💫زواج بالامر 💫
الفصل الخامس والسادس
اروي خلصت الميكب ولبست الفستان
نوصف الفستان مكنش منفوش قوي بس في نفس الوقت رقيق وجميل والطرحه طويله لي الارض وده اختيار ميرا
البنات كلهم لبسو وجهزو الفستين مع الاشكال المختلفه بس كانو لون واحد معاده ميرا مظهرتش من اول اليوم
اروي :ميرا فين ازاي تسبني في يوم زي ده
اسماء:والله ما انا عرفه بتصل عليه تلفونه غير متاح
لين :انا ابتديت اقلق
مني :خير انشاء الله .....اروى الفتسيشن جت وبتقولك يلا عشان تنزلي خالد
اورى :اي ده محدش هيجي معايه
لين :لا ده تصميم ميرا يلا
نزلت اروي وخالد حضنه بكل رومنسيه وحب ونظرتهم نظر الحب الحقيقي ونظر الفرحه
والفتوسشين صورهم
......................................................................علي جانب اخر عند الشباب
ذياد:بص كده يا احمد موز ولا اي
احمد :يوووه منا اتنيلت قولت كويس
ذياد :يعني هشقط بنات
سيف :متخفيش يا بيضه هخاليك تلفتي الانظار
ذياد:طيب وانت اي رءيك يا ياسين مقولتش حاجه يعني
ياسين :كويس وبعدين سيب الكلام ده لي البنات
احمد :يلا بينا علي الفندق يلا
........................ً..........ً.......ً........................
فاطمه :اي فكرت ميرا المجنونه دي
فوزيه :والله ده منظر فستين
وفاء :كفايه اللون احمر لي في سننا دوت
صباح :ربنا يهديه يلا على الفندق يلا
......................................................................
يلا تخيلو معايه شويه 🤣😂
دخلت اروي هي وي خالد من باب القاعه علي مسيقي الزفاف الملكي (ودي تقريبا الحاجه العقله ال ميرا هتعمله في الفرح )
وبعدين اعدو في الكوشه وكان كلو شغل ملوكي
وبدء الكل يبارك ليهم وبعدين حان وقت رقص السلوه علي اغنيه (سيبي روحك واكنسي ...يووه قصدي وارقصي)
وبعده صحاب ال دى جي طالب من العروسين يقفو في مكان محدد في قاعه وسمعو صوت وي بصو علي علي مصدر الصوت
اتفجأه لما شافو بنت لبسه فستان ذيتي قصير من قدام وبديل من ورا ولمه شعره ولبسه تاج وجميله جداا ودخله بتغني )لحنو معايه مش كده الله )😂
هغني لي اروى ايوه ايوه
كلو فضفضا ايوه ايوه 👏🏻
عيشاه منفضه ايوه ايوه
يلااا بينا يلا
احكلكم اي عنه دي تعبنا يناس منه
قلبنا دماغنه كتير دي يا ناس بتقول منخير
(كل ده مع حركات واكشنات بس طبعا اروى خايفه ترقص خالد يولع فيه لكن الكل كان بيرقص مع ميرا )
انا ول شوفت في رخمته دي ليه الجنه مامته
انا ول شوفت في رخمته دي ليه الجنه مامته
نصيبه انها بنته وهترتاح منها
👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻
وبصوت تخين وقالت ميرا
ماصدقنا نجوزه مبقاش حد عيزه
دي يا ما نكست اى معاها والكميران جيباها
في المطعم كنا وبيس بتعبي الاكل في كيس
وفي الكنز بتشرب ومش بتدفع اي فلوس
انتي بنت لزينه لا نفعه كتابه وقرايه وما بتحفظ معايا
وبصوت عالي ولعت الفرح والكل بيرقص علي الاغنيه الجميله
كلامه كل و اسبيس في اسبيس كانه اعده علي الفيس
وبطريقه كومدي قربت منها ميرا وقالت
نجحه بشهاده مزوره ختي علقه كانت مسخره ليه بس مقولتيش كدبك منفعكيش
فكرناكي إداره كده تجبنا مراره
عيزين اكلات بيتي ليه بس اتخضتي
هغني لي اروى ايوه ايوه حببتنا يا اروي ايوه ايوه
