القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية الاميره والمغترب البارت 87/88/89/90 بقلم آلاء اسماعيل البشري حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج

اعلان اعلى المواضيع

رواية الاميره والمغترب البارت 87/88/89/90 بقلم آلاء اسماعيل البشري حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 

رواية الاميره والمغترب البارت 87/88/89/90 بقلم آلاء اسماعيل البشري حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 

كان يحمل تلك الاكياس بتثاقل ويهم بالدخول الى الحديقه الخلفيه حين رآها فجأه فتوقف عن الحركه و اختبأ خلف شجرة و راح  يراقبها من بعيد متسائلا

-كانت فين دي ع الصبح ؟


وقف ينظر اليها من بعيد ينتظر دخولها و هو يطالعها بحب و شوق لكنه صدم لرؤية ذلك الحقي"ر يترصد بها من بعيد وهو يخرج سلا"حا !! و يقول  لها بصوت غاضب: لن  تهربي مني هذه المرة أميرة!😠


رمى الاكياس بسرعه من يديه و اسرع نحوها  في لمح البصر و بدون وعي 

ليجد نفسه في لحظات بين يديها المرتعشتين بينما تخترق رصاصه صدره فصرخت صرخة عظيمة 

-لااااااااااااااااا ياسييييين   😱


كاد  الحقي"ر ان يطلق رصاصة اخرى و هو يقول بجنون -لااااااا ...لن تموووت بهذه السهووووولة ياسيييين !! 😤😠


لكن أحد  الماره اوقفه و هو يهجم عليه من الخلف بركلة افقدته توازنه  ليسقط سلاحه بعيدا بينما يمسكه احد آخر 


سقط ياسين على الأرض و سقطت معه أميرة المرتعبة التي كانت تنظر إليه بصدمة بينما  تمسك بيده و دماءه تملأ ثيابها. و المكان بأكمله 

أميرة بذعر -ياسين رد عليا 😰 !! ياااااسييييين !!!😱😭

 سرعان ما تجمع بعض  الناس حولهما و طلب احدهم  الإسعاف حالا بينما تكفل اثنان آخران بإحكام قبضتهم على دانيال وهم يتصلون بالشرطه


و لكن قبل أن يتسنى لهم ذلك خرجت سيارة سوداء  من العدم

و توقفت بشكل جنوني و خرج منها أحد يرتدي ثيايا سوداء و قناع و هو يقول 

-دانيال ايها الحق'ير لقد عدت من منفاك ..فتحمل عواقب هذا ...و لا تنس ان تسلم على الخائن رودريغو فقد سبقك إلى الج"حيم 

وجه المسدس نحوه و اصابه بطلقة في رأسه اردته قت"يلا في الحال بينما هرب الرجلان الأذن كانت يمسكانه فور رؤية السلا"ح 


ياسين بصوت ضعيف بينما ينزف بشدة :سام..حيني 😫

 أميرة بدموع : ياسين  عملت كدة ليه ؟😭 عاوز تحر"ق قلبي عليك  مرتين ليه ...حرام عليك !! 😭😭


ياسين بصوت ضعيف: "لإني ...ب  ..حبك ..و من .غيرك....أصلا... مكن...تش... عا..يش...   عا..يزك... انتي تعي ..شي. ...و تسا..مح...


لم يستطع اكمال الكلمة بل لم يقو على  التقاط انفاسه و بدا كأنه يختنق .. 

صدمت أميرة لرؤية د،ماء تخرج من فمه 


 اميره بصدمه : ياسين !! لالا مستحيل...مش هتمو"ت و تسيبني تاااااني 😱😰 ..لاااا حبيبيييي  مش هتكون اناني كدة😭


هزته بذعر و هي تقول ببكاء هستيري : لاااااا مش هاقدر أعيش نفس الشعوووور للمرة التاااانية ارجووووك  😭 ...انا مسامحاك من زمان بس اوعة تمشي تاااااني 😭😭


تعالت الاصوات وسرعان ما سمع كل من في  حديقة الدار الصراخ و الطلقات النارية 

فتح عينيه بصعوبة  وهو يبتسم بألم  بينما يختنق بد"ماءه استطاع ان يستجمع بعض الانفاس و هو يقول :

دلو...قتي ا..اقدر امو"ت ...م ...م..مرتا... 

أغمض عينيه فصرخت صرخة عظيمة !! : لااااااااااااا 😱😰 😭


وصلت ااسعاف و خرج مع وصولها كل من في الدار فصدم الجميع بمنظر الد"ماء  هنا و هناك و حاولت المشرفات إبعاد الاولاد عن المكان حتى لا يروا هذا المنظر لكن انسل من بينهم أمير و عارف و أدم و من خلفهم بيرجول المتذمرة: ايها الأشقياء تعالوا هنااا


فجأة صدمت و هي ترى ان الواقعة أرضا غارقة في الد"ماء هي أميرة التي كانت منهارة  بالبكاء بينما تحتضنه بضياع 


تدخل المسعفون بسرعة لحمله و ادخاله الى السيارة

ثم توجهوا الى جث"ة دانيال لحفظها في كيس و نقلها ايضا  بينما لا تزال هي قابعة وسط بركة الد"ماء  بذهول  و صدمة تفكر :


 كيف خرج من العدم و أين كان ؟؟ لماذا تصادف وجود دانيال مع وجوده !! اسئلة كثيرة اخرجها منها إقتراب الاولاد حين  قال أمير بصدمة : هو عمو الطيب ماله !! مين ضربه بالنار ؟؟😱

أدم بخوف : يعني  عمو الطيب مات !! مش هيجيبلنا حاجة تاني !!😰

عارف ببكاء : من سيلعب معنا !!😭


كانت أميرة في عالم مواز تماما : يعني هو عمو الطيب !!! يعني كان معايا طول الوقت ؟!! عمره ما اتخلى عني !!! 🥺


وقفت مسرعا و كانت ستركب لكن المسعف منعها  فدفعته وركبت السيارة و هي تقول بحدة : المصاب هو زوجي  و لن يذهب الى اي مكان بدوني  هل فهمتم 😤


غادرت السيارة مسرعة و هي تتصل بخالد بقلق 

بينما عادت بيرجول الى الدار وهي تنظر الى الاولاد بحيرة : 

-أليس  هذا الرجل الذي يسكن الشاليه المرافق منذ  ان جئنا الى هنا؟

عارف : نعم إنه هو ..العم الطيب 😥

بيرجول : هل قالت زوجها !!! 😟😕

اومأ الاطفال ايجابا فأكملت بتعجب: ترى ما حكايتك يا أميرة!! 


في مصر 

كانت الساعة تشير الى الرابعة صباحا 

اصيبت سلمى بالأرق و لم تتمكن من النوم بسبب التفكير فيما حدث ..اخذت مفتاح غرفة بدر و توجهت الى هناك ببطء و هي تضيء كشاف هاتفها حتى لا توقظ احد 


فتحت الغرفة و فتحت الانارة ثم  توجهت الى الحمام المرفق للغرفة  و كانت والدتها قد تركت كل شيء على حاله فشهقت  سلمى بصدمة و قد تأكدت من شكوكها 

لقد كانت الارضية مليئة بسائل غسيل ذو لزوجة  عالية 


فلاش 

فور دخول بدر و حنان المنزل انسلت كوثر من بينهم و توجهت الى تلك الجهة من المنزل حيث غرفة بدر و هي نفس الجهة التي تقع فيها غرفة هنادي


لاحظت سلمى مغادرتها لكنها ظنت  انها كالعادة لا تريد أن ترى حنان و  ستدخل الى غرفة جدتها حيث تمكث عادة رفقة اخواتها كلما اتوا إليهم .. 


لكن ما إن سمعوا صرختها و هرع الجميع و من خلفهم سلمى التي رأت نظرات كوثر و التي كانت تقبع بجانب السلالم المقابلة لغرفة بدر ..كانت نظراتها غريبة توحي بأنها خائفة من شيء ما


عودة من الفلاش 

نفخت سلمى بغضب و هي تقول 

-عملتيها يا سنية الگلب😤 ...فضلتي تبخي س"مك في وذلن  البنت طول الفترة اللي عدت دي و ادي النتيجة ..البنت بقت قا"تلة زيك 😠

قامت مسرعة و نظفت المكان بأكمله كي لا يعرف بدر بالأمر


في منزل فاتن 

استيقظت فاتن متثاقلة و هي تبحث عن هاتفها و سرعان ما فزعت حين لم تجده بجانبها  و خرجت  من غرفتها مسرعة لتجد سحر تشرب كأسا من العصير بينما تغلق حقيبتها لتخرج 

-سحر !! هو التلفون بتاعي فين 😥

سحر ببرود : الناس تقول صباح الخير الاول 🙄


فاتن بمحاولة اخفاء توترها: صباح الخير.. انا ملقتش تلفوني قدامي كنت حاطة منبه عشان اصحيكي  و خفت تكوني اتاخرتي عن الامتحان🙄 😥

سحر بهدوء: على فكرة انا في الجامعة مش في  الحضانة و عندي تلفون و عليه منبه كمان 🙄😒


حملت حقيبتها و كانت تهم بالخروج و هي تقول دون ان تلتفت

-تلفونك في المطبخ

فاتن بتساؤل : بيعمل اي في المطبخ ؟؟ 

سحر : اتصلت بيكي ام جابر بعد نص الليل ورديت عليها في المطبخ عشان ما اصحكيش 


خرجت سحر فتظرت الى اثرها فاتن بتعجب؛ هي مالها مركبة وش خشب عالصبح !!يكونش الغب'ي ابوها عداها... 🤨


فكرت قليلا ثم قالت :بتقول ردت على ام جابر !! 🤨

تذكرت ان ام جابر تتصل بها عبر تطبيق الواتساب فقط و سرعان ما تذكرت انها منذ أن اصبح صالح بعيدا عنها و ينام في غرفة منفصلة و ليس له اي علاقة بها او بأشيائها توقفت عن الحذر و حذف الرسائل و المكالمات !


فجأة ضربت صدرها و هي تشهق:  يا مصيبتي !! تكونش شافت محادثات الواتس!! 😱


ركضت سريعا نحو المطبخ و فتحت هاتفها و حذفت كل شيء و هي تقول بخوف : يا ترى لو شافت حاجة  ممكن تقول لأبوها !!


 لا ما اعتقدش تخرب بيتهم بإيدها لا مش ممكن تعملها !! 

طب هو  لو مش عارف الموضوع اومال  مخاصمني كل الشهور دي  ليه ؟؟ ما انا كنت بأحذف كل حاجة أول بأول !!  لا  أكيد مش عارف حاجة عن الموضوع و الا كان طلقني من زمان ...


بس غريبة  في الاول كان بيتكلم في الضروريات بس و بالعافية و بعدين ما بقاش يتكلم  معايا خالص و كأني شبح !! أكيد في حاجة تانية .. يكونش لف على واحدة تانية الوا'طي ؟ ده انا كنت أبيعه اللي وراه و اللي قدامه الحق'ير 😤

(شايفين الناس البج"حة بتبقى عاملة ازاي !! )


في تلك اللحظة دخل صالح متعبا كالعادة من السهر 

توجه نحو المطبخ ليشرب كوبا من الماء و على غير عادته تحدث إليها لاول مرة منذ اكثر من شهرين قائلا 


-انا اخذت اجازة شهر....جهزي شنطتك هنسافر مصر بكرة  بعد ما تطلع سحر من اخر امتحان ليها


تعحبت من أنه تحدث إليها و تعجبت اكثر من موضوع السفر المفاجيء قائلة : سفر اي ده و اجازة اي ؟؟ مش على أساس تأخذ اجازة لما حنان تولد !؟

قال صالح ببرود و هو يخرج من المطبخ: بنتك ولدت امبارح 😒


تركها في المطبخ و خرج الى غرفته لتجهيز حقيبته

تهلل وجه فاتن بفرحة: بيقول حنان ولدت !! 


ثم ما لبثت ان تجهم وجهها و هي قالت : بس ولدت ازاي   دي لسة في السابع !! 

فكرت قليلا ثم قالت : عشان كدة اتصلت مديحة نص الليل !

اخذت هاتفها و راحت تتصل بها 


في سيارة الإسعاف 

-الو   الحقني يا خااالد ! 😰😓😭

خالد بتعجب -مدام أميرة خير فيه اي ...و مالك بتعيطي؟

أميرة ببكاء: ياسين يا خالد .. ياسين انضر"ب بالنار و مش عارفة اعمل اي لوحدي 😭


-يا خبر 😱!! امتى و ازاي حصل ده !!😳

-مش عارفة  يا خالد 😓 فجأة ظهر الگلب دانيال وكان هيضريني لما لقيته اترمى قدامي فجأة و اخذ الرصا"صة بدالي ..المهم تعال حالاااا 😭 انا معاه الإسعاف واخذينه عالمستشفى انا خايفة عليه اوي 😭

-طيب طيب ابعثيلي بس موقع المستشفى اول ما توصلوا انا هأركب طيارة و اكون عندك بعد نص ساعة


اقفل خالد و يقول بقلق : بتقول دانيال ظهر تاني  !! و هو اخذ رصاصة بدالها .!! 😰 هو مش كان قالي إن  الگلب ده جماعته حكمت عليه بالنفي ؟ 🤨 اي اللي رجعه تاني ابن الورمة!! 😤


نادى كرم مسرعا بينما يتصل بأحدهم : الو جهزلنا الطيارة الخاصة هنسافر اونتاريو حالااا ..

دخل كرم على آخر كلمة : سفر اي ده  يا خالد؟؟


خالد : كرم خلي بالك من الشغل و اوعة تستلم شحنة قطع الغيار من غير ما تتأكد من مطابقتها  للكاتالوج اللي الشركة باعثاه


-ليه هو انت رايح فين ...و مال وشك اتخطف كدة ليه!!

خالد بخوف بينما يجمع اغراضه في حقيبة : مصيبة يا كرم .. ياسين انضر'ب بالنار و هو لوحده ف اونتاريو انا لازم اسافر له حالا 

كرم بقلق  : يا ساتر  يا رب !!  طيب... اتوكل على الله و ربنا يسترها معاه 😟


وصلت السيارة  الى المستشفى 

فخرجت برفقة المسعفين الذين قاموا بكل الاسعافات الأولية في السيارة و ابلغوا المستشفى عن الحالة  قبل وصولهم


فور وصولهم وجدوا عربة ناقلة بإنتظراهم مع انبوبة اوكسجن و جهاز تنفس اصطناعي فاخذوه مباشرة الى غرفة العمليات و نقلت  الج"ثة الى مصلحة حفظ الجث"ث


بقيت تنظر في اثرهم بخوف و لا تدري ماذا تفعل 

ثم نظرت الى هاتفها و ترددت قليلا قبل أن تتصل 


في الصباح الباكر 

استيقظت كوثر ابنة بدر و توجهت الى جدها الذي كان يتناول فطوره  و هي تقول بتوتر : جدو هو بابا مش قالك تاخذنا عند ماما 😥🥺 .  

مرسي: ايوة يا حبيبة جدو..بس لسة بدري .. عندي شغل اروح اخلصه بسرعة و راجع لكم يكونو اخواتك صحيو 


كوثر بقلق : لا انا هاصحيهم حالا و البسهم خذنا الاول و بعدين ترجع لشغلك 😓


-مستعجلة على أي يا كوثر!!  الساعة ستة و نص بس !! 🤔

قالتها سلمى بنبرة غامضة بينما تقف أمام الباب 


كوثر بلجلجة: أكيد ماما تكون قلقانة.   و بعدين.. شيماء ..شيماء ...مش متعودة تبعد عنها..لو صحيت و ما لقتهاش هتفضل تعيط 😟

سلمى بصرامة :بقولك اي يا كوثر تعالي هنا ..عايزة اتكلم معاك 

قام مرسي مغادرا : اسيبكم انا بقى عشان الحق ارجع بسرعة


جلست سلمى و اشارت إليها فجلست امامها على مضض 

نظرت إليها مطولا فقالت: بتبصيلي كدة ليه يا عمتو ؟ 😥

سلمى : عشان عارفة انتي عملتي ايه 🤨😤


أميرة بتردد -الو ...أم أحمد انا أميرة 😔

أم أحمد : أميرة 🤨!! أهلا يا بنتي  عاش من سمع صوتك ! ازايك عاملة اي ؟؟ و اي اللي فكرك بيا أخيرا !!🤔

أميرة بقهر: أنا محتاجاكي جنبي يا ماما 😔

أم أحمد بتوجس: خير يا بنتي فيكي حاجة !!

لم تستطع أميرة التجلد و انهارت فورا بالبكاء  :

ياسين يا مامااااا !!! 😭


أمسكت ام أحمد قلبها  بخوف بينما تجلس على اقرب كرسي قائلة : ماله ياسين يا بنتي  !!! 😟

أميرة بإنهيار : انضر"ب بالنار يا ماما ...😭 انا في المستشفى مش عارفة اعمل اي ارجوكي تعالي دلوقت 😓

أم أحمد بخوف : يا ضنايا ...طيب انا هاتصل بمنذر حالا ... أهدي ساعة بالكثير اكون عندك 😟


في منزل الراوي 

سلمى بهدوء ممتزج بحزم : انا عارفة انتي عملتي اي يا كوثر 

زمت كوثر شفتها و قالت : عملت اي ! انا ما عملتش حاجة 🙄

بقيت كوثر تنظر إلى سلمى بقلق فأردفت هذه الأخيرة :ما تحوريش يا كوثر  أنا عارفة ان انتي اللي حطيتي شامبو الغسيل على الأرض عشان حنان تقع مش كدة؟😤

حاولت كوثر ان تنكر بسرعة: لا...مش انا 😰


سلمى (بإصرار): كوثر مفيش فايدة من الإنكار  اللي حصل ده حكاية خطيرة ما يتسكتش عليها فأحسنلك تكوني صادقة معاي و تعترفي ..انا مش  هاعاقبك انا بس مش عايزاكي تتمادي في الغلط اكثر ...هااا قولي الحقيييقة احسن ما أقول لأبوكي 🤨


تنهدت كوثر و تبدأت بالبكاء فورا : أيوة انا اللي عملت كدة 😓

وضعت سلمى يدها على كتف كوثر: 

كوثر انا عارفة انك بتكرهيها بس مش لدرجة انك تحاولي تأذيها هي و ابنها !! بسبب اللي عملتيه ده  كان ممكن  حنان و اخوكِ الذي في بطنها يمو"توا ما فكرتيش  في كدة؟ 


كوثر بغضب:ما يموووتووووا  أنا بأكرهها  و بأكره أخوي ! و مش عايزاهم في حياتنا ! بسببهم بابا طلق ماما و ما بقاش يحبنا 😭


-لا يا كوثر ...انا ما طلقتش  مامتك بسبب حنان و لا بسبب اخوك 


كان هذا صوت بدر الذي دخل في هذه اللحظة إلى الغرفة بعد أن سمع الحوار كله وكم كان وضعه صعبا في تلك اللحظة !!


فلو كان قد سمع هذا الكلام من شخص آخر فربما كان يقيم الدنيا ولا يقعدها بسبب الرعب الذي عاشه بسببه ..لك يكن ليسامح اي أحد يفكر في إيذاء صغيرته و ولده .....لكنها  ابنته !! و هي مجرد طفلة ..مجرد ضحية لشرور والدتها ...للأسف لا يمكنه معاقبة فلذة كبده لذا قرر تمالك اعصابه و التصرف بحكمة و روية و عدم تسرع


سلمى بتخوف: بدر انت جيت بدري كدة ليه! 😥

خافت كوثر من ان يكون قد علم ما فعلت و يعاقبها فإختبأت خلف سلمى 

بينما أكمل بدر بهدوء: امة نسيت دوا السكر بتاعها جيت اخذه و كمان ما اخذتش معاها هدوم عشان تغير هي كمان


قالها و هو ينظر الى تلك المختبئة  خلقها و التي تسترق نظرات اليه بخوف و رجفة 

أكمل بدر : يا ريت تروحي تجيبيهم عشان ألحق ارجع يا سلمى 

سلمى : حاضر يا اخوي


كانت تهم بالخروج و من خلفها كوثر التي تلتصق بثيايها كي لا يراها لكن بدر اوقفها بصوت حاد : استني يا كوثر عايز اتكلم معاكي 

خرجت سلمى و عادت كوثر تنظر الى الارض و هي ترتجف 


كان يعلم أن  كوثر  تُكِن لحنان و ابنها مشاعر كرا"هية و غض"ب  دائمين انتقلا إليها عن طريق افكار والدتها السوداء عنهما ، وربما كانت تشعر بالغي"رة من أخيها الذي لم يولد بعد .


