثر على اهلاق بنتها و اتكلم مع جوزها بس هو رفض يسمعلها فقررت انها تتصرف هي من دماغها،  خاولت تتكلم معاها بهدوء و لما حياة فشلت تفهمها انها ملهاش مكان تاني تروحه  قالت / بصي يا بنت الخلال غلطتي ولالا مليش دعوة ستر الله من ستر أنا معايا واد و بت واخاف عليهم منك  سيبي البيت و متقوليش اني أنا اللي عملت كدا عمك هيخرب بيتي لو عرف .


بقلم زهرة الثالوث

البيدج الاصلي الصفحه الرسمية زهرة الثالوث 


حياة هزت راسها و خرجت قبل ما حد يشوفها ويعترض تصرف مرات عمها  خرجت من البيت و هي نازلة على السلم 

 اتقابلت مع عمتها  لفت وشها منها و مردتش تسلم عليها   وقفتها وقالت بندم / معلش يا بنتي حقك غليا 


بقلم زهرة الثالوث

البيدج الاصلي الصفحه الرسمية زهرة الثالوث 


 حياة دموعها نزلت وصعب عليها نفسها   عمتها شدتها لحضنها و فضلت تطبطب عليها  لحد نا هديت وعرفت منها ان مرات عمها رافضة وجودها  طبطبت اىى ايدها وقالت/  ولا يهمك تعالي معايا  نشوف حل 


حياة / هنروح فين ؟ 

عمتها/  هنروح لسليم الورشة وهنقوله و هو يتصرف لحد ما اشوف هعمل ايه مع ابوكي .


راحت مع عمتها الورشة  لاقت سليم  مش طايق نفسه و كان عامل مشكلة مع الناس اللي جنبه، دخلت عمته و حياة و شرحت له عمته اللي حصل  كله  سليم اتكلم بقسوة وقال/  ما هو كل اللي تلف على حل شعرها تستاهل اكتر من كدا 


عمته/  خلاص يا سليم خلينا نشوف حل للمشكلة دي وبتدين نبقى نتكلم براحتنا .


سليم اتنفس بعمق و بعدين و قال/  في شقة كنت واخدها هنا قصاد الورشة  تعالي اترمي فيها  ولو ابويا سألك  قولي انك مش عاوزة تقعدي عشان ابوكي في نفس البيت ومكسوفة ترفعي عينك في وشه وانا هبقى اقنعه ان كدا احسنلك 


بقلم زهرة الثالوث

البيدج الاصلي الصفحه الرسمية زهرة الثالوث 


بعد يومين 


حياة انتقلت  للشقة بتاعت سليم فعلا و بقت مرتاحة شوية فيها   بعيد عن الضغط اللي حواليها عرفت ان ابوها كمل اجراءات الطلاق خلاص، وفي يوم قامت بليل متاخر على تعب في معدتها  جامد وبترجع كل شوية  فقررت تروح المركز الطبي وتكشف عشان مفيش حاكة راضية تقتد في معدتها    نزلت  و راحت ناحية الورشة وقفت على بابها و قالت بهدوء / انا رايحة المستوصف يا سليم عشان تعبانة شوية وهروح اكشف 


سليم بعصبية/ هو انتي فاكرة نفسك مراتي ولا ايه ؟  ما تغوري في اي داهية تاخدك 


حياة اتكسفت اوي ومشيت وهي بتحاول تبلع ريقها وتكتم الدموع مجرد ما مشيت شتم وقال/ نسوان  عاوزة الحر ق 


بعد نص ساعة من الانتظار  دخلت حياة اوضة الكشف وبدأ الدكتور يشوف التحاليل المطلوبة منها  بص لها  و قال : انتي متجوزة مش كدا ؟ 


حياة مبقتش عارفة تقول ايه ف اتوترت وقالت / لا اه لا 


الدكتور/ يعني ايه ؟ 

حياة/ يعني كنت متجوزة و انفصلت خير يا دكتور ؟ 

الدكتور/ التحاليل اللي قصادي بتقول انك حامل و عشان كدا لازم تتابعي مع دكتور نسا 

حياة/ هو حضرتك شاكك في حاجة ؟ 

الدكتور/ انتي بتقولي ان في نزيف و التحاليل بيقول في حمل  ف هو اللي هيقدر يحكم بالظبط سبب النزيف ايه ؟ 


خرجت حياة ولاقت عمتها قي وشها سألتها بقلق و قالت/ مالك يا حياة في اية ؟ 


حياة/ الدكتور بيقول اني حامل وانؤ لازم اتابع مع دكتور نسا عشان يعرف سبب النزيف 


عمتها بصدمة/ حامل  ؟؟ 


حياة اترمت في حضن عمتها وقالت / هنعمل ايه في المصيبة دي يا عمتي هنعمل ايه 


بقلم زهرة الثالوث

البيدج الاصلي الصفحه الرسمية زهرة الثالوث 


عمتها بدموع /والله ما عارفة يا بنتي ابوكي لو عرف بالمصيبة دي كمان هيطب ساكت  


بعد مرور وقت 


وصلت حياة مع عمتها شقتها لاقت سليم قاعد قدام الورشة بيخلص شغله،  عمته سابت حياة و راحت له وقعدة معاه وعرفته باللي حصل كله وهنا كانت صدمته تفوق كل الصدمات اتلجم مبقاش عارف يعمل ايه ولا يقول ايه بص لعمته و قالها/  انتي متأكدة يا عمتي 


عمته/ ايوة يابني ومش عارفة اروح فبن ولا اجاي منين ولا هقول اقول لعمك ايه !!


سليم هيتكلم لاقى حياة واقفة على سور البلكونة بتميل جامد اوي  وكأنها متعمدة توقع نفسها عشان تبان انها سقطت من البلكونة مش انتحار  جري على العمارة وقبل نا يدخل العمارة لاقى حياة وقعت على سطح العربية .


 قرب منها سليم وحاول يشيلها لاقى حاجة تقيلة على دماغه نزلت بص واره لاقى ووووووووووو


أنت يا ابن  الكلب هتعملهم عليا بروح امك 


 سليم لف لاقى ليل بيضربه و مش فاهم هو اتجنن ولا إيه حكايته  لسه بيحاول يستوعبه ضربته الاولى لاقى التانية في وشه  سليم اتنرفز جدا  ف بدأ يضربه  اكتر ما ضرب ليل 


 الناس اتلمت عليهم وحاولت تفرق بينهم عشان المشاكل   حنان ام ليل صوتت و قالت/  سيبكم من شغل العيال  دا و شوفوا الغلبانة اللي رمت نفسها دي  


 سليم  كان هيشلها  لكن ليل منعه و قال / عنك يا خبيبي مراتي محدش يشيلها غيري 


ليل شال حياة  وراح  بيها أقرب  مستوصف  ومجرد ما دخل  الدكتور بتاع الطوارئ بدأ يكشف عليها  عمتها حنان كانت ورا ابنها   بتقول برعب  و خوف عليها / الحقها يا ابني بسرعة البت حامل 

بقلم زهرة الثالوث 

البيدج الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


ليل اتصدم وبص لامه و بعدين بص لحياة اللي بتنزف   الدكتور  بصلهم و بدأ يشكف عليها  و بعدين قال  / الحال محتاجة رعاية حالتها متدهورة بسرعة اطلع على المستشفى العام  و هما هيعملوا معام اللازم 


ليل بعصبية/ اتصرف أنت 

الدكتور/ هتصرف اعمل ايه بقولك محتاجة رعاية ونقل دا احنا مجرد مركز طبي مفيش الحاجات دي هنا الحقها لو كنت باقي على حياتها 


ليل في لحظة كان شايل حياة بين ايده  وخرج بيها من باب المركز     واول تاكسي اخده و طلع على المستشفى  

بقلم زهرة الثالوث 

البيدج الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


بعد ساعة  من نقلها للمستشفى  خرج الدكتور بعد ما عمل معاها اللازم ليل وقف و سأله بلهفة/ خير يا دكتور ؟ 


الدكتور بأسف / ربنا يعوض غليكم 


ردت ام ليل و قالت / مش مهم الجنبن المهم هي عاملة ايه ؟ 


الدكتور / هي حالتها الصحية مش كويسة هتفضل في الرعاية لحد ما تعدي ال48 ساعة دول خير بعدها نقرر إيه اللي هيتم 


بقلم زهرة الثالوث 

البيدج الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


ليل مفهمش كلامه  و الدكتور كان هيمشي  بس ليل مسك في و قاله/ تقصد ايه بكلامك دا ؟ 

الدكتور/ صدقني مش هقدر اتكلم في حاجة غير لما تعدي ال48  ساعة على خير  ادعولها تقوم بالسلامة عن أذنكم .


 مشي الدكتور و حنان قضلت قتدة تبكي على بنت اخوها الوردة المفتحة اللي الكل كان بيحلف بيها و باخلاقها فجأة كدا بقت بنت مش كويسة، بصت لابنها و قالت بعتاب/ ليه كده يا ليل عملت فيها كده ليه   كان ذنبها ايه في خلافاتك مع سليم 


بقلم زهرة الثالوث 

البيدج الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


ليل بص لها و فهظ انها فهمت كل حاجة    هزت راسها وقالتله / ايه فاكرني هبلة و مش فاهمة حاجة ؟ من يوم ما قلت لك ان حياة فسخت خطوبتها وسليم ابن خالك بيفكر ياخدها و انت اتقلب حالك   فجأة بقت تنطلهم في البيت ولما هي هي تيجي عندي تقعد وتلزق عشان تعلقها فيك فضلت وارها زي الشيطان لحد ما حبتك  و سلمت لك نفسها 

كل ده عند في سليم الواد الغلبان اللي معملكش حاجة غير انه كان داير يشيل في بلاويك ويسد ديونك  


بقلم زهرة الثالوث 

البيدج الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


رد ليل بغيظ و قال/ مش من مال ابوه بروح امه ده ورثك ياما ولا انتي نسيتي ؟؟ 


حنان/ نسيت لا شكلك انت اللي نسيت اني اخدت ورثي و صرفته عليك و على مرض ابوك الله يرحمه و ان اللي هو بيعمله معانا دا كل شهر حسنة منه مش فرض عليه يا بن بطني 


كلام حنان وجع ليل اوي و ان قليل في نظرها  قام من مكانه ومبقاش طايق نفسه،  سابها و مشي  عشان مش قادر يسمع اكتر من كده  اما حنان ف كلمت ياسمين اخت سليم و حكتلها كل حاجة و ياسمين كلمت سليم و هو كان اساسا في المستشفى  و سمع كل حاجة بين ليل و عمته بس استخبى عشان محدش يشوفه،  عدا اليومين و حالة حياة اتحسنت كتير عن الاول جه الدكتور  عشان يشوفها قبل ما تخرج  من المستشفى   بدأ يسألها عن حالتها ف كانت تعبانة شوية لكن قادرة تتكلم  الدكتور بدأ يكلمها بصراحة و قال /  عارف انك مؤمنة بالله و إن اي خاجة ربنا بيجبها خير  مش كده ؟ 


حياة بدأت تقلق و كمان حنان  بصوا لبعض و بعدها حنان قالت بتوتر / خير يا دكتور ؟ 


الدكتور / احنا اضطرينا نشيل وووووو


اعملي حسابك انك مراتي وانام معاكي هنا ولا اي مكان يعجبني  هعملها ومكدش يقدر يمنعني .

ليل واقف بيتكلم مع حياة اللي كانت واقفة في المطبخ بتاكل عشان تاخد دواها، خلاص جابت اخرها من ليل و مش عارفة تعمل معاه ايه بقالها اسبوع خارجة من المستشفى و بالعافية قادرة تمسك نفسها عن انها تقت...له  و هو بيحاول يستفز فيها   سليم عرف ان  ليل بقى بيروح عندها البيت كتير وشبه مقيم معاها هو وعمته و عرف كمان ان حياة بسبب وقوعها على العربية و الحديد دخل في بطنها  شالو الطحال و الكلية الشمال و دا طبعا هيأثر على صحتها  بس مكنش مهتم او عامل نفسه مش مهتم  بيحاول يبعد عنها و في نفس الوقت عينه عليها مش قادر يجبر قلبه ميفكرش فيها بس مضايق من اللي عملته مش قادر يغفر لها الذنب دا  

بقلم زهرة الثالوث 

البيدج الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

عينه وقعت على حياة و هي وقفة ف البلكونة بتنشر غسيل عشان عمتها راحت تعمل شوية حاجات في بيتها وراجعة طبعا دب حجة عشان تحاول تسيبهم ؤتكلموا ويتعابوا يمكن يتصالحوا ويعيشوا مع بعض بس فجاة حياة صوتت ف وش ليل و بقت بتضربه ف كتفه و بتحاول تبعده عنها عشان تدخل الصالة تاني   لكنه جابها من شعرها  ف صرخت بصوتها  جري عليها  سليم  وكان جواه بركان من الغضب  


وصل الشقة بسرعة جنونية و فضل يخبط بايد و بالايد التانية  بيرن الجرس في الوقت دا كان ليل بيحاول يقرب من حياة   وحياة مكنش عندها اي مقاومة مش قادرة تعافر معاه بتحاول تبعده لكنها مش قادرة ف كل اللي قدرت عليه انها تصوت و تستنجد باي حد  وصل صوتها ل سليم وهي بتقول ل  ليل / ابعد عني يا حيوان  و الله ما هتلمس مني شعرة طول ما انا عايشة 

بقلم زهرة الثالوث 

البيدج الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

ليل ضربها بالقلم بعد ما حياة تفت في وشه و شتمته  مسح وشه  وزاد غله و غيظه منها  ف ضربها اكتر من مرة لحد ما فقدت الوعي تماما  مسك هدومها و قطعها  و اتهز صدرها الابيض البض  دفن وشه تجويف رقبتها وبدأ يبوسها و في اللحظه دي دخل  سليم و جن جنونه لما شافها عريانة تماما و مغمي عليها و ليل بيمارس معاها العلاقة بالاجبار   مسك ليل من ياقة قميصه  وضريه و ليل سدد له الضرب بضرب اقوى شوية  دخلت حنان ام ليل و لما لاقت المنظر دا صوتت و جريت تستر  حياة   و بعدها  راحت لابنها وفضلت تضربها في وهي بتقول / غور من هنا   غور ربنا ينتقم منك كفاية وجع قلب بقى انت مش طلقتها  


ليل  رد ببجاحة و قال / دي مراتي واللي بعمله دا حقي الشرعي باخده منها اخده بقى بالغصب اخده بالرضا انا حر محدش لي حاجة عندي 


وكان لسه هيرمي امه برا  ولاحقها سليم في حضنه و بعدها بعدها و بيقف قدام ليل و قاله / مراتك مين يا عرة الرجالة مبقتش مراتك وورقة طلاقها معاها 


بقلم زهرة الثالوث 

البيدج الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

كمل كلامه  و هو بيضربه جامد وفضل يضرب  فيه وهوبيخرجه من الشقة  رماه برا الشقة وهو بينهج و قاله/ اشوفك هنا تاني هطلع عليك القديم و الجديد 


 رجع وبص لعمته و قالها/ استريها هىوح اجيب دكتورة تيجي تشوفها 


عمته قالت / طب ما نوديها لمستشفى 

سليم / مش عاوزين فضايح يا عمتي الله يبارلك كفاية فضايخ لحد كدا كفاية بنت الكلاب اللي مدوراها في الشقة و انا زي المقطف نايم على ودني .


بقلم زهرة الثالوث 

البيدج الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث


بعد عشر ايام  كاملة 


حياة استعادت فيهم صحتها  و فضلت قاعدة في البيت مش بتتحرك  عشان بتحاول تتقي شر سليم االي مش طايق نفسه بسببها  خرجت عمتها من المطبخ و قالت لها / يويو معلش يا قلب عمتك هاتي اتنين كيلو جوافة من الراجل اللي بينادي دا تشان ايدي مش فاضية 

بقلم زهرة الثالوث 

البيدج الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

وقفت حياة  و قالت بهدوء/ معلش ياعمتي  اشتري انتي لو خرجت سليم هيطلع عيني و انا بصراحة بحاول اتجنبه الايام دي  


عمتها/  سيبك منه دا واد دماغه طاقة قومي يلا البصلة هتتحرق يا تتدخلي انتي تخلص الاكل .


 حياة سحبت الطرحة من على الكرسي و قالت / لا انزل اشتري احسن 


ونزلت حياة على السلم وخرجت من باب العماىة تشتري شوية الطلبات اللي قالت عليهم عمتها من البلكونة  وقفت تنقي الاكل   سليم شافها واقفة بتتكلم مع البياع و بتطلب منه يوزن الجوافة و العنب  جري عليها زي اامجنون  وقالها / ايه اللي نزلك 


ردت بتوتر / بشتري فاكهة 

سليم بعصبية/  وهي الفاكهة دي مينفعش تيجي غير بالضحك والمرقعة مع الرجالة 

بقلم زهرة الثالوث 

البيدج الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

حياة سالته ببراءة و هو فاكر انها بتغيظه فقام شتم بالفاظ نابية و هي اتصدمت من الالفاط والصوت اللي خرجه من من بوقه   كل دا قدام البياع  تجاعلته و دفعت الفلوس ولسه 

هتشيل الشنط  قام قفش عليهم بايد وبالايد التانية مسكها من دراعها وطلع بيها لحد باب الشقة فضل يا خبط برجله باب الشاقة واول ما عمته فتخت الباب رماها في حضنها وقالها / متخرجش من الشقة تاني متيين ام الطلبات هجبهالكم انا اتقوا شري عشان دماغب متغبش عليكم 


عمته عارفة انه بيحبها  فقررت تلعب على الوتر دا وهي بتقول/ مالك يا واد في ايه  بتشتري الطلبات  وبتفك رجليها شوية فيها  ايه يعني  


سليم / عمتيييييي فكككككك من شغل النسوان  الوس..خة دا خروج برا الشقة تاني هزعلها وازعلك امين ؟

بقلم زهرة الثالوث 

البيدج الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث


عمته/ خلاص هات لنا انت كل يوم طلباتنا هو حد يلاقي راح ويقول لا 

سليم/ خلاص اكتبيلي ورقة وابقى ابعتلك ثبي من صبياني يجبهالك انما نزول للسنيورة مفيش 


حياة اضايقت اوي من اسلوبه  وقفت قصاده وقالت/ اسمع بقى يا عم انت انا اخرج براحتي وادخل براحتي ومحدش له عليا كلمة 

سليم / قد اللي بتقولي دا ؟ 

حياة/ ايوة قده مرة ونص كمان و اللي عندم اعمله 


لسه هتكمل ف قرب منها جريت حياة واحتمت ف عمتها  و هي بتقول / وانا مبخافش لامنك ولا من اي حد 


 بقلم زهرة الثالوث 

البيدج الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

 سليم قرب منها و عمته  بقت بين حياة و بين سليم  اللي كان بيحذرها بصباعه و بيقول/ لم نفسك عشان مقطمش رقبتك على صدرك 


حياة بعند/ متقدرش تعملها 


ورجعت استخبت في عمتها و مسكت ف هدومها جامد 

عمته/ عيلة وغلطت يا سليم تاخد على كلام عيلة  طب اعمل خاطر لعمتك الغلبانة 


سليم / عشان خغطرك يا عمتي انا هعديها المرة الحاية 


ردت عمته وقالت / مش هتنزل يا حنفي امشي بقى سايق عليكي النبي  


خرج سليم وهو بيضرب الحيطة بايده وهو بيقول/ حاضر يا عمتي حاضر 

بقلم زهرة الثالوث 

البيدج الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

حياة اتريق عليه وهو بيقول خاضر يا عمتي   بعد ما خرج  عمتها بصتلها و قالت/ نا ثدقنا نكتمه وانتي بتحرقي في دمه ما تتهدي بقى 