وجريت عليه حضنته ميرا وقالت الف مبروك يا قمر يا ملكت جمال
اروى بعياط من الفرح :شكرا قوي
ميرا بعدت عنه :يووه حتي في فرحك نكد انتي اي يا بت يا بكيزه ههه
ميرا بصت لي خالد :مبروك يا ابن عمي اي رءيك في الفرح والتنظيم
خالد :اولا الله يبارك فيك عقبالك ....ثانيه هو لحد دلوقتي كويس بس يارب يخلص علي كده
ميرا بضحكه :اطمن يا وحش عن اذنكو اما اشوف الفرعونات بتوعي
مشيت ميرا وقفت عند ذياد :هاي
ذياد بصفاره :اي الحلاوه دي واي الاغنيه الجامده دي الكل بقا يرقص محدش متحكم في وسطو
ميرا :تبا لتواضعي دا اقل ما يوجد عندي وبعدين اول فرح اصممو وفرحانه جداا
سيف :اش اش اش يا عم علي الشياكه هههههه
ميرا :اول مره في حياتي البس فستان يجماعه ومكنتش اعرف ان شكلي هيبقا حلو كده
احمد :انا واثق في جمال اختي يا جماعه بس انتي عرفه لو كونتي جبتيه قصير قوي كونت شقلطك
ميرا :لا انا مكنتشى ارض البس قصير قوي كده وبعدين هو كده لحد ال ركبه كويس
فاطمه :بت يا ميرا اي الجمال ده
نرمين بغيره :علي فكره مش حلو قوي عادي يعني
ميرا :دا اي الشرار النار ال طالع من عينك ده يا ساتر يا رب ومشيت وسابتهم واعدت عند جده
محمود :الجمال ده مشاء الله ربنا يبارك فيك
ميرا :شكرا يا جدو اي رءيك في الفرح
والنظام وكده
محمود :كويس شاطره
ميرا بتسامه :ربنا يخاليك يا جدو
فجأء نور القاعه فصل والكل.واقف مكانو مبيتحركش وفجأ ظهر صوت مهرجان
ممتش انا ايوه ممتش في بعادك لا ممتش والدخان مل القاعه وميرا شدت اي اروى وفضلو البنات يرقصو والشباب اخدو خالد لاكن خالد عاقل مش بيرقص قوي بصيت كده
خلص الفرح مع جو من الضحك وبعد فقرات الكومديه من ميرا وخلص الفرح
قدام باب القاعه الكل بيسلم علي خالد و اروى مني :حببتي هتوحشني شهر كامل هتبعديه عني
ميرا زقت منه :ياختي متنكديش علي البت هي يعني راحه فين ده شهر كلو دلع وحب وشهيصه ورفعت ايده لي فوق وقال ووعدنا يا رب هههههه
لين:بطلي قر علي البت يخربيتك
وفاء :اسكتو عايزه اروى في كلمه علي جنب
ميرا بستغراب :كلمت اي دي
وفاء :حاجه ملكوش دعوه بيه واخدت اروى علي جنب وبعده رجعو تاني
علي الجانب. الاخر عند الشباب
احمد :ايوه يا عريس بقا محدش ادقك
خالد :استر الليله دي يارب
ذياد :هتنستر هتنستر ههههههههههه
سيف بحضك :اوع تعرنا ياض احنا صعيده هههههه
ياسين :لا لا واثق انا هترفع رسنا يا خالد مش كده بردو
خالد :حتي انت كمان يا ياسين وانا بقول انت الكبير العاقل
سيف :خلاص خلاص روح يلا خد عروستك
اخد خالد اروى وراحو الفندق عشان يسفرو تاني يوم باريس
والباقي رجع البيت
........................................ً..........ً......ً..ً.........
في صباح اليوم الثاني ..........
وفاء :مني يا مني
مني :ايوه اي
وفاء :ادخلي ودي العلاج لي جدك علي مااحضر الفطار
مني :حاضر
وفاء:امال فين باقي البنات
مني :مهدود حيلهم من امبارح وكلو نايم
دخلت مني عند جده
مني :نهارك سعيد يا جدو
محمود :انتي اسعد حببتي اي الهدوء ده
مني :كل لسه نايم
محمود :اها تعبتو في الفرح انتو
مني :هههههه بصراحه اه والله يا جدو
اتفضل العلاج وهو والفطار علي وصول
.............ً.........ً......ً.ً...................................