 و كان من المهم أن يفهم الأسباب التي دفعتها للقيام بهذا الفعل، فقد تكون بحاجة إلى دعم نفسي أو عاطفي...لا سيما انها كبرى اخواتها و قد تنقل تلك الكر"اهية الى الاخريات...و عليه فإن العلاج يبدأ منها هي

لذا فقد كان منذ مدة يحاول  ايجاد طريقة لمساعدتها

و يحاول حل هذه المشكلة بطريقة حكيمة فالعنف لا  يولد سوى العنف ...و الكره لا يولد الا الكره


كان ينتظر الوقت المناسب و هو ولادة الطفل لكنه لم يتصور انها قد تفكر في ايذاء اخيها الذي لم يولد بعد بسبب الافكار التي حشرتها سنية في رأسها الصغير  حشرا ..هذا يعني أن الامر قد خرج عن السيطرة و يجب عليه التدخل حالا


قال بدر بهدوء وحكمة: كوثر، أنا عارف من الاول خالص انك عمرك ما حبيتي طنط حنان ... بس ما كنتش اتخيل ان بنتي الجميلة الرقيقة اللي مش ممكن تأذي نملة تفكر تأذي اخوها الصغير الضعيف اللي لسة ما اتولدش!!


،كانت  تشعر بمزيح متناقض ما بين الخوف و الغضب فصرخت بإنهيار: أنا مش عايزاهم في حياتنا .😓..هوما  أخذوك مننا .. بسببها انت طلقت ماما و بعدت عننا 😰.. ماما بتقول انك هتبطل تحبنا لما  يقى عندك  ولد ...عشان كدة انا بأكرههم... باكرههم  😭😤


اجلسها بدر  على رجله و احتضنها و هو يمسك بيدها بحنان:  مين قال كدة ؟ أولا حنان مش السبب في طلاقي من امك ...سبق و فهمتك ان أمك حاولت تأذي مراتي و ابني اللي في بطنها و دي غلطة لا يمكن اسامحها عليها ...


و ثانيا أنتي عارفة قد ايه انا بحبك انتي و اخواتك يعني حتى لو ولدت لي حنان عشرين ولد .. مش ممكن انسى اميراتي ولا ابطل احبهم ... بالعكس هأحبكم اكثر و هأبقى مرتاح  اكثر عارفة ليه ؟؟ 


اومأت براسها و هي تبكي فقال و هو يقبلها جبينها

-عشان انا من هنا و رايح هبقى مطمن عليكم اكثر في وجود اخوكم ...حتى لو جرالي حاجة مش هأخاف عليكم ... لإنكم ساعتها هيبقى ليكم ظهر و  سند غيري مش هتبقو لوحديكم


كوثر بتذمر: بس انت أكيد  هتحبه اكثر  لإن ماماه حنان 😥ماما دايما بتقول انك بتحبها اكثر مننا كلنا 😔


بدر (بلطف): طنط حنان  وأخوكِ  مش جايين يأخذوا مكانك في قلبي ... هما جزء من عيلتنا، يعني انا صحيح  بحبهم   بس ده مش هيقلل من حبي ليكي او لأي وحدة من اخواتك...و  أخوكِ الصغير اللي بتكر"هيه ده هيكون سند ليكي في المستقبل و لو غبت انا هتلاقيه في كتافك زي الاسد و مش هيسمح لأي حد أنه يأذيكي 


عندك انا مثلا !! شفتي جدك او جدتك بيحبوني اكثر من  عمتك سلمى و عمتك فتون ؟؟ 

-لا بيحبوهم هوما كمان  😕


-طب و اخوالك....شايفة قد اي بيحبوا مامتك و  لو حصل لها اي حاجة بيقفوا في وش اي حد عشان يحموها حتى لو كانت ظالمة؟! 

-ابوة صح 🥺

-يبقى تحبي اخوكي و تحميه  دلوقت عشان لما يكبر يحميكي هو كمان ...و ما تسمعيش كلام والدتك ...محدش هيكر"هكم بالعكس...لو حد من الولاد زعل وحدة من اميراتي انا اللي هأقف له بنفسي 


فكرت كوثر ثم قالت : طب و خالتي هناء ...اخواتها مش بيحبوها ليه؟؟

بدر :مش كل الناس بتربي بنفس الطريقة يا كوثر ..  خالتك هناء مامتها ما"تت و هي صغيرة و ابوهم رباهم بطريقة غلط .. كان بيفرق ما بينها و بين الولاد  و مقلل من قيمتها قدام اخواتها و ما علمهمش يحترموها و يحبوها و يحموها ..عشان كدة كبروا و هوما معتبرينها خدامة .. بس انتو

قبلها ثانية و قال : انتو  بنات بدر الراوي .. محدش هيقدر يأذيكم أو  يقلل من قيمتكم و انا موجود يالا امسحي دموعك بقى 


كوثر و هي تمسح دموعها:  أنا آسفة ي بابا ...مكانش قصدي اذيهم انا بس مكنتش عايزاك تحبهم اكثر مني 😓


بدر بحب : ماحصلش حاجة  المهم  أننا  نتعلم من أخطائنا و ما نكررهاش ...عموما اخواتك بخير و حلوين زي القمر زيك كدة متأكد انك هتحبيهم اول ما تشوفيهم ☺️

كوثر بحماس: بجد ؟؟ 

-مش انتي شبهي ؟؟

كوثر بفرحة: ايوة بأشبهك انت

بدر بحب: و هوما كمان يعني هوما نسخة منك بالضبط 🥰


دخلت سلمى : الشنطة جاهزة يا اخوي ..

قام بدر و هو يحمل كوثر  : تمام يالا بينا 

كوثر بدهشة: على فين ؟؟ 

بدر بحب : مش عايزة تشوفي  اخواتك ؟! 😉

كوثر يفرحة : ايوة يا بابا 🥺🥲


ابتسمت  سلمى بسعادة  على حب اخيها لبناته و قدرته على احتوائهن و استمالتهم للخير مهما كانت وساوس والدتهم و ش"رها و همست في نفسها 

-ربنا يكفيك شر سنية و س"مها يا اخوي...مش عارفة لحد امتى هتفضل ترقع في الثوب اللي عمالة هي تخرم فيه ده 😓


كان بدر سيخرج ثم قال بتذكر و هو ينظر الى سلمى  :

ألا من حق ... ابوي كان عاوز يجي يشوف الولاد ...لما يرجع خليه يجيب ستي و البنات و يجي المستشفى بعدها هو هياخذهم عند امهم و  انا هبقى ارجع ستي و امة البيت 

سلمى : زي ما تحب يا اخوي ☺️


في منزل صالح 


فاتن : بتقولي  توأم يا مديحة !!

مديحة : أيوة و بيقولوا شبه بدر بالميلي ...ألف ألف مبروك 

فاتن : الله يبارك فيكي . أما اروح أجهز شنطتي بسرعة بقى 

مديحة: شنطة ايه !!

فاتن بفرحة: صالح بيقول هنسافر مصر بكرة ☺️

مديحة بتوجس : و هتجوا فين ! 

فاتن : هنجي فين يعني ! طبعا هنجي عندي لبيت  أبوي و هآخذ بنتي عندي أكيد مش هسيبهالهم بعد كل اللي حصل لها ده

مديحة بقلق : ما اعتقدش بدر هيسمح بكدة 😕


-يا اختي يسمح ولا ما يسمحش انا متأكدة ان الوقعة دي مقصودة و هاعرف ازاي أثبت الكلام ده  ... مستحيل اسيبله بنتي و ولادها بعد اللي حصل ده كله...

مديحة بقلق : يعني اي يا فاتن ؟؟ 

فاتن بصرامة: يعني نوصل مصر بس و مش هتفضل على ذمته دقيقة وحدة ولا هيشوف ظفرها   حتى ...لا هي و لا الولاد   يبقى يوريني هيعمل اي ابن هنادي  🙄🤨

مديحة بلوية بوز : طب توصلوا الاول بالسلامة و بعدين نبقى نشوف الموضوع ده 😒


اقفلت فاتن الخط و هي تهمس بشر 

انا اتشردت و اتغربت و جوعت بسبب موضوع الولاد ده  ... و بنتي شافت منك الويل لحد ما ولدت و انتي بتعايريها كل يوم بيا ..بنت ام البنات أكيد هتجيب بنت زيها.... دلوقت فرحانة لأنها جابت ولاد  !! طيب يا حسنات... مناخيركم اللي طالعين بيهم في السما انا اللي هأخليكم توطوهم ...هخليكم  تبوسو رجلي عشان تشوفوهم بس  يا عيلة الراوي الز"بالة

ان ما حر"قت قلبكم عليهم و حرمتكم منهم ما ابقاش انا فاتن ...


في المستشفى 

 كانت أميرة تجلس بضياع في غرفة الانتظار، على احدى المقاعد البلاستيكية المرتبة على طول الجدار 

  عيناها مليئتان بالدموع و يداها ترتجفان. الغرفة مضاءة بإضاءة فلورية باردة، والجدران مطلية بلون أبيض باهت. يبعث على التشاؤم ...يزيدها كآبة و خوفا. 


 ظلت على ذلك الحال لساعة تقريبا  دموعها تنهمر بدون توقف و فجأة سمعت صوتا من بعيد 

-مدام أميرة  ..


اقترب مسرعا نحوها  بخوف فوقفت و هي ترتجف: بشمهندس خاااالد اتاخروا اوي جوة العمليات انا مش متطمنة 😓

خالد : خلي أملك في ربنا كبير ياسين قوي ان شاء الله هينفذ منها . .

أميرة ببكاء :ضحى بنفسه عشان ينقذني  يا خالد ..كان جنبي طول الوقت و مكنتش أعرف 😭😭

خالد بقلق : ادعيله ربنا يسترها معاه ...انا رايح اسأل في الاستعلامات عن حالته ..


كان سيغادر حين فتح باب رواق العمليات فاقتربا مسرعين مترقبين  نحو الطبيب  الذي خرج من غرفة العمليات و هو يخلع قفازاته الجراحية  و يظهر عليه التعب وعينيه تلمعان بغموض


وقفت أميرة امامه و قلبها ينبض بسرعة: دكتور. كيف حال ياسين؟”

الطبيب: “، هل انت زوجته التي قدمت معه!؟

أميرة بقلق : نعم انا هي 😥


تنهد الطبيب يتعب :العملية كانت معقدة جدًا فالرصاصة كانت قريبة جدًا من القلب ، و قد تمكننا من إزالتها بأعجوبة ، لكنها اخترقت الرئة مما تسبب له بإسترواح صدري توتري


شهقت أميرة دون ان تعرف حتى ماذا يقصد بينما سأله

خالد : ما تعني دكتور ،؟ 

الطبيب : لقد فقد كمية كبيرة من الاكسجين في الطريق بسبب الثقب الذي تسببت به الرصاصة للرئة ...وضعه مستقر الآن لكن ....

خالد بخوف: لكن ماذا يا دكتور !! 😟😥


نظر الطبيب الى أميرة  بأسف و قال : بسبب عدم وصول الاكسجين الى الدماغ بشكل كاف  دخل المريض في غيبوبة 


وضعت أميرة  يدها على فمها تحاول كتم دموعها و شهقاتها المتعالية 

خالد : “هل قلت غيبوبة؟؟ 


فأردفت أميرة ببكاء : متى  سيستيقظ؟ ام أنه ...😰😭

خالد : ايه الكلام ده يا مدام اتفائلي بالخير تلاقيه اومال ! 


الطبيب: “من الصعب التنبؤ بذلك الآن... نحن نراقب حالته عن كثب، وهناك أمل دائمًا... لكن يجب أن تكوني مستعدة لأي شيء يا سيدة ...ان عدت ال48 ساعة القادمة و استفاق فقد تعدى مرحلة الخطر لكن ان دامت الغيبوية اكثر من ذلك فقد لا يستيقظ أبدا 


تردد قليلا ثم اكمل : يسمى هذا بالمو"ت الدماغي.. لندعو ألا نصل لهذه المرحلة 😮‍💨


غادر الطبيب و انهارت أميرة 

لم تقو رجلاها على حملها فجلست ببطء على اقرب كرسي  و هي  تشعر بالصدمة تعقد لسانها: بيقول اي ده يا خاااالد !!! ده معناه اني ممكن اخسره !! مش كدة يا خالد !! 😱😰


لم يعرف خالد هل يواسيها أم يواسي نفسه ..الحمد لله ان ام أحمد وصلت في الوقت المناسب و هي تجر الخطى بتعب

-خالد ...أميرة . ..😥

وصلت إليهما بوجه شاحب و جلست بجانبها و هي تقول : طمنوني هو عامل ايه  دلوقت و الدكاترة قالوا اي ! 😰


لم تستطع أميرة التحمل فارتمت في حضنها و هي تبكي بمرارة : بيقولوا دخل غيبوووبة يا عاااالم هيصحى منها ولا لااااااا 😭😭.


ام أحمد بمواساة: هيصحى منها بإذن الله ...ياسين طيب و ربنا هينقذه أكيد 

أميرة ببكاء : عايز يذوقني نفس المرار  للمرة التانية يا ماااامااااا 😭😭 

احتضنتها أم  أحمد بحزن و هي تقول : هندعيله كثير اوي يا بنتي ...خليكي قوية بس 


أميرة بإنهيار : مش هأقدر اتحمل نفس الوجع مرتين ....المرة دي انا ممكن الحقه  يا ماما 😭😭


تركها خالد مع أم أحمد و ابتعد قليلا ثم أتصل 

-ايوة  يا حبيبتي ...عملتي اي في امتحانك 

-الحمد لله كله تمام ..رغم اني مش راضية عن كل الاجابات بس يالا..المهم اخلص من قر'فها بكرة 

-على الله...😔


سحر بسعادة: على فكرة يا خالد حنان ولدت امبارح 🥰

خالد: بجد ..ألف مبروك بس مش هي كانت في السابع

سحر: ايوة وقعت و اضطروا يعملوا قيصرية ...بيقولوا جابت ولدين زي القمر 🥰

تنهدخالد بعمق : هبقى أتصل ببدر اهنيه 😌


سحر: مالك يا خالد صوتك متغير ...هو اي اللي حصل؟

تنهد خالد بحزن: ياسين يا سحر...ياسين اتصاب 

-يا نهار ابيض !!اتصاب ازاي ومين اللي صابه ! و أميرة عرفت !!

خالد : إيه اللي عرفت... أصلا كانت هي المقصودة  ...😥


شهقت سحر قائلة : يا مصيبتي 😱....ازاي !!!!

خالد : الگلب دانيال كان عايز يقت"ل أميرة بس ياسين رمى نفسه قدام الرصاصة و انقذها ..و هو دلوقت في غيبوبة و لسة ما عداش مرحلة الخطر 


سحر : يا عيني عليكي يا أميرة من مصيبة للتانية ! يا ريت اقدر اكون جنبها 😓...بس ابوي بيقول هنسافر بكرة مصر 😥

خالد: اي حكاية السفر دي اللي جات فجأة !!


سحر : لا مش فجأة ولا حاجة .. هو أصلا كان ناوي ياخذ اجازة لما تولد حنان ...بس تقدر تقول السفرية جات قبل معادها ...

خالد : طب ماشي . .اتطمن على ياسين الاول و نبقى نتكلم في الموضوع ده 

سحر : طيب يا خالد ابقى طمنني عليكم  أوكي ؟

خالد : حاضر يا  حبيبتي ...باي


وصل بدر الى المستشفى برفقة كوثر المتحمسة لرؤية اخويها فقال بدر : مش تجي نسلم الاول على طنط و نقولها الحمد لله على السلامة عشان ما تشكش في اللي حصل؟ 

اومأت كوثر بإحراج: حاضر يا بابا 


دخل بدر  غرفتها بينما كانت تساعدها هنادي على الاعتدال  لتناول الافطار و هتف بحماس: شوفي مين جات تهنيكي


نظرت حنان خلفه فوجدت كوثر الواقفة بتوجس 

نظرت إليه بتعجب فهي تعلم انها لم تحبها يومأ ! فاومأ لها بإبتسامة بينما تقدمت كوثر ببطء و هي تقول 


-حمد لله على السلامة يا طنط حنان ..ألف مبروك 

اشارت إليها حنان بيديها  لتقترب و هي تبتسم بسعادة: الله يسلمك يا روحي تعالي اسلم عليكي ☺️


إقتربت منها لتحتضنها ثم توجعت قليلا فقال بدر

:طنط عاملة عملية بالراحة عليها يالا هنسيبها تفطر و نروح نشوف الولاد !

اومأت كوثر بفرحة و قالت : هوما اسمهم ايه ! 

بدر بتذكر : صحيح انتي ما قلتيش هتسميهم اي يا حنان؟؟


نظرت حنان الى هنادي التي ابتسمت بدورها بسعادة و قالت له: حنان عايزة كوثر تسمي واحد و ستك تسمي الثاني يا بدر 😊


نظر اليها بحب و فهم مقصدها بينما تهلل وجه كوثر بفرحة غير عادية و هي تقول : بجد يا طنط !! 

حنان بحب : ايوة با قلبي....ها عايزة تسمي اخوكي اي!؟


فقالت كوثر بفرحة طفولية غامرة و بدون تفكير : هأسميه سامي 🥰

نظرت حنان الى بدر و قالت : الله .. اسم حلو اوي 😍 سامي بدر الراوي ..

حملها بحب و هو يقول : يالا نروح نشوفهم 😁

فهتفت كوثر: يالا 😍


ضحكت هنادي و قالت : يا ابني لسة بتشيلها مع انها  بقت قد طولك ! 😂

قبلها بدر و هو يقول :مهما كبرت  برضو هتفضل أميرة ابوها الصغيرة ☺️


غادر الغرفة و ما أن التفتت هنادي لتساعدها على الافطار حتى سمعت طرق الباب و دخلت الجدة حسنات : صباح الخير 


هنادي:صباح النور  تعالي يامة...اومال مرسي فين؟

حسنات: جاي وراي هو و البنات 

نظرت الجدة الى حنان و قالت :حمد لله على السلامة يا حنان 

-الله يسلمك يا ستي ☺️

حسنات :  ألف مبروك يا بنتي ... يتربو في عز أبوهم 🥰

حنان : الله يبارك فيكي يا ستي ☺️


طرق الباب فقالت هنادي : تعال يا مرسي ... 

دخل مرسي و معه البنات و هو يقول : سلام عليكم و رحمة الله 

هنادي -و عليكم السلام .. تعالوا حبايب قلبي 🥰

دخلت البنات الى جدتهم و توجه مرسي نحو حنان : الف مبروك يا بنتي 

-الله يبارك فيك يا عمي 

-انا اتصلت بأبوكي و بلغته الخبر بيقول جاي بكرة 

حنان بسعادة : بتتكلم بجد يا عمي !! 😍

-ايوة يا  بنتي ☺️

الجدة حسنات : اومال الولاد فين يا هنادي ؟؟

هنادي: الولاد لسة ما اكتملش نموهم  يمة مش هيقدروا يطلعوهم من الحضانة

نور بحزن: يعني مش هنقدر نشوفهم يا ستي  !! 😔


-لا طبعا هتقدري ...بس من الازاز  من بعيد زي كوثر 

قالها بدر و هو يدخل و من خلفه كوثر و هي تهتف بسعادة : بيشبهوني اوي يا ستي ☺️

-صح يا روح ستك..

قالتها هنادي بحب 


حسنات : طب يالا نروح نشوفهم احنا كمان  يا مرسي 

مرسي : يالا بينا يمة


كانت ستتكيء على عكاز ها حين  تذكرت شيئا فإلتفت لبدر و قالت: ألا صحيح سميتوهم ايه يا بدر 

بدر بإبتسامة : حنان كانت عايزاكي تسمي ولد و كوثر تسمي التاني و اهي سبقتك و سمت الاول سامي 😊


لمعت عينا حسنات بسعادة و نظرت الى حنان بحب قائلة : يبقى هنسمي الثاني على بركة الله سيف ☺️

فقالت حنان بفرحة: سامي و سيف بدر الراوي ☺️


خرجت الجدة رفقة مرسي و بدر و هي تقول بسعادة

معاها حق هنادي يا مرسي ...دلوك بس بقت بنت ابوها  ...ظهر معدنها الطيب و غلبت طيبة  و حب صالح على ح"قد امها و كر"هها


في المستشفى 

تقف أميرة بصعوبة بجانب غرفة العناية المركزة حيث يتمدد 

تطالعه من الخارج عبر الزجاج  بحزن بينما  يتصل   بالمحاليل و جهاز مرتبط بالقلب  يعطي كل مؤشراته الحيوية و هو يضع قناع اوكسيجين ..


صلت أم أحمد المغرب و توجهت نحوها بتعب 

-اميرة ... انتي هتفضلي واقفة كدة لحد امتى يا بنتي ما الدكاترة قالوا أنه في غيبوبة و مش هتقدري تدخلي له  يعني في كل الاحوال مش هنقدر نعمل له حاجة...انا بقول  لو اخذك على الدار ترتاحي وتغيري الهدوم اللي كلها د"م دي هاا...قلتي....