 حياة كانت واقفة وار باب الشقة  وهي بتتكلم  عن سليم و بتشتم  وهي بتقول /  لعلمك يا عمتي انا كفاءة اضربه و امرمط بكرامته الارض بس انا مردتش اعمل كدا احتراما ليكي يا عمتي  وعلى فكرة بقى هو صعب عليا من ايدي الطرشة اللي كانت هتنزل على قفاه يهليه ينور في الضلمة 

بقلم زهرة الثالوث 

البيدج الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث


 فجأة  الباب اتفتخ  ولاقت اللي بيمسكها من قفاها وببقولها وووووو


🥰🥰🥰🥰


بقى مرا زيك تقولي أنا اضربه ع قفاه ليه فاكراني هفأ اوي كدا ؟؟

سليم كمل كلامه وهو عمال يهز فيها يمين وشمال و حياة مش عارفة ترد فقررت تعمل نفسها اغمى عليها عشان تفلت من تحت ايده،  سليم لاقى حياة فجاة وقعت على الأرض 


اتخض عليها وفتكر انها تعبت بجد و ان صحيا مبقتش زي الاول   مال بجسم وقال بلهفة / حياة حياة  

 بقلم زهرة الثالوث 


بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

فضل يخبط على وشها براحة و عمته قربت منها برعب و قالت /  يالهوي ايه اللي حصل  شيلها دخلها جوا يا سليم البت صحتها مش زي الاول  


سليم بندم شالها ودخل تزضتها و حطها على السرير براحة  

عمتها جريت تعملها  كوبية مية بسكر  سليم مقدرش يمنع نفسه انه يبصلهاو يتأسفلها لانه فاهم انها لسه مغمي عليها 

مسح وشها براحة وقال/  قومي يا حياة مكنتش اقصد متوجعيش قلبي قومي الله يرضي عليكي 

 بقلم زهرة الثالوث 


بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

حياة استغربت نبرته الحنينة و كانت لسه هتفوق عشان تسأله عن ايه اللي يوجع قلبه في انها اغمى عليها بس عمتها  دخلت في ايدها كوبية مية بسكر و نص بصلة و قالت / خد يا سليم  فوقها يا حبيبي

 بقلم زهرة الثالوث 


بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

سليم قعد فوق راسها وهو بياخد منها البصل  وقربه من مناخيرها  حياة  وشها قشعر من ريحته    سليم اتنهد براخة و بص لعمته و قالها بعصبية  ورجع لقسوته من تاني وقال/ اهي فاقت  اهي يكش كانت طلعت روحها و كنا خلصنا 


عمته حست بخوفه ورعبه عليها قبل ما تفوق حياة و اتبدل بعد ما فاقت ففهمت انه لسه بيحبها  ابتسمت  قام سليم من جنبها  وعمته قعدت مكانه وقالت / خدي يا يويو  اشربي المية بسكر دي عشان تظبط الدنيا 


حياة بصت لعمتها و قالت/ مش بحب المية بسكر انا عاوزة عصير قصب 

 بقلم زهرة الثالوث 


بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

ردت عمتها بضيق و قالت لها / وانا اجبلك منين عصير قصب دلوقتي اشربي يا حياة المية بسكر و خلاص 

حياة/ انا بطني بتوجعني من المية بسكر مش عاوزة خلاص 


سليم اخد بعضه ونزل من الشقة  وراح العصارة اللي في الشارع التاني  عشان يجيب لحياة عصير قصب   وقف واشترى ازاز كاملة  و رجع رن على عمته عشان تنزل السبت و حط العصير وشوية شوكولاتات و حلويات من البقالة  و رجع ورشته تاني  يكمل شغله اللي سابه.

 بقلم زهرة الثالوث 


بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

بعد مرور شهرين 


حياة كانت عايشة لوحدها في الشقة عشان عمتها مبقتش عارفة تقعد معاها عشان ليل كل ما بيجي بيعمل معاها مشاكل بحجة انها قعدة مع حياة وسايباه في البيت لوحده 

بس دي كانت حجة عشان يشوف حياة و يطمن عليها  حاول يخلي امه تصلح الامور ما بنهم عشان بس حياة كانت  رافضة اصلا الكلام في الموضوع مش بس تفكر .


ابو سليم  كان قاعد بيشرب الفهوة في اوضته و مستني  وصول ابنه عشان يتكلم معاه، جه سليم و قعد ؤسمع لتبوه و هو بيقول بهدوء/ عمك  جه النهاردا و اتكلم معايا بخصوص بنته حياة و انا فضلت احنن قلبه عليها 

 بقلم زهرة الثالوث 


بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

سليم بعدم فهم / طب و انا اعمل ايه يعني يابا مش فاهم ؟ 

ابوه / هو مش عجبه بنته انها قتدة لوحدها في الشقة كدا وظش عاوزها تيجي البيت فقلت له اصبر عبؤها شهربن تلاتة و نشوف لها عريس و نجوزها 


رد سليم بعصبية و قال/ و عاوزني يعني ابقى انا الغريس ولا ابه بردو مش فاهم ؟ 

 بقلم زهرة الثالوث 


بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

رد ابوه و قاله/ لا شوفلها صبي من صبيانك  بكون ليه مدخلش دنيا و ؤاخدها واعي معاها ورق يثبت انها اتجوزت و اطلقت 


سليم اتنرفز اكتر من اقتراح ابوه  بس مقدرش يقول كده  لف وشه الناحية التانية  وهو بيضغط على سنانه  ورجع بص  لابوه وقال / وان ملقتش  عريس الهنا ؟ 


دخلت ياسمبن و قالت بهزار / اتجوزها انت 


كاز هيقوم يضربها بس ابوه اندخل وقال بجدية/ لا سليم مش هيتجوز حياة واو ملقتش عريس من هنا انا عندي العريس 


ياسمين سألته بفضول و قالت / مين يا بابا ؟ 


ابوها/ فارس الششتاوي 

ياسمين بصدمة / هنجوزها في الصغيد يا بابا 

ابوها  قال/ مفيش حل غير كدا  حياة لازم تسافر الصعيد و كل اللي هنا كأنه ما كان 

 بقلم زهرة الثالوث 


بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

سليم حس بنار  جواه  معقول حياة هتتحوز تعيش حياتها لتاني مرة و هو هيفضل متقيد كدا   كان في صراع بين عقبه وقلبه ومبقاش عارف يعمل قام من مكانه ومتكلمش  ولا قال لحد هو رايخ فين  رجع على ورشته لاقى حياة 

 واقفة في البلكونة بتنشر غسيل و هي لابسة الخمار زي ما قالها  سليم  مجرد ما شافها نار قادت ف جسمه مرة تانية مبقاش عارف يعمل ايه  قعد ع باب الورشة و اشتغل و حاول يعدي اليوم  عشان ميدمرش الدنيا


يوم الخميس بليل كانت حياة عند عمها بتشوف فارس الششتاوي  سليم مكنش يعرف ان فارس  سليم راخ بيتهم بالصدفة و لاقى فارس هناك  ابون اخده وقعد يتكلم معاه بهدوء / يا ابني ماقولتلك  من اسبوع هات عريس ومعبرتنيش  قومت كلمت فارس فبن المشكلة في كده 

 بقلم زهرة الثالوث 


بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

سليم بغيرة و غضب / المشكلة اني لسه معرفتكش لاقيت ولالا  تقوم جايبلها عريس ؟؟؟ ومين فارس الششتاوي !! اللي بيني وبينه مصانع الحداد يابا بتعاندني ؟؟ 

ابو سليم/ واعاندك ليه ياابني  هو قال شوفلي عروسة  تكون  ماسبقالهاش الجواز  وتكون حنينة  عشان تربي له بنته  ف قلت له عندي بنت اخويا طسؤة وحنينة و بنتك هتحبها و ابوها هيقول يا الف مرحب و قفارس كمان رحب بيها لما شاف ضورتها و حدد النهاىدا عشان يقعد معاها ويشوفها 


سليم بعصبية اكبر كمان بعتله صورتها كمان يابا 


كمل وقال  بعدين بنت اخوك متجوزة قبل كده هتعمل ايه بقى في دي 

 بقلم زهرة الثالوث 


بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

ابو سليم رد وقال /   انا قولت له ان مكتوب كتابها على ابن عمتها ومحصلش نصيب واطلقت 


سليم / وعرف انها مش بنت بنوت ؟ 

ابو سليم / لا مرضتش اقوله  قلت ابقى اقوله بعدين 


 لسه هيكمل كلامت لاقى فارس بينادي عليه ىاح له وقعد معاه وبدأ يتكلم و يقول / إن شاء الله  هنكتبوا الكتاب يوم الخميس الجاي  والدخلة قمان هتبجي في نفس اليوم وهتبجى بلدي  


 بقلم زهرة الثالوث 


بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

حياة قعدت تسمع الكلام ومش فاهمة خاحة سألت بصوتها الرقيق / يعني ايه دخلة بلدي ؟ 


رد سليم بسخرية / يعني البلد كلها تشهد على شرفك يا عروسة .


حياة بصت لعمها اللي بصلها بهدوء عشان يطمنها  و بعدها بصت لفارس و قالت / اللي بتقوله دا مش هيحصل 


فارس بصلها و قالها/ ليه ؟ 


حياة بلعت ريقها  بخوف لسه هترد على سؤاله  لكن عمها  زعق وقال / بنت معندش بنت ترد على كلام زي امشي ادخلي جوا 


دخلت حياة و مردتش  تكسر كلمة عمها   بس هو قال لفارس /  اللي هتقول عليه هيمشي يا فارس يا ابني بس استاذنك  ان الخميس الحاي نخلي  قعدة تانية مع ابو العروسة و 


كان لسه هيكمل كلامه بس سليم رد وقال/ و تكون العروسة خلصت عدتها باقي على العدة شهر 


فارس بص لأبو سليم و قال / مش بتجولوا ان العروسة بت بنوت يعني ملعاش عدة ولا العريس دخل عليها ؟ 


 🥰😍😍😍😍


أني فارس الشتتاوي  اخد مرا دايرة على كيفها و أهلها يجولوا دي كان مكتوب كتابها بس طلعتي مش بس مش بنت بنوت كمان طلعتي فاجرة و كمان جطم رجبتك   اني لولا الناس تحت كنت فضحتك و خليت اللي ما يشتري يتفرج كا انتي بضاعة 

بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

رخيصة و صاحبها راجل مغفل عشا لبس فيكي بس و اللي عز وذل ما هتبجي على ذمتي اكتر من سبوعين وبعدها هتعاودي على داركم يا فاج،رة تكملي فُج،ر مع باقي الرجالة   

جه يوم الخميس و اتعملت قعدة تانية مع تبو العروسة اللي كان قاعد مش طايق نفسه  ولا فرحان بالموضوع بنته الوحيدة ختسيبه و تسافر الصعيد و جوازتها للمرة التانية متبقاش على نوات و يدخل فيها اخوه الكبير عشان يلم الموضوع  ولا مرة فرح بجوازة حياة وحياة نفسها زعلانة ومش قادرة تقول ان اللي بيحصل دا مش عاجبها بالنسبة لهم كدا تبطر على النعمة .

بقلم زهرة الثالوث 

ببدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

ابو حياة كان قاعد ساكت بيرد على قد السؤال وكان متساهل جدا جدا مع فارس مش معترض ف اي شئ  فارس نفسه استغرب الموضوع و مش عارف ليه بيحصل كدا   


خلصت القعدة و فارس تمم كل اتفاقاته مع اهل العروسة و الدنيا بقت تمام جدا  و اتفقوا يكون الجواز خلال شهر بالكتير  عشان يكونوا خلصوا كل حاجة ناقصة حياة 

بقلم زهرة الثالوث 

ببدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

خلال المدة دي فارس مان بيتكام مت حياة من هلال التليفون من وقت للتاني عشان يتعرفوا على بعض اكتر حياة كانت دايما في حاجة بتقولها تحكي له كل حاجة بس اصرار اهلها عليها بان لو الموضوع اتعرف دلوقتي هيبهدلوها  وهي كمان كدبت عشان نفسها تعيش حياة جميلة حلمت بيها زي اي بنت في سنها .


عدا الشهر  بسرعة و فارس اتجوز حياة في جوا عائلي بسيط  في القاهرة واخدها و سافر الصعيد  و هناك اتهملها فرح كبير جدا  يليق بفارس الششتاوي وعيلته فارس كبير البلد هناك و بيقعد في جلسات عرفية كتير وبيحل مشاكل بين العائلات  ف كان لازم فرح يكون بنفس مستوى الناس اللي بيجاملهم  حياة سافرت لوحدها ومحدش من اهلها ودعها غير عمها اللي وصى فارس غليها و عاملها كأنها بنته بالظبط  اما ابوها ف مهمته خلصت بانه حضر كتب ااكتاب و بس كدا   حياة دمعت وفارس سالها بنبرة كلها حنية/ مالك ؟ 

بقلم زهرة الثالوث 

ببدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

حياة ردت بنبرة كلها حزن و كسرة / كان نفسي ماما الله يرحمها تبقى معايا في يوم زي ده 


ابتسم فارس لها و مسح دموعها وقال/ ربنا يرحمها هي اكيد دلوجه فرحانة عشانك 


فارس اخد حياة و طلع اوضتهم الجديدة وهنا حياة قلبها دق مبقتش عارفة تقول ايه ولا تعمل ايه   مجرد ما اتقفل الباب  وفارس قلع جاكيت البدلة بتاعته قلبها دق جامد اوي 

بقلم زهرة الثالوث 

ببدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

وقف قدمها ولسه هيتكلم معاها سبقته هي وقالت/ انا في حاجة مهمةعاوزة اقولك عليها 


فارس وهو بيمشي عينه على تفاصيل جسمها قال/ و الحاجة دي مينفعش تتأجل لبعدين 


فارس مقدرش يمسك نفسه و بدأ يقرب منها و يبو سها بوسات سريعة و متتالية  لحد ما دفن راسها في رقبتها  حياة قدرت تسيطر على نفسها و هي بتبعد عنه وبتقول / انا مش بنت بنوت انا ضحكت عليك 

بقلم زهرة الثالوث 

ببدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

فارس اتسمر مكانه و الصدمة بقت على وشه كبيرة  في الاول افتكر انها بتضحك معاه لكن هي هزت راسها و اكدت كلامها  للمرة التانية انها مش بنت و انها ضحكت غليه 


فارس رد عليها بعصبية و قال وهو بيمسكها من دراعها بقوة / أني فارس الشتتاوي  اخد مرا دايرة على كيفها و أهلها يجولوا دي كان مكتوب كتابها بس طلعتي مش بس مش بنت بنوت كمان طلعتي فاجرة و كمان جطم رجبتك   اني لولا الناس تحت كنت فضحتك و خليت اللي ما يشتري يتفرج كا انتي بضاعة رخيصة و صاحبها راجل مغفل عشا لبس فيكي بس و اللي عز وذل ما هتبجي على ذمتي اكتر من سبوعين وبعدها هتعاودي على داركم يا فاجرة تكملي فُجر مع باقي الرجالة   


حياة قربت منه وقالت برجاء/ بالله تسمعني انا كنت ..


بقلم زهرة الثالوث 

ببدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

فارس زقها بعيد عنه و قرف منها و مرضاش يسمع لها  كلمة واحدة 


 فضلت تبكي و تتحسر على حالعا و على اللي وصلت له   مش قغدرة تقول الحقيقة و الناس كلها فهمتها غلط  وهي مظلومة حياتها هتتهد  خسرت ابوها و هتخسر جوزها وحياتها الناس كلها شايفاها بنت مش كويسة وبتتعامل معاها الى الاساس دا لكن هي في الحقيقة تم اغتصا بها من ابن عمتها ومتهددة بالقت...ل لو اتكلمت ف الموضوع  مسحت دموعها و قامت غيرت فستانها و لبستها بيجامة  رقيقة و نامت على السرير  و فارس نام على الكنبة نام و هو جواه غضب الدنيا كلها منها ومن اهلها اللي ضحكوا عليه  

بقلم زهرة الثالوث 

ببدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث


اما هي النوم غلبها وهي دموعها على خدها،  صحيت تاني يوم على صوت جدة فارس و هي بتزغرد و بتناول لفارس الاكل  اتعدلت و ابتسمت لها ابتسامة خفيفة بس كلها كسرة ووجع  جدته حست بان في حاجة غريبة لكن فضلت متتكلمش دلوقتي  فارس حط الاكل و قعد كل لقمة صغيرة و بعدها دخل غير هدومه  نزل  يشوف شغله   جده استغرب نزوله دلوقتي   اما حياة  دخلت اخدت شاور و غيرت هدومها  وشالت صنية الاكل من غير ما تاكل منها حاجة 

 ودخلتها المطبخ   الجدة/ بنفسك يا عروسة  كيف ديه 


 ابتسمت لها حياة وقالت/ وفيها ايه  بس يا تيتا   دي حاجة بسيطة 

بقلم زهرة الثالوث 

ببدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث


وهي بتتكلم معاها دخلت بنوته صغيرة عندها خمس سنين و ماسكة  توكة ومشط في ايدها و بتقول لجدتها تسرحلها  وتعملها ضفيرة   ااجدة قالت /  اصبري يا ليلة هخلص اللي في يدي و اعملك اللي رايده 


 ليلة / بوي هيخرج ويروح المزرعة و اني رايدة اروح وياه 

ااجدة بتعجب /  يروح المزرعة يوم صباحيته ؟  


 حياة اتهربت من نظرات جدته  و اخدت المشط والتوكة و قالت / تعالي يا ليلة اعملهالك انا 


ليلة/ هتعرفي ؟ 

حياة/ اه بعملها حلو وهتعجبك 

ليلة/ اتفضلي 

بقلم زهرة الثالوث 

ببدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

 حياة مسكت التوكة و المشط وسرحت  شعرها بطريقة حلوة اوي و عملتها لها ضفيرة جديد  اول مرة ليلة تعملها وخلت شعرها حلو اوي ليلة بقت تطنطت من الفرحة و ستها ضحكت على فرحتها و قالت / خلاص من اهني ورايخ خلي خالتك حياة تعملهالك 

ليلة/ ايوة ضفيرتها احلى منيكي 

ستها/ كده ؟ ماشي ابجي تعالي بجى جولي لي يا ستي ضفري لي شعري 


 ضحكوا هما التلاتة  و ليلة كل شوية تقول لحياة يا خالتي قامت ليلة قالت/ ينفع اجولك ياما ؟ 

  ف حياة قالت لها / قولي لي يا ماما  و قولي اللي نفسك في انتي يا جميلة 


ليلة/  اني ليلة مش جميلة 


 حياة ضحكت و فضلت تتكلم معاها  و دخل فارس  و لاقى ليلة في حضن حياة  شدها  وقال / اوعاكي تجعدي وياها مرة تانية 


جدته  استغربت اامعاملة و بصتله وقالت براحة/ في ايه يا ولدي دي كيف امها الله يرحمها وهي حبتها 


فارس رد بعصبية وقال/ امها مكنتش فاجرة وداير ويا كل راجل شوية 


  🥰🥰😍😍


حياة مقدرتش تتحمل كلام فارس  كانت هتمشي من قدامه بس هو مسكها من دراعها بقوة وقال/ لو شفت رجلي خطت برا عتبة الاوضة هيبجى نهايتك إن شاء الله وبتي ملكيش صالح بيها واصل .

