القائمة الرئيسية

الصفحات

الأخبار[LastPost]

بريق النجم كانله بقلم ساره احمد من البارت الاول حتي البارت الثاني عشر والاخير كامله علي مدونة النجم المتوهج للروايات

 


بريق النجم كامله

بقلم ساره احمد

من البارت الاول حتي البارت الثاني عشر والاخير

الاول = 🤎1🤎

تدفع 500جينه وتا"خد البنت دي..

يستغرب الشاب من ذلك العجوز…!

العجوز : صدقني دي بنت حلوة وصغيره وجميله

وعمرها 5سنوات وافعل بيها ما تشاء

يلتفت الشاب للعجوز وبغضب نا"ري انت مجنون امشي من هنا

العجوز : صدقني دي بنت حلوة اوي ومش هتسيبها

الشاب يمسك في خناق العجوز : شكلك مجنون و..

ولكن اثناء خناقه مع ذلك العجوز تظهر هي بأبتسامه ساحره وتمسك في قدم  الشاب

بتوسل ارجوك يا عمو اشتر"يني انا مش عايزه افضل مع العجوز الوحش ده

لم يتحمل الشاب ان تتوسله وانحني لها وحملها وابتسم

 اسمك ايه؟

الفتاة ببراءة : اسمي بريق الالماس وانت

ضحك الشاب من برائتها انا اسمي : نجم الدين

بريق : الله اسمك حلو اوي يا عمو انا عايزه اروح معاك وحضنته جامد وكأنها خايفه من شي ما

يضمها نجم بقوة ويرمق ذلك العجوز بش"ر واحتقا"ر وبقر"ف واعطاه ما طلب

العجوز بضحكه ش"ر : انت لا تعرف ما ينتظرك امضي علي هذا العقد

نجم بغضب :  عقد ايه يا مجنون؟!!

العجوز : حتي اتحرر انا ده شرطي

يتنرفز نجم : طب هات ومضي العقد دون ان ينظر ماذا كتب فيه

ففرح العجوز واختفي زي بريق النجوم

تعجب نجم من هذا لكن براءة بريق سحرته واخذها لقصره 

🤎بعد فتره يوصل نجم وبريق القصر🤎

يدخل نجم القصر وهو شايل بريق

بريق بانبهار : الله يا عمو هو ده بيتنا

يضحك نجم من طريقتها : ايوه يا قلب عمو ده بيتنا ايه رأيك

بريق بعين تلمع بسعاده وشقاوة : جميل ممكن تنزلني

يضحك نجم : ليه بقاا زهقتي مني

بريق : لا انا بحبك وباسته في خده ... بس انا نفسي العب

 وفي ثانية تختفي فرحتها ... وبحزن اصلي عمري ما لعبت

حزنها كسر قلب نجم وقعدها علي الكرسي وانحني جنبها

ليه يا بريقي..

بريق بدموع وحزن : عشان العجوز ده كان علي طول حبسني

 ووفجأه تصارعت انفاسها ووشها ازرق 

 نجم بخضه : خلاص يا قلبي وجري جبلها ميه بس اول ما رجع حصلت حاجه غريبه

كأن في شيطا"ن سكن القصر ...نجم شاف خيالات بتحوم حول البنت وهي مبتسمه

نجم : بريق انتي كويسه؟!

 بريق بضحك: ايوه يا عمو اصل اصل

وفجأه تسكت وتختفي ابتسامتها وتبص علي لوحه بنت مقيده وتسكت

نجم يقترب منها ويضمها : متخافيش محدش هيأ"ذيكي وملس علي شعرها

فتهدأ بريق وتنام يحملها نجم بحب ويوضعها في سريره ويغطيها ويجلس جبنها يتأملها ويهمس يا تري حكايتك ايه وانتي مين؟

سابها وطلع بره لي يصطدم بفيروز بنت عمه

 نجم : اسف يا فيروز مخدتش بالي

فيروز بدلع وضيق : انا زعلانه منك بقي متجيش حفله اسماء وتخليهم يشمتو"ا فيا

بس نجم كان سرحان و ........

يتبع..😌🤗🤎

2=🤎 الباااااااارت 2🤎

💛 روايه #بريق_النجم💛

نجم غارق في التفكير…وبيدور الف سؤال وسؤال في باله

 مين انتي؟

… وحكايتك ايه ؟

 وايه اللي…شوفته ده حقيقي ولا….

كل ده وفيروز نازله رغي وكلام وبتأنيب في نجم…. الا مش معاها اصلاا….

فيروز بغضب ودلع كده يا نجمي تخلى شويه بنات يشمتو"ا فياا 

نجمممممممم رد عليا

نجم:__________مش هنا.. خالص ولا سامعها 

فجأه لفت انتباهه

 بريق خارجه من الاوضه وبتضحك ونظرة عينيها غريبه اول مره يشوفها كده….

دهش نجم واتغيرت ملامحه….ونادي عليها…..

🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎

نجم بفضول : بريقققققق ردي عليا

بريق:_______ بصتله وضحكت وجريت 

جن نجم وجري ورها…..

نجم:بريقققققق استني هنا بريققق

دهشت فيروز من اللي عمله نجم …..!

فيروز بدهشه : مستحيل .... ده يبقي نجم ده اتجنن بس ده بيهرب مني كده ماشي وبكت والله لا رايحه لجدي يشوف صرفه فيه….

فيروز بغضب : جديييييي انت يا جدييي

💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛

نجم فضل يجري وبينادي ع بريق بس مفيش فايده لحد ما انسحر وفجأه لقي نفسه علي هضبه عاليه بتطل علي البحر

 وبريق واقفه عليها وبتضحك …. وهتنط

نجم بصوت عالي : بريقققق لا لالا اوعي تنطي يا قلبي تعالي عندي هنا مش انتي بتحبيني …. ها تعالي….

وفتح ايده وشاورلها تعالي….

بصتله بريق بصه غريبه زي نظرة شيطا"ن وهزت راسها بنفي

بريق : لا انا هنزل تحت عشان العب تعالا انت معايا ونطت

صعق نجم ووقع علي الارض مش مصدق اللي حصل وقام جري علي حافة الصخره وصرخ بأعلي صووت

نجم : بررررريققق لا تروحي ارجعي…

وفجأه قرر نجم ان يلحق بي بريق

وفعلا طلع رجله بره الحافة الهضبه ولسه هينط……

فجأه 

شاف طيف ازرق وف ثواني فاق علي واقع صعب

 لقي نفسه علي سطح القصر وواقف علي الحافه ورجله بره والتانيه جوه

 وتحتيه تمثال لي بنت مقيده لونها ازرق يشبه الصوره التي رايتها بريق…

”خفق قلبه بقوه وعجز عن التنفس لان تحتيه تمثال وبيه قيد حديد لو سقط عليه لما"ت….

 ابتلع ريقه

وحاول يستعيد توازنه لكنه تذكر بريق فغضب وفقد توازنه وسقط

لكن… 

قبل ان يسقط لقي نفسه مرتفع في الهواء محوط بهاله زرقاء وهبط بسلام علي سطح القصر 

لكنه مصدوم مندهش اوووي لا يصدق انه علي قيد الحياه

 تجمد في مكانه وتقريبا قلبه توقف عن النبض.. 

فاق علي الطيف الازرق يطوف حوله يشعر بانفاسه

الطيف الازرق بصوت هادي ناعم : لا تصدق هذا وهم وهممممم احذر احذرررررررر ... واختفي

 فاق نجم واستعاد توازنه ويغضب ويجن حين يذكر مصيره لو سقط علي هذا التمثال…. 

وجري علي بريق وهو يصرخ

نجم:بررررريققققققق انتي….. فين؟

فضل يجري زي البر"كان يغلي من الغضب يصطدم بي فيروز اللي كانت بتدور علي جدها عشان تشتكيله من نجم….

فتقع ارضا والرعب يرتسم علي وشها والخوف

بصلها نجم بعين شيطا"ن ويزفر هواء ساخن لو لمسها لحر"قها…..

نجم بصوت غاضب وصريخ : هي فين؟

فيروز برعب منه وهي منكمشه في نفسها وبصوت مهزوز: هي مينننن؟

مسكها نجم من يدها بقوه

نجم : انتي هتسطعبتي ….ردي علياا بريق فين البت اللي جبتها معاياا لسه معديه من هنا من ثواني ... رررردي

فيروز بخوف ووجع : والله ما اعرف محدش عدي من هنا غيرك تلقيها نايمه في اوضتك …..اه اه سبني بقي….

اتجن اكتر واكتر يعني انا مجنون وسابها وجري علي الاوضه الا نايمه فيها بريق

فيروز برعب واستغراب : مستحيل ده يبقي نجم ده اتجنن انا لازم اروح لجدي

وقامت تجري وهي بتصرخ

فيروز:جدددددددي الحقني نجم اتجنن…..

💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛

دخل نجم زي المجنون وشيا"طين الدنيا في وشه ويزفر بغضب قا"تل

دخل يقرب من السرير ووقف بيبص 

نجم بدهشه : مستحيل !!!! دي نايمه من ساعه ما سيبتها انا هجنن وقرب منها

وملس علي شعرها وبحيره انتي مين؟

وعايزه مني ايه؟

وفجأه كل الغضب راح ولا كأنه كان انسحر في بريق وبرأتها اللي كانت نايمه زي الملاك وتنهار قوته

نجم بتعب وارهاق : انا تعبان وعايز انام…..

طلع نام جنب بريق واخدها في حضنه والغريب انها مسكت ايده

فهدي زي الاطفال ونام بعمق شديد وارتسمت البسمه علي وشه

✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨

🎶عند فيروز 🎶

دخلت فيروز المكتب علي جدها برعب وخوف

فيروز : الحقننني يا جدي شوفت اللي حصل يا لهووووي

الجد:ايه حصل ايه ردي؟!!

فيروز : نجممممم يالهوووي علي نجم واللي عمله….يالهووووي

 الجد بنرفزه : هتنطقي ولا اقوم اكس"ر عضمك…ردي

فيروز بخوف : حاضر يا جدي

التقتت انفاسها وحكت كل اللي حصل…

شعر الجد بالقلق الشديد

الجد:حاجه تقلق نجم هادي ومتزن ومين البنت اللي جابها دي تعالي نشوف الحكايه دي….؟

دخل الجد الاوضه علي نجم وبصله وابتسم …

الجد : دي اول مره اشوفه هادي كده ونام بالعمق ده….

مين البت دي وقرب من نحيتها وشال شعرها البني الناعم اللي كان خافي ملامحها وشاف وشها الابيض البرئ…

تغيرت ملامحه والزعر والخوف ارتسم علي وشه

وفضل يصرخ

الجد:لا لا مش من تاني لا لا…. وجري

استغربت فيروز من اللي حصل؟!!!

فيروز:هي ايه الحكايه هي العيله دي اتهبلت ولا ايه؟

وجريت ورا جدها اللي دخل مكتبه وقفل علي نفسه….

فضلت فيروز تخبط جامد وتصرخ وهي سامعه صوت صراخ جدها ودوشه ودربكه

فيروز:افتح يا جديييييييييي ...صوتها جاب كل اللي في القصر ....

الكل بدهشه في ايه؟

حكت فيروز كل اللي حصل….

🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶

🤎عند الجد🤎

الجد فضل بيصرخ وقلب المكتب وكأنه بيدور علي حاجه مهمه

الجد : لا لامش هترجعي تاني مش هسمحلك انتي سامعه….

وفجأه يسمع اصوات ضحكات شر"يره بتقول :  لا هرجع ههههههههههههههههه

هرجع وهنت"قم منك وبقي فيه اطياف حمرا بتلف حواليه

✨خارج المكتب🎶

الكل بيخبط ويصرخ علي الجد 

بس محدش سامع حاجه من اللي بيحصل جوه مش سامعين الا صراخ الجد

ظهرت الجده وهي مزهوله من الدوشه الغريبه ف من عادة القصر الهدوء

ولاحظت الجده الطيف الازرق فتغضب وتجري تصرخ فيه

الجده بغضب : مش هسمحلك ترجعي….

فضل الطيف يلف حوليها لحد ما سقطت الجده مغشي عليها

جري عليها سمير ابنها ماما ....والباقي كسر الباب علي الجد اللي كان لونه احمر زي المحا"ريق….

🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎

💛خارج القصر في مكان منعزل💛

تصرخ وتبكي فين بنتي يابابا؟

يتنهد العجوز الجالس في زاوية الغرفه امام دفايه بها نار زرقاء

العجوز بصوت هادي : مش هنا!!

الفتاه تقترب منه : ازاي تعمل كده دي حفيدتك!!!

العجوز:عشان دي وشاور علي رسمه ف الحيط

الفتاه : مستحيل الطيف الأزرق.... بنتي يا بابا ووقعت في حضنه

العجوز: متخفيش عليها هي في ايد امينه

✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨

🤎نرجع تاني للقصر🤎

 فيروز تجري علي نجم ...اللي مش حاسس وكأنه في غيبوبه

تحاول ان تلمسه بس بريق تمسك ايدها وتبصلها بغضب شيطا"ني وتشدها وكان في حد تاني بيشدها و.......

يتبع 🎶🎶

3=🤎 الباااااااارت 3🤎

🎶 روايه #بريق_النجم🎶

بريق تشد فيروز نحيتها بقوه وعينها الزرقاء بلون البحر وسحر السماء عند الغروب تفيض بلقوه والشرار

 وهناك مين يشد فيروز نحوه بقوه كبير لدرجه ان فيروز وجهها ازرق من شدت الالم

وصوتها عجز عن الخروج حتي بلاهات وفعلا كادت القوه المجهوله ان تجذب فيروز نحوها

لكن حدث ما غير الاحداث….؟

صرخت بريق بقوه جعلت الطرف الاخر اختل توازنه وترك فيروز

فأسقطاه علي بعد امتار ………من القوه المجهوله….

__________________________

فيروز لا تصدق ما حدث لها وانها في الواقع وليس حلم ظلت هكذه لبعض الوقت……

الي ان استجمعت نفسها ونظرت لي بريق بغضب وغل….

فيروز:انتي مين ؟

وليه عايزه تقت"لني؟ وزعقت فيها بقوه ما تردي…..

خافت بريق وبكت بقوه وعادت لي برأتها وتعالت شهقات البكاء وتصارعت انفاسها وبعين باكيه لدرجه انها عاجزه عن الرد….

بريق بشهقات وانين تشاور لي فيروز ان تنظر الي مكان التي كانت فيه…؟

فيروز اتوجع قلبها من شكل وبكي بريق ونظره عينها اليأسه الحزينه التي تدل علي انها عانت الكثير في حياتها….فتنظر لي مكان ما كانت..واقفه….

وكانت الصدمه عنوان وجهها فتنظر لي بريق وتدمع عينها

شافت ان مكانها قد احتر"ق بلكامل

لم يبقي منه شئ نصف الغرفه احتر"ق بالكامل وكل ما كان قد اصبح رماد……

فيروز تقترب من بريق وتحضنها وكأنها تشكرها وتعتذر منها

فيروز ببكي : اهان يا قلبي اكيد شوفتي العذاب في حياتك؟

تضمها بريق بقوه وكأنها وجدت امها وابتسمت…

بريق :اول مره احس بالامان انا ماشفتش ماما عمري

 طول عمري محبوسه وخايفه كنت بعيط بليل من الخوف عمري ما لعبت او شوفت نور الشمس الا لما عمو نجم جبني هنا وبكت……

وجع قلب فيروز الكلام اللي قالته بريق وضمتها بقوه وكأنها تعوضها ٥سنوات من العذاب…..

فيروز:تمسح دموعها وتخرجها من حضنها انا من النهارده ماما…. ووعد مني محدش هيأ"ذيكي

بريق:تبتسم وتضمها بحبك يا احلي ماما…..

__________________________

كل ده حصل ونجم واقف مصعوق من اللي شايفه مشاعر مختلته تتغلغله ما بين الفرحه والدهشه والغيره فهو يحب بريق بجنون

تنظران كلا من بريق وفيروز ويضحكان من نجم الذي يقف علي السرير ويفتح فمه زي الغبي…

يتغاظ نجم منهما وينزل بغضب شديد ويمسك ايد فيروز

نجم:دلوقتي بقيت بريق عليها سكر

اياكي تقربي منها تاني انتي سمعه

تسحب فيروز نفسها من بين يده

وده اول مره تقف في وشه وتتحداه دون خوف وبصتله وهي تحصن بريق وكأنها امها التي ولدتها…

فيروز: متفتكرش انك هتخوفني انت بتحلم بريق بقت بنتي وانا هدافع عنها لي اخر نفس فيه

بريق:ايواه ماما

وقبل ان ينطق نجم….

