أخر الاخبار

رواية قاسي امتلك قلبي الفصل الخامس والعشرون والسادس والعشرون والسابع والعشرون والاخير بقلم نرمين قدري

رواية قاسي امتلك قلبي الفصل الخامس والعشرون والسادس والعشرون والسابع والعشرون والاخير بقلم نرمين قدري 



رواية قاسي امتلك قلبي الفصل الخامس والعشرون والسادس والعشرون والسابع والعشرون والاخير بقلم نرمين قدري 


 الفصل الخامس والعشرين 

سميرة/ بفرحة احلفي وحيات النبي بجد الف بركة تشرفو وتأنسو 

مليكة / غسان هو اللي طلب كده بس مش عارفه حعمل ايه مع العقربتين انا حروح اقولها وزي ما تيجي


سميرة / استني متقولهاش حاجة دلوقتي اصبري لما جوزك يطلع بسلامة خليها هي تتفاجيء لوحدها لكن دلوقتي احنا مش قد لسانها


مليكة / انتي شايفة كده


سميره/ اه طبعا بصي يامليكة انا حروح دلوقتي علشان أحضر الاوضة لغسان واعملكم اكل يا حببتي متتاخروش


مليكة/  ربنا يخليكي لينا يا امي 


سميره/ ربنا يقوملك جوزك بسلامة يا حببتي اوعي تسيبي جوزك في محنته اقفي جمبه يا حببتي ربنا يعفي عنه يارب ويخليهولك 


مليكة / يارب يارب يا امي


راحت مليكة عند حازم ونسرين وريما ونادر


مليكة/  حازم غسان عاوز يطلع علي عندي في البيت حنعمل أيه في الشغل و في عمته


حازم /  بالنسبة للشغل عادي احنا متعودين ناخد اجازة كل سنة نرتاح فيها بنوقف الحاجات المهمة بس وشغل المزرعة عادي بيمشي 

بالنسبة بقي لعمته متقولهاش حاجة سيبك منها وكبري ماغك هي اساسا شوية وماشيه 


خرج غسان من المستشفى علي كرسي بعجل وطلع علي بيت سميرة بمساعده حازم ونادر 

سميرة/ حمدالله على سلامتك يا حبيبي 

غسان/ الله يسلمك 

سميرة / تحب تخش ترتاح والا تقعد هنا علي بال الاكل ما يخلص

غسان /لاء عاوز اقعد معاكم زهقت من النوم 

سميرة/ تسلم يا حبيبي من كل رضي انا بقي عملالك ارنب حتاكل صوابعك وراه 

غسان/ متتعبيش نفسك


سميرة/ وانا في ديك الساعة لما اتعب لابني حبيبي ربنا يكمل شفاك علي خير 

ثم التفت للبنات خير اللهم اجعله خير قاعدين كده ليه يلا يابت منك ليها علي المطبخ الرجالة عاوزة تتغدي قومي فزي منك ليها بسرعة


مليكة /بس ياماما انا حقعد مع غسان علشان لو احتاج حاجة

سميرة/ اتصدقي شكل عصاية المكنسة وحشتك انجري شطبي المواعين اللي في الحوض وانا حقعد جمب ابني ااكله وأشوف طلباته انجري يلا معاهم علي المطبخ


مليكة مشت تبرطم واللهي ده ظلم بقي مواعين مواعين منا قلتلك  ياسميرة نجيب غسالة اطباق بس نقول ايه مفيش فايده هي دي سميرة 


سميرة من بعيد / سمعاكي يا ام لسانين ولو قمتلك حقطعك يا مليكة الزفت 


مليكة / وعلي  ايه الطيب احسن حغسلهم يا سميرة 


نسرين / بت يامليكة هي امك جيبانا من سوق بني عبس 


مليكة / اه لسة عايشه في زمن العبيد  اخلصي بدل ما تيجي تبعنا في سوق عكاظ 

ريما / بضحك هههههههههههه هو انتم متعرفوش تعدو اي حاجة من غير متتريقو عليها أما مشكلة. مش ببطل ضحك وانا معاكم 

سميرة / من بعيد سامعة صوت كلامكم لوك لوك اشتغلوا احسنلكم 

غسان / واللهي  انتي عسل يا ماما 


سميرة/  تسلملي بس هما مش بيجو غير بعصاية المكنسه بالك انت مراتك ياما اخدت علق بيها هي والبيت نسرين 


حازم / ونسرين كمان اضربت بعصاية المكنسة


سميره/ اه طبعا ايه كبيرة علي الضرب 


نسرين/ بت يالوكا امك بتشرفنا برا قدام جوازنا 


مليكة٠/ عارفه ياختي تلاقيها بتحكليلهم تاريخ المجد بتعانا 

مليكة /ريما من فضلك ممكن تحضري السفرة علي ما احط الاكل 

ربما /عنيا يا لوكا 


حضرو البنات الاكل علي السفرة وجلس الجميع في جو عائلي لايخلو من الحب و المرح 


سميرة/ اتفضلو كلو انا مش بعرف أعزم يلا ياحازم 

بت يانسرين اكلي جوزك .

وانتي ياريما اكلي خطيبك اللي عامل مكسوف 

وانتي يالوكا كولي علشان الي في بطنك وانا حاكل ابني حبيبي بأيدي 

غسان/ تسلمي يا امي انا ممكن اكل لوحدي 


سميرة  / يعني تاكل لوحدك وتزعلني 


غسان/ هو انا بردو ينفع ازعل القمر 


سميرة /كل سنة وانتم طيبين أن شاء الله يوم الخميس اول يوم  رمضان كل واحد يقول نفسه في ايه علشان الفطار حيكون عندي هنا ومش حقبل عذر من حد 


غسان /وانا مش حمشي من هنا يا امي و حقولك كمان نفسي  اكل  ايه 


سميرة /بيتك يا حبيبي وانا مش حسيبك تمشي اصلا الكلام ده للي عاملين نفسهم ضيوف ومكسوفين 

خلي بالكم البيت هنا مفتوح للكل في أي وقت محدش يخش بيت سميرة و يبقي ضيف لاء ده صاحب بيبت


غسان /لوكا كلي كويس علشان النونو عاوزه يبقي قوي كده وعنده عضلات 

مليكة / يا سلام مش عاوزة بلمرة بطل رفع اثقال 


سميره/ أتلمي واسمعي كلام جوزك 


مليكة /حاضر ياسميره  علي فكرة أنا بنتك انتي عاملة عليا حما ليه 


غسان /غمز لمليكة ايه الحلو بيغير والا ايه 


مليكة / كده  ماشي يا عم غسان ربنا يهني سعيد بسعيدة

انتهو من الاكل 

سميرة /روحي انتي  يامليكة شوفي جوزك وانا والبنات حنشيل الاكل 

مليكة/ حاضر ياماما


ذهبت مليكة عند غسان كان قاعد مع حازم ونادر 


نادر / انا بقي استأذن علشان مشواري طويل 


مليكة / لسة بدري يا نادر اقعد شوية 

في دخلت سميرة بأطباق الفاكهة 


سميره / في ايه يا بني وقفت لية اقعد شوية


نادر/  معلش بقي يا حاجة مشواري طويل .


