رواية أوتار أحد من السيف الفصل السابع بقلم الكاتبه زهرة الربيع حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
رواية أوتار أحد من السيف الفصل السابع بقلم الكاتبه زهرة الربيع حصريه وجديده
يعني لو صوح كانت مرافقه دياب ولدك كده مينفعش تتجوزها لجل كده قولت اكلمك قبل ما اجيبها و ادفع اي قرش ...
بس قاطعه خطاب لما قال .....لا لا ما لكش صالح.... هات البت بس انت... وانا هبقى اسال دياب ولو في حاجه هقول لك
فياض استغرب جدا وقال...مفاهمش يعني حتى لو في حاجه بينهم بردك اجيبها
خطاب قال ....جيبها على اي حال وما ليش صالح بالباقي انا هحله
فياض قال تمام وقفل معاه وهو مستغرب جدا وبقى متاكد ان الموضوع فعلا في حاجه اكبر من الجواز
اما خطاب قفل معاه وابتسم بزهول وقال ...دياب يا اوصاف...طب كنتي قوليلي ما كناش تعبنا كل ده
في الوقت ده نزلت غفران وخطاب اتفاجئ بشكلها كان وشها كله متورم باللون الازرق وجبينها مربوط بشاش ودراعها مكسور و شكلها باين عليه التعب قوي وقالت ... صباح الخير يا عمي
خطاب قرب منها بحزن وقال .....صباح الخير يا قلب عمك
سلامتك يا غفران....ايه كل ده يا بتي عين وصابتك
غفران قالت بحزم.... انا عايزه اطلق يا عمي
خطاب اتنهد وقال .....بصي انا عارف ان بعد اللي حاصل فيكي ده ما اقدرش اقول لك اتحملي ولا اقدر اقول لك انه ما يقصدش بس والله يا غفران هو لما نزل كان ندمان قوي و....
بس غفران قاطعته وقالت بسرعه..... عمي انسالي دياب دلوك انا بقولك عايزه اطلق ومش زعلانه منيه....بس ولا ريداه ولا هو رايدني وحياتنا مع بعض هتبقى نكد وبس.... ادينا حاولنا وما عرفناش ولا هنعرف
خطاب اتنهد وقال..... دياب ولد عمك ما حدش هيحبك ويخاف على مصلحتك زييه
غفران اتنهدت وقالت بقوه..... خلينا نتكلم بصراحه يا عمي انا كبيره وواعيه .....انت جوزتني لدياب غصب عني عشان الفلوس اللي ابويا كتبها لي قبل ما يسافر... وانا نازله دلوك لجل اقولك اني مش عايزه منها ولا قرش هعمل لك تنازل عليها كلها ومن دلوقتي لو تحب .....بس بشرط اتطلق من دياب واروح اعيش مع عمتي احلام....وتعتبرو ان ابوي ما خلفش واصل قولت ايه
خطاب اتسعت عنيه بدهشه وقال....تكتبها لي كلها ...يعني ما هتساليش على فلوسك تاني
غفران نزلت دموعها على عيلتها اللي كلها راحت وابتسمت بسخريه وقالت..... كلها يا عمي ..ولو عايز هدومي اللي فوق خدها بس تدوني حريتي ....معيزاش اقعد مع ولدك ولا دقيقه
خطاب كان هيوافق فورا بس افتكر كلام ابنه وفهم اني يقصد الكلام ده وشاف انه لازم يتكلم معاه الاول عشان ما يخسرش ابنه اللي هو اهم حد عنده قال....احم هو يا بتي الكلام اللي بتقوليه ده غريب وفاجئني قوي .... سيبيني افكر وانا هعمل اللي في مصلحتكم
غفران قالت بدموع.... اللي في مصلحتي اني ابعد عن ولدك اللي ما عندوش رحمه.... وفكر يا عمي براحتك بس لازم تعرف ان كده كده هتطلق فخليها تاجي منكم اكرم
