القائمة الرئيسية

الصفحات

روايه بناتي حياتي الحلقه الحاديه عشر حتى الحلقه الخامسه عشر بقلم الكاتبه ولاء يحي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 روايه بناتي حياتي الحلقه الحاديه عشر حتى الحلقه الخامسه عشر بقلم الكاتبه ولاء يحي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 



روايه بناتي حياتي الحلقه الحاديه عشر حتى الحلقه الخامسه عشر بقلم الكاتبه ولاء يحي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


في بيت فايز بعد ما قالهم عن طلب سليم لايد لين 

سلوي بحقد : بقي سليم عاوز يتجوز لين بيضلك في القفص يا مني انتي وبناتك امك كانت دعيلك 


سميه بستغراب : في ايه يا ماما مالك مستغربه كده ليه هو سليم يطول واحده زي لين طيب دا انا زعلانه ان لين هتوافق دا يغور من وش امه واخته مروه 


سها: اه والله مش عارفه لين ازي توافق عليه وازي هتعرف تتعمل مع امه دي 


سلوي بضيق : امها معلمها ياخيبه منك ليها عرفت ازي توقع الواد في شهرين قعدتهم هنا واد حلو مهندس عنده فلوس علي قلبه قد كده مش انتم قعدين في وشها بقالكم سنين مافكرش يبص ليكم طلعين خيبين لامكم ابقي اقعده ياختي منك ليها معها هي واختها واتعلمه 


فايز بضيق: استغفرك ربي واتوب اليك لله الامر من قبل ومن بعد 


سلوي بضيق : ايه يا راجل مالك هو حد كلمك 


فايز: يا سلوي يا تقولي كلمه كويسه يا تقفلي بقك هي لين نقصها حاجه عشان توقع عريس دي بسم الله ما شاء الله عليه زي ما بيقوله مال وجمال واخلاق وعلم وتربيه ناقصه ايه عشان تقولي بتصاد عرسان


سلوي بغضب : ياخويه مالك كده قعد تعد في محاسن بنت اخوك طيب قول علي بناتك هم اولي بنفخه الانتي فيها دي


ويدخل سالم البيت 


سالم : سلام عليكم 


الجميع : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 


فايز : كنت فين يا سالم المعرض مقفول من الساعه 9 رحت فين 


سالم بتسامه : خرجت مع اصحابي شويه يا بابا 


فايز: طيب يابني اكلت ولا تخلي حد من اخوتك يحضرلك العشاء


سالم : لا مش جعان دلوقتي شويه كده 


سلوي بغيظ : مش لين اتخطبت يا سالم 


فايز : ياسلوي اسكتي وسيبي البنت في حالها 


سالم بستغراب : ايه دا هو الكلام بجد ولا ايه انخطبت لمين 


سميه : سليم اتقدم لعمي فؤاد وعمي نازل بعد بكرا عشان يقابله 


سلوي بضيق : لا تقدم لعمك وال نيله البت هي الوقعته وراحت لابوها قالتله يجي يجوزها خافت يهرب من ايدها 


فايز بضيق : استغفر الله العظيم ياوليه اتقي الله عندك بنات كلامك هيعقدلك فيهم 


سلوي بعصبيه : هو انا جيبت حاجه من عندي مش دا الحصل 


سها: ناناه قالت ان هو قال لاحمد جوز سيلا ولما احمد سافر قال لعمي فؤاد 


سلوي بتريقه : وهي ستك هتقول غير كده مهي لازم تداري عليهم ياختي تداري عليهم 


سالم : هو سليم كويس ومحترم بس امه واخته اعوزه بالله وبعدين دي امه بتغير عليه من اصحابه الرجاله امل هتعمل ايه في لين 


سلو : ايه دا انا فكرتك هتزعل 


سالم بستغراب : وانا ازعل ليه 


سلوي: مش كنت عاوز تجوزها 


سالم : انا قولت عاوز بنت مؤدبه ومحترمه وجميله وتكون في نفس الوقت شيك ورقيقه وملقيتش حد بلموصفات دي غير لين فقولت يوم ما فكر اتجوز هخطب لين بس مش معني كده اني ازعل لا افرحلها واتمني تكون سعيده طبعا وربنا يعوض عليه بقي ولقي واحده زيها 


سلوي بغضب: هو ايه الملقتش واحده بلمواصفات دي غير لين امال اخواتك دول ايه دول احسن منها مليون مره 


سالم بضحك : ايه الهبل دا بقول اتجوزها هو انا هتجوز اخوتي 


سلوي تقلع الشبشب وتحدفه بيه بس يوطي وميجيش فيه 


سلوي : هبل يا جزمه بتقول علي امك هبله 


سالم بتصنع الصدمه : هي حصلت لشبشب وجزمه في نفس ذات ال لحظه لا ام قوم ادخل اوضتي اكرملي 


سميه وسها : واحنا كمان هندخل اوضتنا احسن 


ويخرج سالم راسه من باب الاوضه 


سالم : ربنا يصبرك يا حج فايز و لو عاوز تجوز تاني انا موافق و ممكن اروح معك اخطبلك 


سلوي تحدفه بفرده الشبشب التانيه بس يقفل الباب بسرعه 


فايز بضيق : انا كمان هقوم انام وانتي خليكي قعده لوحدك وبلمره نامي هنا انا هقفل عليه بلمفتاح 


ويقوم يمشي وسلوي قعده تاكل في نفسها 


سلوي بحقد وكره : طيب يا مني ام ورتك انتي وبناتك وهو كويس ان بنتك هتقع في ايد عواطف ودي بقي الهخليها تخلصه القديم والجديد منك انتي وبنتك 


وفي بيت فريد


سناء: مالك يا فريد بتفكر في ايه 


فريد بحزن : الواد رامي متغير وشكله زعلان كده ومموت نفسه في الشغل مش عارف ايه المغيره


سناء: والله انا لسه كنت بقول لماما نفس الكلام وقالتلي جوزيه 


فريد: وانا كنت بفكر في كده وكنت عاوز اخطبله لين بس نقول ايه بقي في النصيب 


سناءبحزن : انا البنت دي طلعه من عيني كان نفسي اخدها ليه من زمان ومرديتش اتكلم قولت هيقوله صغيره بس 


فريد يسكتها : ما بسش يا سناء ادعلها ربنا يسعدها وان شاء الله ربنا يوعده بلاحسن 


سناء: ربنا يهدي سرها ويكتبلها الخير ويهديك يا رامي يابني ويريح بالك 


ايمان وفاروق والجده 


الجده : ايه يا ايمان الحمل المره دي مطول كده انا حسه انك عديتي معادك 


ايمان: مش عارفه والله يا ماما وتعبت وكل يوم اتقل عن اليوم القابله 


الجده : ابقي خدها يا فاروق لدكتور اطمن عليها 


فاروق : مهي كانت لسه عنده بس هي المش راضيه تمشي علي الوصفه (ويغمز لها )


ايمان تغبطه في كتفه وتبرقله 


الجده بضحك : يا واد اتلم واحترم نفسك انا قعده معك 


فاروق بضحك : هو انا قولت حاجه انتي البتفهمي صح 😂


ايمان: مقولتليش يا ماما مين الهيجي مع سليم وهو بيخطب لين 


الجده بضيق : يوووه اسكتي يا ايمان بتفكريني ليه انا كل ما افتكر ان الوليه العقربه امه هتيجي ونبقي قريب قلبي ينقبض


ايمان : خير يا ماما ربنا يهديها وان شاء الله هتحب لين 

لين اصلا اي حد يعرفها يحبها 


فاروق : وبعدين سليم راجل يا ماما وهيعرف يتصرف مع امه 


الجده : ربنا يسترها يابني انا لولي لين قالتلي قبل ما تسافر و شوفتها فرحانه وبتحب الواد كنت قولت لفؤاد ابعد عن الجوازه دي بس ميهونش عليه اكسر قلبها وربنا يخلف الظنون ويقدملها الخير 


ايمان وفاروق : يارب


ويعدي اليومين ويوصل فؤاد وعيلته كلها ويكون في استقبالهم فاروق وسالم ويوصله المنصوره وطبعا لين تلقي سليم وقف مع عمها فريد مستني قدام البيت 


فريد ببتسامه : حمدالله علي السلامه 


فؤاد وهو بيحضن اخوه : الله يسلامك برده تعبت نفسك ووقف مستني يا حج فريد في الشارع 


فريد : هوفين التعب دا انا بكون مبسوط لما بترجع وتبقي وسطينا 


سليم وهو بيقرب : حمدالله علي السلامه يا عمي 


فؤاد يبتسم لانه شاف لين مكثوفه ومسكه في ايد مني : الله يسلامك يا سليم ازيك وازي ولدتك واخواتك 


سليم ببتسامه : بخير الحمد الله حمدالله علي سلامه يا طنط ازيك يا سيلا نورتي يا لين 


وطبعا لين وشها كله احمر ومش عارفه تنطق 


مني ببتسامه : الله يسلامك يا سليم ازيك يا حج فريد 


فريد : الحمد الله يا دكتوره يلا تعالو اتفضله ندخل للحاجه 


فاروق واحمد وسالم يقربه من سليم ويوقفه وسطيهم ويمسكه من ايده الاتنين زي المغبرين 


فاروق وهو رافع حاجبه وبيبص لسليم : تصدق ياض يا سليم 

انا اول مره اخد بالي ان دايما وانا بجيبهم من المطار القي يا سبحان الله عربيتك بايظه وانت وقف تصلحها 


سالم بضحك : ووهم مسافرين كمان كانت برده بتبوظ ووقف يصابحها


سليم بغيظ : وسعو كده هيطلع قبل ما اخد معاد من عمي 


احمد بضحك وهو مسكه: تعال بس عاوزك في موضوع 


بس يفك نفسه منه و يجري يلحق فواد قبل ما يطلعه لباب البيت الداخلي 


سيلم: عمي فواد لو سمحت 


وطبعا الكل يوقف يشوف سليم هيقول ايه 


سليم ببتسامه : لو سمحت كنت عاوز اخد معاد من حضرتك عشان اجيب عمامي واجي 


سيلا برخامه : هتيجي ليه يا سليم ها عاوزين ايه


الكل يضحك ولين عاوزه تطلع بس سيلا ورشا وسها قفلين الطريق عليها عشان متطلعش 


مني بضحك : بنت اسكت 


فريد بضحك : طيب تعال فوق يابني هنتكلم علي الباب كده


سليم :متشكر يا عمي فريد مش دلوقتي النهارده بليل بقي ان شاء الله لما جيب عمامي واجي 


فؤاد بضحك : يااا دا انت مستعجل اوي طب سيبني اخد نفس 

سليم ببتسامه : ما احنا هنيجي متاخر تكون حضرتك ارتحت 


الكل يضحك علي استعجال سليم 


فؤاد ببتسامه : طيب يا سليم هستنكم بس بكرا ان شاء الله الساعه 8 حلوه كده 


سليم ببتسامه : متشكر يا عمي وبكرا ان شاء الله هنيجي اتفضل حضرتك ارتاح 


ويطلع وهم بيضحكه علي استعجال سليم ويرجع سليم ل فاروق وسالم واحمد الوقفين يضحكه عليه 


احمد : ما كنت تطلع تنام في حضن عمي لبكرا احسن يهرب 


سليم : يهرب مين انا هقعد علي باب بتكم الهيخرج هعوره


ويفضله الشباب يهزره ويضحكه 


وعند الجده وبعد السلام 


الجده : يعني هيجي هو وعمامه بس بكرا 


فؤاد : مش عارف هو قال هجيب عمامي بس اكيد هيجب ولدته معه 


سناء : ربنا يتملها بخير يارب ويبعد عنها الشر


مني: يارب يا سناء ادعيلها دايما كده 


فريد : لين بت حلال وان شاء الله ربنا هيسعدها ويكتبلها الهير 


سلوي بضيق : وسليم عريس لقته غني وعنده فلوس قد كده علي قلبه وصغير ومهندس


فؤاد بضيق شديد : لين بنتي حلم لاي شاب وربنا بيحبه الهتكون من نصيبه ولو علي الغني فهي عندها اليكفيها وفي الاغني منه كتير اتقدملها بس انا يهمني ال هيسعده بنتي والهيعرف يحافظ عليها 


امير ليغير الموضوع : هو بابا فين هو لسه مجاش 


سميه وهي قعده جمبه ومسكه ايده: في المعرض عشان سالم كان هو ال يجيبكم وعمي فريد هنا فهو الهيقفل بس قال هيجي بدري 


ويدخل رامي يكون راجع من المستشفي ومعندوش خبر باي حاجه 


رامي : سلامه عليكم 


الجميع : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 


رامي بستغراب : عمي فؤاد ايه المفاجاه دي حضرتك وصلت امتي محدش قالي انكم هتوصله النهارده كنت قبلتكم 


فريد: هو انت بقي حد يشوفك طول اليوم في المستشفي وبتيجي البيت ولا وش الضيف 


فؤاد : ربنا يوافقك ويكرمك يارامي بس متتعبش نفسك اوي كده انت لسه صغير عيش حياتك 


رامي وهو بيحض امير : وامير كمان هنا تتحسد يابني تنزل مرتين في تلات شهور 


اميرببتسامه : لا وجي وهعقد هنا علي قلبك علي طول 


راميبضحك : ايه دا بجد هو عمي طردك من الشركه ولا ايه 


فؤاد وهو بيضحك : هو انا اقدر استغني عن امير دا هو الشايل الشغل كله بس هيمسك الفرع الجديد في القاهره


ويعقده كلهم يتكلمه ويضحكه 


سلوي بتغيظ رامي : هتحضر قرايه الفتحه بكرا يا رامي ولا عندك شغل


رامي بصدمه ويبص للين بسرعه ويرجع يبص ليهم : فتحة مين 


سلوي ببتسامه شر: هو محدش قالك ولا ايه مش بكرا سليم جي عشان يخطب لين 


رامي يبص للارض وبعدين يبتسم بحزن : مبروك يا لين وطبعا هحضر احنا عندنا كام لين 


لين بحزن لحاله : ميرسي يا رامي وعقبالك ان شاء الله وتكون عروسه جميله زيك وتستهلك 


رامي يبتسم ويسكت ويبص ليه بعين كلها حزن رغم الابتسامه ال بيحاول يرسمها علي وشه وليه حسه بألمه وقلبها وجعه عشانه وبصت في الارض عشان متشوفش تعبه وكان امر واخد باله فغير الكلام وفضل يرغي مع رامي 


ويفضله يتكلمه شويه والبنات مسكين لين تريقه وهزار لحد ما اليل جيه فلين فهربت منهم ودخلت اوضتها والكل يدخل عشان ينام بس فؤاد ميعرفش ينام ويروح للين 


لين وهي قعده بترسم ومبسوطه لقيت الباب بيخبط 


لين : ادخل


فؤاد يفتح الباب 


فؤاد ببتسامه : لقت نور الاوضه شغل قول تبقي صاحيه 


لين توقف وتتبتسم : ايوه يا بابي سهرانه خير في حاجه 


فؤاد يروح يعقد جمبها علي السرير ويقعدها 


فؤاد: لا يا حبيبتي الظاهر اني تقلت في اكل فبطني وجعاني شويه جددتك عمله كل الاكل البحبه فنوم هرب مني


لين بخوف : سلامتك يا حبيبي تحب اعملك حاجه دافيه


فؤاد : لا يا حبيبتي متتعبيش نفسك انتي كنتي بترسمي ولا ايه 


لين بكثوف : يعني بشخبط كده 


فؤاد ببتسامه : دا فستان فرح شكله حلو اوي (ويبصلها بحب اب) وهيبقي احلي لما تلبسيه انتي


لين تنام في حضنه : ربنا يخليك ليه يا بابي 


فؤاد بحزن : كبيرتي يا ليني وهتجوزي وتبعدي عن حضني


لين ترفع وشها وتبصله : انا عمري ما هبعد عن حضنك وال هكبر وهفضل لينك انت وبس 


فؤاد ببتسامه :يعني اتصل علي سليم اقوله ميجيش بكرا 


لين بضحك : لو هتنام معايه هنا كل يوم وهتاخدني في حضنك موفقه بس شوف هتقول ايه لمامي


فؤاد بضحك : لااااا كله ال زعل مني انا اجوزي ارحم 


لين بضحك : انت الرجعت في كلامك اهو مش انا 


فؤاد ببتسامه : انا المهم عندي تكوني سعيده انتي واختك 

(ويبصله )انت متاكده ان سليم هيقدر يسعدك 


تعقد لين وتبص ليه: سليم طيب وحنين وبيحبني وانا كمان يا بابي بحبه وان شاء الله هكون سعيده وانا معه 


فؤاد يحط ايده علي وشها بلمست اب و حب : وانا المهم عندي اشوفك مبسوطه وشوف الفرحه ال موجوده في عنيكي دي دايما 


ويرجع ينام وياخدها في حضنه


فؤاد : عارفه يوم ما اتولدتي كانت مني لسه في السابع وكنا في الكويت ولقيتها تعبانه جريت بيها علي المستشفي كنت خايف اوي 


لين ترفع راسها من علي صدره وتبص ليه : كنت خايف عليه 


فؤاد ببتسامه : لا كنت خايف علي مني طبعا هو انا كنت لسه شوفتك 


لين تضحك : بقي كده اوعدنا يا رب 


فؤاد وهو بيفتكر ونظره الاب في عينه : بس اول ما خرجو بيكي وكنتي عمله تعيطي جامد وادوكي ليه و اول ما شلتك انكمشتي كده واستخبيتي في صدري وبطلتي عياط ساعتها بس قلبي فضل يدق جامد وخوفت عليكي ولما خدكي مني بقيت ماشي ورهم من هنا لهنا ونسيت الدنيا بحالها وبقيت عاوز اطمن عليكي وبس وفضلت طول اليل قعد بيكي ووخدك في حضني 


لين بحب : انت احسن بابي في الدنيا ربنا يخليك لينا يا حبيبي 


وينام فؤاد ولين وهم بيتكلمه وتنام لين في حضن فؤاد 


والصبح باب شقه فؤاد بيخبط ومني تروح تفتح 

مني : صباح الخير يا فاروق 

فاروق : صباح النور يا منمن هو فواد لسه نايم ولا ايه 

مني بستغرب : هو مش تحت عند ماما انا صحيه ملقتوش نايم قولتصحي بدري ونزل 

فاروق : لا مش تحت انا لسه طالع من عندها 

مني : استني اسأل لين يمكن تعرف هو راح فين 

وتدخل تلقي فواد في نايم ووخد لين في حضن فتبتسم اوي وتخرج لفاروق

مني : تعال يا سيدي شوف اخوك 

فاروق يدخل الاوضه شفهم ضحك وطلع الموبيل وصورهم 

مني : فؤاد فؤاد اصحي 

فتصحي لين علي صوة مامتها 

لين : صباح الخير يا مامي 

مني : صباح النور يا حبيبتي فؤاد اصحي بقي 

فؤاد يقوم يلقي انه في اوضه لين ومني وفاروق وقفين ولين لسه في حضنه وبتبصله وتضحك 

فؤاد بتصنع الصدمه : ايه دا انا فين وايه الجبني هنا ومين الفي حضني دي انا اتجوزت عليكي ولا ايه يا مني 

فيضحك فاروق ولين بصوه عالي ومني تحدفه بلمخده وهي بتضحك 

ويمر اليوم علي استعداد وفرحه وقلوب بدق وتيجي الساعه 8 و الوقت المنتظر ويدخل سليم وعمه انور وعمه منير و عواطف و شروق

