رواية حضن بنكهة القسوه الفصل الرابع بقلم حنان حسن حصريه وجديده

 رواية حضن بنكهة القسوه الفصل الرابع بقلم حنان حسن حصريه وجديده 

رواية حضن بنكهة القسوه الفصل الرابع بقلم حنان حسن حصريه وجديده 


(٤)الراجل ممكن ياكل الوحده بعنية...

لكن ازاي يأكلها بسنانة ؟

هو دا الي فكرت فيه


اول ما  قابلت الراجل الي كان بيكلم القط


اصلي بصراحة اعتقدت خطأ انه هو الي عايز يأكلني


لكن بعدها...

  اكتشفت ان  الحوار اكبر و اخطر من  الراجل الي واقف  ادامي


وهتفهموا قصدي لما نكمل الحكاية

...... 

الجزء الرابع

حضن بنكهة القسوة

للكاتبة..حنان حسن


بعدما سمعت الراجل  الي دلق عليا القهوة


وهو بيكلم القط


وبيقولة..

اهرب من هنا يا مشمش 


احسن هياكلوك


.. زي ما اكلوها


خرجت من الحمام


 وسالته..


وقلت..

انت تقصد ايه من كلامك؟


فا شاورلي الرجل علي غرفة مقفولة


وكانة بيقولي


افتحيها...

وبداخلها... هتلاقي الجواب


وفعلا..


فتحت الباب


وفي اللحظة دي


اتفزعت ..

لاني شوفت  دم كتير في الاوضة


ومش كدة وبس


لا..

دنا شوفت كمان تحذير مكتوب علي التسريحة


والتحذير بيقول..


(اهربي.. قبل ما ياكلوكي)


وبمجرد ما شوفت الدم ...

و قرات التحذير


لقيت نفسي رجعت لورا

 وانا بتنفض


والغريبة...

 اني لما خرجت من الاوضة..


ملقتش الراجل الي وصلني للحمام


فا خرجت  من الشقة الي في الدور الارضي


 وجريت بسرعة علي البوابة بتاعة البيت


عشان اخرج من العمارة

و اهرب 


وكنت خايفة اني الاقي البوابة مقفولة ...


لكن ..

لحسن الحظ

 اني لقيتها مفتوحة


فا اطلقت رجلي للريح


وفضلت اجري


 لغاية ما بعدت عن البيت


 واول ما شعرت بالتعب 

توقفت


وقلت انفسي


انا لازم اروح المقابر 

واقاابل روح


 عشان اعرف منها


 اية الي انا شوفتة ده..


واية الي هي عايزة تحذرني منه؟


لكن...


هروح المقابر تاني ازاي ؟


انا اصلا معرفش ارجع تاني لوحدي


وحتي لو كنت اعرف اروح 

فا المقابر

 بعيد من هنا... 


وانا مش معايا فلوس


 عشان اركب واروحلها


طيب وبعدين؟


هعمل ايه؟


وهروح فين؟


وفي اللحظة دي


لاحظت ان في عربية كانت بتهدي جنبي


وسمعت السواق بينادي عليا

وبيقولي...


اركبي يا اماني


فا استغربت

مين الي عارف اسمي ؟


 وازاي عرفني وانا لابسة النقاب؟


فا بصيت بسرعة ناحية السواق

 الي قاعد في العربية


واتفاجئت..


بانه هو نفس الشخص الي كان بيكلم القط


والي نصحني بالهرب من شوية


فا روحتلة


وسالتة..


قلت...انت مين؟


قال..

انا خادم (روح)


وهي طلبت مني


 اني اكون في خدمتك 


قلت..ايوه فعلا 

..كلامك زي كلامها


 يبقي انت اكيد  تعرف روح


 ممكن  توديني عندها


فا شاورلي علي الكرسي الي جنبة


وقالي..اتفضلي اركبي


وفعلا ركبت معاه


واخدني وطلع علي المقابر


وبمجرد ما وصلنا


نزلت من العربية


ودخلت اجري علي المقبرة الي قابلت روح عندها


وفضلت انادي


روح...يا روح ..ياروح


لكن..محدش رد عليا


فا خرجتلة تاني 

وسالتة


وقلت..فين روح؟


قال..معرفش


قلت..ازاي متعرفش ؟


..مش انت بتقول انك الخادم بتاعها؟


قال..ايوه


انا خادمها وبطيع اوامرها


و هي لما بتعوزني بتحضرني ادامها..

لكن انا معرفش مكانها


فا وقفت محتارة


ومش عارفة


اوصل ازاي لروح


واثناء ما كنت واقفة بفكر


 لقيتة بيقولي


روح امرتني اوصلك لبيتك

تعالي اركبي 


قلت..

ازاي طلبت مني اهرب من بيت العيلة؟


 وازاي عايز توصلني له تاني  دلوقتي؟


قال..انا مش هوصلك لبيت العيلة


انا هوصلك للبيت 

الي جهزتهولك روح


تعالي اركبي


فا بصتلة


وقلت بيني وبين نفسي


منا لازم اركب


 عشان اشوف ايه حكايتك انت كمان


وفعلا 


ركبت وبعدها..