فيروز:يا لهووووي انا نسيت جدي وجدتي يا لهوووووي

وسبتهم وجرت بس شالت بريق الاول….

نجم مزهول اما شاف حال الغرفه المحر"وقه اللي كان بينه وبين الحر"يق شبر….

نجم:هو انا نمت سنه ايه اللي حصل ؟وجري وري فيروز وشاف اللي حصل؟

__________________________

الجد محر"وق بلكامل بس الاطباء محتارين فيه اذا كان حر"يق او ماده غير معروفه ونتيجه لي كده الجد دخل في غيبوبه واحتماليه نجاته ١ % ؛والكل حزين مكسور مش فاهم حاجه

والمكتب بقي خر"اب مش فاضل فيه حاجه سليمه كله متكسر بطريقه غريبه….زي ما يكون اعصار

من الجح"يم كان هنا وفيه علامات حمرا كتيره ورسوم ومعادلات مبهمه محدش فاهم منها حاجه

وبهو القصر مد"مر علي الاخر والجده نجت باعجوبه من الد"مار ده السقف واقع والكراسي متكسره

وسط كل هذا يشوف نجم الطيف الازرق يمر من ممر في الحديقه المغلقه من سنين…. طويله

 من ساعه ايهم حفيدهم ما اختفي وكان اخر ظهور ليه هنا…..

وتسمي حديقه الضوء الازرق

ده ليه حكايه هتبان مع الاحداث…….

يجري نجم نحو الحديقه والغريب

بابها مفتوح ذاك الباب الضخم المرسوم عليه فتاه مقيده تماما زي التمثال واللوحه….. ولونه ازرق

كل هذا زاد فضول نجم ورغبته في اكتشاف ماذا حدث هنا…..

لانه تذكر انه كثير ما سأل جده عن التمثال ولكن جده كان يهرب منه ولا يجاوب…

تنفس نجم ودخل وكان ما كان من واقع الامر خيال يفوق الجمال

__________________________

زهور زرقاء وشمس منيره زرقاء

واشجار زرقاء براقه تسحر الناظر

وبحر ازرق ما اروعه بيه نجوم بارقه وكأنه سحر….

وسط كل هذا الطيف الازرق يسير علي الشاطئ وتجسدت لهو فتاه جميله تلبس فستان ازرق وحين نظره لها….

نجم:مستحيل انتي……

بس انتي لا لا مستحيل تكوني واقع

تقترب منه و ..........

يتبع..🤎🤎

4=🤎 الباااااااارت 4🤎

🎶 روايه #بريق_النجم🎶

نجم : مش مصدق  اللي  شايفه قدام عينه مزهول مش عارف يعمل ايه …

تقترب منه فتاه الطيف الازرق وترمقه بنظره حب وعتاب 

نجم بكي لا يستطيع السيطره علي نفسه ووقعد علي الارض ونكس رأسه ووضع يده علي وجهه وهمس

بصوت حزين مكسور…

نجم:لا لا انا شايف اماني اللي حبيتها اكتر من نفسي دلوقتي واقفه قدامي لا لا طيب واللي حصل زمان ….

يبقي ايه ؟

تقترب منه اماني وتدخل يدها بين خصلات شعره البني وتتلعب بها …..

يرفع نجم راس ووجهه وهو غارق في البكي

وعينه تتوسل غفرانها ويهمس

نجم:حبيبتي انا اسف …اسف اسف لو فضلت اعتذر من هنا لي 100 سنه مش كفايه مش كفايه…

 الا عملته ميتغفرش واقترب منها وحضنها من خصرها وراسه موضوع علي بطنها…

تبكي اماني وتتساقط دموعها علي شعر نجم وتملس علي شعره بحب غريب وهمست بحنين…

اماني:لا تبكي يا من كنت سندي لا تبكي يا اغلي ما في قلبي لا تبكي مهما فعلت احبك حبا يفوق ما تتخيل كنت ومازلت وساظل احبك وملك امرك….

ده كلامي من ست سنوات ولن يتغير

لكن…. انت… يا قلبي من تغير عما كان في ذاك الزمان …..

ينهض نجم وببكي هستري يضمها ويضمها ويضمها وكأنه يعوض الست سنوات من الحرمان والشك والظن….

اماني:يا قلبي لا تبكي قد حدث ما حدث بكائك لن يعيد الماضي …..

لكن الماضي يبني الحاضر والحاضر اساس المستقبل …..

نجم: اماني انتي اختفيتي فين؟

وايه اللي حصل للطفل اللي كنتي حامل فيه ابني؟

تدمع عين اماني لدرجه انها بكت د"م…

اتفزع نجم اول ما شاف الد"م يسيل من عينها وصرخ بخوف

نجم:اماني مالك انتي…كويسه؟وقبل ان تنطق اماني تتغير ملامحها ونظره عينها لي اللون الازرق مجددا وتخفي نجم خلف ظهرها…..

وتصرخ نجممممم ارجع لي الشاطئ الوردي اياك تنسي الشاطئ الوردي …..

واقترب الطيف الاحمر من الطيف الازرق واشتبكاه وصارت دو"مات من الالوان المشتعله بشر وخير الزمان….

كانت كا حفلا من الالوان تشبه اقواس قوس قزح عند شمال الجليد

وعزفت الحان من الاضواء تتناغم مع جمال الحديقه….

ونجم واقف مزهول مما يري لا يصدق ما يحدث ولا يفهم كيف ومتي….

تغير من حال لي حال…..

صرخ عندما فدته اماني من شر الطيف الاحمر النا"ري …

عندما حاول جذبه داخل دوامه من الجح"يم المشتعل حتي يلقي نفس مسير جده لكن …..

اماني تحولت لي هال ضخمه من الطاقه الزرقاء وطوقت نجم بها…وكأنها ام تحمي صغيرها

ونظره لهو والدمع يفر والعين تقول فداك عمري يا حبه قلبي لا تبكي…..

وبعد ثواني اختفي كل شئ وكأنه لم يكون يوما…..

صرخ نجم وبكي وبكي وبكي بحرقه وقهر

نجم:لا امانيييييي متسبنيش مش بعد مالقيتك تضيعي مني مش كفايه ضيعتك زمان بغبي وشكي وظني فيكي

امانيييييي

وفضل يهبد بيده علي الارض ويبكي لحد ما غلبه التعب والارهاق وبدات قواه تنهار ورويدا رويدا

تغمض عيناه وكل ما كان يراه صوره اماني وهي تختفي…..واغمض عينها

يفتح نجم عيناه ليجد نفسه بين احضان فيروز في غرفته وعلي سريره

وفيروز تجس حرارته….

نجم:بصوت متعب امانييييي امانييييي

تنزعك اماني من نجم اول ما قال اسمها

وتدمع عيناه

وتسحب نفسها وتبتعد عنه”وتبكي

فيروز:هو انت لسه مش عايز تنساها مش كفايه اللي عملته فيك زمان…..

ينهض نجم وبغضب يمسك ايدها

نجم: اياكي تجيبي سيرتها تاني علي لسانك…..

مش كفايه ظلمي ليها زمان من تحت راسك وظنك عليا وانا زي الاهبل سمعت لكي وضيعتها مني هي ووووو

وابتعد عنها وهو بيفتكر كلام اماني الشاطئ الوردي يعني ايه مش قادر افتكر معناه ياربي…..

فيروز تقترب منه وتضع يدها علي كتفه فيروز:براحه علي نفسك مش كده…ارتاح وهتفتكر كل حاجه؟

نجم:بوجع ازاي ارتاح وانا معرفش ايه اللي حصلها هي وابني مش قادر افتكر

بعد الحا"دثه وخروجي من المستشفي مش فاكر ايه اللي حصل قبلها وده تعبني اوي اوي… وده سبب ضياع اماني وابني…..

تفجأه  نجم بفيروز بانها تقرب منه وتضمه بقوه وتوبس راسه

فيروز بحنان : وانا معاك فين ما تروح ومعاك في كل الاحوال ومهما كان هيحصل مش هسيبك ولا اتخلي عنك عارف ليه….. ويسكتت

يبصلها نجم وهو مستغرب منها

يحضن وشها بكف ايده ويبتسم

نجم:عارف ايه؟ ها قولي متسكتيش

تنكسف فيروز وتدير وشها اللي بقي احمر زي الورد

يضحك نجم ياه دي اول مره اعرف انك بتتكسفي يا قلبي

قولي بقي عشان ايه؟

ولسه هتنطف تدخل بريق بمرح وتجري علي نجم وتحضنه بس…

تلاحظ فيروز حاجه غريبه في بريق نظره عيناها غريبه اوي مش هي اللي تعرفها نظره كلها ش"ر….

يشلها نجم ويقبلها في خدها برقه ويضحك

نجم:كنتي فين يا شقيه مشوفتكيش من الصبح؟

تضحك بريق ضحكه صفره شويه

وعيناها تلمع وكأنها تخفي شئ؟

بريق:امممممم كنت بلعب لعب حلوه

نجم:لعبه ايه؟

بريق:لا مش هقولك؟

نجم:يعني سر؟

بريق:تعالا معايا وانا اقولك؟

يضحك نجم :ماشي يا ست الغامضه يلا بينا……

وحط ايده في ايدها وتحركوا واذ ببريق تبتسم بش"ر فتلاحظ ده فيروز

وبعد ما خرجوا من الاوضه بخطوات

تخرج وراهم فيروز وتشوف بريق جايه من نحيت الممر اللي بيودي علي الحديقه الصغيره

تصرخ فيروز:نجمممم استني دي مش بريق نجمممم

فيلتفت لها نجم ويشوف بريق واقفه وره ومر"عوبه

يبص لي بريق التي بين يده فيجدها تحولت لي طيف احمر وصرخت فيه

هتمو"تتتتت لازم تدفع التمن لازم تدفع التمن………

____________________________

لكن فيروز تشد نجم بقوه فسقط ارضا وتعمل عازل بي جسمها…..

وفجأه تبخر الطيف الاحمر لم يستطيع مواجهته حب فيروز لي نجم…..

تنفس نجم انتي كويسه وجريت عليه بريق وضمتهم بخوف وكانت بترتعش

بريق:انا خيفه اوي..يضمها كلا من فيروز ونجم بحب لا تخافي محدش هيقدر ياذ"يكي

نجم:طول ما احنا معا بعض بنحب بعض محدش هيقدر علينا…

🤎في المساء🤎

يدخل نجم مكتب جده ويبحث فيه ويحل المعادلات ويكتشف ما غير الاحداث

🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶

🎶في مكان تاني🎶 

سبني يا بابا انا مش هقدر اسيب بنتي كده مش كفايه عمري كله محر"ومه منها سبني يا بابا

ولسه هتخرج لقيتها في وشها

تنصدم انتي عايزه مني ايه سبيني بقي

لا تلقي اللي صفعه مدويه اسقطتها ارضا

واخرجت السك"ين ووقفت فوقها وانحنت نحوها وكادت ان تنح"ر عنقها لولا….....

يتبع 🎶🤎

ساره احمد 🤎

5=🤎 الباااااااارت 5🤎

🎶 روايه #بريق_النجم🎶

تصرخ المرأه وتضحك بجنو"ن لدرجه ان صوت ضحكاتها ملئ المكان وهز الجدران …..

”وقربت السك"ين قوي من رقبه الفتاه وضحكت بشر 

المراه المجهوله:كان نفسي من زمان اعمل كده بس بكر هو اللي كان منعني من اذ"يتك بس خلاص دلوقتي مش محتجاه في حاجه لا هو ولا انتي…هههههههههه …..

يلا بقي يا اميره اصرخي وسمعيني توسلك…..

تنظر لها اميره بغضب وقوه وتحدي 

اميره:ها بتحلمي مش انا اللي انكسر اللي كنتي زلا"ني عشانها خلاص مش تحت ايدك هي معا اقرب الناس لها….

والاحسن من كده ربنا حمايها من كل شر عشان هي طفله بريئه ويتيمه وانتي سبب يتيمها انا بكر"هك عمري ما عرفت شعور الكر"ه والح"قد ورغبه الانت"قام الا منك 

بس من النهارده مش هسمحلك تأذ"يني من تاني…..

دهشت المراه المجهوله من قوه اميره التي لم تعهدها من قبل….؟

المراه المجهوله بسخريه : لا لا بقي السمكه الصغيره بقلها صوت لا لا….يميمي…. خوفت انا….

ترتسم الثقه علي وجه اميره وتضحك

تستغرب المراه من ردت فعلها تلك

ولكن قبل ان تستوعب تجد نفسها مر"بوطه علي الكرسي

وبكر واميره يقفان امامها وينظران بش"ر ورغبه الانت"قام…..

وبسمه الش"ر تتهلل علي الوجوه….

بكر:فاكره من ٣٠ سنه اد يه كنت بحبك ومستعد ابيع الدنيا عشان وفعلا حصل…؟

وانتي.. استغليتي ده كويس اوي..

وخلتيني ابيع اقرب الناس ليا …

____________________________

نرجع بقي لي ٣٠سنه ونشوف ايه الحكايه؟

حكايه الاصدقاء والغد"ر

(بكر’شهاب’نورهان’وليال)

في كليه العلوم والتكنولوجيا….في السنه النهائيه

بكر استنا عندك بكر استنا عندك….ووقفته …..

بكر:نعم عايزه ايه مني؟

مش كفايه بهدلتك ليا قدام المدرج كله…”عايزه ايه تاني؟

سبيني في حاله بقي…

نورهان:لا مش هسيبك في حالك انت شخص مهم في حياتي…

يقطعها بكر وبغضب يقف امامها وينظر في عيناها

بكر: شخص مهم كتر خيرك

من النهارده مش عايزك في حياتي ابعدي عني بقي….

وتحرك خطوات وقلبه يؤلمه مش قادر علي فراقها …..

تمسكه نورهان والدموع في عيناها لا انا محتجاك اوي.. اوي…. “وبكت

اول ما شاف دموعها ضعيف وجري عليها وحضنها بقوه وهمس بحنين وشوق يروي حقول

بكر:انا بحبك اكتر من عمري ومهما حصل منك هفضل احبك واحبك

انتي قلبي وحياتي وهفضل سندك امد الاامد… عارفه لو الشمس مضيقاكي

اكون ظلك….”انا….انا….

وسكت بكر عن الكلام…..

الكلام اثر في نورهان بس الحق"د اللي في قلبها كان اكبر من اي حب….

ولمعت عيناها بفكره شيطا"نيه تن"تقم

بها من شهاب اللي حبته بجنون بس هو مش بيحبها وحب ليال اللي كانت صحبيتها وبتعتبرها اختها…

نورهان:تبكي بدموع الشيطا"ن وانا كمان بحبك بس …بس

يجري بكر عليها اول ما سمع كلمه بحبك وبلهفه بس ايه…..

نورهان:مش قادره بقي لازم تعرف؟

وبكت بتمثيل بارع

بكر:اعرف ايه؟

نورهان:السبب في نفوري منك هو

شهاب تعرف انه كان بيرسم عليا وكر"هني فيك ولما معرفش ياخد غرضه حاول يغتص"بني وانا… وبكت

يحمر بكر من الغضب ويهبد ايده في 

الشجره وانفاسه تصارع

بكر:انا هقت"له الحيوان السا"فل وقال انه صاحبي…

نورهان:لا الانت"قام ده لعبه تحب تلعبها صح….

يلتفت لها بكر وهو في قمه الغضب وعاجز عن التفكير

بكر:ازي انا معاك عشان انت"قم منه؟

نورهان بضحكه شر : بص يا قلبي ايه اغلي حاجه عند شهاب؟؟؟؟؟

بكر بضحكه شر : اه انتي شيطا:ن فهمت دماغك” اغلي حاجه ليال ومشروع الطيف الازرق….

🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎

🎶بااااك 🎶

وفجأه يصرخ بكر ويسقط ارضا….

فقد تحولت المرأه المجهوله لي الطيف الاحمر وصعقته بتيار طاقه قوي…..

تصارعت انفاس اميره وارتسم الخوف علي وجهها…

لكن هناك من تصدي لها وكان الطيف الازرق ففرحت اميره….

فخافت المراه المجهوله وفرت في الحال…

تبتسم اميره :وتبكي ياه اخيرا ظهرتي يا اماني كنتي فين قلبي وجعني من ساعه ما سبتيني….

تقترب منها وتضمها بقوه ويبكيان…

اماني:اهان يا اختي ما كنت اتصور يوم ان نفترق لكنك في قلبي وروحي احبك….

عجزت اميره عن النطق واكتفت بنظره حب وشوق والعين مليئه بدموع والوجع وضمتها بقوه وكأنها تهرب في حضنها من عذاب الايام….