الجده : نورتي ياام سليم جيران العمر دا كله وتزورينا مرتين تلاته بس 

عواطف بضيق : دا نورك يا حجه انا والله ما بنزل خروجي قليل قعده طول النهار اشوف طلبات العيال 

عواطف : ازيك يام رامي وانتي يام سالم عمله ايه ازيك يا مني معلش هقول يا مني علي طول معندكيش ولد انادي بيه

سلوي تضحك وتكتمها ف سناء تخبطها في رجلها عشان تسكت والجده تضايق

الجده بضيق : البيحب ينادي عليها بيقولها يا دكتوره مني دي دكتوره وشهادتها من امريكا 

مني ببتسامه : عادي يا ماما واي حاجه تقوليها ام سليم حلو بس حتي لو ناديتي باسم بنت من بناتي بكون فخوره بيهم جدا الحمد الله الاتنين الكل بيحلف بيهم وباخلقهم وهنروح بعيد ليه انتي جيه لحد بيتي عشان تطلبي بنتي مني 

عواطف بغيظ : اااه ربنا يفرحك بيهم يا حبيبتي هو انتم مقعدنا بعيد عن الرجاله ليه الكلام دا قديم اوي مش نعقد معهم كده عشان نسمع بيقوله ايه 

مني ببتسامه بارده : تعالي اتفضلي نعقد مكان ما تحبي 

وتدخله الجده و عواطف ومني الصالون القعد فيه الرجاله 


فؤاد : اهلا اهلا اتفضلي يا حجه 

عواطف : اهلا بيك يا حج فريد معلش قولنا نعقد معكم ولا فيه مانع 

فريد: مانع ايه البيت بيتك تنوري مكان ما تحبي

عواطف : تسلم يا حج فريد طول عمرك رجل زؤق وطيب 

فريد: ربنا يكرمك دا من اصلك 

طبعا سليم كان مضايق من دخول عواطف وخايف جدا من تصرفتها 

وتدخل سيلا عشان تقدم التحيه 

انور عم سليم : بسم الله ما شاء الله عروسه زي القمر عرفت تختار يا سليم 

احمد ببتسامه : لا يا عمي دي مراتي انا يعني ممنوع الاقتراب او التصوير 

فيضحك الكل 

فؤاد بضحك : دي سيلا بنتي الكبيره

منير : ماشاء الله ربنا يخلي ويسعدك يا بنتي بصرحه يا بشمهند فؤاد سليم ابن اخويه عرف يختار البيت الياخد منه ناس محترمه وسمعه زي الالماظ طول عمركم 

فايز : الله يكرم اصلك ياحج انتم كمان ونعمه الناس

وتدخل سها وهي معها الجاتو 

انور : بسم الله ما شاء الله اكيد دي العروسه 

فؤاد يضحك : لا دي سها بنت فايز اخويه 

انور بضحك : الله هو انا مش هشوف العروسه بدل ما انا هخطب بنتكم كلهم كده 

فؤاد ببتسامه : لا ازي قوم يا امير يا حبيبي نادي اختك لين

امير : حاضر 

منير : وهو امير ابنك يا بشمهندس فؤاد

فؤاد : امير ابن فايز اخويه وزي ابني وهو اخوه سيلا في الرضاعه

فايز : فؤاد اخويه هو المربيه امير من وهو صغيرمع بناته وشغال في شركته وكان عايش معهم في الكويت 

انور : ونعمه التربيه ماشاء الله 

وهنا تدخل لين وهي مسكه في ايد امير وتكون جميله جدا ورقيقه وهي لبسه فستان نبيتي رقيق ضيق من فوق وواسع من الوسط وصل لحد الركبه وشوز نبيتي كعب عالي ومسيبه شعرها الطويل الوصل لاخر ظهرها وميكب رقيق جدا كانت جميله ورقيقه 

فؤاد : تعالي يا لين اهي العروسه يا حج انور 

انور بنبهار بجمالها : الله واكبر بسم الله ماشاء الله ربنا يحميكي ويحرسك من العين يا بنتي زي القمر 

لين ببتسامه رقيه : ميرسي يا انكل 

مني : تعالي يا لين سلمي علي الحجه عواطف 

لين تقرب من عواطف ف وهي قعده ومرجعه ضهرها لورا ومتبصش عليها تمد ايدها لقدم فلين تسلم بايدها مع ابتسامه صغير 

الجده تضايق : ايه يا حجه مش عاوزه تحضنيه وتمسكيها كده زي ماري منيب وتتاكدي انه كله طبيعي 

فكل يضحك بس سليم يحس ان عواطف كثفت لين وحس ان فؤاد اضايق ووشه اتغير 

ولين تسلم علي منير ويتكلم عن جمالها زي انور

ولين تكثف تسلم علي سليم فتروح تعقد جمب جددتها بس سليم يروح يقف قدمها فتكثف ومش عارفه سليم وقف قدمها ليه 

سليم ببتسامه : انتي مسلمتيش عليه علي فكره 

فكل يضحك

فؤاد : قومي سلمي علي سليم يا لين 

فتقوم تقف قدمه عشان تسلم عليه 

سليم يبص لفؤاد : بعد اذنك يا عمي حضرتك عارف اني جي النهارده اخطب لين وانا بصرحه عاوز اعمل حاجه بشوفها في الافلام من زمان

وينزل علي ركبته قدمها وقدم كل القعدين وقدم عواطف الكانت هيجلها سكته قلبيه 😂😂😂😂 ويطلع علبه بخاتم الماظ جميل من جيبه وهو باصص ليها بحب 

سليم ببتسامه : تجوزيني يا لين 

لين تكثف وتبص لفؤاد ومني العجبهم ال سليم عمله واعتبره رد علي العواطف لطريقه سلامها علي لين ورح فؤاد محرك راسه ليها بلموفقه فضحكت 

لين ببتسامه : موفقه 

فيبتسم سليم اوي ويمسك ايدها ويلبسه الخاتم ويبوس ايدها برقه وحب قدم الكل وهو لسه رقع قدمها ولين تكثف وعواطف وشها احمر وضغطها عالي  😂😂


تفتكره عواطف هتسكت علي كده دا بقي



روايه حياتي بناتي 

الحلقه (١٢)


بعد ما لين لبس الخاتم والكل بارك ليهم وقراه الفاتحه وطبعا البنات كلهم كانو وقفين ومبسوطين بلين وبل عمله سليم 


سيلا لشروق: الواد سليم اخوكي دا دماغ شاف ابويه وشه قلب بسبب امك رح قام وظبط اليله ولحق نفسه ولبسها الخاتم 


شروق بضحك : شوفتي وش ماما عمل ازي اول مره اشوف ال لون الفحلقي


ويضحكه هم الاتنين


منير : مبروك علينا يا بشمهندس فؤاد 


فؤاد ببتسامه : الله يبارك فيكم يا حج احنا اتشرفنا بيكم 


عواطف بضيق : مش نتكلم في المهم وال ايه يا حج انور


فؤاد يبصلها : اتفضلي يا حجه عواطف عاوزه تقولي ايه


سليم خاف انها تكلم رح سابق قبل ما عواطف تكلم 


سليم : يعني يا عمي ماما عاوزه تعرف الفرح هيكون امتي حضرتك عارف انا عاوز نتجوز علي طول 


فؤاد : انت جهز يا سليم لجواز 


سليم بضحك : ايوه جهز اقوم اجيب المازون حالا لو توافق 


فيضحك الكل 


منير : احنا جهزين يا يا بشمهندس بس نعرف طالبتكم شبكه ومهر ومؤخر وكله واحنا تحت امركم و عروستنا تتتاقل بلدهب واحنا عنينا ليه 


فؤاد ببتسامه : انا يا حج منير بديكم بنتي وانا معنديش اغلي من بناتي فكل الحاجات دي مش مهمه بنسبه ليه المهم بنتي تكون مرتاحه وسعيده وسليم يشيلها في عينه 


عواطف ببرود : برده لازم نعرف طلبتكم يعني عاوزين شبكه بكام 


فريد بهدوء : الشبكه دي هديه العريس لعروسته وبتبقي علي حسب تقديره ليها احنا مبنتكلمش فيها 


سليم ببتسامه : وانا لو اطول اجيب القمر من السما عشان خاطر لين هجيبه لين وتنزل تختار احسن شبكه تعجبها وانا هجيبه 


عواطف طبعا تبص بغيظ ليه وتبرق 


فؤاد ببتسامه : انت هات الشبكه علي زؤقك و بنفسك وقدمها للين دي هديتك زي ما قال الحج فريد 


عواطف بضيق : طيب والفرش هتجييه ايه واحنا نجيب ايه بس اعمل حساب ان سليم هو الجايب الشقه يا بشمهندس 


فاروق بغيظ : مهو طبيعي الشقه العريس البيجبها 


عواطف ببرود : لا في عرايس هي البتجيب الشقه وساعاتها العريس هو البيفرش الخشب كله


فؤاد ببتسامه : طيب تمام اجيب انا الشقه للين وانتم افرشه الخشب كله 


عواطف بخضه : شقه ايه التجيبها سليم عنده شقته دا عنده بيت كامل عاوزه يسكن بره 


فؤاد : مش حضرتك بنتقولي العروسه بتجيب الشقه 


عواطف : لا دا لو معندوش شقه بس سليم عنده ومش هيبعد عني و يسكن بره انا بقول اهو 


سليم يبص لعمه عشان يتكلم ويلحقه


انور يبرق لعواطف : استني يا حجه عواطف هو مش انا موجود وبتكلم لو سمحتي اسكتي بص يا بشمهندي فؤاد 


ولسه هيكمل كلامه بس فؤاد قطعه 


فؤاد بضيق : معلش بدون قطع كلامك يا حج انور اصلا انا مش بحب الكلام دا لانه بيجيب مشاكل وبيشيل النفوس من بعض بس انا عندي كلمتين للحجه عواطف انا اقدر يا حجه اجيب فيلا لبنتي مش شقه ومن الصبح يبقي مفتاحه في ايدها بس انا هوفق اجوز لين في بيتك عشان ابنك شاريها وبيحبها وسليم لما سالت عليه عرفت انه رجل وهيحافظ عليه وهوقف انها تسكن في بيتك كمان عشان ميبعدش عنك لانه لو ملوش خير فيكي عمره ما هيكون ليه خير في بنتي ام بقي عن الخشب والفرش والكلام ال ميسواش دا ف دي في الاول والاخر شقه سليم ولين ودي حياتهم وهم الهيعيشه فيها ف الاتنين هينزله سوا ويشتره اليعجبهم وسليم لازم يكون عمل مزانيه لجوازه و ال ينقص لين هتكمله هي معها فلوسها في الفيزا بتعتها ويتفقه برحتهم وبعدين الاتنين لازم يدبره امور بيتهم ويمشو علي حساب دخل سليم وبعدين هم مهندسين ديكور يعني مش هيحتاجه رائي حد في ترتيب ولا اختيار فرش بيتهم الاتنين لازم يعرفه ازي يمشو امورهم لوحدهم من غير تدخل من حد 


سليم ببتسامه : انا موافق علي كلام عمي فؤاد وهنزل انا ولين نختار ونفرش بيتنا 


انور : ونعم الرائي يا بشمهندس ومتزعلش من الحجه هي متقصدش 


فؤاد : يا حج انور لين هتدخل بيتها وهتعيش وسطكم واتمني ان الحجه ام سليم تعتبريها بنت من بناتها مش مرات ابنها 


عواطف برخمه : اااه طبعا ان شاء الله 


سليم : طيب يا عمي معاد الفرح امتي 


فؤاد :بعد ما لين تخلص امتحانات السنه دي يعني بعد اربع شهور تكون خلصت امتحانات والشقه جهزت تمام كده يا سليم 


عواطف بضيق وهي حسه ان ابها بيروح منها : طيب و المؤخر مكلمناش عنه عاوزين مأخر كام 


لسه فؤاد هيرد وهو غضبان بس سليم سابقه ورد بسرعه لانه حس ان فؤاد جاب اخره وهيرفض 


سليم بغضب ويبص لامه : هكتب اعلي مؤخر ممكن يكتب يا ماما هكتبلها مليون جنيه لانه هيبقي مجرد حبر ورقم علي ورق ملوش اي لازمه عندي لاني عمري ما هسيب لين 


فؤاد يهدي ويبتسم لسليم 


فاروق ببتسامه وهو بيبص ل عواطف ال اتغاظت من ابنها : راجل يا سليم 


انور بفرحه : علي خيرت الله وربنا يجمع بينهم بلخير يارب ايه يام فريد مافيش زغرده منك كده يا باركه


وتزغرد الجده والكل يبارك للين وسليم وينتهي الاتفاق علي خير الحمد الله 


وينزل سليم وعمامه وعواطف وشروق وتدخل عواطف بيتها وهي مضايقه ومخنوقه ومتسلمش علي عمام سليم وهو وقف مع عمامه يوصلهم


منير : ياساتر يا رب هي امك دي لسه متغيرتش بعد العمر دا كله 


انور : اسمع ياسليم يابني انت وخد بنت من احسن البيوت واحسن ناس والراجل ابوها استأمنك علي بنته يعني تراعي ربنا فيها وافتكر ان عندك اخوات بنات وابعد امك عنها اوعي تظلم بنات الناس معك متعصيش امك بس متجيش علي بنت الناس يا حبيبي خليك راجل كده زي ابوك الله يرحمه


سليم ببتسامه : حاضر يا عمي ان شاء الله وانا متشكر اوي علي وقفتكم معايه 


منير وهو بيضربه علي كتفه بهزار : ايه يا واد الكلام البتقوله دا انت ابننا وابن الغالي الله يرحمه 

يلا يا حبيبي ربنا يتملك علي خير ويسعدك ( ويبص علي بيتهم ويضحك) وادخل استلقي وعدك من امك بقي 


سليم بضحك : ما تخدوني معكم يا عمي 


انور بضحك : لو طردتك ابقي تعال بات عندي 


ويمشي انور ومنير ويقف سليم يتنهد وبعدين يبص علي بيت لين ويبتسم ويدخل بيته وهو بيتشهاد😂😂


عواطف دخلت البيت كانت مروه قعده بتاكل لب وتتفرج علي التليفزيون دخلت عواطف والغضب مالي وشها ورمت نفسها علي الكرسي


شروق وهي حاسه ان فيه بركان هيولع : انا هدخل اغير هدومي 


وقامت تهرب علي اوضتها من غضب مامتها 


مروه بتريقه : كنت عارفه انك مش هتعرفي تعملي حاجه البت المفعوصه دي لفت عقل ابنك خالص وهتاخده منك 


عواطف بضيق وعصبيه : الواد اخوكي البت سحرت له لا دا مش طبيعي البت دي سحر ليه انا لازم اجيب شيخ يقراء عليه انا ابني بيضيع مني


مروه بكره : بكرا تشوفي لما يجوزها هتعمل فينا ايييييه 


دخل سليم وسمعها


سليم بغضب : هتعمل ايه يا مروه ما بتطلي الحقن ال عمله تديها دي في ايه عمله تسخني تسخني بطلي حقد بقي هو انا مش اخوكي انتي بتكرهيني ليه كده 


عواطف بغضب : تكرهك بتقول علي اختك بتكرهك اه ما احنا البقينا نكرهك وست الحسن واهلها البيحبوك صح يا سليم 


سليم بضيق : عاوزني اقولك ايه وانتم بتكرهو تشفوني مبسوط اليوم ال انا بتمنه من زمان اختي مترضاش تيجي معايه وامي عاوزه تبوظه وبتنكد عليه فيها حرام عليكم بتعمله فيه كده ليه 


ويدخل اوضته ويسيبهم وهو مضايق 


عواطف بضيق : لاااااا ابني بيضيع مني انا لازم القي حل مش هسيبه لحتت البت دي تاخده مني


وتاني يوم وفي بيت سليم وبعد ما سليم خرج راح شغله 


عواطف بغيظ : سحرت للواد يا ام سالم ابني بيقول ان احنا بنكرهو 


سلوي : معلش ياختي البت اكلت عقله هو انتي هتقوليلي علي مني وبناتها وعاميلهم 


عواطف بدموع : دليني ياختي اعمل ايه انا محلتيش غير واد واحد قوليلي يا حبيبتي اتصرف ازي 


سلوي بخبث : بصي يا ام سليم انتي اسكتي ولمي الدور واعملي نفسك مبسوطه وفرحانه قدم ابنك و اوعي يحس انك زعلانه او عاوزه تفرقيهم عن بعض 


عواطف : وسيبه يتجوزها 


سلوي : اه سبيه ايه يعني يتبسط بيها يومين ويفرح وبعد ما ينول الهو عاوزه رجعيه انتي لحضنك بقي وزهقيها في عيشتها و هي البت مدلعه اصلا ومش هتستحمل العيشه وانت اظهري حبك ليها قدم ابنك وان البيت مفتوح ليها وبينك وبينها كرهيها في نفسها وعمليها انها غريبه وسطيكم وملهاش مكان وطلعي روحها وساعتها هي الهترفض تعيش معكم ويبقي الغلط منها هي قدم ابنك انتي فتحه بيتك وبتعمليها علي انها بنتك وهي المش عاوزه تعقد معكم وكرهكم فساعتها يبقي العيب فيها هي ويكرها ويطلقها


عواطف : يالهووو ويبقي ابني مطلق 


سلوي بستغراب : وايه يعني ميطلق هو رجل مش هيعيبه حاجه والف بنت تتمني ابنك وساعتها بقي انتي تجوزيه علي مزاجك وهو وقتها مش هيعترض وهيسمع كلامك بس شطرتك انتي بقي تعرفي ترسمي قدم ابنك انك فرحان ومبسوطه بيها وهي تزهقيها في عيشتها طول ما هي لوحدها معكي وساعتها مش هتستحمل دي بت مدلعه وكل طلباتها بتتنفذ ووخده علي الخروج والسفر والفسح والفلوس انتي بقي احبسيه في بيتك هنا 


عواطف : طب والفلوس الابن هيصرفها دا جيب ليها امبارح خاتم الماظ امل هيجيب الشبكه بكام وعفش بكام 


سلوي بتريقه : خاتم ايه الزعلانه عليه ياختي وفلوس ايه دي هي واختها عندهم ايش وشويات وهتجيلك بيهم في بيتك هنا وهيبقي كله لابنك ويوم ما تقول لابوها انا عاوزه اطلق خليهم يتنزله عن كل حاجه ليها عندكم اسمعي كلامي يام سليم اظهري قدم ابنك انك فرحانه وسعيده وسيبيه ياختي يتبسط يومين احسن لو وقفتي ضده ممكن يعاند ويسبيك ويروح يسكن معها بره وابوها عنده استعداد يجبلها قصر مش شقه 


عواطف بتفكير : عندك حق يام سالم والله انا هعمل كده واكسب ابني واسيبه يتبسطله يومين ايه يعني مهو شاب بردع 


سلوي ببتسامه خبث : ايوه كده اوعي تخلي حتت البت دي تاخد ابنك اسمعي مني انا هقوم بقي احسن حماتي تسأل وتعرف اني هنا وانتي بقي جري ناعم مع اهلها الفتره دي احسن امبارح الكل قلق منك واعملي نفسك فرحانه كده وروحي صالحيهم وارسمي الطيبه و الرضي 


عواطف : حاضر ياختي متشكره يام سالم وربنا يبعد عنك الشر ال انا فيه ويعقدلك البتعمليه معايه في ولادك ياختي 


سلوي ببتسامه : دا انتي حبيبتي يام سليم يلا سلام عليكم


وفي الجامعه ولين كانت رجعت ومقرر تنتظم تاني في محاضراتها ووهي قعده مع امنيه وداليا وبتصور منهم المحاضرات الفاتتها