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي الصفحه الرسميه للكاتبة زهرة الثالوث

حياة هربت من عينه اللي بتتهمها بالغدر و الخيانة  نفسها تتكلم وتقول اللي في قلبها بس مش قادرة تعمل كدا  خايفة من نتايج اللي هتيجي بعد كدا وكمان مش معاها دليل على كلامها ف اول حاجة هيعملها ليل هو انه هينكر الكلام دا 


طبعت اوضتها وقضت اليوم كله فيها و جد فارس حاولت تعرف منها ايه اللي حصل بس هي اتهربت من الكلام  بطريقتها  


جه اليل و اتقفل عليهم باب واحد  فضلت هي ناينة على السرير سرحانة و هو كان مغمض عينه بس صاحي نفسه يقوم يسألها الف سؤال بس بيحاول يمسك نفسه بالعافية 


عدا يومين الى الحال دا و كل واحد فيهم في خاله تماما  لحد ما جت لها البنت عندها 15 سنة  بتجري  ودموعها على خدها خبطت على باب اوضة حياة و هي فتخت سألتها ف البنت قالت بدموع ورعب / سي فارس بيتخاج في الناحية الشرجية و الدنيا ولعة نار بينه و بين الشرقاوية  هاتي السلاح بسرعة للرجالة 


بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي الصفحه الرسميه للكاتبة زهرة الثالوث

حياة اترعبت من كلام البنت و لسه بتستوعب كلامها لاقت جدته طلتت و بتأمرها  تديها المفتاح عشان يخرجوا السلاح   لان الحكاية كبرت جدا  حياة مبقتش عارفة تتصرف  بس حست انها لو عملت كدا هتشارك في مجزرة بالمعنى الحرفي للكلمة   حاولت تتهرب من طلب البنت و الجدة بطريقتها  و لكن الجدة زعلت ان حياة مش نتوقف جنب جوزها بالطريقة دي  ف ردت حياة و قالت / انة عشان اقف جنب جوزي اديله سلاخ يقتت..ل  ف الناس مستحيل طبعا 


فارس جه و هي بتتكلم و بتحاول  تفهم للجدة قصدها و جده جه واره   بيحاول يهدي في  شاور لحياة براسه بمعنى تمنع فارس من وصوله للمفتاح  في الوقت الخالي  هزت راسها و فهمت طلب الجد   و ما بين مخاولات فارس عشان يوصل للمفتاح اللي حياة خبته  من مكانه المعتاد  ومخاولات حياة في انها تقنعه يهدى  وضدقعها غلى حرف التربيزة  و راسها اتفتحت  و نزفت دم   كان هيظسك المفتاخ بس جري عليها و بيحاول يفوقها لكنها مش بتستجيب خالص  شالها  و بعت جاب دكتور عشان يشوفها مالها و انشغل فيها و ساب المشكلة مع ابن عمه يكملها


بعد شوية  الدكتور خرج و قال / في كسر في دراعها محتاج يتجبس  فورا 


بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي الصفحه الرسميه للكاتبة زهرة الثالوث

 فارس اضايق من نفسه ةوي انه مد ايده على ست و كمان اتسبب في كسر دراعها و فتح دماغها،   بدا يتحرك يمين و شمال و اليوم خلص و حياة رجعت البيت و فارس شايلها بين ايده زي البيبي عشان مش قادرة تتدوس على رحليها  حياة حطت راسها على صدره و اتمنت تفضل كده و انه يفهمها صح طلع فارس اوضته وحطها على السرير و قالها / هبعت للبنات يحضروا لك الوكل 


ردت حياة بتعب و قالت/ لا مش عاوزة مش قادرة اكل حاجة 

فارس / لا معلش عشان جرحك يطيب و يلم بسرعة 


حياة و فارس بيكلمها كانت نامت على نفسها و محستش بنفسها خالص فارس اتسحب براحة من الاوضة وقفل النور و الباب و نزل يخلي البنات تحضر لقمة خفيفة.


بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي الصفحه الرسميه للكاتبة زهرة الثالوث

بعد نص ساعة طلت وفي ايده الصنية  حطها على التربيزة و هو بيحطها عينه وقعت على رسالة جت لحياة  من واحدة اسمها ياسمين و عرف وقتها انها ياسمين بنت عمها  دقق النظر في الرسالة وقرةها بعينه / قوليله يا حياة عرفيه الحقيقة و اكيد هيتقبلها ولو محصلش دا يبقى انفصل عنك وعارف انك بريئة و اللي حصل غصب عنك 


فارس مسك الفون وبدأ يقلب في الرسايل و عرف ان في حد اغتصبها و الحد دا اسمه ليل و ان ابوها ميعرفش بالموضوع دا عشان هي متهددة بقت...ل ابوها و دا اللي هلاها تسكت و تقبل على نفسها يتقال غليها انها مش كويسة بدل ما ابوها يروح فيها و تبقى هي السبب 


بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي الصفحه الرسميه للكاتبة زهرة الثالوث

فارس كان فقد اعصابه تماما  و نفسه يوصل للي عمل كده في حياة  حس انه ظلمها و حس ان فعلا شكلها بنت محترمة مش شكل بنت ماشية مشي وحش، قفل فونها ورجعه مكانه  و قام وشال الصنية وراح بيها عند السرير   صحاها و قالها بصوته الهادي / حياة حياة قومي يا حياة 


بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي الصفحه الرسميه للكاتبة زهرة الثالوث

حياة كانت نايمة و قامت من النوم بتعيط  سالها بقلق / مالك ؟ 


حياة بدموع/ دماغي وجعاني اوي و عزدي صداع وحش اوي 


فارس ابتسم و قالها / معلش دلوجه تاكلي  وتاخدي دواكي وتبجي زينة 


حياة/ لا انا عاوزة مسكن 

فارس / من غير وكل نفيش كلي حتى لو حاجة بسيط بتدها خدي العلاج 


حياة اخدت لقمة بسيطة فعلا عشان دماغها وجعها واخدت بعدها المسكن،  بدأ يتكلم معاها عن المشكلة اللي حصلت  سالته / ازاي تبقى كبير البلد و انت اللي تعمل المشاكل بدل ما تمنعها 

فارس / احيانا بنلجأ للعنف 

حياة و هي بتحط ايدها غلى راسها بتقول/ بس دا مكنش عنف دا كان دنار شامل  

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي الصفحه الرسميه للكاتبة زهرة الثالوث

وقالت بوجع / اه يا راسي اه 


ابتسم فارس اليها و قال / مغلش بكرا تتعودي على البةد و مشاكلها 


 فارس كمل كلامه و قال / متنسيش انك مرت الكبير يعني المفروض تسندي مش تجفي ضدي 

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي الصفحه الرسميه للكاتبة زهرة الثالوث

حياة حست بان في امل ينسى اللي حصل و يعيش معاها  خصوصا من كلامه انها مرات الكيير و بكرا تتعود وكلام من دا  بصتله و طال النظر بينهم لحد ما قاطع النظرات دي  خبط  ليلة و بعدها دخلت ومعاها مشط و توكة عشان عاوزاها تسرحلها زي المرة اللي فاتت  قالت لها /ماما حياة  جومي اعملي لي ضفيرة كيف المرة اللي فاتت 


حياة تبتيمت ورفعت ايدها المجبسة و راسها اللي متعورة و قالت/ دوري عىى حد يسرحلنا احنا الاتنين 


ليلة طلعت على حجر ابوها و قالتله/ اعملها انت يابوي 

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي الصفحه الرسميه للكاتبة زهرة الثالوث

فارس ابتسم و بدأ يسرحلها و يعملها تسريحة سهلة بس حياة كانت دايما تنتقده عشان عاملها غلط  فارس زهق و قال / ديه اللي عندي ان كان عاجبكم عاد  


ليلة قالت / زينة زينة يا بوي  

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي الصفحه الرسميه للكاتبة زهرة الثالوث

و جريت عشان ميسكش شعرها تاني بعد ما قعد في ساعاة كاملة بيعملها ديل حصان  حياة كانت لسه هتنام على السرير وتفرد ضهرها لاقته بيقعد من وارها بمعنى حاضنها تثقريبا و قال/ دورك يا حلوة 


حياة قلبها دق جامد من حركته دي وافقت و بعد مة بدء يسرحلها  قالها بهدوء / مين ليل يا حياة 


حياة فهمت انه عرف انها مظلومة  بدأت تتسحب من حضنه بهدوء و بصت له وهي بتتعدل قالت بهدوء/  ليل مين تقصد ليل ابن عمتي و لا حد تاني ؟ 


فارس سألها  بهدوء/ هو ديه اللي عمل هملته وياكي ؟ 


حياة اتوترت بس انحكمت في التوتر و قالت/  ليل دا كان خطيبي و كاتب كتابه ولما حصلت بين بابا وعمتو مشاكل  انفصلنا بهدوء  وكل واحد راح لحاله 

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي الضفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


فارس بمقاطعة/ هو اللب اغتص..بك ؟ 

 حياة بتداري عينها و قالت / انا محدش اغتص..بني  انا انا 


فارس مسك دراعها بقوة و قال/ كيف الحديت ديه انتي جولتي جبل سابج انك مش بت بنوت 


حياة بلعت ريقها و قالت / ايوة بس بس 


فارس فاهمة و متأكدة انها بتكدب عشان خابفة على ابوها بس مش قادر يكشف كل ورقه ليها ويقولها  انه شاف الرسايل اللي بنها وبين ياسمين بنت عمها .

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي الضفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


سابها و مشي  من اوضته و راح يشوف جده اللي فضل ينادي عليه عشان ينزل  ويروحوا  الفرح   وفعلا نزل وراح مع جده بس فضبت دماغه شغاله بكلام حياة .


بعد أسبوعين عند حياة في اوضتها بعد ما فكت الجبس و كملت علاجها لاخر يوم  مع متابعة فارس الىي مكنش بيسبها غير لما يخاول يعرف منها مين ليل وايه حكاؤتن بالظبط  كانت مترددة  تكلم ابوها ولالا  خايفة يقفل في وشها السكة زي كل مرة  بس قررت تتشجع وتتصل بيه    لاقت  سليم ابن عمها ببرد عليها و بيعرفها اللي لابوها و انه دخل المستشفى  جريت على الدولاب   تلم هدومها  وفي اللحظة دي دخل  عقد حواجبه  بصلها وسالها/   بتلمي هدومك ليه ؟ 

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي الضفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


 حياة جريت عليه  وهي بتبكي  بحرقة / بابا يا فارس بابا 

فارس بيمسح دموعها بيقوبها بحنيه / اهدي بس كده وفهميني بالراحة ماله وفي ايه ؟ 


حياة بدموع/  بابا جتله جلطة ومحجوز في المستشفى   

فارس هز راسه وقال بتفهم / حاضر حضري خالك و اني  و هاخدك و نروحله سوا يلا .

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي الضفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


بعد كام ساعة 

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي الضفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


وصلوا المستشفى و فارس اتواصل مع الدكتور و فهم منه ان الجلطة جت نتيجة زعل شديد  و انه محتاج يغير جو عشان حالته النفسية  تكون افضل،   فارس رجع لاوضة ابو حياة   كانت هي قعدة على الكرسي اللي قدام السرير و باقي العيلة كلها واقفة  حواليه  قرب من حماه و قال/  شد حيلك كده يا راجل يا طيب رايد تعرف غلاوتك عندنا ولا ايه ؟ 

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي الضفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


 ابو خياة بصله و ؤعدها بص لبنته اللي بتبكي بحرقة  غليه     مد ايده على راسه وطبطب عليها   حياة كانت في صدمة  رفعت راسها و شافت في عيون ابوهة نظرة هي عارقاها كويس نظرة مش بتشوفها منه غير لما يكون غلطان في خقها ويحب يعتذرلها   قال بلسان تقيل/  حقك عليا يا قلب ابوكي  


 كان لسه هيتكلم لكن حياة منعته و قالت / ارتاح عشان خاطري ارتاح 


بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي الضفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


بعد   ساعتين  و بعد ما كل العيلة مشيت قعد ابو حياة مع بنته و حكى لها  انه عرف كل حاجة و ان ليل  نو اللي اغتصبها مش هي اللي سلمت نفسها له  و لما خاول يقت..له من غيظه   و من كتر المشاكل اللي عملها وقع ومتحملش   

  حياة كمان حكت له غلى اللي حصل معاها و مع فارس  و طلبت منه انه يطلقها   وطلبت من ابوها يقف جنبها و فعلا ابوها وعدها يقف جنبها  


بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي الضفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


بعد  اسبوع من خروج ابو حياة من المستشفى فارس  وقف وقال بابتسامته الجميلة /  يلا يا حياة حضري شنطة الحاج  عشان هيجي  ويانا البلد 


بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي الضفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


حياة في التوقيت  قربت من فارس اوي و حست ان قبلها ماله  بس مقدرتش تقول كدا لابوها خصوصا ان اول ما شافت ابوها قالت له ان قارس مش عاوزها و عاوز يطلقها ف مبقتش عارقة تجيبهاله ازاي انها بتحب فارس   حياة كانت هتقول لكن ابوها قال/  استني يا حياة 


بعدها بص لفارس و قال/ احنا تعبناك معانا  الفترة اللي فاتت انا عارف  انا عرفت انك قلت لحياة انك مش عاوزها وايا كان السبب ف انا بشيل عنك الحرج و بقولك  طلق حياة يا فارس 


فاري بص لأبو حياة ومبقاش عارف يقول إيه،  كان لسه هيرد عليه لكن قاطعه صوت جرس الباب  و دخل سليم بعد ما سلم غلى حياة  و سأل عن عمه، قتد معاهم و بدأ عمه يقرر طلبه بإن فارس يطلق  حياة    حياة انسحبت من القعدة و راحت تحضر القهوة  و ليهم هما التلاتة  مسحت دموعها خلت القهوة و قعدت بعد ما ابوهة طلب منها دا   وقال/  فارس بيسألني دا طلبك ولالا يا حيا  و قال انت حابب يسمعها منك انتي تحديدًا 


بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي  الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

الكورة دلوقتي بقت في ملعب حياة و الضغط زاد عليها اكتر مبقتش عارفة تقول ايه  سكتت شوية و بعدها قالت/ انت يا فارس قلت لي  عشر ايام و نتطلق و احنا بقالنا شهر اهو  عارفة إني في الشهر دا نصه كانت محاولاتظ تعرف اللي حصل بس 


رد ابوها و قال بهدوء / بص يا ابني احنا مش مضطرين نبرر لك حاجة و لا أنت مجبر تشيل شيلة مش بتاعتك  عشان كده بعفيك من كل دا و بقولك طلق حياة  واحنا متنازلين على كل حقوقنا 


بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي  الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

فارس بص لحياة الى أمل ترد وتقول اي حاحة لكنها بصت ف الارض ومردتش غليه بأي كلمة ودا استفزه جدا  كز على شفايفه بغيظ   و بعد قال/ ما تردي ولا الجطة كلت لسانك  


حياة بحزن و عيون مترفعتش من الارض/  الكلمة كلمة بابا 


سليم قاعد مبسوط و في نفس الوقت مضايق  كان هيتكلم لكن جه ابوه و قال بهدوء و حكمة / اسمع يا ابو حياة  فارس بيه عرف كل حاجة و دا يخلينا مطمنين شوية ف احنا كل اللي علينا ندي فرصة للولاد يجربوا الحياة سوا لو كان خير يبقى يكملوا حسوا ان الدنيا مع بعض مستحيلة يبقى كل واحد يروح لحاله بالمعروف زي ما دخلنا بالمعروف 


فارس /  و ماله نجربوا 


بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي  الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

بعد اسبوع 


رجعت حياة البلد و عاشت مع فارس حياتها بشكل طبيعي بس لسه قارس مقربش منها،  و هي مكنتش فاهمة هو ليه ييعمل معاها كده حاوبت على قد ما تقدر تقربه منها و تخليه يعرفها غلى حقيقتها و يحبها زي ما حبته لكن فارس كان واخد موقف منها بسبب ضعف شخصيتها قدام ابوها و انها متمسكتش بيه زي ما هو حاول،  جدته  طلبت منها تجهز عشان بنت عم فارس هتتجوز و الفرخ هيبقى في السراية بتاعهم  


بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي  الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

قبل الفرح بساعتين  خرج فارس من الحمام لفف فوطه على خصره و الفوطه التازية بينشف بيها شعره،  و حياة كانت واقفة  فاتحة الدولاب وبتحاول تنقي لبس شكله حلو يليق بالمناسبة   راح فارس لعندها ووقف وارها مد ايده في نفس التوقيت اللي هي مدت ايدها في حست برعشة بتجري في جسمها كله  لفت لاقته عاري الصدر و الفوطة بس اللي ملفوفة غلى وسطه فضل يشدها عليه لحد ما حست بإنه هيخترقها  محستش بنفسها غير وهي بتغمض عيناها و سايبة نفسها لايده اللي بتمشي على تفاصيل جسمها ببطء شديد لحد ما ايده وصلت لخصرها  رفع فستانها و ايده بتمشي على جسمها فتحت عيناها و قالت بتوتر / فارس اس

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي  الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

لسه هتتكلم لاقته فستانها مرمي غلى الارض وواقفة قصاده  عارية ابتسم لها و قال وهو بيحط ايده على الفوطة الملفوفة على خصره وووو


فارس قرب منها قرب شديد خلاها تتدوب بين ايده  التفت له و عينها مش قادرة تفارق عينه قرب من شفايفها وطبع بوسة  رقيقة ناعمه   رجع بصلها  وسألها بخفوت/  موافجة  نتمموا جوازنا ؟

حياة بخجل/ عينها في الأرض 

فارس / ردي عليا يا حياة 

حياة مردتش كانت اجابتها هي انها حضنته وهو شدد على الضمة دي 

فارس شالها واتجه بيها للسرير ووضعها على السرير براحة بصلها وقال بابتسامة خفيفة جاهزة يا عروسه 

بصتلو بتوتر رغم أنها مرت بالتجربة قبل كده لكن التجربة الأولى كان فيها اغتـ ـصاب و بهدلة  فارس عارف انها تعرضت للاغتـ ـصاب و عارف انها تجربة مؤلمة لكنه حاول قدر المستطاع انه ينسى حاجة زي كده  وهو مش قادر  قرب منها وهي سابت نفسها تماما له غمضت عينها وتجاوبت معاه 

بقلم زهرة الثالوث  

بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

بعد شوية وقت 

 فارس قام من على السرير وهو بيلف وسطه بالبشكير حاول ميبينش انه مضايق عشان هي مش اول حد يلمسها وفي نفسه قرر ينتقم من اللي عمل فيها كده  


حياة قامت هي كمان وهي  بتلف الملاية على جسمها وعرفت انه مضايق ومش رديت تتكلم معاه في الوقت ده .

بقلم زهرة الثالوث  

بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

بعد مرور ساعتين 

نزلت حياة على السلم و هي في كامل اناقتها وكان في انتظارها  حريم العيلة جدة فارس اول ما شافتها كبرت وقالت/ الله اكبر الله اكبر بسم الله ماشاء الله و لا حول ولا قوة إلا بالله 

بقلم زهرة الثالوث  

بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

قعدت حياة وابتسامتها على وشها  لكن جواها حزن بسبب تجنب فارس ليها من بعد اخر مرة كانوا فيها مع بعض و فهمت ان هو قرب لانه ضعف وانه بقاله فترة طويلة مش لمس ستات  كانت سرحانة 

جدة فارس / مالك يا عروسة 

حياة/ مفيش دماغي مشغولة شوية 

فارس دخل وفي ايده  دفتر للماذؤن عشان العروسة تمضي فيه 

 لاحظ شرود حياة وفهم انها زعلانة من تجنبه ليها  بعد اللي حصل 

بقلم زهرة الثالوث  

بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

فارس بابتسامة / مبروك يا عروسة 

العروسة/ يبارك في عمرك ياواد عمي عجبالم مانفرحوا بعوضك و تفرح ببتك يارب .

