رواية حارة البطل الفصل الحادي والعشرون حتى الفصل الخامس والعشرون بقلم الكاتبه جنات حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 



رواية حارة البطل الفصل الحادي والعشرون حتى الفصل الخامس والعشرون بقلم الكاتبه جنات حصريه وجديده


بعد مالكل مشو ومؤمن دخل ينام عشان يسافر بدرى ولارا نامت معاه .

رغد ورهف دخلو اوضتهم بعد ماكل واحده اخدت شاور عشان يرتاحو من ضغط اليومين اللى عدو عليهم .

رهف نايمه جمب رغد على السرير الصغير:رغد .


رغد بصتلها:نعم !


رهف بصتلها:هو انتى بجد اتجوزتى حسن ؟!


رغد:ايوا يارهف كتبنا الكتاب .


رهف قامت قعدت:طب احكيلى حصل ازاى وايه اللى وصلكو للقرار ده ؟!


رغد قامت قعدت وسندت ضهرها على السرير:ماشي هحكيلك .

•• فلاش باااااك ••

بليل رغد كانت قاعده لوحدها فى الصاله بعد مارفضت انها تروح مع هدى البيت .

حنين فضلت معاها بس دخلت عشان تنيم لارا فى الاوضه .

رغد دموعها مش بتنشف ودماغها عماله تودى وتجيب ومش عارفه هتعمل ايه فاقت على صوت جرس الباب .

حطت طرحه الاسدال اللى هى لسه لابساه من الصبح وراحت فتحت اتفاجأت بحسن قدامها واستغربت لان الوقت متاخر .

رغد باستغراب:خير ياحسن فى حاجه ؟!


حسن بجديه:تتحوزينى يارغد ؟


رغد اتصدمت من طلبه:نعم !


حسن:بقولك تتجوزينى يارغد ؟


رغد:انت جاى تهرز فى نص الليل ياحسن ده وقته بجد !!


حسن:ودى حاجه نهزر فيها بردو انا جاى بطلب ايدك للجواز ... هنكتب الكتاب وبكرة هتروحى اختك والحيوان اللى اسمه مازن مش هيقدر يقرب منك ... اكيد يعنى مش عايزة تتجوزيه ولا ايه ؟


رغد فكرت فى كلامه هو كلامه صح بس اكيد مش عايزة تتجوز بطريقه دى .


رغد فاقت على صوت محمود:بتفكرى فى ايه يابنتى ؟


رغد باستغراب:عمو محمود !!


محمود:تعالى يابنتى ندخل ونتكلم .


رغد دخلت ومحمود وحسن واتفاجأت بهدى كمان معاهم .

حنين خرجت من الاوضه:فى ايه هو حصل حاجه ؟!

محمود بص لرغد:اى جاى وبطلب ايدك لجواز يارغد لابنى حسن .


حنين بصت لحسن بصدمه ومش مصدقه ده بجد ولا هى بتحلم:ده بجد ده ؟!


هدى:اسكتى انتى يابت .... بصى يارغد يابنتى احنا مكناش قادرين ننام من كتر التفكير وفكرنا لو انتى اتكتب كتابك على حسن اكيد ابن عمك كش هيقدر يجبرك تتجوزيه ولا ايه ؟؟


الباب خبط وحسن فتح وكان مؤمن ومعاه المأذون .

رغد:مؤمن !!


مؤمن:حسن كلمنى وقالى وانا جبت المأذون اهو مافيش وقت لتاخير يارغد واظن ده انسب حل ولا ايه ؟!


رغد:انتو بتقولو ايه ياجماعه انتو خططو وجايين تنفذو بدون علمى كمان .


محمود:ماحنا جايين وبناخد رايك اهو يابنتى .... ولو انتى فكرتى هتلاقى ان مافيش حل غيره ... صح ؟؟


رغد فكرت هو صح حل مناسب جداااا وبكدا مش هتتجوز مازن .

هدى:السكوت علامه الرضا يلا يامولانا اكتب الكتاب .

رغد بصتلها ورجعت بصت لحسن والصدمه لسه على وشها .

حنين:هتبقي مرات اخويا يادودو انا فرحانه اوى .

هدى قامت من مكانها واخدتها عشان تقعد جمب محمود والمأذون بدا يكتب الكتاب والباب خيط وكان حمزة ومعاه محمد عشن يبقو شهود

رغد كانت بتبص للكل بصدمه هى اه معجبه بشخصيه حسن جدااا بس مش متخيله انها تتجوز بطريقه دى ... بس هى اهم حاجه عندها تنفذ اختها من فاروق ومازن .... وكانت بتمضي وهى مغيبه ومش سامعه ولا حاسه باى حاجه بتحصل حوليها .

رغد فاقت على الجمله الشهيرة للمأذون "اللهم بارك لكما وبارك عليكما وجمع بينكم فى خير "


هدى:كان نفسي ازغرط بس الوقت متاخر .

هدى قامت وحضنت رغد والكل بارك ليهم وكل ده ورغد مش بتنطق ولا مستوعب اللى بيحصل .

محمود طبطب عليها:ادخلى يابنتى ارتاحى عشان هتصحى من بدرى وبلاش تفكرى كتير ... واحنا هنمشي بقي .

حسن وحمزة وهدى ومحمود مشو .

ورغد قعدت على الكنبه وعيطت ومؤمن قعد جمبها:صديقى يارغد لما حسن كلمنى وقالى انا فرحت لان حسن راجل وابن اصول وكمان هى دى الطريقه اللى هنقدر نوقف بيها مازن وفاروق .... الف مبروك ياحبيبتى .

رغد زى ماهى قاعده بتعيط ومؤمن دخل عشان ينام وحنين قعدت جمبها بتحاول تخفف عنها واتكلمت معاها كتير عشان تهديهااا .

••بااااااااك••

رهف:يعنى عايزة تقتعينى ان رغد الصاوى لاول مرة حد يقدر يجبرها على حاجه هى مش عايزاها .


رغد:هما كانو معاهم حق هى دى الطريقه الصح وقدرنا نبعد شر فاروق وابنه عننا .


رهف:بصى انا بصراحه مش مصدقاكى يارغد ... انا شايفه الفرحه فى عيونك انتى حابه وموافقه على كل اللى حصل مش كدا انا عارفاكى وحفظاكى يا نصي التانى.


رغد ابتسمت:انا مش هنقر انى معجبه بشخصيته جدااا .... تعرفى انه بيفكرنى بـ بابا اوى ورغم انه مكانش يعرف اى حاجه باللى بتحصل معانا بس كنت بحس بالامان مجرد وجوده معانا فى الحارة بس .


رهف ابتسمت وحضنتها:انا فرحانه عشانك اوى يارغد .... مبروك ياقلب اختك .


رغد:الله يبارك فيكى يا نصي التانى .


رهف:انتو متكلمتوش خالص من وقت كتب الكتاب ؟!


رغد:لا ... بس هو نظرته غريبه تحسي انه مش فرحان باللى حصل ... تفتكرى يكون عمو محمود اجبره ؟!


رهف:حسن نفس شخصيتك تقريبا محدش يقدر يجبره على حاجه ... بس هو شخصيه جد اوى يمكن مستنى فرصه تبقو فيها لوحدكو .


رغد:مش عارفه ... بقولك ايه سيبك من كل ده يلا ننام لانى هموت وانام فى حضنك .


رهف ابتسمت:يلا ننام .

البنات نامو فى حضن بعض بعد يوم طويل كله تعب وضغط عليهم .

بقلم الكاتبه جنات

ـــــــــــــــــ★ــــــــــــــــ

فى القاهرة فى ڤيلا فاروق .

مازن اللى سهران وبيشرب عشان يحاول ينسي اللى حصل .

فاروق جه من وراه:انت بتعمل ايه كفايه شرب وقوم يلا نام .


مازن:سبنى فى حالى ومحدش يتكلم معايا .


فاروق:كل ده عشان حته بت زى دى ؟!


مازن:بتقولش عليها بت دى الدكتورة رغد .... كان لازم اعرف ان رغد محدش يقدر يلعب معاها .


فاروق:انا قولتلك البت دى مش سهله انت مصدقتنيش .


مازن:بس انت مش هسكت على اللى حصل واكيد هرد عليها ورد قوى كمان ... اصبرى يارغد اصبرى .


فاروق شد مازن:قوم معايا يلا اطلع اوضتك ونام .


مازن قام مع ابوه وطلع اوضته واترمى على السرير ونام وهو بيردد اسم رغد .


فاروق:حسابك بيتقل يارغد ووعد منى مش هعدى اللى عملتيه معايا انا وابنى .

فاروق خرج من اوضه مازن وقفل الباب وراح على اوضته عشان ينام .

بقلم الكاتبه جنات

ـــــــــــــــــ★ــــــــــــــــ

صباح تانى يوم

رغد صحت وابتسمت لما شافت رهف نايمه فى حضنها وباستها من خدها .

رهف ابتسمت لما حست باختها:صباح الخير .


رغد:صباح الخير ياقلب اختك .... يلا قوم عشان نحضر الفطار لان مؤمن هيسافر بدرى .


رهف:هنصلى الاول يلا .

رغد:يلا .

البنات قامو صلو وراحو المطبخ حضرو الفطار وفى الوقت ده مؤمن خرج من الاوضه ومعاه لارا وفطرو سواا ومؤمن قام يجهز عشان يسافر .

بعد شويا مؤمن نزل وكان معاه رغد اللى جهزت عشان تروح العياده.

ام فرح اول ماشافتها ابتسمت بحب وقربت عليها وحضنتها:الف مبروك يارغد يابنتى .


رغد استغربت هى عرفت منين:الله يبارك فيك ياام فرح ... بس انتى عرفتى منين .


ان فرح:من محمد جوز فرح مش هو كان شاهد فى كتب الكتاب .


رغد ضحكت:صح صح كنت ناسيه .


مؤمن:انا همشي انا بقي يارغد .


رغد:خد بالك على نفسك يا مؤ .


مؤمن شاف حسن خارج من الورشه وكلمه بصوت عالى:صباح الخير يابطل .


حسن قرب منهم:صباح النور يامؤمن ... انت مسافر ؟


مؤمن:ايوا مش هوصيك بقي على اخواتى .


حسن:متقلقش عليهم .


مؤمن:يلا همشي انا بقي يادودو .


رغد:ماشي ياحبيبي وابقي طمنى ايه الاخبار .


مؤمن:حاضر .

مؤمن ركب عربيته ومشي ورغد بصت لحسن اللى ساكت:انا هطلع العياده .


حسن:استنى يادكتورة .... الحاج جوا وكان عايزاك .


رغد ابتسمت:عمو محمود هروح اشوفه .

رغد دخلت الورشه وقابله حمزة اللى ضحك لما شافها:اهلا اهلا بمرات اخويا .


رغد ضحكت:اهلا اهلا ياحمزة ... عمو محمود فى المكتب ؟


حمزة:ايوا جوا اتفضلى .


رغد:شكراا .

رغد دخلت المكتب:صباح الورد والياسمين ياعمو .


محمود ابتسم:صباح الجمال يابنتى ... تعالى اقعدى .


رغد قعدت:حسن قالى ان حضرتك عايزنى .


محمود:ايوا يابنتى .... انا كنت عايز اتكلم معاكى بخصوص كتب كتابك على حسن ومش عايزك تكونى مضايقه اننا فكرنا كدا ولا تفكرى اننا اجبرناكى ولا حاجه .


رغد:بالعكس ياعمو انتو ساعدونى ارجع اختى لحضنى وانى متجوزش مازن وقدرنا نرجع هنا تانى بدل مانفضل تحت رحمته هو وابوه .


محمود:والله يابنتى انا ليله اللى حصل دماغى فضلت تودى وتجيب وبحاول الاقى حل باى طريقه لحد ما وصلت للحل ده ولما اتكلمت مع حسن هو وافق وكلم مؤمن عشان يجى وهو كمان رحب وجينا ليكى وقتها .


رغد ابتسمت:مش عارفه اشكركو ازاى ياعمو ربنا يخليكو ليا انا بجد حاسه انى فى وسط عيلتى .


محمود:يعلم ربنا يابنتى انى بعتبرك انتى واختك زى حنين بنتى والله .


رغد:ربنا يباركلنا فى عمرك ياعمو ويخليك لينا يارب .


محمود:تسلمى من كل شر يابنتى .


رغد:انا هطلع بقي العياده لانها بقالها يومين مقفوله .


محمود:اطلعى يابنتى .

رغد خرجت من المكتب وابتسامه اختفت من على وشها واتكلمت فى نفسها:معقول عمو محمود اللى طلب منه يتجوزنى يعنى مش هو اللى طلب يتجوزنى زى ماكنت مفكرة !


رغد فاقت لما خبطت فى حد وبصتله كان حسن اللى بصلها اوى:انتى كويسه يادكتورة ؟!


