القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حكاية شمس البارت_التاسع_عشر والاخير والخاتمه بقلم الكاتبه سلمي سمير حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج

اعلان اعلى المواضيع

 رواية حكاية شمس البارت_التاسع_عشر والاخير والخاتمه بقلم الكاتبه سلمي سمير حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 

رواية حكاية شمس البارت_التاسع_عشر والاخير والخاتمه بقلم الكاتبه سلمي سمير حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 

**____**____**____**&&&&&

تأبي شمس علي نفسها الاستمرار مع يزن بعد ان اكتشفت خداعه وتصر علي طلب الطلاق منه للحفاظ علي كرامتها__

ينهض يزن ويذهب لها ويقف امامها ويمسكها من اكتافها 

عايزه ايه تطلقي ياه انتي لدرجة دي مش طايقاني ____

تصرخ فيه يووووه طلقني بقي خلصني منك ومن قرفك___

يمط يزن شفايفه بسخرية ... عايزه تخلصي مني ومن قرفي 

حاضر يا شمس انا عمري ما هفرض نفسي عليكي بس بصي في عيني وقوليلي انك فعلا عايزه تطلقي مني وليه____

تنزع يداه عنها وتبعد عنها ... مفيش ليه طلقني بقولك انت ايه معندكش كرامة طلقني طلقني طلقني بقولك _______

يتنفس يزن بغضب بعد ان اهانة رجولته ويصيح فيها .....

حاضر هوريكي ان عندي كرامه يا شمس انتي طالبتي الطلاق وده حقك لكن كمان من حقي اعرف السبب لطلبك الغريب ده وبالذات بعد الليله اللي قضيتها في حضني وكنتي امنه ومستكينه بين احضاني لحد الصبح ايه اللي جري في الكام ساعة دول غيرك عليا وكرهوكي فيا لو عايزه تخلصي مني فهميني لاني معنديش استعداد اتنازل عنك لاني ما صدقت لقيت نفسي ورسمت كل مستقبلي علي وجودك في حياتي 

وينظر لها بحدة وحزن عميق لرفضها ليه.....انا غيرت كل حياتي علشانك ورسمت طريق مستقبلي بيكي ليه عايزه تخليني اندم علي كل خطوه اخذتها للاستقرار معاكي ____

تشيح بنظرها عنه وتجلس باكيه .....انت مش قولت هتطلقني ما تطلقني وتخلص نفسك مني يهمك في ايه تعرف السبب ومستقبل ايه اللي رسمته علشاني انا مش مصدقاكي يا يزن انت خدعتني ومبقتش فهماك__________

يصيح فيها يزن بحدة....... مش لم افهمك انا انطقي يا شمس بلاش تخلي العند والكبرياء يفرق بينا قوليلي ليه عايزه تحرمني من سعادتي معاكي اديني سبب واحد وانا هطلقك__

ترتبك شمس من اصرار يزن وتقرر انها تواجهه وتصيح فيه بحده ..علشان شايفني نحس انا بقيت نحس بالنسبالك يا يزن

يضحك يزن بسخرية واضحه ........ نحس صحيح علاقتي بيكي غريبه وبدايتها اغرب وصحيح انجذابي ليكي عجيب لانك خلتيني اتخلي عن عقلانيتي في تعاملي معاكي وبقيت اشتهيكي بجنون رغم اني وصلت لسن ٢٨ سنه وعمري ما فكرت في واحده او رغبتها زي ما برغبك بصراحه جننتيني بس انا عارف السبب لاني لقيت نفسي لما دخلتي حياتي 

ورديتي ليا روحي اللي كانت ضايعه مني عوضتيني كل ايام حرماني فاستعجلت عليكي وحبيت اعيش معاكي كل المشاعر الانسانيه والحسيه لكني بعترف اني غلطت في حقك وحق نفسي وده سبب اني اخدت قرارت كتيرة النهاردة غيرت بيها مسار حياتي علشان اصلح غلطتي في حقك لكن مستحيل افكر انك نحستيني لانك انت اللي احييتيني من جديد____

تتطلع عليه باستغراب .... انت بتخدع نفسك ولا بتخدعني 

انا اول ما طلعت ليك قولتلي يلا ساعديني امشي من هنا قبل ما اتنحس مين هينحسك غيري يا باشمهندس_______

يحدق فيه يزن بحيرة...... بس ده مش كلامي ده كلام جدتي مجرد ما بلغتها باني اعلنت خطوبتنا رسمي امس في حفلة خطوبتي المزيفه علي شجون ونزل خبر خطوبتنا في جرايد النهاردة... ويروح لشنطته ياخد منها جريدة ويسلمها ليه اتفضلي ساعتها قالتلي ولما انت خطبتها رسمي قاعد في بيت عمتها ليه وهي مش موجوده انت عايز تنحس جوزك منها لما تطلع عليكم سمعه سيئه في حقك وحقها_____

تقف شمس مذهوله من كلامه وتتطلع له وتتذكر محادثته في الصباح مع اصدقائه واتفاقه علي السفر معهم لتنظر مره اخره ليه وتكلمه بحدة........ وسفرك سببه ايه بعد كل ما حصل بينا

ولا هتنكر دي كمان عايز تهرب مني ليه يا يزن __________

يتطلع ليه في حيرة اكبر واستفسار.....سفر قصدك علشان بلم ثيابي وهمشي من هنا ما قولتلك السبب لكن لو بتعتبري ان من هنا لبيت العزبه سفر فمضطر اوافقك علي كلامك وكمان اللي حصل بينا حاجه مخجلش منها علشان اهرب منك بالعكس بسعي لاستمرارها طول عمري __________

تصيح فيها بغضب.....كذاب انت مسافر لجنوب افريقيا في رحله استكشافيه جديدة وكل كلامك خداع وغش_____

يضحك يزن ويقرب ليها ...... يعني كنتي صاحيه الصبح يا شقيه وسمعتي كل المكالمه طيب ليه مسالتنيش عنها بدل

زعلك وغضبك مني علي سؤ نيتك لانك اتصنتي عليا اكيد لو مكنتيش نمتي بحضني مكنش حصل كل ده ولا عرفتي حاجه عن المكالمه اللي قلبت كيانك وخلتك طلبتي الطلاق_____

يشدها ويجلسها بجواره............اسمعي يا ظالمه فعلا الشركة هتعمل بعثه لجنوب افريقيا بس انا مبفكرش اكون معاهم لكن اصدقائي بياكدو عليا الحضور لمقر الشركة علشان عاملين حفله لتوديعي لانهاء تعاقدي مع الشركة وامضاء عقد شركتي الجديدة واللي بعد الرحله دي هينضمو ليا وهكون انا رئيسهم المباشر وكل ده عملته لوحده غبية متسرعه مجنونه عايزه تضيعني منها واضيع معاها ها عندك ايه تاني قولي كل اللي عندك وشيلاه جواكي خلينا اعرفك اني ظالمه ومش بتقي ربنا فيا وبتفتري عليا ايه تاني عندك قولي ________

تفكر شمس بكلام جدته لما قالت لها اساليه مدام هتبقي مراته وهو هيجاوبك تتطلع ليه وتساله....... قولي جبت الفلوس اللي اشتريت بيها العزبه منين ودفعت لشوكت ومرات عمك كل ده ازاي ولا خدعتهم وخدعت جدتك وخدت منها العزبه وطلعتهم من المولد بلا حمص بالورق اللي كتبته ليهم ميراث بقي ملكك وحدك ومدفعتش ليهم ولا مليم يعني استغلتني زي شوكت__

ينظر لها يزن بغضب......... خدعت ونصبت ياه انتي ثقتك فيا عاليه اوووي نفسي اعذبك يا شمس بعدم ثقتك فيا بس اعمل ايه ادبست فيكي ومعنديش وقت اادبك علي سوء ظنك فيا ويقرب ليها ويمسك دقنها بغيظ انتي عارفه اسمي الكامل ايه 

شوفي كده قسيمة زواجنا وانتي هتعرفي منين كل الفلوس دي بس فعلا انتي طيبه زيادة عن اللزوم وعلي نيتك ويطلع بطاقته ويشاور علي اسمه .....يزن مصطفي الجندي عارفه مين مصطفي الجندي اكيد سمعتي عنه هو ملك الاسكندرية بشركاتها واكبر سلسلة فنادق فيها دي والدي رحمة الله عليه وانا الوريث الوحيد ليه انا مشكلتي مع شوكت عمرها ما كانت بسبب المال بالعكس كانت بسبب الحقد مني ان عندي المال لكني مش عايش عليه وحربي لاسترداد خاتم ماما كان علشانك انتي لانك احق واحده بيه بعد ماما مجاش في  بالك  تسالتي نفسك ليه تصميمات ماما موجوده بمجوهراتها بالعزبة متباعتش لان ماما كانت بتصممهم للعرض فقط ام التصميمات اللي كانت بتبيعها  كانت بتتطلب منها، لا انا ولا امي كنا محتاجين المال لكننا كنا بندور علي اثبات ذاتنا فقط هي لقت نفسها في التصميمات وانا عشت بدور علي نفسي سنين بعد موتهم سفرت واشتغلت لاثبات ذاتي زيها ودورت علي نفسي و لقيتها لما لقيتك بعد ما اثبت ذاتي  بنجاحي كمهندس جيولوجي متميز في مجالي عارفه يا شمس ليه حبيتك لانك زيا ، المال والثروة مش هدفك بتعيشي لاسعاد نفسك باقل القليل وبتساعدي غيرك بالقليل لتسعدي روحك انا عارف اني دريت عليكي وضعي المالي بس خفت تهربي مني لو عرفتي مدي ثرائي ها فهمتي ولا لسه عايزه تفهمي يا مجنونه اني لقيتك ومش هتنازل عنك بسهوله مهما عملتي ______

تنظر له شمس وتحس بدوار وتقع بين ايده مغمي عليها ليحملها كالعادة ولكنه يفوقها بان قبلها بقوة لتنهض وتبعده عنها وتبكي ووتشيح وجهه عنه لخجله منه وعدم ثقتها فيه وتفتكر تهديداته لشوكت وخوفه منه وتتسال ازاي كان بيستحمل تطاوله عليه لكنها فهمت السبب الان كان لقوة نفوذ وثراء يزن لكن اللي محيرها وبعد ليلة امس ازاي لسه راغبه زوجه ليه وليه سكن هنا معاهم رغم ثراءه الفاحش والف مين يقدر يخدمه وايه السر في تمسكه بيها بعد ما ناله لترفع وجهه له وتساله بحيره انت ايه خلاك تسكن معانا رغم انك كنت تقدر تسكن في قصر  او بفندق والف من يخدمك _____

يشدها لحضنه بحنان..... الرضا يا شمس عمر الثراء ولا البذخ بيكونو سبب الراحه والرضا انا برتاح في العزبه مع جدتي اكتر من اي قصر او فندق من فنادق بابا مالي في البنوك مش بعده او بحسبه ولا بيهمني لاني مش بحتاجه غير في الضروره زي دلوقتي ما هتنزلي تلبسي وتجي معايا نختار اشيك غرفة نوم لليلة زفافنا يا شمسي وقمري وحب عمري _________

تبكي زيادة.... ليلة زفافنا ما خلاص مبقاش ليه لازمه بعد اللي حصل بينا امبارح اللي نفسي اعرفه انت ليه لسه متمسك بيا

زي الاول واكثر  رغم انك ملكتني خلاص رغم انه حقك  معقول انت بتحبني لدرجة دي______

يتطلع ليه يزن في استغراب.....مش فاهم ليه متمسكش بيكي هو انت مافهمتيش كلامي يا شمس انتي روحي وحياتي وكل احلامي لقيتها فيكي واللي حصل بينا امبارح عايزه يحصل تاني وثالث ورابع بس بطريقه اعمق واقوي واالذ_____

