القائمة الرئيسية

الصفحات

الجزأ الثالث الحلقه السادسة اميرة في بيتنا اميرة قلبي



 الجزأ الثالث 

             الحلقه السادسة

             اميرة في بيتنا 

              اميرة  قلبي 

(داخل غرفه بنات صالح )

منال / بصدمه محمود انت بتقول اي انت اكيد مش في وعيك 

محمود/ بجديه ولا في وعي وعمري ما كنت في وعي زي النهارده 

منال.  /  انت اكيد واحد تاني غير اللي انا عرفته 

محمود./ ليه

.منال/ ببكاء عشان محمود  اللي انا عرفاه.  عمره ما يفكر في واحده مجوزه وعلي زمه واحد تاني 

محمود/ منال انا قولتلك الكلام دا عشان عرفك هتطلقي من جوزك ومش هترجعيله تاني 

منال ببكاء/  إنت هتخليني اندم اني كلمتك وهتثبت للكل أنهم صح 

محمود. / عمرك ما هتندمي انك كلمتيني ولا أنا هندم اني كلمتك ولا ندمان اني كلمتك ولا ندمان اني حبيتك 

منال / بشخط كفايه كفايه خلاص يا محمود لحد هنا وكفايه.   وارجوك متتصلش تاني 

محمود./ طيب انا هسيبك لحد ما تهدي 

منال./ ببكاء انا قولت لحد هنا وكفايه الله اعلم بتقول عليا اي

محمود./بقولك عليكي انك اشرف واحده عرفتها وأطيب واحده عرفتها ومتستهليش كل اللي بيحصلك ولو فينا حد غلطان يبقا انا عشان اعترفت بحبي ليكي قبل ما تخلصي اجراءات طلاقك 

منال  / سلام يا محمود مش قادره اسمع كلام تاني 

محمود/ماشي سلام دلوقتي 

بقلم زهرة الجبل

        (داخل شقة يوسف )

ذهب يوسف الي الغرفه الموجوده فيها أميرة وجدها تجلس علي الأرض في زاويه من الغرفه وضامه قدميها الي صدرها وتبكي بكاء الاطفال 

لا يعلم هل يضحك علي حالها هذا ام يحزن لانه اغضبها 

يوسف. / بابتسامه.   التليفون بره اجبهولك عشان تتصلي بخوكي عشان يجي يخدك

لم ترد علي كلامه واكتفت بالبكاء 

يوسف/ بابتسامه.  وبهدوء.  يا بت انا مقصدش انك هبله بالمعني اللي فهمته 

اميرة./ هي تبكي بشده. وهي ليها معني تاني غير اللي فهمته 

يوسف/ يا بنت انا اللي اقصده انك هبله لو فكرت اني اسمع لعاصم نلعب ولو انا لو مش واثق ان عاصم بيحب ولاء بجد ما كنتش سمحت ليه يفكر فيها مجرد تفكير بس انتي  هبله عشان صدقتي في اني اوافق على حاجه زي كده

اميره /وهي تمسح دموعها بفرح يعني انا مش هبله هبله

يوسف/ ههه لا انت كده هبله هبله

اميره/ بحزن ماشي

يوسف/ لا خلاص انا اللي اهبل عشان ازعل اغلى حاجه عندي  احلى عيون تبكي بسببي

اميره/ بفرح انا اغلى حاجه عندك

يوسف /هو انتي عندك شك في كده

اميره /دلوقتي نشوف 

قامت من على السرير 

يلا نام على السرير

يوسف/ بلؤم يا سلام بس كده ده هو المطلوب

اميره /يوسف مش اللي في دماغك خالص

يوسف /وهو يغمز لها طيب ما نخلي اللي في دماغي

شكلك لسه زعلانه وانا عايز اصالحك

اميره /بشخط يوسف

يوسف/ ماشي خلاص المطلوب بقى ايه مني

اميره /ثواني وراجع لك 

واسرعت الى خارج الغرفه

بقلم زهرة الجبل 

          (داخل غرفه اولاد صالح)

عاصم /بعصبيه والله يا ولاء لو عملتيها لعمل جريمه واهو حظرتك

ولاء/ بعصبيه وانت بالك انا هتجوز اللي انا اختاره كنت اخويا ولا ابويا عشان اخد رايك انت حيالله  اخو جوز اختي 

عاصم/ بعصبيه انتي ليا انا وبس فهمتي

ولو حصل وافقتي  هقتله. واقتلك 

ولاء /انت واحد مجنون

عاصم /بهدوء يا بنت انا باحبك ولو دورت في الدنيا كلها عشان تلاقي واحد يحبك بجد مش هتلاقي

