الحلقة الأولى
قصه
اميره في بيتنا
الفصل الاول
تدخل العروس شقه الزوجيه وهي تجر زيل فستانها الطويل تدخل وكلها الم وحزن فهي عروس ولكن ليس كمثل اي عروس
يبعد يدها بشده
يوسف::::لو سمحتي مش عايز مساعده من حد
يوسف البالغ من العمر30عام يجلس علي كرسي متحرك وعيناه كفيفتان نتبجه لحادث اثناء عمله
اميره انا كنت عايزه اسعدك
اميره البالغه مز العمر 17عام فهي في المرحله الثانويه
يوسف مش عايز مساعده من حد لو طلبت ابقي ساعدي لو مطلبتش متعمليش حاجه خلاص
اميره علي رحتك بس يا ريت تكلمني باسلوب احسن من كدا
يوسف احنا مفيش بينا كلام عشان يكون احسن ولا اوحش
اميره احسن برضو
يوسف تزوج من اميره نتيجه للعلتبن
فكل واحد يكن حقد وكره الي الاخر
اميره كانت تحلم تصبح طبيبه فهي كانت متفوقه في دراستها
ويوسف كان متفوق في عمله بسبب الاصابه انتهت كل احلامه
فكل واحد يظن انه قضي علي احلام الاخر
مااااذا سوف يحدث بين اميره ويوسف
تقف اميره في منتصف الغرفه وهي محتاره في امرها
ماذا عن وضعها الجديد مع ذلك اليوسف وكيف المعيشه معه
قطع تفكيرها صوته الرجولي الخشن
يوسف انا هنام في الغرفه التانيه وانتي هنا ورحل بكرسيه دون سماع اي رد من اميره
جلست اميره بكل حزن علي السرير وتذكرت ما حدث منذو تلات شهور
فلاش باك
داخل منزل حسين والد اميره
فاطمه مالك يا حج داخل البيت وكلك هم حصل حاجه يا اخويا
فاطمه زوجه حسين وام ولاده ورفيقه كفاحه
حسين عبدالسلام اخويا اتخانق مع واحد والراجل بين الحيه والموت ربنا يستر لو الراجل مااات هيبقي خراب وحل علي الكل خراب
فاطمه سترك يااااارب استر يا ستار هو اخوك صاحب مشاكل من يومه انا قولت مسيره هيعمل مصيبه
حسين هروح اشوف الراجل عامل اي سترك يا رب
فاطمه مستوره باذن الله ربنا كريم
داخل غرفه بنات حسين
تدخل فاطمه علي بناتها وجدتهم يشاهدون التلفاز
فاطمه ابقو قابلوني لو واحده فيكم فلحت
حسين لديه اربع بنات وولدان
رحاب مالك يا بطوط هو التلفزيون حرام نسمعه ولا اي
رحاب في السنه الاخيره من كليه تربيه
ومخطوبه الي ابن خالتها
رحمه مالك يااا ست الكل سحس مزعلك ولا اي قولي قولي وانا اعرف شغلي معاه
رحمه في السنه الثانيه من كليه صيدله
ولاء اها هي هتعرفه غلطه بس 😊😊
ولاء اولي كليه علوم
حسين لم يبخل علي بناته بأي شئ من الحنيه ولا التربيه وعمل كل مجهوده لكي يخرج اولاده علي احسن صوره سواء من جه الاخلاق او التعليم
فاطمه اخرسي انتي وهي اتكلموا علي ابوكم عدل
رحاب نقدم لكي الاعتزار سيده فاطمه
فاطمه هو انا خلفت غير اميره كامله وعقله
ولاء مالك ياااا ميرو سرحانه في اي
اميره في الثانويه العامه وكل حلمها تصبح طبيبه وهذا ايضا حلم والدها
اميره هااا حد بيكلمني