امنيه : خالص كده تمام كل الفات خدتيه 


لين ببتسامه : ميرسي يا امنيه انك مش نسيتي تجبيهم زي االانسه داليا


داليا : يا بنتي انا قولت مستحيل تيجي انتي خطوبتك كانت امبارح وتيجي النهارده 


لين : طبعا ومن هنا وجي في انتظام انا لازم اجيب تقدير كبير احسن بابي يلغي جوازي


ويضحكه البنات اوي ووهم قعدين تيجي شروق عليهم 


لين ببتسامه : ايه دا شروق عندنا يا مرحبا يا مرحبا( وتقوم تسلم عليها وتبوسها )


شروق : اهلا ب مرات اخويه الغاليه 


لين تضحك : لسه مبقيتش مرات اخوكي ياختي


شروق ببتسامه : باعتبار ما سيكون يعني 


لين : طيب تعالي يا لمضه لما اعرفك بي اصحابي دي امنيه ودي داليا ودي بقي صديقتي عمري شروق وتبقي اخت سليم


البنات يسلمو علي بعد ويعقد شويه وبعدين شروق ولين يقومه عشان يروحه 


ووهم عند عربيه وقفه في برك الجامعه 


شروق : ايه يا بنتي ريحه فين 


لين : اركبي مش انتي مروحه 


شروق بستغراب : اركب ايه عربيه مين دي 


لين ببتسامه : عربيتي 


شروق :يا بنت الذينا جيبتيها امتي دي 


لين : يا ستي دي عربيتي الكانت في الكويت ولما كنت هناك بابي نزلها ولسه وصله الصبح فجيت بيها بدل المواصلات 


شروق : الله خالص نلف شويه بقي واعملي حسابك هتوصليني كل يوم


لين بضحك : حد اقالك اني السواق الخاص بتعك يا هانم 


شروق : ايوان مش مرات اخويه ولازم اشتغل شغل الحموات عليكي 


لين بضحك : لا بليز كفايه طنط ومروه عليه 


شروق تضحك :دول مش كفايه طول كتير وزياده ربنا يكون في عونك يا بنتي 


لين بضحك : طب ياختي اركبي اركبي


ويركبه العربيه ويتحركه


لين بقلق : شروق هو حصل حاجه امبارح بعد ما روحتم من عندنا 


شروق بهروب : لا محصلش حاجه ليه بتقولي كده 


لين : اصلي استنيت سليم يكلمني امبارح بس متصلش ولا حتي الصبح اتصل عليه فخوفت يكون حصل مشكله مع طنط او زعل من حاجه 


شروق : لا يا حبيبتي دا كان فرحان اوي بس تلقي ماما فضلت تكلم وترغي معه لحد ما نام منها 


لين بصت ليها وابتسمت بس حست ان في حاجه وشروق خبت عليها عشان متزعلهاش


ويوصله البيت وينزله من العربيه 


لين : ما تيجي تعقدي معايه فوق شويه يا روقه 


شروق : هجيلك بليل بقي احسن بنام علي نفسي 


لين: اوكي يا حبيبتي هستانكي يلا سلام موقت 


وتدخل لين بيتهم بس تلقي عواطف قعده هي ومامتها وجدتها وسناء وسلوي وايمان


لين بخوف: سلام عليكم 


عواطف بفرحه مصطنعه : وعليكم السلام اهلا بعروسه ابني القمر تعالي يا حبيبتي في حضني 


لين تستغرب من التغير دا وتبص ل مني 


مني ببتسامه : ادخلي يا لينو سلمي علي طنط


تدخل لين وتقوم عواطف وتاخدها بلحضن 


عواطف : بدر منور ما شاء الله عليكي ربنا يبعد عنك العين 


الجده بستغراب : سبحان مغير الاحوال يام سليم 


عواطف ببتسامه : خالص بقي يا حجه خلي قلبك ابيض والله ما كان اقصدي ازعلكم دا انا عنيه لسليم ومراته


مني : تسلم عينك يام سليم وربنا يخليكي ليهم 


عواطف : تسلمي يا دكتوره يام قلب ابيض وخالص زي ما اتفقنا بقي بكرا عندنا علي العشا كلكم 


سناء: يجعله عامر يام سليم 


عواطف : وانتي يا ايمان اوعي تقولي تعبانه ومش هعرف اجي البيت قصاد البيت اهو هستناكي 


ايمان ببتسامه : ان شاء الله حاضر من عنيه


عواطف : تسلم عنيكي ويقومك بسلامه يا رب 


عواطف وهي بتقوم : يلا هقوم انا بقي عشان احضر الغدا زمان شروق جت وسليم علي وصل احضرلهم الغدا احسن مبيعرفوش يعمله حاجه لنفسهم خالص لازم انا الاعمل كل حاجه بايدي 


سلوي بخبث : ربنا يديكي الصحه يام سليم وتفضلي تعمليلهم كده 


عواطف : تسلمي يا حبيبتي يا غاليه 


عواطف تقوم وتحضن لين تاني قدم الكل وتقولها : اوعي يا لولو تزعلي مني انا زي ماما دا انتي هتبقي مرات الغالي وغلاوتك من غلاوته 


لين ببتسامه : مقدرش ازعل من حضرتك يا طنط وربنا يخليكي لينا 


عواطف ببتسامه انتصار : يلا سلام عليكم 


وتخرج وتقوم مني وسناء وسلوي معها ولين قعده مصدومه من التغير دا 


لين بستغراب : ناناه هي طنط الكانت هنا دي مامت سليم ولا حد شكلها 


الجده وايمان يضحكو بصوت عالي


الجده : لا هي يا بنتي بس متعرفيش وقعت علي دماغها ولا ايه الحصلها وجت عشان تعتذر وترضينا 


ايمان : ربنا يهديها يا ماما اكيد سليم شد عليها بعد العملته امبارح 


الجده : شكله كده هو الواد راجل وانا كده اطمنت عليكي يا حبيبتي تعالي في حضني تعالي اهو كده اقولك مبروك بجد 


وتروح لين لحضن الجده وهي مبسوطه 


تدخل مني وسناء وسلوي بعد ما وصله عواطف 


سناء : شوفتي يا مني اهو كنتي مش مرتاحه ربنا حب يطمنك والست حست بغلطها وندمت وجيت لحد هنا عشان تعتذر ليكم 


مني براحه : الحمد الله يا سناء دا انا والله مانمت طول اليل وعمله ادعي ربنا 


الجده : مهو عشان دعكي دا ربنا هيحميهم ويحرسهم يا مني 


مني تحضن لين : يارب يا ماما يارب يحميهم ويسعدهم 


سلوي في نفسها : افرحي يا مني انتي وبنتك وبكرا اشوف دموعكم


وتطلع لين اوضتها وهي مضايقه ان سليم متصلش بيها من امبارح 


لين لنفسها : لا مش هتصل المفروض اول اتصال بعد الخطوبه يكون منه هو مش انا 


وتقوم تاخد شور وتصلي فرضها وتنام 


وعلي الغدا والكل متجمع تحكي ليهم الجده تغير عواطف واعتذارها ليهم وعزومت العشا ال عملها عشانهم 


فؤاد براحه : الحمد الله والله انا امبارح كنت اكتر من مره ابقي هرفض وقولهم معنديش بنات للجواز بس ابص للين اسكت عشان متزعلش


فاروق : بس سليم يا فؤاد امبارح كان رفض الهي بتعمله و كسافها اكتر من مره وحاول يصلح ال بتعمله وهو واضح انه كلمها وشد عليها وكلامه جاب ناتيجه اهو 


فريد: ربنا يهدي الحال ويهدي سرها ويسعدها ويكتبلها الخير 


الكل : امين يارب 


سليم رجع وهو مضايق من موقف مامته واخته وعارف ان لين زمانها زعلانه بس مش حابب يكلمها عشان متحسش بضيقه وتعرف الحصل ويدخل بيته ويلقيهم قعدين فيدخل اوضته من غير ما يسلم بس تدخل وره شروق 


شروق : ايه يا سليم مالك دخلت اوضتك علي طول وماسلمتش علي حد 


سليم بضيف : سبيني يا شروق ونبي يعني عجبك العمله امبارح اسعد يوم في حياتي ينكده عليه كده دا انا مكثوف اكلم لين 


شروق : هي فعلا سألتني عليك واحنا جين في العربيه وكانت مضايقه انك مكلمتهاش 


سليم بحزن : مش عاوز اكلمها وتحس بضيقي وبعدين انتي مشفتيش بابها امبارح كان مضايق ازي انا حسيت اكتر من مره هيقولنا مع سلامه معنديش بنات ليك 


شروق : معلش يا حبيبي اهي عدت علي خير بس صالح انت لين بلاش تزعلها في اجمل يوم في حياتها هي ملهاش ذنب 


سليم : عندك حق بس هو انتي شفتيها فين 


شروق : رحتلها النهارده كليتها ورجعت معها بعربيتها


سليم بستغراب : عربيتها هي لين جابت عربيه


شروق : دي عربيتها وهي في الكويت وعمي فؤاد نزلها ليها عشان تروح بيها الكليه مخدتش بالك العربيه الحمرا ال 4&4 الوقف تحت 


تدخل عواطف عليهم وتقطع كلامهم 


عواطف وهي بتقرب من سليم وتروح حضنه : مبروك يا حبيبي ومتزعلش مني انا بس خايفه عليك مش اكتر بس مدام هي الهتسعدك انا راضيه وموفقه وانا يا حبيبي رحت ليهم النهارده وصالحتهم وعزمتهم كلهم بكرا هنا علي العشا 


سليم بستغراب : بجد يا ماما رحتلهم وعزمتيهم 


عواطف : اه والله يا حبيبي وممشت غير وكلهم راضين وموفقين وشوفت لين كمان وصلحتها هو انا ليه بركه غيرك يا حبيب امك 


سليم يفرح ويحضنها : ربنا يخليكي ليه يا ست الكل ايوه هي دي عطوفه حبيبتي ال ميهونش عليها تزعلني 


شروق لنفسه : اقطع دراعي لو مكنتش لعبه وفي سر وناويه علي مصيبه 


سليم بعد ما مامته رايحته قرر انه لازم يصالح لين فينزل يشتري ورد وبلونات وشكولاته ويروح يحطهم علي عربيتها ويزوقها بشكل حلو اوي ويبعت لها شروق عشان تنزلها 


شروق : يلا يا لين بقي بطلي رخمه هنشتري حاجه ونرجع علي طول


لين بحزن : مليش مزاج اخرج والله يا شروق خليها بكرا 


شروق : بكرا امتي مش انتم معزمين عندنا 


لين : ايوه صح نسيت 


شروق ببتسامه : طيب قومي بقي عشان خطري 


لين : حاضر يا ستي مهو واضح اني جيبت العربيه لوجع دماغي 


شروق بضحك : هخليكي تعلميني السواقه وابقي اخده منك وخليكي قعده في البيت 


لين بضحك : لا اوصلك احسن مش مستغنيه عن عربيتي 


وتنزل لين وشروق ولين تخرج تلقي العربيه متزوقه وسليم وقف جمبها وبيضحك وغمازتينه ظهرين ودا دوخ لين يقرب منها 


سليم : وحشتيني 


لين بحركه شفيفه زي الاطفال : زعلانه منك 


سليم يضحك : بلاش الحركه دي احسن هبوسك وقول لعمي هي ال تحمرشت بيه 


لين بكثوف : سليم خليك مؤدب 


سليم : ما انتي ال بتعملي حركات بتجنني وانا مش مستحمل بقي 


شروق : ايه يا اخونا نحنو هنا راعو مشاعيري شويه يخرب بيت كده 


لين وسليم يضحكه 


سليم : يلا يا حبيبتي تعالي خديني لفه بلعربيه اشوفك بتعرفي تسوقي ولا هنقضيها في الاقسام 


لين بضحك : ااقسام يا حبيبي انا بسوق من وانا عندي 10 سنين 


سليم : قولتي يااا ايه شوفتي انتي اهو ال بتنحمرشي بيه


شروق تقف في النص : يا عمنا نحنا هنا 


سليم : يا ساتر خالص يا غلسه سكتنا يلا يا لين خدينا لفه 


لين : تؤ تؤ مينفعش اخرج معك من غير ما اقول لبابي تعالو نعقد في الجنينه ونبقي نخرج يوم تاني 


سليم يفرح اوي برد لين ويحس ان دي ال هتحافظ عليه 


سليم ببتسامه : حاضر يا حبيبتي تعالي نعقد جوه 


ويدخله وهم بيبصه لبعض بحب وفرحه 


شروق : استني خدي معكم قفص الجوافه 


لين تبص ليها بستغراب : ايه قفص الجوافه دا 


شروق : انا ياختي وقفين تحبه في بعض ولا اكني هنا 


ويدخله وهم بيضحكه ويقضي السهر وينزل الكل يقعد معهم


وتاني يوم يروحه العشا والكل يستغرب من مقابلة عواطف واهتمامها بيهم و بلين خصوصا لدرجه ان سليم كمان استغرب التغير دا وطبعا السهر لازم متخلاش من الاكشن


والمره دي كان الاكشن من ايمان ال جالها الم الولاده وهم قعدين بيتعشو والكل بقي بيجري من صريخها ورحه كلهم معها المستشفي 

والحمد الله ولدت وجابت ولد سمه محمد علي اسم ابو فاروق الله يرحمه 


و يمر الوقت في هدوء وسعاده وعواطف قدرت تقنع الكل انها اتغيرت بس من جوها كره وغضب وكل شويه تقعد مع سلوي ال تفضل تملي دماغها بكره والانتقام من لين 


وتخلص لين امتحانات وخالص الفرح قرب 😍

واستنوني بكرا في الفرح ونشوف بعد الفرح السعاده والحب هيستمرو ولا الكزه والحقد هينتصر

روايه بناتي حياتي 

الحلقه (13)


اخر يوم امتحانات ولين رحت الكافتريا تعقد مع داليا و امنيه بعد ما فضلو يتحيله عليها كتير تقعد معهم شويه ويشربه حاجه لحد ما وافقت ووهم قعدين وبيضحكه جي عليهم كريم 


كريم ببتسامه : صباح الخير 


داليا وهي مبسوطه اوي : صباح النور يا كيمو تعال قعد


لين تبرق ليها وبعصبيه : يعقد فين انتي اتجننتي 


كريم ببتسامه : ايه بس يا انسه لين انتي لسه زعلانه مني 


لين بغضب : وانا هزعل منك بتاع ايه انت مين اصلا عشان ازعل منه 


داليا تضحك : طيب اهدي اهدي بس هفهمك 


فلين تبصلها وهي مستغربه ضحكها وهدوءها ومش عارفه هي تقصد ايه بهفهمك 


داليا ببتسامه : تعالو اعرفكم علي بعض الاول 


لين بضيق : تعرفي مين انتي شكلك اتجننتي بجد انا هقوم


وتقوم تقف بس امنيه تمسك ايدها و تشدها وتعقدها تاني وهي بتبتسم ليها 


امنيه : استني بس سبيها تكمل وهتفهي


لين تستغرب وتحس ان في حاجه هي مش عرفها 


داليا ببتسامه : اعرفك يا كريم دي لين صديقتي وحبيبتي هي مجنونه شويه وحماقيه شويتين ولولي انها مخطوبه وفرحها قرب وبتحب خطيبها جدا كنت قولت عندها معقده من الرجاله ( وتضحك هي وامنيه من نظرة لين ال بتلع نار وغيظ من كلامها) عارف مافيش واحد من زميلنا في الكليه عرف يكلمه نص كلمه ولا حتي عشان ياخو منها الملخصات كانو بيخدها منا احنا بعد موفقتها طبعا والملخصاتي دي بقي هتكون ان شاء الله ليها الفضل بعد ربنت في ناجح الدفعه كلها السنه دي


داليا وهي بتكمل : ودا يا ستي كريم في اخر سنه ان شاء الله عنيه زيغه حبتين وبيحب يعاكس البنات بس الحمد الله في خلال سنه اتربي علي ايدي ( وتبصله بنظرة حب وتبتسم) و كلم بابا وخطبني عشان يكفر عن ذنوبه 


لين بفرح وضحك : بجد الف مبروك يا دودو بس كده متقوليش ولا اعرف حاجه 


داليا : مهو لسه امبارح واخد معاد بعد ما اصابه اليؤس مني 


ويضحكه كلهم ولين تبارك لكريم ويعقد معهم ويفضله يكلمه 

ولين تعرف ان كريم بيدور علي شركه يدرب فيها اخر سنه 


لين : انا ممكن اساعدك 


كريم : بجد داليا قالتي كده بس متوقعتش انك هتوفقي 


لين : ليه بس انت خطيب اختي دلوقتي وبعدين انا بابي فتح فرع لشركه في القاهره ودخله فيها قسم الديكور جديد وهيحتاجه مهندسين ديكور جدد انا هكلم امير اخويه وانت خد رقمه وحدد معاد معهم 


كريم : بجد والله انا متشكر اوي يا لين انت متعرفيش ها تساعديني ازي


لين : بتشكر علي ايه بس وبعدين يا سيدي كله لعيون دودو 


داليا : ربنا يخليكي يا لينو ايوه كده خليه يكون نفسه بسرعه عشان اتجوز علي طول ومخللش جمبه


ويضحكه كلهم ووهم قعدين تلفون لين رن 


لين : ايوه يا روقه 


شروق : انتي فين يا لينو انا قدم الكليه ومش شايفكي 


لين : تعالي انا في الكافتريا بتعت الكليه 


شروق : طيب تمام انا جيه اهو 


وتوصل شروق ولين تعرفها بكريم وتبارك ل داليا ويعقده شويه ويمشو ويوصله عند البيت وتطلع كل واحده لبيتها وشروق تدخل تلقي سليم في البيت وقعد مع مامته ومروه 


شروق : سلام عليكم 

الكل : عليكم السلام ورحمة الله وبركاته 


شروق : سليم في البيت ايه الهنا دا انت ايه الجابك بدري كده 


سليم بهزر : انا حر يا بت انتي اجي وقت ما انا عاوز انتي هتحققي معايه وبعدين انا الاسأل مش انتي انت ايه الجابك متاخر مش امتحانك خلص من ساعه 


شروق بضحك : ايوه يا سي السيد يوووه لمؤاخذه قصدي يا سي سليم مخلصه من ساعه 


سليم بضحك : وكنتي فين دا كله يا امينه 


شروق : كنت قعده مع خطيبتك وصحباتها في الكافتريا بتاعت كليتهم


سليم يسمع ان لين قعدت في الكافتريا مع انه منعها انها تروح الكافتريا يقوم ينط من مكانه


سليم بغضب : كنت قعدين فين بتقولي 


شروق بستغراب : في الكافتريا مالك فيه ايه 


سليم بضيق : وكنتم قعدين انتم ومين بقي ان شاء الله 


شروق: انا ولين وامنيه وداليا وكريم خطيبها 


سليم بغضب شديد اول ما سمع اسم كريم لدرجه انه مخدتش باله من كلمة خطيبها 


سليم : وانتي ازي تسمحي لنفسك ولا ليها تعقدي مع شاب غريب يا هانم 


عواطف مستغله الموقف : انتي من امتي يا بت بتعقدي مع رجاله علي كافتريات طيب خطيبت اخوكي ومتربيه بره وشكل دا عادي عندهم لكن انتي ترضي ازي تعقدي معهم دا بدل ما تفهميها غلطها وتعقليها 


