القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية ابن الجيران الفصل الأول والثاني والثالث والرابع بقلم مني عبدالعزيز سليمان حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج

رواية ابن الجيران الفصل الأول والثاني والثالث والرابع بقلم مني عبدالعزيز سليمان حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 



رواية ابن الجيران الفصل الأول والثاني والثالث والرابع بقلم مني عبدالعزيز سليمان حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 


🔴 أنواع الحب..

    ➖➖➖➖


✴النوع الأوّل..


هناك من يحبُّك بجنون، ويسعى جاهدًا لإصابتك بهذا الجنون، ولا يستوعب رفضك لمشاعره بهذه السُّهولة، فيحاصرُك بسيلٍ من المشاعر اللامرغوبة، ويمارسُ عليك الغيرة غير المباحة، فيكتفي بحبّه لك ويحملك جميل هذا الحب، ويُلزمك لزامًا أن تحبّهُ، وإلّا نعتك بصفاتٍ مرفوضة إنسانيًّا .


✴النوع الثّاني..


هو من تحبُّه أنت بجنون ، فيكون مصيبتك العظمى حين يُدرك حجم هذا الجنون، فيتفنن في إيذائك وكأنّهُ ينتقمُ منك لأنّك أحببتهُ، فيتمادى في إيذائك ليُذيقك مرارة حبّك وافتقاده، ويتمادى في الهجر والصّد .


✴النوع الثّالث..


هو من يحبُّك بصدقٍ ، فيعاملُك معاملة الودّ، يحبُّك بصمتٍ ويحترمُك بصمتٍ، ويتمناك بينهُ وبين نفسه، يمنعه اعتزازه بنفسه من الاقتراب منك إذا كنت مشغولًا بغيره، فيكتفي بالحبّ من أجل الحبّ، ويحتفظ بك صورة جميلة في ذاكرته .


✴النوع الرّابع..


هو من تحبُّه أنت وتبادلهُ شعورهُ، فيضمك إلى ممتلكاته باسم الحبّ، يحاصرك بغيرته فيسجنك بدائرة الممنوعات، يُحصي عليك أنفاسك يحاسبُك على أحلامك، ويسلبك حتّى أبسط حقوقك، وهي التّعبير عن شعورك تجاه الآخرين فتعيشُ في صراعٍ دائمٍ .

بسم الله الرحمن الرحيم


يافتتاح يا عليم يا رزاق يا كريم اصتبحنا واصتبح اللملك لله رب العالمين.

أردف بها الاسطي ابراهيم وهو يتوجه إلى دورة المياة للوضؤء لصلاة الفجر .

انها الوضؤ ...اللهم اجعلنا من التوابين واجعلنا من المتطهرين قالها وهو يجفف وجهه بمنشفه يضعها علي كتفه .


صباح الخير ياهيما عقبال ما تصلي الفجر  عند سيدنا النبي عليه الصلاة والسلام قالها  عمران ابنه الوحيد .


ابراهيم ....  اللهم ما صل عليك يانبي صباح الخير يا عمورة  يسمع من بقك ربنا.


عمران بغيظ ..... عمورة شايفني واد سيس قلنا بلاش عمورة دي بتجبلي جفاف.

ابراهيم ... هههههههههههه طول ما في هيما يبق في عمورة .

عمران .... خلاص يا حاج بلاش ادلعك  اهو بادلع فيك بدل الجفاف العاطفي ال انت فيه ولا الدلع يجي عندي ويقف .... وناس تانيه تدلعك  زي العسل علي قلبك.


ابراهيم بمكر..علي اساس هما مش زي العسل علي قلبك .

عمران ...يحك في رأسه من الخلف مردفا هاه .


ابراهيم .... هههههههههههه. مالك سهمت كده ليه .

يابني الحب مش عيب العيب انك تكون حاسس بيه 

وتنكرة .

عمران .... ثواني هتوضا واجي معاك الجامع نصلي .


ابراهيم ...ربنا يهديك يابني  لو اعرف ايه ال غيرك 

انت كنت بتحبها وبتتمن في يوم تعترف بحبها ياما سمعتك مع سراج صحبك بتحكيله...ربنا ينور طريقك 

ويفرح قلبك .


قالها وتوجه لغرفته ليبدل ملابسه للذهاب للمسجد للصلاة .


عمران ينظر لوجه في المراءه اغمض عينيه وضع يده على قلبه ربنا يشيل حبك من قلبي أنا تعبت منه ومنك ليه مش عاوزة تخرجي منه ....طالما بتحبي غيرة.


انهي وضؤة وخرج وجد والده يستعد للنزول .

عمران نازل لوحدك مش متفقين ننزل سوي .

ابراهيم ....انا لسه بفتح الباب يلا  نلحق نصلي ركعتين تحيه المسجد  .


في طريقهم للنزول للمسجد .

صباح الخير يا سطي ابراهيم ازيك عمران يابني.

ابراهيم ..صباح الخير يا معلم جعفر .

عمران صباح الخير يا معلم.


نزل ... عمران سريعا حتي يسبقهم فهو لايقوي علي الوقوف وهو يري طيف من احبها تقف خلف باب الشقه.


رقيه ...تصلي وتدعي ربها علي من ظلمها وجعل الإنسان التي تحبه يبعد عنها ويهنها .

.💕موووني 💕مني عبدالعزيز 💕

صباحا 

وكالعادة في حارة السعاده ضجيج في منزل المعلم جعفر بين الأم وابنتها 

يابنتي وطي ال ينحرق ده احنا الصبح   والناس لسه نايمين بلاش تزعحيهم.

رقيه ... نايمين ايه يا نعنعه  احنا الساعه تسعه والحارة بتشغي من الفجر ...وانا بحب اغنيه شاديه .


فتحت رقيه شباك يفتح علي الشارع العمومي يكشف جميع من في الحاره وفردت عليه الستاره ووقفت بجانبه تراقب محل المنجد كالعاده كل يوم.


زينب صباح الخير يا رقه .

رقيه صباح الخير يا زوبه .

مالك علي الصبح .

رقيه ...مفيش تعبت يا زوبه ..ابويا حبسني في البيت ورافض اروح اكمل تعليمي بالمدرسه حتي مش بخرج من البيت ولولا الشباك كنت هموت من الحبسه.


زوبه... معلش بكرة تتعدل وابن الحلال ال واخد قلبك يتقدم .

رقيه مش باين يازوبه لو اعرف ايه غيرة  من فترة  كل ما يشفني طالعه ولا نزله يبص في الأرض ويمشي ...يايدخل الشقه ويهبد الباب في وشي .


زوبه ... معلش يا رقيه. أن شاء الله يحس بيكي وبقلبك .

رقيه فكرة آخر مرة من شهرين كان كويس . معرفش ايه حصله من بعد ها.


فلاش باك  موووني 💕 مني عبدالعزيز 💕


رقيه. وقفه شباك غرفتها وتقوم بتشغيل أغنيتها المفضله

مين قالك تسكن فى حارتنا

مين قال لك تسكن فى حارتنا


تشغلنا و تقل راحتنا


يا تشوف لك حل فى حكايتنا


يا تعزل و تسيب حتتنا


شوف حبك عامل إيه فيا


من يوم ما سكنت و جيت جنبي


لا انا عارفه اتلم علا عنيا


و لا عارفه حاجه عن قلبي


حبيتك ايوه انا مش ناكره


و الحب عذاب و انت ادرا


انت اللى زرعته فى حتتنا


و حدفت الشوق علا باب بيتنا


يا تشوف لك حل فى حكايتنا


يا تعزل و تسيب حتتنا


يجي ابويا يعوز فنجان قهوه


اعمل له شاي و اسقيه لامي


و خيالك ييجي علا سهوه


ما فرقشي ما بين خالتي و عمي


اخرتها ايه


انا مش عارفه


و ها ترسا لايه


و الله انا خايفه


خايفه لتروح يوم و تسيبنا


و العقل ما فيش غيره حيلتنا


يا تشوف لك حل فى حكايتنا


يا تعزل و تسيب حتتنا


تشاور لي عشان انزل اقابلك


يا خي بعدك بيتنا ما هو جنبك


لو جيت ابويا ها يفتح لك


خد و إدي معاه و افتح قلبك


و مافكش حاجه ها تتعيب


لما يسالني راح اقول طيب


و النور ينقاد علا باب بيتنا


و داير ما يدور بلكونتنا


يا تشوف لك حل فى حكايتنا


يا تعزل و تسيب حتتن


وهي تنظر ناحيه محل المنجد ال يعمل فيه حببها .


زينب :صباح الخير يا ريقه .

رقيه : صباح النور يازيزي .


زينب مالك مكشرة كده ليه 

رقيه : ابن عمك الرزل بصبح عليه بصلي من فوق لتحت ونزل  ولا كاني وقفه

زينب : مانتي يارقه بتصبحي عليه بطريقه غريبه .

حد يقول للقطه صباح الخير يا قطتي  .

رقيه :, اعمل ايه في نفسي لساني لبلب مع الكل واجي عنده ويتخرس .... 

زينب : فكرة من يومين  لما زحلقتيه وهو طالع السلم  وبدال متقوميه وقفتي تضحكي عليه وتقوليله  قوم يابيه  وقعت زي الجردل في وحده تحب واحد تقوله ياي جردل .


رقيه :اعمل ايه في لساني ده كل يوم  يحدف كلام  والمصيبه  بتجي فيه .