قالت كده ومشيت وهي وطالعه على السلم كانت نعمات نازله وابتسمت على شكلها بس قالت بشهقه.... ايه ده الف سلامه عليكي يا غفران.... انتي وقعتي من على السلم ولا حاجه خبطتك ولا ترومبيل عدى عليكي
غفران كانت متاكده انها موجوده تحت وقت ما دياب كان بيضربها وما طلعتش رغم انها كانت بتستنجد باي حد يلحقها ابتسمت وقالت بسخريه..... لا وانتي الصادقه تور ....تور اعمى هو اللي عدى عليا يا حماتي يكفيك الشر
بقلم ...زهرة الربيع
قالت كده وطلعت ونعمات ضحكت جامد وقالت..... الواد تقل يده المره دي ....بس يسلم يمينه
خطاب بص لها بخنقه وقال.... مبسوطه انتي...عاجبك شكلها كده.... عظيم بيمين طول ما انتيي امه مش هيفلح واصل
قال كده وطلع يستنى دياب في الجنينه
نعمات قالت بصوت عالي...به ...وانا مالي دلوك بتحشرني ليه
خطاب موقفش وهيه ابتسمت و قعدت على الكرسي بقت تشرب شايها برواق
عند دياب كان لسه هيرجع البيت لما اتفاجأ بعقبه قدامه بيقول
بغضب....عايز منها ايه يا دياب....ممكن افهم ناوي على ايه
دياب ابتسم بسخريه وقال ...ايه ده الشيخ عقبه بحاله مشرفني في ارضي ده الطرح هيخدر مرتين الموسم ده
عقله بصله بغضب وقال...رد عليا بكلمك....مالك ومالها ....من ميته الحريم لها دخل باللي بيحصل بين الرجاله....ليه بتصغر نفسك يا دياب انت عمرك ما كنت كده
دياب افتكر انه عرف باللي عمله في غفران ابتسم بسخريه وقال..... البركه في صاحبك هو لللي خلاني بقيت كده
عقبه كان فاكر بقى انه بيتكلم عن فاطمه قال بغضب ....بس هي متدخلتش ولا كانت طرف في موضوعكم عيب عليك اللي بتعمله البت صغيره
دياب ابتسم بسخريه وقال .....والله هي اللي بتختار ....وبعدين دي مشاكل بين واحد ومرته....انت وصاحبك ملكمش دخل فيها.... اضربها اكسرها اموتها مرتي وانا حر
عقبه استغراب كلامه وقال.... مراتك.... هي مين اللي مرتك..انت شارب ايه على الصبح
دياب استغرب اكتر وقال ....امال انت بتتكلم عن مين بقالك ساعه
عقبه قال بغضب .....انا قصدي فاطمه..... كنت عندهم الصبح وشوفتك لما قصدت تبعت الغفير بالسلسله وعارف انك كنت قاصد ان فياض هو اللي يعرف...انت بقى كنت بتتكلم عن غفران...و ايه اضربها اكسرها دي انت مديت يدك على مرتك يا دياب
دياب حمحم وقال..... قلت لك دي حاجه بيني وبين مرتي ما تتدخلش فيها .....اما بالنسبه لفاطمه بقى هي اكيد قالت لك ان الموضوع كان بالصدفه ......بس انا الصراحه ما اضمنش انه يفضل بالصدفه على طول
قال كده ولسه هيركب العربيه بس عقبه مسكه من ايده و حاول يهدى وقال...... بعد عن فاطمه يا دياب..... البت صغيره ولسه مواعياش ما تضيعش مستقبلها كفايه اللي عملته في غفران ....فاطمه ملهاش صالح باللي بينك وبين اخوها واصل
دياب اتنهد جامد وقال بسخريه..... اخ من الحب وعمايله ....هو انت لسه رايد تتجوز الهبله دي..... بس الصراحه عازرك البت جته وتستاهل
هنا عقبه مسكه من هدومه بغضب شديد ولسه هيضربوا شاف المزارعين واقفين وخاف الناس تتلم ويسالوا دفعه بغضب وقال بتحذير..... لو قربت لفاطمه هتلقاني انا في وشك يادياب.... انا لحد دلوك ما تدخلتش باللي بينك وبين فياض بس لو جربت لها هتدخل