ممكن حضرت العروسة المصونه تجهز شنطتها علشان نمشي من هنا قبل ما اتهور بجد واخلي دخلتنا النهاردة______

تهز شمس راسها في حيرة ..... دخلتنا النهاردة ازاي 

يقرب ليه ويقبله بقوة وياخد نفس .... لا مش هتثريني كلها بكره وتكوني ليا واعوض كل شوقي ليكي بطريقتي وكمان احققلك امنيتك في ليلة زفاف بمباركة اهلك وجدتي____

تنظر له شمس في ذهول.... انت بتقول ايه وليلة امبارح واللي حصل بينا من اتمام زواجك بيا كان ايه هنكذب علي نفسنا __

يضحك يزن بهستريا .....انا كده فهمت انتي بتحسبي حصل بينا حاجه وانك بقيتي مراتي ويعض علي شفايفه عارفه يا شمس لو كان حصل بينا علاقه فعلا وانتي طلبتي الطلاق كنت ثبتك علي سريري وعرفتك ازاي تطلبي الطلاق من جوزك كنت هخليكي تكرهي جنس الرجاله من اللي هعمله فيكي احمدي ربك انك لسه مبقتيش مراتي_____

ترتبك شمس وتبلع ريقها وتساله.... ازاي محصلش بينا حاجه والدم اللي كان علي قميصي وفخدي ونومي في سريرك للصبح وانت كنت بملابسك الداخليه افهم من كده ايه____

يرفع لها ذقنه باستغراب ويسال تفسه بصوت عالي....دم علي قميصك منين وازاي ويرفع ايده ممكن يكون بسبب الجرح ده لما وقعت علي وشي جرحت ايدي وانا مضممتوش وخدتك في حضني بعدها اكيد ده بسببه يا شمس انا فعلا كنت مثار ومش في حالتي الطبيعيه رغم وعدي  كنت هتجنن من شوقي ليكي بس مجرد ما طلعت جمبك وبقبلك اغمي عليكي كالعادة وحاولت افوقك ،استسلمت لواقع انك لسه رفضاني لان عقلك رافض تفريطك في نفسك قبل ليلة زفافنا حبيبتي ترضيني لكن عقلك رافضني استكفيت بحضنك ومجرد ما صحيت ولقيتك بحضني كالملايكه اصريت اخلص كل حاجه علشان زفافنا يكون بكره وروحت لجدتي وعرضت عليها اشتري العزبه وتعيش معايا فيها و تنهي الصراع بيني وبين ولاد خالي وروحت لشوكت واديتها اكتر من نصيبه هو وامه وسفرتهم بره مصر علشان اخلص من شرهم ونزلت للقاهرة وطلبتك من عمتك وقولتلها اني مستعجل وزفافنا بكره قبل عملية جوزها ووافقت وجبتهم معايا وطلبت من جدتي تبعتك ليا علشان ازف ليكي خبر زفافنا اللي هيكون بكره بنفسي ودي كانت مفاجاتي ليكي اللي كنتي هتخربيها ____

تنظر له شمس وفكه مشدوه من المفاجات اولهم ان يزن حافظ علي وعده وصان عذريتها وابقها بعفتها ليوم زفافهم كم كانت تتمنا في حضور عمتها لمباركة زفافها من يزن وكمان زفافها اللي اتحدد بعد يوم واحد ______

يحضنها يزن ليخفف من صدمتها .... ايه مفيش كلمه او قبله لزوجك المشتاق اللي بيعمل المستحيل لاسعادك ويشدها يقبلها  بعذوبه وتتعمق لتصبح اقوي ومتطلبه لتفوق شمس وتبعده عنها بخضه وكسوف وحياء.___________

تصيح فيه وترتبك لرد فعلها العنيف معاها بعدما تاكدت انها مازالت ببرائتها وعفتها ......... ايه مش قلت بكره اصبر بقي واديني اجازه من استباحتك ليا ولو ليوم واحد قبل ما تبقي قبلاتك ليا يوميه ومفيش مهرب منك وكمان مخنوقه من ثراءك ده انا خايفه تتجوز عليا بعد ما تزهق مني_____

يضحك وهو بيضمها لصدره .... يا خايبه كنت اتجوزت قبلك ومن سنين مفيش حد غيرك غير فكري في الجواز يا شمسي ممكن بقي تلمي معايا تصميمات حماتك اللي رمتيها علي الارض بكل سفاقه هي ومجوهراتها الثميته وخلينا نمشي من هنا ونلحق نختار غرفة النوم اللي هتشهد علي ليلة زفافك ووضع ملكيتي عليكي با عروستي الغبيه ويضحك_______

تخبط في كتفه بخجل.... اختشي انا بتكسف انا كده فهمت ليه جدتك رفضت ادخل البيت وبعتتني ليك لان عمتي جوه اه منك دبرت كل حاجه وانا بغبائي وتسرعي واحساسي باني رخصيه في نظرك كنت هضيعك مني وتنحني تلم معه الملابس والمجوهرات لتسمع سباب ولعنات يزن تلتفت له في ذعر وتساله ..... في ايه حصل ايه يا يزن ______

يصيح يزن بغضب يمد ايده  لها بالخاتم المجرم شوكت ضحك عليا وسلمني خاتم مزيف لعب بيا وسرقني اوووف كنت نفسي اربطك بماضيا بذكره من امي لكن مفيش نصيب بقي_

تربت عليه شمس بمودة.... انت وجودك في حياتي كفاية عليا انت ماضيا وحاضري ومستقبلي انسي اللي فات وتعالي نفتح صفحه جديدة لحياتنا انا وانت وجدتك و مستقبلنا وبس____

يحضنها يزن .. انت اغلي عندي من اي جوهرة اوذكري في حياتي يلا يا قمري انا جهزت وانتي اجهزي وحصلينا نفسي بكره يجي بسرعه ونعيش احلي ليلة زفاف وافرح بيكي___

وينزل ويسبقها للسيارة وشمس تغير وتحصله وقلبها طاير من الفرحه لحب يزن لها وتمسكه بها رغم ثراءه الفاحش_____

__________________________&&&&&&&


ياخذ يزن شمس لاكبر محلات الموبليا ويعرض عليها اكثر من غرفه لتختار منها الا ان شمس كانت ترفض جميع اختيارته لانها تدل علي البذخ وليس الرقي التي تراه في غرفته بمنزل جدته ليسالها في حيرة..... انت ايه مش عاجبك حاجه خالص

تتنهد شمس بضيق...... ممكن اعرف انت عايز تغير غرفتك ليه دي جميله وبحس فيها بالالفه وبعشق طرازها وذكرياتك التي تملاء كل جزء فيها وبصراحه حساها جزء منك وعايزه نبدء فيها حياتنا سوا وسيبك من الجديد مش حباه_____

يحضنها يزن من ظهرها ويشاور ليها علي غرفه .... طيب دي طرازها اسطوري زي غرفتي واجمل وويديرها له وينظر في عينيها .... سيبك من ذكرياتي لانها الماضي وانتي الحاضر والمستقبل اسمعي يا شمس حياتي قبلك ماضي كنت تائه فيه وحاضري هعيشه معاكي فيها بروح جديدة اما مستقبلي عايز كل حاجه فيه ترحب بوجودك واعيشه جديد في جديد لاني اتولدت علي ايدك سيبي الماضي للماضي وتعالي نعيش مستقبلنا زي ما نحب ونبنيه سوا بكل سعاده وحياتنا هنختاره بايدينا وهنجعل من ماضينا ذكري جميله بكل ما فيه و يلا علشان مستعجل عايزاجهز كل حاجه لليلة بكره وبداية حياتي الجديدة معاكي اللي هنرسمها سوا ها فهمتي ولا اقول تاني_

تبتسم ليه وتختار علي ذوقه ويتفق مع صاحب المعرض علي توصيلها اليوم وتركيبها وبعدها يذهب بها لارقي محلات فساتين العرائس وينتقي لها اشيك واجمل فستان ويختم جولتهم باختيار اغلي طقم كوليه من الالماظ يليق بالفستان ويشتري بدلته هو الاخر وياخذها بعد كل هذا الي احدي فنادقه ويطلب منهم تجهيز اكبر وافخم القاعات لليلة زفافه بالغد ويتعشي معاها علي ضوء الشموع ويعيدها لبيت جدته بعد ان ارهقاتها كم المفاجأت ولفتها علي المعارض والمحلات

لينتهي يومها بان سلمها الي جدته ونزل هو يبات في غرفة الجنينه وتدخل شمس لبيت المزرعه وتري عمتها واولادها وزوج عمتها الذي هنائها بزواجها من الباشمهندس يزن ____

وتاخدها جدته الي غرفة ابنتها لبني لاحساسها انها ستملاء حياتها بالسعادة كم كانت ابنتها بقلبها الطيب تملاءه بالفرحه والسعادة وورث ابنها يزن نفس خصالها وقلبها الطيب ليكتب له نصيب مع شمس التي لا تفرق عن خصال امه الكثير____ 

وتشرق شمس يوم جديد في حياة شمس الذي سيتبدل فيها حالها من شمس الفتاة المكافحه الي احدي سيدة المجتمع الراقي وتصحو لتري العمل في البيت يجري علي قدم وساق لا يتوقف استعدادا لاستقبال سيدته الجديدة الذي ستعود له اليوم وهي زوجه ليزن الجندي وبمباركة عائلته وعائلتها___

وتري شمس غرفة النوم وقد تم تركيبها وعمتها تجهز لها ملابسها الجديدة التي لا تعلم من قام بشراءها ومنهم فساتين حماتها القيمه وكم من المجوهرات التي لا حصر لها

وتبدء عمتها وجدته في تجهيرها قبل ذهبهم للفندق الذي سيقام فيه حفل الزفاف الفخم____

وبعد العصر يحضر رجب السواق ويصطحبها للفندق ومعاها اولاد عمتها وجدته وتبدء الميكب اب ارتست عملها في تزينها 

لتنتهي منها وتلبس شمس فستان الزفاف الذي جعل منها اميرة بتصميمه الانسيابي الذي ناسب خصرها النحيل__



وتبكي عمتها من فرحتها بها وسعادتها بان الله عوضها يتمها بزوج يحبها ويقدرها لعزة نفسها وكفاحها المضني__

وبعد نص ساعه من الانتظار يصعد لها يزن ويدخل عليها غرفتها ببدلتها السوداء الانيقه جدا التي تظهر وسامته الجباره وياخد يدها يقبلها بعشق وحب ويرفع طرحتها عن وجهه ويقبل جبينها ويفتح علبة مخمليه حمراء وياخد منها

الكلوليه الالماظ ويلبسها لها ويقول لها مبروك عليكي_____



وتتفاجاء بجدته تفتح له علبه من القطيفه كان بدخلها خاتم امه لينظر له يزن محدقا..... ايه ده خاتم ماما مش ممكن اومال اللي سرقه شوكت كان ايه ______

تضحك جدته وتحضنه بعد ان البس الخاتم لشمس ... انا بعد موت امك عملت ليه خاتم تقليد وسيبته مكان خاتمها الاصلي لاني كنت بشوف طعم مرات خالك فيها وشكيت انها ممكن تسرقه لحد ما اتصل بيا الجواهرجي اللي عمله وبلغني ان حفيدي شوكت طلب يعمل ليه خاتم تقليد ساعتها اتاكدت انه هيسرقه كنت هسيبه يتوهم انه سرقه ويحط البديل لكني خفت عليك لما تكتشف سرقته تضربه او تأذيه وتتسجن فيها علشان كده فضحتها يومها وطردتهم علشان ابعدك عنه وعن شر امه العقربة _____

يحضنها يزن بسعادة.... دايما بتخافي عليا وبتحافظي علي حقي ربنا ما يحرمني منك با اغلي انسانه علي قلبي______

