القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية بناتي حياتي الحلقه السادسه حتى الحلقه العاشره بقلم الكاتبه ولاء يحي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 رواية بناتي حياتي الحلقه السادسه حتى الحلقه العاشره بقلم الكاتبه ولاء يحي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 



رواية بناتي حياتي الحلقه السادسه حتى الحلقه العاشره بقلم الكاتبه ولاء يحي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات


مروه :ماما يا ماما الحقي بسرعه 


عواطف : في ايه يا بت رجعتي ليه 


مروه : اصل وانا خرجه لقيت ابنك قعد  في الجنينه مع البت المايعه الاسمها  لين 


عواطف بستغراب : تلقي اختك معهم بره 


مروه : لا بقولك لوحدهم شروق نايمه في اوضتها انا لسه شيفها 


عواطف بضيق : ودي جايه ليه وعاوزه ايه من  اخوكي  


مروه :شكلها حطيت عينها علي سليم لا وشكله وقع كمان دا قعد وبصص ليها وسرحان 


عواطف بضيق وغيظ :   تلقي  فيه حاجه وبيتكلمه فيها سليم مبيفكرش في البنات والكلام الفاضي دا 


مروه : حتي لو مبيفكرش ف البت دي مش سهله ومايعه كده وتوقع اي حد خافي علي ابنك يا ماما عشان دي لو ابنك حبها مش هيعرفنا تاني ومش بعيد تاخده وتسافر وتشغله مع ابوها وساعتها بقي انسي انه يرجعلك تاني


 

عواطف بخوف :يالهوي يسافر ويسبني لا مش ممكن سليم عمره ما يوفق ولا هيعرف يبعد عني دا انا امه  دا مبيعرفش ينام ولا ياكل غير وانا جمبه 


مروه : انتي حره عموما انا عملت العليه وقولتلك بس مترجعيش بقي تعيطي وتقولي ابني  ضاع مني 


عواطف بضيق وخوف : لا وانا هستني تعالي يا بت لما نشوف المصيبه دي جايه ليه وعاوزه ايه 


وبره عند سليم ولين كانو بيتكلمه 


لين :ازي بس يا سليم بابي صعب يوافق  اني اتجوز دلوقتي انا لسه هدخل اول سنه  في الجامعه وكمان ازي اتجوز وادخل الجامعه في الكويت وانت هنا 


سليم :ومين قالك انك هتدخلي في الكويت انا من زمان وانا بقولك ادخلي الجامعه في مصر ودا وقتها كان رائي بقوله ليكي لان مكنش ليه صفه لكن دلوقتي بقولك انتي هتدخلي الجامعه هنا وفي المنصوره مش القاهره  كمان انتي مش هتبعدي عني تاني يا لين 


لين بستغراب :البتقوله دا صعب جدا يا سليم انا متفقه مع بابي اني هدخلAuc بلكويت دا حلمي وحلمه هو كمان 

عاوزني دلوقتي اقوله هدخلها بلقاهره 


سليم بضيق : وانا قولت حتي القاهره لا انتي  هتدخل الجامعه في المنصوره هنا 


لين :وهو فيه Aucفي المنصوره يا سليم 


سليم : وهو لازم Aucما تدخلي جامعه المنصوره عادي يا لين وال هو انتي غاويه مظاهر والكلام الفاضي دا 


لين بضيق : لا طبعا انا عمر ما كان دا تفكيري ولا عاوزه ادخلها مظاهر   زي ما بتقول انا عاوزه ادخلها عشان بعد كده اقدر  اخد منحه تفوق واسافر احضر الماجيستر والدكتورها هناك في اميركا دا حلمي  واني  اسافر بمنحه تفوق كمان مش علي حسابي  لاني استحقها بمجهودي وتفوقي ودا مش حلمي بس دا امل بابي فيه

 

سليم  بضيق : وانا فين من حلمك دا يا لين  ازي بتحبيني وانتي رسمه حياه انا مليش مكان فيها 


لين بلهفه :  لا يا سليم متفهمش غلط  دا حلمي من زمان اوي من قبل ما احبك واعرفك 


سليم بفرحه :قولتي ايه 


لين بستعباط : قولت كان حلمي من زمان 


سليم وهو رافع حاجب وبيبصلها :لا مش دي قولتي من قبل ايه 


لين بكثوف  وهي بصه للارض :  حلمي من زمان من قبل ما احبك

 

سليم بحب : طيب ممكن اسمعها لوحدها من غير اي كلام قبلها 


لين تبص لعيونه : بحبك 


سليم  بفرحه يمسك ايدها ويبوسها : وعشان بتحبيني وانا بحبك هتسمعي كلامي وهتفضلي هنا وهتقنعي عمي كمان ان احنا نتجوز 


لين لسه هتعترض وهتكلم رح سليم مسك دقنها بايده  دقنها ومشي صابعه علي شفيفها وهو بيبص عليهم   ودا دوخ لين وخليها مش حسه ولا شايفه غير سليم 


سليم :  انا مقدرش ابعد عنك تاني و لو هنكمل سوا يبقي هتفضلي هنا وهتسمعي كلامي ومش هتفكري تبعدي عني تاني ابدا 


وتخرج في الوقت دا عواطف ومروه وعواطف تشوف سليم وهو ماسك ايد لين وايده التانيه علي شفايفها فتحس بلغيره وان مروه عندها حق وسليم بيتعلق بلين و هيروح منها 


عواطف بعصبيه وزعيق  :  سليييم 


فيقوم سليم ولين بسرعه من الخضه ولين تكسف ومش عارفه تعمل ايه بس سليم شاورلها تتحرك معه ورحو مكان ما عواطف و مروه وقفين 


سليم ببتسامه : ايوه يا ماما دي لين كانت عاوزه شروق

 

لين  ببتسامه و كثوف : مساء الخير يا طنط ازي حضرتك  ازيك يا مروه 


مروه متردش عليها وعواطف بضيق : اهلا شروق نايمه ومش هتصحي دلوقتي


لين بكثوف وضيق من الموقف ال هي فيه : اوكي  هبقي اجيلها وقت تاني ميرسي عن ازنكم 


سليم يقف قدمها بسرعه لان حس انها زعلت 


سليم :  ريحه فين استني تعال انا هصحيها 


لين  وهي بتبعد عنيه عن عنيه عشان ميشوفش دمعها : لا هجيلها وقت تاني عن ازنكم وتخرج من قدمهم بسرعه وهي عيونها كلها دموع 


سليم بضيق وعصبيه :   ليه عملتيها بشكل دا  يا ماما اهي زعلت 


عواطف بعصبيه : مش هنتكلم في الشارع وقدام الناس  اتفضل  ادخل جوه قدمي 


ويدخله بيتهم 


سليم بعصبيه :ممكن يا ماما ا عرف انتي ليه عملتي لين كده وانتي يا ست مروه هي مش قالتلك ازيك ازي مردتيش عليها 


مروه : انا حره   وبعدين انا مبردش غير علي الناس المحترمه

 

سليم بغضب وهو بيقرب عليها :  لين محترمه اوي وانا مسمحش لاي حد يتكلم عليها 


عواطف بغضب اكتر  لدفاع سليم عن لين  : والله عال بتتخانقه وانا وقفه كمان طيب ما تقومه تضربه بعض  احسن 


سليم بعصبيه :  يعني انتي مش سمعه بنتك بتقول ايه 


عواطف بغضب : انا عاوزه اسمعك انت يا بشمهندس يا محترم البت دي كانت هنا عاوزه ايه والمنظر الخرجت وشفتك فيه انت وهي دا تسميه ايه يا محترم يا راجل البيت يا اخو البنات 


سليم بستغراب :  منظر!  منظر ايه احنا كنا  قعدين في الجنينه عادي وبنتكلم لا كنت حضنها ولا ببوسها 


عواطف بتريقه : لا مهو دا الكان ناقص يا بشمهندس بعد مسك  الايد و ايد وايدك التانيه علي وشها 


سليم بضيق :  ماما احنا كنا بنتكلم عادي ومسكت ايدها عشان نتفهم مش اكتر 


مروه ببتسامه وتريقه : و بتتفهمه علي ايه ان شاء الله 


سليم وهو بيبص ليها بغضب :  انتي مالك انتي بتدخلي ليه  اسكتي خالص  ملقيش دعوي بحياتي 


عواطف بغيظ : وياتري انا كمان مدخلش  في حياتك يا سليم

  

سليم :  لا طبعا يا ماما حضرتك حاجه تانيه وانا كنت هقولك واتكلم مع حضرتك بس حبيت اكلم لين الاول 


عواطف بغضب :  والله عال كويس جدا بقي رائي بعد راءي ست الحسن وياتري بقي كنت هتاخد رائي في ايه 


سليم بهدوء : اني اخطبها ونتجوز انا ولين 

 

عوطف تقف بغضب شديد  وانا مش موفقه  علي اي علاقه تربطك بلبت دي 


تخرج شروق من اوضيتها  علي صوتهم 


شروق بستغراب  : ايه فيه ايه صوتكم عالي كده ليه 


مروه بضحكه استهزاء :  اصل سليم عاوز يتجوز لين صحبتك وعاوزنا نروح نخطبهالو 


شروق بفرحه وتجري علي سليم :  بجد يا سليم الف مبروك انا كنت حسه انك معجب بيها وبتحبها 

 

عواطف بغضب وزعيق : شروق اخرصي  خالص (وتبص لسليم)  انا مش موفقه يا سليم وشيل البت دي من دماغك  الجوازه دي لا يمكن تتم  لو اخر واحده في الدنيا مش هتجوزك ابدا  


سليم بعصبيه اكتر :  وانا  هتجوز لين يا ماما  ومش هتجوز حد غيرها ابدا ودا اخر كلام عندي 

ويخرج ويسيب البيت 


شروق بحزن :  ليه كده يا ماما  لين بنت كويسه جدا و 


 وقبل ما تكمل عواطف تضربها بل قلم علي وشها 


عواطف :  انا مش عاوزه اسمع صوتك واجري علي اوضتك مش عاوزه اشوف وشك تاني النهارده 


تجري شروق وايدها علي وشها وهي بتعيط

 

مروه بمكر : شوفتي صدقتي كلامي ها ناويه  تعملي ايه هتسبيه يتجوز البت دي 


عواطف بضيق : مستحيل يتجوزها سبيني افكر  دلوقتي وانا هلقي حل ورجع ابني لحضني 


وعند لين دخلت بيتهم وهي حسه بضيق من الحصل وكانت عينها كلها دموع فتعقد لوحدها في الجنينه  ودمعها تنزل هي اول مره حد يعمالها بشكل دا  


 لين بتكلم نفسها : انا اصلا غلطت ازي اقعد لوحدي معه في جنينة بيتهم وازي  اسمحله يمسك ايدي ويلمسني هي عندها حق انا الكنت غلط وتعيط ودمها تنزل 


في الوقت دا يكون رامي كان  رجع البيت بعد  ما  كان نزل المستشفي بعد ساعتين من رجعهم  من الفرح


 لما طلع اوضته وبقي لوحده فضل يعيط  ويتالم علي حبه ال ضاع وحبيبته ال مش حسه بيه  بس بعد وقت قرر  انه ميضعفش ويلهي نفسه في الشغل فنزل  المستشفي ورجع وهو  تعبان نفسيا وجسديه


 بس وهو دخل البيت  يشوف لين في الجنينه وكان هيطلع بس يشوفها وهي حزينه وبتعيط فقلبه مسمحش ليه انه  يطلع ويسيبها فيروح  لعندها وشاف دموعها 


رامي وهو بيقرب منها  : لين 


لين تمسح دمعها بسرعه : ايوه يا رامي 


رامي بقلق :  مالك يا لين بتعيطي ليه مين مزعلك مع ان صعب حد  هنا  يكون مزعلك 


لين تبتسم وتحاول تتداري دمعها :  وليه بقي صعب حد يزعلني 

رامي يعقد جمبها ويحاول يخفف عنها 


رامي ببتسامه :  اولا  لان الكل هنا بيحبك وميقدرش علي زعلك 

 

لين ببتسامه : امممممم وثانيا 


رامي بحب وهو بصص عليها : ان محدش ممكن يسمح لنفسه يزعل مالك زيك 

 

لين تبتسم و تبص للارض 


رامي يحس انه كسفها وانها ممكن تفكر انه بيحاول يتقرب منها  تاني 


رامي ببتسامه  :وثالثا بقي ودا الاهم 

 

فلين ترفع راسها وتبص ليه : ان لو حد زعلك كان زمان ناناه موتته والحمد الله لا شايف دم ولا بوليس 


فتضحك لين  اوي

 

رامي : كويس انك ضحكتي ها قوليلي بقي زعلانه ليه 


لين تحاول تدري علي سبب زعلها  وترجع الدموع لعينها


لين : ابدا بس سيلا وحشتني اوي و حسه ان البيت فاضي من غيرها 

 (ودا كان شعور لين حقيقي فرغم وجود اهلها حوليها  بس سيلا هي اقرب حد للين و الحضن ال لين بتستخبي فيه لما بتزعل  وهي كانت محتاجها لين في الوقت دا) 


ينزل امير للجنينه بعد ما كان شاف لين من فوق وهي بتعيط فيلقي رامي قعد معها ويسمعها وهي بتقول سيلا وحشتني 


امير :  دا مين الجايب سيره سيلا


رامي ولين يبصه لورا يلقي امير جي عليهم 

 

رامي : تعالي يا سيدي شوف لين زعلانه وبتقول سيلا وحشتها 


امير وهو بيقعد جمبها : يا شيخه حرام عليكي افتكرلنا  طبق رز بلبن احسن 


لين :  رز بلبن بقي تبدل سيلا بطبق رز بلبن 


رامي بضحك :انا عن نفسي ممكن ابدلها بعلبه زبادي 


ويضحك هو وامير

 

لين ببتسامه : والله انتم اشرار طيب ايه راءيكم ان البيت وحش من غيرها كانت عمله حس وحركه في البيت 


امير : بصرحه في دي عندك حق كان زمانها عمله الف مقلب وسمعين صريخ 

 

رامي وهو بيضحك :فكرين لما علقت فار  كبير لعبه بحبل  علي باب شقه عمي فايز و  وضربت الجرس واستخبت واول ما طنط سلوي فتحت الباب سابت الحبل ووقع الفار عليها 


لين وامير وهم بيفتكره وميتين ضحك 


امير  وهو بيضحك : لا طنط سلوي كانت  في الوقت دا  نايمه وصحيه تفتح الباب وعنيها مورمه وشعرها منعكش ولبسه جلبيه منقرشه  كده الوانها غريبه  واول ما الفار وقع فضلت تصوت ونزلت تجري 


رامي  بضحك شديد  : واول ما دخلت عند  ناناه بشكلها دا وشعرها وعينها كده   ناناه خافت  واستخبت وره الكنبه وفضلت تقولها سلام قولا من ربنا رحيم انصرف انصرف 


لين بضحك :  ااااه هموت مش قادره 

 

رامي بضحك : لا  و ناناه لما عرفت انها هي فضلت  تزعق و  تقولها انتي نايمه جنب ابني بشكل دا  اتري الواد شعره ابيض دا انا  اتصرعت لما شوفتك امل هو  بيعمل ايه وهو نايم جمبك 


  وفضله يضحكه وصوتهم عالي وصل للبيت كله ونزله اهل البيت كلهم  وقعد معهم وفضله طول اليل يضحكه وصوتهم وصل الاخر الشارع 


 وفي اخر السهره امير يقرب من لين ويحط ايده علي كتفه ويبوس راسها وبعدين يقرب من ودانها  ويقول 


 امير : دموع الصبح كانت لسبب تاني انتي هتقوليلي عليه 

(لين تبصله ف يطبطب عليها ويقولها ) انا موجود اسمعك في اي وقت وهسمع وافهمك وساعدك بكل قوتي بس مشفش دموعك دي تاني ابدا  اتفقنا

  (فتحرك لين راسه بلموفقه مع ابتسامه )فيضمها امير لحضنه


 وتطلع  لاوضتها عشان تنام بعد سهره مع عيلتها الجميله

 


سليم بعد ما ساب مامته طلع علي شقته الخاصه وكان وقفه بيبص علي لين وشافها وهي بتعيط وشاف رامي وبعدين امير  وشاف ازي رامي   قدر يخليها تضحك وتنسي زعلها وعرف يمسح دموعها 