سميرة/  ماشي يابني بس اعمل حسابك اول يوم رمضان عندي كل سنة وانت طيب


نادر/ وانتي طيبه يا حاجة عنيا حاضر حاجي افطر معاكم اول يوم 

يلا مع السلامة تؤمر بحاجة يا غسان متقلقش أنا حتابع شغل المزرعة 

سميره / بتنادي علي ريما 

ريما يا ربما تعالي وصلي خطيبك علشان ماشي يلا يا حببتي 

ريما /حاضر يا ماما 


ذهبت ريما مع نادر لحد الباب


ربما / مش كنت تقعد شوية مشبعتش منك خالص


نادر/  وانا كمان مشبعتش منك ووطي خطف بوسة من خدها 

احمر وجه ريما بشده 

نادر/  اموات انا في اللي بيتكسف ايه الكسوف ده كله اهدي كده حتفضحينا وشك بقي شبه الطماطم يخراشي امال لو بوستك من هنا و مسك شفايفها بأيده


ريما / نادر اتلم وانزل بدل غسان ما يحس بحاجة يطين عشتنا

نادر/ ماشي يلا سلام يا حبي وخطف بسرعة بوسه تانية من شفتيها وجرا قبل ما تعترض 

وقفت ريما متنحة و شها الوان الطيف كلها 

في جيه نسرين 


نسرين/ ريما ريما انتي يابت مالك متنحه كده ليه ووشك  ماله يخربيت عقلك وشك احمر كده ليه 

هو عمل ايه حتفضحينا

ريما شورت علي شفايفها 


نسرين /طيب بس اكتمي يخربيتك اخوكي بيبصللك


غسان /في اية يابنات واقفين عندكم بعيد كده ليه تعالو اقعدو معانا 

نسرين/ ماشي حجيب الشاي و جاية

مليكه /تعالي يا ريما انتي 

التفتت ريما ليهم وشها كان لسة احمر جداااا 


غسان ابتسم في سره هو عارف أخته لما تتكسف بتقلب احمر لمده طويله 

غسان /بخبث مالك يا  ريما وشك احمر كده ليه انتي تعبانه 

ريما /هه لاء ايه احمر ليه اه افتكرت اصلي حرانه قوي 


غسان/  اممم حرانه طيب 


وطت مليكة علي غسان 


مليكة/ غسان تحب تخش تريح شوية


غسان/ بهمس بصراحة أنا عاوز اخش الحمام ومكسوف قوي 


مليكه ،/في حد بيتكسف من نفسة اصبر بقي حفضي الليله دي

غمزت مليكة لنسرين فهمت قصدها 


نسرين/  مش يلا ياحازم ننزل احنا كمان نرتاح يلا يا احلام انتي كمان 


احلام ( يلا يابنتي انا كمان تعبت قوي 

نزل حازم ونسرين وأحلام تحت 


سميرة/ وانتي يا ريما يلا علشان ننام 


مليكة يلا بينا علي الحمام

دخلت مليكة غسان الحمام سند عليها وقام من علي الكرسي وهو يشعر بألم فظيع في ظهرة 

غسان استني برا علي الباب 


طلع غسان أسند عليها قعدته علي كرسي 

ومشيت لحد الاوضه 

ساعدته في تغير هدومه و سندته علشان يريح علي السرير


غسان /رايحة فين يالوكا


مليكة/ حغير هدومي واجي 

غيرت مليكة هدومها بهدوم خفيفة 


غسان / ايه الجمال ده تعالي بقي في حضني وحشاني ونفسي اشبع منك .. ضمها في حضنه مليكة انا ممكن اطلب منك طلب

مليكة/ عنيا يا غسان خير 


غسان  /لو ربنا مأردش ليا الشفا انا بحلك من .. 


وقطعت كلامة بأنها وضعت شفايفها علي شفيفه تكتم كلامة 

مليكة /ده ردي علي كلامك انا لو حقعد العمر كله تحت رجلك مش حكل يوم .

انا بحبك يا غسان بحبك انت اجمل حاجة حصلتلي

ممكن بقي ننام علشان سميرة بكرة حتهد حلينا علشان هي  ليها طقوس كده بتستعد فيها لرمضان 


غسان /ربنا يخليهالك حنينة قوي بجد لما بتحضني بحس انها امي 


مليكة /  ما هي امك بردو والا ايه 

وحضنها ونامو في جو من الحب و الاشتياق

صباح اليوم التاني صحيو علي خبط علي الباب قامت مليكة فتحت 

مليكة / خير يا كلب البحر عالصبح قلت حتتجوزي وتعقلي بس مفيش فايده في حد بيخبط علي ناس نايمة انتي يابت فين جوزك 


نسرين / صحيته طبعا من بدري أصل بعيد عندك سميرة وأحلام أعلنوا الجهاد ياختي طقوس رمضان كل سنة وانتي طيبة

مليكة / يعني حنبداء الأشغال الشاقة المهم يعني مين اللي  حيشتري الزينة و الانوار 


نسرين / عيب عليكي و انا صحيت حازم من بدري ليه 


مليكه / كفاءه شطورة اخلعي حغير هدومي واجي  

دخلت لقت غسان بيتكلم في التليفون 

غسان / ماشي يا حازم زي متفقنا سلام 


مليكة/ كنت بتكلم حازم خير في حاجة 

غسان /لاء كان بيطمن عليا 


مليكه/ تمام مش يلا بقي علشان تخش الحمام 


انتهي غسان من الحمام و تغيير ملابسه. 

طلع كان حازم وصل ومعاه شيل وكياس كتير 

غمز غسان لحازم و حازم فهم وهز رأسه 


دخلت سميرة كل سنة وانتم طيبين ياولاد

غسان / انا شامم ريحة تحفة ريحة ايه يا ماما 

سميرة / دي ريحة الفول علي النار بدمسه علشان السحور يا قلبي 

غسان/ بس ريحته تجنن بجد

نسرين/ حازم جبت كل اللي قلتلك عليه 

حازم /اه فرد حازم الانوار و الزينه 


مليكة/ الله شكلهم تحفه قوي . الله شفت ياغسان الفانوس الصغنون ده انا حاخده لنونو 

غسان ،/ بصراحة أنا أول مرة احس برمضان السنادي . مختلف خالص 

مليكة / بت يانسربن اوعي تكوني نسيتي تقوليلو علي الصواريخ والبمب

نسرين/ عيب عليكي وانا حفرقع ايه قبل الفطار لا طبعا دا اول حاجة كتبتهالو . اوعك  تكون مجبتهاش


حازم/ وانا اقدر مجبهاش لا طبعا 


وانشغل الكل في تعليق الزينة و الانوار في جو من البهجة و الفرح 

غسان / حازم متنساش تجيب بليل زبادي 

سميرة ليه بقي يجيب 

غسان /علشان السحور يا ماما 

سميرة / وانا لازمتي ايه 

مليكةاصل ماما بتعمل الزبادي في البيت مش بتشتريه 


سميرة,/  يابنات اعملو حسابكم الكل يخلص تعليق الزينة وعلي المطبخ قدامنا شغل كتير 

بت يانسربن هي احلام مطلعتش ليه هي مش عارفه أن في محشي لسة حيتحشي 


نسرين/ تلاقيها بس بتخلص البيت وطالعة


دخلو البنات المطبخ 

مليكه /بصو بقي انا غسلت المواعين امبارح يعني انهاردة وبكرة انا بخ فاهمين


ريما /ليه بقي هو انتي حتجيبي مواعين امبارح زي مواعين انهارده وبكرة يا ختي لاء انتي بتخمي


مليكة / و حيات النبي اعمل دايخة و الحمل تعبني وابلط فيها و اتعكو انتم مع سميرة وأحلام لوحدكم بقي 


نسرين/  اوعي تعمليها دول اشترونا من سوق العبيد و نسيونا 

مليكة/ يبقي تسمعو كلامي مش عاوزة نقاش انا مش حغسل مواعين انهارده وبكرة 

.