قاطعتها أميرة ببكاء: مش عايزة اروح لمكان 😭...مش هسيبه تاني😭 ...مش كفاية سبته طول المدة دي  و انا عارفة أنه ملوش ذنب ف اللي حصل ! 😓😓انا السبب في كل اللي حصل له ده أصلا ..ايوة انا السبب ..عنادي الغب'ي هو السبب ..لو مكنتش مشيت ماكنش ده حصل معاه 😭

اهو اضطر يضحي بحياته عشاني 😭.  .يا ريتني كنت انا بداله دلوقت....بس الظاهر ربنا كتب عليا افضل اتوجع عليه  طول عمري يا ماما 😭🤨

أم أحمد  يا بنتي احنا  ما لناش دلوقت غير الدعاء ...كل الكلام ده ملوش اي لزمة... انتي مش هتغيري القدر بعياطك و قعدتك بالشكل ده !! 

أميرة بحزن: قلتلك مش متحركة من قدامه  كفاية أنه قصاد عيني 😭

هزت أم أحمد رأسها بقلة حيلة و  ابتعدت عنها قليلا و هي تتصل باحدهم

-ألو ..بيرجول ..أردت ان اطلب منك خدمة

-تفضلي خالتي ام أحمد 

-انا مع أميرة هنا في المستشفى و زوجها في وضع صعب 


-اه بالمناسبة ما قصة زوجها هذه !! لم يعلم احد قبل الآن  ان ذلك الشاب المقيم خلفنا منذ اشهر هو زوج أميرة و صاحب الدار !!

أم أحمد : ذلك موضوع يطول شرحه ...الان أحتاج منك الى خدمة ...أميرة ملابسها متسخة و تحتاج إلى تغييرها...فهل...


لم تلبث ام أحمد ان تكمل  جملتها حتى سمعت اميرة تصرخ بشدة 

هرعت نحوها بخوف و قد وقع الهاتف من يدها من شدة الصدمة فوجدتها تصرخ و  هي ترتعش بشدة 

-لااااااااااااااا ياااااااسييييييين !!!! 😱😱


نظرت أم أحمد حولخا لترى حركة غريبة و بضع  أطباء و ممرضتين   في الداخل

أم أحمد :خير يا بنتي حصل اي بس 😰


رأت الى حيث تشير يدها المرتعشة بينما تنهمر دموعها كالشلال فرأت الجهاز  المتصل به و الذي كان  يرسل إشارات انذار و الذي  سرعان ما أظهر خطا مستقيما  ينبؤ بتوقف القلب عن النبض !! 

أم أحمد : يا مصيبتي !! م...م..ماااات !!! 😳


بارت 88 🔥

-ما الذي يحدث ؟

-توقف القلب عن النبض دكتور

-بسرررررعة جهاز الصعقات الكهربائية. 1،2،3 اصعق !!  

مرة أخرى 1،2،3 ...أصعق


تقف في الخارج  بذهول و قد الجمتها الصدمة و جعلتها عاجزة عن الحركة تراهم ينتقلون هنا و هناك و كل منهم منشغل يفعل شيء لكنها كانت في عالم مواز 


هل من الممكن ان تفقده بهذه البساطة !! 

لم تكن تفكر في هذه النهاية ... صحيح انها قررت الابتعاد عنه عن قناعة لكنها في قرارة نفسها كانت تتمنى حدوث اي معجزة تعيده إليها او تغير واقعهما ...لكن لا ...بالتأكيد ليس المو"ت ! لم تكن تتوقع هذا ....هذا  أقسى مما يمكنها تحمله !


أتى خالد مسرعا بعد ان دفع تكاليف المستشفى و هو يقول 

-اي اللي بيحصل ده يا خالتي و اي الدكاترة دول ؟!

أم خالد بخوف: بيقولوا القلب وقف يا ابني ! 😰

خالد برعب -يا سااااتر يا رب !!  ماااات !!!


فجأة بدأت أميرة بالصراخ بخوف؛  لالا اوعااا حد يقولي ما"ت تاني ..اوعاااا يا خااالد  ... لالا ياسين مش هيمو"ت تااااني لاااا 😱


كانت تصرخ بهستيرية و هي تمسك رأسها و جسدها يهتز بالكامل 

أم أحمد بحدة : لا مش هيمووت أميرة ..سامعاني ..هيبقى كويس ... أميرة بصيلي ...أميرة ؛!!! 


لم تكن تريد أن تسمع فقط تغلق اذنيها بكلتا يديها و تغلق عينيها بشدة و هي تهز راسها يمينا و يسارا بلا توقف كأنها لا تريد أن تستفيق من هذا الكابوس المرعب


لم تُجدِ كل كلمات ام أحمد نفعا معها لإخراجها من تلك الحالة الهستيرية فهزتها بشدة قائلة بصرامة: امييييرة فوووقي لنفسك انتي اتجننتي !! امييييرة !!😤

صفعتها أم أحمد على وجهها صفعة قوية  لعلها تفيق من جنونها 


في تلك اللحظة سمعوا صوت الجهاز و قد عاد لإرسال الاشارات مرة أخرى دليل على عودة النبض

 

نظرت أم أحمد الى خالد و تنفس كل منهما الصعداء و هما يريان الطبيبين يتنهدان براحة و هما يخرجان


توقفت أميرة بعد الصفعة و كأنها كانت في عالم اخر و عادت للتو  فجأة و نظرت الى ام أحمد بدهشة و كأنها صنم  

فقالت لها بحدة: بصي قدامك اهووو... رجع النبض تاني ..شايفة !! 

نظرت الى حيث تشير ام أحمد فوجدت النبض طبيعي و الاطباء يخرجان و هما ينفخان براحة 


-يعني هيبقى كويس ؟؟🥺

أم أحمد : ايوة هيبقى كويس بس احنا هنقعد و ندعيله مش هنفضل نعدد و نلطم فاهمة !!! 

أميرة بإستسلام : فاهمة يا ماما 😮‍💨😔


جلست بجانبها على تلك الكراسي و بقيت تنظر أرضا و هي تحتضن ام أحمد 

نظر اليها  خالد بحزن و هي  في تلك الحال المزرية و قال لنفسه 

-ما دمتي بتحبيه بالشكل ده اومال كنتي بتعذبي ف نفسك و فيه ليه بس ! حقيقي ما بنعرفش قيمة الناس اللي بنحبهم الا لما نخسرهم 😔


خرج الطبيبان فتوجه خالد إليهما و قال احدهما

-اخيرا ...عاد وضعه عاد للأستقرار

خالد بتخوف -لماذا ..ما الذي حدث دكتور؟ 


الطبيب الأول: “كما أخبرناكم سابقًا، العملية كانت معقدة جدًا بسبب قرب الرصاصة من القلب. و قد أثرت بطريقة ما على عمل القلب و لهذا فقد أخبرناكم بأن اول 48 ساعة تكون هي الفاصلة..عموما نحن نراقب حالته عن كثب.


الطبيب الثاني: “هناك بعض الخيارات التي يمكننا النظر فيها لتحسين حالته. .. يمكننا محاولة العلاج بالأدوية لتحفيز نشاط الدماغ، أو يمكننا الانتظار و مراقبة حالته بشكل مستمر الى يفيق بمفرده 

خالد: هل يوجد خطورة في حال إستعمال هذه الادوية المحفزة  و ما هي فرص نجاح هذه العلاجات دكتور ؟

 

الطبيب الأول: “من الصعب التنبؤ بمخاطرها فهي عقاقير منشطة لا يمكننا معرفة مدى تأثيراتها الجانبية لان كل حالة تختلف عن الأخرى، و فرص نجاحها لا تتعدى نسبة 40 % لكننا في بعض الأحيان مضطرين للمخاطرة ...


خالد بتخوف: لا أعتقد أن الفكرة صائبة .. لننتظر الى أن يستفيق بنفسه و سندعو له الله أن يشفيه ...شكرا لكم


الطبيب الثاني: كما تشاؤون .. سننتظر و لنأمل أن يكون ذلك في أقرب وقت ... عموما نحن سنبذل قصارى جهدنا لضمان أفضل رعاية له الى ان يفيق 


خالد : دكتور أردت ان اعلم فقط ... في حال استيقظ ..هل هناك اي تأثير  لهذه الحادثة على صحته مستقبلا ؟

الطبيب الاول : بالتأكيد فقد تعرض لإسترواح صدري هذا ليس بالشيء الذي يمكنه أن يمر ببساطة ... لذا فبعد ان يستفيق  سنحاول النظر في العلاج الطبيعي والتأهيل...

خالد : لم افهم !!

الطبيب الثاني -السباحة و الغوص...هذا  سيساعد في استعادة  عمل  الوظائف الحيوية لكل من  القلب و الرئة بشكل طبيعي .

خالد : شكرا جزيلا  لكما دكتور 


أميرة تجلس بشرود تسمع كل الحوار لكن لا تستطيع التدخل... تشعر بالصدمة ولكنها تحاول بالكاد التماسك. . بينما تمسك بيدها أم أحمد لتثبيتها و اعطاءها الدعم و القوة


غادر الطبيبان  فقال خالد  لأم أحمد 

-خليكي معاها انا هأحاول أروح لدار الأيتام اجيبلها لبس تاني بدل الهدوم اللي كلها د"م دي 

أم أحمد : طيب يا ابني ما تتأخرش يمكن نحتاجلك هنا 

خالد : لا يا خالتي مسافة الس.....


كان يهم بالخروج و قبل أن يكمل جملته سمعوا صوتا من بعيد 

-خالتي ام أحمد !!

نظرت إليها أم أحمد و قالت لخالد : دي بيرجول اللي بتشتغل معاها !


وصلت بيرجول مسرعة و هي تحمل أكياسا 

-سلام عليكم 

ردت ام أحمد و خالد السلام و بقيت  اميرة شاردة تنظر الى اللا شيء فقالت بيرجول: لقد احضرت لها ثيابا عندما رأيت ثيابها غارقة في الد"ماء 


نظرت أم أحمد لخالد بمعنى :لا داعي لتذهب 

و قالت لها : شكرا جزيلا لك بيرجول اتعبناكي

بيرجول: لا يوجد تعب ... أميرة مثل اخت لي ..و السيد الطيب  يحبه جميع الاولاد في الدار ...


نظرت نحو الغرفة و قالت بقلق: كيف حاله ؟

أم أحمد بحزن: دخل في غيبوبة بعد العملية ...نحن ننتظر 

جلست بيرجول بجانب أميرة و هي تقول 

-اميرة ..عزيزتي ..لا تقلقي سيكون بخير  ان شاء الله ..كل من في الدار كبار و صغار يدعون له بظهر الغيب ان يحميه رب العالمين ..و يشفيه في اقرب وقت


بكت أميرة قائلة بصوت ضعيف : يا رب 😭

بيرجول و هي تمسكها من يدها:  لقد استعدت ثيابك التي تركتها هناك بجانب الشجرة... تعالي سآخذك لتغتسلي و تبدلي هذه الملابس  هيا ..

امسكتها من يدها و ذهبت معها بإستسلام 


بينما بقي خالد ينظر إليها و هو يقول لام أحمد: مش عارف ابلغ اهلها ولا لأ ...انتي اي رأيك يا خالتي  ؟؟

-انا بقول نستنى لما يعدي مرحلة الخطر الاول ..انت عارف والدتها عيانة ... لا هيعرفوا يجوا ولا هتسكت  لو سمعت بالخبر و هتفضل كل شوية تتصل و مش هاعرف التهي بيها ولا ببنتها ...انت شايف بعينك وضعها ..تكة و هتتجنن 


خالد : صح معاكي حق..طب بقولك اي يا خالني لو اجيبلك لقمة...

ما كاد ان يكمل جملته حتى رن هاتفه 


نظر الى أم أحمد و قال : ده عم صالح !

رد في الحال : الو .. عم صالح ..ازيك يا عمي .  

صالح : الحمد لله يا ابني هو صاحبك ازيه دلوقت 

-انت سمعت؟

صالح : سحر كلمتني في التلفون 

خالد بحزن ،دخل في غيبوبة مش عارفين اي الي هيحصل 

صالح : ربنا يشفيه ..ما يستاهلش كل اللي بيحصل معاه ده ..عموما اهو ابتلاء من ربنا


خالد ،و. نعم بالله يا عمي

صالح ،هو انت لوحدك ولا معاك حد؟ 

خالد بتساؤل : ليه يا عمي؟؟🤔

صالح :كنت محتاجك في موضوع بس مش عايز حد يعرف غيرك 

ابتعد خالد عن ام أحمد ثم همس بتعجب: انا لوحدي . ..خير يا عمي اؤمرني !


وصل مرسي الى منزل بدر القديم و دخلت البنات الى والدتهم سعيدات و هن تحملن العابا و حلويات ما عدا كوثر التي كانت خائفة من والدتها فهي تعلم انها ستغضب منها لو عبرت عن مشاعر الفرحة التي بداخلها 


كانت سنية بإنتظارهن و سرعان ما احتضنتهن و راحت تقبل كل واحدة على حدة و تقول : حبايب قلبي وحشتوووني موو"ت  ... هاتوا احكولي مبسوطين اوي كدة ليه جايبلكم اي جدو ؟؟ 


فقالت سعاد : مبسوطين عشان شفنا اخواتي يا ماما 🥰

نور بفرح ؛ تخيلي قد اي صغننييين قد إيدي كدة 😁

شيماء بسعادة : انا عايزة ألعب بالنونو الجديد يا ماما العروسة بتاعتي مش بتتكلم و كمان مش حلوة.. اخوي احلى منها بكثييير 😍

سنية بغضب: و انتو شفتوهم فين ؟؟ 

نظرت الى كوثر التي قالت بخوف: مش عارفة 

سنية بغضب جحيمي :  كوثر شفتوهم فيبين بقولك !! 


كوثر بلجلجة: باابا ..أخذنا المستشفى شفناهم و جينا على هنا 😥

نظرت سنية الى الاخريات و قالت لهن: خذو لعبكم و حاجاتكم و ادخلوا غيروا هدومكم بسرعة يالا ..سعاد غيري لشيماء معاكي 

سعاد : حاضر يا ماما 


دخلت الثلاثة و امسكت سنية يد كوثر و دخلت بها الى غرفتها: بتقولي شفتيهم! و مبسوطة اوي زيهم مش كدة !! 

بكرة لما يكبروا و تتركنو انتو عالرف هتفتكري كلامي ..


كوثر بضيق : بس بابا قالي أنه مستحيل يبطل يحبنا حتى لو بقى عنده عشرين ولد ..😓

سنية : و صدقتيه يا عب'يطة مش كدة !! 

كوثر بضيق : بابا عمره ما كذب عليا 😥...دي حتى طنط حنان كانت لطيفة خالص و  خلتني سميت واحد منهم 🥺

سنية : اوام عرفت تضحك عليكي .. سميتي واحد هااا !! تبقي غبية  ...حنان بتخطط لبعيد ...مش طيبة زي ما انتي فاكراها  


كوثر : لا و الله ...قالتلي عايزاكي انتي اللي تسمي اخوكي لإنك اخته الكبيرة ...رغم اني كنت عايزة امو...


صمتت فجأة و وضعت يدها على فمها فامسكتها سنية قائلة 

كملي كنتي اي !؟؟ 

كوثر بخوف: مفيش 😓

سنية بحدة: بت انتي هتنطقي ولا لأ !! كنتي ايي انطقي؟

كوثر ببكاء: كنت عايزة امو"تهم و حطيتلها شامبو عالارض لما سمعت بابا بيقول اي حركة غلط البيبي ممكن يمو"ت, 😭

سنية بدهشة: انتي اللي عملتي كدة؟؟ و ابوكي عرف ؟


كوثر بإنهيار:أيوة و قالي انا عمري ما هاحبهم اكثر منك و طلب مني احبهم و احميهم عشان لما يكبروا هيحموني هوما زي ما اخوالي بيعملوا معاكي 😭

ارجوكي يا ماما ما تزعليش مني  لما أحب اخواتي لانهم صغيرين اوي و بيشبهوني 😭 مش عايزة اكر"ههم و النبي ما تزعلي مني😭 


(شايفين بيحصل اي لما تحاول تسلب من الطفل برائته و فطرته الطفولية السليمة ؟ ده اللي بينتج مرضى نفسيين و مجر"مين)


فكرت قليلا ثم قالت لها ،طب ادخلي عند اخواتك هنشوف الموضوع ده بعدين


اقفل صالح الخط مع خالد ثم همس مع نفسه قائلا: كدة كل حاجة تمام ...مش فاضل غير حاجة أخيرة 

أمسك الهاتف و أتصل ثانية : الو ..ايوة يا رجب انا كنت عايز اكلمك في موضوع مهم 


خرجت بيرجول برفقتها  بعد ان ساعدتها وهي تقول لأم أحمد : أنا مضطرة للذهاب الان خالتي  لقد تركت الأولاد برعاية مشرفة اخرى إضافة الى ان عمران اصبح في رعايتي بعد ان سمعت المديرة بما حدث  

ام أحمد : شكرا لمجيئك يا ابنتي 


بيرجول لأميرة: شفاه الله  و حفظه من كل مكروه ...ان احتجت اي شيء اتصلي بي في أي وقت 

اومأت أميرة بصوت خافت: شكرا بيرجول


  اخذت الملابس القديمة و غادرت و سرعان ما رأت ام أحمد نانسي قادمة نحوهم هي الاخرى بقلق 


نانسي و هي تسلم على كليهما: لم اعلم  إلا الآن ..اخبرني منذر  حين مر على المكتب فتركته هناك و جئت فورا ..كيف حال السيد ! 😰

أم أحمد بحزن : أنه في غيبوبة نانسي ...لا ندري متى سيستفيق 

أميرة بدهشة: نانسي انت هنا ايضا !!

نانسي : لقد نقلنا الفرع الرئيسي الى هنا منذ ان انتقل السيد قبل ستة اشهر 

همست أميرة في نفسها : معقولة غير حياته كلها  عشاني 😭 انا ما استاهلش حبه ده 😓


ثم أكملت نانسي بحزن: لم يكن على ما يرام في الفترة الاخيرة ..انا طلبت منه ان يذهب للمنزل باكرا ربما  ينال  قسطا من النوم ...  

لم أكن اعلم انا هذا ما ينتظره 😥😓..انا السبب في كل  هذا 😓


أميرة : لا نانسي ...انا السبب في حاله هذه .. لقد قسوت عليه كثيرا 

عادت للبكاء و هي تقول : لن أستطيع ان أعيش مع هذا الذنب لو حصل له مكروه 😭


احتضنتها نانسي  بينما تمسك بكلتا يديها قائلة : لن يحدث له شيء ... فقط كوني بجانبه..وجودك بقربه كاف 

حبك سيكون اكبر داعم له ..كما ضحى طيلة هذه الاشهر ببقائه مختفيا فقط حتى يبقى بجانبك كوني انت ايضا بجانبه 

سيشعر بوجودك حتى لو كان في غيبوبة صدقيني ..لن يعيده الى الحياة سواك ..انت دافعه الوحيد..انت عائلته أميرة ..


اومأت برأسها بحزن و غادرت نانسي و هي تقول : سأتصل لأطمئن عليه 


بقيت أميرة صامتة لفترة تفكر بشرود ثم همست بخفوت

و هي تنظر  إلى  غرفته بعينين مغرورقتين بالدموع قائلة

-مش هسيبه تاني مهما حصل ...كنت غ"بية و سبته اول مرة مش هاكرر نفس الغلطة تاني يا نانسي ...😭


غادرت كوثر الباكية و بقيت سنية تفكر في مكالمتها  مع مديحة قبل مجيء البنات 

فلاش 

-ست مديحة البنات اتأخروا هيكونوا راحوا فين كل ده ؟

مديحة كانت تعلم أن جدهم قد اخذهم على المستشفى و تعلم أنه سيجن جنونها لو علمت فقالت لها 


-و انا ايش عرفني ..ما انتي عارفة جدهم بيحب يدلعهم أكيد هياخذهم على المحلات يجيبلهم لعب و هدوم 🙄

-اه ..يمكن ..ألا قوليلي ..هي المحروسة هتطلع امتى ؟ 

مديحة : ممكن تطلع بكرة بس بيقولوا الولاد هيفضلوا في الحضانة لحد ما يتموا تسع اشهر 

-اه ..و أكيد  ايشي ذبايح و ايشي تحضيرات عشان يستقبلوا ام العيال لما تجي مش كدة 😏

مديحة بتوجس: ده ان جات ..ربنا يستر بقى 🙄

سنية بتساؤل: ليه يعني ؟ هتروح فين مثلا!! 