زينب ضاحكه : يالهوي عليكي يرقه ولا يوم الملوخيه  .


رقيه : متفكرنيش ده كان يوم مهبب وانا طلعالك بالطبق كان 


سخن نار وهو نازل جري يحرام  جه في وشه   بصلي ساعتها 


وقلي مش تفتحي  امته هتكبري وتعقلي .


رقيه :  اسكتي يازوبه أنا شكلي هفضل أحبه وهو مش حاسس بيا .

عند عمران تذكر قبل كام شهر

عند عمران بالمحل جه سراج صحبه  يقعد معها .

سراج: صباح الخير ياعم ابراهيم  امال عمران فين .


ابراهيم : جوه في  المحل  بيغير هدومه  .


دخل سراج للمحل لقي عمران مكشر.

سراج :يا فتاح يا عليم يا رزاق يا كريم مالك يابني مكشر ليه.

عمران :,هجنن ياعم من بنت الجيران كل يوم تخليني نازل وتصبح علي القطه وانا هموت  واكلمها نفسي مرة يعدي يوم من غير نقارها .

سراج  : هههههههههههه هي لسه بتصبح علي القطه .

طيب ما تبدء انت ياعم وتبدء بالصباح بدل انت هتموت وتكلمها .


عمران :  ما تفكرنيش يوم ما قلت هصبح عليها  القيها كبه ميه بصابون  وازحلق واخد وقعه قويه  وبدال ما تسعدني تقولي قوم يا جردل .


سراج : هههههههههههه دي مشكله الله يكون في عونك   كل 


يوم مصيبه  .


عمران: بس قلبي بيحبها ونفسي اكمل نص ديني امته بس هعترفلها بحبها .


سراج.  : حاسس بيك ياعم  أنا حالي زيك  مش عارف اقولها لسان بنت عمك مبرد مبعرفش اكمل كلمتين


عدي النهار وعمران راجع بيته لقي رقيه وقفه في الشباك زي عدتها   هي وامها ومرات عمه سعادقال يرمي السلام امكن تحس بيه .


عمران :سلام عليكم ياجماعه ازيك يا مرات عمي .

سعاد : عليكم السلام اهلا يا سطي  عمران  خبرايه  يابني بقالك كتير مجتش عندنا .

موني 💕 مني عبدالعزيز 💕

عمران ابدا مشغول شويه بالمحل  انت عارفه اليومين دول موسم افراح  وزحمه الشغل .

سعاد:  عقبالك لما نفرح بيك  ببنت الحلال .

عمران: أن شاء الله لما القيها باذن الله .

رقيه في سرها هاين عليها  تبكي من كلمته عوز تنتقم منه باي حاجه  فجاءة لقت قصدها قله ميه جنبها قامت زقها قال غصب عنها وقعت فوق دماغه دشتشده .


عمران: اي مش تحسبي الله ايه ده دم.

انعام : يالهوي الجدع اتخرشم  معلش يابني مخادتش بالها والقله وقعت غصب عنها.


سعاد : بسرعه يابت بازوبه هاتي برطمان البن  ونزلي لابن عمك اكتميله الجرح .

عمران :وهو بيكتم   الدم  بإيده  لا متشكر أنا هروح المستوصف  يخيطوها ده شكله جرح غميق  انا حاسس عقبال

ما اتجوزها هتكون فشفشتني  بنت الايه


تركهم توجه إلي المستوصف قابل صديقه سراج .

سراج ... عمران مالك انا لسه سايبك كنت زي الفل ..اي كنت بتتخانق .

عمران اتخانق ايه دي قله المايه بتاعت المعلم جعفر وقعت عليا ...وقص عليه ماحدث .

خرج عمران وسراج من المستوصف بعد ما تم خياطة الجرح بثلاث غرز.


وصل عمران المنزل في وقت متأخر بعد اسرار سراج تناول العشاء معه هو وعائلته.


دخل البيت المكون من خمس طوابق .

لمح خيال تحت السلم ذهب سريعا في اتجاهه ظنا منه أنه حرامي ...جزبه من يده مرة واحده ..ليصدم عندما يري فتاة  بلباس النوم  وتضع مساحيق التجميل .

عمران ترك يدها سريعا ، وارتد للخلف .

انتي ايه وقفك كده وازاي تخرجي كده ...في بنت محترمه تقف كده تحت بير السلم.


عبير... اقتربت منه اعمل ايه انت مش حاسس بيا وكنت عوزة اطمن عليك  واعرف عملت ايه في الجرح  أنا دمعتي علي خدي منشفتش 


عمران...تقومي تخرجي بالشكل ده اتفضلي ادخلي ولو سمحتي بلاش تخرجي كده تاني ...مافيش بنت محترمه  في البيت بتخرج كده.   .


عبير بمكر وبحيله .... أنا غلاطانه اني سمعت كلام رقيه هي ال قالتلي اعمل كده .

عمران بزهول ...رقيه مين 

عبير هو في غيرها رقيه بنت المعلم جعفر .

عمران ....بزهول انتي بتقولي ايه.انا عمري ما شفتها خارجه كده .


عبير .  ....وتشوفها انت ليه هو انت حببها ال كل يوم تقف علي قصاده في الشباك بالساعات وطول النهار مشغلله الاغاني في الرايحه والجايه.


عمران ....وقلبه هيقف  اغمض عينيه ومين ده بقي .


عبير .... حمادة الميكانيكي ...كل يوم تقابله هنا وانا ياما قفشتهم  .... استغفرالله العظيم وهم مع بعض .


عمران ... طلع وقلبه هيقف بعد سماع كلمات عبير عن من يحبها .


عبير بمكر وابتسامه صفراء ...توجهت مرة أخرى لتحت بير السلم .

ها ايه رايك مش ممثله شاطرة....وعملت كل ال قلتلي عليه .

الشخص جزبها إليها وطي صوتك حد يسمعك ...ايوه انتي شاطرة في كل حاجه فاضل بس كده تكه واحده وكل حاجه عوزنها هتحصل.

اقترب منها وجزبها مرة أخرى وأمسك وجهها وانقض علي شفتاها يقبلها قبلات محرمه ظلا بتبادلها بمتعه محرمه حتي ضعف الشخص .

ظلوا يتبادلون القبل وتتاوه من شده الرغبه .اوقفه

صوت صرير باب أحدي الشقق .

اعتدلا سريعا تسحبت علي قدمها حتي وصلت باب شقتهم وظل هو حتي تأكد من غلق باب الشقه وخرج متوجها إلي خارج البيت الي أحدي الاماكن الماجنه .


نظر الي أعلي وجد عمران يقف بالشباك تبسم بمكر ووضع يده علي قلبه ورفع يده الثانيه وقبلها وأشار بها تجاة شباك منزل جعفر كأنه يقول له أنه كان هنا يقابل حبيبته .

اغمض عمران عينيه بحزن ...وأقسم ال بفكر بها مرة واحده .


عدت الايام وفي يوم يجلس عمران واحيدا وعينه علي شباك منزل المعلم جعفر دخل عليه حمادة الميكانيكي 

.حمادة ....  سلاموا عليكم يا يسطي عمران .

عمران صباح الخير. قالها بكرة ...واضح بكلامه.

ايه سبب زيارتك الكريمه .


حمادة .... بصوت واطي ... هم الناس بتجي المنجد ليه ..

عمران .... اه وانت بقي جي عاوز تتنجد ولايه بقي .


حمادة ... اقترب منه ..أنا عقبال عندك  خلاص هخطب واجوز بعد كام شهر .

عمران..   مبروك يا سيدي واجيلي  انا ليه .

حماده ... هتكون يعني المأذون  اكيدعاوزك تنجدلي مرتبتين علي كيفك  العروسه اصلها لوز  وحاجه نار عوزة مرتبه اويه تستحمل وهي تستاهل اسال مجرب.


عمران بغيرة .... امسك تلبيبه احترم نفسك وامشي من هنا  بطلنا ننجد.


حمادة ... مالك يا سطي ما طول بالك  .


عمران استغفر الله العظيم اخرج برة المحل  قلتلك 

ده محل اكل عيش  القزارة ال بتقولها روح في حته تانيه  انت راجل معندكش نخوة ولا رجوله ازاي تتكلم بشكل ده علي بنت  وبعد شويه هتكون مراتك.


حمادة بنفس السماجه...... اه افتكرتك زعلان مني عشان  حاجه تانيه ...بص يااسطي انت متعلم ومتنور  لازم تعرف الراجل عمرة ما يجيب سيرة أهل بيته ....أنا قلتلك ايه عصبك كل ال قلته أنها تستاهل .... مش ممكن قصدي بنت عز وتستاهل .


عمران بغيظ تمام كده انا جبت اخري اتفضل اخرج برة المحل بدل ما اخليك  خردة اسم علي مسمي.


خرج حماده يبتسم بمكر فبذلك ابعد عمران نهائي من طريق رقيه .

فهو ظل شهور يخطط لذلك ومن وقت سماعه زينب ورقيه يتحدثون فوق السطوح وعن حبها لعمران .


عند رقيه .... وواد يا صابر  افهم وبلاش تحور وتذود كلام زي عادتك ....هتروح عند الحاج المحل وتقوله 

الست الكبيرة تعبانه شويه وعوزينك في البيت.

صابر ابو لمعه ... فريرة يا ست رقيه  .