دياب قال بغضب.... لا انت اتدخلت يا عقبه ...اتدخلت من اول يوم لما اخترت صفوا ووقفت معاه وهملت صحوبيتنا عشانه
عقبه قال بغضب.... صحوبيتنا انت اللي هملتها.... كنا احنا التلاته يد واحده بس لاجل طمعك انت وابوك كسرت صاحبك واخدت منه المره اللي رايدها واقبلتها على نفسك.... فياض ما غلطش في حقك يا دياب انت اللي غلطت في حقه وفي حق نفسك ودلوك بتغلط في حقه تاني وبتحاول تاذيه في اخته من غير ذنب بس المره دي مش هسيبه لحاله لان فاهمه ما تخصهوش لحاله
قال كده وسابه ومشي
ودياب قال بزعيق عشان يسمعه..... اوقف معاه و جيبوا 10 معاكم ....اللي في دماغي محدش يقدر يمنعني منيه انا دياب الخطاب واللي زيك انت وصاحبك ما بشوفهمش حتى سامع
وضرب رجله في العربيه بغضب شديد و هو بيفكر فيه ايه فياض زياده عنه علشان تختاره مراته وصاحب عمره كمان
عند اوصاف كانت شغاله في تجهيز الخيمه وفرشها علشان الناس اللي هتيجي بالليل زي ما بيعملوا كل يوم
و كانوا معاها مجموعة بنات من اللي بيشتغلوا معاهم و كانوا عينهم على فياض وبيحاولوا يشغلوه واحده منهم قالت.... ها بقى هتختار مين مننا الليله
فياض بص على اوصاف كانت بتشتغل بعيد وقال...ما انا اخترت بس ربنا يهدي
اوصاف اتجاهلتو وواحده من البنات بصت عليها بضيق وقالت...اه قولتلي ..لا دي سيبك منها دي شكلها عليها شيطان
فياض ضحك بخفه وقال..وايه الجديد ما الشياطين متجوزين ومخلفين هنه وعملين ايجار ٥٠ سنه لقدام
البنات ضحكو وواحده تانيه قالت.... لا سيبك من كل دول واختارني هدلعك و....
بس فياض سابهم ووقف بسرعه واتقدم على اوصاف ووشدها عليه ومسك حجر وضربو على راس حيه كبيره كانت جنبها قتلها وقال...مش تاخدي بالك كانت هتجيب اجلك
اوصاف حطت ايدها على صدرها بخضه وقالت...يا مري كل دي حيه مش عارفه لولا وجودك كنت هقتلها برجلي دي ولا برجلي دي
فياض بصلها بدهشه من السخريه اللي في كلامها وقال...بتتريقي الحق علي كنت سبتها اختارت هيه الرجل اللي تحبها
اوصاف ضحكت ومسكت الحيه وقالت ....انا مولوده في الجبل يا ود القرى يعني الحيايا والعقارب بنلعبو معاهم لعب ...جرب طريقه تانيه توريني بيها بطولاتك
فياض ضحك بخفه وقال....مش هينه يا بت الجبل ..يعني الحيه ماتت على الفاضي ملفتش نظرك بردك
اوصاف قالت بلامبالاه...تلفت نظري بحيه ...طب جرب في ديب حتى..ده انا لو قولتلها تدخل بيتها كانت هتدخل
فياض ابتسم بمغازله وقال...طبيعي تدخل... هتفكرك هتدخلي وراها
اوصاف دفعته وضحكت بخفه على كلامه وقالت ...لاه مكنتش هروح وراها مفضيلهاش ...بالاذن
ولسه هتمشي مسك ايدها وقال...على فين
اوصاف قالت..... مشوار كده وهرجع طوالي
فياض قال ..استني اوصلك بعربيتي
اوصاف قالت بسرعه..لاه عربيات ايه ..انا طالعه فوق الجبل والعربيه عجلها يبوظ ...مش هتاخر
ودخلت اوضتها وجابت 500 جنيه اللي اداهملها جوز عمتها علشان تجيب لبس وخبتهم كويس وطلعت مشوارها