رغد:كويسه عند اذنك .

حسن استغربها وعينه كانت عليها لحد ماخرجت من الورشه .

رغد طلعت السلم وهى بتكلم نفسها:دكتورة دكتورة ده حتى مش بينادى عليت باسمى اوووووف .

رغد وصلت العياده كانو البنات فاتحين واول ماشوفها فرحوو وباركو ليها .

رغد:بجد انا بحبكو اوى ... اكيد فرح اللى قالتلكو صح .


فرح:صح بصراحه لما محمد قالى الفرحه ماكنتش سيعانى لان انتى وحسن طيبين وتستاهلو كل خير .


رغد:حبيبتى يااحلى عروسه ... مع ان المفروض محمد يقتلنى لانى اخداك منه .


فرح ضحكت:ماهو طول اليوم فى الورشه وبنروح سوا .


رغد:ربنا يسعدكو يارب .

رغد بصت لرحمه وايه وسارة:وافرح بيكو انتو كمان بقي .


سارة:يارب يا دكتورة يارب .


رحمه ضحكت:معلش يادكتورة اصلا واقعه فى الحب من الدور العاشر .

البنات كلهم ضحكو .


رغد:ربنا يفرح قلوبكو يارب .


البنات:يارب .


رغد:يلا كل واحده على شغلها مش كفايه بقالنا يومين مش شغالين .

رغد دخلت مكتبها والبنات راحو يظبطو كل حاجه عشان العياده تبقي جاهزة فى استقبال الحالات .

بقلم الكاتبه جنات

ـــــــــــــــــ★ــــــــــــــــ

فى بيت البطل .

هدى واقفه فى المطبخ بتجهز الاكل وحنين كانت بتعطى دروس للولاد على السطح .

اولفت وعزة دخلو المطبخ وهما الفضول هياكلهم نفسهم يعرفو هدى والحاج ومحمود كانو بيعلمو ايه عند رغد ورهف .

(طبعا هما لسه مش عندهم علم بموضوع كتب الكتاب ).

اولفت:اومال ياحاجه انتو كنتو فين امبارح واوله بليل .


هدى من غير ماتبصلها:بتسالى ليه يااولفت ؟!


اولفت:لا قلبي بس كان متوغوش عليكو مش اكتر قولت اطمن بس .. ورنيت عليكى مردتيش عليا .


هدى:لا طمنى قلبك يااولفت كل الحكايه ان رهف كانت اخده دور برد شديد شويا وروحت انا والحاج وحنين نطمن عليها وحنين باتت معاهم مش اكتر .


عزة بسخريه:اممم لا سلامتها يا عمتى .


هدى:الله يسلمك ياعزة ... تعالى بقي قطعى الخضار ده اديكى شايفه انا بجهز باقى الاكل وحنين فوق بتدى دروس للعيال .


اولفت:لا معلش ياحاجه اصل انا وعزة رايحين مشوار وجايين .


هدى بصتلها لاقيتهم لابسين وجاهزين للخروج:طريق السلامه ياختى .


اولفت وعزة خرجو وهدى اتنهدت بضيق:استغفر الله العظيم وانا اللى كنت عايزة ابنى يتجوز بنتها العقربه .... ربنا يبعدهم عننا.

بقلم الكاتبه جنات

ـــــــــــــــــ★ــــــــــــــــ

عندرهف نزلت من البيت وكانت راحه لرغد العياده .

حمزة شافها وهى ودخله البيت وطلع وراها .... ورهف اتخضت اتفاجت بحد بيشدها من دراعها ودخلها المعرض.

حمزة ساب دراعها:اهدى يارهف ده انا حمزة .


رهف حطت ايدها على قلبها:حرام عليك حد يخوف حد كدا .


حمزة ابتسم:انا اسف والله ... بس كنت عايز اتكلم معاكى ولما شوفتك داخله البيت جيت وراكى .


رهف بصت على المعرض:بس ماينفهش نفضل هنا لوحدنا لو سمحت عشان محدش يشوفنا .


حمزة:اهدى يارهف مافيش حد فى المعرض .... وانا عارف انه مايصحش بس انا كنت هتنجنن عليكى بعد اللى حصل وماكنتش عارف اتكلم معاكى والكل موجودين .


رهف كانت متوترة من وجودهم سوا ووشها فى الارض .


حمزة:رهف انا مش هتستنى اكتر من كدا ... انا النهارده هكلم رغد وهطلب ايدك منها وبعدها هجيب عيلتى ونيجى نتقدم .


رهف وشها بقي عبارة طماطمايه من الخجل .


حمزة ضحك:يابنتى اهدى انتى احمريتى ليه كدا ده انا بقولك هاجى اتقدم بس .


رهف:انا لازم امشي لو سمحت.


حمزة:بس لحظه بس ..... عايز اعرف رايك اجى اتقدم بقلب جامد يعنى ولا ايه ؟!


رهف وشها فى الارض ومش بتتكلم .


حمزة:ونبي حنى عليا وردى يارهف اجى اتقدملك موافقه تكملى باقى حياتك معايا ؟؟


رهف فضلت ساكته وحمزة هيموت ويعرف رايهاا ايه .

حمزة:موافقه يارهف ولا لأ ؟!


رهف ابتسمت وهزت راسها باه .


حمزة:يادين النبى ده انا قلبي كان هيقف من الخوف الله يسمحك .


رهف ضحكت وهى وشها فى الارض:انا هطلع لرغد .


حمزة:اتفضلى .

رهف خرجت من المعرض وطلعت لرغد بسرعه وحمزة نزل وكان طاير من الفرحه .

بقلم الكاتبه جنات

ـــــــــــــــــ★ــــــــــــــــ

رهف دخلت العياده كانت رغد قاعده لوحدها بعد البنات ما مشو .


رغد شافتها:مالك يارهف انتى كويسه ؟!


رهف:ايوا كويسه بتسالى ليه ؟!


رغد:اصلك متوترة ووشك احمر حد ضايقك وانتى جايه .


رهف:لا والله انا كويسه .... كنت زهقانه قولت اجى اقعد معاكى شويا .


رغد:اومال لارا فين ؟!


رهف:حنين جتلها وبيذاكرو .


رغد:طب اقعدى عندى شويا شغل هخلصه ونمشي سوا .


رهف:هقف فى البلكونه .


رغد:اوكى .

بقلم الكاتبه جنات

ـــــــــــــــــ★ــــــــــــــــ

حمزة دخل الورشه وكان طاير من الفرحه ودخل لحسن المكتب:واقفت يامعلم وهتقدملها اخيراااا.


حسن باستغراب:دى مين دى اللى واقفت ؟!


حمزة:ما تفتح دماغك معايا يابطل هتكون مين يعنى رهف .


حسن:وانت شوفتها فين ؟!


حمزة:كانت طالعه لرغد واتكلمت معاها .


حسن:المفروض انى اصدق ان رهف اللى ردت وقالتلك موافقه !!


حمزة:ياعم دى طلعت عينى على ما ردت وكانت هتموت من الكسوف .


حسن:وناوى على ايه الوقت ؟!


حمزة:هكلم رغد واقول للحاج ونروح نتقدملها.


حسن:ربنا يفرح قلبك ياصاحبي .


حمزة:تسلم يابطل ... انت متكلمتش مع رغد ابدا .


حسن:لا ماجيتش فرصه واعتقد انها وافقت عشان تنفذ اختها مش اكتر .


حمزة:معتقدش ان رغد من النوع اللى حد يجبرها على حاجه يابطل .... اتكلم معاها وقولها على مشاعرك واعملو فرحكو معانا يامعلم .


حسن ضحك:انت وصلت لمرحله الفرح مرة واحده طب قول لما رغد توافق بس الاول .


حمزة:ونبي اسكت ده انا مش خايف غير منها .


حسن ضحك وحمزة كمان .......


22=»» الفصل ٢٢ ««

للجميع@

فى بيت الشهاوى .

حنين كانت بتذاكر لـ لارا ورغد ورهف لسه فى العياده .

قامت تفتح لما سمعت صوت جرس الباب واتفاجات بمؤمن قدامهاا .

مؤمن:ازيك يا حنين؟

حنين:بخير الحمدلله اتفضل .

مؤمن دخل وحنين فضلت واقفه وفاتحه الباب .

مؤمن بص فى الشقه مش شايف حد من البنات:اومال هما فين ؟!

حنين:لارا جوا فى الاوضه كنا بنذاكر سوا ورهف راحت لرغد العياده ولسه مرجعوش .

مؤمن:انا عارف اننا تعبناكى معانا بسبب دروس لارا .

حنين:لا ابدا مافيش ... وبعدين لارا ماشاء الله عليها شاطرة ومش بتتعبنى خالص .

لارا خرجت تشوف حنين اتاخرت ليه وفرحت لما شافت مؤمن وجرت عليه بفرحه:بابي وحشتنى .

مؤمن اخدها فى حضنه:وانتى وحشتينى جدا يالولتى .... عامله ايه فى المذاكرة ؟

لارا:نونا دايما بتقولى انى شطورة جداا .

مؤمن بص لحنين وابتسم:والبركه فى مس نونا بردو ولا ايه؟!

لارا:صح انا اصلا بحبها جداا وعايزة افضل معاها علطول .

مؤمن لاحظ ان حنين واقفه على الباب:ادخلو كملو مذاكرة وانا هنزل استنر رغد تحت .

حنين:لا احنا اصلا خلصنا وكدا كدا كنت ماشيه اتفضل انت وانا هنزل .

مؤمن:طب تعالى هوصلك .

حنين:مالوش لزوم والله انا هنزل لحسن او حمزة وهما هيوصلونى .

مؤمن:بردو هنزل معاكى وبالمرة اطلع لرغد ورهف .

حنين:حاضر .

مؤمن:اتفضلى .

حنين نزلت ولارا معاها ومؤمن نزل وراهم وخرجو من البيت وكان حمزة واقف على باب الورشه ولما شافهم قرب منهم .

حمزة:ازيك يامؤمن ؟!

مؤمن سلم عليه:بخير ياحمزة طمنى عليك وعلى البطل ؟

حمزة:بخير الحمدلله .... اصلا بالصغنن اللى وحشانى .

لارا ضحكت وحضنت حمزة:انا كويسه يازومه .

مؤمن ابتسم على حب العيله دى لبنته .

لارا:بابي انا عايزة ايس كريم ممكن ؟

مؤمن:تعالى نروح نجيب على ما البنات ينزلو .

حمزة:يلا يانوناا تعالى اروحك .

حنين:يلا .

حمزة راح وصل حنين ورجع وشاف رهف ورغد نازلين من العياده .

حمزة:يادكتورة .

رغد بصتله:اهلا ياحمزة .

رهف كانت محروجه جدا منه

حمزة:كنت عايزك فى موضوع كدا ممكن ؟!

رغد:اه اكيد اتفضل .

حمزة:تعالى جوا الورشه اكيد مش هنتكلم فى الشارع .

رغد:طب تعالى يارهف ندخل .

رهف اتوترت:لا انا هطلع البيت روحى انتى .

رغد استغربتها:حاضر اطلعى .

رهف طلعت ورغد دخلت مع حمزة المكتب وكان حسن قاعد بيشوف صور الشغل الجديد .

حمزة:اتفضلى يارغد .

رغد دخلت قعدت وحسن بصلها اوى وحمزة قعد قدامها ورغد كانت مضايقه من تجاهل حسن ليها وقررت تتجاهله هى كمان .

رغد:خير ياحمزة موضوع ايه اللى عايزنى فيه ؟!

حمزة:بصى انا مش بحب اللف ودوران بحب ادخل فى الموضوع على طول يارغد .

رغد:تمام ياحمزة ادخل فى المهم علطول .

حمزة:انا طالب ايد رهف اختك .

رغد بصتله بصدمه وبصت لحسن:هو قال طالب ايد اختى .

حسن هز راسه باه .

رغد بصت لحمزة:فجأه كدا يعنى عايز تتقدملها .

حمزة:لا مش فجاه انا معجب بيها تقريبا من اول مرة شوفتها وطلبت من عمى محمود اننا نيجى ونتقدم عشان يبقي كل حاجه رسمى وهو طلب منى نستنى شويا لما نشوف انتو هتستقرو هنا ولا هتسافر القاهرة تانى .... بس بعد اللى حصل مع رهف وخطفها كنت هموت من الخوف عليها وعايز اتقدملها ووقتها مستحيل اخلى حد يقرب منها ولا يمس شعره منها .

رغد فرحت بكلامه وخصوصا انها شايفه حبه الكبير لرهف بس حاولت تكون جد شويا لما افتكرت جوازها من حسن وانه اتجوزها عشان يحميها واتكلمت بضيق :يعنى عايز تفهمنى ياحمزة انك هتتجوز اختى عشان تحميها يعنى هتعمل زى مااخوك عمل صح ؟!