ربنا يستر منك  يا ابو لمعه ...نفسي اعرف ابويا شايل التلفون ليه مش احسن من صابر .


ياتري صابر هيقول ايه المعلم


ابن الجيران 🌸

بقلمي مني عبدالعزيز موووني 💕


البارت الثاني

‏إياك أن تصدق بأنك كبُرت في السن

‏ما جسدك إلا وعاء توضع فيه روحك

‏والروح لاتشيب ولا تشيخ

‏الروح من عالم آخر لا تشبه عالمنا بشيء ، لا يعلمها إلا الله

‏إياك أن تحبس روحك في إطار جسدك

‏حلّق في عالم التفاؤل والأمل

‏وثـق بالله في كل خطوة تخطوها

‏ساعد الجميع وامنح الحب

‏وازرع الخير في كل مكان

لاراحة لمؤمن إلا بلقاء ربه. 

كثيراً منا يفهم هذه العباره خطأ 

لايشترط أن يكون اللقاء بعد الموت !

فالصلاة لقاء ، و المناجاة لقاء ، والذكر لقاء ، و التفكر لقاء ، والصدقة لقاء ، و قراءة القرآن لقاء ، وبر الوالدين لقاء، وصلة الارحام لقاء و التودد إلى الناس لقاء ، 

والعلم لقاء ، و الأدب مع الناس لقاء ، و قيام الليل لقاء ! وزيارة المريض لقاء

وتفريج كربات المسلمين لقاء 

فهل أدركنا كم فرصة للقاء ؟

" ﻓﻤﻦ ﻛﺎﻥ ﻳﺮﺟﻮ ﻟﻘﺎﺀ ﺭﺑﻪ فليعمل عملاً ﺻﺎﻟﺤﺎ ﻭلا ﻳُﺸﺮِﻙ ﺑﻌﺒﺎﺩﺓِ ﺭﺑِﻪِ ﺃﺣﺪًﺍ "......


.انواع الحب


✴النوع الخامس..


هو من يغادرُ حياتك، فيتركُ وراءهُ فراغًا باتساع السّماء، فتحاولُ جاهدًا ملء الفراغ خلفهُ فتتعرفُ على من يستحقُّ ومن لايستحقُّ، وتقعُ في مشاكل لاحصر لها!


✴النوع السّادس..


من يجعلُك تندمُ على معرفته، فيسقيك الإحساس بالألم والنّدم معًا، مواقفهُ تخذُلك وتصرفاته تخجلك، تبحثُ عنه عند الحاجة فلا تجده، وتستغيثُ به، فلا يُلبيك!


بعد انتهاء حماده خرده من كلامه مع عمران قرر أن يؤكد كلامه ذهب الي المعلم جعفر المحل ليطلب يد رقيه أمام عمال المحل لينتشر الخبر سريعا بالحارة 


ويري عمران دخوله للمحل وجلوسه مع المعلم جعفر يؤكد له ذلك .


حمادة اخرج هاتفه تواري. في مكان بعيد تحت مراء عمران واتصل على عبير لاخبارها بالخطه وان تتكلم علي رقيه ووقفها مع حمادة الميكانيكي تحت السلم في الليل .


القي نظرة علي شباك رقيه ابتسم بمكر وهو يري رقيه تقف وعينها علي عمران ... ضحك وقال هههههههههههه

تكه ياجميله الحارة وهتكوني في بيتي واوريكي ...

ضربك ليا واهانتك قدام باب المدرسه والعلقه ال اخدتها زمان علي اديكي كل ده كوم وحبي ليكي اللي فضلتي. تتريقي عليه .


فلاش ... من كام شهر امام مدرسه الثانوي للبنات 

ذهب حمادة امام مدرسه رقيه ليقابلها وليعترف لها بحبه وأنه يريد الارتباط بها .


حماده وقعت عينيه عليها وهي تخرج من المدرسه 

بعد ابتعدها قليلا علي باقي زميلاتها اقترب منها 

حمادة ... ست رقيه عوزك في كلمتين .

رقيه ...التفتت بخوف للذي يكلمها من الخلف مردفه مين زهلت ممن يقف هو انت يا اسطي حرام عليك خضتني 


حمادة .... سلامتك يا ست الحارة كلها من الخضه

اعزريني أنا مصدقت القيكي لوحدك عاوز اكلم معاكي كلمتين علي. انفراد لو تحبي نقعد. في اي مكان ...نشرب حاجه ساقعه تروق دمك ونقول الكلمتين .


رقيه ... حاجه ساقعه تتفرق علي روحك أن شالله 


بقي يا ل معندكش نخوه ولا رجوله جايلي قدام المدرسه وانا بنت حارتك تقولي نقعد في مكان 

ليه شيفني ايه يا حيوان .


اقترب حمادة بسس ايه يا ست رقيه هو انا غلط 

عاوز اقولك علي ال في قلبي تجي تقوليلي شايفك ايه 

شايفك قمر الحارة اجمل بنت فيها واحسن بنت 

بس ما يمنعش ااقولك علي آل جوايا .

رقيه ... جواك زي براك ازاي توقفني متعرفش ابويا ممكن يعمل فيك ايه لو شافك كده معايا هيعلقك زي الثور ال 

بيربطه قدام المحل ويقول بكرة منده بقرشين .


حماده .... ليه كنت عملت ايه كل ده عشان بحبك وعاوزك بالحلال واقترب يمسك يدها 

رقيه لم تعي بنفسها ال وهي تنطر يده وترفع الأخري وتنزل علي وجهه بالقلم وتتركه وترحل 


بعد ما لفت صوتها وضربها له المارة اللذين استهذاؤ به .


عاد من ذكرياته وتوجه الي محل المعلم جعفر 


ليتحدث معه ويلقي كلماته أمام العمال .


كل ذلك تحت انظار عمران اللذي يشتعل نار 

جلس عمران ...ينظر إلي محل الجزارة وعيونه علي حماده الجالس مع المعلم جعفر الذي استقبله بحفاوة كعادته فهو دائما مع ضيوفه هكذا لكن عمران صدق كلمات حمادة .


تذكر عندما قابل رقيه علي السلم وهي تحمل بيدها صنيه موضوع عليها اطباق من العاشورة تقوم بتوزيعها علي شقق البيت بمناسبه عشراء .

حين اقتربت منه وأعطته طبقين .

رقيه ... خبطت علي باب الشقه خرج عمران لها 

وجدها تبتعد عن الباب ناحيه ال سلم 

.عمران ... اتفضلي يلزم خدمه يا انسه ..

مدت رقيه يدها بالصانيه موضوع عليها طبقين من العاشورة ومزينين بالمكسرات وفي واحد منه علي شكل قلب .مني عبدالعزيز

دخل سراج علي عمران الشارد لم يحس بدخوله .


سراج ..... مقتربا منه ال واخد عقلك تتهنا بيه .


عمران .... مين دي خلاص كل ده كان اوهام ..أنا كنت وأهم نفسي بس دلوقتى فوقت خلاص كل ال بفكر فيه ادور علي شغل تاني في أي مكان شغلت المنجد ماعتش جيبه هامها .


سراج ... مالك ياعمران بقالك كام شهر وانت متغير ودايما سرحان .

عمران.... سيبك انت هتتقدم امته لزينب سمعت عمي من يومين بيقول في عريس متقدم لزينب بس مأجل الرد عليه لبعد نتيجه الثانويه العامه...ويشوف مجموعها .


سراج.... انت بتقول ايه عريس ازاي أنا كنت مستني اتقدم لما تكون في الجامعه اهو تكون كبرت شويه .

وتقدر تتحمل مسؤولية الدراسه والجواز .


عمران ..... زينب جميله وخطابها كتير ... وانت عارف عمي 


بيتبلف بكلمتين. لو اتقدملها واحد جاهز وفضل يمدح فيه وفي شغله ...مش بعيد بكتب الكتاب .


فجاءة سمعوا صريخ من داخل منزل المعلم جعفر .

جري عمران وسراج وجدوا صابر صبي جعفر ... يقول إن 

مرات المعلم تعبت كتير ووقعت من طولها وبنته صرخت من الخضه علي والدتها .


سراج .... مش ندخل يا عمران نشوف في ايه .

ونساعد المعلم ده خيرة علي كل ال في الحارة .


داخل المنزل المعلم ممسك بيد ابنته عجبك ال حصل ده كله بسببك ...امك بتموت بسببك وفضحتني 

ولمايتي الناس علينا ..

صبرك عليا قسما برب العباد لأكون مربيكي من اول وجديد ... والكلب التاني لازم يتربا .


خرج المعلم من الغرفه ...متوجها إلي ال جيران الواقفون للاطمئنان علي ما يحدث وسبب الصريح .


جعفر ....الف شكر يا حضرات نردهالكم في الافراح


معلش خضناكم اصل الست ام رقيه ... سكرها نزل شويه واغم عليها ورقيه اتخضت عشان كده صوتت اعزروها عيله وغلطت .


الجميع الف لاباس عليها يا معلم .

خرج الجميع ظلت زينب وامها بجوار ام رقيه ...حتي دخول المعلم عليهم للاطمئنان على زوجته وحبيبته نعمه .


استاذنا بعد رؤيه علامه الغضب علي وجه جعفر .


بعد خروجهم ...

جلس جعفر بجوار زوجته يبكي بشدة أنا النهاردة انكسر ضهري ووشي بقي في الارض بس اتاكدت اني ربيت غلط. اني خلفت غلط .