مروه بتريقه : شكل لين هي الهتعودك علي حاجات متربناش عليها 


شروق بستغراب : ليه دا كله احنا عملنا ايه ما انا طول عمري بقعد مع سالم ورامي واحمد وقريبنا كتير وعمر ما حد فيكم اعترض


سليم : كنت ببقي معكي يا محترمه مش قعده معهم لوحدك


شروق بستغراب : انا مش عارفه ايه الحصل ل دا كله 


سليم بغيظ وغضب : وكمان مش عارفه ايه الحصل الظاهر انك عاوزه تتربي من اول وجديد


ورح ضربها بلقلم ودي كانت اول مره سليم يضرب حد من اخواته او يقسي عليه وطبعا هو مكنش مضايق ان شروق قعده مع كريم هو الغيره عمت عنيه وخصوصا انه افتكر كريم لما عكس لين


شروق انصدمت وسليم محسش بنفسه غير بعد ما ضربها بس خرج من قدمها بسرعه وركبه 100عفريت


وعند لين وبعد ما سلمت علي جددتها ودخلت اوضتها وكانت لسه هتاخد شور لقيت تلفونها بيرن باسم سليم 


لين ببتسامه وفرحه : حبيبي وحياتي 


سليم بعصبيه : انزلي قدم البيت حالا انا تحت مستنيكي 


لين بستغراب :فيه ايه مالك صوتك مضايق ليه كده 


سليم بضيق : لين انا مش عاوز اعلي صوتي وحد يسمع اتفضلي انزلي حالا هنا قدمي 


ويقفل السكه من غير ما يسمع ردها ولين تستغرب طريقته وانه قفل السكه في وشها ف نزلت تشوف ماله 


لين خرجت لقيت سليم وقف قدم البيت وشكله مضايق اوي 


لين : خير يا سليم مالك حصل ايه 


سليم بعصبيه يمسك ايدها ويشدها بعيد عن بيتهم عشان محدش يشوفهم


سليم بغضب شديد : هو مش انا قولت مافيش قعده في الكافتريا وكمان قعده ما كريم الكان بيعكسك وعاوز يتعرف ياتري اتعرفتم علي بعض امتي بقي يا هانم 


لين تشد ايدها ال كان مسكها وبيطغط عليها بغضب وضيق وتفدر تفك ايدها منه بغضب وهي مصدومه من البيقوله 


لين بصدمه : انتي ايه البتقوله دا انت سامع نفسك بتقول ايه وبعدبن وازي اصلا تسمح لنفسك تمسك ايدي كده 


سليم بغضب : ايه بقول حاجه غلط حاجه معملتهاش بتبلي عليكي مش انتي كسرتي كلمتي وكنتي قعده ما كريم بيه في الكافتريا 


لين بصدمه وغضب شديده : انا مش هرد عليك يا سليم لاني لو رديت عليك ابقي بقبل المعني الورا كلامك ودا معنه ان انا اخترت غلط وان انت للاسف معرفتش مين هي لين وساعتها يبقي انا اخترت غلط كل واحد يروح لحاله 


ومشيت ودخلت بيتهم وسابته وقف وهو مصدوم من كلمتها ومش مصدق ان لين ممكن تفكر تسيبه وتبعد عنه ويفضل بصص عليها لحد ما دخلت بيتهم وهي اول ما دخلت مقدرتش تمنع دمعها وجريت علي اوضتها قبل ما حد من اهلها يشوفها 


ورجع سليم البيت وهو غضبان ومضايق ودخل علي اوضته من غير ما يكلم حد


عواطف ببتسامه : يا فرحت قلبي شكل الجوازه باظت يا بت يا مروه 


مروه : انتي فكره البت دي هتسيبه كده بسهله دي هتتسهوكله ياختي لحد ما هترجعه تاني ليها وابنك هيرجع زي العبيط


ويلقي سليم خرج من اوضته مره واحده


سليم بضيق : هي شروق فين 


عواطف ببتسامه : دخلت علي اوضتها سيبك منها اكسرلها ضلع يطلع 44 تعال يا حبيبي اقعد معايه 


بس سليم يسيبهم ويدخل لشروق ال كانت عمله تصلي

وتعيط صعبت عليه اخته وزعل من نفسه انه مد ايده عليها واستنها لما خلصت ورح قعد قدمها 


سليم ببتسامه : اوعي تكوني دعيتي عليه انا زي اخوكي برده 


شروق تنزل رسها وتبص للارض وتفضل تعيط ومتردش عليه 


فيمسك سليم راسها ويبوسها 


سليم بهدوء : حقك عليه يا حبيبتي انا بس خايف عليكي وبعدين مين كريم دا عشان تعقده معها اصلا 


شروق بعيط : خطيب داليا صحبتنا وكان 


ولسه هتكمل كلامها بس سليم قطعها 


سليم : خطيب داليا امتي دا وانتي مقولتيش ليه انه خطيب داليا 


شروق وهي بتبص ليه بدموع : لا قولت بس انت التعصبت ومسمعتش حاجه 


سليم بندم : حتي لو خطيبها قعدين معه انتم ليه 


شروق : لان داليا كانت عاوزه لين تساعدهم


سليم بستغراب : تساعدهم في ايه 


شروق : كريم في اخر سنه وظروفه الماديه مش قد كده وكان بيدور علي مكان يدرب فيه عشان يكون نفسه ويعرفه يتجوزه وداليا جابته وكلمت لين عشان تشوفله شغل في شركه بابها فلين كلمتلهم امير عشان يشتغل في فرع الشركه ال في القاهره وخدت ليه معاد عشان يقابله 


سليم انصدم وحس انه غلط في حق لين جدا وظلامها 


سليم بحزن وندم : انا غبي غبي 


شروق بدموع : خالص انا مش زعلانه منك 


سليم وهو بيبصلها : بس لين زعلانه يا شروق انا عكيت الدنيا معها علي الاخر 


شروق بصدمه : يا خبر انت روحت للين كمان واتخانقت معها 


سليم بضيق : رحت وكنت متعصب ولغبطت في الكلام لدرجه انها قالتلي نسيب بعض 


شروق بضيق : يا نهار ابيض ليه كده بس يا سليم حرام عليك دي كانت مبسوطه ومفكره انك هتروح ليها النهارده وتسهر معها عشان خلصت امتحانات وبقالكم فتره مبتتقابلوش 


قام سليم وقف بسرعه ومشي من قدمها من غير ما يتكلم وخرج بسرعه وطلع يجري من البيت عواطف نادت عليه مردش هليها وسيبها وخرج 


عواطف بستغراب : بيجري ليه كده وريح فين 


مروه : انا عارفه تعالي نسال بنتك مهو كان عندها 


ورحه لشروق ال كانت قلعت الاسدال وقعده علي السرير وهتنام 


عواطف : بت يا شروق اخوكي بيجري ليه كده وريح فين 


شروق : ريح يصالح لين 


مروه تتضحك بستهزاء : مش قولتلك 


عواطف : هو ايه الحصل وريح يصالحها ليه فهميني 


شروق قالت ليه ان سليم زعل لين ولين قالتله يسبه بعض ولما عرف الحقيقه رح يصالحها وحكيت ليهم مين كريم وكان قعد معهم ليه وان سليم عرف انه غلطان في حق لين وريح يعتذرلها 


عواطف بغيظ : اشوف فيكي يوم يا شروق يا بنت بطني يعني هم كان هسيبها بعض وانتي ترجعيه تاني اقوم اولع فيكي دلوقتي يا بعيده 


شروق بضيق : ايه يا ماما انتي بتدعي عليه ليه انا عملتلك حاجه 


عواطف هو انا هدعي بس دا انا هاكلك بسناني 

وقامت وفضلت تعض فيها 😭 وتضربها وشروف تعيط وتتألم 


سليم يروح لبيت لين ويخبط الباب علي شقة الجده 


سناء : اهلا ازيك يا سليم يا حبيبي وازي ماما واخواتك 


سليم ببتسامه : الحمد الله بخير يا طنط ممكن اشوف لين بعد ازنك 


سناء : بس هي جت من الكليه ودخلت تنام انت عارف كانت طول اليل بتذاكر وبقالها كتير مبتنامش ولا بترتاح 


سليم ضميره تعبه اكتر لان عارف لين كانت تعبانه ازي الفتره الفاتت من امتحاناتها وتجهيز الشقه ال عملتها كلها علي زؤقها طبعا 


سليم : طيب معلش يا طنط عاوزها ضروري بعد اذنك ممكن حضرتك بس تشفيها لو صحيه تخرج تكلمني 


سناء : حاضر يا حبيبي ثواني هشوفها بس لو نيمه مش هصحيها اتفقنا


سليم هز راسه بلموافقه بس كان متاكد ان لين منامتش وكان خايف من انها ترفض تقابله وتعمل نفسها نايمه فبعت رساله ليها علي الوتساب كاتب فيها 


( طنط سناء هتخبط عليكي دلوقتي وهتقولك اني بره ورحمه ابويه يا لين لو عملتي نفسك نايمه ومرضتيش تخرجي لهطلع علي السور وادخل اوضتك ووقتها بقي شوفي مين هينقذك من تحت ايدي لينو بحبك يا مجنونه اطلعي بقي وحشتيني ) 


وفعلا لين وهي بتقراء الرساله كانت سناء بتخبط 

لين مسحت وشها بسرعه عشان متعرفش انها بتعيط 


لين : ادخل 


سناء ببتسامه : انتي لسه صحيه يا حبيبتي ( وتلاحظ دموعها فتقرب منها) ايه دا مالك يا لين انتي بتعيطي 


لين ببتسامه : لا يا طنط ابدا كنت بنام بس 


سناء تقرب منها وتطبطب عليها : لا دا شكل سليم مزعلك بس هو جيه عشان يصالحك قومي روحي لهو يلا واوعي تخلي في يوم المشاكل تكبر بينكم ولا حد فيكم ينام زعلان من التاني وبعدين هو جيه لعندك يعني حس بغلطه فقومي يا حبيبتي اغسلي وشك وغيري هدومك وتعالي شوفيه


وقامت خرجت وسابت لين تجهز لين غسلت وشها ولبست برموده جينز بيج وشميز سكري ولمت شعرها لفوق وخرجت له في الصالون 


سناء ببتسامه : اهي جت اهو هروح اعملكم حاجه تشربها 


لين : هي ناناه فين يا طنط 


سناء : نايمه يا حبيبتي 


وخرجت وسابتهم ولين وقفه مربعه ومكشره ومش بتبص عليه وسليم وقف عمل يبصلها بحب وعلي وشه ابتسامه جميله وهي لما لقيته كده كانت هتضحك بس نزلت وشها للارض عشان ميشوفهاش وهي بتضحك بس لقيت سليم بيتحرك ووقف ورها فبعدت عنه وبصت ليه 


لين بضيق : انت بتعمل ايه 


سليم ضحك : لفي ومتخافيش


لين بغيظ : انا مش خايفه علي فكره 


سليم بضحك : يا جامد انت طيب لفي لو مش خايفه


لين رحت لفه ومديه ظهرها رح سليم شد التوكه من شعرها وطبعا اول مره ايده تلمس شعرها فبعدت بسرعه بس التوكه كانت وقعت في ايده وشعرها اتفرد ونزل علي وشها فتكثفت ظهرها وهي ووشها احمر اوي 


سليم قرب منها وهو مبتسم ووقف قدمها 


سليم ببتسامه : اولا متلميش شعرك باي توكه تاني انا بحبه مفرود ونزل كده علي ظهرك 


لسه لين هتكلم


سليم : هسسسسس انتي تسكتي خالص انا لسه مخلصتش كلامي ثانيا بقي وثالثا وكل الارقام ال في الدنيا دي لو قولتي كلمة نسيب بعض تاني متعرفيش انا هعمل فيكي ايه 


لين بغيظ : هتعمل ايه يعني 


سليم يقرب منها فهي تبعد فيقرب اكتر وهي تبعد بس تخبط في الكنبه وقعدت عليها فميل هو عليها وهي قعده ترجع بظهرها وترجع 


لين بخوف : سليم انت بتعمل ايه ابعد عني حد يدخل علينا هيقول ايه سليم كده عيب خليك مؤدب 


سليم يضحك بصوة عالي علي طريقه كلمها ال عمله زي الاطفال وشكلها وهي خايفه 


سليم : لا مش هبعد عنك ابدا وبقي انتي تقوليلي نسيب بعض دا انا هقطعك بوس عشان تحرمي تفكري فيها حتي مجرد تفكير ال نسيب بعض ال 


لين : سليم خليك مؤدب والله هصوت ابعد عني يلا 


سليم : مش هبعد ال لو قولتي اسفه مش هقولها عمري تاني


لين بضيق : لا مش هتاسف انا لحد 


فيروح سليم مقرب وكان هيبوسها بس قامت بسرعه قبل ما يلمسها 


لين : اسفه خالص والله اسفه مش هقوله تاني بس خليك بعيد 


سليم يقعد علي الكنبه ويضحك اوي : ايوه كده ناس متجيش غير ببوس الشفايف 


لين تبتسم وتحدفه بمخده الانتريه 


وينتهي الزعل بعد ما سليم قدر يرسم الابتسامه تاني علي وش لين وروح سليم بعد ما قعد معها شويها وقعد يحب فيها ❤ بس لقها عاوزه تنام فسبها ترتاح 


هنمر سريعا كده نعرف اخبار بقي ابطال الروايا 


مني وفؤاد بعد خطوبه لين باسبوع كانو سافره وهينزله عشان فرح لين ال باقي عليه شهر 


رامي بعد ما حضر خطوبه لين وحاول يبان طبيعي بس قلبه مجروح ووجعه جدا فقرر انه يفضل يشتغل طول الوقت ويدرس وتقريبا من وقتها متقابلش هو ولين نهائي لانه تقريبا مش بيرجع البيت او بيرجع متاخر جدا وينزل بدري ولغي فكرة السافر من راسه لما لقي ان فريد زعل منه


امير بعد ما رجع مصر ومسك الشركه اشتري شقه في القاهره جمب الشركه وبيروح المنصوره كل خميس وجمعه وطبعا كل دا عشان يهرب من سلوي ال بتتعمد دايما تضايقه بس علي طول علي اتصال ب اخواته وبلين وكان دايما يساعدها لما بتشتري حاجه من القاهره للبيتها اون لاين ويروح هو يستلمها ويجيبها ليها 


سلوي كل يوم تشحن عواطف ويرتبه في الخطه ال هيفرقه بيها بين لين وسليم ومروه بتساعدهم 


لين كل يوم سبت بتكلم اصحابها ويفضله اليوم كله مع بعض علي النت يضحكه ويهزره وعدي اخو طلال بعد لما عرف ان لين اتخطبت زعل وقرر يخطب هو كمان فخطب الاء ال كانت بتحبه وفرحت جدا انها هتبقي مراته 


سيلا واحمد عيشين في سعاده وطبعا احمد سيلا مش رحمه من مقالبها ال كل يوم تعملها فيه بس كل مره بياخد حقه بطريقته الخاصه  😉


وفات الوقت وفاضل علي فرح لين اسبوع و الكل طبعا كان بيساعد لين في شراء حاجاتها الخاصه والكل ال يشوف حاجه تعجبه يشتريها ليهاو اصحابهم كلهم وصله من الكويت واتعرفه علي امنيه وداليا وكل يوم يتجمعه مع لين ومعهم شروق وبنات عمها طبعا وسيلا ال هي كانت بتشرف علي منع سليم من الوصل للين قبل الفرح باسبوع فسليم بقاله اسبوع مش عارف يكلم لين ولا يشوفها خالص وبيعرف اخبارها من شروق بعد ما بطلع روحه عشان تقوله حاجه عن لين 


وقبل الفرح ب اربع ايام فرحتهم سيلا بخبر حملها ال فرح الكل ولين كانت فرحانه اوي ومني وفؤاد الدموع كانت تعبير عن فرحهم باول حفيد ليهم واحمد من وقت ما عرف وهو مالي البيت كور ومصمم ان سيلا هتخلف ولد وسيلا تقوله بنت واتفقه ميعرفوش نوع الجنين ايه غير لما يوصل بسلامه ولو ولد يبقي سيلا بتحب احمد اكتر ولو بنت يبقي احمد بيحبها اكتر


واليوم هو اليوم المنتظر فرح لين


لين جهزت طبعا ولبست فستانها الابيض وكانت من ارق ما يكون واجمل عروسه ممكن حد يشوفها فستانها ابيض كان رقيق زيها وكان الميكب بتعها جميل وهادي لان وشها جميل ومش محتاج ل اي حاجه زياده عشان يظهر جماله 


ال تعبهم فعلا كان شعرها ال صممه تسيبه ومتلموش ودا كان طلب من سليم ليها برساله واتساب وهي بتجهز وطبعا لطول شعرها كان صعب شويه عشان الطرحه بس كان لازم تنفذ طلبه ف هي كل اليهمها انها تكون جميله النهارده في عيون سليم وبس 


سليم كان غيران وعمل يفكر بقاله فتره وخايف ان فؤاد ينزل لين مع ولاد عمها زي ما عمل مع سيلا مكنش عاوز حد يمسك ايدها او يمسكها غيره 😂 فعمل زفه بشكل خاص للين 


فلين هتدخل القاعه وهي قعده علي عرش زي الملكه و المفروض اربعه يشلوه العرش بتعها من امن الاوتيل ال فيه القاعه بس الشباب الاربعه صممه ان هم ال هيشلها فشالها علي كتافهم وهي قعده علي عرشها 


من اليمن كان شيلها رامي ووراه سالم اخوه ومن الشماا كان وامير ووره احمد جوز سيلا ودخله بيها علي اغنيه طلي بلابيض طلي https://youtu.be/wQNJxod9f2I


ووقفه بيها قبل سليم بشويه ولين جيه عشان تنزل من عرشها وتروح لسليم فكانت بتنزل من ناحيه اليمين فمعرفتش تنزل لوحدها من الفستان فقرب منها رامي ومسك ايدها وساعدها بنزول لان هو ال كان وقف ناحيه اليمين فمسك ايدها وبص ليها وابتسم وهي كمان ابتسمت ليه ومشي بيها والشباب ماشي جمبها ورح بيها لسليم ال كان هيتجنن وغيران بس مش هيقدر يظهر دا ولا يتكلم ورح لعندهم عشان يمسكها هو 


رامي وهو مسك ايدها وبيسلمها لسليم


رامي ببتسامه بس الحزن مالي عنيه : لين امانه عندك يا سليم حافظ عليها انت بتاخد حته من قلوبنا


سليم مقدرش غير انه يبتسم بس لين حست بألمه و ان رامي بيسلم قلبه فعلا لسليم وشافت الدموع جوه عنيه


( انا عارفه ان فيه كتير منكم شايف ان رامي بيحبها اكتر وحبه مش اناني وانها ولازم تجوزه هو مش سليم بس تخيله نفسكم مكان لين اتنين بيحبها بس هي بتحب واحد منهم ومن صغرها وبتحلم بيه شريك لحياتها والتاني اخوها وابن عمها فتختاره مين https://youtu.be/SaCUQL18_sk )


سليم خد لين و بسها من ايدها و جبينها وبداء الفرح برقصه سلو والقاعه كلها ضلمه ولين وسليم كانو في منتهي الجمال ونظرت الحب في عيونهم شايفنها كل الموجودين بلقاعه 


وبره القاعه كان خرج رامي بعد ما ادي لين لسليم فخرج بسرعه لان دموعه خانته وخاف حد يشوفه بس خرج امير وره لانه حس بيه وعارف حبه للين من زمان 