نسرين /اه يا مليكة الكلب ماشي يا زفته موافقين 


سميرة/  هو مؤتمر القمة ده مش ناوي يخلص ونشوف حنعمل ايه 

اوعو تنسو  فيكم  حد يبل البلح 

هنا التلاته في صوت واحد حاضر 


وبداء العمل في المطبخ علي قدم وساق استعداد لاول يوم رمضان

وفي المساء اتجمع الكل علي السحور 


سميرة / مليكة صحيتي جوزك علشان السحور

ملكية/ ايو ه يا ماما حروح اجيبه 


مليكة/ غسان انت لسه  نايم يلا بقي السحور جاهز 

ساعدت مليكة غسان أنه يقوم 


غسان /سرق بوسة منها قلت  الحق نفسي بتصبيره مش كفايا قاعد علي كرسي مش عارف اشحن 


مليكة /هههه انت قليل الادب علي فكره


غسان ،/عارف على فكرة ومشتاقلك علي فكره 


مليكة/ عيب وطي صوتك 

غسان /  انتي ناسيه. ان بكره صيام اي حاجة تصبر العبد لله 

مليكة/ ٠ ماشي يا عم بعد السحور علشان سميرة قاعده برا مستنيانا

غسان /  وعد  يا حبي 


سميرة/  من برا يلا يا نحنيح السحور مش حيستناكم اخلصو

قاعدو غسان ومليكة علي السحور 


غسان/ الفول طلع حكاية بجد يا سمسمة تسلم ايدك 


سميرة /  تسلم من كل رضي 


مليكة /اول ما شمت ريحة البيض جريت علي الحمام 


غسان / في ايه يالوكا


سميرة  / معلش بقي شهور الوحم ربنا يكملها علي خير 

وبعد السحور دخلو الاوضة 


غسان / اظن انك وعدتيني ببوسة صح


مليكة/  بوسة وحضن كمان يلا مش خسارة فيك


اخدها غسان جوه حضنه ونامو في حضن من الحب 


وفي صباح اليوم التالي  انسحبت مليكة براحة من جمب 

غسان علشان ميصحاش وقامت لسة حتقوم لقت ايد مسكاها 

غسان /حتهربي فين كل سنة وانتي طيبة اول رمضان يعدي علينا واحنا مع بعض ربنا يباركلي  فيكي  ويجعلك قرة عين لي يارب

وطلع من جمبه كيسة كبيرة 

كل سنة والقمر بتاعي طيب

مليكة ايه ده ياغسان 

غسان افتحي وشوفي 

فتحت مليكه لقت فانوس كبير مكتوب عليه بفصوص الماظ بتلمع و تنور 

( ملكة القلب والفؤاد مليكة عشق غسان )

وبيغني اغاني رمضان وفي الاخر مليكة عشق غسان 


مليكة دموعها نزلت الله يا غسان انت  عملت كل ده أمتي 

تحفه تحفة بجد 


غسان /كملي باقي الهدايا 

فتحت لقت فانوس صغنون 

مليكه /  ايه ده اوعي تقول ده لنونو


غسان / طبعا هو انا اقدر انسي ده حته منك يالوكا 


حضنته مليكة  بحبك قوي قوي قوي ياغسان 


غسان/  ابعدي عني يابت الناس اللهم إني صايم 


طلعت مليكة تساعدهم في المطبخ و الكل سعيد و مبسوط 


نسرين / مليكة معلش اعملي انتي القطايف علي بال ما اعمل شربات الكنافه 


ريما / طيب اروح انا اعمل العصائر  حعملكم بقي خروب حكاية


الكل كان بيشتغل بحب وسط ضحكات الكل 


وبرا المطبخ طبعا الرجالة مأنتخة كالعادة 


غسان/   حازم جبت صواريخ 


حازم/  طباعا يا كبير انا لو نسيت نسرين مش حدخلني البيت اصلا


غسان / طيب تعالي بقي نفجع البنات


نادر / أوعو حد يجي جمب ريما البت حساسة


غسان/  تعالي هنا يا حونين فكرتني انت عملت ايه للبت لما كنت هنا من يومين يا عم النحنوح 


نادر/ . ارتبك ووشه احمر هه لاء معملتش


ضحك حازم عليه وخرجه من الموقف بسرعه


حازم/  نادر الحق فرع النور ده حيقع وغمز لغسان  علقه كويس

نادر / اه صحيح حيقع 


غسان/ بضحك  اهرب اهرب بس.  خف تعوم هه اصبر لما نكتب الكتاب ياخويا اهدي علي نفسك بدل ما اعلقك مكان الفانوس ماشي 

وقرب معاد المغرب و اتجمع الكل علي السفرة في جو حب أسري جميل 

مدفع الافطار اضرب وانطلق الان مدفع الافطار نتمني لكن صوما مقبولا وإفطار شهيا و بداء الاذان المغرب 

وبداء الكل في الأفطار بحب وسعاده


قلت اخلي البارت ده خفيف من غير مشاحنات و من غير فوزية المفتريه نرجع بكرو بقي أن شاء الله للانتقام من فوزية


الفصل السادس والعشرين 

لو تفاعل حلو هنزل بارت كمان 


مدفع الافطار اضرب وانطلق الان مدفع الافطار اتمني لكن صوما مقبولا وإفطار شهيا و بداء الاذان المغرب 

وبداء الكل في الأفطار بحب وسعاده


وفي المزرعة 


رنا ,/يعني يا ماما مفيش حس ولا خبر عن غسان منعرفش طلع من المستشفى والا ايه


فوزية /معرفش ومش عاوزة اعرف لما صدقت أن السرايا فضيت وبقت بتاعتنا يروح مطرح ما يروح مش ناقصين قرف والا انتي غاوية تشتغلي ممرضة ياختي و سيبك بقي من غسان خلاص ماعدش ينفعك بقي عاجز مينفعش حد خالص 


رنا/, دا انا بحمد ربنا اني ماسرعتش واتجوزته 


فوزية/ طيب يلا كملي أكلك خلينا نقوم تشرب كوبيتين شاي بروقان و البت حسنية عاملة كنافه بالقشطه ملهاش حل 

رنا /حاضر انا خلاص اكلت


وفي بيت سميرة الكل انتهي من الفطار


سميرة/ الف هنا وشفا يا ولاد و شكرا علي اللمه الحلوة دي ويارب السنة الجاية زيدين كده مش ناقصين


احلام /يارب يا اختي يا سميرة ومجمعانا علي طول


سميرة/ بصت للبنات خير يا شموله منك ليها السفرة دي حتتشال لوحدها اخلصو واحده تقف علي الحوض واتنين يشيلو الاكل اخلصو

ردت ريما ونسرين في نفس واحد الدور علي مليكه في المواعين 

التفتت مليكة/في سرها اااايه نعم ياختي منك ليها طااايب اصبرو عليا 

مليكة /الحقيني يا ماما ااه بطني دايخة حقع 


جريت سيمرة والكل اتفجع بجد قام غسان بحركة فجاءيه من علي الكرسي وسمع الكل صوت ااااااه عاليه 


مليكة /جرت بسرعة عليه غسان غسان حبيبي انت ايه اللي قومك من الكرسي 

غسان /بألم انتي كويسة فيكي حاجه 


مليكة /بدموع انا مفيش حاجة انا كنت بهزر مع نسرين حقك عليا ياقلبي حقك عليه 


مال عليها غسان وهمس بصوت ضعيف دكتور عاوز دكتور. بسرعة

مليكة /حااازم إسعاف بسرعة يلا يا حازززم 


جاءت الاسعاف وركبت مليكة معاه وشعورها بالذنب حيموتها

ماسكه ٠مليكة ايد غسان اسفه واللهي اسفة يا قلبي حقك عليا 

وصلو المستشفي دكتور حصل ايه يا مدام مليكة خير

حكت مليكة للدكتور عن قوامه المفاجئ وأنه اتخض عليها

ابتسم الدكتور,/ طيب اهدي كده وان شاء الله خير انا كنت مستني حركة زي كده علشان اعمل العملية التانية واهي جت اسرع ما كنا متوقعين معني كده أن رد فعله ممتاز الحمدلله .

