أخر الاخبار

رواية صعيدي علمني الادب بارت 11 و 12 فقط علي النجم المتوهج



 ❣️صعيدي علمني الادب❣️


البارت👇11👇وصلوه ل1500وانزل بارت بليل زعلانة منكو اوي


روح: ماتستعبطش يا يونس افتح يونيييييس بااااااباااا عاااااااا الحقونييييي😭...


نزلت من علي السرير وهيا بتصوت راحه ناحيه الشباك


روح: حديييد ليه حرااااام يالهوي يالهوي اعمل ايه ...


التعبان رايح ناحيتها تاني...


طلعت تجري ناحيه الباب..


روح: اقولك لاتأذيني ولا ائذيك ماااشي عااااا اه يا يونس الكلب دقااات قلبي علت هامووت ..


التعبان رايح ناحيتها تاني


روح: لااه ده انت مصمم بقا هوا موصيك عليا ...اعمل ايه اعمل ايه يا ربي ..


بصت لقت شنطتها علي السرير طلعت تجري عليه ومسكت شنطتها وطلعت تليفونها ...


روح: يارب ترد يا باباااا


رنت علي ابوها كتير ما ردش ...


روح: كده يا يونس ..كده بتبص علي الارض مالقتش التعبان فجأة لقته قدامها علي السرير.


نزلت تجري من علي السرير اتنعقلت وقعت ...


روح : اه يا ضهري اه ..حاولت تقوم بسرعه وهيا بتقنع نفسها انها قادرة علي التحدي و المواجهه...


روح وهيا ماسكه ضهرها: ااااه ايه ده التليفون فين ...وقع تحت السرير اهئ اهئ عملت ايه في حياتي لكل ده ياربي ..


التعبان فضل واقف زي ما هوا تقريبا هبط..


روح: دلوقتي هبطت ابوس ايدك اتعتع من مكانك بقا ارجوك ...


فضل واقف برده...


روح: اكيد انت راجل عشان تنح اه لو في يوم نلاقي كل الرجاله انقرضت بس يسيبوا بابا ومصطفي كيوت كده ومثقف ودمه خفيف والواد كرم شكله طيب ...


التعبان راح ناحيتها تاني ...


طلعت تجري وجابت التليفون بسرعه ..


روح: يابابا رد بقا حرااااااام اهئ اهئ 

بقلم حنين عادل

................... 

في الفرح...


الصعايده دول ...الصعيدي دايما ريس عشان متربي كويس مستشار محامي ودكتور طيار و ظابط ومهندس


الاغاني شغاله والناس نازله رقص ومصطفي كان بيرقص ..


مصطفي راح ناحيه يونس ..


مصطفي: يونس


يونس: مش سامعك 


يونس خدوا وطلع بره بعيد عن الفرح..


مصطفي: مش خبرتني انك هتجيب روح معاك وخلتني امشي بعد ما كنت واقف هاخبط علي الباب ماجبتهاش ليه ؟!!


يونس: لقتها تعبانه فقالتلي روح انت .


مصطفي: تعبانه مالها انا هاروح اشوفها واطمن عليها


مصطفي كان رايح ...


يونس مسكه من ايده..


مصطفي: ايه؟!


يونس: انا عارف تعبانه مالها ..سيبها


مصطفي: مالها يا خوي؟!!


يونس: اباااي عليك يا مصطفي حاجات بنات 


مصطفي : حاجات بنات ايه ؟؟! اااه فهمت فهمت 😂


يونس: طيب يلا روح هيص مع صحابك


مصطفي دخل يكمل رقص ويونس دخل وراه واقف بعيد بيبص علي العروسه والعريس بابتسامه ..


يونس بتفكير: ميته (امتي) يا يونس تفرح كده وتلاقي اللي تعشقك وتتحملك وتكونلك الدنيا بحالها وتعوضك سنينك ميته ...فجأة اجت صورة روح قدامه ..

بقلم حنين عادل

 ايه يا يونس اتعلمت القساوة دي منين هههه اكيد عارف منين ..واقف ولا كأن حاجه حوصلت وسايبها لوحديها مع حيه افرد عملت لها حاچه هاتكون مبسووط ده انت زعلت لما كانت هتعاود مصر كانك ميتلك ميت لاه انا هاروح افتحلها انا مش كده ...


مشي يونس وهوا في نيته يروح يفتحلها..


لولولولولولولولي لولولولولي مبروك يا عريس مبروك يا عروسه ..


بيلف يونس علي الصوت بيلاقيها روح ...