 بقلم زهرة الثالوث  

بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

فارس لم الدفتر في ايد والليظ التانية مدها لحياة عشان ياخد ايدها و يقومها وهو بيقول / هخطـ ـف الحلوة منيكم هبابة و راجع 

حياة قلبها دق و مش فاهمة هو واخدها على فين  وقف بيها في التراث وبص على الحريم اللي في الفرح و بعدها بض عليها تاني وهو بيقول / الحلوة زعلانة ليه ؟ 

حياة بتوتر / مفيش زعل ولا حاجة ربنا ما يجـ

فارس شدها لحضنه و قرب منها اوي وده خلاها تتوتر اكتر فضل يكملها بس هي مش فاهمة هو بيقول ايه لانه دفن وشه في رقبتها وهو بيتكلم وبيعتذر عن معاملته ليها  

فجاة شدها غلى الحيطة وثبتها وبدأ يوزع قبلاته على كامل وشها و رقبتها. حياة بصوت مهزوز / فارس الناس هتشوفنا 

فارس/ مرتي ويحجلي اعمل اللي يعجبني 

حياة بتحاول تبعده وتفهمه انها مش ممانعة لكن لا المكان ولا الوقت  يناسب وضع زي كده 

بقلم زهرة الثالوث  

بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

بعد عنها يتأملها وهي بتحاول تظبط هدومها اللي اتبهدلت وفي نفس الوقت بتمسح الروج اللي في وشه ورقبتو قربلها تاني ولسه هيبوسها  لاقت ستو بتقول بابتسامة / الحاجات ديه ليها مقانها  يا جليل الرباية أنت 

فارس / مرتي ويحجلي في اي مقان واي جت حد عنديه اعتراض ؟ 

ستو/  لم روحك ومشي من اهني يلا قوامك  الماذؤن عاوز الدفتر 


فارس لسه هيتكلم لاقى الغفير بيقولو / في واحد بره اسمه ليل  السيوفي وبيجول انه جريب الست حياة  يافارس بيه .


دخل فارس ورفع سلاحه ف وشهم وقال : المراة الشمال ملهاش دية هجتـ ـلك و مش هاخد فيكي يوم واحد في السجن 


ضغط على الزناد وخرجت الرصاصة  وقبل ما توصل لجسم ليل  دخل الجد واحفاده اللي قدرو يمنعوا جريمة قتـ ــل كانت على بُعد خطوات  فارس اتغاظ جدا  و حاول يوصل لمراته لكن منعه الجد واحفاده  واخده على اوضت عشان يهدا. اما الجد بص لحياة وقالها بهدوء: هشيع لابوكي ياجي يلم وساخته  


حياة مردتش عليه وبصت في الارض ودموعها على خدها. حاولت الجدة تتدخل وتحل الموضوع  لكن مكنش حد راضي يسمع لها نهائي 

بقلم زهرة الثالوث  

بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

بعد مرور  ساعتين 


الجد بهدوء : طب يا بتي ليه مجولتيش من لاول إن ليل ديه رايد يخرب بينك وبين جوزك 


حياة بصتله  وكان نفسها ترد وتتكلم لكن مقدرتش تقول حاجة التزمت الصمت و دا جنن فارس اكتر مسك شعرها بقوة وهي تأوهت بصوت مكتوم والجد حاول يخلص حياة من ايد فارس لكن فارس مكنش شايف قدامه  اتغاظ اكتر لما سمعها بتقول: طلقني يا فارس وكل واحد يروح لحاله 

فارس بغضب: اطلجك عشان تتدوري على كيفك يافاجرة ؟

حياة بدموع: ربنا يسامحك 

فارس بغيظ : هيسامحني  عشان سترت على واحدة زيك الله في سماع ما هتشوف النور تاني واصل 

الجد: فارس بزيادة لحد كده وهملها

فارس بعناد: لا 

الجد بعصبية وهو بيفك ايده من شعر حياة : جلت لك همهلها 

فارس بعناد اكبر : واني جلت لا يبجى لا 


كمل وهو بيجرها واره ناحية باب البيت و خرجوا منه وبعدها راح عند العربية. زقها وركبها بالعافية في العربية  وركب هو ساق العربية الجدة وقفت تنادي عليه والجد ابتسم وقال : سيبه يحلها بالراحة فارس رايد يحلها 

بقلم زهرة الثالوث  

بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

الجدة بقلق على حياة : ديه هيجتلها يا حاج رشوان 

الجد: مين جال كده لو كان عاوز يعملها كان عملها من زمان مش ياخدها ويروح شجته 

الجدة بتعجب : ودريت منين انه رايح هناك ؟ 

الجد: خد مفاتيح شجته الجديم وخدها وياه هيبجى رايح فين يعني  عموما متجلجيش هداني هشيع محروس يراجبه من غير ما يحس ويجلبنا كل اخباره 


بعد مرور ساعة 


وصلوا الشقة القديمة و دخلها بالعافية رماها على الكنبة وقالها بعصبية: الموت هيبجى ارحملك من اللي هتشوفيه اهني  اهني هتبجى مجبرتك  يا فاجرة 


حياة بعصبية وهي بتضربه في صدره: انا مش فاجرة الفاجرة اللي  كانت بتدلع في حضنك انما أنا محترمة ولو فاهم اني عشان فكيت ليل  وخليته يهرب اني بحبه 


فارس بمقاطعة : ليل هو اللي اغتصـ بك صُح ولالا ؟ 

بقلم زهرة الثالوث  

بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

حياة: ..........

فارس : ردي يا حياة 

حياة : انت طلبت مني نقفل الصفحة دي ليه بتفكرني بيها 

فارس : رايد اشفي غليلي واخد حجك 

حياة : وانا سبت حقي لربنا 

فارس جز على شفته بغيظ وكان هيمد ايده لكن حياة ضمت نفسها وقشعرت وشها جامد ودا خلاه يبعد عنها  


بقلم زهرة الثالوث  

بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

بعد يومين من القعدة في الشقة القديمة  حياة مش عارفة تتأقلم على المكان ولا طايقة نفسها من الحر. عارفة ان فارس يقدر يخلي الشقة جنة بس هو بيعند معاها عشان تضعف وتحكي له كل حاجة وهي لسه عند رأيها، راحت الجدة تزور حياة وهي فرحت اوي عشان شافتها و طلبت منها تكلم فارس عشان يحن غليها وترجع البيت تاني بس الجدة قالت لها: ريحي بالك ماهيسمعش حديت حد واصل وبعدين ديه فرصة عشان تعرفي فارس على حجك 

حياة بغيظ: حق ايه دا مطلع عيني يا تيتا ولا بيكلمني ولا بيسمع لي اي كلمة وكل اللي عنده. ( وكملت وهي بتقلد نبرة صوته)  مش حاجتك عندك مسمعش حسك واصل لتاني يوم الصبح 


الجدة بضحك: وه وه وه لو شافك لطير راسك من على صدرك 

حياة برجاء: قولي يا تيتا يخليني ارجع مش متحملة الحر هنا و الله هموووت 

الجدة بمكر: وانتي تجعدي ليه بالجلابية مضايجة من الحر  نامي بجميص النوم مش بعيد وجتها يجولك همي بينا نروحوا 

بقلم زهرة الثالوث  

بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

الجدة كانت بتهزر بس متعرفش ان بهزارها ده ادت لحياة مفتاح مهم اوي. بمجرد ما خرجت الجدة من الشقة وفارس راح يشتري عشا جاهز زي كل يوم  رجع لاقى حياة خارجة من الحمام ملفوفة بالبكشير بلع ريقه وهو بيحاول يداري توتره اتنحنح. وقال : العشا 


حياة راحت عند السفرة وقعدت وهي بتقول : اممم انا جعانة اوي 

بقلم زهرة الثالوث  

بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

مدت ايدها وبدأت تاكل بس فارس جري على شباك الصالة عشان يقفله احسن حد يشوف حياة وخو دا اللي عاوزاه حياة انه يفضل متوتر ويخاف من حد يشوفها في يقولها تعالي نرجع البيت تاني 


رجع وقال بهدوء: كلي وادخلي البسي  هدومك ديه 


حياة كزت على سنانها بتفكير وبعدين قربت منه حامد اوي مسكت ياقة قميصه وقربته ليها وهي بتقول : طب ما تقلع انت اسهل 


فارس فهم ان هي بتحاول تعمل كده عشان يزهق ويرجع واللي اكد كلامو رعشت ايدها  فقرر يمشي معاها على نفس الطريقة  وفجأة قلع قمصيه و قال بخبث: طلبتيها ونوليتها  ياحلوة 


حياة : هي بردت كده ليه ؟ 

فارس : هي ايه دي اللي بردت 

حياة بتوتر: ها ؟  دي الدنيا هي اللي بردت

فارس : تعالي في حضني وانا ادفيكي 

حياة : ايه ؟؛


فارس شدها عليه جامد وقال : هي لسه فيها ايه بجولك تعالي هادفيكي 


🥰🥰🥰


فصل جديد!!

جرس الباب رن و حياة اتنفضت من حضن فارس اللي كان متوتر من قربها  رغم انها مش المرة الاولى اللي بيقربوا من بعض بس هو قربها بيوتره بيخليه ينسى نفسه وينسى أي عقاب كان هيعمله معاعا  جت تجري وتدخل اوضتها بعد ما الجرس ما رن كتير. لكن فارس رفض يسيبها من حضنه. 


قام وشالها ودخل بيها الاوضة. دخل الاوضة و قفل باب الاوضة برجله.  حياة كانت متوترة  بصت لباب البيت وقالت : فارس الباب بيرن 


فارس حطها غلى السرير  قلع القميص بتاعه وهو بيطفي النور 


بقلمي الكاتبة زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


 بعد مرور. الوقت 


كانت نايمة في حضنه وهو حاوطها بدراعه بصتله وقالت برجاء: تعال ننسى اللي فات يا فارس والله ما هينوبك منه غير وجع قلب 


فارس بحب: عملتي فيا ايه يا بت انتي ؟ كل ما بفكر اعقابك بلاجي نفسي بروحلك واترمي في حضنك

حياة بابتسامة :سحرتلك مثلا ؟ 

فارس : وليه لا اللي بيحصُل  ديه مش طبيعي واصل اني زي مايكون اتبدلت و بجيت واحد تاني واصل 

حياة بتلعب في صدره باغراء وقالت: ماةده اللي بيسموه الحب 

فارس عينه على حركة ايدها اللي بتمشي غلى صدره وتزيد في رغبة القرب منها بصتله عشان تسأله بس هو مدهاش فرصة والتهم شفايفها في رحلة عميقة وبادلته هي وهي بتغرز صوابعها في شعره عشان تقربه منه بقوة وكانها بتثبت له انها من غيره تايهة .


فونها كان بيرن جت تتحرك عشان ترد لكنه ثبتها و هو بيبعد عن شفايفها بالعافية وبيقول : طول ما اني وياكي  مغيش حاجة هتبعدك عني واصل .


بعد مرور يومين هادين و حلوين 


فارس بيكلم ف الفون: خليك وراه لحد ما تعرف هو وصل لحد فين بلغني بكل تحركاته اول باول سلام 


رمى الفون على التربيزة و قام يشوف حياة بتعمل ايه لاقها واقفة في المطبخ دخل ووقف وارها حست بيه لفت عشان تحاول تبعده عنها لحد ما تخلص الاكل بصت له وقالت بدلع وهي متعلقة في رقبته : وبعدين معاك أنا مش عارفة اخلص الاكل 

فارس: وهو اني جيت جارك 

حياة: برئ يا بيه 🙂

فارس يطب يلا شدي حيلك عشان هنروم نزور جدي الليلة 

حياة بحماس: هنرجع نعيش تاني في البيت الكبير ؟ 

فارس: جلت نزورهم مش نرجع 

حياة بضيق: انا زهقت 

فارس وهو بيقربها منه جامد وايده لتحاوط خصرها  وقال: وهو اني بيزهج مني برضك 

حياة وهي بتفك حصاره وبتقول وهي رايحة ناحية التلاجة : أنت لا انما قلة ادبك اه 

فارس كان متابعها  قفل على الاكل وبصلها وقال : طب تعالي نشوف الموضوع ديه  جوا بقى 

حياة بدلع : فارس الأكل 


فارس مكنش سامعها اصلا وشالها وخرج من المطبخ مجرد ما خرج من المطبخ لاقى باب الشقة بيتفح وبنته بتدخل وهي بتنادي عليه ساب حياة تقع غلى الأرض وفتح دراعاته لبنته وقالها : حبيبة بوها يا ناس جات 


🥰🥰🥰🥰🫣


فصل جديد!

حياة وقعت غلى الارض وفارس اتلغبط ومبقاش عارف يراضيها ولا يراضي بنته اللي جريت عليه بشوف ولهفة 


حياة بينت انها مش زعلانة لكن هي ف الحقيقة هي زعللنة جدا من طريقته و اسلوب قامت وعدلت نفسها اول ما شافت الجدة دهلت وار بنته  راحت سلمت عليها وحضنتها   وهي بتقول : معلاش يابتي هو كده منين مايشوف بته ينسى الدنيا كلتها .

حياة ابتسمت براحة وقالت لها: مغيش مشكلة يا تيتا عن أذنكم هروح اكمل الاكل 

حياة اتكسفت عشان بنت عم فارس كانت واقفة وار الجدة وشافت الموقف وبنا عمه دي اصلا بتحبه وهاوزة تتجوزه بس هو مش حابب ده عشان بنته مش بتحبها  بنت عمهوفضلت تتريق وتضحك على الموقف وده خلى حياة تتضايق جدا فارس بهدوء انسحب وراح المطبخ وارها خاضنها وقال بعتذار: متزعليش مني 

بقلمي زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي الصغحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

حياة رفعت كتفها عشان مش يبوسه وكانت فعلا زعللنة من الموقف اوي خثوصا ان بنت عمه دي هي بتغيير منها عليه وهي ما صدقت تلاقي حاجة تفضل تتضايق بيها حياة .

حياة بزعل: ابعد عني مش بكلمك 

فارس بحب: خلاصك بجى جلت لك حجك عليا و ديه كابيرة جوي عندي 

حياة بنفس نبرة الزعل: يا سلام ياخويا تكسفني قدامهم و تراضيني في المطبخ

بقلمي زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي الصغحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

فارس ابتسم وقالها: اومال اصالحك فين ؟ 

حياة رفعت كتفها وهي مربعة ايدها وقالت : مش عارفة بقى اتصرف زي ما عكتها وخليت شكلي وحش قدامهم  

فارس ابتسم وقالها بحب وهو بيقرب منها: اللي يهمك اني وبس فوتك من اللي رايد يوجع بينا خليكي ناصخة وحافظي  على بيتك ميبجاش عجلك صغير كده 


حياة فهمت انه بيقصد بكلامه ده بنت عمه هي اضايقت اكتر عشان كانت فاكرة هيشلها ويخرج ويدلعها تانب قدامهم بس هي اتكسفت من رفضت ليها بطريقة غير مباشرة ابتسمت بحزن واضح و قالت بمرارة في حلقها : عندك حق أنا فعلا عقلي صغير .

بقلمي زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي الصغحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

مشيت من قدامه قبل ما دموعها تنزل قدامه  وكملت الاكل ودخلت الجدة و ساعدتها بس بنت عم فارس فضلت قعدة برا تتكلم مع فارس و تضحك على ملامه وحركاته مع بنته فارس كان فاهم إن حياة هتخرج وهتولت الدنيا بغيرتها بس هي اتحكمت جدا في غيرتها باعجوبة  وسمعت كلام الجدة  و هلصت الاكل وبعدها حطيته على السفرة. وبدوأ يأكلوا سوا  جت بنت فارس وقعدت على حجر ابوها وبدأت تتدلعه  و تأكله وهو كمان بعدها شبعت و سابته ومشيت اما حياة كانت على الهامش تماما ولا كأنه شايفاها هي مش غيرانة من معاملة بنته هي بس مستغربة ازاي قدر يخليها على الهامش مجرد ما شاف بنته بكل سهولة.


فارس مجرد ما بنته راحت تتفرك على التليفزيون بدأ يهتم بحياة و يحط أكل قدمها بس هي قالت وهي بتقوم : شبعت الحمد لله 


بقلمي زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي الصغحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

بعد مرور اسبوع من الوضع دا  بنت فارس رجعت مع الجدة و حياة بدأت تحط خطوط لفارس انه ازاي يحترمها ويقدرها قدام أهله  وهمة بيتكلموا عينها وقعت غلى صورة ليل ابن عمتها و تحت الصورة ملام خاولت تعمل نفسها مش واخدة بالها عشان تنتهز الفرصة و تعرف ايه اللي مكتوب .

بقلمي زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي الصغحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

فارس صالخعا وهي تقبلت اعتذاره وسابها ودخل الحمام  وهي قدرت تمسم فونه وقرأت الرسالة بصوت واطي 

( تم يا كبير ليل بقى خد علقة صام وصلى بعيدها نسيبه ولا نخليه عندنا شوية ) 


بقلمي زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي الصغحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

حياة اتوترت مبقتش عارفة تعمل ايه ولا تروح فين لو قالت لفارس انها شافت الرسالة هيعمل خناقة جديدة ولو سكتت ليل هيموت في ايديهم وعمتها ممكن تروح فيها  محستش بنفسها غير وهي بتكتب 

( رجعوا مكانه و كفاية عليه لحد كده متشكرين يا يا رجالة )


خرج فارس ولاقى فونه ف ايدها سألها : ماسكة التليفون ليه ؟ و مال وشك اصفر ليه كده ؟ 


حياة كانت هترد عليه بس الفون رن وهو في ايدها قرب منها وخده بص في وقبل ما يرد على الراجل اللي خطف ليل ابن عمتها لاقى رسالتها اللي كتبتها وبتأمرهم يرجعوا ليل بيته  بص لها ورفع تليفونه ليها وقال : انتي اللي بعتيها يا حياة ؟ 


حياة بلعت ريقها بخوف  ومردتش ف زعق فيها وقال: بجولك انتي اللي بعتيها ؟ 

حياة ردت و قالت بتوتر : ايوة أنا 

بقلمي زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي الصغحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

مكملتش كلامها غير ولاقت فارس نزل غليها ضرب بالاقلام ومسكها من شعرها ورمها على الكنبة ولسه هيكمل ضرب لاقها اغمى غليها وخيوط دم نازلة مابين رجليها .


 😍😍😍


فصل جديد !!

 حياة نزفت و كتير و فارس مكنش عارف يتصرف بس فاق من توتره و الثورة اللي كانت دايرة جواه وبدأ يسيطر غلى نفسه  و شالها  بين ايده وراح بيها لاقرب مستشفى. و هناك عرف انها كانت في اسابيع الحمل و لكن فقدته للأ سف. 

بقلمي زهرة الثالوث 

 بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

بعد مرور  يومين 

جه والد حياة وشاف منظر بنته ووشها المورم من كل مكان  والنـ ـار قادت في قلبه إن ةزاي ممكن حد يعمل كده في بنته الموضوع كبر و اتعرف إن فارس هو اللي عمل كده في ليل و حياة  فقرر انه ياخد بنته عنده و يطلقها من فارس  حياة كمان كانت تعبت من فارس واسلوبه و نفسيتها تعبت اكتر لما عرفت انها كانت حامل و خسرت البيبي .


بقلمي زهرة الثالوث 

 بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

بعد مرور اسبوع 


ليل كان في المصحة بيتعالج وكان عنده الارداة يغيير من نفسه لأنه تعب وشايف ان الحياة بالشكل دا مبقتش حياة وبيخسر كل حاجة حواليه وأولهم أمه اللي كان بيضربها لما مكنتش بترضى تديله فلوس قرر يتعالج ويبعد عن كل حاجة ليها علاقة بالمخدرات .