مليكة/ يعني هو حيعمل العملية بتاعة الفقرات خلاص 

دكتور/ انا سيبهم بيجهزو في خلاص 

مليكه/ انت قصد حضرتك أنه حيعملها دلوقتي حالا


دكتور /ونتاخر ليه لما كل حاجة عندي كويسة

في اللحظة دي وصل كل أفراد الأسرة 


حازم/ خير يا مليكة الدكتور قالك إيه


مليكه/ حازم الدكتور حيعمل العملية لغسان دلوقتي


حازم /خير خير ان شاء الله خير 

تعالي اقعدي انتي بس علشان التوتر غلط عليكي 


بعد مرور تلات ساعات خرج غسان من العمليات 


مليكة/ جريت عليه غسان غسان حبيبي سامعني


دكتور/ لاء مش حينفع اللمة دي هو دلوقتي حيخش عنايا وبكرة الصبح حيتنقل اوضة عادية أتنين بس ممكن اللي يبقو معاه. والباقي يروح 

حازم/ نادر خد مفاتيح عربيتي وروح الجماعة وحاقعد انا ومليكة 

نادر/ لاء خلي عربيتك معايا عربيتي كلمني في أي وقت انا مش حنام ومش راجع المزرعة غير لما اطمن علي غسان

مشي الكل وبقي حازم و مليكة في الاوضة المحجوزة باسم غسان 

حازم/ مليكة انا نازل اشتري حاجات مش عاوزة حاجة

مليكه /بدموع سلامتك يا حازم شكرا 


حازم/ مليكة اهدي شوية مش كده 


مليكه / الحمدلله على اللي ربنا كاتبه


نزل حازم ورجع بعد شوية بأكل ولبن


حازم / يامليكة تعالي اتسحري علشان مفيش وقت خلاص الفجر قرب

مليكة/ مش عاوزة حاجة يا حازم مش جعانة 


حازم / ما هو كده مش حينفع انتي حامل ولو مش عشانك علشان البيبي وعلشان خاطر غسان هو كمان مش محتاج خدمةقربت مليكه وبدأت تأكل فتح لها حازم علبه لبن يلا اشربي دي كمان 

انتهو من الاكل

حازم / مليكة حاولي نامي وانا حقعد برا 


مليكه لا مش حنام خليك 


سنتدت مليكة رأسها على سرير مفيش دقائق وراحت في النوم

ابتسم حازم وطلع بهدوء برا الاوضة 


وفي الصباح طلع غسان من العنايا علي اوضته وكان في استقباله مليكة وحازم 

مليكة/ حقك عليا يا نور عنيا والف حمد الله على سلامتك يا حبيبي

غسان/ بتعب ياعني ياعيني علي الكلام اللي يموت ده 


مليكه/ سلامتك يا قلبي


غسان/ كلها يومين واطلع من هنا علشان نشحن بقي وغمزلها

مليكة/ ابتسمت انت في ايه والا ايه بس 


غسان/ الله وحشاني وبصراحة عاوز اطمن علي نفسي حاسس اني صديت من الركنه


مليكة/ بقولك ايه علشان انت فاطر وانا صايمة حتستغل الموقف صح

غسان /انا زعلان بجد علي الايام اللي حتروح مني 


مليكه/ لا ياحبيبي متزعلش هما كام يوم بس وان شاء الله تصوم باقي الشهر وتبقي تعوض الكام يوم بعد رمضان ان شاء الله

غسان/ وربنا يباركلي فيكي ويجعلك قرة عين لي يارب


مليكه/ غسان انا بحبك قوي قوي قوي قوي قوي قوي


غسان /اللهم اغزيك ياشيطان امشي يابت وبعتيلي حازم لو عاوزة تكملي صيام يلا برا واندهي حازم

دخل حازم

حازم /حمد الله على سلامتك يا كبير أنجز بقي وقوم 


غسان/ الله يسلمك يا صاحبي عملت ايه في الورق جاهز والا لسه 

حازم/ لا خلاص كله تمام ومفيش غلطة يعني انت قوم بسلامة و نضرب ضربتنا


غسان/ طيب ايه رايك نستغل الوضع بتاعي ده 


حازم/ ازاي مش فاهم 


غسان /حقولك انت تروح لعمتي بس انا مش عاوزها تعرف اني عملت عملية تانية وبقيت كويس خليها مقتنعة اني لسة مشلول علي كرسي 

روح لها وقولها أن الصفقة لازم تتم يا اما وضع الشغل كله في خطر وان هي اللي في أيدها تنقذ الموقف وأنها حتخش شريكة بالنص 

حازم / وطبعا هي لما حتصدق وتمضي وتستغل الموفق انك عاجز وتعبان وهي اللي حتبقي الكل في الكل والشرط اللي كانت حطاه أن عقد الجوزاز يتمضي مع عقد الشراكه خلاص بح

استاذ ورئيس قسم ايه يابني الدماغ دي 


غسان/ ما هي مش حتجوز بنتها الدلوعه واحد مشلول هي كل غرضها المزرعة والفلوس و هي كده حاسة أنها المسيطرة على كل حاجة 

وخصوصا لما انا طلعت علي بيت الحاجة سميرة ومطلعتش علي سرايا ده زود غرورها وصور لها انها صاحبه المكان

حازم / لاء مش ممكن حتي طلوعك علي بيت مليكة كان محسوب 

غسان/ هو انا بلعب والا هي عملت فيا شوية سنين وانا عايش علي كره امي طول عمري نفسي في حضنها وهي السبب

تعرف يا حازم لما تجمعنا امبارح علي الفطار عند ماما سميرة حسيت احساس عمري في حياتي ما حسيته 

بجد احساس الأسرة و الدفا ده بكنوز الدنيا كلها


حازم/ لاء والشهادة لله الحاجة سميرة عليها حنان غريب كده يخليك مش عاوز تسبها وتمشي 


غسان/ الحمد لله فضل ربنا عليا عوضني بأم تانية و حبيبه لو ادفع عمري كله علشانها مايكفيهاش


حازم/ غسان انا عاوز اقولك علي حاجة بس كنت حأجلها لحد متطلع بسلامة


غسان /خير يا حازم اخلص


حازم /انا حقولك بس وحيات مليكة اهدي كده واسمع للآخر

غسان /اخلص يا حازم انا تعبان وعاوز انام 


حازم/ اصل انا عرفت خبر كده من المزرعة ان الحادثة بتاعتك كان المقصود بيها

غسان/ مليكة صح 


حازم/ انت كنت عارف 

غسان /توقعت وربطت الأحداث ببعض وتصميم عمتي أن اروحلها في نفس وقت تسليم عباس لمليكة البضاعة

وطريقه رص الشوله ما احنا مش اول مرة نرص بضاعة بالكمية دي .