امير بحزن : ليه عذبت نفسك كده حرام عليك نفسك يا رامي 


رامي ببتسامه ودموع : عذاب ايه دا يا امير انا طول عمري بحلم امسك ايدها وهي لبسه الفستان الابيض وحققت حلمي دا النهارده ومسكت ايدها حتي لو كان عشان اسلمها لحد تاني غيري 


بس وهو بيتكلم خانته دموعه ومقدرش يمنعها فاخده امير في حضنه وهو مش عارف ازي ممكن يخفف عنه الم زي الهو فيه

وتنتهي الحلقه لاني رامي خلاني اعيط  😭😭😭😭

روايه بناتي حياتي 

الحلقه (١٤)


في الفرح 


لين وسليم فرحتهم كانت وصله لكل الموجودين وظهره في نظرت عيونهم لبعض 


سليم بفرحه : انا مش مصدق انك بقيتي بتعتي وبين ايدي ( ويغمز ليها) ومافيش تاني عيب يا سليم خليك مؤدب متمسكش ايدي من اليله ننسي الادب خالص 


لين بكثوف : عيب كده يا سليم احنا قدم الناس خليك مؤدب


سليم بضحك : الناس دي كلها عرفت انك بقيتي حلالي بقيتي بتعتي وليه انا وبس بقولي ايه ما تيجي نطلع بقي كفايه كده 


لين بضحك : نطلع فين وكفايه ايه بس هو الفرح لسه بداء


سليم : كفايه عليهم طب تعرفي بقي اني من ساعه ما شوفتك جيه عليه وانا ندمت اني عملت فرح 


لين بزعل : ليه وحشه 


سليم ببتسامه ونظرت حب : وحشه مين دا انتي اميره حوريه من حور الجنه انا زعلت من كل العيون العمله تبص عليك انا مش عاوز حد يشوفك غيري انا وبس دا انا كان نفسي اضرب كل الموجودين ال عملين يبصه عليكي وقولهم غمضه عنيكم دي بتعتي حبيبتي انا


لين ببتسامه : يااااا انت بتحبني لدرجه دي يا سليم 


سليم بفرحه : انا النهارده بس يا لين حسيت اني املك كل حاجه حلوه في الدنيا و مش عاوز حاجه تاني منها انا مش عاوز غيرك انتي يا حبيبتي 


عواطف وهي قعده مع سلوي علي تربيزه واحده ومعهم بعض قريبهم 


عواطف بصوة واطي وغيظ : شوفتي الواد حضنها ازي زي ما يكون خايف تهرب منه 


سلوي بهدوء : معلش اصبري هانت سبيه يتبسط يومين دول وهنرجعه قريب تاني لحضنك 


عواطف بغضب : دا وخدها ومسافر ياختي هيبعد عني شهر بحاله لا و جي يقولي امبارح بليل عشان معرفش اكلم ولا متسافرش شهر يا سلوي سليم المكنش بيرضي يسافر مع اصحابه يومين ويبعد عني دلوقتي عاوز يبعد شهر 


سلوي بخبث : وهو احنا هنسيبها تتهني شهر برده 


عواطف : هنعمل ايه ياختي في ايدي ايه اعمله


سلوي بضحكه شر : دا انتي في ايدك كتير اوي بس سبيه يتبسطله يومين وانا هرجعه جري لحضنك


تعالو نبعد عن التربيزه الشريره دي ونروح لمني وفؤاد 


مني وعينها فيها دموع فرح : شايفه يا ماما لين حلوه ازي النهارده والفرحه باينه في عينها 


الجده ببتسامه : سمي الله يا مني احسن تحسديها يا حبيبتي ربنا يحميها ويحرسها ويسعدها ويكملها علي خير 


ايمان : ماشاء الله عليها زي القمر يا ابله مني وسليم كمان الاتنين شكلهم حلو اوي وليقين علي بعض 


مني : فعلا يا ايمان الاتنين حلوين اوي مع بعض 


سناء: ربنا يتم عليهم يخير يارب ويكمل فرحتهم 


مني: يارب يا سناء وعقبال رامي ورشا يا حبيبتي 


سناء : يارب يا مني


فؤاد ساكت وعينه مش سيبه لين وعمل يبص ليها وفيه لمحه حزن فيهم 


فريد : مالك يا فؤاد سكت ليه كده 


فؤاد: مش عارف يا فريد هروح البيت ازي ولين مش هناك فيه 


فريد ببتسامه : دي سنه الحياه يا فواد وانت جوزت سيلا قبل كده وجربت بعدها 


فؤاد : ما وجود لين هو الصبرني علي بعد سيلا لكن الاتنين هيروحه مع اجوزهم والبيت فضي عليه انا ومني 


فريد : متزعلش انت خد راحه السنه دي وجدد شبابك مع مني قبل ما احفادك ما يجي ويملي البيت وساعتها هتنس بناتك لما تشوفهم طيب عارف انا ريهام كانت وحشاني اوي ويوم ما جيت ومعها يوسف ابنها والله نسيت اسلم عليها ودلوقتي هو الوحشني اكتر منها وعاوزهم ينزله عشانه هو ان شاله يسبيه معايه ويسافره هم برحتهم 


فؤاد يبتسم : عقبال لما تشوف احفاد رامي ورشا


فريد : نفسي يا فؤاد والله نفسي اجوز رامي وطمن عليه 


فؤاد : ان شاء الله ربنا يبعتله بنت الحلال التسعده 


فاروق يقرب علي فايز وبصوة واطي : فايز هي مراتك قعده مع ام سليم من ساعه ما جينا وبيقوله ايه 


فايز : مش عارف يا فاروق يا خويه بس كل الاقدر اقوله ان في مصيبه اكيد ربنا يستر


فاروق يضحك : يعجيبني فيك انك عارف حقيقه مراتك 


فايز بتنهيده : دي مش حقيقه دي كابوس يا خويه وعايش فيه بعيد عنك

ويضحك فاروق بكل صوته 


ويفضل الفرح ل نص اليل وكله رقص وغنا وينتهي ويسلم سليم ولين علي اهلهم و منير انقذ سليم من ايد عواطف ال مكنتش عاوزه تسيبه 😂 وعاوزه تطلع معه عشان تطمن عليه بس اخير قدره ياخدها ويمشو 


سليم ولين يطلعه جناحهم وتدخل لين وهي خايفه جدا وعمله تفرك في ايدها 


سليم يقرب منها وهي حطه وشها في الارض ويمسك ايدها الاتنين ويرفعها ويبوسهم وهو باصص لعينها بس لين تشدهم بسرعه منه وتبعد عنه 


لين بكثوف : انا عاوزه ادخل غير هدومي 


سليم يبتسم علي كثوفها : طيب يا حبيبتي ادخلي وتؤضي كمان عشان اصلي بيكي 


فتدخل لين بسرعه وتقفل عليها وتقد علي السرير وقلبها عمل يدق وشويه وسليم خبط الباب 


لين بخضه : ايوه 


سليم : خلصتي حبيبتي عاوز اغير انا كمان 


لين : هاااا غير عندك انا مخلصتش


سليم يضحك : مهي هدومي عندك يا قلبي 


لين تبص جمبها تلقي بيجامه سليم فتاخده وتفتح الباب شويه صغيره وتمد ايدها بل بيجامه بس سليم يشد ايدها وتلقي نفسها في حضنه 


سليم يرفع وشها بايده : امممم انتي خايفه مني


لين تهز راسها بلا بس من جوها مرعبه وهو حاسس بيه 


سليم ببتسامه : امل مغيرتيش ليه لحد دلوقتي 


لين : كنت هغير بس انت خبطت 


سليم بصص لشفيفها وهي بيتكلم فيقرب منها عشان يبوسها بس لين خبت وشها في صدره واتكثفت 


لين : عاوزه اغير الفستان عشان نصلي 


سليم يضحك : طيب هسيبك بس غيري بسرعه عشان نصلي وناكل لاني جعان اوي 


فتهز راسها بلموفقه من غير وال كلمه واول ما يسبها تدخل بسرعه وتقفل عليها تاني وتدخل تاخد شور وتخرج تلقي القميص ال سيلا حضرته وال مفروض تلبسه كان قميص ابيض خفيف اوي و قصير جدا وفتحت صدر كبيره 


لين بغيظ : ماشي يا سيلا بقي دا لبس تحضريه عاوزه يقول عليه مش مؤدبه 


فمرديتش تلبسه وحاولت تلبس حاجه تانيه بس ملقيتش غير قميص واحد كمان فقررت تلبسه هو كان قميص طويل ومجسم علي جسمها حمالات رفيعه وبفتح كبيره بس لبست عليه روب حرير وخدد اشارب كبير معها عشان تصلي 


واول خرجت سليم اخد ايدها من غير ما يتكلم ووقفها ووقف قدمها وصلي بيها و بعد ماخلص صلي حط ايده علي جبينه و قال الحديث (للهم إني أسألك من خيرها ومن خير ما جبلت عليه وأعوذ بك من شرها ومن شر ما جبلت عليه)


وبعض ما خلص الدعاء رفع راسها بايده وباسها من جبينها وقرب منها و شال الاشارب من علي شعرها فيتفرد كله علي وشها وظهرها فيمد ايده ويبعد شعرها عن عنيها بنظره كلها شوق ولهفه ويقرب عشان يبوسها بس قبل ما يلمس شفايفها تقوم لين وقف بسرعه 


لين بارتبك :انا جعانه اوي 


سليم يتنهد ويبتسم : اهربي يا لين اهربي بس هتروحي مني فين ( ويمسك ايدها) تعالي ناكل 


واخده من ايدها ورح مكان الاكل ولسه بتقعد رح شدها ومقعدها علي رجله 


سليم ببتسامه : مسكتك مافيش هروب تاني 


لين بكثوف : سليم عاوزه اكل الله 


سليم بضحك : ما هناكل يا قلبي حاضر 


لين تحاول تقوم بس مسكها كويس 


لين : جعانه يا سليم سيبني بقي 


سليم : لا يا قلبي مش هسيبك ابدا وبعدين انا هاكلك بايدي وانت في حضني كده 


وياخد معلقه رز وياكلها بس في رز يفضل علي شفيفها فترفع ايدها عشان تمسحه بس يسباقها هو ويروح بايسها وياكل الرز من علي شفيفها وكانت بوسه رقيه وهاديه 


فوشها يحمر اوي وتبص في الارض 


سليم ببتسامه ولهفه وحب : الله تصدقي الاكل كده طعمه حلو اوي انا مش هاكل غير بطريقه دي بعد كده ويفضل سليم ياكلها وياكل هو بطريقته الخاصه  🙈 وبعد فتره وبانفاس متقطعه رح رفعها بين ايده ودخل بيها لاوضتهم الخاصه ليبده حياتهم الجديده بحب ولهفه وهنا تسكت شهرزاد عن الكلام المباح ويبداء سليم ولين دنيتهم 


و الصبح


تصحي لين تلقي نفسها نايمه في حضن سليم ف تبتسم وتقوم بشويش ومن غير ما يحس تخرج من بين ايده وتتسحب وتدخل تاخد شور وتخلص وتلبس البرنص وتخرج بس تلقي ال بيشلها بين ايده وبيرفعها من علي الارض 


لين بخضه : سليم هقع نزلني 


سليم : لا مش هنزلك عقاب ليكي 


لين بستغرب : عقاب ليه بقي انا عملت ايه 


سليم : عشان قومتي من حضني وتسبيني لوحدي نايم 


لين تبتسم : قمت اخد شور 


سليم : ودي جريمه اكبر ازي تاخدي شور من غيري 


لين تكثف وتخبي وشها في حضنه وتضربه علي كتفه : قليل الادب


سليم بضحك عال : بقي كده طب تعالي ابقي 


ونسيبهم برحتهم شويه 😂 ونرح المنصوره 


في بيت سليم قعده عواطف وربطه راسها زي الست المطلقه وعمله تعيط وسلوي قعده معها 


عواطف بعيط : اول مره مش انا الهصحيه وافطره


سلوي : يام سليم بطلي عياط و سبيه شويه بس يتبسط وهيرجعلك تاني


عواطف : مش هقدر يا ام سالم دا انا مش قادره ابعد عنه يوم واحد هبعد عنه شهر دا انا هموت فيها ياختي 


سلوي : اصبري بس انتي الاسبوع دا يكون ابو البت وامها سافرو ونتصل عليه نقوله انك عيانه وهو هيحي يجري 


عواطف بضيق : وانا مالي ومال ابوه وامها انا عاوزه ابني دلوقتي 


سلوي : يام سليم متبوظيش كل حاجه بنعمله كده لو رجعت دلوقتي هتصعب علي الكل واولهم ابنك وهتبان هي الكويس الرجعت من اول يوم عشان امه تعبانه لكن لو بعد اسبوع يبقي تعبتي فجاه ولازم يرجعو وتبقي هي اتفسحت يومين 


عواطف : الهي ما تلحق تتفسح ولا تفرح بق انا ربي وكبر وتيجي هي تاخده كده من حضني


سلوي : هيرجع يا حبيبتي بس اصبري انتي 


وفي بيت الجده والكل قعد علي الغدا 


الجده : مالك يا فؤاد مبتاكلش ليه 


فؤاد : باكل يا ماما تسلم ايدك


مني : هي سلوي فين مشفتهاش النهارده 


الجده بضيق : ال رحت تطمن علي ام سليم مش عارفه ايه الحب ال مابنهم دا كله 


ايمان : والله انا كمان مستغربه اوي طول اليوم امبارح في الفرح قعدين سوا وبيتكلمه 


الجده : ربنا يهدي اقول ايه بس


فؤاد : اخبار الشركه ايه يا امير 


امير : الحمد الله يا عمي بس محتاج حضرتك تيجي تشوف شويه حاجات وتقولي رائيك 


فؤاد : انا ناوي اجي معك بكرا ان شاء الله وكمان عاوزك تشوفلي حتت ارض تكون مساحتها كويس في ال مناطق الجديده 


امير : حضرتك عاوز تعملها فيها حاجه معينه يا عمي 


فؤاد : ايوه عاوز ابني فيلا تلات ادور ليه وللبنات


امير : طيب ما نشوف حاجه جهزه في التجمع الجديد 


فؤاد : لا انا حبب ابنيها علي مزاجي 


امير ببتسامه : حاضر يا عمي هشوف لحضرتك 


فاروق : انت هتسافر امتي يا فؤاد


فؤاد : كمان اربع ايام عندي شغل كتير وبقالي فتره غايب وسيب الحمل علي حامد و طلال ابنه 


مني : والله انا ما جيلي قلبي امشي وسيب سيلا وهي حامل ولين تيجي ومتلقينيش 


سناء : طيب ما تخليكي انتي يا مني


فؤاد ببتسامه : كده برده يا سناء بقي تيجي منك انتي يعني يرضيكي تسيبني لوحدي 


سناء بضحك : لا ميرضنيش يا فؤاد معلش بقي فاتتني دي 


مني ببتسامه : مش هوصكي علي البنات يا سناء وانتي يا ايمان اساله عليهم علي طول وخلي بالكم من سيلا وموعيد الدكتور واكلها 


ايمان : متقلقيش يا مني سافري وطمني عليهم


و بعد اسبوع في تركيا ولين وسليم كانو في منتهي السعاده والحب لحد ما جي اتصال لسليم ان مامته تعبانه اوي ولازم ينزل وفعلا يحجز بسرعه عشان ينزلو ويستقبلهم امير في المطار بعد ما لين كلمته وطلبت منه يقبلهم ويروح علي المنصوره 


و اول ما يوصل ينزل سليم من العربيه بسرعه ويسيب لين ويدخل بيتهم ولين تقف قدم البيت متعرفش تعمل ايه حست ان قلبها انقبض وخافت وامير حس بيها رح مقرب منها وحطط ايده علي كتفها 


امير : مالك يا حبيبتي 


لين بخوف : مش عارفه يا امير خوفت كده مره واحده 


امير ببتسامه : طبيعي يا لين عشان حياه جديده بيبقي ليها رهبه في الاول لكن بعد شويه هتاخدي عليها ومش هتقدري تستغني عنها ابدا 


لين تبتسم : طيب انا عاوزه ادخل اسلم علي ناناه وعمامي والبنات 


امير ببتسامه وهدوء : انا من رائي تدخلي تطمني علي حماتك الاول وبعدين روحي لناناه 


لين بضيق : عندك حق بس مكثوفه ادخل لوحدي وسليم دخل وسيبني 


امير بضيق يحاول يدريه : معلش يا لين سليم قلقان علي مامته شكلها تعبان اوي وبعدين خايفه من ايه دا بقي بيتك خالص يا حبيبتي ( ويحضن وشها بايده الاتنين) بس اقولك تعالي ادخلك انا واطمن عليها معكي


لين تبتسم ليه بحب ويمشه عشان يدخله البيت وامير حطط ايده علي كتفها ويضحك 


لين بستغراب : بتضحك ليه 


امير بضحك : اصلي افتكرتك اول يوم في المدرسه كنتي برده خايفه كده وبتعيطي ومسكتيش غير وانا برده مدخلك الكلاس بتعك بنفسي ومردتيش حد يدخلك غيري 


لين تبتسم وتحط راسها علي كتفه : دايما انت اماني لما بكون خايفه ربنا يخليك ليه يا ميرو 


ويدخله البيت و تستقبلهم شروق وطبعا تحضن لين اوي 


شروق بفرحه : حمدالله علي سلامتك يا عروسه نورتي البيت


لين : الله يسلامك يا روقه


شروق ببتسامه : اهلا ازيك يا بشمهندس امير اتفضل 


امير : متشكر اوي الولده عمله ايه 


شروق متعرفش ترد فهي عارفه انها لعبه من مامتها وانها مش تعبانه ولا حاجه 


شروق ببتسامه : الحمد الله الضغط بس كان عالي شويه بس دلوقتي احسن بكتير 


لين بخوف : هو انا ممكن ادخل اطمن عليها يا شروق 


شروق بضحك : ايه يا بنتي الادب دا ادخلي طبعا مكان ما تحبي دا بقي بيتك خالص 


امير ببتسامه : طيب يا لين انا همشي انا وهبقي اتصل اطمن عليكي 


لين تمسك في ايده زي الاطفال وعنيها تدمع فيضحك ويضمها لحضنه اوي اوي 


امير ببتسامه وهو ماسك ايدها : خد يا انسه شروق استلمي لين وتسلميها لسليم يدا بيد 


فيضحكه و تسلم لين علي امير ويمشي بس اول ما يديها ظهره معلم الضيق من سليم تظهر عليه 


شروق : مالك يا لين خايفه ليه كده 


لين : مش عارفه يا شروق خوفت مره واحده 


شروق تمسك ايدها : طيب تعالي يا حبيبتي سلمي وطلعي ارتاحي شكلك تعبانه من السفر


ويدخله الاوضه عند عواطف ولين مسكه في ايد شروق وسليم كان قعد في حضن مامته ال عمله تكلمه وتضحك بس اول ما شاف لين وحس بخوفها قام بسرعه رحلها


سليم ببتسامه : تعالي يا حبيبتي معلش دخلت وسبتك كنت قلقان علي ماما اوي 


لين وهي بتبص ليه وتبتسم : وال يهمك يا حبيبي


وتبص لعواطف وهي خايفه تقرب منها 


لين : ازي حضرتك يا طنط الف سلامه


عواطف بضيق بتحاول تدريه : الله يسلامك يا لين معلش قطعنا عليكي شهر العسل متزعليش


لين تبتسم وتروح تبوسها من راسها : المهم صحتك يا طنط


وتبص لمروه الوقفه ومربعه ايدها ومكشره 


لين : ازيك يا مروه 


مروه بضيق ورخمه : كويسه 


وطبعا الرد داكثف لين بس ابتسمت وبصت في الارض و سليم وشروق اضايقه وبصه لمروه بغيظ وضيق 