رحمه هههه حد بيكلم لا لا خليكي في توهانك
فاطمه مالك يا اميره حد مزعلك
ولاء يمكن بتحب😍😍😍
فاطمه اخرسي قطع لسانك حب اي وكلام فاضي اي خلي واحده تفكر بس تحب والله اسمهاا علي يدي
رحاب الله هو الحب حرام طيب انا بحب اابن اختك
فاطمه هو انتي حد قاادرك
رحمه الله مش خطبها يا بطوط وجوزها المستقبلي
فاطمه لما يبقي جوزها تبقي تتنيل وتحبه
وانتي كمان ابقي حبي عشان اقطع رقبتك
رحمه مش لما اتخطب
وبدأ صوت فاطمه يعلوي نتيجه شدة غضبها علي بناتها
رحاب بهدوء احم ماشي يا بطوط احنا خلاص مش هنحب غير لما ربنا يكرمنا ونمشي من البيت بتاعك دا
فنظرت لها نظرة غضب
واكملت رحاب احم اقصد نجووووز 😁
مش كدا يااا بنات وغمزت لهم بيعنيها ☝
كلهم في نفس واحد وبصوت عالي اكييييد
رحاب ارتحتي يا بطه
فاطمه هو اللي يخلف زيكم يرتاح
ابعدي خليني اعدي ساده الطريق
رحاب الله هو ولا حاجه عجباكي
نظرت لها نظرت غضب
خلاص خلاص اتفضلي مولاتي 😀
وتركت الغرفه وهي تبرطم بكلام غير مفهوم
رحمه وبعدين في ست الحبايب مش هعرف حب ولا اتحب يعني
ولاء ندعي ربنا يجعلنا بلا قلب 😢😢
عشان بطوط ترتاح
رحاب وانا مالي بيكم وبصوت اقرب الي الهمس انا عايشه حياتي مع الواد ابن خالتي هو صحيح رغاي زي خالتو فاطمه بس بموووووت فيه
ولاء ياااااارب عشان نرتاااح من واحده
رحاااب اخرسي ياا بت
وبدأت اصواتهم تعلي
رحمه بصوت عالي سكوووووووووووت فاطمه هتسمع وهاجي بالشبشب كالعاده😈
بصو بصو اميره بقالها مده سرحانه وعماله تشخبط في الكراسه
رحاب بهمس تعالوا نشوف بتعمل اي بس بصوت واطي محدش يجيب صوت
ومشيوا بهدء وجدوا اميره فاتحه دفتر يوميتها وراسمه قلوب وحولينه اسم محمود وحروف ملونه
رحمه بصوت هامس احم احم
اتخدت اميره من اثر الصوت واغلقت الدفتر بسرعه
اميره وهي متلعثمه بالكلام وفي اي ليه كلكم واقفين كدا في حاجه
ولاء بنظرات خبيثه لا يا ميرو كملي كملي كملي احنا حبينا نطمن عليكي
اميره بتهته وانا كويسه وزي الفل
رحااب يارب ديما بس اي اللي كنت تعمليه واي القلوب دي واسم محمود
رحمه بحيره مين محموووود ياااااميرو ابن امي وابويا
اميره بتهته دا دا دا دا محمووووود هيكون مين يعني اخويا واخوكم هو في غيره
ووجدتهم متنحين فيها
اصله وحشني بقاله مده في الغربه ونفسي يرجع
رحاااب بعدم تصديق واحنا كمان بس مرسمناش اسمه وحولينه قلوب
اميره حاولت تغير الموضوع بطريقه اخري
فبدا صوتها يعلو
اميره وفيها اي عن اذنكم راحه الحمام
استغرب البنات من طريقه كلام اميره وتصرفها الغريب
رحااب بحيره اي الحكايه هو حوده وحشه قوي كدا
ولاء ببتسامه خبيثه يمكن
واكيييييد وحشها بس في حد تاني وحشها
نظرت رحمه ورحاب الي ولاء بستغراب
رحمه بضحكه صفره يبقا حسين 😀😀
ونظرت الي ولاء ورحاب وجدتهم ينظرون لها بغضب