حسن بص لرغد اوى وكان حاسس انها مضايقه من حاجه .

حمزة:لا يا رغد انا قولتلك انا معجب بيها وبحبها ولو ماكنش الحاج قالى نأجل شويا كان زمانى خاطبها من زمان .

رغد:وانا ايه اللى يضمنلى ان اختر هتكون سعيده معاكى .

حمزة:ياستى وافقى انتى بس وانا هخليها ملكه على عرش قلبي .

رغد:الكلام حلو ياحمزة وسهل على فكرة المهم التنفيذ .... وانا ماعنديش حد اهم من رهف فى حياتى دى روحى ونصي التانى ياحمزة واتمنى انها تعيش احسن حياه وتكون مبسوطه وسعيده دايما لان رهف طيبه جداا وتستاهل كل خير .

حمزة:انتى محسسانى انى الرجل الاخضر يارغد بقولك بحبها والله ياستى .

رغد:ماشي ياحمزة هتيجى تتقدم امته ؟

حمزة:بكرة .

رغد:بسرعه دى !!

حمزة:وحياتك لو كنا بدرى شويا كنت جيت النهارده بس الصبر حلو .

رغد:طب مش اسالها الاول يمكن مش موافقه .

حمزة:لا موافقه انا سالتها قبل مااكلمك .

رغد:كلمت مين يابابا ؟!

حمزة:سالت رهف عشان اجى اتقدم بقلب جامد فيها ايه دى!!

رغد:لا فيها يابابا وفيها كتير كمان لما تحب تتقدم لبنتنا تدخل من الباب ياحمزة مش من الشباك .

حمزة:شباك ايه هو انا حرامى يارغد الله .

رغد ضحكت:بس افرض انا رجعت القاهرة اختى مش هتبعد عنى ياحمزة .

حمزة:وانتى هتروحى القاهرة ليه مانتى اتجوزنى حسن خلاص يعنى هتعيشي فى بيت البطل وهتبقي جمب اختك .

رغد بصت لحسن اللى عينه عليها ورجعت بصت لحمزة:ماشي ياحمزة هستناكو بكرة .... ومتنساك دانت هابقي حماتك .

حمزة:والله ما فى حاجه مخوفانى غير انك حماتى .

رغد:وياريت تجيب معاك شوكلت نوع غالى ونضيف وده هتكون ليا على فكرة ... رهف مش هتاخد منها .

حمزة:ده انا اجيب لرهف محل لوحدها ولا تزعلى نفسك .

رغد ضحكت:ماشي ياحمزة ..... انا همشي انا بقي ... سلام

حمزة:سلام ياحماتى .

رغد خرجت وحمزة بص لحسن:واخيرا ياعم هدخل دنيا .

حسن ضحك على صاحبه وكلم شغل .

بقلم الكاتبه جنات

ـــــــــــــــ★ـــــــــــــ

رغد طلعت البيت كان مؤمن جاب الايس كريم ورجع مع لارا .

رغد:مؤمن انت جيت امته ؟

مؤمن:جيت من شويا وروحنا جبنا ايس كريم انا ولولى .

رغد:اومال حنين فين؟

مؤمن:مشت لما انا جيت .

رهف كل ده بتحاول تشغل نفسها باى حاجه وبتبعد نظرها عن رغد اللى متابعاها .

رغد:مؤمن كويس انك جيت بات معانا بقااا لان بكرة فى ضيوف جاين لينا .

مؤمن:ضيوف مين؟

رغد:عيله البطل هايجو يتقدمو لرهف .

رهف كلنت هتموت من الكسوف وقامت وقفت:انا هدخل المرسم .

رغد قامت وحضنتها من دراعها:استنى بس مش ناخد رايك ياعروسه !!

مؤمن:قصدك حمزة هو اللى هيتقدم لرهف .

رغد:ايوا كلمنى وبكرة هيجيب العيله وهيجو يتقدمو .

مؤمن:حمزة شاب كويس ومحترم واكيد هيصون رهف .

رغد:استنى بس يامؤمن نشوف راى العروسه ... اصل انا قولته لو رهف مش موافقه هقوله مايتعبش نفسه ويجى .

رهف كانت متوترة ومكسوفه ومش عارفه تعمل ولا تقول ايه .

مؤمن:رايك ايه يارهف اكيد محدش هيجبرم على حاجه ؟

رغد:قولى يارورو رايك .... موافقه .

رهف:مش عارفه .

رغد:يبقي مش موافقه صح .

مؤمن ضحك هو عارف ان رغد بضايقها وباين على رهف انها موافقه من كسوفها:ما تهمدى شوية يارغد سيبى البت براحتها .... قلب اخوها موافقه مش كدا .

رهف ابتسمت بكسوف ورغد حضنتها بحب:مش متخيله انك هتبقي عروسه وهتبعدى عن حضنى يارهف .

رهف حضنتها ومؤمن قام من مكانه وحضنهم هما الاتنين .

بقلم الكاتبة جنات

ــــــــــــــــ★ــــــــــــــــ

فى بيت البطل .

محمود:على خيره الله يابن ورهف بنت مؤدبه ومافيش منها اتنين .... جهزو نفسكو بكرة هنروح نتقدملها .

حمزة باس ايد محمود:ربنا يخليك لينا ياحاج .

هدى:الف مبروك ياحبيبي ربنا يتمملك على خير يارب .

حمزة باس راس هدى:الله يبارك فيك ياهدهد .

حنين:مبروك يازومه .

حمزة:الله يبارك فيك يانونا ... عقبال فرحتنا بيكى .

حنين:جهز نفسك بقي فستان الخطوبه والفرح على حسابك ده انا هابقي اخت العريس .

حمزة:احلى فساتين لاحلى اخت عريس فى الدنيا .

محمود:انا هطله ارتاح شويا فوق .... تصبحو على خير .

الكل:تلاقى الخير ياحاج .

اولفت وعزة كانو قاعدين على اخرهم هما اصلا مش بيحبو رهف ورغد .

اولفت:هما مش البنات دول جاين هنا كان يوم وهيرجعو القاهرة تانى .

هدى:حتى لو رجعو البنات دى مافيش زيهم ربنا يبعد عنهم العين الوحشه ..... وبعدين انا مش هلاقى احسن من البنات دول لولادى .

عزة بصت لامها بصدمه .

اولفت:ليه هو حسن كمان هيخطب اختها ولا ايه ؟؟

هدى:ياختاااى عليا ازاى نسيت اقولكو مش حين كتب كتابه على الدكتورة رغد .

اولفت وعزة اتصدمو من كلام هدى .

اولفت بحده:ده امته الكلام ده ؟!

حنين:من يومين يامرات خالى .

اولفت:واحنا ازاى منعرفش ياهدى .

هدى:الموضوع جه بسرعه يااولفت وكتب الكتاب كان على الضيق كان عائلى يعنى .

عزة:هو احنا مش من ضمن العيله ياعمتى !!

هدى:يقطعنى مش ده قصدى يابنتى ... بس هو جه بسرعه وملحقناش نقول لاى حد والله ... ده حتى اهب الحارة محدش فيهم يعرف .

اولفت:على العموم الف مبروك ياحسن .

حسن:الله يبارك فيك ياام عزت .

اولفت بصت لعزة بضيق:يلا نطلع ننام يابنتى .

عزة بغل:يلا يامااا .

هدى لما طلعو:الله اكبر ربنا يبعد غلكو عننا .

حنين:هما هيفضلو هنا كتير ياماما !!

هدى:ابوك بيقول البيت قرب يخلص خليهم يمشوو بقي .

اولفت وعزة كانو واقفين جمب باب الشقه وسامعين كلامهم .

اولفت فى نفسها:ماشي ياهدى انا وانتى والزمن طويل .

اولفت طلعت وبنتها وراها وهى هتموت من الغيظ من وقت ماعرفت ان حسن كتب كتابه .

بقلم الكاتبة جنات

ــــــــــــــــ★ــــــــــــــــ

صباح تانى يوم .

رهف ورغد ومؤمن صحو من بدرى .

رغد كلمات فرح وقالتلها لو حد جه العياده تكلمها لانها مش هتقدر تيجى .

مؤمن ورغد نزلو اشترو كل الطلبات عشان الاكل والضيافه .

ورهف اللى بدات تجهز العشاا عشان عيله البطل .

ومؤمن ساعد البنات فى ترتيب البيت .

عدى اليوم بسرعه والكل بدأ يجهز نفسه عشان عيله البطل قربت توصل .

بقلم الكاتبة جنات

ــــــــــــــــ★ــــــــــــــــ

رهف كانت فى اوضه واقفه قدام الدولاب مش عارفه تلبس ايه ومحتارة .

دخلت عليها رغد وهى ماسكه دريس شيك وبسيط لونه الابيض .

رغد:اتفضلى ياعروسه .

رهف:رغد ده رقيق جداا .

رغد:طبعا لازم تكونى ارق عروسه .... يلا خلينى اساعدك .

رغد ساعدت رهف تلبس وعملت ميكب بسيط جداا ولفت طرحه بنفس لون الفستان وكانت رقيقه فوق الوصف.

ورغد لبست دريس بسيط بلون الاسود مع طرحه اوف وايت وكانت جميله .

رهف:رغد انا متوترة اوى اوى .

رغد:اهدى ياقلبي ... حمزة شاب مافيش زيه وكمان عيلته كلها بتحبك واكيد هتكون. مبسوطه فى وسطهم ..... وبعدين ده الواد بيموت فيكى وقعتيه على بوزه .

رهف ضحكت بكسوف.

رغد حاضنتها وكانو بيبصو على انعكاسهم فى المرايا:وبعدين هو عنده حق فى حد يشوف القمر ده مايقعش فى حبها ..

رهف:تعرفى ايه اكتر حاجه مفرحانى ؟

رغد:ايه ياقلب اختك ؟!

رهف:ان انا وانتى اتجوزنا فى نفس البيت والعيله واننا هنفضل سوا دايماا ودى اهم حاجه عندى .

رغد حضنتها:انا بحبك اوى يارهف انتى نصي التانى اللى من غيره ممكن اموت.

رهف:بعد الشر عنك يارغد متقوليش كدا تانى لو سمحتى .

رغد:حاضر ياعيون رغد .

البنات سمعو صوت جرس الباب ورهف اتوترت .

رغد:لا ابوس ايدك اهدى كدا .... هروح افتح .

رهف:حاضر .

رغد خرجت من الاوضه كان مؤمن فتح الباب وكانو عيله البطل كلهم ومعاهم اولفت وعزة .

مؤمن ورغد استقبلوهم باحترام وقعدو كلهم فى الصاله ومؤمن جاب كراسي من السفرة عشان الكل يقعدو واتكلمو كتير .

حسن اللى عينه على رغد اللى بتتكلم مع حنين وبيضحكو وعزة متابعه كل اللى بيحصل وجواها غل اتجاه رغد .

هدى:اومال فين العروسه يارغد .

رغد:فى الاوضه ياهدهد ثوانى انادى عليها.

حنين قامت:خدينى معاكى يارغد .

رغد وحنين دخلو لرهف اللى كانت هتموت من التوتر والكسوف.

حنين:ماشاء الله انتى حلوة اوى يارهف .

رهف ابتسمت ورغد قربت منها:يلا ياقلبي الكل بيسالو عليكى برا .

رهف:هو لازم اخرج .

رغد بصت لحنين:ونبي اقولها ايه دى !!

حنين ضحكت:اهدى يارهف وبعدين مافيش حد غريب برا يلا تعالى .

رهف خرج مع البنات وحمزة تاه فى جمالها ورقتها اللى خطفت قلبه من اول يوم شافها فيه .

هدى قربت منها وحضنتها بحب:بسم الله ماشاء الله عينى عليكى باردة يابنتى زى القمر .

هدى اخدت رهف وبدات تسلم على الكل .

وقربتها من حمزة اللى قام وقف ومد ايده لرهف لبوكيه ورد بلون الاحمر ... وهدى قعدتها جمبه ورهف ابتسمت لما شافت الجمله المكتوبه على البوكيه " انا و٩٩ وردايه جايين نطلب الورده ال ١٠٠ ♥️"

محمود:طبعا يامؤمن يابنى وانتى رغد عارفين احنا جاين ليه .... انا بطلب ايد رهف لابنى التانى حمزة وهيزيدنا شرف لو اختك بقت فرد من عيلتنا يابنى .

مؤمن:الشرف لينا بمعرفتكو والله ياحاج وانا اكيد مش هلاقى لاخواتى زى حسن وحمزة .

محمود:تسلم يابنى .... وعايزين نسمع رأي عروستنا موافقه يارهف يابنتى .

رهف توترها وكسوفها زادو وخصوصا ان الكل عينه عليها .