وتحضنها شمس وتقبل يداها.... ياريت من النهاردة تسمحيلي اقولك يا ماما لاني اتحرمت من امي وانا صغيره وحبك عوضني كتير وكمان تسامحينا لجوازنا من وراكي ______

تضحك وصال بمرح ومعها يزن ويقول لها.....انتي هبله يا شمس جدتي عارفه اني اتجوزتك من تاني يوم انا متعودتش اخبي عليها حاجه واخدت عليا عهد متمش جوزي بيكي غير ليلة زفافنا علشان كده كنت بقولك مش مستعجل وعلي فكره هي اللي طلبت متعرفيش علشان مترتبكيش قدام شوكت ويشك فينا لانك انسانه واضحه وبتكرهي الكذب والخداع وهي اللي بعتتك معايا بيت العزبه علشان نتصالح لما عرفت اني هطلقك بعد ما كنت ناوية تتجوز شوكت ولما عرفت منك السبب انه بيهددك خليتك تجي معايا العزبه علشان نصفي خلافنا وتعترفي ليا زي ما اعترفتي ليها فهمتي_____

تنظر لهم شمس باعجاب من علاقة الحب والثقه التي بينهم وفهمت ليه وصال قلبها متعلق بيزن لانه بالنسباله ابنها مش حفيدها وتشعر بسعاده تغمر قلبها انها نالت ثقتها هي الاخري 

وتسالهم .... في مفاجات تاني ولا خلاص كده 

يحضنها يزن بحب.... لا كفاية عليكي كده وخلي الباقي لما نروح تحبي نكمل ليلتنا هنا ولا نروح لبيتنا ______

تشده جدته من ودنه ..... احنا وعمتها هنفضل هنا يومين قبل ما يسافرو لمصر لاجراء الجراحه لزوج عمتها وانت ليك العزبه بكل خيرها وبدون ازعاج او تطفل من حد بعد الزفاف خدها وروح علي هناك هتستمتعو بوقتكم احسن وتبدءو صح في بيتكم حياتكم الجديدة وانا مجهزه كل حاجه ليكم ______

_________________&&&&&&&

وياخد يزن يد شمس وينزل الي قاعة الاحتفاله لبدء حفل الزفاف الذي كان اروع مما كانت ان تتخيله شمس او تحلم به في يوم من الايام وبعد انتهاء الحفل يهنئهم الجميع ويتمنو لهم السعادة والذرية الصالحه ويخرج يزن وهو حامل شمس ويركبها سيارته ويركب بجوارها وينطلق الي عش الزوجيه

وطول الطريق شمس ترتعش ويمسك يزن يداها ليطمئنها

الي ان وصلو الي بيت العزبه الذي كان مزين بالزينه والاضواء ابتهاجا بيهم ويحملها يزن الي باب البيت ويدخلها اليه 

ويقفله ورائهم وينزلها ويغمرها بحضنه وينظر لها بعيون تملاءها الرغبه والشوق لها ويقبلها بعذوبه وترتعد شمس بين يداها ويبعد عنها يزن ويضحك..... نورتي بيتك يا برنسيسه 

ويحملها ويصعد الي غرفته وهي مغمضة العينين خجله منه وتشعر بالكسوف مما سيحدث بينهم لاحقا__________

يدخلها الي غرفتهم وينزلها علي الفراش ويجلس بجوارها 

ويمسك يدها ويقبلها.... ممكن تهدي ليه متوترها كده انا جوزك يزن حبيبك ياما كنتي بحضني وحسيتي فيها بالامان ايه اللي اتغير اللي هيحصل بينا طبيعي لكل حياه زوجيه بس قبلها لازم نتفق علي المبدء اللي هنعيش بيه مع بعض واللي اساسه لازم يكون الصراحه والوفاء والثقه

وبعد كده اي حاجه هتهون شمس انتي اتخلقتي ليا وارتباطي بيكي كان قدر مكتوب 

واليوم هناكده باتمام زواجي بيكي بس الاول تقومي كده زي الشاطره تغيري فستانك وتجي نصلي مع بعض علشان نبدء حياتنا صح وربنا يكون شاهد علينا ويباركلنا في حياتتا ويمد ايده يقلعها طرحتها ويفتح لها فستان زفافها ويقبل ضهرها بقبلات خفيفها ويوقفها يلا اجهزي علي ما اتوضي_____

وبعد قليل يقف يزن علي سجادة الصلاه ووراءه شمس ويصلو سويا ركعتين لله شكرا علي نعمته عليهم ويضع يده علي راسها .........(اللهم إني أسألك من خيرها ومن خير ما جبلت عليه وأعوذ بك من شرها ومن شر ما جبلت عليه)

وينظر لها وقدت هدءت ملامحها وارتسمت الابتسامه علي ثغرها المثير ليقبله بخفه ومهاره حتي لا تشغر بالخوف منه_

ويحملها بين يداه ويزيد في تقبلها ويعمقها الي الحد الذي اثاره واثارها معه ويغمز لها .... انت حققتي حلمك وحصلتي علي ليلة زفافك اللي بتتمنيها جه وقتي انا بقي احصلي علي اللي بتمناه اني اتملكك وتوهبيني نفسك ....

ولو مش مستعده انا هيكفيني انك تنامي في حضني انا مش مستعجل قدامنا العمر كلها يا قمري وشمسي _____

تنظر له شمس بحيرة وتساله.... بجد مش مستعجل يا يزن

يكشر وجهه بغيظ... بصراحه لا بس انا عايزك تكوني متقبله وجودي في حياتك كتفسك والواضح انك خايفه من لقائنا في علاقه حميميه وانا واجب عليا اصبر واطمنك ______

تضحك ويكسو الخجل ملامحها وترد عليها.... مهما طال الوقت مش هستعد لان الخوف هو اللي بيحركني لكني مطمنه ليك وبشعر الراحه في حضنك والامان وتقرب ليها بخجل وحياء العذاري انا مستعده لبدء حياتي الزوجيه معاك... ومتنساش جدتك عندها امل فينا نملاء البيت عليها بالاولاد يبقي لازم استسلم للواقع في انك جوزي النهاردة وبكره وايامي الجايه كلها _______

☆☆☆☆☆☆☆☆

يحضنها يزن بقوه ويرقدها علي الفراش ويقبلها ويوعدها ان علاقتهم ستكون هادئه حتي لا تفزع ويقرب منها للحد الذي يسمح له بان يتمم زواجه بها وينظر لها بعيون يملاءها الهيام والشغف والعشق .... بصيلي يا شمس اوعي تغيبي عني انا عايزك واعيه لعشقي لبكي لتشعري السعادة التي اشعرها معك ويقبلها بقوه بعد ان تملكها ليكتم صرختها ويهدء من روعها لتهدء شمس وتستكين بين يداه بعد ان اصبحت زوجته فعليا ويستمر يزن في تدليلها وتعيش معه سعادة عمرها ما كانت تتخيلها ان تعيشها بين احضان رجل في يوم من الايام 

وياخذها يزن بين يداه ويحضنها بقوة ويقبلها بعذوبة ورقه وينظر لعيونها العاشقه ويقولها ......بعشقك يا شمس مبروك علينا حياتنا واوعدك بسعادة لا تنتهي واسف لو كنت المتك هي البداية بتكون صعبه لكن خلاص اللي جاي سهل وهتتعودي عليه انا لسه جعان ليكي ولعشقك ولولا اني مجهد بقالي ايام مشتاق ليكي وشوقي بيزيد بس خايف ااذيكي اكتر من كده نومك بحضني يكفيني... اليوم طفيت جزء من شوقي ليكي وايامك الجايه معايا مش هتكفي عشقي وشوقي مهما طالت ليالينا بس هيرضيني ويكفيني دايما وجودك بحضني زي دلوقتي وتغفو شمس بحضنه سعيدة مرتاحه 

بعد ان استقرت حياتها اخيرا وعرفت مستقبلها الذي رسمه لها القدر يوم لقائها بجدته في قطار الاسكندرية من شهور__ 

لقاء بالصدفه غير قدره واصبحت زوجه لرجل تحلم كل فتاة في الدنيا الارتباط به لكنها كان نصيبها الذي ظهره في وقته

وهنا تنتهي حكاية شمس مع قدرها الذي غير حياتي من النقيض للنقيض في يوم غريب لم تحسب له 

كنتم مع ( حكاية شمس) 


#الخاتمة_ج١

**____**___**____**&&&&&

تقف شمس امام نافذة بيتها وتنظر الي يزن وهو يقوم بايصال جدته للسيارة وتراها وهي تركبها كي تلحق بطائرتها المسافرة الي سويسرا لقضاء رحلة سياحية علاجيه ويشرد ذهنها في حياتها مع يزن االتي كانت السعادة عنوانها طوال ثلاث سنوات وهي تعامل كملكه من زوج محب وام حنونه لكن يعكر صفوة حياتها  عدم تحقيق امنيه وصال هانم في ان يرزقها الله بالاحفاد الذين تمنت ان يملاءو عليهم البيت ورغم كل محاولاتهم هي ويزن لم يكتب لهم الله الانجاب ____

وهي بحالة شرودها هذه تلتف يدان من  الخلف علي وسطها  لتضحك وتلتفت لتري يزن حبيب قلبها وهو يبتسم لها___

الجميل سرحان في ايه وليه الدموع اللي في عيونك. دي__

تتصنع شمس الزعل بطريقة طفوليه وتحضنه.... ماما وصال هتوحشني اووي وتعالي هنا مروحتش توصلها ليه للمطار___

يقبل يزن شفايفها بقبله خفيفه.... والله حاولت اقنعها بس انتي عارفاها بتكره الوداع اذا كان رفضت انك تنزلي توصليها للسيارة المهم ليه الدموع اللي بعيونك دي وكمان ازاي حسيت انه انا اللي بحضنك رغم انك حسبتي ان هسافر مع جدتى___

تميل راسها علي صدره وتستنشق عبيره....  احساسي بيك مش محتاج اشوفك انا بحس بيك من اول ما بتدخل من باب البيت وبنتظر حضنك تاخدني ليه واتوه فيه  اللي بحس وانا فيه  كاني دخلت الجنه وبعيش النعيم جواه ____ _

يشيلها يزن ويرقدها علي فراشه.... طيب تعالي اوريكي الجنه علي اصولها وينحني عليها بكل شوق يقبلها ويبثها حب ويتطلع لها بعشق ... عارفه ان من النهاردة  العزبة لينا لوحدنا من غير اي ازعاج  بعد سفر جدتي دا انا هعيشك شهر عسل من جديد  قولي شهور لحد ما جدتي ترجع ليا بالسلامه

تعالي بقي  اعيشك عشقي  حبيبك الابدي..

تضحك شمس وتدفعه عنها برفق..... لا انسي شجون هترجع مصر واتصلت بي جدتك قبل ما تسافر وهي طلبت تجي تقعد معانا لحد ما ترجع يعني زي الشاطر كده تنزل مصر تجيبها ...

ينظر له يزن في ذهول..... نعم بتقولي ايه  شجون هتجي تعيش معانا هنا.... طيب.ليه وخطيبها راح فين وهتنزل امتي مصر وايه سبب رجوعه دلوقتي مش كانت هتتجوز الشهر الجاي انا مش فاهم حاجه ممكن تفهميني_____

تقوم شمس من جوار يزن وتعتدل في جلستها ..... كل اللي اعرفه ان خطوبتها اتفسخت وحصل بينها وبين خطيبها مشاكل ونفسيتها تعبت وهتنزل مصر تشغل وجدتك رفضت وقالت لو هتشتغلي تجي تشتغل معاك وتقيم معانا ____

يتجهم يزن ويتنهد .... زعلتيني اووي علي شجون طبعا احنا اولي بيها وشركتي هتكسبها بالتاكيد لكن موضوع خطوبتها زعلني كانت بدات تنجذب ليه انا من الاول كنت رافض سفرها لتكميلة تعليمه بره مصر وكمان ارتباطها بالاستاذ بتاعه كان اكبر غلطه عملتها وانا وافقت علشان تنساني بيه لكنه هقول ايه  النصيب بقي المهم هتنزل امتي تعرفي ولا اتصل بيها انا واعرف ميعاد وصولها لمصر______

تدمع عين شمس وتهرب بيها من عيون يزن....كمان يومين

يشدها يزن ليه ولا يلاحظ دموعها ويضمها لصدره بقوة.....