____________________________

🎶نرجع بقي لي قصر نجم🎶

نجم في المكتب يحاول فك المعادلات والرموز ويبحث عن الشي الذي كان يبحث عنه جده

تدخل فيروز عليه وببسمه تقول

فيروز:نجمي بيعمل ايه؟

يلتفت لها نجم ويبتسم

نجم:ايواه كده خلي الشمس تظهر

تنكسف فيروز

نجم:ايه ده بصي

فيروز:هو ايه؟

وخطف نجم قبله من خدها

ترتبك فيروز…..ايه اللي عملته ده؟

نجم:اممممم كان فيه ورده وحبيت اخطفها

تدعي فيروز الزعل والضيق بس من جواها كانت فرحانه اوي

فيروز:عيب كده

نجم: بخبث بريق فين؟

فيروز:والله ماشي ... نايمه وطنط شيماء معاها متخفش

نجم:طنط ده ماما لو سمعتك هتق"تلك

فيروز: بطل تهرب وخفه وقولي انت وصلت لي ايه

يبتسم نجم ويغمزلها

فيروز سرحت فيه( ياربي ابوسه يعني هو بيتحر"ش بيا اصلاه قمر احترمي نفسك عيب كده)

تفيق فيروز علي لحن يعزفه نجم….علي نياي ازرق فضي

ليال…..

يا عشقي الخيال

ليال…

يا حبي الغالب

ليال…

عشقنا لن انساه

ليال…..

ليال….

تدهش فيروز وتسحر من الالحان وصوت نجم

فيروز:الله ده حلو اوي

يغمزلها نجم بس لو فيروز يبقي احلي….

تنكسف فيروز: بس بقي؟

بس قولي ايه ده

نجم:يعني اللحن ده مسمعتهوش قبل كده

تفكر فيروز قليل من الوقت

فيروز:امممم استنا مش ده اللحن اللي كان جدي بيعزف علي طول ولما كانت جدتي بتدخل عليه كان بيسكت وبيتخانقوا

واخر حاجه فكرها اني سمعته يوم ما بابا ما"ت وحصلته امي…..في حادث غريب….

وابوك اختفي…..

يزعل نجم ويحزن صح عمري ما انسي اليوم ده

بس مين ليال ده؟

فيروز:مش عارفه يعني المعادلات مطلعتش ارقام دي سنفونيه

نجم:ايوه اسمها ليال

فضلو يعزفوا لحد ما ظهر تمثال فتاه مقيده

استغرب كلا هما

مستحيل ايه حكايه التمثال ده؟

نجم:مش عارف

واقترب منه كثير”وتحسسه وفجأه اذا به باب لي سرداب

تحت الارض

فيروز:يا. لهوووي…..

نجم:انا لازم انزل واعرف فيه ايه؟

تمسك فيه فيروز وانا معاك مستحيل اسيبك؟

يبصلها نجم ويضمها بحب ...ويمسكوا يد بعض ونزلوا

المكان مظلم جيدا ومر"عوب كله عقابات

اخرج نجم التلفون عشان ينور وفجأه

يلقوا انفاسهم امام

جث"ه فتاه مقيده ويبدو عليها انها عذ"بت

تصرخ فيروز يغمي عليه

نجم مصعوق من المنظر وقرب من الج"ثه وبكي مستحيل اماني…....

يتبع..🤎🤎

ساره احمد 🎶🤎

6=❤️ الباااااااارت 6❤️

✨ روايه #بريق_النجم✨

نجم : لا مستحيل امااااني ... وجري عليها وصرخ 

لالالالا مش امااااني ومسكها وفضل يبكي 

نجم بعياط : مش بعد ما لقيتك اليقكي جث"ه ليه ليييييه .... ياارب ساعدني يااارب 

✨بعد فتره ✨

نجم استعاد السيطره ع نفسه .... وبص ناحية فيروز وراح شافها واقعه ع الارض مغمي عليها جري عليها وضمها لصدره

نجم بلهفه : فيروز فوقي متسبنيش انتي كمان ... انا محتاجلك أوي ...الفتره اللي جايه صعبه أوي بجد عليا ... فيروووووووز فووووقي 

فضل يهز فيها بقوة وبعد فتره فاقت فيروز ويبتسم نجم وعيناه تدمع ووجهه يبتسم مزيج غريب بين الحزن والفرح 

نجم بفرحه : فيروز انتي كويسه ردي عليا يقلبي 

فيروز مش مصدقه نفسها ان نجم بيقول كده وبيعمل كده عشانها 

فيروز بتعب : انت بتقول أيه ؟ 

يضمها نجم بقوة ويبكي بحر"قه ووجع 

نجم : انا تعبان اوووي اووي مش عارف الدنيا قا"سيه عليا ليه كده 🥺

فيروز تضمه بقوه وتملس ع شعره ... متقولش كده اكيد ربنا شيلك الافضل 

وانا معاك مش هسيبك ابداا مهما حصل وده وعد مني 

يرفع نجم وجهه ليها وعيناه مليانه دموع ووجع وحزن 

تمسح فيروز دموعه وتنظر له بكل حب وحنان 

✨بعد فتره يقفان✨

نجم : انا لازم اعرف أيه اللي حصل هنا بالظبط !! ومين اللي قت"ل وعذ"ب أماني ؟؟ 

بصتله فيروز بدهشه : امااني ؟؟ مستحيل تكون دي جث"ة أماني 

بصلها نجم بأمل: ازاي قولي ؟

فيروز : بص دي متعذ"به ومتح"نطه بطريقه غريبه ومحفوظه بطريقه تكون دليل وعبره لاي حد يشوفها... زي ما تكون رساله لي حد معين !!! 

يقترب منها نجم ويتفحصها ويلفت انتباهه حاجه غريبه 

نجم : فعلاا دي محفوظه من 25 سنه تقريبا وسر ... حفظها مجهول وكمان لابسه سلسله

فيروز : وريني كده ... فتحتها وقرأت الاسم المكتوب عليها 

مستحيييييل دي ليال!!!!!!

نجم بدهشه : صح دي ليال ... بس مين ليال دي ؟؟

فيروز : مش عارفه 

نجم : اظاهرر كده ان دي بداية حل اللغز .... يلا ندور ع اي حاجه تفيدنا هنا ف حل اللغز ده يلا 

فيروز : حاضر ... انت دور هنا وانا هدور هناك عند التمثال الغريب ده 

هو نجم رأسه بماشي ... وبدأو يدورو

وبعد بحث ليث بكثير 

تصرخ فيروز ... الحقني يا نجم 

يجري نجم عليها 

نجم بفزع : ايه مالك ؟! 

تمسك فيه فيروز لدرجة ان رفعها عن الارض 

نجم : منك لله ... ده فااار يخليكي تصرخي كده 

فيروز برعب: امال أصرخ امته 

قبل ان ينطق نجم يلفت نظره بريق يأتي من التمثال ... فيقترب منه ويجد الماسه غريبه الشكل لونها ازرق تضئ حتي ف أشد الاماكن المظلمه 

وكانت عين التمثال هذا 

فيروز : الله ... دي شكلها حلو اوي 

نجم : دي زي ما يكون شوفتها قبل كده بس مش فاكر فين ؟

فيروز : انا برتعش من البرد إحنا لازم نطلع من هنا بدل ما متجمد زي الجث "ة دي !!

نجم : عندك حق يلا بينا نطلع من هنا 

طلعوا من السرداب بس ف الف سؤال وسؤال بيدور ف بالهم

اول ما طلعوا 

نجم بتحذير : انا مش عايز اي مخلوق يعرف حاجه عن اللي شوفتيه دا انتي سامعه 

بصتله فيروز وهي تبكي : انا اللي بتقولي كده ماشي ... وسابته وجريت ع اوضتها

نجم : ياربي هو انا قولت حاجه غلط ... وجري وراها ومده عليها 

فيروز خدي هنا فيروووووووز 

🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶

✨ف مكان اخر ✨

أماني هو إحنا هنفضل كده لحد امته مش ناويه ترجعي لنجم ... نجم بيحبك أوي وانا نفسي اشوف بنتي بريق دي وحشتني أوي 

بصتلها أماني والدموع ف عينيها وتهمس : نفسي والله وحشني أوي أوي بس مقدرش أظهر كتير وانا ف الحاله دي ممكن امو"ت  ... وبعدين لازم الاقي سند ابني وابنه عشان يكتمل شملنا ... وبعدين لو عرف اللي حصل زمان عمره ما هيسمحني 

بس انا عملت كده غصب عني مكنتش اعرف اللي فيها والله غصب عني وفضلت تبكي بحر"قه 

تقترب منها اميره وتحضنها بحنان ... ولا يهمك ربنا اكيد أيه حكمه ف اللي حصل ده .. والحل عنده ان شاءالله

يدخل عليهم العجوز والابتسامه تمتلئ وجهه ويحمل صنيه مليانه بالأكل الشهي واللذيذ

العجوز : يلا مش هتاكلوا .. دا انا حضرت اشهي الاكلات مخصوص عشانك يا أماني يا بنتي 

تضحك أماني : ياااه من زمان محدش قالي كده يا بابا سند 

يقترب منها سند ويحضنها ويطبطب ع كتفها : متخفيش ي بنتي ربنا فرجوا قريب يا حبيبتي

تتغاظ اميره : يعني أيه ... وانا ماليش حضن زي ده .. ماليش دعوه 🥺

يضحكان ويحضنها بحب .. وبدأو ف الاكل 

أماني : تعرف ي بابا سند لو بابا انور كان عايش مكنش حبنا زيك كده 

سند بحزن : ابوكم كان أغلي من ابني .. بس اللي حصله كان صعب هو وامكم ليال ... بسبب نورهان الله ينت"قم منها 

أماني بنظرة توعد : محدش هياخد حق اهلي الا انا واللي عملته فيه ده حساب تاني هي وفيروز الزمن بينا طويل 

✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨

🎶ف القصر 🎶

نجم فضل يخبط ع فيروز عشان تفتح بس فيروز مش بتفتح 

نجم بغضب : افتحي يا فيروز احسنلك كده هنط من الشباك

صرخت فيروز بصوت عالي وقالت : امشي وسيبني ف حالي 

نجم خبط رجله ف الباب : ماشي ي فيروز الصبح لينا كلام تاني ... ومشي ع اوضته 

نجم قلع الجاكت ورماه ع السرير بغضب ورني نفسه ع السرير وحط ايده تحت راسه وهو ماسك الالماسه الزرقه وبيبصلها بأستغراب .. انا شوفتك فين قبل كده ؟؟ 

فجأة تلمع الالماسه ويخرج منها بريق اسود ويصدر صوت غريب 

الالماسه الزرقه : ماذا تريد ان تعرف يا نجم وانا اجيبك ف الحال 

رمي نجم الالماسه ع السرير والتعجب ارتسم ع وجهه 

نجم : مستحيل انتي بتتكلمي ؟؟ 

الالماسه : نعم اتحدث والعب اشياء كثيرة .. انا لست كما ابدو .. انا اكتر كوني مجرد الماسه .. انا الطيف الأزرق من اختراع شهاب وبكر ونورهان وليال 

علامات الدهشه والذهول ع وجه نجم 

نجم بذهول : الطيف الأزرق !! أيه اللي حصل ف الماضي ومين هيا ليال وبكر ؟؟ اما نورهان فأنا اعرفها 

الالماسه : انا مشروع تجسيد الطاقه الالكترونيه وتحويلها لي طيف ازرق يمكنه فعل اي شئ مهما كان واين كان 

اما مين ليال وبكر .. اذهب الي الشاطئ الوردي هناك ستعرف الحكايه 

نجم : الشاطئ الوردي ده اللي قالته أماني ... بس ازاي اروح هناك ؟؟

الالماسه : دي مهمه صعبه والبداية من الحديقة الزرقاء .. هناك فيه خريطه الوصول اليه 

والي هنا انتهي الحديث .... واختفت الالماسه من الاوضه 

فضل نجم يدور عليها كتير بس من غير اي فائده وقرر انه من الصبح هيروح الي الحديقه ويعرف الحكايه !! 

✨🎶✨🎶✨🎶✨🎶✨🎶✨🎶🎶

🤎ف الصباح 🤎

بريق واقفه قدام صورة ف احدي الاوض والرعب مسيطر عليها وجسدها يرتجف بالكامل 

يقترب منها نجم ويحضنها .. وتصرخ بريق 

نجم بقلق : مالك يا بريق .. خائفه ليه

تلتفت بريق أيه وتشاور ع الصورة وتقول 

بريق بخوف :. مين دي ... هي دي الطيف الاحمر اللي كان بيحاول يقت"لني ع طول 

نجم بغضب : مستحيييييل دي نورهان ام فيرووز !!!!

يتبع 🎶✨🤎

ساره احمد ❤️✨

7=💛 الباااااااارت 7💛

نجم : مستحيييييل دي نورهان ام فيروز .. طيب ازاي وسرح ف كلام بريق ... لثواني

وبعدين بصلها بفضول وإستغراب !

نجم : بريق يا قلبي ... متخافيش من اي حاجه محدش يقدر يمسك بأي أذي انا احميكي بحياتي ... بس قوليلي تعرفي الست اللي ف الصورة دي تبقا مين ؟؟ 

ارتسم الرعب ع وش بريق وبدأ جسدها يرتجف ويديها تتجمد من الرعب وعيناها تدمع والعرق يتساقط من وجهها اول ما بصت للصورة تاني وافتكرت اللي كان بيحصل فيها من تلك المرأه ...

وتحدثت هامسه بصوت يكاد مسموع 

بريق بخوف : الست دي .. هي اللي كانت عايزة تقت"لني بس دايماا كان فيه حد بيحميني منها وده كان بيحصل اول ما اهرب من الاوضه اللي ... وبكت بحرقه اول ما افتكرت اللي كان بيحصل معاها من تعذ"يب وق"هر لطفولتها فهي لم تعيش طفولتها زي اي طفل ف عمرها 

بل كانت سجينه تلك الغرفه المعتمه التي لا تري ضي الشمس ابداا 

جريت من نجم وحضنت نفسها فضلت تبكي ... لانها لم تجد من يدافع عنها من تلك المرأه ف حياتها 

وتعالت شهاقتيها ونحيبها .. فكيف لطفله ذات الخمس سنوات ان تبكي بمثل هذا المرار

حزن قلب نجم عليها وفضل بعيط لم يشعر بنفسه الا وهو واخدها ف حضنه ويبكي بحرقه اكتر عليها ويتعهد لها بأخذ ثأرها من تلك الشمطا"ء الشر"يرة 

بعد فتره 

بدأ ف تهدئتها وطبطب عليها بحب وحنان 

نجم : اقسم بربي اني هخليها تدفع التمن غالي يا صغيرتي الغاليه

وهعوضك عن كل اللي مريتي بيه ف حياتك وهخلي الضحكه مرسومه دايماا ع وشك 

وبدأ يلاعبها وتعالت اصوات الضحك حتي ذهبت ف نوم عميق شالها وحطها ع سريرها وغطاها وباس رأسها وملس ع شعرها وهو مستغرب مما يحدث معها .. وما هيا حكايتها ومن تكون اموها وأبوها ... ولما يشعر انها جزء منه ولما تغيرت حياته عندما دخلتها هيا 

واين نورهان زوجة عمه اكمل اللي ما"ت ف ظروف غامضه؟؟

ف نفس الليله اللي اختفي فيها ابوه شهاب .... وازاي نورهان عايشه وليه سالت فيروز وهي صغيره ... وما سرهاا ؟؟

كل تلك الاسئله تدور ف بال نجم 

بعد فتره 

نجم : امال فين فيروز ؟ انا مشوفتهاش طول اليوم هيا فين 

طلع نجم وراح لاوضه امه شيماء ... وقبل ان يطرق الباب يسمع حوار يدور داخل الاوضه 

شيماء بقلق : انا خايفه يا ماما إسرار .. من نجم انو يعرف حاجه من الماضي ... لو عرف انا خائفه اخسره تاني من ساعة الحاد"ثه ورجعلي ابني تاني ... مش هستحمل اني اخسره تاني 

الجدة اسرار بكل ثقه : لا متخفيش ... نجم مش يعرف حاجه من الماضي ... وظهور الزفته دي تاني  اللي اسمها بريق مش هيغير حاجه من اللي حصل ... وانا مستحيل أسمح للحربا"يه أميرة دي انها تدخل حياتنا تاني ... مش كفايه اني خسرت حفيدي أيهم .... خلاص اللي حصل حصل 

شيماء : إيوه ... بس انا خايفه من اللي حصل ده ... ليكون موضوع الطيف الأزرق ده  يرجع تاني

اسرار : دا ع جث"تي انا خفيته ف مكان مستحيل حد يكشفه 

كله دا ونجم بيسمعه وواقف مصدوم من كل اللي سمعه مش قادر يصدق حاجه من اللي سمعها ...