كل اللي الفرح من رجاله وستات مبحلقين فيها ..


روح وكرم وهما وافقين علي المسرح ...


روح: بالمناسبه الحلوة دي بقا هاغنيلكم انتوا ماتعرفونيش انا روح بدر النمر .


روح راحت للدي جي وقالتله حاجه ...


وبعدين رجعت تاني ...


..اوبا ايه الجمدان ده دي فرسه ومحتاجه خياال


* ايوه ربنا يوعدنا..


يونس كان واقف وسامع ومتعصب علي اخره ...


يونس بتفكير: اهدي يا يونس ماتبوظش فرح صاحبك اهدي ...


روح وقفت علي المسرح ...


وبدأت تغني وترقص في نفس الوقت..


جاني بهداوة داوى جرح قديم وجدد

روحي راحت مني نن عينه خدني غصب عني هوبا


علم علامة جوة قلبي سابلي بصمة

بسمة العيون ورسمة الشفايف شايف الحلاوة


اصل الافندي دة في حتة تانية عندي

مترستق جوة قلبي وفي قلبي له غلاوة


طلع كرم ومصطفي يرقصوا معاها والفرح شعلل بزيادة ويونس خلاص هايطرشق من العصبيه وهيا بترقص وبتغني زي طريقه روبي لكم ان تتخيلوا..


مين ده اللي ساوى بينه وبين الناس دة ماس وهما نحاس

حساس وروحه حلوة زي غنوة رقصة هوبا


مش ممكن انسى كل كلمة همسة لمسة

قلبي جوة وبس هو اللي بحبه وجنبه بحس قوة(قالتها وهيا بتشاور علي كرم)


انا شوفت كتير وقليل وماشوفتش حد جميل وتقيل كدة

استاذ فنان دكتور مدرسة فن وهندسة ايه دة كل دة (وكرم بيرقصها ويلففها)


دة ادرجي حلنجي ومزاجنجي بس جد ومش كلامنجي

دا فتني هوسني تعبني ما ريحني

واشواقي تمرج اوي اشواقي تمرجحني 


خلصت الاغنيه ويونس كان طالعلها وناوي يجبها من شعرها...


كرم نزل علي ركبه ...


يونس وقف باستغراب ..


كرم: تتجوزيني؟!


روح بابتسامه: موافقه ...


سمعها يونس من هنا وطلع علي المسرح وفاجئ كرم ببونيه في وشه..


كرم تف الدم اللي اجي في بوقه علي جمب وراح عاطي ل يونس بونيه...


بعدت روح ومصطفي بعيد..


ويونس وكرم نازلين ضرب في بعض والناس بتحوشهم عن بعض...


روح قربت وشدت يونس بعصبيه: ابعد عنه هوا عملك ايه ؟!


فاجأها بقلم ومسكها من شعرها وشدها وراه وكرم نايم علي الارض واخد علقه تمام ...


مصطفي راح يقول لبدر وشاكر علي اللي حصل هما كانوا قاعدين مع رجاله البلد الكبار واغلبيه الفرح شباب..


روح: اااه سبني ..سبني ياغبي ..


فضل ماشي لحد ما وصل البيت ..


روح بعصبيه: سيبني


سابها من ايده وزقها ...


وقعت علي الارض جمب الترابيزة ودماغها اتخبطت وفجاة حست الدنيا عتمه وفقدت الوعي...


يونس بعصبيه : انتي هتمثلي قومييي بتستعرضي جسمك قدام الرجاله ما انت واحدة زباله قووومي..


بيقرب منها وبيعدل وشها بيلاقيها مغمي عليها 


بيدخل بدر وشاكر ومصطفي البيت...


بيجري بدر عليها: رووح روووح انت عملت فيها ايه عملت ايه


مصطفي بيجيب ميه بسرعه وبيرش عليها بس مش بتفوق 


بدر بيمسك يونس من ليقته: عملت فيها ايه انت ناسي انك واعدني ناسي


يونس بيشيل ايده بعصبيه:انت ماتعرفش كانت بتعمل ايه ياعمي


بدر بعصبيه: عاوز تموت البت ميت مرة اقولك تحوش عصبيتك علي جمب وتمسك اعصابك ووعدتني بكده انت مش راجل .


يونس بعصبيه: لاه يا عمي راجل وسيد الرجاله كمان اللي مش راجل اللي ماعرفش يربي بنته ..


طااااخ..صوت قلم نزل علي وشه ..


شاكر: من ميته وانت كده اول مرة احس اني ماعرفتش اربي اخص عليك يا كلب..واداله قلم تاني...