 فبقي مضايق وغيران ان هو يكون سبب لدموعها و رامي هو اليضحكها و يمسح الدموع 

فقرر انه لازم لين متنمش وهي زعلانه منه ولازم يصلحها ويفضل يقرب منها وميسمحش لحاجه تفرقهم ابدا 


  فنزل اشتري هديه ليها ورجع وفضل مستني لما كلهم طلعه وشاف نور  خفيف في اوضيتها وعرف انها هتنام    فتصل علي تلفونها


لين طلعت بس مقدرتش تنام فقعدت ترسم هي  بتحب الرسم جدا ودايما بترسم  لما بتكون مضايق اوي عشان تخرج من الضيق دا   ورسمتها بتطلع  جميله جدا 

  بس وهي قعد لقيت تلفونها بيرن برقم غريب فمرديتش ورقم فضل يرن اكتر من مره وهي برده مش بترد وصرحانه في رسمتها  


بس سليم افتكر انها مش عاوزه تكلمه  هو فنزل وخد تلفون شروق من غير ما حد يحس واتصل بيها

 

لين لقيت تلفونها بيرن برقم شروق فستغربت وردت 


لين : الو 

سليم   بضيق :  مساء الخير يا لين انتي نمتي

 

لين قلبها دق لما سمعت صوته : مساء للنور لا لسه منمتش 

 

سليم بضيق وزعل : طيب ليه مردتيش عليه لما اتصلت بيكي 

 

لين :هو دا رقمك الكان بيرن سوري والله يا سليم انا معرفش انه رقمك  وافتكرت حد بيعاكس انا اصلي مش برد علي ارقام مش عارفها 


سليم  ببتسامه : بس انا بعتلك رساله علي الواتساب   قبل ما اتصل وعرفتك انه رقمي 


لين :  انا لما بكون اجازه بقفل النت خالص ومش بفتحه عشان كده مش ظاهر اسم ولا الرساله  الواتس  وصلت ليه 

 

سليم بارتياح :  يعني لو كنتي عارفه انه رقمي كنتي هتردي  عليه 

 

لين بحب :  طبعا يا سليم اكيد لو اعرف  انه انت ال بتتصل  كنت هرد بس انت متدنيش رقمك وال اخدت رقمي عشان كده متوقعتش انه انت ال بتتصل 

 

سليم ببتسامه :  مكنتش محتاج اخد رقمك هو اصلا معايه من زمان ودايما بدخل اتابع الواتساب بتعك وشوف صورك

 

لين تفرح وتكثف ومتردش 


سليم : لين 


لين : ايوه 


سليم بضيق : متزعليش  يا حبيبتي علي الحصل النهارده

 

لين بضيق تحاول تخفيه : انا مزعلتش 


سليم : انا شوفتك وانتي بتعيطي وشوفت رامي وهو بيضحكك وكان نفسي اكون انا الامسح الدموع دي بس مكنتش اقدر اجي لاني مليش صفه في حياتك لحد دلوقتي 


لين : لا يا سليم  متقولش كده انت اهم حد في حياتي كلها 

   

سليم :  دا بيني وبنك  بس يا لين وانا  عاوز الناس كلها تعرف انك حبيبتي وليه انا وبس  عشان كده لازم نتجوز عشان مش هسمح ان حد يكون سبب لضحكتك غيري انا  مش هقول يمسح دموعك لاني عمري ما هسمح لدموع تنزل من عيونك تاني ابدا يا حبيبتي 


لين تفرح اوي من كلامه وتكثف 


سليم حس بكثوفها فبتسم : ممكن بقي تقومي تفتحي البلكونه 


لين بستغراب :  افتح البلكونه ليه 


سليم : اول عاوز تكوني اخر وش اشوفه  قبل ما نام وثانيا عاوز اديكي حاجه ويلا قومي مش عاوز اي اعتراض

 

وفعلا تقوم وتفتحها وفضلت تبص يمين وشمال وتحت وفوق خايفه حد يشوفها 


سليم وهو وقف  في البلكونه قدمها  ومسك التلفون وهي وقفه قدمه وبصص ليها وساكت ( البلكونه مكنتش بعيده ولا قريبا بس كانو شايفين بعض كويس)  و هي كانت جميله كانت  لبسه ترنج بينك بناتي وشعرها الطويل سايب علي ظهرها


لين بكثوف من نظراته :  سليم انا هدخل احسن حد يصحي ويشوفنا 

 

سليم ببتسامه : استني شويه لسه مشبعتش منك مع اني عارف ان عمري ما هشبع 


لين تبتسم : طيب يلا  بقي وبطل دلع  احسن حد يشوفنا 

 

سليم : طيب استني خدي الهديه 


لين :  هديه ايه واخدها ازي 


بس سليم مردش بس تلقي عصايه كبيره  وطويله اوي متعلق في طرفها شنطه هدايه وهو يفضل يقرب العصايه منها لحد ما تاخدها وتدخل تجري وتقفل 


وتفتح تلقي عروسه شكل النونو بظبط وشكولاته كتير اوي فتفرح جدا بلهديه

 

سليم علي التلفون :  ها عجبتك 


لين بفرحه :  اوي يا سليم حلوه اوي 


سليم ببتسامه : بس العروسه مش ليكي 


لين بستغراب : امل لمين 


سليم : دي هتشيلها عندك   امانه لبنتنا اول ما تيجي. تديهالها 


فلين تكثف اوي وتبتسم :  لا دي بتعتي انا لما تيجي هي  ابقي هاتلها واحده تانيه


سليم يضحك علي طفولتها :   حاضر يا حبيبتي لين هتفضلي في مصر   صح يا حبيبتي مش هتبعدي تاني عني  وهتكلمي عمي زي ما قولتلك  عشان نتجوز وتفضلي قدم عنيه وفي حضني 

 

لين بحب :حاضر  بس ممكن نستنا شويه  لما القي الوقت المناسب 


سليم بفرحه : طبعا يا حبيبتي المهم انك قدمي وان شاء الله قريب هتبقي معايه  وجمبي 


ويفضله يكلمه لحد ما ينامو والتلفونات علي ودنهم

 

و الصبح وفي بيت سليم وعواطف قعده علي السفره وبنتها بيجهزه الفطار 


عواطف بضيق فهي من امبارح من ساعة المشكله  مشفيتش سليم ومتعرفش رجع امتي البيت فاول مره ميدخلش عليها الاوضه يسلام عليها قبل ما ينام 


عواطف :   مروه بت يا مروه 


مروه : نعم يا ماما 


عواطف : روحي صحي سليم عشان يفطر 


شروق : سليم منمش هنا في البيت  نايمه فوق 


وفي الوقت دا يدخل سليم ويبص عليهم وميتكلمش ويروح ناحيه اوضته وقبل ما يدخل 

 

شروق :  سليم تعال افطر معنا 


سليم بضيق وهو بيبص لمامته :  لا افطرو انتم 


ويدخل اوضته 


وشروق تروح للمطبخ وهي زعلانه علي حال اخوها و قسوه مامتها 


مروه وهي تعقد جمب عواطف :  شايفه اتغير ازي هااااا   يا ماما هتعملي ايه  شكله مصمم 


عواطف ببتسامه شر : هجيبله اللعبه العاوزها 


مروه بعدم فهم :  لعبه لعبت ايه دي 


بناتي حياتي 

الحلقه السابعه 

مروه : لعبه لعبت ايه دي 


عواطف ببتسامه: اصل سليم زمان كان لما يعوز لعبه وقوله لا يزعل وينام في اوضته لوحده ومينمش في حضني لحد ما وافق وجيب ليه اللعبه فيرجع ينام في حضني ويلعب بيها  يومين وبعدين يرميها او يكسرها 


وتبص  عواطف لمروه وتكمل ببتسامه : انا بقي هجيبله اللعبه النفسه   فيها 


مروه :وافرضي بقي البت عجبته ومزهقش واصلا البت حلوه اوي  وهتاكل عقله  زي امها ما اكلت عقل ابوها ما  انتي سمعتي سلوي مرات عمها  بتقول ايه علي امها وازي وكله عقل ابوها وانها بتلبس  ليه زي العرايس ال لسه  متجوزين جديد  يعني اكيد معلمه بناتها وبت لين دي بقي احلي من امها واختها سيلا بكتير 


عواطف بخبث  : بس لما يبقي ابني تحت عيني انا هعرف ازي اخليه يزهق او  هي التزهق  وبعدين انا محدش يفكر ياخد ابني مني  وسيبه في حاله ابدا ( وتقوم تقف)   اوعي اوعي لما اروح اصالحه وجيبه يفطر


عواطف تدخل علي سليم تلقيه نايم علي السرير واول ما يشوفها يروح باصص لسقف 


عواطف وهي بتعقد جمبه علي السرير 


عواطف : لما من قبل ما تجوزها تزعل مني بسببها امل لما تجوزها بقي هتعمل فيه ايه  هتاخدك و تسافر وتسيبني 

 

سليم يقوم يعقد بفرحه :  لا طبعا دا اول شرط ليه انها ترجع مصر هو انا اقدر ابعد عنك يا ست الكل 


عواطف : يعني هتجوز هنا  


سليم :  ايوه هتجوز في شقتي الفوق 


عواطف تبص ليه بضيق :  طب وليه متجوز معايه هنا في الشقه  في اوضتك 


سليم وهو بيقرب وينام في حضنها :  ياماما  ما انا هبقي في الشقه الفوق هنا علي طول مش بعيد يعني  وبعدين  انا مش  هطلع فوق ال عشان انام بس باقي اليوم  هفضل هنا معكي وجمبك هو انا اقدر ابعد عنك برده يا طوفه 

 

عواطف تبصله :  يعني هتاكل وتشرب  هنا فطار وغدا وعشا  تطلع علي النوم وبس دا شرطي عشان اوفق


سليم وهو بيعقد وفرحان : طبعا موافق 


عواطف بمكر وخبث : ولو هي رفضت  وقالت لا وقعد في شقتي 


سليم :  عيب عليكي يا ام سليم ابنك راجل كلمته هو البتمشي  ولما اقول هناكل هنا يبقي هناكل هنا 


عواطف ببتسامه : طيب ماشي موفقه  و ام شوف بقي ابني الرجال هينفذ وعده ليه  وال لا 


سليم بفرحه وهو بيبسها : حبيبتي يا طيفه يا قمر  


عواطف بغيظ من فرحه سليم :   وياتري هتكلم ابوها امتي ان شاء الله  ونروح نخطبها 


سليم: يعني شويه كده علي ما لين تظبط الامور وتكلمهم عشان يوافقه 


عواطف بغضب : نننننعم ليه هم ممكن ميوافقش  ليه ان شاء الله   هم هيلقي زيك فين  دول يحمده ربنا انك بصت وعاوز تخطب   بنتهم انا عارفه انت عجبك فيها ايه  اصلا دي وحشه 


سليم وهو بيحاول يرضيها تاني ويبتسم :  ومين قالك ان انا في  حد عجبني  انا ميعجبنيش غيرك انتي ياقمر يلا بقي فطريني احسن هموت من الجوع 


عواطف: بعد الشر عنك يا قلب امك قوم يا حبيبي الفطار بره تعال نفطر سوا 


وفي بيت العيله الكل قعد بيفطر علي سفره الجده

 

الجده : ها يا مني اطمنتي علي سيلا وصلت اليونان بسلامه

 

مني :  ايوه يا ماما الحمد الله ومبسوطين جدا 


الجده : ربنا يسعدهم يارب ويهدي سيرهم 

( وتبص ل سناء)    

هي البت ريهام فين يا سناء  من ساعه ما جيت وهي وش الضيف   مش بنشوفها  ابقي اعزميه هي وجوزها  يتغدا هنا ويباته معنا 


سناء : حاضر يا ماما بعد الفطار هكلمها  وقولها تيجي 


ويرن تلفون فؤاد ويرد 


فؤاد :  الو  اهلا اهلا يابو طلال 


ويسكت شويه ويستمع لطرف التاني 

 

فؤاد بفرحه :  بجد ربنا يبشرك بلخير يابوطلال الله يبارك فيك يا حبيبي   مع الف سلامه اشوفك علي خير 


لين قلبها يدق وخايفه :  خير يا بابي الناتيجه ظهرت 


فؤاد بفرحه : ايوه يا حبيبتي الف مبروك يا بشمهندسه 99% رفعتي راسي يا حبيبتي


 (ويقوم يحضنها ولين تجري لحضنه ويفرحه كل ال في البيت وزغريدتملي البيت)  


مني بفرحه :  مبروك يا لين الف مبروك يا حبيبتي فرحتي قلبي 


لين وهي تحضنها :  كله بفضل الله وبفضل حضرتك انتي  وبابي يا مامي انا عمري ما هنسي انك سيبت شغلك و حياتك العمليه واحنا صغيرين عشان تفضلي معايه انا وسيلا طول الوقت ربنا يخليكي لينا يارب

 

فؤاد وهو يحط ايده علي كتف مني : فعلا يا مني انت فضلك كبير اوي   انتي ال سيبتي شغلك وفضلتي معهم وتبعتيهم ووقفتي جمبي لحد ما انا وهم نجاحينا انتي اعظم زوجه  في الدنيا وانا ربنا كرمني بيكي 


مني الدموع في عينها ومكثوفه من كلمه قدم الكل  وهم بيبصه عليهم بفرحه ( معاده سلوي ال الغيره مليه قلبها)  


مني بدموع الفرحه :    وانا عمري ما كنت هلقي زوج وال  واب لبناتي زيك يا فؤاد  كفايه حنيتك وطيبتك وحبك ليه 

 

الكل يبارك ل لين وفؤاد ومني والكل فرحان بيهم 


ورحو قعده في الصلون و كان موجود كل من فؤاد ومني والجده وفريد وفاروق و امير  وسناء 


فؤاد :  هااا يا بشمهندسه تحبي هديتك من هنا ولا من الكويت لما نرجع 

لين حست ان دا الوقت ال لازم تكلم فيه 


لين بقلق :  لا من هنا اصل انا مش هرجع الكويت

 

فؤاد بستغراب : يعني ايه مش هترجعي  الكويت 


لين : انا  عاوزه ادخل الجامعه هنا 


فؤاد يعقد يتعدل ويبص ليها :  تدخلي الجامعه هنا ليه هو مش احنا متفقين انك  هتدخلي ال Auc الفي الكويت  عاوزه تدخلي الهنا مهي موجوده هناك 


لين  بخوف : ما انا مش هدخل Auc انا عاوزه ادخل فنون جميله  في المنصوره 


فؤاد بصدمه :  ايه فنون جميله  ! ازي انتي طول عمرك وانتي عاوزه تبقي مهندسه معمار وعاوزه تدرسي في Auc  و تسافري بره تحضري  الماجيستر والدكتورها 

 

لين تبص للارض :  غيرت رائي

 

فؤاد بغضب :  غيرتي رائيك  بين يوم وليله 


مني : اهدي يا فؤاد لما نفهم منها  فهمينا يا لين  غيرتي رائيك ليه 


لين :  يا مامي انا مش هقدر ارجع الكويت لوحدي

 

فؤاد بزعيق :.  لوحدك ازي  ما كلنا رجعين 


لين  بدموع وزغلانه ان بابها زعلان منها 


لين :  من غير سيلا يا بابي و حضرتك بتقول ان امير كمان هيمسك فرع الشركه هنا   في القاهره يعني هو كمان هيرجع يعيش في مصر  وانا مقدرش ابعد عن اخواتي

 

فؤاد :  لكن تقدري تبعدي عننا احنا  


لين بحزن :  لا يا بابي بس حضرتك ومامي هتقدره تيجي طول السنه في اي وقت  لكن انا هنشغل في الدراسه ومش هقدر انزل غير كل سنه  وفي سنين هيكون فيها تدريب وشغل عملي  ممكن مقدرش انزل خالص مصر  وانا مقدرش ابعد عن اخواتي كل الوقت دا 


فؤاد  بغضب : انا الكلام دا مش عجبني   ومش مقتنع بيه انتي هترجعي معنا انا مش هسيبك هنا لوحدك  


فريد  بيحاول يهديه : اهدي بس يا فؤاد وبعدين  لوحدها ازي يا فؤاد بنتك هتبقي وسطينا ومعنا  وفي بيتنا 