معقول يكون اللي سمعته ده صح ؟؟

نجم : انا عايش فين ؟ ومع مين ؟ ويا تري أيه اللي حصل زمان يعني بريق بنت أميرة وايهم ابن عمي سمير ده لو عرف هيقلب الدنيا 

وفجأة حس بصداع جامد .. مسك دماغه بأديه ووقع ع الارض وصرخ من الا"لم 

خرجت فيروز تجري وانه وجدته اسرار والقلق باين عليهم 

فيروز ضمته ومسكت ايده ونجم يصرخ من الا"لم 

نجم : اه اااااه راسي هينف"جر من الا"لم اااااه الحقيني يا فيروز 

جريت عليه امه بلهفه 

شيماء : مالك يا ابني هي الحاله دي رجعتلك تاني ؟

بصلها نجم بقر" ف واحتقا"ر ويبعد يديها عنه ويخبي وشه كله ف حضن فيروز 

تنصدم شيماء من اللي عمله نجم وفضلت تبكي .. والجدة تستنتج انو سمعهم 

نجم ببرود : فيروز خوديني من هنا بره قصر الاشبا"ح ده بسرعه .. عشان هتنخق وهاتي بريق معاكي ... يلا بسرعه وزعق فيها ... مستنيه ايه يلا حضري كل الشنط بسرعه 

بص من فوق لتحت لامه وجدته بقر"ف وسابهم ومشي و ....

يتبع 🤎🎶

ساره احمد 🤎🤎

8=🤎 البارااااات 8🤎

✨ رواية #بريق_النجم✨

نجم اخد فيروز وبريق اللي كانت نايمه وخرجوا من القصر تماما

وبعد فتره وصلوا علي بيت صغير بس جميل وهادي

بيطل علي البحر وليه حديقه صغيره فيها زهور ورديه نادره الوجود

عم الصمت المكان لفتره من الزمن

✨في المساء ✨

نجم قاعد علي شاطئ البحر بيحاول يفتكر اي حاجه من الماضي او مين اميره دي ؟؟ طيب ايه هو الشاطئ الوردي؟؟

بس من غير فايده ودماغه كان بيوجعه جامد.....

اقتربت منه فيروز والحزن مرسوم علي وشها وضمته من الخلف

اول ما لمسته تنفس نجم براحه زي ما يكون محتاج اللمسه دي.....

غمض عينه ودمع وتنهد بعمق 

ومسك ايد فيروز جامد اوي وشدها نحيته وقعدت علي قدمه وبصتله بعمق ودي اول مره تبقي قريبه اوي كده منه

وهو كمان بصلها بعمق زي ما يكون اول مره يشوفها.....من قريب كده

تبتسم فيروز برقه وتمسح دموعه يمسك ايدها ويقبلها برقه الحرير

ترتجف فيروز بلكامل وتتوتر منه وتحاول تهرب بس نجم يمسك ايدها ويشدها ويهمس بحنيه وشوق 

نجم:انا محتاجلك اوي اوي انا تعبان ومعتش عندي ثقه في حد غيرك اياكي تسبني...

ويقترب منها اوي اوي لدرجه ان النفس بقي واحد والروح واحد ونبض القلب واحد....

تلمس يدها بحنان وشغف وضمها ضمت ظمئان للحب والحنان وذابت فيروز بين احضانه لدرجه انك تعجز ان تفرق بينهم.....

ظل هذا الوضع لدقايق من الوقت

نجم قاعد علي الشاطئ مبتسم وكأن الدنيا ترقص من حوله 

وفيروز نايمه علي قدمه وهو يلعب بشعرها وحولهم النار والبدر ينعكس صورته علي البحر

نجم:يبتسم انا عمري ما كنت اتخيل انك طيبه اوي كده وفيكي كل الحنان والحب ده

فيروز:بفرح وانا طول عمري بحلم بلحظه زي دي عشان عشان.....

يقترب منها نجم اوي اوي

نجم:عشان ايه ها ردي

تتكسف فيروز وتزقه وتجري 

يغضب نجم ويجري وراها بس هي تدخل اوضتها اللي فيها بريق نايمه

وتقفل الباب....

بس قلبها كان طاير فوق فوق سحاب الحب وبتضحك

نجم:افتحي يا فيروز 

فيروز بشقاوه ودلع : لا احترم نفسك وروح نام

نجم:كده 

فيروز :ايوه كده

نجم:ماشي....

ومشي بس  راح علي الشاطئ بس كان مبسوط اوي

بس حصل اللي يغير الاحداث

نجم ماشي علي الشاطئ وحاطط ايده في جيبه وفاكك زرارير القميص وطوي اطراف البنطال ويمشي علي الشاطئ ويلعب في المياه والهواء العليل يطير قميصه ومبتسم

يظهر الطيف الازرق.... امامه

لكن بشكل غاضب فكان ازرق بلكامل فتختفي بسمته

نجم:اماني حبيبتي

تغضب اماني لانها رات ما حصل 

اماني:حبيبتك بردو وانفجر"ت بطاقه ووجهتها نحو نجم لكن تظهر فيروز وتتلقي الضر"به عنه 

تفاجئ نجم عندما رأي اماني في قمه الغضب فيتحول لونها بلكامل للازرق الغامق  واصبحت ملامحها مخفيه من شدت الانفعال.....

وصارت عيناها تتطاير منها شرارات زرقاء من شدت الغيره والغضب

وصرخت بقوه هزت البيت وجعلت الامواج عاليه تحطم ما امامها

اماني:نجممممممم نها"يتك النهارده انت اختفيت فين؟

نجممممم لو راجل اظهر يا جبا"ن 

وظلت تصرخ علي نجم اللي جري بسرعه الضوء اول ما شافها كده.....

واماني الغضب قد وصل لاعلي درجه عندها

اماني:كده طيب ده اخر ليل ليك.....

وارتفعت في الهواء بقوه دفع الطاقه الزرقاء وظلت تبحث يمين ويسار عن نجم وتصرخ من الغضب باسمه

اماني:نجممممم تعالا هنا نجممممم

هي تقول كده ونجم مستخبي بين الزهور الورديه يرتجف خوفا منها..

نجم:يالهووووي دي لو مسكتني هتسمح اسمي من علي قائمه الاحياء زي زمان... 😂😂

تلمع عيناه اول ما افتكر اشياء من الماضي ومن فرحته قفز من مكانه فشافته اماني.....

وطارت فوقه يبص نجم فوق رأسه لقاها هي فبلع ريقه بصعوبه وابتسم

نجم:حبيبتي خلينا نتفاهم احسن

تبتسم اماني بمكر

اماني:طبعا حبيبي .....

واطلقت عدت سهام زرقاء عليه وهو يجري ويقفز لحد ما اتحاصر ووجهت نحوه انفجار ضخم....

بس فيروز شافت كده فجريت عليه واخدت الانفجا"ر مكانه.... 

وسعت عين نجم من هول ما حدث وصرخ فيروزززززز

واماني تنهج من التعب

وبعد ثواني يزول البريق واثار الانفجا"ر ليصبح الوضع كاتلي:

اماني طايره في الهواء واللون الازرقاء مسيطر عليها وهي لا تعي شئ لانها سمحت لي غضبها بسيطره عليها وده 

كا"رثه لانه يجعل الجانب السيئ من الطيف يسيطر علي العقل 

فيروز حاضنه بريق اللي جريت وراها اول ما خرجت ونجم ضممهم بس حصل 

العجب الا غير كل ما جري؟

____________________________

نجم وبريق وفيروز متحوطين بغطاء من الطيف الاحمر يغطي نصف المكان....يعني لم يمسهم سوء

يفتح نجم عيناه لا يصدق انه حي ويضم فيروز وبريق بخوف 

نجم:انتوا بخير؟

تتنهد فيروز وتحضن بريق المرتجفه بقوه

اماني تشوف ده فتجن اكتر واكتر....

وصرخت لا لا لا  كفايه هقت"لك يا فيروز

بس تتصدي لها نورهان الطيف الاحمر 

ويشتبكان ويتحول الليل لنهار من شدة الالوان الناتجه من المعركه

اماني ماسكه في خناق نورهان وتوالي لها الضر"بات المتتاليه...

وترد عليها نورهان هي الاخره طاره يطاران وطاره اخري يسقطان لدرجه ان المكان اوشك علي الانفجا"ر

وتنثارت الفوضي والدمار في المكان....

نجم مصدوم من افعال اماني

نجم بحزن مستحيل دي اماني اللي قلبي حبها خساره ايه اللب حصلك يا قلبي انا لازم افتكر وهرجعك تاني لي حضني ده وعدي لكي

فيروز سمعت ده وشافت نظره الحب اللي كان نفسها تشوفها في عيون نجم بس تكون لها مش لغيرها

دمعت عينها وقلبها انكسر من الوجع

فيروز:(قالت في سرها خلص انا تعبت من الحب الا من غير امل قلبي وجعني حرام عليك يا نجم تديني الامل وتخليني اطير في سماك وفجأه تسحب كل ده مني.....)

وشالت بريق ولسه هتتحرك تجد من يمسك يدها.......بقوه

تلتفت ورها لتجده نجم يمسكها بقوه ويشدها نحيته وعيناه تتوسلها ان تغفر لهو 

____________________________

نرجع لي المعر"كه النا"ريه 

اماني:انا بكر"هك  بسببك انا حياتي وحياتي اختي وامي ادمرت بكر"هك ....ولازم انت"قم منك....

نورهان بضحكه ساخره : بتحلمي كانت امك ليال نفعت قبلك ماكنش مصيرها المو"ت بطريقه حق"يره

قالت كده ونير"ان الغضب اشتعلت في عين اماني 

وقذفتها بقوه فسقطت بسرعه نيزك قادم واحدثت انفجا"ر ضخم

وهبطت عليها بغضب ولسه هتوجه الانفجا"ر الاقصي ممكن يسبب دما"ر واسع يظهر الطيف القرمزي بقوته القصوي ويحجز قوتهما....

الطيف القرمزي:مش كده انتوا اتجننتوا كده هدمر"وا العالم فوقوا بقي 

وينظر لي اماني بعتاب 

مش دي اماني اللي تخلي الغضب سلطان علي عقلها انا عاتب عليكي

تصرخ اماني منهاره ارضا 

اماني:انا بجد تعبت من كده من العقل من الحب قلبي وجعني من التحكم وبكت

بس شافت نجم يضم  فيروز فجنت ولسه هتقرب منهم

لكنها تقف اول ما شافت بريق....

وقفالها بكل شجاعه تدافع عن فيروز ونجم

وهي فرده ذراعيها في الهواء وتقول بغضب

بريق:انا مش هخليكي تأ"ذي ماما حتي لو هتقت"ليني انتي ذي الست الشر"يره دي 

كانت  تلك الكلمات مثل جبل من الجليد قد سقط علي قلب وروح اماني

وانطفئت كل القوي وانهارت ارضا باكيه 

اماني بوجع ومرار : هي دي ماما بعد كل اللي عملته زمان فيا وفي امك... دلوقتي ماما

لا وكمان في حضن نجم خلاص خسرت ابني ..... وكمان بريق بنت اختي

تحزن بريق علي حال اماني ويرق قلبها لها وتتقدم نحوها بحب وتضع يدها الصغيره علي وشها.....

ترفع اماني وجهها لي بريق وعيناها غارقه في البكي والحزن لكنها مبتسمه

فرحه من رؤيتها وتحضنها  بشوق وحنين الدنيا

وبريق تضمها اكثر فاكثر

اماني: اهان يا قلبي عندما اضمك اذكر ابني سند فقد كان ميلادكما في نفس الثانيه يا تري انت فين يا حبيبي

بريق:بشوق وفضول هو انتي خالتي طيب ماما فين

تخرجها من حضنها وتقبلها في كل مكان في وجهها

اماني:ايواه يا قلبي ماما قريب اوي هتكون معاكي بس اوعدني تسمعي كلام عمك نجم ماشي

بريق تهز راسها بمعني حاضر

يقرب منها نجم تبصله بعتاب ولوم وخز"ي

يحاول ان يلمسها تمسك يده وبصوت قا"سي اياك تلمسني

نجم تدمع عيناه ويتوسلها ان تسامحه

نجم:اماني مالك فيه ايه هو فعلا ليا ابن؟

اماني بسخريه : ياه لسه فاكر تسأل ؟

نجم:انا مش فاكر حاجه ماكنتش اعرف حاجه ولسه يدوب قايم افتكر بعض الذكريات....انا... انا

اماني:بجد !!!! وانت في حضن الست فيروز كنت فاكر الست اللي امها السبب في حرماني من ابني سند اللي ملحقتش حتي احفظ ملامحه

 يدوب اتولد وخطفته مني وخفته هي وامك وجدتك اسرار

عشان الحشر"ه اللي هي انا بنت ليال متكررش الماضي 

ومن يومها وانا بمو"ت كل ثانيه بدور فيها علي سند ابني

يبكي نجم ويحاول يقرب منها بس هي تبعد

نجم:خلاص حبي ما"ت؟

تبصله اماني بحب وحنين وشوق مشتعل تلك النظره التي كانت ولا تزال في عيناها لي نجم فابتسم

اماني:لسه هقول بحبك وهفضل احبك وحتي بعد المو"ت بحبك.....

انت قلبي وجنوني انت عشقي واندفاعي انت نبضي وانفاسي انت الحياه والجمال انت انا احبك.....

اما انتي يا فيروز الحساب تقل وقرب يوم الحساب

واختفت اماني ومعاها الطيف القرمزي

ينظر نجم لي نورهان التي تحادث فيروز بغضب وح"قد كبير 

نورهان تنظر لي فيروز ولاول مره يبقي هناك توسل وحب وشوق في عين نورهان تلك العين المي"ته التي بلا روح

فيروز ببكي : ليه يا ماما تعذ"بيني وتسبيني وحيده كله عشان سراب ورغبتك في الد"مار

قبل ان تنطق نورهان ينقض عليها نجم مستغل انهيار قواها

نجم: فين سند يا نورهان ردي عليا؟نجم

لكن فيروز تقف في الوسط : لا دي امي اياك تنسا كده

نجم:كده يا فيروز

فيروز:ايوه ..... امشي يا امي

وفعلا اختفت نورهان

يقترب نجم من فيروز بغضب قا"تل ويمسكها من ايدها كده يا فيروز تقفي في صف العد"و

فيروز بوجع والم تصرخ في وجهه

فيروز: حرام عليك حس بيا انا تعبت تعبت يا نجم مش كفايه حرماني منها كمان عايزني اشوف حبيبي يق"تل امي

واسكت حرام حرام

هزت تلك الكلمه كيان نجم وصار محتار في مشاعره نحيت فيروز واماني

يضمها نجم بحب وتقرب منها بريق وتضمهم

نجم:خلاص من النهارده احنا مستحيل نسيب بعض غير لما نعرف ايه اللي حصل ونحله بالحب

فيروز:عندك حق وانا معاك ومش هسيبك معاك خطوه خطوه

نجم:هو ده عشمي فيكي

فيروز:طيب ايه الخطوه اللي جايه 

نجم بثقه : انا لازم ارجع القصر ... عشان من هناك حل كل الالغاز

✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨

وفي الصباح رجعوا القصر وبدأت رحله البحث الطويله

 الثلاثيه.....

وفي الحديقه الزرقاء ...يحدوث العجب وما يفوق الخيال 

تري ماذا حدث؟؟؟

يتبع🤎

سارة احمد ✨❤️

9=💛 البارااااات 9💛

✨ رواية #بريق_النجم✨

يتنفس نجم ويقرأ الفاتحه ويستعين بالله علي رحلته المجهوله الطويله

ثم ينظر لي فيروز اللي ماسكه في يده بكل قوتها وينظر لي بريق اللي تستشعر فيه الامان لم يعرف اين يتركها فقد خشي عليها من كل شخص يريد اذ"يتها...

 تنفسوا جميعا ونظروا للسماء ثم لي بعضهم وخطوا اول الخطوات الي الحديقه الزرقاء

______________________________

✨اوقات نخطي خطي لا نعلم ما نسير اليه يمكن ان يكشف لنا سر او حكايه تغير مجر الحياه.....✨

اول ما دخل نجم وفيروز وبريق لي الحديقه الزرقاء حدث اغرب ما قد يتوقع.....؟

اتقفل الباب بإحكام منيع بحيثو لا يخرج احد او يدخل احد....

وتحدث صوت محذرا وقال

الصوت :اهلا بكم كنا ننتظركم منذو سنين لقد حان موعد الرحله الي الطيف الازرق ... ومعرفه مهامكم لكي تنقذوا العالم .... لم يعد هناك وقت او مجال للتراجع... كل خطوه يجب ان تسارع الوقت لكي تنقذوا ما يمكن انقاذه

نجم وفيروز وبريق متنحين مصدمين لا يعو ما هم فيه هل واقع ام خيال.....؟

نجم بستغراب : مش فاهم قصدك هو احنا في خيال علمي؟

الصوت:لا يوجد وقت للاستغراب سير في اتجاه ذاك النجم الطائر ليس هناك وقت....