بنتي ال كنت بخاف عليها ومنعها تشوف الناس قال ايه بحافظ عليها لحد ما تتجوز وتروح بيت عدالها .

تفرت في عرضها وتخلي ال يسوي ول مايسواش يكلم في شرفي .


انعام ببكاء .... بنتي متربيه احسن تربيه. تربيتك انت يامعلم .، دي هتعمل ال حصل ده امته وازاي وهي بتخرج رجلي علي رجلها ...وباليل انت بتقفل الباب 

بالمفتاح لحد صلاة الفجر .


جعفر .... انتي بنفسك قلتيها لحد الفجر ....ال شفتها قال شفها بعد الفجر .


امها بشهقها. ياربي هجنن امته وازاي بس .


عند رقيه ... تبكي بحرقه تدعي ربها أن يظهر برائتها من تللك التهمه .


في منزل الناظر .


تجلس الأم وابنتها 

مثل الحرباء التي تبث سمها ... هههههههي. قال الست ام رقيه سكرها وطي ورقيه اتخضت عليها ....وهو كان بيديها علقه ولما صرخت امها مثلت عليه عشان يسيب بنته ما يضربها ش.


الام ..... برافوا عليكي يا بت يا بيروا جاتك فكرة الواد ابو لمعه ازاي .


عبير سمعتها وانا نزله من علي السطوح وهي بتقله يقول لابوها بشويش أن أمها تعبانه وأنه يرجع البيت .


ففكرة بسرعه وقلت اضرب الحديد وهو ساخن بس انتي ياما فهمتها وهي طائرة اتجوبتي معايا في الحوار كانك فهمتي قصدي .


امها ....يا بت امك عقلها يوزن بلد للولا الزفت الحب 


كان زماني عايشه عيشه ملكه بس ابوكي من لله بلف دماغي زمان خلاني رفصت. عريس متريش 

كنت لبست الحرير ولبست الدهب اشكال والوان .


اوعك بابت تقعي زي امك ارسمي علي واحد متريش 

يعيشك ملكه .....الحب ياختي مش بياكل عيش. شوفي حد من قرايب صحباتك المتريشين وتلعبي عليه لعبه الحب والغرام وشغل شوق ولا تدوق 

تجربه علي ملاي وشه يجوزك ...وينشلك وينشلنا من الحارة الهم دي وقال مسمينها حاره السعاده. دول يسموها حارة الهم الفقر الا ما فيها واحد عليه الطلب


عبير ....بس انا عجبني عمران اوي وعوزة اجوزة ده شبه الممثلين الاتراك .

امها ...اه شبه الأتراك وده هيلبسك ويشربك ويكسكي الدهب ولا هياكلك ....ده اه قيحه وترقت بيدها واسنانها محلتهوشةالضه. ده بيلبس القميص علي جنته يجي سنه .


عبير ....بس اعمل ايه دا انا بعمل ده كله عشان أبعده عن رقيه ااقوم اسيبه قدمها .


امها لا يا روح امك أنا ساعدتك وطلعه من بيت لبيت أقلهم اننا شفنها استغفر الله تحت بير السلم مع واحد شبه حماده خرده ...مش عشان افضيلك. الجو 

للافندي المنجد لا انا عشان الراجل ابوها المنقوش ال كل ما يشفني في الطلعه والنزله يقول استغفر الله 

ومانع مراته أنها تقرب من شقتنا مع انها هي وسعاد نازلين طالعين لبعض.


دخل فجاءة زوجها فقطعوا الكلام .

جميل ... مساء الخير عليكم يا ستات .

سميه زوجته .... مساء الهم الاما دخلتة علينا بكيس جوافه ولا مانجا .

جميل ... منين احنا اخر الشهر وانتي منفاضه جيبوبي اول باول .


اقتربت سميه من عبير شفتي أخر الحب ايه .

اهو هتباتي من غير عشي ويدخل علكي بايد وراء وايد قدام .


في شقه جعفر .


انعام ...قوم يا سيد الناس اتوضاء وصلي ركعتين لله 


واحكلي انت عرفت الكلام ده ازاي. 


جعفر ....الواد صابر حكهولي وقال إن رقيه قلتله بعد ما جاب الطلبات انك تعبانه شويه وعاوزني في البيت ... وأنه وهو نزل سمع الحيران بيكلموا علي رقيه كلام بطال. وأنهم شفوها. بوضع مخل مع واحد في تحت السلم في نصاص الليالي ...بس مردوش يفضحوهم ال اتهور واقتلها هي وعشقها .


انعام .... يالهوو وي يالهووي صابر ابو لمعه ال قالك تلاقي الحارة كلها عرفت دلوقتي .


جعفر .... خايفه من ايه ما خلاص الحارة كلها عرفت ....بنت حنت راسي قدام الحارة ال كانت مرفوعه طول عمري محنتها غير لربنا في صلاتي .


رقيه..... رأسه مرفوعه وهتفضل مرفوعه يابا. .. وحياتك انت وامي أنا ماعملت حاجه تغضب ربنا ولا تنزل من كرامتي وتعيبك .


جعفر.... امشي مش عاوز اشوف وشك انتي بعملتك دي خلاص لانتي بنتي ولا اعرفك ... واول ما الكلب يرجع يتقدملك هوافق وتتحوزوا في نفس اليوم واخلص من عارك.


رقيه .... حرام عليك بابا اسمعني ...وحيات غلاوت امي عندك اسمعني والله انا ما عملت حاجه من الكلام ده 

جعفر قام بضربها ضرب مبرح ادي ال صدوح صرخاتها ...الذي سمعه الحاج ابراهيم ابو عمران .


خبط الباب ...فتح جعفر له .

جعفر ... اهلا اهلا يا اسطي ابراهيم اتفضل .

ابراهيم ... يذيد فضلك يا ابو الكرم .


ابراهيم ...محمحما معلم جعفر اعزرني غصب عني سمعت صوتك وصوت رقيه ... اسمع مني للآخر وبلاش مقطعه .

اولا الكلام ال اتقال ده لو صح يبق مش الضرب ال هيرجعه .

ثانيا .. ... لو وافقت على الواد ده مرة تانيه بعد الكلام يبق بتثبت الكلام علي بنتك ال أنا متأكد من اخلاقها زي ممتاكد بردة ان دي اشاعه معموله عشان توافق عليه بعد ما رفضته اكتر من مرة وهنته .


الحل مش انك تجوزها لاي حد وخلاص ويعملها جميله عليك.


جعفر .... هو بعد الكلام ال طلع عليها ده هتلاقي 

حد يفكر. يجوزها .


ابراهيم ... في انا بطلب ايد بنتك رقيه لابني ابراهيم .

وانا بشرف بيها وعارف أنها هتنور بيتي وحيات ابني.


المعلم جعفر ...ليه طورت نفسك وابنك .

ابراهيم مقاطعا.... أنا مش بورط ابني أنا بكمله نص دينه بال تصونه ....رقيه من وقت ما سكنا هنا في البيت مشفتش منها اي حاجه وحشه ..مد ايدك يا معلم نقره الفاتحه 


اقترب ابراهيم من جعفر ومد يده وقراءوا الفاتحه 

وسط بكاء رقيه المحتضنه امها .


--------اللهم استرنا فوق الارض وتحت الارض ويوم العرض عليك 🌸 موووني مني عبدالعزيز 💕


في بيت والد زينب .


يجلس الاب مع سراج ووالده .

علي والد زينب ....منور يا حج غانم منور يا سراج يابني 

والد سراج.... النور نور يا استاذ علي يامنور الحارة كلها.


علي بزهو ... والله ولا ليكو عليا يمين ... لولا العبد لله موصي زملاتي في الصيانه يخدوا بالهم من أكشاك النور بتاعت الحارة واعمده الإنارة كانت الحارة ضلمت والكل نام من المغرب.


سراج اكيد طبعا طبعا انت الخير والبركه ونوارة الحارة كلها.

والد سراج .. نتكلم في الجد علي افندي من غير كلام كتير أحنا طول عمرنا أهل والصحابة وحرام من احنا ولاد صغيرين وعارف أن ماليش غير سراج ابني أنا وأمه بعد اخواته البنات متجوزوا وسافروا مع جوازهم...فيشرفنا نطلب ايد بنتك المصونه زينب لابني سراج ..وانت عارف أنه مدرس ثانوي قد الدنيا في المدرسة الثانوية....والمهر ال تطلبه والشبكه ال تختارها هي والست والدتها والشقه ال تختارها انت عارف عندي عمارتين العمارة ال تعجبها تسكن فيها .


علي ..... والله انا معنديش ايتها مانع بس الرأي راي


زينب اصلها بتقول عاوزه تكمل وتدخل الجامعه.


سراج ... طبعا ادمن حقها وانا بقول ننخطب سنه ونعمل الفرح وتكمل عندي.


علي ... عقبال تشربوا الشاي اكون اخت رايها.


خرج علي الي غرفه ابنته وأخبارها هي وزوجته ..


لما قاله سراج ووالده .


زينب ... بخجل ال تشوفه يابابا انتي تعرف مصلحتي اكتر من.


والدتها ... المهر ده زي ماماشي في الحارة والشبكه دي هتختارها علي ذوقها .


خرج علي الي سراج ووالده أخبرهم بالموافقه .


بعد قليل حضرت زينب ووالدتها وتم قراءة الفاتحه .