امه كانت بتزوره من وقت للتاني ولكن في الاول الدكاترة رفضت اي زيارات لحد مدة معينة وبعدها يبدوأ يفتحلوا الزيارة عادي .


بعد مرور  عدة شهور 

بقلمي زهرة الثالوث 

 بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

حياة رفضت ترجع لفارس  غير لما هو يجي ويعتذر لها ويطلب منها تسامحه ويوعدها ان الحركة دي مش هتكرر  تاني ولكن فارس رفض اصلا انه يجي وقال انه مسمحش ليها تسيب بيتها و اللي اخدها ابوها فـ اللي لازم ترجع من نفسها الحياة بينهم كده بقت شبه مستحيلة خصوصا ان ابوها رفض اصلا الصلح  وكبر الموضوع. امل حياة كانت بتتمنى انه يجي وانه يكسر الحاجز وهي ممكن تطلب من ابوها وقتها انه يسامحه مع تتدخل عمها كان الموضوع هيتدي لكن للأسف فارس خذلها بعناده ومىضاش يبصلها ولا يرجعها وكأنه كان متلكك مع ان فارس هيموت وترجع له لكن مش قادر يقول كده للناس وبيتمنى من كل قلبه انها ترحع زي ما هو ما قال في شروطه حياة لما وصلها الملام وعناده وانه رفض حتى يقدم ويتنازل عن غروره قررت هي كمان تعلن تمردها وتقول للكل إنها مش عاوزاه غير بشروطها ومش هتتنازل عنها زي ما هو مش هيتنازل عن شروطه هو كمان .


بقلمي زهرة الثالوث 

 بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

بعد مرور اسابيع من الخلافات دي اطلقت حياة  في أكتر وقت كانت حاسة ان هو هيرجعها. كان قبل رمضان بأسبوا و كانت حاسة ان طالما ىمضلن قرب يبقى هيرجعها عشان متقضيش رمضان وهي بعيدة عنه لكن اتفاجئت بأبوها داخل عليها وفي ايده ورقة طلاقها اخدتها منه وكتمت دموعها ومقدرتش تتكلم مجرد ما ابوها خرج دموعها نزلت وبدأت تبكي بشكل مش طبيعي للدرجة دي سهلة عنده كلمة الطلاق  للدرجة دي مش غالية على قلبه زي ما كانت بتقول .


بقلمي زهرة الثالوث 

 بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

في بيت ليل كان قاعد بيقرأ القرآن اللي بقى ونيسه الوحيد من بعد خروجه من المصحة،  دخلت أمع عليه وحطت على التربيزة كوبية قهوة اللي بيحبها  مسك ايدها وباسها و قالها: تسلم ايدك يا ست الكل 

امه بابتسامة : ربنا يحفظك ويبعد عنك الحرام بانواعه 

ليل : اللهم امين يارب العالمين 

بقلمي زهرة الثالوث 

 بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

 امه سكتت شوية وركت معاه وهو بيقرأ القرآن وابتسامتها بقت تنور وشها زي الاول واكتر ابنها ربنا هداه وبقى احسن من الاول وبقى ملتزم في صلاته و بيعمل كل حاجة عشان يقرب من ربنا اكتر واكتر  قفل المصحف وقال لامه : خير يا امي في حاجة ؟ 

امه بمغازلة: معجبة بلاش اعجب بيك ؟!

ليل ابتسم وقال : وهو انا اطول يا ست الكل 


اعتدلت وقالت بجدية: بص بقى أنا الحمد لله انت في احسن حاللتك وكده اقدر اخبط على بنات الناس واقولهم ادوني بنتكم ايه رأيك لو ادور لك على عروسة واجوزهلك ؟ 


ليل بهدوء بصلها وقال: يا امي انا لسه في بداية طريقي وبصراحة معنديش نية اتجوز حد دلوقتي .

بقلمي زهرة الثالوث 

 بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


كمل بندوء وندم وقال: ولو كان في نية للحواز فـ أنا هتجوز أكتر واحدة أذتها في حيلتي وخربتلها حياتها 


ردت امه بتعجب وقالت: تقصد مين ؟ تقصد حياة ؟ 

ليل بايماءة من راسه : ايوة يا امي 

امه : هو أنت بتحبها ولا ندمان قي اللي عملته فيها ؟

ليل : هتصدقيني لو قلت لك إن حصل فيها كده  وقربت من ست كانت حياة ووقتها كانت اول مرة اشرب مخدرات اصلا !! 


ردت امه وقالت: لا هو اللي اهم من اني اصدقك هي تصدقك و ان هي تسامحك ولو على الجواز توافق او ترفض دا حقها هي  لو حابب اني اعرض عليها الامر انا معنديش مشكلة بس قولي أنت بتحبها ولا صعبانة عليك  من اللي عملته فيها؟ 

بقلمي زهرة الثالوث 

 بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

ليل : الاتنين يا امي 

امه : خلاص انا كده كده كنت رايحة ازورها النهارده هبقى افتح الموضوع مع خالك و إن شاء الله ربنا هيجبر خاطرك 

بقلمي زهرة الثالوث 

 بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

في بيت حياة قعد بتسمع كلام عمتها عن ابنها اللي ربنا هداه و مانت لسه هترد و تغلط لكت لاقت ابوها بيقولها بكل هدوء :شوفي يا ام ليل ابنظ لو اخر واحد في الدنيا وبنتي هتقعد جنبي العمر كلت انا مش هجوزها له بردو ابنم بقى تاجى مخدارت بقى شيخ جامع يمين بالله ما هيشوف ضفرها  وخلينا اخوات احسن .

ام ليل قالت بمرارة من معاملة ورفض اخوها: حقك ومحدش يعارضك في بس ربنا جل جلالع بيغفر ويسامح وأنت مش راضي تسامح  ؟؛

ابو حياة: الغفران صفة الهية وانا لشؤ وكفاية لحد كده من اللي عمله ابنك في بنتي  عاوزة تيجي هنا وتزورينا من وقت للتاني على عيني وراسي هتفتحي السيرة في الكلام ده  يبقى متتدخليش بيتي لحد الممات 

بقلمي زهرة الثالوث 

 بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

ام ليل وقفت وقالت باببتسامة كلها حزن : لا وعلى ايه يا اخويا احنا مهما كان اهل بردو   ربنا يوفق كل واحد في حياته .


خرجت ام ليل من بيت اخوها وراحت تصلي في الجامع وكانت مقهورة من معاملة اخوها  ودمعت كتير اوي.  

 لحد ما الامام خلص صلاة و قعدت. جت بنت في العشرين من عمرها. وقعدت جنبها وبتديها مناديل وهي بتقول : اللهم بارك الشيخ دا بيصلي بخشوع كبير اوي ليكي حق تبكي  


  بقلم زهرة الثالوث

بينزل البارت الجديد على بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث  قبل اي جروب او بيدج 

ردت ام ليل و قالت : الشيخ  دا يبقى ابني 

بصت لها وسالتها بفضول : هو انتي اسمك ايه يا حلوة ؟ 

ابتسمت لها وقالت : اسمي حياة 


🥰🥰😍


دحلت حياة و هي بتبص عليه بعد ما نزل  وبعدها دخلت وهي بتنادي عليها لاقتها بتصلي بصوت عالي  ف قعدت غلى الكرسي لحد ما خلصت بصلتها وابتسمت وهي بتقول: اهلا يا حبيبتي ازيك وازيك امم عاملة ايه 

حياة: كويسة الحمد لله امي بتقولك ادمش هتيجي تصلي الترويح في الجامع ؟ 

ردت ام ليل : ايوة يا حبيبتي هروح إن شاء الله  بس كنت بصلي المغرب  وهقوم اغسل الطبقين اللي في الحوض واخد علاجي واجاي 


قالت حياة : قومي البسي وانا هخلص لك الطبقين بسرعة على ما تكملي الركعتين و تلبسي 

بقلم زهرة الثالوث

بينزل البارت الجديد على بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث  قبل اي جروب او بيدج 

ام ليل خاولت ترفض لكن حياة كانت وصلت المطبخ وبدأت فعلا تغسل وترتب المطبخ  وكانت شاطرة جدا. 

كانت بتخاول  تبين لأم ليل قد ايه هي بنوتة شاطرة وحلوة وام ليل اصلاةمعجبة بالنبت فغلا وبتفكر فعلا تاخدها لابنها  وعرضت غليه الفكرة وهو مكنش بيديها رد لانه مكنش حاهز ماديا لأي ارتباط بس هي قالت انها ختفتح في الموضوع  وتشوف نيتهم وفعلا عرضت عليهم وهما رحبوا جدا بالخطوبة  بس ليل قال لو خطوبة يبقى على الضيق عشلن مش حابب يبقى فرح مختلط واقترح عليهم شبكة وكتب كتاب  وهما واقفوا  وصل الموضوع دا لحياة بنت خاله  فقررت تروح وتبوظله الجوازة  وراخت للعروسة بعد ما كتبوا الكتاب وقالت : جوزك اللي انتي فرحانة بيه دا اغتصـ ـبني  وبوظ جوازتي  وكان السبب في ملاقي منع جوزك اللي بتقولي عليه شيخ ده  كان شمام درجة اولى


بقلم زهرة الثالوث

بينزل البارت الجديد على بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث  قبل اي جروب او بيدج 


  عارفة يعني ايه شمام ؟؟ جوزك دا حفيد ابليس يا حبيبتي اوعي تفتكري ان امك دعتلك دي اكيد اكيد دعت عليكي عشان كده ربنا رزقك بـ ليل 


 🥰🥰🥰


فصل جديد!!!

ليل خرج من المسجد  وهو بيسبح على سبحتع وبيستغفر بعد شوية عن المسجد منتظر أمه اللي خرجت ووشها بيحاول يضحك وينسى الوجع عشان متزعلش ابنها. ملام الدكتوى النفسي لسه بيتردد على دماغها  وهو بيقول اهم حاجة النفسية وانه يبعد عن أي حاجة ممكن تعرض تاني للانتكاسه .

بقلم زهرة الثالوث

بينزل البارت الجديد على بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث  قبل اي جروب او بيدج 

 ليل وهو بيمشي جنب امه: اكتبلي كل طلباتك في ورقة عشان هشتريهالك يا امي قبل ماسافر 

امه: هتسافر على إن شاء الله 

ليل : هروح اسكندرية هشتري شوية حاجات لزوم الدكان 

امه بتعجب : وهو لازم تروح اسكندرية يعني ما تجببها من هنا وخلاص 

ليل فهم ان امه شاكة في موضوع السفرية ابتسم وقالها:  اهو هىوم هناك ومن اغير جو لو حابة تيجي معايا تعالي انا اصلا رايح لوحدي .


امه عجبتها الفكرة وقالت بحماس: وماله اهو انا كمان اغير جو خلاص تعالى نخلص الشقة وبعدها نسافر 


وصلوا الشقة ودخل ليل وبيرمي مفاتيح الشقة على التربيزة و هو بيقول : نعمل شقة ايه يا امي  ازاي يعني معلش ؟ 

بقلم زهرة الثالوث

بينزل البارت الجديد على بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث  قبل اي جروب او بيدج 

امه مسكته وقعدته وهي بتشاور على سجاد الشقة وبتقول: هنقسم الشقة بالنص قسمة العدل أنت عليك الستاير والسجاد و الحيطان عشلن أنت طويل و عليك الترويق والتنضف والمطبخ  عشان أنت اسم الله عليك  شباب وصحتك مساعداك 

رد ليل بتهجب وقال: وانتي ياما عليكي ايه ؟ 

امه : أنا هعمل فنجلن قهوة واساعدك. متقلقش 

ليل بشك : هتساعديني ياما فعلا 

امه : عيب عليك يا شيخ 

بقلم زهرة الثالوث

بينزل البارت الجديد على بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث  قبل اي جروب او بيدج 

بعد ساعتين. 


ليل رمى فرشة غسيل السجاد على الأرض وشطف اخر سجادة وبعدها حطها في البانيو تتصفى على ما يروح ينشر اللي اتصفوا  وهو رايح لاقى امه قعد بتتفرج على المسلسل بصلها وقالها: هي دي قسمة العدل ياما ؟

امه قالت : هقوم اعمل فنجان قهوة واجاي اساعدك 


بقلم زهرة الثالوث

بينزل البارت الجديد على بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث  قبل اي جروب او بيدج 

بعد مرور اسبوع 

جه اول يوم رمضان وكل واحد في بيته ملموم حوالين الأكل منتظرين المدفع يضرب، المغرب أذن و ليل وامه بدوأ يأكلوا في هدوء خلصوا اكل وليل شال الاطباق وحطها في الحوض وامه راحت تصلي في الصالة  وهو دخل يتوضئ خرج بعد ما جرس الباب رن 


ليل : الباب ياما بيرن وانتي 

بقلم زهرة الثالوث

بينزل البارت الجديد على بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث  قبل اي جروب او بيدج 

ليل سكت لما لاقها بتصلي  خرج وراح ناحية باب البيت لاقى بنت صغير  لابسة عباية سمرا وحطت الطرحة على شعرها كده باهمال  بص في الارض وقال : مين ؟

 حياة: انا حياة بنت محمود السماك  كنت بصلي مع خالتي  ام ليل انا امب وهي بعتتني عشان اسال عنها 


ليل شاور لها تتدخل وهو بيخرج من باب الشقة وقال : اتفضلي هي جوا بتصلي انا نازل اصلي في المسجد اتفضلي مفيش غيرها جوا 

بقلم زهرة الثالوث

بينزل البارت الجديد على بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث  قبل اي جروب او بيدج 

دحلت حياة و هي بتبص عليه بعد ما نزل  وبعدها دخلت وهي بتنادي عليها لاقتها بتصلي بصوت عالي  ف قعدت غلى الكرسي لحد ما خلصت بصلتها وابتسمت وهي بتقول: اهلا يا حبيبتي ازيك وازيك امم عاملة ايه 

حياة: كويسة الحمد لله امي بتقولك ادمش هتيجي تصلي الترويح في الجامع ؟ 

ردت ام ليل : ايوة يا حبيبتي هروح إن شاء الله  بس كنت بصلي المغرب  وهقوم اغسل الطبقين اللي في الحوض واخد علاجي واجاي 


قالت حياة : قومي البسي وانا هخلص لك الطبقين بسرعة على ما تكملي الركعتين و تلبسي 

بقلم زهرة الثالوث

بينزل البارت الجديد على بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث  قبل اي جروب او بيدج 

ام ليل خاولت ترفض لكن حياة كانت وصلت المطبخ وبدأت فعلا تغسل وترتب المطبخ  وكانت شاطرة جدا. 

كانت بتخاول  تبين لأم ليل قد ايه هي بنوتة شاطرة وحلوة وام ليل اصلاةمعجبة بالنبت فغلا وبتفكر فعلا تاخدها لابنها  وعرضت غليه الفكرة وهو مكنش بيديها رد لانه مكنش حاهز ماديا لأي ارتباط بس هي قالت انها ختفتح في الموضوع  وتشوف نيتهم وفعلا عرضت عليهم وهما رحبوا جدا بالخطوبة  بس ليل قال لو خطوبة يبقى على الضيق عشلن مش حابب يبقى فرح مختلط واقترح عليهم شبكة وكتب كتاب  وهما واقفوا  وصل الموضوع دا لحياة بنت خاله  فقررت تروح وتبوظله الجوازة  وراخت للعروسة بعد ما كتبوا الكتاب وقالت : جوزك اللي انتي فرحانة بيه دا اغتصـ ـبني  وبوظ جوازتي  وكان السبب في ملاقي منع جوزك اللي بتقولي عليه شيخ ده  كان شمام درجة اولى


بقلم زهرة الثالوث

بينزل البارت الجديد على بيدجي الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث  قبل اي جروب او بيدج 


  عارفة يعني ايه شمام ؟؟ جوزك دا حفيد ابليس يا حبيبتي اوعي تفتكري ان امك دعتلك دي اكيد اكيد دعت عليكي عشان كده ربنا رزقك بـ ليل 


🥰🥰🥰


ام ليل كانت بتبكي من كتر حزنها ومش عارفة تعمل ايه   وراحت لبنت اخوها وعاتبتها على اللي عملته وكمان اخوها زعق لبنته عشلن عملت موقف زي كده من واره اما ليل كان قاعد بيصلي وبيقرأ قران  في اوضة الخلوة 

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي بينزل غليها البارت الجديد اللول قبل اي بيدج او جروب واسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

بتاعته. منقطع عن الدنيا كلها  الباب خبط وبعدها دخلت امه ومعاها كوبية لبن دافية لانه قاعد الاكل بحجة الصيام و يادوب يبفطر بالبلخ و عبلة زبادي ويقول مليش نفس.  امه قعدت جنبه وقالت : مش واجب نسأل على الناس اللي سبناهم دول 

ليل : أنا قلت لهم القرار قراركم  وواضح انهم حابين يسيبوا يا امي متضغطيش عليهم  

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي بينزل غليها البارت الجديد اللول قبل اي بيدج او جروب واسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

ام ليل : بس انا بقول نجرب مش هنخسر حاجة واهو نبقى عرفناهم بردو اننا مش رامين و شارين لسه 

ليل سكت وبدأ يشرب اللبن بهدوء اما امامه قامت وقالت بعناد : هنزل دلوقتي وهقولهم وهمشي من هناك غير لما يكون معايا الرد المناسب .

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي بينزل غليها البارت الجديد اللول قبل اي بيدج او جروب واسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث


في بيت حياة 

كانت قعدة قصاد ابوها بتسمع له وهو بيقول: ربنا قبل توبته  وفتحله الباب وبسم الله ماشاء الله بقى شيخ و إمام جامع نقفلها ليه احنا في وشه 

حياة: يعني يطلع  كان في كل البلاوي دب و عاوزني اقبل بيه عادي 

ابو حياة: يابنتي محدش كان يعرف والناس نفسها نسيت  ليه احنا نفكر في خاجة قديمة وراحت غليها كمان 

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي بينزل غليها البارت الجديد اللول قبل اي بيدج او جروب واسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

حياة لسه كانت هتتكلم لكن مامت ليل جت وقعدت في اوضة الصالون. ابوها بصلها  ولما لاقها متلهفة ابتسم وقالها : لا واضح انك مش عاوزاه فعلا عموما البسي خاجة حلوة ويلا عشان تخرجي تسلمي على حماتك 


بعد شوية 

خرجت حياة وسلمت على العروسة وحضنتها  وقالت: اهلا بمرات ابني.  