بدر: فعلا انا اللي غلطان مش لاني ماربتهاش لأ لان جبتها حته غريبه عنها وعايزها تتغير وفكرت انك راجل وهتصونها وتحميها وتكون حنين عليها وتكون اب واخ وزوج وتعوضها الحنان اللي اتحرمت منه بس انا كنت غلطان لو كنت جوزتهالك كنت رميتها في النار بايدي ...


يونس واقف ساكت..


بدر قرب علي روح وشالها وطلع علي السلم ..


شاكر: اتصل علي الدكتور يا مصطفي


مصطفي: حاضر يا بوي..


يونس: يابو...


شاكر: ما عايزش اسمع صوتك يا خسارة تربيتي فيك 


فضل يونس واقف مكانه : انا ازاي قلت كده ازاي طاوعني لساني وجرحت عمي بالشكل ده بس هوا كل مرة بيغلطني ومش بيشوف عمايل بنته كل شئ متخطط له ومرسومله كل شئ من يوم ما اجت وهيا مش ناويه تجيبها لبر وغلبتني انا معرفتش اصد قصادها بالعند ماعرفتش وهيا دلوك الغلطانه وانا اللي طلعت غلطان انتي ايه شيطانه ..يتبع..


ولسه اللي جاي تقيل مع كاتبه الجيل😎

❤صعيدي علمني الادب❤


البارت👇12👇


في اوضه روح...


بدر ومصطفي وشاكر واقف ...


روح فاقت والدكتورة بتخيطلها الجرح اللي في دماغها وهيا بتعيط ...


خلصت الدكتورة وكتبتلها علاج ...


بدر: شكرا يا دكتورة


الدكتورة: العفو يا حاج..


شاكر: وصل الدكتورة يا مصطفي وهات العلاج .


مصطفي: حاضر يا بوي


مشي مصطفي مع الدكتورة..


شاكر: ارتاحي يا بتي حمد الله علي سلامتك..


روح: الله يسلمك يا عمي


مشي شاكر وبدر فضل هوا وروح مع بعض...


بدر قعد جمبها ...


روح: انت ساكت ليه ؟!


بدر: انتي ليه بتعملي كده فيا؟!


روح: بعمل ايه ؟!


بدر: بتقلقيني عليكي انتي عارفه انك الحاجه الوحيدة اللي عايشلها لو حصلك حاجه ماعدش ليها لازمه اعيش..


روح ببكاء: انت بتقول كده ليه بعيد الشر عنك انا متخيلش حياتي ثانيه من غيرك ..


بدر: ما تبكيش يا بتي انا عارف انك جيتي هنا مجبورة وماكنتيش عايزة تيجي وانا اللي اصريت احنا هنمشي ..


روح بابتسامه: بجد يا بابا


بدر: بجد يا حبيبتي 


حضنته من فرحتها خلاص الهم انزاح وحققت اكبر انتصاراتها ..


الأب وحده هو الرجل الوحيد في اعطاف هذا الكون يحب انثاه بلا مقابل بلا غايه يحبها في جميع انفعالاتها ..

طيبه / شريره/ مجنونه/حزينه/ مرحه..

وفي كل اوقاتها يحبها..

حاضره /غائبه/حيه/ميته

وهذا هو صمام الامان الذي يطوقها الي 

ابديه الموت ..بقلم حنين عادل

............................

في الصالون..


يونس: يابوي سايق عليك النبي ماتزودهاش عليا انا عارف اني غلطان من ساسي لراسي


شاكر: ماتوقعتش منك انت كده استحاله تكون يونس ولدي اللي ربيته من ميته عصبي قوي كده ومن ميته بتضرب وبتجرح وماعيهمكش حد 


يونس: ابوس علي راسك ورجلك سامحني يابوي انا ماقدرش علي زعلك مني ..


شاكر: مش انا اللي لازم اسمحك عمك اللي غلطت فيه وهنته هوا اللي لازم يسامحك وبعديها افكر انا .


يونس: طيب انا طالعله استسمحه 


شاكر: لاه مش دلوك سيبه يهدي للصبح وماعايزش اشوف خلقتك غير لما تصلح اللي هببته 


يونس بحزن : حاضر يا بوي


طلع يونس وبص علي اوضه روح اللي كان بابها مفتوح ..


لقي مصطفي طالع علي السلم ..


مصطفي: يو.....


مسكه يونس ودخله معاه اوضته وهوا حاطط ايده علي بوقه..


مصطفي : في ايه ؟!!


يونس: الدكتورة قالت ايه؟!