وصدحت زغاريد عاليه من سعاد ام رقيه .


عند جعفر الذي بدء يبكي علي ما أصابه من الم وزواج بنته بطريقه مهينه.


ياتري ايه ال هيحصل في الحارة

البارت الثالث 💥

بقلمي مني عبدالعزيز موووني 💕

ابن الجيران 🌸

أحببت الحب بشدةلانه منك 

عشقت ذلك الشعوربرفقتك

أحببت تلك النبضةحين يرتجف قلبي شوقاًلك

كنت تلمس روحي بكلماتك

حين كنت تمسح على حزني بطيفك

حين كنت تباغت وجعي بإحتضانك

حين كنت تقتحم حصوني بصوتك 

حين تجعلني أبتسم لحديثك

لأحيا لذةالشعور بقربك


ومن لايستحقُّ، وتقعُ في مشاكل لاحصر لها!

ولازالت. بينا مسافات لا مفر منها


باقي أنواع الحب

✴النوع السّابع..


هو من يطيلُ الانتظار أمام بوابة أحلامك

وإذا سمحت له بالدُّخول عاث في مدينة أحلامك الخراب، وشوه أجمل الأشياء بقلبك، وتركك فريسة ندم لحظة فتحت فيها مُدنك له.


✴النوع الثّامن


هو من يدخل حياتك بلا استئذان، يقدم لك الحبّ فوق أوراق الورد، يحملك إلى عالم الأحلام يحوّلُ حياتك إلى عالم الخرافات والأساطير، يُشعرُك بمسؤليته تجاهك، يُعلّمك الصّدق والحبّ والإخلاص يحوّلُ سوادك إلى بياض وليلك إلى نهار وظلمتك إلى شمسٍ، يصبح قلبك الذي تعشق به، وعينيك إلى ترى بها، هذا الإنسان إذا ضاع بحق نبكيه بحرقه..


في بيت علي ابو زينب .


صدحت اصوات الزغاريت ترن اصداح الحارة 


بتسال الجميع عن سر هذا الز غاريت 


فتحت ام زينب البلكونه تصدح بالزغاريد وينهال عليها المباركات .مني عبدالعزيز موووني 💥


ام سعاد .... لولولولولوي عقبال عندكم يا حبايب زينب بنتي اتقري فتحتها علي الاستاذ سراج بن الحاج غانم .


جميع الجيران .... مبروك يا ام زينب عقبال الفرح .


ام زينبء عقبال عندكم جميعا ياحبايب .


في الد اخل. مني عبدالعزيز موووني 💕

تجلس .زينب وسراج لوحدهم في غرفه الصالون .


سراج ... مبروك يا زينب ..متعرفيش فرحتي بالخطوبه قد ايه متتوصفش.


زينب بخجل وتفرق يديها في بعضها .

الله يبارك فيك.يامستر .


سراج ...مقتربا منها هههههههههههه مستر ايه دا انا خطيبك.يعني تقوليلي ياسراج .


زينب .... اصل اكسف أاقول كده انا متعوده ااقلك يامستر . مني عبدالعزيز موووني 💥


سراج خلاص قدام الطالبه والمدرسين تقولي يامستر ...لكن لما نكون سوي تقولي سراج.

ها سمعيني كده هتقولي ايه 

زينب .... بلعت ريقها س س سراج .

سراج .... اول مرة اسمع اسمي بالحلاوة دي.

___________موووني مني عبدالعزيز 💕

في بيت جعفر .


رقيه رغم بكائها علي ما حدث لها ...إلا أنها عندما سمعت بخطوبه صديقتها الوحيدة ومخزن اسرارها 

سعدت واتت تفتح الشيباك تهنيها وجدت ابيها مغلق الشباك من الداخل بالافقال.مني عبدالعزيز موووني


رمت نفسها علي سريرها تبكي بحرقه على حالها .


جعفر ... نائما علي السرير دموعه تنزل علي جنبي عيونه ..

اه. في نفس الوقت اتقري فتحه بنتك وزينب ...شفتي الز غاريت عندهم والفرحه ...وانا وانتي قعدين نتحصر علي ال حصل هم عندهم فرح واحنا فرح بس فراحهم هيصه واشهار واحنا 

بندعي ربنا أننا منتفضحش في الحارة .


انعام... مسحت دموعها التي تسيل علي وجنتيه وقبلت مكانها. 


انت طول عمرك وانت ماشي بما يرضي الله وعمرك ما ظلمت حد فبلاش تظلم بنتك ....اقف جنبها وأقطع لسان ال ينطق بكلمه في حقها .


جعفر .... اقسم بالله العظيم لولا بس حلفت لابراهيم ما امد ايدي عليها كنت قمت قتلتها ...من النهاردة لا هي بنتي ولا اعرفها تجوز وتبعد عن البيت ده 


ورجليها ما تخطيه تاني كل هذا تحت أسماع رقيه 

التي تبكي علي حالها ..دخلت الحمام وتوضاءت 

وظلت تصلي لله وتدعوه أن يظهر الحق .

أمسكت مصحفها تولوا ايات الذكر الحكيم ..ودموعها تسيل علي وجنتيها .... قراءت وظلت تدعوا بدعاء سيدنا ايوب (ربي اني قد مسني الضر وانت ارحم الراحمين)

نامت راءت في منها طريق طويل مظلم ظلت تمشي به وتتعثر سقطت أرضا أكثر من مرة بعد 


ذلك راءت نور يتسرب في الظلام ويد تناسبها وتقول لها لايضيع حق وراءه مطالب وبعد الصبر جبر 

اوقفي وخاليكي قويه اوعك تنهزمي اوقفي وخدي حقك بايدك ....دايما خالي بالك من صلاتك وربك قصاد عينك حقك هتاخديه بايدك وفرحتك قصاد عينك.

فاقت من نومها تبكي وتدعوا الله أن يقرب الفرج .


------------------مني عبدالعزيز موووني 💥

اللهم صلي وسلم على سيدنا محمد 🌸


في مكان للمجون يجلس حمادة بزهو. ويحتسي مشروبات محرمه تتراقص أما م مخيلته رقيه بجمالها ...ورقتها يتفنن في افكار ه القذرة 

فجاءة عالت ضحكاته. ضحك الجالسون مع 

ما ضحكنا معاك يا حمو ....ايه وصلت معاك تضحك 

من غير سبب هو الصنف عالي ولا ايه ... انت وصلت معاك لفوق فوق .


حمادة ..... هههههههههههه لسه بدري عليكوا لما توصلوا لفوق...داانا حماده ابو دماغ هبا فوق .


اقترب منه صديقه المقرب ايه الحكايه. اللعب ابتداء ولا لسه .

حمادة ... من بكرة الصبح هتلاقي الحارة بتشغي 


امبارح البنت بيروا. ولعت اول الشعله ومن بكرة هنضرب الحديد وهوسخن .... ونتقل علي الرز لما يستوي ...ام خليت جعفر الكلب يركع قصادي عشان اجوز بنته واستر عليها وساعتها بقي هعرف اربيها 

علي اللاقلم ال عطتهولي. والشباشب. ال ياما نزلت علي راسي .


فلاش .

حمادة تسحب وصعد إلي سطح بيت المعلم جعفر 


ليري رقيه فقد فتن بجمالها ورشاقتها من اول يوم 

رائها في فرح أخته عندما كان يراقب الفتيات من فتحه صغيرة بالغرفه كان يتلصص بها علي شقيقته 

وزبائنها فاخته. تعمل في محل كبير بيعمل كافه مستلزمات السيدات. من مسكات وتدليك للجسم 

وهناك عرائس يحضرون عندها. لمساعدتهم علي تجهيزهم قبل زفافهم من كافه التجهيزات يومين بالاسبوع ايام عطلتها 

عندما وقع نظرة عليها فهي الفتاة الوحيده. التي لم تقم من مكانها تجلس علي كرسي تصفق وتغني بصوتها الذي اثره ....فجميع الفتيات يتمايلون ويتراقصون معظهم رفعوا حجابهم من علي رأسهم

معاد هي .... أثر الفتيات عليها الرقص...رفضت مدعيه. عدم معرفتها ....وافقت علي الغناء بصوتها العذب الذي أثره. وهي تغني بعض الاغاني الشعبيه 


والاغاني الطربيه.

دندن مع نفسه وهو يتحسس صدرة بلهفه وجسد مشتعل من الرغبه كلمات أحدي أالاغنيات التي 

تغنت بها رقيه .


الحنه ياحنه ياحنه يا قطر الندا


يا شباك حبيبي ياعيني جلاب الهوا


لا لا لا الصبر ده حاجة محاله


يا أروح له يا أقوله تعالا


لو يطلب مني العين


راح أقوله خد الاتنين


وتحني الليالي فرحتنا سوا


وأفرش له ضفايري ياعيني على شط الهوا


يا قمرنا ياهاجرنا الحب يا جارنا امرنا


تخاصمنا ونصالحك ونكمل سوا مشوارنا


وان بعدت بينا بلاد نخلق للحب معاد


ونقول لليالي ضمينا سوا


وأخبيك فى عيني ياعيني من نسمة هوا


أستنى وأستنى لما تفوت على بستاننا


وتصبح و تمسي تطلب مفتاح الجنه


وأهديك شال الافراح


مليان ورد وتفاح


والفرحه الكبيره نقسمها سوا


و أتوه بين حبيبي ياعيني والليل و الهوا


الحنة يا حنه ياحنه يا قطر الندا


يا شباك حبيبي يا عيني جلاب الهوا


ظل يينظر لها بإعجاب لم لم تفعل مثل باقي الفتيات 


فهن قاموا بالرقص باحترافيه عاليه ...هي لم تفعل 


ظل طوال الليل يدندن باغنيتها .