اول ما مشيت بشويه نعيم قرب من فياض واداله العلبه المخدر وقال...انت يدوبك توصل وراها...هتطلع في وشك طوالي وعند البير الكبير توقف العربيه علشان متشوفكش وتطلع تجيبها يلاااا
بقلم...زهرة الربيع
فياض قال تمام ولسه هيمشي مسك ايده وقال ..المية الف
فياض اتنهد بخنقه وقال...... حطيتهملك في شنطه وسبتهملك في الاوضه اللي كنت نايم فيها
نعيم قال.... استنى اشوفهم الاول
ودخل شاف الفلوس وابتسم وقال..طريق السلامه
فياض مشي ورا اوصاف بسرعه
وعمتها قالت بغضب.... انت ايه اللي عملته ده ....ضيعتلي بت اخوي اللي سايبها امانه عندي
نعيم ضحك وهو بيبص للفلوس بفرحه وقال..هو انا اتجنيت علشان اضيع الفروجه اللي بتبيضلي دهب...انا قولتلو ياخدها ليلتين اتنين ويرجعها..... ليلتين وقعو علينا ب ميه الف يا حزينه ده مبلغ مبنعملهوش في السنه
عمتها قالت بغضب.... وافرض مرجعهاش
نعيم ضحك وقال....... ليه هو انا اهبل اياك .....انا موقف واحد عند البير هيقطرهم ويعرف عنوانه علشان لو مرجعهاش ناخد رجالة الجبل ونجيبها ....متخافيش انا مرتب اموري زين
وبص للفلوس بطمع وقال....لوعايز يذود ليله تاني يذود خمسين الف كمان ويا سلام لو خد اسبوع تبقى احلوت قوي
عند دياب رجع على الببت وقبل ما يوصل بمسافه عند موقف الميكروباص كانت فاطمه واقفه واول ما شافته قربت من العربيه بغضب
دياب اتفاجأ ووقف العربيه بسرعه وقال بذهول....بتعملي ايه يا بت..افرض كنت خبطتك
ونزل وقرب منها وقال بمعاكسه ...ولا انتي وحشتك الخبطه اللي فاتت
فاطمه قالت بغضب وحده...كنت متاكده هتعدي من هنه وكنت مستنياك يا دياب بيه
دياب ضحك بخفه وقال بدهشه..وه وه...شكلي مزعل القمر وانا مداريش
فاطمه قالت بغضب ...لا مزعل القمر وداري وعارف زين انت عملت ايه
دياب اتنهد وقال ...طيب اركبي وياي نتكلم على الطريق
فاطمه قالت بغضب..اركب ليه...علشان تعملي بلوه جديده ومسكت السلسله ورفعتها قدامه وقالت بغضب....حظك شين يا زين ...اللي كنت عايزه يشوفها ويسمع كلام الغفير مكانش موجود ...معلش تتعوض بقى
عند فياض طلع لحد البير زي ما قاله نعيم وشاف اوصاف طالعه الجبل وكان مشوار طويل وشاق استغرب جدا ياترى رايحه فين كل ده على رجليها
اول ما قرب منها نزل علشان متشوفش العربيه وطلع وراها
اوصاف حست بحد وراها والتفتت بسرعه لقته في وشها قالت باستغراب..فياض .....انت بتعمل ايه هنه يا حزين....انت قاطرني ولا ايه
فياض اتنهد بحزن شديد وقال...حقك عليا يا بت الناس ....انا اول مره اعملها ...يارب يكون كلامه صوح
اوصاف استغربت كلامه وقالت..انا مفهماش بتقول ايه....
بس فياض قاطعها لما طلع منديل من جيبه وحطه على انفها بسرعه وهو مثبت دماغها لحد ما اغمى عليها بين اديه وووووو
يتبع
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇
اعلموا متابعه لصفحتي عليها الروايات الجديده كامله بدون روابط ولينكات من هنا 👇 ❤️ 👇
❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺


0 تعليقات