طيب كويس فرصه ادلعك اليومين دول تعالي في حضني يا قمري ادخلك جنتي واشبعك حب وغرام ويرقدها بجواره ويقبلها بنهم لتتوه بين احضانه ويغمره بعشقه الذي لا ينتهي

______________________&&&&&& 

وفي المساء تحاول شمس ان تنهض من جوار يزن ولكنه كان يحوطها بيداه ويمنعها من النهوض وتحاول شمس ان تفك يداه  بشويش حتي لا تقلقه وتفشل محاولاتها لتنظر لها بحب

وتبكي بدون ما تشعر لتنزل دموعها  الساخنه علي خد يزن

ليقلق ويفتح عينيه وينظر لها باستغراب .... شمس حبيبتي 

بتكبي ليه قوليلي حصل ايه في حاجه تعباكي____

تمسح دموعها وتشيح نظرها عنه وتأنب نفسها لان دموعها فضحت وجعها النفسي ويجب عليها الان ان تفسر ليزن سبب بكاءها  وهي من وقت قليل كانت في حضنه سعيدة........

..تنظر له وتبتسم ......انامكنتش ببكي دي  عيني تعبانه شكلها ملتهبه او فيها حساسيه ممكن تشيل ايدك عايزه اقوم اخد شاور واصلي المغرب والعشا اذنو ولو فضلت بحضنك مش  هنقوم ولا هنقضي فروضنا اوعي بقي هو حضنك سجن__

يشدها يزن له وينظر لعيونه ويحدق فيها بقوة...... مالك يا شمس انا حاسس بيكي وبكدب نفسي  واقول يمكن هرمونات ميعادك الشهري لكن من بعدها وانتي علي نفس الحاله ممكن اعرف ايه معكر بال الجميل ومخليه حزين اتكلمي يا شمس هو انتي ليكي غيري تفضفض معاها مش اتفقنا من يوم جوازنا نكون لبعض الاصدقاء والاحباب والعيله يلا قولي لحبيب قلبك يزون ايه مضايقك ومزعلك بالشكل ده..______

تغمره بحضنها بقوة ..... انا محققتش حلمك وحلم جدتك  الوحيد اللي اتمنيته معايا ان يكون ليك  اولاد واسرة كبيرة

وتبعد عن صدره يزن انا خلاص  اتاكدت اني مش هقدر اكون ليك الزوجه اللي تعطيك الذرية وحياة شمس عندك اتجوز يا يزن انت مش محتاج حاجه بالدنيا غير وريث ليك وابن يحمل اسمك وانا مش الزوجه الملائمة  لكده اتجوز يا يزن وانا راضيه لوحده تشاركني فيك مدام هتمنحك الابن اللي بتتمناه ولو عايز تطلقني انا موافقه مدام هتقدر تسعدك وتفرحك  وتمنحك اللي مقدرتش امنحه ليك ______

يتطلع له يزن بحيرة وحزن..... ها خلصتي اللي عندك اسمعي بقي كلامي زي ما سمعت كلامك جواز مش هتجوز وواحده غيرك تاخد مكانك علشان طفل يحمل اسمي مش عايزه انا لو عايز طفل ليكون منك لاما مش عايزه اما اني اوهب جسدي لواحده علشان اخلف ده فيه ظلم ليها وليا اعقلي يا شمس انا بيكي استكفيت من كل متاع الدنيا ربنا سبحانه  وتعالي قال في كتابه الكريم﴿ وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا ))

ورسولنا الكريم قال صلى الله عليه وسلم: (الدنيا متاع، وخير متاع الدنيا المرأة الصالحة) وده كله لقيته معاكي افرض ربنا  منحنا الاطفال وحرمنا راحة البال هتبقي مرتاحه  انا راضي بقضاء الله معاكي ومش عايز من الدنيا غير انك تفضلي بحضني لاخر يوم بعمري  فاهمه ولا لاء وياريت يا شمس متتكلميش في الموضوع ده تاني ولما ربنا يريد اتاكدي ان ولادي هيكونو منك انتي وبس وتعالي بقي صالحيني بعد ما عكرتي مزاجي بكلامك الخايب ده................

تبعد.عنه شمس.... لا يا يزن لو انت راضي جدتك مش راضيه ولا مرتاحه انا حطمت املها في ان البيت يتملي عليها بالاولاد  وتنفذ وصية جدك اسمع يا يزن انا عندي ليك حل ولو مش هتسعي انت للجواز هسعي انا وهخطبلك بنفسي ومدام شجون راجعه ونفسيتها متحطمه وكله بسبب انها مش قادرة تنساك يبقي زي ما قولت  انت اولي بيها اتجوزها يا يزن

وخليها الام لاولادك وهي قريبتك  وبتحبك وانا موافقه انها تبقي شريكتي فيك وفكر قبل ما ترد عليا......

ينهض يزن من الفراش .........لا انتي اتجننتي رسمي عايزاني اتجوز شجون اللي بتعشقني عارفه انها بتغير عليا  منك لحد. دلوقتي قوليلي هتتحملي غيرتها ازاي وهي مراتي وليها نفس حقوقك ولو حملت مش بعيد تطلب مني اطلقك.. اعقلي يا شمس وهقولهالك لاخر مره انا مش عايز غيرك يا غبيه وعلي استعداد اعيش معاكي عمري كله من غير ذرية لانك انت بنتي وامي وحبيبتي ومراتي وحفيدتي واختي يارب تفهمي ده قبل ما تضيعي احلي ما في حياتنا بافكارك المجنونه._._._._.__

ويقوم متعصب وغضبان ويدخل للحمام وينظر له بحزن

كلمه اخير ياشمس لو شايفه ان طفل يحمل اسمي ويبقي وريث ليا هيغنيني عنك يبقي لازم تفكري كويس لان معني كده انك مش واثقه في حبي ليك  ويسيها ويدخل ياخد شاور ويخرج يلبس. ويقولها.... انا خارج وهتاخر بره  وياريت ولما ارجع عايز الاقي  حبيبتي وعشقي اللي بضحكتها تحلي ايامي اما لو اتكلمتي في موضوع الجواز  ده تاني صدقيني  هوافق وهتجوز  علشان اوجعك زي ما بتوجعيني بطلبك الغريب ده و بعدم  احساسك بيا وانعدام ثقتك في نفسك وثقتك فيا وبقوة عشقي ليكي______

يخرج  يزن وشمس تنهار من البكاء  وتكلم نفسها بعناد 

سامحني يا يزن لازم ادوس علي قلبي علشان تفرح بابن يحمل اسمك ويمكن فسخ خطوبة شجون ورجوعها لمصر اشارة من ربنا وانا هتمسك بيها مهما حصل عارفه اني بكسر قلبي  وبحرق نفسي وبعذبك معايا لكن  مش هسمحلك تعيش طول عمرك وحيد معايا لا اب ولا ام ولا ابن يورثك انا اللي لازم اضحي وافكر في حياتك  وبكره لما تشيل ابنك بين ايدك هتعرف فداخحة اللي كنت هتضحي بيه انا هتنازل عنك علشانك وعارفه  انك هتتعب لانك بتحبني بصدق لكن كله هيتنسي في لحظة ولادة طفل يحمل اسمك وتتنهد وتمسح دموعها وتقول لنفسها اثبتي يا شمس  واتحملي ولازم تكوني قوية قدامه وتتمسكي بطلبك اوعي حبك ليه يضعفك فكري بيه قبل ما تفكري بنفسك هو عمل كتير علشانك وياما فكر في سعادتك قبل سعادته وجه وقت  تفكري في سعادته حتي لو علي حساب نفسك 

ايوة كده كل ما اضعف افكر فيه وفي تضحياته الكتير علشاني وهتتحوز يعني هتتجوز يا يزن وتدخل تاخد شاور وتخرج تصلي فرضها وتدعي ان ربنا يقدرها علي اللي هتعمله لحد ما يزن يتحقق حلمه وربنا يعطيه الذرية ____

وبعد اقل من ساعه يرجع يزن ويطلع لغرفتهم ويلاقي شمس  بتغير ثيابها يحضنها من ظهرها..حبيبتي وحشتيني ومطاقتش اغيب عنك ورجعتلك بسرعه رغم اني زعلان اوووي منك بس بعشقك اعمل ايه يا مجنونه____

تلتفت له شمس وتحضنه.... وانت كمان وحشتني موووت

يضحك يزن ويضمها بقوة لصدره... يبقي متفقين انا وانتي عايشين اجمل ايام عمرنا ليه بقي ننكد علي بعض تعالي في حضني وانسي اي حاجه تبعدنا عن بعضنا وانا هثبتلك انك عندي اغلي ما ليا بالوجود ومش عايز حاجه من الدنيا غيرك يا شمس انتي دنيتي اللي اتمنتها ونفسي اعيش فيها واتهني بيها صدقيني الذرية مهمه لكن الزوجه اهم هي شريكة العمر اللي هتفضل معايا بعد الذرية ما تبقي ليهم حياتهم وهنرجع تاني لبعضنا يبقي لازمته ايه نوجع قلبنا  مدام انا وانتي اللي هنفضل لبعض في الاخر يارب تكوني فهمتي كلامي وتنسي موضوع الاولاد والجواز وربنا انتي عندي كل حاجه عايزها او نفسي فيها ويقبلها بقوة ليثبت كلامها له _______

تغمره شمس بنفس القوة وتتنهد من عشقه لها لكنها تتذكر عدم ضعفها وعدم استسلامها لتضحية يزن وتبعد عنه بهدوء

وتبتسم له..... حبيبي انا عارفه كل اللي بتقوله لكني مصممه علي جوازك ولو مش هتسعي انت للجواز زي ما قولتلك هخطبلك بنفسي واولهم شجون واظن انت عارف ما هتصدق اسمعني يا يزن جوازك هيفرحني انت مش بس جوازي انت ابويا وابني وحبيبي ولما يبقي ليك ابن هيبقي ابني انا كمان  زيك وافق وحياة شمس عندك وريحني _____

يبعد عنها بعصبيه وينظر لها بحدة..... حاضر يا شمس اللي انت عايزاه هنفذه بس مدام  مصره اتجوز سبيلي  اختار بمزاجي اللي هتشاركني ليالي معاكي  ولما ترجع شجون هشوف هقدر اتقبلها زوجه ولا لاء ويخرج من الغرفه.....

تناديه شمس باستغراب.... رايح فين يا يزن انت خارج تاني ولا ايه الوقت اتاخر اوووي.....