ولاء /بس انا مش باحبك

عاصم/ بكره تحبيني و هتموتي في كمان وابتسامه يا بنت انا بغسل المواعين فين هتلاقي واحد فيه الميزه دي

دي ميزه  مش هتلاقيها في الدنيا كلها 

ولاء /بعصبيه هو الحب عافيه

عاصم /بصوت عالي ايوه عافيه وغصب عنك هتحبيني

ولاء/ انا اخر كلام عندي قراءه فاتحتي الاسبوع اللي جاي خلص الكلام سلام

وغلقت الهاتف نظر عاصم الى الهاتف نظارات كلها شر وغضب

دخل عمر وجد عاصم واضعح عليه الغضب الشديد

عمر/ بغضب عرفت اللي حصل

عاصم/ مش عايزه اعرف حاجه

عمر /بحزن ولاء

عاصم/ بلهفه مالها

عمر /بحزن شديد هتتخطب

عاصم/ بتنهيدة.  ألم  عارف

عمر /مين قال لك وعرفت ازاي

عاصم/ كنت عند يوسف لما كلمت اختها اميره اخبرتها  بالخبر المشئوم  و انت عرفت ازاي

عمر / من شويه كنت عند ام لون السما ولاء اتصلت بهم تدعيهم على الخطوبه

عاصم/ بعصبيه اتصلت بيهم على جنازتها

عمر//بيأس والعمل 

عاصم/ اعرف هو مين الاول ام العمل خليه علىا

عمر/ خلي علي هو مين

عاصم/ و هتعرف ازاي ومين

عمر /اشتري اي حاجه لامل   هخليها  تدحرج ولاء في الكلام وتعرف هو مين واسمه ايه وبيحب ايه ما بيحبش ايه و بيلبس ايه ده لو حابب مقاس رجله امل هتعرف دي سوسه

عاصم/ بتفكير امل. !! حلو قوي الكلام ده

عمر/ بس بشرط

عاصم/ بتسائل شرط اي

عمر /ولاء مش ليا ولا  ليك

عاصم/ بلؤم موافق

بقلم زهرة الجبل

            (داخل شقه جليله)

سماح/ بس انا قلت اللي عندي وانت ما عملتيش حاجه

منال /برجاء ممكن توطي صوتك عشان امك واختك ليسمعونا

سماح /ما هو انتي اللي بتعصبيني

منال /بهدوء  يا سماح افهميني  الجواز مش بالغصب هو لو بيحبك اكيد كان طالبك للجواز

سماح /يعني افهم من كلامك انك طلعت من الموضوع

منال /انا عملت اللي عليا حاولت  اقنعه  بس هو اللي رافض اعمل ايه ثاني

سماح /بلوي  بوز والله دي مش مشكلتي

منال /يعني ايه

سماع/ بلؤ يعني لو ما خلصتيش موضوعي موضوعك مش هيخلص والكل هيعرف به

منال /بدهشه ياه انت بتهدديني وش كده طيب حوري في الكلام

سماح/ انا مش باحب الف وادور انا صريحه انا مش لابسه قناع الشرف وانا ٠٠٠٠٠٠

منال/ بخنقه خلاص يا سماح كفايه لحد كده كفايه قوي يا بنت عمي

سماح /يستحسن تخلصي لي الموضوع

خرجت منال وكان العالم كله يدور حولها خرجت وكلها الم وحزن لا تدري ماذا سوف تفعل مع هذه الحرب ايه

      (داخل غرفه اميره ويوسف)

وبعد مده من الانتظار دخلت اميره وهي تحمل الصندوق نفسه الذي يوجد فيه الاشياء الطبيعيه

يوسف/ بتساؤل ايه ده

اميره /اي يا  يوسف ما انا قلتلك على اللي جواه تحب اقول لك ثاني

يوسف/ اقصد هتعملي بيه ايه

اميره /احم بس من غير زعل ولا صوت عالي

يوسف/ بابتسامه من غير زعل ولا صوت عالي

اميره /صاحب عمك الحاج حسين يعني صاحب بابا كان تعبان وضهره وجعه كل يوم يروح الطبيب يقوله انك ما عندكش حاجه واحد ثاني بالحجامه ودلوقتي بقيت زي القرد بابا قال لحوده و حوده قال لي

يوسف/ قالك ايه

اميره/تعرف يا جو  ده الرسول عليه الصلام والسلام عملها لها فوائد كثير قوي منها بتخرج الدم الفاسد من الجسم وبطهر الجسم من السموم و غيرها كثير

