القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية زوجتنى اختها الفصل الثالث 3والرابع 4 بقلم اسماعيل موسى حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات


رواية زوجتنى اختها الفصل الثالث 3والرابع 4 بقلم اسماعيل موسى حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 



رواية زوجتنى اختها الفصل الثالث 3 والرابع 4 بقلم اسماعيل موسى حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


فردت ذراعى ولم يرتطم بنيره ،ثم سمعت همسها قادم من الصاله، اشعلت سيجاره دون أن اشعل النور


مكالمات الساعه الثانيه صباحآ لا تشعرنى بارتياح.



خلاص يا بنتى انا هتصرف، انتى ليه متسرعه كده ؟


قولتلك سيبيلى الموضوع ده


ثرثرة النساء المعتاده



بتعملى ايه يا نيره ؟


بكلم صحبتى يا عونى دقايق واكون عندك



أطلقت دفعه من الدخان، انا مش مستعجل على حضورك يا نيره ،انا رافض الفكره مش اكتر



فكرة ايه يا عونى بقا؟



الاتصالات فى وقت متأخر مزعجه، مش بحبها ولا أرحب بها على الأطلاق.


ثم صمت مستغرق فى افكارى ،يعنى محليش حل المشاكل غير الساعه اتنين الصبح ؟



عيزنى اتخلى عن صاحبتى يا عونى ؟ فجأه ظهر الفدائى الراقد داخل احشاء زوجتى نيره


اكره صداع الحريم، وأدركت انها ستكون ليله طويله اطبقت فمى أنهيت سيجارتى وغططت فى النوم.



لما فتحت عنيه نيره كانت نايمه، هممت بايقاظها ثم نحيت الفكره جانبآ


إذآ تحدثت حتى الفجر فى مشاكل فارغه عليها ان توقظ نفسها بنفسها، هذه اللعينه الفاقده للوعى مثل خروف اضحيه لا تعرف أن لديها زوج يحتاج إفطار وقبلة صباح وفنجان قهوه



صنعت القهوه وشعرت أننى احتاج سيجاره دخلت الغرفه سحبت سيجاره وصادفنى هاتف نيره اخدته فى طريقى


بالعادة اتصفح الاخبار التى تسد النفس وانا اشرب قهوتى


لكن فضولى دفعنى إلى مكالمات الهاتف


أكثر من أربعين مكالمه لرقم واحد ؟


لكن الأكثر فضول ان الرقم غير مسجل بأسم


كيف تكون صديقه مقربه ولم تكلف نيره نفسها عناء تسجيلها على الهاتف باسم ؟


سجلت الرقم عندي وتصفحت الاخبار ثم اعدته لمكانه


استيقظت نيره وذهبت إلى العمل فى عجاله وتركتني انتظر الأطفال المشاغببن لابداء اول حصه


لكن الأطفال تأخرو، من هاتفى طلبت الرقم ،مجرد رنه عابره


فى هذة الحالات اعرف جيدا ان هناك اتصال سيصل إلى


بنسبة 65٪


لكن الاتصال لم يصل، طلبت الرقم مره اخرى


وولم يصلنى شيء ،اذا كنت شخص عاقل، فورا سأفكر انه امر غير مهم، هناك بشر كتير لا يبالون بالأرقام اللعينه المجهوله


لكن عقلى الجامح لم يتوقف عن التفكير


ربما هذا الشخص يعرف رقمى ولأننى مغرم بالقصص البوليسيه حاك عقلى أكثر من سيناريو


وانا فى هذه الحاله الفوضاويه ظهر امامى الواتس


كان رقم المرأه التى كانت تراسلني لازال موجود


مررت بعينى على رسائلها ولم آدرى الا ورساله لم اقرأها من قبل


... تزوجها


مجرد كلمه لعبت بعقلي، ايه الجنان ده واتجوز مين ؟


انا اصلا ازاى لسه محتفظ بالرسايل لحد دلوقتى ؟


بتردد أجريت اتصال بالرقم ،فى الرنه قبل الأخيره جأنى رد


مين معايا؟


قلت انا


قالت ايوه انت مين؟


قلت حضرتك كنتى بتراسلينى انا اول مره اتصل بك



أطلقت سبه لعينه ،انا عمرى ما كلمتك ولا بعتلك ،ايه تلقيح ااجتت ده ؟


بعدها صمت، اه استنى انت اخر مره وصلتك رساله من الرقم دا امتا؟


قلت من سبعة او ثمانيه شهور



همست اه، يبقى قصدك على الشخص إلى كان مالك الرقم قبلى


لأن فعلا اتصلات كتير كانت بتوصلنى بتسأل عن وأحده اسمها رولا


شكرتها وقفلت السكه


بت ااكل_ب ،غيرت الخط من غير ما تبعت حتى رساله ؟


ولأن العيال ما وصلوش الشرطى داخل عقلى قعد يلعب معايا


اتصلت بصديق اطلب منه المساعده، طلبت منه اسم صاحب الرقم قبل ما يتباع لغيره


وبعد نص ساعه صديقى كلمنى وقال رولا عبد العال احمد


دا الاسم المسجل من البطاقه


فتحت بقى


رولا عبد العال احمد ؟


دى مراتى اسمها نيره عبد العال احمد



زوجتنى_اختها 4



تشابة الأسماء يحدث فى الأفلام والمسلسلات وعلى أرض الواقع عندما يكون حظك نحس، احاول ان اخرج نفسى من كل ورطه بسيجاره حتى اهلكت رئتى.