بعد عدة أيام قرر الاعتراف لها بمشاعرة.


تسحب وصعد إلى السطح لتقع عينه عليها .


اقترب منها وهي تضع الحبوب الي صغار العصافير والطيور علي السطح .


حماده ... يسعد صباحك ياست الحارة كلها .


رقيه بخضه التفتت له ....واضعه يدها علي صدرها من الخضه.

رقيه .... يخرب بيتك انت ازاي تطلع هنا يا موكوس 


انت عارف لو حد شافك هنا هيقول ايه .

حمادة ... بجراءه .... هموت واشوفك واسمع صوتك حبك لغا كل تفكيري .. وافقي انت بس ... خالينا نكلم ونخرج نقول الكلمتين وشوفي هعمل معاكي ايه انول الرضا منك واتقدم لابوكي. بس أضمن انك 

تقفي جنبي وتوافقي عليا ... وتحبني زي ما بحبك 


رقيه ... حبك برص. يابعيد. .. هو البعيد جبله كام مرة ااقولك يا تور. انت لو اخر راجل في الدنيا 

لا يمكن افكر فيك. ولا ابوصلك .


حمادة .... اقترب منها محاول امساك يدها .... بسرعه 

رقيه بعدت للخلف وانحنت وخلعت. ما ترتديه في قدمها ... وظلت تضربه علي رأسه وجسده وتسبه .


يا جبله يا قيحه ياتلقيحه بقي بنت المعلم جعفر علي سن ورومح تبص ليك يا معفن ... الا ما في حاجه حلوة فيك ... مشي يا مقاشف إياك اشوف وشك تاني الا قسما بربي. اعملك فرجه قدام الحارة كلها .


فاق علي هو صاحبه له مالك يا حمو فيك ايه يا جدع ايه قلب وشك كده ... ايه رحت فين .

حمادة ... ولا حاجه. بقلك عندي مكنه ايه امان. مفيش مزه تجي تشهيصنا هناك بدل الخلق العفشه دي .


صاحبه ... رزقك في رجليك. تعالي في بنت جديدة. بتشتغل عند سعاد. انما ايه ولعه الطلب عليها نار .


خلاص احنا نمشي وروح المكنه وتجيب البت وتجي .


اوم صاحبه وابتعد عن الجالسون واتصل علي الفتاة 


واتفق معها علي مكان المقابله . موووني مني عبدالعزيز 💥


بعد قليل حضرت الفتاة وهي تلبس ملابس 

مثيرة وتضع مكياج بطريقه جاذبة ... نظر إليها 

حمادة ...ورحب بها بعد وقت من الرقص والمشروبات المحرمه .... جزبها اليه لتسقط علي قدميه. ظل يقبلها قبلات محرمه ..ثم قام بحملها وسط ضحكات سافله من الفتاة ...

دخل بها الغرفه والقاها علي سريره وخلع عنه ملابسه وانقض عليها يلتهم جسدها متخيل إياها رقيه يتاوة باسمها وسط قبلاته للفتاة 

بعد وقت رمي نفسه علي السرير نائما بجوار الفتاة .


بعد قضاء الوقت فيما حرمه الله

.....................استغفر الله العظيم رب العرش العظيم و اتوب اليه.


في بيت ابراهيم ..


ابراهيم قص لابنه ما حدث برقيه وأنه طلب يدها من المعلم جعفر .


عمران..... ليه ليه يا حج تعمل كده من غير ما تشرني 


من قالك اني هوافق اتجوز بالطريقه دي وكمان بعد ال قلته وال سمعته عاوزني اتجوزها .


ابراهيم ...... لو أنا شاكك واحد في الميه أن رقيه يحصل منها كدة كنت قلت يحقلك ال بتقوله بس يابني سيبك من كل ده افتكر قول الله من ستر مؤمن في الدنيا سترة الله يوم القيامة.

عمران .... ليه بس نورتني وتورت نفسك ابوها نفسه 


مصدق وازاي أنا اوافق عليها. والناس تقول عليه ايه 


معنديش نخوة .

ابراهيم بصرامه .... اعمل حسابك لانت ابني ولا اعرفك لو صغرتني قدام الراجل ال تعشم فيا وفيك .


عمران.... حاضر ياحج هعمل كل ال تؤمر بيه بس متزعلش مني انا هجوزها فترة وبس وبعد كدة 

هطلقها يا اتجوز وحده. تانيه تكون محترمة .


ابراهيم ... اعمل ال تعمله المهم بكرة باذن الله هنكتب الكتاب وبعدها بكام شهر هنعمل الفرح.


اوم عمران بالموافقه وترك والده ودخل غرفته يجوب بها ذهابا وإيابا يود قتل ذلك المكانيكي 

ورقيه لتفريتها في عرضها ....كما أخبرته ذلك الحيه عبير.


___________اللهم يا حي يا قيوم برحمتك تستغيث .مني عبدالعزيز موووني 💥


صباحا في الحارة .


ذهب المعلم جعفر الي محل عمله محني الرأس مما يسمع من همهمات جيرانه وأصحاب المحلات .


دخل الي محله وجد العمال يتحدثون في فور رؤيته 

قطعوا الحديث 

تقدم منه مساعده ابو لمعه ... يحكي له ما يقوله أهل الحارة بعد زيادة منه كالعادة .


اشتعلت النيران في قلبه ود لو يري حمادة ويقتله .

بعد قليل سمع اصوات بالخارج .

خرج وجد المعلم ابراهيم يوزع مشروبات غازية ويخبر الجميع بقراءة فاتحه ابنه علي رقيه بنت المعلم جعفر .

نظر له وشكرو بعينيه ووضع يده علي رأسه بمعني جميلك علي راسي .


ارسل أحد عماله الي البقال وأحضر. مجموعه من صناديق المياة الغازيه والطوفي وقام بتوزيعها علي الحارة. مع همز ولمز الجميع .


عند عبير وامها الذين علموا بما حدث وإن عمران 


خطب رقيه وهن يكيدون مكيده أخري لفضحها 


حمادة الذي ترك الحارة واقفل هاتفه حتي يجعل. جعفر يبحث عنه ويترجاه للزواج من ابنته كما خيل له خياله المريض.


مساءا في الحارة وقت عقد القران وقف الجميع فجاءة بعد سماع أصوات شجار في الخارج.


ياتري ماذا سيحدث .


استغفروا لعلها ساعه إيجابه.


البارت الرابع 💥

بقلمي مني عبدالعزيز موووني 💕


الناس ينتظرون شيئاً ما ليتغيروا، وآخرون يتغيرون عندما تحدث لهم صدمة، أو تتغير أدوارهم في الحياة، لكن أعظم التغير هو التغيير المقصود الواعي النابع من التأمل والإرادة والشعور بالمسؤولية. مثلما السيارة ذات العجلات المتوازية بدقة تجري في طريقها بسهولة وبسرعة.. فأنت ستؤدي في الحياة بشكل أفضل إذا وازنت بين افكارك ومشاعرك وعواطفك واهدافك وقيمك. تتجدد نظرتك إلى الحياة عندما تجدد أفكارك. هل تحب الحياة.. إذاً لا تضيع الوقت، فذلك الوقت هو ما صنعت منه الحياة. بالإضافة إلى تعلّم الفن (عدم أداء الأمور).. فأنّ حكمة الحياة تتضمن عدم اداء ما ليس بضروري. انظر إلى الحياة بتفاؤل.. التذمر والشكوى من المشاكل التي تعترض طريقنا يستهلك تفكيرنا ووقتنا دون طائل. إنّ حياة معظم الناس تبنى أو تهدم في أوقات فراغهم. سر النجاح في الحياة أن تواجه مصاعبها بثبات الطير في ثورة العاصفة. 

بسم الله الرحمن الرحيم


عند رقيه ذهبت إلى منزل صديقتها فرحه تبارك لها علي خطبتها الي سراج .


دقت جرس الباب بطريقتها المعتادة عليها. هي وزينب منذ الصغر .

فرحت زينب وقامت تفتح الباب امسكتها من يدها 

وهي تسير علي فمها وتضع إصباعها علي فمها هششش. خاليكي هنا في الاوضه اياكي تخرجي مفهوم مهما سمعتي اياكي تخرجي .


خرجت سعاد لأول مرة تقابل رقيه علي الباب بوجه عابث.


فتحت الباب وهي تضع يدها على حافته حتي لا تستطيع رقيه الدخول .

رقيه .... صباح الخير يا خالتي مبروك خطوبه زينب عقبال الفرح وعقبال خليل وخالد.


امال فين زينب ابارك لها .

سعاد.... عقبالك يا رقيه زينب مريحه شويه عشان تقدر تسهر تذاكر. بالليل كويس انتي عارفه انها ثانويه عامه وعوزه تركز وتجيب مجموع كويس تدخل الجامعه ...وكمان خطيبها قالها. تذاكر وهو هيراجع معاها كل ال ذاكرته .


