القائمة الرئيسية

الصفحات

الحلقة السادسة و عشرين والسابعه والعشرون رواية ملاك الاسد♥

 


الحلقة السادسة  و عشرين

والسابعه والعشرون

رواية ملاك الاسد


الكاتبة إسراء سعيد 🖤✍️


انت لست بمفردك هناك من يدعمك و يقف بجوارك و انت لا تشعر به🖤!


.........


في فيلا اسد .....


ملاك / هو فاكر نفسة مين بارد حيوان معندوش قلب دا دا قتلة بدم بارد بدون رحمة اهه ياربي اخلص من دول يطلعولي دول اههخ ثم مسحت علي شعرها بعنف 


باب غرفته خبط كان هذا يزن 


يزن / الطيارة جاهزة يلا عشان لزم نتحرك 

ملاك بدموع/ انا مودعتش ادم انا مش عايزة ابقا معاكم ارجوك انا بجد حساك غرهم اصدي غيرو هو (تقصد اسد)


يزن/  من الأفضل تسمعي كلامة بلاش تعندي معاه ..و ادم كويس هو في امان ...


ملاك بيأس / جاهزة ثم اتنهدت 


نزلت ملاك وراي يزن و كان كنان واقف مع عمر و اسد

ملاك/ كنت فين يازفت كنت محتجالك جمبي ابو رجل مسلوخة اللي جمبك كان عايز يخوفني .....

كنان نظر الي اسد وكتم ضحكتة...

اسد برفعة حاجب/ قريب اوى هتتحسبي علي كلامك


ملاك/ انا بقول ابو رجل مسلوخة مش انت انت رجلك مسلوخة ثم أخرجت لسانة بطفولة.....


اسد / يلا نتحرك .....


ملاك/ بشهقة من حجم الطيارة و اد اية مخيفة لونها اسود و فية حرص كتير مالي المكان....


ملاك/ نهرسووح انا اول مرة ليا اركب طيارة يمنعه

كنان/ متخافيش....ملاك / لا ونبي خايف .. 

عمر/ مفيش خوف سهلة كأنك ركبة عربية ...

ملاك/ بلاش ونبي هتشفط زي فيلم فول الصيني العظيم ...

كنان و عمر و يزن ضحكو عليها ....


ملاك/ طب ممكن نسافر بتوكتوك......


كنان بضحك / يا بنتى ارحمينا بقا والله مافيها حاجه 

اسد بدون اي مقدمات شال ملاك وطلع بيها الطيارة وملاك مصدومة من ردت فعلة 

اسد/ لو مبطلتيش حركة هرميكي منها فاهمة ....

ملاك احل عليها الصمت وسار قلبها ينبض بشدة وكأن قلبها يتطابق مع دقات قلب الاسد............


اسد انزلها علي الكرسي وربط لها الحزام 


اسد/مسمعش منك دوشة...

ملاك/ لا رد..........

ثم ركب كنان جمب ملاك و عمر جمب يزن واسد امام ملاك مباشرتأ 

....


استعدت الطائرة  التحلق الي الأعلي 


ملاك وحست ان اعصابها تسيب وحست بدوخة و خوف وغمضت عيونها بشدة خوفأ بأن تقع 

ملاك/ استرها معانا يارب بصرخة 

(كانت تقلد محمد هنيدي في فيلم فول الصيني العظيم😂)


......


في مكان مااا.......ندى و عمرو 


رن عمرو جرس باب شقة عاصم صاحبة تحت أنظار ندى  ......


عاصم/ حبيبي 

عمرو/ حبيب قلبي يا معلم والله عامل ايه 

عاصم / الحمدلله اتفضل اهلا انسة ندى ...


ندى بابتسامة مزيفة / اهلأ بحضرتك 


عاصم / بصي انا اسف جدأ لاني كنت سبب في مشكلة بينك و بين عمرو بس انا طبيعت شغلي تخليني مش اخبي علي مراتي بس مهماتي لا علي ابويا و امي نفسهم........


ندي / فين مرات حضرتك 

عاصم/ لسة في شهور العدة يعني مش هتبقا مراتي دلوقتي 

ندى/ طلما ملمسهاش لي شهور العدة ....


تامر/  يا ندى قدام الناس هي مراتي مينفعش حد يعرف اني مقربتش من اللي كانت مراتي و مينفعش عشان هي طليقت صاحب عمرى ومينفعش عشان بحبك انتى 


عاصم/ والله اللي حصل يا انسة ندى دا كلة نصيب وانا بحمد ربنا ان عندى صاحب زي عمرو بجد طيب وجدع 


ولي تاني مرة اسف اني كنت السبب في المشكلة بنكم .......