يكور يداه في عصبيه وينظر لها بحزن  .... لا مش خارج بس مش طايق انام في حضنك وانتي بتفكري ليا في واحدة تشاركك فيا انا هروح انام في غرفة جدتي احسن ما اتجنن  تصبحي علي خير يا شمس ويخرج ويسيبها_______

____________________//&&&&&&&

وفي الصباح يخرج يزن  بدون ما يفطر معاها ويذهب لشركته والغضب مرسوم علي محياه ويقابل صديقه المقرب نادر في وشه ينظر له بعدم لا مبالاة ويدخل مكتبه ويدخل وراه نادر

ويقول لها طيب قول صباح الخير مالك كده علي الصبح اول مره اشوفك مش طايق نفسك من يوم جوازك  ايه المدام نكدت عليك ما قولتلك بلاش جواز ______

يزفر يزن في ضيق..... اسكت يا نادر انا مش طايق نفسي ومش متحمل هزارك علي الصبح المدام بتاعتي اتجننت وعايزاني اتجوز قال علشان اخلف وريث ليا من ٣ سنين  بس وسهل عليها تضحي بيا وبحبي  وتجيب ليها ضره تاخدني منها شوفت جنان اكتر من كده_______

يربت نادر علي كتفه ..... اهدي طيب وليه تقول جنان ومتقولش انه حب  مراتك بتحبك يا يزن اكتر من نفسها واللي بتعمله ده علشانك وانا فاكر كويس ان جدتك كل امنيتها في الحياة تشوف اولادك وهي حسا بده  عايزه تحققه ليك ولجدتك امنيتكم اعذرها يا يزن اللي زي مراتك عندها حب انكار الذات والتضحيه بسعادتها لاسعاد غيرها وانت حبيب عمرها اكيد هتفكر فيك اكتر من نفسها حاول تفهم وجهة نظرها بس من كلامك عنها انا واثق انها مش هتهدي غير لو اتجوزت وانا من رائ اتجوز شهر او اتنين وقولها انك تعبان من غيره  ومش مرتاح  مع عروستك  وطلقها وكده هتهدي وهتبطل تطلب تتجوز تاني ___

يصيح فيه يزن بحدة..... انت اتجننت وذنب اللي هتجوزها ايه علشان اطلقها بعد شهر او اتنين مفيش حل لاما تعقل وتطلع الفكره دي من دماغها لاما وربي هتجوز واخليها تندم _____________

ينزعج نادر من غضب يزن ويحاول يهديه.... طيب خلاص اتجوز انت عندك مقدره تتجوز بدل الوحدة  ثلاثه ونفذ رغبتها هو حد.طايل مراته تقوله اتجوز  واعمل زي هارون الرشيد الكل هيسعو لارضاءك وسعادتك ______

يتافف يزن من كلام نادر.... انتي غبي انا مش عايز غيرها لا واحده ولا عشرة والغبيه عايزاني اتجوز بنت خالي اللي كل خطوبه ليها بتفشل لانها مش قادرة تحب بعدي  لا شمس لازم تفوق لنفسها قبل ما تخسرني فعلا ....

مفيش غير عمتها هي الوحيدة اللي تقدر تقنعها تبطل الجنون ده وتعقل قال  اتجواز هو انا متجوز هبله ____

يتعجب نادر علي عشق وحب يزن لزوجته ويسال بحيرة.... هي بنت خالك دي اللي زارتنا السنه اللي فاتت واتدربت علي شغل الحسابات  وبعد شهر مشيت ولا واحده تانيه__

يتطلع ليه يزن باستغراب وحيرة ويرد عليه.... ايوه هي انت لسه فاكرة ولا شكلك كنت مركز معاها وانا مش واخد بالي__

يضحك نادر بسخرية....... لا ابدا بصراحه كان ليها حضور قوي وشيك جدا وودوده اووي كنت بحب اتكلم معاها____

ينظر له يزن باستغراب.... شجون ودوده غريبه اول مره اسمع حد بيقول عنها كده هي عقلت كتير عن زمان لكن ودودة صعب اصدق يمكن كانت معاك كده المهم سيبك من كل ده وهات التقرير الاخير عن  بعثة التنقيب واعملي اجتماع مصغر لمهندسي الشركة لمناقشة التقرير يلا بسرعه ويضحك يزن وهو يري ارتباك نادر ويبتسم بقي شجون ودودة من امتي___

______________

وبعد انتهاء  وقت العمل يذهب يزن للبيت عمة شمس ليطلب منها التدخل لاقناع شمس بعدم جدوي زواجه لحبه لها

ليتصدم من رد فعل عمتها .... اسمع يا يزن ان عارفه بنت اخويا مش هتغير رايها هي عنيده واحساسها بانها ظلماك  بحرمانك من الخلف خالق عندها عقده ومش هترجع عن اللي في دماغها غير بجوازك انا كلمتها وحاولت اخوفها ان الزواجه التانيه لو خلفت هيبقي ليها حق اكبر من شمس وممكن تطلب منك تطلقها وبصراحه لقيتها موافقه تطلق في سبيل سعادتك وانها عمرها ما هتقف في طريقك  والله يا يزن انا احترت فيها بنت اخويا بتضحي بنفسها والسكينه سرقاها لكن يوم ما  تتجوز  فعلا انا حسا انها هتموت من الحسرة عليك_____

ياخد يزن نفس طويل ويتنهد.... طيب والحل انا تعبان واستحاله استسلم لطلبها لكن شكلها هتقلب حياتي جحيم ولو استسلمت لرغبتها هبقي بظلمها واظلم نفسي واظلم اللي هتجوزها لاني مش هقدر احبها زي ما بحب شمس ولا عايزها في حياتي من الاساس ياربي هو في راجل بيتغصب علي الزواج غيري لا انا هعرف اادب شمس واخليها تندم في وقت مينفعش فيه الندم وياريت تكلمها وتحذريها انها كده بتخسرني ولو اتجوزت  هتبقي جنت علي نفسها_______

انا نازل مصر بكره اجيب شجون بنت خالي تعيش معايا ومعنديش استعداد اصحي تاني يوم وهي خطيبتي ومغصوب علي الجواز بيها كلميها يا عمتو يمكن تعقل سلام .   

_________________%%

ويصل للبيت العزبه وهو مخنوق ومتضايق ويدخل ليري شمس في استقباله وهي غضبانه  ويساله....  مالك 

تصيح  فيه بحدة ____كنت فين ده كله  الليل دخل من بدري

يضحك بسخرية.... ليه كنتي قلقانه عليا اومال لما يبقي ليا زوجه تانيه وابات عندها باليله والليلتين هتعملي ايه وعموما انا كنت عند عمتك واكيد هي اتصلت بيكي وبلغتك___

تبلع شمس ريقها... ايوه بلغتني بس انت خرجت عندها  من ساعتين روحت فين واتاخرت ليه وكمان فون كان مقفول __________

يصيح فيه.... كنت محتاج افكر واخد قرار واتغديت عندك مانع اصل مراتي الحلوة عايزاني اتجوز كنت بشوف ليا عروسه وياريت تبطلي خوفك وقلقك عليا انا مش صغير ولو غيرانه ليه عايزاني اتجوز عليكي واحده تانيه____

تصرخ فيه بضيق.... ايوه عايزاك تتجوز بس واحده تليق بيك وتكون بتحبك وتقدرك وتعرف قيمتك وتعرف اتها هتتجوز جوهرة وانسان نادر الوجود لخصاله الحلوة _____

يشدها يزن لحضنه بقوة.....ولو قولتلد محدش هيشوف فيا ده غيرك ليه تظلمي اي واحده بيا وانا هكون معاها كالمسخ اعقلي بقي وفكري مره واحده بنفسك عايزك انانيه فيا __

تتنهد شمس بحرقه...... انا بعشقك وبحبك مووت والحب عطاء وتضحيه وانا بعمل لمصلحتك صدقني ___

يتافف يزن من كلامها..... يوه مفيش فايدة فيكي انا تعبان وعندي سفر لمصر بكره تعالي خديني بحضنك وحشني__

ترتبك شمس وتبعد عنه ..... اسفه يا يزن من النهاردة هتنام لوحدك ومش هتلمسني تاني غير بعد ما تتجوز بعد كلام عمتي معايا عرفت انك معندكش نيه تتجوز ولاني عارفه انك راجل متطلب مش هتقدر تستغني عن العلاقه لكن مش هتنولها منها اتجوز علشان تقدر تنولها وشوف بقي هتقدر تصبري قد ايه من غير علاقه ____

يزمجر يزن بصوت غاضب ..... انتي بتمنعي نفسك عني فعلا غبيه  انا لو متطلب ظه بسبب انك بتثريني مش لاني شهواني انا بعشق العلاقه معاكي انتي وبس ولو علي العلاقه نفسها اقدر اعملها ومن غير جواز  يا دمدام شمس____

تنظر ليه بحده مذهوله..... مستحيل انت مش بتحب الحرام ولو عايز علاقه هتكون في الحلال وانا هبعد عنك علشان تتجوز انا عارفه اني بغضب ربنا والملائكة هتلعني لكن الغاية تبرر الوسيله لازم تتجوز يا يزن_______

يمسكها يزن من ذراعها بغل ويهزها ..... فوقي بقي وبطلي جنان ويترك يداها بعصبيه ويتنهد حاضر يا شمس هتجوز بس لما اشوف شجون ولو حسيت انها هتناسيني هعرض عليها الجواز واسمعي اوعي تتدخلي في اختياراتي انتي عايزاني اتجوز وانا اللي هعاشر زوجتي مش انتي فبلاش تخليني اتعصب عليكي لو ادخلتي في جوازي____

ويطلع وينظر لها باسمئزاز تصبحي علي خير يا مدام___

وفي الصباح تصحي شمس وتدخل غرفة يزن تلاقيها فاضيه

تنزل تحت جري وتقابل الشغاله وتساله.... هو يزن خرج  امتي

ترد عليها بحيرة.... من بدري يا ست شمس وقالي اجهز غرفة الجنينه لست شجون تحبي اجهزلك الفطار ___

تهز شمس راسها بالرفض ... لا مليش نفس بقولك ايه بلاش تجهزي غرفة الجنينه جهزي الغرفه اللي جمب غرفة الست الكبيرة هي كانت غرفتها زمان يلا بسرعه زمانهم جايبن___

وبعد ساعتين يدخل يزن ومعاها شجون بانافتها المعهودة وتري شمس تجري عليها تحضنها بقوة......شموسه حبيبتي  وحشتيني موووت مووت والعزبة وجو العزبه طمنيني مفيش حاجه بالسكه طولتو اووي عايزين نفرح باولادكم___

تحس شمس المرارة في حلقه وتقوله لنفسها البركه فيكي بقي نفرح باولادك انتي ويزن وتحضن شجون وانتي كمان يا حبي وحشتيني اوووي واذا كان علي الاولاد ربنا لسه ماردش المهم انك رجعتي وهنفرح بيكي واتشطري انتي واتجوزي واعملي اللي مش عارفين نعمله بس قوليلي ليه فسختي خطوبتك__

تضحك شجون بمرح.... طلع معقد وبصراحه محستهوش انا بيتهيالي ان اللي ليا معاهانصيب هيخطفني من نفسي خطف زيك كده انتي ويزن المهم انا عايز اغير واخد شاور___

ينادي يزن الشغاله.... خدي شنط شجون هانم خرجيهم لغرفتها يلا بسرعه ____

ترتبك الشغاله ... بس ست شمس طلبت نجهز ليه الغرفه الصغيرة اللي جمب غرفة الست الكبيرة___

تصفق شجون بمرح .... الله غرفتي القديمه حلو اووي معرفش ليه يزن كان عايزني انام بره كده احسن شاطره يا شموسه يلا تعالي حصليني يا فوزية وتطلع لغرفتها____

يتظر يزن لشمس بغضب بتتصرفي علي مزاجك طيب اسمعي يا هانم مدام دخلتيه البيت يبقي لازم ترجعي غرفتك لان كده هتلاحظ ان كل واحد منا في غرفه ماشي يا ناصحه ولعلمك انا بدور علي الاصول لتفكر انك زعلانه من وجودها هنا معانا  ومتقلقيش انا مش هلمسك لاني مش طايقك_____

وفي المساء بعد ما دخلت شجون غرفتها تنام تدخل شمس غرفتها وتنام وهي لابسه الترينج البيتي ويشوفها يزن كده يبسم في سخرية وينام بجوارها ويعطيها ضهره___