رقيه بنغزة حاده في قلبها من طريقه كلام سعاد ...دمعتها تكونت في عينها فكرت قليلا ابتسمت في وجه سعاد. فهي تأكدت من تسرب الاشاعات من أسلوب سعاد. المتغير .. فسعاد طول عمرها ذات وجه بشوش. تحب الخير للجميع .. لم تفرق يوم بينها وبين زينب ..كذلك امها انعام لم تفرق 

بينها وبين زينب في أي شئ ...حتي أنهن يتبادلون اطباق الطعام بينهن بشكل يومي.


وماله يا خالتي سعاد. ولا تحبي اناديكي بالست ام خليل ... ربنا ينجحها ويفرحها ويفرحك بيها .. بس هعارفك حاجه ... أنا رقيه بنت المعلم جعفر. ال تربت على ايدك يعني قدامك زي الكتاب المفتوح وزينب كانت ها كانت اختي وحببتي .. وانتي كنت امي التانيه وخليل وخالد كانوا اخواتي ال هم اصغر مني 

ال عمري ما دخلت بيتك وهم موجودين .. اسمعي مني الكلمتين دول ... قسما بربي وما أعبد .... انجي يوم ورمي عليا السلام تتمني اردة مش ابص في وشك . ... ومش هرد عليكي ولا هتعني ليا بشي .


ومن غير سلام. 


سعاد..... بزهول من راد رقيه ... شفي من بتكلم مكنش سرتك وعمايلك علي السلم علي كل لسان 

وليكي عين تكلمي وتهديدي قال ايه اتمني تردي عليا السلام.... بكرة نقعد علي الحيطه ونسمع الزيطه.


رقيه ...وكعادته بطريقتها وسلاطه لسانها في الحق.


ايوة متنسيش. وانتي قاعدة جنب الحيطه تسندي كويس عشان تعرفي تسمعي وتشوفي كويس اويييي .


ياللي وقفه ليل ونهار وراء الباب وعارفه مين طالع ومين خارج ....ال مشفتنيش ازاي وانا نزله علي السلم في نصاص الليالي ال مش بتناميه من وقفتك وراء الباب .


سعاد .... بزهول مما تسمع من رقيه وقوتها في الراد وصدقها فهي من عادتها الوقوف خلف الباب ليلا لانتظار زوجها في ورديته المتأخرة وتراقب من يطلع السلم وينزل خوفا من حدوث امرسئ لها واولادها. 


صعدت رقيه الي بيتها وأغلقت الباب بعنف وصدح صوت بكاها عاليا سمعته امها الجالسه علي سجادة الصلاة بكائها وقفت سريعا تفرد يدها جرت رقيه 

تحتضنها وتبكي بشدة .

انعام ... معلش يا بنتي ربنا هيجيب ليكي حقك من ال ظلمك ... بس متعيطيش وتقهري في نفسك .

حد قبلك وانتي طالعه من عند زينب قالك حاجه زعلاتك.


رقيه حكت لأ مها كل شئ قالته سعاد ووضعها يدها علي الباب حتي لا تدخل لداخل بيتها .


ضمتها امها ونزلت دمعاتها فهي كانت تقسم وان الوحيدة التي لا يمكن تصدق ما يقال عن رقيه هي سعاد .

تبسمت بمرارة ...فوضي امرك لربنا وجدعه انك رديتي عليها .... واخدتي حقك بالادب .


تعالي نحضر كل حاجه ونوضب الشقه أن شاء الله


تنخطبي لعمران والكل يحط لسانه جوة بقه وبنخر س .


بالفعل تبسمت رقيه وقالت في نفسها امكن حصل الكلام ده. عشان تنخطب علي الشخص الذي تحبه.


______________موووني مني عبدالعزيز 💥 الله اكبر وسبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله.


في بيت جميل 


عبير ممسكه الهاتف تتصل على حمادة للمرة الألف وتجدة مغلق .


عبير ... رحت فين ياغراب البين كل ال عملانه هيروح واعي انخطبت لعمران بردة.


سميه امها وهي تقوم بتطهير يدها فهي موسوسه 


مالك يابت خيالتيني رايحه جايه جايه رايحه في ايه 


مش علي بعضك من وقت رجوعك من الجامعه .


عبير .. . سبيني في حالي ياما ما. كل ال عملاناه راح 


وعمران خطب رقيه. وكتب كتابها النهاردة بيفرقوا 


حاجه ساقعه تحت والحاج ابراهيم بنفسه هو ال بيفرق.


سميه وهي تضرب صدرها بيدها ....يالهوي ايه ال بتقليه ده ازاي ده حصل وأمته .


عبير ....معرفش أنا كنت راجعه من الجامعه. ... وشفت الحاج ابراهيم والناس بتبارك له وهو فرحان 

وواقف بنفسه يوزع الساقع.


سميه .... مش ممكن ميكونش عارف بالكلام . وال بيتقال. وعشان كده فرحان لكن لم يعرف الكلام ال بيتقال عليها هيرفض الجواز ... وفين المدعوك خردة مصرفش ليه ولا شا طر يهرب وقت الجد.


عبير ...بتصل عليه وتليفونه مقفول. ...هنسكت ياما بعد كل ال عملناه .


سميه.....مش عارفه اعمل ايه احنا مش ظاهرين والكلام بنرميه واحنا بعيد ....لحد يعرف من ال طالعه ولا ال قاله ....احنا تكلمنا من وراء الباب عشان نسمع الواد ابو لمعه ويدور قلت لعادلات 

ال بتطلع من بيت لبيت وتقولهم وهي بتبيع ليهم 

الهدوم ....يعني محدش يمسك علينا غلطه .


عبير ... امال ليه قلتي انك من بيت لبيت قولتهم

ال حصل ولا كنتي بترسمي عليا ....انك السبب في الكل يعرف .


امها..... انتي عارفه أنا بكرة الحارة دي من يوم ما عشت فيها واجوزت ابوكي. ....كلهم ببحبوا بعض ايد واحدة. الحارة نضيفه محدش يقدر يرمي ورقه .


الميت يقفوا جنب بعض قبل الفرح ...طباق الاكل تلف من بيت لبيت ...العيال. تلعب في الحارة لليل 

ومينخفش عليهم .


وبرده محبتهاش انا عايشه فيها بس عشان صمتت ورجعت ذكرتها ل١٨ سنه قلبي كرها من يوم عيني ما جات علي جعفر 

قلبي اشدله كنت أقف في الرايحه والجايه ارقبه وأملي عيني منه كان لسه شاب ابن ٣٥ سنه وانا كنت ٢٧ سنه. فضلت اشغله عشان يحس بيا لحد في يوم كل السكان كانوا في فرح وكانت مراته عند امها بقالها فترة عشان قربت تولد وتعبانه .


لبست وضبطت نفسي وحطيت طرحه علي شعري 

وطلعت علي شقته علي اساس اني افتكرت مراته هي ال موجوده وكنت عامله صوابع زينب ورموش الست لانه بيحبهم. 

اخدت الطبق وبسرعه طلعت علي شقته ....وخبطت وفاتح الباب وهو لابس هدومه التحتنيه بس 

وصدرة وعضلاته باينه .. دخلت بسرعه وقفلت الباب 

وبعدها مديت ايدي بالطبقةقلتله جايلاهم لانعام عشان انت بتحبهم وهي تعبانه مش متقدرش علي واقفه البوتجاز .

عني علي عينه ... مديت ايدي واخدت واحده وحطتها في بقه اكلها وعينه من شلتش من عليا .

وحده راء واحده. الطبق خلص مسك صوابعي وفضل يمصها انا مقدرتش ورميت نفسي في حضنه 

ورميت الاشارب من علي راسي 

ومديت ايدي تحسس علي صدرة وعنيا علي عينه 

بعدها شالني ودخلني اوضه نومه وفضلنا عنينا تقول كلام وحب مقدرش يقاوم جمالي لم فتحت العبايه ال كنت لبساها علي الهدوم كنت لبسه قميص نوم لونه اسود وفتوح لحد فوق من الجنب وصدرة مكشوف بلع ريقه بصعوبه ...وشدني عليه وفضل يبوس فيا ويلمس جسمي كاني اول مرة اتباس 

بوسته ليا كانت ليها طعم تاني عمري ما حسيته مع جوزي .... نيمني علي السرير ... وكان فوقي وفضل يقولي قد ايه هو بيحبني من اول يوم شافني فيه من يوم سكني في الحارة مع جوزي .


فضل يوصف جمالي وجمال جسمي ويحسسني باني ست وانا مقصرتش وفضلت احكيله عن عشقي ليه واني موافقه اكون عشقته ويشبعني من رجولته وقوته وحنانه فضلنا مع بعض فترة طويله رمي نفسه جنبي ينهج ويقول النهاردة بس عرف يعني ايه جواز وست .


فضلنا نتقابل مرة عندي ومرة عندة. كام مرة وبعد كده لم خلفت مراته وابنه ميت بعد كام شهر ...اتغير بقي مش زي الاول حزين ومهموم وخصوصي أنه كشف والدكاترة قالوله أنه العيب منه خلفته شويه .


مرة وحده بعد عني مهما شغلته وقتله اني افضحه 

قالي لو عاوزة تفضحي نفسك قولي انا خلاص تبت لربنا يغفرلي انا مقدرش اخون الست ال وافقت تعيش معايا وهي عارفه انها مش هتكون ام تاني بعد 

ابنها ممات .