حياة: اهلا يا ماما

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي بينزل غليها البارت الجديد اللول قبل اي بيدج او جروب واسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

ام ليل فرحت بالكلمة وفهمت انها لسه عاوزة ليل و ان في بشرة خير جاية  قعدت وبدأت تتكلم  و ابو حياة اتكلم معاها ولسه هترد عليه سمعوا صوت صراخ في الشارع  كتير وناس بتنادي على ليل ابنها وقفوا ف البلكونة  وبيسألوا ايه الموضوع  واحد وقفت تحت البلكونة وقال بصوت عالي : الشقة بتاعتك بتولع يا ام ليل و ابنك ليل جوه 


 🥰🥰🥰🥰


حياة مكنتش مصدقة كلامها وحاسة انها بتكدب هي منقول من ٣ شهور ومتعرفش اي حاجة عن ليل ولا اهل الحارة ولما ابوها سأل عنه  الناس قالت انه كويس يبقى ازاي هو مغتـ ـصب و بتاع مخدارات زي ما بنت خاله بتقوله حياة انهارت وعيطت حياة مقدرتش متاخدهاش في حضنها وطبطب عليها  خرجت من حضنها ومسحت دموعها و قالت: انا حبيته و فرحت اوي لما اتقدملي و مكنتش عارفة باللي عمله وبصراحة مش واثفة فيكي ولازم اقعد معاها واكلمه و اسمع منه يمكن يكون عنده حاجة يقولها 

حياة اتغاظت من رد فعلها وقالت/ هيضحك عليكي زي ما عمل معايا هيأكل عقلك بكلمتين و فب الاخر ينفذ اللي في دماغه و بس 

حياة ردت بعناد وقالت/ بردو اسمع من ليل الاول اكيد عنده رد لكلامك ده 

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي بينزل غليها البارت الجديد اللول قبل اي بيدج او جروب واسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

بعد ساعتين 

جه ليل و قعدة معاهم كلهم وسمع كلام كل واحد في العيلة في اللي قلل منه وقل أدبه وفي اللي اتكلم بحدة وتحذير مباشر وفي اللي كان ببتكلم بهدوء وحكمة  ليل كان بيسبح على السبحة بصوت هادي خالص. خلص وبص لأبوها وقال بهدوء: اللي حضرتك تادؤمر بيه أنا هعمله عاوز طلاق ماشي عاوز نكمل بردو ماشي معنديش مشكلة بس اللي طالبه منك اني اقعد معاك لوحدك واتكلم معاك وبتدها ليك حرية القرار 


ابو حياة براحة من كلامه: ماشي يا ليل وانا هفضل معاك للاخر 

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي بينزل غليها البارت الجديد اللول قبل اي بيدج او جروب واسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

 وطلب من باقب اخوات حياة يطلعوا بره و فعلا طلعوا كلهم بره و قعد هو بدأ يحكي له بهدوء : كنت شاب عادي وحيد ابويا وامي وكنت مدلع مش هنكر بس مكنش بشرب لاةمخدرات ولا غيره وفي مرة واحد صاحبي شافني تعبان ولما سألني ولاقاني عندي صداع  اداني برشامة وقالي هتسكن لي الوجع. مسألتش عن البرشامة دي ايه ودي غلطتي للأسف  ومن بعدها مبقتش عارف ابطلها ومن برشامة لبرشامة ومن كيف

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي بينزل غليها البارت الجديد اللول قبل اي بيدج او جروب واسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

 لكيف لحد ما حالي متدهور  وفي يوم حت بنت خالي عندنا زي عادتها عشان تقعد مع امي وامي كانت  في السوق  وكنت شارب بقى ودماغي مش موجودة نوع جدبد جربته وقتها ومخليني مش داري بنفسي ولا باللي حواليا خالص  وحصل اللي حصل مع بنت خالي غصبتها و هددتها و د مرت حياتها منكرش 

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي بينزل غليها البارت الجديد اللول قبل اي بيدج او جروب واسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث


بصله وكمل : بس و الله العظيم ما كنت أنا المخدارات اللي عمتني عن كل اللي حواليا  بس توبت لله و الله وندمت على كل اللي كنت بعمله .


وقف ليل وهو بيكمل كلامه وببقول/ انا كده قلت كل اللي عندي والقرار ليكم في الاخر  خابين نكمل معنديش مشكلة  وهكون مبسوط جدا وقتها خابين ننفصل بردو معنديش مفيش مشكلة وهحترم القرار  هي بنتكم وحقكم تخافوا عليها،  انا في البيت و منتظر رد حضرتك في اي وقت 

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي بينزل غليها البارت الجديد اللول قبل اي بيدج او جروب واسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث


 بعد يومين 


 ام ليل كانت بتبكي من كتر حزنعا ومش عارفة تعمل ايه   وراحت لبنت اخوها وعاتبتها على اللي عملته وكمان اخوها زعق لبنته عشلن عملت موقف زي كده من واره اما ليل كان قاعد بيصلي وبيقرأ قران  في اوضة الخلوة 

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي بينزل غليها البارت الجديد اللول قبل اي بيدج او جروب واسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

بتاعته. منقطع عن الدنيا كلها  الباب خبط وبعدها دخلت امه ومعاها كوبية لبن دافية لانه قاعد الاكل بحجة الصيام و يادوب يبفطر بالبلخ و عبلة زبادي ويقول مليش نفس.  امه قعدت جنبه وقالت : مش واجب نسأل على الناس اللي سبناهم دول 

ليل : أنا قلت لهم القرار قراركم  وواضح انهم حابين يسيبوا يا امي متضغطيش عليهم  

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي بينزل غليها البارت الجديد اللول قبل اي بيدج او جروب واسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

ام ليل : بس انا بقول نجرب مش هنخسر حاجة واهو نبقى عرفناهم بردو اننا مش رامين و شارين لسه 

ليل سكت وبدأ يشرب اللبن بهدوء اما امامه قامت وقالت بعناد : هنزل دلوقتي وهقولهم وهمشي من هناك غير لما يكون معايا الرد المناسب .

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي بينزل غليها البارت الجديد اللول قبل اي بيدج او جروب واسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث


في بيت حياة 

كانت قتدة قصاد ابوها بتسمع له وهو بيقول: ربنا قبل توبته  وفتحله الباب وبسم الله ماشاء الله بقى شيخ و إمام جامع نقفلها ليه احنا في وشه 

حياة: يعني يطلع  كان في كل البلاوي دب و عاوزني اقبل بيه عادي 

ابو حياة: يابنتي محدش كان يعرف والناس نفسها نسيت  ليه احنا نفكر في خاجة قديمة وراحت غليها كمان 

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي بينزل غليها البارت الجديد اللول قبل اي بيدج او جروب واسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

حياة لسه كانت هتتكلم لكن مامت ليل جت وقعدت في اوضة الصالون. ابوها بصلها  ولما لاقها متلهفة ابتسم وقالها : لا واضح انك مش عاوزاه فعلا عموما البسي خاجة حلوة ويلا عشان تخرجي تسلمي على حماتك 


بعد شوية 

خرجت حياة وسلمت على العروسة وحضنتها  وقالت: اهلا بمرات ابني.  

حياة: اهلا يا ماما

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي بينزل غليها البارت الجديد الاول قبل اي بيدج او جروب واسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

ام ليل فرحت بالكلمة وفهمت انها لسه عاوزة ليل و ان في بشرة خير جاية  قعدت وبدأت تتكلم  و ابو حياة اتكلم معاها ولسه هترد عليه سمعوا صوت صراخ في الشارع  كتير وناس بتنادي على ليل ابنها وقفوا ف البلكونة  وبيسألوا ايه الموضوع  واحد وقفت تحت البلكونة وقال بصوت عالي : الشقة بتاعتك بتولع يا ام ليل و ابنك ليل جوه بيطفيها بنقوله يطلع مش راضي 


نزلت جري على السلم و جريت في الشارع و لاقت حد بيطلع البلكونة ومن بلكونة لبلكونة عشان ينقذه لاقى

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي بينزل غليها البارت الجديد اللول قبل اي بيدج او جروب واسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

 ليل مضروب بسكينة في بطنه بصلهم وقال 

الشيخ ليل مضروب بالسكينة في بطنه ولمخت واحد بيجري على السلم 


 🥰🥰


حياة مكنتش مصدقة كلامها وحاسة انها بتكدب هي منقول من ٣ شهور ومتعرفش اي حاجة عن ليل ولا اهل الحارة ولما ابوها سأل عنه  الناس قالت انه كويس يبقى ازاي هو مغتـ ـصب و بتاع مخدارات زي ما بنت خاله بتقوله حياة انهارت وعيطت حياة مقدرتش متاخدهاش في حضنها وطبطب عليها  خرجت من حضنها ومسحت دموعها و قالت: انا حبيته و فرحت اوي لما اتقدملي و مكنتش عارفة باللي عمله وبصراحة مش واثفة فيكي ولازم اقعد معاها واكلمه و اسمع منه يمكن يكون عنده حاجة يقولها 

حياة اتغاظت من رد فعلها وقالت/ هيضحك عليكي زي ما عمل معايا هيأكل عقلك بكلمتين و فب الاخر ينفذ اللي في دماغه و بس 

حياة ردت بعناد وقالت/ بردو اسمع من ليل الاول اكيد عنده رد لكلامك ده 

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي بينزل غليها البارت الجديد اللول قبل اي بيدج او جروب واسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

بعد ساعتين 

جه ليل و قعدة معاهم كلهم وسمع كلام كل واحد في العيلة في اللي قلل منه وقل أدبه وفي اللي اتكلم بحدة وتحذير مباشر وفي اللي كان ببتكلم بهدوء وحكمة  ليل كان بيسبح على السبحة بصوت هادي خالص. خلص وبص لأبوها وقال بهدوء: اللي حضرتك تادؤمر بيه أنا هعمله عاوز طلاق ماشي عاوز نكمل بردو ماشي معنديش مشكلة بس اللي طالبه منك اني اقعد معاك لوحدك واتكلم معاك وبتدها ليك حرية القرار 


ابو حياة براحة من كلامه: ماشي يا ليل وانا هفضل معاك للاخر 

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي بينزل غليها البارت الجديد اللول قبل اي بيدج او جروب واسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

 وطلب من باقب اخوات حياة يطلعوا بره و فعلا طلعوا كلهم بره و قعد هو بدأ يحكي له بهدوء : كنت شاب عادي وحيد ابويا وامي وكنت مدلع مش هنكر بس مكنش بشرب لاةمخدرات ولا غيره وفي مرة واحد صاحبي شافني تعبان ولما سألني ولاقاني عندي صداع  اداني برشامة وقالي هتسكن لي الوجع. مسألتش عن البرشامة دي ايه ودي غلطتي للأسف  ومن بعدها مبقتش عارف ابطلها ومن برشامة لبرشامة ومن كيف

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي بينزل غليها البارت الجديد اللول قبل اي بيدج او جروب واسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

 لكيف لحد ما حالي متدهور  وفي يوم حت بنت خالي عندنا زي عادتها عشان تقعد مع امي وامي كانت  في السوق  وكنت شارب بقى ودماغي مش موجودة نوع جدبد جربته وقتها ومخليني مش داري بنفسي ولا باللي حواليا خالص  وحصل اللي حصل مع بنت خالي غصبتها و هددتها و د مرت حياتها منكرش 

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي بينزل غليها البارت الجديد اللول قبل اي بيدج او جروب واسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث


بصله وكمل : بس و الله العظيم ما كنت أنا المخدارات اللي عمتني عن كل اللي حواليا  بس توبت لله و الله وندمت على كل اللي كنت بعمله .


وقف ليل وهو بيكمل كلامه وببقول/ انا كده قلت كل اللي عندي والقرار ليكم في الاخر  خابين نكمل معنديش مشكلة  وهكون مبسوط جدا وقتها خابين ننفصل بردو معنديش مفيش مشكلة وهحترم القرار  هي بنتكم وحقكم تخافوا عليها،  انا في البيت و منتظر رد حضرتك في اي وقت 

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي بينزل غليها البارت الجديد اللول قبل اي بيدج او جروب واسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث


 بعد يومين 


 ام ليل كانت بتبكي من كتر حزنعا ومش عارفة تعمل ايه   وراحت لبنت اخوها وعاتبتها على اللي عملته وكمان اخوها زعق لبنته عشلن عملت موقف زي كده من واره اما ليل كان قاعد بيصلي وبيقرأ قران  في اوضة الخلوة 

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي بينزل غليها البارت الجديد اللول قبل اي بيدج او جروب واسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

بتاعته. منقطع عن الدنيا كلها  الباب خبط وبعدها دخلت امه ومعاها كوبية لبن دافية لانه قاعد الاكل بحجة الصيام و يادوب يبفطر بالبلخ و عبلة زبادي ويقول مليش نفس.  امه قعدت جنبه وقالت : مش واجب نسأل على الناس اللي سبناهم دول 

ليل : أنا قلت لهم القرار قراركم  وواضح انهم حابين يسيبوا يا امي متضغطيش عليهم  

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي بينزل غليها البارت الجديد اللول قبل اي بيدج او جروب واسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

ام ليل : بس انا بقول نجرب مش هنخسر حاجة واهو نبقى عرفناهم بردو اننا مش رامين و شارين لسه 

ليل سكت وبدأ يشرب اللبن بهدوء اما امامه قامت وقالت بعناد : هنزل دلوقتي وهقولهم وهمشي من هناك غير لما يكون معايا الرد المناسب .

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي بينزل غليها البارت الجديد اللول قبل اي بيدج او جروب واسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث


في بيت حياة 

كانت قتدة قصاد ابوها بتسمع له وهو بيقول: ربنا قبل توبته  وفتحله الباب وبسم الله ماشاء الله بقى شيخ و إمام جامع نقفلها ليه احنا في وشه 

حياة: يعني يطلع  كان في كل البلاوي دب و عاوزني اقبل بيه عادي 

ابو حياة: يابنتي محدش كان يعرف والناس نفسها نسيت  ليه احنا نفكر في خاجة قديمة وراحت غليها كمان 

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي بينزل غليها البارت الجديد اللول قبل اي بيدج او جروب واسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث

حياة لسه كانت هتتكلم لكن مامت ليل جت وقعدت في اوضة الصالون. ابوها بصلها  ولما لاقها متلهفة ابتسم وقالها : لا واضح انك مش عاوزاه فعلا عموما البسي خاجة حلوة ويلا عشان تخرجي تسلمي على حماتك 


بعد شوية 

خرجت حياة وسلمت على العروسة وحضنتها  وقالت: اهلا بمرات ابني.  

حياة: اهلا يا ماما

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي بينزل غليها البارت الجديد اللول قبل اي بيدج او جروب واسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث ونزل الجديد النهادره 

ام ليل فرحت بالكلمة وفهمت انها لسه عاوزة ليل و ان في بشرة خير جاية  قعدت وبدأت تتكلم  و ابو حياة اتكلم معاها ولسه هترد عليه سمعوا صوت صراخ في الشارع  كتير وناس بتنادي على ليل ابنها وقفوا ف البلكونة  وبيسألوا ايه الموضوع  واحد وقفت تحت البلكونة وقال بصوت عالي : الشقة بتاعتك بتولع يا ام ليل و ابنك ليل جوه بيطفيها بنقوله يطلع مش راضي 


نزلت جري على السلم و جريت في الشارع و لاقت حد بيطلع البلكونة ومن بلكونة لبلكونة عشان ينقذه لاقى

بقلم زهرة الثالوث 

بيدجي الاصلي بينزل غليها البارت الجديد اللول قبل اي بيدج او جروب واسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث ونزل النهاده ااجديد 

 ليل مضروب بسكينة في بطنه بصلهم وقال 

الشيخ ليل مضروب بالسكينة في بطنه ولمخت واحد بيجري على السلم 


 🥰🥰


ام ليل مجرد ما سمعت ان ابنها واخد سكينة في بطنه  مقدرتش تقف على رجلها  و الستات بدأت تهدي فيها و تسندها  و الشباب قدروا بردو ينقذوا الشيخ ليل من النار اللي كان فيها  وتم نقله للمستشفى بسرعة .


 بعد مرور ساعتين 

بقلم زهرة الثالوث 

 الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

خرج الدكتور و قال بهدوء : الحمد لله الجرح كان  عميق بس قدرنا نلحقه   و الحمد لله إن مفيش جهاز حيوي اتأذى .


ام ليل وقفت على ىجلها من جديد وبصت للسما وقالت : الحمد لله يارب الحمد لله  


بصت للدكتور و قالت له : طب هيخرج امتى يا دكتور ؟ 


الدكتور: مستعجلة ليه يا حجة هيفضل معانا يومين و يخرج بأمر الله ادعي له بس انتي 

بقلم زهرة الثالوث 

 الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

 الدكتور سابها و هي قعدت غلى الكرسي وحضنت خطيبة ابنها و اللي تعتبر مراته لانه كاتب كتابه عليها    

بعد شوية جه سليم و جه اخواتها  يطمنوا على ليل 

وقف ابو حياة يتكلم معاها و يطمنها هو اصلا مش عاوز يجي ولكن اللي غصبه اخوه الكبير وقال انه خلاص كل واحد راح لحاله فـ ملوش لازمة الخصام و خصوصا ان دي اختهم الوحيدة وابنها الوحيد حاله اتصلح وبقى افضل كتير من الأول  .

بقلم زهرة الثالوث 

 الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

 حياة خطيبة ليل كانت واقفة معاه في الاوضة بس في حالها  حماتها عرفتها على اخواتها و بدأت تتكلم معاهم ومكنش في خاجة في نيتها خالص ناحية اخواتها وكانت فرحانة بدخولهم المستشفى  لحد ما جت حياة بنت اخوها و قلبت الموضوع  حياة كانت واقفة و النار هتأكلها وهي بتقول : انت ازاي لسه عايش ازاي مموتش ازاي لسه ربنا بيديك فرصة وار فرصة ازاي قادر تكمل عادي كده ازاي ؟؟؟ 


 الكل اتصدم و محدش عارف يقول ايه ولا يعمل ايه. لحد ما سليم تدخل و حاول يشدها لبره وهو بيقول: تعالي يا حياة معايا عاوزم في كلمة 

بقلم زهرة الثالوث 

 الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

حياة شدت ايدها من ايد سليم و قالت : لا مش هجاي مع حد و مش هخرس و كفاية بقى طبطبة في واحد زي الحيوان ده 

بقلم زهرة الثالوث 

 الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

ام ليل ردت وقالت : خير يا حياة يا حبيبتي عاوزة ايه دلوقتي يا بنتي ما نو ربنا صلح حاله و بعد عن كل القرف اللي في 


حياة ردت وقالت بغيظ: طب و حالي انا محدش فكر في ؟ 


عمتها: قولي يا بنتي عاوزة ايه وانا اعمله لك 


حياة اتنفست بعصبية و قامت قالت : ليل يكتب عليا  و يتجوزني ويصلح غلطته 

بقلم زهرة الثالوث 

 الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

ليل بصلها وقالها بصوت طالع بالعافية : طب ما انا صلحتها يا حياة قبل كده ايه أنتي عاوزة ايه تاني ؟ 


حياة راخت لعنده وضربته بغل و قالت بصراخ : انت مصلحتش حاجة انت سبيت غيرك يصلح  وانت دلوقتي بتقول توبت وغيرت حياتك طب وحياتي ونظرة الناس اللي مش عارفة اغيرها ولا قادرة. اقول لحد فيهم اني مظلومة دلوقتي بقيت شيخ وكلامك كله بقى قال الله و قال الرسول تعرف ايه انت عن الله  ورسوله تعرف ايه قولي ؟؟ 


بعد يومين 

بقلم زهرة الثالوث 

 الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

من زيارة حياة و أهلها  لعمتها و ليل.  بقت منعزلة و عايشة في اوضتها اكتر الوقت، دخل ابوها عليها وهو شايل الصنية و فيها الأكل  حطه و طلب منها يتغدوا سوا  قعد وقال:  معلش بقى غدا الساعة 12 بليل  ما انتي عارفة قدراتي في الطبخ على قدها


بدأ يقطع من الفراخ ويقربها غلى بؤقها عشان تأكل حياة اخدتها منه عشان متكسفوش ولسه بتبلعها سمعت صوت  زفة و ناس بتغني بصوت عالي  لسه هتقوم من مكانها عشلن تتأكد من شكوكها ابوها مسكها من ايدها وقالها :  دي دخلة ليل ابن عمتك اقعدي يا حياة 

بقلم زهرة الثالوث 

 الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

حياة اتصدمت وقعدت وهي بتقول: ازاي اتجوزته ؟ ازاي قدرت توافق عليه بكل عيوبه دي ازاي فدر يعمل حياة جديدة قبل ما يقفل حياته القديمة  هو فاكر ان الدقن و لبس الجلاليب يبقى كده خلصت خلاص وبقى شيخ ؟ 

بقلم زهرة الثالوث 

 الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

أبو حياة: يابنتي ربنا تاب غليه وقبل توبته ليه نقف احنا قصاده ؟ 

حياة : يعني لما يكون مدمن و مقرف اخده أنا ولما يتصلح حاله تاخده هي يعني هي اللي كسبت في الاخر مش أنا ؟؟


 بقلم زهرة الثالوث 

 الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث  ونزل فصل جديد  امبارح ع البيدج 


 🥰🥰😍😍


ليل وصلت شقته مع عروسته و أهلها وصلوها لحد باب اوضة النوم و هو سابهم براحتهم خالص لحد ما قلعوها الفستان و لابست  حاجة مناسبة لليوم ده. وهو كان قاعد في الصالة بيكلم مامته اللي سابتهةوىاحت تقعد عند اخوها عشان تسيبه براحته في ليلة زي دي 

مشيت أم العروسة بعد ما وصته  كتيييير على بنتها و هو كان بيبتسم وبيقولها حاضر وفي عيني وكان بيناديها ويقول يا امي .