رحااااب حد قالك انك ظريفه 😈
رحمه كتير والله
ولا سيبكم من الهزار انا عندي كل جديد وحصري
رحمه تقصدي اي
ولاء تدفعوا كام وانا اقولكم اي الجديد
رحاااب بصوت عالي اخرسي قولي
ولاء طيب متزقيش الله
بأبتسامه خفيفه
اصل اميرة معجبه بالاستاذ محمود
رحمه محمود مين؟؟
ولاء محمود استاذ الرياضه
رحمه ورحاب نعم محمووود استاذ الرياضه
رحمه وانت عرفتي من فين
ولاء مش ملاحظين كل كلامه عليه الاستاذ قال الاستاذ عاد
رحاب ملاحظين بس عادي مش لدرجه حب واعجاب وبعدين مش لقيت غير المعقد د
رحمه صحيح انا افتكرت انا كلامها عليه كتير المعقد دا
ولاء خلاص خلاص اهي جات
(داخل غرفه حسين)
دخل حسين الغرفه ومن الواضح علي ملامحه الغضب الشديد
فاطمه مالك يا ابو محمود
اي عامل الراجل
حسين بغضب الراجل ماات مات مات
فاطمه بصدمه يلهوي يادي المصيبه يادي الوكسه
حسين دا خرااااب وحل علي الكل
عبدالحميد هرب ومحدش عارف هو فين واهله قالين الدنيا وعايزينه حي او ميت
فاطمه بصدمه هرب هرب طيب والحل
حسين بلد كلها مقلوبه عليه ربنا يستر
في قعده عند العمده هروح اشوف هنعمل اي كبرات البلد هيحاولوا يلموا الدنيا
فاطمه سترك ياااااااارب
( سقيفه العمده)
اجتمع فيها اهل القاتل والقاتيل وبعض كبرات البلد
ابو القتيل حق ابني لازم ناخده لحسن البلد كلها تولع
العمده هتاخده من مين االقاتل هرب
صالح اخو القتيل هناخده من البلد كلها لو مش من القاتل
العمده كدا هتروح فيها ناس ملهاش ذنب
صالح التار من اقرب حد ليه يا تجيبوا عبد الحميد
احد كبار البلد سيبوا العدل هو اللي يحكم
ابو القتيل واحنا من امتي بندخل الحكومه بينا
العمده مش احسن من ناس هتروح فيها وهي ملهاش ذنب
صالح انا هاخد بتاره لو علي البلد تولع
احد كبار البلد وهتاخده من مين القاتل وهرب
صالح اقرب حد ليه
العمده صالح ملهوش ذنب ليه
وعبد الحميد مش معاه ولاد
عم القتيل و التار من اخوة
العمده حرام حسين ملوش ذنب
احد كبار البلد خلاص نجوز اتنين من العيله
صالح التار
العمده اهدي بس يا صالح انت ليه عايز البلد تولع دا حل مؤقت
فعلا نجوز اتنين من العيله ولما يرجع القاتل كل واحد يروح لحاله
ابو القتيل واحنا موافقين علي الحل المؤقت
صالح ليه كدا
ابو القتيل صالح خلاص احنا موافقين
العمده تمام مين اللي هيجوز مين عبد الحميد معاه بنتين مجوزين
عم القتيل واحنا منقبلش واحده مجوزه ومطلقه
احد كبار البلد خلاص واحده من بنات حسين مع واحد من عيال صالح
صدم حسين من الكلام بناتي انا انا بناتي لسه بيتعلموا ومش هوافق
صالح خلاص التار منك او من ولادك
حسين بصدمه ولادي واي ذنبهم
صالح عمهم قاتل
العمده صلو علي النبي صلاه الجمعه واجبت نصلي ولينا قاعده تاني
الجميع عليه الصلاه والسلام