رواية اتجوزت جوزي غصب عنه الحلقه الثانيه بقلم هويدا زغلول
![]() |
رواية اتجوزت جوزي غصب عنه الحلقه الثانيه بقلم هويدا زغلول
وفي الوقت ده حاتم قالي
حاتم _انتي ازاي تتكلمي معايا كده يا بنتي
وبعدين بقولك ايه اي حاجه بتحصل
في الشقه هنا بلاش امي تعرف بيها ماشي
ساره _ليه بقي انشاء الله هو انت بتعمل
اي في الشقه من ورا امك
حاتم _وانتي مالك انتي صدقتي انك فعلا
مراتي ولا اي
ساره _ الله لوريك ، وبعدها خرج حاتم
ورجع لقاه الشقه شكلها حلو اوي وريحتها
حلوه
حاتم _الله الشقه مالها شكلها عامل كده
ايه صحيح وجود الست في الشقه نعمه وبعدها
خرجت ساره ووشها كله تراب وقالت
ساره _اقلع الجزمه برا أنا لسه مسحه
ومش ناقصه
حاتم _انت مين يا عم انت ودخلت شقتي
هنا ازاي
ساره _عم مين انا ساره مراتك
حاتم _اياك اسمع بتقولي الكلمه دي
تاني انتي سماعه ولا لا بس بقولك
اي تسلم ايدك علي شكل الشقه
ساره _هو انت فاكر أن أنا عامله كده علشانك
ولا اي أنا مش بعرف اقعد في مكان مش نظيف
حاتم _طيب بقولك اي بقي ما تعملي
واجب فيا وتروحي تقعدي عند امي انهارده
وتيجي بكره وبوصي خدي الفلوس دي خليها
معاكي
ساره _ليه يعني مش فاهمه وبعدين لما
تقولي انتي لسه عروسه اي اللي جابك اقولها
اي
حاتم _قوليها اي حاجه يلا من هنا بقي
ساره _طيب اصبر اغسل وشي عايزني
تنزل كده ازاي فعلا نزلها وبعد ساعه جت
مريم زميلته
مريم _لولا فضلت تتحايل عليا أن اجي عمري
ما كنت جيت والله
حاتم _ارجوكي مش وقته بقي اصل
الشقه دلوقتي بقت متراقبه ويلا بسرعه
قبل ما تيجي
مريم _مين اللي تيجي أنا مش فاهمه منك
حاجه ، وبعدها دخل الاوضه هو وهي
وشويه والشقه اتفتحت ودخلت أنا وأمه
الام _ يا بت يا عبيطه مهما يحصل اوعي تسيبي شقتك هو اللي تسيب للشقه ويمشي
ساره _والله يا ماما عمري ما قصرت معاه ده انا مروقه وطابخه وعامله كل حاجه وفي الاخر يعمل في كده بعد العشره دي كلها
الام _عشره اي يا بت انتو لسه متجوزين
ساره _اه صحيح عندك حق بس برضه
مينفعش ابنك يعمل فيا كده واحنا لسه متجوزين ، وفي الوقت ده كان حاتم في الاوضه
وقال
حاتم _راحت جابت امي. وجت الغبيه طيب
أنا اتصرف ازاي دلوقتي اعمل فيكي اي يابت
ال ....
مريم _هي مين دي اللي جابت امك وجت انا مش فاهمه حاجه هو اشمعنى المره دي كده يعني
حاتم _الزفته اللي انا متجوزها ما صدقت اني ماشيه من البيت راحت جابت ليا امي وجت
وفي الوقت ده اتحولت مريم وقالت
مريم _نعم يا روح امك البنت اللي انت متجوزها ما انت بتعرف تحب وتتجوز اهو وما بقاليي سنه لفه وراك ليه وعايزاك تتجوزني ومش راضي
حاتم _ارجوك يا مريم وانت صوتك ما ينفعش كده مش عايزه امي تدخل هاقولها ايه عليك
مريم _امك مين اللي تدخل يا عين امك ده انا اللي خارجه لها مش هي اللي داخله ليا
وفي الوقت ده دخلت الام وساره
الام _يا نهارك ابيض يا حاتم دي مين دي ان شاء الله وانا كل يوم يا ولد معاك واحده في الشقه ولا ايه
حاتم _ارجوكي يا ماما انتي فاهمه غلط افهمي الصح. ساره راحت جمبه و قالت
ساره _بقى هي دي شبح اللي مشيتني من البيت عشانها مش حلوه على فكره
حاتم _انت تعرفي تخرسي خالص انت ليلتك سوداء معايا على اللي انتي عملتيه في ده ايه اللي جابك ثاني
ساره _وانا مالي يا اخويا انا قولت لامك ان انت مغضبني قالتلي ما ينفعش تسيبيه بيتك وجابتني وجت
حاتم _ارجوكي ماما اقعدي وافهمي الحوار ايه
دي دي زملتي في الشغل
مريم _اخرتها اخويا بقيت زميلتك في الشغل عارف يا حاتم لو شوفت رقمك على التليفون الثاني انا هاعمل فيك ايه