مي :بقولك اي انا لزم اتجوزو فهماني انا مش هفضل في الفقر ده كتير
رنا :والله وانتي بقا هتعرفي توقعي ياسين المهدي يا مي
مش بعيد يجوز حد من بنات عمه
مي :هو بيحبني
رنا :بردو متلعبيش معاه وبعدين دا كان عندهم فرح امبارح والصور ماليه السوشيل مدياا والبت المفعوصه ال اسمه ميرا دي كانت وكله الجو
مي :ميرا مين دي ال تشغني يا بنتي ياسين بتاعي انا وبس ومش هيبقا لي غيري
رنا :اخاف اقولك اها وفي الاخر تطلعي من المولد بلا حمص
مي :بطلي قر بس ....وبعدين انتي مبتخبيش ميرا بنت عمه ليه
رنا :عشان مصطفي بيحبه ومش بيحبني بس انتي عارفه يوم. ما اعترف ليه بهدلتو
مي:مليش دعوه المهم اركز مع ياسين
......................................................................
في الفندق عند اروى وي خالد
فاقت اروي من نومه مخضوضه وقامت وقفت
وقالت :اي ده انا فين واي جبني هنا وصت علي خالد ال نايم وقالت بصوت عالي :انت مين يا عم انت اععععع الحقوني
قام خالد بسرعه كتم بقه وقال
خالد :ششش اي في اي انتي بتفقدي الذكره
اروي :اي جابني هنا
خالد :والله فرحنا كان امبارح والطبيعي انك توكني هنا
اروي بحرج :احم سوري نسيت
خالد :دا بدل مقوم علي صباح الخير يا حبيبي اقوم علي الحقوني اععععع
اروي :خلاص بقا والله نسيت
خالد بغمزه:نستي كلو كلو
اروي:اها نسيت وزقته ودخلت الاحمام
......................................................................
طارق :بقولك اي يا سامح
سامح :اي
طارق :يا اخي من حوالي اسبوع كده شوفت صحبت ميرا اخت احمد بت حلوه بس لسانه طويل ومش عارف انساه
سامح : طب متكلم ميرا وهي تظبطك معاه دي جدعه قوي
طارق :والله
سامح :اها والله جرب مش هتخسر حاجه
طارق :طب هكلمه انا كده كده معايه رقمه عشان احمد مره كلمه من تلفوني
سامح :ماشي سبني بقا اشوف شغلي
طارق :خلاص غور مش عايز من خلقتك حاجه
سامح :جزمه وهتموت شبشب
......................................................................
في قصر المهدي .........ً.
اسماء:صباح الخير
فوزيه :قولي مساء الخير اي صحي النوم
اسماء:جسمي كلو وجعني من الرقص
لين :هههههه فكره بهوايااااا انتي اعده معايه
مني :يلهوي يا اسماء منظرك كان نكته
اسماء:لا ونبي وانتو اي ملايكه كانت بترقص
وفاء:لو جعانه ادخلي شوفيلك حاجه كليه
اسماء:طيب ......امال فين ميرا البيت هادي يعني
مني :لسه نايمه زي المقتوله
لين:بس بجد ميرا عملت جو حلو الاغنيه
اسماء:وميرا ال عمره ما لبست فستان لبست وكانت قمر في بصراحه
نرمين :والله انا شيفاه كانت عديه يعني وبعدين الاغنيه عادي مفجتنيش
فاطمه:بس يا نرمين يا بنتي الكل قال حلوه
نرمين:ناس معندهاش زوق ..انتي شوفتيه كانت بترقص ازاي
مني :انا راحه اصلي العصر اصل بصراحه فقعت مراره مش عايزه
اسماء:وانا اشوف حاجه اكوله عشان الحموضه
لين :وانا هشوف ميرا عشان الهوا هنا وقف