اشمعني المرادي الرصه مختلفة انا مش عبيط بس الصبر حلو هانت كلها كام يوم والحساب يجمع

وعباس ده ليه حساب محدش يتوقعه حيتمني الموت مش حيطوله


المهم تطلع دلوقتي علي المزرعة علي طول و متدهاش وقت تفكر يعني خش عليها بقوة فاهم يا حازم 

طريقتك معاها عليها العامل الأساسي في نجاح الخطة


حازم/ عيب عليك انا حبهرك


غسان/ استرها يارب مابخفش غير من الثقة الزايده دي 


دخل حازم السرايا ساعة الفطار بلظبط 


رنا/ في اية يا حازم في حد يجي يزور حد في وقت زي ده

حازم/ بغيط الناس في الحالة دي بتقول اتفضل معانا ده حتي يا رنا يابخت من فطر صايم بس الحمد لله مش حديكي حتي فرصة افطار الصايم وانا مش جاي زيارة ولا اضايف

انا عاوز فوزية هانم ضروري غير كده مكنتش جيت في وقت زي ده

فوزية / خير يا حازم قصر في الكلام الوقت وقت فطار 


حازم / احنا في كارثة يا هانم تعب غسان جه فوق دماغنا كلنا و انا لوحدي ومش عارف اتصرف قلت اجي لحضرتك يمكن الاقي عندك حل بردو حضرتك كبيرتنا و الخير و البركة و دماغك كبيرة وبتعرفي تتصرفي


زاد غرور فوزية بنفسها 


فوزية/ خير احكيلي ايه حصل بسرعة


حازم/ بخبث خلاص بقي اسيبك تفطري علشان رنا متدايقش واجيلك بعد الفطار


فوزية/ فطار ايه واكل ايه تعالي علي المكتب خلينا نشوف الموضوع ايه

فوزية حسنيه حسنية اتنين قهوة بسرعه علي المكتب 


دخلت فوزية وحازم المكتب


فوزيه/ ايه بقي المشكلة اللي ماتستناش


حازم /دلوقتي غسان داخل بفلوسه كلها الصفقة الجديده اظن كلمك عليها دلوقتي معاد الصفقة جه وغسان زي ما انتي شايفه مش بيقدر يتحرك حتي لما بيقعد علي كرسي المتحرك مش بيقدر من الالم فعلطول شبه نايم و هو مهدد بالافلاس لازم حضرتك تخشي معاه في الصفقه دي للنص علشان تنقذ الموقف ياكده يا حيتحجز علي المزرعة. والسرايا لكن لو حضرتك دخلتي معانا حيكون من نصيبك اكتر من نص المزرعة و تقريبا كل السرايا 


بداءت نظرة الطمع في عنين فوزيه 


تليفون حازم رن

حازم الو ايو. محمد اايه انا مش قايلكم اصبرو وبكره أن شاء الله حخلص انا في الصفقة دي 

لاء اصبرو دي مصلحة ناس يعني هو سهل علي غسان يشهر افلاسة . 

بص انا دلوقتي عند عمت غسان وهي الكبيرة بتاعتنا هي حتحلها 

ما احنا مش حنقدر ناخد اي قرار غير بيها هي بعد غسان ما تعب هي صاحبه كل حاجة هنا 

الورق اه قصدك ورق الصفقة معايا مش عارف حترضي مدام فوزية تخش معانا والا لا

اصبر شوية المشتري ده لو دخل معانا حياخد كل حاجة اصبر يا محمد شويه 

فوزية /قوله انا حمضي و اخد الصفقة والمزرعه هات الورق بسرعة

حازم/ خليك معايا ثواني يا محمد شويه 


طلع حازم الورق اتفضلي امضي هنا بسرعة يامدام فوزية 


حازم/ أيوه يا محمد خلاص وقف كل اجراءات الحجز مدام فوزية مضت خلاص 


غسان هو اللي علي الطرف التاني


غسان /يابن اللعيبه والله وعملتها يا كبير 


حازم / ماشي يا محمد بيه انا جيلك علطول حضر انت اوراق الصفقة و اذونات الشحن 


حازم/ ماشي يا فوزية هانم اسيبك تفطري وانا حروح بسرعة اخلص باقي الاوراق تمام


فوزية /كان نفسي اقولك اتفضل معانا بس شكلك مستعجل شرفت

 

مشي حازم 


رنا/ في اية يا ماما يستاهل أنه يجي في وقت زي ده 


فوزية / في يا روح امك أننا بقينا أصحاب الهلومه دي كلها 

رنا/ بتكلمي جد 

فوزية /جد الجد ياروح امك 

رنا/ تمام حطير انا 

فوزية/ واستني هنا علي فين يا بت 


رنا/ حسهر مع صحابي واحد من الشلة عامل خيمة رمضانية و حنتجمع كلنا هناك واحتمال نتسحر سوا


فوزيه/ وكلها شيشة وسجاير وقرف 


رنا / في ايه ياماما بقي حاجات تفاريح متكلكعهاش يا فوز 

كده سلام بقي علشان مشواري طويل وانتي عارفة اننا في اخر الدنيا 


فوزيه/ متتاخريش انتي عارفه أننا قاعدين وسط صحرا اليل هنا وحش 


رنا / ماما خلاص بقي اتاخرت 

وفي بيت سميرة دخل حازم 


حازم/ جعااان جعاان يا بشر 


غسان/ تعالي بس قولي عملت ايه الاول 


حازم / اتصدقي يا مليكة أن جوزك ده معندهوش دم بت يا مراتي ياللي اسمك نسرين حطيلي اكل الفجر حيأذن وانا لسة صايم 

وللأمانه عمتك كلها واجب حتي معطتنيش كوباية ماية أشق صيامي بيت كرم يابني


غسان/ هههههههههههه خلاص اكلو يستاهل اتوصو بيه


سميرة / نسرين حطي لجوزك يابت ياكل 


حازم /حببتي يا سوسو يا مشهيصاني 


غسان/ اخلص بقي اتكلم علي بال الاكل ما يجي 


حازم / واللهي منا عارف ايه الناس اللي معندهاش دم أقوله جعان يقولي اتكلم 

حتكلم اقول ايه كله تمام وعمتك مضت عن التنازل رسمي بحقها في المزرعة و السرايا و عن فلوسها اللي في البنك يعني هي دلوقتي علي الحديده بح 

ومضت علي انها مسؤله عن أي حاجة حتحصلك انت ومليكة 

غسان/ حلو قوي كده اللعب حيبقي علي المكشوف خلاص سبها بقي تفرحلها يومين بالمنصب الجديد لحد منا أشد حيلي كده واقوملها وتفاجأاني داخلها علي رجلي و الحساب يجمع يا فوزية هانم 


وفي مكان تاني وفي الشهر الفضيل المفروض أنه للصوم والعبادة . لكن المسمي بالخيمة الرمضانية كان ليها راي تاني فكان يفعل بيها كل ما يغضب الله 


رنا / وهي بتشرب ما يسمي بلشيشة 


رنا /ايه يابنات مش كفايا كده اتاخرنا مشواري طويل 


جي جي /في ايه يا رنا السهرة لسه في الاول احنا لحقنا مش كنا متفقين حنتسحر سوا 


مها / وكمان بصراحه انا حاطة عينيي علي المز اللي قاعد هناك ده بصراحة جامد اخر حاجه


رنا / كلهم شوية عيال ميملوش عيني انا كنت حاطة عيني علي غسان بس حنقول ايه بقي يلا و علشان الاقي حد زيه يملي عيني صعب صراحة. 