رغد قامت وقربت من رهف وقعدت جمبها على ايد الكنبه وطبطبت على كتفها .

هدى:احنا عايزين نسمع رايك .... موافقه يابنتى ؟

رهف هزت راسها باه وهى وشها فى البوكيه .

محمود:على خيرة الله نقرأ الفاتحه بقي .

الكل قرو الفاتحه وهدى زغرطت بفرحه .

حنين قربت لحمزة وكان معاها علب قطيفه وفتحتها وكان طقم دهب عبارة عن سلسله وخاتم وانسيال وحلق وكان رقيق جدااا .

حنين:يلا لبس عروستك يازومه .

حمزة بدا بالسلسله ولبسها لرهف اللى كانت وشها احمر من الكسوف وبعد كدا لبسها الانسياال والخاتم وحنين قفلت العلبه وكان فيها الحلقه .

الكل بداو يباركو لحمزة ورهف .

حمزة جاب علبه شوكلت وادها لرغد:علبه الشكولاته بتاعتك اهى ومن النضيفه والله .

رغد:عارف لو ماكنتش جبتها كنت هرجع فيها .

حمزة:وانا اقدر انسي طلب حماتى بردو .

كلهم ضحكو عليهم .

الحاج محمود قدملها علبه قطيفه بلون الاحمر كان فيها اسوره وخاتم:الف مبروك يابنتى نورتى عيلتنا .

رهف:الله يبارك فيك ياعمو وبجد شكرااا حلوين جداا .

محمود:مبروكين عليكى يابنتى .

هدى قربت من حمزة وحضنته وحضنت رهف:مبروك ياحبايب قلبي .

حمزة ورهف:الله يبارك فيكى ياهدهد .

هدى طلعت من شنطتها عليه وكانت فيها سلسله وحلق:دول يابنتى كانو لام حمزة الله يرحمها ... وكانت وصيتها ليا انى اقدمهم لمرات حمزة فى المستقبل .... انا عارفه انهم موضه قديمه بس دى امانه ولازم اوصلها .

رهف اخدتهم منها:بالعكس دول حلوين جدا ياهدهد واوعدك هحافظ عليهم العمر كله .

حمزة ابتسم وهدى حضنتها:بنت اصول يابنتى والله ربنا يبارك فيكى .

هدى طلعت علبه تانيه وكان فى سلسلتين على شكل مصحف:دول بقي لما جينا بنتجوز انا وام حمزة حماتنا ام الحاج محمود قدمت لينا المصحف ده واحنا اتفقنا نقدمه لمراتات ولادنا .... يعنى بتاع ام حمزة هيكون ليكى يارهف وبتاعى هيكون رغد مرات ابنى الغالى .

رغد عينها جت على حسن اللى ابتسملها .

هدى بصت لحمزة وحسن:خد ياواد وانت هو كل واحد يلبسو عروسته المصحف بتاعها .

حمزة لبس رهف المصحف وحسن قرب ولبس رغد .

هدى طلعت علبه كمان من شنطتها .

حنين ضحكت:ده ايه الشنطه السحريه دى ياهدهد طب مافيش حاجه من نصيبى طيب .

كلهم ضحكوو ومؤمن عينه على حنين اللى قاعده ولارا فى حضنها .

هدى:اسكتى انتى يابت دول مراتات الغالين اوى .... دى بقي هديتى انا عشان ربنا يحميكو من العين الوحشه يابناتى .

والهديه كانت سلسله على شكله خمسه وخميسه وجواها عين زرقه .

هدى:يلا ياحسن انت وحمزة لبسو عرايسكو.

الشباب قربو ولبسو البنات .

هدى:الوقت دورك انتى بقي يارغد .

رغد باستغراب:دورى فى ايه مش فاهمه ؟!

هدى:يلا ياحسن لبس مراتك .

حسن طلع علبه بلون الاسود وكان فيها دبله سودا وخاتم على شكل قلب وفيه حجر اسود .

ورغد كانت فرحانه جداا بس بتحاول تبان عادى .

حسن لبسها الخاتم وبصلها اوى:مبروك يا دكتورة .

رغد اضايقت من كلمه دكتورة:الله يبارك فيك .

ورغد لبسته الدبله .

ومحمود قدملها هديه زى رهف وكانت اسورة وخاتم والكل بارك ليهم تانى .

حمزة استغل انشغال الكل وقرب علر رهف وهمسلها:مبروك عليا انتى يااحلى ورده فى حياتى .

رهف بصتله وبعدت نظرها عنه بسرعه:الله يبارك فيك .

وقامت بسرعه قربت من رغد وحضنتها:مبروك يا رغد .

رغد:الله يبارك فيك يانصي التانى .

اولفت قربت وباركت للبنات بضيق وعزة كمان .

اولفت حبت تضايقهم:ماشاء الله رزقكو واسع من قرايه الفاتحه واتصغيتو عيار ٢٤ اومال فى الشبكه والفرح هتعملو ايه !

رغد:والله يا طنط اولفت الهداي مش بسعر وعيارها الهدايا بقيمه الشخص اللى مقدمه .... وعمو محمود وهدهد حتى لو مقدموش حاجه لينا بردو قيمتهم غاليه على قلبي انا ورهف وهما عارفين معزتهم عندنا .

محمود:ربنا يكرم اصلك يابنتى .

هدى:هو فى ايه ياهدى دى فرحه ولادى الغالين على قلبي ولو جبت ليهم دهب الدنيا كله قليل عليهم .

اولفت:بس حمزة مش ابنك ياهدى .

حمزة بصلها بضيق .

هدى:حمزة ابنى يااولفت غصبن عن اى حد ده انا اللى ربيته على ايدى من وهو عيل صغير وبعتبر زى حسن ابن بظبط وعمرى ماافرق بينهم ابدااا ... ياريت لو عندك كلمه حلوة قوليها غير كدا اسكتى .

اولفت اضايقت من رد هدى .

هدى بصت لحمزة وحست انه مضايق:واد ياحمزة خد عروستك وادخلو اقفو فى البلكونه واتكلمو سوا يلا .. ده بعد اذنك بردو يامؤمن انت ورغد .

مؤمن:انا عندى ثقه كامله فى حمزة ياست الكل .... قومى مع عريسك يارهف .....


23=»» الفصل ٢٣ ««

للجميع@

فى بلكونه بيت الشهاوى .

حمزة واقف وعينه على الشارع وكلام اولفت بيرن جوا راسه وكان مضايق جداا من اسلوبها وطريقتها.

رهف كانت واقفه جمبه شايف انه مضايق وباين عليه انه متعصب جداا وحولت تتكلم يمكن تخفف عنه .

رهف بصوت رقيق:انت كويس ؟


حمزة اتنهد وبصلها:كويس يارهف ... انا عارف ان المفروض النهارده يبقي احسن يوم لينا احنا الاتنين بس للاسف فى ناس كدا مش بيحبو يشوفو حد فرحان .


رهف من غير ماتبصله:انا حاسه بيك وعارفه اد ايه وجود الاهل معانا مهم وخصوصا فى يوم زى ده .... انا كمان كان نفسي بابا وماما يبقو معايا ... بس بحمد ربنا ان رغد موجوده جمبي .... انت كمان لازم تحمد ربنا انك عايش وسط عيله بتحبك بجد .... فى الاول وفى الاخر الموت علينا حق وده قضاء ربنا ياحمزة .


حمزة ابتسم لانها اول مرة تنطق اسمه:انا بحمد ربنا انى فى وسطهم وانهم عوضونى عن موت اهلى وانا صغير ..... تعرفى بحمد ربنا على ايه كمان؟


رهف بصتله ومستنياه يكمل كلامه .

حمزة:بحمد ربنا انى قابلتك وانك بقيتى اهم شخص جوا قلبي .

رهف ابتسمت وهى بتلعب فى الخاتم اللى لابساه .


حمزة:ياريت الطقم يكون عجبك .... انا جبته على ذوقي وكنت خايفه مايعجبكيش


رهف:بالعكس حلو جداا ورقيق ... انا بحب الحاجات البسيطه .


حمزة:انا ماقابلتش فى حياتى حد ارق منك يا رهف ويمكن رقتك و هدوئك هما اللى شدونى ليكى .


رهف ابتسمت وحمزة بدأ يتكلم معاها ونسي زعله وضيقه من اولفت .

بقلم الكاتبه جنات

ــــــــــــــــ★ــــــــــــــ

فى الصاله .

كانو الكل بيتكلمو ويضحكو على عكس اولفت وبنتها اللى قاعدين مضايقين .

حنين بهمس لرغد:ما تقولى يااوختى خدى زوجك قرة عينك وروحو دردشو شويا فى البلكونه زى الواد حمزة .


رغد بنفس الهمس:ده اخوكى من وقت كتب الكتاب كأنه اكل سد الحنك ده مش بيقولى ازيك حتى .


حنين ضحكت بصوت عالى والكل بصو عليها .

هدى:ما تضحكونا معاكو يابنات .


حنين:ده رغد قالت نكته بس ياهدهد .


لارا:رغد كانت بتقول اكل سد الحنك .


حنين ضحكت .

رغد برقت وبصت لحسن اللى بصلها برفعه حاجب:عيب يالولى كدا .


لارا:سورى يا رغد .

حنين بتحاول تكتم ضحكتها ومش قادرة .

رغد:بطلى ضحك وتعالى معايا نحضر العشاا .

حنين ورغد قامو حضرو العشا وجهزو السفره .

ورغد نادت على الكل عشان يتعشو سوا.

ودخلت الاكل لحمزة ورهف فى البلكونه واكلو سوا .

بعد وقت طويل كانو خلصو اكلو وبدات رغد وحنين يدخلو الاطباق المطبخ ورغد كانت بتجهز الضيافه .

حنين خرجت من المطبخ وقعدت جمب هدى وهمست:هدهد .


هدى:نعم .


حنين:خلى ابنك التلاجه ده ينطق البت هتهرب منه .


هدى:استنى عليا .


هدى:حسن ياحبيبي .


حسن:نعم ياست الكل .


هدى:قوم ياحبيبي ساعد رغد وشيل معاها الضيافه .


حسن:انا ياست الكل .


هدى:ايوا انت يا نن عين ست الكل يلا اتحرك .


حسن قام ودخل المطبخ ورغد اتفاجات بيه .


رغد:فى حاجه ياحسن ؟!


حسن:لا جيت اساعدك ونحضر الصوانى سوا .


رغد:لا متتعبش تفسك اخرج انت وانا هجيب كل حاجه .... هى رهف اه اللى بتعمل كل حاجه فى المطبخ بس انا مش فاشله لدرجه انك تساعدنى يعنى .


حسن:ومين قال ان. بساعدك عشانك فاشله ... كفايه انك احسن واشطر دكتورة .... واكيد مع الايام هتتعلمى كل حاجه .


رغد ضحكت:شكرااا .

رغد كانت بتحط قطع الجاتوه فى الاطباق .


حسن:طب اساعدك فى ايه طيب بدل مانا واقف كدا .


رغد:ممكن تحط البيبسي فى الكاسات ايه رايك ؟


حسن:تمام .

حسن بدا يعمل زى ماقالت .


رغد خلصت وحسن كمان:كدا خلصنا كل حاجه .... اخرج انت بقي وانا هجيب الصوانى واخرج .


حسن شال الصنيه اللى عليها البيبسي وخرج من غير مايرد عليها ورغد ابتسمت وشالت صنيه الجاتوه وخرجت وراه وبدات تقدم ليهم .

حسن جاله مكالمه وخرج يرد فى البلكونه اللى فى اوضه المرسم عشان البلكونه اللى فى الصاله حمزة ورهف فيها .

هدى:رغد يابنتى اعطى لحسن الجاتوه وحاجه السقعه بتاعته .


رغد:حاضر ياهدهد .


هدى قربت منها وهمست:خدى طبقك معاكى واقفو شويا واتكلمو سوا .


رغد بصتلها اوى .

هدى:انا عارفه ابنى تقيل ومش هيتكلم بسهوله بس خديها منى الواد بيحبك .... لا بيحبك ايه ده بيعشقك يارغد وتلفونه كله صور ليكى .


رغد:بتهرزى ياهدهد .


هدى:لا مش بهزر ياعيون هدهد يلا روحى وانتى بشقاوتك هتخليه ينطق .


رغد ابتسمت:حاضر .

رغد اخد صنيه عليها طبقين جاتوة وكاسين ودخلت البلكونه كان حسن خلص المكالمه وواقف .

رغد حطت الصنيه على السور وبصت لحسن:بتعد النجوم ولا ايه يابطل !!


حسن لف وسند ضهره على السور:لا بشم شويا هوا عادى .


رغد سندت على السور ووقفت جمبه:مش حابب القاعده جوا ولا ايه ؟!


حسن:اكيد لا .