مديحة : اسكتي!! مش اهلها جايين بكرة من كندا !! و فاتن راسها و ألف سيف الا تاخذها هي و ولادها و تحرمهم منهم 

سنية بخبث: تاخذهم ازاي يعني هو  بدر هيسيبهم ليها ؟!🤨

مديحة: ماهي مجنونة ...بتقول الا ما تلاقي طريقة تثبت بيها ان حد فينا وقعها و ساعتها هتاخذهم و تطلقها منه غصب عنه 

سنية بتفكير: طب ممكن تديني رقمها يا طنط

مديحة بشك:تعملي بيه اي يا سنية 

سنية : ما تخافيش مش هأعضها...انا بس هافهمها ان بدر مش سهل و مستحيل تقدر تنفذ اللي في دماغها 


عودة من الفلاش 

-بقى فاتن عايزة تطلقها و تأخذ منه الولاد مش كدة!! 

لمعت عيناها بفكرة شيطانية و ابتسمت بشر قائلة:و ماله!نساعدها 😁

أمسكت هاتفها و راحت تبحث عن الرقم الذي ارسلته إليها مديحة 

اضافتها على الواتس و اتصلت بها 


امام غرفة العناية المركزة 

لا تزال أميرة تجلس بتعب و بجانبها ام أحمد المرهقة 

تقدم منهما خالد و قال بحزن: و بعدين معاكم مش هتروحوا ترتاحوا لكم ساعتين  بقى !

أميرة بحزن بينما تنظر اليه عبر الزجاج : مستحيل اتحرك من هنا قبل ما يصحى 😮‍💨

نظر الى أم أحمد فقالت ،: و انا مش هسييها لوحدها 

خالد بإستسلام : طب على الأقل كلوا لكم لقمة انتو من الصبح ما حطتوش حاجة في بوقكم..انا جبت شوية سوندويشات كدة 

أميرة : شوف ماما يمكن تاكل انا مليش نفس 😥😓

أم أحمد ولا انا يا بني ..انا هقوم أصلي المغرب ..مش هتجي معايا يا أميرة ؟

أميرة بتوجس: هنسيبه لوحده؟

خالد : انا هافضل معاه انزلي معاها و اول ما ترجعو هشوفلكم اوضة تريحو فيها ما دمتو بايتين هنا


-الو ! 

-مدام. فاتن مساء الخير 

-مساء الخير انتي مين

-انا سنية ضرة بنتك 

فاتن بغضب: سنية !! و ليكي عين تتصلي بيا بعد ما حاولتي تس"ممي بنتي يا بج"حة ..😤

سنية بهدوء : شوفوا مين بتتكلم عن البجا"حة ! بقى تجيبي بنت و تنسي تربيها و ترميها في الشارع تمشي على حل شعرها و تقضيها مع ده و ده ... و لما تتف"ضح  و شر"فها يضيع تجوا ترموا بلاكم علينا و تخطفوا مني جوزي وتخر"بوا بيتي  و اتطلق في الاخر اطلع انا البج"حة!! 😏 يالا ما علينا ...مش جاية اتكلم في الماضي 

فاتن بغضب: اومال عايزة ايه!؟😤

سنية: نفس اللي انتي عايزاه 


صمتت فاتن للحظات ثم قالت : مش فاهمة قصدك 🙄🤨

سنية : مش كنتي عايزة دليل يخليكي تطلقي بنتك و تاخذي منهم العيال !!

فاتن : مديحة اللي قالتلك مش كدة!!

-مش مهم مين اللي قالي ..المهم أن انا عندي الدليل اللي بتدوري عليه 😁

فاتن بفرحة : بجد ؟ فكرت قليلا ثم قالت بتوجس 

-و انتي هتكسبي اي من كل ده!!

-احنا الإثنين  كسبانين يا مدام فاتن .. انتي هتحققي انتقا"مك من حسنات و تحر"قي قلبهم عالولاد  اللي مستنيينهم بالريق الناشف...و انا هانت"قم من بدر و اخليه يندم عاليوم اللي طلقني فيه  لما يتحرم من ولاده اللي مستنيهم من سنين ...خصوصا لما حنان تعرف الحقيقة ...ساعتها هي اللي هترفض تقعد معاه دقيقة وحدة

فاتن :  حقيقة ايه ؟! هاتي اللي عندك سامعاكي 🙄🤨


توجهت ام أحمد الى الغرفة التي طلبها من اجلهما بينما توجه خالد الى الشاليه ليقضي ليلته هناك على ان يعود في الصباح الباكر 

خلد الجميع إلى النوم ..ما عدا بعض الممرضات المناوبات 

لكن عموما هدأت الحركة في المستشفى 


فدخلت أميرة الغرفة بحذر، كان ياسين مستلقيًا على السرير، وجهه شاحب لكنه يتنفس بانتظام و الاشارات جميعها تشير الى أن الوضع مستقر 

إقتربت منه ببطء و امسكت بيده بلطف و عيناها تذرفان الدموع

أميرة: بصوت منخفض ياسين، أنا هنا يا حبيبي 🥺

صحيح انت كذبت علي و وجعتني اوي ، بس انا مش هاقدر أفقدك تاني ...لما اخترت أعيش  بعيد عنك  صدقني ده كان أصعب قرار اتخذته في حياتي .. وقتها كنت مجرو"حة منك اوي ...بس بعدين اتأكدت اني ما اقدرش أعيش  من غيرك....بصراحة انا  سامحتك من زمان ...بس كبريائي الغ"بي منعني أتصل بيك و اقولهالك ..  كنت مستنياك ترجع تدور عليا ..كنت مستنياك توفي بوعدك  ..مش وعدتني انك مش هتتخلى عني .؟ 

فضلت طول المدة دي مستنياك تظهر بس انت عمرك ما ظهرت. ..و يوم ما ظهرت اكتشف انك عمرك ما بعدت عني !! 😔

يوم ما ظهرت أخسرك تاني 😭😭😭

وضعت جبينها على يده و قبلتها و هي تبكي 


ارجوك ترجعلي تاااني ...اوعدك اني مش هاعاتبك تاني و لا هازعل منك و لا هازعلك  لحد ما امو"ت...بس ما تعملش فيا كدة و النبي 😭  لو مشيت المرة دي بجد صدقني انا مش هاتحمل و هأحصلك على طووول 😭

انا مشتاقاااالك كثيييير  ..و ندماااانة  أكثررر  يا روووحي 😭


مشتاااقة لحضنك  ..مشتاااقة لريحتك ...لكل حاجة فيك . . 

و ندمانة على غلطات كثيرة  ...لو رجع الزمن بيا لورا عمري ما كنت  هأكررها...اكتشفت ان عمرنا قصير ...و السعادة  عمرها أقصر 

حرام نضيعها بالعناد و الكبرياء و المباديء اللي احنا فاكرينها أهم حاجة.. .بس هي في قانون المحبين حاجات مالهاش معنى 


ندمانة اني أجلت فرحتنا...أيوة ندماااانة اوي ..خفت من كلام الناس و حرمت نفسي عليك ..كان ممكن تمو"ت بجد 😓

و تمشي و في قلبك قهرة مكنتش هاتحمل ثقلها 😭


رفضت اسمعك و نشفت دماغي ..و انا عارفة انك اتعذ"بت اكثر مني من القرار ده ....عارف !!  لو كنت اتخيل هيجي يوم و تتخطف من قدام عيني زي ما حصل النهاردة كنت ضربت دماغي بالجزمة القديمة و لعن"ت عنادي و غبائي مليون مرة عالحال اللي وصلتنا ليها بسببهم 

ارجوووك تسامحني .. ارجوك ما تعاقبنيش بإنك تمشي و تسيبني  أرجووووك يا روحي ...انا محتاجاااالك أكثر من اي وقت 😭


في تلك الأثناء دخلت ممرضة و همست بحدة :

انت يا سيدة ماذا تفعلين هنا؟؟ ممنوع دخول العناية المركزة دون تعقيم اخرجي حاااالا !!

أميرة بتوسل : دقيقة اخرى فقط ارجوووكي 😭


الممرضة : قلت لا .. سيوبخني الطبيب لو رآكي .. هيا اخرجي حالا من فضلك لا أريد مشاكل في عملي بسببك

خرجت أميرة تجر الخطى بحزن و تعب و اغلقت الممرضة الباب خلفها ..


و ما هي إلا لحظات حتى نزلت قطرات دموع من عينيه بينما تسارعت نبضات قلبه و دق الجهاز إشارات الخطر ثانية 


ابتعدت قليلا برفقة الممرضة و ما هي إلا ثوان حتى سمعت الصوت آت من غرفته و اتى الطبيب راكضا و هو يسأل : ماذا هناك ؟؟

الممرضة بقلق : لا أدري سيدي الطبيب !

الطبيب بحدة : كان وضعه مستقرا من المؤكد أنه قد حدث شيء ما !! 🤨

قالها و هو يدخل راكضا الى غرفته

فنظرت إليها بلوم: ارأيت ماذا فعلت!! 😤

ثم دخلت خلف الطبيب و تركتها حائرة تترقب من الخارج و هي تبكي بإنهيار 


بعد مدة خرج و هو يقول لها بحدة: معدل ضربات القلب فوق الطبيعي و كذلك معدل التنفس و عضلات القلب منقبضة بشدة و مؤشر الادرينالين يشير لنسبة عالية.. لا شك أنه قد تعرض لإنفعال شديد ..هل حدث له شيء قبل وصولي ؟؟ 


الممرضة : لا دكتور ...لم يحدث شيء ..دخلت كي اتفحص مؤشراته فوجدته بتلك الحال و ركضت على الفور لأناديك 😥


الطبيب بتفكير: لا شك اذن أنه  حلم بشيء ما ! عقله الباطني يستعيد ذكريات هي ما  تسبب له بهذا الانفعال .. حتى أنه كان يبكي !! المهم راقبي حالته عن كثب إياكي ان تغفلي عنه مفهوم؟؟

الممرضة : مفهوم دكتور 😥


غادر الطبيب و اقتربت من أميرة المنهارة أمام الزجاج

-كدت افقد عملي بسببك 😤.. إياكي ان تدخلي ثانية بدون اذن....فحياته مرهونة بهذه الساعات التي يقضيها  في العناية 


قالت لها أميرة و هي  تبكي بحرقة: ارجوكي ساعديني. . انا زوجته..كنا منفصلين لبعض الوقت ...متأكدة ان لا أحد يستطيع اعادته من الغيبوية الا انا.. ليس له اي رغبة في الحياة. ارجوكي  دعيني أحاول ثانية ...اريد فرصة واحدة فقط ..من فضلك 😭 اما ان اخرجه من غيبوبته او ياخذني معه الى حيث يذهب ...لا اتحمل البقاء في الخارج مكتوفة اليدين ارجوووووكي 😭


رق قلبها لحالها و حزنت كثيرا من اجلها فوضعها كان مزر حقا و حالتها رثة.... نظرت يمينا و يسارا ثم قالت لها

-تعالي ساعطيكي ملابس معقمة و اياكي ان تذكري اسمي لو وجدك الطبيب 

اميرة بإبتسامة حزينة: اعدك لن أقول انك من سمح بذلك سأقول وجدت هذه الثياب في الغرفة و دخلت بدون اذن

الممرضة : هيا اسرعي ...من هنا 


في الصباح 

أميرة في غرفة العناية المركزة تنام فوق كرسي بالقرب من سرير ياسين و هي تضع رأسها على يده 


دخل الطبيب مستغربا : سيدتي !!

استيقظت بتثاقل لتجد نفسها قد غفت بحالها تلك 

-ماذا تفعلين هنا ؟ 

همس الطبيب بغضب و هو يكمل: غير مسموح لأجد بالتواجد في العناية 

 أميرة بتعب و هي تقول ؛ كنت اجلس بجانبه فقط لم اصدر اي صوت 😥

الدكتور : سيدتي من المهم التقيد بالقوانين نحن نهتم بزوجك كما ينبغي....هيا  عليك الخروج حالا و لا تكرري هذا الفعل فقد ينتج عن هذا مضاعفات لا يحمد عقباها


تركت أميرة يده و هي تقف بصعوبة قائلة بتعب: حسنا   ..انا حقا آس ...

قبل أن تكمل كلمتها وقعت أرضا و صاح الطبيب من امام الباب : بسرعة لدينا حالة اغماء هنا !!


حضرت ممرضتين بسرعة و احضرا نقالة 

اخرجاها مسرعتين و تفاجأت ام أحمد بها بينما تنقلانها الى احدى الغرف المجاورة 

لم أحمد بقلق : ارجوكي  يا انسة هذه ابنتي ما بها ؟!😰

الممرضة : لقد كانت في غرفة مريض العناية المركزة و اغمي عليها . من الواضح انها لم تأكل شيئا منذ الأمس 

ام أحمد بحزن : نعم ..لم تأكل 🥺


حملتاها و وضعتاها على السرير بينما أكملت الممرضة الثانية : اذن من المؤكد ان نسبة السكر عندها في الحضيض 

خرجت ام أحمد و دخل الطبيب مسرعا ثم خرج بعد قليل 

-نسبة السكر منخفضة كادت ان تدخل في غييوبة سكر كما ان ضغطها منخفض جدا ... يبدو انها لا تهتم بأكلها في الفترة الاخيرة

اومأت ام  أحمد بحزن : هذا صحيح ..لقد مرت بفترة عصببة


خرجت ام أحمد بينما وضعت لها الممرضة محلولين احدهما ملحيا و الاخر سكري 

جلست أم احمد بالخارج لا تعرف هل تقلق على حال ياسين ام حالها هي   


في تلك اللحظة جاء خالد و هو يحمل أكياسا 

-خالتي بتعملي اي هنا دورت عليكم جنب اوضة ياسين مش لاقي حد !

نظر حوله قائلا بتساؤل : اومال فين أميرة ؟؟


اشارت ام أحمد بحزن؛ جوة يا ابني. ..وقعت من طولها 

خالد بتذمر: من امبارح باتحايل عليكم تاكلو لقمة.. خذي هتاكليها مش عايز مناقشة ..مش عايزك انتي كمان تقعي .اومال مين هيسندها و يقويها ؟ 


امسكت ام أحمد الكيس بقلة حيلة و هي تقول : طيب يا ابني ..يا ريت تشوف شنطتي في الاوضة فيها الدوا بتاعي

خالد : حاضر يا خالتي 


غادر مسرعا و ما أن وصل الى الغرفة حتى اتصلت سحر فاجابها 

خالد -حبيبي صباح الخير اي اللي فكرك بيا عالصبح  ☺️

سحر -صباح النور ...انا اتصلت بيك قبل ما ادخل الامتحان عشان اوعدك قبل ما نسافر 

خالد بدهشة -تودعيني الساعة 8 الصبح ؟ معاك طيارتكم بعد ثلاث ساعات ؟ تقدري تتصلي قبليها 🤔

-ماهو بعد ما اخرج على طول هيكون بابا و ماما مستنين بالتاكسي ..هنطلع المطار على طول و مش هأعرف اودعك براحتي 


اغلق خالد الباب خلفه و هو يقول  بتساؤل : اه ..قلتيلي براحتك هاا!! براحتك  اللي هو ازاي يعني ؟🤨🤔

-يعني  عايزة اقولك اشوف وشك بخير حبيبي 🥰 خلي بالك من نفسك و من أميرة ... و طمنني على صاحبك مووووح 😘

قالتها و اقفلت الخط سريعا 


وقع خالد على السرير و هو يقول : اه يا قلبي !! مش مصدق انها قالت لي حبيبي 😍 !! و كمان رمتلي بوسة ف التلفون🥰 ! هو اي اللي بيحصل يا جماعة ... حد لعب في الاعدادات ولا أي !🤔

اه  افتكرت ام أحمد ... الدوا !!  قالها و هو بتذمر


يخرب بيت اللي جابوك  يا خالد ..صاحبك مرمي في غيبوبة و انت بتفكر في الحب!😠

-انا مالي ما هي اللي با"ستني عالصبح ! الله 😟😕

-طب يالا يا روميو تلحق مرات اخوك اللي متلقحة جوة و تشوف مالها .يالا يا خوي. قال هي اللي با"سته ..با"ستك حية يا بارد 😤


 - بقى منشفة دمي طول الشهور اللي فاتت و يوم  ما ينضرب صاحبي بالرصاص جاية تعاكسيني حضرتك ! 😤

طيب يا سحر ..انا هوريكي يا بنت فاتن 😡 

(خالد و انفصام الشخصية يا جماعة 🙄😂)


كانت فاتن تجهز حقيبتها و هي  تفكر في طريقة لإخفاء اللوحات الزيتية التي سرقتها من قصر ياسين لكن التحدي الاكبر كان في اخفاء البيضة الذهبية  حتى لا يكتشف امرها عند  معبر الجمارك و في نفس الوقت المحافظة عليها من الكسر خلال الشحن 

فجأة  لمعت في ذهنها فكرة مجنونة 


ارتدت ملابسها مسرعة و خرجت لتشتري كل ما تحتاج اليه لتنفيذها قبل أن يعود صالح ثانية مع موعد السفر


استفاقت أميرة بعد مدة و التفتت حولها لتجد ام أحمد و خالد 

إقتربت منها ام أحمد قائلة : حمد لله على سلامتك يا بنتي 

خالد : طول اليوم من غير اكل و ادي النتيجة   كنتي هتحصليه بغيبوية سكر. . عاجبك كدة؟! 😒


حاولت أميرة ان تنهض بتثاقل لتجد كلتا يديها معلقتان بانبوبين و مرتبطتين بمحلولين 

-اي ده انا فين ..حد يشيل الانابيب دي  يا ماما 😰

أم أحمد :رايحة فين بس ارجعي  مكانك هترتاحي  هنا لحد ما المحلول يخلص و نتطمن عليك 

أميرة بمحاولة النهوض : انا كويسة. .انا عايزة اتطمن على ياسين .. خليني ارووح له . ..اااه 😫


اعادتها ام أحمد بصعوبة بعد ان حاولت الوقوف و شعرت بعدم توازن و ألم 

-ما قلنا انتي دايخة بسبب قلة الاكل مستعجلة على ايه ماهو زي ما هو مش هيروح لاي مكان. .. 🤨

-بس مش عايزة اسيبه لوحده 😭 يمكن يصحى و ما يلاقيش حد  معاه 🥺

خالد : طب خليكي هنا ترتاحي  و انا هأقعد هناك . .اول ما يخلص المحلول تجي على طول ماشي ؟؟


نظر الى أم أحمد قائلا : خليكي معاها و اول ما يخلص المحلول تنادي الممرضة

-حاضر يا ابني 

اومأت أميرة بقلة حيلة و عادت الى التمدد بتعب 


خرجت سحر من الامتحان و كان كل من صالح و فاتن بإنتظارها بالتاكسي الذي كان يشك صاحبه لوهلة لأنهما غريبان ركبا السيارة  بالصدفة في نفس اللحظة


دخلت سحر مسرعة : انا جاهزة.. شنطتي معاكم ؟

صالح : ايوة يا بنتي ..

نظر صالح الى السائق و قال : الى المطار من فضلك 


بعد مدة وصلوا الى المطار


إقتربت فاتن و هي تحمل حقيبة ملابسها و حقيبة كبيرة تحتوي على لوحات مغلفة و كيس هدايا كبير يحتوي على لعبتين و هما دبين محشوين من الحجم الكبير  احدهما بشكل  باندا و الاخر دب قطبي ابيض  .. توجهت إلى قسم الشحن رفقة صالح و سحر ، و قامت بتسجيل الحقائب كأمتعة شخصية. بينما امسكت بحقيبة الهدايا بيدها


موظف المطار: “هل لديكم أي شيء يحتاج إلى تفتيش خاص؟”

اومأ صالح بالنفي و هو يضع حقيبته  و كذا سحر ثم نظر الموظف إليها بتوجس  بينما تحمل ثلاث حقائب فقالت فاتن بثقة: “لا فقط  بعض اللوحات القديمة التي  كنت أستخدمها في دروس تعلم  الرسم و هذه بعض الهدايا  لأطفالي..ثم أكملت بفرحة: لقد ولدت ابنتي توأما ذكور و  نحن مسافرون إليها لهذا السبب ☺️


نظر الموظف إلى الحقيبة مطولا  بينما نظر صالح بتعجب الى سحر 


 مرر الرجل حقيبة اللوحات عبر جهاز الأشعة السينية. لتظهر اللوحات على الشاشة، لكنها تبدو كأنها مجرد لوحات عادية...ثم اشار الى كيس الهدايا الكبير فقالت فاتن 

-ارجوك اسمحلي ان اخذه معي الى الطائرة . نظرت الى عنبر الشحن و قالت : انظر كم هو متسخ ستصل تلك الدببة المحشوة قذ"رة جدا ...من فضلك 🥺 انها مجرد ألعاب 


نظر الى زميله فأومأ له بالإيجاب فلمعت عينا فاتن بفرحة

ثم قال الموظف: حسنا و لكنك ستمضين هذا التصريح كي تتمكني من ادخاله معك الى الداخل 

فاتن : اي تصريح ؟

الموظف : أنه اجراء روتيني في حال ادخال امتعة دون مراقبتها عبر الاشعة .. أنه تصريح شرفي بأنك لا تحملين اي ممنوعاات

فاتن بتأكيد : اااه بالطبع ... فهمت 


اخذت الورقة من يده و امضتها على الفور دون ان تعلم ماهيتها فقد كانت تحاول اخفاء توترها و تحاول الاسراع في مغادرة نفطة التفتيش قبل أن يكتشف امرها 


فور عبورهم قالت سحر بتساؤل: دباديب اي دي يا ماما ؟! اي لزمة الهدايا ما كنا اشترينا حاجة من هناك بدل ما احنا هنشيل كل ده!! 