كل ال هعمله هسبلك الشقه تعيشوا فيها وهطلع أنا ومراتي الدور ال فوق وننقل أنا وجوزي وبنتي الشقه بتاعته بالعفش ال فيها هو كرة العفش لانه 

التلوث بالحرام ...وقتها اقسمت لازم افضحة. ...في يوم من الايام لحد ما جه اليوم ال اشوفك فيها مزلول وراسي في الأرض .


عبير .... ماما ردي عليا. هنعمل ايه وسرحتي في ايه كدة بقالي كتير بكلمك مش بتردي عليا.


سميه امها .... مافيش كنت بفكر نعمل ... ايه وخلاص لقتها ....الحارة كلها هتكون واقفه تجامل المعلم جعفر والحاج ابراهيم .... كلمتين بتقالوا لابو لمعه ينحر عشان معلمه الخناقه تقوم والفضيحه تتفرد متتلم.

عبير ... دماغك الماظ ياماما بس قوليلي ... مين ال هيقول الكلمتين دول .


سميه هاتي النقاب بتاع المرة ال فاتت وتعالي ورايا .


لبست عبير وامها وخرجوا برة البيت لبسين النقاب ..

وقفت سميه تبس يمين وشمال لحد مشافت ابو لمعه وكان شاب 

قربت وحده وحده هي وبنتها من مدخل العمارة ال جنبهم وبصوت يسمعوه. ال واقف برة .. ازاي ياختي عيكتب الكتاب و هي مش بنت ازاي هتجوزه ...عبير مغيرة صوتها. تلاقيها بعد شويه هتر وح لاي دكتور شمال. يعملها العمليه .. وكملت واهي هتكون بنت ومحدش يقول اي كلمه عليها .


سمع الشباب الكلام اتجهوا الي مدخل العمارة لم يجدوا أحد يقف ... وقف شاب وقال يبق الكلام بصحيح والهانم مقرطسانه ودلوقتي هتجوز احسن شباب الحارة ولا كأنها عملت حاجه فضلوا كلمه منه وكلمه من ابو لمعه يدافع عن معلمه وبنته لحد ما 


قامت خناقه كبيرة سمعها الجالسون في شقه المعلم جعفر ...بعد انتهاء كتب الكتاب . نزل الجميع لفض الخناقه التي تحدث لأول مرة من سنين طويله أن أحد من ابناء الحارة يتشاجر مع اخر من نفس الحارة.


بعد ابعاد الشباب ...سال امام المسجد عن سبب الخناقه ... وقف شاب وحكي الكلام ال سمعوه 

وأنهم اتخانقوا لأنهم يعز عليهم عمران صاحبهم يحدث معه ذلك وهو من احسن شباب الحارة.


صدمه تلقها عمران مرة أخري فهو اضطر أن يوافق بعض الحاح والده عليه. وتهديده أنه لن يسامحه .


وقف عمران وقال إنه سوف يقوم ب


قطعه والده خوفا من أن يطلق رقيه ويقضي علي الفتاة .


احنا هنقطع لسان اي حد يكلم وخلاص الكتاب انكتب وبقت مرات عمران رسمي. بدل الفرح ما هيكون بعد كام يوم الفرح هيكون بعد شويه واهو هنعمل زي في الصعيد والدخله هتكون بالاشارة .


يلا ياعمران اطلع خد مراتك واطلع فوق علي الشقه 


وسكت لسنت ال بجيب عرضها بكلمه واحده. ... رقيه وكلنا عارفين اخلاقها وتربيتها .


ابراهيم ... يلا يا عمران بقلك اطلع .


عمران ذهب وغضب الدنيا أمام عينيه


---------سبحان الله عدد خلقه ورضا نفسه وزنه عرشه ومداد كلماته 🌸 مني عبدالعزيز موووني 💥


عند السيدات وقفت رقيه بقوة أمام السيدات اللاتي يتغمزن بالحديث بما يقال وأنها سوف يتم عمل دخله لها لمعرفته طهارتها وعفتها ...ويتحدثون عن سبب عدم حضور زينب وامها سعاد لكتب الكتاب.


رقيه.... خبرايه يا خالتي منك ليها ما فيش زغروته حلوة عشاني ولا مش فرحانين ليا .

أحدي السيدات ... نزرغت علي ايه يا ختي. علي فرحك ال كله كلفته ولا علي الفضيحه ولا علي الجدع ال بقي معيرة الحارة كلها. وما كانت ال عادلات التي أرسلتها سميه لتشكيك الحريم في طهارة وعفه رقيه .


ام رقيه..... اقعدي عوج واماني عدل يا عدلات. رقيه بنت المعلم جعفر معروفه بأخلاقها وشرفها ودنها ولا نسيتي كام عريس جبتيهم وانتي بتمدحي فيها وفي اخلاقها ولو علي الجواز السريعه ... ده ربنا ال رايده. 


عشان يظهر الحق وبراءة بنتي من التهمه .

أحدي السيدات ... متزعليش يا ام رقيه ...كلنا عارفين من رقيه وبنت مين ال مزعلانا أنها هتجوز كده يكتب من غير فرح ولا طبل ولا عوالم وهيصه .


رقيه ذهبت واحضرت صنيه واعطتها الي أحدي بنات الحارة قالت لها طلاب وغني وانا هرقص .

سيده أخري ...ليكي نفس ترقصي وانتي بعد شويه 

هتدخلي ويعالم هتطلعي .

رقيه... اخرسي وليه قليله الحيا متختشيش 

م اخاف من ايه ولو عملوا الدخله بادي وكان بهيمه من عينتك حضروها ولا يهمني ... أنا عارفه أنا مين ووثقه من نفسي ازاي .


وال عندها كلمه ياتقولها وتغور وتفرقنا. وهنكسر قله وراها وال يحبنا ويحترمنا علي راسي اشيله. وارحب بيه واخدمها برموش عنيا .


طلاب يا صفاء وعني وانا هرقص لفرحي طالما الكل بقي محترم وسيبنا أنا عروسه وحنتي علي اديه


ارقص أنا ...واغني .


قامت صفاء بإطلاق مجموعه من الزغاريت ... تنواب بعدها كثير من النساء سمع الرجال بالاسفل أصواتها قام جعفر بإخراج مسدس له وإطلاق مجموعه من الأعيرة النارية تعبير عن سعادته المزعومة .


قامت رقيه ترقص وقلبه يبكي تمسك دمعاتها جواز عيونها وهي تري من كانوا بالأمس يتهافتون علي بيتها يخطبونها لاولدهم 


يشككون فيها وفي شرفها .


ظلت ترقص وتتمايل حتي حضر عمران وقف علي الباب نظر داخل الشقه مستغربا رقص رقيه وفرحتها

علي وجهها ...ظل ينظر لها بحب متناسيا كل شي فرح لسعادة رقيه 

فكر قليلا هل يعقل تكون بريئه وكل ما يقال عنها كذب ... فانها تبدوا سعيده وترقص وتغني مع الفتيات 


تبسم وهو يراها ويسمعها تغني اغنيه شعبيه للعريس. 


" طبلوله , هيصوله , زغرطوله أبو جلابية مزّهرة .


كتبه كتابه الليلادي , وعروسته حلوة بتنادي , افرح وكيد الأعادي ليلتنا حلوة منورة , 

طبلوله ... أبو جلابية مزّهرة .


كتبو كتابه يوم الخميس , ده انت الليلادي أحلي عريس , يلا بقي نفرح ونهيص , يا عروسة حلوة وسكرة .


كتبو كتاب الحلوة الليلة , لموا الأهل كمان والعيلة , أجمل صحبة ورد جميلة ف ليلة حلوة معطّرة .

كتبوا كتابه هلا هالله , بالكردان والمشاألله ,

والفرحة ف عينهم طالله , والتورتة حلوة مدورة .. 


اختفت ابتسامته حين اقتربت عدلات وعبير من الخلف ... كأنهم يحدثون بعضهم دون أن يروه 


عدلات لعبير عني علي الجدع قلبي بيتقطع عشانه 

البت بدار في عنها رصاصه بترقص وبتتمرقع ولا هممها كل ال بيتقال امةصخبح ال اختشوا ماتوا.


عبير ... والله يا خالتي عدلات ولا ليكي عليا يمين يا ما نصحتها ..تقول اني غيرانه منها ومن جمالها وان رجاله الحارة كلهم هيموتوا عليها.


عمران دخل بغضب شديد ونادي بصوت عالي علي رقيه ....

ام انعام زغرتت حتي تغطي علي صوت عمران وقفت رقيه فزعه من صوته وملامح وجهه الغاضبه .

ابتسمت حتي لا يريد أحد الموجودون توترها وخوفها .

اقترب عمران نظرت له انعام نظرة استعطاف وترجي 


اقترب عمران من رقيه قبل جبينها وأمسك يدها وقال لها بالا علي بتنا الفرح لسه هيتتصب كمان شويه هنرقص ونهيس برحتنا بعدها .

امسك يدها وصعد إلي داخل شقته وقفل الباب وحزبها وادخلها الغرفه و اغلق الباب خلفه بعد أن.... 


ياتري عمران هيعمل ايه مع رقيه 

وحماده هيعمل ايه لما يعرف بجواز رقيه وفشل خطته .


استغفروا لعلها تكون ساعه إيجابه

يتبع 



لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحصريه



اعلموا متابعه لصفحتي عليها الروايات الجديده كامله بدون روابط ولينكات من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحديثه






تعليقات

التنقل السريع
    close