ندى / نصيحه منى متخبيش اي حاجة علي مراتك عشان الشك دة حاجه جوانا مش مجرد احساس فاهمني....


عاصم/  فهمك طبعأ 


عمرو/ طب استأذن انا بقا ...عاصم/ يابني اصبر نتعشي مع بعض..


عمرو/ لااا دة فية لسة اعدة مع خطبتي عشان فية حاجة لزم تعرفها....

عاصم بضحك/ ماشي يا قلب اخوك


ثم خرج عمرو و ندي من عند عاصم ......


ندي و عمرو في الاسانسير 


ندى بدموع وتنظر الي الارض


عمر حط ايدة عند دقنها و رفع عيونها في عيونة 

عمرو/ وحشتيني يا تعبة قلبي 

ثم اترمت ندى بأحضانة وأخذت تبكي 


ندى انا عقلي خلاص والله اتشل من كتر التفكير مكنتش مصدقة ولا عايزة أصدق انك خاين


عمرو / اتأكدي.....

ندى/ اسفة ...عمرو/ مش قبل ما تتعقبي يا نودى ندى فهمت قاصدة يا قليل الادب 


عمرو/ بالحلال الله يخربيتك دماغك سفلة اووى 

ندى بضحكة / ااه 

عمرو بهزار/ قال وانا اللي فاكرك مؤدبة 

.........


عدى وقت كبير وانتي بعيد عني عندما يحالفني الحظ وتبقي بجانبي الموت يخطفك وانتى بين احضاني....


حنان في المقابر وحولها مجموعة كبيرة من الورد الاحمر و الأصفر......


انا عارفه انك زعلانه عشان مشيتي وملحقتيش تعدي معايا اوعدك كل يوم ابقا عندك واحكيلك كل تفاصيل يومي واجبلك الورد اللي بتحبية عيزاكي تعرفي اني بحبك اوي وانك بنسبة لي احلي و أعظم ام في الكون 

نامي مطمنة هاخد بالي من نفسي واطلب من بابا انة يسامحك وهفضل ادعي ربنا ليل و نهار عشان يغفرلك ويسامحك 

خلصت الحلقة 

الكاتبة إسراء سعيد 🖤✍️

الحلقة السابعة و عشرين


رواية ملاك الاسد🖤🖤


الكاتبة إسراء سعيد 💜✍️


...... 


أريد أن ينتهي كل هذا الضجيج، أتمني أن أعود شخصاً طبيعياً كما كنت لا أبالي بأي شئ ..! 


... 


اسد ظل ينظر الي اللاب توب ويخطف النظرة الي ملاك


ملاك/ اووف ياربي علي الملل هو الخطف طلع ممل كدا 


كنان بضحك / ملل احنا لسة في أول تالات ساعات

ملاك / مش كنت تجبلي شيكولاتة ولا كتاب اقرأ فيه 

يزن/ اتفضل قدم لها علبة مليئة بي الشيكولاته 

ملاك بنبهار/ اوواووو 

عمر/ اتفضلي روياتك المفضلة ..


ملاك / هتشل من الفرحة دانتو لو مصباح علاء الدين مهتبقو بسرعة دي ...

ملاك/ تتحدث الي كنان..اية وانت جبتلي اية ...

كنان/ لما نوصل هتعرفي...


بدأ ملاك بقراه

(ملاك في عالم الشياطين)


ظلت تقرأ فيها حتي النوم غلبها وغفيت........


كل دة تحت أنظار الاسد.....


يزن / مزعجة اووى 

كنان/ جميلة اووى وهي نايمة ....

عمر/ بتفكر ولا اية يا كبير .....

كنان/ اا..

اسد/ كنان عايزك الفترة اللي جاية تجبلي تركات بيرك ......

كنان وقد بلع ريقة بصعوبة من نظرة اسد المصوبة نحو ملاك و كنان ...

كنان/ تحت امرك..