رغد عينها جت على حمزة ورهف اللى واقفين فى البلكونه اللى جمبهم بس فى مسافه .

رغد ابتسمت:مبسوطين اوى ونسو كل الناس اللى قاعدين جواا .


حسن بص عليهم وشايف حمزة بيتكلم وهو فرحان وارتاح لانه كان مضايق بسبب كلام اولفت .

رغد:روحت فين يابطل مركز معاهم اوى كدا ليه ؟!


حسن:هو ايه بطل بطل ليا اسم على فكرة .


رغد:مش بتحب حد يقولك يابطل ! .... وبعدين ماكل شباب الحارة بيقولولك يابطل .


حسن:بس انتى مش زيهم ولا ايه ؟!


رغد مردتيش عليه .

والصمت طال بيهم وقطعه حسن:روحتى فين يادكتورة ؟


رغد بنفس طريقته:هو ايه اللى يادكتورة يادكتورة انا ليا اسم على فكرة .


حسن ضحك اوى ودى كانت اوى مرة رغد تشوفه بيضحك .


رغد:اول مرة اشوفك بتضحك ياحسن ... انت بصراحه بتتعامل كأن الضحك والكلام بفلوس عندك .


حسن:لا مش بفلوس بس ده طبعى ... وبكرة هتتعودى عليا .


رغد بمكر:وهتعود عليك ليه بقا !!


حسن لف وسند على السور بدراعه:الناس بتقول انى جوزك وانتى مراتى .


رغد:احلف ..... اقسم بالله كنت ناسيه الحوار ده ... كويس انك فكرتنى يا ابو على .


حسن ضحك:بطل و ابو على .. هو اسمى مضايقك فى حاجه يارغد !!


رغد:لا بس تحس كدا ان بطل وابو على لايقين عليك اكتر .


حسن:عارفه لو ست الكل سمعتك احتمال تشن حرب عليكى ... دى مسميانى على اسمه جدى .


رغد:ومين قال ان حسن وحش ده حلو جدا ولاقيك عليك اوى.


حسن:اول مرة اعرف ان الدكتورة رغد الصاوى بتخاف !


رغد:بخاف انى ازعل الناس اللى بحبهم .


حسن:امممم .... صح هو مين اللى اكل سد حنك يارغد .


رغد:احم مين مش فاهمه!!


حسن:كنتى انتى وحنين بتتكلمو عليا مش كدا ؟!


رغد:لا خالص وهنتكلم عليك ليه كنا بنرغى عادى .


حسن:هحاول اصدقك يادكتورة رغد .


رغد حيت تغير الموضوع:حلو جداا الخاتم بجد شكراا .


حسن:حسيته شبهك جداا .


رغد:على فكرة الجاتوه قرب يسيح .


حسن:انتى ضيفتينى وانا قلت لأ .


رغد مسكت الطبق:تصدق صح ... اتفضل .


حسن اخده منها:تسلمى .

الوقت عدى بسرعه والشباب والبنات دخلو قعدو معاهم فى الصاله .

محمود:ناوين تعملو الخطوبه امته ياولاد ؟!


حمزة:لسه اسبوع على رمضان ياحاج نعملها قبله .


محمود:هتعملوها فى الارض الفاضيه .


رهف:لو سمحت ياعمو خليها عائليه يعنى على قدنا بس .


حنين:لسه يارورو احنا عايزين نهيص .


حمزة:اللى رهف عايزاه يانونا وبعدين ابقو هيصو براحتكو فى الفرح .... بعد اذنك ياحاج نعمل الفرح فى العيد .


هدى:وانت هتلحق تجهز شقتك فى شهى يابنى .


حسن:ان شاء الله ياست الكل سبيها علينا .


محمود:ربنا يفرحكو ياولاد ... بكرة باذن الله تاخد عروستك ياحمزة وتروحو تجيبو الشبكه .... ونعملها كمان ٣ ايام باذن الله .


هدى:على خيرة الله .


محمود:نستاذن احنا بقي .


مؤمن:خليكو شويا ياحاج .


محمود:الايام جايه كتير يابنى .

الكل روحو ومؤمن سافر القاهرة والبنات كانو فرحانين .

رهف كانت جواها مشاعر كتير حلوة اتجاه حمزة اللى غمرها بحنيته وحبه .

ورغد اللى كانت مبسوطه من كلام هدى بان حسن بيعشقها وفونه كله صور ليها ... يمكن هو مااعترفش ليها لحد الوقت بس هى فرحانه انهم اتكلمو سوا .

البنات نامو وفى قلوبهم فرحه .

بقلم الكاتبه جنات

ــــــــــــــــ★ـــــــــــــــ

تانى يوم رغد جهزت عشان تنزل العياده .

رهف دخلتلها الاوضه:رغد مش عارفه البس ايه وانا خارجه محتارة جداا.


رغد:انتى بتبقي قمرايه فى ايه حاجه ياقمرى ليه متوترة كدا ؟!


رهف:طب تعالى اختارى معايا قبل ماتنزلى ممكن .


رغد:ممكن ونص وتلاتربع كمان.

رغد ورهف فتحو الدولاب وبداو يختار سوا واخيرا اختارو دريس بلون الابيض وفيه ورد ناعم بلون البينك وطرحه بينك وشوز بلون الابيض .


رغد:كدا هتبقي قمرايه يارهف .


رهف:ربنا يخليكى ليا .


رغد:ويخليكى ليا يامصى التانى .... يلا هنزل انا بقي .


رهف:اوكى .

رغد نزلت وبصت على الورشه واضايقت انها ماشافتش حسن .... وطلعت العياده وبدات يومها بالحالات اللى كانو موجودين .

بقلم الكاتبه جنات

ــــــــــــــــ★ـــــــــــــــ

بعد وقت طويل .

حمزة رن على رهف عشان تنزل وهى كانت متوترة جداا .

رهف نزلت وحمزة لما شافها ابتسم وبيحمد ربنا فى سره ان ربنا جعلها من نصيبه .

ام فرح نادت على رهف:رهف يابنتى .


رهف:ازيك ياام فرح ؟


ام فرح سلمت عليها وحضنتها:مبروك يابنتى فرحتلك من قلبي والله.


رهف:الله يبارك فيكى .


حمزة قرب منهم:عامله ايه ياام فرح ؟


ام فرح:بخير يا بنى الف مبروك .


حمزة:الله يبارك فيكى ياام فرح .

حمزة مسك ايد رهف وهى اتكسفت:عن اذنك احنا ياام فرح .


ام فرح:اذنك معاك يابنى ربنا يفرحكو يارب .


حمزة فتح باب العربيه لرهف اللى ركبت ولف ركب جمبها وبصلها شايفها وهى متوترة وبتفرك فى صوابعها .

حمزة:لا ابوس ايدك بلاش توترك من اولها ماشي .

رهف ابتسم وحمزة ضحك:ايوا كدا خلى دونيتى تنور بابتسامتك يارهف .


رهف بصتله وابتسمت وحمزة اتحرك بالعربيه .

بقلم الكاتبه جنات

ــــــــــــــــ★ـــــــــــــــ

فى بيت البطل وتحديدا على السطح .

حنين بعد ماخلصت دروس للولاد قاعده وماسكه فونها ودخلت على اكونت مؤمن وبدات تتفرج على صوره اللى منزلها واللى كانت اكترهم صوره هو ولارا .


كان نفسها تشوف صورة لمراته ... هى كانت سالت رغد وهى قالتلها انها اتوفت وهى بتولد ... ورهف كانت بتقولها ان لارا نسخه من مامتها تقى الله يرحمها.


حنين كانت بتكلم نفسها بصوت عالى:معقول كان بيحبها لدرجه دى .... عشان كدا متجوز لحد الوقت .... بلاش تفكرى كتير ياحنين هتتعبي قلبك على الفاضي ... هو عايش لبنته ولو عايز يتجوز كان اتجوز من زمان دى مراته متوفيه من ٦ سنين .

عزة كانت قبلها طالعه السطح وسمعت كل كلمه قالتها حنين وابتسمت بخبث ونزلت بسرعه تقول لامها على اللى سمعته .


حنين قفلت فونها وقامت عشان تنزل تساعد هدى فى المطبخ .

بقلم الكاتبه جنات

ــــــــــــــــ★ـــــــــــــــ

فى محل الدهب كان حمزة ورهف قاعدين وبيختارو شبكتها .

رهف اختارت دبله ساده وتوينز رقيق واسورة وخاتم بنفس الرقه .

حمزة طلب من صاحب المحل يجبلهم طقم كامل .

رهف بهمس:حمزة كفايه عشان خاطرى احنا اشترينا حاجات كتير وشكلهم غالين جدا .


حمزة:مافيش حاجه تغلى عليكى يارهف .


رهف:طب كفايه كدا عشان خاطرى لو سمحت .


حمزة:لو سمحتى انتى بلاش تزعلينى واختارى طقم كمان بس مش هنجيب حاجه تانيه .


رهف:مانت جبتلى طقم فى الفاتحه ياحمزة .


حمزة:اديكى قولتيلها ده فى الفاتحه ... اما دى الشبكه ... الراجل جاى اهو .


صاحب المحل جابو اكتر من طقم ورهف اختارت طقم بسيط ورقيق جدا وحمزة حاول معاها كتير انها تاخد طقم تقيل بس هى رفضت .

حمزة جاب دبله سودا ليه ودفع الحساب وخرجو من المحل وهو ماسك ايد رهف .


رهف:هنروح بقي ؟


حمزة:زهقتى منى بسرعه كدا !


رهف ضحكت:لا ابدا والله ... بس احنا اشترينا الشبكه وخلصنا .


حمزة:لا لسه مش خلصنا .


رهف:لسه ايه ؟!


حمزة:العروسه اكيد هتلبس فستان فى الخطوبه ولا ايه !!


رهف:انا هابقي انزل مع رغد ونشترى سوا .


حمزة:ولو قولتلك انى عايز اختار معاكى هترفضي وتكسفينى .


رهف:اكيد لا .


حمزة:تحبي تشترى من مكان معين ؟!


رهف:انا اصلا معرفش حاجه هنا فى اسكندريه انت ناسي انى كنت عايشه فى القاهرة !


حمزة:صح ... طب تعالى هاخدك المكان اللى حنين بتجيب منه دايما .

حمزة ورهف ركبو العربيه وبعد شويا وصلو المحل .

البنت لما سالتها تحبي لون معين كان رد حمزة:ابيض وبسيط .


رهف ابتسمت لانه عارف هى عايزة ايه وكان مبسوطه باهتمامه وحبه اللى مش بيخجل انه يظهره ليها فى مكان وده فكرها بباباها جمال الصاوى اللى كان بيعشق والدتها مريم .

بعد وقت طويل خلصو ورجعو على الحارة . حمزة نزل من العربيه ولف فتح الباب لرهف اللى نزلت .

حمزة وصلها لحد باب البيت:هتصدقينى لو قولتلك ان النهارده كان تحلى يوم فى حياتى .


رهف ابتسمت بكسوف:وانا كمان اتبسطت جداا .


حمزة:طب الحمدلله كنت مفكر انك زهقتى منى .


رهف بصتله:ليه بتقول كدا ؟!


حمزة:اصلك كل شويا تسالينى هنروح امته هنروح امته .


رهف:كل الحكايه انى ماكنتش حابه اتاخر بس .


حمزة:عارف يلا اطلعى .


رهف:حمزة انت المفروض تاخد الدهب عشان تفرجه لهدهد وحنين والكل .


حمزة:لا انا عايزه يبقي معاكى يلا اطلعى بقي .... هابقي اكلمك بليل .


رهف:حاضر .

رهف طلعت وحمزة راح على الورشه ودخل المكتب لحسن .

حسن:ايوا الناس اللى بتتفسح طول اليوم وسايبه شغلها .


حمزة ضحك وقعد على الكرسي:متحاولش انا مبسوط ومش ناوى اعكر مزاجى النهارده ابدااا .


حسن ابتسم:ربنا يفرح قلبك ياصاحبي .


حمزة:عقبالك يا بطل .


حسن:على اساس انى لسه هتقدملها ... انا اخدتها من اصرها واتجوزنا علطول .


حمزة:اتجوزتو سوكيتى ياحسن ... ده انت حتى ماعترفتش بمشاعرك ليها لحد الوقت .


حسن:مش لما اتاكد من مشاعرها هى الاول .


حمزة:انا اعتقد لو هى وافقت على زواجها منك عشان خاطر تنقذ اختها ... كنتو عملتو تمثليه وخلاص ده .


حسن:تمثليه ازاى يعنى؟!


حمزة:انت قولت ان عمها وابنه عمها صدقو انها اتجوزت ومسالوش حتى على قسيمه الجواز ده شكلهم ناس غبيه اوى ياعم د


حسن رجع بضهره وسند على الكرسي:لا عمها مش سهل خالص انا شوفت نظراته ... على دماغ بتفكر فى كل كلمه وانا متاكد انه مش هيعدى اللى حصل بساهل .