عاوزه واحد غني اهم حاجة يكون غني وبعد كده مش مهم

لاحظ الشباب نظرات مها ليهم بدأوا يتقربو منهم 


رنا/ في ايه انتم مين سمحلكم تقعدو معانا 


واحد من الشباب/ في ايه ياقطة براحة عليا شوية مالك واخدنا علي الحامي كده يا واش يا واش 


رنا/ انت حتستهبل انت متعرفش انا مين وبنت مين انا مستعنكوش خدامين عندي قرف بصراحة المكان بقي يلم انا ماشية 


اسك أيدها الولد انتي ازاي تسمحي لنفسك تتكلمي معايا كده انتي حتة بت لاراحت ولاجت 


راحت رنا رافعة أيدها وضرباه بالقلم امام كل الموجودين

واخدت شنطتها ومشيت 


الشاب/ وحيات امي وامك لندمك علي اليوم اللي اتولدتي فيه يلا يا كارم يلا يا علي محمد يلا ومشي الأربع شباب 

رنا ركبت عربتها وهما وراها 


بداءت رنا تاخد طريق المزرعة هو طريق قاهرة اسكندريه الصحراوي فكانت فرصه ليهم قفلو عليها العربية 

وقفت رنا ونزلت 

رنا / انت حيوان مش تفتح كنت حتخبطني وقطعت كلامها انت انت ايه اللي جابك ورايا


شاب / جيت علشان اربيكي واعلمك تتكلمي معايا ازاي انا حخليكي توطي على رجلي تبوسيها


رنا / انت يابني بتتفرج علي افلام أبيض وأسود كتير فوق علشان انا ممكن اوديك ورا الشمس 


شاب سهلة حنشوف مين حيودي مين وسحبها من أيدها علي الصحرا و ساعده أصدقاءه وبداءو في اغتصابها بالدور قام الأربعة باغتصابها وسط صراختها و توسلاتها ولكن لاحياة لمن تنادي 

والجزاء من جنس العمل


الفصل السابع والعشرين والاخير 


الشاب سهلة حنشوف مين حيودي مين وسحبها من أيدها علي الصحرا و ساعده أصدقاءه وبداءو في اغتصابها بالدور قام الأربعة باغتصابها وسط صراختها و توسولاتها ولكن لا حياة لمن تنادي 

والجزاء من جنس العمل 


فاقت رنا بعد ساعات من الزمن لقت نفسها في الصحراء بدون ملابس 

رنا / يالهوي يالهوي يالهوي جريت رنا تلم هدومها من علي الارض بدموع ارتدت ملابسها 

بتدرو علي عربيتها مش لقيتها 

جريت علي الطريق و شاورت وقفت عربية 


رنا /مزرعة كيلاني من فضلك بس بسرعة


دخلت رنا السرايا تجري 

فوزية / رنا تعالي هنا ايه اللي اخرك كل ده 

التفت رنا لفوزبة

فوزية / خبطت علي صدرها يمصبتي السودا ايه اللي عمل فيكي كده يالهوي فضحتينا انطقي مين اللي عمل كده 


رنا / بعياط هستيري مقدرتش عليهم مقدرتش اتكترو عليا 


فوزية /وضعت يدها علي فم رنا اكتمي يخربيتك مش عاوزة اسمعك صوتك اكتمي انجري اطلعي على فوق وحسك عينك حد يعرف باللي حصل . لحد ماشوف حتصرف في المصيبة دي ازاي غوري 


جريت رنا علي فوق 


فوزية /في نفسها ايه ياربي المصيبة دي حعمل فيها ايه اتصرف ازاي يا الله عقلي حيقف ولو فعلا طلع حد متعرفوش زي ما بتقول يا نصبتي يا نصبتي 

البت دي لازم تتجوز اي حد بسرعة غسان هو غسان تتجوز وهو دلوقتي بقي عاجز مش حيقدر يتكلم 

بس انا مضيت عقد الصفقة خلاص اووف. بعدين 

وفوق عند رنا رن تليفونها

رنا بصوت منهار الو 

الشاب / ايه الاخبار يارب تكوني اتكيفتي ياقطة 

رنا/ انت جبت رقمي منين انت احقر حد شوفته في حياتي 

الشاب/ انتي اللي لعبتي بالنار استحملي بقي لسعتها


رنا/ عاوز ايه دلوقتي انا مش طايقة اسمع صوتك 


الشاب/ انا مستعد اصلح غلطي واتجوزك بس بشرط ٣مليون جنية شوفتي انا كريم معاكي ازاي


رنا / وانت لو اخر راجل في الدنيا مستحيل اتجوزك 


الطالب/ ماشي ياقمر جبتيه لنفسك سلام يا مزه


وفي بيت سميرة

غسان / لوكا اعملي حسابك علي بكرة كده ان شاء الله حنروح خلاص بقي أنا بقيت كويس عاوز اشوف الشغل 

سميرة/ طيب متقعدو لحد رمضان مييخلص

غسان/ كان نفسي يا سوسو بس الشغل مش بيرحم

سميره/ ربنا معاك يابني

غسان/ انتي تعملي حسابك حتيجي تقعدي معانا

سميرة / بس يابني مينفعش حبقي اجيلكم زيارة


غسان /لا واحنا مش حنسيبك تفطري لوحدك ورمضان بيحب اللمة والا ايه


سميره /معلش يابني سيبوني براحتي


غسان/ واللهي ما يحصل ومتقلقيش انتي داخلة بيتي انا مش بيت حد تاني وملكيش دعوة بحد وغير كده مليكة محتجاكي الايام الجاية علشان الحمل 


سميرة / حاضر يابني الامر لله 

غسان/ هو ده العشم يا امي 

دخل غسان الاوضة 

غسان / لوكا انا أقنعت ماما خلاص حتيجي معانا لوكا لوكا انتي سمعاني . 

مليكة متنحة كده ليه انا بتكلم

ومليكة متنحة ومش بترد وباصة في موبايلها


غسان/ بعصبية مليكة في ايه انا بكلمك

راحت مده ايدها للموبايل لغسان

مليكة شوف كده الفيديو ده

فتح غسان الفيديو وصعق من المنظر كان فيديو اغتصاب رنا نازل علي النت 

غسان ،/ ايه ده مش معقول مش معقول يا ولاد الكلب واللهي لاندمكم

اتصل غسان بحازم 

غسان / حازم في فيديو نازل علي النت لرنا عاوز في ظرف دقايق يتمسح وعاوز الكلب اللي نزله يكون عندي في المزرعة وهات مأذون وتعالي كله يخلص في ظرف ساعة 

غسان/ مليكة اجهزي حنمشي دلوقتي


وصل غسان ومليكة وسميرة وريما المزرعة 

فوزية. مع حازم في التليفون

فوزية / هو في ايه يا حازم من ساعة ما مضيت علي ورق الصفقة و انا لاشفت ابيض او اسود هو في ايه مش المفروض يبقى ليا نسبة من الأرباح

جاء صوت من خلفها مش لما الصفقة تتم الاول يا عمتي 

التفتت فوزية بصدمة 

فوزية / غسان انت مشيت أمتي هو مش من المفروض اني اعرف والا انا اخر من يعلم 

غسان / في ايه يا عمتي الناس بتقول حمدالله على السلامه في الأول 


فوزية / وهو في ايه يا غسان انت جاي تعلمني الأصول قدام مراتك والا ايه .. ومتنساش اني كان في اتفقا بينا انك حتجوز رنا ولا انت غيرت رايك علشان افهم 


غسان / عمتي انتي عاوزة ايه بلظبط 


فوزية/ حكون عاوزه ايه يا ابن اخويا عاوزة تمن السنين اللي ربيتك فيها و امك كانت رمياك ومشيت


ريما / لوسمحتي متجبيش سيرة امي علي لسانك 


فوزيه/ في ايه ياولاد كاميليا واحد جاي يعرفني الأصول و التانية حتعلمني الادب انتم اللي زيكم المفروض يحط رأسه في التراب بعد عملت امكم السودا 


غسان/ بغضب شديد عممممتي لحد هنا وبس بقي انا قلبي واجعني علي بنتك وعاوز استرها وانتي بردو مفيش فايده فيكي مصممة تجيبي سيرة امي مصممة تتهمي واحده في شرفها وعارفه انها مش حتعرف ترد عليكي .