عواطف : تعالي يا حبيبتي اقعدي وقفه ليه 


وياخدها سليم ويقعدها علي الكرسي ويقعد علي ايد الكرسي جمبها وايده علي كتفها وحضنها ودا يضايق عواطف جدا


عواطف بغيظ : ايه يا سليم مالك كاتم علي نفسها كده تعال اقعد جمبي هنا وسيبها تعقد برحتها علي الكرسي 


سليم يبصلها ويضحك ويقوم يقعد جمب مامته بس شروق تروح تعقد مكانه علي ايد الكرسي جمبها ويفضله يكلمه ولين كان كل كلامها مع شروق ال بتحاول تخفف عنها وتحسسه بلاهتمام لان سليم كان قعد يسمع مامته ال بتكلم بصوة واطي هي ومروه عشان متسمعهمش لين وهو قعد يضحك معهم بس وبعد اكتر من ساعه 


لين ببتسامه : سليم لو سمحت كنت عاوزه اطلع اغير هدومي واتوضا وصلي 


سليم : حاضر يا حبيبتي يلا نطلع 


عواطف تمس ايده بسرعه : استني يا سليم كنت عاوزه اقولك حاجه مهمه( وتبص للين برخمه) معلش يا لين خمسه كده وهيطلعلك اطلعي انتي ارتاحي وبعدين متكثفيش بقي كده دا بقي بيتك اتحركي برحتك فيه وطلعي معها يا شروق لحد ما تبطل كثوف


وطبعا شروق اضيقت جدا من مامتها وسليم ولين قامت وقفت وابتسمت و حاولت تتعامل عادي هي عارفه انها محتاجه وقت ل تعرف تكسب عواطف ودا كان تفكير لين


وتطلع هي و شروق لشقته ال تدخلها لاول مره بعد جوزها بس لوحدها 


شروق ببتسامه : معلش يا لينو متزعليش انتي عارفه ان سليم وحشها واكيد هيطمن عليها ويطلع علي طول 


لين بهدوء : مش زعلانه يا روقه ولا حاجه وبعدين ما انتي معايه اهو

ويدخله الاوضه بتعتها ويفضله يتكلمه وهم بيفضي الشنط ولين بتحكلها علي الايام ال قضها في تركيا وقد ايه كانت جميله 


شروق : يا بختك يا لينو ومشفتيش مهند وانتي هناك 


لين بضحك : هو لو كنت شوفته كنت رجعت مع اخوكي 


ويضحكه الاتنين وشويه والباب يخبط 


شروق : دا اكيد سليم خليكي انتي وانا هفتح وانزل 


لين : لا خليكي قعده معنا 


شروق ببتسامه : لا يا ستي ارتاحو شويه ونسهر بليل واشوف كل الصور بتعتكم في تركيا 


وتخرج شروق وتفتح لسليم واول ما تفتحه تاخد سليم علي الباب من بره عشان لين متسمعش 


شروق بضيق : ايه يا سليم العملته دا 


سليم بستغرب : في ايه يا شروق عملت ايه 


شروق : انت بتسأل يا سليم يعني تسيب لين وقفه في الشارع وتدخل تجري واخوها امير اليدخلها وكمان تسيبها تطلع وتدخل شقتها لاول مره لوحدها من غيرك 


سليم حس بغلطه : فعلا عندك حق انا غلطان بس والله غصب عني مروه خوفتني وقالت ماما تعبانه والدكتور قال هينقلها المستشفي وكلام كتير قلقني 


شروق بغيظ : هو انت يعني مفهمتش ان دا كله لعبه وتمثيل عشان ترجع وينكده علي البت الغلبانه الجوه دي 


سليم : لا طبعا وانا اعرف منين انهم بيمثله بس يا شروق انا قلقت عليها دي اول مره ابعد عنكم فكل الافكار والوحشه جت في دماغي


شروق : سليم لين بتحبك اوعي تخسر الحب دا واوعي تيجي عليها عشان ترضي ماما انت لو خسرت حب لين 


وقبل ما تكمل سليم يقطع كلامها 


سليم بضيق : مافيش لو يا شروق لين بقيت مراتي ومستحيل نبعد عن بعض ويلا وانزلي بقي و سبيني ادخل اصالحها


ويدخل سليم للين ويلقيها وقفها ورا الشباك وبتبص علي بيت جددتها فيجي من ورها ويضمها من وسطها ويحط راسه جمب راسها ويشوشها في ودانها 


سليم : بتبصي علي ايه 


لين : علي بيتنا اصل ناناه وحشتني اوي 


سليم وهو بيبصها من رقبتها : وانتي وحشتيني انا اووووي 


لين : يا سلام دا انت نسيتني من اول ما وصلنا 


سليم يلفها ليه وهو ضممها لحضنه اوي 


سليم : ايه دا دي حبيبتي زعلانه مني بقي


لين وهي تحط راسها علي صدره : كنت خايفه ومحتاجك تطمني وتكون معايه وانا بدخل البيت لاول مره 


سليم ببتسامه : تصدقي دا انا طلعت وحش اووي ولازم اصالحك حالا 


( ويقرب منها عشان يبوسها بس هي تبعد عنه) 


لين بكثوف : عاوز تصالحني ننزل نسلم علي ناناه 


فيقرب منها تاني ويضمها ويرفع راسها ليه ويبوسها بشويش


سليم : طيب يا حبيبتي نرتاح شويه وننزل ونسهر معها اصل انتي وحشتيني اوي 


ويبوسها بوسه طويله يقطعها جرس الباب 


سليم ينفخ : هو احنا ايه الرجعنا 


لين تضحك : انت يا حبيبي يلا روح افتح


سليم وهو بيقرب تاني منها : سيبك هيقولي نايمين ولسه هيبوسها تاني رح الباب مخبط اكتر 


سليم بضيق : اوووف مافيش فايضه لازم افتح بس استني رجعلك علي طول 


ويخرج سليم يفتح يلقي مروه 


سليم بغيظ : خير يا ازعاج عاوزه ايه 


مروه بضيق : ازعاج متشكره اوي انا غلطانه اني طلعت ماما بتقولك انزل اتغدا 


سليم : مش جعانين متشكرين ياختي هنام ولما نصحي هنبقي ناكل 


مروه برخمه : ماما لازم تاخد الدواء ومينفعش تاخده من غير اكل 


لين تخرج في الوقت دا وتسمع مروه 


سليم بغيظ : ما تتغدو انتم وماما تاخد الدواء انا مش جعان 


مروه تبص للين برخمه : اصل ماما حلفت مش هتاكل غير معك انت يعني لازم تنزل حالا وال انت عاوزها متاكلش ومتاخدش الدواء (وتمشي خطوتين وترجع تبص ليهم تاني) اقولها انك نازل يا سليم ولا انك مش جعان 


سليم يبصلها بضيق : غوري نزل وركي اهو 


مروه تبصله وتضحك بنتصر و لين تبص لسليم و تسكت وهو يروح عندها 


سليم : انا اسف يا حبيبتي انتي عارفه انها تعبانه بصي احنا ننزل نتغدا معهم عشان ماما تاخد الدواء وبعد الغدا نروح لناناه نسلم عليها زي ما وعدتك اتفقنا 


لين تبتسم وتهز راسها بلموافقه ويدخله يغيره هدومهم وينزله 


ويدخل سليم وهو مسك لين من وسطها ولين كانت لبسه برموده بيضه و بدي احمر كب عليه ومسك جاكت جينز في ايدها وشعرها نزل علي ظهرها وحطه ميكب رقيق فكنت جميله اوي وعواطف اول ما تشوفه وتشوف لبسها ومسكت سليم ليها تضايق وتقوم رحه لعنده 


عواطف ببتسامه : تعال يا حبيبي دا انت وحشتني اوي 


وتشده من ايده فيبعد عن لين بس يمسك ايدها و عواطف بتشده ويشدها معها 


سليم : قومتي ليه من علي السرير يا ماما هتتعبي كده 


عواطف : انا روحي رجعتلي لما رجعت يا حبيبي اوعي تبعد عني تاني 


ويعقده علي السفره بس لين تفضل وقفها ومش عارفه تعقد فين. فسليم قام خدها وقعدها جمبه 


وبعد الغدا ال لين مكالتش فيه اي حاجه وعواطف قعده تكلم وتاكل سليم بايدها في بؤه زي الاطفال وشروق هي ال كل شويه تكلم لين وتحاول تاكلها


شروق كانت مضايقه من سليم جدا لانه مهتمش بلين علي الاكل وهي مكلتش و حست انه سلبي وسايب لين وبيساعد لعواطف في حركاتها عشان تضايقها 


وبعد الغدا قعده كتير وسليم عمل يرغي مع مامته ويضحك والوقت بداء يتاخر ولين مستنيه سليم ياخدها لبيت جددتها بس لقيته قعد وناسي


لين : سليم مش هنروح نسلم علي ناناه زي ما قولتلي 


سليم ببتسامه : ايوه يا حبيبي هنروح يلا بينا 


ويقوم يقف بس عواطف تقف بسرعه جمبه 


عواطف وهي مسكه في ايده : هتروح فين لا انت لسه رجع من السفر و انامشبعتش منك انت مش هتخرج النهارده خليك معايه هنا 


سليم يبص لمامته ويبص لين ال وقفه وبتص لعينه 


تفتكره سليم هيتصرف ازي وهو شايف امه مسكه ايده ولين وقفه وشايف الحزن في عينها لو انتم مكان سليم هتتصرفه ازاي وايه بناتي حياتي


روايه بناتي حياتي 

الحلقه (١٥) 

عواطف : لا انت هتروح فين انت لسه رجع من السفر و انا مشبعتش منك انت مش هتخرج خليك معايه هنا

شروق اضيقت من مامتها وتصرفتها ال زادة عن الحد واتكلمت قبل ما سليم يرد

شروق : مينفعش يا ماما طبعا ازي يعني يبقو رجعه من السفر وهنا وميرحوش يسلمه علي جددتها ولا اقولك هو ممكن لين تروح لوحدها تسلم عليهم لو سليم حابب يفضل معكي

طبعا شروق عرفه ان سليم بيغير جدا و هيرفض ان لين تروح لوحدها وتسيبه ولين فهمت شروق فبتسمت بس نزلت وشها عشان محدش يفهم

سليم يضيق من فكرت ان لين تروح لوحدها : لا لين مش هتروح في مكان لوحدها انا هروح معها وهنسلم ونجي علي طول يا ماما بعد ازنك

يبعد عن عواطف ويقرب من لين ال ابتسمت ليه ورح ملبسها ال جاكت الجينز وحط ايده علي كتفها

سليم ببتسامه حب : يلا يا حبيبتي

لين تمشي معه بس قبل ما تمشي تبص لشروق وتحرك شفيفها بكلمه ميرسي من غير ما حد ياخد باله فشروق ابتسمت ليها وفرحت انها قدره تفرحها

بس عواطف طلعت كل غضبها وغيظها علي شروق ال نامت معيطه من قسوه مامتها 😔

وفي بيت الجده

الجده وهي بتحضن لين : حبيبتي وحشتيني البيت وحش من غيرك اوي يا لين

لين ببتسامه : وانتي يا ناناه وحشتيني اوي

ولين سلمت علي اهلها كلهم و ضحكتها رجعت تاني علي وشها بعد ما كانت مختفيه طول اليوم

ويسلم سليم علي كل العيله ال متجمعين ( فريد وفايز وفاروق وامير وسالم وسناء ورشا وسميه وسها وسلوي )

وتسلم لين علي رشا وسميه وسها ال مسكها وقعده بيها بعيد شويه وكانو فرحنين جدا وفضله يتكلمه بشويش ويضحكه وهي عمله تبرق ليهم وتكثف

وبعد شويه من القعده امير كان قعد جمب سليم فرح مميل عليه 

امير : سليم عاوزك دقيقه بره في الفرندا ممكن

سليم : اه طبعا

فريد : علي فين يا شباب

امير : ابدا يا عمي دا انا هاخد رائي سليم في موضوع للشغل حضرتك عارف قسم الديكور جديد عندنا والمديره الهتمسكه اتجوزت ومش فاضيلنا ويبص للين ويضحك و ياخد سليم ويطلع الفرندا

سليم بقلق : خير يا امير

امير بضيق شديد : سليم انت طبعا بقيت واحد مننا ولين اختي وانت عارف هي غاليه عندي قد ايه ( ويبص ليه وعنيه فيها غضب) لين غلاوه ومكانها عندي غير الكل هي كبرت وتربت قدمي وعلي ايدي و انت بقيت قيمتك عندي من غلاوتك عند لين ودا عشان هي قالت ان سعادتها معك

ويسكت وياخد نفس ليطلع الغضب

امير : بص يا سليم انا مبحبش اشيل حاجه في نفسي وخصوصا لو من حد ليه معزه عندي ف هقولك ال مضيقني علي طول عشان نفسي تصفي ومشلش جويه منك انا يا سليم بصرحه زعلت من تصرفك الصبح مع لين مكنش ينفع انك تسيبها في الشارع وتدخل لوحدك البيت ( ولسه سليم هيقطع الكلام رح امير مكمل قبله) انا عارف انك كنت قلقان علي و ولدتك بس كان ممكن تاخدها في ايدك وتدخلو سوا دا اول يوم ليها في بيتك و ما ينفعش ان اول يوم تحس انها غريبه

امير بغضب بيحاول يسيطر عليه : لين كانت وقف في الشارع مش عارفه تروح فين عندك ولا عندنا

سليم مكنش عارف يقول ايه واضايق انه في الوقف دا قدم امير واضايق من الطريقه ال امير بيكلمه بيها

سليم بضيق : انا اعتذرت للين يا امير وانا عارف ان مكنش لازم اتصرف كده بس دا مكنش مقصود مني ابدا انا كنت قلقان زياده علي ماما لان الاتصال الجالي قالو ماما تعبانه وهتروح المستشفي وانا اول مره كنت اسيب امي واخواتي لوحدهم فكنت قلقان جدا

امير وهو بيحاول يهدي : بص يا سليم انت لازم تتعود تعرف تتعمل مع المواقف دي دلوقتي لازم متجيش علي حد علي حساب التاني عموما انا حبيت اشيل اي زعل في نفسي منك عشان نفسي تبقي صافيه (ويقرب منه ويحط ايده علي كتفه) سليم لين رقيقه واقل حاجه بتجرحها خل بالك منها وبلاش تيجي عليها لين مبدخلش حد حياتها غير لو وثقه فيه جدا بس لو حد فقد الثقه دي بتخرجه من حياتها كلها وعمرها ما بتسامح وال بيرجع تاني

سليم بضيق : بس انا مش حد يا امير انا حبيبها وجوزها

امير : عارف وعارف ان لين مش بس دخلتك حياتها دي سلمتها ليك كله

سليم انت حبيبها وجوزها زي ما بتقول و لين وثقه فيك اكتر من اي حد فينا ولو انجرحت منك برده جرحك هيبقي غير اي جرح تاني

سليم : وانا عمري ما اقدر اني اجرحها

امير ببتسامه : يبقي هتاخد بالك بعد كده وتحافظ علي لين كويس

وفضل يتكلمه شويه ودخله وكان سالم قعد بيتكلم ويضحك مع البنات ويهزر مع لين وهي تضحك وسليم خد باله انه لاول مره من لما وصله يشوف ويسمع ضحكتها واضايق وغار اوي ومحبش ان في حد تاني كان سبب لضحكت لين

وقعده واتعشا معهم ولين كانت جعانه اوي فهي تعتبر مكلتش من الصبح وفضله يضحكه و الساعه 12 قامو عشان يروحه بعد ما كلمه فؤاد ومني ال اطمنه لما شافه لين وشافه فرحتها وضحكتها بعد ما اضيقه انها قطعت شهر العسل ورجعت 

و وهم خرجين يقابله رامي نزل من عربيته

رامي بستغراب : حمدالله علي السلامه انتم رجعتم امتي

سليم بضيق بيدريه : الله يسلامك النهارده الصبح

رامي ببتسامه : ازيك يا لين عمله ايه

لين تبتسم : الحمد الله يا رامي انت اخبارك ايه

رامي : بخير الحمد الله رجعتو بدري ليه انا اعرف انكم كنتم هتعقد شهر

سليم بضيق وغيره : ماما تعبت شويه فرجعت عشان اطمن عليها

رامي : الف سلامه طيب كنت كلمني اجي اكشف عليها وطمنك

سليم بغيظ : متشكر يا رامي هي بقيت احسن يلا تصبح علي خير

رامي : وانتم من اهله( ويبتسم ويبص للين ويقولها) خالي بالك من نفسك يا لينو وابقي طمنيني عنك

لين ببتسامه : حاضر ان شاء الله تصبح علي خير

رامي ببتسامه رقيقه : وانتي بخير

وطبعا سليم الغيره كانت بتاكله بس سكت ومسك ايد لين ومشي ودخل بيتهم وهو مضايق جدا

و قدم شقت مامته الباب كان مفتوح وقعده هي و مروه

سليم و لين : سلام عليكم

عواطف بضيق : وعليكم السلام هو دا الهتيجي بدري يا سليم

سليم وهو واقف ومسك ايد لين

سليم : معلش يا ماما اصل العيله كلها كانت موجوده وسهرنا معهم

لين : هي فين شروق يا طنط

عواطف بغيظ : نامت ( وتبص لسليم) هو انت هتفضل وقف عندك كده يا تعال عشان نتعشا

سليم : اتعشنا الحمد الله احنا هنطلع ننام عشان تعبانين

عواطف بغضب : اتعشيت وانا ال مرديتش اكل لحد دلوقتي وقعده مستنيك

سليم اضايق ورح عندها وباس راسها

سليم : معلش يا ست الكل بكرا نتعشا سوا كلي حاجه انتي دلوقتي عشان الدوا

عواطف بغيظ : طيب ادخل نام في اوضتك عشان ترتاح

سليم وهو رجع للين : لا هنطلع شقتنا تصبحو علي خير

وخد لين ومشي وهو حطط ايده علي كتفها

عواطف بضيق : خير وهو هيجي منين الخير طول ما العقربه دي في بتنا

ويطلع سليم ولين لشقتهم وتدخل لين تاخد شور وتخرج تلقي سليم قعد علي الكرسي في الاوضه ساكت ومضايق فلين تقرب منه

لين بستغرب : مالك يا حبيبي

سليم يبصلها : اقولك ومتزعليش

لين : قول يا حبيبي انا عمري ما ازعل منك

سليم بضيق : انا اضيقت من كلامك مع رامي وسالم

لين بستغراب : ليه ماله كلامنا احنا قولنا ايه ضايقك

سليم وهو بيمسك ايدها : ماقصدش الكلام نفسه يا لين انا محبش مراتي تعقد وتكلم وتضحك مع حد

لين بستغراب : بس دول مش حد يا سليم دول اخواتي

سليم بضيق وهو بيقف : لا يا لين مش اخواتك دول ولاد عمك ورامي كان

وسكت لانه مقدرش ينطقها من الغيره

لين وهي تقف قدمه : انت قولتها يا سليم كان وانت شوفته اتعامل معنا النهارده طبيعي جدا يبقي ليه الحساسيه دي ( وتسكت ثانيه وتتنهد) سليم رامي ابن عمي واخويه وانت جوزي وحبيبي مافيش وجه للمقارنه

سليم: بس انا بغير عليكي اوي

لين بضيق : غير عليه من اي حد يا سليم بس مش من اخواتي وانت عارف ان رامي وسالم انا بعتبرهم اخواتي زي امير بظبط وبتعمل معهم زي ما بتعمل مع امير