مصطفي: مالكش صالح عامل زي اللي يقتل القتيل ويمشي في الجنازة 


يونس بصله بعصبيه...


مصطفي: احم ..ما تخدش كل حاجه علي اعصابك اكده ماشاء الله لما افتريت عالبت وزقيتها بس وماعملتش غير اكده خدت تلات غرز في راسها بس وكتبتلها علاج وانا جبته ممكن تهملني اروح اعطيهولهم..


يونس : غووور 


مصطفي: حاضر...مافيش غيري في البيت ده تطلعوا عصبيتكم فيه ..


يونس: بتقول حاجه ياض


مصطفي: لاه بكح


يونس: طب كح بره يلا ..


خرج مصطفي من اوضه يونس ..


يونس بتفكير: بعد كل اللي حوصل وخايف عليها مابقتش فاهمك يا نمر .

.........................

في اوضه صفاء...ومكالمه تليفون..


كريمه: كل ده حوصل يا خيتي بسبب الحچاب اللي حطيته في اوضه يونس..


صفاء: حجاب ايه مش هتبطلي جهل يا بت 


كريمه: دا الشيخ مخلوف سره باتع قالي حوطيله الحجاب ده تحت مخدته وهوا ماعايشوفش ست غيرك ويبقوا في نظره قرود ومايبقاش طايقهم واهو بانت البشاير مدد يا سيدي مخلوف مدد


صفاء: والله مافي حاجه جايباكي ورا غير مشيك ورا الدجالين دول ومش بسبب حجابك يا ختي هيا من يوم ما اجت وهما ناقر ونقير. .


كريمه: اهو شغال من قبل ما احطهوله مش قلتلك سره باتع..


صفاء: ماتفوريش دمي يا بت انتي الدجالين هبلوكي سلام ..


كريمه: بالسلامه يا خيتي مسيرك تعرفي انه سره باتع بردك وتصدقي ...

........................

في اوضه روح...


بدر: انا هاروح انام والصبح نمشي ان شاء الله جهزي الشنط .


روح: حاضر..


بدر: تصبحي علي خير


روح: وانت من اهل الخير يا حبيبي..


طلع بدر علي اوضته وروح قفلت الباب ومسكت تليفونها..


ورنت علي كرم..


كرم: الوو


روح: كرم انت كويس 


كرم: الحمد لله..


روح: انا اسفه يا كرم اني دخلتك في كل ده انا اسفه بس ما كانش في الخطه انك تتقدملي يعني ؟!


كرم بتوتر: ما انا اندمجت اوي بس انتي وافقتي يعني ؟!


روح: انا وافقت عشان يونس يتعصب وعمل اللي كونت عاوزاه وقلبها غم...


كرم بحزن: اه


روح: في حاجه واجعاك ولا ايه؟!


كرم: ايده تقيله اوي ابن الرفدي


روح: هههههههه تعيش وتاخد غيرها ..يلا تصبح علي خير كله تمام وورايا سفر بدري


كرم: ايه مسافره


روح: ايوه الحمد لله اخيرا هنمشي ..


كرم: ليه ؟!


روح: بتسأل ليه مش حابه هنا خالص ..


كرم: تروحي وترجعي بالسلامه


روح: ارجع استحاله يا بني دا انا ماصدقت اني امشي يلا اشوف وشك بخير سلام..


كرم: سلام...


روح سندت علي السرير بابتسامه وافتكرت بعد ماحاولت ترن علي ابوها ماردش رنت علي كرم واجي بسرعه 


#flash_back 

كرم : ماتخافيش ما تخافيش..


روح واقفه علي السرير: الحقني يا كرم هايموتني عااااا


كرم: اهدي انا هاكسر الباب ..


كسر كرم الباب ..


روح: حاسب يا كرم حاسب التعبان ..


جاب ملايه ورماها علي التعبان ومسك عصايه وقعد يضرب فوقه لحد ما مات ...


روح: مات ؟!!


نزلت روح ووقفت جمبه..


كرم: لا شكله لسه عايش ...


روح حضنته وكلبشت فيه ..


كرم اتصدم بس حضنها هوا كمان وهوا مبتسم ..


روح خدت بالها بعدت عنه وهيا مكسوفه ووشها احمر..


روح: احم ..انا اسفه 


كرم بتفكير: بتتأسفي هوا انتي ايه معقوله مش حاسه ؟!!


روح: كرم عاوزه منك حاجه.  


كرم: اتفضلي عاوزه ايه ؟!