الجده بفرحه :  طب والله دا احسن حاجه  انها تدخل الجامعه هنا وهو انت   ومني كمان ترجعو تعيشه في مصر  وكفايه غربه  


سناء :  متخافش عليها يا فؤاد هتبقي في عنينا زي رشا بظبط


مني وهي بتبص للين : طيب وليه فنون جميله  يا لين وليه متدخليش ال Auc في القاهره  زي ما كنتي عاوزه 


لين :  ما لو دخلتها يبقي هحتاج اقعد في القاهره وانا مينفعش اقعد لوحدي هناك وبعدين حضرتك عارفه انا بحب الرسم والتصميم  فعاوزه ادخل قسم ديكور 


فؤاد :  انا الكلام دا مش داخل دماغي احنا هنرجع كلنا يا لين انا مش هسيبك هنا   في مصر ويقوم ويسبهم 


فلين تعقد زعلانه وعيونها تدمع فهي اول مره تزعل بابها  ويمشي زعلان منها 


امير يقرب ويعقد جمبها : متزعليش يا لين بس عمي ليه حق انتي ال غيرتي رائيك وانتم كنتم متفقين وبعدين انا عاوز افهم ليه فنون جميله


لين : بص يا امير دلوقتي انا لما اتخرج شغلي هيكون في شركه بابي وانتم مش محتاجين مهندسين معمارين  انت موجود وفي مهندسين كتير في الشركه انا لما قرارت اني افضل هنا حبيت اني بعد ما اتخرج   اضيف حاجه جديده لشركه عشان كده  اختارت  قسم ديكور   ساعتها هضيف  ل الشركه  وادخل فيها الديكور كمان بمعنا ان مش بس نبني لا  هناسلم البيت  او الشركه علي المفتاح ابني وشطب وافرش كمان ووقتها شركتنا هتكبر اكتر  وانا هكون ضيفت حاجه جديده  مش هبقي مجرد بنت صاحب الشركه  واشتغل فيها وقتها حتي لو عملت  ايه محدش هيقول اني نجحت بمجهودي وانا عاوزه اعمل حاجه تضيف ليه وانجح فيها 


فاروق : طيب والله البت دي دمغها الماظ وتفكيرها صح

 

الجده :  مني روحي لفواد واتكلمي معها 


لين : ايوه يا مامي بليز اتكلمي حضرتك مع بابي وفهميه وجهه نظري  انا مش عاوزه يزعل مني 

 

مني ببتسامه :  حاضر  يا لين  بس انتي متاكده من قرارك دا مش هترجعي تندمي 


لين :ايوه يا مامي   وفكرت فيه كتير جدا 


مني  : خالص يا حبيبتي هكلمه 


وتروح لين تبوس مامتها وتقوم مني تروح لفؤاد  وتلقيه قاعد متعصب ومضايق

 

مني بهدوء :  ممكن اتكلم معك 


فؤاد  بضيق : مني انا مش موافق و مش هسيب بناتي الاتنين هنا انا  من اليومين ال سيلا بعيد فيهم  تعبان  عاوز اروح اجيبها وارجعها معنا  تاني دلوقتي عاوزيني اسيب لين مقدرش يا مني وخصوصا لين مقدرش ابعد عنها لين مش قويه زي سيلا لين رقيقه وطيبه ومس هطمن عليها غير وهي تحت عيني 


مني : فهمك يا فؤاد بس  احنا كمان لازم نرجع  بقي  وكفايه غربه   وهي جت من البنات وانت الحمد الله ناوي تفتح فرع لشركه  هنا يبقي فرصه نرجع احنا  كمان سنه او سنتين بكتير لما الشركه تستقر  وتبقي انت وامير بين هنا وهناك ونستقر  في بلادنا بقي  لكن لو لين دخلت الجامعه هناك يبقي قدمنا 5 سنين واكتر  علي ما نرجع وبعدين لين كانت عاوزه تدخل وعاوزه تاخد منحه تفوق وتسافر امريكا ساعتها  انت  كنت هتعمل ايه  هتسيبها تسافر  امريكا وتعيش لوحدها 


فؤاد بضيق  :  وهو انتي شوفتي  انها اخديتها  ما  منحه التفوق ممكن متجلهاش

 

مني :  لا يا فؤاد انت عارف لين كويس  لين لو دخلتها   هتفضل تحارب  لحد ما تاخد المنحه انت عارف بنتك لما بتحط حاجه في دماغها ولين متفوقه وساعتها  مش  هتعرف تقولها لا متسافريش لانك انت وعدتها لو جيت  ليها ابمنحه هتصمم تسافرها  وبعدين يا فؤاد سيلا الحمد الله اتجوزت وكلها كام شهر ان شاء الله وتبقي حامل وتحتاجني جمبها وقتها انا ال هتعب بينكم  ومش هبقي عارفه هسيب سيلا الهنا ولا لين الفي الكويت انا اصلا بقالي وقت عمله افكر ومكنتش لقي حل  و بصرحه يا فؤاد لين حلتها  لينا بسهوله الحمد الله  واخدت قرار  صح  في مصلحتنا  كلنا  


فؤاد بدا يقتنع : طيب وليه فنون جميله ليه مش هندسه 


مني شرحت لفؤاد الكلام القالته لين وتفكرها 


مني :  انت عارف لين بتحب تنجح بمجهودها وعاوزك دايما فخور بيها  وبعدين انا شايفه انها تبقي مهندسه ديكور احسن  وهتنجح فيه جدا  لين فنانه وبتحب الرسم دا كل تصميم الفله في الكويت هي المختاره وانت شوفت المهندسين في الحفله ال عملنها بعد ما خلصنا الفيلا  كانو معجبين بلفله و بافكارها وقتها وقالها انها لو درست ديكور  هتبقي شاطره  اوي في المجال دا ( وتقرب منه وتحط ايدها علي وشه)  

وافق يا فؤاد وهو ننظم امورنا ويبقي سنه او اتنين  لحد ما الشركه امورها تتظبط ونرجع احنا كمان  ونستقر مع العيله انت عارف انا نفسي ارجع من زمان 


فؤاد ببتسامه وهو بيبوس ايدها : حاضر يا مني  انا مقدرش ارفضلك طلب  وعارف انك نفسك ترجعي من زمان 


مني تبوسه :  ربنا يخليك لينا يا فؤاد يلا تعال قول للين بنفسك وفرحها  


ويخرج فؤاد ومني  ولين قعده مع جدتها وعمامها و سناء وسلوي وبناتهم وامير 


فؤاد :  لين 

لين تقوم تقف : ايوه يا بابي 


فؤاد  ببتسامه : هو امتي اختبارات فنون جميله 


لين بفرحه تجري لحضنه : حبيبي يا بابي ربنا يخليك ليه  يارب 

 

فايز بفرحه :  يعني وفقت انها تفضل الحمد الله وانا اعرف دكتور  في الكليه هوصي عليكي في الاختبارات 


لين وهي في حضن فؤاد :  ميرسي يا انكل بس  لا بليز  متوصيش حد انا عاوزه ادخل الاختبار وانجح بمجهودي

 

امير ببتسامه  :  متقلقش يا بابا لين رسومتها حلوه جدا وهتنجح وبتفوق كمان 


فايز : ربنا يوفقك يا حبيبتي 


سلوي لنفسها : ايه القرف دا شكلهم كلهم هيرجعه يعقده علي قلبي صبرني يا رب


وتدخلي لين اوضتها وتتصل علي سليم 


سليم بفرحه  : حياتي وحشتيني 


لين بكثوف :  عندي ليك خبر حلو اوي  انا نجحت وبمجموع 99%


سليم بفرحه:  مبروك يا حبيبتي بس ايه دا 99% و ال واحد في المايه  دا اكيد ضاع  بسبب تفكيرك فيه

 

لين تضحك :  ايوه شوفت بقي كنت بضيع وقتي في التفكير فيك ازي

 

سليم  ببتسامه : يا نصابه بقي انا بتفكريه فيه 1% بس ماشي يا لينو انا هعرف ازي اخليكي تفكري فيه 100%   المهم يا لين انك تدخلي  الجامعه هنا 


لين : حصل يا حبيبي و بابي وافق كمان وهدخل اختبارات فنون جميله و ان شاء الله انجح ويقبلوني فيها 


سليم :  الله اكبر لا دا انتي كده عاوزه تتباسي بوسه كبير جدا 


لين بكثوف :  سليم ايه البتقوله دا 


سليم ببتسامه لكثوفها :  ايه مش لازم ابركلك  واجيبلك هديه ودي هديتي وبعدين انتي جيبه 99% ولازم علي كل واحد في المايه بوسه


لين بضحك : ياسلام ودي هديتي ولا هديتك 


سليم : الله مش انا وانتي واحد ونجاحك نجاحي لو عاوزه تبوسي انتي معنديش مشكله

 

لين بضحك :  لا تبوسني ولا بوسك ممنوع  وبعدين اسكت بقي خليك مؤدب 


سليم : و هو فيه اادب من كده بس    المهم يا حبيبتي بابي قال ايه علي خطوبتنا 


لين : لا ما انا لسه متكلمتش في الموضوع دا  انا قولت  بس علي الجامعه 


سليم بحزن : ليه كده يا لين ما كنتي قولتي ليهم كل حاجه  مره واحده 


لين : صعب يا سليم بابي اصلا وافق بصعوبه ومكنش مقتنع خالص 


سليم بضيق : طيب وهتكلميه امتي 


لين : لما انجح في الاختبارات  وادخل الجامعه هكلمه 


سليم :  يااا وهو انا لسه هاستني لما تدخلي  الجامعه كمان 


لين ببتسامه :  دا هو شهر يا سليم 


سليم : كتير يا عيون سليم  انا لو عليه نفسي اتجوزك  بكرا بحبك يا لين بحبك اوي


لين بكسوف :  وانا كمان يا حبيبي بس ان شاء الله اول ما استقر في الجامعه هكلمه


وتقفل لين مع سليم وتكلم اصحابه شوشو وصافي والاء مكلمه فيديو جماعيه بنهم 


لين :مبررروك يا بنات بقينا في الجامعه 


شوشو :  مبروك يا سوسه تجيبي  99% 


لين ببتسامه :  قدرات يا بنتي قدرات  صحيح انتم جيبتم كام 


صافي : انا  95%


ألاء :  وانا 90%😢


شوشو : وانا بلا فخر 70%


فيضحكه كلهم

 

شوشو :  اخرسي يابت منك ليها انا اصلا هتجوز وقعد في البيت لا تعليم بلا خبط راس 


لين بستغراب :  اوعي تقولي مش هتكمل بعد الجواز يا شوشو 


شوشو :لا هكمل طلال مصمم  ادهل الجامعه 


صافي بضحك :  فاتك انت يا لين طلال لما عرف مجموعها كان موقفها جمب الحيطه وناقص يرفعها ايدها 


فيضحكه البنات 


شوشو : بصرحه زعل مني بيقولي كنت عاوزك تخشي جامعه كويسه وتحققي زاتك وافتخر بيكي حسيت انه بيفكر فيه وفي  مصلحتي 


لين : طلال بيحبك واختارك شريكه لحياته واكيد عاوزك افضل حد المهم يا شوشو ادرسي حاجه تحبيها مش لمجرد شهاده وخالص

شوشو : ياختي انا مبحبش حاجه انا عاوزه اتجوز وربي العيال 


الاء :يبقي ادخلي رياض اطفال 


لين :  او اقتصاد منزلي  ادخلي حاجه تستفيدي منها حتي لو في بيتك 


صافي : المهم  انتي رجعه امتي عشان نقدم اورقنا سوا 


لين وهي عارفه ان قرارها هيزعل صديقات عمرها 


لين :  اناكنت عاوزه اقولكم علي حاجه بس بليز تفهموني و مش بس تفهموني  لا وتشجعوني كمان 


شوشو :  خير يا لين شكل الموضوع خطير 


لين :  انا قررت ادخل فنون جميله هنا في المنصوره 


صافي : بصدمه  لا يا لين متقوليش احنا متفقين  ان احنا مش هنفترق 


الاء بحزن :  انتي وعدتينا انك رجعه وهتدخلي الجامعه هنا 


لين : اسمعوني طيب الاول بليز 


شوشو بضيق : طبعا سليم  هو السبب في قرارك دا 


لين : يا بنات سليم طلب ان احنا نتجوز ومستنيني اكلم بابي يعني عاوزنا نتجوز وانا في الكليه  

وانتم عارفين انا بحب سليم  وعاوزه اتوزه واكيد لما هتجوز هعيش في مصر  معه دي بلدي  يبقي لازم الجامعه ال هدخلها  تبقي هنا في المنصوره  


 انا عارفه اني وعدتكم بس انتم بتحبوني وبتتمني سعادتي وانا سعادتي مع سليم 


صافي وهي بتعيط وزيها الاء وشوشو  : يعني انتي مش هترجعي تاني  الكويت 


لين وهي بتعيط زيهم : لا طبعا هجي اجازات عندكم وهنفضل اصحاب العمر كله وبعدين كل يوم سبت نخرج سوا زي ما كنا بنعمل


الاء :  ازي وانت مش معنا  هنا 


لين ببتسامه :  انا هفضل معكم هتتصله بيكم  فيديو وههرج معكم اون لاين  هفضي السبت ليكم وهتخرجوني معكم في كل مكان

 

شوشو بعيط : وانا يا لين مش هتجهزي معايه هجهز لحالي فرحي قرب مش هتحضري  مش هتبقي جمبي 

 

لين : لا طبعا هحضر انت عبيطه   ولا ايه وجهازك انتي اشتري من عندك وانا هشتريلك من هنا وهاجي قبل فرحك باسبوع احنا مش هنفترق عمرنا  يا بنات بليز ساعدوني في قراري انا سعادتي مع  سليم 


البنات سوا : ربنا يسعدكم واحنا هنفضل سوا  واصحاب طول العمر 

ويقفله المكلمه بعد الضحك بينهم بس طبعا جوهم زعل بسبب بعدهم عن بعض 


ويمر الوقت وفؤاد ومني  يسافره  وامير سافر معهم وهيرجع قريب يجهز لشركه بلقاهره ولين تدخل الاختبارات وتنجح وتتدخل فنون جميله في المنصوره وطبعا سيلا  طارت من الفرح بقرار لين وانها هتعقد معها في المنصوره وكانت عاوزه لين تعقد عندها في بيتها  بس لين والكل رفض وجهزو لها اوضه في شقة الج وكل يوم بعد الكليه بتروح تطمن علي سيلا 


وعند سليم في البيت قعدين كلهم علي العشا 


مروه عاوزه تضايق سليم  وتغيظه 


مروه :  صحيح يا سليم انت  غيرت رائيك وخالص مش هتخطب  لين 


سليم بستغراب :  لا طبعا مغيرتش رائي 


مروه وهي بتغيظه : امممممممممم شكلها ست الحسن هي ال غيرت رائيها او  لسه بتفكر 


سليم :  خليكي في حالك يا مروه ملكيش دعوي ومتدخليش في الموضوع دا  بذات فهمه 


ويقوم ويسيب الاكل  فتقوم وتدخل وره عواطف

 

شروق لمروه :  انتي ايه يا شيخه عجبك كده انتي لازم تعملي مشكله 


مروه : بت خليكي في نفسك مش كفايه مجيبك السوده  الدخلتيهم بيتنا  وهتيجي تعمل علينا ست البيت 


شروق  بضيق : انتي بجد انسانه مريضه كرهك لكل الناس دا مرض ولازم تتعالجي منه لانك بعد كده مش هتلقي حد تكرهيه غير نفسك 

 

شروق تقوم وتسيبها لوحدها 


وفي اوضت سليم 


عواطف :  جري ايه يا سليم هو احنا هنفضل في القرف دا كتير كل ما  حد يتفتح الموضوع دا تزعل واختك مغلطتش هي ست الحسن  بتتامر علي ايه هي تطول تجوزك   وبعدين ابوها وامها سافرو ايه هتستني سنه علي ما يجو  تاني 


سليم بضيق :يا ماما لين كانت مستنيه  تستقر في الجامعه الاول  وهتكلم بابها  علي طول 