بعد وقت من الساعات فتحت عيونها الملاك الكاسر وجدت نفسها بغرفة بلون الرمادي و البينك و بها كل اغرض ملاك والأشياء التي تحبها و انواع لبسها المفضل و جمب السرير ست رفوف بها كتب رويات ملاك المفضلة و عطرها المفضل وسرير دائري بلون الازرق القاتم و المخدات علي شكل دائرة بلون الرمادي و الازرق القاتم انبهرت ملاك بي جمال الغرفة 💫


ثم اتجهت ملاك كي تاخذ حمامأ دافئ يخفف من برودة الجو ثم ادت فروضها وادعت الله من كل قلبها أن يحمية و يحفظة هي و أخيها من كل شر..


نزلت ملاك علي السلم في منزل الاسد...

ملاك/ صباح الخير اا مساء الخير بصو أن معرفش فرق التوقيت بين مصر و أميركا تمام بس كدا عشان..

يزن/ بضحك يعني في مصر دلوقتي 12:40 في نيويورك 6:40 فهمتى....


ملاك / امممم فهمت ..عمر يلا عشان تاكلي 

ملاك / بتكلو اية هنا ....

كنان / بأن كيك ..

ملاك / اهه دة انا بنحطة يعم كريم اساس كدة عشان يخلي الوش زى رغيف العيش الني كدا كلة دقيق 

عمر كنان يزن لم يقدرو علي قبح ضحكتهم بسبب عدم فهم ملاك 


يزن بضحك/ يعتبر البان كيك احدي أشهر الأطباق الأمريكية المفضلة عند الفطار...


ملاك / يعم هما بقصمتين علي كوباية شاي كدا يا سلام

عمر/ طب كولي وكفايا ونبي 


عمر / اول مره نفطر ونكون بنتكلم لاء و بنضحك ..

ملاك/ انتو بجد يعني حيتكو مفيهاش هزار خروج الجو داا 


كنان/ لا عندنا حاجه احلي الاحتفال بليل بعد تعب الشغل ثم غمز لها ...افتكرت ملاك روما عندما قالت إنها ستحتفل مع الاسد....

ملاك / حقير سافل عرسة زي رئيسك 

(عذرأ مليكة انه فعلا غبي زى رئيسة)


ثم حدفتة بي الزتونة ضحك الجميع عليها دخل اسد عليهم وهما يضحكون مع ملاك وفحل عليهم الصمت 

ملاك لحظت وجود اسد ..

ملاك بصوت منخفض / العوو جية حاضرر ..

كنان و عمر يكتمون ضحكتهم ....

اسد / مفيش خروج من غرفتك مفهوم الاكل هيجي لحد عندك ممنوع تخطلتي بحد من اللي هنا 

ملاك_/نااااعمم .اا اسد/ بنظرة مرعبة ولكن لم ترتعب منة ملاك ...

اسد/مفهوم.....

ملاك / يجيلك مغص في ايدك يجيك اسهال في مناخيرك انشالله...


كنان زور من الاكل و الضحك واعد يكح ملاك اسملة عليك يخويا ......


انا كان مالي ومالكم بس ما كنت اتجوز احمد اهو احسن منك اة هو غبي و قليل الادب بس بس..

ولم تكمل ملاك كلامها وتلقت صفعة قويا من اسد 

تحت صدمة الجميع 

............


في منزل هلباوى 


ندي / زي ما بقولك يا بابا وعاصم حكلنا كل حاجه عن ريهام مراتة ...

هلباوي/ اهم حاجه عندى تكوني مرتاحة...

تامر/ الحوار دة مش داخل دماغي بي اتنين جنية ونص ...

ندى/ انا عارفه عمرو و واثقة فية

تامر/ انتى حرة هتيجي تعيطي بعدين انا قلتلك ....

ام ندى/ لو فعلا هو صح هيجي يتكلم معانا..

هلباوي/ مش كفايه انة يتكلم معانا .....

ندي / سبوها عليا ثم ابتسمت بشر ......


في منزل فاطمة 


حنان ماسكة صورة امها و تتأمل ملامحها ...

حنان/ بتمنى انك تجيلي مرة في الحلم نفسي اشوفك..

فاطمة/ معلش يا حببتي هي في مكان أجمل من العالم دة بكتير 

حنان/ انا لسة مش مصدقه عارفة كنت بقول اد اية انا بكرها و مش طايقة اشوفها ...

دلوقتي بس بحلم اشوفها ثانية ترجع بص خمس دقايق تضربني فيهم انا قلبي بيتحرق.....

فاطمة اخذتها في حضنها وظلت بجانبها حتي تواسيها 


خلصت الحلقة 


الكاتبة إسراء سعيد 🖤✍

تعليقات

التنقل السريع
    close