طيب احترمي حرمت الميت مش حقولك اذكروا محاسن موتاكم .

انتي ايه جنسك ايه مصنوعة من ايه انتي لا يمكن تكوني بني ادمه .انتي شيطان انتي سرطان بينخور في جسم الواحد .

اتقي ربنا و اتعظي من اللي حصل لبنتك يا شيخة كفايا بقي رمي محصنات 

امي ماتت ومش حتعرف تاخد حقها منك بس انا لسه عايش و حق امي أخدته ولسه حاخده يا فوزية هانم 


غسان بزعيق حازم حااازم 

دخل حازم يجري أيوة يا غسان بتزعق ليه 


غسان/ ايه اتاخرت كل ده ليه بتخترع الذره 

حازم/ علي بال معملت اللي انت عاوزه


غسان/ ها وخلصت والا لسه


حازم /كله تمام يا كبير بس هدي نفسك شويه 


غسان/ تمام قول للجماعة تدخل غسان بصوت يشبه الرعد رنا رناااااا 

نزلت رنا تجري 

رنا /في ايه يا غسان بتزعق كده ليه


غسان/ ولا حاجة يا برنسيه اصلي شفتك بقالك كتير مروحتيش للسينما قلت اجبهالك لحد عندك اتفضلي اتفرجي علي اخر فيلم نزل السوق


فتح لها غسان الفيديو 


رنا/ بتلطم علي وشها يالهوي يالهوي يالهوي يالهوي اتفضحت خلاص 


غسان/ عارفه يا رنا انا المفروض كنت اعملك بمعملتك انتي وامك بس للاسف انتي لحمي وانا مقدرش ارمي كده 

الفيديو اتشال من النت خالص . و البيه اللي كان السبب في كل ده واقف برا مع المأذون


رنا /مأذون ليه انا مش حتجوز البني ادم ده 


غسان/ هو انا مقلتلكيش ماهو مش بمزاجك ده اجباري 


رنا / ده شحات محلتهوش حاجة يعني لما انا اجي اتجوز اتجوز شحات

غسان /احمدي ربنا أنه حيتستر عليكي و الست بتعيش علي قد جوزها ميعيشها و بتقعد في مكان اللي جوزها في والا ايه 


فوزية / يعني انت قاصدك ان رنا حتروح تقعد معاه مطرح ماهو قاعد . انت اكيد مخك جراله حاجة اتجننت شكل الحادثة اثرت علي مخك


غسان/ هي كانت حادثه بردو يا عمتي بالله عليكي بلاش تفتحي مواضيع علشان لو فتحتيني حتخسري كتير

وانا ميرضنيش أن رنا تروح تقعد معاه لوحدها فعلا عندك حق علشان كده انا حبعتلك تروحي تعيشي ماطرح ماهي عايشة 

فوزية/ انت بتطردني من بيتي 


غسان/ بيت مين حضرتك 


فوزية /السرايا دي بتاعتي والا ايه يا حازم


غسان /هههههههههههه هههههههههههه و اللهي ضحكتني وانا مليش نفس


حازم/ بسخرية فوزية هانم حضرتك شكلك ناسية أنتي ماضية من يومين عن تنازل عن كل حاجة ليكي هنا و عن الفلوس اللي في البنك كمان واضح أن شكل حضرتك بتنسي بس معلش العمر برده عليه عامل الله يكون في العون


فوزية / انت بتخرف بتقول ايه انت شكلك اتجننت زي صاحبك


قطع كلامهم دخول المأذون ومعاه العريس متربط بحبال 


غسان/ كله أمام سيدنا الشيخ


المأذون/ تمام غسان بيه جهزت كل حاجة علي الامضة بس 

غسان/ تمام مضي المدام اتفضلي يا مدام رنا امضي وخلصينا 

مضت رنا علي عقد الجواز متغصبه 


غسان / نقول مبروك اتفضلي يلا لمي هدومك انتي وامك وعلي بيت جوزك بسرعة

وقعت في ساعتها فوزية من طولها 

راحو بيها علي المستشفي 


دكتور / للاسف جتلها جلطة و سببت في شلل كامل 


غسان/ لاحول ولا قوة الا بالله ربنا يشفيها


ثم التفت لرنا اظن انا كنت كريم معاكم للاخر امك تلزمك وانتي بنتها وأولي بيها خديها معاكي علي بيت جوزك


هزت رنا راسها بقهر موافقة


ذهبت رنا مع جوزها وأمها علي كرسي متحرك 

دخلو حارة قديمة شعبية في احد ضواحي القاهرة في بيت قديم مكون من ثلاث طوابق 

محمود جوز رنا 

محمود/ امي ساكنة في الدور الارضي واخواتي البنات ساكنين في الدور الثاني وانا واخويا حامد ساكنين في التالت

بصي من اولها حضرتك حتتنقبي زي اخواتي مفيش طلوع من البيت نهائي امك ليها اوضة مشفهاش براها حتي اكلها يخشلها انا مش ملزم بيها كفايا حستحمل قرفك مش عارف ازاي حلمسك بعد صحابي ملمسوكي شيء مقزز بصراحة كل ما بشوف وشك بقرف منك 

عارفه لوحد اشتكي منك بموتك اعملي حسابك اي غلطة ولو مش مقصوده انتي حره بلحزام انا معنديش تفاهم واعملي حسابك انك حتنزلي تخدمي تحت مع الحريم كل اكلنا وشربنا تحت وفوق علشان تتخمدي بس 


رنا / وامي انت ناسي ظروفها


محمود / متغور في داهيه وانا مالي كنت خلفتها ونستها كفايا اني حستحملها واستحملك اقرفكم


رنا ،،/ بصوت عالي ما كفايا بقي هو في ايه مين مستحمل قرف مين 

لقت قلم نزل عليها خرسها 

وبكده خلصت حدوته رنا وفوزيه ربنا يعينهم علي الجاي


نرجع بقي لمزرعة الحب و الأمل و الحياه 


ساعة أذان المغرب الكل متجمع علي الفطار

سمير.ة/ كل سنة وانتم طيبين يا ولاد رمضان خلاص ضيف خفيف و قرب يمشي يارب يتقبل مننا 


غسان /كل سنة وانتي في وسطنا ياست الكل 


سميرة/ غسان هو انا ممكن اكلم احلام تيجي تقضي اخر كام يوم معانا وتعيد معانا

غسان/ ده بيتك اعملي في اللي انتي عاوزاه 


مليكة/ ماسكة ايد غسان بحب دليل علي امتنانها بكلامه 


سميره/ حلو كده فرصة نعمل الكحك 


مليكة/ في ايه يا سميرة منشتري جاهز ونخلص وهو لازم تتعبونا

نسرين/ مش احنا العبيد اللي اشتروهم ميطلعوش بوزنا ليه

سميرة/ اتلمي منك ليها لقوملكم واعملوا حسابكم يا شموله منك ليها من بكره حنبداء في عمايل الكحك