سالتة


وقلت..

انت اسمك ايه؟


قال..اسمي سند


قلت..وده اسم ولا صفة


قال..

ده الاسم الي بتناديني بيه روح


ولو سمحتي مش عايز اسالة 

ولا اي كلام

 لغاية ما نوصل


فا هزيت راسي


وقلت..طيب


وبعد ما طلع بينا بالعربية


فضلت افكر في امر الشخص الي الي جنبي ده


وسالت نفسي


هو ازاي عرفني وانا في العزاء؟


 دنا كنت لابسة نقاب؟


 ومحدش هناك كان يعرفني

 غير سعاد


معقولة؟

 يكون متفق مع سعاد؟


ايوه اكيد متفق معاها


 لان واضح 

انه اتعمد يدلق عليا القهوة 


لكن...


ازاي متفق مع سعاد؟


وهو بيكرر كلام روح


وروح حذرتني من سعاد؟


لا...انا مبقتش فاهمة حاجة


وسندت راسي علي كرسي العربية


وانا بقول لنفسي


دا ايه الحيرة الي انتي فيها دي يا اماني


ولما لقيت دماغي هنجت من التفكير


 غمضت  عنيا ....

وقررت ارتاح من التفكير شوية


وغصب عني روحت في النوم


وفضلت نايمة


لغاية ما سمعت سند

 وهو بيقولي..


اماني.... اصحي


خلاص...وصلنا


فا فتحت عنيا لقيت العربية

 واقفة ادام بيت قديم


مكون من دورين اتنين فقط


واثناء ما كنت بتحقق من البيت


سمعت سند


بيقولي..انزلي


فا نزلت...

ودخلت معاه للبيت


وفي اول دور


 لقيتة بيفتح باب شقة 


وبيقولي ...ادخلي 


وفعلا دخلت 


واول ما دخلت


بصيت لقيتة 


بيعرفني علي الشقة ..


وعلي المكان الي هعيش فيه


وقبل ما يكمل كلامة


وقفتة..

وقلتلة..

 انا عندي اسالة كتير عايزة اعرفلها اجابة


فا بصلي 

وقالي..

ريحي نفسك


روح امرتني

 باني متكلمش ...


ولا اجاوبك علي اي اسالة


قلت...يعني اية؟


قال..يعني انا العبد المامور


و مقدرش ارد علي اسالتك غير لما تامرني روح


قلت..

طيب حتي قولي انت كنت بتحذرني من مين؟


فا سكت سند ومردش


فا رجعت اسالة تاني


قلت..

طيب امي وابني فين ؟


ولية انا مشوفتهمش في العزاء؟


وبرضوا..سكت ومردش


فا رجعت سالتة


وقلت..

خلاص  قولي 


اية الدم الي انا شوفتة في بيت العيلة ده؟


في اللحظة دي


سابني سند وقام

يجهز نفسة

 عشان يستعد للرحيل


فا سالتة


قلت..انت رايح فين؟


قال..همشي


قلت..وهتسيبني هنا لوحدي


قال..عندك الاكل في الثلاجة..


والمية في الخنفية


واي حاجة تحتاجيها


نادي علي روح


وقولي حاجتك


وهتلاقي الي انتي محتاجاه جمبك

 

وسابني سند ومشي


وانا قعدت لوحدي في البيت الطويل العريض ده


وبمجرد ما الليل دخل


حسيت اني خايفة اوي


والي زاد من حالة الرعب 

الي انا فيها


ان النور قطع


وبعدها سمعت حركة في الشقة

فا ناديت


وقلت..سند؟


وفضلت انتظر انه يرد عليا


لكن..مردش


فسالت

تاني


وقلت..

مين الي  هنا؟


وبرضوا محدش رد عليا


فا استعذت بالله من الشيطان

وانا بتنفض من الرعب


ودخلت الاوضة عشان انام


عشان اهرب من الرعب ده

لكن..


لما دخلت الاوضة

 معرفتش انام...


وفضلت افكر برضوا


واقول لنفسي....


ياتري امي فين؟


ولية مشوفتش معاذ ابني لغاية دلوقتي؟


وياتري معاذ حزين و زعلان علي فراقي زي هبة؟


ولا مش فارقة معاه 

زي عزة؟


واية الدم الي انا شوفتة هناك ده؟


معقولة يكون كلام روح وسند صحيح؟


يعني فعلا 

عيلتي ممكن يكونوا

قتلواامي؟ 


وهما الي حاولوا يقتلوني انا كمان ؟


ورجعت ارد علي نفسي


وقلت..

بس انا لما كنت في العزاء


 مشوفتش حد فيهم  مجرم...


ولا حد يبدوا علية 

انه بالبشاعة دي


بالعكس

 دي عزة بنتي  كانت مضيافة..