ويستمرو علي هذا الوضع لاسبوعين لحد ما ترجع في يوم شجون من العمل هي ويزن وكانت سعيده جدا

وتسالها شمس باستغراب..... وتقولها انا هتجوز اخير يا شمس 

ترتبك شمس وتنظر ليزن تستفسر بعيونه وتبحث في ملامحه ما ياكد لها خبر زواجه منها وتساله..... هتتجوزي مين وامتي

تنظر شجون ليزن في خجل ..... قولها يا يزن وتحضنها انا بحبك اووي يا شموسه وفعلا انت ونعمه الزوجه والاخت انا بسببك هكون اسعد انسانه بالدنيا  وتحضن يزن حبيبي انا هطلع اغير وانتي يا شمس اجهزي علشان هنخرج سوا نختار الشقه اللي هتجوز فيها بس اسمع يا يزن عايزها جمب الشركة  علشان افضل جمب جوزي طول الوقت ______

تبلع شمس ريقها بصعوبة وترد عليها.... لا يحبي اخرجي انتي ويزن كفاية واختاروها علي مزاجكم كنت نفسي تعيشي بعد الجواز  معانا هنا بس مدام هترتاحي بره خلاص مبروك___

تننطط شجون من الفرحه.... والله لو كان ينفع كنت اتجوزت هنا بس صعب اعيش معاكم  بعد الجواز مش هاخد راحتي مع جوزي ولا انتي هتاخدي حريتك في بيتك ثم انا هبقي عروسة وعايزه جوزي يدلعني وادلع عليها ولا ايه وتطلع  تجري لغرفتها وتنظر ليزن بقولك ايه  بالمره نختار العفش وفستان الزفاف معرفش ليه السرعه ده  بس يلا خير البر عاجله مش كده يا يزون_____

يضحك لها يزن .... اكيد يا قلب يزون يلي روحي غيري واجهزي وقدامنا عشر ايام نجيب كل حاجه وتدخل شجون غرفتها وينظر يزن بحده لشمس... مبسوطه كده كلها ١٠ ايام وشجون تشاركني فيكي بصراحه  صبري نفذ  ومش قادر اتحمل اكتر من كده ويري الدموع بتسال علي خد شمس يشدها لحضنه .... ايه زعلانه تعالي لحضني وانا هلغي كل حاجه مش كفايه كده اسبوعين  وزيادة حرماني منك تعالي بقي ارجعيلي ويلاحظ برودها ايه مش مشتاقه ليا بقتي كده ازاي يا شمس من امتي كنت باردة معايا ويترك حضنها يظهر مفيش فايدة وشجون هي اللي هتعوضني حرماني منك__

وياخدها ويخرج بعد ما جهزت وتمر الايام بسرعه  وفي الغد

هيكون كتب الكتاب والدخله واتفقو يكون  يكون كتب الكتاب مقتصر علي الاصدقاء وزملاءهم في الشركة وبالكاد كانت شمس تري شجون او يزن

وقبل يوم الزفاف تدخل شجون لغرفة شمس وتحضنها بقوة... انا بحب يزن اووي يا شمس متتصوريش ازاي خلاني سعيدة وانتي السبب بجد انا مش قادرة اقولك ايه بس اللي اقدر اقوله ربنا ما يحرمنا منه ويباركلني فيه يزن ده مفيش زيه واسمعي انا عارفه انك كان نفسك ابقي معكي هنا بالبيت وخايف نفترق بس يزن هيفضل يجمعنا طول العمر وبكره لازم تكوني معايا وتجهزيني وتسلميني ليزن بايدك وتسمع شمس كلمتها الاخير تمسك بطنها وتدخل جري للحمام ترجع كل اللي في بطنها وتقلق عليها شجون 

وتساله بلهفه .... مالك يا شمس انتي تعبانه ولا ايه___

تتنهد شمس .... شويا يلا نامي وارتاحي بكره ليلتك ولازم يكون وشك مرتاح وتقبل جبينها تصبحي علي خير وتدخل غرفتها وتغير ثيابها ويدخل عليها يزن وهي بملابسها الداخليها يذهب لها وبعيونه شوق وشغف ورغبه ويحضنها بقوة .... مشتاق ليكي مش كفاية كده بكره خلاص هتجوز ممكن بقي تخليني معاكي النهاردة مش حق ربنا ليله ليكي وليله ليه يبقي ليلتك النهاردة تعالي ارويني من نبع عشقك

وطفي شوقي ليكي ويحملها للفراش ويقبلها لكنها تدفعه عنها .... مينفعش يا يزن انا في ميعادي الشهري وجه مصلحه انت بكره هتكون عريس ومحتاج شوقك ده ليها مش ليا__

يصيح فيها بغيظ.... اخر مره هعرض نفسي فيها لسخافتك

يا شمس فعلا من بكره هيبقي ليا زوجه ترضيني ووينام 

علي جمبه ويعطيها ظهر ____

وفي الصباح تخرج شجون للكوافير للتجهز  للزفاف وتاخد شمس شنطه صغيرة من ثيابها ويراها يزن يسالها واخدها هدومك وراحه فين كده علي الصبح____

ترتبك شمس من نظرات يزن  الغاضبه لها.... هروح ابات عند عمتي يومين انت هتتجوز النهاردة هسيب ليكم البيت تاخدو حريتكم فيه ولا ناسي انكم عرسان ومش محتاجين عوازل__

يضحك بسخرية.... طيب بطلي هبل ورجعي هدومك احنا هنكتب كتب الكتاب وهاخدها وهسافر نقضي شهر العسل لو مصره تروحي لعمتك روحي وارجعي باتي في بيتك احنا مش هنكون هنا ولما نرجع هنروح علي شقتنا الجديدة ده بيتك انتي وبس ومحدش هيشاركك فيه_______

ويخرج وينظر لها بعطف بحبك يا مجنونه لسه قدامك وقت فكري يا شمس لو اتجوزتها مش هسيبها لو زحفتي علي بطنك من هنا ل٧  هنتظر فونك بعدها انسي اني هرجعلك يزن اللي كان بيعشقك وحدك لان هيكون ليا زوجه هتاخد نص كل حاجه في مشاعري وتشارككك فيا ويخرج ويسيبها وهي تبكي لكنها تتمسك بتضحيتها لاخر مدي

وتروح لعمتها وقلبها بيدق بقوة وعنف وتطلب منها تسيبها نايمه لحد ١٠ بليل هيكون يزن اتجوز وخلص كل حاجه

وتحس عمتها بوجعها وتسيبها بحريتها وفي المسا تجهز  العشاء ويصر زوجها علي انها تصحي شمس لتتعشي معاهم 

وتطلب من بنتها نهي تصحيها لتسمع صراخ نهي .. الحقي يا ماما شمس مش بترد الحقيها يا ماما هي ماتت ولا ايه__

ينزل مجدي بسرعه  لياتي بالدكتور 

ونهال تحاول تفوقها وتصحي شمس وتحس بدوخه كبيرة  لا تستطيع مقاومتها وتسال عمتها الساعه كام.... تنظر عمتها للساعه  وتقولها ٧ ونص قومي فوقي عمك مجدي نزل يجيب ليكي الدكتور 

وبعد قليل يدخل الدكتور ويكشف عليها ويطمنهم .....لا هي بخير بس محتاجه شوية فيتامنيات  للتقويه والانيميا مع التغذية السليمه  هتبقي بخير بس من بكره لازم تتابع و تروح لدكتورة نسا تتابع معاه الحمل لان صحتها ضعيفه جدا وده خطر عليها وعلي الجنين ______

تصيح فيه شمس وتفوق فجاءة.... بتقول حمل انا حامل انت بتتكلم بجد يا دكتور انا حامل متاكد ان  انا  حامل___

يضحك لجنونها وفرحتها ... ايوه متاكد الف مبروك

تنهض شمس وتحضن عمتها وتصرخ... انا حامل يا عمتو  انا هبقي ام يا عمتو ويزن هيبقي اب وتحدق بقوة يزن لازم الحقه قبل ما يتجوز شجون وتنزل تجري وعمتها تنادي عليها وتصرخ علي جوزها حصلها يا مجدي بسرعه__

وتصل شمس للعزبة وتدخل وتري الماذون وهو يشيل المنديل من علي يد يزن ويقوله له... بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكم في خير الف مبروك  وتحس بتار بتحرقها وهي تري شجون نازله من السلم ويزن يستلمها من صديقتها ويرفع طرحتها وينحني يقبلها لتقع شمس منهارة ومجدي يصرخ عليها وينتبه المعازيم لهم وهو يقول شمس......!!!!!!!

___________________&&&&&


#الخاتمة_الجزء_الاخير

___**___***___**__**&&&&

ترجع شمس للعزبة وتري الماذون وهو يبارك ليزن علي اتمام زواجه وتراه ويذهب لينتظر نزول شجون اليه ويرفع طرحتها من علي وجهها وينحني يقبلها لتقع مغمي عليها_______

ويسمع يزن صوت زوج عمتها وهو يصرخ عليها ليترك شجون ويذهب لها يحاول يفوقها وبسبب العيون المتصلته عليهم يحملها  بين ذراعيه ويصعد بها  الي غرفتهم  ويطلب من شجون ان تصرف المعازيم وتشكرهم________

  وبعد مرور بعض الوقت تفوق شمس  وتنظر حولها وتري نفسها في غرفتها ويزن واقف امامها ببدلته السودء التي تظهره كنجم  سينمائي من نجوم هوليود لتنتفض وتهب من علي الفراش  وتحاول تقوم من علي الفراش الا ان الدوخه تضعف مقاومتها ليجلس يزن بجوار ويطلب منها الرقود مره اخري  والاسترخاء لظهور الاجهاد والاعياء علي محياها__

تبكي شمس وتنظر له بحزن.....انت هنا ليه وليه  ماخدتس عروستك وروحتو اكيد مش هتسيبها وتفضل جمبي  في ليلة زفافكم ميصحش يا عريس عيب في حقك  ______

يضحك يزن  بسخرية ......... لا طبعا بس انتي مراتي وليكي حق عليا زيك زيها  ولازم اطمن عليكي قبل ما امشي مع عروستي الحبوبه مش من  وواجبك عليا اطمن عليكي الاول ولا ايه وينظر لها بضيق... بس مكنش  في داعي لتمثيلها اللي عملتيها  علشان تخربي حفلة زفافي علي كل حال  المعازيم بسبب تمثليتك البايخه  مشيو لما عرف انك مراتي الاول قالو اكيد غيرانه وينحني عليها بغيظ .... بجد غيرانا عليا يا شمس لسه قلبك بيحس بالحب ليا زي زمان ولا ٣ سنين من الجواز انهكته ونسته حبك ليا وغيرتك عليا ويري دموعها تنهمر يبعد عنها ويعدل بدلته .... بتبكي ليه مش انتي اللي كنت عايزه كده يارب تكوني حسيتي بغلتطك في حقي وحق نفسك وحق الغلبانه اللي واقفه بره  وعايزه  تدخل تطمن وتسلم عليكي قبل ما نمشي انا وهي واظن كفاية انك خلفتي وعدك ليها وموقفتيش جمبها في ليلة زفافها ______  

تصيح شمس بفزع..... لا متخلهاش تدخل خدها وروحو مكان ما انتو رايحين سيبني ارتاح كفاية وجع قلبي علي حرماني منك وانت ما صدقت واتجوزتها يلا روح ليها اتهني معاها وسيبني في حالي وتضع يدها ع وجهه وتبكي بحرقه _____

ينحني عليها.... بقي انا اللي غلطان في الاخر واجبارك ليا ومنعك لنفسك عني علشان اتجوز وحدة غيرك تلبي متطلباتي كزوج كل ده وتقوليلي في الاخر  ما صدقت  ماشي يا شمس  انا هسمع كلامك واتهني مع عروستي لاني عريس  والليله ليلة زفافي علي عروستي اللي انتي اختارتيها وحتكون ام ولادي  

ويتركها يزن ويذهب الي الباب ويفتحه وتسمعه بيقول ادخلي يا شجون شمس فاقت ويلا خلصي علشان اتاخرنا____

تدخل شجون وتجلس بجوار شمس وتحضنها .... انا اسفه ليكي يا شموستي ظلمتك بسوء ظني فيكي وياريت تسامحيني لاني هاخد يزن منك شويا بس انتي قلبك كبير وهتغفري ليا مش كده يا شموشه ______...

