Header Ads Widget

الجزء الأول قصة ضل راجل بقلم ناهد خالد حصريه وجديده

 الجزء الأول  قصة ضل راجل بقلم ناهد خالد حصريه وجديده 



الجزء الأول  قصة ضل راجل بقلم ناهد خالد حصريه وجديده 


صورة لقسيمة جواز عُرفي وصلتها على موبايلها, والقسيمة مكانتش لحد غريب ده لجوزها وست تانية عمرها ما سمعت اسمها, والحقيقة إن آخر شيء يهمها انها تعرف هوية الست دي, النتيجة واحدة, اتجوز عليها, ود’بحها بسكينة تِلمة كعادته, مكانتش المرة الأولى وهي عارفة إنها مش الأخيرة..


حددت الرسالة بكل هدوء وعملتلها حذف, فجاتها رسالة بعدها


"إيه رأيك في المفاجأة؟"


بصت للرسالة شوية ودموعها متحجرة في عينيها وكأنها اتعودت, بس هل فعلاً الانسان بيتعود على الوجع؟ بياخد تناحة ضد الخيانة؟ مع تكرارها بتقل الصدمة ويخف التأثير! 

ارتجفت صوابعها وهي بتكتب

الجزء الأول  قصة ضل راجل بقلم ناهد خالد حصريه وجديده 

"مش مفاجأة بالنسبالي, بس تفتكري هيحصل إيه لو عرف إنك بعتيلي حاجه زي دي؟"


بتهدد؟ وكأنها في موضع قوة! رغم إنها في منتهى الضعف, لكن من تكرار المواقف المشابهة بقت عارفه كويس اوي تتعامل ازاي معاها, ابتسمت بسخرية لما لقت الطرف التاني عملها بلوك بعد ما شاف الرسالة, كانت متأكده ان ده هيحصل, الحقيقة هي مش مضرورة ابدًا, التانيه اللي هتضر لو عرف انها اتواصلت مع مراته وفتشت السر, لكن هي.. هي واثقة إن الست دي عمرها ما هتقوله إنها بلغتها وده كان ردها, عشان كده بتستمر في الاستعباط وكأن مفيش حاجه وصلتلها وهي متأكده إنه ميعرفش بالرسايل ولا يعرف إنها عارفة مصايبه وخيانته.


مسحت الشات خالص وقفلت التليفون وحطته جنبها, وفضلت سرحانة لحد ما قطع سرحانها صوت الموبايل بيرن برقم اختها. 


-ايوه يا مها. 


و"مها" من أول ما سمعت صوتها عرفت إن في حاجة:


-مالك يا رغد؟ انتِ كويسة؟ حصل حاجة؟ 


وكالعادة مع اسئلتها بتندفع طاقة عياط غريبة في جسم "رغد" بتخليها تنهار, ويفضل صوت عياطها هو الطاغي لحد ما تهدى شوية, فتبدأ "مها" تسألها بزعل وعصبية:

الجزء الأول  قصة ضل راجل بقلم ناهد خالد حصريه وجديده 

-طبعًا البيه عمل حاجه تاني صح؟ انتِ مبتنهاريش كده إلا لو الموضوع يخصه.


-اتجوز تاني. 


-يخربيت ابوه! 


قالتها "مها" بصدمة واضحة على صوتها وكملت:


-تاني إيه! قولي عاشر.. هو الراجل ده ماشي يتجوز على نفسه! عرفتي ازاي؟ 


-زي المرة اللي فاتت, رقم غريب بعتلي على الماسنجر. 


-وهتعملي إيه؟ متقوليش هتعملي زي كل مرة؟ 


سألتها "مها" ونبرتها كلها تحذير وغضب هينفجر اول ما تسمع إجابة "رغد" لو معجبتهاش, وده اللي حصل لما رغد ردت من بين عياطها:


-مش هعمل حاجه.. مش هواجهه. 


-والله إنك غبية, انتِ ناوية على قهرتك! يعني إيه كل مرة تعملي نفسك معرفتيش؟ إيه المنطق الغبي ده يا بنتي؟ 


اتنهدت "رغد" بتعب وقالت:


-هرجع أقول نفس اللي بقوله كل مره! لو قولتله لازم اخد موقف, تفتكري إيه الموقف اللي لازم اخده؟ 


-الطلاق طبعًا. 


ابتسمت بسخرية من بين وجعها:

الجزء الأول  قصة ضل راجل بقلم ناهد خالد حصريه وجديده 

-اه واروح فين بعد الطلاق بعيالي الاتنين؟ اصرف عليهم منين؟ واعيش بيهم فين؟ 


-يا بنتي انتِ حاضنة, يعني الشقة من حقك, والمصاريف لازم عليه مش في نفقة.


-ده لما القضية توصل محكمة ويتحكم فيها, وعلى ما ده يحصل فيها شهور, ولا يمكن سنه, هقضيها ازاي؟ وانا عارفه إنه هيعند عشان يخليني ارجع عن قراري مش هيوفرلي أي حاجه عشان اعرف قيمته. 


سكتت "مها" وهي بتفكر, الوضع فعلاً صعب, وزي كل مرة بتكون نهاية كلامهم سكوت بايخ, "رغد" أهلها متوفيين ملهاش غير "مها" و "عادل" اخوتها, مها متجوزة ومسافره مع جوزها الامارات, وعادل عنده 3 عيال وعايش في شقة مكفياه بعياله بالعافية, غير إنه عمره ما كان الأخ اللي يتسند عليه اخواته, هو وجوده في حياتهم زي الضيف.. وهي متأكده إنها لو لجأتله هيخذلها عادي جدًا.. وحتى لو اتحملها اخره كام يوم ويزهق وميقدرش يتحملها اكتر.

العجز اللي بتحس بيه في اللحظة دي وجعه اكبر بكتير اوي من وجع خيانة جوزها ليها, واصعب من وجع احساسها بأنها ست مش مالية عين جوزها وكل فترة يتجوز واحدة شكل فترة ويطلقها ويشوف غيرها..

------------------ 

صوت فتح الباب نبهها لوصوله, فمسحت دموعها بايد وطفت على الأكل بالأيد التانية وخدت نفس عميق تشحن طاقتها قبل مواجهته, وكأنها شخص تاني! اتبدل حالها تمامًا والابتسامة ظهرت على وشها وهي بتخرج للصالة:


-حمدا لله على السلامة, متأخر نص ساعة كنت هرن عليك.


ابتسم لها بلطف ميليقش ابدًا بأفعاله:


-وكنت مستني رنتك. 


-غير هدومك على ما احط الأكل. 


مسك دراعها وهو ملاحظ تغير عليها:


-مال عينك حمرا ليه؟ 


يتبع.......


«رأيكم نكمّل ولا بلاش؟»


الجزء صغير عشان اشوف رأيكوا في القصة بس♥️


«السكوت هنا ضعف ولا قهر؟»


«لو مكانها… كنتِ هتعملي إيه؟

يتبع 



لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحصريه



اعلموا متابعه لصفحتي عليها الروايات الجديده كامله بدون روابط ولينكات من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحديثه



❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺 






إرسال تعليق

0 تعليقات

close