عواطف :  وهتكلمه ازي وهو مسافر وبعدين  ما خالص دخلت الجامعه بقاله شهر ونص مستنيه ايه دا دلع بنات  ومياصه وعاوزه تفضل علي علاقه بيك من غير ارتباط ( ولسه سليم هيعترض رحت وقفه قدمه)  


عواطف :  بقولك ايه  يا سليم انا اصلا مش مرتاحه  لجوازه دي فيا تاخد معاد من ابوها  يا تسيبك من البت  دي وتسيبني انا اختارلك بنت حلال تستهلك  وتسعدك 


سليم /بغضب : انا مش هتجوز غير لين يا ماما 


عواطف بغضب  : يبقي  تكلم ابوها بسرعه و تشد عليها وتاخد معاد منه  انا شغل المايعه دا مبحبوش سامع وتخرج وتسيبه


 وسليم يضايق ويقرر انا لازم يروح للين الجامعه ويعقد معها ويخليها تكلم بابها بسرعه 


والصبح لين في الجامعه وكانت اتعرفت علي بنتين داليا و امنيه  ووهم قعدين في الكافتريا  مع بعضمستنين معاد المحاضره 


امنيه ببتسامه :  لين المعجب الولهان قعد جمبنا وعينه طلعه عليكي 


لين بستغراب :  معجب مين دا   ومعجب بمين 


داليا بضحك :  معقول مخدتيش بالك 


لين : اخد بالي من ايه 


داليا : الواد  الخبطي فيكي امبارح  وانتي جيبه العصير  من ساعتها وهو كل ما نروح مكان يجي وركي 


لين بستغراب : لا بجد والله ما شوفته اصلا ولا اعرف شكله ايه 


داليا بصدمه :  يا خبر دا شكله خد باله ان احنا بنتكلم عليه  


امنيه :  الحقو الحقو دا جي علينا هنا 


كريم ببتسامه :  صباح الخير 


داليا وامنيه  وهم بيبصه ليه بأعجاب فهو شاب جميل يخطف القلوب  : صباح النور 


كريم :  انا كريم عادل في سنه رابعه ممكن اتعرف بيكم


 وطبعا كان كلامه موجه للين  لانه كان عمل يبص ليها وهي بصه قدما ولا مهتميه بوجوده اصلا بس استغربت من جرأته 


داليا لسه هتكلم بس لين سباقتها  وسكتتها 


 لين بضيق : سوري مش بنتعرف علي حد 


كريم ببتسامه ونظرت اعجاب : ليه كده بس دا احنا حتي زمايل  في كليه واحده 


لين لسه هتكلم بس داليا المره دي سبقتها اصلها  اعجبت بكريم  من اول نظره 


داليا : انا داليا سنه اولي ودي امنيه


( ولسه هتعرفه بلين بس لين برقت ليها فسكتت وكريم شافها فضحك وقعد علي الكرسي  ال جمبها)  


كريم :  وانتي بقي مش هتقولي اسمك  ولا هو سر 


في الوقت دا كان سليم وصل وشاف كريم وهو وافق بيكلم مع لين وبيقرب بسرعه وسمع اخر حاجه قالها للين بس لسه هيقرب ويضربه  لقي لي وقفت  بغضب وقالت لصحابها انا ماشيه  لان في ناس بارده ومعندهاش دم بتفرض نفسها علي الناس وبتلف لقيت سليم في وشها 


لين بستغراب وصدمه : سليم 


سليم بعصبيه  وصوت عالي وطبعا يسمعه كل  ال قعدين علي التربيزه 


 سليم بغضب : هو في حد بيضايقك هنا 


لين خافت سليم يعمل مشكله :  لا ابدا انا كنت قعده مع صحباتي (وبصت للبنات) اعرفك داليا و امنيه  صحباتي  


فيسلم سليم عليهم ويقرب من كريم وكريم يقف قصاده بتحدي 


كريم  بتحدي : وانا كريم زميل داليا و امنيه 


فيرفع سليم حاجبه ويبص ليه بقرف 


سليم :  وانا سليم خطيب الانسه  المرديتش تقولك اسمها ودا كويس ليك  علي فكره انت كده انكتبلك عمر جديد  اصل انا البينطق حروف اسمها بس  بموته

  

لين بخوف تقرب منه شويه  :  سليم تعال نمشي عاوزك ( فيبص ليها بضيق  فتبص ليه بترجي)   بليز    يا سليم 


سليم وهو ماشي جمبها : يلا يا حبيبتي ( ويبص علي كريم وهو ماشي)  سلام يا كيمو  وخد بالك من نفسك


 وياخدها ويمشي وطبعا ركبه مليون عفريت  وغضبان جدا 


سليم بغضب  :  عجبك كده

 

لين بستغراب :  هو ايه العجبني يا سليم انا قومت وسبتهم هزقته  وانت شوفتني 


سليم وهو يقرب بغيظ : مهو انتي لو لبسه دبله مكنش حيوانزي دا  فكر يقرب منك ويعاكسك  ولو كان  فكر وانتي خطيبتي رسمي كان زماني ليه الحق اولع في اهله واضربه  لكن انا لو  هكلمه دلوقتي هيبقي صفتي ايه عشان ادافع عنك 


لين بضيق : مش الدبله هي الهتحميني يا سليم 


سليم بعصبيه : لا مش الدبله انا يا لين  انا ال هحميكي بس يبقي ليه صفه اني اوقف اي حد يفكر يضايقك او يقرب منك  لكن دلوقتي هتكلم بصفتي ايه( ويرجع يبص ليها)  وبعدين انتي  كنتي قعده في الكافتريا و مبتحضريش محضاراتك ليه

 

لين :  انا خلصت محضره وكان فضل علي التانيه  ساعه رحنا نشرب حاجه  ونفطر 


سليم :  ااه وظريف بقي ما صدق وجي يتعرف  علي الحلوه القاعده في الكافتريه (يقولها بغضب ويبص ليه تاني )


سليم : انتي  مكلمتيش بابكي ليه  لحد دلوقتي    مستنيه ايه الجامعه ودخلتي ممكن اعرف مكلمتيش معهم ليه 


لين  بضيق : لان بابي سافر  و انا 


(وكنت هتكمل كلمها بس سليم اتعصب)  


سليم : ومكلمتوش ليه قبل ما يسافر ولا انتي كنت بتشتغليني يا لين 


لين بستغراب :  بشتغلك ! ايه البتقوله دا يا سليم  يعني ايه بشتغلك دي 


سليم بضيق وبيحاول يهدي نفسه : بصي يا لين يا تكلمي بابكي يا انا هتصرف ولا اقولك انا هتصرف سلام 


ويديها ظهره ويمش خطوتين بعيد عنها 


لين بضيق :  سليم سليم 


 سليم يصعب عليه انه يمشي  يسيبها زعلانه فيرجع  ليه 


سليم : عاوزه ايه من زفت

 

لين ببتسامه : متقولش علي نفسك زفت انت كده تبقي بتشتمني انا 

 

سليم بغيظ :  وبشتمك ازي بقي انا بشتم نفسي 


لين  بضحك : مهو حبيبت الزفت هتكون ايه غير زفته 


سليم  وهو بيكتم ابتسامته : طيب امشي يا لين   بدل ما عورك وادخلي محضراتك  ومافيش كافتريا  خالص وتفطري في بيتكم  ومتروحيش الكافتريا دي تاني ابدا و   تخلصي محاضرتك  وتروحي البيت علي طول  سمعه

 

لين وهي مطيعه وتبص علي الارض وتعمل شفيفها  بحركه بحزن زي الاطفال :  حاضر 


سليم يضحك بصوة عالي   علي حركتها : انتي عاوزه ايه دلوقتي يعني ابوسك وافضحك في الكليه 


لين تبرق وتبعد عنه تلات خطوات :  علي فكره بقي انت قليل ادب 

وتطلع تجري وهي مكثوفه من قدمه 


فيضحك سليم اوي من كسوفها ويخرج عشان يروح شغله وهو بيفكر انه لازم هو اليتكلم  مع اهلها ومش هيستنها لما هي تتكلم  وكانت لين في نفس الوقت بتفكر  ازي تكلم مع بابها ومامتها  وتقنعهم بجوزها في السن دا 


يوصل سليم الشغل وهو مضايق  ويلقي اصحابه في المكتب ال من ضمنهم احمد جوز سيلا وابن خاله لين 


اسلام صديق احمد وسليم : سليم باشا وصل ايه يا عم انا قولت انك استقالت 


سليم بضيق:  بقولك ايه يا اسلام انزل من علي وداني وسيبني في حالي  وحياة ابوك 

 

احمد بستغراب :  ايه يا عم مالك دخل حامي علينا كده 


سليم يبص  لاحمد ويفكر  ويقرر ان يخلي احمد هو اليتكلم  مع فؤاد


  سليم :  احمد قوم عاوزك في موضوع مهم 


محمد صديقهم :  استني يا سليم احنا الاربعه اصلا  لازم نتكلم سوا  عاوزين نعقد ونتكلم عشان مشروع الشركه ال هنفتحه سوا ولا انتم رجعته في كلامكم 


اسلام واحمد :. لا مرجعناش 


احمد :.انا جهز  في اي وقت 


اسلام :  وانا جهز من امبارح 


سليم ساكت وسرحان ومبيردش عليهم 

 

محمد :  ايه يا سليم انت مش معنا في الشركه الجديده غيرت رائيك 


سليم ينتبه لكلام : هاااا لا طبعا  معكم يا محمد شوف عاوز ادفع كام  وانا جاهز 


محمد  :  هو الموضوع فلوس يا سليم احنا عاوزين نرتب الامور ونبداء  ونشوف المكان ونجهزه   عشان كده لازم نتقابل بره ونتفق 


احمد ببتسامه :طيب انا عزمكم علي العشا  عندي النهارده  ايه راءيكم 


اسلام بضحك :  ايوه بقي يا ابو حميد يا سيطره بس اوعي المدام تكون مبتعرفش تطبخ وتاكلنا جبنه 


احمد  بضحك  وهو بيضربه علي كتفه : عيب عليك مراتي وخده كورس طبخ من جددتها وحماتي  ودول  بقي ولا احسن شيف ومراتي تلميذه شاطره واتعلمت كويس

  

اسلام : حلو اوي  انا عاوزه حد زي مراتك اتجوزه هي ملهاش اخت تجوزهالي 


سليم بغضب :  اسلام احترم نفسك( ويقرب منه هيضربه بس يوقف لما محمد يمسكه  من ايده ويبعده عن اسلام)  


محمد  بستغراب : في ايه يا سليم اهدي انت متعصب ليه  كده 


يزقه سليم ويخرج بره المكتب وهو  مضايق  وحاسي ان الكل عاوز ياخد منه لين 


اسلام :  ماله دا هو حد جيه جمبه ولا  كلمه  


احمد:. معلش يا اسلام واضح ان في حاجه معصبه  انا هروح اشوفه 


 ويخرج  احمد وره  سليم 


احمد وهو بيجري وره :  سليم استني اقف  هنا يابني بلاش شغل العيال دا 


يقف سليم وهو ركبه عفاريت الدنيا ومخنوق ومضايق 


احمد : ايه يابني مالك زعلت ليه وبعدين اسلام كان بيهزر معايه  انا  اتخنقت انت ليه 


سليم بنفذ صبر : احمد انا بحب لين وعاوز اتجوزها وعاوزك تكلم  عمي فؤاد حالا وتقنعه  انه يجوزنا 


احمد ينصدم من اعترافه دا  ويقول



بناتي حياتي 

الحلقه الثامنه 

احمد بستغراب :  تجوزها بس لين لسه مخلصتش كليه دي لسه في اول سنه مستحيل عمي فؤاد يوافق يا سليم 


سليم  بعصبيه :  وانا مافيش مستحيل هيوقف قدمي انا بحبها هتجوزها  ياحمد هتجوزها  وتكمل وهي في بيتي انا عمري ما همنعها وهساعدها كمان دا مجال شغلي  هبقي معها خطوه بخطوه احمد انت لازم تساعدني 


احمد : يابني انا معنديش مانع بس كمان  انا مليش  اني ادخل في حاجه زي دي  كل الاقدر اعمله اني اقول رائي فيك بس القرار  في الاول والاخر ل لين وعمي


سليم : لين موفقه وبتحبني بس لازم حد يوقف معنا  ويقنع عمي فؤاد انت وسيلا ياحمد لازم تقفو معنا  تساعدونا 

( ويبعد سليم بعصبيه)  

  لو انت مكلمتش    عمي فؤاد انا هروح اكلم حد من   عمامها او جدتها  او هسافرله بنفسي مهو انا هتجوزها يعني هتجوزها انا بحبها ياحمد بحبها اوووي 


احمد ببتسامه :  اهدي يابني وبطل تهور  عمي فؤاد بطريقتك دي هيرفض وبعدين  هو حد واحد بس اليقدر يقنعه 


سليم بلهفه : قولي مين الحد دا وانا روحله  واكلمه 


احمد وهو بيقرب منه ويحط ايده علي كتفه :  لين  يا سليم  هي بس التقدر تقنع عمي فؤاد و هي موافقه زي ما بتقول يبقي سيبها هي تتصرف بطريقه وفي  الوقت ال هي تشوفه  امناسب  لين  اكتر حد فاهم  بابها ومامتها كويس  رغم انها الصغيره بس اعقل من سيلا وعمي فؤاد  بيثقه فيها وفي قرارتها  ورائيها وهي هتعرف ازي تقنعهم  بس اهدي انت  عشان متخسرهاش

 

سليم بضيق : اخسر مين دا انا اولع في الدنيا كلها انا مستحيل اخسر لين لين ليه انا وبس ياحمد مش هتبقي لغيري ابدا 


احمد يضحك : دا انت وقع علي بوزك بس ليك حق ما انا عارف بنات خالتي جامدين ما انا عيشت الانت عايشه   بس انا بقي كنت هادي  وبتصرف بعقل 


سليم بضيق وهو بينفخ : هو انا بقي فيه عقل


وعند سيلا تصحي علي صوت باب الشقه بيخبط 


سيلا بنوم : ايوه جيه اهو  (وتبص من العين السحريه  تقلي لين )


سيلا :ادخلي يا ازعاج 


لين بستغراب :  يا نهارك ابيض انتي لسه نايمه دي الساعه واحده يا بنتي 


سيلا بتعب :  يابنتي ارحميني مش كفايه امك لسه مسمعاني كلمتين عشان اتصلت وانا نايمه 


لينبضحك وهي بتعقد :  والله دي لو كانت هنا كان زمانها جيت جيبتك من شعرك  هو انتي مش  اتجوزتي يا بنتي مش تقومي تعملي غداء للرجل المسكين ال اتجوزك دا 


سيلا وهي بتنام علي الكنبه :  لا يا ستي  مش هعمله غدا  كلمني وقالي عزم اصحابه علي العشا هنا النهارده  فانا ادب ليه مش هعمله غدا وسيبه جعان لحد العشا 


لين ببتسامه :  اصحابه مين دول العزمهم 


سيلا :  سليم ومحمد واسلام الناوي يفتح معهم المكتب الجديد جين عشان   هيتفقه النهارده ان شاء الله كانو عاوزين يتقابله  في مكان ويتكلمه  فطبعا  هو فرد صدره وعزمهم علي العشا هنا والنهارده مش مثلا يقولهم بكرا  ولا ياخد رائي الاول لا بيحطني قدم الامر الواقع 


لين :ياسلام وايه المشكله يعني ما بابي دايما يعمل كده ومامي عمرها ما زعلت وعلي طول بتكون مستعده  قومي يا ستي و انا هساعدك  مش انتي عندك كل حاجه  في التلاجه 


سيلا: ايوه ما انتي عارفه مامي وناناه ملين  التلاجه والديب فريزر  وكل شويه ناناه تبعتلي حاجه 


لين : طب حلو اوي يلا بينا  نبداء نجهز عشان نلحق 


سيلا بتصنع التعب :  والله يا لين انا تعبانه ومش عارفه مالي

 

لين بقلق : ليه يا حبيبتي  مالك اجيبلك دكتور 


سيلا بدلع :  لا سبيني انام ساعه

 

لين تضربها علي كتفها :  بتدلعي يعني  طيب قومي ارتاحي وانا هتصل بناناه تبعت داده زينب عشان تغسل علينا ومنكركبش الدنيا  وهبداء انا احضر علي ما هي تيجي  وتكوني انتي فوقتي عشان تيجي تساعديني 