نظرت الى يوسف وجدته ملامحه  جامده ادركت انه غاضب وسوف يثور عليها

اميره/احم خلاص يادنيا انسى الموضوع خالص ولا كاني قلت لك حاجه وحملت الصندوق عن اذنك 

يوسف/ استنى هنا

اميرة /بخوف.  نعم يا حبيبي 

تفاجأت اميره بفعل يوسف.  فقد مد لها رجله وهو مبتسم 

اميره. /بدهشه.  انت موافق ومش زعلان وسلمت رجلك كدا علطول 

يوسف. / هههههه سلمت رجلك اي هي كانت رهن عندي ولا اي 

اميره / وكمان بتهزر 

يوسف/  ببتسامه.  انا سلمت حياتي كلها ليكي ورجلي جزأ بسيط من حياتي.   وبمداعبه.  بس حاسبي يا بت دي رجلي مش رجل خروف 

خافت أميرة في البدايه وترددت كثيرا 

يوسف./  امال عايزه تبقي دكتوره ازاي دا انتي دكتوره خايبه.  خالص.     وببتسامه تعالي هنا جمبي.  

جلست بجواره علي السرير وهي حزينه 

اميرة. /بحزن.  انا منفعش اكون دكتوره 

يوسف./  الدكتور الشاطر.    ميخفش من الدم والمشرط والتشريح.   لازم يكون قلبك جامد. المشرط هو اللي يخاف منك لازم. تجمدي قلبي وإلا هتروح تحت ايدك أرواح بغلطه بسيطه 

اهم حاجه الثقه بالنفس بس تكون بحدود 

اميرة./  حاضر. هبقي معنديش احساس خالص 

يوسف/احم.  لا الاحساس خليه معاي انا وبس  وغمز ليها     فهماني يا دوك

اميرة./  يوسف خلينا في المهم 

يوسف/ طيب يلا العبي في رجل جوزك. اهو تيجي فيا احسن ما تيجي في الغريب 

وبعد معاناه أنجزت اميرة المهمه الصعبه

اميره./  اوووف اخيرا خلصت.  بص كدا يا جو انا كدا تمام

يوسف./بابتسامه  وطلعتي دكتوره شاطره اهو.  نضفتي كويس وطهرتي كويس.  وربطي كويس 

اميره /هنصبر لحد ما ربنا يسهل كل وقت تاني هعملها بس في اماكن مختلفه في رجلك وكمان هدهن رجلك بزيت حوده جبهولي وهتحرك رجلك كل يوم دقيقه واحده 

يوسف/  بحزن. ماشي

اميرة/ بدلع.  الله الله حبيبي زعلان ليه.  بص هودي الحاجات دي وهجيلك اشوفك زعلان ليه وغمزت ليه 

يوسف./ بلهفه.  طيب بسرعه.  

اميرة.  /بدلع.    هوا 

واظبت اميره تدليك رجل يوسف بالزيت الذي احضره لها محمود وتحريك رجله ببطء شديد 

بقلم زهرة الجبل

         (في معمل علاء البنهاوي )

عاصم/ السلام عليكم 

علاء./  وعليكم السلام.     اتفضل  تحب تحلل.  اي

عاصم/ بغيظ.   ضغط وسكر واملاح ودم وبول 

علاء/ يا ساتر يارب.  اي دا كله انت لسه صغير علي دا كله

يوسف/المرض ملهوش في الصغير ولا الكبير وخصوصا مرض القلب 

علاء /سلامه قلبك.  واي جاب المرض لقلبك. شكلك كنت بتحب 

عاصم./  دا عشق وحياتك 

علاء/ بس الحب بيقوي القلب مش بيضعفه

عاصم./  الحب. بلاء.   ليس له دواء.  شكلك  محبتش قبل كدا 

علاء. /صراحه لسه موصلتش للحب اللي بتقول عليه بس انا خاطب جديد وانا معجب بيها جدا 

عاصم /بصوت هاني وجع في بطنك يا بعيد 

علاء /بتقول حاجه 

عاصم / بابتسامه صفره   لا خالص 

علاء/طيب حضرتك هتحلل اي دلوقتي 

عاصم. بتلقائية.   تحليل اي

علاء/ بتعجب.  هو انت جاي هنا ليه


عاصم./احم.   اه اه.   اكيد هحلل بس الكلام خدني معاك.  ومعاني مشوار مهم معلش خليها وقت تاني 

علاء/ عموما تنور في أي وقت 

عاصم.  /سلام  عليكم 

علاء /. وعليكم السلام 

عاصم.  /بهمس.  يكشف تولع انت والمعمل بتاعك دا.  حرقت دمي 

زهرة الجبل


متابعه بليييييز

تعليقات

التنقل السريع
    close