بقلم زهرة الثالوث 

الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


حياة كانت لابسة قميص قصير وعاري الكتفين قعدت على طرف السرير و هي بتفرك في ايدها من الكسوف مش قادرة تتخيل ليلتها الأولى مع ليل هتبقى عاملة ازاي ليل دخل وهو بيتنحنح لاقها  اول مرة يشوفها بالشكل المغري اوي ده كل مرة شافها فيها بعد الكتاب كانت مستورة في لبسها بطريقة مبالغ فيها وهو وقتها محبش يضغط عليها ولا يتكلم معاها في شئ دخل وقرب منها وقعد جنبها لسه هيقربها منه لاقها قامت من على السرير وقالت بتوتر/ هو هو انت مش هتغير بدلتك الاول 


ليل باعجاب اكتر لما قامت وقميصها كشف باقي جسمها وتفاصيلها  قام هو كمان وقرب منها بدأ يحاوطها بس هي هربت منه تاني والتوتر المرة دي كان اقوى حاول يشاكسها عشان يخفف توترها وقال : أنا شيخ بره اه بس مع مراتي مش هبقى شيخ نهائي انا ممكن اتحول لمغتـ ـصب عادي

بقلم زهرة الثالوث 

الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


حياة قلبها دق بسرعة وخافت منه اكتر و قالت : زي ما اغتـ ـصبت بنت خالك كده !!!


ليل مقدرش يلومها ولا يتكلم  حاول يقرب منها ويهديها. وقف قصادها وضم ايدها اللي بتترعش بين ايده الدافية و قال بنبرة كلها حنان : حايز اكون كده زمان  وجايز تموني خايفة ومرعوبة و ده حقك لكن الاكيد مفيش حاجة هتم من غير رضاكي 

بقلم زهرة الثالوث 

الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


باس جبينها و ميل اخد البيجامة بتاعته وخرج من الاوضة  وقبل ما يقفل باب الاوضة وقفته وبتساله/ رايح فين يا ليل ؟ 

بقلم زهرة الثالوث 

الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


ليل بصلها وابتسم وقال/ هسيبك على راحتك 

مجرد ما ليل خرج من الاوضة هي اتنهدت براحة و في نفس الوقت قلقانة بس مش عارفة ليه  قتدت على السرير تفكر في اللي جاي وتسال نفسها هي غلطت ولا كان ملامها وتعبيرها عن الخوف اللي جواها من قربه خلاها تقول كده غلبها النوم و هي قعدة بتفكر في اللي حصل 

بقلم زهرة الثالوث 

الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


عند ليل في اوضة الخلوة بعد ما غير هدومه قعد يقرأ قران لحد الفجر و بتدها صلى الفجر وفضل يقول اذمار الصباح. و غلبه النوم بعدها وهو مكانه  


الضهر أذن و هو نايم مش خاسس بخاحة. صحي على ايدها وهي بتزقه حامد لان نومه تقيل جدا   بصت على باب الشقة و بعدها قالت برعب / بابا وماما  بره اصحى الله. يخليك 

ليل بنعاس / هو في ايه و الساعة كام ؟ 

حياة بتوتر من الرن على الباب اللي مش مبطل رن /   الضهر أذن من بدري قوم الله يخليك  الباب بيرن من بدري   قوم نام في اوضتك ولا شوف هتعمل ايه 

بقلم زهرة الثالوث 

الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


ليل قام فعلا وبدأ يفوق ويركز. و فعلل دخل اوضته اللي منمش فيها اصلا و غير هدمه على ما فتحت حياة واستقبلت اهلها  بفرحة وسعادة و امهم بدأت تسالها عن ليلة امبارح وهي كانت بتتهرب من ضغط والدتها 

بقلم زهرة الثالوث 

الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


خرج ليل و ابتسامته في وشه وبدأ يسرحب بيهم بحفاوة كبيرة قعد بعد ما قدم مع حياة واجب الضيافة  و مفيش ربع ساعة ونزلوا اهلها وهي اتنهدت براحة شديدة ان اليوم عدى بسلام لملمت الاطباق ودخلت المطبخ لاقت ليل واقف على حوض المطبخ بيغسل الاطباق اللي كانت في ايده.  ابتسمت وقالت له / وكمان بتغسل المواعين لا ده انا كده هاخد على الدلع جامد اوي 


لف لها وابتسم ومردش على اي كلمة  مسح ايده وقالها / انا متعود على كده مع امي انضف مكان ما اكلت فـ انا عاملتك معاملة امي 


بقلم زهرة الثالوث 

الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


 خرج من من المطبخ و هي وقفت مكانها بتقول لنفسها  بغيظ / انا زي امه ؟ 


 دخل اوضة الخلوة و قعد بيقرأ قران   دخلت ووقفت على الباب وقالت له / هو انت هتفضل قاعد هنا كتير ؟ 

ليل صدق وقفل المصحف / خير يا حياة عاوزة ايه ؟ 

 حياة/ المفروض يوم الصباحية العروس بتدي هدية لام العريس وانا عاوزة انزل لمامتك واهديها الهدية 


ليل بهدوء /  طب يا حياة مفيش مشكلة بس مينفعش تنزلي  يوم الصباحية خلي الهدية معامي وماما كلمتني وقالت انها هتيجي  بكره وابقي اديها لها 

بقلم زهرة الثالوث 

الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


حياة اضايقت وقالت بعصبية / لا مليش دعوة عاوزة انزل دلوقتي 

ليل بهدوء/  يابنت الحلال مينفعش تنزلي انتي عروسة ومينفعش تنزلي الناس تقول علينا ايه بس ؟

حياة/ يقولوا اللي يقولوا انا ليا دعوة بنفسي وبس عاوزة انزل يبقى انزل 


ليل اتنهد ومعرفش يرد عليها بإيه  بص ع الارض وبعدها قال/ طب روحي البسي  و حضري الهدية و يلا ننزل 

بقلم زهرة الثالوث 

الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


 حياة فرحت وجريت تلبس  وبعد نص ساعة  بعد ما لبست  غيرت هدومها  و فضلت تعيط وهي قعدة على طرف السرير ليل خرج من الحمام بينادي عليها  لاقها قعدة بتعيط  دخل وسالها / مالك غيرتي هدومك ليه ؟

حياة/ ماما بهدلتني وقالت لي  مفيش عروسة بتخرج النهارده  و قالت لي غلط عليكي


ليل مسخ دموعها بحنية وقالها/ متزعليش نفسك قومي البسي. و تعالي نخرج  بره هعزمك على العشا 

بقلم زهرة الثالوث 

الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


حياة من بين دموعها/ بس ماما قالت لي 

ليل / مليش دعوة بحد انا ليا دعوة بنفسي ومراتي وبس  يلا ياةحميل غيري هدومك وتعالي نخرج نغير جو شوية هتصل بماما اشوفها صاحية  و لالا ونديها الهدية 

حياة / بس طنط  ممكن تزعق لك 

ليل / لا مين قال كده ده ما ماما بدما بتصدق تشوفني اصلا حتى اسمعي كده 


ليل فتح الاسبيكر وهو بيقول لامه / عاملة ايه يا ست الكل  

ام ليل / في نعم يا حبيبي ها طمني حصل ولالا 


حياة اتكسفت من سؤال امه. بي ليل رد وقالها/  طمنينين انتي عاملة ايه 

بقلم زهرة الثالوث 

الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


امه / بخير و الحمد لله 

ليل/ بقولم يا ماما انا وحياة جايين عشان نجيبلك الهدية 


ام ليل اتغاظت منه. وفهمت ان ليلة الدخلة متمتش. ف قالت/ يلا يا ابن الهبلة  خد مراتك في حضنك  انا عاوزة عيال مش عاوزة هدايا خد مراتك يا واد في حضنك و بكره اسمع البشرة   فاهم يا شيخ ليل  

بقلم زهرة الثالوث 

الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


كملت وقالت / يا مصبيتي هو انت شبخ بره البيت وجوا  يا واد ابعتلك كوارع ولا ابعتلك رقم الدكتور يطمنا غليك 


ليل بص لحياة بغيظ وقالها /عجبك كده

حياة ضحكت من قلبها على ملام امه  ف ليل قال / طب اقفلي انتي ياما عشان تقريبا كده في واحدة محتاجة تشوف  الوش التاني مني 


حياة بصت وقالت / تقصد ايه الحقيني يا طنط ابنك ده قليل الادب و مش متربي 


ام ليل /  طب الحمد لله اطمنت على الواد اروح اصلي العشا بقى  واصلي ركعتين شكر لله 

 بقلم زهرة الثالوث 

الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث والحلقة الجدبدة نزلت حالا عليها 


 🥰🥰😍😍


حياة حست باحباط خصوصا من كلام أم ليل. لكن ليل فجأها لما قالها  / يلا يا حياة قومي البسي و حضري نفسك 

حياة بعدم تصديق / هنخرج ؟ 

ليل/ اومال يعني هنام ! يلا خلصي بسرغة المحلات هتقفل كده واحنا بنتكلم 


حياة نطت من الفرحة وقالت/ ثواني واكون حاهزة 


وفعلا في ثواني كانت جاهزة و بتلبس.   في الوقت ده كان ليل بيعمل فنجان قهوة لنفسه غلى ما هي تخلص لبس و هو قاعد بيشربها في هدوء جاله تليفون. من ر٤م غريب. رد عليه وعرف انها حياة بنت خاله و بتهدده بانها هتخرب بيته زي ما هو خرب بيتها و انها مش هتسيبه في حاله 


ليل تقبل كل كلامها بهدوء وقدر اللي هي في بسببه. و ده كان مخلي ضميره يوجعه.  قفل معاها و كمل شرب قهوة وهو بيفمر ازاي يصلح لها حياتها ما بوظها 

بقلم زهرة الثالوث 

الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


حياة خرجت من اوضتها وقالت/ انا جاهزة يا ليل يلا 


خرج معاها  وحاول يقضي وقت لذيذ معاها رجعوا الساعة تلاتة الفجر وهما مبسوطين باليوم و الكام ساعة اللي قضوها بره .

بقلم زهرة الثالوث 

الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

بقلم زهرة الثالوث 

الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


بعد مرور اسبوع 


 ليل لسه قاعد في اوضة الخلوة و مقربش من حياة وسايباها على راحتها خالص بس حياة لسه صغيرة 

ومش قادرة تفهم دماغ ليل و ليل بيحاول يحتويها و يعرفها طباعه بس العناد بيكون مسيطر عليها احيانا .

بقلم زهرة الثالوث 

الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


ام ليل رجعت بيتها تاني وبدأت تشوف ان حياة اللي كانت ملهورة بالشيخ ليل مقبتش حياة ولمست انها عاوزة تسيطر غلى ليل بتصرفاتها  فـ بدأت تسألها بطريقة غير مباشرة وعرفت إن دي نصايح حياة بنت اخوها  وإن بكده هتعرف تمشي ليل على هواها و طبعا ليل بيحاول يتجنب المشاكل عشان ده هبتىجم عند الناي انه فشل و كلام الناس مش بيرحم وخايف الناس تقول انه رجع للادمان من تاني .

 

بعد مرور عشر ايام 

بقلم زهرة الثالوث 

الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


ليل كان واقف في المطبخ بيعمل قهوة قبل ما الفجر دخلت حياة وفي ايدها صنية العشا اللي كانت اللي كانت عند مامت ليل  بصلها وقالها / هي ماما عاملة ابه دلوقتي؟ 

حياة/ اه الحمد لله  ادخل بقى نام في اوضتنا عشان الخلوة فيها الحاجات اللي هتتوزع بكره 


ليل ابتسم بمكر وقرب منها و قال/ طب ما انا كل يوم بنام فيها عادي ؟ 

حياة وهي بتحاول تتملص منه وهي بتقول بتوتر / ما هو ماهو اصل يعني 

ليل بيبعد شعرها عن رقبتها و بيقول / ايه خلاص رضيتي عني ؟ 


حياة وهي بتبص على باب المطبخ قالت بلغبطة و قالت/  ليل ليل طنط تشوفنا عيب كده .

بقلم زهرة الثالوث 

الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


بعد عنها وقفل نار البوتاجاز  و شدها من ايدها ناحبة اوضتهم دخلوا و قرب منها تاني و هي بتحاول بتتهرب منه لكن حصاره المرة دي كان قوي بالنسبة لها او هي اللي ضعفت مش قادرة تحدد  فجأة لاقت نفسها بتضمه ليها اكتر بقت تعاتب نفسها انها ازاي كانت هتخلي ليل يهرب منها بسبب كلام حياة و تصرفاتها و انها كانت هتطيره منها .

بقلم زهرة الثالوث 

الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


تاني يوم في بيت حياة بنت خال ليل 


كانت واقف في المطبخ بتقطع الخضار وفجأة الباب رن  خرجت من المبطخ وهي بتنشف ايدها   فتحت الباب لاقت فارس واقف قدامها  ابتسم لها و قال/ فاكرة الجهوة بتاعتي كيف ولا اطلبها من جديد ؟ 

بقلم زهرة الثالوث 

الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


حياة قلبها كان هتتنط من الفرحة بي حاولت تتماسك  وتبان تقيلة اوي  ابوها خرج من اوضته وبيسأل عن اللي بيخبط على الباب  لاقى فارس ابتسم له وقاله / اتفضل يا فارس يا ابني 


دخل فارس اوضة الضيوف و قعد و بدأ يتكلم وهو بيقول/ من غير لف ولا دوارن كاتير اني رايد ارجع حياة 


حياة وقفت وقالت بعناد/ وانا مش موافقة يا فارس ارجع لك 

بقلم زهرة الثالوث 

الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث  نزل الجديد حالا ع صفحتي 🥰🥰🥰 🥰🥰😍😍


حياة مكنتش عارفة بتعمل إيه كل اللي عارفاه إن اللي بيحصل دلوقتي غبااااااء منقطع النظير يعني إيه فارس اللي انجذبت له و اتمنت تكمل معاه ودلوقتي جاي لها بنقسه ترفضه بكل بساطة كده،  ابوها وقف من على الكرسي وزعق لها ودخلها جوا و لتدها رجع وقعد من تاني على الكرسي و بص لـ فارس وقاله / خير يا فارس يا ابني ؟

فارس ابتسم له و قاله/ يا عمي اني جاي وطالب يد بتك 

ابوحياة/ طب معلش يعني في السؤال  اشمعنى رجعت دلوقتي ؟ 

بقلم زهرة الثالوث 

الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


فارس/ صراحة ربنا ملجتش حد زيها حبيتها يعني 

ابو حياة فرحة خصوصا ان هي دي الاجابة اللي كان نفسه يسمعها فعلا بدأ بعدها يتكلم معاه في تفاصيل الجواز و الرجوع و انهةيعمل فترة خطوبة متزدش عن ست شهور مثلا عشان كل واحد يتعرف فيها على التاني 

فارس وافق رغم انه مكنش موافق في بداية الموضوع لكنه قرر يمشي اموره معاه


بعد ساعة من زيارة فارس

دخل ابو حياة اوضة بنته وهو بيحاول يرسم على وشه الجدية و هو بيقول / إيه اللي عملتي ده يا حياة بره 

حياة بندم داخلي/ اسف يا بابا مفدرتش امسك نفسي 

ابوها/ مفيش مشكلة انا كمان مقدرتش امسك نفسي

بقلم زهرة الثالوث 

الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


حياة بتوتر ملحوظ / يعني ايه ؟

ابوها/ يعني رفضته زي ما انتي رفضيته مش انتي بردو رفضتيه ؟ 

حياة زعلت و بان عليها جدا الزعل و هي بتقول باحباط وزعل واضح على ملامح وشها / ايوة رفضته 

ابوها بجدية مصطنعة/ طب يا حبيبة ابوكي روحي اعملي لي فنجان قهوة من ايدك الحلوة دي يلا

حياة/ حاضر 

بقلم زهرة الثالوث 

الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


مشيت خطوتين و قبل ما تكمل التالتة ابوها وقفها و قال / حياة 

حياة بصتله /نعم يا بابا 

ابوها بإبتسامة بشوشة/ انا بقول بلاش قهوة ونخليها شربات 

حياة بدأت تتوتر جامد وقلبها يدق اوي حاولت تسيطر على ملامح وشها وتوترها وهي بتقول / حضرتك تقصد ايه ؟ 

ابوها بمنكاشة / اقصد اللي فهمتي يا قلب ابوكي اما وافقت على فارس 


كمل بفرحة وثقة راجل كان نفسه يعيش اليوم ده من زمان / وبشروطي وهو وافق عليها كلها من غير نا يكسر لي كلمة 


ردت حياة بلهفة وحب / قصد حضرتك انه يعني انا وهو يعني تقصد اني خلاص هنرجع لبعض وكده ؟

بقلم زهرة الثالوث 

الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


ابوها ضحك وقال/ طبعا هو انا ممكن انسى له٥تم عليها اول ما شوفتي ولا توترك ليه عرفت انك موافقة بس انا حبيت اتقل عليه شوية عشان شكلنا 

حياة بمكابرة /و مين قالك بقى اني موافقة فعلا 

ابوها / بقى كده ؟ طب خلاص هكلم فارس واقوله انك مش موافقة واني حاولت معاكي كتير وانتي لسه رافضة وعند رايك 


ابوها مان خلاص قرب يخرج من الاوضة بس هي لحقته وقالت له / لا لا خلاص بلاش 


ابتسم لها واخدها في حضنه وطبطب عليها  واتمنى لها السعادة كلها تكون من نصيبها .