سليم يحضنها لما حس انها زعلت : متزعليش يا حبيبتي انا مش قصدي اضايقه بس انا بحبك اوي لدرجه اني نفسي اخبيكي جويه ومحدش يشوفك غيري

لين ببتسامه : طيب ما انا جوك وفي قلبك وبين ايدك كمان

فيقوم سليم ويشلها بين ايده

سليم : لا مش مستخبيه كويس تعالي لما اخبيكي حلو


فتبتسم لين وتضمه اوي وهي متشعلقه في رقبته

و يلا نسيبهم ونطفي النور

ويطلع الصبح ولين تصحي زي كل يوم من اول ما اتجوزت في حضن سليم وتتسحب وتشيل قمصها من الارض وتلبسه وتقوم تدخل تاخد شور وتخرج تصلي و تغير هدومها وتلبس هوت شورت ازرق و تشيرت كت سماوي قصير ظاهر بطنها وتحط ميكب رقيق وترفع شعرها شويه لقوق وتنزل الباقي علي ظهرها

وتخرج من الاوضه تحضر الفطار وهي مبسوطه اوي فدا اول فطار تحضره في بيتها ولجوزه حبيبها

ووهي وقفه في المطبخ باب الشقه يخبط وتروح عشان تفتح فتبص من عين السحريه تلقي عواطف فتتنهد اوي وتفتح الباب

لين ببتسامه : صباح الخير يا طنط اتفضلي

تدخل عواطف تشوف ال لين لبسه تتعفرت وتضايق جدا وتقول لنفسها

عواطف لنفسها : هي طول ما بتلبسله كده هيزهق ابدا

عواطف بضيق وغضب : صباح النور فين سليم

لين تستغرب طريقت كلامها : نايم ثواني اصحيه لحضرتك

عواطف تمسك ايدها توقفها : لا انا هدخل اصحيه بنفسي خليكي انتي

لين عارفه ان سليم نايم عريان 😂 فتوقف قدمها : ثاوني بس يا طنط انا هدخل اصحيه لحضرتك

عواطف بغضب : نننننعم هو انت هتمنعيني ادخل علي ابني ولا ايه لا اسمعي دا بيتي والجوه دا ابني ومحدش يقدر يمنعني ادخل اي مكان في بيتي ولا ادخل علي ابني ( وتروح زقها من قدمها) وسعي كده من وشي

لين تبص عليها بعد ما تمشي و تبتسم اوي وتقطم الجزره ال في ايدها وهي بتضحك

لين لنفسها : اوكي برحتك ادخلي انا عملت العليه

وترجع ترتب الاكل علي السفره وهي بتبتسم

وبعد شويه صغيره سمعت صوت سليم وعواطف والاتنين بيصوته بصوة عالي فضحكت اوي وعواطف خرجت تجري من الاوضه فلين كتمت الضحك

عواطف بغضب : هو انتي مش تقولي انه عريان ازي تدخليني عليه وهو كده

لين بهدوء : ما انا قولت لحضرتك اصحيه انا حضرتك زعلتي وقولتي بمنعك من بيتك وابنك

عواطف بغضب اكتر. : و هو ازي ينام عريان كده ايه ماعندوش هدوم ايه قلت الادب والحي دي

لين تبتسم لانها شافت سليم لبس وجيه عليهم وهو متغاظ

لين وهي بتشاور عليه : وانا مالي حضرتك ممكن تسأليه هو

سليم يبرق للين بتوعد وهي وقفه مبتسمه ونفسها تضحك بصوة بس سكته عشان عواطف

عواطف تبص لسليم بضيق : الفطار جهز يلا انزل عشان نفطر

لين : طيب انا جهزت الفطار هنا يا طنط تعالي حضرتك افطري معنا

عواطف تبص ليها بغضب : انا قولت الفطار تحت

وتفتح باب الشقه وتنزل واول ما تقفل

سليم يجري وراء لين العمله تضحك وصوتها عالي وهو بيجري وراها وهي بتلف حاولين الكنبه وتضحك وعواطف كانت لسه وقفه علي الباب وسمعه ضحكها فبقيت متغاطه ونزلت وهي هتولع  😂

سليم : بقي بدخليها عليه الاوضه انتي مش عارفه اني عريان

لين وهي بتضحك : احسن عشان تحرم و تلبس هدوك وانت نايم وتخليك مؤدب

سليم بغيظ : طب انا هوريكي تعالي هنا

ويفضله يجري ورا بعض ولين تضحك وهو كمان بقي بيضحك وصوتهم واصل لعواطف ال هتجنن كل ما تسمعهم وطغطها عالي

عواطف بغيظ : بت يا مروه قومي اتصلي بسلوي حالا خليه تيجي هنا

سليم ولين طبعا نسيه الفطار وفضله يلعبهم ويضحكهم ومنزلوش

وعند عواطف بعد ما سلوي جيت ليها

عواطف بدموع : الواد رح مني يا سلوي البت طلعت لقيتها لبسه لبس عريان وقعد كده قدمه والبت حلوه اوي دا عمره ما هيسيبها ابدا انا لازم اتصرف بسرعه

سلوي بخبث : هو ابنك نزل الشغل امتي

عواطف : بيقول كمان 10 ايام ليه

سلوي : عشان تبقي لوحدها من غيره وتعرفي تصرفي معها لكن طول ما ابنك هنا مش هنعرف نعملها حاجه وهيقلب عليكي انتي لانك لازم تفضلي تعمليها قدمه علي انك بتحبيها

مروه : علي فكره انتم فيه حاجه مهمه نسينها

عواطف بضيق : ايه هو ال نسينها يا بت

مروه : انها تحمل منه وتجيب عيل

عواطف وهي بتضرب علي صدرها : يالهوي دا ساعتها تبقي قعدت هنا وربعت دا انا اموت فيها

سلوي بضيق : فعلا معملناش حساب دا بس ملحوقه

مروه: ملحقوه ازي بقي

سلوي : هنشتري حبوب منع الحمل ونحطها ليها في العصير من غير ما تحس وتشربهلها كل يوم هي بتحب تشرب عصير مع الاكل مش هم هياكله معكم هنا

عواطف : ايوه انا متفقه مع سليم ان اكله هنا عندي

سلوي : حلو اوي يبقي سهله كوبيات العصير بتعها كل يوم حطه فيه حبيه ودي مهمتك انتي بقي يا مروه وانتي بقي يام سليم مش هوصيكي كل ما تبقي لوحدها كرهيها في عشيتها وعمليه وحش واطرديها

تنزل لين مع سليم وهي لبسه فستان ازرق بورود بيضه حملات مجسم عليها وظهره مفتوح و الفستان ظهر جمال جسمها وكان وقصير لفوق الركبه واول ما عواطف تشوفها

عواطف بغيظ و صوه واطي لسلوي : شايفه لبسه ايه لا ونزله بيه عندي عاوزه تفرسني

لين ببتسامه : سلام عليكم ازيك يا طنط سلوي

سلوي بضيق بدريه : ازيك انتي ازيك يا سليم يابني

سليم : الحمد الله نورتيني

ويعقد ويعقد لين جمبه ويحط ايده علي كتفها ويضمها ليه جامد

سلوي بغيظ : طيب هقوم انا

لين : ليه يا طنط اتغدي معنا النهارده

سلوي : لا معلش هروح اشوف جددتك يلا سلام عليكم

عواطف بضيق وهي بتبص لسليم : وعليكم السلام ابقي تعالي يا سلوي

سلوي : عنيه يا حبيبتي تعالي يا مروه وصليني عشان عاوزه اقولك حاجه

وتقوم مروه توصلها وتقف معها وتتفق انها لازم تحط الحبوب من النهارده ومروه قالتلها انها هتروح تشتريها دلوقتي علي طول

لين : هي شروق فين يا طنط

عواطف : متنيله قعده في اوضتها

سليم بستغرب : ليه حد مزعلها

لين : انا هروح اشوفها يا حبيبي

سليم يمسك ايدها يبوسها : روحي يا حبيبتي

وتقوم لين بعد ما بصت لسليم ببتسامه وحب واول ما تدخل اوضه شروق

عواطف بغضب : انت ايه قلة الحي البقيت فيها دي يا سليم

سليم بستغراب : فيه ايه يا ماما مالك

عواطف : اطلع اصحيك تبقي نايم عريان وهنا قعد وخدها في حضنك قدمي وقدم الضيفه ودلوقتي بتبوس ايدها ايه انت اتلحست في مخك وال ايه

سليم بضحك : في ايه يا ماما دي مراتي

عواطف بغضب : مراتك في شقتك فوق هنا يبقي فيه احترام اخوتك بنات ازي يشفوك كده انا مش عاوزه اشوفك قعد جمبها عندي هنا يا سليم في شقتك ابقي اعمل الانت عاوزه انشالله تعملها قرد

سليم بضيق : ماشي يا ماما حاضر هاخد بالي عشان اخواتي

عواطف : وتنبه عليها تغير طريقت لبسها

سليم : ماله لبسها يا ماما

عواطف : هو ايه ال ماله طول النهار قعده بهدوم كله عريان وقصير ايه قلة الحي دي مبتكثفش دا احنا مكناش بنات

سليم بضيق: هي مش في بيتها تلبس ال هي عاوزه هو في رجاله في البيت

عواطف : تلبس برحتها فوق في شقتك 

هناا تلبس محترم ولو معندهاش لبس محترم تاخد من اخواتك العريان والقصير دا مشفوش تاتي انا عندي بنات مش عاوز يقوله اشمعني هي فاهم

سليم وهو بينفخ : فاهم اي اوامر تانيه

عواطف تبرقله وتسكت وهو يبصله وجوه ضيق من تصرفاتها بس مش قادر يغضبها فهي امه ال ربته بعد موت ابوه

وعند شروق لين دخلت لقيتها قعده علي السرير وبتعيط

لين بخوف : مالك يا شروق

شروق بتحاول ترسم ابتسامه : وال حاجه يا لين

لين بحنان : هتخبي عليه يا روقه قوليلي مالك يا حبيبتي مين مزعلك

شروق تروح حضنها وتعيط جامد : انا تعبانه اوي يا لين انا حسه ان مليش حد في الدنيا دي ماما عمرها ما حبتني واختي بتكره حتي نفسها

لين بستغرب : ليه بتقولي كده يا شروق مافيش ام مش بتحب ولادها

شروق بدموع : ماما عمرها ما حبتني ولا اهتمت بيه مبتحبش غير سليم وبس عارفه انا عمري ما شوفت منها حنيه عمرها ما خدتني في حضنها ولا قالتلي فيكي ايه

حتي مروه محبتهاش خليتها بقيت تكره سليم ونفسها تنكد عليه طول الوقت كل دا بسبب ماما لانها بتحبه هو ومش شايفه غيره خليتها بقيت تكرهو و بتكرهني وتكره حتي نفسها

( وتبتسم بحزن) عارفه لو قعدنا سوا انا وهي يا نتخانق يا منلقيش حاجه نقولها ونفضل سكتين عمرنا ما كنا اخوتين زيك انتي وسيلا لا انا اعرف حاجه عنها وال هي تعرف حاجه عني

ال كان دايما بيكلمني و يهتم بيه هو سليم

لين ببتسامه وهدوء : وانا جيت اهو انا كمان وهبقي معكي علي طول اوعي تكوني فكره اني اتجوزت اخوكي عشان بحبه لا ابدا خالص دا انا اتجوزته بس عشان هجي اعيش هنا معكي

شروق تضحك وتبصلها بقي انتي مبتحبيش سليم

لين ببتسامه : تؤ تؤ انا بعشقه

ويضحكه هم الاتنين وقدرت لين تضحك شروق وتخرجها ويعقده في الجننيه بس بعد ما طلعت غيرت هدومها بطلب من سليم انها متخرجش الجنينه بلفستان دا فلبست بنطلون جينز وشميز بكم بينك ووهم قعدين تيجي سيلا واحمد

وسيلا كانت مضايقه ان لين قطعت شهر العسل ورجعت لانها فهمت ان حماتها لا تعبانه وال حاجه بس لما دخلت ولقيتها قعده فرحانه وبتضحك هي وشروق اطمنت شويه

ويعقده سوا سيلا واحمد ولين وسليم وتعقد معهم شروق في جنينه بيت سليم ويكونه مبسوطين وبيضحكه

وتخرج مروه تقدم العصير وتدي لين كاس خاص مجهزه هي وتكون بدات تحط فيه الحبوب بعد ما اشترتها وعرفت ازي تديها للين و تنهي السهر بعد ما سيلا اطمنت علي اختها بس جوها قلق وخايفه عليها

ويفضله طول 10 ايام وعواطف بتضيق لين وبتعملها بأسوء طريقه بس مش قدم سليم ولين كانت سكته وبتحاول ترضيها عشان تكسب حبها بس عواطف الحقد والشر مليها وسلوي كل يوم تكبره

مروه كل يوم تعمل العصير وتحط للين الحبوب ولين طول الوقت قعده مع شروق لان عواطف مش بتسيب سليم لوحده غير لما بيطلعه بيتهم اخر اليوم عشان ينام وخلص شهر العسل ال قضيته لين تقريبا في البيت بسبب رفض حماتها ان سليم يخرج ويسبها

النهارده اليوم الهينزل سليم فيه الشغل ويسيب لين

لين : حبيبي اصحي هتتاخر

سليم : سبيني انام شويه يا حبيبتي

لين : ياحبيبي عندك شغل انت اخدت علي الكسل وال ايه

سليم يشدها و يضمها ليه : لا اخدت علي العسل ازي بس انزل و اسيبك لوحدك

لين ببتسامه : عشان اوحشك

سليم وهو بيضمها اوي : دا انتي وحشاني من دلوقتي طيب تعالي كده اوريكي انتي وحشاني ازي

لين تهرب : بطل شقاوه بقي ويلا قوم

سليم : طب هاتي سكر وانا قوم

لين تقرب عشان تبوسه في خده بس يشدها بسرعه وينيمها في حضنه وهو مكتفها عشان متقومش

لين : سليم بجد مينفعش هتتاخر

سليم : هقولك كلمه سر بس بسرعه ونزل ولسه هيقرب عشان يبوسها باب الشقه خبط

لين تضحك اوي : مماتك طلعت تصحيك زي كل يوم اتفضل قوم افتحلها

سليم بغيظ : هو انا حد بصصلي في ام الجوزه انا عارف قومي يا لين قومي شكلنها هنعيش اخوات

تقوم لين وهي بتضحك وتروح تفتح لعواطف ال بقيت كل يوم لازم تطلع تخبط وتصحي سليم بنفسها وينزله يفطره ويفضله طول اليوم تحت عندها

( طبعا فيه كتير بيسال ليه لين تقبل انها تفضل تاكل عند حماتها بس لين وخدها علي بيت العيله وان كلهم بيجمعه عند جددتها علي الاكل وبتحاول تكون اسره زي الكانت عيشه فيها وبتحاول تقرب من عواطف بس للاسف هي رفضه دا )

سليم ولين نزله وكانت عواطف وشروق ومروه علي الفطار

لين ببتسامه : قعد يا حبيبي افطر وانا هعملك النسكافيه واجي

سليم : تعالي اقعدي افطري معنا ومش مهم النسكافيه هشرب في المكتب

لين : لا يا حبيبي هعمله علي طول واجيلك

ويعقد سليم ويفطر ولين تعمل النسكافيه ويشربه بسرعه انا هقوم عشان هتاخر كده ويبص للين نظرت شوق فهو من 30 يوم مغبتش عن نظره

سليم : عاوزه حاجه يا ماما

عواطف : سلمتك يا حبيبي خلي بالك من نفسك وسوق بشويش

سليم : حاضر ( ويقرب من لين ويمسك ايدها) عاوزه حاجه يا حبيبتي

لين ببتسامه :

سلامتك يا حبيبي انا هاجي اوصلك للعربيه

سليم : لا حبيبتي خليكي افطري انتي لسه مكالتيش حاجه

لين: هوصلك وارجع افطر

وتخرج معه توصله وسليم فضل يدلع وعاوز يفضل معها بس في الاخر مش وهو عمل يبص عليها

لما مشي رجعت لين وقعدت معهم عشان تفطر ولسه هتبداء تاكل

عواطف بضيق : قومي يا مروه ارفعي الاكل يلا عشان الست الهتنظف جيه

شروق بضيق لانها عارفه ان لين لسه مفطرتش : احنا لسه بنفطر يا ماما

عواطف بغضب :عنك ما طفحتي قومي يا بت الست هتيجي تنظف في ريحه مقرفه بقالها يجي شهر مسكه في البيت مش عارفه جيه منين

مروه بشماته وتريقه : دي نفس غريب في البيت يا ماما هو العمل كده

عواطف : طيب قومي هاتي الاطباق دي وتعالي نفتح الشقه

وتقوم عواطف ومروه ولين تسيب الاكل وتستغفر ربنا

شروق بحزن : متزعليش يا لين

لين بدموع بدريها : انا مش عارفه هي ليه بتعمل كده نفسي القي طريقه اعرف اتعامل معها بيها

شروق ببتسامه : طب بالله عليكي يا لين ليه طلب عندك

لين تبصلها : خير يا شروق اطلبي

شروق : لو لقيتي الطريقه ابقي ابعتيها ليه واتساب

لين تضحك بصوه عالي وتضربها : انتي بتهزري

شروق بضحك : يا بنتي انا بقالي 20 سنه بحاول القي طريقه مش عارفه عاوزه انتي في 30 يوم تلقي دا حتي يبقي عيبه في حقي

لين : متقلقيش انا هفضل احاول وحاول

شروق بتنهيده : مع امي يا بنتي ماما حاله ميأس منها انت ركزي في حياتك وفي سليم ومتخليش حد يفرق بنكم

لين : ما انتم جزء من سليم يا شروق وانا مش هقسم سليم وهاخد جزء وسيب التاني

شروق ببتسامه : ربنا معكي يا لين مين عارف يمكن تنجحي في ال انا مقدرتش اعمله بس لازم تستحملي بقي ومتزعليش ولا تزعلي سليم

عواطف بزعيق وغضب لما سمعت ضحكهم كانت فاكره لين هتعيط وتغضب من كلامها

عواطف بغضب : شروق انتي يا زفته اقومي اخلصي احنا هنفضل نرغي قومي عشان تساعدي اختك والست الهتنظف

لين تبصلها وتبتسم : طيب يا طنط هعملكم انا الغدا النهارده عشان شروق ومروه هينظفه

عواطف بغضب : انا مبحبش حد غريب يخش مطبخي وال يعملي اكلي واكل ابني وسليم اصلا مبيحبش ياكل غير من ايدي شفيلك حتي انتي اقعدي فيها وابعدي عننا عشان مش فاضين لدلعك المرق

ودخلت وسبيتها ولين طبعا دموعها ملت عنيها بس غمضت عشان متنزلش بس كانت زعلانه اول مره حد يكلمها بشكل دا

لين طلعت شقتها وهي زعلانه فنامت تاني وصحيه لقيت الساعه 1 ف قامت اتوضت و صلاه وغيرت هدومها ونزلت الساعه 1 ونص

عواطف بضيق : خليك عندك متدخليش هنا و تلبخيش الدنيا وبعدين الريحه رجعت تاني ايه القرف دا يااااا فتحيه تعالي

لين مردتش عليها وخرجت للجنينه وفضلت تمشي وعمله تفكر الموضع دا ممكن يستمر لامتي وازي هتقدر تسكت علي الاهانه وهي ال محدش عمره اهان كرمتها بشكل دا ولامتي هنقدر تستحمل ووهي بتتمشي خرجت بره البوابه ورحت بيت جددتها عشان تطمن عليها