نجم باندهاش ينظر يمين ويسار لا يجد شئ ولكن قبل ان ينطق.....

يظهر نجم فضي ذو بريق ازرق ويطير 

ويظهر خط ازرق بارق يتبع مصار النجم

تعثر الكلام في حلق نجم لا يعرف ماذا يحدث او ما هو مطلوب منه هو جاء حتي يعرف ماذا حدث واين سند؟

لكن يجد نفسه في حكايه خياليه يا الله ما هذا الجنان ذاك ما كان يقوله نجم لي نفسه لي يفيق علي الصوت يقول

الصوت: يا نجم ليس هناك وقت هيا سير مع النجم علي الخط

يلتفت نجم اليه ويبحث عنه لكن لا يري شئ؟

نجم:بغضب انت اين ما كان يحدث هنا لن اترك فتايتي هنا؟

مهما يحدوث

وتلحقه فيروز وبريق نعم احنا مش هنسيب بعض ابدا

الصوت بغضب :لا وقت للنقاش هذا يجب ان تذهب لوحدك من اجل سلامتهما ...لان ما ستعرفه سوف يغير منك لدرجه انك ستضيع عن حالك 

يسكت نجم قليلا يفكر عنده حق انا لا اعرف ما ينتظرني هناك اشعر باني علي الوشك اكتشاف ماذا حدث في الماضي

 والالماسه الزرقاء قالت لي هنا السر ومشروع الطيف الازرق.... 

بابا كان احد مخترعيه لازم يكون سر اختفائه متعلق بيه

لكن تفاجأ بفيروز بأنها قبلته قبله قويه تدل علي انها تعشقه لدرجه ان نجم نسي ما كان يفكر فيه؟

وعندما فتح عيناه لا يصدق ما يراه قد تغيرت فيروز لي فتاه تلبس فستان ازرق وتشع بطاقه الزرقاء وبريق تلبس فستان بلون قوس قزح.......

تنفس بصعوبه وفضل باصص في عيون فيروز لا يصدق ما فعلت ...... 

وصعق اول ما شاف ان الدنيا اتغيرت من حوليهم لقد اصبحت الحديقه الزرقاء بحر وهم واقفين علي الشاطئ 

نجم:احنا فين  ... وازي هما اتغيروا كده؟مش احنا كنا في الحديقه الزرقاء وكان فيه صوت بيتكلم ويقول وقبل ان تنطق فيروز يرد الصوت ضاحكا 

الصوت:ههههههه صح انتوا ليس في الحديقه الزرقاء وقد نجحتم في الاختبار وكان اسمه اختبار الحب ......

وقد نجحتوا عشان كده استعدوا للانطلاق في الرحله لي الطيف الازرق ومعرفه ما حدث في الماضي...

ينظر نجم لي فيروز والدهشه عنوانه وفيروز تبادله نفس النظره..... وبريق مبتسمه زي ما تكون عارفه حاجه.....

ومش خايفه

نجم:انا مش فاهم حاجه؟ازي بقينا هنا ؟

الصوت:الحديقه الزرقاء هي الطيف الازرق بس بشكل مبتكر يعني برنامج  يجسد الطاقه الزرقاء ويتغير بمجرد ان يشعر بحاله مصممها ... فيتحول لي ميفكر فيه....؟

نجم بستغراب : دي حقيقه انا كنت بفكر في الشاطئ

فيروز:وانا ايضا

وبريق:وانا كمان

نجم:ازي واحنا مش مصممي الطيف الازرق؟

الصوت:لا حضراتكم تجسيد وامتداد لي المصممي الاربع......

ليال وبكر يتجسدو في بريق حفيدتهم

وشهاب يتجسد فيك ونورهان تجسد

في فيروز انتوا منقذي العالم 

عشان كده فيروز وبريق اتغيروا واصبحوا تجسيد لي الطاقه الزرقاء كل واحد ليه دور في الحكايه دي

شايفين المبني اللي في وسط البحر هذا؟

نجم وبريق وفيروز بصوت واحد مستغرب : الله مش دي تمثال الفتاه المقيده ازاي  بقي مبني وايه حكايته؟

الصوت:لما تروحوا هناك هتعرفوا؟

نجم:طيب ازاي هنوصل لهناك؟

الصوت: امسكوا ايديكم في ايد بعض وامشوا  علي المياه وتخيلوا معا ما تريده ان تركبوه وتعبروا بيه المياه 

وفعلا نفذوا الكلام واول ما لمست قدمهم المياه تتطايرت الالوان والبريق في كل الاجواء وظهرت مركب لونها زي رقبه الحمام الزاجل وتشبه الحمامه ولها جنحات رائعه

ابتسم نجم اول ما شافها وهو مش مصدق نفسه ....

نجم:واو انها جميله بس انا كنت بفكر في اسد 

تضحكان بريق وفيروز بس احنا خليناك تتخيل حمامه زاجله 

يضحك نجم يعني ايه اتفقتوا عليه ؟

فيروز: عندك مانع؟

نجم: لا هو ان اقدر 

وفضلوا يضحكوا والحمامه طايره في السماء لحد ما بقوا داخل التمثال

وعندما دخلوا انبهرو من جمال المكان....

كل ما فيه ازرق الحيطان والارض ازرق تشع ببريق قرمزي

والفرش احمر وانعم من الحرير

وكل شئ بها يتحدث

الكرسي والسجاده حتي الثلاجه

نجم:انا مش مصدق نفسي ولا كأني في خيال علمي

وينظروا في الحائط لي يجدوا صور لهم براعة الجمال

وعلي الجدار الاخر صور تجسد حكايات ما حصل في الماضي كانت صور لي ليال ونورهان وبكر وشهاب

عم الصمت المكان اول ما شافوا تلك الصور وكل حد وقف امام صوره اقاربه

نجم وقف امام صوره شهاب وليال لما كانوا بيركبوا الطيف الازرق هنا في تلك الغرفه وكان عباره عن الالماسه الزرقاء

وبريق وقفت امام صوره جدها بكر وهو باصص علي نورهان 

وفيروز واقفه امام صوره امها وهي تكلم بكر والعين توحي باسرار

وفجأه ازاي بتلك الصوره حقيقه وتجسدت امامهم وقد حكت ما حصل

هيا نعرف ماذا حدث في الماضي

____________________________

شهاب ينظر لي ليال والحب ظاهر علي وجهه في عيناه وليال تبصله وتبتسم

شهاب:ليال انا بحبك اكتر من عمري بحبك يا ليال..

ليال:وانا كمان بحبك اوي بحبك بكل نبض فيا بس...

يقترب منها شهاب  ويلمس يدها ويقبلها برقه وعذوبه

شهاب:بس ايه يا عيوني انا هتجوزك اول ما اتخرج ومشروعنا ده يغير معالم الكون كله

مشروع الطيف الازرق انتي عارفه انا ليه فكرت فيه؟

تبتسم ليال 

ليال:انا عمري ما انسي حاجه انت بتقولها او تعملها وان شاء الله تحقق اللي نفسك فيه 

شهاب:انتي اغلي حاجه ونفسي تكوني مراتي وبعدين اي حاجه تانيه

تقترب منه وتقبله في خده

كل ده حصل وفيه عيون تراقبهما بكل غ"ل وح"قد ...

وكانت عيون نورهان التي تشع ش"ر وح"قد علي ليال

وبكر يرقبها بحب وغيره من شهاب

فقرب منها ووقف قدامها وبص في عيناها

بكر:انا بحبك يا نورهان وعاوز اتجوزك اول ما اتخرج ومشروعنا ده ينجح

تبصله نورهان بغضب : انت مجنون انا مش بحبك انا بحب شهاب

وسابيته ومشيت .....

شهاب:مشروعنا ده مشروع خير هو عباره عن تجسيد للطاقه الالكترونيه المغناطيسيه الصافيه لطاقه شفاء قادره علي شفاء

 وبناء اي جزء او خليه في ثواني من الزمن وده هيوفر كتير من الطاقه والناس ويشفي كتير من الامراض ويبني دول من الصفر في وقت قياسي

بس ليه جانب سيئ لو حد شر"ير وقاصد شر واستخدمه هيد"مر الدنيا 

 وزي ما الطاقه الزرقاء تعطي الحياه تمتصها من الاحياء والجماد يعني طاق دامر......

ده الحوار اللي حصل في الصور

نجم:انا كده ابتديت افهم هما كان هدفهم نبيل بس ايه اللي حصل ؟؟

بريق تنادي عليهم 

بريق: نجم يا فيروز تعالوا بصوا علي الصوره دي

وفعلا راحوا وكانت الصاعقه اول ما شافوا اللي حصل

كان بشع بكل الكلمه

يا تري ماذا حدث ؟؟؟

يتبع✨✨

سارة احمد

10=✨ الباااااااارت 10✨

💜 روايه #بريق_النجم💜

نجم مصدوم لا يصدق ما يراه الان ....

فيروز في حاله من الزهول لا تعي ما يدور حولها .....

بريق هادئه علي غير العاده وكأنها علي سابق معرفه بما يحدوث وسيحدوث...؟

وكان المشهد الذي اثار غضب وجنونهم

ما يلي:

كان هناك صوره علي الجدار تصف ما حدث في الماضي وكان اساس الخلاف ودمار الصداقه وهو سبب من الاسباب

____________________________

دخل شهاب علي بكر وهو يجري تجارب  مخالفه لمعاير الانسانيه 

حيث ان من شروط شهاب عدم تجربه الطيف الازرق علي انسان قبل الانتهاء منه واشهاره للعالم والحصول علي

موافقه امان

 وغير هذا انه مستحيل ان يستخدم في غير الاشياء الجيده مثل معالجه الامراض وغير ذاك لا يجوز

لكن بكر اراد غير هذا .....

فكان في ضميره انه سوف يبعه لمن يدفع اكثر وكان يريد تطويره لكي يصبح سلا"ح لدما"ر البشر

وكان بكر ممسك بفتاه عمرها ٣٠ سنه تعاني من السرطان وقد استغل مرضها وقد وعدها بانه سوف يشفها.....

وكانت الفتاه المسكينه قد صدقت هذا رغم ان الطيف الازرق مازال في مرحله البناء يعني غير قادر علي فعل هذا بل 

خارج عن السيطره ولا احد يعلم الي اي مادي قد يصل دما"ره......

شهاب مبرق عيناه علي وسعها لا يصدق ما يراه والغضب قد تمكن منه 

شهاب:انت بتهبب ايه دي غلط انت وحش مش انسان....؟

ينظر ليه بكر بح"قد غ"ل وغضب كبير وكانت دي اول مره يري فيها شهاب تلك النظره في عين بكر

 التي طالما اخفها ورد عليه بنبره مليناه غ"ل وح"قد نبره اول مره يكلم بها شهاب بتلك النبره...

بكر:اهلا بسيد اخلاق ها عايز ايه ... من الاخر انا مش فاضي اخلص....

شهاب غير مصدق ما يري او ما يقوله بكر

شهاب ساخرا : ياه كل ده جواك وانا مش واخد بالي من حقا"رتك وسفالتك وانك شخص عدم الثقه والضمير

يضحك بكر بصوت عالي ويصفق لشهاب ويقول ساخرا

بكر:برافوا محاضره رائعه لرجل الاخلاق والمبادئ السيد النبيل....

واقترب منه وبص في عينه وقال بوجع والم

بكر: كفايه بقي زيف ومبادئ فاضيه صح ما انت غني مش محتاج كفايه بس فلوس ابوك.....

يقترب منه شهاب ويبصله من فوق لي تحت بقر"ف واشمئز"از ويتنهد بمرار

شهاب:انا مش مصدق انك كنت مخفي كل الحقا"ره دي جواك ..... 

الحكايه مش حكاية غني وفقير ... الحكايه مسأله مبدأ وضمير

 ازاي تخدع انسانه يأسه مسكينه عشان شويه فلوس ازاي.... ازاي تقبل تحط ايدك في ايد ناس كل همها دما"ر البشر

 والدوس علي الغلبان والمتا"جره بالناس ازاي يجيلك قلب تكون فلوس وشهره علي د"م البشر ازاي رد عليا يا صاحبي يا اخويا.....

علامات الغضب والح"قد والاحتقا"ر ترسم علي وجه بكر وعيناه تحمر لدرجه ان العروق تظهر فيها وتزرق.....

 ويجز علي اسنانه من الغضب ويمسك في خناق شهاب وتتصارع انفاسه

بكر: انت اح"قر شخص قابلته في حياتي بقا بتدعي الاخلاق وانت بتحاول تخطف مني نورهان عشان تلعب بيها وبعد كده تر"ميها مش كفايه عليك ليال

ليه عايز تحرمني من حبي انا بكر"هك مش انا اللي خا"ين لا ده انت 

وضر"به بوكس قوي بغل وغضب كبير

يقع شهاب ارضا وهو مزهول من اللي سمعه مش مصدق ...

ينظر لبكر وعيونه مستغربه مما يسمعه ويهز راسه مستنكر كل اللي قاله بكر

شهاب:والله ما حصل نورهان دي زي اختي وانا مستحيل ابوصلها  غير كده انا عارف انك بتحبها يعني دي مرات اخويا مستحيل.... ازاي تشك فيا يا صاحبي....

يضحك بكر ساخرا ويصرخ 

بكر:لا ياراجل صدقتك شوف ازاي جسمي قشعر من كلامك 

وقرب منه وانحني نحيته وبصله بقوه وضحك ههههههه

 ومسك في خناقه وضربه في وجهه بوكس قوي كتير  لدرجه ان شهاب وقع ارضا علي بعد متران من بكر وهو لسه مزهول

بكر:انا هوريك اخر تطوير للطيف الازرق وازاي انا حولته لطاقه مد"مره 

وفضل يضحك هههههههههه 

قرب من الذراع الاحمر لي الالماسه العملاقه وبدأ يشغل الالماسه علي الفتاه المقيده 

وفجأه انطلق ضوء احمر نا"ري بدل الازرق الساحر واول ما لمسه الفتاه 

رويدا وكل ما يسحب منها الطاقه يشحب وجهها وكأن الحياه تغادرها اول ما شاف كده شهاب صرخ وجري بسرعه علي بكر اللي ماسك الذراع ومبتسم فرحا مستمع بعذ"اب الفتاه.....

قفز عليه شهاب وزقه نطره بعيدا بعيدا

وقفل الجهاز تنفس شهاب اول ما انقذ تلك الفتاه المسكينه

لكن حدث الاسوء هج"م عليه بكر وباغته وضر"به علي رأسه فسقطت شهاب مغمي عليه وبصله بكر مبتسم بسخريه 

بكر:هدفعك تمن الخيا"نه غالي اولهم كان ليال واخرهم مشروعك النبيل هحوله لدمار

وبعد قليل افاق شهاب ليجد نفسه مقيدا علي كرسي وبكر امامه مبتسم

شهاب:فكني ووجهني لو كنت راجل

بكر:انا هخليك تتمني المو"ت يا صاحبي

وبدأ في تشغيل الجهاز وفعلا ما"تت الفتاه  امام عين شهاب الذي صرخ وصرخ ودمعت عيناه وبقهره

شهاب:بغضب هدفك التمن غالي اوي

يقرب منه بكر ما خلص 

دفعته غالي وفق انسانيتي

تدخل ليال وهي تبكي بحر"قه والم وتصفع شهاب بقسوه وعيناها محمره من البكاء ورمت في وجه صور ليه هو ونورهان في اوضاع سا"فله....