حمزة:معنى كلامه انه ممكن يفكر يأذيهم .


حسن:اكيد هيفكر ينتقم على اللى رغد عملته .


حمزة:بس فى فرق حاليا ... احنا معاهم واكيد مش هنسمح لراجل ده وابنه انهم يقربو منهم .


حسن:اكيد طبعااا .


حمزة:طب يلا عشان نمشي .


حسن قام وقف:يلا .......


24=»» الفصل ٢٤ ««

للجميع@

حسن وحمزة رجعو بيت البطل وكان باين على حمزة الفرحه وباسو راس هدى .

هدى:جبت شبكه عروستك ياحبيبي ؟


حمزة:ايوا ياست الكل .


حنين:قولى جبتو ايه متصورتش ؟!


حمزة:لا مصورتش يانونا ابقي روحى لرهف وشوفيهم هناك .


اولفت:طول عمرنا نعرف ان الشبكه بتفضل فى بيت العريس لحد يوم الخطوبه جديده دى انك تسيبها مع العروسه .


هدى:هنا او هناك واحد يااولفت .

حسن طبطب على كتف صاحبه وحمزة كان بيحاول مايضايق نفسه .


حنين:قولى بقي يازومه جبتو ايه ؟!


هدى:وانتى مستعجله وعايزة تعرفى ليه ماتبقي تروحى تشوفيها احسن .


حنين:مانا عايزة اعرف اخويا حبيبي كان بخيل مع عروسته ولا لأ.


حمزة وحسن ضحكو .

حمزة:لا ياستى ماكنتش بخيل ... على العموم جبتلها دبله وتوينز واسورة وخاتم وطقم كامل ... وجبتلها فستان كمان عشان تلبسه يوم الخطوبه ..... وحياتك لو كنت اطول اجبلها الدنيا كلها كنت جبتها .


حنين:ياواد ياواد ايه الرومانسيه دى كلها يازومااا .


هدى:تعيش وتجبلها ياحبيبه قلبي .


حمزة:تسلمى ياهدهد .


اولفت بسخريه:طبعا جبلها الدنيا كلهاا ... هو انت كنت تعبان فى حاجه ... ماهو كله مال الحاج محمود وابنه وانت عايش بتمرمغ فى خيرهم .

حمزة الفرحه اختفت من على وشه واتصدم من كلامها .


هدى بعصبيه:اخرسي يااولفت ايه الكلام ده .


اولفت:ما دى الحقيقه ياهدى هو ابوه كان حيلته ايه اصلا ... ده كان بيتشغل عند الحاج ولا ناسيه .


حسن بحده:حاجه متخصكيش يامرات خالى ... دى امور تخص عليتنا احنا عيله البطل وانتى هنا مجرد ضيفع انتى وبنتك والضيف مالوش انه يدخل فى اى حاجه .


عزة:وانا امى قالت ايه غلط عشان تكلمها كدا ياحسن .


حنين:لما الكبار يتكلمو ياعزة المفروض انتى ماتتدخليش فى وسطهم .


اولفت:بقي كدا ياحسن انا هنا ضيفه ... شايفه ابنك ياهدى ... كل ده عشان خايفه على مالك ومال ابوك اللى بينهبه سي حمزة.


حمزة كان فاض بيه من طريقتها معاه واتكلم بعصبيه وصوت عالى:انتى ايه مشكلتى معايا ... من وقت ما جيتى البيت هنا وانتى فى راحه والجايه بترمى عليا كلام زى السم ... كأن انا الضيف مش انتى ..... واللى حضرتك متعرفوش ان ابويا كان شغال مع الحاج مش عنده وبعد ماتوفى انا كملت مكانه وكل قرش بصرف عليا او على رهف من مالى وتعبي وشقايا .... وعمرى ما مديت ايدى ولا عينه بصت لقرش يخص الحاج او حسن .


محمود نزل على صوت حمزة العالى:مالك يابنى صوتك عالى ليه .


حمزة:انا اسف ياحاج انى عليت صوتى ... بس فى ناس كدا بيخلوك تنسي فرحتك ويخرجوك عن شعورك .... عن اذنكو انا طالع شقتى .


حسن:استنى ياحمزة .

حمزة طلع وكان على اخره ومردش على حسن .

محمود:هو فى ايه ياام حسن .


هدى خافت ليحصل مشكله والحاج يتعب:مافيش ياحاج سوء تفاهم بس .


حنين:لا فى يابابا .... حمزة كان النهارده بيجيب شبكه رهف وكان جاى مبسوط والفرحه بتنط من عينيه ... بس مرات خالى كان ليها رأى تانى وقالت تعكنن عليه وتكسر فرحته .


محمود بص لاولفت:انتى قولتى ايه لحمزة ياام عزت.


اولفت:قولت الحقيقه ياحاج انا مغلطتش .


هدى زعقت فيها:خلاص بقي كفايه ... من يوم مادخلتى بيتنا وانتى بتعملى مشاكل .... والواد بقي كاره يدخل البيت حتى اللقمه مبقاش ياكلها هنا حرام عليكى ..... انا بقولك اهو يا اولفت هتفضلى هنا لحد بيتك مايخلص ولو فكرتى تزعلى حمزة ولو بكلمه واحده انا اللى هقفلك .... حمزة ده ابنى فاهمه واللى يقرب لحد من ولادى اكله باسنانى يااولفت .


محمود:صلى على النبي ياام حسن .


هدى:عليه افضل الصلاة والسلام ياحااج .... بس الواد حرقنى فى قلبي كان جاى فرحان وهى كسرت فرحته .... انا لو ست وحشه كنت طردتك انتى وبنتك من هنا ... بس انا هصبر لما الصبر يخلص ترميم ووقتها هتمشو من هنا .


اولفت نزلت دموع التماسيح:بقي كدا ياهدى ... كدا عايزة تطردينى من البيت .... اخد بنتى ونروح ننام فى الشارع يعنى ... بقي هى دى الاصول ياحاج محمود .


محمود:ام حسن قالتلك ياام عزت هتفضلو هنا لحد البيت مايترمم وترجعو تعيشو فيه ... وياريت اللى حصل ده مايتكررش تانى .... اطلع ياحسن يابنى شوف اخوك .


حسن:حاضر ياحاج .


حنين:خدى معاك ياحسن .

حسن طلع ومعاه حنين وهدى بصت لاولفت بغيظ وطلعت هى والحاج .

عزة:شايفه ياما محدش فيهم طايقنا فى البيت .


اولفت:ماشي ياهدى انا وانتى والزمن طويل ... انا همرر عليكى انتى وعيالك حياتكوو .

بقلم الكاتبه جنات

ـــــــــــــــــ★ـــــــــــــــ

حسن وحنين طلعو وخبطو على حمزة بس مرضاش يفتحلهم وطلب منهم انه يفضل لوحده .

حمزة كان قاعد مخنوق من كلام اولفت واتمنى لو كان قتلها بسبب كلامها ده .

حمزة مسك فونه وافتكر لما قال لرهف انه هيكلمها بليل بس سابه تانى هو كان مخنوق ومش قادر يتكلم حتى ودخل اخد شاور يمكن الخنقه تخف ونام على السرير وكل كلمه قالتلها ليه من وقت ماجت البيت بترن فى ودانه ... حط المخده فوق راسه يمكن ينسي كلامها ويقدر ينام ..

فضل يتقلب كتير فى السرير لحد ما غلبه النوم .

بقلم الكاتبه جنات

ـــــــــــــــــ★ـــــــــــــــ

فى بيت الشهاوى

رهف فرجت رغد على الشبكه والفستان وعجبوها جدااا وراحت عشان تكلم محمد ومها زى كل يوم وتعرف اخبار المستشفى .


رهف كانت قاعده فى اوضتها وماسكه فونها وبتستنى حمزة يكلمها زى ماقالها .

عدت ساعه و٢ و ٣ وهو بردو مش بيتكلم .


رهف فضلت قاعده وماسكه الفون لحد مانامت .

فى اوضه رغد كانت بتكلم مها .

رغد:مش مصدقاكى والله .


مها:والله زى مابقولك كدا فؤاد بقي الدكتور المثالى ومش بيعمل اى مشكله ... وخدى التقيله بقا .... النهارده جت واحده على اد حالها واتكلم معاها بكل ادب واحترام وقال كمان ان هو اللى هيكوم مسؤل عن حالتها شوفتى بقي .


رغد:معقول ده فؤاد ... لا اكيد فى حاجه مستحيل فؤاد يعمل كدا .


مها:يعنى هيكون اخوه التؤام مثلا يارغد .... وياستى متقلقيش انا ومحمد مرقبينه كويس ولو لاحظنا اى حاجه اكيد هنعرفك .


رغد:تمام يامها .... صح حددتو معاد فرحك ولا لسه ؟


مها:لا لسه اول مااحدد هتكونى انتى اول واحده تعرف .


رغد:ربنا يكملك فرحتك على خير يااحلى عروسه .


مها:حبيبتي يا رغد .


رغد:يلا روحى نامى بقي .... تصبحى على خير .


مها:وانتى من اهله ياقلبي ... باى .


رغد:باى .

رغد قفلت وفضلت تفكر كتير فى فؤاد وقامت لبست الاسدال وخرجت البلكونه وعماله راحه جايه وبتفكر معقول فؤاد بيخطط لحاجه هو وفاروق .

حسن كان قاعد فى البلكونه بتاعته وعينه جت على رغد وشايفها راحه جايه وشكل فى حاجه شاغله بالها .

حسن مسك فونه ورن على رغد .

رغد سمعت فونها ولاقت رقم غريب فكنسلت عليه .

حسن ابتسم ورن تانى عليها .

رغد:اوف بقي ده مين ده كمان ؟!

رغد ردت:الو .

حسن:مش بتردى ليه ؟


رغد سكتت شويا تستوعب معقول هو:مين معايا ؟!


حسن:معقول مش عارفه صوت جوزك يادكتورة !!


رغد:لا عرفاه بس كنت بتاكد استغربت جبت رقمى منين !!


حسن:جبته من حنين .


رغد:وايه اللى مصحيك يابطل لحد الوقت اللى اعرفه انك بتصحى من بدرى فاكيد بتنام بدرى .


حسن:لا عادى مش لازم انام بدرى .

رغد مردتيش عليه وحسن كمان سكت .


رغد:حسن انت معايا ؟


حسن:معاكى .


رغد:فى حاجه يعنى اصل غريبه متصل عليا الوقت .


حسن:شايفك متوترة وراحه جايه شكلك بتفكرى فى حاجه كبيرة قولت اكلمك اشوف مالك .


رغد استغربت وبصت فى الشارع:وانت عرفت منين !!


حسن:لا متبصيش فى الشارع انا فى البيت .


رغد:لا متتجننيش ولما انت فى البيت شايفنى ازاى يعنى ... تكون مركب كاميرات فى بلكوتنا ولا حاجه .


حسن ضحك:بصى كدا على بيت البطل .


رغد بصت على البيت وعينها جت على حسن اللى واقف فى البلكونه وشاورلها بايده .


رغد:انت بتراقبنى ولا ايه يابطل ؟


حسن:ممكن تقولى ان دى قاعدتى المفضله ... وكل يوم لما ارجع من الورشه اطلع اسهر شوبت فى البلكونه وبعد كدا ادخل انام بس .


رغد:اهااا وبتسهر تعد النوم ولا ايه يا ابو على ؟!


حسن:مقولتيش بتفكرى فى ايه ؟


رغد اتنهدت بقوة


حسن:ده شكل الحوار كبير بقي .


رغد:حاجه زى كدا .


حسن:قولى يمكن اقدر اساعدك او افكر معاكى .

رغد بدات تحكيله عن فؤاد والمشاكل اللى بيعملها فى المستشفى وان هو اللى قال لفاروق عن مكانهم وعن تغيره المفاجأ .


حسن:انت حاسه انه بيخطط لحاجه يعنى ؟


رغد:اصل فؤاد دايما مناخيره فى السما وماكنش بيرضي يتعامل مع الحالات اللى قد حالها فجاه كدا هيمسك حاله ومن غير ماتتكلف او تدفع فلوس معقوله .... دانا اكتر مشاكلى معاه عشان يعامل المرضي باحترام .


حسن:مانا شوفتك مرة وانتى مفرجه عليه المستشفى كلها .


رغد بصت لحسن:شوفتنى فين هو انت عمرك جيت المستشفى اصلا .


حسن حكالها عن الموقف اللى حصل قدامه هو وحمزة .


رغد:بجد يعنى وقتها كنتو فى المستشفى ؟


حسن:اممم وقتها انتى سالتى صاحبتك فى حالات جت قالتلك حاله واحده ودكتور محمد خيطها صح .