.....ً............... ................................................تق تق تق
:ادخل
ذياد :صباح الخير يا ياسين
ياسين :صباح النور اي في حاجه
ذياد :سامح كلمني وقال وفد فرنسا وصل والمعاد في فندق (.....) الساعه ٨ وقال كلمك وتلفونك مقفول
ياسين :اها فاصل شحن ماشي يا ذيادد شكرا جهز نفسك تجي معايه
ذياد :ماشي
سمعو صريخ جامد الكل طلع يشوف في اي
لقو الصريخ مصدره من غرفه ميرا الكل راح يجري ودخلو 🥺😳😳😳
علقوا ب٢٠ ملصق عشان توصلكم الحلقات
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
💫زواج بالامر 💫
الفصل السادس
الكل طلع علي صوت الصريخ ودخلو غرفه ميرا
لقو ميرا اعده في الارض وبتصرخه ولونه مخطوف وحاطه ايده علي جمبه
دخل الجد محمود بخضه :ميرا مالك فيك اي
ميرا بصريخ :هموت يا جدو الحقني
الكل واقف مبيتحركش
محمود بصوت عالي :شيل يا ياسين بسرعه علي المستشفي يلا. انا هحصلك
قرب منها ياسين بسرعه وشال ميرا ونزل جري بيه ركبه العربيه وركبت معاه مني والباقي وراهم في العربيه
بعد وقت وصل ياسين المستشفي وشاله ودخل بيه بسرعه وبصوت عالي :فين الزفت الدكاتره ال هنا
الكل جريو عليه واخدو ميرا منو ودخلت غرف كشف وبعد وقت قصير خرج دكتور وقال ........
.................. ........................................
ام نجلاء:متقومي يا بنتي تسعدني في شغل البيت
نجلاء:ماما بتصل بي ميرا من الصبح مبتردش ودي مش عاده فيه يعني
دي ممكن ترد من قبل متصل
ام نجلاء:تلقيه مشغوله
نجلاء بتفكير:لاء ميرا لو مشغوله كانت ردت شتمتني وقفلت لاء في حاجه واحساسي بيقولي كده
ام نجلاء:وانتي من امتا عندك احساس يا نجلاء
اخلصي قومي عشان انا ريحه لي يارا اشوفه واشوف احفادي
نجلاء:يوووه مش لما البت ترد عليا انا هقوم اكلم لين
نجلاء:الو ايوه يا لين عمله اي
لين بعياط :مش كويسه خالص
نجلاء:في اي يا بت مالك
لين :ميرا تعبت قوي وخدوه المستشفي بس انا لسه في البيت وهروح ليهم واهو
نجلاء:بخضه طيب اقفلي انا هروح ليه ....طب هي مستشفي المهدي صح
لين :ايوه صح
..............................................................
في مستشفي .......
خرج الدكتور وقال :لزم عمليه الذايد حالا
محمود بقلق :طيب يا دكتور اهم حاجه حفدتي تبقا بخير
الدكتور:خير انشاء الله عن اذنكو
بعد وقت من جو الاقلق. الخوف خرج الدكتور
الكل :اي يا دكتور
الدكتور :اي يا جماعه متقلقوش هي بخير دي عمليه بسيطه وهي دلوقتي في اوضه عاديه وشويه وتفوق تقدرو تشوفوه
...............................................................
خالد واروي سافرو فرنسا....
اروي :اطسل كده يا خالد
خالد :متسيبك منهم بقا .
اروي:اصل غريبه ميرا مش كلمتني ولا حدد من البنات غير ماما وماراتاتو عمي بس
خالد :وانتي عايزه اي من البنات متركزي معايه
اروي اتصل بس
خالد :طيب
...............................................................
مي بتكلم ياسين .....