ليال:انت من النهارده بره حياتي انت والحقير"ه اللي اسمها صاحبتي انت كسر"ت قلبي وقهر"تني يا خساره

وسابته وخرجت

يضحك بكر بنصر وفرحه انت كده خسرت ليال والمشروع انا حرمته عليك ولو قربت منه هيد"مرك تلقائي هههههههه

وسابه وخرج تدخل نورهان عليه وتغمز لي بكر وفي ثواني تغير ملامحها مدعيه الحزن والوجع

نورهان بدموع التماسيح : مش مصدقه انك تعمل فيا كده ليه ليه انت دمر"تيني

شهاب مش فاهم ايه اللي حصل وازاي الدنيا في ليله وضحها تتبدل كده ده اكيد كابوس ده كان حديثه لي نفسه

ثم ينظر لي السماء وتدمع عيناها ويصرخ

شهاب:يا رب انا مش فاهم حاجه ساعدني يا رب انا حياتي بتنهار بس عندي امل فيك لا حدود له يارب

✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨

تنفس كلا من نجم وفيروز

نجم:يا الله ده حصل حاجه اكيد هي اللي غيرت بكر بطريقه دي يا تري ايه اللي حصل؟

تبصله فيروز والقهر في عيناها والدمع يسيل منها 

نجم يقترب منها وعيناه توسيها وكأنه يقول لا ذنب ليكي وضمها

_______________________________

في مكان اخر

تفزع اماني وتاخد نفسها بصعوبه ومتعرقه 

اماني:مستحيل مستحيل نجم علي وشك اكتشاف ما حصل في الماضي وسبب تحولي لي الطيف الازرق لا لا

تدخل عليها اميره وتفزع اول ما تشوف حال اماني فتجري عليها وتضمها 

اميره :مالك يا اماني انتي سخنه كده ليه وكأنك هتنفجر"ي من الغليان ايه اللي حصل؟

تبصلها اماني وهي تغلي بمعني الكلمه وانفاسها غير منتظمه وتبكي

اماني:انا هخسر نجم للابد نجم بقي داخل الطيف الازرق 

تبصلها اميره بعدم تصديق

اميره:انتي بتقولي ايه ده معناه ان بريق معاهم اصله مستحيل يدخل هناك لوحده

 لا بنتي هخسرها زي ما خسرت ايهم لا لا

وسيطره الهستريه علي اميره وصارت تبكي وتصرخ

تقترب منها اماني وتحاول تهدأتها

تنفسي بريق بخير انتي ناسيه هي مين وازاي اتولدت ولا وكمان كده هوصل لي سند ابني 

✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨

هناك عند نجم

تصرخ بريق فيجري عليها نجم لكن لا يحصلها فهناك طيف برتقالي متوهج وكأنه شمس تعجز حتي للنظر اليه خطف بريق وطار في الهواء وبريق تبكي وتصرخ وبتقول

بريق:نجممم الحقني نجممم

نجم مش عارف يعمل ايه 

نجم:متخفيش يا بريق انا مش هسيبك

وفجأه ينظر اليه الطيف يتجمد

نجم من هول الصدمه

نجم:مستحيل ابني سند لا لا 

نجم مصعوق مما يحصل مستحيل ان يكون حقيقه معقول ان يصبح هذا ابني سند هذا كان حديثه لي نفسه.....

وفيروز لا تعقل ما يحدوث وبريق تصرخ وتستنجد بي نجم

ينظر نجم لي سند وهناك خليط من المشاعر ما بين الحزن والفرح والارتباك والزهول ينظر ليه بكل دقه حتي يحفظ ملامحه

 وكأنه يتمني ان يتوقف الزمان يتمني ان يضم ابنه الذي اتحرم منه لكن...... يفيق نجم علي الواقع المرير الصعب....

____________________________

نجم قد عرف سند وهو لم يراه من قبل

 عن طريق الساعه التي يلبسها فقد اعطها لي اماني وهي ساعته الخاصه

 فقد كان يعشقها كثير فيعتبرها جالبه الحظ وكانت اماني تغار منها كثيرا لكن عشقه لاماني يفوق الخيال..... 

فقد اعطها ليها يوم ما قالت لهو بانها حامل 

فاقسمت هي ان تعطيها لي ابنهما سند

وهكذا عرف نجم سند ابنه لكن الغريب ان سند ينظر لي نجم نظره مليانه عتاب وح"قد وكأنه يحمل كره الدنيا لي نجم

___________________________

يصرخ نجم علي سند بكل حب وحزم

نجم:سنددددددد نزلها يا سند....

يتوقف سند عن الطيران ويلتفت لنجم ويبتسم بكل سخريه ويقترب منه كثيرا كثيرا حتي اصبح الوجه في الوجه والنفس في النفس وصاراه ينظران لبعضهم في فضول وشوق غريب وتحدي

 صارخ بقوه العين في العين نيران حا"رقه واصبح يدوران حول بعضهم والنظرات رسايل ترسم اشارات التحدي والعتاب والتحذير 

وظل الوضع هكذا الي ان كسرت هذا

صوت استنجاد بريق  ومحاوله فيروز لينجدتها.....

فيلتفت لها سند وقبل ان ينطق نجم كان سند موجه ضر"به قويه لفيروز فتسقطها ارضا وتجمدها مكانها....

ترتعب بريق وتبكي وفيروز عاجزه عن الحركه تماما

 ونجم مصعوق من اللي حصل ولكنه امسك يد سند فيلتفت ليه وعيناه كلها شر

سند: انت قد الحركه دي انا هخلص عليك النهارده

كانت تلك الكلمات سهام رشقت في قلبه وروحه والحزن ارتسم علي وجهه

وبنبره حزينه يكاد ان يكون بكاء

نجم:انت بتقول ايه انا ابوك يا ابني ازاي تقولي كده

يضحك سند ساخرا ويبصله من تحت لي فوق وهو بيلف حوليه ههههههه

سند:ساخرا ابويا ها بأي اماره تقول ابويا وبصله بوجع

 ابويا اللي بسببه حياتي مرار ابويا اللي بسبب شكه وطنك وعدم استفسارك قبل ظلمك كان التمن

 دما"رنا انا وامي وخالتي.....

وكله بسبب الحر"بايه دي صح هي السبب بس امي رغم كده انقذت حياتك

من حا"دث قا"تل ودفعت هي التمن غالي اوي وبسببك انا معشيتش طفولتي ولا مراهقتي بقي عمري ٢٧سنه في وقت المفروض اني عندي ٦سنوات

بسببك همو"ت قبل ما اعيش انا بكر"هك اعرف كده وهدفعك الثمن غالي هخلي حياتك جح"يم هخليك تتمني المو"ت.....

وسابه وطار ناحية فيروز وهو يبتسم بكل ش"ر وينظر لها بح"قد وغ"ل

 ويقترب منها ويتنفس في وجهها وفيروز عاجزه حتي عن النفس

سند:انا هنت"قم منك اشد انت"قام الحساب قرب منك انتي والحر"بايه الكبيره وكل اللي عملته في جدتي ليال وامي وخالتي وايهم فاكرها ولا 

____________________________

وسبها وجري علي بريق ولكن ينظر لها بنظره غريبه لم تستطيع بريق تفسيرها وشالها وطار بيها وبريق تصرخ وتبكي 

بريق: الحقني يا عمو نجممممم الحقني

هي تقول كده ونجم يتجنن ومش عارف يعمل ايه......؟

لكن ردت فعل نجم كانت غريبه فقد قفز وامسك سند من قدمه وهو معاه سيف غريب الشكل وجده امامه ووجه ناحية سند 

نجم:سيب بريق احسن احسن

سند:احسن ايه ؟ هتقت"لني زي ما كنت عايز تق"تل امي هههه 

عايز تعرف ماضيك الاسود وضحاياك ابحث في ماضيك وزقه فوقع علي الارض

 وصعقه بطاقه برتقاليه شلت حركته وقال

سند:لولا ان امي بتحبك وتفني فيك

 لكنت قت"لتك الان بل الاسوء سيكون مصيرك زي الفتاه الباكيه

 ابحث عنها واعرف ماذا حدث لها من تحت افعالك وجنونك عندما تسمح لي غضبك بسيطره عليك 

وسابه وطار وهو يحمل بريق التي تصرخ بوجع والم

بريق:الحقني نجمممممم

لكن نجم لا يقدر حتي علي الرد

واختفت بريق هي وسند في عاصفه من الالوان.....

✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨

في مكان اخر

فجأه تبكي وتصرخ بهستريه 

اميره:بريق بنتي في خطر بريق اه يا قلبي

اماني:مش كده انتي عارفه ان بريق دلوقتي معلهاش خوف لانها علي وشك اكتشاف من هي فعلا وقد حان دورها في كشف اسرار الماضي

 وهي الرابط الوحيد بيننا وبين سند ابني هي دلوقتي ايقونه الامان لا تخافي 

اميره:مش قادره دي بنتي افهمي بقي

تبصلها اماني والدمع في عيناها 

اماني:انا اكتر حد يفهمك عشان مصيرنا واحد

تقترب منها اميره وتضمها متزعليش مني انا بحبك

تبصلها اماني انا عمري ما ازعل منك بس خلاص الحكايه اوشكت علي البدايه وكل واحد هيجني ما زرع

____________________________

نجم يقترب من فيروز وعيناه كلها اسأله بس يحصل العجب فجاه

 يظهر حاجز من قوس قزح ويحتجز فيروز ويقيد نجم ويظهر الصوت من جديد

الصوت:الي هنا انتهي  وقتك خلص هيا انت خارج الحديقه الزرقاء 

لكن ستخرج لوحدك دون احد واذهب للفتاه الباكيه 

وقبل ان ينطق نجم كان خارج الحديقه

يفيق نجم ليجد نفسه في سيارته علي الطريق وكل ما يحيط بيه صحراء ورمال صفراء  يخرج نجم من سيارته 

ويجسي علي الارض ويمسك الرمال وينثرها في الهواء ويصرخ من الغضب

بريققققق فيروز سند اماني  ايهم ماذا حدث ماذا فعلت حتي افقدكم

 سوف اكتشف ما حصل ونهض صعد لي سيارته وانطلق في رحله البحث في ماضي نجم وجنونه

____________________________

انتي بتعملي ايه هنا مش كفايه اللي حصل منك ايه الجرائه دي مش خايفه

تقترب نورهان برشاقه الثعبان الذي يستعد للتفاف حول فريسته

وتلمس جسد بكر

نورهان:مستحيل الحب والرغبه تمو"ت ولا ايه

لم يتحمل بكر دقايق من نورهان وكان عبد من جديد لي رغبا"تها ووووووو

وفعل الشيطا"ن ما كان......

💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜

في احدي الحدائق الطائره فوق المحيط يهبط سند ويضع بريق علي ارجوحه  من الورد المتشابك بضي الازرق...

وينظر لها بحب غريب وبنبره حنان 

سند:انا محتاجلك اوي يا بريق ومش هخسرك من جديد انا مستعد لمحاربه العالم من اجلك

بريق الطفله مصعوقه مما تسمع ومتنحه

بريق مرتبكه وتبكي انا عايزه عمو نجم وفضلت تبكي

سند مش عارف يسكتها فيقترب منها انا مش قادر اتحمل لازم ارجعك تاني مهما كان الثمن

وفجأه ينزع ثيابه ووووووو

يقترب من بريق وبريق تجري وتصرخ وتبكي

 بريق مرعوبه وفضلت تجري وتجري وتصرخ وسند يجري وراها

لحد ما دخلت لغرفه واستخبت في صندوق غريب الشكل فشكله مصنوع من العظام البشري .....

 ولونه اسود وبه رسمه لي فتاه عا"ريه

بريق تكتم انفاسها وترتجف

وسند يضحك وكأنه شاهد هذا من قبل او مر به ويتجول في الغرفه وهو يقول

سند:بريققققي انا هنا من اجلك هيا اخرجي وامتعيني زي زمان بريقققي ...... ساجدك

وفجأه يفتح الصندوق وتصرخ بريق وحدث.....؟

✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨

يصل نجم لمكان غريب مكتوب عليه الجح"يم عباره عن مستنقع من الج"ثث مبني منها قلعه ضخمه يتجمد نجم مكانه

 وفجأه..........

يتبع ✨✨


11=🤎 الباااااااارت 11🤎

✨ روايه #بريق_النجم✨

وصل نجم لوادي الجح"يم واول ما نزل من سيارته 

اتصدم من مناظر الجث"ث وبحر الد"م  الذي يجري من حقول الطاقه الزرقاء هي عباره عن جث"ث مصلو"به علي سولجان مصنوع من الالماسه الزرقاء

 لكي تمد الوادي بطاقه الزرقاء؛ 

 وامامه مباشره قلعه مبنيه من هيا"كل البشر والجث"ث تزينها علي الجانبان اشكال مختلفه من العذ"اب هناك المنزوع العين وموضوع مكانها قرون 

وهناك المقطو"ع الرأس وموضوع مكانها نصف تعلب

 وهناك المفتوح الفم والعين مرسوم عليهم الر"عب والعذ"اب

____________________________

انقبض قلب وروح نجم اول ما قدمه لمسة الارض شعر بقشعريره تسير في كامل جسده

 لكن...في نفس الوقت شعر بأنه يعلم هذا المكان علم اليقين وكأنه عاش هنا فتره من الزمان وهو الان يفر من تلك الذكره

وتذكر كلام سند عندما قال سوف تعرف اشياء تجعلك تتمني المو"ت وتتعرف علي الفتاه الباكيه

نجم:يا تري مين هي الفتاه الباكيه وايه حكايتي معاها .....؟

مفيش حل غير اني ادخل لي القلعه عشان افهم ماذا فعلت في ماضي ومن انا فعلا.....؟

وخطي اول خطوه وهو ينظر يمين ويسار والقلق عنوانه خطي الخطوه تاليه وهو قلبه ينبض بقوه خوفا مما سيكتشف ومما هو مقبل عليه 

وفعلا بعد دقايق كان داخل القلعه واول ما نظر لها  رجع كل اللي كان في جوفه من قسو"ه ما رأي....

واستلقي علي احد الكرسي يأخذ نفسه 

من منظر اللحم الذي يكسو القلعه من الداخل ومنقوش عليه اسم الطيف الازرق فقد تحول من اللون الاحمر الي الازرق المحمر

 الارض مسكوه بالعظام والجدران مطليه بد"م البشر ومصنوع لوحات من اللحم البشري

نجم غير مصدق ما يراه بعينه لم يتنفس وصعق لي المره الالف عندما وضع يده علي مساند الكرسي واذا بيها

يد انسان نهض مفزوع مصدوم وصرخ 

واذا بكرسي جسد محنط علي شكل كرسي لي فتاه مرسوم عليها الر"عب والالم....

انحبست انفاسه وتراجع لي الوراء خطوات واذا بيه يصدم بي فتاه اقل ما يقال عنها انها بلا ملامح العين ممسوحه 

والوجه كله 

اتفزع نجم وفقد الوعي لم يتحمل بشاعه ما راي

ليفيق ليجد نفسه علي سرير لونه احمر والفراش حرير تنفس قليل ضرب نفسه قلما حتي يعي انه لا يحلم بل هذا كابوس

نجم:يا نهار اسود ده مش حلم ده علم يا لهوااااي

ويقاطع حديثه لي نفس صوت بكاء قا"تل ونحيب يخلع القلب ويذيب الروح

لينظر نحو مصدر الصوت لي يجدها

الفتاه التي بلا ملامح

يبلع ريقه بصعوبه وينزل من علي السرير ويقترب منها ويضع يده علي كتفها ويقول بصوت مهزوز ضعيف يكاد ان يكون همس

نجم:انتي مين؟وايه حكايه المكان ده ؟

وايه اللي حصل هنا؟

تنظر لهو الفتاه وتبكي اكثر فأكتر فيرق قلبه ويضمها بلا خوف وكأنه تذكر شئ من ماضيه

الفتاه الباكيه:انا لعنه هذا المكان وضحيه من ضحايا المجنون نجم الدين 

تعرفت عليه في الجامعه فهو استاذي 

واغرمت بيه بل وصل لي حد العباده

كنت افعل كل ما يقوله دون كلام فانا كنت طالبه في كليه العلوم وكنت متفوقه وديما بكون الاولي علي الجامعه 

ونجم كان استاذ في علوم

الطاقه النواويه وكان عبقري في مجال التكنولوجيا 

وكان استاذ في هذا

المجال ونجح في دمج كلا  العلمان معا خصوصا اول ما عرفه بمشروع الطيف الزرقاء واقنعني انه بيعمل علي 

اختراع هيفيد البشريه 

ومكنتش اعرف انه ناقم علي البشر بسبب قصه حب فشل فيها وقرر انه ينت"قم من البشر كلهم ووو

وقطعها اصوات انين وصرخات تخلع القلوب فارتعبت الفتاه وارتبكت وقالت

الفتاه:يا نهار .... فرسان الجح"يم وصلوا لازم نختفي

نجم:انا مش فاهم حاجه

الفتاه:مفيش وقت ....وفعلا مسكت ايده ودخلت في السرير

___________________________

نروح عند سند وبريق

سند قرب من بريق وهي تصرخ وتبكي لحد ما انفجر"ت زي البركان بالوان الطيف كلها 

وخرجت منها فتاه بالغه مثل الحور عيناها زرق وشعرها بلون الغروب 

وبشرتها بيضاء وجسدها منحوت وكأن نحات نحته وصار عمرها ٢٢سنه

والغضب يخرج من عيناها التي تنقلب لموج هائج

وصرخت بوجع في سند وسند فرحان اوي وبيضحك

سند:وحشتيني يا حبي انا تعبان من غيرك؟

بريق:وانا هريحك  من الدنيا وتعبها 

واطلقت عليه سهام من الطاقه بشتي الالوان فتتشكل مره ثعبان واخري اسد واخري ثعلب واخرها حوت

وسند يجري ويضحك ويلعب ويقفز زي الارنب متفادي كل الضر"بات

سند:ياه وحشني ثورات جنانك ولعبك دي متعه كانت ضيعه مني.....