رغد:صح كنت انت بقا الحاله دى ؟!


حسن:لا حمزة كان عندنا شغل فى القاهرة وايده اتجرحت من مكنه الخشب والمستشفى بتاعتك كانت اقرب مستشفى لينا .


رغد:صح وقتها محمد جابلى تقرير عن الحاله دى .


حسن:وانتى ناويه على ايه فى حوار الدكتور ده؟


رغد:محمد ومها بيراقبوه ولو لاحظو اى غلط اكيد هيعرفونى .


حسن:اومال ايه اللى مخليكى قلقانه كدا ؟!


رغد:ان فؤاد وفاروق اعز صحاب ... وفاروق اكيد هينتقم منى على اللى حصل ... متاكده انه مش هيعديها كدا وخايفه يستغل وجود فؤاد فى المستشفى .


حسن:متخافيش من حاجه يارغد انا معاكى .


رغد:بس انا خوفى على رهف ياحسن انا هقدر اتعامل معاه لكن رهف لا .


حسن:انت متخيله ان حمزة ممكن يخلى حد يقرب منها ... ده هو قرر ان القرر يبقي بعد رمضان عشان تبقي معاه دايما ومحدش يقرب منها ... ولو كان لسه بدرى على رمضان اكيد كان هيعمل الفرح قبله .


رغد:عارفه ومتاكده من ده ... اناشوفت حبه ولهفته عليها وده فرحنى جداا .


حسن:يبقي خلاص متفكريش كتير وروحى نامى عشان تصحى فايقه للعيادة .


رغد:حاضر .... تصبح على خير .


حسن:تلاقى الخير يارغد .

رغد قفلت وبصت لحسن وابتسمت وهو كمان ابتسم ورغد شاورت باى ودخلت وقفلت البلكونه .

حسن اتنهد ودخل ينام هو كمان .

بقلم الكاتبه جنات

ـــــــــــــــــ★ـــــــــــــــ

عدى يومين .

حمزة اللى نسي فرحته ودايما مضايق ومتعصب ... واكتر وقته فى الورشه ولما بيرجع من الشغل بيطلع على شقته ومش بيقعد معاهم ولا حتى وقت الاكل .

رهف اللى متعرفش حمزة مش بيكلمها ليه وبتشوفه دايما من البلكونه وهو فى الورشه وشايفه حالته ان متعصب دايما ومزاجه وحش ومتعرفش ماله لحد ماسالت حنين وحكالتها اللى حصل .

هدى ومحمود اللى زعلانين على حاله حمزة وان خلاص خطوبته النهارده وهو مش بيفكر فيها خالص .

رغد وحسن اللى بقو يتكلمو كل يوم بليل وهما واقفين فى البلكونه بس لسه محدش فيهم اعترف بمشاعره لتانى .

بقلم الكاتبه جنات

ـــــــــــــــــ★ـــــــــــــــ

رهف راحت بيت البطل زى ماطلبت منها هدى .

هدى:انا اسفه يابنتى انى جبتك كدا على ملا وشك بس قلبي واكلنى عليه بقي فى عريس خطوبته النهارده وهو عامل كدا .


رهف:طب انا فى ايدى ايه ياهدهد ده انتو اقرب ناس ليه مش قادرين تخرجوه من حالته دى انا هقدر !!


هدى:احنا كلنا حاولنا واتكلمنا معاه يابنتى جربي انتى يمكن يسمع منك ونبي .


اولفت وعزة دخلو الشقه وقعدو من غير مايكلمو رهف .


هدى:اطلعى يابنتى ... منه لله اللى كان السبب .


رهف:حاضر ياهدهد .

رهف طلعت الدور التالت زى ماقالتلها هدى ورنت الجرس مرة وتانيه ومحدش بيفتح .

رهف خبطت على الباب بردو مافيش رد ... رنت الجرس مرة تانيه .

اتخضت لما حمزة فتح الباب فجأه وكان متعصب .

حمزة اتفاجأ بيها قدامه:فى حاجه؟


رهف زعلت من رد فعله وان مش نفسه حمزة اللى بيحتويها بحنيته وعينيها دمعت:لا ابدا انا اسفه .

رهف لفت ولسه هتنزل حمزة مسكها من دراعها:استنى يارهف .

رهف عينيها كانت فى الارض .

حمزة:تعالى نطلع السطح يارهف ونتكلم براحتنا .

رهف هزت راسها وحمزة طلع وهى وراه .

الاتنين دخلو السطح وقعدو على الكراسي اللى فيه .

حمزة اضايق لما شاف عينيها كلها دموع:رهف انا اسف بس بجد انا مخنوق اليومين دول واتفاجات لما شوفتك قدامى .


رهف وهى بتفرك فى صوابعها:طنط هدى كلمتنى وقالتلى اجى اتكلم معاك يمكن اقدر اخرجك من الحاله دى عشان كدا جيت .


حمزة:يعنى لو ماكنتش طنط هدى كلمتك ماكنتيش هتيجى ؟!


رهف رفعت عينيها وبصتله:انا كنت بسال حنين عليك كل يوم .


حمزة:وليه تسالى حنين مانتى كان ممكن تكلمينى بنفسك .


رهف:انت مكلمتنيش خالص ومابحبتيش اكون تقيله عليك .


حمزة:انتى بتهزرى يارهف انتى عمرك ماكنتى ولا هتكونى تقيله عليا ... وياستى انا اسف انا عارف انك مالكيش ذنب باى حاجه حصلت ولا هتحصل بس انا كنت متعصب وكنت خايف اكلمك اطلع عصيبتى عليكى بدون قصد .


رهف:حنين حكتيلى عن اللى حصل بينك وبين طنط اولفت .


حمزة اتنهد بضيق:الست دى انا مش طايق اسمع اسمها حتى .... بنى ادمه مريضه .


رهف:انت عارف طبعها واسلوبها ياحمزة والمفروض متزعلش نفسك لدرجه دى ... كل عيلتلك بيحبوك بجد وعمرهم ماقصرو معاك ... بس انت الوقت عملت ايه بعدت عنهم وقاعد فى شقتك لوحدك ... هدهد زعلانه جدا بسبب بعدك ده عنهم وحتى عمو محمود بردو مضايق وحنين اللى مافيش مرة بكلمها غير لما الاقيها بتعيط عشان وحشتها قاعدتها معاك .


حمزة:عارف ان محدش فيهم ليهم ذنب بس انا كنت مضايق ومخنوق وكنت حابب افضل لوحدى .


رهف:حمزة ... هدهد كانت بتسالنى يعنى عشان الخطوبه .... لو انت حابب تأجلها يعنى ...


حمزة قاطعها وابتسم:كل حاجه هتبقي فى معادها يارهف .... والله ده هيبقي اسعد يوم فى حياتى .


رهف ابتسمت:خليك دايما كدا بتضحك .... بلاش تزعل نفسك عشان خاطر اى حد .


حمزة مسك ايدها وباسها:ربنا يخليكى ليا يارهف .


رهف:انا لازم امشي عشان اساعد رغد فى التجهيزات .


حمزة:عايزك تكونى النهارده احلى واجمل عروسه .


رهف:ان شاء الله .

رهف مشت كام خطوه ولفت:حمزة .


حمزة بصلها:عيونه .


رهف:انا بحبك اوى .

رهف قالت كدا ونزلت بسرعه وحمزة ضحك من قلبه وكان طاير من الفرحه .....


25=»» الفصل ٢٥ ««

للجميع@

فى بيت الشهاوى .

رغد وحنين ورهف كانو بيجهزو البيت عشان الخطوبه .... هى هتكون عائليه يعنى البنات ومؤمن وعيله البطل ورغد عزمت ام فرح وفرح والبنات اللى معاها فى العياده ايه ورحمه وسارة .

رهف اتفاجات ان حمزة بعتلها بنت عشان تعمل خلفيه من الورد للمكان اللى هيقعدو فيه وده فرحها جدااا .

مؤمن اللى طلب اكل جاهز عشان رهف ماتتعبش نفسها فى يوم خطوبتها .

البنات كانو خلصو كل حاجه .

رغد:يالهوى كل التعب ده فى الخطوبه اومال فى الفرح هنعمل ايه ؟

حنين:اخت العروسه لازم تتعب يااوختى .

فون رغد رن وكان حسن اللى ردت عليه:الو ...... حاضر .

رغد قفلت:حسن بيقول جايب حاجات وهيطلع يجيبها ادخلى جوا يارهف .

رهف:حاضر .

رغد:هلبس اسدالى وافتح .

حنين:لا بدام ابو على براحتك ياجميل .

رغد:انا عارفاكى من هتسكتى .

رغد لبست اسدالها وفتحت لحسن اللى كان واقف وحوليه على الارض شنط كتير فيها علب جاتوه وكانزات .

رغد:اهلا اهلا ابو على .

حسن ضحك:اهلا بالدكتورة .

رغد بصت على الشنط:ايه كل ده ياحسن ؟!

حسن:دى الجاتوه والحاجات اللى هتتقدم فى الخطوبه .

رغد:ده على اساس اننا عازمين الحارة كلها يعنى !!

حنين جت من وراها:البطل طول عمره كريم يارغد .

حسن:طب ابعدى من وشي ياخفيفه عشان ادخل الحاجات دى المطبخ .

حنين:اتفضل يابطل .

حسن شال شنط والبنات شالو معاه ودخلو كل حاجه المطبخ .

حسن:فى اى حاجه نقصاكو ؟

رغد:لا ياحسن كل حاجه موجوده ومؤمن هيجيب الاكل وهو جاى .

حسن:هو اتاخر ليه كدا صح ؟!

رغد:والله ماعرف هو قالى من نص ساعه انه داخل الحارة معرفش راح فين ده !!

حسن:طب هنزل انا بقي .

رغد:تمام .

حسن نزل ورغد قفلت الباب.

حنين:المغرب قربت تأذن يلا نساعد رهف هتلبس عشان نلبس احنا كمان .

رغد:الوقت عدى بسرعه يلا .

البنات دخل لرهف وساعدوها تلبس ورغد عملتها ميكب بسيط ورهف لفت طرحتها وكانت جميله بفستانها الابيض الرقيق .

رغد عينيها دمعت:بسم الله ماشاء الله زى القمر يارهف .... عارفه لو بابا كان موجود كان قالك لالا مش هتتخطبي ولا تتجوزى انتو هتفضلو قاعدين معايا منورين بيتى ... فاكرة لما كان بيقولنا كدا دايما .... وماما كانت هتفرح اوى بيكى يارهف .

رهف عينيها دمعت:بس انتى معايا وكفايه الفرحه اللى انا شيفاها فى عينيكى يارغد .

رهف حضنت رغد وعيطو .

حنين:لالا ونبي بلاش عياط بقي النهارده يوم حلو وكمان الميكب هيبوظ .

رغد بعدت عن رهف ومسحت دموعها:حنين معاها حق ... وبعدين هما اكيد حاسين بينا وبفرحتنا ومبسوطين .

رهف:صح .

رغد:تعالى اظبطلك الميكب عشان اروح البس .

بقلم الكاتبة جنات

ــــــــــــــــ★ـــــــــــــــ

فى بيت البطل

هدى طلعت لحمزة اللى كلن بيجهز فى شقته ومعاه حسن .

هدى:ماشاء الله ياحبيبي ربنا يحميك ويحرسك يارب .

حمزة قرب منها وباس ايدها وراسها:حبيبتى ياهدهد ... اوعى تكونى زعلانه منى ؟

هدى:عمرى ما ازعل منك ياحبيبي ده انت ابنى يا واد .

حمزة حضنها:ربنا يخليكى ليا ياست الكل .

هدى:ويباركلى فيكو ياولادى يارب واشوف خلفكو قبل ما اقابل وجه رب كريم.

حسن:متقوليش كدا ياست الكل ربنا يديم وجودك انتى والحاج فى حياتنا .

هدى:تسلم ياحبيبي .... يلا اجهزو عشان منتاخرش عليهم .

حسن:يلا .

بقلم الكاتبة جنات

ــــــــــــــــ★ـــــــــــــــ

بعد وقت طويل البنات خلصو لبس ومؤمن وصل ومعاه الاكل .

حنين لبست دريس بسيط بلون البيج وطرحه نفس اللون وكان حلوة جداا .

ورغد لبست سوت كلاسيك بلون الاسود وطرحه اوف وايت وكانت رقيقه اوى .

حنين لبست لارا فستان بلون الاحمر وسرحت ليها شعرها وكانت جميله .

البنات كانو فى الاوضه بيتصورو سواا ورهف اتخضت لما سمعت جرس الباب بيرن .

والبنات ضحكو عليها .

رغد:ايه يابنتى ميبقاش قلبك خفيف كدا ... ده حمزة يعنى .