ياسين :مي بقولك ميرا بنت عمي تعبت وعملت عماليه النهارده وانتي بتقولي نخرج
مي :وانت مالك ومال بنت عمك بس يا حبيبي
ياسين :ازاي يعني يا مي اقفلي دلوقتي عشان جدو بينادي سلام
ياسين :ايوه يا جدو
محمود :هتدخل تسلم وتطمن علي بنت عمك
ياسين :اها طبعا اتفضل يا جدو وانا وراك
في غرفه ميرا ابتدت تفوق من البنج وبتقول
اها يا وسطي ياااااني اهااااا
انا عايزه ارقص اهاااا البت اروي زمانه نايمه في العسل
الكل فضل يضحك عليه
بعد وقت فاقت ميرا وبصت حوليه ورفعه حجيبه وقالت
ميرا :انا فين مين خطفني مين انطقوووووو
وفاء:بس يا بنت الهبله
محمود :حمدالله علي سلامتك كده تخضني عليك
ميرا :الله يسلمك يا جدو
مني :عليا النعمه مشفت واحده بتصرخ ذيك كده يا ميرا
ميرا:بذمتك يا شيخه مش اتخضيتو انا كان نفسي اصل اعمل فيكو مقلب بس طلع جد اهو مش حرماكو من حاجه هزار او جد هههههه اها المكان ده في وجع
سيف :انا لو عارف كده مكنتش اتحركت من مكاني سنتميتر واحد بس
ميرا بضحكه وبتقلد محمد سعد :اتخضيت عليا الطلاق اتخضيت
محمود :بنت اي ده
ذياد :واقع علي الارض من الضحك
سيف :ضحكتك قوي يا اخوي عشان يحصل فيك كده
دخل ياسين الاوضه :حمد الله علي سلامتك يا ميرا
ميرا :الله يسلمك يا ياسين ..شكرا انك شلتني اكيد جبتيلك شلل انا عارفه
احمد :الملافظ سعد يخربيتك
فوزيه :الحمد الله يا بنتي انك بقيتي كويسه
ميرا:مكنتش اعرف ازي غاليه عليكو قوي كده
الباب خربط تق تق تق
طارق :السلام عليكم وشايل دبدوب ابيض حمدالله علي سلامتك
كل ال في الاوضه ضحكو
ميرا:دبدوب يا دبدوبي ههه الله يسلمك يا طارق
احمد :تاعب نفسك ليه كده وجبت ظبظوب
طارق:ياجاهل اسمه دبدوب هههههه
محمود بجديه:بس خلاص بلاش تهريج مش ملحظين انه تعبانه ولزم ترتاح
لين :اها بس اروي عرفت وعايزه تكلمك يا ميرا
محمود :ومين قال ليه وليه نقلقه هي وخالد
سيف:مفيش غير ام اربع واربعين
لين:احترم نفسك يا سيف
سيف:محترم غصب عنك
ميرا:هاتي الفون وبعدين اتخانقو
تسريع في الحداث شويه ميرا خرجت وبقت واروي وخالد شهر العسل خلص وخلصو امتحنات
وجه اليوم ال هيسفرو فيه بورسعيد لي المصيف
...................................................ً............
وصول ونزلو في فيلاتهم الصغيره ال في بورسعيد
في غرفه الشباب :احمد يلا ننزل المايه
سيف :يلا
خالد :اهدو طيب احنا لسه وصلين
ذياد:لاء هننزل
خالد :انا اي جابني معاكم انا رايح لي مراتي
ياسين:وانا هنام
احمد :ابداا لزم تنزل معانا
ذياد:وحيات عيالك يا اخي تعاله معنا
سيف:مش هنتحايل عليك احنا يلا تعالي بقى عشان خاطري
احمد :ومش هنتحايل صح ههه
نزلو الشباب واحو الشط ولقو كل البنات اعده هناك معاده اروي
ونزل كلهم المايه واليوم عدا بسلام تاني يوم راح ياسين لي جدو يكلمو في موضوع مهم
محمود :لاء يا ياسين انا عارف مين مناسب
ياسين:جدو ازاي يعني وهي مين ال مناسبه ليه اتجوزه مدام مي مش عجبه حضرتك
محمود :ميرا مش هتلاقي احسن منه
اتصدم يا ياسين:دي حاجه من سابع المستحيلات
محمود :وانت بتعصا امرى صح يا اكبر احفادي
جه اليوم ال ترفض فيه طلبي
ياسين:الموضوع مش رفض
محمود :بجديه وانا اول مره اطلب منك يا ياسين وانت عارف كده كويس يا تتجوز ميرا يا ملكش جد من الاساس
اتصدم ياسين من كلام جدو واول مره جدو يرفض طلب ليه
قام وقف وقال :وانا اسف يا جدو لي الاول مره هرفض طلبك
ومشي ياسين ووعدا يومين وياسين مجتنب جدو تمام لحد جدو متعب جامد وطلب ياسين وقال :اتجوز ميرا يا ياسين انا شايف ان دي المناسبه ليه انا مش عايز دي تطلع من العيله
ياسين ابتسم لي جدو :موافق بس متتعبش كده وتزعل نفسك وخاليه بقى لما نرجع القاهره
محمود :انت فعلا سندي يا ياسين ربنا يخليك
.............................................................