والساعه 2 جيه سليم ودخل عند عواطف لقها قعده لوحدها بتشرب شاي

سليم : سلام عليكم يا ماما

عواطف ببتسامه : وعليكم السلام يا حبيبي حمدالله علي السلامه جي بدري كده ليه

سليم : وهو عمل يبص حاوليه : مكنش فيه شغل كتير قولت ارجع هم البنات فين

عواطف : اخواتك كانو بيساعده فتحيه في التنظيف ودخله يستحمو بعد التراب

سليم : طيب هطلع انا كمان اشوف لين وارتح شويه علي ما الغدا يجهز

وقام وقف ولسه هيمشي

عواطف بخبث : لين مش فوق

سليم يبصلها بستغراب : امال فين انا مش شايفها هنا

عواط: بعد ما انت مشيت بقولها ان احنا هنظف قالت انا مليش في التنظيف والتراب والقرف دا وسبيتنا وطلعت شقتها وبعد شويه صغيره وانا وقفه في شباك المطبخ لقيتها لبسه ومتشيكه ونزلت خرجت ودخلت البيت عند جددتها

وبصرحه انا زعلانه يا سليم يعني لو مشفتهاش من الشباك وهي خرجه مكنتش اعرف هي فين دا ينفع اهو انت جيت علي فأجاه اهو وبتسال عليها لو مشفتها كنت هقولك هي فين عودها يا حبيبي لما تروح في مكان تقولي عشان اطمن عليها واعرف هي فين بس

يخرج سليم ويمشي من قدمها من غير كلام وهو متعصب جدا وغضبان وعواطف ابتسمت بنصر وفرحه ويطلع شقتها ويتصل بلين

لين : الووووو

سليم بغضب : انتي فين

لين : عند ناناه صوتك ماله متعصب ليه

سليم : اتفضلي تعالي انا في البيت

لين بستغراب : اوكي يا حبيبي جيه علي طول

سليم : وطلعي علي فوق انا في شقتنا

وقفل ولين استغربت وقامت سلمت علي جددتها وايمان وسناء الفضله يتحيله عليها انها تعقد شويه لانها لسه جيه و تتغدا معهم بس مرديتش ورحت لبيتها وطلعت وفتحت الباب لقيت سليم وقف قدم الباب ومضايق

لين : ازيك يا حبيبي حمدالله علي السلامه وقف ليه كده

سليم بعصبيه : ادخلي وقفلي الباب

لين استغربت طريقته بس دخلت وقفلت الباب ورحت لعنده

لين : خير يا سليم في ايه مضايقك

سليم بغضب : انتي قولتي لمين انك خرجه

لين بستغراب : 

خرجه فين يا سليم انا كنت عند ناناه مرحتش في حتي

سليم بزعيق : وهي ناناه دي مش خروج انت خروجك من بره باب الجنينه خروج قولتي لمين انك هتخرجي انا جيت بدري المفروض افضل ادور علي المدام عشان اعرف هي فين

كل دا ولين وقفه تسمع ومستغربه البيقوله

سليم بزعيق : ردي عليه قولتي لمين انك خرجه

لين بضيق : مقولتش لحد يا سليم

سليم بزعيق: طيب بصي عشان انا هقولها مره واحده بس خروج بره باب الجنينه لاي سبب اكون عارف وموافق مروح لبيت جددتك من غير ما تقولي وقولك روحي ممنوع سامعه

وكان بيتكلم بزعيق وغضب ويفتح باب الشقه وينزل ويسبها

لين مش قادره تصدق الهي سمعته ولا الطريقه ال كلمها بيها 

سليم ودموعها نزلت

سليم خد عربيته وفضل ماشي بيها وهو مضايق كان خايف وغيران عليها وعمل يتخيلها قعده مع رامي بتكلم وبتضحك

ولين بعد ما سليم خرج وكانت مضيقه جدا فدخلت المرسم بتعها ( لين وهي بتفرش شقتها عملت اوضه في جناح بعيد من شقتها للرسم وللمذاكره ) واول ما دخلت المرسم قفلت الباب عليها وشغلت نور خفيف وشغلت ال لاب توب بتعها وحطت السماعات في ودنها وبتسمع موسيقي هاديه وبداءت ترسم ودي طريقه لين لما تكون مضايقه عشان تهدي

وبعد ساعتين رجع سليم كان حس انه زودها شويه فدخل عند مامته لقي عواطف ومروه وشروق قعدين

عواطف : تعال يا حبيبي انت خرحت تاني رحت فين

سليم وهو بيعقد جمبها : رحت مشوار كده ورجعت

عواطف : طيب يلا نتغدا قومي يا بت انتي وهي حضره السفره

سليم وهو بيبص لشروق : هي لين منزلتش من فوق

شروق وهي متعرفش الحصل : لا انا مشفتهاش من ساعه ما طلعت الصبح

عواطف ببتسامه : تعال ناكل احنا ولما تنزل هي برحتها تبقي تاكل

سليم وهو بيوقف : انا هطلع اشوفها علي ما تحطه الاكل علي السفره

ويمشي ويطلع ويفتح باب الشقه

سليم : ليين

ويدخل اوضتها ملقهاش ويشفها في الحمام والمطبخ وهو بينادي ملقهاش خالص فخاف جدا تكون زعلت وسابت البيت فتح الباب ونزل يجري ودخل عند عواطف

سليم بلهفه وقلق : ماما هي لين خرجت تاني

عواطف فرحه افتكرتها سابت البيت :معرفش مشفتهاش هي مش فوق

سليم : لا دورت عليها مش موجوده فوق

عواطف : هو انتم اتخانقتم سوا وال ايه

سليم بضيق : لا بس شدينا شويه مش خناقه مش لدرجه انها تسبب البيت

شروق الكانت وقفه تسمع : شددته ليه حصل ايه

عواطف خافت شروق تقوله علي الحصل الصبح : انتي مالك انتي رجل ومراته بتدخلي بينهم ليه

سليم بضيق وهو مسك شعره : مش ممكن تكون سابت البيت مستحيل

شروق بقلق : طيب اتصل بيها شوفها فين

سليم يطلع تلفونه ويتصل بس متردش لانها سيبه تلفونها في اوضتها لما دخلت غيرت ونسيته

سليم بضيق : مبتردش عليه

عواطف بفرحه : اكيد غضبانه عند اهلها بس هو ينفع كده من اول مشكله تسيب البيت

مروه بتريقه : ما اصلها مدلعه ومش وخده ان يترفض ليها طلب

شروق بضيق وهي بتحاول تتصل علي لين : لين مبتردش عليه انا كمان اكيد في حاجه انا هتصل برشا اشوفها عندهم

واتصلت شروق علي رشا

رشا : اهلا بلناس النسيني

شروق وبتحاول تبان طبيعيه : انا اقدر برده يا ريري

رشا : ما انت بطلتي تيجي من وقت ما لين اتجوزت اخوكي وجيت عندكم

شروق : هبقي اجي معها بقولك يا رشا هي لين عندكم

رشا بستغراب : لا كانت موجوده من ساعتين كده وملحقتش تعقد سليم اتصل بيها ورجعت علي طول بتسالي ليه هي مش عندك

شروق : لا تلقيها رجعت وانا باخد شور وطلعت فوق علي طول وشكلها نايم هطلع اصحيها ونبقي نجيلكم يلا باي

وقفلت وبصت لسليم الكان متابع كلمها مع رشا

سليم بخوف وضيق : ايه قالتلك ايه موجوده عندهم

شروق بقلق وخوف : قالت كانت عندهم من ساعتين وانت اتصلت بيها فرجعت علي طول

سليم بضيق : يعني مش هناك هتكون رحت فين يعني

شروق : انت دورت كويس فوق

سليم : ايوه وقعدت انادي مش موجوده

شروق : شوفتها في المرسم بتعها

ساعتها سليم قام وقف وخرج بسرعه وطلع يشوفها واول ما دخل الشقه رح للمرسم و فتح الباب بسرعه فلين لفت و شالت السماعات من علي ودنها

سليم جري عليها وخدها في حضنها : انتي هنا انا بقالي ساعه بدور عليكي ومعرفش انك هنا خوفتيني عليكي

سليم كان بيتكلم وهو حضنها بس هي محضنتوش وكانت سكته

لين وهي بتبعد عن حضنه : ليه هو المرسم كمان ممنوع دا حتي جوه الحدود الانت رسمتها ليه

قالتها وهي خرجه وسبيته فخرج ورها بسرعه ومسك ايدها ولفها ليه

سليم بضيق : انا مش بعملك حدود يا لين

لين بضيق : وال انت قولته دا تسميه ايه يا سليم لما تقولي انتي اخرك جوه الجنينه و بره باب الجنينه ومتخرجيش

سليم يضمها ليه : معنها قلق وخوف عليكي انتي ليه مش عارفه انا بحبك قد ايه انا كنت رجع جري عشان اشوفك وملقتكيش ولو ماما مكنتش شافتك من شباك المطبخ وانت ريحه لجددتك كنت هفضل ادور عليك

لين وهي بتبعد تاني عن حضنه ودا جننه وضايقه

لين : لا يا سليم كنت

هتلقيني وبسهوله تتصل عليه زي ما اتصلت وانا اجي

سليم وهو بيبتسم وبيحاول يهديها : طيب ما انا اتصلت دلوقتي بيكي وانتي ولا رديتي وكنت هموت من القلق عليكي

ولسه لين هتكلم بس سابقها ببوسها طويل بعدت بعد فتره عشان تاخد نفسها وكان قلبها بيدق

سليم وهو جبينه علي جبينها وانفسه مقطعه : حبيبتي انا كل العاوزه بس اكون مطمن عليكي انا بخاف عليكي اوي فقبل ما تروحي لمكان اتصلي بس عشان اعرف واكون مطمن اوكي

لين هزت راسها بلموفقه واخدها سليم وغابه عن الدنيا بل فيها

وفضل الحال كده شهور عواطف مافيش منها امل وكل يوم تضايق لين وسليم كل يوم سلبيته بتزياد وكل ما يحصل سوء تفهم او زعل بينهم يصالحها بس ميتعلمش من غلطه

لين رجعت كليتها وغيرت سليم بقيت بتزيد عليها ولين بقيت تخرج الصبح وترجع قرب العصر تطلع شقتها علي طول وتفضل قعده لحد ما سليم يرجع وياخدها وينزل يتغدا مع رفض عواطف دايما ان لين تعمل الاكل او تساعدها فيه

وكانت بعد الغدا يا تعقد مع شروق يا تطلع تذاكر فوق و سليم كان بيفضل قعد مع مامته ال كانت عمله حصار عليه ودايما تقعده معها وتسهر لوقت متاخر عشان يبعد عن لين وكان دايما يرفض ان لين تروح لجددتها من غيره

وعواطف بداءت تضايق لين قدام سليم وتكلم عن الخلفه و الاطفال مع انهم لسه بيحطه الحبوب في العصير

ووصلت مني وفؤاد قبل ولادت سيلا بشهر فسيلا في الثامن وفي بيت الجده

لين في حضن بابها : وحشتني اوي يا بابي كده تغيب دا كله عني

فؤاد وهو بيضمها اوي : الشغل يا حبيبتي لازم اظبطه عشان نرجع ونبقي معكم علي طول

مني وهي بتاخدها لحضنها : ليه خسه كده يا حبيبتي انتي مش بتاكل

لين ببتسامه : لا يا مامي انا كويسه يا حبيبتي وباكل كتير

سيلا بضيق : هو الكل عندك خس يا ماماي دا انا بقيت غيط كرونب وتقوليلي خسه دا انا باكل اكل

احمد بضحك : ايوه لدرجه اني بقيت اخاف انام جمبها بقيت انام لوحدي احسن اتاكل

سيلا تحدفه بلمخده : مليش في الحوادق يا ظريف

ويفضله طول السهره ضحك وهزار والساعه 1 طلب سليم من لين يروحه وهي كانت عاوزه تنام مع اختها في بيت فؤاد بس سليم مرديش يسبها

مني ببتسامه : روحي يا لين مع جوزك يا حبيبتي وبكرا هنستناكم علي العشا

سليم ببتسامه : حاضر يا طنط ان شاء الله

وياخد لين ويمشي وهي زعلانه ومضايقه انه رفض يسبها مع مع مامتها وبعد ما خرج من بيت الجده

الجده بزعل : البنت كان نفسها تنام هنا يا مني ليه خلتيها

تروح

مني ييتسامه : عشان عمللها مفأجاه بكرا عشان عيد ميلادها ولو فضلت هنا مش هعرف اجهز حاجه

سيلا وهي حطه طبق مليان جزر وخيار علي بطنها : ااه دا عيد ميلادها بكرا انا كنت ناسيه خالص

احمد بضحك وهو بياكلها جزر : هو انتي بقيتي تفتكري حاجه غير الاكل كلي جزر كلي

سيلا : طيب قولتي لسليم يا ماما احسن يكون عمل ترتيب تاني

مني : لا هتصل بيه وهنبه عليه ميقولهاش

وبعد ما رجع لين وسليم وكانت لين زعلانه ان سليم مخلهاش 

تنام في بيت ببابها دخلت علي الحمام تاخد شور وسليم قعد لقي تلفونه بيرن برقم مني

سليم بقلق : الووو ايوه يا طنط خير في حاجه

مني بهدوء : لا يا حبيبي متقلقش انا بس حبيت قولك اني هعمل حفله صغير للين بكرا عشان عيد ميلادها بس متقلهاش ومعلش يا حيبي انا عارفه انك ممكن تكون مرتب سهرها ليكم بس انا متعوده كل سنه اعملها حفله لعيد ميلادها وبعد السهر انتم حرين اعمله العاوزينه

سليم يبص بسرعه لناتيجه ويلقي ان بكرا عيد ميلاد لين وهو كان نسي

مني : سليم رحت فين اوعي تكون لين جمبك وعرفت حاجه

سليم بانتباه : لا يا طنط لين في الحمام متقلقيش مش هقولها وهنجي بكرا ان شاء الله ربنا يخليكي لينا يا طنط

مني : ويخليكم لبعض يا حبيبي ويسعدكم انا يكرا ان شاء الله هتصل ب مامتك اعزمها بس بعد ما لين تروح الكليه عشان محدش يقولها يلا حبيبي تصبحو علي خير

وتقفل مني وسليم يعقد يفكر هو ازي نسي عيد ميلادها

ولين تخرج وهي لبسه بيجامه روز ومنشفه شعرها وتروح علي السرير وتنام وتديه ظهرها سليم من غير ما تكلمه فيلفها ليه وينيمها علي ايده وفي حضنه

سليم ببتسامه : ايه دا هي حياتي زعلانه مني

لين بغضب زي الاطفال : ايوه زعلانه ومخصمك كمان

سليم : ليه بس يا حبيبي دا انا اموت لو زعلتي

لين بخوف : بعد الشر عنك يا حبيبي بس انا يا سليم كان نفسي انام في بيت بابي عشان هم وحشوني اوي

سليم ببتسامه : يعني هو ينفع ان اول عيد ميلاد لحياتي واحنا متجوزين وتنام بعيد عن حضني

لين تفتكر انه عيد ميلادها وتبصله وتبتسم

لين : يا حبيبي يا سليم انا كنت ناسيه ان بكرا عيد ميلادي

سليم وهو بيبوسها : كل سنه وانتي حبيبتي وحياتي ومراتي ودنيتي الحلوه

لين : كل سنه وانت معايه يا حبيبي يعني انت مرديتش ابات عشان عيد ميلادي

سليم : بصرحه لا مش عشان عيد ميلادك وبس انا مقدرش انام وانتي مش في حضني يا حبيبتي

لين وهي بتحضنه : طيب ما ممكن تنام هناك معايه في اوضتي

سليم ببتسامه وهو بيغمز ليها : طيب بزمتك انتي ينفع

لين ابتسما وضربته بشويش علي صدره : قليل ادب

سليم يضحك ويطفي النور : هو فيه اددب من كده بس

ويصحي الصبح ولين تروح كليتها و داليا وامنيه يهنوها بعيد ميلادها و سليم يروح ياخدها ويعزمها علي الغدا ويروح بليل علي بيت الجده وتدخل لين تلقي الكل موجود وبيحتفل بيها وتكون مبسوطه جدا وهي وسط اهلها ومعها سليم ويدخل رامي عليهم وهم قعدين

رامي ببتسامه : سلام عليكم ايه دا عندكم حفله من غيري وكمان تورته وجاتوه خيانه

سها بضحك : النهارده عيد ميلاد لين

رامي وهو بيص ليها ويبتسم: عارف طبعا

ويقرب من لين وهي وقفه جمب سليم ويطلع من جيبه علبه ويمد ايده ليها

رامي : كل سنه وانتي طيبه يا لينو

لين تبتسم وتاخدها منه : وانت طيب يا رامي ميرسي

رشا : افتحي افتحي ام شوف جيب ايه

سها وهي بتقرب تشوف : انت عرفت منين اصلا انه عيد ميلادها اكيد رشا الفتانه قالتلك

رشا بسرعه : والله لا مقولتش حاجه تلقيه عرف من ماما

سناء : انا مقولتلوش ولا شوفته من امبارح وتلفونه كان مقفول

رامي يضحك : ايه الرخمه دي وانا من امتي بنسي عيد ميلاد حد فيكم

رشا: افتحي يا لينو نشوف جاب ايه

فتحت لين الهديه وكانت سلسله علي شكل مفتح الحياه من الدهب الابيض

لين : الله حلوه اوي يا رامي ميرسي

رامي : كل سنه وانتي طيبه يا اجمل لينو واهو معكي مفتاح الحياه افتحي بيه كل الدنيا

كل دا حصل طبعا قدم سليم وهو هيتجنن وبقي عصبي وعاوز ياخد لين ويروح وعواطف لاحظه انه بيغير من رامي ومش عاوزه يكلم لين ولا يقف معها وبعد انتهاء السهر ولين كانت مبسوطه اوي بس حست ان سليم مضايق وساكت ومتعصب ومش عارفه السبب

وروحه بيت سليم ودخله عند عواطف

عواطف : قومي يا مروه هاتي عصير الفروله من جوه عشان لين بتحبه

لين : لا ميرسي يا طنط انا مش هقدر اشرب حاجه خالص

عواطف : لا عيب لازم تشربيه دا شروق عمله عشان عيد ميلادك ولا هتكسفي صحبتك

لين تبص لشروق وتبتسم وشروق كمان بس وهي مش فهمه حاجه لان مش هي العملت العصير سليم قايم

لين : ريح فين يا حبيبي

سليم بضيق : هجيب مايه عطشان اوي

عواطف : خليك قاعد قومي يا شروق هاتي مايه لاخوكي

لين : لا خليكي يا شروق انا هجيب ليه

وتدخل لين المطبخ وتشوف مروه بتحط حاحه في العصير واول ما تشوف لين الشريط يقع من ايدها وتنزل تجييه بس لين تسبقها

لين ببتسمه : ايه دا يا مروه انتي بتحطي ايه في العصير بتعملي مقلب في مين اعترفي

مروه بخوف وبتحاول تشد الشريط منها بس كانت لين بعدت ومسكه الشريط وتشوف هو ايه وبصت ليها وهي مش مصدقه ومصدومه

لين بصدمه كبيره وغضب : حبوب منع حمل

تفتكره لين هتعمل ايه نعرف الحلقه الجايه ان شاء الله

يتبع 

تعليقات

التنقل السريع
    close