 بالامارة مسكت فينا للغداء


 وبنتي التانية هبة 


 كانت  اكتر واحدة حزينة عليا 


وكارهة الدنيا بسبب موتي


يبقي اكيد

 روح ...وسند بيوهموني بحاجة مش حقيقية


انا ازاي سلمت دماغي لهم؟


وازاي اثق في اشخاص معرفهمش اصلا؟

 


دول حتي مش عايزين يفهموني اي حاجة

ولا بيدوني دليل علي كلامهم


ولقيتني بقول لنفسي


انا لازم ابحث عن اي شخص

 يكون ثقة 


عشان يقولي اعرف منه الحقيقة


وفي اللحظة دي


افتكرت هبة بنتي


وقولت..


هبة كانت اكتر واحدة حزينة عشاني


انا لازم اروح لهبة واعرفها اني رجعت للحياة


وهي هتفهمتي انا مين ؟


وايه هي الحقيقة بالظبط؟


بس هروح لهبة ازاي؟

ومين الي هيوصلني لها


وافتكرت كلام سند


لما قالي


لو احتحتي لاي حاجة


كلمي روح بصوت عالي..


واطلبي الي انتي عايزاه


وبسرعة فضلت انادي


واقول..ياروح ...يا روح


عايزة اروح لهبة بنتي


وفي ثواني


لقيت باب الشقة  بيتفتح


ولقيت سند جاي

 بيقولي

اؤمريني تحت امرك


عايزة اية؟


قلت..عايزة اشوف هبة بنتي دلوقتي


فا رد سند


وقال...حاضر


تعالي اوصلك لبيت هبة بنتك

بس بشرط


قلت..شرط اية؟


قال..هتشوفيها من بعيد


 وهنرجع بعدها علي هنا تاني


قلت..هشوفها من بعيد ازاي

انا عايزة املي عيني منها


فا رد عليا


وقالي..

حاضر هخليكي تشوفيها

من مكان قريب 


لكن...

 وانتي جنبي في العربية


قلت..ماشي


وفعلا ركبت مع سند


ووصلني لبيت هبة بنتي


وكنت مستغربة

وبسال نفسي


ازاي سند بيدخل بيت العيلة عادي؟


وازاي بيتواصل مع بناتي عادي

بردوا؟


المهم..

روحت مع سند


وعشان كنا باليل


لقيتة وقف جنب بيت هبة

 و اتصل بيها


وقالها...

انزلي يا هبة 

انا منتظرك في العربية 

عشان ..

معايا حاجة هديهالك


وبعدما قفل معاها


نبه عليا تاني


وقالي..حذار ترفعي النقاب

 ادامها


ولا تتكلمي خالص


عشان متعرفش انتي مين


في اللحظة دي ..

اترجيتة

وقلتلة..

ارجوك سيبني اقول لهبة

 اني انا امها


قال...لا طبعا 


ممنوع تخالفي الاوامر


قلت.. مش هصارح حد بحقيقتي  غير هبة


قال..برضوا لا

كده هتتاذي


ولازم تسمعي اوامر روح


وقبل ما ارد علية


شوفت هبة جاية علينا


وشوفتها وهي بتسلم علي سند بكل براءة


وبعدما..القت علية التحية


سالت سند


وقالت.. انت ارتبطت ولا اية


وفي اللحظة دي


فصلت افكر


هي ازاي هبة واخدة علي سند اوي كده؟


وياتري بتكلمة علي انه مين؟


وفهمت طبعا 

ان سند كان مطمن اني مش هفهم حقيقتة


طول منا مش هكشف عن شخصيتي لهبة


لكن..

الي سند مكنش يعرفة


اني في اللحظة دي


 كنت... قررت اعصي اوامرة 

هو .. وروح


لاني بدات افكر تاني


 بالمنطق كدة


يعني ايه؟ ولادي... واهلي.. وعيلتي ...

ياكلوني زي ما اكلوا امي؟


مفيش حاجة اسمها كده اصلا


ازاي عيلتي ياكلوني؟


وايه الضرر الي هيحصلي..


 لما هبة تعرف اني امها؟


اكيد روح ...وسند

 ناس مجرمين


 وبيستغلوا فرصة اني فاقدة الذاكرة


عشان يعملوا مصيبة ولا جريمة


بس انا مش هعطي لهم الفرصة دي


ولقيتني قررت اني اكشف عن شخصيتي لهبة بنتي


وقبل ما سند يرد علي سؤالها

 


  رفعت النقاب بسرعة


وقولتلها...


(انا امك يا هبة)

 

وفي اللحظة دي


حصلت حاجة لا يمكن كنت اتخيلها.......؟


لو عايز باقي احداث الرواية 


 صلوا علي رسول الله وطبعا مش هننسي نضع عشر ملصقات مع متابعة صفحتي الشخصية

مع تحياتي



الفصل الخامس من هنا



بداية الروايه من هنا



روايات كامله وحصريه من هنا



تعليقات



close
 
CLOSE ADS
CLOSE ADS