علي ساطئ البحر ميرا اعده في الرمله وبتلعب وتكب مايه لغايت معملت شكل اهبل زيه
ميرا بتسقف:اه ياني انتي خساره في مصر يا بت يا ميرا
مني :بتعملي اي يا اخره صبري
واي القرف ال انتي لبساه ده
ميرا:بقولك اي يا سعديه يا اختي طلعني من دماغك حكم انا مزاجي ريق
لين :واي سبب الرواقان
ميرا بفرحه وقامت وقفت:اصل جدو ناده عليه الصبح وقالي محضر ليك مفاجءه بس لما نرجع القاهره
اروي :واي يا اختي الموفجءه
ميرا:مش عارفه بس اصل جدو مش من طبعو يعمل موفجءه بس مدام قال ليا كده انا حاسه انه هتكون حاجه حلوه
اسماء:تيجو ننزل المايه تحفه
لين :يلا
اروي :لا خالد قال ليا كفايه كده
ميرا :يسلام علي الجميل ال بيطيع جوزو هههههه
قفا ثلاثي الابعاد علي ميرا
ميرا :اها انت ال عملت كده
احمد :انا لا ابدا دا كان تمساح وكونت بزوق
ميرا :لا والله طب ابعد من قدامي عشان معملش وشك مطب صناعي
لين:هتسلفتيه
مني:ولا هتسيبي فيه ز لط
ميرا :شششش انا نزل البحر
في المساء في فرف سيف وذياد اعدين بيلعبو دمنو
سمعو صوت في الحمام
سيف:في حد جوه
ذياد:مفيش غيري انا وانت
سيف:امال في اي تعاله كده معايه متسبنيش
ذياد:طب روح انت وانا هتفرج عليك من هنا
مشا سيف بتجاه. الحمام وبيفتح الباب سمع صوت بيقول :اقفل الباب عشان معفرتكش
سيف يلا ريق: ...مين
ذياد :جوه
الصوت:انا شر اعملكم
يسف:انا طيب وابن حلال والله وووواووو
ذياد :ششش اسكت متوءواءش عشان ميزعلش
الصوت:نفسكو تشوفوني
ذياد:لا خاليك مداري بس انصرف
سيف :انت مين
اتفتح الباب
هاهاهاها انا يتلكم اندمكو علي الكلام ال قولو علي ميرا بنت عمكوو
ذياد:اعععع ميرا دي حببتي
سيف:حتي انا بفكر اكتبله شعر
ذياد:ايوه والله سيف كان قال لي كده
اترفع المسك
ميرا:اقسم بالله منظركو ده كفايه انو يفرحني ويغير مذاجي
سيف بعصبيه:انتي عبيطه يا بنتي هو فيه هزار كده
ذياد:اي الغباء ده يا ميرا
ميرا:اي طلعلكو صوت دلوقتي وانت بتزعق ليه يا استاذ زفت سيف
سيف بعصبيه مد ايده عليه وقال :احترمي نفسك واعرفي تتكلمي مع ابن عمك الكبر منك
ذياد:سيف اي ال انت عملتو ده
مشي سيف وميرا وقفت مكانه دموعه بتنزل بصمت ومشيت جري علي الاوضه وقفلت علي نفسه
فضل سيف يصالح فيه بس عي كانت رفضه
سيف :شوفي جبتلك اي
ميرا :مش عايزه اشوف
سيف:بوكس شكولاته من ال بتحبيه
ميرا:اي ده بجد ......محدش اصل يزعل من ابن عمو واخوه يحلاوتك يا واد يا سيفو
سيف :صافي يا لبن
ميرا:حاليب يا اشطا
وعادت الايام وجاء اليوم هو رجعهم القاهره وهنا تبدء الاحداث عزيزتي القارءه هنا تبدء المعناه وا......
🌹.
البارت السابع والتامن من هنا 👇👇
تعليقات
إرسال تعليق