بقلم زهرة الثالوث 

الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


تاني يوم بليل. حياة اخدت أذن باباها وراحت لعمتها تتكلم معاها لاقت عمتها قعدة في حالة باين عليها الزعل اوي واول ماةدلخت حياة مسحت دموعها بس لما قعدت وصممت تعرف مالها قالت/  ليل طلق مراته ليلة امبارح 

بقلم زهرة الثالوث 

الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


حياة بشماتة وقالت / هما لحقوا ؟ 

عمتها قالت بحسن نية/  ليلة امبارح جتلها رسالة من رقم مجهول  و بيقولها جوزك معايا وكلام من بتاع الناس خرابة البيوت ده كلمة منها كلمة منه كانت هتسيب البيت وتمشي حلف عليها طلاق لو مشيت تبقى طالق فـ مشيت و حلف ما يرجعها وقال زي ما سابت البيت ترجعله 

بقلم زهرة الثالوث 

الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


حياة كلنت مبسوطة اوي باللي لتسمعه ومبسوطة ان خططتها نجحت زي ما هي عاوزة بالظبط  قعدت مع عمتها شوية. و عرفتها انها هترجع لفارس  وان كلها ست شهور وتتجوز  وقالت كلام تاني تلقح بيه على ليل عكتها اتحملت عشان مش قادرة تزعلها لانها مهما حصل هي مجروحة جامد من ابنها و كل اللي بتعمله مش هيطفي ناااارها لكنه بتلتمس لها العذر وبتقول انها كده هي بتبرد نااارها و خلاص 


بقلم زهرة الثالوث 

الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


عدى. اسبوع و كمان اسبوع 

 وكل ده و ليل رافض تماما انه يرجع حياة لانه من البداية اصلا مقالهاش تخرج وكان متمسك بيها لاخر لحظة امه كل يوم تحاول تهدي في وتقوله يرجعها وهو بيرفض نهائي انه يتنازل ويروحلها لحد ما جالهم خبر ان حياة حامل و محتاجة لدكتورة كويسة تتابع معاها وهما رايحين للدكتورة النهارده بعد صلاة العشا عشان تطمن على البيبي  ليل قلبه اتحرك ودق بعنف لما سمع الخبر ومكنش عارف يتلم على روحه من الفرحة بس حاول يبان انه كويس ومفيش اي حاجة 

اتقابل مع حياة اللي كانت بتتأمله وتشوف هو فعلا خس ولا كلام من مامته عشان تحن و ترجع له اخدها و راح هو و حماه للدكتور وقعط الكشف وانتظر دوره اللي كان رقم 53  حماه مقدرش يقعد فـ راح وجه كذا مرة بحكم ان العيادة قريبة من البيت وفي كل مرة الدور بتاعها يكون لسه بدري. 

بقلم زهرة الثالوث 

الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


حياة بزهق/ كنت اقطع كشف مستعجل 

ليل/ والله من غير ما تقولي عملت كده و ده دورنا 

حياة بتعب وهي بتحسس على دراتتها وبتقول/ طل تعال نروح اجيب شال صوف يدفيني شوية 

ليل مجرد ما سمع الكلمة دي قام وقف وقلع الجاكيت بتاعه ولبسه ليها وقالها خليه معاكي 

  ابتسمت له وقالت له / شكرا 

 جه دورهم ودخلوا للدكتورة والدكتور بدأت تشاوى على البيبي و تشرح لهم الوضع وطمنتهم انه كل حاجة لحد دلوقتي تمام بس لازم الراحة التامة اول شهرين 

بقلم زهرة الثالوث 

الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


خرج ليل من العيادة بيدور على حماه ملاقهوش موحود  اشترى العلاج وكل حاحة تلزمها لمدة شهر  وقالها / طالما عمي مش موجود يبقى شكله كده راحت عليه نومة المرة دي تعالي اوصلك البيت عشلن عندي شغل ومش هينفع اتأخر 


بصتله وقالتله / انهي بيت يا ليل ؟ 


ليل بصلها وقالها / بيتك يا حياة بيت ابوكي 


بقلم زهرة الثالوث 

الحلقة الجديدة بتنزل على بيدجي  قبل أي مكان تاني 

بيدجي الأصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


🥰🥰😍😍


ليل رفض انه يعترف بابنه هو مش ناكر نسبه لا هو عارف ومتاكد انه ابنت بس هو نفسيته مدمرة بسبب الحدثة ومخليه مش عارف يتكلم مع حد امه حاولت على قد ما تقدر انها ووفق بينه وبين مراته .


رواية عشقت حياة بقلمي زهرة الثالوث بتنزل حصري على بيدجي الصفحة الرسمية لزهرة الثالوث .


ام ليل اخدت البيبي وخرجت لبره واعتذرت لابوحياة  على اللي صدر من ليل 


ام ليل: معلش يا ابو حياة ليل من يوم الحدثة وهو زي نا يكون ركبه شيطان 

ابو حياة: عارف يا ست ام ليل ومقدر و الله عشان كده جبتلكم يونس 

ام ليل : سميتوا يونس ؟

ابو حياة : ايوة حياة قالت انها كانت متفقة مع ليل على كده بس لسه مكتبناش الولد في الصحة زي ما انتي عارفة لازم يكونةحد من طرف الاب هو اللي يحضر 

ام ليل : ولا يكون عندك فكر انا بكره بامر الله هروح معاك ونسجله عشان معلش ليل زي ما أنت شايف كده 

عشقت حياة بقلمي زهرة الثالوث  بتنزل ع بيدجي الاصلي وبس اسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

كمل كلامه وهي بتترجاه: ومعلش هنرجع حياة البيت عشان تفضل جنب ابنها وجوزها 


ورجعت وقالت: لو هي مش عاوزة تكمل مع ليل  حقها ومش هقدر اغصبها على حاجة 


ابو حياة : مين قال كدت بالعكس من يوم ما حصل اللي حصل وهي عاوزة تيجي بس بصراحة مكنتش حابب انها تيجي عشان كانت لسه والدة عموما اناةهمشي دلوقتي وبكره الصبح نتقابل نسجل يونس وبعدها ترجع حياة البيت .

عشقت حياة بقلمي زهرة الثالوث  بتنزل ع بيدجي الاصلي وبس اسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

في نفس اليوم الساعة 2 بليل 

حياة دخلت اوضة ليل  براحة و معاها يونس ابنها  وحطته بينها وبين ليل بهدوء عشان ميصحاش  وراحت غيرت هدومها  ورجعت وقعدت بهدوء خالص  فضلت باصة لـ ليل وبتشبع من ملامحه اللي كانت واحشاها اوي 

مدت ايدها تمشيها على خده بنعومة وهو حس بحركة غريبة على وشه حرك وشه وهي عملت نفسها نايمة عشان تشوف ردة فعله لما يلاقيهم جنبه صحي ليل على صوت ابنه اللي بكى  لما ايد ليل خبطته بدون قصد ليل قلبه وجعه  من الحركة بصله وقاله بلهفة : بسم الله عليك يا حبيبي 

عشقت حياة بقلمي زهرة الثالوث  بتنزل ع بيدجي الاصلي وبس اسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

ليل فضل يطبطب عليه لحد ما يرجع ينام تاني  بس رجع صحي تاني لانه جعان فـ ليل اضطر يصحي حياة وهو بيقول : حياة حياة 


حياة عملت نفسها نايمة وردت بصوت كله نعاس وقالت: في ايه ؟

ليل: قومي ابنك بيعيط شكله جعان 

حياة اتعدلت وكلمته: هو ابني لوحدي ما هو ابنك أنت كمان وبعدين اسمه يونس ولا نسيت ؟

عشقت حياة بقلمي زهرة الثالوث  بتنزل ع بيدجي الاصلي وبس اسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

ليل اتكلم بضيق وقلبه مخلوع ع ابنه ومش قادر يقاوم عياطه ونفسه ياخده في حضنه ويهدي بس لسه بيكابر   بس هي قالت له : طب ما تاخده في حضنك وارقيه يمكن يهدى شوية .


ليل قاوم على قد ما قدر لكن مقدرش يقاوم اكتر من كده اخده في حضنه و طبطب عليه وحياة قامت عشان تغيير هدومها و بعدها تعمل رضة لابنها  ام ليل كانت عدقتدة بتتفرج على التليفزيون  سالتها : هو يونس بيعيط ليه يا حياة ؟

حياة: مفيش حاجة متقلقيش قلق شوية وهو دلوقتي مع ليل بيرقيه 

ام ليل بسعادة: بجد و الله الحمد لله ان ربنا هداه 

حياة: ابني حلاوته لا تقاوم لازم غصب عنه يحن له 

ام ليل بمكر : كده طب هاتي بقى ينام في حضني النهارده ونشوف مين فيكم اللي حلاوته لاتقاوم 

حياة ردت بخجل : الله بقى يا خالتي وبعدين معاكي 

ام ليل : وهو انا قولت حاجة مش دي الحقيقة 

حياة بزعل : ابنك مش بيحبني يا خالتي ده مش مهتم بيا خالص وماني مغبتش عنه

ام ليل:  معلش يا حياة خدي بالراحة هو برود لسه خارج من حدثة كبيرة و مأثرة عليه انتي بس طولي بالك عليه وحاولي تقنعيه يكمل في العلاج الطبيعي الدكتور بيقول ان العلاج الطبيعي حلو اوي لحالته 

حياة : يارب يا خالتي يوافق 

او ليل : ماهي دي شطارتك بقى يلا قومي بقى هاتي حبيب قلب ستو عشان واحشني الشوية دول 

عشقت حياة بقلمي زهرة الثالوث  بتنزل ع بيدجي الاصلي وبس اسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

قامت حياة واخدت يونس من حضن ابوه وقعدت جنبه وبدأت ترضعه ليل خاول يبعد عينه عن جسمها وتفاصيله اللي وحشته جدا لدرجة لا توصف   بس هي تعمدت تثيره اكتر واكتر  فقرر انه ينام او يهرب منها بمعنى اصح مسكته من كتغه وقالتله: انت هتنام ؟

ليل: ايوة في حاجة ؟

حياة بميوعة: ده في حاجات مش حاجة واحدة هو انا ما وحشتكش ولا ايه ؟

عشقت حياة بقلمي زهرة الثالوث  بتنزل ع بيدجي الاصلي وبس اسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

ليل حط ايده ع راسه وقال وهو بيغمض عينه : لا ومن فضلك خدي ابنك واطلعي بره خليني انام عشان ابنك زنان 

حياة قامت ومعاها يونس وخرجت ومعاها الرضعة بتاعته وكل حاجة ممكن ستو تحتاجها،  دخلت اوضتها و حطته جنبها ويونس كان نايم نوم عميق  رجعت حياة و قفلت باب اوضة النوم وليل كان نايم على السر ير بيحاول يتحكم في نفسه لكن حركاتها 

المثيرة وهي بتفك حزام الروب جننته حياة رمت الروب و كشفت عن قميص نوم مثير جدا  فوق الركبة  ليل بلع ريقه وهو بيشوفها بتتحرك ناحيته قربت منه قعدت على حجر و هي بتقوله 

عشقت حياة بقلمي زهرة الثالوث  بتنزل ع بيدجي الاصلي وبس اسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

حياة: قلت لي بقى اني مش ست واني مش بحرك مشاعرك مش كده

ليل بلع ريقه وحاول يثبت على موقفه وهو بيتابع حركاته على صدره العاري و قال:  ايوة مش  شايف فيكي اي حاجة تخليني اتحرك ناحيتك 


ابتسمت له وفضلت تمشي ايدها على صدره لحد ما وصلت  لزار بنطلونه وهي بتفكه ووووو


فصل جديد!

حياة: قلت لي بقى اني مش ست واني مش بحرك مشاعرك مش كده

ليل بلع ريقه وحاول يثبت على موقفه وهو بيتابع حركاته على صدره العاري و قال:  ايوة مش  شايف فيكي اي حاجة تخليني اتحرك ناحيتك 

عشقت حياة بقلمي زهرة الثالوث  بتنزل ع بيدجي الاصلي وبس اسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

ابتسمت له وفضلت تمشي ايدها على صدره لحد ما وصلت  لزار بنطلونه وهي بتفكه و قربت منه لدرجة إن انفاسها اختلطت بانفاسه وبدات توزع قبلاتها على كامل ملامحه .


غمض عينه عشان حياة ما تشوفش ضعفه حاول يمسك نفسه عنها  وحشته ومش قادر يتحمل اللي بتعمله  حاول يبعدها بكل قوته اللي هي ضعيفه اصلا   ضعط بعنف محبب لقلبها على خصرها وقال: وبعدين يعني

عشقت حياة بقلمي زهرة الثالوث  بتنزل ع بيدجي الاصلي وبس اسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

حياة باغراء/ بعدين إيه ؟!

ليل/ بطلي اسلوبك ده بقى مش عاوزك

حياة بخبث وهو بتمشي ايدها على صدره وهمست جنب ودنه وقالت/ بس انا عاوزك 

ليل حب يغيظها وقال: انا صايم بكره و معنديش استعداد لحاحة دلوقتي 

حياة قربت منه اوب وبقت تلمس شفايفه وهو بيقاوم بس تحاوب معاها كأنه بيرفض بس هو يقصد يلمسهم. وهو بيقول / ابعدي ي حياة 

عشقت حياة بقلمي زهرة الثالوث  بتنزل ع بيدجي الاصلي وبس اسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

حباة وهي بتتعلق في رقبته اكتر وبتحاول تأثر عليه : تؤتؤ مش هبعد انا عاوزك  أنا مراتك وليا حق عندك وعاوزاه يا شيخ ليل 


ليل متحملش قربها ولا حركاتها مش ٣ادر يقاوم اكتر من كده. اتخلص من القميص المهلك اللي هي لابسته عشان تخطف بيه عقله حياة اخدت راحتها اوي وهي بتقعد على حجره وبتبادله القبلات واحدة وار التانية .

عشقت حياة بقلمي زهرة الثالوث  بتنزل ع بيدجي الاصلي وبس اسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

بعد مرور عدة  شهور 

ليل صحي لاقها بتصحي وجايبة كرسي متحرك بتاعه عشان تتدخله الحمام ياخد شاور قبل ما اهلها يجيوا يزروهم  ليل حس نفسه بقى واحد تاني و بدأ يتحرك مع نفسه  من على السرير عشان يقعد هلى الكرسي بنفسه ودي حركة مكنش بيعملها بس قرر يعملها عشان ميتقلش هلى حياة لانها تعبت معاه طول الفترة اللي فاتت في العلاج الطبيعي اللي تعب اوي فيها بس اتحسن كتير جدا عن الاول .

عشقت حياة بقلمي زهرة الثالوث  بتنزل ع بيدجي الاصلي وبس اسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

اول ما قعد على الكرسي  حياة باسته من خده وشجعته  زي ما يكون بتشجع طفل صغير  ضحك عليها وعلى تصرفاتها ودخلت بيه الحمام امه فرحت اوي انه وشه اتغيير و بدأ يخرج بره اوضته. و يتعامل تاني زي الاول  ونفسيته اتغيرت كتير عن الاول وكانه كان منتظر رجوه حياة وابنه لينم من تاني  

عشقت حياة بقلمي زهرة الثالوث  بتنزل ع بيدجي الاصلي وبس اسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

حياة قفلت باب الحمام و علقت لبسه النضيف وار الباب عبايتها كانت طويلة واتبلت.  قالها بصوت هادي / عبايتك اتبلت خالص اقلعيها .

عشقت حياة بقلمي زهرة الثالوث  بتنزل ع بيدجي الاصلي وبس اسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

حياة بصت ع العباية ولاقتها فعلا مبلولة  فقامت قلعتها وفضلت بملابسها الدخلية مجرد ما شافها ليل زفر وحاول يهدي نفسه .

عشقت حياة بقلمي زهرة الثالوث  بتنزل ع بيدجي الاصلي وبس اسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

حياة ضغطت على شفايفها بمكر وهي بتلف عشان تعلق العباية قربت منه وقلعته هدومه وبعدين قعدت على رجله و قالت / هو انا موحشتكش ولا ايه؟


ليل قام بيها وهنا حثاة مكنتش مصدقة انه وقف على رجله صحيح الوقفة كانت مهزوزة لكنه تماسك وسند على طرف الحوض الرخامي وقعدها عليه بصتله و قالت له انت انت وقفت امتى 

عشقت حياة بقلمي زهرة الثالوث  بتنزل ع بيدجي الاصلي وبس اسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

ليل ابتسم ووقالها/ من جلستين فاتوا كنت بقف على رجلي بس مرضتش اقولك غير لما اخلص اللي شوط كبير .

عشقت حياة بقلمي زهرة الثالوث  بتنزل ع بيدجي الاصلي وبس اسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

خياة بقت مبسوطة وكانت لسه هتنزل عشان تخرج من الحمام بس ليل منعها و قالها/ على فين 

حياة/ هروح اعرفك مامتك 

ليل / مش المفروض تفرحيني الاول واخد حلاوتي 

حياة مشت ايدها باغواء وقالت: وايه هي حلاوتك ؟

عشقت حياة بقلمي زهرة الثالوث  بتنزل ع بيدجي الاصلي وبس اسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

 ونروح عند حياة بنت عمته اللي حياتها اتغيرت كليا و بقت احسن كتير من الاول نسيت كل اللي فات وبدات صفحة جديدة مع فارس و بقت مبسوطة بحياتها و مع بنته بردو  حياة كانت مبسوطة اكتى عشان حملت وهتجيب ابن لسليم هو بيحب خلفة الصبيان بس لما جت بنته مكنش زعلان بالعكس كان مبسوط بيها .


بعد مرور سنة 

ليل صحته اتحسنت جدا عن الاول و بقى بيمشي ع رجلهبس لسه ماشي بالعكاز عشان لسه فاضله شوية ويتغنى عنه نهائي .


يونس بقى بيمشي خلاص و بيلغدتب وعامل صوت في البيت و بقى دلوع سته و امه و ممنوع ليل يزعق له ولا يضربه  حتى لو بهزار. 

حياة كانت حامل في بنت. و هي كانت زعلانة عشان ليل حلف امها لو بنت مش هيسبها نهائي وهيفضل يدلع فيها و يغيظها زي ما كانت بتغيظه.

عشقت حياة بقلمي زهرة الثالوث  بتنزل ع بيدجي الاصلي وبس اسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 


 بعد مرور عدة سنوات 

ليل كانت نايم وطول ما هو نايم ممنوع اي حد يفتح النور او يدخل اوضته عموما  لكن سجود بنته تدخل عادي وتعمل اللي هي  عاوزاه. 

عشقت حياة بقلمي زهرة الثالوث  بتنزل ع بيدجي الاصلي وبس اسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

دخلت وصحته و فضلت تهز في لحد ما صحي فعلا وفضل يلعب معاها وده غاظ حياة جدا عشان هي قالت له يصحى  يخرجه و هو رفض وقالها تعبان  لكن لما سجود طلبت قام من نومه و عملها اللي هي عاوزاه واكتر  حياة دخلت وفضلت تزعق وتتخانق جامد وكانها مسالة حياة او موت  وقررت ان كلمتها هي كمان تمشي مرة اشمعنى بنتها  ليل لما لاقى الموضوع قلب وكل واحد عاوز  يروح حتة  معينة قام شال بنته سجود و قال لحياة / خدي الباب في ايدك و امشي وسبيني انا سوسو مع بعضنا هنام

عشقت حياة بقلمي زهرة الثالوث  بتنزل ع بيدجي الاصلي وبس اسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث 

 سجود لما نامت في حضن ابوها  فضلت تمشي ايدها على دقنه وقالت / بابا احلق دقنك دي 

ليل / يا سوسو 

سجود/ بتشكوني اوي

ليل / انتي عارفة انا كبرتها في قد ايه دي عشان تقولي لي اشيلها ؟ 

سجود بتذمر/ مليش دعوة شيلها 

ليل / طب تعالي نخففها 

سجود بفرحة / هيييه

خرج ليل وخو شايلها ودخل الحمام ووقفها ع الحوض الرخامي و بدا يخففها  وهي شبطت في عشان تعملهاله 

حياة  بستغراب / انت بتعمل يا ليل ؟


ليل بتلقائية / بحلق دقني عشان بتشوك  سوسو .


خناقة جديدة هتحصل دلوقتي بسبب كلمة فلتت منه فقرر انه يقلب كل ده وهو بيشيل سجود. سجود فضلت تضحكة  وهي بتشوف امها بتجري وار ابوها بالمعلقة الكبيرة عشان تتضربه من كتر غيظها انه بيدلعها اوي 


تــمــت

عشقت حياة بقلمي زهرة الثالوث  بتنزل ع بيدجي الاصلي وبس اسمها الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث



لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحصريه



اعلموا متابعه لصفحتي عليها الروايات الجديده كامله بدون روابط ولينكات من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحديثه



❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺 






إرسال تعليق

0 تعليقات

close