-انا اللي هشيلهم  مش انتي ...و بعدين هي دباديب كندا زي اللي بتتباع عندنا في مصر؟؟ 

-بس دول لسة ما طلعوش من الحضانة حتى ! 🤔

فاتن: مش مهم .. انا فرحانة باحفادي و جبتلهم هدايا دلوقت براحتي 🙄☺️ مش هأدخل عليهم بايديا فاضيين

سحر بشك: و اي حكاية اللوحات اللي بتتعلمي فيها الرسم دي ؟؟ اول مرة اشوفها!!

-انتي مالك ؟! همست في اذتها بغضب 

فصمتت سحر و لحقت بوالدهاو هي تدعو الله الا تكون والدتها تخطط لأمر ما  ..


كانوا سيركبون الطائرة و فاتن تشعر بالسعادة لنجاح  خطتها حين ناداهم احدهم من بعيد بصوت عال :انت ..يا سيد !!! توقفوااااا

بارت 89 🔥 الجزء الاول 

كان صالح و عائلته سيركبون الطائرة و فاتن تشعر بالسعادة لنجاح  خطتها حين ناداهم احدهم من بعيد بصوت عال :انت ..يا سيد !!! توقفوااااا  


توقف صالح بتساؤل و شعرت فاتن بالد"م يتجمد في عروقها لوهلة لكنها حاولت ألا تظهر قلقها 


اقترب الضابط فورا منهم قائلا : سيدي لقد  اكتشفنا أن حمولتكم تتعدى الوزن المسموح به لذا عليكم دفع رسوم اضافية ..


تنهدت فاتن براحة بينما قال صالح : حسنا ...كم المبلغ ؟! 

الضابط : 60 دولارا  ...يمكنك الدفع هناك 

عاد صالح مسرعا الى البوابة و دفع المبلغ المطلوب ثم عاد ليلتحق بهم 


في الطائرة

فاتن تجلس في مقعدها، تشعر بالارتياح لأنها نجحت في تمرير اللوحات و البيضة  دون أن يكتشف أمرها أحد.

فلاش

خرجت فاتن مسرعة و هي تهمس فاتن لازم أكون ذكية و ما اسيبش أي أثر.

اشترت لوحتين زيتيتين من امام  احدى المكتبات حيث يعرض أحد الرسامين الهواة اعماله للبيع مقابل بضع دولارات و كانتا  توافقان مقاييس اللوحتين اللتان اخذتهما ثم اشترت دبين محشوين و عادت سريعا 

بدأت  في العمل على خطتها فقامت بنزع اللوحات و تثبيت تلك  المسروقة على الأطر  و من ثمة اعادة تغليفها باللوحات العادية بطريقة تجعلها تبدو كأنها مجرد لوحات رسمت في المنزل ثم فتحت احدى الدببة  المحشوة بحذر و وضعت  البيضة داخلها و احاطتها بالصوف من كل الجهات، و خاطت الفتحة بعناية.

عودة من الفلاش 


همست فاتن بفرحة: انتي بجد عبقرية يا فاتن ..هتبقي غنية و مش هتحتاجي لحد بعد كدة 😁


 

انقضى اليوم الثاني بدون أي تغيير و هاهو صباح اليوم الثالث ينبلج على أبطالنا 

وصل صالح و عائلته الى منزلهم  و كان الوقت متاخرا جدا فقد استغرقت الرحلة اثنا عشرة ساعة و كانت الساعة تشير الى منتصف الليل ...فور وصولهم دخلت فاتن الى غرفتها و هي تحمل الدب و اللوحات 

اغلقت الباب خلفها و فورا قامت بإخراج التحفة  و اللوحات و إخفاءهم في مكان آمن و هي تفكر في  كيفية بيعهم في اقرب وقت  .


في المستشفى

خرج الطبيب من الغرفة  بعد ان تفحص كل مؤشراته  و سرعان ما توجهت نحوه أميرة المتعبة بقلق

-دكتور ما الاخبار !؟


الطبيب بإبتسامة -تهانينا سيدة أميرة لقد عدت مرحلة الخطر على السيد  و وضعه مستقر تماما تستطيع نقله الى غرفة عادية بعد قليل لنأمل فقط أن يستفيق من غيبوبته سريعا 


غادر الطبيب و تجلس مجدداً، هذه المرة بوجه مليء بالأمل والامتنان و هي تقول : الحمد لله يا رب ...الحمد لله 


وصل خالد و هو يحمل الطعام رفقة أم أحمد 

خالد : طمنيني الدكتور قال اي ؟؟

أميرة بأمل : بيقول عدى مرحلة الخطر و وضعه مستقر 

هينقلوه على غرفة عادية بعد شوية ☺️


تهلل وجه ام أحمد بفرحة: الحمد لله يا ما انت كريم يا رب 

تنهد خالد براحة: الحمد لله...اهو كدة ما لكيش حجة


نظرت إليه أميرة بتوجس فناولها الأكل بقوة قائلا : هتاكلي مش عايز اي اعتراض. ..انتي امانة ياسين مش عايزه لما يصحى يهزقني بسببك...خذي يالا 


ابتسمت بحزن قائلة : متشكرة اوي على وقفتكم معاي ..مش عارفة من غيركم كنت عملت اي 😌

أم أحمد : احنا اهلك... و هو ده دور الأهل: يقفوا في ظهر يعض في الازمات مش كدة؟! 


اخفضت أميرة رأسها بإحراج : انا آسفة بجد على كل اللي حصل مني ارجوكي تسامحيني يا ماما ... جرحي مكانش مخليني اشوف الحقيقة كاملة ...كبريائي عمى على عينيا 😓


ربتت أم أحمد على يدها بحب قائلة ؛ ما تقوليش كدة يا بنتي 

كلنا بنغلط. ..المهم ننسى الماضي و نركز على بكرة 


نظرت أميرة  الى غرفة ياسين بينما تنقله ممرضتان فوقفت مسرعة و هي تنظر اليه بلهفة

بينما  قال خالد بعبث : أهم حاجة دلوقت ان ياسين يخف و بعدها هنعملكم أحلى فرح خلينا نخلص من أم نكدكم بقى  عشان نعرف احنا كمان نتجوز


ابتسمت كل من أم أحمد و أميرة على مزاحه و قالت أم أحمد : و انت ما اتجوزتش ليه حد كان ماسكك ؟؟


خالد بحزن: معقولة كان يجيلي قلب أفرح و صاحبي قلبه مكسور؟! 

اطرقت أميرة بحزن حين تذكرت انها السبب فغمزته ام اأحمد بمعنى: يخربيتك خربت الدنيا 😤 


ثم قالت في محاولة منها لتغيير الموضوع : الا من حق اتصلت بسحر تسأل وصلوا ولا لأ  يا ابني ؟؟ 

خالد : هي اتصلت بيا اول ما وصلوا البيت 

أميرة بتذكر: الا من حق هو بابا و ماما ما عرفوش بالخبر؟!

أم أحمد : لا و الله ما قلناش.. خفنا على وضع والدتك ما هي بتقلق على كل حاجة.  

أميرة : معاكي حق .. هأبقى اكلمهم انا ....بقالي يومين ما اتكلمتش معاهم زمانها قلقت عليا 


نظرت الى خالد و قالت برجاء: و النبي لو رحت الدار تجيبلي شاحن التلفون بتاعي لأنه خلص شحن

خالد : طيب انا اصلا رايح دلوقت ..نظر الى أم خالد و قال : مش عايزة توصيني حاجة ؟ 


في تلك اللحظة رن هاتفه و كان منذر 

أم أحمد : لا يا ابني بالسلامة انت دلوقت ..

و انتي يا بنتي كلي لك لقمة تصلب طولك 

اميرة : لا انا هروح اوضة ياسين   زمانهم خلصوا 


غادر خالد و هو يجيب: الو ايوة يا منذر

منذر: اخبار البيه اي يا خالد

خالد : و الله لسة زي ماهو المهم أنه عدى مرحلة الخطر

-الحمد لله ...انا كنت جايبلك الاخبار اللي طلبتها 

خالد : و الله ؟! هات يا سيدي!! إدوارد  لقى ايه ؟


منذر: بيقول ان الگلب دانيال كان بيشتغل في أي حاجة طول الفترة اللي فاتت لحد ما قدر يجمع  مبلغ التذكرة  و الظاهر كان متعاون مع واحد اسمه رودريغو من رجالته المخلصين اللي فضلوا هنا  ..ساعده عشان يدخل البلد بأسم مستعار و جواز سفر مزور...و اول ما الزعيم اكتشف الملعوب بعث مين يصفيه فورا  بس لحقوه متأخر 

خالد: طبعا ماهو الزعيم مش بيرضى حكمه ينزل الارض مهما كان مين اللي خالفه...

منذر يالا اهو غار في داهية ربنا يحر"قه مطرح ما راح 


خالد : المهم يا منذر انا كنت عاوزك في خدمة تانية و النبي اصلي انشغلت مع ياسين و ما عرفتش اتصرف فيها 

منذر : اؤمرني يا اخوي 


في مصر 

كانت فاطمة تحضر الفطار حين خرج رجب مسرعا و هو يعدل ملابسه

-خير يا رجب رايح فين عالصبح ؟

-عندي مشوار مهم ..

-طب مش هتفطر؟

-لا يا فاطمة مستعجل ..

-يا خوي كل لك بيضتين ترم عظمك ...مستعجل اي يعني معندكش دقيقتين  تقعد فيهم زي الناس ؟

نظر الى ساعته و قال بإستسلام : حاضر يا ستي ..عشان بس تعبتي نفسك و حضرتي كل ده  هأكل بيضتين 😊


جلس قبالتها و تناول بيضة فسألته

-الا من حق ؟ هو  اللي أتصل امبارح لما كنت طالع برة صالح جوز اختي ولا انا سمعت غلط؟؟

رجب بهدوء: ايوة هو 

فاطمة بتعجب: غريبة ! اي اللي فكره بيك؟ 


فكر رجب قليلا ثم قال :اه انا نسيت اقولك ... أصله إتصل يقول ان بنته ولدت ..

فاطمة بفرحة ؛ و الله !! 😍 

اكمل رجب بينما يشرب الشاي بسرعة : لو عايزة تروحي تزوريها معنديش مانع بدر زي ابني و مش ناسي وقفته معايا


ثم ما لبثت ان تذكرت شيئا فقالت بتعجب : بس لحقت تولد ازاي مش هي لسة شهرين على التاسع ؟! 

رجب و هو يقوم : ايوة حصلت مشكلة و اضطروا يولدوها بدري و حطوا الولاد في الحضانة

فاطمة بفرحة:  ولاد !!

-ايوة ...ولدين ...يالا بالإذن بقى 

قالها رجب و هو يخرج 


فتهلل وجه فاطمة بفرحة و قالت : الحمد لله عقبال بنتي يا رب ! 🥰

ثم أكملت بتفكر: بس غريبة يعني ما اتصلتش فاتن ليه و قالت لي هي عالخبر !!  يتصل صالح برجب ليه ؟! 😕.الله !! هي اي الحكاية بالضبط 🤔😕


فكرت قليلا ثم قالت : اووف رجب خرج و انا معنديش رصيد و لا الواتس اللي بيقولوا عليه ده ! 😏

لقيتها !! انا معاي رقم بدر  هاتصل بيه يمكن يكون معاها ☺️


في تلك اللحظة خرجت ندى من غرفتها :صباح الخير يا ماما 

ندى!!!صباح النور يا روحي  ..هاتيلي  تلفوني و علبة الدوا الزرقا من اوضتي و  تعالي  تفطري عشان تروحي مدرستك 


غرفة ياسين في المستشفى

جلست أميرة بجانبه بينما ينام بعمق 

 امسكت يده بحزن قائلة 

-هتصحى امتى بقى يا روحي ...الدكتور بيقول خلاص عديت مرحلة الخطر 

وضعت يدها على يده بحب: مش فاضل غير تصحى و ترجع لمراتك حبيبتك ...

انا اهو ..جنبك انا  رجعتلك يا روحي و ندمت اني مشيت أصلا 😮‍💨

انا فعلا كنت غبية لما فكرت احرمك مني عشان اعاقبك ..اتاريني كنت بأعاقب نفسي 😔

ارجوك أنا مسامحاك بس  بلاش تعمل فيا كدة تاني  😓


وضعت رأسها على يده بتعب و يدها على قلبه بحذر و أكملت بحزن:  بعد كدة لو فكرت تعملها تاني و ثالث و رابع و توجع قلبي بدل المرة ألف انا هسامحك و مش هأبعد عنك تاني 😓


انهمرت دموعها بينما تهمس بخفوت

لو فعلا بتعشقني زي ما قلتلي ليلتها ارجعلي و ما تفجعش قلبي...انا حياتي بقت مرتبطة بيك و قلبي بينبض بإسمك من يوميها يا روحي اصحى بقى ارجوووك كفاااية وجع لقلبي اكثر من كدة 😭


يعني فوق شوقي ليك عايزني اتحمل ذنب انك ضحيت بحياتك عشان تنقذني ! طب ليه ؟؟ ما كنت تسيبني اموووت انا المرة دي !! يعني هي حياتي كانت اغلى من حياتك... ولا كانت تساوي حاجة من غيرك 😭

مصمم توجعلي قلبي بدل المرة اثنين ليه يا ياسيييين 😭


 اصحى يا حبيبي  كفااااية بقى انا و الله العظيم اتعلمت الدرس و اتربيت على ايدك و حرمت ابعد 😭


فوق بقى أميرتك جنبك و هتفضل معاك لآخر يوم في عمرها

ارجوك يا روحي انا حاسة اني مخنووووقة من غيرك 😭


مش عايز تصحى... طب خذني معاك ما تسيبنيش اتعذب كدة😭


مسحت دموعها بإبتسامة منكسرة و قالت بأمل 

-لا. .. لا يا ياسين ...عارفة ان لينا حياة مع بعض لسة ...قلبي بيقولي كدة 🥲 ..قلبي بيقولي انك مستحيل تمشي و تسيب حبيبتك . .عشان خاطري قوم بقى !!🥺

انت بس قوم و انا اوعدك اني هاعوضك عن كل لحظة حرمتك فيها مني ..😓😭🥺

-احلفي !! 😟


رفعت أميرة رأسها بدهشة ممتزجة بفرحة 

 -ياسييييين !! 😳😍


كانت حنان في المستشفى تساعدها هنادي على تغيير ملابسها حين دخل بدر و هو يطرق الباب : اقدر ادخل يا ماما

-ايوة يا ابني خلاص خلصنا تعال. .

دخل بدر و هو يقول بحب: خالتك عايزة تباركلك ☺️

امسكت هاتفه بفرحة : صباح الخير يا خالتي 🥰

-صباح النور يا روح خالتك ..لسة رجب قايل لي حالا عالخبر .ألف ألف مبرووك يا حبيبتي يتربوا في عزكم ان شاء الله 🥰

-ربنا يبارك فيكي يا خالتي عقبال أميرة ☺️


تذكرت فاطمة حال ابنتها فتنهدت بحزن: يا رب ينصلح الحال بينها و بين جوزها الاول 😌

حنان بإحراج : ان شاء الله يا خالتي  ..

فاطمة :سميتوهم اي يا حنان 

حنان :سامي و سيف 🥰

-الهي ربنا يجعلهم ذرية صالحة و  يسعدهم و يحميهم من كل شر يا رب 

حنان بحب : يا رب يا خالتي 🥰...

-هابقى أحاول أجيلك بكرة  انتي عارفة عمك رجب بيحب بدر قد اي 

-تسلمي يا خالتي و اهو بالمرة تشوفي ماما 🥰

فاطمة بتعجب: و انا هلاقي مامتك فين!؟ 

-ماهي ماما و بابا و سحر جوم مصر امبارح  و أكيد هيجو النهاردة عندنا ☺️

فاطمة بدهشة: طيب يا بنتي أكيد هنبقى نتقابل !


اقفلت الخط و هي تهمس بتعجب: جات من كندا و وصلت و انا معنديش خبر !! و صالح بيتصل برجب و بيطلع و هو بيهمس !! هو اي اللي بيحصل بالضبط 🤔!! 


في منزل فاتن :

خرجت فاتن و هي تقول بتذمر: اوووف   اي القر"ف ده 

البيت كله غبرة ...هأنظفه ازاي ده كله !! 🤮


دخلت سحر و هي تحمل أكياسا 

فاتن بتعجب: كنتي فين عالصبح ؟؟ 

سحر : رحت مع بابا جبت حاجات للبيت اكل و خزين 

نظرت فاتن خلفها و قالت بضجر: طب هو فين؟ 😏

سحر ببرود : مش عارفة ...قال عنده مشوار اول مهم

-مشوار اي ده اول ما وصل !! هو ليه اي هنا أصلا !! 🤔

سحر بلامبالاة : مش عارفة ...يالا خلينا نلبس عشان نروح عند حنان ..

فاتن : نروح اي اومال هو مش جاي معانا؟!

سحر : لا قال خذوا تاكسي و انا هالحقكم اول ما اخلص مشاويري 

فاتن : و بعدين معاه بقى !! هو مش هيجيبها لبر ولا أي !! لااااا بقى كدة كثيييير 😤 

سحر ببرود : شوفي انتي عملتي اي  يخليه يزعل منك و يخاصمك 

فاتن : عملت اي يعني 🤨 ؟؟ مش كفاية متحملة العيشة القر"ف اللي معيشهالي !! 😏

سحر بحدة : ده مش مبرر عشان تخونيه 😤

ابتلعت فاتن ريقها بصعوبة و قالت : اخونه! جبتي منين الكلام ده ! 😥

سحر بضيق : موجود في الواتس بتاعك....ادعي ربنا ما يكونش بابا  كمان شافهم و ده سبب خنقته طول المدة دي 😔

فاتن : انتي ...انتي بتقولي اي 😰

سحر :بابا ما يستاهلش منك كدة ..ما يستاهلش تقابلي كل تضحياته عشانك بالخيانة ..


قالتها بإنكسار و هي تدخل غرفتها ثم أكملت و هي تمسح دموعها هألبس و اطلع أدور على تاكسي و استناكي برة 😭


في المستشفى 

فتح ياسين عينيه ببطء و نظر إلى أميرة بابتسامة ضعيفة.

و هو يهمس  بصوت خافت: لو كنت أعرف إن ده هيحصل كنت رميت نفسي قدام الميترو من تاني يوم 


ابتسمت أميرة و دمعت عيناها من الفرح و هي تقول : و ليك حيل تهزر كمان ! حرام عليك انا كنت هموووت من خوفي عليك 


ياسين بتعب و هو يحاول رفع يده ليمسك بيدها أنا آسف  اني قلقتك كدة

أميرة بفرحة عارمة و دموع غزيرة : آسف اي بس انت اللي بتتاسف بعد كل الي حصلك !! المهم انك بخير 🥰 ..يالا انا هأنادي ام أحمد 🥰 دي هتفرح اوي 


أمسك يدها بتعب و هو يهمس بشوق:خليكي ...ما تمشيش 

انحنت أميرة و قبلته على جبينه بلطف و هي تقول :عمري ما همشي تاني ...انا معاك  يا روحي 😊


نظر إليها بعينين متعبتين لكن  مليئتين بالحب : حياتي من غيرك كانت ظلمة ...انتي النور لحياتي صدقيني ...من غيرك مكنتش عايش 

تبتسم وتدمع عيناها مرة أخرى بفرح: هسس ما تتعبش نفسك انت لسة تعبان ...انسى كل حاجة  المهم نركز على شفاك دلوقت 


في تلك اللحظة دخلت أم احمد و تفاجأت برؤيته مستيقظا 

-ياسين !!! الحمد لله على سلامتك يا حبيبي 🥰

-الله يسلمك يا ماما 

أم أحمد : الحمد لله ربنا استجاب دعواتنا كلنا و دعوة الغلبانة اللي كانت هتمو"ت نفسها عليك  دي 

نظر الى أميرة بحب فقالت ام أحمد : اما اروح أفرح خالد و بالمرة أقول للدكتور ☺️

12

بعد مدة وصلت كل من فاتن و سحر الى المستشفى بعد ان استغرقت فاتن طول الرحلة و هي تفكر فيما قالته سحر ثم تعود و تنفض تلك الافكار من رأسها قائلة 

-لا مستحيل يكون عرف و الا مكانش اتحمل يفضل معاي ...كان اما هيتهور و يعملي حاجة او كان يطلقني بالثلاثة  ...و كلام سحر معناه أكيد انها  مش هتقوله عاللي شافته ...خليكي انتي بس هادية و ما تخليش حد يحس بإنك متوترة 


دخلتا  الى جناح الولادة و سألتا عن غرفتها و توجهتا إليها و كل منهما في واد 


 كان بدر يساعدها على الأكل بعد ان اوصل والدته الى المنزل للتحضير لإستقبالها كما طلب بدر منها   و من ثمة  الحضور الى المستشفى في موكب كبير  من اجل مرافقتها الى المنزل 


كان يحضر لهذه المفاجأة منذ يومين و ينتظر اللحظة التي ترى فيها ذلك الحفل بفارغ الصبر 


حنان : خلاص انا شبعت 

بدر : شبعتي اي و ده تسميه اكل !!