تحضنها شمس وتبكي وتنظر ليزن بعيون باكيه...  وينظر لها يزن بغضب وغيظ وتشوفه بيجذب شجون من حضنها بحدة وياخدها ويخرج ويقولها وهو بيقفل وراه الباب .....خلي بالك من نفسك سلام يا حبي ._._._._._._._._._._

________________&&&&&&

يخرج يزن من الغرفه  ويغلق خلفه الباب بقوة تعبير عن غضبه وحنقه عليها لاجباره علي الزواج من شجون وتسمع شمس صوت الزغاريد والسيارة وهي تنطلق .....

وتدفن شمس وجهها بين يديها وتبكي بحرقه  حتي تتعب وترقد ودمعتها علي خدها لا تعلم كم من الوقت نامت وهي علي هذه حتي سمعت صوت يزن وهو يهمس لها في اذنه

.... كذابه كذابه كل كلامك ليا كذب حتي حبك ليا كذب تهز شمس راسها غير مصدقه ان يزن معاها  فعلا وليس حلم  وتستدير له لتتشابك عينيه في عينه وتري فيهم غضب عارم وتشيح بنظره عنها لشعورها ان سبب غضبه هو حرمانه من عروسته في ليلة زفافهم واكيد شجون طلبت منه يعود لي__

تحاول تنهض الا ان يزن يثبتها... نامي راحه فين يا كذابه

تصيح فيه شمس بعصبية ......انا مش كذابه ولا عمري كنت كذابه تسمح تقولي كذبت عليك في ايه علشان افهم____

يشبك يزن صوابع يده في بعضهم ويطقطقهم ..... قولتي انك بتحسيني اول ما بدخل البيت وانا دخلت وطلعت وغيرت ورقدت جمبك وانتي ولا هنا ايه فقدتي احساسك بيا زي ما فقدتي حبك  ولا كنتي بتكذبي عليا يا مدام شمس___

ترتبك شمس وتنظر له وتراه فعلا بملابس النوم .....  هو انا نمت كتير اووي كده هو النهار طلع ولا ايه طيب لو كده ليه سيبت مراتك ولا هي جت معاك وتنظر له وتري الغموض في عينيه ولا تستطيع ان تستوضح حقيقه ما اتي به لها____

يضحك يزن وتهدء ملامحه ويبتسم لها بحنان....انا فعلا سيبت مراتي ورجعتيلها بسرعه ما صدقت سلمت شجون 

لجوزها وجيت اشوف مجنونتي واكشف كذبها_____

تصرخ شمس فيه....  بطل الكلمه دي انا مش كذابه انا من التعب وحزني علي خسرتك نمت محستش بنفسي ثم ايه سلمت شجون لجوزها هو مش انت جوزها _____

يشدها يزن لحضنه .....  هتموتي من غيرتك عليا وعايزاني اكون لغيرك علشان تموتي رسمي ايه مش ناويه تعقلي بقي انا خلصت من شجون وجوزتها لصاحبي نادر اللي كان بينهم مراسلات  واتصالات من ورايا وهو سبب فسخها لخطوبتي مش انا زي ما كنت بحسب ونزلت مصر علشان تتعرف علبه اكتر وهو اسبوع وطلب ايدها وطلبت منها متبلغكيش باسمه علشان تبقي مفاجاءة ليكي  لكن لان عقلك مركز اني انا اللي هتجوزها تجاهلتي كل كلامها وحسبتيها بتتكلم عليا حتي النهاردة وهي بتقولك سئت الظن بيكي كنت بتقول انك اتهربتي من الوقوف جمبها وهي ملهاش حد بعد سفر جدتي  انا قولتلها انك تعباني مصدقتش لكن لما اغمي عليكي علي بابا البيت ظنت انك جاي تحضري الحفله رغم تعبك وبعدها طلبت السماح منك لظلمها ليكي و لانها هتاخدني علشان اوصلها هي وعريسها لعش الزوجيه وقالت  ان قلبك كبير وهتسامحيها كنتي بتحسبيها هتاخدني منك كزوج مش اخ محتاجه ليه يكون جمبها و يطمن عليه وهو بيسلمها لجوزها  وحياتها الجديدة ها ارتحتي ولا اقول تاني يا حرمي المصون ناويه تدبري ليا جوازه تانيه أمتي وتجربي وجع فراقي ولا اقتنعتي اننا لبعض علي الحلوة والمرة مهما حصل_______

تحضنه شمس بقوة .... يعني انت متجوزتش شجون و انا وبس اللي مراتك اه يا يزن انا فرحانه اوووي اووي وخلاص  انت مش محتاج تتجوز علشان يكون ليك اولاد   يا يزن ويحضنه بقوة وتصرخ فيه بفرحه ......انا حامل يا يزن  اخيرا انا حامل وولادك هيكونو مني زي ما اتمنيت وبتحلم _____

يبعد يزن عنها وينظر لها بحيرة..... مبروك بس ازاي حامل وانا امبارح جيت انام بحضنك وكنت مشتاق ليكي جدا قولتيلي مينفعش لانك في ميعادك الشهري ايه كنتي بتضحكي عليا يعني كذبتي  علشان تهربي من حقوقي الزوجيه عليكي كنتي بتدفعيني  للزواج وكاني مشاعري ميته وسهل اكون مع غيرك جسد وبس.. للاسف يا شمس انتي كسرتي  فيا حب كبير كان ليكي لوحدك كنتي بتضحي بيا علشان طفل صغير لسه هيكبر ومحتاج للحب والحنان مش حب اتولد وكبر وعاش علي الثقه والاخلاص وانتي دمرتي حبي  لما اصريتي علي اني اخونك واخون مشاعري ومبادئ وفي الاخر بتقوليه عادي  وانتي فرحانه انك حامل وان ولادي هيكوني منك زي ما كنت بتمنا حسيتي بيا  يا شمس حسيتي قد ايه مينفعش اكون لغيرك واولادي مقبلش  يكون غير منك______ 

ويروح يقف قرب الشباك  اتمني اللي في بطنك يقدر يصلح اللي خربتيه في علاقتنا يا ام ولادي المستقبليه ____

تقوم شمس من فراشها وتذهب له وتحضنه بقوة من ظهره



وتبكي وتحاول ترضيه .... انا اسفه كنت غبيه مش هنكر انك كنت اشجع مني ووجهة المشكله بعقلانيه عني لكن انا اتهورت وفكرت في سعادتك علي حساب نفسي وحساب حبنا الكبير مفكرتش في الجرح اللي جرحته ليك وجرحته لنفسي قبلك

انا مش هطلب منك الغفران لان قلبك اكبر من انك تغضب عليا وتاخد ايده تضعها علي بطنها وحياة ابننا اللي بيكبر جوايا عايزك تديني فرصه اثبتلك اني كنت بضحي بنفسي لسعادتك مش بضحي بيك وبحبك انا بعشقك يا يزن وحياتي من غيرك جحيم صدقني انا كنت ميته لحد ما عرفت اني حامل حسيت ان ربنا بيكفائني لاني مكنتش انانيه فيك لكن خلاص من النهاردة هكون انانيه وطماعه  فيك لابعد  حد ممكن يخطر في بالك او تتصوره ممكن تديني الفرصه دي علشان اصلح غلطتي ولا لسه حاسس اني مستحقهاش وان جرحي ليك اكبر من انك تغفره لمجنونتك ______

يستدير لها يزن وينظر لعيونها ..... ويتحدث اليها بفتور انتي فعلا غبيه وجودك في حياتي اعطاني سبب للحياة حياتي من قبلك كانت متاهه كانها غابه مظلمه وباردة كأن الشمس لم تزورها يوما وقلبي كان يسكنه الجليد ظهرتي انتي في حياتي نورتي دنيتي وخرجتيني من المتاهه واذبتي الجليد وسكنتي قلبي مكانه فبثبت فيا الروح اللي ماتت وحبيت الحياة لانك فيها كل ده عايزاني اضحي بيه  علشان طفل يحمل اسمي هو انا لو ربنا كان كاتب عليا العقم او حرماني من الانجاب كنتي هتتخلي عني وعن حياتي معاكي هقولك انا ... لاء عارفه ليه لاني واثق فيكي وفي حبك لكن انتي اللي فقدتي ثقتك بيا وبحبي وعشقي ليكي وده ذنب لا يغتفر يا شمس مش حملتي  في طفلي اللي بتظني انه كل امنيتي____ 

لكني مش سعيد رغم انه منك لانك جرحتي كبريائي كرجل وارغمتيني علي شئ ضد ارادتي  وكنت ممكن ارضخ لطلبك وتخسريني للابد  للاسف اللي رجعك الحمل مش احساسك بخسارتي وان غصبك ليا  كان غلط يا شمس اسف مش قادر اسامحك او اغفرلك وصدقيني حتي شوقي ليك فتر وانتهي _______________

ويزيحها من امامها ليبعد عنها  لكنها تحضنه بقوة وتقبله 

وتلف ذراعيه حول رقبته ..... مش هتهرب مني ومش هتنازل عنك تاني بتقول شوقك ليا  فتر وانتهي وانا هثبتلك انه موجود ورا قناع اللامبالاة اللي متمسك بيه وتشده لحضنه وتحاول تثيره بسلسلة قبلات وهو لا يتجاوب معها وتحاول وتحاول وتاخد ايده وتطلع علي الفراش تشده ليرقد بجوار ولكنه يعطيه ضهره.ويقول لها.... نامي يا شمس مبروك الحمل يا حبي وربنا يجعله ولد صالح يدعو لنا تصبحي علي خير__

يغمض عينه وشمس تحس انها فعلا كسرت قوة حبه لها تكتم حزنه وتبكي علي نفسها وعلي فرحتها بحملها اللي ظنت انها هتسعد لكن انعدام ثقتها فيه ضيع فرحتهم سوا____

وتحاول تنام لكن خسرتها ليزن تؤرق نومها وتفكر ازاي هتقدر تصلح اللي عملته في نفسها وترجعه لها وتتقلب يمين وشمال وصوت بكائها لا يتوقف_______ 

يستدير لها يزن..... ها وبعدين مش هنخلص ولا  ايه اسمعي انتي مينفعش معاكي غير حاجه واحده تسكتك خالص ويقوم من علي الفراش ويخلع  منامته وينظر لها وهي تحس الذعر وتهب واقف وتذهب له... انت رايح فين مش هتخرج يا يزن لو فيها موتي انت ليه عنيد كده مكنتش اعرف انك صعب تسامح فين حبك ليا معنديش رصيد عندك يشفع لي ......