 

سيلا وهي تبوس لين :  حبيبتي يا لين هي دي الاخوات ولا بلاش 


ورحت سيلا تكمل نوم ولين دخلت المطبخ و الاول جبت ورقه وقلم عشان تكتب هتعمل اكل ايه وكانت فرحانه ان سليم هيجي بليل وهي ال هتعمله الاكل  فكانت عاوزه تعمل الاكل ال سليم بيحبه فتصلت بشروق 


شروق :  وانا بقول التلفون نور ليه 


لين : علي فكره بقي انا زعلانه منك لا  بتيجي عندي وال بتتصلي وانا افتكرت اني لما هدخل الجامعه هنا انت مش هتسبيني  وهتفضل معايه كل يوم 


شروق :  والله عارفه اني مقصره معكي بس كنت مشغوله في الكليه بس  متزعليش من بكرا هجيلك الجامعه ونفضل سوا

 

لين ببتسامه :  اوكي ياحبيبتي  هستناكي بقولك ليه  شروق كنت عاوزه اعرف حاجه كده ممكن 


شروق : تدفعي كام 


لين تضحك : طول عمرك ماديه حقيره عموما هعزمك بكرا علي الفطار

 

شروق بفرحه :  فطار وغدا  وفي المكان ال اختاره 


لين ببتسامه : بت انتي  بطلي طمع بس ماشي يا ستي موافقه  فطار وغدا 


شروق : دا الظاهر انها حاجه مهمه اوي العاوزه تعرفيه دي عشان توفقي بسهوله كده  خير يارب  عاوزه تسألي عن ايه 


لين بكسوف : كنت عاوزه بس اعرف ايه اكتر اكلها بيحبها سليم 

شروق بضحك :  ايوه بقي مدام فيها سليم ياريتني كنت طلبه فطار وغدا لمده اسبوع بس هو دا اخرت التسرع 


لين بغيظ : انطقي يا بنتي بقي مش فاضيه لرغيك انا 


شروق :  ماشي يا ستي  متزوقيش   اكتر اكل بيحبه المكرونه بلبشامل و ورق عنب ويكون  ال لمون  كتير علي ورق العنب 

بس تعالي هنا هو انتي بتسالي ليه 


لين بضحك :  انت مالك يا حشريه يلا باي

  وقفلت بسرعه قبل ما شروق ترد وتفضل تسأل 

 

بس سيلا كانت  وقفه علي باب المطبخ وسمعت المكلمه وطبعا هي كانت حسه من زمان ان لين معجبه بسليم بس المكلمه دي حسستها ان فيه حاجه اكبر هي متعرفهاش فدخلت للين


سيلا وهي تقف جمب لين :  ها طلع بيحب ياكل ايه 


لين بخضه :  يامامي ايه دا خضتيني انتي جيتي امتي  مش قولتي هتنام 


سيلا وهي بتبص لاختها : صعبتي عليه وقولت اجي اساعدك ها  مقولتيش بيحب اكل ايه 


لين وهي بتهرب من عنيها :  هو مين دا 


سيلا رفعت حجبها : الكنتي بتكلمي اخوته دلوقتي عشان تعرفي بيحب  ياكل  ايه

 

لين : اااه مهو انا قولت اعرف بقي هم بيحبه  اكل  ايه عشان نعمله ويعجبها  واحمد يتبسط منك بقي و  كده عشان  هترفعي راسه قدم اصحابه ودي اول عزومه ليكي 


سيلا : اه تصدقي صح بس ياتري بقي هتعرفي اسلام ومحمد بيحبه   اكل ايه ازي 


لين بستغراب :  اسلام ومحمد مين ( فبصتلها سيلا وهي رفعه حواجبه فافتكرت لين ان في اتنين معزومين مع سليم)  


لين : ا هااااا ما هم اكيد هيحبه يا المكرونه بلبشامل يا  ورق العنب ما الكل بيحبهم اصلا يا سيلا 


سيلا تقرب منها :  لين اخلصي وبطلي لف ودوران وقولي ايه الحكايه من اولها 

  

لين بتصنع الزعل :  يووووه يعني انا غلطانه اني حبيت اساعدك طيب انا همشي  واعملي لوحدك  سلام 


( ولفت عشان تمشي بس سيلا مسكتها من الشميز من قفها زي المخبر ما بيمسك الحرامي كده ههههههههه)


سيلا : لا يا عثل شغل القمص دا يمشي مع ابوكي مع امك مع العيله كلها لكن انا ممكن ارزعك قلم تعترفي من اول ما خرجتي من بطن امك  انطقي يا لين ايه الحكايه 


لين بخوف : هقول هقول والله خالص هقولك بس سبيني 


سيلا تسيبها  : اخلص قولي 


بس الباب يخبط وينقذ لين

 

لين بفرحه :  ايه دا الباب بيخبط انا هروح افتح وجيه

 

( وتيجي  تمشي  تروح سيلا  شدها مقعدها علي الكرسي تاتي) 

 

سيلا :  لا ياختي اترزعي هنا هفتح واجيلك علي ما تجمعي افكارك كده وتشوفي هتبداء من اول ايه ماشي 


ورحت سيلا تفتح الباب وكان احمد 


احمد :  حبيبتي وقلبي وعقلي ودنيتي الحلوه (ويروح بيسها )


سيلا : اهلا يا حبيبي جي بدري يعني 


احمد :  مهو بصرحه حسيت اني دبستك في العزومه كده من غير ما اقولك قبلها وكوني عمله حسابك  فقولت ايه قله الزؤق دي انا  لايمكن ابدا اسيبها تعمل الاكل لوحدها  انا لازم  اروح اساعدها وافضل وقف معها لاخر نفس بس انتي حضريلي مرياله من بتوع المطبخ بطقيه بتعهتا بقي  زي الشيف الشربيني وانا ايه هوا هتلقيني لهلوبه في المطبخ  يا ستو هانم 

  

سيلا وهي بتضحك  علي اسلوبه : والله وانت بقي بتعرف تعمل ايه  يا سعدت الشيف 


احمد:   انا يا ستو هانم  هعجبك خدي عندك انا بعرف اعمل السلطه الخضره  واحسن واحد يعمل  سلطه طحينه لا وخدي الكبيره بقي وكمان بعمل سلطه زبادي  ايه روعه 


سيلا  بضحك : الله الله دي هتبقي عزومه عال العال  وهنقضيها سلطه 


احمد وهو بيشدها من وسطها ويقربها منه اوي  :  لا ما انا ممكن اقطع طماطم (ويروح بايسها علي شفيفها ) اقشر بصل (ويبوسها تاني) اقطع فلفل  (ويبوسها تالت ) وممكن اتصل بيهم والغي  ام  العزومه دي  من الاساس  وادخل انا وانتي جوه في الاوضه  ونعمل احلي شغل 


سيلا وهي بتبعده عنها  وهي بتضحك :  انت مبتزهقش  ابدا  و بعدين اتلم لين جوه في المطبخ  وبعدين يا سيدي متشكرين لخدمتك لين  هتعمل الاكل معايه   وكمان داد زينب جيه وهتساعدنا 


احمد  وهو يمسك بطنه : داد زينب   اااه يا بططني  اوعي يا سيلا تخليها تعمل الاكل  دي بتحط دهن و وسمنه  كتير اوي ابوس ايدك خليها بعيد  خلي لين هي التعمله لين اكلها حلو اوي 

 

سيلا تضحك اوي :  لا متخافش هي هتغسل  الاطباق  علينا بس   ملهاش دعوي بلاكل ويلا تعال ادخل سلم علي لين وروح ارتاح انت  شويه قبل اصحابك ما يجو 


ويدخل احمد وسيلا عند  لين في المطبخ 


احمد ببتسامه :  اهلا اهلا بلعروسه 


لين بستغراب :  عروسه مين  دي 


احمد وهو بيضحك عليها وياخد تفاحه من جمبها ويقعد علي الرخامه قدمها  وهي تبصله وهي مش فهمه حاجه 


احمد :  هو  احنا دلوقتي  عندنا عروسه غيرك  ( ويبص لسيلا ) اسكتي يا سيلا مش فيه اتنين خطبه لين مني النهارده 


لين : اتنين  مره واحده اتنين مين دول ان شاء الله 


احمد :  اسلام ( ويقرب منها  ويبص لوشها)  وسليم 


لين تفرح اول ما تسمع اسم سليم  بس تتفاجاء باسم اسلام  ال متعرفوش دا 


لين :    وهو مين اسلام دا ويعرفني منين اصلا عشان يخطبني  هو ماشي يخطب اي حد كده 

 

احمد وهو بيضحك :  لا بس لقي اني  سعيد مع اختك ولما عرف اني عزمهم وان سيلا طباخه شاطره فقالي لو عندها اخت جوزهالي

 

لين :  اااه دا عاوز طباخه بقي 


احمد ببتسامه ومكر  :  مهو سليم مسكتش وكان هيضربه  (ويقرب منها)  وبعدها قالي انه عاوزني اكلم عمي فؤاد عشان عاوز يخطبك

 

سيلا بستغراب : يخطبها انت بتكلم بجد يا احمد  ولا بتهزر 


احمد : هو الكلام دا فيه هزار يا سيلا  والله هو دا الحصل النهارده 


سيلا :  بس لين لسه صغيره  جواز ايه دلوقتي 


لين  بسرعه : لا انا مش صغيره ولا حاجه  علي فكره 


احمد بضحك وهو ينزل من علي الرخامه :  ما هو برده قال كده  (ورح غمز للين  وخرج من المطبخ )


سيلا تقرب من لين :  لين انا لازم اعرف كل حاجه وبتفصيل فهمه 


لين تتنهد : انا اصلا كنت جايه  النهارده عشان اتكلم معكي في الموضوع دا يا سيلا

 

سيلا :  تمام يا لين  نخلص العزومه دي ونتكلم  انا وانتي 


وفعلا بدا بتجهيز الاكل وكانت داد زينب حبه تحط لمساتها بس  هم  انقذو العزومه    ووصل اصحاب احمد  البت واحمد يستقبلهم 


احمد :  نورته البيت بس ايه دا  هديه واحد  انتم جمعتم  فلوسها  من بعض ولا ايه 


فيضحكه الشباب  بصوت عالي 


 محمد : ما  احنا قولنا بقي مندخلش بايدنا فاضيه 


احمد : لا يا راجل  غرمتم نفسكم بصرحه  وعلي  كده بقي  هتكمله بقي الشهر ازي منك ليه يا معفنين دا بدل ما كل واخد يدخل بحاجه 


اسلام بضحك : ايه يا عم هو انت عزمني وعاوز حق الاكل  قبل ما ناكله 


سليم :  احمد ربك يا عمنا  وبعدين احنا جيبنها للعروسه اساس لو عليك ولا هنعبرك 


احمد بضحك :  واطي طول عمرك يا مان


ويضحكه الشاب سوا  وتدخل سيلا وتسلم عليهم

 

محمد ببتسامه :  متشكرين يا مدام سيلا  واسفين جدا تعبناكي النهارده 


سيلا :  لا ابدا مافيش تعب انتم نورت البيت 


سيلا : اخبارك ايه يا سليم و ازي طنط  ومروه وشروق 


سليم ببتسامه : بخير الحمد الله طمنيني عليكي انتي الواد دا عمل معكي ايه لو زعلك و حبه اخطفهولك  انا جاهز  


سيلا بضحك : متخافش معايه تلفونك هتصل عليك قريب وانت تنفذ 


ويضحكه كلهم 


سليم بجوع  :  بس ايه اخبار الاكل يا سيلا  احسن احنا خارجنا  من الشغل علي هنا  ف ووقعين  من الجوع 


سيلا ببتسامه متقلقش هتاكل كتير  بس عد صوابعك قبل الاكل 


احمد عشان يغيظ سليم : لا الاكل النهارده حاجه تانيه خالص دي   لين اختها  ال عمله بنفسها  هي هنا من الصبح وعملت نص الاكل وسيلا عمله النص التاني هي  سيلا شاطره بس لين ممتازه اكلها اكتر من رائع 

 

اسلام :ببتسامه  والله مكنش في لازوم لتعب دا كله 


سليم  وشه احمر وبقي عاوز يضرب احمد بس  ساكت بس  وبيبص لاحمد نظرات توعد واحمد عمل يضحك عليه

   

سيلا  تقوم عشان  تخرج و  تجهز السفره

 

سيلا : عن اذنكم هجهز الاكل 


الشباب : اتفضلي

 

احمد بصوه عالي وهو باصص لسليم :  سيلا خالي لين تيجي تسلم 


سليم بغيظ  ومقدرش يمسك نفسه فبص لاحمد بضيق 


سليم :  ما تتلم ياض  احسلك  طيب ورحمه ابويه يا احمد  لو طرف بس ظهر شوف  والله  لولع فيك  وما هيهمني حاجه انا بقولك اهو 


يضحك احمد بصوه عالي بس الشباب مش فاهم حاجه

 

اسلام بستغراب :  هو فيه ايه ماله دا 


احمد بضحك :  لا يا حبيبي متشغلش بالك  ام قوم  انا  الحق نفسي  العمر مش بعزقه


 ويقوم يدخل  المطبخ 


احمد وهو بيوشوش لين : لين سليم بيقول لو شاف طرف منك  هيولع فينا  احنا الاتنين 


لين :  ازي يعني  هو  احنا مش هنعقد معكم علي السفره ( وتبصله بحزن)  وبعدين هو مش عاوز يشوفني 


احمد بضحك :  لا مش كده هو  اصله غيران عليكي و مش عاوز حد  من العيال البره  يشوفك


 ويضحك ويخرج  ولين تبتسم علي غيرت سليم 


سيلا تقرب منها :  في ايه هو بيقولك ايه 


لين  : هااااا اه  بيقولي نجهز السفره  ليهم لوحدهم وناكل احنا هنا اصله غيران عليكي عشان اصحابه قعده يتكلمه باعجاب عنك فقالي انا اصله  خاف يقولك  انتي تزعلي

 

سيلا بفرحه : يا حبيبي يا احمد  هو لسه بيغير عليه  

 

لين وهي بتضحك : طبعا طبعا دا غيران جدا 


وفعلا يجهزه السفر ولين متفكرش تخرج بره المطبخ وكانت هي البتزوق الاطباق  وسيلا بتنظم السفره وداد بتخرج الاكل 


سيلا ببتسامه : اتفضله الاكل جاهز 


ويدخله لسفره 


اسلام : ايه دا كله  تعبتم نفسكم والله يا مدام 


سيلا : لا ابدا تعبكم راحه اتفضلو 


محمد : هو حضرتك مش هتاكلي معنا وال ايه 


سيلا وهي بتبص لاحمد ومبتسمه :  لا معلش خليكم برحتكم انتم عن ازنكم  

(وتخرج وهي بتغمز لاحمد  وهو يبص ليها  بستغرب و مش فاهم حاجه وال ليه مقعدتش تتعشا  معهم بس يعقده والشاب يهجم علي الاكل وطبعا لين هي الكانت عمله الاكل البيحبه سليم ومرديتش حد يساعدها فيه او يمد ايده)  


محمد :بسم الله ما شاء الله الاكل حلو اوي  بجد

 

اسلام:  اه تحفه وخصوص  ورق العنب اصله عشقي بس معمول حلو اوي بجد 


احمد وهو بياكل ويبص لسليم :  اه ما لين هي العمله  بايدها ومرديتش تخلي حد يساعدها فيه مش بقولك ممتازه

 

سليم يضرب رجل احمد وهو  قعد جمبه واحمد يتالم بس وهو بيضحك 


سليم بغيظ وهو بيبص لاسلام ال بياكل ورق العنب بأعجاب شديد 


سليم :  ايه يا عم اسلام خف يا باشا


 (ويشيل ورق العنب من قدم اسلام  واحمد يموت من الضحك)  


اسلام بضيق :  ايه ياض انت بتشيله الطبق من قدمي  ليه ما قدمك  طبق تاني 


سليم  وهو بيحط الطبق جمبه : لا معلش اصلي مليش غير في ورق العنب مبحبش باقي الاكل  وانا جعان فهاكله كله كل انت  حاجه تانيه

 

محمد باعجاب :  خد مكرونه بشامل  يا اسلام جميله اوي  تحفه 


فسليم يبوص لاحمد ال  يعني بيساله لين العمله المكرونه   وطبعا احمد فهم وراح ضحك وعمله ايوه براسه 