-يوووه يا بدر 😔!! انت عايزني اثخن و ابقى زي الجاموسة؟ ما انا في الحمل كنت باسمع كلامك و بآكل غصب عني عشان خاطر الولاد و صحتهم 😌


وضع بدر لقمة اخرى في فمها رغم تذمرها قائلا بحزم : و دلوقت هتاكلي غصب عشان ترضعيهم ...انتي ناسية انهم اتولدوا قبل معاهم و محتاجين لبنك انتي ؟

حنان بضيق : ايوة كدة اقعد كل شوية تجيبلي حجة لحد ما ابقى زي الفقمة و تبطل تحبني 🥺


وضع الصحن و الملعقة من يديه ثم احتضنها و هو يقبل وجنتها بحب قائلا : معقولة أبطل أحب بنتي !! ده انتي شمسي اللي بتشرق و بتنورلي يومي ...و قمري اللي بيضويلي لياليا ! 


نظر الى عينيها بهيام و اكمل : انتي النفس اللي انا باتنفسه 

عارفة  يوم ما ابطل  احبك  ده معناه اي ؟؟


اومأت برأسها بتوهان فأكمل و هو ينظر الى شفاهها  بشغف

-معناه اني بطلت اتنفس 

-بعد الشر عنك حب.....


ابتلع كلمتها في قبلة شغوفة لم يخرجه منها الا طرق الباب 

فابتعد عنها بتوتر و  هو يقول : احم ..ادخل 


 عدلت طرحتها و هي تضحك على ولهه  بها الذي لا ينتهي 

وفي تلك اللحظة دخلت فاتن و من خلفها سحر المبتسمة على مضض و هي تحاول ألا تظهر ضيقها من والدتها و  حزنها على ابيها  كي لا تفسد فرحة اختها 


-لولولولووووووووووووويييييي ....🥰🥰

اطلقت فاتن زغروطة عالية و هي تدخل إليها فاتحة يديها: ألف ألف مبروووووك يا حبيبتي يتربوا في عزكم يا بنتي🥰


قبل أن تصل إليها وقف بدر امامها كالجبل  و هو يقول : بالراحة عليها يا مرات عمي ما تنسيش انها عاملة عملية 

رمقته  فاتن بنظرات غريبة و هي تقول : هو انت هتخاف على بنتي اكثر مني ! 🤨  ياختي الناس تقول حمد لله على السلامة الاول ! 😏

شعرت حنان بالتوتر فورا فهي تعلم أن والدتها لا تحب بدر و لا اي أحد من عائلة صالح بشكل عام 

-ماما ... حمد لله على السلامة ☺️


ابعدته فاتن و اقتربت من ابنتها تعانقها 

-وحشتيني اوي يا ماما 🥰

-و انتي كمان يا روحي .. ألف مبروووووك يا أم الولاد 😊

-الله يبارك فيكي ..


 ما لبثت ان رأت سحر خلفها فقالت بلهفة: سحورة حبيبتي ازيك 

إقتربت منها سحر و سلمت عليها بحذر و هي تقول : الحمد لله يا حبيبتي الف مبروك ربنا يحفظهم و يحميهم 

-يا رب يا سحر ..عقبالك يا حبيبتي ☺️


ابتسمت سحر بخجل من بدر الواقف فقال : طب اسيبكم انا بقى هاتصل بالحج على ما تكوني جهزتي يا حنان 

اومأت له حنان بلطف ايجابا


خرج بدر و قالت فاتن بتساؤل : تجهزي ل ايه ؟! 

-الدكتور بيقول أقدر اطلع النهاردة ☺️

فاتن بتساؤل : طب و ولادك ؟!

حنان : الولاد هيفضلوا في الحضانة لحد ما يكتمل نموهم

فاتن بدهشة: هتسيبي ولادك هنا و تمشي؟؟

حنان بتعجب: ايه المشكلة  ما هوما بيراعوهم هنا و انا هأبقى اجي اديهم الرضعة او ابعثها مع بدر كل يوم ☺️


كانت فاتن  ستتكلم لكن دخول هنادي قاطع كلامهم 

هنادي: أهلا و سهلا يا فاتن . ..حمد لله على السلامة 


إقتربت لتسلم عليها لتسلم عليها هذه الأخيرة بتصنع

-الله يسلمك يا هنادي .. مبروك عليكم 🙄

هنادي بفرحة ؛ مبروك علينا كلنا يا فاتن 🥰


ثم نظرت الى سحر التي إقتربت منها لتسلم عليها و هي تقول : ازيك يا مرات عمي ..الف مبروك يتربوا في عزكم

هنادي: الحمد لله يا بنتي ربنا يبارك فيكي عقبالك يا رب 


نظرت فاتن الى سحر و قالت بفرحة : مش هنشوف الولاد بقى يا سحر؟

اومأت إليها سحر بإبتسامة مصطنعة : حاضر يالا بينا 


قالت هنادي: هتكملوا لآخر الطرقة يا سحر و بعدين  تلفوا يمين الحضانة هناك هوما التوأم االوحيد هناك 😊


خرجت فاتن و سحر و نظرت  هنادي الى حنان و قالت بحب : يالا يا بنتي هو انتي لسة ما جهزتيش؟؟

حنان بسعادة:شنطتي جاهزة  ألبس هدومي بسرعة بس على ما بدر يوصل ☺️


دخل بدر بحماس : انا هنا و الكل وصل و مستنيينك تحت 

هنادي بإسراع : يالا خلصنا ..خذي البسي بسرعة 


البستها عباءتها و عدلت طرحتها بسرعة ثم البستها معطفا شتويا دافئا و قالت : كدة احنا جاهزبن يالا يا بدر 😀


حمل بدر حقيبتها بفرحة و قال : يالا بينا يمة ☺️

-على فين !! 🙄

قالتها فاتن بنبرة غريبة و هي تقف في الباب و تمسكه 

بدر بتوجس: هيكون على فين يعني  🤨 على بيتها  طبعا يا مرات عمي 😕

فاتن بحدة : حنان مش هتروح معاك لأي مكان يا بدر.. بنتي هتجي معاي بيتي  و معاها ورقة طلاقها 🙄


بارت 89 تابع  🔥

-حنان مش هتروح معاك لأي مكان يا بدر.. بنتي هتجي معاي و معاها ورقة طلاقها 🙄

همست هنادي لبدر: بتقول اي دي؟؟

-اللي سمعتيه يا هنادي 🙄 🙄


قالتها فاتن بحدة و هي تنظر الى عيني بدر بتحدٌٍ

شهقت حنان بصدمة بينما  أتت سحر  من خلف فاتن و هي تحاول أن تبعدها عن الباب بضيق بينما تنظر إلى بدر بإحراج شديد : اي اللي بتعمليه ده يا ماما ! 😰

-ابعدي انتي ما تتدخليش 😤


بدر بغضب: طلاق اي و كلام فارغ اي اللي بتتكلمي عنه يا مرت عمي!! 

-زي ما سمعت كدة يا بدر ...انا مش مستغنية عن حياة بنتي و ولادها عشان اسيبها ترجع معاك 


امسكت حنان بيد بدر بتوتر وقد بدأت عيناها في ذرف الدموع تلقائيا قائلة لفاتن : بس انا مش عايزة أتطلق يا ماما ...أنا و ولادي مكاننا جنب بدر 🥺😥

فاتن : بدر !! بدر اللي مكنتش طايقة تسمعي اسمه حتى !!


كان بدر سيتكلم لكن جاءت ممرضة في تلك اللحظة و قاطعته و هي تقول بحدة: من فضلكم دي مستشفى مش عايزين صوت عالي 

سحر بإحراج : يالا يا ماما بلاش فضاي"ح سمعتي الممرضة قالت اي 😥

فاتن بعند: ما يهمنيش حد و مش متحركة من هنا غير لما اخذ بنتي معايا 😤

همست الممرضة بحدة : لو مش هتوطوا صوتكم يبقى اتفضلوا برة المستشفى و اتناقشوا زي ما انتو عايزين. . 

بدر بإحراج : احنا آسفين  يا آنسة هنطلع خلاص 😥


اوقفته فاتن بغضب : و انا قلت حنان ما لهاش روحة معاكم يعني ملهاش روحة معاكم 😤


غادرت الممرضة مسرعة بتوعد فقالت سحر بتذمر

-يا ماما حرام عليك هو انتي جاية تشوفي حنان ولا جاية تعملي فضي"حة في المستشفى ؟؟ 😰 

-لا انا جاية احميها من الناس دي


هنادي : اي الكلام الماسخ ده يا فاتن ! بقى  بدل ما تفرحي مع بنتك و تباركيلها جاية تقهريها و هي نفٓسة.. و كمان  عايزة تطلقيها من جوزها و تخربي عليها بيتها؟ 🤨

-هو فين البيت ده يا اختي 😏!! البيت اللي حاولوا يمو"توها  هي و ولادها فيه🤨! لا يا هنادي  يفتح الله ....حنان  مش هتعتب بيتكو تاني ..و ده آخر كلام عندي 🙄


نظرت الى حنان بحدة و قالت : يالا يا حنان ...انا مش هسيبك لحظة وحدة مع الناس دي كفاية اوي لحد كدة😤 يالا 


نظرت حنان الى بدر بتوسل و تشبثت به اكثر فقال لها بحب : ما تخافيش انا مش هسيبك أبدا 

في تلك اللحظة جاءت الممرضة و معها فردين من أفراد الأمن 


في المستشفى 

خرج الطبيب من غرفته بعد ان فحصه و ازالت الممرضة المحلول من يده و كافة الاجهزة 


 بعد مدة دخل خالد و ام أحمد و أميرة إليه و قال خالد بفرحة: حمد لله على السلامة يا وحش...الدكتور قال وضعك كويس اوي و تقدر تطلع من المستشفى بكرة ☺️

ياسين بتعب: ليه بكرة ؟؟ مش النهاردة ليه يا خالد 😮‍💨؟؟


جلست أميرة بجانبه قائلة : لانك لسة تعبان انت  أكيد مش هتعرف احسن من الدكتور ...

أم أحمد : مراتك معاها حق يا ابني  ..انت كنت نايم لأكثر من يومين و عامل عملية خطيرة أكيد  لسة دايخ و موجوع

ياسين :بس  انتي  اكثر واحدة عارفة اني مبحبش رقدة المستشفيات يا ماما 😓

-معلش يا ابني هي ليلة وحدة بس استحمل


نظر ياسين  الى أميرة و خالد فأومآ بتأكيد  على كلام أم أحمد فقال بإبتسامة متعبة: يعني اتفقتوا عليا كلكم  مش كدة ؟!! ماشي ..حكم القوي 😟


أميرة : على فكرة  الدكتور قال تفضل اسبوع لحد ما يشيلوا الغرز بس خالد قالهم انك مش هتوافق و اتحايل عليهم عشان يمضولك على خروج بكرة يعني تحمد ربنا انها جات على يوم


خالد :صح .. بالعافية لما وافق الدكتور تطلع بكرة بس أصر يبعث معاك ممرضة 🙄

نظرت إليه أميرة بحدة و قالت بدون وعي:

قصدك  ممرض يا خالد 😤

سرعان ما انتبهت لنفسها فأطرقت رأسها بإحراج بينما غمز خالد لأم احمد و خرجا معا و هما يضحكان


ضحك ياسين بتعب و قال بصوت خافت بينما يمسك بيدها و يمسح عليها بحنان : مين قال اني هاحتاج لممرض أصلا !!


نظر الى عينيها بعشق و قال :من النهاردة  انتي هتكوني الممرضة و الدكتورة و العلاج الطبيعي و النفسي و كل حاجة  لقلبي الموجوع و المشتاق و المحروم ده. 🥺


بادلته النظرات الهيام و قالت : بعد الشر على قلبك 

ياسين:بجد يكفيني وجودك جنبي عشان اكون بخير ☺️


في مصر في مستشفى الولادة 

-اي الدوشة اللي انتو عاملينها دي !! انتو في مستشفى يا حضرة ...

بدر بإحراج : آسفين يا افندم احنا رايحين حالا 


امسك بدر الحقيبة بيد و حنان باليد الاخرى بينما تساعدها هنادي من الناحية الاخرى 

رافقهم أفراد الأمن رفقة فاتن الغاضبة الى أن اوصلوهم الى خارج المستشفى 


اقترب مرسي مسرعا ما إن رآهم  كانت  سلمى و الآخرين سيلحقون  به لكنه اوقفهم و هو يقول للجميع : خليكم هنا محدش يتحرك لما اشوف اي الموضوع 


توجه مرسي نحوهم بينما بقي الآخرون في سياراتهم ينتظرون وصولهم الى موقف السيارات 

-خير يا ابني اي اللي اخركم كدة و عايزين اي دول ؟؟


قالها  مرسي و هو ينظر  الى أفراد الأمن الواقفين بجمود ودهش حين قال احدهم بصرامة: من فضلكم تبعدوا عن المستشفى و تحاولوا تحلوا مشاكلكم العائلية في بيتكم  


دخل فردي الأمن الى الداخل و نظر مرسي بتعجب الى بدر قائلا 

-هو اي اللي بيحصل هنا يا ابني ..مشاكل اي اللي بيتكلم عنها الراجل !

خرجت فاتن من خلفه  قائلة بوقاحة : قل لإبنك بسيب بنتي تمشي بالتي يا مرسي احسن ما اخلي فض"يحتكم بجلاجل  يا عيلة الراوي يا مجر"مين 😤


مرسي بغضب: اي قلة الادب دي يا ولية يا ناقصة انتي !! ما  تلمي نفسك بدل ما ألمك انا 😡...

-لما تلم فضي"حتكم الاول  يا ...كبير العيلة 🙄😏


نظر الى بدر بصدمة قائلا: عتقول اي قليلة الحيا دي يا بدر ؟😤

فاتن بغضب -اخرس قطع لسانك 😡


شدتها سحر بإحراج شديد : ماما ارجووو..

-ابعدي انتي  قلتلك ما تتدخليش  خاااالص 😡


بدر بغضب  : ابعدي  انتي عن طريقنا احسن لك يا اما هانسى انك أم حنان و مرت عمي... حنان حرمتي و مش هأطلقها و لا هابعد عنها لو انطبقت السماء عالارض 😤

فاتن بتحد: هتطلقها و رجلك فوق رقبتك يا اما هأجرجرك في المحاكم و هارفع عليك قضية طلاق الضرر و هأدي المحكمة كل الأدلة اللي تثبت انك ما تقدرش تحميها لا  هي و ولادها و مش هتطول ظفر واحد منهم طول ما انا عايشة

هنادي : هي بتخرف بتقول اي دي !!  ضرر اي و ادلة اي 🤔


حاول بدر تمالك اعصابه من اجل زوجته فقال بهدوء : اخزي الشيطان يا مرت عمي ..حنان مرتي و ملزومة منها انا وعدتها اني أحميها هي و ولادي و أديني طلقت الإثنين عشانها .. محدش هيقدر منهم يقرب لها 


فاتن بصوت عال صدم الجميع : بس ما تقدرش تحميها من  بنتك ...مش المحروسة  برضو هي  اللي حطت لها شامبو عالارض عشان توقعها !!🙄😤

شهق الجميع و اولهم حنان فأكملت فاتن بشر


-حتى بالامارة  انت عرفت بالموضوع و بدل ما تعاقبها  طبطبت عليها و قلتلها اوعي تعملي كدة تاني يا حبيبتي  مش كدة !!! 🙄

نظرت حنان الى بدر بصدمة و ابعدت يدها عنه 


في منزل سنية 

تطوي تلك  الصالة ذهايا و إيابا تنظر الى الساعة و  هي تتساءل عما حدث

-اكيد ولعت بينهم ...يا رب تتوفق فاتن و تعرف تقنع بنتها 

 أكيد هتتصدم صدمة عمرها منه. ...ايوة ..متأكدة انها مستحيل هتكمل معاه بعد اللي حصل لها  ده

 

ابتسمت بشر و هي تهمس؛ ابقى وريني هتعرف تقنعها ازاي تفضل معاك بعد اللي هببته ده😁

ده  أقل عقاب ليك يا بدر على اللي عملته فيا ... و لسة ...انت ما شفتش حاجة من شري لحد دلوقت ...هوريك سنية تبقى مين 


بدر بينما يمسك يدها و هو ينظر إليها برجاء-حنان 🥺😥..الموضوع مش زي ما انتي فاهمة صدقين...


 فقاطعته حنان بدهشة: بنتك !!! 😳و انت كنت عارف !! 😳😱

ابتسمت فاتن بشماتة بينما اكمل بدر بتوسل


-حنان ارجوكي افهميني... دي مجرد طفلة ...أنا فهمتها غلطتها و هي وعدتني انها مش هتكررها 😟...أديكي شفتي كانت مبسوطة باخوها قد اي خصوصا بعد ما سمته هي!🥺!...اوعدك انها هتتغير معاكي ... ارجوكي يا روحي خليكي واثقة فيا و اوعي تخافي على نفسك او ولادك طول ما انا معاكم


-مفيش حاجة هتتغير.. مادام أمها سنية تبقى عمرها ما هتتغير مادامت الحية امها بتبخ فيها الس،م هتفضل قات"لة لحد ما تكبر 


هنادي: يا شيخة حرام عليكي عايزانا نعملها اي يعني نقت"لها؟!  

فاتن : لا بس فيه حاجة اسمها سجن الأحداث 🙄

بدر بغضب: عايزاني ابلغ عن بنتي و اسجنها و هي ما كملتش احداشر سنة !!! انتي مجنونة !!! 😡

فاتن : لا تسيبها براحتها طبعا تسرح و تمرح عشان اي حد مش حاباه تمو'ته ..


نظرت الى حنان و كملت : يعني تخيل  تكون بنتي نايمة في أمان الله تصحى تلاقي ابنها في حضنها مقت"ول بس"كينة في قلبه 


مرسي : اخرسي بقى انتي ايه !! شيطاااان !!!😠

هنادي : أعوذ بالله منك و من شرك 😤

كانت الصدمة تعقد لسان حنان و لم تستطع أن تستوعب الامر حتى !


نظر الجميع إلى بعضهم بصدمة و تساءلت هنادي في سرها هي العقرب دي عرفت الموضوع منين أصلا ؟؟ محدش عارف غيرهم هوما الثلاثة بدر سلمى و هي !!


أكملت فاتن وسط دهشتهم بحدة : شي"طان !! شي"طان لإني عايزة احمي بنتي منكم ؟؟


يعني  عايزني أأمن لبنتي و ولادها معاكم ازاي في البيت ده  بعد كدة و هي اتعرضت فيه لمحاولة قت"ل مرتين هااا!! 


 كان بدر يشعر بقهر شديد فهو بين نارين.. سيخسر زوجته و ولديه بسبب ابنته..لكنها مجرد طفلة لا يمكنه معاقبتها 😰


نظر إلى حنان بضيق و قال : حنان حبيبتي.  .انتي بتثقي فيا مش كدة !! لو عندك ذرة ثقة واحدة بس فيا ...اتاكدي اني مستحيل أسيب حد ولا حتى بنتي يقرب منك تاني لا انتي و لا ولادي .. ارجوكي ما تسمعيش لكلامها.. ارجوكي عشان خاطر حبنا...بلاش حبنا..عشان خاطر ولادنا 😰


هنادي:جوزك معاك حق يا بنتي محدش هيقدر يلمس شعرة منك طول ما انتي معاه 

-يا اختي كان حماها في المرتين اللي فاتوا.😒..اهو ربنا سترها مرتين بس مش كل مرة تسلم الجرة ...