بصو لبعض نسرين و مليكة وبصوت محبط حاضر ياسميرة واحنا نقدر نقول لاء


وفي صباح اليوم التاني اتجمع الكل علي الترابيزة في المطبخ 

سميرة وهي بتعجن / احلام بقولك ايه عملتي العجوة علشان القرص

احلام/ اه من بدري و بعمل مقادير البسكويت اهو


سميرة/ هما مقاصيف الرقبه راحو فين العجينه بتاعت الكحك خمرت ناديهم علشان تشتغل بقي 


دخلو التلاته ورا بعض المطبخ يجرو ويضحكو


سميرة/ خلونا نخلص اترزعو واحده تقطع واحده تحشي الملبن وعين الجمل و التالته تنقش اخلصو


نسرين/ ربنا يرحمنا بقي 


مليكة / اشتغلوا متجبلناش الكلام . سميرة ممكن ترزعنا بماكنه البسكوت علي دامغنا

دخل غسان المطبخ وعنيه بتلمع من الفرحة في جو الأسري الدافئ 

غسان/ انا اول مرة احس بالعيد 


ريما /وانا كمان يا حبيبانا مبسوطة جداااا 


غسان/ انا ممكن اساعدكم وحازم كمان جاي مع نادر خلونا نخلص 

احلام / كتر خيرك ممكن انت تقف علي الخبيز اصلي مش فاهمة الفرن بتاعكم ده

غسان / انتي تؤمري احلام هانم 


مليكة /غسان مش تعب عليك كده ياحبيبي


غسان/ لا بالعكس أنا عمري ما كنت مرتاح قد دلوقتي

ربنا يخليكي ليا حب عمري ويخللنا عتريس


سميرة/ اه هوه بقي اللي انا خايفه منه حنقلبها نحنحه و لسة الباقي جاي بدل منعمل حكح وبسكوت حنعمل محن وكهن اخلصو في يومكم ده 


دخل حازم و نادر احنا جينا 


سميرة/ كملت واللهي ما حتخلص انهارده حاجة 


غسان/ خلاص بقي يا سمسمة صدقيني حيطلع احل كحك اتعمل علشان مرشوش عليه حب 

شايفةالكل بيعمل بحب ازاي

سميرة/ ربنا يخليكم ومتجمعين دايما


مليكة / متقطعي حلو يا كلب البحر انتي ايه التقطيع الزفت ده

نسرين/ بقولك ايه مش عاجبك تعالي قطعي انتي متكليش دماغي


مليكة / انا تخصص حشو بس اخرسي بقي


احلام/. بس بقي يابنات كفايا خناقة كل سنة دي

حد يقوم يجيب العجوة عاوز اخلص


ريما/ اناحجبهالك ياطنط بصراحة انا عاوزة اهرب مش عارفه اعمل حاجة 

حازم/ وسعي كده يا ريما انا بعرف انقش كويس وقعد جمب نسرين

حازم / ايه يا موزتي وحشتيني 

نسرين / وطي صوتك سميرة لو شافتك حتنيلنا

حازم / اعمل ايه وحشتيني 


سميرة/ اللهم اني صائم قوم فز يا حازم شوف حاجة تانية اعملها بدل ما حفطر عليك انهارده 

محنا مش حنخلص 

غسان / في ايه بس يا ماما مين مزعل القمر ده

سميره / العيال دي بتدلع ومش حنخلص انهارده


غسان / قوم يا حازم عيب كده سبني اقعد جمب الجو بتاعي انا كمان شوية والا ايه يا ملكة الفؤاد وغمز لها


سميرة / بضحك ربنا يبارك فيكم ويسعدكم يا ولاد

وقفت ريما جمب نادر 

نادر فرولتي مش بتعمل معاهم ليه 


ريما /هوس احسن انا هربانه من سميرة مش عارفه اعمل


سميرة/ شيفاكي ياختي تعالي لفي مكنة البسكوت سهلة مفيهاش حاجة


اشتغل الكل في جو من المرح والحب 


وفي صباح يوم العيد خرج الكل لصلاة العيد ورجعو 


سميرة / كل سنة وانتم كلكم طيبين وبصحة وسعاده 

اقفو بقي بلدور خلوني اديكم العدية بتاعتكم 


غسان/ اتصدقو انا عمري ما اخدت عيدية في حياتي 


سميرة/ علشان كده انت اول واحد حتاخد فيهم وطلعت فلوس و بتدهالو وطي علي اديها وباسها متحرمش منك يا اجمل ام في الدنيا 


نسرين / اخلص ياعم الحنين عاوزين ناخد احنا كمان 


مليكه/ اتلمي بقي يا كلب البحر واستني دورك علي طول متسربعة

نسرين / أيدها في وسطها ومتسربعش ليه أن شاء الله. ولازم تحرتميني بقي وتبطلي كلب البحر دي


مليكة / ياسلام ياختي امال حندهك بايه 


نسرين/ تناديني بام حبظلم


مليكة / وحيات المصحف احلفي 

نسرين/ بكسوف خلاص بقي 

مليكة/ وش كسوف قوي يا ختي


حازم/ واقف في النص هو في ايه مش فاهم 


مليكة / هو ايه اللي مش فاهمة بتقولك ام حبظلم يعني حيكون ايه طالعها وحمة في قفاها يعني مراتك حامل يا استاذ

لمعت عيون حازم من الفرحه وشال نسرين ولف بيها 


احلام / براحه عليها يابني واحده واحده 


حازم/ انا مش مصدق نفسي حكون اب الحمد لله يارب ده احلي خبر سمعته العيد ده احلي عيد في حياتي كلها 


غسان/ وبما أننا كلنا متجمعين احب اقولكم أن فرح ريما ونادر اخر يوم العيد 


نادر/ وأخير ا افراج ياااه انا قلت نستني يا جدع 


سميرة / بمناسبة الاخبار الحلوة دي بقي والكل فرحان


انجرو انتم التلاته أعموللنا الشاي و البسكوت بسرعه


دخلو التلات بنات المطبخ بيبرطمو 


مليكه/ انا قلت سميرة اشترتنا من ابو لهب من سوق العبيد محدش صدقني 


دخل غسان عليهم


غسان /لوكا عاوزك ثواني وغمز لها 


خرجت مليكة معاه سحبها براحة علي فوق

مليكة/ غسان بتعمل ايه يا مجنون حد يشوفنا أنا بعمل شاي تحت سميرة حتنيل عشتي


غسان/ هوش مش عاوز اسمع صوتك انتي عارفة انا 


مشحنتش بقالي اد ايه وغير كده عاوز اديلك العيدية بتاعتك بس بعد ما اعيد أنا في الاول 


خشي بقي البسي حته مدلعة كده وتعالي علشان في كلام كتير مقلناهوش 


خرجت مليكة من اوضة اللبس شهق غسان لما شافها


غسان/ ايه الجمال ده مشاء الله و أخدها في حضنة ياااه حضنك واحشني قوي يا ملكه فؤادي وعمري وحياتي كلها بحبك واخد شفايفها بين شفافية في قبله يبث حنان وعطش. ايام و ملكية متجاوبه معاه بحنان وشوق كبير له 

وذهبا معا في عالم تاني اذاب وحطم كل قسوة غسان وأصبح اجمل قاسي امتلك قلب مليكه


هذا هو الحب يا ساده الحب الذي تخطي مرحله العشق حتي اصبح ادمان نعم ادمان فكلا منهم يدمن الآخر حتي النخاع فاذاب قسوة الحياة 


وكل سنة وانتم طيبين 

ويارب مكنش كنت حد تقيل عليكم واكون وصلتكم المعني الأساس من قاسي امتلك قلبي 

ان القسوة يذوبها الحب مش شرط حب الحبيب لكن حب العيله وحب اللمة الحلوة حب الصديق


تمت


بداية الروايه من أولها هنا

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close