سليم يشيل المكرونه من قدمهم :  لا متكتروش من المكرونه  خليكم  في الاكل التاني  احلي 


محمد بغيظ :  ايه ياض الغلسه دي هات المكرونه 


سليم :  ورحمه ابويه ابدا المكرونه والورق العنب 


(ويبص لاحمد ويقوله هو في حاجه تاني فاحمد يضحك اوي  يقوله لا هم بس )


سليم : طيب تمام  اوي يبقي المكرونه والعنب بتوعي والباقي حلال عليكم   كله واشبعه 


ويفضله ياكل وسليم مخلش حد فعلا ياكل من الاكل العمله لين غيره هو بس   رغم محاولتهم انهم ياخده منه الاطباق  بس هو مرديش ابدا  واحمد كان عمل يضحك ومش قادر يمسك نفسه 


  وتنتهي السهره  ولين قعده مع سيلا وقالت ليها كل حاجه حصلت من وقت ما نزلو مصر  بس طبعا في بعد الحاجات مقلتهاش زي معملت عواطف ليها واعتراف رامي بحبه 


سيلا : بس يا لين جواز علي طول كده وبعدين دراستك هتعملي فيها ايه 


لين :  عادي يا سيلا زي دلوقتي هو الجواز هيفرق معايه في ايه وال   هيعطلني ازي


سيلا: يابنتي هو انتي فكره الجواز سهل دا بيت ومسؤليه وطلبات مش بتخلص  دا كفايه يعملك عزومه زي بتاعت النهارده دي 


لين :   طيب وايه المشكله ما انا معكي اهو النهارده طول النهار  ورحت الكليه ورجعت عملت العزومه معكي  هو دا عطلني يعني عن دراستي  وبعدين هو هيعمل عزومه كل يوم

 

سيلا :  لا مش كل يوم بس يا لين  انتي هتقدري تعيش مع حماتك  وبعدين انا اسمع انها صعبه جدا هتعيش معها ازي  في بيت واحد 


لين :  انا ليه شقتي وبعدين هي هتبقي زي مامي وطبعا لازم احترمها بس انا ليه حياتي الخاصه انا وهو  ومحدش هيدخل فيها  وبعدين ما احنا عيشين اهو عند ناناه في بيت عيله وكلنا بنحب بعض جدا 


سيلا : ام سليم مش زي ناناه يا لين وبعدين حتي ناناه  رغم طبيتها انتي شايفه بتعمل ايه مع طنط سلوي لما بتزعل انكل فايز


لين :  وكمان شايفه بتعامل مامي وطنط سناء  وايمان ازي وشايفه بتعمل ايه في انكل فاروق  لما بيزعل ايمان  بصي يا سيلا انا ال في ايدي اخليها تحبني وانا الفي ايدي اخليها تكرهني وبعدين طول ما ابنها مبسوط وسعيد هي هتعوز ايه  اكتر من كده  المهم راحت ابنها 


سيلا :  واضح انك مقتنعه ومصممه  بس ازي بقي هتقنعي بابي ومامي  دول   مستحيل يوافقه  صعب جدا 


لين بتتنهد :  مهو عشان كده انا هسافر الكويت بعد تلات ايام لازم اتكلم معهم بنفسي وبوضوح


بناتي حياتي 

الحلقه (٩)


سليم ولين بيتكلمه في التلفون بعد ما رجعت من عند سيلا 


سليم  بعصبيه : تسافري فين  لا طبعا انا مش موافق انك تسافري وتسبيني 


لين: مهو انا لازم اسافر يا سليم لسببين 


سليم بضيق  : لا يا لين مافيش سافر  نهائي


لين بضيق  : ما تسمعني يا سليم مينفعش تقول لا كده من غير ما تسمعني  وتفهم 


سليم: انا ال فهمه يا لين انك بسفرك هتبعدي عني وانا مش هسيبك تبعدي عني ابدا 

 

لين  ببتسامه :  ما  انا يا سليم مش سافره اقعد هناك بص يا حبيبي مهو  عشان نتجوز انا لازم اكلم بابي والكلام دا عمره ما هينفع في الفون لازم اقعد معه هو ومامي ومتفتكرش انا اول ما اقوله هيوفقه لا طبعا  دا انا هاخد   وقت علي ما  اقدر اقنعهم 


سليم بتنهيده  : طيب  والسبب التاني ايه ان شاء الله

 

لين : فرح شوشو وانت عارف اني لازم احضر ه


سليم : فرح شوشو كمان 20 يوم يا لين وانتي بتقولي مسافره بعد بكرا يعني عاوزه تسافري بعد بكره  وبعدين هترجعي تقولي مسافره لفرح شوشو 


لين  بضحك : لا طبعا انا مسافره من بعد بكرا لحد فرح شوشو 

سليم بغضب : نننننننعم انت عاوزه تقعدي 20يوم  بعيد عني 


لين  بضحك : لا 25


سليم بغيظ  :  لا دا انتي بتستعبطي بقي لا طبعا انتي لم هتسافري لفرح شوشو تسافري قبلها بيوم وتيجي بعدها بيوم   يعني تلات ايام اهو ودا  بس عشان وعدتك تحضري فرح صحبتك وفي  تلات ايام  دول تكلمي عمي  غير كده انسي

 

لين بضحك  : هو سلق بيض يا سليم مينفعش الكلام دا  طبعا 


سليم : هو دا العندي  يا لين هم تلات ايام بس 

 

لين : خالص ماشي  بس مترجعش تقولي بقي مكلمتيش عمي وعاوز اتجوز واستنا انت  لما بابي ينزل اجازه  لاني مستحيل هقدر اكلمه واقنعه في تلات ايام دول 


سليم بضيق : انتي بتهدديني يا لين والله انزل اخطفك من بيتكم دلوقتي  واتجوزك عافيه وغصب 

 

لين تضحك : طيب وليه كده بس  ما الخطوط السلميه مفتوحه قدمنا بس حبيبي بيحب يعقد الامور وينشف راسه 

 

سليم : 25يوم كتير اوي  يا لين  مقدرش 


لين  بهدوء : مهم ال 25 يوم دول يا  سليم هم ال هيخلونا مع بعض علي طول يا حبيبي 

 

سليم  يتنهد :  طيب موافق وامري لله بس هم 25يوم بس 


لين  بضحك  :25 يوم بس

 

سليم : وترجعي وخده معاد عشان  اقبل عمي ونتجوز 

 

لين : ان شاء الله يا حبيبي 


سليم : هتكلميني فيديو كل يوم سامعه ولبس ضيق ممنوع والفستان  الهتحضري بيه الفرح اشوفه قبل ما تلبسيه  فاهمه 


لين بضحك  : حاضر اي طلبات اخري يا فندم 


سليم  بضيق : انتي بتتريقي طيب مافيش سفر يا لين 

 

لين  بضحك : تاني صبرني يارب


لين تحجز لسفر بعد ما قدرت تقنع سليم  وتكلم امير في التلفون 


امير :لينو ازيك يا حبيبتي 


لين : الحمد الله يا ميرو ازيك انت يا حبيبي 


امير :مطحون يا لينو والله  بفضل في الشغل عشان مروحش  اصل البيت وحش من غيركم اوي وحشتوني والغريب ان  البت سيلا وحشتني تصدقي 


لين تضحك : متستعجلش هي جيه كمان 15 يوم  عشان فرح شوشو و طلال 


امير  ببتسامه  : طيب حلو وانتي يا جميل طبعا جيه معها 


لين : لا يا قلبي جيه بكرا بس مقولتش لحد غيرك عاوزها مفاجاه للكل  يعني اوعي تقول لمامي وبابي او لطلال احسن يقول للبنات 

 

امير بفرحه  : بجد والله دا  احلي خبر سمعته دا انتي وحشتيني اوي بس هتعملي ايه في الجامعه

 

لين : متقلقش اختك مسيطره ومظبط اموري

 

اميربستغراب :مسيطره هو انتي بتعقدي مع سيلا كتير الايام دي  ولا ايه 


لين بضحك : فعلا اخدت عدوه منها وبقيت اتكلم زيها  بس هاجي اعمل نقها عندكم 


امير بضحك  : هتنوري يا قلبي

 

وتقفل لين مع امير  وتبدا تجهز الشنطه وتحط كل ال جبيته لشوشو من مصر  والساعه واحده بليل  وقبل سافرها ب 7 ساعات وهي  بتجهز الشنطه  تلقي باب الاوضه  بتعتها بيخبط وتفتح ويكون عمها فاروق ولبس بدلته العسكريه 


لين : خير يا انكل حضرتك ريح فين دلوقتي 


فاروق : عندي شغل يا حبيبتي  وعاوزك تطلع تنامي مع ايمان و صيبا  علي مارجع ومش عاوز ماما تحس عشان متقلقش عليه وتفضل سهرانه 

 

لين  بخوف : حاضر يا انكل هقفل الشنطه واطلع بس هو حضرتك هتتاخر والشغل دا فيه خطر  عليك 


فاروق يحضنها ويبوس راسها : ان شاء الله خير يا حبيبتي والمكتوب علينا هنشوفه وبعدين انا عاوزك تطمني ايمان مش تقلقيها اتفقنا 


لين : حاضر استودعك الله الذي لا تضيع ودائعه  ربنا يحميك يا انكل 


فاروق : ويحميكي يا حبيبتي يلا خدي المفتاح اهو وافتحي انتي عارف ايمان حمل وتعبانه  ومش هتقدر تقوم تفتحلك 

يلا مع السلامه 


ويمشي فاروق وتقفل لين شنطها بسرعه وتطلع لايمان وتلقيها وقفه في البلكونه وبتبص علي عربيه فاروق وعنيها فيه خوف ودموع فتدخل توقف جمبها


ايمان حست بلين وقفه فقالت وهي دمعها نزله  


ايمان :  اول ما جيه  يخطبني مكنتش اعرفه  كان شافني في فرح بنت خالي وفضل فتره  يعاكسني ويحاول يتقرب مني  وانا اصده قولت لنفس دا  شايف نفسه ببدلته وعربيته وغني  واهله   ناس معروفه في البلد وعشان انا بنت ناس  علي قد حالهم فكرني صيد سهل   فمدتيش وش  بس لقيته  بيتقدملي راسمي   ومهموش انا بنت ناس غلابه علي قدهم  ولقيته  جاب مامته واخواته  وجيه  يتقدملي فرحت  بيه اوي وقولت هتجوز ظابط قد الدنيا  ولقيت اهله ناس طيبين ومتكبروش لا عليه ولا علي اهلي  فوافقت بس حبيته  في الخطوبه اوي  ولما تجوزنا حبيته اكتر 

( وتبص للين ووشها كله دموع وخوف عليه)  بقالنا 7 سنين متجوزين وكل مره يخرج فيها كده روحي تخرج ومترجعش غير معه  وافقت اجوزه عشان ظابط ودلوقتي بدعي ربنا كل صلاه وكل ركعه يجي يقولي انه ساب الشغل دا  ( وتبتسم بدموع)   عارفه يا لين   اليوم ال مش بنام في حضن فاروق  مش بحسبه من عمري اصلا فاروق حضنه حنين اوي يا لين 

(وتعيط جامد في حضن لين )

 

لين وعينها مليانه دموع : ادعي ربنا يا ايمو وان شاء الله هيجي بسلامه وتفضلي في حضنه طول العمر ( وتبصلها وتبتسم وتمسح دموعها)   وبعدين ايه الحب دا كله دا انتي بتقولي شعر عنه يا ايمو


ايمان تبتسم للين وتمسح دموعها   ويفضله قعدين في البلكونه يتكلمه وايمان بتحكي عن فاروق  وقد ايه هي سعيده  معه وطبعا كل دا ليه تأثير علي لين  ونفسها تجوز حبيبها وتعيش قصتها الخاصه 

و وهم قعدين  يلقه عربيه وقفت فيبصه عليها يلقي رامي

 

لين  بستغراب : هو رامي كان فين كده انا بقالي كتير اوي  مشفتوش 


ايمان :  ابله سناء بتقول انه طول الوقت في المستشفي بيرجع يغير وينزل  دي زعلانه عشانه اوي بتقولي انه متغير وحزين   تعرفي انه  عاوز يسافر امريكا  كلم محمد جوز ريهام و اخد ورقه معه هيقدمله  في المستشفي البيشتغل فيها  بس المره دي  الحج فريد رافض ووقفله  وقاله مافيش سفر وينسي الموضوع دا ( وتتنهد بزعل)   انا مش عارفه ايه الغيره كده دا كان  رفض  فكرت السافر و لما جتله الفرصه دي مع محمد زمان مرديش يروح 


لين تحس ان هي السبب  في حالة رامي وقد ايه هو قلبه   مجروح وانها الفتره الفاتت انشغلت بسليم وحياتها لدرجه انها  حستش  بكل التغير البيحصل لرامي وانه مختفي من البيت ومش بتشوفه 

 

ايمان : قومي نامي يا حبيبتي انتي عندك سفر الصبح 


لين ببتسامه :  متقلقيش هنام في الطياره  انتي مش هتنامي

شكلك تعبان 


ايمان : لاما بقدرش انام غير لما اطمن علي فاروق 


ويخبط الباب وهم قعدين وتروح لين تفتح وتلقي رامي

 

رامي بنظره كلها حب وشوق : ازيك يا لين 


لين ببتسامه  : الحمد الله يا رامي ايه فينك كده  بقالي كتير مشفتكش

 

رامي ببتسامه  : شغل المستشفي كتير الفتره دي  المهم  انا فاروق كلمني وقالي انك مسافره الساعه 8 فجيت عشان اوصلك لانه مش عارف هو هيرجع امتي وخاف يتاخر عليكي 


لين :  طيب متتعبش نفسك انت رجع متاخر واكيد تعبان  انا ممكن اكلم سالم او احمد يوصلوني المطار  وبلاش انت 


رامي بحزن : انتي مش عاوزني انا اوصلك عاوزه اي حد غيري 

 

لين : لا طبعا يا رامي مش كده ابدا  انا قلقانه عليك بس  انت لسه راجع وطول اليوم في الشغل واكيد عاوز تنام  وترتاح 


رامي بنظره الحب : لما اوصلك واطمن عليكي  بنفسي هكون مرتاح الساعه 8 هنزلك  ليكي اتفقنا 


لين  تهز راسه بلموافقه بس جوها زعل وخوف زعل من الحال الفي رامي بسببها وخوف من سليم لما يشوفها ركبه مع رامي وان هو الهيوصلها  مش فاروق و هي متفقه مع سليم انه هيكون صاحي ويشوفها قبل ما تسافر 


ويفوت الوقت وتيجي الساعه 8 وينزل رامي وياخد شنطتها وهي تسلم علي جدتها وعمها فريد و فايز وتخرج وهي قلبها عمل يدق وفعلا زي ما توقعت لقيت سليم قدم عربيته وقف وشاف رامي وهو بيحط الشنطه في عربيه و لقيت عنيه كلها غضب بس ماسك نفسه لان فريد خرج معها


فريد :صباح الخير يا سليم يابني 


سليم بضيق  :صباح الخير يا عمي (ويبص للين بغيظ) ازيك يا لين علي فين كده 


فريد : رامي رايح يوصلها المطار مسافره كام يوم تحضر فرح صحبتها عقبالك 


سليم : في حياتك يا عمي ان شاء الله عقبال رامي  ازيك يا رامي فينك بقالك فتره مش ظاهر

 

رامي بضيق : الحمد الله في المستشفي  دايما عندي شغل كتير 


فريد : دا لسه راجع من ساعه  والله ملحق ينام وصمم انه هو ال يوصل لين  


( فريد بيتكلم بطيبه وميعرفش انه بكلامه دا بيولع نار جوه سليم ولين نفسه تقوله اسكت يا عمي هيولع فينا بس ساكته وخايفه من رد فعل سليم)  


سليم بضيق اكتر : طيب ارتاح انت يا رامي مدام منمتش  وانا اوصلها  


رامي بضيق منه  : لا انا مش تعبان متقلقش  انت يلا يا لين

 

لين هزت راسها بلموفقه ومكنتش قادره تكلم فهي عارفه قد ايه سليم مضايق بس مش عارفه تعمل حاجه    وقبل ما تركب يوصل فاروق 