إقتربت من حنان المصدومة  و امسكت يدها لتأخذها معهم قائلة : يالا يا حنان ...احنا هنمشي و ان رفض يطلقك بالذوق من بكرة هأشوفلك اجدعها محامي و هارفعلك عليه قضية خلع 


-محدش هيقدر يبعد حنان عن جوزها ...و ان كان فيه حد هيتطلق النهاردة فهو انتي يا خا"ينة 😤

التفت الجميع و قالت فاتن بصدمة: صالح


بارت 90 🔥

 تجلس أميرة  بجانب ياسين  تطعمه  بعض الحساء حين دخل خالد قائلا 

-اسف  لو كنت قاطعت حاجة 🙄

ياسين : تعال يا خالد بلاش بواخة 


اقترب خالد  و هو ينظر الى أميرة قائلا : كنت نسيت أقولك ان ابوكي  اتصل بي الصبح   و سألني عليكي و بيقول والدتك قلقانة اوي  لأنه حاول يتصل بيكي بس مقفول

أميرة بضيق : يوووه صح قلتلك هاكلمها اول ما اشحن و نسيت طيب هأبقى اكلمهم بعد شوية 


كانت ستمسك الملعقة ثانية حين نظر خالد  الى ياسين و هو يلتف خلفها و  يوميء بإشارة فهمها دون ان تراه أميرة ثم قال 

 : و مش دلوقت ليه ؟؟😕

أميرة : لما اخلص اللي في إيدي ! 


قاطعها ياسين قائلا:  لا  أنا شبعت أصلا ..يالا روحي طمني والدتك ما تخليهاش متحيرة عليكي ☺️

أميرة بتوجس: متأكد انك شبعت ؟

-احلفلك ؟؟


ابتسمت أميرة و قامت و هي تقول :  انا مش زيك بتخلي  الناس كلها تحلف ...مصدقاك  من غير  حلفان 😂

اخذت هاتفها و قالت له : مش هأتأخر عليك 

خالد و هو يجلس مكانها: لا خذي راحتك خاالص انا قاعد معاه 😁


في بيت رجب

وقفت فاطمة في الشرفة تنشر الغسيل فجأة  لفت انتباهها وصول رجب  مع احدهم فوضعت الملابس و امعنت النظر للأسفل  لتتفاجأ برجب يخرج من سيارة اجرة و معه  صالح 

وقفا لبعض الوقت يتكلمان  أمام العمارة ثم أعطاه  كارتا وضعه رجب في جيب سترته قبل أن يركب  صالح و ينطلق  التاكسي مغادرا بينما يدخل رجب الى العمارة 


حملت الغسيل و دخلت مسرعة الى الداخل و هي تنوي معرفة ما يخفي زوجها بنفسها فهي متأكدة انه لن يخبرها بشيء 


دخل رجب و توجه الى غرفته  ليبدل ملابسه بينما خرجت من المطبخ و توجهت الى الغرفة و هي تتصنع الدهشة 

-انت جيت يا رجب ! ما سمعتش الباب بيتفتح !

-ايوة لسة واصل 

-ما اتأخرتش يعني ..🤨

-ايوة رحت دفعت فاتورة الكهرباء و جيت على طول 

فاطمة : طب روح اغسل ايديك على ما احطلك الاكل 

رجب: طيب .


خرج رجب و هو يحمل منشفة في يده بينما توجهت مسرعة الى سترته و تفقدت الجيب لتجد كارت محامي ! 


فتشت ثانية ثم نظرت الى اثره  و همست بدهشة: يعني مفيش وصل فاتورة اندفعت و  لا جبتش سيرة رجب خالص و لا قلت انهم رجعوا من كندا أصلا !! يا ترى بتخططوا لإيه انت و هو !!🤔

فجأة رن هاتفها 

امسكته بتعب و هي تقول : أخيرا اتكرمتي و سألتي يا أميرة 😏


عند المستششفى 

-محدش هيقدر يبعد حنان عن جوزها ...و ان كان فيه حد هيتطلق النهاردة فهو انتي يا خا"ينة 😤

التفت الجميع و قالت فاتن بصدمة: صالح !!! 😳


كادت حنان أن تقع من شدة الصدمات فهمست لسحر بوهن

-مش قادرة اقف حاسة اني هيغمى عليا يا سحر 😓


 فأشار بدر الى سحر بينما يسندها بيده و لم تستطع حنان المقاومة أصلا فقد كانت على وشك الانهيار  و قال بدر بخوف

-ارجوكي يا سحر تشوفيلها كرسي بعجل على ما اوصلها العربية


دخلت سحر مسرعة و اقترب مرسي من صالح 

مرسي : صالح ؟ اي اللي بتقوله ده يا اخوي طلاق اي ده  !!

فاتن -اي اللي انت بتقوله يا صالح انت اتجننت!!😱


صالح بغضب : بالعكس ...انا كنت مجنون و دلوقت بس اللي عقلت 

أنا اتجننت لما  ضحيت بعيلتي و ورثي  و سبت كل حاجة وراي :اهلي و صحابي و بلدي و جريت ورا واحدة حق"يرة  و خا"ينة زيك ..اتجننت لما حبيت وحدة انانية مش بتحب غير نفسها

 

ثم استطرد بضحكة ساخرة : نفسها اي انتي  ما بتعرفيش كلمة حب  و اشك أصلا انك بتحبي نفسك و راضية عنها ..


اقترب و هو يقول بإنكسار: كنت فاكر اني هأقدر اغيرك لكني اكتشفت انك انتي اللي غيرتيني ..خلتيني واحد اناني و حقو"د زيك ..بس كل ده هيتغير ..مش هأفضل عايش في ظلك للأبد 

مش مضطر أعيش مع  وحدة بلا شر"ف و لا أخلاق زيك

فاتن بلجلجة : انت ..انت قصدك اي 😰

-قصدي انتي عارفاه كويس يا واااا"طية 😤


تبادلا نظرات جعلت فاتن تفهم ما يحدث و خرجت سحر على جملته و ما أن سمعتها حتى استندت هي الاخرى  على الكرسي المتحرك الذي تدفعه وهمست سرا بخوف  -ربنا يستر  بس 😰


أمسك بدر الكرسي و أومأت سحر الى حنان و أجلستها برفق بينما يهمس هو  في اذنها هي اي الحكاية بين عمي و امك يا سحر ؟!


اومأت سحر بكتفيها بتصنع عدم المعرفة و هي تكاد تمو"ت خوفا  من افت"ضاح امر والدتها أمام الجميع


فجأة أكمل صالح 

-طبعا مستغربة ما طلقتكيش ليه طول المدة دي مش كدة؟؟

 

تبادل الحاضرون نظرات مختلفة ما بين  الدهشة و التعجب و الشماتة و همهمات مختلفة بينهم لفهم ما يحدث 


-انا هقولك ليه.. عشان القانون الكندي هيخليكي تاخذي نص شقاء عمري مهما كانت اسباب الطلاق. ...انا طيب ايوة بس مش غ"بي عشان اشاركك في دولار واحد من تعبي...و على فكرة انتي هترجعي كل اللي سرقتيه مني يا حرامية يا إما انا هأطلع كل الاوراق اللي معايا و ألبسك قضية معتبرة تليق بوحدة سا"فلة زيك


كانت الصدمة تعقد لسان  فاتن و رجلاها لا تقوى على حملها

و كثر الهمس و التساؤل و اصبح موقفها مخ"زيا امام الجميع فحتى بعض المارة الفضوليين توقفوا لمعرفة ما يحدث 

-بيقول اي ده ؟ 

-خيا،نة اي اللي بيتكلم عنها 🤔 و فلوس اي اللي سرقتها 

سحر : يا مصيبتي !  بجد كان عارف !! ربنا يستر و ما يقولش كل حاجة قدامهم 😱

 

في غرفة ياسين بالمستشفى

خرجت أميرة فإقترب منه و قال : اوووف معرفتش أكلمك كلمتين ورا بعض من لما صحيت.... هي المدام هتفضل لازقالك  كدة على طول  ولا أي!!🤨


ياسين بحدة : خالد احترم نفسك ما انت قلتها اهو.. مراتي يعني طبيعي تفضل لازقة فيا ولا انت عايزها تبعد عني؟؟😤


خالد بتهكم : و الله 🤨؟؟ ربنا يرحم أيام : مش مهم انها تشوفني أهم حاجة تكون بخير  يا خالد 😥🙄

ياسين : يا عم ربنا ما يرجعها أيام !! هااا يالا بسرعة قبل ما ترجع...هات اللي عندك من غير فزلكة و خفة دم كثير 


خالد : ماشي يا عم مقبولة منك .. المهم ..الظاهر صاحبتنا حكايتها قربت تخلص و نهايتها هتتكتب قريب

-مين ...حماتك  الغالية.. ليه حصل اي ؟؟

-اتصل بيا حمايا الغالي  ...و مش  هتصدق طلب مني اي 😱


عند مستشفى الولادة

خرج الجميع من سياراتهم و تقدموا نحوهم لمعرفة ما يحدث و اقتربت الجدة من مرسي و هي تقول : اي اللي بيحصل ده يا مرسي؟

همس مرسي: مش عارف يمة الظاهر في مصيبة هتحصل دلوقت 


نظرت فاتن الى الجميع و هم يحدقون بها بشماتة و إشمئزاز ثم قالت بتوتر : طب خلينا نروح على بيتنا و نتكلم براحت..

-انا معنديش بيت ...قالها صالح بأعلى صوتها غاضبا ثم أكمل


- بيتي هو بيت عيلة الراوي ... و هنحل دلوقت كل حاجة عشان و كل واحد يروح من طريق 

فاتن بلجلجة:ارجوك يا صال..

-اوعي تنطقي اسمي تاني بلسانك القذ"ر ده... انا مش متحرك من هنا إلا لما أعرف الناس كلها على حقيقتك القذ"رة 

سحر بترجي: بابا 😥.. ارجوووك عشان خاطرنا انا و حنان 🥺 بلاش😭


كانت حنان في غاية الصدمة مما يحدث و قد فهم الجميع تقريبا ماذا يحدث دون أن يدخل صالح في أي تفاصيل 

نظر صالح الى سحر الباكية  بألم  و كأنه  يقول لها عشان خاطركم بس 

نظر إلى فاتن المترقبة  و قال بغضب


-انتي طالق يا فاتن الگلبة ...طالق ...طااااالق  ..😡

فاتن بصدمة : بترميني كدة ببساطة! على آخر عمري يا صالح !!  تطلقني و تشمت فيا اللي يسوى و اللي ما يسواش!


-ما ابقاش راجل لو خليت على ذمتي وحدة رخي"صة زيك بكرة لو عليا كنت مو"تتك و ريحت الناس من شرك و غدرك ...بس مش هودي نفسي ف داهية عشان واحدة وا"طية زيك.....بكرة  هنجيب المأذون و نجي لعندك عشان نخلص كل حاجة ...و اعملي حسابك  ملكيش عندي  مؤخر ولا نفقة ولا أي حاجة ... 

نظر الى الجميع ثم قال لها 

-و على فكرة انا مش شايف حد ما يسواش غيرك هنا 


كان كلامه قاسيا حقا عليها لكنه بمثابة بلسم للاغلبية و لا سيما والدته التي حرمت منه لسنوات بسبب سيطرتها عليه

 كل العائلة تقريبا تكرهها بسبب تعاليها و غرورها و حق"دها


فاتن بوقاحة : تمام...مش عايزة من وشك الع"كر حاجة أصلا ...يا وش النح"س و الفقر انت ...يالا المركب اللي تودي ,😒 في داهية انت و عيلتك الز"بالة اللي عمال بتتباهى بيها كل شوية 


همست حسنات بقر"ف: صدق المثل اللي قال قليل الأصل لا تعاتبه ولا تلومه ده زي البقعة اللي لا بتطلع بربص ولا بأومو 😏


ثم أكمل صالح و هو ينظر إليها بإحتقار : على الأقل انا عندي عيلة اتباهى بيها 😒

فهمت ما يقصد فجزت على أسنانها بغل ثم نظرت إلى حنان و قالت بحدة : يالا يا حنان خلينا نمشي ..هنروح على بيت ابوي و خلي ابوكي يشبع بالعيلة العرة بتاعته 😤


نظر الجميع  الى حنان التي كانت شاردة في عالمها الخاص تفكر في كل ما سمعت و قد افاقت على اسمها فنظرت الى والدتها بضياع و قالت : هااا !! 😕

فاتن بأمر : قلتلك يالا بينا نمشي من هناااا و هأبقى أجيبلك عيالك لحد عندك أول ما يطلعوا  من الحضانة


نظرت حنان إليها ثم الى بدر بنظرات جامدة  و جد غامضة 

 تج"مدت الدماء في عروق بدر و تيبست شفتاه بينما ينتظر قرارها المصيري كذاك السجين الذي يقف أمام القاضي لسماع  اما حكم الاعد"ام او البراءة 

فجأة وقفت  حنان  و هي تستند على الكرسي و نطقت بما صدم الجميع و أولهم بدر ! 😳


فتحت فاطمة الخط و هي تقول بزعل: ثلاث إيام ما اسمعش صوتك  ..مكانش العشم يا بنت بطني🙄😒

أميرة : مساء الخير يا حبيبتي ...انا اسفة بجد يا ست الحبايب عارفة انك زعلانة مني ...بس غصب عني و الله لو تعرفي السبب أكيد هتعذريني


- مهما كان السبب ما اعتقدش أنه مهم لدرجة انك تطنشيني طول الثلاثة ايام دول 😞

أميرة بتردد :بصراحة هو مهم  اكثر مما تتخيلي 😥

فاطمة بقلق : خير يا بنتي ..ما تفزعيش قلبي عليكي !😰

أميرة: ياسين انضر'ب بالرصاص يا ماما  و كان وضعه خطير 

شهقت فاطمة بصدمة: يا مصيبتي !!  😱 بتقولي اتصاب!!


دخل رجب على فزعتها و هو يسأل بقلق : هو مين اللي اتصاب!!

اومأت اليه لينتظر بينما اجابتها أميرة 

-ما تتفزعيش اوي كدة ...هو عمل عملية و بقى كويس   و  صحي النهاردة بس .. 

-معقولة ده خبر يتخبى عننا  يا أميرة !! 😥


-محدش كان عايز يقلقكم  الا لما وضعه يتحسن يا ماما خصوصا وضعك الصحي ما يسمحش بأي توتر ..و بصراحة انا ماكنتش في وضع يسمحلي بالكلام أصلا ..


كانت فاطمة ستتكلم لكن رجب قاطعها و اخذ من يدها الهاتف و هو يومأ بتساؤل  فقالت له بقلق : بتقول ياسين اتصاب 😥


امسك الهاتف قائلا : الو أميرة . انا ابوكي يا بنتي

-ازيك يا بابا 

-الحمد لله طمنينيي اي اللي حصل ؟؟انضر'ب ازاي و ليه!!

أميرة بهمس : مش عايزة ماما تعرف اوعة تبين لها حاجة .. اسمع و بس ...كنت انا المقصودة يا بابا ....و هو ضحى بنفسه عشان ينقذني من دانيال الگلب الحمد لله ربنا ستر


تماسك رجب و قال بهدوء: طب يا بنتي ربنا يشفيه ..أبقي طمنينا عليكي تاني و عليه هو كمان 

-حاضر يا بابا


اقفل الخط فقالت له فاطمة المترقبة بقلق؛ هاا ...قالتلك اي 

اجابها رجب و هو يضع هاتفه في جيبه و يكمل مسح وجهه من قطرات   الماء المتناثرة : كان فيه تبادل نار و جيه فيه عيار بالغلط .. يالا انا داخل اصلي على ما تحطي الاكل 


همست فاطمة بشك : مادام هربت فورا يبقى فيه حاجة تانية ! عارفاك لما تحاول تخبي عني حاجة  ..مش بتحب تبص في عينيا ...طيب الا ما  يبان المستخبي يا رجب .


كان الجميع يترقب رد حنان  و سرعان ما صدم الجميع و اولهم بدر حين قالت لوالدتها بهدوء بينما تمسك بيده

-آسفة يا ماما ...انا ما اقدرش أسيب بدر ..مكاني انا و ولادي معاه ...ما تخافيش عليا لإني واثقة في عدالة ربنا و  في جوزي 

قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا ...و اللي حماني مرتين هيحميني ثالث و رابع و عاشر  يا ماما 

فاتن بغضب: بعد كل  اللي قلتهولك ده بتقولي واثقة فيه ؟انتي عب'يطة ولا بتستعبطي !! 😠


تتشبث بيده اكثر  و هي تنظر إليه بحب و إمتنان :  أنا اتربيت على ايديه يا ماما و اتعلمت معاه حاجات المفروض كنت أتعلمها منك انتي  : الحب و الثقة و الأهم من ده كله ...التسامح... ايوة انا  اتصدمت من الخبر... و انقهرت لإنه خير عليا حاجة زي دي ...بس  أكيد مش هأحكم عليه بسبب غلطة وحدة غلطتها عيلة صغيرة 


ثم نظرت إلى والدتها بلوم قائلة :

معقولة عايزاني انسى كل اللي عمله هو و أهله معايا  طول السبع اشهر اللي فاتوا دول واجلده بحكم قاسي زي اللي بتطلبيه مني ده بسبب غلطة وحدة !! لا ...أنا مش قليلة أصل للدرجة دي يا ماما ...ما تنسيش أنا  مهما كان من عيلة الراوي 


كان ينظر إلى معشوقته الصغيرة بعينين مغرورقتين بالدموع و  يود في هذه اللحظة لو يحتضنها أمام الجميع و يلف بها مطولا   و هو يقول بأعلى صوته: هي دي بنت قلبي ...هي دي حبيبتي ...هي دي مراتي اللي تليق بإسم بدر الراوي بجد 🥰


نظرالجميع الى بعضهم البعض بسعادة و استبشروا بكلام حنان و توجهت كل نظرات الشماتة الى فاتن التي كانت في أوج غضبها و تكاد تنف"جر  غيظا في أي لحظة 


نظرت الى سحر التي قالت فورا  : ما تبصليش كدة انا مش عيلة  كلها شهر و اتجوز ....و بعدين انا كمان من عيلة الراوي و مكاني في بيت الراوي 🙄

فاتن بغضب: يعني اتفقتوا عليا كلكم مش كدة !!طيب 😡

 انا مش محتاجة حد فيكم .. اهو ارتاح من قر"فكم كلكم 😠


غادرت بغضب جحيمي و هي تتوعد بينما تنهد الجميع براحة 

و قالت هنادي لحنان: يالا يا بنتي انتي تعبانة و وقفتي كثير يالا عشان ترتاحي 

امسكها بدر و راحت تمشي ببطء و هي تستند عليه نظر الى عينيها بحب ممتزج بتعجب من تغيرها الجذري فهمست اليه بإبتسامة:  ما تبصليش كدة ..أنا كمان بحبك  و ما اقدرش أعبش بعيد عنك ☺️

همس  بدر بصوت خافت : و انا بعشقك يا قطعة من روحي 🥰

اقترب أكثر و هو يهمس: ده انا لولا العيبة كنت  ابوسك دلوقت قدام الناس كلها 

نظرت إليه حنان بحدة و نظرت الى والدته و هي تهمس: اتلم يا مجنون !😤😌


غادر الجميع نحو السيارات و أمسك  صالح يد والدته و هو يقول بندم : أنا آسف يمة...حقك عليا ...ده كان  عقابي اللي استحقيته لإني خالفت كلامك 😰

-ده ابتلاء من عند ربنا يا ابني...محدش بيختار قدره ...و انت قدرك كان مع بنت حرام ...

صالح بإحراج : انا ازاي كنت معمي طول السنين دي ...ازاي اخترتها هي ! كان فين عقلي ! 😓

-يالا يا ابني..ما تفكرش كثير..كل اللي ربنا يقدره نعمة من عنده 


انطلق برفقة والدته يجر  الخطى بإنكسار بينما أكملت حسنات : ما تزعلش يا ابني ان كانت نسيت معروفك ... كلنا عارفين العشرة على مين بتهون...مش  بيقولوا  قليل الاصل مايجيش بالعتاب ...ما الأصل غلاب !!

صالح : معاكي حق يمة بس انا مش زعلان غير على عمري اللي ضاع معاها 

-المهم انك خلصت منها ... ده كفاية


في غرفة ياسين 

-ياااه ..يعني حماك أخيرا صحي !!