ولماذا اشغل نفسى ؟ غرقت فى الدروس، جاوب يا ابنى، ذكرى شويه يا مريم، فين الملخص يا مدحت ؟  برافو يا علياء، أشعر أن رأسى كرأس ثور


ماما بتسلم عليك، بابا هيدفعلك الشهر، الحج فتحى قالى اقلك متنساش الطلب ،كل هذا داخل رأسى


عندما انتهى من الدروس أشعر كأن روحى عادت لى


اشعل سيجاره واشغل الموسيقا واتمدد على الأريكه كجثه هامده.


فتحت نيره باب الشقه لا أعرف كم الساعه، اخذت حمام وبدلت ملابسها.


نيره لحظه من فضلك؟


خير يا عونى؟ انا جايه تعبانه ومش هقدر اطبخ وفر وصفاتك لنفسك انا مش الشيف نجلاء


اختك الله يرحمها كان اسمها ايه؟


جلست نيره على الأريكه ليه يا عونى؟


ليه ايه لا مؤاحذه ؟


بتسأل ليه يعنى ؟


مش بحب اللف والدوران، ولا المجادلة فى امر تافه


قلت عادى اصلى افتكرت جوز اختك اسامه وتفاجأت انى معرفش اسم اختك


اسمها رولا يا عونى فيه حاجه تانى؟


أغمضت عيونى السوداء ،لا مفيش شكرا، لكن جوايا كنت حاسس بماس كهربائى وصدمه ودهشه


اخت مراتى كانت بتراسلنى قبل موتها ليه ؟


واسامه جوزها إلى كانت بتدعى انه بيخونها وبتخطط لقتله هو وعشيقته، أطلقت سبه لعينه


هى الصدفه ممكن توصل لكده ؟ اتجوز اخت وأحده كانت بتراسلنى من غير ما اعرف هويتها ؟


كنت محتاج اشم هوا وامشى مع نفسى احاول ان أجد حل للاحجيه داخل دماغى


_انا نازل القهوه يا نيره


لم تعترض نيره كعادتها ،لم تقل خليك اقعد معايا او ما تتأخرش ، أعرف أن حضورى طاغى ولا غنى عن وجودى وان محاولة التخلص منى بتلك الطريقه المريبه امر مثير للشك.


وانا نازل السلم سألت نفسى هو ايه إلى بيحصل بالضبط ؟


ولقيت عمى فتحى قاعد فى الدكان، عينيه الضيقه تتابع الفتيات عابرات الطريق أشكال وألوان


انت يا راجل انت مش هتتهد شويه ؟ قلتلك هقول لمراتك


اقعد يا عونى يا ابنى وكفايك هرتله


الواحد قاعد جوه الدكان اربعه وعشرين ساعه عايزنى اعمل ايه يعنى؟


اعد النجوم مثلا ؟


عد الستات يا عم فتحى وسجلهم عندك فى الدفتر ذى ما بتعمل دايما


رفع الحج فتحى عينين مرتابتين ،انت تعرف بأمر الدفتر ؟


أطلقت ضحكه ،أعرف حجات كتيره يا حج فتحى


منذ أعوام عمد الحج فتحى على تسجيل اسماء بعض السيدات المترددين على السوبر ماركت مع وضع ملاحظه امام كل اسم، ملتزمه، خبيثه ،هاديه ،يجى منها ،ابعد عنها


عثرت على دفتره صدفه قبل الزواج عندما كنت أقف مكانه لساعتين يريح فيهم طوله ،الدفتر كان داخل صندوق مقفل


بس انا فتحته.


قولى يا عم فتحى ؟


أمر يا عونى بيه


الله يكرمك يا حج عونى، انت متذكر شوفت مراتى اول مره امتا؟


متذكر طبعا ثم بحرج اخرج الدفتر المؤرخ بتورايخ الايام


فتاه كانت تقف على ناصية الشارع اكتر من مره قرأت التاريخ


كان قديم جدا قبل تعرفى على نيره فى المشفى


قلتله انت متأكد؟


متأكد جدا يا عونى


أخرجت هاتفى طالعت الرسايل إلى كانت بتوصلنى من رولا قبل وفاتها


بداء تردد نيره على الشارع بعد وصول اول رساله لى بخمسة عشر يوم


شكرا يا حج فتحى، اسيبك انا بقا


مش هتقول لمراتى حاجه ؟


قلتله وانا مالى اصلا ما تعمل إلى تعمله، كل امرأه تستحق الخيانه مره واحده خلال الزواج على الاقل.



شعرت بقلق حقيقى ،الأمر تعدى كونه صدفه ،ربما انا ابالغ فى شكوكى وربما لا


على القهوه وسط الدخان وصرخات لأعبى الضمنه ،اعدت قراءة الرسائل بتركيز


شاكه فى جوزى


مش قادره أوصل لدليل


انا وصلت للدليل وهقتله واقتلها إلى كنت بحبها اكتر من نفسى


اتجوزها __ اخر رساله وصلتنى


وفكرت لو كان فيه خيانه اكيد نيره عندها علم بيها


رولا اختها الوحيده واكيد كانت بتحكيلها عن أسرارها


كلمت نيره وكانت انتظار حتى بعد دقايق مفكرتش تتصل او ترد عليه.


خدت بعضى ورجعت الشقه ،كنت بحاول افكر ازاى اسألها عن حاجه ذى كده من غير ما أثير شكوكها واحترت افتح معاها كلام ازاى.


واول ما رجلى  دبت فى الشقه ولقيت نيره قاعده فى الصاله


وقبل ما اسألها مش بترد على اتصالى ليه


قعدت على الكرسى وبصيت عليهآ وسألتها


هو اسامه كان بيخون اختك ؟

يتبع 




            

تعليقات

التنقل السريع
    close