بريق بغضب وبكي : انت السبب كان زماني طفله عايشه سنها منك لله

يقف سند ويبصلها بوجع انتي علي الاقل عشتي طفولتك اما انا عمري ما كنت طفل

 انا اتعرفت عليكي من ٤شهور اول ما جابتك نورهان هنا وكانت عايزه تمتص طاقتك انا حميتك فاكره ولا

تبصله بحب وشجن اه فاكره ومن يومها وانا عرفت مين انا .......

تقترب منه وتملس علي خده متزعلش مني ولسه هيقبلها

يتلقي ضر"به تسقطه امتار عن  بريق

وصوت محذرنا يقول ...ابعد عنها يا حق"ير

تبص بريق نحو الصوت وتتصدم مستحيل

 بابا ايهم ازاي !!!! 

بريق متنحه وغير مستوعبه ما تراه  يقترب منها ايهم ونظرات الشوق والحنين هي العنوان والدمع مندي الرموش والبسمه مرسومه علي الشفاه وملامحه رقت عندما لمس وجنت بريق اللي مصدومه ومزهوله

لا تحرك حتي رمش وعيناها متسعه علي وسعها وكأنها كاميره تصور وتحفظ ملامحه.....

يبدلها ايهم نفس النظرات ويضمها بشجن كبير وفجأه تنف"جر سيول من الدموع من بريق  وشهقاتها تتعالي وبصوت باكي مشتاق

بريق: ياه حضنك هو حصني من كل شرور ... انت سندي انت حبي كبريائي عزتي وابائي 

ياه كنت وحشيني اوي اوي اوي يا بابا بابا بابا..... كلمه اتحرمت منها ومن معنها بابا...... 

وفضلت تكررها كثيرا كثيرا وكأنها تعوض سنين حرمانها 

يضمها ايهم بقوه وكأنه يسترجع بها كل المشاعر التي ضاعت منه في حادث الماضي اللي بسببه اتغيرت الاحداث لما هي الان.....

ايهم: وانا كمان ضاعت مني معاني كتير وحب اغلي عندي من الحياه انا فقد كل حاجه في الحا"دث ده 

وفجأه تتغير ملامحه ويرتسم عليها الو"جع والغضب والالم... وعيناه تتغير وتمتلئ بحصره ومرار

وصوته يبدل من الحب والاشتياق لي الغضب والد"مار

ايهم:وده كله بسبب غباء وظن وشك نجم شخص واحد يمتلك الغباء اول ما يتملك منه يفقد السيطره ويتحول لي شيطا"ن رجيم

 بيحب بكل جنون ويعطي بكل اخلاص وبنفس القوي ينقلب ويتحول لبركان او عاصفه تدمر كل ما امامها دون تفكير جري وري كلام الحر"بايه فيروز اللي كانت

بتعشقه بل تعبده اوقعت بيه في شباكها وكانت النتيجه ما نحن فيه الان......

لكن اقسم بربي ووجعي وحرماني من الحياه ليدفع الثمن غالي 

قلب بريق يعتصر من الالم والوجع علي حال ابوها واللي حصله 

ومن ناحيه تانيه نجم وخوفها عليه من انت"قام ابوها وحيرتها في صف مين هتقف وغير سند وجنانه 

بريق:اهان يا حيرتي اهان يا وجعي

ايه اللي هيحصل بس انا لازم اتصرف وامنع الد"مار اللي هيحصل بس الاول لازم افهم ايه اللي حصل

ده كان حديثها لي نفسها

وراحت عند ابوها وضمته وبدلع ورقه

بريق: بابي  يا قلبي يا حبي ......

وفضلت تلعب في شعره وسند هيمو"ت من الغيره وبدأ يزوم وفضل رايح جاي وعيناه تراقب بريق ...... 

يضحك ايهم لاول مره من قلبه من سنين علي شكل سند

 وببسمه خبيثه يجذب بريق لحضنه ويقبلها في خدها ويملس علي شعرها وغاب في عيناها وشرد

ايهم:ايه يا قلبي يا حبي عايزه ايه؟

تتنح بريق وانت عرفت منين اني عايزه حاجه؟

يضحك ايهم وبنبره حنين

ايهم:اصل دا نفس اسلوب اميره لما تبقي عايزه حاجه مني وانتي شبها في كل حاجه حتي في نفس نظره عينها وتعبيرها 

امك دي اغلي حب في حياتي مش زي الغبي ما فكر وحكم ونفذ

بريق:بفضول ايه اللي حصل ؟

ولسه ايهم هيحكي يفقد سند السيطره علي نفسه ويتحول  لي الطيف البرتقالي 

وفقد كامل السيطره علي نفسه وباغت ايهم بانفجا"ر مد"وي سبب جر"وح في عينه والد"م سال علي وجهه

وبدا يقرب منه وبريق مش عارفه تعمل ايه ومش فاهمه ايه سبب تغيره كده وايهم واقع ارضا مترنح لا يستطيع حتي النهوض.....

فقرب منه  وبضحكه شر"يره يمسكه من عنقه ويرفعه في الهواء 

وطار بيه واصبحوا هما الاثنان محلقين في الهواء يبصله ايهم ولكن الثقه ظاهر في عيناه ووجه

ويبتسم وكأنه يعرف ما سيحصل

ايهم:كنت وحشيني اوي بس ده ابوك هتتسبب في مو"ته انت حر

سند يضحك بطريقه غريبه 

سند: هههههه انت عارف انه ميهمنيش يمو"ت ولا يتحر"ق المهم اني اخلص عليك وعلي بنتك  واخد حقي منك يا خا"ين 

يتعصب ايهم ويحمر وفجأه ينف"جر زي البركان ويتحول لي طاقه سوداء موهله تكفي لد"مار الارض 

ويبتسم بشر 

ايهم:انا كنت مستني من سنين علي اللقاء ده ههههههه 

ورفع يده في الهواء وفتح فمه وصرخ واخرج طاقه انفجا"ريه ضخمه ولسه هيوجها لي سند لكن 

يجد بريق في المنتصف فحاول ان يوقف الانفجا"ر لكن الاوان قد فات....

 وانطلق الانفجار نحو بريق هو يصرخ والانفجا"ر يقترب من بريق ثواني و...

__________________________

✨في وداي الجح"يم✨

نجم متنح ومش فاهم ايه اللي بيحصل وهما فين  ومين فرسان الجح"يم؟

وليه هي خايفه كده وازاي يعبر من السرير اللي كان نايم عليه؟

كل ده كان يجول في باله وهو شارد فيه؟

لكن يفيق علي صوت هامس 

الفتاه:ها انت هو ده وقت سرحان يلا تعالا معايا بس بشويش

نجم يبص وره وقلبه يوجعه ويقف  ويهمس بريق....؟

يا تري ايه اللي حصل؟

قلبي بيوجعني ليه؟

الفتاه تشده بغضب انت مش سامع بقول تعالا ورايا

يبص نجم حواليه انا فين وايه المكان ده 

كان عباره عن سرداب غريب الشكل ضيق جيدا يبدوب يكفي لي مرور شخص واحد بجانبه والتنفس صعب جيدا

والظلم شديد لا تسطيع حتي لمح كف يدك والجدران زلقه زي ما تكون بها ماده لزقه رائحتها بشعه

واصوات صارخه تخرق الاذن ...يشعر نجم بلقرف وكاد ان يفقد وعيه

الفتاه:لا امسك نفسك مش كده لو مسكونا هيمتصوا طاقتنا

يضع نجم يده علي فمه ويهز رأسه بمعني حاضر هسكت وهمسك نفسي.....

وفضلوا ماشين لحد ما دخلوا غرفه 

بيضاء لا يوجد بها اي شئ فارغه تماما

يتعجب نجم ويبتسم ساخرا ...دي احسن حاجه هنا

تنزعج الفتاه منه وتشير له بعدم الكلام لان هذه غرفه الصمت

وان تحدث احد بها سوف يحبس صوته هنا للابد

يسكت نجم ويدخل لغرفه ويشير لها ايه باقي الحكايه

تهز الفتاه راسها بلموافقه انها سوف تكمل لكن دون كلام...؟

تعجب نجم واشار كيف اذا الحديث؟

الفتاه تشير لبقعه زرقاء واشارت له بان يقف هناك

هز نجم راسه مستعجب وذهب لهناك اقتربت منه الفتاه

ووضعت يدها حول خصره واشارت له ان يفعل مثلها فعلا وتنفست

  ورسمت بالطاقه الزرقاء رسمه قبله

تعجب نجم واشار ماذا؟

الفتاه رسمت انك لازم تقبلني من اجل معرفه ما حصل

 شعر نجم بلقرف لكن تذكر بريق وسند وقرر ان يقبلها 

وسكت ثواني وقرار انه يقبلها وفعلا قبلها و اول ما قبلها وكأنه سافر عبر حدود الزمان لي ٦سنوات......

وفجأه وجد نفسه في غرفه وكأنه طيف غير مرائي يراي ولا يوري

وشاف ما جعله يبكي ويجلس علي الارض مقه"ورا

حرام عليك ليه عملت فيا كده وصرخت ليه ليه ده جزاتي اني حبيتك وصدقتك في كل حاجه تقولها انت و"حش شيطا"ن....

يتنرفز نجم وينهض نحيتها وبكل قسوه يصفعها بلقم فتسقط ارضا ووجهها متغرق بد"م....

بكت وبكت وبكت بحر"قه ومرار تضر"ب الارض بيدها وراسها منكسه ارضا ودموعها تسيل علي الارض 

الطيف الازرق 

الفتاه:عندك حق انا غبيه ديما كنت بتقول كده عليا في كل دقيقه بس قلبي عشان عشقك كان مش شايف بشا"عتك انت و"حش ازاي تقدر تخدعني كل الفتره دي وانا

اصدقك واجيبلك  البنات والشباب 

وتعمل فيهم كده ... تجرب عليهم الطيف الازرق كل الجنون ده والغ"ل عشان فشلت في قصه حب وقررت تنت"قم من كل البشر بس

انت ظالم .....ظالم.....

واول اللي ظلمتها هي اللي حبتها بسبب اوهام بس موجوده في خيالك

ورفعت وجهها نحوه انت فاكر نفسك ايه اله تخلق وتمو"ت لا فوق انت احق"ر من كده وسلمت دماغك للحربايه المتلونه اللي اسمها فيروز تخرب فيها زي ما هي عايزه

وتقنعك بي اكاذيب مالهاش اي اساس من الواقع

قالت كله ده ونجم جالس علي كرسي وينظر لها ويبتسم بكل غرور ولا مبالاه بكلامها

نجم:خلصتي اللي عندك ولا لسه ههههه كل ده ولا في دماغي انتي احق"ر من اني اسمعك انتي كنتي مجرد لعبه في ايدي بحركها زي ما انا عايز فوقي بقي من دور الضحيه  اللي انتي عيشاه ده

كان هذا الكلام رصا"ص وجه في قلبها واشعل نا"ر الغضب في قلبها وقامت تجري نحوه وتصرخ انا هقت"لك وهجمت عليه بسيف غريب الشكل مصنوع من عظام بشري مشبع باالطاقه الزرقاء

لكن نجم كان اسرع منها وطوق عنقها من الخلف واصبح الوضع كتالي......

نجم ممسك بالفتاه من الخلف ويده تطوق عنقها ويبتسم بغرور وثقه وانفاسه تلمس وجهها 

والفتاه ترتجف من الخوف بين يدها وتبكي وانفاسها متسارعه وقلبها ينبض بسرعه يكاد ان يشق صدرها ويصرخ من الخوف

__________________________

ونجم شاعر بكل هذا ويستمتع بعذ"بها واغمض عينه وضيق الخناق علي عنقها وهي تعاني من الخناق لدرجه ان وجهها ازرق

فتركها نجم فتسقط ارضا وتنفست بصعوبه وفضلت تكححححححح

وفجأه يجذبها  نجم من شعرها ويجرها جرا مه"ين ويجلس علي الكرسي ويجلسها علي قدمه والفتاه تبكي...

انت هتعمل فيا ايه...؟

يبتسم نجم

نجم:هو انتي زعلانه مني عشان معملتش معاكي علا"قه جسد"يه بس لا تزعلي هنفذ امنيتك قبل ما اعاقبك....

وقبلها بشغف كبير ونزع عنها سيابها ووقعها بجنون وكأنه لم يواقع امراه من قبل وكان يصرخ بجنون

وكأنه ينت"قم من اماني ويبكي

نجم:انا قصرت معاكي في ايه عشان تخو"نيني مع الك"لب ايهم 

ده جزاتي اني حبيتك بجنون وبغير عليكي من الهواي الطاير بحبك بحبك ليه الخيا"نه انا اشوفكم في احضان بعض 

وبعد ما انتهي وكان ينهج والعرق يملئ جسده

وانحني نحوها هامسا دي اخر لمسه ليكي في الحياه هحولك لي مس"خ هخليكي تكر"هي الحياه حتي المو"ت خساره فيكي عشان تبقي تعلي صوتك عليا

وندي علي فرسان الجح"يم اللي هم عباره عن اطياف او بشر وتحولوا لاطياف حمراء لا تعرف شى الا عذ"اب البشر.....

نجم:خدوها علي بوابه الق"هر والا"لم

وفعلا اخدوها علي هناك وتحولت لي الفتاه الباكيه

ابتعد نجم عن الفتاه وهو لا يستطيع التنفس ويبكي بقهر

نجم:انا مستحيل ابقي كده حق"ير وو"حش لا لا مستحيل ابقي حق"ير ووا"طي

 وكمان اماني تخو"ني مع ايهم لا لا مش ده الماضي ده كذب كذب

تقترب منه الفتاه وتكتم فمه عن النطق لان هذا سوف يحبس صوته هنا للابد

لكن بعد فوات الاوان وفعلا اتحبس صوت نجم

وعجز عن الكلام وكاد ان يختنق

فاخذته الفتاه وخرجوا رغم الخطر اللي بره 

نجم ينظر لها وعيناه مليانه دموع وتوسل بلغفران لما فعله بيها

تبتسم الفتاه وتضمه وتملس علي شعره

الفتاه:بس ده مش انت اللي شوفته 

بتعجب نجم مش انا ازاي

قبل ان تنطق يظهر فرسان الجح"يم

ويقتربوا ويقتربوا وفجأه

________________________

✨عند سند✨

بريق تحتوي الانفجا"ر بغطاء كبير من الالوان المختلفه لي الطاقه

وتأخدها وتهبط بيها للاسفل

وتحولها لي زهور تطير في الهواء

ويهبط ايهم وسند كلا في مكان

ووسطهم بريق

التي تقترب من سند وتنظر في عيناه فيختفي كل الشر

ويهدا تماما

 تتنفس بريق وتنظر لي ايهم وبعتاب ولوم واسئله كثيره

ينظر لها ايهم بحب

ايهم:انا تعبان في المساء هجاوبك علي كل اسئلتك

وسابها ومشي

سند بصلها بزهول وكأنه لا يدرك ما حصل وفقد الوعي 

🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶

يسقط كوب المياه من يد اميره وتتسارع انفاسها وتجلس ارضا 

ايهم مستحيل بتعمل ايه هنا وازاي انت حي !!!

يقترب منها ايهم ونظره الحب في عيناه 

ايهم: دي حكايه طويله بس لازم نتحد وتيجي معايا بنتا بريق معايا

تفرح اميره بريق معاك وتضمه مش مهم المهم انك عايش وهشوف بريق

تدخل اماني عليهم وتتصدم

بس ايهم يهديها اول ما قالها ان سند معاه ولازم تيجي معايا وفعلا ذهبوا معا.....