لين تجري لحضنه : الحمد الله اني اطمنت عليك قبل ما سافر

 

فاروق : معلش يا حبيبتي كنت انا الهوصلك بس الشغل بقي 

(ويبص لسليم ال وقف هيولع)    صباح الخير يا سليم


سليم ينتبه لفاروق  : صباح الخير يا فاروق حمدالله علي السلامتك 


فاروق : الله يسلمك (ويبص لرامي) هو الواد سالم مرديش يصحي ولا ايه 


رامي : انا متصلتش بيه


فاروق : طيب ليه ماقولتلك صاحيه يوصلها وارتاح انت عشان منمتش 


رامي   بضيق : انا مرتاح كده مكنتش  وبعدين مكنتش هطمن عليها اصلا  مع سالم انت عارف سواقته وبعدين  وانا عندي شغل في القاهره فهوصلها واروح يلا يا لين يا حبيبتي اتاخرنا  


طبعا  هو قال حبيبتي من غير قصد ومحدش خد باله منها غير سليم الكان هيولع من الغيره ولين الهتموت من الخوف  وتركب لين ويمشي رامي بلعربيه وطبعا حال سليم في الوقت دا ال يلمسه ممكن يتحرق 😂


ويمشه بلعربيه وهم ساكتين لين قلقانه وعاوزه تكلم سليم ورامي كل شويه يبص عليها 


رامي : بتحبيه 


لين تتصدم من السؤال فتبص ليه  بستغراب  ومتردش 


رامي  ببتسامه حزن : انا عارف انك بتحبيه وعارف ان هو كمان بيحبك بس ياتري سليم هيقدر يحميكي ويحافظ عليك وعلي  الحب دا 


لين تبص للارض  :  اكيد هيقدر هو بيحبني اوي 


رامي بحزن  : وناوي علي ايه 


لين : مسافره اكلم بابي عشان نتجوز 


رامي : ربنا يسعدكم  (ويبص من الشباك يحاول يمنع ال دموع تنزل من عنيه)  


لين بحزن لحاله : انت عارف يا رامي ان مشاعرنا مش بايدنا  


رامي  ببتسامه ويبصلها : انا اكتر واحد عارف دا وعيشه يا لين  


(ويرجع يبص لشباك ويمسح دمعه نزلت من عنيه ويرجع يبصلها ويبتسم  )


رامي :  لين انا معنديش اي اعتراض علي سليم  هو انسان كويس ومحترم بس عندي ناصيحه ليكي بلاش تسكني في بيتهم مع اهله مش هترتاحي ما مامته  اسكني بره افضل عشان ترتاحي  وتعيشي سعيده 


لين  ببتسامه : مقدرش اطلب منه يسيب مامته واخواته البنات اكون انانيه  يا رامي

 

رامي يبتسم ليها : كنت عارف ردك دا وعارف طيبتك وانك دايما بتفكري في غيرك قبل نفسك   بس يارب هم  يعرف لين وطيبه قلبها  وقتها هيحبكي  اوي  واوعي عمرك تنسي اني في ظهرك دايما وسند ليكي وفي اي وقت هتحتاجيني هكون معكي وجمبك علي طول 


لين ببتسامه  : ربنا يخليك ليه يا رامي 


ويوصله المطار ولين تركب وتوصل للكويت ويستقبلها امير بفرحه وسعاده  ووهم في العربيه وريحين  للبيت 


امير : حمدالله علي سلامتك يا حبيبتي 


لين : وحشتني يا ميرو

  

امير : انتي اكتر يا قمري


لين : حد عرف اني جيه 


امير : مقولتش لحد زي ما اتفقنا  متخافيش 


لين : كويس اوي امير انا محتاجك توقف معايه وتساعدني 


امير بقلق : خير يا حبيبتي مالك عاوزني اساعدك في ايه 


لين : خير يا حبيبي متقلقش هحكيلك بس تعال نعقد في مكان قبل ما نروح  البيت ونتكلم 


ويعقده في كافتريا ولين تحكي لامير عن حبها لسليم وسبب مجيها للكويت

 

امير  بستغرب :  انا كنت حاسس ان قرار دخولك الجامعه في مصر ليه سبب بس  مكنتش اتخيل انك عاوزه تجوزي دلوقتي  انتي لسه صغيره اوي  وقدمك الوقت  طويل اصبري واتاكدي من مشاعرك مستعجله ليه


لين :   اولا دخول الجامعه في مصر دا كان قراري بعد تفكير طبعا  انا  فكرت فيها  يا امير انا كنت عاوزه ادخلت Auc عشان اخد منحه التفوق ولو كنت اخدت  المنحها تفتكر  بابي كان هيرضي يسبني اسافر وعيش لوحدي و مامي كانت  هتستحمل بعدي  وانا هقدر اعيش بعيد عنكم غير اني لما كنت  عاوزه ادخلها  وقتها سليم مكنش موجود في حياتي ولما بقي موجود  وقلبي مرتبط بيه يبقي مش هقدر اسافر اكمل بره   ف كده السبب الهدخل Aug عشانه الهو المنحه واني  اسافر اكمل بره اتلغي يبقي كان لازم اغير طريقي كله واعيد حساباتي  واظن ان الطريق الاختارته مناسب لظروفنا كلنا  وان شاء الله هحقق فيه نجاح زي ال كنت عاوزه احققه بسافري  ام عن مشاعري  فانا متاكدها منها جدا 

   انا  يا امير بحب سليم من زمان  وحبي ليه لا هو مراهقه ولا مؤقت  بلعكس انا من وقت ما اتاكدت من حبه ليه   وانا بتمني  ان سليم يكون شريك حياتي  وبعدين من امتي وانت شايفني صغيره  وبفكر زي المراهقين ما انت دايما بتقول لين كبيره وعقله وعارفه مصلحتها 


امير ببتسامه  : واضح انك واخده قرارك ومصممه عليه 


لين : وخده قراري ايوه  بس  لو حد  عنده  رائي تاني هسمعه  وانفذه بس اقتنع 


امير بتنهيده وخوف عليها  :  عموما يا لين القرار في الاول والاخر ليكي انتي وعمي 


لين : وانت عارف رائيك وموافقتك مهمين عندي ازي انت اخويه يا امير  وعمري ما هاخد قرار انت مش موافق ولا راضي عنه 


امير يمسك ايدها  ويبتسم : انا كل اليهمني انك تكون مبسوطه ومرتاحه وتحافظي علي مستقبلك وتحققي احلامك ولو سعادتك مع سليم فانا هقف جمبك و هكون في  ظهرك ومعكي في اي وقت


 لين بحب وابتسامه  : ربنا يخليك ليه يا حبيبي  يلا بينا علي البيت بقي وادعيلي اعرف اقنع البشمهندس و الدكتوره 


امير : معنديش شك انك هتقدري لانك لما بتبقي مقتنعه بحاجه بتوصلي ليها  اصلك عنديه 


ويضحكه ويقومه ويروحه البيت ويدخله برحه وبشويش ويكون فؤاد ومني بيتغدو  وتدخل لين عليهم 


لين : انا جيييييت 


فؤاد يقوم يحضنها : حبيبتي جيتي امتي وازي 


مني  تحضنها يعد فؤاد : حبيبتي وانا اقول مبتردش عليه ليه قلقتيني عليكي  يا مجنونه 


لين : حبيت اعملهلكم مفاجاه  وحشتوني اوي 


وتعقد معهم علي السفر هي وامير 


مني : مش كنت بتقولي جيه مع اختك 


لين: شوشو زعلانه  عشان كانت عاوزني اجهز جناحها في فيلا عند انكل حامد فحبيت اعملها مفاجاء  واجي واجهزه ليها 


فؤاد : انا اعرف ان تجهيز الجناح بداء امبارح 


لين : اه  ما انا اتفقت مع طلال هو بس بيفضي الجناح وانا هروح بكرا ان شاء الله وهبداء فيه 


مني بضحك : انتي هتشتغل من قبل ما تتخرجي 


امير بضحك  : لا ودخله علي  تقيله اوي  ومش واخده اي شغل اول شغل جناح طلال ابن الشيخ حامد


لين  بثقه : طيب بكرا تشوف لو انكل حامد مطلبش مني اغير ديكور الفيلا كله وانا ارفض مبقاش لين 


فؤاد بضحك : وهترفضي ليه بقي 


لين  ببتسامه : مش فاضيه عندي كليه 


والكل يضحك 

مني : يعني شوشو عارفه انك هنا 


لين : لا طبعا لا هي وال حد من البنات ومش عاوزه حد فيهم يعرف و انا هروح بكرا ان شاء فيلا انكل حامد  وهشتغل في الجناح وانا كنت قولتلها هجي قبل الفرح باسبوع  وان شاء الله الجناح هياخد مني 10 ايام بس

 

فؤاد  بستغراب : 10 ايام بس ازي  هتلحقي تجهزي ديكور ولسه هتاخدي  المقاسات وتجيبي فرش  وتعملي ستاير 


لين  ببتسامه : هو انا بلعب يا بابتي انا بقالي اسبوع عمله تصميم الديكور و مختاره الفرش وبيجهز والستاير بتتعمل وكله تمام يعني بكرا ان شاء الله هبدا الشغل الدخلي في الجناح

  

امير : وعرفتي المقاسات ازي بقي 


لين  بضحك : متقلش مش بقولك كله تحت السيطره  والبركه  في  بليه واحد وبليه اتنين كنت اقولهم يعمله ايه وهم بيعمله  فرفعه المقاسات ويروحه يدفعه العربون  في الاماكن ال بتجهز الشغل ال انا اختارته 


مني  بستغراب : مين بليه دول اوعي تقولي  الاء وصافي 


لين بضحك  : لا طلال وعدي 


امير يموت من الضحك : شغلتي طلال وعدي  صبيان عندك والله انت قادره وسرك باتع 


لين : طبعا هو انا اي حد  دا انا لينو 


فؤاد : يعني انتي جيه بقي عشان صحبتك بس 


فلين تبص لامير فيهز راسه يشجعها عشان تكلم 


لين : لا لتلات اسباب 


 فؤاد يبص ليها ببتسامه : ايه هم بقي يا ليني ال تلات اسباب دول 


 لين ببتسامه : اولا وحشتوني وحبيت اشوفكم ثانيا عشان شوشو 


وسكتت وهي بتبص ليهم بقلق 


مني ببتسامه : واضح ان ثالثا  سبب دا  هو الاهم  خير قولي  


لين تبلع ريقها  : في عريس متقدملي وانا موفقه


فؤاد ومني من الصدمه فضله فتره سكتين 


مني  بستغراب : عريس و موافقه عليه ازي  يعني انتي لسه في اول سنه في الكليه  انتي عاوزه تفضلي مخطوبه خمس سنين 


لين : لا مهو مش عاوز خطوبه  انا هتجوز واكمل وانا معه 


فؤاد بضيق : دا انتي مقرره وجي تبلغينا ولا يمكن جيه تعزمينا علي الفرح 


لين تبصله وتمسك ايده : لا يا بابي  ابدا والله   انا  بس بوصل لحضرتك هو عاوز ايه والقرار في الاول والاخر ليك طبعا  ( وتقوم تحضنه) يا بابي  انا عمري ما هعمل حاجه انت مش راضي ولا موافق عليها 


فؤاد يطبطب علي ظهرها برضي وهي تبوسه في خده وترجع تعقد مكانها 


فؤاد  : ودا مين بقي زميلك في الجامعه 


لين  وتبص ليهم : لا دا سليم المهندس سليم جارنا في المنصوره

 

مني : اخو شروق البيتهم قدم بيت ناناه


لين : ايوه هو يا مامي يعني حضرتك يا بابي ممكن تسال عنه عمامي وكمان هو صاحب احمد جوز سيلا ومن اصحابه الهيعمله شركه معهم و ممكن حضرتك تساله عنه اي حد 


مني : انتي عاوزه تجوزي دلوقتي طيب  وكليتك ودراستك

 

لين : مالهم يا مامي ما  انا هكمل  دراستي زي ما انا وبتفوق برده كل الهيفرق بس اني هكون متجوزه


مني : هو انتي فكره انه سهل كده وانك هتقدري تفتحي بيت وتدريس مع بعض

 

لين تبتسم : وليه لا وانا عندي القدوه العملت كده ونجحت وربتنا احسن تربيه  حضرتك اتجوزتي بابي وانتي بتدريس وكان بابي كمان لسه بيحضر ال ماجيستر  وسافرتم  امريكا  ودرستم وانتم متجوزين ونجحتم وبتفوق  وكنتم لوحدكم من  غير اهلكم ولا اي حد  ورغم كده  وقدرتي يا مامي تكملي  وبقيتي دكتوره  ومقصرتيش في اي حاجه لا بيتك ولا دراستك ولا فينا احنا  


فؤاد  : دا  انتي جيه ومعكي كل الاجابات للاسأله الهنقولها 

 

لين ببتسامه  : فعلا يا بابي حضرتك عارف اني عمري ما هكلم في موضوع   ويكون مهم لدرجه دي و انا مش مفكره فيها كويس اوي و اكون متاكده اني اقدر انجح ونفذه  وانا بقول ليكم انا اقدر اكون زوجه مسؤله عن بيت وزوج وكمل داستي واتفوق فيها كمان زي ما مامي عملت زمان 


مني :  يا لين الحياه ايامنا كانت غير دلوقتي يا لين ايامنا كانت اسهل 


لين : بلعكس يا مامي انا شايفه ايام حضرتك كانت اصعب اولا سافرتي بره وكنتم لوحدكم لكن انا هعيش جمبكم كلكم بيت ناناه  وعمامي قدام بيت سليم  وكمان و مامته واخواته هيبقي معايه  في نفس البيت وسيلا كمان بيتها  جمبي يعني مش  هبقي لوحدي  هلقي ويوم ما هحتاج حاجه هلقي  الكل بيساعدني غير ان كل الاجهزه الكهربائيه الحديثه  بتوفر في شغل البيت   ومش هتاخد من وقتي ( وتسكت شويه وبعدين تبص لبابها) عموما يا بابي الرائي الاول والاخير لحضرتك و لمامي و لو شايفين حاجه تانيه  واني غلط  انا هسمع كلامكم وهنفذه علي طول  بس ارجوكم تقنعوني وانا انفذ 

 

فؤاد يبص لمني ويفضله سكتين ولين تبص ل امير ال يحاول يهديها ويبص لعمه  منتظرين ردهم 


ونعرف ردهم  ان شاء الله



روايه بناتي حياتي 

الحلقه (١٠)


لين : بابي حضرتك فكر واسأل وقرر وانا الحضرتك هتطلبه مني هنفذه

 

فؤاد  بقلق : حاضر يا لين هشوف وقولك يلا يا امير مش رجع الشركه ولا ايه 


امير : لا يا عمي نازل مع حضرتك 


فؤاد  ببتسامه وحطت ايده علي وش لين بحنيه : يلا يا حبيبتي ادخلي نامي وارتاحي ونسهر بليل سوا وعاوز تشيز كيك من بتعتك 


لين تبتسم : حاضر يا بابي هعملها لحضرتك


فؤاد : عاوزه حاجه يا مني 


مني : سلامتك يا حبيبي 


فؤاد : يلا بينا  يا امير


( وياخده ويمشي  بس لين تبص لامير فيحط ايده علي كتفها )


امير : متقلقيش هتكلم معه والفي الخير ربنا يكتبهولك يا حبيتي 


 ويخرج عشان يلحق فؤاد وفي العربيه فواد وامير 


فؤاد بقلق : ايه رائيك يا امير في ال لين قالته 


امير : انا عارف يا عمي ان حضرتك قلقان وخايف عليها بس لين واضح انها مفكره ومرتبه حياتها وسليم انا معرفوش كويس  بس شوفته اكتر من مره مع رامي وسالم واحمد وواضح انه انسان محترم وال مكنش دخلهو بيتنا وقعده مع اخوتنا وبصرحه  يا عمي انا شايف انها مدام بتحبه ومرتبطه بيه يبقي الافضل ان  الارتباط دا يكون رسمي لان لو قولنا لها  تستني لما تخلص فهم مش هيسيبه بعض فيبقي الجواز افضل ولين عقله وعارفه مصلحتها كويس