خالد :أيوة ...لو تشوف المسكين حالته كانت عاملة ازاي و هو بيطلب مني كدة 

-صح ..موقف صعب جدا  ...ربنا ما يحط فيه حد يا خالد 

خالد بحزن : انا مش صعبان عليا غير سحر 

-معاك حق ...الموضوع صعب فعلا عليها ..يا عالم هتعديه ازاي خصوصا بعد اللي حكيتهولي ده

خالد بعبث: اومال انا رحت فين؟؟؟ 🤔😉

ياسين :اوعة يا جامد  ...هتعمل اي ؟؟

خالد : اللي طلبه مني ابوها طبعا 🙄


ياسين ؛ ايوة اللي هو اي؟؟🤨

خالد :أنا  هأنزل مصر  الأسبوع الجاي عشان نتجوز و أرجعها معاي ☺️

ياسين : يا ابن اللئيمة .. و عمال ترغي من الصبح و  مخبي الخبر ده عليا ؟؟ 

خالد : لزوم الأكشن و كدة 🙄😁

ياسين : لا و الله ! هو مش كان السيسبانس ولا غيروه! 🤔

خالد : مش مهم ...المهم انا عندي ليك اقتراح 😁

ياسين : اتفضل ! يا رب ما يكون واحد من اقتراحاتك  اياهم ! 🙄😂

-مش انت متجوز مع وقف التنفيذ لحد ما تروح مصر؟ اي رأيك نروح مصر سوا و نعمل فرح واحد هناك ؟؟


- اي ؟؟ صالح طلقها !!! طب و حنان !!!

-رفضت تروح معاها بتقول مكانها  هي و ولادها جنب بدر 

سنية بغضب: لاااا مستحييييل 😱!! 

مديحة: هو اي اللي مستحيل ؟؟

سنية: ولا حاجة ... انا افتكرت اني مستنية مكالمة تانية يا ست مديحة


اقفلت الخط بغضب شديد :بعد كل ده رفضت تسيبه !!!

 بقى كدة يا بدر !! فاكر انك كدة انتصرت !! لا طبعا ..  مادام اختارت تفضل معاك يبقى هي الجانية على ولادها 


فكرت قليلا ثم قالت : مادام الغ"بية امها ما عرفتش تحل الموضوع يبقى انا مضطرة اتصرف بنفسي 

فكرت للحظات ثم  امسكت الهاتف و اتصلت -الو ! ازيك 

-خير!! اي اللي فكرك بيا النهاردة ؟؟ 😏


انهت أميرة مكالمتها مع والدتها ثم اتصلت ببيرجول  لتعرف اخبار عمران و الفتاتين و آخر اخبار الدار في هذه الايام التي غابتها 

و دخلت بعد مدة من خروج خالد لتتفاجأ بياسين  يتحدث مع نانسي عبر الهاتف 

-حسنا نانسي شكرا لك ...اوك اتفقنا...الى اللقاء


اقفل الخط فقالت أميرة  بإستنكار : اتفقتو على أي؟؟🤨

ياسين : كنت بنتفق على  صفقة

أميرة بتوجس:صفقة اي اللي تكلمك عليها  اذا كانت ما تعرفش أصلا انك فقت من الغيبوية !!

-انا اللي اتصلت بيها لان الصفقة مهمة 

-لو مش واعي للي حصلك ف انت رجعت من المو"ت ...معقولة اول حاجة تعملها تتكلم في صفقات ؟؟ هي الصفقة دي أهم من حياتك؟

-اممم تقدري تقولي انها هي حياتي 🙂

أميرة بإستنكار: يا سلام ؟!!!🤨😕


إقتربت أميرة منه تعدل ملاءته و هي تقول بتذمر 

مكنتش أعرف إن الشغل هو حياتك 😏

امسكها من يدها و قربها اليه و هو يهمس في اذنها بهيام

-مين جاب سيرة الشغل يا عب'يطة 

أميرة بتعجب: ما انت اللي قلت صف..

قاطعها و هو يقبلها من جبينها قائلا : انا كنت قاصدك انتي ...مش انتي صفقة عمري برضو ؟ 🥰


توردت وجنتاها  بخجل قائلة : بجد ؟ ☺️ ..ثم تذكرت فقالت بتساؤل : طب و نانسي اي دخلها ؟؟🤔😏


ابتسم على غيرتها اللذيذة قائلا : كنت عايز اعملك مفاجأة و كلمتها تعمل حسابها و تجهزلي كل  المطلوب

أميرة بفضول: مفاجأة اي دي ! 😕

ياسبن :هو انا  كل اللي حوالي فضولهم قا"تل ليه ؟؟ اتعلمي تصبري لما اقولك مفاجأة ...لإن المفاجأة أصلا معناها تجي فجأة مينفعش اقولك عليها و الا مكانوش سموها كدة🙄


أميرة بتذمر: اومال قلتلي عليها ليه و انت عارف ان فضولي هيمو"تني عشان اعرفها ! 😓😮‍💨 

ياسين : بعد الشر عليكي...


تنهد بإستسلام ثم قال : حاضر يا ست البنات ...أنا وصيتها تجيبلك شوية هدوم و تنقل حاجتك من الدار ...هنرجع مع بعض  عالقصر بكرة و اعملي حسابك إني  مش ناسي وعدك  😉😊


فكرت سنية ثم قالت : مفيش غير هناء اللي هتساعدني ..بس هتسامحني يعني !! ما تسامحنيش ليه ماهي عب'يطة و هنصدق اي حاجة ...طب لنفرض سامحتني 🤨 هقولها اي عشان تصدقني تاني  !! اااه لقيتها !


امسكت الهاتف و اتصلت -الو ! ازيك 

-خير!!  ؟؟ 😏اي الي فكرك بيا النهاردة 😏ولا تكونيش  ناويالي على مصيبة تانية !!😒

-عيب عليك يا هناء اي الكلام ده يا اختي ! ده احنا عشرة عمر برضو 😥

-اختك ؟؟ اه .. ماهو باين.🙄...عشان كدة عملتيلي مصيبة تديسيني فيها عشان يخلى لك الجو لولا ربنا كشفك على حقيقتك 😤

سنية بتصنع الضيق:حرام عليكي تظلميني كدة يا هناء  انا مالي 😓 ما هو لو كنتي عرفتي اللي حصل مكنتيش تقولي كدة 🙄🥺

هناء : و اي اللي حصل 🙄


سنية بتصنع الزعل: من حظنا الهباب حصلت لخبطة و الراجل اداني س"م الفيران بدل الدوا اللي كنت طالباه منه صدقيني مش سنية اللي تفرط في احبابها ..ده انتي  كنتي مساعداني و شايلة عني حمل كبير ...و  البنات و اتربوا  كلهم على ايدك


تصنعت البكاء قائلة : دول حتى بيسألوني عنك كل يوم و بيقولولي خالتي هناء هترجع تعيش معانا امتى و مش عارفة اقولهم اي😭


تذكرت هناء البنات فتنهدت بحزن و قالت : و هوما كمان وحشوني اوي 🥺😞 منه لله اللي فرقنا عن بعض 😓

سنية : قصدك مين ؟اخصة عليكي يا هنا يعني لسة مش مصدقة اني مليش ذنب في اللي حصل ؟😥


هناء : لا ما قصديش حاجة 😔 المهم كنتي بتتصلي ليه ولا تكونيش اتصلتي بس عشان تقوليلي وحشتي البنات ؟؟🤨


سنية بتصنع  الحيرة : بصراحة يا هناء يا اختي انا محتارة  و ملخومة في حكاية كدة قلت محدش هيساعدني فيها غيرك 

هناء بشك: حاجة اي دي !! اوعة يكون الموضوع ليه علاقة بحنان و ولادها !! حد الله ما بيني و بينهم !!


سنية بتصنع الدهشة : لا حنان اي و انا مالي بيهم مش كفاية اللي حصلنا بسيبها !! 


فكرت قليلا ثم قالت 

- انا بس كان عندي مشوار ضروري لحد طنطا و مش عايزة اغلب نفسي بلخمة البنات و قلت ما داموا عايزين يشوفوا خالتهم هناء و يقضوا معاها يوم حلو ما اسيبهمش هنا ليه و تجي هي تقعد معاهم  بدل ما اتمرمط معاهم بالمشوار ؟

هناء بدهشة: قلتي طنطا؟؟ عندك اي ف طنطا ؟


سنية : جرى اي  يا هناء ما تركزي معاي!  انتي ناسية ان هند بنت عمي ساكنة هناك ؟!

هناء : هند مرات مسعد! اه مالها ؟!

سنية بتصنع الحيرة: المسكينة عندها حفل طهور ابنها و ملخومة هناك لوحدها انتي عارفة اني باعتيرها اختي مش بنت عمي 

و كانت عايزاني اساعدها في تحضيرات الحفلة بس انتي عارفة. . لو اخذت البنات هافضل ورا طلباتهم هوما و بس  و مش هأخلص ..ارجوكي يا هناء 😟 😟


فكرت هناء قليلا و وجدتها فرصة للخروج من منزل اخوتها ففي الواقع منذ ان طلقت من بدر و هي تعيش عيشة مزرية مع زوجات أخوتها لذا فربما هذه هي أحسن فرصة للهرب من سيطرتهم و لو قليلا كما انها قد اشتاقت حقا للبنات 


-طيب يا سنية. ..محتاجاني أجيلك امتى ؟! 

تهلل وجه سنية بفرحة قائلة - بعد ساعتين لو تقدري. ..هاسافر الليلة عشان الصبح بدري اكون عندها و اساعدها في الطبيخ 


هناء بإستسلام : ماشي ..  كمان شوية هأجيلك ..استأذن بس من اخوي سالم اول ما يرجع و اخذ تاكسي و أجي 

-متشكرة اوي يا هناء مش هأنسالك الجميل ده طول عمري ☺️


هناء يحسن نية: جميل اي انا بحب البنات كإنهم بناتي بالضبط و بجد  كنت محتاجة فرصة عشان اشوفهم 😊


اقفلت سنية الخط و هي تبتسم بشر: اهو كدة هأعرف أنفذ اللي في دماغي مضبوط 😁


في منزل العائلة الكبير، 

كان بدر قد  شرح لاخوته و ابناء عمه المطلوب منهم و قد عمل الجميع  بجد لتحضير مفاجأة جميلة  لحبيبته بمناسبة ولادتها للتوأم سيف وسامي.


جرت  التحضيرات  على قدم وساق، حيث تم تزيين المنزل بالبالونات الملونة والزينة اللامعة.                          

في وسط الصالة الكبيرة، كان هناك طاولة طويلة مغطاة بمفرش أبيض ناصع، وعليها كعكة كبيرة مزينة بألوان زاهية تحمل أسماء التوأم و من الأعلى تتدلى عبارة "ألف مبروووووك" بحروف ذهبية


وصل الجميع و دخل بدر برفقة  حنان التي  كانت متعبة ولكنها سعيدة بعودتها إلى المنزل الدافيء لأحضان زوجها المحب و  فور دخولها، تفاجأت بالديكورات الجميلة والأضواء المتلألئة والبالونات 

 كانت نسوة العائلة يقفن في انتظارها، 

و لحق بهم الباقون من خلف بدر و حنان 

فجأة بدأ الجميع بالتصفيق و الهتاف  بفرح. 


شعرت حنان  بشعور دافئ جدا و سرعان ما شعرت بدموع الفرح تملأ عينيها وهي ترى الحب والاهتمام الذي أحيط بها وبأطفالها من طرف الجميع 


دخل صالح بإنكسار و من خلفه سحر فإقتربت منهما حنان و قالت له: مش عارفة اي الي حصل يا بابا بس انا عايزة اقولك حاجة وحدة بس ...انت اعظم أب في الدنيا و أحن زوج ...اوعا تبص للأرض و خلي راسك مرفوع دايما  اللي خسرك هو اللي حقه يوطيه 


احتضنته بحب و التفت سحر من الجهة الاخرى لتحتضنه بدورها قائلة : حنان معاها حق يا بابا ...انت مش غلطان  و ما عملتش حاجة تخليك تنكسر...لو انت وقعت احنا كمان هنقع  ..ارجوك خليك قوي عشاننا 

ذرف صالح الدموع و هو يحتضنهما معا  قائلا ؛ الحمد لله اني اتطمنت عليكم انتم .. انا هاكون بخير ما تقلقوش عليا 


صفق الجميع و هم يهتفون بإسم صالح و يرحبون بعودته ثانية إلى العائلة فذرف هذه المرة دموع الفرح و نسي ألمه و لو قليلا 


إقتربت الجدة من حنان بسعادة و حبور و قالت 

-ألف مبروك  رجعتك عالبيت يا أم سيف 😊


 فأردفت هنادي بمزاح: ايشمعنى سيف ؟ مش سامي ليه ؟؟ ولا اكمنك مش انتي اللي سميتيه !🤨😂


ابتسمت الجدة قائلة؛ يا ستي ما تتحمقيش اكدة ..عنقولها من النهاردة أم العيال ... اي قولك يا حنان ؟ 😊

حنان بفرحة: اللي يريحك يا ستي ☺️

قالتها و هي تنظر الى بدر بحب 


همست كوثر لإسراء : اهو ..بقالنا في البيت ده سنين و جات هي و بقت ام العيال بين يوم و ليلة 😞يا حسرة علينا 


إقتربت منهما مديحة من الخلف و هي تهمس لهما

-يبقى تتجدعنوا انتي و هي عشان  تجيبو حتة عيل انتو كمان بدل ما قاعدين  تتحسروا كدة 


سمعت سلمى  ما قالتاه فأردفت على كلام زوجة عمها 

-مرات عمي معاها حق ... و على فكرة الناس بتقول بسم الله ماشاء الله تبارك الرحمن مش يا حسرة علينا 😏 لإن ده  بيدخل في الحسد و العين حتى لو مش واخذين بالكم من كدة 🙄


نظر بدر الى الجميع و قال : يالا اتفضلوا يا جماعة

بدأت الحفلة، حيث تبادل الجميع الأحاديث والضحكات بينما يتشاركون تلك الكعكة و هم يعبثون مع بعضهم لحظات سعيدة لم تكن حنان تشعر بها في منزلهم أبدا 


 كانت لحظة لا تُنسى لصالح و ابنتيه ... مليئة بالحب والفرح حيث شعروا  أخيرا  بأنهم جزء من هذه العائلة الكبيرة و المترابطة


عند بدر و حنان 

نظرت إليه بحب فإقترب منها قائلا 

كنت حابب اليوم ده يكون مميز ليكي ...وعدتك اعوضك عن الفرح اللي اتحرمتي منه .. ربنا يقدرني بس و اوفي بوعدي يا أم العيال ☺️

نظرت إليه حنان بابتسامة واسعة وقالت: كلفت نفسك كثير  يا بدر، مكنتش أتوقع كل ده...

-انتي تستاهلي اكثر من كدة يا بنت قلبي...مش كفاية اديتيني اغلى هديتين في الدنيا ؟

مش هتشوفي هداياكي يا حنان ! 🥰

قالتها هنادي بفرحة بينما تقترب منهما 

حنان : هدايا اي ده حتى لسة عالسبوع


هنادي: لا دي هدايا طلعتك بالسلامة لسة في السبوع هنجيب هدايا للولاد مش ليكي 

على طاولة الهدايا، كانت هناك صناديق مغلفة بألوان زاهية، و باقات ورود تحتوي على هدايا متنوعة لحنان، مجوهرات رقيقة وعطور ، و  شوكولا و ملابس نسائية 

كل منهم قدم هديته و قدم  التهاني بهذه المناسبة السعيدة 

نظرت حنان إليهم بإمتنان قائلة  بجد اشكركم كلكم على حفل الاستقبال اللطيف ده

مرسي: تستاهلي يا مرت الغالي و بنت الغالي 


وصلت هناء إلى منزل سنية التي كانت قد ارتدت ملابسها و تجهزت للخروج و تنتظر وصول سيارة الاجرة فقط


 دخلت هناء إلى المنزل و سرعان ما استقبلتها البنات بهتاف 

-هييييي خالتي هنااااء جااااات 


احتضنتهم بحب و هي تقبلهم الواحد تلو الاخرى

-وحشتووووني اوي اوووي يا حبايب خالتوووو ...عاملين اي !

نور -الحمد لله بس انا زعلانة منك عشان مشيتي و سبتينا 🥺


نظرت هناء إلى سنية بحزن ثم نظرت اليها بفرحة و هي تقول : واديني رجعت تاني ☺️ هنقضي مع بعض يوم بحالووو 

سعاد بحزن: يوم بس 🥺

هناء : اعمل اي حبايبي خالو سالم مش هيسمحلي اقعد اكثر من كدة

سنية بإستعجال : يالا هسيبكم مع خالتو دلوقت اوعو تتشاقو عليها هاا يا كوثر !

كوثر : حاضر يا ماما ☺️


خرجت سنية مسرعة و ركبت التاكسي الذي كان قد وصل للتو و هي تقول : على مستشفى جراحات اليوم الواحد  يا اسطا


بعد مدة همست حنان الى بدر قائلة : بدر انا تعبانة شوية عايزة ادخل اوضتي 

بدر : طبعا يا روحي يالا بينا 


كانت حنان ستتوجه الى غرفتها حين اوقفها بدر : رايحة فين؟ 

حتان بتعجب : اوضتي ! 😕


نظر بدر الى تلك الجهة قائلا : لا دي اوضة عمي صالح من النهاردة ...نظر الى الأعلى و قال : اوضتنا فوق 


أمسك يدها بحب و  صعدا إلى غرفتهما. وقال : ادخلي برجلك اليمين و سمي الله ☺️


 سرعان ما شهقت حنان بصدمة : اي ده كله !! 😳


كانت الغرفة مضاءة بضوء خافت من الشموع المعطرة، و بتلات ورود حمراء و بيضاء في كل مكان في الارضية و فوق المفرش

 السرير الجميل ذو اللونين  الاحمر و الابيض مما أضفى جواً رومانسياً دافئاً و حميميا  على  الغرفة 


 جلست حنان على السرير وهي تقول بمزاح : على فكرة دي مش ليلة دخلتنا يا بدر 🙄😂

بدر : مش قلتلك هافضل أعوضك لحد ما اموت! 

هتفت حنان بلهفة : بعد الشر عليك !! 

نظرت حولها بإعجاب و قالت : انت عملت كل ده !! 

قال و هو يخلع سترته قائلا : اومال هجبب الحج مرسي يساعدني !!  🙄😂

ابتسمت بحبور ثم قالت بحب :مكنتش اتخيل انك هتكون رومنسي بالشكل ده ! طول عمري كنت فاكراك ...


كانت ستكمل جملتها ثم صمتت احراجا ..

ضحك بدر بينما يجلس بجانبها : كنتي هتعرفي اني رومنسي ازاي يعني !🤔😕  عايزاني اوزع حب و ابتسامات و غمزات و همسات على الناس كلها؟؟ 😂🤨

حنان بأحراج : لا بس أكيد  كان هيبان عليك 


إحتضنها بينما  ينظر إليها بحب وحنان:

هيبان ازاي و اللي كنت بحبها مكانتش طايقة تقعد في نفس المكان اللي انا فيه حتى ! انا عمري ما كنت نسونجي و قلبي محدش كان ماليه غيرك ... فهمتي مكنتش باين رومنسي ليه؟


اطرقت برأسها بإحراج : يوه بقى يا بدر ! ما خلاص مش عايزة افتكر الي فات بقى 😥😔


في المستشفى 

غرفة الحضانة في المستشفى 

الإضاءة خافتة، و سكون الليل يملأ المكان.

دخلت  الغرفة بخطوات مترقبة و هي ترتدي زي ممرضة و تخفي وجهها بكمامة بينما تحمل في يدها حقنتين مملوءتين بالهواء و هي تنظر هنا و هناك  تتوجه نحو المولودين و عيناها مليئتان بالحق"د والألم.

سنية بصوت منخفض و همس غاضب: أمكم أخذت ابوكم مني ...مش هأسمحلكم انتو كمان  تأخذوا من بناتي كل حاجة. .. الاراضي و الأملاك و حب ابوهم كمان...لازم تموتوا عشان بناتي تعيش بسلام

إقتربت  من الحاضنة الزجاجية و رفعت احدى الحقن نحو أنبوب السائل المغذي المتوجه الى احد الصغيرين  و و ..😳😥

يتبع بقلمي آلاء إسماعيل البشري  🔥🔥

رأيكو و


بداية الرواية من هنا


🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

ادخلوا بسرعه حملوه وخلوه علي موبيلاتكم من هنا 👇👇👇

من غير ماتدورو ولاتحتارو جبتلكم أحدث الروايات حملوا تطبيق النجم المتوهج للروايات الكامله والحصريه مجاناً من هنا


وكمان اروع الروايات هنا 👇

روايات كامله وحصريه من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


ادسنس وسط المقال

تعليقات

التنقل السريع
    close
     
    CLOSE ADS
    CLOSE ADS