expr:class='data:blog.languageDirection' expr:data-id='data:blog.blogId'>

رواية تغيرت حياتي يوم زفافي الفصل الاول والتاني بقلم فاطمه الالفي

رواية تغيرت حياتي يوم زفافي بقلم فاطمه الالفي الفصل الاول والتاني 


رواية تغيرت حياتي يوم زفافي بقلم فاطمه الالفي البارت الاول والتاني 


الأبطال

اياد العميرى

30 سنة مهندس مدني شاب وسيم وجاد فى عملة يحب عائلتة بشدة ويحافظ على اسم العيلة وسمعتها

ملك اختة الصغيرة 25 سنة متجوزة من صاحبة ماجد

رانسى السمرى

فتاة جميلة ملامح رقيقة بيضاء البشرة وعيون خضراء ورثتهم عن والدها 19سنة فى الفرقة التانية كلية السن فتاة حبوبة وطيبة وتعشق جدها والد والدتها وتعيش معه منذ وفاة والدها وهى تعيش مع اهل والدتها.

الجد الحاج محمد العميرى

رجل طيب حكيم عمود العيلة والكل يطيع اوامرة ويتصرف دائما لصالح عائلتة والحفاظ عليها وعلى كيانها ويسعى لكى لا يتفرق اولادة واحفادة فالكل يعيش ف بيت واحد واسرة واحدة

أبناء الحاج محمد

الكبير محمود والد اياد وملك

الثانى احمد والد عمرو وعلا

الصغيرة ندى والدة رانسى

الفصل

الاول_و_الثاانى

فى قاعة الأفراح يتجمع عائلة العميرى والاقارب والأصحاب والمعارف فاليوم حفل زفاف حفيد العميرى وحفيدتة أيضا .

فى غرفة بالفندق تتزين العروس فاليوم سوف تزف إلى حبيبها وتبدا حياتها معه . .

(كانت ترتدى الثوب الابيض ويظهر جمالها كان عبارة عن فستان مطرز من الصدر وضيق من عند الخصر ويتسع من أسفل ديل سمكة وبحمالة رفيعة )

كانت رانسى قلقة وتنتظر قدوم جدها الحبيب ليسلمها إلى فارس احلامها . .

فى الأسفل الجميع يتهامس فالعريس تاخر ولم يحضر موعد عرسة وبدأ القلق يعم الاهل والجد بالأخص

الحج محمد العميرى: اياد فين زفت اتاخر لية لحد دلوقتى اتصل استعجلة الناس كلت وشنا

اياد بحزن: جدى تعالى بس لحظة عايزك

الحج محمد: فى اية يا بنى خير

اياد باسف: للاسف ياجدى مش خير خالص عمرو كلمنى دلوقتى وقال إن مسافر ومش هيتجوز رانسى

الحج محمد: اية هو اتجنن ولا اية اعمل اية بس ياربى ازى الحيوان دة يسيب بنت عمتة يوم الفرح الناس تقول اية وانا اقول اية لبنتى اعمل اية بس ياربى

اياد: انا هقولك تعمل اية ياجدى وتنقظ سمعت رانسى وسمعت العيلة وماحدش يقدر يتكلم

الحج محمد: قول يا اياد

اياد: ...

الفصل #الثانى

اياد: انا هتجوز رانسى ياجدى وماحدش يقدر يفتح بوقة بكلمة واحدة.

الحاج محمد: انت عارف يا اياد انت ابنى مش حفيدى واتمناك لرانسى بس هى يابنى هترضى ازى وهى عارفة ان فرحها انهاردة على عمرو

إياد بحزن: عارف ياجدى سبلى رانسى وانا هطلع اتكلم معاها وانت عرف بابا وعمتى عشان مش يتفاجو وانا هقنع رانسى

الجد: ربنا معاك يابنى

توجة الحاج محمد إلى اولادة وقصى عليهم ماحدث

ندى: اية اياد ورانسى اة ياكسرت قلبك يابنتى

محمود: السافل جاى يسبها دلوقتى لازم يتربى

احمد بحزن: انا ماعرفتش اربى هو حيوان ومايستهلش رانسى سامحنى يابابا سامحينى ياندى حقك عليا

ندى بحزن: كتر خيرك ياخويا ابنك يعمل فينا كدة

الجد: بس كفايا كلام واياد هيتجوز رانسى وعمرو لم اشوفة انا هربية من جديد. .

يطرق اياد باب الغرفة وتفتح ملك اختة

ملك: اياد تعالى

اياد: اخرجى ياملك انزلى تحت عايزينك وانا هتكلم مع رانسى

ملك: اوكية

اياد بانبهار: اية الجمال دة

رانسى بكسوف: بجد ياابية حلوة

اياد: قمر ياحبيبتى

لينا: ميرسى هو انت إللى هتنزلى فين جدو

اياد: انا عايز اتكلم معاكى الاول ماشى وبعدين انادى جدو اتفقنا

لينا: اوكية

اياد: انتى عارفة انا بحبك قد اية بخاف عليكى اوى ومش بحب حد بجرحك او يزعلك

رانسى باستغراب: انا عارفة يا ابية انت اكتر حد انا قريبة منة وبشتكى لية كل حاجة واللى يفرحنى ويزعلنى انا بحبك اوى يا ابية

اياد بتنهيدة: اممممم طبعا انتى بتثقى فية وفى كلامى مش كدة

رانسى : اة طبعا

اياد: عمرو سافر وسابك وهو اصلا ندل مش يستهلك مش يعرف قيمتك وبكرة يندم انا هربية على إللى عملة دة والله ماهسيبة وهرد اعتبارك واخدلك حقك منة

رانسى بصدمة: هاااا عمرو سافر وسابنى يعنى اية يعنى اية انا مش فاهمة طب فرحى دة وانا والناس وجدو وماما وكل دول اية هو دة حلم صح حلم ياابية

اياد بيمسح دموع رانسى : والله لندمه على كسرت قلبك ودموعك دى بلاش اشوف دموعك عشان خاطرى

رانسى بدموع: لية لية طعنى فى قلبى وكسر فرحتى لية اليوم إللى كل بنت بتتمنا يحصل فية انا كدة لية هو لية سابنى كدة لية انا مش حبيت حد غيرة يعمل فية انا كدة لية لية يجرحنى لية يخزلنى لية يضيعنى لية

اياد بيحضنها: اهدى ياحبيبتى هو مايستهلس دمعة واحدة دة ندل وحقير وجبان وانا اوعدك مش هسكت وهدفعة التمن غالى غالى اوى .

اياد: رانسى انا هتجوزك عشان مش حد يتكلم عليكى ويجيب سيرتك وعشان العيلة وسمعتها:

رانسى بصدمة… ....انتظروني الفصل صغير لسه بنسخن مع بعض كدا وبنتعرف علي ابطال القصه والشخصيات اللي هتكون معانا في القصه


لقراءة الفصل التالت والرابع من هنا


تعليقات



CLOSE ADS
CLOSE ADS
close