فؤاد : انا خايف عليها يا امير لين لسه صغيره  الجوز يكون مش في مصلحتها 


امير : حضرتك دايما يا عمي تقولنا كل واحد يعيش تجربته وال ينجح يكمل ويفكر في الجديد واليخسر  يتعلم من الغلط و يوقف تاني ويكمل طريقه من غير ما يعيد الغلط  خليها  يا عمي  تعيش تجربتها  وان شاء الله هتنجح واحنا كلنا معها ومش هنسيبها حضرتك اسال عليه بس كويس وخد قرارك 


فؤاد بهدوء :  خير ان شاء الله انا هتصل  بعمامك وابوك واحمد وهاسال عنه وال فيه الخير ربنا يقدمه


وعند لين في البيت كانت قعده مع مامتها و بتكلمها عن سليم 


مني : بس  يا لين انا اسمع ان مامته صعب اوي هتقدري تعيشي معها 


لين : يا مامي انا هعملها بل يرضي ربنا وزي ما حضرتك ربتيني  وهيبقي ليه شقتي لوحدي وهكون مشغوله في كليتي ودراستي و هي ان شاء الله لما تشوف  ابنها  سعيد ومبسوط  هتحبني وانا ان شاء الله هقدر اسعد سليم وهو كمان  بيحبني وهيسعدني 


مني تبتسم : حلوه ال لمعه ال في عنيكي لما يتقولي اسمه  واضح انك بتحبيه اوي 


لين تبتسم  تنام في حضنها : انا طول عمري بشوف حضرتك وبابي وحبكم وتعملكم لبعض ودايما بتمني اعيش قصه زي قصتكم و يكون بيتي وحياتي لما اتجوز زيكم


مني تبوس راسها : ان شاء الله يا حبيبتي هتعيشي حياه جميله وسعيده ربنا يكتبلك ال فيه الخير ويفرحك دايما 


ويفضله يتكلمه وتحكي لها عن سيلا واخبارها  و بعدين تدخل اوضتها  

واول حاجه كلمه سليم ال كان هيتجنن ويطمن عليها 


سليم : لين انتي كويسه يا حبيبتي  ايه اخرك عليه  كده 


لين : وحشتني يا حبيبي انا اسفه بس كنت قعده مع بابي ومامي ولسه دخله اوضتي حالا 


سليم : حرام عليكي يا لين  دا انا هتجنن من وقت ما مشيتي ما سي رامي 


لين بضحك  : هتتجنن  هو انت لسه ها   يا حبيبي انت  مجنون من زمان


سليم ببتسامه  : مجنون بيكي وبحبك  هااا كلمتي عمي 


لين : ايوه يا حبيبي كلمته 


سليم :  طيب وافق صح اوعي تقولي موفقش والله اجي اخطفك ومحدش يعرف طريقك

 

لين بضحك : هو انت كنت حرامي قبل كده كل شويه تقولي اخطفك يا حبيبي اهدي هو هيفكر وهيرد عليه  وخير ان شاء الله وبعدين خالي عندك ثقه في قدرت حبيبتك علي الاقناع 


سليم : حبيبتي يا مقنعه انتي ااااه امتي بقي يا لين نتجوز وتيجي بيتي و وقفل الباب وشيلك و 


لين : وووا ايه  يا عم انت ريح فين  نزلني يا سيدي وارجع افتح الباب دا  احنا لسه متجوزناش


سليم ببتسامه  : هو انتي دايما كدا  تقطعي احل حته في الحلم بس معلش بكرا احقق الحلم ومتقدريش تمنعيني ابدا 


وتقفل لين  مع سليم وهم بيدعي ربنا يجمعهم وتنام وتصحي تعقد معهم شويه بس متقدرش تسهر وتدخل تكمل نوم

 

في اوضه فؤاد ومني 


فؤاد : ها يا مني مقولتش رائيك في موضوع لين

 

مني: لين شكلها بتحبه يا فؤاد  وانا كلمت سيلا و سناء وماما وكلهم شكره في الولد هم خوفني من مامته  شويه بس لين بتقول هتعرف تتعمل معها

  

فؤاد :  وانا كمان كلمت فريد وفايز وفاروق  وكلمت احمد وكلمت اصدقاء ليه وبصرحه الولد الكل بيشكر فيه وفي اخلاقه هو و ابوه الله يرحمه وعمامه ناس كويسين اوي   وكمان الولد مستوه كويس الحمد الله  


مني : يعني هتوافق

 

فؤاد: هصلي استخاره وادعلها وربنا يسهل 


مني : عين العقل يا حبيبي وانا كمان هصلي 


فؤاد: تعرفي حسيت فريد اخويه زعل هو مقالش وقعد يدعي ليها  بس انا عارف انه كان عاوزها لرامي وانا كمان كان نفسي تاخد رامي 


مني: النصيب يا حبيبي ملناش دخل فيه وهي قلبها اختار 


فؤاد : يارب اكتبلها الخير ووفقها 


والصبح لين صحيه بدري  واتصلت علي طلال

 

لين : صباح الخير يا طلال 


طلال : صباح النور يا لينو حمدالله علي السلامه 


لين : الله يسلمك ها ايه الاخبار كله جاهز 


طلال : كله تمام وفي انتظارك جيه امتي 


لين : بلبس اهو وجيه علي طول بس اوعي شوشو تيجي

 

طلال : لا اناقولتلها في عمال هتشتغل وانها تبعد عن الديكور عشان مبتفهمش فيه  بس المهم  انتي هتقدري تخلص  ف اسبوع 


لين : ان شاء الله يا طلال دا حتي لو مش هنام لازم اخلصها

 

طلال ببتسامه  : عقبالك يا لين بس اوعي تخلي شوشو تختار حاجه احسن هتسكني في الوان الطيف 


لين  بضحك : والله كان نفسي اعملها العاوزه بس اعملك ايه  فيك بس  ان شاء الله هعملكم حاجه حلوه اوي وهتعجبكم

 

طلال : الوان هاديه يا لين وحاجه رقيقه زيك كده 


لين : ان شاء الله يا طلال   يلا انا نزله اشوفك في الفيلا 


وتنزل لين وفعلا تفضل طول الاسبوع  تجهز وتعبت هي وطلال و عدي كان بيساعدهم وبيحاول يتقرب من لين و طلال ملاحظ بس بيبعده عنها لانه عارف ان لين بتحب 


   اما سليم كان كل ما يكلمها ويلقيها مع طلال وعدي  يتعصب  ويتخانق 


 ويفوت الاسبوع  ويطلع الجناع تحفه ويعجب طلال  جدا وكل حاجه  بقيت جهزه ويتصل طلال ب شوشو عشان تيجي تشوف الجناح ويقولها تجيب صافي وألاء معها وتوصل شوشو  والبنات 


شوشو وطلال مغمض عنيها  والبنات ورها : افتح بقي 


طلال يشيل ايده : فتحي

 

وتفتح عنيها 


شوشو: بسم الله ما شاء الله ايه الجمال دا حلو اوي يا طلال دا احلي من ما كنت اتصور 


الاء باعجاب : ووووا جنان بجد فنان العملها 


صافي بنبهار  : انا عاوزه من دا مليش دعوي


طلال : يعني احسن من الالوان الكانت مختارها شوشو 


شوشو بضحك :  لا اشهد ليك انا مش بفهم انت زؤقك  في الديكور روعه 


طلال: بصرحه كل حاجه عمله واختاره المهندس انا ما اخترتش حاجه  لازم بقي انتي  تشكري المهندس

 

شوشو : اكيد هو فين 


ألاء :  لو مش متجوز انا ممكن ارد الجميل واتجوزه  عادي 


صافي بضحك : يعني يعمل فينا جميله نجيبله مصيبه 


ويضحكه كلهم

 

طلال : طيب تعالو بقي وياخدهم ويقولها افتحي الباب دا  يا شوشو 


شوشو: افتح طيب اخبط  مش بتقول المهندس جوه 


طلال : يا بنتي افتحي بس 


تفتح شوشو وتدخل هي والاء وصافي  خطوتين وتيجي لين من ورها 


لين : بخخخ


شوشو  والبنات بصريخ ويجري يحضنه لين 


شوشو: حمدالله علي سلامتك يا حبيبتي وحشتينا اوي 


الاء : كده يا بت نهون عليكي  تبعدي عنا دا كله 


لين : ما انا وعدتكم اهو وجيت 


صافي : احلي مفاجأه يا لينو 


شوشو: تعالي تعالي شوفي الجناح بتاعي روعه (وتبص لطلال ) صحيح هو فين المهندس


طلال يقرب من لين : المهندس لين البقالها اسبوع تعبانه ولا بتنام ولا بتاكل  لحد ما خلصت الجناح الخاص بيكي  وطلع بشكل الرائع دا 


شوشو ببتسامه ودموع في عنيها : بجد انتي الجهزتي الجناح بتاعي  


لين  تحضنها: مقدرش تطلبي مني طلب ومعملوش وكان لازم افرش جناحك وجهزه بنفس  زي ما وعدتك 


الاء  : يعني انتي هنا من اسبوع ولا تقولي  لحد فينا دا انا هموتك 


ويفضله البنات  يزغزغه فيها وهي تضحك وتحاول تهرب منهم 

ويقضي الباقي الايام قبل الفرح  في تجهيز شوشو وتحضير للفرح 

  وكل دا ولين نفسها تعرف رد بابها بس سيبه برحته ومكلمتش تاني ابدا في الموضوع دا عشان ميحسش انها بتطغط عليهم  وسيلا جت هي واحمد وقبل الفرح بيومين  وهم قعدين علي العشا 


سيلا : والجناح عجب شوشو بقي يا لين 


لين : اممممم عجبها جدا


فؤاد يضحك : مش حامد جالي النهارده  قالي انه عاوزك تجددي الفيلا  بتعته كلها يالين   وعاوزها زي جناح طلال

لين بفرحه وضحك  : ايه دا بجد شوفتم  بقي مش قولتلكم  ولسه لما اتخرج هيطلبوني اجدد البيت الابيض  

 

احمد  ببتسامه :بجد صور الجناح  روعه يا لين فعلا فنانه اعملي حسابك  وقت ما تحبي تشتغلي حتي من قبل ما تخلصي الكليه  مكانك معايه في الشركه 


امير :  ايه يا عم انت احنا هنقطع علي بعض ولا ايه لين مكانها في شركتنا  وقسم الديكور هي ال هتدخله بنفسها ومن اول ما نفتح فرح القاهره كمان 


لين  بضحك : ايوه كده اتخانقه عليها واليدفع اكتر  هكون معه

  

فؤاد : ايه دا انتي من اولها  كده هترجعي في كلامك وتسيبي شركتي  


  لين  بكثوف : لا يا بابي انا اقدر برده بس زي ما اتفقنا اقل من مديره مش هقبل 


فؤاد ببتسامه : طب ولو سليم طلب منك تشتغل معه هو في شركته  بعد الجواز  


لين بصدمه والكل معها كمان  وبيبصه ليها ويبتسمه 


لين  بفرحه : جواز انت قولت جواز صح  مامي بابي قال جواز وال قال ايه  بظبط  سمعتيها يا سيلا  قال جواز مش كده  امير هو قال جواز ولا انا بتخيل


امير  بضحك :  هو تقريبا قال جواز و قال جواز ومعها  سليم في جمله واحده مع بعض 

 

لين  وهي بتبص للبابها بفرحه : يعني وافقت  يا بابي صح

 

فؤاد يضربها علي وشها بشويش وهزار  : الله مش لما يطلبك الاول مني هو كان لسه طلبك 

 

لين بفرحه شديده  : هااااا يطلبني اه حالا حالا هخليه يجي  اهو 


مني بضحك  :  يا بنتي اهدي يجي فين انتي في الكويت فوقي يا ماما 


سيلا بضحك  : وبتقوله عليه انا المجنونه 


احمد بضحك  : دا لسه سليم لما يعرف هو كمان دا ممكن يموت من فرحته 


لين تعقد وتفضل وتحاول تهدي وتاخد نفسها وهي بتبتسم  


لين : طيب حضرتك كده هتنزل امتي مصر  يا بابي 


فؤاد : هننزل معكم انا ومني ويبقي هو يتصل يحدد معاد معايه لما نكون في مصر 


لين تقرب من احمد وبصوت واطي : احمد بليز اتصل انت بسليم وبلغها  انا مش هقدر اقوله اتكسف 


احمد ببتسامه  : حاضر عنيه ليكي يا عروسه 


ويقوم احمد بعيد شويه  بس كلهم شايفينه ويتصل علي سليم 


سليم : ايه ياض لحقت وحشتك 


احمد : وحشت مين دا انا ولا طايق ابص في وشك بس شكلك طلعلي في البخت  ومش بس هتبقي  شريكي  وبس لا و هتبقي نسيبي كمان 


سليم بصريخ : بجد بتكلم بجد عمي فؤاد وافق 


احمد بخضه من صريخه  : وداني يا حيوان بتصرخ فيها ايوه يا سيدي وافق ونازل معنا كمان 5 ايام جهز نفسك  واستحمي احسن يغير رائيه 


ومره واحده الكل سمع صوت صريخ سليم ال  طالع من تلفون احمد و التلفون وقع من ايده من الخضه  وصوته العالي 


فؤاد بضحك :  مبروك يا مني العيله زادت مجنون واضح ان مكتوب علينا  المجنين يا حبيبتي 

 

 وتنتهي السهر طبعا بفرحه لين  ونامت وهي بتحلم بليوم ال هيجمعها بسليم وتعيش في سعاده 


وعند سليم في البيت يدخله جري علي صوت صريخه 


عواطف : ابني مالك يا حبيبي بتصوه ليه وايه الموقفك علي السرير كده 


سليم يجري يحضنها ويفضل يلف بيها : وافقه يا ماما وافقه عمي فؤاد وافق علي جوزي من لين  وجين وهتجوز  (ويبعد عنها   ويبص ليها بفرحه)  ابنك هيتجوز يا عواطف 


تجري عليه شروق ف هي فرحانه زي سليم ولين  ومبسوطه انهم هيتجوزه 


شروق بفرحه  : مبروك يا سليم مبروك يا حبيبي 


بس يبصه يلقي مروه وعواطف وقفين وما فيش اي علامه فرح علي وشهم 


سليم  بستغراب : مالك يا ماما انتي مخضوضه وال ايه  وانتي يا مروه مافيش مبروك

 

مروه بستهزاء : مبروك يا اخويه

  

وتخرج وتسيب الاوضه

 

عواطف بضيق وغيظ : ودا يخليك تصرخ كده وتسمع الجيران اهلها القدمنا دول يقوله ايه مدلوق عليهم وبعدين فرحان اوي ليه كده مش لما تعرف هتتفق معهم وال لا 


سليم بستغراب : ما انا متفق خالص

 

عواطف وهي تعقد علي السرير : لا يا عين امك مش دا الاتفاق الاقصده مش لما نعرف عاوزين شبكه كام وهيجهزه ايه واحنا هنجيب ايه  مش يمكن  يطلعه في العالي ويطلوبه حاجات كتير 


سليم : يطلبه اليطلبه انا هعمل كل العاوزينه 


عواطف تقف بغضب شديد : نننننعم  مين دول اليطلبه اليطلبه  لا يا حبيبي  لا يا عين امك  الاتفاق انا الهتفاق وانا القول اجيب ايه ومجيبش ايه سامع وال لا 


 وتخرج وتسيبه 


شروق تعقد جمبه وهي بتبص علي الباب ال خرجت منه عواطف 


شروق  : باظت الجوازه

 

سليم بغيظ  : امك دي خنيقه فصلتني بس والله ابدا العاوزينه هجيبه 


شروق  : وهتعمل ايه مع ماما بقي انت فكرها هتسكت 


سليم : يا فلحه الاتفاق هيبقي مع الرجاله وانا هاخد عمي انور وعمي منير  معايه  وروح واتفق وهي مش هتقدر ترجع كلمه لعمامي 


شروق بتريقه  :  قطع دراعي دا من هنا شايف من هنا لو ماما سابتك تروح الاتفاق انت وعمامي لوحدكم 


سليم بضيق : تعمل ال تعمله انا هتجوز لين يعني هتجوزها 

 

تفتكره عواطف  هتعرف تبوظ الجوازه وال لا نعرف الحلقه الجايه

يتبع 



تعليقات

التنقل السريع
    close