حنين:اهدى يارهف هتفضحينا .... ماتروحى ياختى افتحى الناس هتخلل على الباب .

رغد:مؤمن برا وهيستقبلهم ياختى .

حنين:صح نسيت .

بقلم الكاتبة جنات .

ــــــــــــــــ★ـــــــــــــــ

فى الصاله .

مؤمن استقبل عيله البطل ووام فرح والبنات و الكل قعدو فى الكراسي اللى البنات ظبطوها .

رغد وحنين خرجو وسلمو على الكل .

وطبعا اولفت وعزة كانو موجودين وده دان مضايق حمزة بس مرضاش يتكلم عشان خاطر هدى والحاج .

حسن اللى كان عينه على رغد اللى عماله تضحك وتهزر مع هدى وحنين وقد ايه جميله .

وحمزة عينه على باب الاوضه ومستنى خروج رهف على احر من الجمر .

هدى بهمس لرغد:روحى هاتى العروسه عشان لو اتاخرنا على حمزة اكتر من كدا احتمال يدخل يلبسها الشبكه جوااا .

رغد ضحكت:حاضر .

رغد نادت على مؤمن عشان يدخل يجيب رهف .

مؤمن خبط على الباب ودخل وابتسم لما شاف رهف:الف مبروك ياحبيبتى ... ربنا يجعل الفرحه دايمه فى حياتك .

رهف:الله يبارك فيك يامؤمن .

مؤمن:يلا عشان نخرج .

مؤمن مسك ايدها وخرجو ورهف سلمت على الكل باحترام ومؤمن مسك ايدها وقربو من حمزة اللى مد ايده وسلم عليها و مؤمن قعدها فى مكانها جمب حمزة .

حمزة عينه على رهف وهمس ليها:تعرفى انك احلى عروسه شوفتها .

رهف ابتسمت ومردتيش عليه .

حمزة:صح يارهف انتى كنتى بتقولى ايه وانتى عندى اصل مش فاكر .

رهف بصتلها وبعدت نظرها بسرعه عنه وحمزة ضحك عليها .

هدى:يلا يارغد هاتى الشبكه .

رغد دخلت الاوضه جابت علبه قطيفه كبيرة بلون الاحمر كان فيها كل الدهب واديتها لحنين.

حنين:لا امسكيها انتى .

رغد:لا دى مهمتك يااخت العريس يلا .

هدى طبطبت على كتف رغد:بنت اصول ومتربيه يابيتى .

حنين قربت من حمزة وبدات تديه الدهب وبدات بدله بتاعه رهف ورجعت ادت لرهف دبله حمزة وبعد كدا حمزة لبس رهف باقى الدهب .

هدى وام فرح زغرطو كتير من فرحتهم .

والكل قربو من حمزة ورهف وباركو ليهم .

حسن شايف رغد واقفه وعينها على اختها قرب منها:مش ناويه تباركى لرهف ولا ايه ؟!

رغد:هباركلها طبعا.

حسن:طب تعالى نبارك ليهم سوا .

رغد:يلا .

حسن ورغد قربو من حمزة ورهف وكل واحد فيهم حضن اخوه بحب وبارك ليهم .

وحسن بارك لرهف ورغد باركت لحمزة .

الحاج محمود قرب منهم وبارك ليهم بحب .

محمود على صوته:بمناسبه الحلوة دى ربنا يديم لمتنا سوا وعيله بتحب بعضها ومع بعض دايما على المرة قبل الحلوة.

الكل:امين .

محمود:حنين يابنتى .. تعالى قربى .

حنين قامت وقربت من باباها وهى مستغربه:نعم يابابا .

محمود:احنا فرحتنا كبيرة باخواتك بان كل واحد لاقى شريكه حياته وهيتسقرو .... بس فرحتى انا وامك بيكى هتبقي اكبر واكبر يابنتى .

حنين ضحك:فى ايه ياحوده انت عايز تخلص منى ولا ايه ؟!

الكل ضحكو على كلامها .

محمود:عن اذنك يارغد يابنتى هندخل البلكونه انا وحنين نتكلم شويا .

رغد:اتفضل ياعمو محمود البيت بيتكو .

محمود:يزيد فضلك يابنتى .

محمود دخل هو وحنين البلكونه ..... رغد نادت على فرح والبنات ودخلو المطبخ عشان يقدمو الجاتوه للكل .

بقلم الكاتبة جنات

ــــــــــــــــ★ـــــــــــــــ

فى البلكونه .

حنين:خير يابابا فى ايه ؟!

محمود:انتى خايفه وقلقه ليه كدا يابنتى ... فى كل خير والله يابنتى ....كل الحكايه ان فى يابنتى عريس ابن حلال متقدملك وانا امك واخواتك مش هنلاقى احسن منه ومن اخلاقه ليكى.

حنين:عريس ايه يابابا بس انا مش بفكر فى الجواز الوقت .

محمود:بصى يابنتى انا هقولك على العريس وانتى تردى الرد اللى يناسبك احنا مش هنضغط عليكى وتعرفى ظروفه ولو وافقتى يبقي خير وبركه ولو رفضتى يبقي كل حاجه قسمه ونصيب يابنتى ... هتسمعينى .

حنين:اكيد يابابا .

محمود:النهارده وانا فى ورشه .

••فلاش باااك••

محمود كان قاعد فى مكتب الورشه ودخل عليه مؤمن:ازيك ياحاج محمود ؟

محمود:اهلا اهلا يابنى تعالى اتفضل .

مؤمن سلم على محمود وقعد:بصراحه ياحاج انا كنت جاى وعايز اتكلم معاك فى حاجه كدا .

محمود:اتفضل يابنى انا سامعك .

مؤمن:حضرتك عارف انى كنت متجوز هى كانت بنت عمتى انا اتجوزتها لانه كان طلب ابويا الله يرحمه ... وعشت معاها اقل من سنه كنت بحترمها وبقدرها وهر كانت ونعمه الزوجه ... بس هى كانت حامل وعرفت انها مريضه قلب والدكتورة نصحتها ان الحمل مايكملش بس هى رفضت حتى انها تعرفى واتوفت يوم ولاده لارا ..... انا عشت طول ٦ سنين لبنتى وبس ... كنت خايف اتجوز فبنتى تتظلم .

محمود:لا حول الله يارب ربنا يرحمها ويباركلك فى بنتك يابنى .

مؤمن:تسلم ياحاج ..... انا بصراحه جاى وطالب ايد الانسه حنين .... انا شوفت تعلق لارا وحبها ليها وكما حنين وبتعاملها بكل حب .... وانا مش هكذب على حضرتك انا معجب بيها من اول مرة شوفتها .... طبعا عارف حضرتك هتقول ليه اجوز بنتى واحد كان متجوز ومعاه بنت كمان .

محمود:لا يابنى والله انت زين الشباب وبعتبرك زى ولادى ربى اللى يعلم .... وانا لو عليا مش هلاقى لبنتى احسن منك يابنى ... انا هتكلم مع امها واخواتها ولو فيه الخير تلبسها شبكتها مع رهف .

مؤمن فرح:الله يخليك ياحاج .

محمود:تسلم يابنى .

••بااااك••

حنين كانت بتسمع ابوها وكانت فرحانه بس بتحاول تدارى الفرحه .

محمود:هااا يابنتى قولتى ايه ... انا اتكلمت مع امك واخواتك وهما مافيش عندهم اى اعتراض .

حنين كانت مكسوفه ومش بتتكلم .

محمود:انا شايف الرد فى عينيكى اللى بتلمع دى يابنتى .... كبرتى ياحنين وهتبقي عروسه .

حنين دخلت جوا حضن ابوها اللى باس راسها .

محمود:يلا نخرج ليهم .

محمود خرج وهو ماسك ايد حنين ومؤمن عينه عليها ونفسه يعرف ردها ايه .

محمود:تعالى يامؤمن يابنى .

مؤمن قرب ووقف جمب محمود .

محمود:مؤمن طلب ايد حنين منى وانا وافقت عليه وبما ان النهارده فرحتنا بحمزة ورهف خلونا نفرح بمؤمن وحنين ... شبكتك معاك يابنى .

مؤمن:ايوا ياحاج .

(مؤمن لما خرج من عند محمود كلم رغد قالها وهى فرحت جداا بس قالها متقولش لحد ... وطلب منها تعرف مقاس صوابع حنين ورغد بفعل عملت نفسها بتجرب خواتمها لاقت انهم نفس مقاسها تقريبااا وكلمت مؤمن اللى راح عشان يجيب شبكتها)

مؤمن بص لرغد عشان تجيب الشبكه وهى دخلت جابتهم من الاوضه ومؤمن لبس حنين الدبله وتوينز وهى لبسته الدبله وكمان لبسها سلسله وانسيال وخاتم .

والكل بارك ليهم ولارا جرت على حنين:يعنى انتى عروسه زى رهف يانونااا

الكل ضحكو من قلبهم .

مؤمن شال لارا وباسها من خدهاا:ايه رايك بقي فى عروستى ؟

لارا:حلوة اوى يابابي وانا كمان بحبها اوى .

حنين اخدتها من مؤمن:وانا بموت فيكى يا اميرتى الحلوة .

هدى كانت بتتفرج على الدهب بتاع رهف وحنين وبصت لحمزة ومؤمن:تعيشو وتجيبو ليهم يابنى ربنا يزيدكم يارب .

حمزة ومؤمن:تسلمى ياست الكل .

كل لف على صوت اولفت:يجيبو ايه تانى ياهدى ... دول جيبنلهم دهب يلبسون طول حياتهم .

رغد اللى كانت قاعده جمب رهف:حنين ورهف يستاهلو كل خير يا طنط ... ولو مؤمن وحمزة جابو ليهم الدنيا تحت رجليهم هيبقي قليل اوى عليهم بردو .

اولفت اضايقت من ردها .

رهف بهمس سمعه حمزة اللى قاعد جنبها وحسن اللى جمب رغد:عيب كدا يارغد دول ضيوف عندنا .

رغد بنفس الهمس:بت بقولك ايه اسكتى خالص .

حمزة بنفس الهمس:انتى بتكلمى عروستى كدا ليه يارغد؟!

رغد:طب ونبي يااخويا سكت عروستك احسن افضهالك خالص .

حمزة بص لرهف:واحنا مالنا سيبها انشالله تولع فيهم ... انا موافق خدى راحتك يارغد واحتمال اساعدك انا كمان .

رغد ورهف وحسن ضحكوو .

بعد وقت طويل قضوه الكل فى ضحك وهزار على عكس اولفت وبنتها اللى كانو هيطقو من الغيظ .

جرس الباب رن وحسن قام يفتح وكان محمد ومعاه المأذون اللى دخل وسلم الرجاله وقعد .

رغد:انت جايبين مأذون ليه؟!

حمزة:عشان كتب الكتاب يارغد .

رغد:كتب كتاب مين معلش ... احنا متفقين على خطوبه .

حسن من وراها:مؤمن وحمزة هيكتبو الكتاب يادكتورة .

رغد بصت لحمزة بغيظ:انت بتقرب من راسك يعنى ... قلبت الخطوبه لكتب كتاب ... مش ناوى على فرح بالمرة .

حمزة:والله ياريت ينفع .

حسن ضحك:وفيها ايه يارغد لما يكتبو الكتاب .

مؤمن قرب منهم:مالك يارغد؟!

رغد:وانت كمان بتقرب معاهم من ورايا يامؤ !!

مؤمن:احنا قولنا مفاجاه يعنى .

رغد:ماشي يامؤمن .

محمود:يلا مؤمن عشان نبدا بيك .

مؤمن بص لرغد:اضحكى بقي مش فرحانه لاخوكى .

رغد ابتسمت:فرحانه من قلبي طبعاا لاخويا .

مؤمن:قلب اخوكى انتى .

المأذون بدا بكتب كتاب مؤمن وحنين اللى كانت فرحانه ولارا قاعده فى حضنها .

وانتهى كتب الكتاب بجمله المأذون الشهيرة ومؤمن قرب من حنين وباس راسها:مبروك ياحنين .

حنين:الله يبارك فيك .

حمزة:وسعو بقي كدا ده دورى .

المأذون بدا بكتابه الكتاب وبعد شويا خلص وحمزة قرب من رهف اللى كانت مكسوفه جدا وهو محبش يحرجها وباس راسها:مبروك ياقلب حمزة .

رهف ابتمست:الله يبارك فيك ياحمزة .

الكل باركو لشباب والبنات وقضو وقت جميل واتعشو سوا وبعدها الكل مشو وفضل الشباب بس مع البنات .....



الفصل السادس والعشرين حتى الفصل الثلاثون من هنا



بداية الرواية من هنا




لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحصريه



اعلموا متابعه لصفحتي عليها الروايات الجديده كامله بدون روابط ولينكات من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحديثه



❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