وكان ما كان من الاحداث 

يتبع ✨✨

ساره احمد 🤎


12=🤗 الباااااااارت الاخيييييير🤗

🎶 روايه #بريق_النجم🎶

بريق رايحه جايه رايحه جايه في حديقه الازهار شارده الذهن

 تفكر في نجم والكلام اللي قاله ايهم عنه عقلها يكاد ان ينفجر من شدة التفكير 

ازاي نجم اللي كله حنان وحب وامان يبقي بالبشاعه اللي بيحكي عنها ايهم 

لم تتحمل وانهارت باكيه وصرخت  بوجع قا"تل لكن هناك من  حضنها من ظهرها واحتواها بلكامل بل وغمرها دخلت حضنه بكت وبكت وبكت وشهقاتها تعالت وتحدثت بصوت مخنوق باكي

بريق: انا تعبت من المشوار اللي مش بيخلص خلاص طاقتي انتهت مش قادره اتحمل قلبي وروحي دابو من كتر الوجع اه يا قلبي

ضمها سند لحضنه اكثر فا اكثر

وبصوت حنون دافي

سند:انا جنبك متخفيش انا بحبك يا روح سند وعقل سند وحياه سند وفرحه سند انتي النفس اللي بتنفسه من غيرك مقدرش اعيش

تخرج بريق من حضنه وتضمه بحب وحنان

بريق: وانا كمان بحبك بس. نفسي اشوف عيلتي متجمعه نفسي اعيش احساس العيله اللي عشته مع نجم وفيروز انا مش قادره اصدق انه يكون بشع كده لا مستحيل ولا فيروز بشعه كده لا مش مصدقه بس انا نفسي اشوف امي واحضنها انا بمو"ت .......

ينظر لها سند بحزن والم ويتنهد بوجع 

سند:وانا كمان نفسي اشوف ماما

وفجأه يسمعوا صوت مشتاق يقول سند بريق

فيلتفتان لمصدر الصوت ووجهما يتهلل من الفرحه  ويجروا علي امهاتهم ويبكو بوجع وقهر واشتياق

اماني تضم سند بقوه وتبكي وتضحك

اماني: يا قلبي يا روحي بس دلوقتي حسيت اني عايشه اه يا ابني.....

اميره نزلت بوس في بريق وقبولات واحضان وبكي

اميره:عشت عمري كله بستنا اللحظه دي يا قلبي حضنك ده حياتي

تصمت بريق وتكتفي بحضن طويل 

ينظر لهم ايهم ويبكي وجري وضم اميره وبريق : اخيرا عيلتي بين احضاني مش مصدق......

وبعد ان اجتمعت العيله جلسوا حتي يحكي ايهم  ما حدث في الماضي وسبب كل اللي حصل .......؟

ايهم: انا وعدك احكي كل اللي حصل زمان بس لازم نتفق علي الاتحاد.... اللي جاي مش سهل ....

اميره تذهب نحوه مش مهم يا حبيبي انا معاك اي كان المصير؟

واماني وسند ايدو كلامها

الا بريق اللي سكتت

ايهم:وانتي يا بريقي ردك؟

تنظر لهو بريق وتنهدت لما اسمعك الاول وبعدين هقول ردي

ينظر لها ايهم بغضب ماشي 

وشرع في الحكي

الحكايه بدأت يوم ما ليال اختفت وبكر اخد المشروع وحرم شهاب  منه وساعتها حاله اتبدل وبقي يسك"ر وفاقد الامل في الحياه 

بعد ما خسر ليال والمشروع ونجحت خطه نورهان في التقرب منه وكان هيخطوبها بس حصل اللي غير الاحداث 

في اليوم ده جدي عرف بخطه نورهان واكتشف انها خدرته بمساعده بكر وصورته في اوضاع منحله  خصوص ان العلاقه بينهم كانت في تقارب شديد عشان شهاب كان بيحبها زي اخته و بيثق فيها لي ابعد حد......

وكمان كانت مسيطره علي بكر 

وكمان كشف كل ده جدي وفض"حها قادم ابنه فاحتقر"ها شهاب وطردها خارج حياته.....

وجري علي ليال بس كان اللي شافه قاسي فعلا

شافها في سرير بكر وهو بيحضنها

اتكسر شهاب وقرر انه ميوجهاش

وسافر بره مصر واتجوز هناك 

ليال اغتص"بها بكر ولما اكتشفت اللعبه اللي لعبتها نورهان واجهتها 

ونورهان اعترفت بجد وان ده انتقا"مها منها .....

خصوصا انها اتجوزت سامر اخو شهاب وكانت حامل في فيروز

ومرت شهور ورجع شهاب بس كان معاه ابنه نجم ومراته ما"تت وهي بتولد نجم 

الامل رجع لي ليال بس

كانت اتجوزت بكر عشان طلعت حامل في اميره وخلفتها وكانت حامل في اماني....

بس نورهان شر"ها ملوش حد اقنعت جدي انه بيحب ليال وفعلا اتعلق بيها جدا 

ومرت شهور واكتشف شهاب كل اللي حصل وقرر يواجه الدنيا عشان ليال

 بس امه اسرار كانت اسرع منه وخطفت ليال وحبستها في سرداب تحت الارض وجدي عارف وكان بينزل كل ليله يعزف لحن 

واكتشفت انه بينزل لها فقررت تقت"لها

وفعلا نورهان هي اللي ااقنعتها بكده

ونفذت ده باستخدام الطيف الازرق لكن شهاب وسامر اكتشفوا ده

وكانت النتيجه انها قت"لت سامر 

وشهاب حاول يمنعهم بس الاوان فات......

خرج الطيف عن السيطره وانفجر واختفي شهاب وتحولت نورهان للطيف الاحمر

وده اللي حصل نفسه مع نجم كررته فيروز بس بأسوء نتيجه

نجم فقد السيطره وتحول للشر المطلق

واتجن علي الاخر وجاب اماني  واميره وهما حوامل وقيدني انا ووجه الطيف الازرق ليا وهو بيضحك بش"ر

بس اميره نجحت في تحريري اثناء نجم ما كان بيقبل اماني 

وسها عن الطيف 

 وانطلق الشعاع نحوه فأخدته  اماني  بدل منه بس التوابع كانت خطير"ه

 انا اتحولت واميره ولدت بريق لانها كانت في شهرها الاخير

وهي اللي اخدت الشعاع

وده كل اللي حصل

ردك.....

🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶

نجم مصدوم اول ما شاف نفسه

واقف امامه بس بش"ر كبير وعين شيطا"ن

وقرب منه ضحك : انت بقي نصفي الطيب 

نجم مصدوم من اللي حصل لا يستطيع ان يصدق انه فعلا كل تلك الاشياء البشعه وجلس يتذكر كل اللي حصل من وقت الحا"دث ليه

اللحظه الحاليه وتنهد بحزن ووجع 

بقي انا بشع كده الغضب والشك وعدم حسن الظن دمر حياتي

 سمح ليا الح"قد والشر ان يتمكن  مني وبسببي ادمر"ت حياه غيري

 ونظر للفتاه الباكيه وعيناه بها دموع الاسف ونظرات الاسى والتوسل للغفران

  هزت تلك النظرات قلب الفتاه ونظره اليه في حنان وكأنها تقول ليس ذنبك.....

وبصوت حنون دافئ ينده عليها 

نجم: ناهد انا ......انا....

وبعدين سكت وكأنه لم يجد كلام يعبر عما بدخله من مشاعر ندم وتوسل ....

وقبل ان ينطق نجم كلمه يجدها ترتمي بين احضانه بشجن كبير وشوق اكبر وكأنها كانت تنتظر هذا منذ سنين

ابتسم نجم بحب وفرح والدموع تسيل مثل نهر علي شعر ناهد فتخرج من حضنه وقلبها لا يسعه فرح الكون....

ام نجم كان قلبه ينبض بقوه وهناك طاقه بيضاء تخرج منه تطوق الفتاه  ودموعه تسيل عليها 

وفجأه

تتحول ناهد لصورتها الاولي وكأن الزمان لم يمضي عليها....

الفرحه والدموع والسعاده والبكي كلها كانت عنوانهم عجز اللسان حتي عن التعبير

يجلس نجم ساجدا لله شكرا علي نعمته عليه وفضله...

ويرفعه وجهه الباكي الندم علي ما فعل ويقول بصوت منخوق بلحزن 

نجم:ياه انتي حلوه اوي زي اول مره شوفتك فيها رغم اللي حصل مني والعذ"اب اللي دوقتهولك 

لسه بتحبني وباقيه عليا وساعدتني في الهروب من طيفي الشر"ير...

عندما خرج الطيف الازرق عن السيطره وفادتني اماني حصل انفصال للشر مائه في المائه واصبح طيف مستقر عني....

والخير بقي في مائه في المائه

واصبحت نجم الطيب المحب المضحي والشك والظن ابعد عني والغضب ليس من شيمي...

ولا انسي فيروز وتكفيرها عن ذنبيها في حقن الشر بداخلي...

فوقفت جانبي وقت ما كنت ضعيف وصارت لي سند انا اسامحها ارجوكي سامحيها.....

تبتسم ناهد وتقول بنبره حب ونظره صافيه من اي حقد

ناهد:طبعا اسامحها عشان بحبك هو ده نجم اللي حبيته واللي اي حد قرب منه احبه

يشكرها نجم بنظره عيناه

نجم:كده انا عرفت انا مين وازاي ههزم طيفي الشرير بس...بس

وفضلت عيناه تدور في المكان..

ناهد بتعجب! بس ايه وبدور عليه ايه؟

نجم بحزن وقلق وتفكير : بدور علي اي وسيله اخرج بيها من وادي الجح"يم بس من غير طيفي ولا فرسان الجح"يم يشوفني.....؟

ناهد بحيره عندك حق وفضلوا يدوروا علي وسيله خروج

الطيف 

✨عند بريق✨

بريق تدافع عن نجم بكل قواها ضد ايهم وسند واميره

وتؤيدها اماني

ووسط الشجار العنيف وحقل الالوان العجيب تصرخ بريق اسكتوووو

يسكت الكل والدهشه مرسومه علي الوجوه

بريق تغمض عيناها وتشعر بي اللي بيحصل في وادي الجح"يم وتجسده لهم بطيف الالوان

يدهش الكل مستحيل بقا في اتنين من نجم....؟

طيب ازي؟

اماني وبريق ينظروا بنصر : مش قولنا في سر بس مش وقته انا لازم اساعد نجم.....

وفعلا اخرجت قوس من طيف الالوان ورسمت بيه بوابه عبور لي نجم

وفجأه تظهر تلك البوابه امام نجم 

فيبتسم وكأنه وجد طوق نجاه

نجم:دي اكيد بريقي ومسك ايد ناهد لكنها تبعده يزعل نجم

ليه كده

ناهد:انا لازم افضل هنا عشان انا بتحكم في بوابات القوي لوداي الجح"يم روح انت

قبل ان ينطق نجم تدفعه ناهد عشان فرسان الجح"يم وصلوا

يصرخ نجمممم : ناهدددددد لا لا

ويعبر عند بريق 

وكان اللقاء المرتقب من سنين بين ايهم ونجم 

وقف نجم امام ايهم ونظرة الخجل والاعتذار في عيناه اول ما شاف ده ايهم في عيناه وحس بوجعه 

تلاشي كل الح"قد والتوعد ورغبه الانت"قام ولم يبقي اللي حبهما وصداقتهما وعشره السنين

ارتمي ايهم بين احضان نجم وبكوا بوجع السنين اه يا صاحبي يا اخوي يا رفيق عمري وحشني حضنك اوي اوي

يبتسم نجم وانا كمان زي ما اكون كنت مسافر من سنين وتايه ولسه راجع

يضحك ايهم ها وجبت ايه معاك

يضحك نجم ولا زمان يا صاحبي

وجات عينه في عين سند 

وبحنان وحب يفتح ايده وبيقوله تعالا في حضن ابوك 

سند ما يصدق ويرتمي في حضنه وكأنه بيعوض حرمان السنين....

سند : ياه حضنك امان حصن اطمئنان بحبك يا بابا بابا بابا

يضمه اكتر واكتر ياه اخيرا قولتها

ولقي اللي بيحضنه من الخلف وكانت اماني

ولسه هيتكلم تضع اماني ايدها علي فمه متقولش حاجه....

وبعد احضان الحب والموده والاشتياق

يجلسوا ويتناقشوا ازاي هيهزموا

طيفه الشرير

ووسط النقاش والتفكير في جمع القوه الازمه لمواجهة طيفه الشرير

تنطق اميره بغضب : طيب وفيروز الشر الصافي وامها هنعمل فيهم ايه...؟

بصلها نجم بزعل

نجم:فيروز كفرت عن ذنبها وكفايه اللي شافته

تبصله اماني بح"قد وغيره 

اماني: والله وده من امتي....؟ دي الش"ر المطلق

يبصلها نجم بحب وحنان وبكل هدوء : بلاش الح"قد يبقي بينا هو سبب كل اللي حصل ولا الشك والظن تخليه يتسلل لقلبك خلي حسن الظن عنوانك والحب دستورك

فيروز فعلا اتغيرت

يبصلوا الجميع بدهشه واعجاب

انت فعلا اتغيرت اوي 

وفجأه تظهر نورهان وبكر والش"ر يملئ عيناها

بس المفاجأه ان بكر ينضم لبناته

ويضحك : هو انتي فاكرني هبيع بناتي عشان واحده خا"ينه زيك....

تتغاظ نورهان : بقي كده طيب وكانت المعركه علي وشك البدء 

بس يحصل اللي غير الاحداث

فيروز يلا مفيش وقت لازم نظهر وفعلا تظهر طاقه الطيف الاصيله الزرقاء

وتخرج من خلالها فيروز

وكان شهاب هو الطيف الاصلي

يزهل الجميع مستحيل 

نورهان تنهار اول ما شافته وبصوت حنون ونظره حب

شهاب عايش وبكت 

يبصلها شهاب بحب واعتذار ويقترب منها 

شهاب:انا اسف عشان كنت انا"ني وحبيت احتفظ بصداقتك وحب ليال وصداقه بكر علي حساب مشاعركم تجاهلتها  وكنت السبب في اللي حصلك اسف اسف

لو كنت كلمتك وفهمتك اني حاسس بيكي وبحبك ليا ومقدرك كا صديقه غاليه مكنش ده حصل

تبصله نورهان وانا مسامحك عشان بحبك

شهاب وانت يا بكر يا اعز اصحابي كان عندك حق انا انا"ني اسف يا صاحبي

يبكي بكر وانا مسامحك....

تصافوا الجميع واتحدوا من جديد اوقات الكلام من القلب وبأحساس الندم يبقي اقوي من اي سلاح خصوصا من الاحباء وتقدير مشاعر الغير يبقي اقوي من اي ظلم

نجم : يلا بسرعه لازم نلاقي الالماسه الازرقاء الام 

عشان طيفي بيعد جيش من فرسان الجح"يم وبيحصد الطاقه من حقل الج"ثث

 العالم علي وشك الد"مار يلا

نورهان : انا عارفه هي فين 

وفعلا راحو علي القصر شهاب يشوف امه ومراته ويضمهم وتدوب كل الاحقاد

اسرار : انا عارفه مكان الالماسه

ونزلوا للسرداب اللي فيه ج"ثه ليال

 اتوجع شهاب والجميع اول ما شافوا كده

 اسرار : الالماسه في تمثال الفتاه المقيده

 وفعلا شهاب اطلق طاقه عليها واذا بيها الالماسه الزرقاء 

نجم هي محتاجه لكل الطاقات

وفعلا بدأو بملئها وبعد ما سحبت الطاقه

 انطلقت بحقل طاقه زرقاء عملاقه نحو  وادي الجح"يم وسحبت كل الطاقه

 واختفي كل ما فيه وكأنه لم يكن يوما موجودا

وايضا اختفي شهاب ونورهان وبكر

وعادت اماني كما كانت انسانه وايهم وسند وبريق رجعوا اطفال

وانطفئت الالماسه.. وعادت تمثال مره اخري

وفجأه يظهر طيف نجم الشرير

ويمسك في نجم ويحاول ان يمتص طاقته

لكن فيروز كانت اسرع وامسكت بيه وحضنته وعيناها تدمع

يصرخ نجم : لا لا بلاش يا فيروز انا اللي لازم اروح تبتسم انا فداك  ...... بحبك

واتجهت نحو الالماسه واختفت

يبكي نجم مش هنساكي وتضمه اماني

🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶

ومرت الايام

 وكان هناك حفله تجمع العيله في سعاده وحب وهناء وعاشوا سوواا 

نجم واماني ✨والمهم سند 

وايهم واميره ✨ وبنتهم بريق 

✨ مهما يحصل خلال بينك وبين حد صاحبك او قريبك او اخوك او شخص بتحبه احذر الحقد والغل والكره اللي ف النفوس وبلاش تخليهم يتناكوا منك ... عشان ساعات الندم بعد الغلط مش بينفع وبيخسرنا كتير 👌👌 خلي قلبك مليان بالحب ويبتسم بصفة الضمير عشان لما تقع ضميرك هيكون سندك ويتغلب ع الحقد والغل والكره يا عزيزي 👌🥺✨

🎶نصيحه من زوزا 😊🎶

🎶 وتوته توته خلصت الحدوته رأيكم بقاا ... ونتقابل ف حدوته جديده بأذن الله✨

🤎دمتم سالمين .. ساره احمد🤎

تعليقات

CLOSE ADS
CLOSE ADS
close