حاتم _طب رايحه فين يا مريم استني بس افهمك انت كمان
الام _لك ياض انت حالك مش هيصلح الا ما تخلف تسع شهور بالضبط والاقي ابنك معاك
حاتم _وانا اعملها زي دي بقى يا ماما ان شاء الله
ومن مين يعني
ساره _ كابتين كابتن مفروض ان احنا متجوزين انا وانت
حاتم _امشي من قدامي يا ساره لاحسن ما تعرفيش انا هعمل فيكي ايه
ساره _وانا مالي يا اخويا اصتفي انت وامك بقى انا رايحه اسخن الاكل (رنه خلخالاي يا اما
رنه خلخالاي )
حاتم _عاجبك اللي بيحصل ده شوفتي اللي انت مدبساني فيها بتغني وبتقول ايه
الام _انا كلامي خلص يا حاتم لو امراتك دي ما بقتش حامل في ظرف سنه ما تعرفش ايه اللي هيحصلك وخرجت وبعدها حاتم قال
حاتم _انا اللي جبت ده كله لنفسي وفي بيت ابو
ساره
الاب _قولتك لمي هدومك يا وليه يلازم ننزل القاهره هشتغل هناك مبقاش لينا قاعد هنا
تاني
الام
اقول عليكي اي يا ساره الناس كلها في
البلد عامله تسالني عليها وتقولي بنتك
راحت فين
الاب _ وانتي فاكره ان هسبها انا هفضل
ادور عليها في كل مكان
الام_قلبي واقول ان انت سبب في اللي حصل ده انت اللي غصبتها انا هتتجوز واحد اكبر منها
الاب _وهي ستره البنات دلوقتي بقت غلط ولا ايه يا وليه انت وبعدين الراجل كان هيدينا قرشين حلوين وكان هيجيب لها كل الجهاز
الام _اهي بنتي راحت بسبب طمعك ده
الاب _, مسيري هعرف هي فين ومش هاسكت لها على اللي هي عملته ده
وفعلا نزلوا القاهره وفي بيت حاتم
كنت نايمه وصحيت لقيته قاعد جنبي وقولت
ساره _انت فيك ايه مالك انا كده ليه وازاي تدخل الاوضه اصلا عليا وانا نايمه
حاتم _تعرفي ان انت شكلك حلو اوي وانتي نائمه عامله زي الملائكه بالضب
ساره _اه فعلا قالوا لي كده ببقى شبه مريم بالضبط مش كان اسمها مريم برده
حاتم _جبت سيرتها دلوقتي بس المهم قومي عشان عايزه اتكلم معاكي وفعلا قومت ولقيته
بيقولي
حاتم _انتي سمعتي كلام ماما امبارح ان مصممه ان احنا نتجوز ونكون مخلف منك في ظرف سنه
وانا فرحت وحسيت أنه هيقولي نتجوز
ساره _ايوه طبعا سمعتها وهي بتقولك كده المهم عايز مني ايه يعني
حاتم _وانتي عندك مشكله مع اهلك وانا حليتها لك وتجوزتك ولقيت لك مكان تقعدي فيها
ساره _برده مش فاهمه كلامك يا حاتم يعني عايز ايه مني
حاتم _يعني كلها كام شهر وتقولي لماما ان انتي حامل وبعدها بشويه تقولي انا ماحصلش نصيب ونزل والدكتوره قالتلك مش هينفع دلوقتي يحصل حمل
ساره _هو انت ايه كل حياتك كدب كده ارحم امك شويه وتجوز وخلف
حاتم _مانا هعمل كده بس لما القي بنت
الحلال ولا انتي فاكره يعني أن ممكن اتجوز
واحده زيك وانا اصلا معرفش عنها حاجه
ساره _عندك حق وانت فعلا وفقت جمبي
وانا هعملك كل اللي انت عايزو وفي بيت
حماتي الباب خبط وفتحت
الحما _محروس كويس انك جيت اصل
ابني ومراته جاين عندي انهارده عيزاك
تجيب شويه حاجات من تحت
محروس _انا جاي اعرف علي البواب
الجديد يا ست هانم أنا هامشي
بقي كلها كام يوم
الحما _برضه مصمم علي كده ماشي هو فين
ودخل عتمان ابو ساره
عتمان _مساء الخير يا ست هانم أنا هكون
تحت امرك أنا والمدام بتاعتي من هنا
رايح
الحما _اهلا بيك والله شكلك راجل طيب وابن حلال وباذن الله يكون مبسوط معنا هنا في العماره العماره دي كلها بتاعتي وانا ماجراها الناس كويسين
عتمان _ان شاء الله يخليك يا ست هانم
وفعلا بعدها اشتغل وانا روحت أنا. حاتم
ساره _ازيك يا ماما عامله ايه والله وحشاني قوي
الحما _بخير والله يا حبيبتي كويس ان انتو جيتوا على طول