روح: تيجي معايا الفرح


كرم: بس كده 


روح: لأ عايزه يونس يبقي حريقه هوا لما بيتعصب بيبوظ الدنيا يعني مثلا هاغني وكده وانت ترقص معايا وتمثل انك معجب وكده عشان يحل عني بقا..


كرم: تمام ..


روح: بس تتحمل بقا 


كرم: اتحمل ايه؟!


روح: يونس عنيف لما بيتعصب بيضرب فاعمل حسابك انك هتاخد علقه تمام ..


كرم: علقه ايه هوا انتي ماشيه مع سوسن دا انا افرمه


روح: تمام اتفقنا...


كرم: بس ايه القمر ده اسم علي مسمي يا قمر


روح: دي اقل حاجه عندي وقلت رووح


كرم: لاه قمر ..


روح: طيب قمر قمر يلا بقا انكجني ..


وطلعوا مع بعض من البيت ودخلوا الفرح..


#back 


روح: خلاص هارجع لحياتي بقا والجامعه خلاص قربت انا لازم اغير من نفسي بقا واتخرج انا مش هافضل طول عمري كده بدل ما بابا يجبلي ابن خال ولا حاجه ويقولي اتجوزيه ...


منك لله يا يونس دماغي واجعاني جتك ضربه في ايدك ..


نامت رووح بعد سيل من الشتائم والدعاوي علي النمر..

..........................

في اوضه كرم 


الكدمات ماليه وشه ..ونايم علي سريره..


كرم: خلاص يا كرم قصتك هتنتهي من قبل ما تبتدي قمرك هاتهملك وتمشي كيف اخبرها اني حبيتها من اول ماعيني شافتها حبيت كل حاجه فيها جنانها وتنطيطها عيونها اللي كيف لون الخضره وشعرها الحرير وشفايفها المرسومه اللي كيف الفراوله كيف اخبرها اني لما طلبت اتجوزها في الفرح كنت بتكلم جد وانها لما وافقت كنت طاير من الفرحه فكرته حقيقه وحتي لو حلم ياريته ماكان خلص وماصحيتش منيه ..هتهمليني يا قمر؟!

..........................

بقلم حنين عادل

يونس قاعد في الجنينه الخلفيه وبيعزف علي الجيتار ..


بيفتكرها وهيا بتضحك وبتجري قدامه بيفتكر لما كان شايلها عالحصان بيفتكر لما كانت واقفه ورا ابوها وبطلعله لسانها وبتضحك...بيبتسم تلقائيا


بيفتح عينه فجأه ...


يونس: مالك يا نمر في ايه اللي شقلبلك حالك بتفكر فيها ليه ليه يانمر؟!!


قام وساب الجيتار وراح اوضته وهوا بيحاول ما يفكرش فيها ...بس تلقائيا قرب من اوضتها وكان هايخبط. .بس رجع تاني ودخل اوضته وقفل الباب واترمي علي السرير وحاول مايفكرش وناااام

...........................

في الصباح..


شاكر ويونس ومصطفي وصفاء قاعدين علي الفطار..


يونس: اومال عمي بدر فين ؟!!


شاكر: ولك عين تسأل؟!


صفاء: بعت البت صفيه قالها انه نازل...


في نفس الوقت روح نازله والشاش علي دماغها وشايله شنطتين وبدر نازل وشايل شنطتين وصفيه شايله شنطتين ...


شاكر وكل اللي علي السفره وقف ..


شاكر : وه وه ..انت رايح فين يا خوي


بدر: معاود داري من خرج من داره اتقل مقداره


شاكر: ماعاش ولا كان اللي يقل مقدارك يا خوي وبعدين ده دارك


بدر: لاه مش داري انا ماشي وكفايه قوي اللي حوصل لحد اكده


يونس: عمي...


بدر: يلا يا روح ..


شاكر: يا خوي..طب عظيم بيمين.....


بدر مقاطعا: انتهت يا شاكر انا ماشي ماعدش ليه لازمه الكلام..


يونس: ارجوك يا عمي اسمعني


بدر: يلا يا روح ..


طلع بدر من البيت ويونس بيحاول يكلمه وشاكر بس مافيش فايده .....يتبع


ولسه اللي جاي تقيل مع كاتبه الجيل😎


بشكر كل اللي دخل يباركلي وكل حد ساب كومنت قمر زيه .


تفتكروا روح هتقعد المره دي ولا هتمشي وان مشت يبقي قصتها مع يونس خلصت او ممكن تبدا قصه جديده مع كرم ..توقعوا مع انا محدش يتوقعني😂

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close