يمد يده ينزع منامتها ويقول لها بغموض.... ....محدش فينا هيروح لمكان غير علي فراش الزوجيه  وهنحتفل بحملك وبرجوعك لعقلك..... عندك مانع اقتحم حصونك وادك كل قلاعك وانتزعك من عالمك لادخل بيكي عالم المتعه والاثارة ويحملها بين يداه ويرقدها علي الفراش بعشقك يا مجنونه بس حبيت اديلك درس علشان تعرفي تحفظي علي الي ربنا وهبه ليكي وتفكري الف مره  في تضحياتك وانا بقي  هعرفك  انا ليكي ايه وهكون ايه في حياتك طول عمرك  ومتطلباتي اللي حرمتيني منها شهر وزيادة هاخدهم منك  جمله وهيطلع عينك ويضمها لصدره ويقبلها بنهم وشوق وشمس تدفن راسها في صدره العاري وتستنشق عبير جسده الرياضي وتتلمس شعيرات صدره بشفاتيها وتقبلهم  لتزيده اثارة ويعتليها وينظر لها مستعدة لجوله في بحر عشقي ليكي ولا خايفه علي حملك تخسرية من قوة شوقي  اللي ممكن تأذيكي____

تضمها شمس ليها.... عندي استعداد اخسر ايه حاجه في الدنيا الا اني اخسرك تاني لثانيه كلي ليك استمتع بيا ومتعني معاك في دنيا العشاق وتحضنه بقوة... اوعدك مفرطش فيك بعمري كله يا احن واعظم زوج بالدنيا بعشقكك__

ليسكتها يزن بقبله امتص فيها روحها وسحبها الي عالم من السحر والخيال بعشقه وحبه لها النادر الوجود....

_________________&&&&&&

وبعد مرور ثلاث شهور تعود وصال هانم لمصر ويذهب يزن ليستقبلها بالمطار وبكل لهفه تسال.... بجد شمس حامل في ثلاث تؤام يعني بتعوضنا عن السنين اللي محملتش فيها  بحمل ثلاثه  مره واحده_______

يضحك يزن..... والله يا تيته الدكتور مستغرب قال ان فيه عامل وراثه لكن ان هرموناتها تكون بالقوة دي واول حمل يكون في ثلاثه مش بتحصل كتير ومتتخيليش انها في اول الخامس وبطنها كبرت زي اللي هتولد بقت كرنبه هانم___

تدفعه جدته في كتفه...احترم نفسك ومتقولهاش كده الحامل بتكون حساسه جدا من اي كلام بينتقد شكلها ومظهره ثم كفاية انها تعبانه فيهم انت واجب تدلعه وتقويها علي حملها برعايتك ليها ومدحها باستمرار وتاكد عليها دايما ان حبك ليها بيزيد وعمرها ما هيقل بسبب تغير شكلها فاهم ولا لاء___

يضحك يزن ويرد علي جدته.... متقلقيش من ناحية بحبها هفضل احبها حتي لو بقت فيله او سيد قشطه واذا كان علي الدلع اهو بحاول حملها مش مساعدني خالص دي علي ما تولد عايزة شرطي مرور ينظم سيرها ويخلي الطريق من امامها ويقهقه بضحكه عاليه  شمس لو سمعتني دلوقتي هتقتلني بس بردك بموت فيها وفي اولادنا اللي بتحملهم لانهم منها متقلقيش يا تيته شمس دي نعمه ربنا عوضني بيها عن حاجات كتير وانا بحمد ربنا وبقدر نعمته عليا جدا _______

تحضنه وصال .... ربنا يباركلك فيها انا اول ما شفتها شفت امك فيها واتمنيتها تكون زوجتك وربنا حقق امنيتي وبقت مراتك وهتكون ام اولادك باذن الله المهم طمني علي شجون عامله ايه مع جوزها مش عايزها تعاني في حياتها كفاية اللي شافتها من اخوها وامها اللي هجروها_____

يتنهد يزن بعصبيه.... ياريت يا تيته متجبيش سيرتهم هي مرتاحه جدا من غيرهم وبصراحه نادر ابن حلال وبيحاول بكل الطرق انه يسعدها ولسه امبارح خبرتني انها حامل يعني علي اخر السنه هيكون عندك ٤ احفاد ويمكن شجون تنافس شمس وتجيب ٣ او اربعه  ويضحك________

تضحك وصال علي ضحكه.... بتقول فيها كل شئ ممكن بس انت بطل تريقتك  دي قدام مراتك لتاخد علي خاطرها منك ويلا علشان مشتاقه ليها هي وشجون اووي___

ويركبو السيارة ويصلو لبيت المزرعه وكانت بانتظارها شجون وجوزها وشمس اللي بطنها بارزه جدا رغم انها في الشهر الخامس... وتدخل وصال وتحضنها وتوصيها انها متتحركش وتبارك لشجون علي حملها ويتجمعوا لاول مره من شهور علي السفره ويتاكدو ان جدتهم صحتها اتحسنت جدا بعد الرحله العلاجيه اللي قامت بيها وكمان لفرحتها بخبر حمل شمس___

_____________________&&&&

وتمر الشهور سريعه ويزيد دلع شمس علي يزن  مره تصحيه من احلي نومه وتطلب منه يدخن سجاير لانها نفسها تشمها

ويصعق يزن من طلبها الغريب.... انتي مجنونه انا مش بدخن اصلا وكمان ده خطر علي الاجنه وثالثا هو في واحد منهم ناوي يطلع  شمام ولا حاجه وعايز بعمل دماغ من وهو في بطنك ولا وضعك ايه انتي ووحمك الغريب____

تصيح في شمس بدلع..... يوه يايزن هو وحمي غريب عليك دول ثلاثه وكل واحد وليه دماغ انا عايزه اشم دخان سجاير وانت حر لاما تدخن لتنزلني علي اي قهوة اشم سيجارتين وارجع تختار ايه تشرب بنفسك ولا اروح اشم___

يمسكها من رقبتها .... يعني عايز تضري صحتي علشان خاطر اللي في بطنك ثم واحد فيهم شمام ذنب الاتنين اللي معاه ايه اسمعي وخليكي ام ديمقراطيه ومشي رائ الاغلبيه واتنين علي واحد يكسبو الشمام اللي في بطنك ايه رايك في الحل ده يلا حبيبتي اهدي ونامي وياريت تبطلي وحمك المجنون ده شكله طالعلك طاقق زي امه______

تخبط في كتفه ... مليش دعوة مش هعرف انام غير لما اشمع ريحة سجاير المرادى وبس يا يزن وحياتي عندك_____

يصيح فيها... وحياتك عندي ما في سجاير انا مش هضر  اتنين علشان واحد شمام انخمدي ونامي بطل ما اطرده بره البيت وانتي معاه مهو شغل جنان في جنان بقي ____

تضحك شمس وتحضنه .... اهون عليك خلاص  انت تكسب

ويحضنها ويناموا بعد ما الكل صحي علي صوتهم ويضحكو علي شمس اللي هتجنن يزن وعلي قلبه زي العسل_____

وبعد مرور ٨ شهور  واسبوعين  علي حمل شمس يصحي يزن علي شمس وهي بتعض فيه وبتصرخ بالم ....

الحقني يا يزن شكلي بولد______

ينهض بزن بسرعه ويلبس ثيابه ويحملها وينزل لتحت ويطلب من الدادة انها تصحي جدته علي ما يركب شمس السيارة 

وفعلا تنزل وصال وتروح معاها المشفي ويدخل بيها وهو حاملها بالعافيه لبروز بطنها الكبير ___

وياخدوها منها لغرفة الولادة وينتظر هو في الخارج بقلق

وتحضر شجون ومعاها زوجها وتحضنها جدتها بحنان

وتقول لها.... ايه جابك مفيش حامل بتحضر ولاده يا حبيبة جدتك يلا يا نادر خدها للعزبه واستنونا هناك واول ما شمس تولد بالسلامه هنتصل نطمنكم____

تربت سجون علي كتف جدتها .... مش هطيق يا تيته دول اول احفاد للعيله وكلنا لازم نكون في استقبالهم وكمان عايزه اطمن علي شمس بنفسي انا هقعد وهفضل هادية____

وفي اثناء حديثهم يسمعو صوت مولود يعقبها بدقائق صوت التاني وبعد ربع ساعه يسمعو صوت الثالث  ويتهلل اسارير يزن وتحضنه جدته ويبارك ليه نادر وشجون___

يبتسم لهم يزن بفتور.... المهم نطمن علي شمس هي غابت ليه مش ولدت خلاص لكنهم يتصدم حين يسمعون صوت لطفل رابع وينظر يزن  لجدته ويساله بحيرة....  ايه ده هو في حد بيولد مع شمس جوه ولا ايه ___

تضحك وصال.... لا شكل شمس ولدت اربعه مراتك ارنبه ربنا يعينك علبهم وتضحك شجون ونادر ... اربعه مره واحده حاسب تعملها تاني كده هتعمل فريق كورة في حملين___

يرتبك يزن .... ازاي الدكتور قال ثلاثه الرابع ده جه منبن

وتخرج الممرضه ومعاهم احد اسرة البيبي وتقوله مبروك 

ربنا رزقك بثلاث اولاد وبنت زي القمر يتربو في عزك____

يحدق يزن فيها ... انتي بتقولي اربعه طب ازاي 

يخرج ليه الدكتور وهو مبتسم... اكتشفنا طفل في كيس لوحده في ثلاث تؤام متماثلين وطفل في كيس لوحده وهو اكبرهم حجما وكان خلفهم علشان كده مظهرش في السونار واحب اطمنك ان المدام صحته ممتاز الف مبروك____

تتهلل اسارير وصال... مبروك عليك يا ضي عيني اكيد دي بركة دعاء امك وابوك ليك ودعائي ليك بالذرية الصالحه 

واخيرا هيتملي البيت علينا بالاولاد  والاحفاد__

يحضن يزن جدته... عارفه يا تيته ماما من يومين جبيتلي هدية في الحلم  وقالتلي دي هدية من ربنا حافظ عليها بحياتك ولما فتحت العلبه لقيت ثلاث خواتم واسورة جميله وقالتلي وهي بتديني الاسورة دي حياتك ودنيتك الحلوة ___

تيته انا هسمي البنت حياة والاولاد هسميهم باسماء الملايكه

مالك ورضوان وعبد الرحمن  ايه رايك ____

تبتسم جدته ليه في فخر.... فعلا هما ملايكه صغيرين واسمائهم جت معاهم ربنا يباركلك فيهم 

وتخرج شمس من غرفه الولادة ويذهب وراه يزن ويقبل راسها  ويقولها ..علي ايدك ربنا نور حياتي يا شمس عمري وباولادك  الا باذن الله هيكونو ذراية صالحه هتنوري اخرتي بدعاهم لينا  ربنا يباركلي فيكي  وفيهم

وتبارك ليهم وصال وتسعد شمس ان ربنا اعطاهم طفل رابع كانه مكافاءة علي صبرها

و يمزاحها يزن اكيد الاخير ده هو الشمام اللي كان عايز يشم سجاير شكله المفتري اللي فيهم باين كده

تضحك شمس.... هيجيب الافتري من مين وابوه قلبه ابيض زي الفل وجدته الكبيرة ونبع الحنان وانا اغلب من الغلب

يحضنها يزن بحنان..كفاية طيبتك وروحك الحلوة وحب الغير

ويحضرو الاولاد لتراهم شمس وتشوف الطفل الكبير واللي مش مشابهم ليهم... تقوله اكيد ده هنسميه عبد الرحمن 

لانه مكشر وغصبان كانه قابض الارواح فعلا ليك حق هيطلع المفتري اللي فيهم ويضحكو كلهم  علي ملامح الطفل 

الغاضبه لصراخ اخواته كانه عايز يأدبهم  ويسكتهم ___

والي هنا وتنتهي حكاية شمس التي لعبة الصدفة دور كبير في رسم حياتها  للافضل وتتغير من النقيض للنقيض  لتعيش مع يزن الزوج الحنون احلي ايام عمرها بعد ان رزقها الله باربع اطفال اصبحو شباب متعلمين ومثقفين وذرية صالحه لامهم وابيهم وفعلا كان عبد الرحمن اقواهم شخصيه وحكمه وقاد امبرطورية ابوه وجده باقتدار وتفاني وحب مع اخواته *** 

__________________&&^&&&&&

  تمت بحمد الله 

ادسنس وسط المقال

تعليقات

التنقل السريع
    close
     
    CLOSE ADS
    CLOSE ADS